Wat dan?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 05:36 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Het feit dat ze een advocaat heeft zegt al genoeg.
quote:Op vrijdag 5 juli 2019 05:57 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Als je compleet onschuldig bent heb je geen advocaat nodig lijkt mij.
Maar dat is nog niet bekend. Dan ga je die Stint toch niet zo maar weer de weg opsturen?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:24 schreef Maverick_tfd het volgende:
Het zou ook gewoon kunnen zijn dat er geen technische oorzaak was natuurlijk.. als dat zo is ga je er ook geen vinden.
Je kunt niet aantonen dat het geen technische oorzaak was, alleen dat het wel een technische oorzaak was.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:25 schreef matspontius het volgende:
[..]
Maar dat is nog niet bekend. Dan ga je die Stint toch niet zo maar weer de weg opsturen?
Dat snap ik maar er moet daarvoor toch eerst een rapport komen voordat zo'n apparaat weer de weg op kan. Dit lijkt me op deze manier geen veilig gevoel te geven bij de oudersquote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:26 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Je kunt niet aantonen dat het geen technische oorzaak was, alleen dat het wel een technische oorzaak was.
We mochten van jou en je kloon toch niet vergelijken met vliegtuigen?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 08:35 schreef matspontius het volgende:
Even een vergelijk. Een vliegtuig stort neer. De oorzaak is nog niet gevonden. Ze doen wat aanpassingen aan het vliegtuig en sturen het weer de lucht in. Zou jij daar instappen?
Als ouder zijnde kan de Stint mij niet snel genoeg weer op de weg zijn.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:35 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dat snap ik maar er moet daarvoor toch eerst een rapport komen voordat zo'n apparaat weer de weg op kan. Dit lijkt me op deze manier geen veilig gevoel te geven bij de ouders
quote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:39 schreef GereDathan het volgende:
[..]
We mochten van jou en je kloon toch niet vergelijken met vliegtuigen?
Maar goed dat je het aanhaalt, vertel eens, hoeveel mensen stappen er dagelijks in een 737 en 787?
Goede vergelijking dus wel, met die vliegtuigen
Logisch, want daar ligt (hoe zuur ook) de fout. Er waren meer dan voldoende mogelijkheden om het apparaat te stoppen. Bestuurster is simpelweg in paniek geraakt en heeft niet de juiste handelingen verricht.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 03:33 schreef Cryptocoryne het volgende:
Nou ja, wie weet gaan ze de bestuurder toch vervolgen.
Hoeveel auto's raken er dagelijks niet betrokken bij ongelukken? Worden dan alles auto's van hetzelfde type van de weg gehaald? En nu er geen oorzaak wordt gevonden voor het ongeluk met de Stint, zouden ze nooit meer de weg op mogen?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 08:35 schreef matspontius het volgende:
Wat ik niet snap is dat ze na de zomer dat ding weer de weg op willen sturen met de nodige aanpassingen. Dit terwijl ze de oorzaak van het ongeval klaarblijkelijk nog niet weten.
Commerciele belangen gaan in dit geval voor de veiligheid van de kinderen?
Even een vergelijk. Een vliegtuig stort neer. De oorzaak is nog niet gevonden. Ze doen wat aanpassingen aan het vliegtuig en sturen het weer de lucht in. Zou jij daar instappen?
WTF?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 05:36 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Het feit dat ze een advocaat heeft zegt al genoeg.
Denkfoutje, zeker in een zaak als deze.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 05:57 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Als je compleet onschuldig bent heb je geen advocaat nodig lijkt mij.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-verwijten~a49a16fc/quote:Op vrijdag 5 juli 2019 03:33 schreef Cryptocoryne het volgende:
Nou ja, wie weet gaan ze de bestuurder toch vervolgen.
Wat met name interessant is in dat stuk:quote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)-verwijten~a49a16fc/
Maanden geleden wisten alle deskundigen het zo zeker. Zowel de 2 rakkers hier op het forum als de 'experts' op TV... Het lag zeker aan die nuldraad of gasveer, dat was de oorzaak van alles.quote:Er zijn in elk geval geen breuken geconstateerd in de gasveer of de nuldraad (een elektrische draad). Op dit moment wordt de computer van de Stint uitgelezen, om vast te kunnen stellen hoe de Stint voor het ongeluk functioneerde. Wellicht valt dan een oorzaak aan te wijzen.
Als het rapport gepubliceerd word en daar blijkt geen technische oorzaak uit lijkt me dat inderdaad geen probleemquote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:45 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hoeveel auto's raken er dagelijks niet betrokken bij ongelukken? Worden dan alles auto's van hetzelfde type van de weg gehaald? En nu er geen oorzaak wordt gevonden voor het ongeluk met de Stint, zouden ze nooit meer de weg op mogen?
Het was een vreselijk ongeluk, dat er na het ongeluk meteen maatregelen zijn genomen snap ik, maar het hele langdurige verbod gaat nergens over wmb. Hoe vreselijk ook, dodelijke ongelukken zullen altijd blijven, ook als je de kinderen in een bakfiets propt of met ze gaat lopen.
Ik groet je gewoon beleefd om te voorkomen dat je weer helemaal over de rooie gaat, beste vriendquote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:43 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ah, je bent weer eens zonder antwoorden.
Ga je je kapitein scheurbuik kloon zo weer opstarten?
Vorige keer was het 100% zeker een technisch mankement, alles moest stilgezet, alles wat levensgevaarlijk en oh wat een paniek was er bij je.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:55 schreef matspontius het volgende:
[..]
Als het rapport gepubliceerd word en daar blijkt geen technische oorzaak uit lijkt me dat inderdaad geen probleem
'vriend' zeg je maar tegen je ouders. Ik ben je vriend niet, ook niet van je alter ego kapitein_niet_slim. Dan weet je dat.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:56 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ik groet je gewoon beleefd om te voorkomen dat je weer helemaal over de rooie gaat, beste vriend
Helaas mislukt. Een noodstop zou bij jou ook wel handig zijn want het reactie niveau zit al weer in het roodquote:Op vrijdag 5 juli 2019 10:01 schreef GereDathan het volgende:
[..]
'vriend' zeg je maar tegen je ouders. Ik ben je vriend niet, ook niet van je alter ego kapitein_niet_slim. Dan weet je dat.
Dat is het enige punt waar we het over eens zijn. de noodstop had nooit weggehaald mogen worden. Dat bemoeilijkte het stopzetten van deze Stint. In dat licht gezien is het ook niet gek dat de bestuurster faalde in een noodsituatie, in paniek had ze misschien op de noodstop geramd. Nu moest ze de sleutel omdraaien.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 10:11 schreef matspontius het volgende:
[..]
Helaas mislukt. Een noodstop zou bij jou ook wel handig zijn want het reactie niveau zit al weer in het roodIk zou zeggen
Mooi, dat we het toch nog ergens over eens zijn. De bestuurster treft naar mijn idee ook geen enkele blaam, al helemaal niet in zo'n paniek situatie. De grote vraag is dan waarom de noodstop is weggehaald en waarom dit niet gecontroleerd is? Ik ben er van overtuigd dat een noodstop dit drama had voorkomenquote:Op vrijdag 5 juli 2019 10:15 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Dat is het enige punt waar we het over eens zijn. de noodstop had nooit weggehaald mogen worden. Dat bemoeilijkte het stopzetten van deze Stint. In dat licht gezien is het ook niet gek dat de bestuurster faalde in een noodsituatie, in paniek had ze vast direct op de noodstop geramd. Nu moest ze de sleutel omdraaien.
Bij het initiele ontwerp misschien. Niet bij deze versie...quote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:42 schreef GereDathan het volgende:
Logisch, want daar ligt (hoe zuur ook) de fout. Er waren meer dan voldoende mogelijkheden om het apparaat te stoppen.
Dat zou echt heel erg stom zijn.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 05:57 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Als je compleet onschuldig bent heb je geen advocaat nodig lijkt mij.
Volgens mij was de consensus toch wel dat de stint nooit aamgepast had moeten worden. En dan met name het verwijderen van de noodstop.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:55 schreef GereDathan het volgende:
Maanden geleden wisten alle deskundigen het zo zeker. Zowel de 2 rakkers hier op het forum als de 'experts' op TV... Het lag zeker aan die nuldraad of gasveer, dat was de oorzaak van alles.
En nu, nu zie je die grote mond nergens meer. Als dat zekere is opeens niet zo zeker meer?
Ik ben daar niet 100% niet van overtuigd. Ik denk dat het op zijn minst de kansen vele malen groter had gemaakt. Want ook met een noodstop moet iemand daar maar net aan denken en handelen in een split-second.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 10:28 schreef matspontius het volgende:
[..]
Mooi, dat we het toch nog ergens over eens zijn. De bestuurster treft naar mijn idee ook geen enkele blaam, al helemaal niet in zo'n paniek situatie. De grote vraag is dan waarom de noodstop is weggehaald en waarom dit niet gecontroleerd is? Ik ben er van overtuigd dat een noodstop dit drama had voorkomen
Dat is zeker.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 11:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Volgens mij was de consensus toch wel dat de stint nooit aamgepast had moeten worden. En dan met name het verwijderen van de noodstop.
Ook bij deze versie.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 10:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bij het initiele ontwerp misschien. Niet bij deze versie...
De getuigen zeggen iets anders.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 11:09 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ook bij deze versie.
De bestuurster had op zijn minst:
a) Naar links of rechts kunnen sturen
b) Sleutel om kunnen draaien
Maar in paniek is dat lastig. Ook een noodknop biedt dan niet altijd uitkomst, maar geeft wel een extra goede kans.
Je vergeet nog de elektrische velden die onderzocht zijn en zoals sommigen hier al verwachten verwaarloosbaar bleken.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:55 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Wat met name interessant is in dat stuk:
[..]
Maanden geleden wisten alle deskundigen het zo zeker. Zowel de 2 rakkers hier op het forum als de 'experts' op TV... Het lag zeker aan die nuldraad of gasveer, dat was de oorzaak van alles.
En nu, nu zie je die grote mond nergens meer. Als dat zekere is opeens niet zo zeker meer?
Ik heb al enkele keren naar links of rechts moeten uitwijken om een ongeluk te voorkomen, dus zo bijzonder is dat niet toch?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 12:28 schreef Leandra het volgende:
Altijd lekker makkelijk om te stellen dat de bestuurder nog wel had kunnen uitwijken naar links of rechts, helemaal in een panieksituatie waarbij het voertuig niet reageert zoals bedoeld.
Ik wil diegenen wel eens op een file af zien rijden terwijl de remmen het ineens niet meer doen.
Iets geraakt? Had hij maar moeten uitwijken, kon makkelijk.
Oh jah, dat was helemaal een alu hoedjes theorie.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 12:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je vergeet nog de elektrische velden die onderzocht zijn en zoals sommigen hier al verwachten verwaarloosbaar bleken.
Aha, dus de fabrikant treft geen enkele blaam aan het ongeval? Wie dan wel?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:14 schreef Mint_Clansell het volgende:
Ik hoop dat de maker van de Stint de minister en overheid voor het gerecht daagt voor het bijna ruineren van zijn bedrijf.
Mensen die hier de bestuurster de schuld in de schoenen proberen te schuiven moeten zich ook een partij gaan schamen.
Man zeik niet zo, de enige onnozele post heb je net zelf geplaatstquote:Op vrijdag 5 juli 2019 12:26 schreef Jor_Dii het volgende:
Waarom is dit niet gewoon in het Stint ongeluk topic geplaatst? Elke keer een nieuw topic door matspontius bij iedere update en keer op keer die onnozole posts met "ze zal wel hebben staan appen"![]()
Je kunt gewoon de OP ff lezen:quote:Op vrijdag 5 juli 2019 12:45 schreef GereDathan het volgende:
Jij bent blijkbaar close betrokken bij het onderzoek, vertel eens wat de getuigen vertelden.
Daarbij is dit al vaak zat voorbij gekomen.quote:De recherche en het onderzoeksteam hebben uitgebreid met de bestuurster van de Stint gesproken. Zij verklaarde dat ze de Stint wilde stilzetten voor de spoorwegovergang, maar dat het voertuig op geen enkele manier reageerde. De Stint kwam terecht op de spoorwegovergang en werd gegrepen door de trein.
Getuigen bevestigen dat de bestuurster alles heeft geprobeerd om de Stint te laten stoppen. Het is de eerste keer dat een verklaring van de bestuurster naar buiten komt.
quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:17 schreef matspontius het volgende:
[..]
Man zeik niet zo, de enige onnozele post heb je net zelf geplaatst
Zoals al honderd keer gezegd, zolang er niet bekend is hoe dit kon gebeuren treft er niemand enige blaam.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:17 schreef matspontius het volgende:
[..]
Aha, dus de fabrikant treft geen enkele blaam aan het ongeval? Wie dan wel?
quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:23 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]Prima joh, met je heksenjacht op zoek naar antwoorden.. laat staan het stelletje **** dat hier de schuld bij de bestuurster durft te leggen
zwakzinnigheid ten top.
Zoals je bij Air Crash Investigation ook bijna altijd ziet, iets ontstaat vaak door een samenloop van omstandigheden. Het is onmogelijk om alle risico's in het leven voor 100% uit te sluiten.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:23 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]Prima joh, met je heksenjacht op zoek naar antwoorden.. laat staan het stelletje **** dat hier de schuld bij de bestuurster durft te leggen
zwakzinnigheid ten top.
Dat bepaal ik nog altijd zelf - verder heb je zelf meestal ook weinig bij te dragen aan deze hele discussie en daarom open je maar een nieuw topic terwijl het prima zou hebben gepast in het bestaande topic als update.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:25 schreef matspontius het volgende:
[..]Reageer gewoon niet als je niets zinnigs te melden hebt ..
Ok, weer een punt waar we het over eens zijn, de overheid. Ik denk overigens wel dat de fabrikant (enige) blaam treft aangezien er veranderingen zijn doorgevoerd zonder dat de fabrikant deze heeft laten controleren - lijkt mij een vorm van nalatigheid.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:24 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Zoals al honderd keer gezegd, zolang er niet bekend is hoe dit kon gebeuren treft er niemand enige blaam.
Feit is wel dat de overheid veel te laks is met de toelating van speciale voertuigen en het in het oog houden hoe deze zich ontwikkelen. Daarin is de overheid duidelijk ernstig tekort geschoten.
Wees blij dat zijn kloon kapitein_drollehoofd nog niet aangeslingerd is. Dat is de volgende stap.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat bepaal ik nog altijd zelf - verder heb je zelf meestal ook weinig bij te dragen aan deze hele discussie en daarom open je maar een nieuw topic terwijl het prima zou hebben gepast in het bestaande topic als update.
Die komt straks he - anders heb je je dag nietquote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:27 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Wees blij dat zijn kloon kapitein_drollehoofd nog niet aangeslingerd is. Dat is de volgende stap.
Wie beweert dat dan? Mensen die roeptoeteren dat de leidster best wel even uit had kunnen wijken in die situatie hebben 0 empathie en weten zelf ook helemaal niet hoe de situatie destijds was. Als inwoner van Oss kan ik je zeggen dat de plek van het ongeluk er voor een groot deel voor heeft gezorgd dat dit is gebeurt.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:25 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Zoals je bij Air Crash Investigation ook bijna altijd ziet, iets ontstaat vaak door een samenloop van omstandigheden. Het is onmogelijk om alle risico's in het leven voor 100% uit te sluiten.
Ah een ooggetuige die erbij wasquote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wie beweert dat dan? Mensen die roeptoeteren dat de leidster best wel even uit had kunnen wijken in die situatie hebben 0 empathie en weten zelf ook helemaal niet hoe de situatie destijds was. Als inwoner van Oss kan ik je zeggen dat de plek van het ongeluk er voor een groot deel voor heeft gezorgd dat dit is gebeurt.
Ik heb iig meer kennis over de fysieke situatie dan jij op je zolderkamerquote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:30 schreef matspontius het volgende:
[..]
Oh nee, je woont alleen in Oss en dat maakt je een deskundige in dit geval
In hoeverre de fabrikant blaam treft is een goed punt. Ik weet dat niet zo goed, er is geen enkele aanwijzing dat het apparaat ansich gefaald heeft op dit moment.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:27 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ok, weer een punt waar we het over eens zijn, de overheid. Ik denk overigens wel dat de fabrikant (enige) blaam treft aangezien er veranderingen zijn doorgevoerd zonder dat de fabrikant deze heeft laten controleren - lijkt mij een vorm van nalatigheid.
De overheid heeft inderdaad compleet gefaald in het opzetten van een fatsoenlijke controle van dit voertuig
Dat blijkt wel jaquote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik heb iig meer kennis over de fysieke situatie dan jij op je zolderkamer
Maar zonder gedegen rijopleiding voor de Stint is het maar de vraag of de bestuurster deze noodknop in paniek had kunnen vinden en bedienen.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:32 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Als de overheid zijn controles had uitgevoerd en duidelijke regels had opgesteld, dan was de noodknop nooit verdwenen.
Naar mijn idee is er in de topics nooit gewezen naar iemand als 'dader'. Ikzelf heb bijvoorbeeld gezegd dat de bestuurster geen blaam treft en ik begrijp dat er in een panieksituatie anders wordt gereageerd. Blijkbaar was wegsturen geen optie bijvoorbeeld. Dat is jammer, maar kan nu niets meer aan veranderd worden.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wie beweert dat dan? Mensen die roeptoeteren dat de leidster best wel even uit had kunnen wijken in die situatie hebben 0 empathie en weten zelf ook helemaal niet hoe de situatie destijds was. Als inwoner van Oss kan ik je zeggen dat de plek van het ongeluk er voor een groot deel voor heeft gezorgd dat dit is gebeurt.
Wat lul je nou man? Ik ken de situatie daar zeer goed (woon er vlakbij en kom er zeer vaak langs) dus kan je op een briefje geven dat de hellende manier van dat fietspad heeft bijgedragen aan de panieksituatie die is ontstaan. Iedere keer dat dit aan bod komt reageer je als een achterlijke die denkt alle ins en outs van dit ongeluk te weten.quote:
Ok, zou dat een reden kunnen zijn waarom dat rapport zo lang op zich laat wachten? De overheid heeft in mijn ogen ook volledig gefaald in deze zaak. Als dat blijkt uit dat rapport gaan de verantwoordelijken een hele zware tijd tegemoetquote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:32 schreef GereDathan het volgende:
[..]
In hoeverre de fabrikant blaam treft is een goed punt. Ik weet dat niet zo goed, er is geen enkele aanwijzing dat het apparaat ansich gefaald heeft op dit moment.
Hoe ik er in sta, de fabrikant maakt iets en krijgt daar goedkeuring voor. Vervolgens veranderd de fabrikant iets en is er schijnbaar geen herkeuring vereist. De overheid dwingt op geen enkele manier controle af, wat bijvoorbeeld bij een auto met de APK wel gedaan wordt. Gebruikers hebben ook geen grote problemen, op een gashendel probleem na. Die gashendels worden door de fabrikant netjes vervangen.
Hetzelfde probleem heb ik met brommers, motoren en caravans/aanhangers overigens. Er wordt een goedkeuring gegeven, en daarna zoek je het maar uit. Het maakt niet uit wat de fabrikant en/of klant doet. Er is 0,0 controle. Maar met je auto moet je niet 0,1mm teveel speling op je fuseekogels hebben (gemeten zonder geijkte instrumenten) of een gaatje in je uitlaat, want dan moet je bloeden.
Als de overheid zijn controles had uitgevoerd en duidelijke regels had opgesteld, dan was de noodknop nooit verdwenen.
Zo lang je er zelf niet bij was klets je als een kip zonder kop. Daarnaast kunnen er vele oorzaken zijn geweestquote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:35 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wat lul je nou man? Ik ken de situatie daar zeer goed (woon er vlakbij en kom er zeer vaak langs) dus kan je op een briefje geven dat de hellende manier van dat fietspad heeft bijgedragen aan de panieksituatie die is ontstaan. Iedere keer dat dit aan bod komt reageer je als een achterlijke die denkt alle ins en outs van dit ongeluk te weten.
quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:35 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ok, zou dat een reden kunnen zijn waarom dat rapport zo lang op zich laat wachten? De overheid heeft in mijn ogen ook volledig gefaald in deze zaak. Als dat blijkt uit dat rapport gaan de verantwoordelijken een hele zware tijd tegemoet
Dat zou mij niet verbazen. Het paniekvoetbal van de minister met een verbod op basis van een onvolledig en onjuist rapport was ook al opmerkelijk, kwam op mij over als "ik moet nu snel handelen om mijn/onze naam te zuiveren en daadkrachtig over te komen".quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:35 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ok, zou dat een reden kunnen zijn waarom dat rapport zo lang op zich laat wachten? De overheid heeft in mijn ogen ook volledig gefaald in deze zaak. Als dat blijkt uit dat rapport gaan de verantwoordelijken een hele zware tijd tegemoet
Als uit alle onderzoeken blijkt dat er niks aan de hand was met dat ding dan treft de maker inderdaad geen blaam. Bovendien was de reactie buiten alle proporties. De Stint was al jaren op de weg en er was nog geen ongeluk mee gebeurd. Dan gebeurt zoiets en het ding wordt gelijk verboden. Zullen we fietsen en auto's ook maar gelijk verbieden? Daar gebeuren ook wel eens ongelukken mee bij een spoorwegovergang.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:17 schreef matspontius het volgende:
[..]
Aha, dus de fabrikant treft geen enkele blaam aan het ongeval? Wie dan wel?
Lul niet man, voor elke ongeluk is een oorzaak. Meestal combinaties van falende factorenquote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:39 schreef butz0rs het volgende:
[..]Het ligt aan iedereen, de Stint, de fabrikant, de machinist, de NS, de weg-inrichting, de gemeente, nu de overheid en verantwoordelijke instanties. Straks ligt het nog aan de kinderen.
Er zijn genoeg ongelukken waar achteraf geen duidelijke oorzaak voor gevonden kan worden. Ongelukken gebeuren nu eenmaal.
Maar er zijn wel aanpassingen gedaan waaronder een zeer belangrijke: het weghalen van de noodknop. Waarom is dit gedaan en is dit niet gecontroleerd?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:41 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Als uit alle onderzoeken blijkt dat er niks aan de hand was met dat ding dan treft de maker inderdaad geen blaam. Bovendien was de reactie buiten alle proporties. De Stint was al jaren op de weg en er was nog geen ongeluk mee gebeurd. Dan gebeurt zoiets en het ding wordt gelijk verboden. Zullen we fietsen en auto's ook maar gelijk verbieden? Daar gebeuren ook wel eens ongelukken mee bij een spoorwegovergang.
Laat ik het zo zeggen: ik ken wel ooggetuigen die het (zij het op afstand) hebben zien gebeuren.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:39 schreef matspontius het volgende:
[..]
Zo lang je er zelf niet bij was klets je als een kip zonder kop. Daarnaast kunnen er vele oorzaken zijn geweest
Gefeliciteerd. En dat maakt jou een deskundige?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:44 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen: ik ken wel ooggetuigen die het (zij het op afstand) hebben zien gebeuren.
In ieder geval meer menselijk dan jij met je zolderkamer theorietjes en gezwam over wie hier de schuldige is, vreselijke droeftoeterquote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:47 schreef matspontius het volgende:
[..]
Gefeliciteerd. En dat maakt jou een deskundige?
Omdat de overheid faalde en de gebruikers niet klaagden. Blijkbaar is de noodstop in al die jaren niet gemist.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:43 schreef matspontius het volgende:
[..]
Maar er zijn wel aanpassingen gedaan waaronder een zeer belangrijke: het weghalen van de noodknop. Waarom is dit gedaan en is dit niet gecontroleerd?
Ik werk wel eens in Houten en ben wel eens bij de supermarkt geweest op het winkelcentrum waar vannacht iemand geliquideerd is. Toen heb ik met de groenteboer gesproken weet ik nog.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:44 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen: ik ken wel ooggetuigen die het (zij het op afstand) hebben zien gebeuren.
Ik hecht er iig meer waarde aan dan jouw aanname dat ze niks heeft ondernomen...quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:23 schreef GereDathan het volgende:
Een krantenartikel als officiële bron zien...
quote:Op vrijdag 5 juli 2019 05:57 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Als je compleet onschuldig bent heb je geen advocaat nodig lijkt mij.
Klets niet zo dom, want ik zeg nergens dat ze niks heeft ondernomen. Maar je maakt graag je eigen waarheid he.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 16:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik hecht er iig meer waarde aan dan jouw aanname dat ze niks heeft ondernomen...
Wat heeft ze dan wel ondernomen als ze het onderstaande volgens jou niet heeft gedaan?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 16:22 schreef GereDathan het volgende:
Klets niet zo dom, want ik zeg nergens dat ze niks heeft ondernomen. Maar je maakt graag je eigen waarheid he.
quote:Op vrijdag 5 juli 2019 11:09 schreef GereDathan het volgende:
Ook bij deze versie.
De bestuurster had op zijn minst:
a) Naar links of rechts kunnen sturen
b) Sleutel om kunnen draaien
Wat ze ondernomen heeft weet ik niet.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 16:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat heeft ze dan wel ondernomen als ze het onderstaande volgens jou niet heeft gedaan?
[..]
Terwijl je remmen het niet deden en je auto volle vaart door bleef rijden?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 12:44 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik heb al enkele keren naar links of rechts moeten uitwijken om een ongeluk te voorkomen, dus zo bijzonder is dat niet toch?
Feit is dat ze dat niet gedaan heeft. Dat is jammer, want wellicht had het een hoop ellende voorkomen. Ze had ook de sleutel kunnen omdraaien of iets anders doen, dat is niet gebeurd. Dat is geen veroordeling, slechts een constatering.
Nou dan, je weet feilloos te vertellen wat ze had moeten doen zonder dat je weet wat ze gedaan heeft...quote:Op vrijdag 5 juli 2019 16:36 schreef GereDathan het volgende:
Wat ze ondernomen heeft weet ik niet.
Maar je trekt het natuurlijk graag uit zijn context door maar deels te quoten, je specialiteit.
Nogmaals, wat heeft ze dan wel gedaan?quote:Dit had ze kunnen doen om de Stint niet tegen de trein te laten botsen. Ze heeft schijnbaar andere dingen gedaan, volgende de getuigen. Maar die waren dus niet afdoende.
Als jij representatief bent voor de gemiddelde ouder, dan is het nog veel triester met Nederland gesteld dan ik al dacht.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:40 schreef GereDathan het volgende:
Als ouder zijnde kan de Stint mij niet snel genoeg weer op de weg zijn.
Anyway, ze kunnen niet achterhalen wat er gebeurt is. Wiedes, als er een trein over een plastic bakkie heen rijdt. Het is tenslotte geen vliegtuig.quote:De recherche en het onderzoeksteam hebben uitgebreid met de bestuurster van de Stint gesproken. Zij verklaarde dat ze de Stint wilde stilzetten voor de spoorwegovergang, maar dat het voertuig op geen enkele manier reageerde. De Stint kwam terecht op de spoorwegovergang en werd gegrepen door de trein.
Getuigen bevestigen dat de bestuurster alles heeft geprobeerd om de Stint te laten stoppen.
Deden de remmen het niet? Wat weet jij wat wij niet weten? Er is geen technisch probleem gevonden tot op heden, dus ik denk dat de remmen het prima deden.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 16:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Terwijl je remmen het niet deden en je auto volle vaart door bleef rijden?
Dat is niet wat ze zeggen.Ze zeggen dat ze 'niet in staat zijn geweest om .... '.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 17:56 schreef GereDathan het volgende:
Er is geen technisch probleem gevonden tot op heden, dus ik denk dat de remmen het prima deden.
Mooie taal voor: we hebben niks gevonden.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 17:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat is niet wat ze zeggen.Ze zeggen dat ze 'niet in staat zijn geweest om .... '.
TNOquote:Op vrijdag 5 juli 2019 17:56 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Deden de remmen het niet? Wat weet jij wat wij niet weten? Er is geen technisch probleem gevonden tot op heden, dus ik denk dat de remmen het prima deden.
Maar dat betekent niet dat alles naar behoren werkte. Het betekent alleen dat ze het na de crash niet hebben kunnen vaststellen. Of denk jij dat alles nog intact was na de crash?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 18:02 schreef GereDathan het volgende:
Mooie taal voor: we hebben niks gevonden.
Ze kunnen van een neergestort vliegtuig aan het kleinste schroefje zien hoe en wat. En dit kunnen we niet? Wat hebben wij voor onderzoekers? Worden die aangevoerd door Vincent Bijlo?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 18:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar dat betekent niet dat alles naar behoren werkte. Het betekent alleen dat ze het na de crash niet hebben kunnen vaststellen. Of denk jij dat alles nog intact was na de crash?
Inderdaad. Maar dat is een vliegtuig, he? Geen badkuip op wielen.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 19:04 schreef GereDathan het volgende:
Ze kunnen van een neergestort vliegtuig aan het kleinste schroefje zien hoe en wat.
TNO. Dat zijn toch die gasten van het incomplete en aan suggesties onderhevige rapport?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 18:03 schreef Spectator19 het volgende:
[..]
TNO
Uit de remtesten met de stint blijkt dat de aandrijving de rem tegenwerkt wanneer de rem harder wil remmen dan de aandrijving. Dit conflict tussen remmen en aandrijving moet opgelost worden. Dit kan eenvoudig worden gerealiseerd door het inbouwen van een schakelaar in de remhendel die het signaal naar de motorregelaar afgeeft om de aandrijving uit te schakelen als de remhendel bediend wordt.
TNO: reminrichting; De remvertraging is onvoldoende.
Gelukkig is daar GereDathan die het beter weet dan TNO...quote:Op vrijdag 5 juli 2019 19:05 schreef GereDathan het volgende:
[..]
TNO. Dat zijn toch die gasten van het incomplete en aan suggesties onderhevige rapport?
En TNO, dat is toch instituut wat in de jaren ervoor het allemaal prima vond?
Ga lekker fietsen met je geneuzel en quasi deskundigheid. Ik heb vrienden die het zagen, weliswaar van afstandquote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:54 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
In ieder geval meer menselijk dan jij met je zolderkamer theorietjes en gezwam over wie hier de schuldige is, vreselijke droeftoeter
Schrik of een soort van brainfreeze kan een enorme impact hebben die zelfs meer dan de tijd halveren kan kosten. Zoek maar eens op youtube naar "whiskey throttle": Het fenomeen dat je teveel gas geeft op een motor en in plaats van gas los te laten (of de koppeling in te trekken/op de rem te trappen) je juist meer gas geeft.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 16:43 schreef Jor_Dii het volgende:
Realistisch gezien heb je dan misschien luttele seconden om een weloverwogen reactie te geven.. de schrik heeft die tijd misschien al gehalveerd.
Was jij erbij of weet je of deze bestuurder(ster) de eerste keer op de Stint reed?quote:Op zaterdag 6 juli 2019 12:16 schreef roninho het volgende:
[..]
: bestuurder heeft wel uit alle macht geprobeerd dit te voorkomen maar het verkeerde.
Nu je het toch zegt, niet alleen ik weet het beter blijkt:quote:Op vrijdag 5 juli 2019 19:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gelukkig is daar GereDathan die het beter weet dan TNO...![]()
quote:Remweg
Uit onderzoek van keuringsbedrijf TÜV SÜD blijkt dat de remweg van de nieuwere Stint wel binnen de veiligheidsnorm blijft - bij gebruik van de handrem en het terugdraaien van de gashendel. Dat staat haaks op conclusies van TNO.
https://www.ad.nl/binnenl(...)nderopvang~af667941/quote:Rechter: besluit Stintverbod ‘onzorgvuldig’, schadevergoeding voor kinderopvang
Minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur) heeft onzorgvuldig gehandeld toen ze eind 2018 het gebruik van de Stint verbood, na een dodelijk ongeluk in Oss. Ze moet dat besluit opnieuw beoordelen en de fabrikant en kinderopvangorganisaties een schadevergoeding betalen als het verbod van kracht blijft. Dat oordeelt de rechtbank Noord-Nederland.
Tonny van der Mee 05-03-21, 21:48
In september 2018 kwamen vier kinderen om het leven toen de Stint waarin ze zaten op een spoorwegovergang in Oss plotseling tot stilstand kwam en aangereden werd door een trein.
Na het ongeluk besloot minister Cora van Nieuwenhuizen alle 3000 Stints tijdelijk van de weg te halen, omdat het vervoersmiddel niet voldeed aan de eisen van ‘bijzondere bromfietsen’. Verkennende onderzoeken en meldingen van eerdere problemen wezen op mankementen bij het rem- en aandrijfsysteem van de Stint.
Emotioneel en overhaast
Hoewel dat besluit volgens sommige kinderopvangorganisaties een ‘emotionele en overhaaste, niet onderbouwde reactie op het tragische ongeval in Oss’ was, had de minister daar vanwege de veiligheidsrisico’s recht toe, stelt de rechtbank in een vonnis dat vandaag gepubliceerd is.
In december 2018 besloot Van de Nieuwenhuizen tot een definitief verbod van de Stint. Ze baseerde dat besluit op nader onderzoek van TNO.
Minister Cora van Nieuwenhuizen bij de onthulling van het herdenkingsmonument voor de kinderen die overleden bij het Stint-ongeluk.
Minister Cora van Nieuwenhuizen bij de onthulling van het herdenkingsmonument voor de kinderen die overleden bij het Stint-ongeluk. © ANP
Volgens het ministerie voldeed het oudste type Stint (motorvermogen van 800 watt en zonder handrem) niet aan de eisen. Het had eigenlijk nooit de weg op gemogen, maar het ministerie gaf toch een vergunning.
Deze Stint werd nauwelijks gebruikt. De meeste Stints - zo’n 90 procent - waren een nieuwer type (1200 watt en handrem). Toch besloot Van Nieuwenhuizen dat ook die Stints van de weg moesten. De fabrikant had dit model opnieuw voor een vergunning moeten aanmelden, stelde ze. Omdat niet is gebeurd, reden ze ‘illegaal’ rond.
Het ministerie heeft alle bezwaren op het verbod verworpen. De fabrikant en 150 kinderopvangorganisaties stapten daarop naar de rechter. Ze vinden dat de minister ‘onzorgvuldig’ onderzoek heeft laten doen. Ze wijzen erop dat dat de nieuwe Stint veiliger is dan het type dat ooit gekeurd is en waarmee het ongeluk in Oss gebeurde.
Remweg
Uit onderzoek van keuringsbedrijf TÜV SÜD blijkt dat de remweg van de nieuwere Stint wel binnen de veiligheidsnorm blijft - bij gebruik van de handrem en het terugdraaien van de gashendel. Dat staat haaks op conclusies van TNO.
De bevindingen van TÜV zijn niet voorgelegd aan TNO. Dat had wel moeten gebeuren, oordeelt de rechter nu. De rechtbank spreekt van een ‘onzorgvuldig tot stand gekomen besluit’.
De BSO-bus, zoals de nieuwe Stint heet die nu weer de weg op mag.
De BSO-bus, zoals de nieuwe Stint heet die nu weer de weg op mag. © Videostill
Volgens de rechtbank had Van Nieuwenhuizen al kunnen weten dat de Stint niet aan alle eisen voldeed toen het voertuig op de markt werd toegelaten. De minister moet de intrekking van de vergunning opnieuw beoordelen en de veiligheid van de nieuwere Stints laten onderzoeken.
Als Van Nieuwenhuizen bij haar besluit blijft, hebben de fabrikant en kinderopvangorganisaties recht op een schadevergoeding, aldus de rechter.
Schade verhalen
Gebruikers van de oude Stints (800 watt) kunnen nu de schade verhalen, zegt Brancheorganisatie Kinderopvang. Voor het nieuwe model is dat nog afwachten.
,,De bal ligt nu bij de minister’’, zegt directeur Emmeline Bijlsma. ,,We zullen nauwlettend volgen wat ze gaat doen. We hebben veel schade geleden. Niet alleen omdat we het voertuig langs de kant hebben moeten laten staan, maar ook omdat we ruim twee jaar vervangend vervoer hebben moeten regelen. Dat kost heel veel geld.’’
Inmiddels heeft de fabrikant toestemming voor het gebruik van een volledig vernieuwde Stint: de BSO-bus. Een terugkeer van de oorspronkelijke Stint is dus niet het doel, zegt Bijlsma. ,,Dat is een gepasseerd station.’’
Fijn voor je, gelukkig doen we hier geen zaken met dat instituut dus next.quote:Op vrijdag 5 maart 2021 22:24 schreef GereDathan het volgende:
Nu je het toch zegt, niet alleen ik weet het beter blijkt:
Lastig he, als je bubbeltje knapt.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 01:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Fijn voor je, gelukkig doen we hier geen zaken met dat instituut dus next.
Ik hoop dat die ondernemer er bovenop kan komen, Nieuwenhuizen heeft er een puinhoop van gemaakt.quote:Op vrijdag 5 maart 2021 22:26 schreef GereDathan het volgende:
En als we het er dan toch nog eens over hebben. De rechter is het óók al met mij (en anderen) eens. Wat een verrassing zeg *not*.
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)nderopvang~af667941/
Die waren iets teveel kinderen om achterop te nemen en de afstand was te ver om te lopen...quote:Op zaterdag 6 maart 2021 10:21 schreef raptorix het volgende:
Ik snap sowieso niet waarom je kinderen moet verzeulen in zo een ding, vroeger liepen we gewoon, of zat ik gewoon achter op de fiets.
Gaan ze lekker fietsen.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 11:32 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die waren iets teveel kinderen om achterop te nemen en de afstand was te ver om te lopen...
Ik vind het begeleiden van één kleuter op de fiets al een aardige klus, laat staan acht. De Stint en dat soort vervoersmiddelen beantwoorden wel aan een behoefte die heel breed gedragen wordt in kinderopvang, en onder ouders van jonge kinderen. Hier rijden ze ook massaal met electrische bakfietsen die kinderen rond, en ik denk dat we dat absoluut moeten willen behouden.quote:
Ik heb meer moeite met kinderasiels.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 11:40 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik vind het begeleiden van één kleuter op de fiets al een aardige klus, laat staan acht. De Stint en dat soort vervoersmiddelen beantwoorden wel aan een behoefte die heel breed gedragen wordt in kinderopvang, en onder ouders van jonge kinderen. Hier rijden ze ook massaal met electrische bakfietsen die kinderen rond, en ik denk dat we dat absoluut moeten willen behouden.
Ik hoop dat niet enkel voor de ondernemer. Mijn gedachten zijn ook bij de ouders van de overledenen kinderen, de klasgenoten en andere leraren. Ook voor de bestuurster van de Stint hoop ik dat ze het een plekje kan geven.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 11:29 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik hoop dat die ondernemer er bovenop kan komen, Nieuwenhuizen heeft er een puinhoop van gemaakt.
Nu worden die kinderen in busjes gepropt. Dat heeft ook risico's en vervuiling. Daar wordt niemand beter van.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 11:40 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik vind het begeleiden van één kleuter op de fiets al een aardige klus, laat staan acht. De Stint en dat soort vervoersmiddelen beantwoorden wel aan een behoefte die heel breed gedragen wordt in kinderopvang, en onder ouders van jonge kinderen. Hier rijden ze ook massaal met electrische bakfietsen die kinderen rond, en ik denk dat we dat absoluut moeten willen behouden.
Klopt, en de stint voldeed niet aan die voorwaarde dus tot ziens.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 13:32 schreef GereDathan het volgende:
Het is belangrijk dat we zo veilig mogelijk vervoermiddelen hebben
Uiteraard, en niet alleen daarvan. Óók VVD.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 11:29 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik hoop dat die ondernemer er bovenop kan komen, Nieuwenhuizen heeft er een puinhoop van gemaakt.
De politiek heeft hier zeker ook een aandeel in gehad. Ze waren er natuurlijk als de kippen bij om zo'n hipster groen deugproduct een typegoedkeuring te geven. Neemt niet weg dat de fabrikant/ ondernemer natuurlijk ook het nodige te verwijten valt. Die heeft na de typegoedkeuring aanpassingen gedaan aan de stint zonder dat er een nieuwe keuring heeft plaatsgevonden.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 11:29 schreef Marsenal het volgende:
Ik hoop dat die ondernemer er bovenop kan komen, Nieuwenhuizen heeft er een puinhoop van gemaakt.
Als we het over veiligheid gaan hebben zouden motoren meteen al in de onveilige klasse vallen en die laten we nog gewoon legaal op wegen rondrijden.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 13:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Klopt, en de stint voldeed niet aan die voorwaarde dus tot ziens.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |