abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 10:31:11 #1
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_194204067
Note: indien er gespaard kan worden uiteraard(!)

in diverse topics wordt er wel gesproken over hoe het spaargedrag is, en of er gezien de rente (of het gebrek hieraan) gespaard wordt.

Dus vandaar, hoe sparen jullie? Wat zijn mooie tips/tricks?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 10:34:44 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194204106
Hoe bedoel je, hoé spaar je? gewoon, van de lopende rekening automatisch op vaste dag in de maand laten overmaken naar de spaarrekening? :P
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 22 juli 2020 @ 10:35:48 #3
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_194204119
Ik open mn spaarrekening op mn app en klik op inleggen en toets een bedrag in.
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 10:35:50 #4
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_194204120
Zelf heb ik mijn bankrekeningen lopen bij KNAB. Hier kan onbeperkt rekeningen aangemaakt worden.
Zo hebben we een spaarrekening algemeen, een spaarrekening voor een doel, twee eigen spaarrekeningen (waar doorgaans niet veel op staat).

Het doel is aan het begin van de maand op elke rekening een bepaald budget te zetten. Wat we ten minste verwachten uit te geven. Daarna gaan we dus aan het begin van de maand sparen. En ja, ook hengel je dan gedurende de maand toch iets terug. Maar door juist bewust met potjes te werken, merk ik dat het een sport is om goed uit te komen. Wanneer de boodschappenrekening de 20e leeg is dan is het de sport om tot de 23e (salarisdag) toch op basis van wat nog in huis is alles uit te kienen.

Wat er gespaard wordt gaat op basis van wat excel ons vertelt. Dus het 'budgetplan' staat in excel en aangezien het inkomen soms fluctueert (en ook de creditcarduitgaves :@ ) komt er onderaan de streep uit wat er die maand gespaard zou kunnen worden.

Verder:
- Ronde getallen! Dus als het moet die 3,84 die per ongeluk op de rekening staat wegpoetsen. En dat dan doen in 100-tallen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 10:37:44 #5
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_194204140
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 10:34 schreef CoolGuy het volgende:
Hoe bedoel je, hoé spaar je? gewoon, van de lopende rekening automatisch op vaste dag in de maand laten overmaken naar de spaarrekening? :P
Eerste dag, of laatste dag wat over is. Automatisch of flexibel. Dat soort dingen. Of juist niet sparen en anders omgaan met het geld dat 'over' is :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 22 juli 2020 @ 10:37:57 #6
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_194204144
Gewoon minder uitgeven dan er binnen komt.
We willen graag een huis gaan kopen, en daarvoor willen we een bedrag op de rekening hebben. Dus iedere maand komen we dichter bij dat bedrag.

En af en toe wat van de betaalrekening naar de "spaarrekening" overzetten.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_194204155
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 10:34 schreef CoolGuy het volgende:
Hoe bedoel je, hoé spaar je? gewoon, van de lopende rekening automatisch op vaste dag in de maand laten overmaken naar de spaarrekening? :P
Dit,
- De dag nadat het salaris gestort is automatisch 250euro naar de spaarrekening,
- Om de 3 maanden handmatig wat extra als de winstuitkering gestort is (die dit jaar behoorlijk zal tegenvallen :'( ),
- In Mei het vakantiegeld handmatig overboeken
- In December de eindejaarsuitkering ook handmatig overboeken.

- Daarnaast alles wat over is aan het einde van de maand wordt ook automatisch overgeboekt

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2020 10:40:02 ]
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 10:39:23 #8
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194204167
Oh zo bedoel je. Ik heb 3 spaarrekeningen, bij 2 verschillende banken. Dat heb ik ooit, lang lang geleden (het is net een sprookje :P ) eens gedaan, en nooit opgezegd.

Ik heb geen spaarrekening voor een specifiek doel. Ik spaar gewoon maandelijks een vast bedrag. Daarnaast maak ik af en toe geld over naar de 2e spaarrekening, maar eigenlijk kan ik die ook gewoon opzeggen.

De 3e spaarrekening is de spaarrekening voor onze dochter. Daar sparen zowel mijn vrouw als ik elke maand een vast bedrag op, wat ook automatisch elke maand op dezelfde dag wordt over gemaakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door CoolGuy op 22-07-2020 10:45:43 ]
Breitling - Instruments for Professionals
pi_194204175
Sparen blijft zoals vanouds populair. De historisch lage rentes veranderen daar weinig aan. Het is het stokoude principe dat sparen het meest makkelijke en tegelijkertijd risicovrije manier is om enigszins vermogen op te bouwen. Al is het maar de vraag in hoeverre je het, in deze tijd, kunt bestempelen als vermogen opbouwen als het reële rendement (rente - inflatie) op een spaarrekening negatief is.

In ieder geval, voor korte termijn uitgaven blijft sparen the-way-to-go. Zeker met obligaties die een zéér lage (en zelfs negatieve) yield hebben, en ook nog eens risicovoller zijn dan sparen.
pi_194204186
7 rekeningen hier.
Mijn vriendin en ik hebben beide een lopende- en een spaarrekening.
Dan nog een gezamenlijke rekening voor de vast lasten en gewone uitgaven.
1x een regenboog rekening en 1x een doelsparen rekening voor ons zoontje.

1e van de maand gaat automatisch alles vanuit de lopende rekeningen naar de andere.
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 10:41:03 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194204194
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 10:37 schreef Rene het volgende:

[..]

Eerste dag, of laatste dag wat over is. Automatisch of flexibel. Dat soort dingen. Of juist niet sparen en anders omgaan met het geld dat 'over' is :)
Oh zo! Nou, aan het begin. Ik spaar eerst, want dat heeft prioriteit. Ik spaar dus niet wat toevallig over is die maand. Wat ik spaar bepaalt wat ik over hou om uit te geven (Dat is dus altijd hetzelfde), niet omgekeerd.

Daarnaast maak ik elke 2 a 3 maanden wat overblijft ook over naar of mijn eigen spaarrekening of die van onze dochter.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 10:42:09 #12
18653 crew  D.
pi_194204213
Door iedere maand te proberen minder op te maken dan er binnen komt :Y

Geen gedoe met spaarrekeningen :N
pi_194204232
Op salarisdag een vaste inleg in beleggingsfonds, voor de lange termijn (automatisch).
Zodra het salaris gestort is gaat het overschot naar de spaarrekening (handmatig, wat over is).
Verder geen moeilijk gedoe met potjes etc. Wel een tijdje geprobeerd, maar vond ik maar gedoe.
pi_194204274
Spaarpotje Vaste Lasten voor de noodzakelijke uitgaven die wel jaarlijks/per kwartaal komen maar niet maandelijks automatisch. (Ook tandarts, dierenarts, onderhoud auto/fiets en dergelijke)

En een spaarpot Sparen voor de overige, luxe en lange termijn doelen. (Vakantie, grote uitgaven (nieuwe apparatuur), huis etc.)

Jaarlijks stel ik een begroting op voor bovenstaande potjes en deze bedragen worden automatisch elke maand afgeschreven. Halverwege het jaar stel ik het eventueel nog bij.

Al het overige geld wat op de dag voordat mijn salaris wordt gestort nog op mijn betaalrekening staat (heb altijd over) en alle extra's gaan ook naar de spaarrekening.

Verder geen budget voor boodschappen en dergelijke, ik hou het wel bij in een Excel sheet en kan dan wel zien of bepaalde uitgaven opeens sterk aan het stijgen zijn.
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 10:53:38 #15
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194204354
Vrij ongestructureerd, ik zet ongeveer op 1000 euro na bij het binnenkomen van mijn salaris (heb de betaaldata in mijn agenda staan :@) alles op de spaar rekening. En daar komen dan in de loop van de maand een aantal keer bedragen in de orde van 300 ~ 500 van terug op de betaal rekening als ik onder de 100 euro duik. Soms ben ik wat overmoedig en laat ik maar 800 euro op de betaal rekening staan maar die wordt dan ook sneller weer bijgevuld vanuit de spaarrekening.

Uiteindelijk lukt het me meestal net niet om 20% van het binnen gekomen geld te sparen.

Verder heb ik mijzelf een gitaar versterker beloofd als er een jaar lang elke maand meer inkomt dan eruit gaat, maar dat is eigenlijk nog nooit gelukt vanwege vakanties of gemeentelijke belastingen. Helaas heeft de rabobank de extra inzicht optie vernaggelt waardoor ik dat nu niet meer snel kan checken en daarom heb ik dus nogsteeds geen versterker ;(
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 22 juli 2020 @ 10:56:06 #16
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_194204377
ik nu weer weekloon, dat houd in dat ik van elke week loon iets apart moet zetten voor de vaste lasten die vaak eind van de maand/begin van de maand zitten.
Daardoor spaar ik begin van de maand royaal. Laat ik op de rekening staan wat ik nodig heb voor de boodschappen en verder stort ik (in ronde bedragen) naar mn spaarrekening.
Op een gegeven moment is het bedrag dat ik nodig heb gespaard (dat heb ik afgerond naar boven alsnog een rond bedrag dus)
Daarna ga ik verder op spaarrekening 2, waar ik dus verder ook amper aan kom. Maar hierbij spaar ik wel wat minder zodat ik voor mezelf een beetje extra dingetjes kan doen. Maar ook nu weer sparen in ronde bedragen.

Als ik na de maand merk dat ik wel erg veel heb kunnen sparen ga ik met bedragen van 250 500 of 1000 euro overboeken naar een externe spaarrekening waarvan ik helemaal niet terug boek naar mn eigen bank. Tenzij werkloos of echt grote aankoop.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_194204453
Op verschillende plekken.
Vlak na salaris:
- vast sparen naar spaarrekening en auto onderhoud & afschrijving
- vast beleggen
Vlak voor salaris
- de betaalrekening wordt automatisch afgeroomd voor de spaarrekening (tot nu toe zit daar een max op, maar de laatste tijd hou ik dan nog over, misschien haal ik dat maximum wel eraf.

Geen ocd met afgeronde bedragen hier :+
pi_194204611
Minder uitgeven dan er binnenkomt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2020 11:10:30 ]
pi_194204677
Ik maak ook gebruik van spaar potjes binnen mijn spaar rekening. Zo kan ik bepaalde doelen stellen om te sparen. Zo heb ik bijvoorbeeld een spaarpotje voor mij studieschuld, deze hoef ik nu nog niet af te betalen, maar spaar er wel al voor. Zo kan ik eventueel alles of een groot deel in één keer aflossen en dat is weer gunstig voor mijn hypotheek.

Ook heb ik een spaarpotje voor een huis. Hieronder vallen hypotheekkosten en meubels etc. Hier stort ik momenteel het meeste op.

En zo heb ik nog wel meer van die potjes met dingen waarvoor ik maandelijks geld opzij zet, vaak doe ik dit nadat ik loon heb gekregen. Niet automatisch.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_194204776
Maandelijks schrijven we ieder een bedrag over naar de en/of rekening voor vaste lasten en boodschappen. De rest (in mijn geval plm. 60%) gaat naar spaar- en beleggingsrekeningen. Veel gespreid qua spaardeposito's.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194204928
We hebben een soort algemene spaarrekening, die is bedoeld voor als dingen stuk gaan, we een schilder laten komen of er een nieuwe auto nodig is. In de praktijk betalen we de stukke dingen eigenlijk gewoon van de betaalrekening. Daarnaast hebben we nog een doelspaarrekening (die gebruiken we jaarlijks om extra af te lossen op de hypotheek) en alle 2 een persoonlijke spaarrekening, die we eigenlijk alleen gebruiken voor cadeautjes voor elkaar. Die is er meer voor het idee dat je ook nog iets van eigen geld hebt. En dan hebben we nog spaarrekeningen voor de kinderen.

Maandelijks kijken we wat er nog op onze betaalrekening stond voordat we loon kregen en dat bedrag maken we over naar (meestal) de doelspaarrekening. Daarnaast maken we een vast bedrag over naar onze eigen spaarrekeningen en die van de kinderen.
  woensdag 22 juli 2020 @ 11:26:43 #22
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_194204950
Ik heb op mijn betaalrekening 1000 euro staan voor het salaris erbij komt. Die 1000 euro is voor als ik die maand eens wat extra's wil doen.

Het voorschot is er de 25e, de 1e worden vrijwel al mijn vaste lasten afgeschreven en rond de 2e wordt de rest van het salaris gestort. Op de 3e wordt alles boven de 1750 automatisch naar de spaarrekening overgemaakt en met die 750 leef ik dan die maand.

Er is niet echt een doel voor de spaarrekening, maar daar gaan de grote uitgaven af wanneer er dingen kapot gaan die vervangen moeten worden, vakanties etc. Uiteindelijk stapelt zich dat op maar over een paar jaar wil ik voor een huis gaan kijken en daar is ook behoorlijk wat spaargeld voor nodig.

Ik merk al dat ik geluk heb dat ik alleen ben, ik heb aan 2 rekeningen genoeg. Ik kan me voorstellen dat het met een partner meer werk is
Laffe huichelaar
pi_194205210
Ik zet zodra mijn salaris binnen is een vast bedrag op mijn 'echte spaarrekening'. Daar kom ik in principe niet aan want dat is spaargeld voor de koop van een huis. Daarnaast heb ik een spaarrekening voor grote uitgaven zoals auto, vakantie, nieuwe laptop etc. Daar gaat ook iedere maand een vast bedrag heen.
Wat er over is, is mijn leefgeld. En ik heb het zo gezet dat ik daar eigenlijk altijd prima mee uitkom. En wat ik over heb van het leefgeld kan naar mijn grote uitgaven spaarrekening aangezien dat ook gewoon voor leuke dingen is.
  woensdag 22 juli 2020 @ 11:59:45 #24
256666 leeell
I know you're lonely
pi_194205535
Automatisch X bedrag naar spaarrekening wekelijks en wat overblijft aan het eind v/d maand room ik handmatig af naar spaarrekening.

Vervolgens beleg ik de spaarrekening over diverse financiele producten. Terwijl ik een reserve hou van 6 maanden huur ong.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_194205559
Ik werk met potjes voor diverse reserveringen en daarnaast een algemene buffer. De dag na de salarisbetaling wordt alles per automatische overschrijving naar de spaarrekening overgeboekt.

Qua geld houd ik alles bij in Excel zodat ik precies kan zien wat waar heen gaat.
pi_194205600
De dag na mijn salaris boek ik mijn netto salaris min 300 euro over naar mijn spaarrekening. :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_194206889
Automatische overschrijvingen van vast bedragen, een week na ontvangst loon. En ik probeer een buffer van 1k aan te houden op al mijn betaalrekeningen. Ik betaal vrijwel alles in cash, ik pin max 3 keer per maand in een winkel.
pi_194206948
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 10:34 schreef CoolGuy het volgende:
Hoe bedoel je, hoé spaar je? gewoon, van de lopende rekening automatisch op vaste dag in de maand laten overmaken naar de spaarrekening? :P
Dit. En een vast bedrag naar de beleggingsportefeuille
Whatever...
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 13:34:20 #29
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194207046
Altijd bijzonder om te zien hoe makkelijk mensen praten over beleggen en hypotheken etc. Ik vind dat allemaal doodenge zaken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194207092
quote:
2s.gif Op woensdag 22 juli 2020 13:34 schreef Bosbeetle het volgende:
Altijd bijzonder om te zien hoe makkelijk mensen praten over beleggen en hypotheken etc. Ik vind dat allemaal doodenge zaken.
Zelfde hier. Ik gooi mijn geld op mijn spaarrekening en daar staat het prima.
  woensdag 22 juli 2020 @ 13:45:23 #31
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_194207188
Alles wat ik aan het einde van de maand over heb gaat naar m’n spaarrekening.
  woensdag 22 juli 2020 @ 13:47:21 #32
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_194207208
100 per maand automatisch naar een beleggingsrekening, verder een vast bedrag verdeeld over vaste potjes wat ik zelf verdeel zodra mijn salaris binnenkomt. Ik heb een Moneyou rekening met potjes, waarbij de vaste lasten allemaal van het hoofdpotje afgaan (waar dus ook een vast bedrag in blijft bij salarisbetaling). De pinpas is gekoppeld aan mijn spendingpotje en op is op.

Als er de dag voor salaris geld over is (vaste lasten potje omdat ik de maandelijkse kosten er elke 4 weken in zet, algemeen omdat ik me gedragen heb :P) dan gaat het ook naar de spaar.

Vind het heel fijn de bedragen zelf over de potjes te verdelen, geeft een soort kick om dan weer het saldo te zien groeien :). En omdat ik 4 wekelijks betaald krijg, kun je het ook niet makkelijk automatiseren.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 13:52:15 #33
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194207252
Ik gebruik die grafiek van de rabobank, als je die op een jaar zet dan kun je exact zien hoeveel je een jaar daarvoor op de spaar rekening had staan. En daar probeer ik een fixed waarde boven te zitten. Zo kun je op elk moment zien hoeveel je het afgelopen jaar hebt gespaard. Ook kun je gelijk zien hoe die maand het vorige jaar verliep, en meestal verlopen die elk jaar redelijk hetzelfde. Zo zie je ook grote jaarlijkse kosten snel aankomen.

Ik heb wel als valkuil dat het voelt als een soort spel. Ik zet in mijn hoofd mijn spaarbedrag aan het begin van het jaar op 0 (zorg dat ik op 1 januari een mooi rond bedrag heb staan) En het voelt voor mij ook echt als ik niet aan het jaarbedrag zit alsof ik rood sta, en dat voelt ook zo als ik mijn mooie ronde bedrag niet heb gehaald. Als ik bevoorbeeld mik op 20000 euro spaargeld aan het einde van het jaar maar ik heb op 1 januari maar 18000 euro spaargeld dan sta ik in mijn hoofd 2000 euro rood. Daardoor kan ik wel weer beter op de centen letten in die maanden om zo proberen niet meer "rood" te staan. Om het jaar daarna weer hetzelfde te doen. Helaas loop ik daardoor voor mijn gevoel wel al jaren achter terwijl mijn gespaarde bedrag wel telkens oploopt.

Elk jaar een level omhoog... :D maar nooit hard genoeg.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194207424
Ik doe niet aan potjes of budgetten. Ik koop wat ik vind dat ik moet kopen, en als er na verloop van tijd zich weer een groter bedrag opgehoopt heeft op mijn betaalrekening boek ik het over maar mijn spaarrekening. That's it.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_194207427
Leuk om te lezen hoe anderen sparen. Heb zelf nog nooit gespaard met potjes maar ergens kan dat misschien wel motiverend werken ik ga het eens proberen!

Zelf spaar ik een vast bedrag per maand op een spaarrekening. Alle bijzondere teruggaves zoals van de belastingdienst spaar ik ook.
En als ik aan het einde van de periode dat er nieuw salaris binnen is gekomen nog geld van de vorige periode beschikbaar is boek ik dat ook over naar de spaarrekening.

Ik hou in excel mijn inkomsten en uitgaves bij. Inclusief wat het resultaat op jaarbasis van sparen. En dan kan ik ook makkelijk beslissen wat ik met dat geld wil doen of wanneer er iets aan vervanging toe is.
  woensdag 22 juli 2020 @ 14:16:41 #36
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_194207574
Ik laat automatisch elke dag dat het salaris binnen is 300 euro naar mijn spaarrekening overmaken. Als ik meevallers heb gaat dat ook (gedeeltelijk) naar mijn spaarrekening. That's it.
pi_194207637
Ik, probeer elke maand een spaar beleg percentage te halen van 50% van mijn inkomen. Waarbij ik na storting van loon 50% afroom.

Op deze manier hadden wij in 6 jaar een bellegins spaarbedrag kunnen sparen dat gelijk stond aanbde hypotheek van toen. Nu een nieuwbouwwoning gekocht die in aanbouw is, dus tijdelijk met twee hypotheken. Spaar sinds die tijd 35% van mijn inkomen + belleginsopbrengst. Nu er nog veel in bouwdepot zit is dat wel goed haalbaar over paar maanden, gaan we wss zaken naar 25% + bellegingsopbregst.

Doel is om binnen 8 jaar weer netzoveel hypotheek open te staan als spaargeld. Dit is optimistisch,ma een kleine 6 jaar geleden had ik ook niet verwacht dat we netto geen schulden zouden hebben. Reden dat ik de hypotheek niet volledig aflos, is dat we een lage rente betalen. Voor de nieuwe 1,25% en voor de oude 2,1%. Hypotheek word wel gewoon in 30 jaar automatisch afgelost.
pi_194207659
2 rekeningen ..op 1 rekening ooit 30 euro per week automatisch oplaten zetten..dat is ondertussen zo een bedrag geworden mocht de tv en wasmachine en koelkast in een keer kapot gaan dan kan ik dat daar mooi van doen..

Of een nieuwe cv ketel..deze is nu 20 jaar dus,,
En de andere is gewoon doorlopende echt sparen doe ik niet ...eind van het jaar ff kijken hoeveel het is geworden en dan eens zien om wat leuks te kopen of wat aan het huis te doen..

Vorig jaar hele huis laten schilderen..volgend jaar misschien de motor weer eens inruilen..gewoon omdat het kan O-) O-)
Ik zwaai naar dieren.
pi_194207733
Niet. Ik heb X nodig om per maand van te leven (inclusief smijtgeld) en de rest van wat er binnenkomt gaat in beleggingen. Als ik een keer voor een onverwachte cashuitgave kom te staan staat daar ook nog wel wat aan cash. Als ik echt een mega-uitgave zou moeten doen dan zou ik daar wat van moeten verkopen, maar ik zou niet zo snel iets kunnen bedenken.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_194207840
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juli 2020 14:33 schreef nostra het volgende:
Niet. Ik heb X nodig om per maand van te leven (inclusief smijtgeld) en de rest van wat er binnenkomt gaat in beleggingen. Als ik een keer voor een onverwachte cashuitgave kom te staan staat daar ook nog wel wat aan cash. Als ik echt een mega-uitgave zou moeten doen dan zou ik daar wat van moeten verkopen, maar ik zou niet zo snel iets kunnen bedenken.
Doe je dat beleggen zelf ? En is het rendabel of echt 10K inleg en over 10 jaar keer 1000 winst ofzo
Ik zwaai naar dieren.
pi_194207848
Maandelijks eigenlijk alleen de aflossing op mijn huis.
Geen mega bedrag, maar ingeveer 700 euro in de maand. Maar dat is net als de overwaarde die al op het huis zit niet vrij op te nemen uiteraard.

Een paar keer per jaar gaat er geld naar de spaarrekening. Dat is als ik mijn vakantiegeld, belasting teruggave (hypotheekrenteaftrek) en 13e maand jaarlijks ontvang.
Dit geld wat ik jaarlijks spaar is als buffer voor duurdere uitgaven en als iets stuk gaat. Ook wordt het aangesproken bij een verre reis.

De rest van wat ik iedere maand overhoud kunnen aan uitjes en kleinere vakanties uitgegeven worden.
Mijn vrouw werkt ook, maar zij hoeft uiteraard niet te werken financieel gezien. Zij kan maandelijks wel een aanzienlijk deel van haar salaris sparen.
pi_194207885
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 14:43 schreef Geerd het volgende:

[..]

Doe je dat beleggen zelf ? En is het rendabel of echt 10K inleg en over 10 jaar keer 1000 winst ofzo
Ja, zelf. Of dat uiteindelijk rendabel gaat zijn is maar afwachten natuurlijk. Ik vind het leuk om zelf mijn beleggingen te kiezen, maar heb niet de illusie dat ik de markt consequent kan verslaan.

Zit ook pas een paar jaar in een positie dat ik echt goed geld overhoud elke maand; daarvoor zette ik überhaupt geen vermogen opzij. Kan mijn uitgaven redelijk snel omlaag bijstellen als dat zou moeten, maar die situatie heeft zich gelukkig nog nooit voorgedaan.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 14:49:24 #43
9859 crew  Karina
Woman
pi_194207896
Ik spaar niets. Heb wel een internetspaarrekening maar daar is al een paar jaar niets meer op gestort.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_194207996
quote:
99s.gif Op woensdag 22 juli 2020 14:49 schreef Karina het volgende:
Ik spaar niets. Heb wel een internetspaarrekening maar daar is al een paar jaar niets meer op gestort.
In de zin van je hebt genoeg op die rekening staan dus sparen hoeft niet of vindt je sparen gewoon onzin?
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 14:59:08 #45
9859 crew  Karina
Woman
pi_194208000
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 14:58 schreef Questular het volgende:

[..]

In de zin van je hebt genoeg op die rekening staan dus sparen hoeft niet of vindt je sparen gewoon onzin?
In de zin van er valt niks te sparen ;)
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_194208374
Na de salarisbetaling maken we allebei x-bedrag over naar de gezamenlijke betaalrekening. Het totaalbedrag is gebaseerd op een Excel-overzichtje van de vaste lasten. Dat overzicht herzien we eens per jaar.

Op diezelfde dag gaan er ook bedragen van de gezamenlijke betaalrekening rechtstreeks in potjes op de gezamenlijke spaarrekening. Zo reserveren we periodiek voor terugkerende kosten (gemeentelijke heffingen), te verwachte kosten (auto, onderhoud huis, vakantie, enz) en sparen we ("lange termijn"). Hetzelfde doe ik individueel (deels voor dezelfde, deels voor andere bestemmingen).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194208603
quote:
2s.gif Op woensdag 22 juli 2020 13:34 schreef Bosbeetle het volgende:
Altijd bijzonder om te zien hoe makkelijk mensen praten over beleggen en hypotheken etc. Ik vind dat allemaal doodenge zaken.
Jij had flink gecasht met bitcoin? Of was dat iemand anders :')
pindazakje
pi_194208621
quote:
99s.gif Op woensdag 22 juli 2020 14:59 schreef Karina het volgende:

[..]

In de zin van er valt niks te sparen ;)
Komt er weinig binnen of maak je gewoon heel veel op?
pindazakje
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 16:00:01 #49
9859 crew  Karina
Woman
pi_194208641
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juli 2020 15:57 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Komt er weinig binnen of maak je gewoon heel veel op?
Komt niet superveel binnen. Als er wat overblijft laat ik het gewoon op mijn betaalrekening staan: de rente is zo laag, ik doe geen moeite om het over te boeken naar mijn spaarrekening.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 16:00:41 #50
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194208652
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 15:55 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Jij had flink gecasht met bitcoin? Of was dat iemand anders :')
Nee dat zal iemand anders zijn geweest.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 22 juli 2020 @ 16:06:40 #51
189961 ex
aperture science
pi_194208720
Ik heb 3 rekeningen ->

• betaal rekening
• spaar rekening
• 'hoge' rente spaar rekening (1%)

Op mijn betaal rekening staat altijd $5k (ongeveer mijn maandelijkste lasten) en op de spaar rekening $20k (5/6 maanden noodgeld). Mocht ik daar van hebben uitgegeven word dat eerst weer aangevuld.

Zodra mijn salaris binnen is (hier 2x per maand) gaat er eerst $1k naar mijn investment account om ETF's te kopen en, ongeveer $900 naar mijn hoge rente spaar rekening. Dan als ik mijn huur betaald heb (1x per maand, dus van 1 van de salarissen) room ik de rest weer af (vaak zo'n $500).

Reden dat ik zoveel in cash hou is omdat ik waarschijnlijk een huis wil kopen over een aantal jaar en dan dus geen geld uit mijn investeringsaccount wil trekken.

Reden dat niet alles op mijn hoge rente rekening staat is omdat ik er niet zomaar geld mag uit halen (max 6x per maand en het kost 5 dagen).
The cake is a lie!
pi_194208793
Ik maak automatisch 50 euro per week over naar m'n spaarrekening en aan het einde van de maand maak ik wat er op m'n betaalrekening staat over naar m'n spaarrekening.
pi_194208907
Ik heb een 4-wekelijks salaris, ingesteld dat elke 4 weken er -700¤ naar de gezamelijke spaarrekening gaat. En het overwerk geld op mijn “hobby” rekening (500-700¤)

Vrouw krijgt het gewoon iedere maand 23-25ste dus die krijgt automatisch 300¤

De rest blijft tot de volgende storting op de betaal staan, wat over is op de gezamelijke.
  woensdag 22 juli 2020 @ 16:43:28 #54
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_194209122
Ik heb eigenlijk een vrij eenvoudig systeem. Op salarisdag (deze maand 22 juli, volgende maand 24 augustus) krijg ik geld op m'n lopende rekening en boek dan een deel af naar de gezamenlijke rekening, waarvan ca. 70% opgaat aan woning, vaste lasten, boodschappen en abonnementen en 30% naar sparen voor vakanties, een maandelijkse vaste bijdrage aan m'n beleggingen en een deel naar een consumptieve spaarrekening. Wat er dan nog overblijft is 'leefgeld':

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_194209128
quote:
99s.gif Op woensdag 22 juli 2020 16:00 schreef Karina het volgende:

[..]

Komt niet superveel binnen. Als er wat overblijft laat ik het gewoon op mijn betaalrekening staan: de rente is zo laag, ik doe geen moeite om het over te boeken naar mijn spaarrekening.
Maakt in principe ook niks uit nee, met die rente van 0,01%
pindazakje
pi_194209132
quote:
2s.gif Op woensdag 22 juli 2020 16:00 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nee dat zal iemand anders zijn geweest.
Hmmm jammer man, ik had het je serieus gegund!
pindazakje
pi_194209183
Elke maand zelfde tijd de bijstortingen, er zijn geen gescheiden rekeningen. Dit word op loondag afgeroomd naar x¤, de rest gaat naar de algemene spaarrekening. Een dag na loondag Beilen automatische overboekingen het naar alle verschillende potjes, van afschrijving op de inboedel tot te-verwachte -kosten tot sparen voor aankopen. Ook word er dan geld geboekt naar een investeerdertjerekening voor beleggingen etc.

Mocht er gedurende de maand een gebrek zijn op de betaalrekening dan haal ik iets van de algemene spaarrekening. Alles meer dan 2x¤ op de algemene spaarrekening (na alle overboekingen) gaat de hypotheek in.
pi_194209285
Probeer iedere maand een vast bedrag te sparen, doe het handmatig omdat soms (december bv) we wat minder kunnen sparen en er dus minder naar toe gaat, maar soms in de maanden voor de zomer het ook wel eens wat meer is.

Doe dit gewoon bij mn ING rekening, wel eens geprobeerd met verschillende rekeningen in de app, maar dit vond ik heel onoverzichtelijk, nu heb ik gewoon 1 spaar bedrag staan wat beschikbaar is voor spaardoelen, vakanties of voor een willekeurige grotere aankoop.

edit: Heb overigens wel een 2e spaarrekening met vrienden(1 iemand beheerd die) waarop iedere 25e van de maand een klein bedrag naar toe gaat voor een vakantie die we ieder jaar doen met een groepje.

[ Bericht 9% gewijzigd door 111210 op 22-07-2020 17:02:16 (,) ]
pi_194209328
na de afschrijving van een aantal vaste lasten room ik alles af zodat er een vast bedrag overblijft op de lopende rekening, waar ik dan de rest van de maand mee doe.
Overigens een wassen neus. Spaarrente krijg ik op beide niet, ik geef er niet meer of minder door uit en als ik het nodig heb is het ook zo weer teruggeboekt op mijn lopende rekening
pi_194209445
De dag dat het loon gestort wordt kijk ik hoe veel er op de betaalrekening staat.

Als het bedrag na aftrek vaste lasten de dag voor de volgende loonstorting tussen de ¤1500 en ¤2000 zit gaat er ¤500 naar de spaarrekening, tussen de ¤2000 en ¤2500 gaat er ¤1000 enzovoort. Ik zorg dus dat ik zo rond de ¤1000 vrij te besteden in de maand uitkom. Maar mijn 'zachte' grens is minimaal ¤500 op de betaal. Maar ik begin al zuinig te worden als ik op ¤1000 zit.

De laatste tijd ging het wel goed. Standaard spaar ik ¤500 in de maand, maar de afgelopen tijd ook al van het gewone salaris ¤1000 over kunnen maken. En dan nog de belastingteruggave en vakantiegeld.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_194209624
Vaste bedragen per maand gaan naar diverse spaarpotjes (bijv. vakantie, huis, auto, kinderen). Een ander deel gebruiken we om de hypotheek wat sneller af te lossen. Blijft er geld over aan het einde van de maand, dan bespreken we of we dat gebruiken voor aflossen, voor het spaarpotje huis of een combinatie van beide.

Daarnaast hebben we een spaardeel in onze hypotheek en hebben we allebei een individuele spaarrekening. Aan die individuele spaarrekening doen we niets. Er staat een flink en vast bedrag op dat een garantie is voor onze wederzijdse onafhankelijkheid.

Verder speculeert mijn lief wat met crypto's.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_194209707
Overigens ben ik van mening dat sparen, een verouderde vorm van vermogensverwerving is. Om het een paar maanden uit te zingen, soit, c'est bon.

Maar gezien de aankomende negatieve rente, de VRH en nog wat kosten, is mijn idde dat je meer en meer in beleggingen, crowdfunding en O.G. moet gaan om zowel een enigszins redelijk rendement als vermogensgroei te kunnen genereren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194209718
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 13:23 schreef Gustaf86 het volgende:
Automatische overschrijvingen van vast bedragen, een week na ontvangst loon. En ik probeer een buffer van 1k aan te houden op al mijn betaalrekeningen. Ik betaal vrijwel alles in cash, ik pin max 3 keer per maand in een winkel.
In aanvulling hierop: ik spaar ook in enveloppen voor gerichte uitgaven. Onderhoud auto, jaarlijkse kosten, Kerst, kleding, kadootjes, meubels, vakantie, gadgets, etc. Wat ik maandelijks giraal spaar is meer voor onvoorziene of grote dingen en voor investeringen.
pi_194209775
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 17:37 schreef blomke het volgende:
Overigens ben ik van mening dat sparen, een verouderde vorm van vermogensverwerving is. Om het een paar maanden uit te zingen, soit, c'est bon.

Maar gezien de aankomende negatieve rente, de VRH en nog wat kosten, is mijn idde dat je meer en meer in beleggingen, crowdfunding en O.G. moet gaan om zowel een enigszins redelijk rendement als vermogensgroei te kunnen genereren.
Daar moet je maar zin in hebben. Je kunt ook sparen en accepteren dat je geld minder waard wordt. Wij gaan voor een combinatie van sparen, investeren in eigen woning en speculeren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_194209799
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 17:37 schreef blomke het volgende:
Overigens ben ik van mening dat sparen, een verouderde vorm van vermogensverwerving is. Om het een paar maanden uit te zingen, soit, c'est bon.

Maar gezien de aankomende negatieve rente, de VRH en nog wat kosten, is mijn idde dat je meer en meer in beleggingen, crowdfunding en O.G. moet gaan om zowel een enigszins redelijk rendement als vermogensgroei te kunnen genereren.
Als je vindt dat je steeds meer geld wilt hebben. Ik kom prima rond heb voldoende spaargeld en vind het wel goed zo.
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 17:54:12 #66
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_194209898
Zodra, ik hoop, over plm 9 maanden we verhuist zijn en de schade kunnen opmaken, en er bv 15000 euro spaargeld nog is wordt het tijd voor informeren hoe het werkt met beleggen. Ik wil geen gedoe maar wel rendement.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 22 juli 2020 @ 18:03:31 #67
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_194210034
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 17:44 schreef Questular het volgende:

[..]

Als je vindt dat je steeds meer geld wilt hebben. Ik kom prima rond heb voldoende spaargeld en vind het wel goed zo.
Nou ja, het gaat natuurlijk niet per se om 'meer' geld wanneer je niet wil dat de reele waarde van je spaargeld daalt.
Met ~2% inflatie en 0.5-1.3% aan belasting zou je met 50% beleggen in indexfondsen en 50% spaargeld qua besteedbaar vermogen niet achteruit varen, da's niet echt hebberig te noemen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_194210434
Ik maak iedere maand 1000 euro over naar mijn beleggingsaccount. Tijdens de coronacrisis is het een stuk meer (1500-2000 p/m) omdat ik nauwelijks buiten kom, en tijdelijk even bij mijn ouders woon (tot ik weer naar kantoor moet).

Het handige aan beleggen is dat je niet zo snel geneigd bent om nutteloze aankopen te gaan doen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Brede_meneer op 22-07-2020 18:58:38 ]
pi_194213675
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 17:44 schreef Questular het volgende:
Als je vindt dat je steeds meer geld wilt hebben. Ik kom prima rond heb voldoende spaargeld en vind het wel goed zo.
Ik had niet over meer geld (dat wordt toch wel steeds minder en minder), maar over vermogen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 22 juli 2020 @ 21:31:33 #70
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_194213689
Alles wat ik overhoud in de maand, gaat rechtstreeks naar mijn aandelenrekening. Daar koop ik dan bij voorkeur farmacie- en voedingsaandelen van die goed dividend betalen en dat elk jaar verhogen.
  woensdag 22 juli 2020 @ 22:03:09 #71
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_194214165
Ik heb zelf een betaalrekening, spaarrekening, een bankspaarregeling en een zakelijke rekening. Samen hebben we een betaalrekening, een spaarrekeningtje voor vervanging van apparatuur en onderhoud, twee beleggingsrekeningen, links en rechts wat aandelen. We hebben geen hypotheek meer. Mijn vriend heeft ook een betaalrekening, een spaarrekening en wat bitcoins.
We storten allebei ¤ 1000,00 per maand op de gezamenlijke rekening. Ik stort ook nog ¤ 500 op mijn eigen rekening. In December kijk ik wat mijn bijdrage op de gezamenlijke beleggingsrekening kan worden (ben ZZP'er) zal dit jaar wel een stuk minder worden dan voorafgaande jaren worden. Mijn vriend stort elke maand wat hij overhoudt in de beleggingspot.

[ Bericht 17% gewijzigd door Fietsertje70 op 22-07-2020 22:09:47 ]
  woensdag 22 juli 2020 @ 22:06:19 #72
104963 ETA
European Travel Author
pi_194214212
Heel saai. Na binnenkomst van salaris doe ik het volgende

• ~10% naar een aparte spaarrekening voor vakanties/reizen, hierbij gaat het niet zozeer om de rente, maar dat het een apart potje is. Dat potje kan ik dan met gerust hart leeg maken tijdens reizen zonder schuldig te voelen.
• Alles boven mijn buffer wordt geïnvesteerd in een mix van beleggingsfondsen, aandelen, p2p/p2b investeringen.

Buffer is een direct voorhanden bedrag (op betaal/spaarrekening) wat ik nodig heb om 6 maanden te overleven in een worst case scenario (geen WW of andere uitkering + beleggingen niet te liquideren) zonder rigoureuze aanpassingen (zoals verhuizen of auto verkopen).
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_194214296
Op dit moment spaar en beleg ik automatisch een vast bedrag per maand. Daarbij houd ik bepaalde spaarbuffers aan en gaat het restant periodiek naar de aflossing van mijn hypotheek.
Ook heb ik crowdfunding investeringen, dat gaat op basis van goede projecten die voorbij komen en dus niet met een vast bedrag per maand.
pi_194214623
Ik weet ongeveer wat ik per maand uitgeef en boek na elke salarisbetaling meteen een bedrag naar de spaarrekening. Vakantiegeld en eindejaarsuitkering gaan ook altijd linea recta naar de spaarrekening en wanneer ik een grote uitgave heb dan haal ik er weer wat vanaf. Rente sprokkel ik nog een beetje door verschillende deposito's. Beleggen of vastgoed etc ben ik nooit aan begonnen, heb ook weinig zin om erg veel met geld bezig te zijn. Heb ook nog een spaarverzekering bij Dela trouwens. Valt niet onder de depositogarantieregeling maar wel 2% rente dus dat nemen we maar voor lief.
pi_194214723
Belangrijke regel is sparen komt eerst.
Dus eerst jezelf betalen, dan de nodige verplichte zaken, dan je levensverzorging, dan de belasting.
Maar altijd eerst jezelf betalen, dat maakt de druk om meer binnen te halen dan hoger.

Stel je doet wat je overhoudt naar je beleggingen, dan doe jejezelf eerder te kort omdat dat makkelijker is.
Vakman pur sang
  woensdag 22 juli 2020 @ 22:34:29 #76
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_194214736
Nadat het salaris gestort wordt volgen er een paar automatische overboekingen. Extra aflossing van onze hypotheek (terwijl ik al annuïtair aflos), storting op een beleggingsregeling voor eventuele ziektekosten (maximaal eigen risico), storting op een spaarrekening voor onderhoud van de auto, storting op een spaarrekening voor de verzekeringspremie (wordt per kwartaal afgeschreven) en nog een storting naar een andere beleggingsrekening.

Daarnaast houd ik de winst van mijn zzp-werkzaamheden zoveel mogelijk op een zakelijke spaarrekening. Van mijn zakelijke rekening doe ik dus zo goed als geen privé opnames.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_194214801
Ik spaar maandelijks 33% van mijn salaris, plus af en toe extra bij vakantiegeld e.d. om daarmee op termijn een huis te kopen.

De huizenprijzen stijgen echter harder dan dat bedrag dus het voelt tamelijk nutteloos :'( .
pi_194214823
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2020 22:37 schreef Tegan het volgende:
Ik spaar maandelijks 33% van mijn salaris, plus af en toe extra bij vakantiegeld e.d. om daarmee op termijn een huis te kopen.

De huizenprijzen stijgen echter harder dan dat bedrag dus het voelt tamelijk nutteloos :'( .
Vroeger kon je 100% van je nodige bedrag in je hypotheek stoppen. Was veel beter voor je want dan heb je gelijk een huis wat meestijgt met de inflatie en kun je ook sparen.
Vakman pur sang
pi_194214842
Ik ga er vrij ver in, maar dat moet eigenlijk ook wel gezien mijn situatie. Ik draai al 10 jaar op flexcontracten, waarvan 3 eigenlijk op vast contract waren, maar daarvan was weer een jaar in zware onzekerheid. Ik heb 4 spaarrekeningen, snelle transitie, uitgebreide transitie, auto en huis.

Voor de snelle transitie zorg ik dat ik gedurende 6 maanden m'n WW netto kan aanvullen tot 100% van m'n laatstverdiende loon. Dit is in mijn geval nodig omdat ik vaak op flexibele contracten werk. Hiervoor staat dus een doelbedrag en het saldo hoeft dus niet boven het doelbedrag te komen. Volgens de statistieken vindt 85% binnen 6 maanden een nieuwe baan, dus zolang dit budget op peil gehouden wordt zit ik vrij safe.

Voor de uitgebreide transitie zorg ik dat ik gedurende de tijd erna ook netto m'n WW kan aanvullen tot 100%. In de praktijk heb ik dit budget nog nooit te hoeven aanspreken, maar deze laat ik dus meegroeien met m'n WW rechten.

Voor huis heb ik ook een doelsaldo, maar dat is meer op gevoel.

Voor de auto heb ik een doelbedrag en heb ik een spaar-opdracht die gedurende 5 jaar elke maand een bedrag iets boven de afschrijving opzij zet. Zo kan ik ook reparatiekosten opvangen. Van het uiteindelijke bedrag + dagwaarde auto zou ik dan een nieuwe auto moeten kunnen kopen. Dat wil niet zeggen dat ik dat daadwerkelijk zo snel al zou doen, maar ik wil de optie hebben.

Dan heb ik afhankelijk van m'n salaris nog wel wat over, maar daar doe ik weinig bijzonders mee en zet ik op een aparte rekening voor niet gereserveerd geld. Ik zet ook maandelijks m'n daadwerkelijk gemaakte kosten op een rijtje, maar budgetteren doe ik niet meer.
pi_194217877
Ik houd heel netjes bij wat mijn vaste lasten zijn (in excel) en wat ik elke maand uitgeef aan uiteten, drinken, kleding en andere zaken waar ik voor mezelf een budget voor gesteld heb (via de app Spendee).

Als het salaris binnen komt laat ik alleen het bedrag wat ik “vrij” uit mag geven op mijn betaalrekening staan. Vaste lasten betaal ik direct of zet ik op een aparte spaarrekening, waarmee ik mijn betaalrekening weer aanvul als daar vaste lasten af gaan.

Ik ben niet super strikt en stiekem ook wel een spender, maar zo lukt het me om flink sparen elke maand.
  donderdag 23 juli 2020 @ 09:21:08 #81
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_194218070
Op salarisdag maak ik alles wat ik nog over heb van de voorgaande maand over naar m'n spaarrekening. De ene keer is dit meer dan de andere keer. Ik doe geen vast bedrag en hoop altijd wel iets te doen.

Binnenkort krijgen we een en/of rekening erbij dus dan even kijken hoe het gaat. Wss houd ik maandelijks iets meer over, omdat m'n partner gaat meebetalen aan de gezamelijke kosten. Dus dat is fijn.

Hoe dan ook. Sparen gaat bij mij niet structureel, heb niet verschillende potjes. Vroeger wel 1tje gehad voor het sporten (personal training), maar dat heb ik ook opgegeven, wantja, zag de toegevoegde waarde niet meer zo.
pi_194218525
Mijn tips voor sparen:

Zorg voor lage kosten:
- stap elk jaar over voor gas/elektra
- check elk jaar alle overige verzekeringen en stap indien nodig over.
- Doe bewust boodschappen, schil zelf je aardappelen en houd de supermarkt acties in de gaten (eet gevarieerd, seizoensgroenten zijn vaak in de aanbieding
- neem je eigen brood mee naar het werk.
- is elk ritje met de auto nodig of kan het ook met de fiets.
- zo moet je eigenlijk alles wikken en wegen.


Daarnaast doe ik het volgende binnen ons gezin met 3 kids:
- kinderbijslag gaat elk kwartaal direct naar de spaarrekening
- vakantiegeld in mei gaat direct naar de spaarrekening
- Juni krijgen wij belastingteruggave, direct naar de spaarrekening.
- Augustus krijg ik een toelage van mijn werkgever, direct naar de spaarrekening.
- 13e maand in december gaat direct naar de spaarrekening.


Wij proberen alles van ons salaris te doen (ook vakanties) en de rest sparen we.
pi_194218705
Ik gebruik de ING spaarpotjes als budget.

Dus zodra loon binnenkomt wordt het geld verdeeld over deze potjes.
Je kan dan denken aan boodschappen, kleding, brandstof, etc.
Geld wat automatisch wordt afgeschreven (hypotheek, gwl, verzekering, mrb) gaat niet naar een potje maar blijft op de lopende rekening staan.
Verschil tussen inkomsten en potjes/automatische afschrijvingen gaat naar spaarrekening.

Op het einde van de dag loop ik via mijn app even de pintransacties langs. Dus als ik 100 euro aan boodschappen heb gedaan, haal ik dat uit het boodschappen potje. Op die manier hoef ik geen Excel bij te houden, maar heb ik dagelijks inzichtelijk hoe wel geld ik over heb per categorie.

Spaarpotjes ben ik uitgebreid mee. Bijv. een spaarpot voor onderhoud woning, gemeentelijke belasting, etc.
Dan hou je namelijk een spaarrekening over wat echt vrij te besteden is.
Eerst denken, dan typen
pi_194219492
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:04 schreef ShoNuf het volgende:
Wij proberen alles van ons salaris te doen (ook vakanties) en de rest sparen we.
Als je alle uitgaven gedekt hebt, voor welke zaken spaar je dan voor?
pi_194220843
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 11:10 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Als je alle uitgaven gedekt hebt, voor welke zaken spaar je dan voor?
Pensioen? Sabbatical? Eerder stoppen met werken?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194221816
Ik doe sparen niet bewust, dat vind ik ook lastig met maar 1 inkomen maar wel een gezin (met 3 kinderen).

Komt wel als mijn vrouw er bij gaat werken, maar dat gaat nu (nog) niet.
pi_194221920
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 11:10 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Als je alle uitgaven gedekt hebt, voor welke zaken spaar je dan voor?
Waarom zou je per se een doel moeten hebben? Ik geef gewoon uit wat ik wil uitgeven, als ik iets wil hebbe koop ik het, als ik ergens het geld niet voor over heb koop ik het niet. En uiteindelijk blijft er geld over. Dat gaat naar de spaarrekening.

Wat ik daarmee ga doen? Geen idee. Maar waarom zou ik geld uitgeven puur vanwege het feit dat ik geld over heb?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 23 juli 2020 @ 14:11:55 #88
3542 Gia
User under construction
pi_194222375
Vast bedrag per maand. Daar wen je aan.
Verder alles wat aan het eind van de maand teveel op de lopende staat, overboeken naar de spaar.
pi_194228402
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 11:10 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Als je alle uitgaven gedekt hebt, voor welke zaken spaar je dan voor?
3 jaar geleden was onze auto in brand gevlogen. Een week later stond er een nieuwe auto (van de verzekering 4k ontvangen).

Vrouwlief wilde vorig jaar een andere badkamer, prima, kostte ook 11k.

Wij sparen voor onvoorziene zaken of als wij iets duurs willen.

Nu een nieuwbouwwoning gekocht, wordt Q1 volgend jaar opgeleverd. Huidige woning verkocht en leggen ook eigen geld in. Maandelijkse kosten gaan ¤100 per maand omhoog.


Wij geven geld uit aan wat wij willen maar bovenal: wij geven geen geld uit aan onzin zaken (althans dat vinden wij) en wat over blijft gaat naar de spaarrekening, simpel, that's it.
  donderdag 23 juli 2020 @ 21:28:13 #90
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_194229666
Ik houd het allemaal niet meer zo in de gaten maar er komt hier nog steeds structureel meer geld binnen dan dat er gespendeerd wordt, dus dat is allemaal wel prima. Ik rook en drink niet en eet weinig buiten de deur, en dat scheelt al een hele hoop. Als primaire spaardoelen denk ik aan de mogelijkheid om minimaal anderhalf jaar zonder ook maar enig inkomen te kunnen overbruggen, én een sabbatical dat ik graag in 2021 wil uitvoeren (beide punten nu al ruimschoots binnen handbereik)!
  vrijdag 24 juli 2020 @ 07:51:41 #91
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_194233701
Voorheen was ik heel erg bezig met sparen, nu is mijn salaris tegenwoordig dusdanig dat ik er niet meer echt op let. Zonder heel veel inspanning kan ik 20k per jaar sparen. Zo'n 1500 euro per maand boek ik over na de spaarrekening.

Ik werk alleen (weinig tijd om geld uit te geven) en geef niet veel om materialistische dingen icm lage vaste lasten :')
pi_194233712
Vast bedrag per maand en alle bonussen worden of nuttig gebruikt of gespaard _O_
pi_194233849
Ik spaar automatisch en wat elke maand over is zodra mn nieuwe loon binnen is boek ik handmatig over naar mn spaarrekening. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_194234080
Ik ben ZZP’er.

Factuur komt binnen op zakelijke rekening.
Elke maand, op de 24ste, maak ik een vast bedrag over naar mijn privé rekening.
Vanuit mijn privé rekening stort ik 10% door naar mijn spaarrekening.

Op mijn zakelijke rekening blijft na een vast bedrag over gemaakt te hebben altijd wat geld over. Dat wordt ieder maand meer. Jaarlijks los ik daarmee extra af (hypotheek).
pi_194235263
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 11:10 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Als je alle uitgaven gedekt hebt, voor welke zaken spaar je dan voor?
Wij: om te verhuizen i.v.m. werk. Kosten die daarbij komen kijken, kunnen aanzienlijk hoog zijn.

Overigens, wat ik al meldde, sparen voor de erg lange termijn (pensioen) zie ik niet als efficiënt, de inflatie, negatieve rente en VRH, zijn een aanslag op de koopkracht van gespaarde bedrag. Wat dat betreft kan je beter in dividendaandelen beleggen...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator vrijdag 24 juli 2020 @ 10:18:22 #96
5428 crew  miss_sly
pi_194235368
Wij sparen best aardig. 10% van het brutosalaris van mijn man gaat direct naar aandelen van het bedrijf waar hij werkt. De aandelen worden met korting gekocht. Dit spaart echt heel erg lekker. Je mist het niet, want het staat nooit op je rekening, maar er groeit een mooi potje in een hoekje.
Daarnaast maak ik automatisch wat geld over naar Moneyou voor wat potjes, en wat naar rekening van kind. Ook zakgeld en kleedgeld, trouwens.

Dus op zich gaat het sparen best goed. De rest keken we eigenlijk niet naar en maakten we op. Gedurende de afgelopen maanden hielden we echter nog een heleboel geld meer over. Nou kwam dat goed uit, want nieuw huis en nog genoeg uitgaven, maar het heeft me wel doen beseffen dat we dat gedeelte dat we niet sparen wel heel gemakkelijk uitgeven. Dus daar wil ik toch wel wat beter naar gaan kijken en kijken of we nog wat meer kunnen sparen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194235474
Elke maand automatisch een bedrag naar een spaarrekening.
Verder niets :P
pi_194235482
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:18 schreef miss_sly het volgende:
Wij sparen best aardig. 10% van het brutosalaris van mijn man gaat direct naar aandelen van het bedrijf waar hij werkt. De aandelen worden met korting gekocht. Dit spaart echt heel erg lekker. Je mist het niet, want het staat nooit op je rekening, maar er groeit een mooi potje in een hoekje.
Daarnaast maak ik automatisch wat geld over naar Moneyou voor wat potjes, en wat naar rekening van kind. Ook zakgeld en kleedgeld, trouwens.

Dus op zich gaat het sparen best goed. De rest keken we eigenlijk niet naar en maakten we op. Gedurende de afgelopen maanden hielden we echter nog een heleboel geld meer over. Nou kwam dat goed uit, want nieuw huis en nog genoeg uitgaven, maar het heeft me wel doen beseffen dat we dat gedeelte dat we niet sparen wel heel gemakkelijk uitgeven. Dus daar wil ik toch wel wat beter naar gaan kijken en kijken of we nog wat meer kunnen sparen.
En als de aandelen instorten of er gebeurd iets met het bedrijf ben je al je spaargeld kwijt?
Of hoe werkt dit?
pi_194235514
Ik lees in dit topic vaak over reserveren in verschillende potjes op spaarrekeningen. Is het niet onhandig om dan telkens bij uitgaven, bedragen uit deze potjes heen en weer te schuiven? Ik heb eens gelezen dat er een bank is waarmee je met hetzelfde pasje uit verschillende potjes of rekeningen kunt betalen dior het ingeven van een andere Pin. Zegt dat jullie iets? Welke bank is dat?
  Moderator vrijdag 24 juli 2020 @ 10:29:02 #100
5428 crew  miss_sly
pi_194235517
quote:
4s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:27 schreef Leonos het volgende:

[..]

En als de aandelen instorten of er gebeurd iets met het bedrijf ben je al je spaargeld kwijt?
Of hoe werkt dit?
Als de waarde instort, is je geld minder waard. het is geen klein bedrijf, dus dat het iets dusdanigs gebeurt met het bedrijf dat je alles kwijt bent, is vrij klein. Beleggen doe je sowieso niet voor de korte termijn, natuurlijk, dus als het aandeel minder waard wordt, laat je je geld sowieso staan. So far is ons geld altijd nog gegroeid.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 24 juli 2020 @ 10:29:51 #101
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194235528
Ik heb geen hypotheek maar ik hoor hier veel mensen praten over sparen naast hun hypotheek. Hoe werkt dat ik denk bij mijzelf dat als ik een hypotheek zou hebben dat dan zou voelen als een schuld,en daarnaast "sparen" is dan toch eigenlijk gewoon iets minder schuld hebben, in plaats van spaargeld hebben.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 24 juli 2020 @ 10:30:15 #102
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_194235536
Wij sparen om eerder te kunnen stoppen met werken. Dat zou nu al kunnen, maar wij willen dan ook naar Zuid-Limburg verhuizen maar zolang we ook nog de zorg voor mijn schoonvader hebben gaan we dat nog niet doen.
  Moderator vrijdag 24 juli 2020 @ 10:32:21 #103
5428 crew  miss_sly
pi_194235577
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:29 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb geen hypotheek maar ik hoor hier veel mensen praten over sparen naast hun hypotheek. Hoe werkt dat ik denk bij mijzelf dat als ik een hypotheek zou hebben dat dan zou voelen als een schuld,en daarnaast "sparen" is dan toch eigenlijk gewoon iets minder schuld hebben, in plaats van spaargeld hebben.
Wij willen met het spaargeld extra aflossingen doen, bijvoorbeeld. Maar iedere maand 100 euro extra schiet niet zo op. Dus dat sparen we eerst en lossen dan een groter bedrag af.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194235585
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wij willen met het spaargeld extra aflossingen doen, bijvoorbeeld. Maar iedere maand 100 euro extra schiet niet zo op. Dus dat sparen we eerst en lossen dan een groter bedrag af.
En toch is een automatische overboeking van elke maand 100¤ op de lange termijn beter dan sparen totdat je 10k hebt.
  Moderator vrijdag 24 juli 2020 @ 10:34:34 #105
5428 crew  miss_sly
pi_194235612
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:33 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

En toch is een automatische overboeking van elke maand 100¤ op de lange termijn beter dan sparen totdat je 10k hebt.
Wie weet.
We hebben pas net een nieuwe hypotheek met nieuwe voorwaarden ook, dus dit wil ik nog even nakijken. Ik vind het namelijk ook een prima idee om iedere maand óók extra fa te lossen.

En dan gaan we van het spaargeld lekker op een mooie reis met dochter, ooit, als mooie reizen weer mogelijk zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 24 juli 2020 @ 10:44:58 #106
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194235790
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wij willen met het spaargeld extra aflossingen doen, bijvoorbeeld. Maar iedere maand 100 euro extra schiet niet zo op. Dus dat sparen we eerst en lossen dan een groter bedrag af.
Ja percies dus per jaar ofzo, dat lijkt me ook logisch maar heb je dan niet continu in je achterhoofd we hebben gewoon een enorme schuld. Jullie stoppen dus ook geld in aandelen naast dat je die schuld hebt.

Gewoon uit interesse hoor :) ik denk dat ik het leven met een schuld erg lastig zou vinden en dan me erg gelimiteerd zou voelen in andere geldzaken. Ik heb ooit een kleine schuld gehad bij mijn zus maar ik vond dat echt niet prettig, het is één van de redenen dat ik een huis kopen nogsteeds zeer onaantrekkelijk vind (naast dat ik huizen gewoon te duur vind als product zijnde) omdat het niet kan zonder schuld (althans ik heb nog geen vorm gevonden)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 juli 2020 @ 10:47:10 #107
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_194235824
Op iedere 27e van de maand gaat er een bedrag naar de spaarrekening. En verder het vakantiegeld + 13e maand handmatig.

Verder geen potjes oid. Het is één 'continuïteitsreserve'. En als ik een grote uitgave ga doen haal ik het er weer af.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  vrijdag 24 juli 2020 @ 10:51:24 #108
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_194235902
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:44 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja percies dus per jaar ofzo, dat lijkt me ook logisch maar heb je dan niet continu in je achterhoofd we hebben gewoon een enorme schuld. Jullie stoppen dus ook geld in aandelen naast dat je die schuld hebt.

Gewoon uit interesse hoor :) ik denk dat ik het leven met een schuld erg lastig zou vinden en dan me erg gelimiteerd zou voelen in andere geldzaken. Ik heb ooit een kleine schuld gehad bij mijn zus maar ik vond dat echt niet prettig, het is één van de redenen dat ik een huis kopen nogsteeds zeer onaantrekkelijk vind omdat het niet kan zonder schuld (althans ik heb nog geen vorm gevonden)
Ik vond het ook een vrij nare ervaring zo een hypotheek. Ik snap je wel. Mijn vrouw had bovendien nog 15k duo schuld tegen 0% rente en onze hypotheek is 1.7%. toch voelde ze zich zo onprettig bij de duo schuld dat ze persoonlijk liever van haar eigen salaris zo snel mogelijk de studie schuld afbetaalde, ook al 'levert afbetalen aan hypotheek' meer op.

Ik schreef vond, want ik had becijferd dat als we in de eerste 10 jaar 5k per jaar aflossen we sowieso niet in de problemen zouden kunnen komen door die schuld. Dan zou zelfs bij een verviervoudiging van rente na die 10 jaar vaste rente ons maandbedrag niet omhoog gaan. Bovendien was er dan toch een aannemelijke zekerheid dat als er dan toch gedwongen verkocht zou moeten worden op een veiling oid, deze extra aflossing er voor zou zorgen dat in feite het huis nooit onderwater zou kunnen komen te staan. (Tenzij de dijken breken, woon bijna 6m onder NAP lol)

Gelukkig is de markt ook gunstig geweest en is ons huis zelfs een stuk meer waard. Buren hebben hun huis voor 100k+ extra verkocht als dat ik mijn huis gekocht had. Dus eigenlijk is mijn 'schuld' nu een soort 'spaarpotje' geworden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Holy_Goat op 24-07-2020 11:01:57 (Maand moest jaar zijn) ]
  Moderator vrijdag 24 juli 2020 @ 10:51:33 #109
5428 crew  miss_sly
pi_194235905
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:44 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja percies dus per jaar ofzo, dat lijkt me ook logisch maar heb je dan niet continu in je achterhoofd we hebben gewoon een enorme schuld. Jullie stoppen dus ook geld in aandelen naast dat je die schuld hebt.

Gewoon uit interesse hoor :) ik denk dat ik het leven met een schuld erg lastig zou vinden en dan me erg gelimiteerd zou voelen in andere geldzaken. Ik heb ooit een kleine schuld gehad bij mijn zus maar ik vond dat echt niet prettig, het is één van de redenen dat ik een huis kopen nogsteeds zeer onaantrekkelijk vind (naast dat ik huizen gewoon te duur vind als product zijnde) omdat het niet kan zonder schuld (althans ik heb nog geen vorm gevonden)
Ik vind een hypotheekschuld een acceptabele schuld. Verder hebben wij ook geen schulden, maar ik vind een eigen woning veel prettiger dan een huurwoning. En voldoende sparen om een woning in één keer te betalen is vrijwel onmogelijk. Tenminste, we zouden alleen een huis kunnen huren tegen hetzelfde bedrag dat we nu betalen aan hypotheek. En dan kunnen we nog wel sparen, maar duur het natuurlijk wel erg lang voor je een paar ton hebt gespaard.

Daar komt bij dat wij nu een huis hebben waarvan de waarde de helft hoger is dan de hypotheekschuld. Zelfs als de waarde van huizen daalt, zitten wij nog wel goed.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194235926
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:29 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb geen hypotheek maar ik hoor hier veel mensen praten over sparen naast hun hypotheek. Hoe werkt dat ik denk bij mijzelf dat als ik een hypotheek zou hebben dat dan zou voelen als een schuld,en daarnaast "sparen" is dan toch eigenlijk gewoon iets minder schuld hebben, in plaats van spaargeld hebben.
Je kan het geld moeilijk uit de stenen trekken.
pi_194235988
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:51 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]


Ik schreef vond, want ik had becijferd dat als we in de eerste 10 jaar 5k per maand aflossen
Wat een aflossing per maand _O_
pi_194236023
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:29 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb geen hypotheek maar ik hoor hier veel mensen praten over sparen naast hun hypotheek. Hoe werkt dat ik denk bij mijzelf dat als ik een hypotheek zou hebben dat dan zou voelen als een schuld,en daarnaast "sparen" is dan toch eigenlijk gewoon iets minder schuld hebben, in plaats van spaargeld hebben.
Je hebt natuurlijk o.a. ook geld nodig voor onderhoud van je huis waar je voor moet sparen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_194236035
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:28 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:
Ik lees in dit topic vaak over reserveren in verschillende potjes op spaarrekeningen. Is het niet onhandig om dan telkens bij uitgaven, bedragen uit deze potjes heen en weer te schuiven? Ik heb eens gelezen dat er een bank is waarmee je met hetzelfde pasje uit verschillende potjes of rekeningen kunt betalen dior het ingeven van een andere Pin. Zegt dat jullie iets? Welke bank is dat?
Lijkt me niet echt handig mocht je pinpas gestolen worden
  vrijdag 24 juli 2020 @ 11:01:10 #114
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_194236079
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:56 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Wat een aflossing per maand _O_
Foutje. Jaar. :')
  vrijdag 24 juli 2020 @ 11:01:21 #115
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194236081
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:29 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb geen hypotheek maar ik hoor hier veel mensen praten over sparen naast hun hypotheek. Hoe werkt dat ik denk bij mijzelf dat als ik een hypotheek zou hebben dat dan zou voelen als een schuld,en daarnaast "sparen" is dan toch eigenlijk gewoon iets minder schuld hebben, in plaats van spaargeld hebben.
Met een lagere hypotheek kan je geen tegenvallers opvangen als in, onderhoud aan je huis, tijdje werkloos of andere onverwachte dure kostenpost. Geld dat je in de stenen duwt, zit er in en haal je er nooit meer uit. En daarnaast los je tegenwoordig die hypotheek toch af in 30 jaar.

Maareh, hier wordt vrij weinig gespaard momenteel. Afgelopen jaar zijn we vooral aan het interen op de reserves. Dat zal nog een jaar of 1-2 duren (is mijn ervaring na het kopen & verbouwen van een nieuw huis) en hopelijk vinden we dan weer de weg terug :P .

Maar op dit moment houdt mijn werkgever 10% in op mijn salaris en dat wordt elk kwartaal omgezet in aandelen. Dus daarmee wordt een euro of 6-7000 opzij gezet per jaar. Maar goed, die aandelen worden dus momenteel ook wanneer nodig, weer verkocht.
pi_194236099
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:44 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja percies dus per jaar ofzo, dat lijkt me ook logisch maar heb je dan niet continu in je achterhoofd we hebben gewoon een enorme schuld. Jullie stoppen dus ook geld in aandelen naast dat je die schuld hebt.

Gewoon uit interesse hoor :) ik denk dat ik het leven met een schuld erg lastig zou vinden en dan me erg gelimiteerd zou voelen in andere geldzaken. Ik heb ooit een kleine schuld gehad bij mijn zus maar ik vond dat echt niet prettig, het is één van de redenen dat ik een huis kopen nogsteeds zeer onaantrekkelijk vind (naast dat ik huizen gewoon te duur vind als product zijnde) omdat het niet kan zonder schuld (althans ik heb nog geen vorm gevonden)
Het voelt anders omdat je huis als onderpand is. Tot nu toe steeds een woning gehad waar de hypotheek veel lager was dan de woningwaarde. Bij gedwongen verkoop, los ik de schuld makkelijk af.

Enige reden voor mij om extra af te lossen is om in totaal zo weinig mogelijk rente betaald te hebben.

Voor nu is het aantrekkelijk om te investeren en te sparen. Het sociale stelsel wordt steeds meer uitgehold. Het lijkt mij fijn (mocht het nodig zijn) dat als ik oud ben ik zelf mijn hulpmiddelen en hulptroepen kan betalen en niet afhankelijk bent van de overheid.
  vrijdag 24 juli 2020 @ 11:04:30 #117
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_194236121
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 11:01 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Met een lagere hypotheek kan je geen tegenvallers opvangen als in, onderhoud aan je huis, tijdje werkloos of andere onverwachte dure kostenpost. Geld dat je in de stenen duwt, zit er in en haal je er nooit meer uit. En daarnaast los je tegenwoordig die hypotheek toch af in 30 jaar.
Ok. Maar stel nou dat je een hypotheek hebt van, zeg, 150k. En je hebt op een gegeven moment hypothetisch 150k gespaard. Dan betaal je dus én rente voor je hypotheek, én je betaalt vermogensbelasting. Right? Is dat niet onhandig?
  vrijdag 24 juli 2020 @ 11:09:05 #118
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194236191
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 11:04 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Ok. Maar stel nou dat je een hypotheek hebt van, zeg, 150k. En je hebt op een gegeven moment hypothetisch 150k gespaard. Dan betaal je dus én rente voor je hypotheek, én je betaalt vermogensbelasting. Right? Is dat niet onhandig?
Ligt eraan hoeveel rendement je pakt met je spaargeld ;) . Mijn kinderen hebben op hun aandelen portefeuille as we speak een rendement van 170% op termijn van gemiddeld 5 jaar (1 is wat korter aan het beleggen dan de ander). Daar kan geen hypotheekrente en vermogensbelasting (wat bij hun overigens niet aan de orde is) tegenop.
  Moderator vrijdag 24 juli 2020 @ 11:15:40 #119
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194236300
Ik vind die vermogensbelasting ook al zo'n raar gegeven ik lees het een beetje dat de regering er van uitgaat dat je x% rendement op je vermogen haalt en dat er daarom belasting op zit. Maar ze vertellen er niet bij hoe je risicoloos zo'n rendement kunt halen. Ik vind belasting betalen niet meer dan normaal, alleen loop nu wel tegen het probleem aan dat ik om het gewenste bedrag te blijven sparen dat ik zou willen ik eigenlijk elk jaar meer moet sparen omdat de belasting elk jaar hoger wordt.

Ik ben duidelijk geen econoom. :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194236402
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:29 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb geen hypotheek maar ik hoor hier veel mensen praten over sparen naast hun hypotheek. Hoe werkt dat ik denk bij mijzelf dat als ik een hypotheek zou hebben dat dan zou voelen als een schuld,en daarnaast "sparen" is dan toch eigenlijk gewoon iets minder schuld hebben, in plaats van spaargeld hebben.
Ik zou niet met huurders willen ruilen hoor. Elke maand honderden euro’s in een sloot gooien waar je nooit meer iets van terug ziet, de tegenwoordige woekerprijzen, elk jaar procenten huurverhoging.

Mijn huidige hypotheek is door extra aflossingen inmiddels teruggebracht naar 95.000. Daar staat een woningwaarde van 2 ton tegenover. Maandlasten van 360 euro netto. Nog 6 jaar en dan hoop ik er vanaf te zijn (na 9 jaar).

Tegen die tijd willen partner en ik samenwonen en onze beide appartementen verhuren. Deze zijn op een gunstige locatie in de randstad. Als ik op Funda kijk zijn deze momenteel 1000 tot 1200 euro waard.

Na 10 a 20 jaar verkopen en er een paar ton voor vangen. Tuurlijk het vergt wat investering en onderhoud, maar ik bouw tenminste iets op waar ik niet enorm veel voor hoef te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Laila1 op 24-07-2020 11:32:52 ]
  vrijdag 24 juli 2020 @ 11:22:31 #121
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_194236407
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 11:01 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Met een lagere hypotheek kan je geen tegenvallers opvangen als in, onderhoud aan je huis, tijdje werkloos of andere onverwachte dure kostenpost. Geld dat je in de stenen duwt, zit er in en haal je er nooit meer uit. En daarnaast los je tegenwoordig die hypotheek toch af in 30 jaar.

Maareh, hier wordt vrij weinig gespaard momenteel. Afgelopen jaar zijn we vooral aan het interen op de reserves. Dat zal nog een jaar of 1-2 duren (is mijn ervaring na het kopen & verbouwen van een nieuw huis) en hopelijk vinden we dan weer de weg terug :P .

Maar op dit moment houdt mijn werkgever 10% in op mijn salaris en dat wordt elk kwartaal omgezet in aandelen. Dus daarmee wordt een euro of 6-7000 opzij gezet per jaar. Maar goed, die aandelen worden dus momenteel ook wanneer nodig, weer verkocht.
Wij hebben onze hypotheek in 7 jaar afgelost. Nu alweer 15 jaar geleden. Als je geen hypotheek meer hoeft te betalen hou je juist geld over voor idd dat onderhoud en eventuele werkloosheid.
pi_194236460
[quote]1s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 11:01 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Met een lagere hypotheek kan je geen tegenvallers opvangen als in, onderhoud aan je huis, tijdje werkloos of andere onverwachte dure kostenpost. Geld dat je in de stenen duwt, zit er in en haal je er nooit meer uit.
[/quote]


Wat is dat nou weer voor onzin?
  Moderator vrijdag 24 juli 2020 @ 11:26:57 #123
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194236486
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 11:22 schreef Laila1 het volgende:

[..]

Ik zou niet met huurders willen ruilen hoor. Elke maand honderden euro’s in een sloot gooien waar je nooit meer iets van terug ziet, de tegenwoordige woekerprijzen, elk jaar procenten huurverhoging.

Mijn huidige hypotheek is door extra aflossingen inmiddels teruggebracht naar 95.000. Daar staat een woningwaarde van 2 ton tegenover. Maandlasten van 360 euro netto. Nog 6 jaar en dan hoop ik er vanaf te zijn (na 9 jaar).

Tegen die tijd willen partner en ik samenwonen en onze beide appartementen verhuren. Deze zijn op een gunstige locatie in de randstad. Als ik op Funda zijn deze momenteel 1000 tot 1200 euro waard.

Na 10 a 20 jaar verkopen en er een paar ton voor vangen. Tuurlijk het vergt wat investering en onderhoud, maar ik bouw tenminste iets op waar ik niet enorm veel voor hoef te doen.
Behalve dan dat huren gewoon een kwestie is van een huis aanklikken op een website geen gezemel met hypotheken banken funda keuzes. Ik zal er wel eens aan moeten geloven maar ik vind het allemaal zo doodeng. Het idee dat je een ding hebt van een bedrag waar je bij je hoofd niet bij kunt waar je ook nog anderen schuldig voor bent vol met niet te begrijpen constructies die maar gewoon bedacht zijn door mensen zonder dat ze echt logisch zijn. Ik heb gewoon bij zoiets het gevoel dat het volledig aan mijn kennisniveau voorbijschiet. Ik ben altijd slecht geweest in economie en dit zit echt zo voorbij zaken waarvan ik een beetje kennis heb.

Maar dit is allemaal volledig offtopic.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194236487
Wij hebben een deel belegd in certificaten van een van onze werkgevers, dat rendeert het leukste, en verder worden onze beider betaalrekeningen maandelijks afgeroomd naar spaarrekeningen, maar die staan op 0,1 of 0,05% ofzo, dus dat geld staat daar meer omdat het dan gedekt is door het depositogarantiestelsel.

Verder is onze hypotheek 50/50 spaar en aflossingsvrij, dus daar zit ook wat kapitaal in.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  vrijdag 24 juli 2020 @ 11:47:32 #125
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194236797
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 11:25 schreef Laila1 het volgende:

[..]

[/b]

Wat is dat nou weer voor onzin?
Goeie onderbouwing wel :Y
  vrijdag 24 juli 2020 @ 11:51:03 #126
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194236846
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 11:22 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]

Wij hebben onze hypotheek in 7 jaar afgelost. Nu alweer 15 jaar geleden. Als je geen hypotheek meer hoeft te betalen hou je juist geld over voor idd dat onderhoud en eventuele werkloosheid.
Dat kan ook. Maar dan leg je dat risico in die eerste 10 jaar (7jaar aflossen + 3 jaar op peil sparen) zodat je daarna nog ruimer in je jasje zit. Hier hebben we een huis gekocht met dermate veel onzekerheden qua onderhoud (maar ook kansen!) dat we nog ff niet extra aflossen :P .
pi_194236848
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wie weet.
We hebben pas net een nieuwe hypotheek met nieuwe voorwaarden ook, dus dit wil ik nog even nakijken. Ik vind het namelijk ook een prima idee om iedere maand óók extra fa te lossen.

En dan gaan we van het spaargeld lekker op een mooie reis met dochter, ooit, als mooie reizen weer mogelijk zijn.
Rente op rente enzo :p

quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:44 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja percies dus per jaar ofzo, dat lijkt me ook logisch maar heb je dan niet continu in je achterhoofd we hebben gewoon een enorme schuld. Jullie stoppen dus ook geld in aandelen naast dat je die schuld hebt.

Gewoon uit interesse hoor :) ik denk dat ik het leven met een schuld erg lastig zou vinden en dan me erg gelimiteerd zou voelen in andere geldzaken. Ik heb ooit een kleine schuld gehad bij mijn zus maar ik vond dat echt niet prettig, het is één van de redenen dat ik een huis kopen nogsteeds zeer onaantrekkelijk vind (naast dat ik huizen gewoon te duur vind als product zijnde) omdat het niet kan zonder schuld (althans ik heb nog geen vorm gevonden)
Het kan degelijk zonder schuld, ik vrees alleen dat je daar niet *wil* wonen. Het klopt dat een huis vaak met schuld gefinancierd moet worden, maar het is een product waar je niet slechter van zal worden

Verder is het gewoon een van je maandelijkse afschrijvingen. Net als dat je nu je huur hebt.
pi_194236948
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 11:15 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vind die vermogensbelasting ook al zo'n raar gegeven ik lees het een beetje dat de regering er van uitgaat dat je x% rendement op je vermogen haalt en dat er daarom belasting op zit. Maar ze vertellen er niet bij hoe je risicoloos zo'n rendement kunt halen. Ik vind belasting betalen niet meer dan normaal, alleen loop nu wel tegen het probleem aan dat ik om het gewenste bedrag te blijven sparen dat ik zou willen ik eigenlijk elk jaar meer moet sparen omdat de belasting elk jaar hoger wordt.

Ik ben duidelijk geen econoom. :D
Omdat het niet risicoloos is, per definitie niet.
  Moderator vrijdag 24 juli 2020 @ 11:59:53 #129
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194236978
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 11:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Omdat het niet risicoloos is, per definitie niet.
Wat bedoel je met "het" in deze zin.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 24 juli 2020 @ 12:28:13 #130
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_194237359
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 11:51 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dat kan ook. Maar dan leg je dat risico in die eerste 10 jaar (7jaar aflossen + 3 jaar op peil sparen) zodat je daarna nog ruimer in je jasje zit. Hier hebben we een huis gekocht met dermate veel onzekerheden qua onderhoud (maar ook kansen!) dat we nog ff niet extra aflossen :P .
Het voelde toen niet als een risico, we kwamen zo ongeveer net van onze studentenkamertjes af en gingen (voor ons gevoel) bakken met geld verdienen. En elk jaar met het vakantiegeld en de 13e maand kochten we er een nieuw meubelstuk voor.
  Moderator vrijdag 24 juli 2020 @ 12:42:27 #131
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194237546
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 12:28 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]

Het voelde toen niet als een risico, we kwamen zo ongeveer net van onze studentenkamertjes af en gingen (voor ons gevoel) bakken met geld verdienen. En elk jaar met het vakantiegeld en de 13e maand kochten we er een nieuw meubelstuk voor.
Tja dat idee had ik ook ik leer zo lang mogelijk door en met zo'n doctorstitel dan zullen financiële zorgen wel meevallen...Maar de realiteit is weerbastiger.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194237718
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 11:59 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wat bedoel je met "het" in deze zin.
Rendement maken.
  Moderator vrijdag 24 juli 2020 @ 13:02:07 #133
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194237804
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 12:57 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Rendement maken.
Ah zo, ja dat klopt maar de regering gaat er dus vanuit dat je dat doet, rendement maken en dus risico nemen. Maar als je dat niet doet dan betaal je alsnog voor het idee dat je dat zou kunnen doen. Kunnen ze die vermogensbelasting niet aanpassen aan de hoeveelheid rendement die een persoon maakt in plaats van afstemmen op de hoeveelheid rendement die een persoon zou kunnen maken.

Het maken van zoveel rendement is namelijk helemaal niet vanzelfsprekend.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 24 juli 2020 @ 13:46:06 #134
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_194238434
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 13:02 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ah zo, ja dat klopt maar de regering gaat er dus vanuit dat je dat doet, rendement maken en dus risico nemen. Maar als je dat niet doet dan betaal je alsnog voor het idee dat je dat zou kunnen doen. Kunnen ze die vermogensbelasting niet aanpassen aan de hoeveelheid rendement die een persoon maakt in plaats van afstemmen op de hoeveelheid rendement die een persoon zou kunnen maken.

Het maken van zoveel rendement is namelijk helemaal niet vanzelfsprekend.
Naja, dat. Ik vind beleggen gewoon een beetje eng. Maar heb er ook geen verstand van
  vrijdag 24 juli 2020 @ 13:46:37 #135
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_194238446
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 11:09 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ligt eraan hoeveel rendement je pakt met je spaargeld ;) . Mijn kinderen hebben op hun aandelen portefeuille as we speak een rendement van 170% op termijn van gemiddeld 5 jaar (1 is wat korter aan het beleggen dan de ander). Daar kan geen hypotheekrente en vermogensbelasting (wat bij hun overigens niet aan de orde is) tegenop.
Nu ben ik wel benieuwd hoe je aan die 170% komt want dat wil iedereen wel direct denk ik :p
  vrijdag 24 juli 2020 @ 13:48:31 #136
51385 baskick
Juist ja!
pi_194238472
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 11:47 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Goeie onderbouwing wel :Y
Ze heeft wel een punt. Overwaarde is prima liquide te maken (bijvoorbeeld door verkoop). Maar: je moet dan wel een andere woning huren of aankopen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 11:09 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ligt eraan hoeveel rendement je pakt met je spaargeld ;) . Mijn kinderen hebben op hun aandelen portefeuille as we speak een rendement van 170% op termijn van gemiddeld 5 jaar (1 is wat korter aan het beleggen dan de ander). Daar kan geen hypotheekrente en vermogensbelasting (wat bij hun overigens niet aan de orde is) tegenop.
Vermogensbelasting ligt voor minderjarige kinderen dan ook bij de ouders ;)
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 24 juli 2020 @ 13:56:29 #137
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194238597
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 13:48 schreef baskick het volgende:

[..]

Ze heeft wel een punt. Overwaarde is prima liquide te maken (bijvoorbeeld door verkoop). Maar: je moet dan wel een andere woning huren of aankopen.
[..]

Vermogensbelasting ligt voor minderjarige kinderen dan ook bij de ouders ;)
Dus wat is makkelijker/sneller/etc., geld van je spaarrekening plukken als je het nodig hebt of je huis in de verkoop zetten met alle onkosten van dien omdat je met al je cash (zoveel mogelijk van) je hypotheek hebt afgelost?

En hun ouders zitten sinds dit jaar ook niet meer boven die grens ;) .
  vrijdag 24 juli 2020 @ 13:58:25 #138
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194238632
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 13:46 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Nu ben ik wel benieuwd hoe je aan die 170% komt want dat wil iedereen wel direct denk ik :p
Goed beleggen 8-) .
En vooral, aandelen nemen in de toekomst, en niet het heden/verleden. Hun pot is toch over een jaar of 15 pas nodig, dus dan kan je best wat risico nemen.
  vrijdag 24 juli 2020 @ 14:10:07 #139
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_194238823
Ik haal om de dag een kratje bier. Ik koop er dan een goedkoop sixpack bij. Dus op maandag, woensdag en vrijdag ga ik naar de supermarkt. Normaal zou ik dan zondag zonder zitten. Maar dan heb ik dus nog 3 sixpacks! Zo hoef ik op zondag niet naar de winkel en dat komt goed uit want dan is ie dicht!
pi_194238864
Ik laat automatisch geld overmaken op de dag dat mij salaris wordt gestort.

Het grootste deel gaat naar een spaarrekening met verschillende potjes. Ik heb een potje voor studieschuld afbetalen, potje voor huis, potje voor rijbewijs (is bijna weer leeg nu) en een vrije spaarpot. Hier heb ik tot nu toe alleen wat uit de rijbewijspot gehaald, voor rijlessen :P . Werkt prima voor mij, hier blijf ik vanaf dus begint lekker op te lopen.

Daarnaast heb ik een lopende spaarrekening. Alles wat ik teveel op mijn lopende rekening heb staan zet ik hier op. Hier betaal ik dan vakanties, uitjes, kleding, hobbies etc. van. En als ik vind dat het bedrag daarvan te hoog wordt dan gaat het naar de andere spaarrekening.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_194239167
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 13:02 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ah zo, ja dat klopt maar de regering gaat er dus vanuit dat je dat doet, rendement maken en dus risico nemen. Maar als je dat niet doet dan betaal je alsnog voor het idee dat je dat zou kunnen doen. Kunnen ze die vermogensbelasting niet aanpassen aan de hoeveelheid rendement die een persoon maakt in plaats van afstemmen op de hoeveelheid rendement die een persoon zou kunnen maken.

Het maken van zoveel rendement is namelijk helemaal niet vanzelfsprekend.
Op het moment dat je je druk moet gaan maken om vermogensbelasting is het tijd om eens rendement te gaan maken.
pi_194239184
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 13:46 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Nu ben ik wel benieuwd hoe je aan die 170% komt want dat wil iedereen wel direct denk ik :p
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 13:58 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Goed beleggen 8-) .
En vooral, aandelen nemen in de toekomst, en niet het heden/verleden. Hun pot is toch over een jaar of 15 pas nodig, dus dan kan je best wat risico nemen.
Puur geluk dus
  vrijdag 24 juli 2020 @ 14:45:26 #143
51385 baskick
Juist ja!
pi_194239278
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 13:56 schreef bleiblei het volgende:

[..]

[b]Dus wat is makkelijker/sneller/etc.[/b], geld van je spaarrekening plukken als je het nodig hebt of je huis in de verkoop zetten met alle onkosten van dien omdat je met al je cash (zoveel mogelijk van) je hypotheek hebt afgelost?

En hun ouders zitten sinds dit jaar ook niet meer boven die grens ;) .
Dat was niet de stelling. @Laila1 reageerde met "onzin" op de volgende bewering:
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 11:01 schreef bleiblei het volgende:
Geld dat je in de stenen duwt, zit er in en haal je er nooit meer uit.
Dát is gewoon onwaar. Het kan zeker. Alleen doe je het niet zomaar.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194239377
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 14:45 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat was niet de stelling. @:laila1 reageerde met "onzin" op de volgende bewering:
[..]

Dát is gewoon onwaar. Het kan zeker. Alleen doe je het niet zomaar.
Daarnaast heb je ook verzilverhypotheken: je neemt dan een stuk van je overwaarde weer op. Je hebt dan alleen geen hypotheekrenteaftrek meer, maar dat is tegenwoordig toch niet zo relevant meer. Je kan je geld dus nog relatief makkelijk 'uit de stenen' halen, ook zonder te verhuizen.
pi_194239396
Ik maak veel gebruik van de spaarpotjes. Ik heb standaard een buffer van 5000 waar ik alleen in noodgevallen aan kom. Verder heb ik een spaarpot van 10.000 voor de auto, 2500 voor vakantie, 20.000 voor het huis en 10.000 voor een nieuw muziekinstrument.

Alles wat ik over hou gaat in de spaarpot (toekomst) als deze een bepaald bedrag bereikt haal ik daar geld uit voor beleggingen.

Ik spaar per maand tussen de 750 en 1000 euro.
  vrijdag 24 juli 2020 @ 15:13:39 #146
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194239622
...

[ Bericht 99% gewijzigd door bleiblei op 24-07-2020 15:25:34 ]
  vrijdag 24 juli 2020 @ 15:20:03 #147
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194239703


[ Bericht 93% gewijzigd door bleiblei op 24-07-2020 15:25:05 (dit is een non-discussie. Zonde van de tijd ) ]
  Moderator vrijdag 24 juli 2020 @ 16:03:33 #148
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194240319
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 14:37 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Op het moment dat je je druk moet gaan maken om vermogensbelasting is het tijd om eens rendement te gaan maken.
Tja nouja dat is dus vrij snel zo...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194240827
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 16:03 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Tja nouja dat is dus vrij snel zo...
"Vrij snel" is een groot deel van Nederland niet met je eens. Mocht je zo makkelijk geld verdienen dat je zo snel boven de drempel beland, dan zou ik echt verder gaan kijken naar je spaarkeuzes en misschien een iets actievere variant van vermogensbeheer gaan toepassen, danwel je vermogen boven je drempel in stenen stoppen.
pi_194241087
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 13:58 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Goed beleggen 8-) .
En vooral, aandelen nemen in de toekomst, en niet het heden/verleden. Hun pot is toch over een jaar of 15 pas nodig, dus dan kan je best wat risico nemen.
Eerlijk gezegd geloof ik geen barst van die 170% rendement
pi_194241202
Ik heb mijn spaargeld verdeeld over twee verschillende banken die beide onder het Depositogarantiestelsel vallen.
pi_194241425
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 11:47 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Goeie onderbouwing wel :Y
Als je slechts één bericht daarvoor leest dan zie je de hele onderbouwing. Beetje onnodig om dat twee keer te typen.
pi_194241586
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 13:56 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dus wat is makkelijker/sneller/etc., geld van je spaarrekening plukken als je het nodig hebt of je huis in de verkoop zetten met alle onkosten van dien omdat je met al je cash (zoveel mogelijk van) je hypotheek hebt afgelost?
Zou wel beetje dom zijn om af te lossen zonder buffer. Met die van mij kan ik momenteel 3 jaar rondkomen en er komt maandelijks 800 euro bij (ongeveer het bedrag voor mijn vaste lasten en boodschappen, want schamel hypotheekje)

De rest gaat in de hypotheek. Door de dalende maandlasten duurt het niet lang meer voordat ik, als het zou moeten, met een krantenwijk zou rondkomen. Erg prettig idee moet ik zeggen. Momentele spaarcapaciteit ligt rond de 26000 per jaar.

En zoals ik al eerder schreef: over 6 jaar hypotheekvrij > 10-20 jaar verhuren voor 1000-1200 euro p/m > uiteindelijk verkopen voor 2 a 3 ton.

[ Bericht 0% gewijzigd door Laila1 op 24-07-2020 17:55:20 ]
pi_194241632
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 17:49 schreef Laila1 het volgende:

[..]

Zou wel beetje dom zijn om af te lossen zonder buffer. Met die van mij kan ik momenteel 3 jaar rondkomen en er komt maandelijks 800 euro bij (ongeveer het bedrag voor mijn vaste lasten en boodschappen, want schamel hypotheekje)

De rest gaat in de hypotheek. Door de dalende maandlasten duurt het niet lang meer voordat ik, als het zou moeten, met een krantenwijk zou rondkomen. Erg prettig idee moet ik zeggen. Momentele spaarcapaciteit ligt rond de 2000 per maand.

En zoals ik al eerder schreef: over 6 jaar hypotheekvrij > 10-20 jaar verhuren voor 1000-1200 euro p/m > uiteindelijk verkopen voor 2 a 3 ton.
Volgens mij ging het daarover. Een user zou niet sparen maar aflossen waarop een ander zegt dat je er dan niet bij kan. Tuurlijk je kan er bij als je moeite doet. Maar zonder buffer aflossen is niet een goed idee.
  vrijdag 24 juli 2020 @ 19:03:36 #155
51385 baskick
Juist ja!
pi_194242500
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 17:53 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Volgens mij ging het daarover. Een user zou niet sparen maar aflossen waarop een ander zegt dat je er dan niet bij kan. Tuurlijk je kan er bij als je moeite doet. Maar zonder buffer aflossen is niet een goed idee.
Dit is basiskennis financiën op groep 8-niveau. Ik mag toch aannemen dat iedereen (in elk geval met een koopwoning) zich in elk geval bewust is van de noodzaak van een buffer en er liefst ook een heeft.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194243224
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 17:14 schreef von_manstein het volgende:
Ik heb mijn spaargeld verdeeld over twee verschillende banken die beide onder het Depositogarantiestelsel vallen.
Twee verschillende bankvergunningen ook?
pi_194243350
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 19:03 schreef baskick het volgende:

[..]

Dit is basiskennis financiën op groep 8-niveau. Ik mag toch aannemen dat iedereen (in elk geval met een koopwoning) zich in elk geval bewust is van de noodzaak van een buffer en er liefst ook een heeft.
Het was dan ook een huurder die dit zei.


quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:29 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb geen hypotheek maar ik hoor hier veel mensen praten over sparen naast hun hypotheek. Hoe werkt dat ik denk bij mijzelf dat als ik een hypotheek zou hebben dat dan zou voelen als een schuld,en daarnaast "sparen" is dan toch eigenlijk gewoon iets minder schuld hebben, in plaats van spaargeld hebben.
pi_194243726
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 17:49 schreef Laila1 het volgende:

[..]

Zou wel beetje dom zijn om af te lossen zonder buffer. Met die van mij kan ik momenteel 3 jaar rondkomen en er komt maandelijks 800 euro bij (ongeveer het bedrag voor mijn vaste lasten en boodschappen, want schamel hypotheekje)

De rest gaat in de hypotheek. Door de dalende maandlasten duurt het niet lang meer voordat ik, als het zou moeten, met een krantenwijk zou rondkomen. Erg prettig idee moet ik zeggen. Momentele spaarcapaciteit ligt rond de 26000 per jaar.
Ik heb die berekening een tijdje geleden voor mijn situatie gemaakt. Mijn conclusie was dat ik met elke 20.000 extra aflossen, op termijn net 100 euro/jaar goedkoper uit ben als ik alle fiscale effecten meeneem. Wel sterk afhankelijk van wat de spaarrente doet, mocht de spaarrente weer gaan stijgen, kost aflossen mij geld. Als ik de extra aflossing risicomijdend zou beleggen, kost extra aflossen mij ook geld. Zodra mijn spaargeld in een hogere belastingsschaal valt, gaat aflossen beter renderen.

Voor mij persoonlijk was de conclusie dat extra aflossen netto zo weinig oplevert dat ik het geld liever cash dan in stenen heb.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_194244206
Hier ook een buffer waarmee ik het minimaal 2 jaar uitzing zonder werk. De rest gaat aan het eind van het jaar de hypotheek in. Premie daalt daardoor jaarlijks, en m'n salaris stijgt voorlopig nog. Dus ik houd elk jaar meer over om weer af te lossen, aka sneeuwbaleffect. Ik ben nu 35, en ben zonder grote tegenvallers ruim voor m'n 50e hypotheekvrij. Da's wmb een fijner idee dan de zoveelste dure onzingadget.

Sparen doe ik via een vaste maandelijkse overboeking naar de spaarrekening. Als ik het nodig heb, heb ik ook geen moeite om wat van de spaarrekening af te halen, maar ik ben niet iemand die veel meer gaat uitgeven enkel omdat er meer geld beschikbaar is. Ik geef geld uit aan wat ik nodig heb of graag wil doen, maar houd daarnaast genoeg over, dus sparen kost me geen moeite.
  vrijdag 24 juli 2020 @ 20:51:01 #160
51385 baskick
Juist ja!
pi_194244421
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 19:54 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Het was dan ook een huurder die dit zei.
[..]

Voor huurders is een buffer eigenlijk net zo belangrijk.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 24 juli 2020 @ 20:52:43 #161
51385 baskick
Juist ja!
pi_194244457
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 20:16 schreef stavromulabeta het volgende:
LlZodra mijn spaargeld in een hogere belastingsschaal valt, gaat aflossen beter renderen.
Eh, wat?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194245390
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 20:52 schreef baskick het volgende:

[..]

Eh, wat?
De drie box 3-schijven.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_194245596
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 20:51 schreef baskick het volgende:

[..]

Voor huurders is een buffer eigenlijk net zo belangrijk.
Hij spaart ook zie post #15
pi_194245896
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:44 schreef Bosbeetle het volgende:

1) Jullie stoppen dus ook geld in aandelen naast dat je die schuld hebt.

2) Gewoon uit interesse hoor :) ik denk dat ik het leven met een schuld erg lastig zou vinden en dan me erg gelimiteerd zou voelen in andere geldzaken. Ik heb ooit een kleine schuld gehad bij mijn zus maar ik vond dat echt niet prettig, het is één van de redenen dat ik een huis kopen nogsteeds zeer onaantrekkelijk vind (naast dat ik huizen gewoon te duur vind als product zijnde) omdat het niet kan zonder schuld (althans ik heb nog geen vorm gevonden)
1) Ja, zoals ik al meldde, in mijn visie, is de rol van spaargeld uitgespeeld. Om diverse redenen, variërend van fiscaal t/m betrouwbaarheid.

2) Eigenlijk merk je amper wat van die schuld; het ergste is dat er maandelijks (achteraf!) rente wordt afgeschreven van je rekening, i.p.v. huur vooraf. Het mooiste is de belastingaangifte met een fraaie aftrekpost!.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194245929
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:44 schreef Bosbeetle het volgende:
Jullie stoppen dus ook geld in aandelen naast dat je die schuld hebt.
Ja, dat rendeert op de lange termijn beter dan spaargeld.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194249950
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 19:47 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Twee verschillende bankvergunningen ook?
Jup 8-)
  zaterdag 25 juli 2020 @ 08:59:02 #168
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_194250270
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 22:25 schreef blomke het volgende:

[..]

1) Ja, zoals ik al meldde, in mijn visie, is de rol van spaargeld uitgespeeld. Om diverse redenen, variërend van fiscaal t/m betrouwbaarheid.

2) Eigenlijk merk je amper wat van die schuld; het ergste is dat er maandelijks (achteraf!) rente wordt afgeschreven van je rekening, i.p.v. huur vooraf. Het mooiste is de belastingaangifte met een fraaie aftrekpost!.
Die aftrekpost is gewoon een sigaar uit eigen doos :') daar hoef je niet zo blij over te doen.
  zaterdag 25 juli 2020 @ 09:03:35 #169
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_194250287
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 20:16 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik heb die berekening een tijdje geleden voor mijn situatie gemaakt. Mijn conclusie was dat ik met elke 20.000 extra aflossen, op termijn net 100 euro/jaar goedkoper uit ben als ik alle fiscale effecten meeneem. Wel sterk afhankelijk van wat de spaarrente doet, mocht de spaarrente weer gaan stijgen, kost aflossen mij geld. Als ik de extra aflossing risicomijdend zou beleggen, kost extra aflossen mij ook geld. Zodra mijn spaargeld in een hogere belastingsschaal valt, gaat aflossen beter renderen.

Voor mij persoonlijk was de conclusie dat extra aflossen netto zo weinig oplevert dat ik het geld liever cash dan in stenen heb.
Ik wil die berekening wel eens zien, 20.000 euro extra aflossen betekent bij mij 80 euro per maand "winst".
  zaterdag 25 juli 2020 @ 09:06:00 #170
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_194250306
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 09:03 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Ik wil die berekening wel eens zien, 20.000 euro extra aflossen betekent bij mij 80 euro per maand "winst".
Ik ook :) graag als excelletje.
Sowieso merkte ik direct idd ook 100 euro "lastenverlichting" per maand toen ik eens 25k ineens weg bracht naar de hypotheek, maar heb ooit eens door gerekend hoeveel rente dat scheelt op de totale looptijd en dat was toch niet misselijk.
pi_194250323
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 08:59 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Die aftrekpost is gewoon een sigaar uit eigen doos :') daar hoef je niet zo blij over te doen.
Precies. Hoor best vaak: als ik aflos verlies ik de renteaftrek. Uitleggen dat de renteaftrek een deel is van wat je zelf betaald hebt gaat er bij veel mensen niet in. Als je uberhaupt geen rente meer betaald blijf je goedkoper uit.
pi_194250329
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 09:03 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Ik wil die berekening wel eens zien, 20.000 euro extra aflossen betekent bij mij 80 euro per maand "winst".
Hij zegt ook nog eens 'op termijn', terwijl jaarlijks extra aflossen ook nog een cumulatief effect heeft op je besparing.

Overigens kom je met 20.000 × bijv 2%rente / 12 maanden × (1-belastingtarief) uit op 1-2 tientjes per maand. De aflossing die je minder betaald is geen besparing natuurlijk
  zaterdag 25 juli 2020 @ 09:15:08 #173
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_194250350
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 09:09 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Hij zegt ook nog eens 'op termijn', terwijl jaarlijks extra aflossen ook nog een cumulatief effect heeft op je besparing.

Overigens kom je met 20.000 × bijv 2%rente / 12 maanden × (1-belastingtarief) uit op 1-2 tientjes per maand. De aflossing die je minder betaald is geen besparing natuurlijk
klopt, maar met zijn bewering heeft hij een hypotheekrente van 0.5%. Lijkt me sterk, misschien euribor rente :')
  zaterdag 25 juli 2020 @ 09:27:51 #174
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_194250423
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 10:44 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja percies dus per jaar ofzo, dat lijkt me ook logisch maar heb je dan niet continu in je achterhoofd we hebben gewoon een enorme schuld. Jullie stoppen dus ook geld in aandelen naast dat je die schuld hebt.

Gewoon uit interesse hoor :) ik denk dat ik het leven met een schuld erg lastig zou vinden en dan me erg gelimiteerd zou voelen in andere geldzaken. Ik heb ooit een kleine schuld gehad bij mijn zus maar ik vond dat echt niet prettig, het is één van de redenen dat ik een huis kopen nogsteeds zeer onaantrekkelijk vind (naast dat ik huizen gewoon te duur vind als product zijnde) omdat het niet kan zonder schuld (althans ik heb nog geen vorm gevonden)
Je hebt naast je hypotheek ook wel je huis natuurlijk dus feitelijk heb je niet echt een schuld omdat je de waarde van je huis er tegenover zet.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  zaterdag 25 juli 2020 @ 09:29:01 #175
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_194250429
quote:
10s.gif Op woensdag 22 juli 2020 17:54 schreef Rene het volgende:
Zodra, ik hoop, over plm 9 maanden we verhuist zijn en de schade kunnen opmaken, en er bv 15000 euro spaargeld nog is wordt het tijd voor informeren hoe het werkt met beleggen. Ik wil geen gedoe maar wel rendement.
Meesman is een makkelijke. :Y
pi_194250434
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 09:27 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Je hebt naast je hypotheek ook wel je huis natuurlijk dus feitelijk heb je niet echt een schuld omdat je de waarde van je huis er tegenover zet.
Je hebt wel een schuld, maar per saldo heb je vermogen. Je zit dus niet 'in de schulden' ;)

Ik zie het probleem niet zo van een hypotheekschuld, zolang je die makkelijk kan betalen. Een tophypotheek zou ook niet mijn ding zijn.
pi_194250482
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 09:09 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Hij zegt ook nog eens 'op termijn', terwijl jaarlijks extra aflossen ook nog een cumulatief effect heeft op je besparing.

Overigens kom je met 20.000 × bijv 2%rente / 12 maanden × (1-belastingtarief) uit op 1-2 tientjes per maand. De aflossing die je minder betaald is geen besparing natuurlijk
Zal straks even kijken of ik de Excel kan uploaden.

Wat ik ook meeneem is dat ik over die 20.000 rente ontvang op een spaarrekening en het effect van de afbouw van aftrek voor een kleine of lage eigenwoningschuld. Vandaar dat de voordelen van aflossen heel beperkt worden.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_194250497
De afbouw van aftrek zorft juist voor een hogere besparing ;)
pi_194250510
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 09:39 schreef ikwordra het volgende:
De afbouw van aftrek zorft juist voor een hogere besparing ;)
Lees nog eens.Ik heb het over de afbouw van de wet Hillen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_194250529
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 09:41 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Lees nog eens.Ik heb het over de afbouw van de wet Hillen.
Ondanks de wet hillen is geen hypotheek nog altijd voordeliger dan wel een hypotheek.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_194250656
Ik ben van mening dat het spreiden van je spaargeld/vermogen heel belangrijk is. Wij hebben een ruime spaarbuffer waarmee we zo 2 jaar vooruit kunnen als we geen werk meer zouden hebben. Daarnaast lossen we jaarlijks zo'n 5k extra af of op onze woning. Dit levert ons ongeveer 1.56% netto per jaar op. Hier is de gemiste hypotheekrente aftrek al vanaf, maar hou ik geen rekening met minder VRH die ik minder betaal.

Wij beleggen maandelijks een vast bedrag wat ook zo'n 5k op jaarbasis is. Hiermee zit ik nu over 3.5 jaar op een rendement van 4.57% inclusief de daling ivm Corona. (voor de daling stonden we op ong 11% rendement).

We hebben in 2016 enorm veel zonnepanelen laten leggen (6080wp). Kosten zijn over 2 jaar weer terugverdiend. Dit levert ook veel meer op dan op een spaarrekening. Ook de zolder geïsoleerd, zonneboiler, piepschuim onder de vloer etc. Allemaal zaken die zorgen voor spreiding van je vermogen.

Hier meer uitleg over extra aflossen; https://www.financieelona(...)-hypotheek-aflossen/

[ Bericht 11% gewijzigd door Patroon op 25-07-2020 10:06:05 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_194250760
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 09:43 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ondanks de wet hillen is geen hypotheek nog altijd voordeliger dan wel een hypotheek.
Dat heb ik ook niet beweerd. De netto besparingen zijn alleen dusdanig minimaal dat de potentiële besparing voor mij niet opweegt tegen de voordelen van vrij beschikbare cash.

[ Bericht 0% gewijzigd door stavromulabeta op 25-07-2020 15:23:32 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_194250761
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 09:41 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Lees nog eens.Ik heb het over de afbouw van de wet Hillen.
Excuus, je hebt gelijk
pi_194250777
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 10:08 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dat heb ik ook niet beweerd. De netto besparingen zijn allen dusdanig minimaal dat de potentiële besparing voor mij niet opweegt tegen de voordelen van vrij beschikbare cash.
Ik snap je punt. Ben het er tot op zekere hoogte wel mee eens, maar als je echt een overschot hebt blijf ik erbij dat je beter kan aflossen. 100k op je rekening heb je m.i. weinig aan.
pi_194250783
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 10:08 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dat heb ik ook niet beweerd. De netto besparingen zijn allen dusdanig minimaal dat de potentiële besparing voor mij niet opweegt tegen de voordelen van vrij beschikbare cash.
Daarom ben ik ook van mening dat je pas extra moet aflossen als je ruim voldoende cash beschikbaar heb. Wij komen met de cash al ruim over de heffingsvrij vermogen drempel, dat extra cash ons niet meer mogelijkheden geeft.

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 10:10 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Ik snap je punt. Ben het er tot op zekere hoogte wel mee eens, maar als je echt een overschot hebt blijf ik erbij dat je beter kan aflossen. 100k op je rekening heb je m.i. weinig aan.
dit dus.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zaterdag 25 juli 2020 @ 10:20:50 #186
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_194250857
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 20:16 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik heb die berekening een tijdje geleden voor mijn situatie gemaakt. Mijn conclusie was dat ik met elke 20.000 extra aflossen, op termijn net 100 euro/jaar goedkoper uit ben als ik alle fiscale effecten meeneem. Wel sterk afhankelijk van wat de spaarrente doet, mocht de spaarrente weer gaan stijgen, kost aflossen mij geld. Als ik de extra aflossing risicomijdend zou beleggen, kost extra aflossen mij ook geld. Zodra mijn spaargeld in een hogere belastingsschaal valt, gaat aflossen beter renderen.

Voor mij persoonlijk was de conclusie dat extra aflossen netto zo weinig oplevert dat ik het geld liever cash dan in stenen heb.
100 per maand bedoel je? 100 per jaar kan haast niet bij 20k aflossen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  zaterdag 25 juli 2020 @ 10:24:06 #187
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_194250895
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 09:29 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Je hebt wel een schuld, maar per saldo heb je vermogen. Je zit dus niet 'in de schulden' ;)

Ik zie het probleem niet zo van een hypotheekschuld, zolang je die makkelijk kan betalen. Een tophypotheek zou ook niet mijn ding zijn.
Fair enough.

Ik zeg ook vaak tegen huurders dat je alleen de rente zou moeten tellen want aflossing is geld wat je eerst leent en dan weer terug geeft dus eigenlijk kost je dat niets. Dan valt huren helemaal duur uit.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_194250916
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 10:24 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Fair enough.

Ik zeg ook vaak tegen huurders dat je alleen de rente zou moeten tellen want aflossing is geld wat je eerst leent en dan weer terug geeft dus eigenlijk kost je dat niets. Dan valt huren helemaal duur uit.
Precies, je moet eigenlijk alleen de rente vergelijken met de huur. Want dat ben je beide kwijt.

Voordeel van aflossen is trouwens niet alleen financieel, maar ook mentaal. Als je minder geld op je rekening hebt staan, ben je automatisch iets zuiniger met grote (soms nutteloze) aankopen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_194251026
En natuurlijk wel onderhoud in de vergelijking meenemen
pi_194251193
Over het algemeen is het zo dat een eigen huis fiscaal nogal bevoordeeld wordt door de staat. Dat is trouwens samen met te lage productie en de kunstmatig lage rente de reden dat de huizenprijzen zo hoog zijn. Daarmee is voor iedereen die een hypotheek kan krijgen en ergens langere tijd wil wonen een huis kopen rendabel. Dit natuurlijk marktschokken zoals na 2008 buiten beschouwing gelaten.

Omdat mijn buffers op orde zijn los ik zo veel mogelijk af op mijn hypotheek, dat is voor mij rendabel omdat het een risicoloze investering is terwijl ik anders VRH en rente betaal. Ik overweeg zelfs om dit jaar meer dan de maximale vrije aflossing in te zetten en dus boeterente te gaan betalen. Dat komt omdat ik het geld niet op korte termijn nodig heb en het ook niet het moment vind om extra in aandelen of crowdfunding te gaan. Ik heb dat uitgerekend en het is min of meer neutraal als ik de aftrek op de extra boeterente en de lagere VRH meereken. Moet daarbij alleen nog het effect van de wet Hillen berekenen want het lagere EWF kan nog een klein voordeel opleveren. Daar doe ik het uiteindelijk niet voor, ik merk dat ik meer rust heb als ik mijn hypotheek sneller aflos omdat ik de lagere lasten erg prettig vind.
pi_194251499
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 09:09 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Hij zegt ook nog eens 'op termijn', terwijl jaarlijks extra aflossen ook nog een cumulatief effect heeft op je besparing.

Overigens kom je met 20.000 × bijv 2%rente / 12 maanden × (1-belastingtarief) uit op 1-2 tientjes per maand. De aflossing die je minder betaald is geen besparing natuurlijk
Maar netto verlaag je wel je maandlasten. Als je die dan weer extra aflost gaat het steeds sneller.
Whatever...
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 25 juli 2020 @ 12:00:44 #192
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_194251993
joh de vraag was alleen hoe sparen jullie, niet of het rendabel is om het links of rechtsom te doen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_194252112
quote:
99s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 12:00 schreef Nizno het volgende:
joh de vraag was alleen hoe sparen jullie, niet of het rendabel is om het links of rechtsom te doen.
Idd...
pi_194252156
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 08:59 schreef RamboDirk het volgende:

Die aftrekpost is gewoon een sigaar uit eigen doos :') daar hoef je niet zo blij over te doen.
Scheelt bij ons ¤110,- op een bruto maandlast ¤335,- Mooi meegenomen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194252161
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 09:43 schreef Patroon het volgende:
Ondanks de wet hillen is geen hypotheek nog altijd voordeliger dan wel een hypotheek.
Hoe wil je eens huis aankopen, zonder hypotheek??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194252177
quote:
99s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 12:00 schreef Nizno het volgende:
joh de vraag was alleen hoe sparen jullie, niet of het rendabel is om het links of rechtsom te doen.
De vraag was hoe je spaart en daar speelt voor veel mensen de vraag hoe rendement en risico in verhouding zijn een rol. Dus zo vreemd is het niet dat er allerlei verwante onderwerpen voorbij komen.
pi_194252196
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 09:03 schreef RamboDirk het volgende:
Ik wil die berekening wel eens zien, 20.000 euro extra aflossen betekent bij mij 80 euro per maand "winst".
Dus ¤960/jaar dus je betaalt 4,8% rente? Bruto/netto? Als netto, dan bruto nog meer?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194252313
80% in dividendaandelen gestopt. Nu weer maandelijks cash storten op spaarrekening.
pi_194252365
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 08:59 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Die aftrekpost is gewoon een sigaar uit eigen doos :') daar hoef je niet zo blij over te doen.
Tot ze de hra eraf halen natuurlijk...
Ik zwaai naar dieren.
pi_194253922
ik heb een lopende rekening waar alles op binnenkomt en alles uit gaat, als het bedrag op deze rekening te hoog wordt, stort ik een groot deel af naar een spaarrekening van een andere bank.

de lopende rekening heeft nog wat kleine spaarpotjes waar bijv automatisch rente wat ik ontvang van crowdfunding op geboekt wordt, wat ik als extra zie. Uiteindelijk gaat ook dit potje gewoon weer over naar de spaarrekening haha.

daarnaast een potje waar ik jaarlijks de premie voor de huisdierverzekering op stort, welke ik niet heb, maar zodat ik dat geld kan gebruiken voor de dierenarts.

geen structuur, geen vaste bedragen sparen verder. geen zin om er tijd in te stoppen of gestructureerd te zijn, want dat ben ik gewoon niet. ik spaar ook niet voor doelen. ik spaar omdat er gewoon meer geld binnenkomt dan er uit gaat, omdat ik niks om spullen geef, de hypotheek al afgelost heb, geen troep eet en drink. daarnaast gaat er her en daar een keer wat in een goed crowdfundproject wat weer wat inkomen oplevert, waarmee ik bijv weer g/w/l kan betalen en zo blijft er steeds meer over
  zaterdag 25 juli 2020 @ 15:00:09 #201
51385 baskick
Juist ja!
pi_194253971
quote:
Die ken ik, ja :Y Doelde op schalen vs schijven :O
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zaterdag 25 juli 2020 @ 15:05:33 #202
51385 baskick
Juist ja!
pi_194254024
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 12:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe wil je eens huis aankopen, zonder hypotheek??
Van eigen vermogen betalen?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zaterdag 25 juli 2020 @ 15:20:53 #203
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_194254234
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 22:25 schreef blomke het volgende:

[..]

1) Ja, zoals ik al meldde, in mijn visie, is de rol van spaargeld uitgespeeld. Om diverse redenen, variërend van fiscaal t/m betrouwbaarheid.
Wat ik me afvraag: als de rente op hetzelfde niveau als inflatie ligt en je aanneemt dat je salaris stijgt met inflatie, is de rol van versneld aflossen dan ook niet uitgespeeld ten gunste van beleggen? Ik weet dat een hoop mensen hier geen voorstander zijn van leverage gebruiken, maar uitgaande van 2% salarisstijging per jaar, 2% rente per jaar en een reguliere 100% annuitaire hypotheek zou je kunnen betogen dat het aantrekkelijker is om je aan het 30-jaars betalingsschema te houden en het vrije spaardeel/aflossingsdeel in een breedgespreid indexfonds te stoppen met een verwacht rendement van 5% boven inflatie over een 30-jaarshorizon.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_194254486
quote:
5s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 15:20 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wat ik me afvraag: als de rente op hetzelfde niveau als inflatie ligt en je aanneemt dat je salaris stijgt met inflatie, is de rol van versneld aflossen dan ook niet uitgespeeld ten gunste van beleggen? Ik weet dat een hoop mensen hier geen voorstander zijn van leverage gebruiken, maar uitgaande van 2% salarisstijging per jaar, 2% rente per jaar en een reguliere 100% annuitaire hypotheek zou je kunnen betogen dat het aantrekkelijker is om je aan het 30-jaars betalingsschema te houden en het vrije spaardeel/aflossingsdeel in een breedgespreid indexfonds te stoppen met een verwacht rendement van 5% boven inflatie over een 30-jaarshorizon.
je speculeert er dan op dat de rente zo gaat blijven en dat de winstgevendheid van bedrijven ook niet te ver achteruit holt. Want als dat gebeurt storten de koersen in. Maar het gaat hier over sparen en ik ben voorstander van een gezonde mix van sparen en breed gespreide beleggingen.

Zoals al gezegd kies ik wel voor extra ‘sparen’ door aflossen van mijn hypotheek maar daar zitten ook andere motieven achter.
  zaterdag 25 juli 2020 @ 15:55:48 #205
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_194254624
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 15:42 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

je speculeert er dan op dat de rente zo gaat blijven en dat de winstgevendheid van bedrijven ook niet te ver achteruit holt. Want als dat gebeurt storten de koersen in. Maar het gaat hier over sparen en ik ben voorstander van een gezonde mix van sparen en breed gespreide beleggingen.

Zoals al gezegd kies ik wel voor extra ‘sparen’ door aflossen van mijn hypotheek maar daar zitten ook andere motieven achter.
En als je 30-jaar rentevast hebt? Bij stijgende rente daalt de waarde van de eigen woning ook, dus het is de vraag of versneld aflossen dan de slimme keuze zou zijn. Ik voel me overigens ook prettig bij een combinatie van sparen, beleggen en (evt) aflossen, maar vraag me meer af wanneer aflossen het punt bereikt dat sparen nu al heeft, waarbij je rendement afwijst en belastingen wil afdragen voor wat extra ‘gemoedsrust’.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_194254709
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 15:55 schreef GSbrder het volgende:

[..]

En als je 30-jaar rentevast hebt? Bij stijgende rente daalt de waarde van de eigen woning ook, dus het is de vraag of versneld aflossen dan de slimme keuze zou zijn. Ik voel me overigens ook prettig bij een combinatie van sparen, beleggen en (evt) aflossen, maar vraag me meer af wanneer aflossen het punt bereikt dat sparen nu al heeft, waarbij je rendement afwijst en belastingen wil afdragen voor wat extra ‘gemoedsrust’.
dat is precies de reden van spreiden, als je kan voorspellen hoe de rente ontwikkelt loop je binnen :D

En als de rente stijgt tot ruim boven de hypotheekrente kan dat slechter uitpakken voor mij. Enige wat ik zeker weet is dat ik voorlopig wat VRH uit spaar en wat minder EWF af draag en dat dat ruim meer is dan de HRA bij deze lage rentestand.
pi_194256370
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 12:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe wil je eens huis aankopen, zonder hypotheek??
Denk dat je wel begrijpt wat ik daarmee bedoel.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_194258580
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 15:05 schreef baskick het volgende:
Van eigen vermogen betalen?
:Y :Y
Ja, eigen vermogen komt je gewoon aanwaaien hé? "Ach", zeiden mijn ouders in 1987, "je moet geen hypotheek nemen om een huis te kopen, je moet eerst lekker lang gaan sparen om een huis te kunnen kopen".
Huis gekocht met 1 ton (in Fl.) hypotheek, huis 15 jaar later vervijfvoudigd in waarde en verkocht.

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 18:05 schreef Patroon het volgende:
Denk dat je wel begrijpt wat ik daarmee bedoel.
Ik begrijp je in zoverre, indien je bedoelt een hypotheek te gebruiken om een huis te kopen, en die hypotheek af te lossen. Hetgeen ik ook van harte toejuich. Echter, om je geld in bakstenen te stoppen als je al <50% LTV zit , terwijl er andere mogelijkheden zijn om rendement te maken, vind ik ook weer zo wat.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 25-07-2020 21:30:51 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194259102
Wij hebben verschillende spaarpotjes gemaakt. Van onze inkomens samen (we verdienen ongeveer evenveel) gaat er elke maand naar de verschillende potjes:

- 300 euro onderhoud huis (ongeveer 1% van de woningwaarde per jaar)
- 400 euro verbetering/investering huis (bv nieuwe keuken, zonnepanelen etc)
- 400 euro zomervakantie
- 300 euro extra aflossen (scheelt enkele tientjes per jaar)
- 200 euro beleggen (bij meesman)

Na alle maandelijkse uitgaven blijft er nog tussen de 500 en 1000 euro over om aan een van bovenstaande potjes toe te voegen. Ons spaargeld is genoeg om niet meer op te hoeven hogen.
pi_194259395
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 21:13 schreef blomke het volgende:

[..]

:Y :Y
Ja, eigen vermogen komt je gewoon aanwaaien hé? "Ach", zeiden mijn ouders in 1987, "je moet geen hypotheek nemen om een huis te kopen, je moet eerst lekker lang gaan sparen om een huis te kunnen kopen".
Huis gekocht met 1 ton (in Fl.) hypotheek, huis 15 jaar later vervijfvoudigd in waarde en verkocht.
[..]

Ik begrijp je in zoverre, indien je bedoelt een hypotheek te gebruiken om een huis te kopen, en die hypotheek af te lossen. Hetgeen ik ook van harte toejuich. Echter, om je geld in bakstenen te stoppen als je al <50% LTV zit , terwijl er andere mogelijkheden zijn om rendement te maken, vind ik ook weer zo wat.
Nee, ik bedoelde meer dat extra aflossen, maar minder HRA terugkrijgen en wet hillen nog altijd voordeliger is dan niet aflossen..

Ben met je eens dat op een gegeven moment extra aflossen minder voordelig wordt en je misschien beter extra beleggingen kunt kopen etc. Maar elke situatie en risicobereidheid is anders. Blijft maatwerk.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_194259428
Ik spaar vooral door aan de uitgavenkant veel aandacht te besteden. Maandelijks alle uitgaven bijhouden en onder te verdelen in categorieen.

Dan probeer ik actie te ondernemen zodra een onderdeel uit de pas loopt. Grootste uitdaging is om niet teveel toe te geven om grote uitgaven te doen. Bijv. een nieuwe laptop zou fijn zijn maar kost gewoon teveel.
pi_194260440
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 21:59 schreef Patroon het volgende:
Blijft maatwerk.
Blijft zeker maatwerk. Wat dat betreft is een annuïteitenhypotheek, dus géén maatwerk: je lost juist extra veel af, op het moment dat je minimaal rente betaalt: op het einde van de looptijd.

Voor onze (maatwerk) situatie zou maatwerk een hypotheek in box 3 betekenen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194260725
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 22:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Blijft zeker maatwerk. Wat dat betreft is een annuïteitenhypotheek, dus géén maatwerk: je lost juist extra veel af, op het moment dat je minimaal rente betaalt: op het einde van de looptijd.

Voor onze (maatwerk) situatie zou maatwerk een hypotheek in box 3 betekenen.
Daarom kan je van een annuiteiten hypo een lineaire vorm maken door extra af te lossen, met de flexibiliteit om daarmee te stoppen als er financiële tegenslag is.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zaterdag 25 juli 2020 @ 23:17:50 #214
338319 ZarB
Piña colada
pi_194260821
Sparen alleen doelgericht, voornamelijk voor reizen. Sparen om het sparen kan ik niet :') er gaat elke maand 1500 opzij (2 pers huishouden). Onvoorziene dingen als een wasmachine of lekkage kunnen we wel met het salaris opvangen. Als het echt een te hoog bedrag wordt gaat er wat van de spaarrekening af. Wanneer de auto's binnen niet al te lange tijd aan vernieuwing toe zijn wordt daar nog wel wat voor apart gezet.

Verder maak ik niet zo'n studie van die financiën. Als we maar makkelijk kunnen rondkomen, geen maximale hypotheek nemen en nooit rood staan.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_194261449
Doelgericht sparen doen we niet echt, als we iets graag willen kopen we het. Idem met vakantie.
Wat overblijft eindigt op de spaar- / beleggers rekening, in de praktijk genoeg per jaar ;)

Aflossen op de woning doe ik zo min mogelijk, gezien de lage rente en ltv van 52%.

[ Bericht 16% gewijzigd door Sport_Life op 26-07-2020 07:30:37 ]
pi_194263856
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 15:00 schreef baskick het volgende:

[..]

Die ken ik, ja :Y Doelde op schalen vs schijven :O
Ah 😂
pi_194264614
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 23:13 schreef Patroon het volgende:
Daarom kan je van een annuiteiten hypo een lineaire vorm maken door extra af te lossen, met de flexibiliteit om daarmee te stoppen als er financiële tegenslag is.
Dan kom je toch weer in het annuitaire regime terecht?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194265344
Wij ook met potjes met reserveringen voor onderhoud, buffer, nieuwe keuken, belastingen, verzekeringen etc. Daarnaast dan nog de overboekingen naar de gezamenlijke rekening voor boodschappen en vaste lasten, waarmee er op de dag nadat mijn salaris binnen komt 9 automatische overboekingen gedaan worden naar zowel eigen als gezamenlijke rekeningen. Daarmee zijn dan meteen ook vrijwel alle afboekingen gedaan voor de rest van de maand en het geld dat dan over blijft is om van te leven. Zo veel potjes zorgt er voor dat alles lekker overzichtelijk is en we niet echt voor verrassingen komen te staan, wat we in het verleden wel eens hadden.
  zondag 26 juli 2020 @ 12:19:08 #219
51385 baskick
Juist ja!
pi_194265669
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 21:13 schreef blomke het volgende:

[..]

:Y :Y
Ja, eigen vermogen komt je gewoon aanwaaien hé? "Ach", zeiden mijn ouders in 1987, "je moet geen hypotheek nemen om een huis te kopen, je moet eerst lekker lang gaan sparen om een huis te kunnen kopen".
Huis gekocht met 1 ton (in Fl.) hypotheek, huis 15 jaar later vervijfvoudigd in waarde en verkocht.
[..]

Ik begrijp je in zoverre, indien je bedoelt een hypotheek te gebruiken om een huis te kopen, en die hypotheek af te lossen. Hetgeen ik ook van harte toejuich. Echter, om je geld in bakstenen te stoppen als je al <50% LTV zit , terwijl er andere mogelijkheden zijn om rendement te maken, vind ik ook weer zo wat.
Aanwaaien niet. Maar je bracht het alsof er geen andere manier is om een huis aan te schaffen als met hypotheek.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194265756
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 10:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan kom je toch weer in het annuitaire regime terecht?
Nee je lost gewoon jaarlijks extra af. Dat kan zonder boete tot 10% van de hypotheeksom.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_194265873
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 12:19 schreef baskick het volgende:
Aanwaaien niet. Maar je bracht het alsof er geen andere manier is om een huis aan te schaffen als met hypotheek.
Ik houd me van harte aanbevolen voor ieder alternatief voor een hypotheek (hypotheek en hypotheekadviseur zijn bij mij olie op het vuur…..).
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194265885
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 12:27 schreef Patroon het volgende:
Nee je lost gewoon jaarlijks extra af. Dat kan zonder boete tot 10% van de hypotheeksom.
Ik bedoelde met mijn vraag: na een extra aflossing, keer je toch weer in het verplichte annuitaire regime terug?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 26 juli 2020 @ 12:42:45 #223
51385 baskick
Juist ja!
pi_194265902
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 12:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik houd me van harte aanbevolen voor ieder alternatief voor een hypotheek (hypotheek en hypotheekadviseur zijn bij mij olie op het vuur…..).
Nou, wat ik zei: betalen uit eigen vermogen is een alternatief voor financieren met hypotheek.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194265915
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 12:42 schreef baskick het volgende:
Nou, wat ik zei: betalen uit eigen vermogen is een alternatief voor financieren met hypotheek.
Ik geef het op…..
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194265934
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 12:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik houd me van harte aanbevolen voor ieder alternatief voor een hypotheek (hypotheek en hypotheekadviseur zijn bij mij olie op het vuur…..).
Familiebank. Is feitelijk ook een hypotheek maar veel meer vrijheid om de details zelf te regelen
pi_194265943
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2020 12:47 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Familiebank. Is feitelijk ook een hypotheek maar veel meer vrijheid om de details zelf te regelen
Kijk, now are we getting somewhere….
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 26 juli 2020 @ 13:10:23 #227
51385 baskick
Juist ja!
pi_194266101
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 12:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik geef het op…..
Dat is prima.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194266255
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 21:13 schreef blomke het volgende:

[..]

:Y :Y
Ja, eigen vermogen komt je gewoon aanwaaien hé? "Ach", zeiden mijn ouders in 1987, "je moet geen hypotheek nemen om een huis te kopen, je moet eerst lekker lang gaan sparen om een huis te kunnen kopen".
Huis gekocht met 1 ton (in Fl.) hypotheek, huis 15 jaar later vervijfvoudigd in waarde en verkocht.
[..]

Ik begrijp je in zoverre, indien je bedoelt een hypotheek te gebruiken om een huis te kopen, en die hypotheek af te lossen. Hetgeen ik ook van harte toejuich. Echter, om je geld in bakstenen te stoppen als je al <50% LTV zit , terwijl er andere mogelijkheden zijn om rendement te maken, vind ik ook weer zo wat.
Offfff ouders kopen met eigen vermogen voor hun kind.
pi_194266320
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2020 12:47 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Familiebank. Is feitelijk ook een hypotheek maar veel meer vrijheid om de details zelf te regelen
Familiebank is verre van een hypotheek.

Een hypotheek is niet meer en niet minder dan het geven van een onderpand (onroerend goed). En inderdaad huiseigenaar GEEFT de hypotheek.

Een familiebank is puur het lenen van het geld waarbij er evt een onderpand is (wil je fiscaal het grootste voordeel dan is zonder onderpand beter aangezien daardoor de rente hoger kan zetten)

Dus kan wel/niet hypotheek bij betrokken zijn
pi_194266357
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 12:39 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik bedoelde met mijn vraag: na een extra aflossing, keer je toch weer in het verplichte annuitaire regime terug?
Dat is ook wat hij zegt...bij financiele issues is er niet de verplichting tot lineair maar kan je dus lineair maken door zelf extra aflossingen te doen
pi_194266672
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 13:39 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Dat is ook wat hij zegt...bij financiele issues is er niet de verplichting tot lineair maar kan je dus lineair maken door zelf extra aflossingen te doen
Precies.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_194266800
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2020 13:36 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Familiebank is verre van een hypotheek.

Een hypotheek is niet meer en niet minder dan het geven van een onderpand (onroerend goed). En inderdaad huiseigenaar GEEFT de hypotheek.

Een familiebank is puur het lenen van het geld waarbij er evt een onderpand is (wil je fiscaal het grootste voordeel dan is zonder onderpand beter aangezien daardoor de rente hoger kan zetten)

Dus kan wel/niet hypotheek bij betrokken zijn
Verre van? Het ging over het financieren van een huis. Elke notaris gaat adviseren hier ondanks de familiebanden wel dat huis te laten fungeren als onderpand. Derhalve is dat feitelijk hetzelfde als hoe een hypotheek werkt bij een gewone bank.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2020 14:22:33 ]
  zondag 26 juli 2020 @ 15:06:13 #233
148507 Schuifpui
Lone Star
pi_194267288
Ik krijg mn salaris rond de 25e. De 27e wordt er automatisch 400 euro naar een beleggingsrekening voor mn pensioen overgeschreven (geen pensioenregeling vanuit mn werkgever). Tussen de 25e en de 3e van de nieuwe maand vinden alle vaste afschrijvingen plaats, waarvan de hypotheek uiteraard de grootste is. Meestal kijk ik daarna wat er op mn rekening staat en schrijf ik alles boven de 500 euro over naar m'n enige spaarrekening. Normaal gesproken is dat ca de helft van m'n netto inkomen.

Aan het eind van het jaar top ik mn spaarrekening af op 20.000 als buffer en alles daarboven los ik af op mn hypotheek. Begin me af en toe wel af te vragen of ik mn hypotheek geheel ga aflossen de komende 5-6 jaar of dat ik wat anders moet gaan doen. Tot nu toe geen betere bestemming gevonden en zolang de hypotheek meer is dan mn spaargeld, voelt het toch als rood staan, ondanks een LTV van zo'n 35 - 40%.
pi_194267700
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 13:39 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Dat is ook wat hij zegt...bij financiele issues is er niet de verplichting tot lineair maar kan je dus lineair maken door zelf extra aflossingen te doen
Dan zit je dus nog steeds aan het (door mij vermaledijde) annuitaire aflos schema vast.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194267772
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 15:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan zit je dus nog steeds aan het (door mij vermaledijde) annuitaire aflos schema vast.
Geen idee hoe ik het je anders uit moet leggen.. snap ook niet waarom je het ook niet begrijpt..
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_194268141
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 15:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan zit je dus nog steeds aan het (door mij vermaledijde) annuitaire aflos schema vast.
Dat is toch prima? Wel de max hra, maar ook binnen bepaalde voorwaarden (minimaal annuïtair) flexibiliteit. Niet iedereen heeft 25 jaar geleden in guldens de eerste woning gekocht..

Wij hebben nog "aflossingsvrij" (wat niet zegt dat het niet mag, het is alleen niet verplicht) vanuit de oude regeling, maar anders zou ik het ook doen!
Ik denk dat we over 5-10 jaar alles hebben afgelost.
pi_194268663
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2020 14:21 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Verre van? Het ging over het financieren van een huis. Elke notaris gaat adviseren hier ondanks de familiebanden wel dat huis te laten fungeren als onderpand. Derhalve is dat feitelijk hetzelfde als hoe een hypotheek werkt bij een gewone bank.
Nogmaals hypotheek is GEEN lening!!

De notaris kan adviseren wat hij wilt maar een familiebank is puur een lening. Dat je daar een hypotheek aan kan koppelen maakt het geen hypotheek.

Zelfde bij de bank...daar gaat het ook om een lening maar de bank eist dat je een hypotheek geeft voordat ze je dit geld willen uitlenen, dat maakt de lening nog geen hypotheek

Het klopt dus inderdaad dat bij een familiebank en de bank een hypotheek hetzelfde 'werkt', namelijk het geven/verkrijgen van het recht op verkoop. Punt is dat een lening voor een huis het geen hypotheek maakt. Wederom een hypotheek is puur het uitgeven van het verkooprecht van het onderpand (en is dus iets dat een huiseigenaar (hypotheekverstrekker) aan de bank/familie (hypotheekhouder) geeft) en is GEEN lening
pi_194268702
Heeft het tegenwoordig nog nut om een aparte spaarrek te hebben? De rente is nihil toch, heb me er verder niet op ingelezen dus durf ook niet te stellen welke voordelen een spaarrekening heeft tegenover een betaalrekening.

Ik ben net klaar met school, mijn studentenrekening (gratis) wordt binnenkort automatisch omgezet naar een betaalrekening. Ik huur nu een appartement maar hoop binnen nu en 1/2 jaar toch wel iets te kunnen kopen met huidige vriendin.

Voor nu heb ik al mijn kapitalen op de betaalrekening staan :9

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2020 17:42:55 ]
pi_194268720
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 15:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan zit je dus nog steeds aan het (door mij vermaledijde) annuitaire aflos schema vast.
Dan neem je (voor 50% LTV) een aflossingsvrije hypotheek en maak je er zelf een annuitair of lineair aflossingsschema van en met financiele tegenslag betaal je alleen rente, nog meer flexibiliteit
pi_194268737
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 17:37 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Nogmaals hypotheek is GEEN lening!!

De notaris kan adviseren wat hij wilt maar een familiebank is puur een lening. Dat je daar een hypotheek aan kan koppelen maakt het geen hypotheek.

Zelfde bij de bank...daar gaat het ook om een lening maar de bank eist dat je een hypotheek geeft voordat ze je dit geld willen uitlenen, dat maakt de lening nog geen hypotheek

Het klopt dus inderdaad dat bij een familiebank en de bank een hypotheek hetzelfde 'werkt', namelijk het geven/verkrijgen van het recht op verkoop. Punt is dat een lening voor een huis het geen hypotheek maakt. Wederom een hypotheek is puur het uitgeven van het verkooprecht van het onderpand (en is dus iets dat een huiseigenaar (hypotheekverstrekker) aan de bank/familie (hypotheekhouder) geeft) en is GEEN lening
Het komt toch op hetzelfde neer, je zegt dat hier zelf ook. Druktemaker :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2020 17:43:42 ]
pi_194269598
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 17:40 schreef henkkeumus het volgende:
Heeft het tegenwoordig nog nut om een aparte spaarrek te hebben? De rente is nihil toch, heb me er verder niet op ingelezen dus durf ook niet te stellen welke voordelen een spaarrekening heeft tegenover een betaalrekening.

Ik ben net klaar met school, mijn studentenrekening (gratis) wordt binnenkort automatisch omgezet naar een betaalrekening. Ik huur nu een appartement maar hoop binnen nu en 1/2 jaar toch wel iets te kunnen kopen met huidige vriendin.

Voor nu heb ik al mijn kapitalen op de betaalrekening staan :9
Mijns inziens staat het op een spaarrekening veiliger ivm het risico op geskimd worden?

Op mijn betaalrekening staat altijd voldoende om de lopende zaken te betalen, alles daarboven gaat naar de spaarrekening.
pi_194269713
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 18:47 schreef littlemindy het volgende:

[..]

Mijns inziens staat het op een spaarrekening veiliger ivm het risico op geskimd worden?

Op mijn betaalrekening staat altijd voldoende om de lopende zaken te betalen, alles daarboven gaat naar de spaarrekening.
Oh daar ben ik niet bang voor, ik heb geen bankpas, doe alles met m'n telefoon (NFC).
Gevaar van "gehacked/ geskimmed" te worden bestaat overal wel volgens mij.
pi_194269773
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2020 17:43 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Het komt toch op hetzelfde neer, je zegt dat hier zelf ook. Druktemaker :')
Je moet echt leren lezen...
Het staat nu in meerdere berichten waarom het niet hetzelfde is
pi_194269905
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 17:42 schreef jsuijker het volgende:
Dan neem je (voor 50% LTV) een aflossingsvrije hypotheek
Dat bedoel ik dus.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194269922
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 16:00 schreef Patroon het volgende:
Geen idee hoe ik het je anders uit moet leggen.. snap ook niet waarom je het ook niet begrijpt..
Ik begrijp prima wat je bedoelt, maar ik bedoel dat een annuitaire aflosvorm (in het eindstadium) een kapitaalvreter van de eerste orde is, terwijl het rendement gewoon ruk is. Hetgeen sommige lieden (waaronder jij) prima vinden.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194269985
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 19:00 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Je moet echt leren lezen...
Het staat nu in meerdere berichten waarom het niet hetzelfde is
Waarvan akte
pi_194271132
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 17:40 schreef henkkeumus het volgende:
Heeft het tegenwoordig nog nut om een aparte spaarrek te hebben? De rente is nihil toch, heb me er verder niet op ingelezen dus durf ook niet te stellen welke voordelen een spaarrekening heeft tegenover een betaalrekening.

Ik ben net klaar met school, mijn studentenrekening (gratis) wordt binnenkort automatisch omgezet naar een betaalrekening. Ik huur nu een appartement maar hoop binnen nu en 1/2 jaar toch wel iets te kunnen kopen met huidige vriendin.

Voor nu heb ik al mijn kapitalen op de betaalrekening staan :9
Voor de rente hoef je het niet te doen. Ik vind het zelf wel fijn om een aparte spaarrekening te hebben, puur omdat het geld dan op afstand staat. Overhevelen naar je betaalrekening is dan een wat grotere drempel, waardoor het wat makkelijker is om er vanaf te blijven.
pi_194273564
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 17:40 schreef henkkeumus het volgende:

Ik ben net klaar met school, mijn studentenrekening (gratis) wordt binnenkort automatisch omgezet naar een betaalrekening. Ik huur nu een appartement maar hoop binnen nu en 1/2 jaar toch wel iets te kunnen kopen met huidige vriendin.

Voor nu heb ik al mijn kapitalen op de betaalrekening staan :9
Alleen al uit veiligheid, zou ik het kapitaal vanaf de betaalrekening overhevelen naar een spaarrekening via een app.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194273623
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 22:57 schreef blomke het volgende:

[..]

Alleen al uit veiligheid, zou ik het kapitaal vanaf de betaalrekening overhevelen naar een spaarrekening via een app.
Veiligheid voor wat... ? Ben benieuwd wat de beweegredenen van mensen zijn dan. Uit de redenen die hierboven genoemd werden (geen betaalpas) zou voor mij nog niet een reden zijn een aparte rekening te openen.
pi_194273646
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 18:56 schreef henkkeumus het volgende:
Oh daar ben ik niet bang voor, ik heb geen bankpas, doe alles met m'n telefoon (NFC).
Gevaar van "gehacked/ geskimmed" te worden bestaat overal wel volgens mij.
Sorry, dit had ik niet gelezen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 29 juli 2020 @ 13:03:24 #251
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_194306330
Ik heb een spreadsheet met daarin mijn inkomen en uitgaven. Onderaan de streep staat wat ik kan sparen, ik heb in het budget ook een klein bedrag staan wat ik elke maand mag uitgeven. De rest gaat direct na het storten van mijn salaris naar de spaarrekening.

Hoe sneller het van je lopende rekening af is hoe minder je geneigd bent geld uit te geven is mijn ervaring. Je spaarrekening plunderen is toch een drempel.

Ik spaar dus niet wat over is aan het einde van de maand, ik geef uit wat er over is na het sparen.
Pay yourself first noemen ze dat ook wel :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 16:42 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

"Vrij snel" is een groot deel van Nederland niet met je eens. Mocht je zo makkelijk geld verdienen dat je zo snel boven de drempel beland, dan zou ik echt verder gaan kijken naar je spaarkeuzes en misschien een iets actievere variant van vermogensbeheer gaan toepassen, danwel je vermogen boven je drempel in stenen stoppen.
Voor alleenstaanden is het bedrag 30.000 euro. Dat is welliswaar relatief wat geld maar geen hoeveelheid die iemand met een modaal of iets boven modaal salaris niet in een paar jaar bij elkaar kan sparen.
Als je 500 euro per maand kan sparen dan zit je na 5 jaar al over die grens heen.

[ Bericht 19% gewijzigd door Metro2005 op 29-07-2020 14:54:53 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_194307725
Zodra het salaris binnenkomt spaar ik 1000 euro privé. Als het salaris van mijn vriendin binnenkomt sparen we naar rato nog 500 euro gezamenlijk. Gezamenlijke uitgaven liggen allemaal behoorlijk vast. Meestal komen we te kort want voor uitjes en extra uitgaven hebben we maar 125 begroot. Dat storten we dan terug. Privé houd ik meestal nog over. Dat spaar ik een volgende maand extra. Al hoef je dat voor rente nu niet meer te doen natuurlijk. Deposito of andere lange termijn inleg doe ik niet aan want uiteindelijk gaat een deel op termijn op aan auto, keuken (of nieuwe woning).

Vind het net als wat Metro2005 zegt ideaal om wat krapte te ervaren. Zeker gezamenlijk aan het einde van maand altijd krap. Maakt je wat bewuster. Terugstorten voelt altijd als een kleine zonde :D Uitzonderingen daar gelaten uiteraard.
  woensdag 29 juli 2020 @ 14:54:58 #253
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_194308077
Vroeger had ik "zonde" gevoel ook wel. Maar (helaas) is dat gevoel weg.
Komt ook omdat ik een tijdje teveel spaarde waardoor je haast wel wist dat je geld terug moest storten.

En aangezien het bij dezelfde bank is, gaat het ook in 3 drukken en voelt het ook niet als moeite ervoor moeten doen.
pi_194311135
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 15:06 schreef Schuifpui het volgende:
Ik krijg mn salaris rond de 25e. De 27e wordt er automatisch 400 euro naar een beleggingsrekening voor mn pensioen overgeschreven (geen pensioenregeling vanuit mn werkgever).
Beetje afhankelijk van je leeftijd, maar daar kan je beter iets anders mee gaan doen... en nu volgt waarschijnlijk voor jou een scheldwoord: Beleggen
pi_194311199
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 17:37 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Nogmaals hypotheek is GEEN lening!!
Een lening met hypothecaire zekerheid... come si come sa.

Punt dat hier gemaakt wordt met of zonder hypothecaire zekerheid is het een lening bedoeld voor aanschaf van een huis en dus in aanmerking wil komen voor HRA.
Wil je HRA kunnen doen dan moet je aflossen (mits onder de nieuwste regels)
pi_194311245
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 17:40 schreef henkkeumus het volgende:
Heeft het tegenwoordig nog nut om een aparte spaarrek te hebben? De rente is nihil toch, heb me er verder niet op ingelezen dus durf ook niet te stellen welke voordelen een spaarrekening heeft tegenover een betaalrekening.
Scheiding van gelden, niet alleen eventueel in aparte potjes, maar ook minder toegankelijk voor skimmers of andere internet "vrienden"... of voor "you special friend get special price" in een winkel waar je 200 euro mag afrekenen maar ze de decimale punt "per ongeluk" vergeten en je dus 20.000 euro aftikt.
pi_194311603
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 18:49 schreef namliam het volgende:

[..]

Beetje afhankelijk van je leeftijd, maar daar kan je beter iets anders mee gaan doen... en nu volgt waarschijnlijk voor jou een scheldwoord: Beleggen
Wat denk je dat er gebeurt als je geld stort op een beleggingsrekening?
pi_194313104
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 20:34 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Voor de rente hoef je het niet te doen. Ik vind het zelf wel fijn om een aparte spaarrekening te hebben, puur omdat het geld dan op afstand staat. Overhevelen naar je betaalrekening is dan een wat grotere drempel, waardoor het wat makkelijker is om er vanaf te blijven.
Dit en ik vind het overzichtelijker wanneer het op een aparte rekening staat.
ROBODEMONS..................|:(
pi_194313927
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 19:18 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Wat denk je dat er gebeurt als je geld stort op een beleggingsrekening?
Compleet overheen gelezen, mon excuse :(
pi_194316780
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 18:54 schreef namliam het volgende:

[..]

Een lening met hypothecaire zekerheid... come si come sa.

Punt dat hier gemaakt wordt met of zonder hypothecaire zekerheid is het een lening bedoeld voor aanschaf van een huis en dus in aanmerking wil komen voor HRA.
Wil je HRA kunnen doen dan moet je aflossen (mits onder de nieuwste regels)
Nogal wat aparte aannames...
-Nogmaals een hypotheek is recht van verkoop. Die geef je als huiseigenaar aan de bank (of wie ook) en niet andersom. Wil je geen hypotheek dan ga je op zoek naar een geldgever die daarmee akkoord gaat, banken zullen dit niet doen en kom je snel bij een familiebank uit...


-quote "lening bedoelt voor aanschaf huis en dus in aanmerking wil komen voor HRA"
Waarom zou je bij een lening voor aanschaf huis per se voor HRA in aanmerking willen komen? Een 50% aflossingsvrije lening (met hypotheek) kan al tegen lage rente waarbij je de lening in box3 op moet geven en dus van je box3 vermogen afgetrokken mag worden.
Bij de lage rente geen overbodige luxe. Huis blijft (bij zelfbewoning) box 1 dus zou zomaar voordeliger kunnen zijn (afbouw HRA en drempelwaarde door EWF of hoog vermogen/lage box1 inkomsten)
pi_194317104
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 13:03 schreef Metro2005 het volgende:
Ik heb een spreadsheet met daarin mijn inkomen en uitgaven. Onderaan de streep staat wat ik kan sparen, ik heb in het budget ook een klein bedrag staan wat ik elke maand mag uitgeven. De rest gaat direct na het storten van mijn salaris naar de spaarrekening.

Hoe sneller het van je lopende rekening af is hoe minder je geneigd bent geld uit te geven is mijn ervaring. Je spaarrekening plunderen is toch een drempel.

Ik spaar dus niet wat over is aan het einde van de maand, ik geef uit wat er over is na het sparen.
Pay yourself first noemen ze dat ook wel :)
[..]

Voor alleenstaanden is het bedrag 30.000 euro. Dat is welliswaar relatief wat geld maar geen hoeveelheid die iemand met een modaal of iets boven modaal salaris niet in een paar jaar bij elkaar kan sparen.
Als je 500 euro per maand kan sparen dan zit je na 5 jaar al over die grens heen.

Na 5 jaar "al". Als ik de huren links en rechts kijk, en mensen ook nog willen leven... is 32000 netto (modaal als ik het goed had) per jaar 2666 per maand. Om nu te zeggen dat je daar heel riant 500 euro per maand van spaart. Maar ik neem dat je met je spaartegoeden dan al hypotheekvrij bent toch?
pi_194318273
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 00:17 schreef jsuijker het volgende:

[..]
Waarom zou je bij een lening voor aanschaf huis per se voor HRA in aanmerking willen komen?
Omdat dat een leuk rendement geeft.... even niet heel exacte berekening maar wat grof. En even uitgaande van ouder (bank) en kind (lener)
Stel 6% rente in de familie lening (zonder hypothecaire zekerheid) en je leent 200.000 euro .
12.000 euro aan rente op jaarbasis
4.800 HRA
--------
7.200 euro netto lasten voor het kind
5.200 euro schenking van ouder op kind.
-------
2.000 euro netto last voor het kind = 1% netto rente als de rente in box 3 zou vallen.

De ouders inmiddels hebben 12.000 euro aan rente ontvangen, minus de 5.200 euro schenking is 6.800 euro netto opbrengsten, of wel 3,4% netto rente.

Hier kan je nog wat aan tweaken, maar daarom doe je een familie bank met HRA.

Daarom doe je geld zaken van consument tot consument, zonder platform en zonder banken.
Ik betaal graag mijn 2% die ik nu aan de bank betaal aan een willekeurige mede consument.
  donderdag 30 juli 2020 @ 08:13:18 #263
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_194318523
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 01:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Na 5 jaar "al". Als ik de huren links en rechts kijk, en mensen ook nog willen leven... is 32000 netto (modaal als ik het goed had) per jaar 2666 per maand. Om nu te zeggen dat je daar heel riant 500 euro per maand van spaart. Maar ik neem dat je met je spaartegoeden dan al hypotheekvrij bent toch?
Het bruto modale inkomen was volgens het CPB in 2017 ¤ 34.000 (vakantietoeslag meegerekend), per maand is dat ¤ 2.623 (bruto, exclusief 8% vakantietoeslag). Voor 2018 werd dit bedrag op ¤ 34.500 geschat, voor 2019 op ¤ 35.500 en voor 2020 op ¤ 36.500. De naam Jan Modaal is voortgekomen uit dit begrip
pi_194318589
Wij zetten iedere maand ongeveer 1500-2000 euro opzij. Werken met twee man part time (36.000 netto totaal per jaar excl vakantietoeslag). Twee jaar geleden een huis gekocht (2 onder 1 kap) en nog aanbouw gedaan a 18.000).
pi_194318643
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 08:20 schreef Geschiedkundige het volgende:
Wij zetten iedere maand ongeveer 1500-2000 euro opzij. Werken met twee man part time (36.000 netto totaal per jaar excl vakantietoeslag). Twee jaar geleden een huis gekocht (2 onder 1 kap) en nog aanbouw gedaan a 18.000).
Klinkt wel erg karig hoor. Waar spaar je voor dan?
pi_194318736
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 08:26 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Klinkt wel erg karig hoor. Waar spaar je voor dan?
We hebben erg lage maandlasten. Hypotheek is nog geen 400 euro, hebben erg veel zelf ingelegd bij de koop van het huis. Verder houden we beide niet echt van luxe dingen als uiteten of dure vakanties. Als wij drie weken op vakantie zijn, geven we 700 euro uit ofzo in totaal. We wandelen veel in de bergen, gaan met de tent en bereiden ons eigen eten. Vinden we helemaal top.

We sparen om hypotheek af te lossen zsm en dat 1 van ons kan stoppen met werken zodra kids er zijn. Dan hebben we aan 1 part timer genoeg :)
pi_194318903
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 08:37 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]

We hebben erg lage maandlasten. Hypotheek is nog geen 400 euro, hebben erg veel zelf ingelegd bij de koop van het huis. Verder houden we beide niet echt van luxe dingen als uiteten of dure vakanties. Als wij drie weken op vakantie zijn, geven we 700 euro uit ofzo in totaal. We wandelen veel in de bergen, gaan met de tent en bereiden ons eigen eten. Vinden we helemaal top.

We sparen om hypotheek af te lossen zsm en dat 1 van ons kan stoppen met werken zodra kids er zijn. Dan hebben we aan 1 part timer genoeg :)
Helemaal goed hoor, vind het altijd wel mooi als mensen hun eigen plan trekken. Ik verbaas me alleen over de bedragen die ik soms op dit forum lees.

Als je 3000 per maand binnenkrijgt en je spaart daar 2000 van, houd je nog 1000 over. Minus de hypotheek is dat nog 600. Dan nog 2x zorgverzekering en woonverzekering. Houd je nog iets van 400 euro over. Internet, GWL en je gemeentebelastingen er vanaf en je hebt nog 200 euro ofzo.

En daar moet je dan met zijn tweeën van eten, kleding kopen, reiskosten, af en toe een cadeautje voor iemand. Ik snap serieus niet hoe dat uit kan. Of waarom je het zou willen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-07-2020 08:55:18 ]
pi_194319115
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 08:54 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Helemaal goed hoor, vind het altijd wel mooi als mensen hun eigen plan trekken. Ik verbaas me alleen over de bedragen die ik soms op dit forum lees.

Als je 3000 per maand binnenkrijgt en je spaart daar 2000 van, houd je nog 1000 over. Minus de hypotheek is dat nog 600. Dan nog 2x zorgverzekering en woonverzekering. Houd je nog iets van 400 euro over. Internet, GWL en je gemeentebelastingen er vanaf en je hebt nog 200 euro ofzo.

En daar moet je dan met zijn tweeën van eten, kleding kopen, reiskosten, af en toe een cadeautje voor iemand. Ik snap serieus niet hoe dat uit kan. Of waarom je het zou willen.
Daarom 1500-2000. Zit soms wel een wat 'duurdere' maand tussen. :) :D
pi_194319382
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 09:15 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]

Daarom 1500-2000. Zit soms wel een wat 'duurdere' maand tussen. :) :D
Ook met 700 zit het krap.
Jullie hebben dus ook eigenlijk geen ‘eigen zakgeld’? Als een van de twee iets wil kopen voor zichzelf, heeft dat meteen veel invloed op het budget van die maand.
pi_194319541
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 08:54 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Helemaal goed hoor, vind het altijd wel mooi als mensen hun eigen plan trekken. Ik verbaas me alleen over de bedragen die ik soms op dit forum lees.

Als je 3000 per maand binnenkrijgt en je spaart daar 2000 van, houd je nog 1000 over. Minus de hypotheek is dat nog 600. Dan nog 2x zorgverzekering en woonverzekering. Houd je nog iets van 400 euro over. Internet, GWL en je gemeentebelastingen er vanaf en je hebt nog 200 euro ofzo.

En daar moet je dan met zijn tweeën van eten, kleding kopen, reiskosten, af en toe een cadeautje voor iemand. Ik snap serieus niet hoe dat uit kan. Of waarom je het zou willen.
Vind ik ook bijzonder ja. Wij zitten al op 1000 euro aan vaste lasten (2-persoonshuishouden) exclusief hypotheek. Zaken als auto, ziektekosten en persoonlijke uitgaven vallen daar ook buiten. Die gaan via de privé rekeningen. Grofweg sparen we 1/4 van de gezamenlijke inleg iedere maand al geeft dat een vertekend beeld aangezien we ook prive sparen.
pi_194319723
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 08:13 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Het bruto modale inkomen was volgens het CPB in 2017 ¤ 34.000 (vakantietoeslag meegerekend), per maand is dat ¤ 2.623 (bruto, exclusief 8% vakantietoeslag). Voor 2018 werd dit bedrag op ¤ 34.500 geschat, voor 2019 op ¤ 35.500 en voor 2020 op ¤ 36.500. De naam Jan Modaal is voortgekomen uit dit begrip
Mijn snelle bedrag Google en alleen de excerpt lezen heeft mij dus een beetje verward. Je hebt gelijk dat de bedragen nog lager liggen.

Dan kom ik op 28500 netto uit, is 2375. Dan consequent 500 euro sparen. Nice.
pi_194319907
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 09:38 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Ook met 700 zit het krap.
Jullie hebben dus ook eigenlijk geen ‘eigen zakgeld’? Als een van de twee iets wil kopen voor zichzelf, heeft dat meteen veel invloed op het budget van die maand.
Als iemand echt iets wilt, dan halen we het van de spaarrekening af als het nodig is. Maar zoals gezegd wij geven geen ruk om 'luxe'. We zijn echt heel basic met de meeste dingen en willen gewoon niet werken. Als wij 1500 euro per maand sparen, hebben we 1500 euro over ongeveer. Daar gaat zeg 380 hypotheek vanaf (bruto!), hou je ruim 1100 over. Die maken we in normale maanden bij lange na niet op aan de rest hoor. Vandaar dat er maanden zijn dat we ook rond de 2000 euro kunnen sparen.
pi_194319919
Ik spaar niet. Heb niet eens een spaarrekening. :)
pi_194327913
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 07:42 schreef namliam het volgende:

[..]

Omdat dat een leuk rendement geeft.... even niet heel exacte berekening maar wat grof. En even uitgaande van ouder (bank) en kind (lener)
Stel 6% rente in de familie lening (zonder hypothecaire zekerheid) en je leent 200.000 euro .
12.000 euro aan rente op jaarbasis
4.800 HRA
--------
7.200 euro netto lasten voor het kind
5.200 euro schenking van ouder op kind.
-------
2.000 euro netto last voor het kind = 1% netto rente als de rente in box 3 zou vallen.

De ouders inmiddels hebben 12.000 euro aan rente ontvangen, minus de 5.200 euro schenking is 6.800 euro netto opbrengsten, of wel 3,4% netto rente.

Hier kan je nog wat aan tweaken, maar daarom doe je een familie bank met HRA.

Daarom doe je geld zaken van consument tot consument, zonder platform en zonder banken.
Ik betaal graag mijn 2% die ik nu aan de bank betaal aan een willekeurige mede consument.
Je legt gewoon de familiebank situatie uit, niets schokkends en gewoon bekend. En deze heb ik ook al eerder aangegeven dat deze zonder hypotheek erg gunstig is

Het gaat erom je bewering dat je bij aankoop huis per se voor aflossing en HRA wilt gaan.

Situatie schetsend:
- geen box 1 inkomen (levend van rendement dus box 3 inkomen) en daarom dus geen HRA mogelijkheid
-levend van vermogen dus hoog box3 vermogen.

Aflossingsvrije lening is mogelijk tegen <2% (https://www.rente.nl/hypotheekrente/vergelijken kom je op 1.65% bij 65% LTV wat bij nieuwe leningen 50% max is dus je kan of deel annuitair nog doen of op ltv van 50% een lening hebben).
De 100 000 die geleend is (even uitgaande van je voorbeeld met 200 000 als lening en dat dit woningwaarde is) wordt een box 3 lening welke dus afgetrokken kan worden van vermogen. Vermogensrendementheffing is 1.4% in 2e schijf (tot miljoen) en schijf 3 1.76% (dus aftrek hoger dan je rente op lening!!!)

In deze situatie zou je dus absoluut niet voor aflossing willen gaan omdat je toch niet voor HRA in aanmerking komt en met deze constructie dus wel profijt hebt.

De 1 ton (of 2 ton qua woningwaarde) die er tegenover staat qua woningwaarde blijft box1 vermogen (bij zelfbewoning) welke dus niet onderhevig is aan vermogensrendement heffing.

Dit zijn 2 uiterste situaties die beperkt voorkomen, maar genoeg mogelijkheden daartussen waarbij niet voor HRA gaan positief kan zijn (zeker als je hypotheek geeft en daardoor een extreem lage rente op je lening hebt waardoor HRA al beperkt is (drempelwaarde EWF) en afbouw HRA die al gestart is)
pi_194329489
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 19:00 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Dit zijn 2 uiterste situaties die beperkt voorkomen
Precies, in 99,5% van alle gevallen... maar goed als je gelijk wil hebben krijg je van mij gelijk... het hoeft niet en er zijn situaties denkbaar ...
  donderdag 30 juli 2020 @ 20:51:34 #276
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_194329633
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 09:59 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Mijn snelle bedrag Google en alleen de excerpt lezen heeft mij dus een beetje verward. Je hebt gelijk dat de bedragen nog lager liggen.

Dan kom ik op 28500 netto uit, is 2375. Dan consequent 500 euro sparen. Nice.
Structureel 500 euro sparen van 2375euro netto moet toch wel lukken als je de vaste lasten onder controle hebt?
pi_194330714
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 20:51 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Structureel 500 euro sparen van 2375euro netto moet toch wel lukken als je de vaste lasten onder controle hebt?
Als sparen inhoud dat je het een paar maanden later er weer af haalt omdat je wasmachine stuk is, yeah sure. Anders wens ik je er veel succes mee, in je hutje als kluizenaar
  vrijdag 31 juli 2020 @ 03:25:28 #278
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_194333515
quote:
14s.gif Op woensdag 22 juli 2020 10:31 schreef Rene het volgende:
Note: indien er gespaard kan worden uiteraard(!)

in diverse topics wordt er wel gesproken over hoe het spaargedrag is, en of er gezien de rente (of het gebrek hieraan) gespaard wordt.

Dus vandaar, hoe sparen jullie? Wat zijn mooie tips/tricks?
Huis kopen en dan verhuren .
Op die manier heb je maximaal rendement.

Anderen oplossing huis kopen wat een wrak is en dan opknappen en verkopen.
En de winst in je zakken stoppen

Sparen alternatief?
De ah zegels of de koffie zegels .
Meeste rendabele dan de bank.
pi_194334458
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 20:45 schreef namliam het volgende:

[..]

Precies, in 99,5% van alle gevallen... maar goed als je gelijk wil hebben krijg je van mij gelijk... het hoeft niet en er zijn situaties denkbaar ...
Ik zeg dat jouw en mijn geschetste situatie uiterste zijn en daartussen genoeg opties zijn waarbij doorrekenen geen overbodige luxe is.
Maar dan wel alles meegenomen (dus ook VRH of rendement wat gemaakt had kunnen worden op de verplichte aflossing die er is bij annuiteit).

Voor de mensen zelf na te gaan wat voordeliger is afhankelijk van wat voor hun situatie toepasbaar is
  vrijdag 31 juli 2020 @ 09:02:43 #280
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_194335208
10% van mijn netto salaris van 3 jaar geleden plus alles wat ik daarna extra netto verdiend heb gaat op mijn salarisstortdatum direct via een automatische overboeking naar de spaarrekening. Daarbij nog een storting van maandelijks 8,3% van mijn zorgverzekeringspremie. Dan kan ik die in december weer in 1 keer betalen. Wat ik aan het einde van de maand nog over heb, stort ik extra bij. Dat laatste gaat nu als een tierelier door corona, want zeer weinig op uitjes + geen dure kantine op het werk + geen vervoerskosten + geen vakantie maar slechts 1 weekend weg in NL.

Ik beleg niet meer, behalve wat gepiel met een minibedragje in cryptomunten. Heb het spaarbedrag binnen een paar jaar nodig voor de aankoop van een huis dus risicovrij is voor nu the way to go. En dan nog. Ik kan beter versneld de hypotheek aflossen dan gaan beleggen. Lijkt mij. Dat ik een hypotheekschuld af te lossen heb, is zeker, dat ik moet sparen voor een kortetermijnbuffer voor onderhoud aan het huis etc., is ook zeker, dat ik er met beleggen op vooruit ga, is niet zeker.

[ Bericht 30% gewijzigd door Andromache op 31-07-2020 09:12:02 ]
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_194335386
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 09:02 schreef Andromache het volgende:
10% van mijn netto salaris van 3 jaar geleden plus alles wat ik daarna extra netto verdiend heb gaat op mijn salarisstortdatum direct via een automatische overboeking naar de spaarrekening. Daarbij nog een storting van maandelijks 8,3% van mijn zorgverzekeringspremie. Dan kan ik die in december weer in 1 keer betalen. Wat ik aan het einde van de maand nog over heb, stort ik extra bij. Dat laatste gaat nu als een tierelier door corona, want zeer weinig op uitjes + geen dure kantine op het werk + geen vervoerskosten + geen vakantie maar slechts 1 weekend weg in NL.

Ik beleg niet meer, behalve wat gepiel met een minibedragje in cryptomunten. Heb het spaarbedrag binnen een paar jaar nodig voor de aankoop van een huis dus risicovrij is voor nu the way to go. En dan nog. Ik kan beter versneld de hypotheek aflossen dan gaan beleggen. Lijkt mij. Dat ik een hypotheekschuld af te lossen heb, is zeker, dat ik moet sparen voor een kortetermijnbuffer voor onderhoud aan het huis etc., is ook zeker, dat ik er met beleggen op vooruit ga, is niet zeker.
Beleggen is idd onzeker. Maar als je horizon lang genoeg is op lange termijn vallen de risico's behoorlijk mee. Met een lage hypotheek rente maak je al snel meer rendement met een goede ETF. Inclusief de corona dip zitten wij over 3 jaar nu op gemiddeld 5% per jaar inclusief dividend. Kopen maandelijks bij, dus dan profiteer je ook van een lage koers.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_194335463
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 09:21 schreef Patroon het volgende:

[..]

Beleggen is idd onzeker. Maar als je horizon lang genoeg is op lange termijn vallen de risico's behoorlijk mee. Met een lage hypotheek rente maak je al snel meer rendement met een goede ETF. Inclusief de corona dip zitten wij over 3 jaar nu op gemiddeld 5% per jaar inclusief dividend. Kopen maandelijks bij, dus dan profiteer je ook van een lage koers.
Dit klinkt mooi en op lange termijn zal de beurs rendement opleveren. Wat wel belangrijk is er bij de vermelden dat de koersen al weer erg hoog staan in historische context en dat dat vooral komt door het monetaire en stimuleringsbeleid van de overheden. Zeker als je in een ETF als VWRL zit die de MSCI world volgt zit je >50% in de US en daar kunnen nog enorme klappen gaan vallen op de beurs als het herstel tegen gaat vallen.
pi_194335551
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 21:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Als sparen inhoud dat je het een paar maanden later er weer af haalt omdat je wasmachine stuk is, yeah sure. Anders wens ik je er veel succes mee, in je hutje als kluizenaar
Dat is nogal overdreven. Het zijn juist de mensen die niet maandelijks een centje opzij zetten voor het opvangen van nooduitgaven als kapotte wasmachines, die in de problemen komen.

Dus als iemand in ieder geval maandelijks wat opzij zet voor toekomstige uitgaven, dan is diegene alvast goed op weg.

Ik begrijp je punt dat dit geen lange termijn sparen is, maar de noodzakelijke buffer wordt in elk geval gebouwd en dat is gewoon voor iedereen stap 1 om zijn/haar zaakjes onder controle te krijgen en te houden.
pi_194335741
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 09:31 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Dit klinkt mooi en op lange termijn zal de beurs rendement opleveren. Wat wel belangrijk is er bij de vermelden dat de koersen al weer erg hoog staan in historische context en dat dat vooral komt door het monetaire en stimuleringsbeleid van de overheden. Zeker als je in een ETF als VWRL zit die de MSCI world volgt zit je >50% in de US en daar kunnen nog enorme klappen gaan vallen op de beurs als het herstel tegen gaat vallen.
Klopt zitten idd in VWRL. Kan zeker nog naar beneden. Maar wij zitten er wel voor 20+ jaar in, dus misschien heb ik nu wel liever dat het naar beneden gaat, zodat ik maandelijks goedkoop kan bijkopen. Liever lang laag en pas over 20 jaar omhoog.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_194335768
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 09:40 schreef lykkefund het volgende:

[..]

Dat is nogal overdreven. Het zijn juist de mensen die niet maandelijks een centje opzij zetten voor het opvangen van nooduitgaven als kapotte wasmachines, die in de problemen komen.

Dus als iemand in ieder geval maandelijks wat opzij zet voor toekomstige uitgaven, dan is diegene alvast goed op weg.

Ik begrijp je punt dat dit geen lange termijn sparen is, maar de noodzakelijke buffer wordt in elk geval gebouwd en dat is gewoon voor iedereen stap 1 om zijn/haar zaakjes onder controle te krijgen en te houden.
Het ging hier er om dat hij in no time boven de verogensvrije voet zit.
pi_194335784
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 10:01 schreef Patroon het volgende:

[..]

Klopt zitten idd in VWRL. Kan zeker nog naar beneden. Maar wij zitten er wel voor 20+ jaar in, dus misschien heb ik nu wel liever dat het naar beneden gaat, zodat ik maandelijks goedkoop kan bijkopen. Liever lang laag en pas over 20 jaar omhoog.
Ik zit grotendeels cash op het moment dus van mij mag het ook instorten ;)

Waar het mij om gaat is je wel bestand moet zijn tegen koersdalingen tientallen procenten want dat kan zeker gebeuren. Over een horizon van 20-30 jaar zal het natuurlijk best goed gaan.
pi_194335815
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 10:05 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ik zit grotendeels cash op het moment dus van mij mag het ook instorten ;)

Waar het mij om gaat is je wel bestand moet zijn tegen koersdalingen tientallen procenten want dat kan zeker gebeuren. Over een horizon van 20-30 jaar zal het natuurlijk best goed gaan.
Ja onlangs met corona al meegemaakt. In een paar weken van 11% gem rendement per jaar naar 5. Maar goed, blijf gewoon stug doorkopen. Mooie is dat we daarnaast nog ruime extra aflossen op de woning en per maand nog meer sparen dan we beleggen, dus geld sowieso niet nodig.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_194471377
Ik heb een budet in excel voor 5 jaar. Elk tabblad is een jaar. Situatie kan natuurlijk compleet veranderen in 5 jaar, maar ik vind het fijn om te zien wat het kleine bedrag dat ik nu op een rekening stop kan zijn over 5 jaar als ik het volhoud of verhoog. Het helpt mij om het grotere plaatje te zien dan alleen het bedrag wat ik nu spaar in een maand.

Mijn budget is gebasseerd op dit template https://onebighappylife.com/one-year-spending-plan/

Daarnaast heb ik verschillende rekeningen (bij KNAB unlimited spaarrekeningen) per doel. Het zijn ook nog wat doelen die ik heb, voor korte termijn en lange termijn.

- emergency fund (mocht ik mijn baan verliezen of echt in nood)
- geplande buffer (elektronica vervangen)
- huis (ik wil samenwonen met mijn vriend)
- vakantie (vakantiegeld gaat hier op, plus een eigen maandelijkse inleg)
- eigen risico (chronisch ziek, dus elk jaar betaal ik volledig eigen risico)
- kerst (elke maand al wat opzij zetten voelt beter dan in december opeens in 1x het bedrag weg te zetten)

Bovenstaande worden allemaal via de spaarrekening gedaan. Ook heb ik een beleggersrekening bij KNAB (ik wil mij in de toekomst verdiepen om zelf via DeGiro te gaan beleggen in indexfondsen, maar tot die tijd ben ik in ieder geval al begonnen met 'iets). Hier leg ik maandelijks een bedrag opzij wat bedoeld is voor (vervroegd) pensioen.

Verschillende potjes werkt voor mij toch het beste aangezien ik visueel ben ingesteld. Alles op 1 hoop werkt niet voor mij.

In mijn budget heb ik in de eerste regels mijn inkomsten, daarna mijn verplichte vaste uitgaven, daarna mijn spaardoelen en daarna variabele uitgaven (zoals verzorging en entertainment). Ik spaar dus eerst en het resterende bedrag verdeel ik over mijn potjes wat ik uitgeef aan cadeau's/kapper etc.

Dit alles werkt voor mij het beste en het voelt ook alsof ik grip heb op mijn geld nu.
pi_194472002
Op de gemeenschappelijke rekening wordt aan het einde van de maand alles boven de 1000 euro overgeheveld naar de gemeenschappelijke spaarrekening. (Wij storten van onze bijdrages aan de gemeenschappelijke rekening op de 1e).
Van de gemeenschappelijke spaarrekening gaat er elke maand 500 euro naar een aparte spaarrekening voor on kindje.

Als er een mooi bedrag blijft staan op mijn eigen rekening stort ik dat door naar mijn beleggingsrekening. Ik heb m.i. genoeg op mijn gewone spaarrekening staan, wat overblijft is dus voor de langere termijn.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_194522523
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 12:38 schreef miro86 het volgende:

Van de gemeenschappelijke spaarrekening gaat er elke maand 500 euro naar een aparte spaarrekening voor ons kindje.

Da's best fors, hoe zijn jullie op dat bedrag gekomen?
pi_194523504
Leuk om de andere ervaringen te lezen. Het helpt inderdaad om vaste bedragen p/m over te maken naar de spaarrekening en beleggingsrekening plus een reservering voor automatische incasso's/vaste lasten.

Ik heb zelf een hekel aan acceptgiro's en probeer alles zoveel mogelijk via maandelijkse automatische incasso's te doen. Tip:
- Je kan voor je auto de MRB automatisch in maandelijkse termijnen laten afboeken. Moet je wel even een belletje voor doen

[ Bericht 0% gewijzigd door appeleibanaan op 12-08-2020 17:20:25 (..k) ]
pi_194524414
Ik spaar niet.
Facts don't care about your feelings
pi_194532583
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 16:13 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Da's best fors, hoe zijn jullie op dat bedrag gekomen?
Geschat op basis van onze inkomens en wat we zelf zouden willen hebben gehad. Met 500 per maand kom je op een bedrag van zo'n 108k als het kindje 18 is. Het geld blijf officieel van ons, maar dan is er een apart potje. We zouden dat in principe nog voor een tweede kunnen doen.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_194533128
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 09:36 schreef miro86 het volgende:

[..]

Geschat op basis van onze inkomens en wat we zelf zouden willen hebben gehad. Met 500 per maand kom je op een bedrag van zo'n 108k als het kindje 18 is. Het geld blijf officieel van ons, maar dan is er een apart potje. We zouden dat in principe nog voor een tweede kunnen doen.
Je realiseert je wel dat het een grote kapitaalvernietiging is ivm inflatie en de lage rente op een spaarrekening?
pi_194533230
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 10:11 schreef SwitchSwatch het volgende:

[..]

Je realiseert je wel dat het een grote kapitaalvernietiging is ivm inflatie en de lage rente op een spaarrekening?
Over het algemeen ben ik het met je eens. Echter als je spaart voor je kindje is beleggen geen optie, omdat je geen risico wil lopen. Je kunt een beetje spelen met deposito's, maar het verschil is dusdanig klein dat ik het mijn tijd niet waard vind. Dat is wel misschien iets voor later als er meer in de pot zit.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_194533238
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 09:36 schreef miro86 het volgende:

[..]

Geschat op basis van onze inkomens en wat we zelf zouden willen hebben gehad. Met 500 per maand kom je op een bedrag van zo'n 108k als het kindje 18 is. Het geld blijf officieel van ons, maar dan is er een apart potje. We zouden dat in principe nog voor een tweede kunnen doen.
Je weet dat als de rekening op naam van je kind staat, deze op 18 jarige leeftijd de beschikking krijgt over het geld en het dus niet meer officieel van jullie is?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194533339
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 10:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Je weet dat als de rekening op naam van je kind staat, deze op 18 jarige leeftijd de beschikking krijgt over het geld en het dus niet meer officieel van jullie is?
"Het geld blijf officieel van ons, maar dan is er een apart potje. We zouden dat in principe nog voor een tweede kunnen doen."

Staat er toch duidelijk te lezen.
pi_194533343
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 10:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Je weet dat als de rekening op naam van je kind staat, deze op 18 jarige leeftijd de beschikking krijgt over het geld en het dus niet meer officieel van jullie is?
plus het belastingvoordeel is jaren geleden al afgeschaft.
pi_194533392
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 10:26 schreef lykkefund het volgende:

[..]

"Het geld blijf officieel van ons, maar dan is er een apart potje. We zouden dat in principe nog voor een tweede kunnen doen."

Staat er toch duidelijk te lezen.
Nee, het staat er niet duidelijk.
Er wordt gezegd dat er voor kind wordt gespaard.
Er wordt gezegd dat het geld officieel van hen blijft.

Dan zijn er twee opties: het staat op hun naam, dat blijft het dan inderdaad. Lastig met schenken aan het kind op het moment dat het nodig is.
Het staat op naam van het kind. Veel mensen weten niet dat als dat het geval is, het met 18 jaar ook inderdaad van het kind is, en niet meer van de ouders.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 13 augustus 2020 @ 11:00:21 #300
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_194533795
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 10:19 schreef miro86 het volgende:

[..]

Over het algemeen ben ik het met je eens. Echter als je spaart voor je kindje is beleggen geen optie, omdat je geen risico wil lopen. Je kunt een beetje spelen met deposito's, maar het verschil is dusdanig klein dat ik het mijn tijd niet waard vind. Dat is wel misschien iets voor later als er meer in de pot zit.
Sparen is in mijn ogen ook risico lopen. Weliswaar geen marktrisico, maar wel inflatierisico. En 18 jaar is een behoorlijke horizon, waarbij je in >90% van de historische tijdreeksen een positief en hoger rendement behaalt door te beleggen dan te sparen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')