Structureel 500 euro sparen van 2375euro netto moet toch wel lukken als je de vaste lasten onder controle hebt?quote:Op donderdag 30 juli 2020 09:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Mijn snelle bedrag Google en alleen de excerpt lezen heeft mij dus een beetje verward. Je hebt gelijk dat de bedragen nog lager liggen.
Dan kom ik op 28500 netto uit, is 2375. Dan consequent 500 euro sparen. Nice.
Als sparen inhoud dat je het een paar maanden later er weer af haalt omdat je wasmachine stuk is, yeah sure. Anders wens ik je er veel succes mee, in je hutje als kluizenaarquote:Op donderdag 30 juli 2020 20:51 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Structureel 500 euro sparen van 2375euro netto moet toch wel lukken als je de vaste lasten onder controle hebt?
Huis kopen en dan verhuren .quote:Op woensdag 22 juli 2020 10:31 schreef Rene het volgende:
Note: indien er gespaard kan worden uiteraard(!)
in diverse topics wordt er wel gesproken over hoe het spaargedrag is, en of er gezien de rente (of het gebrek hieraan) gespaard wordt.
Dus vandaar, hoe sparen jullie? Wat zijn mooie tips/tricks?
Ik zeg dat jouw en mijn geschetste situatie uiterste zijn en daartussen genoeg opties zijn waarbij doorrekenen geen overbodige luxe is.quote:Op donderdag 30 juli 2020 20:45 schreef namliam het volgende:
[..]
Precies, in 99,5% van alle gevallen... maar goed als je gelijk wil hebben krijg je van mij gelijk... het hoeft niet en er zijn situaties denkbaar ...
Beleggen is idd onzeker. Maar als je horizon lang genoeg is op lange termijn vallen de risico's behoorlijk mee. Met een lage hypotheek rente maak je al snel meer rendement met een goede ETF. Inclusief de corona dip zitten wij over 3 jaar nu op gemiddeld 5% per jaar inclusief dividend. Kopen maandelijks bij, dus dan profiteer je ook van een lage koers.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 09:02 schreef Andromache het volgende:
10% van mijn netto salaris van 3 jaar geleden plus alles wat ik daarna extra netto verdiend heb gaat op mijn salarisstortdatum direct via een automatische overboeking naar de spaarrekening. Daarbij nog een storting van maandelijks 8,3% van mijn zorgverzekeringspremie. Dan kan ik die in december weer in 1 keer betalen. Wat ik aan het einde van de maand nog over heb, stort ik extra bij. Dat laatste gaat nu als een tierelier door corona, want zeer weinig op uitjes + geen dure kantine op het werk + geen vervoerskosten + geen vakantie maar slechts 1 weekend weg in NL.
Ik beleg niet meer, behalve wat gepiel met een minibedragje in cryptomunten. Heb het spaarbedrag binnen een paar jaar nodig voor de aankoop van een huis dus risicovrij is voor nu the way to go. En dan nog. Ik kan beter versneld de hypotheek aflossen dan gaan beleggen. Lijkt mij. Dat ik een hypotheekschuld af te lossen heb, is zeker, dat ik moet sparen voor een kortetermijnbuffer voor onderhoud aan het huis etc., is ook zeker, dat ik er met beleggen op vooruit ga, is niet zeker.
Dit klinkt mooi en op lange termijn zal de beurs rendement opleveren. Wat wel belangrijk is er bij de vermelden dat de koersen al weer erg hoog staan in historische context en dat dat vooral komt door het monetaire en stimuleringsbeleid van de overheden. Zeker als je in een ETF als VWRL zit die de MSCI world volgt zit je >50% in de US en daar kunnen nog enorme klappen gaan vallen op de beurs als het herstel tegen gaat vallen.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 09:21 schreef Patroon het volgende:
[..]
Beleggen is idd onzeker. Maar als je horizon lang genoeg is op lange termijn vallen de risico's behoorlijk mee. Met een lage hypotheek rente maak je al snel meer rendement met een goede ETF. Inclusief de corona dip zitten wij over 3 jaar nu op gemiddeld 5% per jaar inclusief dividend. Kopen maandelijks bij, dus dan profiteer je ook van een lage koers.
Dat is nogal overdreven. Het zijn juist de mensen die niet maandelijks een centje opzij zetten voor het opvangen van nooduitgaven als kapotte wasmachines, die in de problemen komen.quote:Op donderdag 30 juli 2020 21:49 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als sparen inhoud dat je het een paar maanden later er weer af haalt omdat je wasmachine stuk is, yeah sure. Anders wens ik je er veel succes mee, in je hutje als kluizenaar
Klopt zitten idd in VWRL. Kan zeker nog naar beneden. Maar wij zitten er wel voor 20+ jaar in, dus misschien heb ik nu wel liever dat het naar beneden gaat, zodat ik maandelijks goedkoop kan bijkopen. Liever lang laag en pas over 20 jaar omhoog.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 09:31 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dit klinkt mooi en op lange termijn zal de beurs rendement opleveren. Wat wel belangrijk is er bij de vermelden dat de koersen al weer erg hoog staan in historische context en dat dat vooral komt door het monetaire en stimuleringsbeleid van de overheden. Zeker als je in een ETF als VWRL zit die de MSCI world volgt zit je >50% in de US en daar kunnen nog enorme klappen gaan vallen op de beurs als het herstel tegen gaat vallen.
Het ging hier er om dat hij in no time boven de verogensvrije voet zit.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 09:40 schreef lykkefund het volgende:
[..]
Dat is nogal overdreven. Het zijn juist de mensen die niet maandelijks een centje opzij zetten voor het opvangen van nooduitgaven als kapotte wasmachines, die in de problemen komen.
Dus als iemand in ieder geval maandelijks wat opzij zet voor toekomstige uitgaven, dan is diegene alvast goed op weg.
Ik begrijp je punt dat dit geen lange termijn sparen is, maar de noodzakelijke buffer wordt in elk geval gebouwd en dat is gewoon voor iedereen stap 1 om zijn/haar zaakjes onder controle te krijgen en te houden.
Ik zit grotendeels cash op het moment dus van mij mag het ook instortenquote:Op vrijdag 31 juli 2020 10:01 schreef Patroon het volgende:
[..]
Klopt zitten idd in VWRL. Kan zeker nog naar beneden. Maar wij zitten er wel voor 20+ jaar in, dus misschien heb ik nu wel liever dat het naar beneden gaat, zodat ik maandelijks goedkoop kan bijkopen. Liever lang laag en pas over 20 jaar omhoog.
Ja onlangs met corona al meegemaakt. In een paar weken van 11% gem rendement per jaar naar 5. Maar goed, blijf gewoon stug doorkopen. Mooie is dat we daarnaast nog ruime extra aflossen op de woning en per maand nog meer sparen dan we beleggen, dus geld sowieso niet nodig.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 10:05 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik zit grotendeels cash op het moment dus van mij mag het ook instorten
Waar het mij om gaat is je wel bestand moet zijn tegen koersdalingen tientallen procenten want dat kan zeker gebeuren. Over een horizon van 20-30 jaar zal het natuurlijk best goed gaan.
Da's best fors, hoe zijn jullie op dat bedrag gekomen?quote:Op zondag 9 augustus 2020 12:38 schreef miro86 het volgende:
Van de gemeenschappelijke spaarrekening gaat er elke maand 500 euro naar een aparte spaarrekening voor ons kindje.
Geschat op basis van onze inkomens en wat we zelf zouden willen hebben gehad. Met 500 per maand kom je op een bedrag van zo'n 108k als het kindje 18 is. Het geld blijf officieel van ons, maar dan is er een apart potje. We zouden dat in principe nog voor een tweede kunnen doen.quote:Op woensdag 12 augustus 2020 16:13 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Da's best fors, hoe zijn jullie op dat bedrag gekomen?
Je realiseert je wel dat het een grote kapitaalvernietiging is ivm inflatie en de lage rente op een spaarrekening?quote:Op donderdag 13 augustus 2020 09:36 schreef miro86 het volgende:
[..]
Geschat op basis van onze inkomens en wat we zelf zouden willen hebben gehad. Met 500 per maand kom je op een bedrag van zo'n 108k als het kindje 18 is. Het geld blijf officieel van ons, maar dan is er een apart potje. We zouden dat in principe nog voor een tweede kunnen doen.
Over het algemeen ben ik het met je eens. Echter als je spaart voor je kindje is beleggen geen optie, omdat je geen risico wil lopen. Je kunt een beetje spelen met deposito's, maar het verschil is dusdanig klein dat ik het mijn tijd niet waard vind. Dat is wel misschien iets voor later als er meer in de pot zit.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 10:11 schreef SwitchSwatch het volgende:
[..]
Je realiseert je wel dat het een grote kapitaalvernietiging is ivm inflatie en de lage rente op een spaarrekening?
Je weet dat als de rekening op naam van je kind staat, deze op 18 jarige leeftijd de beschikking krijgt over het geld en het dus niet meer officieel van jullie is?quote:Op donderdag 13 augustus 2020 09:36 schreef miro86 het volgende:
[..]
Geschat op basis van onze inkomens en wat we zelf zouden willen hebben gehad. Met 500 per maand kom je op een bedrag van zo'n 108k als het kindje 18 is. Het geld blijf officieel van ons, maar dan is er een apart potje. We zouden dat in principe nog voor een tweede kunnen doen.
"Het geld blijf officieel van ons, maar dan is er een apart potje. We zouden dat in principe nog voor een tweede kunnen doen."quote:Op donderdag 13 augustus 2020 10:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je weet dat als de rekening op naam van je kind staat, deze op 18 jarige leeftijd de beschikking krijgt over het geld en het dus niet meer officieel van jullie is?
plus het belastingvoordeel is jaren geleden al afgeschaft.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 10:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je weet dat als de rekening op naam van je kind staat, deze op 18 jarige leeftijd de beschikking krijgt over het geld en het dus niet meer officieel van jullie is?
Nee, het staat er niet duidelijk.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 10:26 schreef lykkefund het volgende:
[..]
"Het geld blijf officieel van ons, maar dan is er een apart potje. We zouden dat in principe nog voor een tweede kunnen doen."
Staat er toch duidelijk te lezen.
Sparen is in mijn ogen ook risico lopen. Weliswaar geen marktrisico, maar wel inflatierisico. En 18 jaar is een behoorlijke horizon, waarbij je in >90% van de historische tijdreeksen een positief en hoger rendement behaalt door te beleggen dan te sparen.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 10:19 schreef miro86 het volgende:
[..]
Over het algemeen ben ik het met je eens. Echter als je spaart voor je kindje is beleggen geen optie, omdat je geen risico wil lopen. Je kunt een beetje spelen met deposito's, maar het verschil is dusdanig klein dat ik het mijn tijd niet waard vind. Dat is wel misschien iets voor later als er meer in de pot zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |