abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 20:51:09 #1
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193964103
De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.

Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.

'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."

Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."

Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 20:51:19 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193964108
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 20:48 schreef Grems het volgende:

[..]

Zwetende reacties van een bevolking wiens vermogen bijna altijd voor de volle 100% in stenen en een fictieve aanspraak op een pensioen zit.
Waarbij het voordeel is dat wanneer je een verplichte aflossing van je huis hebt (30jaar) je dat vermogen in stenen aan het begin van je pensioen waarschijnlijk in je zak hebt zitten. Die 100% in stenen bij aflossingsvrij is natuurlijk wel een grap.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 6 juli 2020 @ 20:56:57 #3
451005 Grems
Clown World
pi_193964196
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 20:51 schreef Rene het volgende:

[..]

Waarbij het voordeel is dat wanneer je een verplichte aflossing van je huis hebt (30jaar) je dat vermogen in stenen aan het begin van je pensioen waarschijnlijk in je zak hebt zitten. Die 100% in stenen bij aflossingsvrij is natuurlijk wel een grap.
Nog beter is het om betaalbare huizen te hebben en een meer liquide vermogen te bezitten.

Bij dit soort discussies zie je in Nederland het zweet al op menig bovenlip staan als betalers van een hypotheekschuld ook maar denken aan de mogelijkheid van een dalende waarde.
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 20:58:37 #4
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193964226
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 20:56 schreef Grems het volgende:

[..]

Nog beter is het om betaalbare huizen te hebben en een meer liquide vermogen te bezitten.

Bij dit soort discussies zie je in Nederland het zweet al op menig bovenlip staan als betalers van een hypotheekschuld ook maar denken aan de mogelijkheid van een dalende waarde.
Tja, uiteraard. Maar dat is een utopie.
Ik zie het eerder zo, eerst ga ik wat duur wonen gecombineerd met een spaarrekening en een dalende hypotheek. En zodra ik op zo'n pensioenleeftijd kom ga ik goedkoper/kleiner wonen en trek ik nog wat meer liquiditeit naar me toe.
Op die manier kan ik het -wellicht gedaalde- pensioen en een AOW gebruiken om te leven zonder noemenswaardige vaste woonlast.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 6 juli 2020 @ 21:11:53 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193964486
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 20:56 schreef Grems het volgende:

[..]

Nog beter is het om betaalbare huizen te hebben en een meer liquide vermogen te bezitten.

Bij dit soort discussies zie je in Nederland het zweet al op menig bovenlip staan als betalers van een hypotheekschuld ook maar denken aan de mogelijkheid van een dalende waarde.
De hypotheek is vrijwel volledig op het huis, de grond is grotendeels met eigen geld betaalt, dus nee, ik maak me geen zorgen.
De kans dat ons huis minder waard gaat worden dan de hypotheek is vrijwel nihil, al was het alleen al omdat de hypotheek vrijwel geheel aan de bouwkosten opgaat.

En ja, een huis bouwen kost nou eenmaal bedrag X.

Maar droom rustig verder en doe maar alsof ik bang ben voor een waardedaling, in het ergste geval wordt de grond ¤ 0,= waard (dat denk ik niet, in Nederland), de rest is bouwkosten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 21:13:15 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193964518
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 21:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

De hypotheek is vrijwel volledig op het huis, de grond is grotendeels met eigen geld betaalt, dus nee, ik maak me geen zorgen.
De kans dat ons huis minder waard gaat worden dan de hypotheek is vrijwel nihil, al was het alleen al omdat de hypotheek vrijwel geheel aan de bouwkosten opgaat.

En ja, zo'n huis bouwen kost nou eenmaal bedrag X.

Maar droom rustig verder en doe maar alsof ik bang ben voor een waardedaling, in het ergste geval wordt de grond ¤ 0,= waard (dat denk ik niet, in Nederland), de rest is bouwkosten.
Same :) !
Van de overwaarde betalen we de grond.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 6 juli 2020 @ 21:15:22 #7
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193964564
:+

[ Bericht 40% gewijzigd door Leandra op 06-07-2020 21:31:05 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 6 juli 2020 @ 21:25:57 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193964784
:7
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193965098
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 20:48 schreef Grems het volgende:

[..]

Zwetende reacties van een bevolking wiens vermogen bijna altijd voor de volle 100% in stenen en een fictieve aanspraak op een pensioen zit.
  maandag 6 juli 2020 @ 22:36:51 #10
451005 Grems
Clown World
pi_193966096
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 21:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

De hypotheek is vrijwel volledig op het huis, de grond is grotendeels met eigen geld betaalt, dus nee, ik maak me geen zorgen.
De kans dat ons huis minder waard gaat worden dan de hypotheek is vrijwel nihil, al was het alleen al omdat de hypotheek vrijwel geheel aan de bouwkosten opgaat.

En ja, een huis bouwen kost nou eenmaal bedrag X.

Maar droom rustig verder en doe maar alsof ik bang ben voor een waardedaling, in het ergste geval wordt de grond ¤ 0,= waard (dat denk ik niet, in Nederland), de rest is bouwkosten.
Gelukkig ben ik zo slim geweest om het woord menig te gebruiken, op het internet staat er immers altijd iemand klaar om op uitzonderingen te wijzen.

In landen waar het vermogen beter verspreid staat zie je die zwetende bovenlip beduidend minder.
pi_193966297
Ik lees uit de VS verhalen dat ontwikkelaars grote stukken land opkopen in populaire rurale gebieden, men verwacht een uittocht uit de grote steden. Aan de ene kant omdat de impact van en risico op epidemien daar groter is, en anderzijds omdat men veel meer vanuit thuis kan gaan werken. Dat zou nog wat worden in Nederland, dan blijft er helemaal geen groen meer over, en kunnen boeren helemaal de boel wel inpakken.
  maandag 6 juli 2020 @ 22:52:40 #12
451005 Grems
Clown World
pi_193966315
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 22:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik lees uit de VS verhalen dat ontwikkelaars grote stukken land opkopen in populaire rurale gebieden, men verwacht een uittocht uit de grote steden. Aan de ene kant omdat de impact van en risico op epidemien daar groter is, en anderzijds omdat men veel meer vanuit thuis kan gaan werken. Dat zou nog wat worden in Nederland, dan blijft er helemaal geen groen meer over, en kunnen boeren helemaal de boel wel inpakken.
Vergeet de gewelddadige opstanden van extreemlinkse subversieven niet.
pi_193966426
Wanneer komt die klap? Voorlopig gewoon steeds tientallen bezichtigingen per huis
Love is in the air!
pi_193966507
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 22:59 schreef Landgeld het volgende:
Wanneer komt die klap? Voorlopig gewoon steeds tientallen bezichtigingen per huis
Toen de crisis van 2008 barste duurde 3 jaar voordat de prijzen echt gingen zakken, even geduld.
Interessant he ?
  dinsdag 7 juli 2020 @ 07:17:54 #15
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_193969008
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 22:59 schreef Landgeld het volgende:
Wanneer komt die klap? Voorlopig gewoon steeds tientallen bezichtigingen per huis
Er komt geen klap.
pi_193969049
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 22:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik lees uit de VS verhalen dat ontwikkelaars grote stukken land opkopen in populaire rurale gebieden, men verwacht een uittocht uit de grote steden. Aan de ene kant omdat de impact van en risico op epidemien daar groter is, en anderzijds omdat men veel meer vanuit thuis kan gaan werken. Dat zou nog wat worden in Nederland, dan blijft er helemaal geen groen meer over, en kunnen boeren helemaal de boel wel inpakken.
Ik vind Nederlandse corona-brandhaarden als Heerde en Uden nou niet bepaald stedelijk gebied.
pi_193971043
De huurprijzen in de grote steden dalen was net bij de NOS.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193971588
quote:
16s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 10:33 schreef FlippingCoin het volgende:
De huurprijzen in de grote steden dalen was net bij de NOS.
Maar lang niet in elke stad ...



Utrecht stijgt gewoon met 5,6%. En Middelburg, Helmond en Bussum... tsja
*******
pi_193971730
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 11:11 schreef sopzeep het volgende:

[..]

Maar lang niet in elke stad ...

[ afbeelding ]

Utrecht stijgt gewoon met 5,6%. En Middelburg, Helmond en Bussum... tsja
Nee, nog niet nee. :7

Maar dit is wel een aardige beweging denk ik zo.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  dinsdag 7 juli 2020 @ 11:28:36 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193971843
quote:
16s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 11:21 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Nee, nog niet nee. :7

Maar dit is wel een aardige beweging denk ik zo.
Vanmorgen werd ook uitgelegd hoe dat (met name in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) komt: er komen door Corona vrijwel geen expats meer binnen, alle nieuwe contracten worden uitgesteld.

En Middelburg... tsja, misschien moet men Zeeland wat beter bereikbaar maken, Apeldoorn zit immers ook in de lift.
Het zou me trouwens niet verbazen als ze in Zeeland met het oog op de verhuizing van de marinierskazerne de prijzen al wat richting de norm van Midden Nederland hadden laten gaan, en dat gaat nu niet meer door.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193972198
Nibud: Ex-student met studieschuld moet meer hypotheek krijgen
Een studieschuld zou iets minder zwaar mee moeten wegen bij het aanvragen van een hypotheek. Dat staat in een advies van het Nibud dat minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties) aan de Tweede Kamer heeft aangeboden. https://www.ad.nl/binnenl(...)ek-krijgen~a9c071d8/

Meer dan 1000 euro huur? Dan moet een hypotheek krijgen makkelijker worden
Huur je en betaal je al jarenlang meer dan 1000 euro per maand? Dan moet je makkelijker een hypotheek voor een koopwoning kunnen krijgen. Niet alleen je inkomen, maar ook je uitgaves moeten gaan meewegen bij het verkrijgen van een lening, zo wil een meerderheid van de Tweede Kamer.
https://nos.nl/l/2339308


Zie hierboven wederom twee mogelijke maatregelen die de huizenprijzen nog verder zullen opdrijven. Er staat een enorme groep (veelal jonge) mensen te trappelen om de huizenmarkt op te gaan.
*******
pi_193972201
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 11:11 schreef sopzeep het volgende:

[..]

Maar lang niet in elke stad ...

[ afbeelding ]

Utrecht stijgt gewoon met 5,6%. En Middelburg, Helmond en Bussum... tsja
Vond het nieuws wel een beetje overdreven. -0,5 en -1,4 in Den Haag in Rotterdam is minimaal, terwijl Utrecht nog steeds met 5,6 stijgt en ook Rotterdam vrijwel gelijk blijft..

Denk ook dat veel verhuurders gewoon even wachten nu de expats wegblijven. Bekende vertelde me dat hij liever zijn gemeubileerd appartement een paar maanden leeg laat staan en daarna weer voor de volle mep aan expats verhuurt (tijdelijk contract) dan het voor langere termijn voor minder te verhuren aan gierige hollanders.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lafoy op 07-07-2020 11:49:04 ]
pi_193972217
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 11:43 schreef sopzeep het volgende:
Nibud: Ex-student met studieschuld moet meer hypotheek krijgen
Een studieschuld zou iets minder zwaar mee moeten wegen bij het aanvragen van een hypotheek. Dat staat in een advies van het Nibud dat minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties) aan de Tweede Kamer heeft aangeboden. https://www.ad.nl/binnenl(...)ek-krijgen~a9c071d8/

Meer dan 1000 euro huur? Dan moet een hypotheek krijgen makkelijker worden
Huur je en betaal je al jarenlang meer dan 1000 euro per maand? Dan moet je makkelijker een hypotheek voor een koopwoning kunnen krijgen. Niet alleen je inkomen, maar ook je uitgaves moeten gaan meewegen bij het verkrijgen van een lening, zo wil een meerderheid van de Tweede Kamer.
https://nos.nl/l/2339308

Zie hierboven wederom twee mogelijke maatregelen die de huizenprijzen nog verder zullen opdrijven. Er staat een enorme groep (veelal jonge) mensen te trappelen om de huizenmarkt op te gaan.
Dan kun je misschien wat meer lenen, voor een huis wat door deze prijsopdrijvende maatregelen ook duurder wordt _O-
pi_193972300
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 11:43 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Vond het nieuws wel een beetje overdreven. -0,5 en -1,4 in Den Haag in Rotterdam is minimaal, terwijl Utrecht nog steeds met 5,6 stijgt en ook Rotterdam vrijwel gelijk blijft..

Denk ook dat veel verhuurders gewoon even wachten nu de expats wegblijven. Bekende vertelde me dat hij liever zijn gemeubileerd appartement een paar maanden leeg laat staan en daarna weer voor de volle mep aan expats verhuurt (tijdelijk contract) dan het voor langere termijn voor minder te verhuren.
Ja, helemaal eens. De kop dekt de cijfers niet helemaal (zoals helaas zo vaak, zelfs bij NOS), het ligt toch wat genuanceerder. Daarbij zijn de grootste dalers juist niet echt grote steden

Denk dat je gelijk hebt. Die expats komen wel weer terug. Daarbij is er nog steeds vraag van niet-expats, die wellicht juist nu hun kans willen pakken. Dus als dit al een licht dipje is (wat ik waag te betwijfelen als je naar de stijging in Utrecht kijkt) zal het tijdelijk zijn.
*******
pi_193973654
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 11:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

Vanmorgen werd ook uitgelegd hoe dat (met name in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) komt: er komen door Corona vrijwel geen expats meer binnen, alle nieuwe contracten worden uitgesteld.

En Middelburg... tsja, misschien moet men Zeeland wat beter bereikbaar maken, Apeldoorn zit immers ook in de lift.
Het zou me trouwens niet verbazen als ze in Zeeland met het oog op de verhuizing van de marinierskazerne de prijzen al wat richting de norm van Midden Nederland hadden laten gaan, en dat gaat nu niet meer door.
Bij middelburg kun je je ook afvragen hoe groot de statistische onzekerheid is. Als ik op funda kijk, staan daar op dit moment maar 9 woningen te huur. Bij dergelijk kleine aantallen kan de toevallige verhuur van één duur appartement in Q2 vorig jaar al tot dat soort uitschieters leiden.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 7 juli 2020 @ 13:33:25 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193973850
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:19 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Bij middelburg kun je je ook afvragen hoe groot de statistische onzekerheid is. Als ik op funda kijk, staan daar op dit moment maar 9 woningen te huur. Bij dergelijk kleine aantallen kan de toevallige verhuur van één duur appartement in Q2 vorig jaar al tot dat soort uitschieters leiden.
Dat is ook weer zo.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193973923
Utrecht gewoon gestegen. Huizenprijzen ook verwacht ik.
Love is in the air!
pi_193974035
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:19 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Bij middelburg kun je je ook afvragen hoe groot de statistische onzekerheid is. Als ik op funda kijk, staan daar op dit moment maar 9 woningen te huur. Bij dergelijk kleine aantallen kan de toevallige verhuur van één duur appartement in Q2 vorig jaar al tot dat soort uitschieters leiden.
Goed punt dit! Had ik nog niet eens aan gedacht. De vraag is dus wat het nou allemaal echt zegt.
*******
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:20:02 #29
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_193974489
Het zijn ook vooral de huren voor luxe huizen die gedaald zijn (door weinig expats), die brengen het gemiddelde omlaag maar voor de 'gewone man' veranderd er weinig.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_193974686
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:45 schreef sopzeep het volgende:

[..]

Goed punt dit! Had ik nog niet eens aan gedacht. De vraag is dus wat het nou allemaal echt zegt.
Dat kun je je wel bij meer indicatoren afvragen. De door NVM gerapporteerde marktontwikkeling wordt voor zover ik weet ook gewoon op basis van gemiddelde verkoopprijzen berekend. Een door NVM gerapporteerde prijsstijging kan dus betekenen dat de prijzen daadwerkelijk stijgen maar kan ook betekenen dat de onderkant van de markt harder instort dan de bovenkant van de markt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 7 juli 2020 @ 15:48:01 #31
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_193975383
quote:
Eigenaar moet verplicht zelf gaan wonen in Amsterdams nieuwbouwhuis

Wie vanaf vandaag een nieuwbouwwoning koopt in Amsterdam moet daar verplicht zelf in gaan wonen. De gemeente hoopt daarmee te voorkomen dat de woningen voor de hoofdprijs worden doorverhuurd.De grote steden en Amsterdam voorop kampen al jaren met hoge huren in de vrije sector. Voor een woning met 65 vierkante meter aan woonoppervlak betaal je in de hoofdstad gemiddeld 1608 euro per maand.

Investeerders
Beleggers investeren gretig in de Amsterdamse woningmarkt om hun panden vervolgens te verhuren aan de hoogste bieder. Woningen in het lage- en middensegment zijn schaars en dat is de gemeente een doorn in het oog. Die probeert de markt dan ook al langer in toom te houden met verschillende maatregelen.

Inmiddels lijken de ergste prijsstijgingen wel achter de rug en doet corona een duit in het zakje: voor het eerst in lange tijd is de gemiddelde huur in de vrije sector gedaald op sommige plekken. Door de crisis waren er veel minder expats en toeristen in ons land, maakte Pararius vanochtend bekend.

Markt beteugelen
Om de woningmarkt verder te beteugelen krijgen alle nieuw te bouwen woningen en bijvoorbeeld ook kantoren die worden omgebouwd tot woning, een zogenoemde zelfwoonplicht.

Die wordt opgenomen in de erfpachtvoorwaarden die Amsterdam stelt aan de grond waarop de woning komt. Die plicht geldt ook voor een volgende koper, die ook zelf in het huis moet gaan wonen.

Erfpachtcontract
Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat de plicht onderdeel wordt van het erfpachtcontract dat de eigenaren van een nieuwbouwproject tekenen. "Er komt een artikel waarin staat dat voor de woning een verhuurverbod geldt". De constructie zou 'juridisch getoetst' zijn door een extern bureau.

Het moet daarmee een langdurige werking hebben, vindt de Amsterdamse wethouder Laurens Ivens. "Daarmee blijven deze woningen koopwoningen en komen ze niet terecht in het dure huursegment", zegt hij. "Woningen zijn om in te wonen en geen verdienmodel."

Uitzonderingen zijn er ook
Er gelden wel uitzonderingen: zo mogen ouders die een woning kopen deze verhuren aan hun kinderen. En vertrek je tijdelijk naar het buitenland dan mag je een woning met een zelfwoonplicht ook verhuren.

Verhuren mag verder sowieso als de huurprijs niet hoger is dan 1027 euro per maand, omdat daarmee het midden- en lagere huursegment worden ontlast. Die prijs geldt bij alle uitzonderingen overigens als maximumbedrag.

Woningen met een woonplicht: over een paar jaar
De constructie van de regels zorgt er voor dat de eerste woningen waar deze maatregel voor geldt, pas over enkele jaren worden opgeleverd. Via erfpacht kunnen alleen voorwaarden worden gesteld voor nieuwbouw en niet voor bestaande bouw, zegt de gemeente. "Bestaande contracten en afspraken kunnen we uiteraard niet wijzigen", zegt de gemeente.

Voor het aanpakken van bestaande bouw is landelijke wetgeving nodig. Minister Ollongren werkt aan maatregelen die het doorverhuren voor de hoofdprijs moeten voorkomen. "We kunnen de markt pas echt beschermen als de zelfwoonplicht ook voor bestaande koopwoningen gaat gelden", aldus Ivens.
pi_193976092
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:48 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Oh dat klinkt als prima beleid daar in Amsterdam. :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193976134
quote:
16s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 16:37 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Oh dat klinkt als prima beleid daar in Amsterdam. :o
Prima beleid op papier, maar in de praktijk zal dit echt geen zak uitmaken
pi_193976309
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 16:40 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Prima beleid op papier, maar in de praktijk zal dit echt geen zak uitmaken
Verklaar je nader.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193976562
quote:
16s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 16:51 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Verklaar je nader.
Het enige instrument dat de gemeente heeft is de erfpacht. Daardoor geldt het alleen voor woningen die nog gebouwd moeten worden of bv kantoren die omgebouwd worden. Behalve dat het dus maar om een gering percentage van de woningen gaat, de eerste daarvan pas over een paar jaar geleverd worden, zijn er natuurlijk tal van andere factoren waarom huurhuizen in Amsterdam schreeuwend duur zijn.
pi_193976723
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 17:06 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Het enige instrument dat de gemeente heeft is de erfpacht. Daardoor geldt het alleen voor woningen die nog gebouwd moeten worden of bv kantoren die omgebouwd worden. Behalve dat het dus maar om een gering percentage van de woningen gaat, de eerste daarvan pas over een paar jaar geleverd worden, zijn er natuurlijk tal van andere factoren waarom huurhuizen in Amsterdam schreeuwend duur zijn.
Maar huisjesmelkers ook dus dan is dit gewoon een prima stap lijkt mij.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193993589
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:48 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Dit gaat grote invloed hebben op de vraag naar huizen of zijn er niet veel nieuwbouwhuizen in adam?
pi_193994053
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 11:43 schreef sopzeep het volgende:
Nibud: Ex-student met studieschuld moet meer hypotheek krijgen

Meer dan 1000 euro huur? Dan moet een hypotheek krijgen makkelijker worden
Bizar, de overheid faalt zwaar in het zorgen voor voldoende woonkansen. Maar nu gaan ze de banken dwingen om meer klanten aan te nemen.

Uiteindelijk zijn er even weinig huizen natuurlijk.
pi_194002668
Eerder meldde de ABN-Amro dat 'ie dalende huizenprijzen verwacht, nu komen ze -jawel- met een toch een flinke correctie van 2% volgende jaar, terwijl dit jaar een plus van 6% aankomt.

En:

quote:
Dat de transacties tijdens de lockdown doorgang bleven vinden, heeft ons verrast.
:')

https://www.abnamro.nl/nl(...)nitor-juli-2020.html
pi_194002998
quote:
10s.gif Op donderdag 9 juli 2020 09:17 schreef skrn het volgende:
Eerder meldde de ABN-Amro dat 'ie dalende huizenprijzen verwacht, nu komen ze -jawel- met een toch een flinke correctie van 2% volgende jaar, terwijl dit jaar een plus van 6% aankomt.

En:
[..]

:')

https://www.abnamro.nl/nl(...)nitor-juli-2020.html
Moet je nagaan als er geen corona was geweest. Volledig verziekt deze markt.
blablablabla
pi_194003077
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 17:59 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

Dit gaat grote invloed hebben op de vraag naar huizen of zijn er niet veel nieuwbouwhuizen in adam?
https://www.parool.nl/ams(...)emaal-stil~b1a0b58c/
pi_194003177
Als starter in de randstad is het gewoon klote.
Omdat ik kinderen heb wil ik een huis een kindvriendelijke wijk, 100m2+ en een tuin.

Hypotheek kan tot ¤275.000 en er is gewoon amper wat. Of het zijn kleine huizen,bouwvallen waar veeld geld in geïnvesteerd moet worden of slechte wijken.

Nieuwbouw wat er is gaat vanaf ¤350.000 of meer.
Ik blijf sparen en kijken maar de keer dat er sporadisch wat is komen er 30 anderen op af ook die overbieden.

Het is voor mij ook zonde om 1000-1200 pm voor een huis te betalen. Dat is gewoon een groot deel van ons inkomen.
Betaal nu 600 voor een sociale huurwoning.

Het lijkt erop als ik de prijzen zo zie dat het alleen maar duurder wordt.
pi_194003666
https://nos.nl/artikel/23(...)en-stijgen-door.html

Huizenmarkt trekt zich weinig aan van corona, prijzen stijgen door

Volgens makelaarsvereniging NVM heeft de woningmarkt tot nu toe weinig tot niet te lijden onder de coronacrisis. De huizenprijzen stegen afgelopen kwartaal door, voor de gemiddelde woning met 8,8 procent op jaarbasis. Dat is iets minder dan de stijging van 9,6 procent in het eerste kwartaal. De gemiddelde woning kost nu 335.000 euro.

52 procent van alle woningen werd boven de vraagprijs verkocht en dat percentage is hoger dan ooit, zegt de NVM. Het aantal verkopen daalde wel iets, met bijna 4 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019. Makelaars merken ook dat mensen nu vaker eerst hun huis willen verkopen voordat ze een nieuw huis kopen.

'Meer kansen voor starters'
Bij bezichtigingen melden zich wel wat minder mensen dan voorheen, maar nog steeds is er grote krapte op de huizenmarkt. "Hoewel er in absolute zin minder kopers zijn, blijft men overbieden om de gewenste woning te bemachtigen", zegt NVM-voorzitter Hoes. "Nu er minder belangstelling is van beleggers en expats krijgen starters en doorstromers meer kansen."

De makelaarsvereniging zegt dat er door de coronacrisis niet opeens sprake is van een grote trek van de stad naar het platteland, waar je meer ruimte hebt. "We hebben die bewering nader onderzocht en concluderen dat corona deze ontwikkeling misschien heeft versterkt, maar dat die niet nieuw is. Al sinds 2013 zien we in provincies als Gelderland, Drenthe en Friesland een lichte stijging van het aantal mensen afkomstig uit de Randstad."

Volgens de NVM is er bij kopers wel significant meer vraag naar een extra werkkamer, een balkon of tuin.

'Daling prijzen in 2021'
ABN Amro komt vandaag met een vooruitblik en denkt dat ook de huizenmarkt uiteindelijk "last gaat ondervinden" van de door de coronacrisis verzwakte economie.

Dit jaar verwacht de bank nog wel een prijsstijging, van 6 procent. Maar voor 2021 verwacht de bank een kleine daling van 2 procent.

Woningnood
Nederland kent een groot woningtekort. Dat tekort bedraagt zo'n 331.000 woningen, becijferde de overheid onlangs. De komende tien jaar moeten er 845.000 nieuwe woningen bij komen om te voorkomen dat dat tekort verder stijgt.

Mede door het woningtekort zijn de huizenprijzen de afgelopen jaren hard gestegen. Vooral starters en middeninkomens hebben moeite een passende woning te vinden.
Love is in the air!
pi_194003785
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 09:49 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Als starter in de randstad is het gewoon klote.
Omdat ik kinderen heb wil ik een huis een kindvriendelijke wijk, 100m2+ en een tuin.

Hypotheek kan tot ¤275.000 en er is gewoon amper wat. Of het zijn kleine huizen,bouwvallen waar veeld geld in geïnvesteerd moet worden of slechte wijken.

Nieuwbouw wat er is gaat vanaf ¤350.000 of meer.
Ik blijf sparen en kijken maar de keer dat er sporadisch wat is komen er 30 anderen op af ook die overbieden.

Het is voor mij ook zonde om 1000-1200 pm voor een huis te betalen. Dat is gewoon een groot deel van ons inkomen.
Betaal nu 600 voor een sociale huurwoning.

Het lijkt erop als ik de prijzen zo zie dat het alleen maar duurder wordt.
Of toch je zoekgebied uitbreiden.
pi_194003817
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 10:37 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Of toch je zoekgebied uitbreiden.
Ja maar zit met basisschool, vriendeb, familie etc. Als het alleen ik was of samen met vriendin zou ik dat idd wel doen.
  donderdag 9 juli 2020 @ 10:40:30 #46
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194003832
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 10:29 schreef Landgeld het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)en-stijgen-door.html

Huizenmarkt trekt zich weinig aan van corona, prijzen stijgen door

Volgens makelaarsvereniging NVM heeft de woningmarkt tot nu toe weinig tot niet te lijden onder de coronacrisis. De huizenprijzen stegen afgelopen kwartaal door, voor de gemiddelde woning met 8,8 procent op jaarbasis. Dat is iets minder dan de stijging van 9,6 procent in het eerste kwartaal. De gemiddelde woning kost nu 335.000 euro.

52 procent van alle woningen werd boven de vraagprijs verkocht en dat percentage is hoger dan ooit, zegt de NVM. Het aantal verkopen daalde wel iets, met bijna 4 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019. Makelaars merken ook dat mensen nu vaker eerst hun huis willen verkopen voordat ze een nieuw huis kopen.

'Meer kansen voor starters'
Bij bezichtigingen melden zich wel wat minder mensen dan voorheen, maar nog steeds is er grote krapte op de huizenmarkt. "Hoewel er in absolute zin minder kopers zijn, blijft men overbieden om de gewenste woning te bemachtigen", zegt NVM-voorzitter Hoes. "Nu er minder belangstelling is van beleggers en expats krijgen starters en doorstromers meer kansen."

De makelaarsvereniging zegt dat er door de coronacrisis niet opeens sprake is van een grote trek van de stad naar het platteland, waar je meer ruimte hebt. "We hebben die bewering nader onderzocht en concluderen dat corona deze ontwikkeling misschien heeft versterkt, maar dat die niet nieuw is. Al sinds 2013 zien we in provincies als Gelderland, Drenthe en Friesland een lichte stijging van het aantal mensen afkomstig uit de Randstad."

Volgens de NVM is er bij kopers wel significant meer vraag naar een extra werkkamer, een balkon of tuin.

'Daling prijzen in 2021'
ABN Amro komt vandaag met een vooruitblik en denkt dat ook de huizenmarkt uiteindelijk "last gaat ondervinden" van de door de coronacrisis verzwakte economie.

Dit jaar verwacht de bank nog wel een prijsstijging, van 6 procent. Maar voor 2021 verwacht de bank een kleine daling van 2 procent.

Woningnood
Nederland kent een groot woningtekort. Dat tekort bedraagt zo'n 331.000 woningen, becijferde de overheid onlangs. De komende tien jaar moeten er 845.000 nieuwe woningen bij komen om te voorkomen dat dat tekort verder stijgt.

Mede door het woningtekort zijn de huizenprijzen de afgelopen jaren hard gestegen. Vooral starters en middeninkomens hebben moeite een passende woning te vinden.
Tja, niet zo raar. De krapte blijft en zal enkel erger worden.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194003916
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 10:39 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ja maar zit met basisschool, vriendeb, familie etc. Als het alleen ik was of samen met vriendin zou ik dat idd wel doen.
Dat hoeft toch niet in de weg te staan? Basisscholen hebben je overal wel. Vroeg of laat moeten kinderen toch van school veranderen. Vrienden en familie, tsja... Daar kun je naartoe reizen. Wij wonen in Rotterdam en wij willen ook heel graag gaan kopen. Wij zijn starters, dus ook niet te doen (in Rotterdam althans). Kijk je wat verder, een half uur hier vandaan bijvoorbeeld, dan merk je dat prijzen toch wat goedkoper zijn.
pi_194004757
quote:
bedankt. woningen worden schaarser dus.
pi_194005071
Je ziet de impact als al die buitenlanders eventjes terug naar huis gaan. De huurprijzen gaan direct fors omlaag.

Maar voor de regering is een immigratiestop onbespreekbaar en juridisch ook niet meer haalbaar. We zijn op weg naar een catastrofe. Iedereen zonder eigen woning is aangewezen op armoede.
pi_194006890
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 12:23 schreef Confetti het volgende:
De huurprijzen gaan direct fors omlaag.
Fors? Ik vind fors 10% maar en niet 1,9, 1,4 of 0,5% in G5 steden

quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 12:23 schreef Confetti het volgende:

Maar voor de regering is een immigratiestop onbespreekbaar en juridisch ook niet meer haalbaar.
De meeste expats komen werken voor bedrijven die de economie enorm veel opleveren (bijvoorbeeld ASML)
pi_194007808
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 12:23 schreef Confetti het volgende:
Je ziet de impact als al die buitenlanders eventjes terug naar huis gaan. De huurprijzen gaan direct fors omlaag.

Maar voor de regering is een immigratiestop onbespreekbaar en juridisch ook niet meer haalbaar. We zijn op weg naar een catastrofe. Iedereen zonder eigen woning is aangewezen op armoede.
Dat is wel een beetje tot een onderwerp gemaakt waarover niet gesproken mag worden inderdaad.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 9 juli 2020 @ 17:07:17 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194008482
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 12:23 schreef Confetti het volgende:
Je ziet de impact als al die buitenlanders eventjes terug naar huis gaan. De huurprijzen gaan direct fors omlaag.

Maar voor de regering is een immigratiestop onbespreekbaar en juridisch ook niet meer haalbaar. We zijn op weg naar een catastrofe. Iedereen zonder eigen woning is aangewezen op armoede.
Dit is niet het soort immigranten dat in de categorie huurt die anders beschikbaar zou komen als sociale huur, sterker nog; ook de groep waarin nu de meeste vraag naar huurwoningen is: ¤ 700 - ¤ 1.200 zou dan niet in die woningen komem, dit is de buitencategorie die op minstens het dubbele daarvan zit, en al dalen ze 10% dan zit het nog niet in die categorie.
Een deel van de verhuurders zal de panden ook gewoon weer verkopen als ze voor zulke prijzen moeten gaan verhuren.

Dus het is weer lekker makkelijk zeiken over immigratie, maar dat zijn niet de mensen die een baan, woning of andere voorzieningen bezetten waardoor een Nederlander die baan of dat huis niet kan krijgen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194013602
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 12:23 schreef Confetti het volgende:
Iedereen zonder eigen woning is aangewezen op armoede.
So true, iedereen die moet huren kan ook bijna niet sparen. Het enige wat helpt is een dusdanig goede vaste baan krijgen dat je een dikke hypotheek kan krijgen.
  woensdag 15 juli 2020 @ 14:40:37 #54
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_194100579
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 17:07 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dit is niet het soort immigranten dat in de categorie huurt die anders beschikbaar zou komen als sociale huur, sterker nog; ook de groep waarin nu de meeste vraag naar huurwoningen is: ¤ 700 - ¤ 1.200 zou dan niet in die woningen komem, dit is de buitencategorie die op minstens het dubbele daarvan zit, en al dalen ze 10% dan zit het nog niet in die categorie.
Een deel van de verhuurders zal de panden ook gewoon weer verkopen als ze voor zulke prijzen moeten gaan verhuren.

Dus het is weer lekker makkelijk zeiken over immigratie, maar dat zijn niet de mensen die een baan, woning of andere voorzieningen bezetten waardoor een Nederlander die baan of dat huis niet kan krijgen.
Deels wel natuurlijk. Genoeg expats die vissen in deze categorie, ken er persoonlijk een aantal.

Politiek heeft keihard gefaald.
pi_194100624
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 14:40 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Deels wel natuurlijk. Genoeg expats die vissen in deze categorie, ken er persoonlijk een aantal.

Politiek heeft keihard gefaald.
Volgens mij heeft zij het ook over expats.
  woensdag 15 juli 2020 @ 14:56:14 #56
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194100793
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 14:40 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Deels wel natuurlijk. Genoeg expats die vissen in deze categorie, ken er persoonlijk een aantal.

Politiek heeft keihard gefaald.
Wat niets afdoet aan het feit dat de categorie huurhuizen waarvan de prijs gedaald is wegens de wegblijvende expats niet die categorie is.
Er wordt dus niets gewonnen door de dalende huurprijzen, want de dalende huurprijzen zitten in de categorie waar geen echte tekorten in zijn.
Als ik voor tussen de ¤ 2.500 en ¤ 5.000 wil huren kan ik vrijwel altijd wel ergens terecht, ook in de grote steden.
En dan betekent die beperking van een onderprijs van ¤ 2.500 ook nog eens dat er veel minder huizen beschikbaar zijn dan wanneer je het zoekgebied van ¤ 2.000 tot ¤ 5.000 maakt.

Grappig: als ik van duur naar goedkoop zoek dan staat dit in Kijkduin bovenaan, vorig zomer zaten we daar in het vrijwel naastgelegen hotel.
Dat het duur zou worden had ik wel verwacht, maar ¤ 5.000 huur per maand vind ik wel heel fors :X

[ Bericht 10% gewijzigd door Leandra op 15-07-2020 15:04:52 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194101089
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 21:29 schreef tstile het volgende:

[..]

So true, iedereen die moet huren kan ook bijna niet sparen.
Wat een onzin, genoeg mensen in de vrije sector die alsnog bakken met geld over houden.
De criteria om in aanmerking te komen is dikwijls dat je t.o.v. de huursom drie keer je bruto inkomen moet kunnen overleggen, dus reken maar uit wat er binnenkomt als iemand een huis kan huren van 1200 euro excl...
blablablabla
pi_194101190
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 14:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat niets afdoet aan het feit dat de categorie huurhuizen waarvan de prijs gedaald is wegens de wegblijvende expats niet die categorie is.
Er wordt dus niets gewonnen door de dalende huurprijzen, want de dalende huurprijzen zitten in de categorie waar geen echte tekorten in zijn.
Als ik voor tussen de ¤ 2.500 en ¤ 5.000 wil huren kan ik vrijwel altijd wel ergens terecht, ook in de grote steden.
En dan betekent die beperking van een onderprijs van ¤ 2.500 ook nog eens dat er veel minder huizen beschikbaar zijn dan wanneer je het zoekgebied van ¤ 2.000 tot ¤ 5.000 maakt.

Grappig: als ik van duur naar goedkoop zoek dan staat dit in Kijkduin bovenaan, vorig zomer zaten we daar in het vrijwel naastgelegen hotel.
Dat het duur zou worden had ik wel verwacht, maar ¤ 5.000 huur per maand vind ik wel heel fors :X
Qua afwerking sowieso geen 5000 euro waard.
blablablabla
  zondag 19 juli 2020 @ 09:53:34 #59
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_194156060
Ik heb aanstaande dinsdag een oriënterend gesprek bij de Hypotheker. Zelf heb ik wat onderzoek gedaan wat er mogelijk is, maar het is altijd handig voordat je een makelaar inschakelt om in kaart te laten brengen wat er ongeveer mogelijk is met de huidige regels.
  zondag 19 juli 2020 @ 09:57:59 #60
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_194156100
Heb mijn huis 10000 boven vraagprijs kunnen verkopen. Maar heb het nieuwe huis met 20000 extra mogen kopen ;(
pi_194165174
Nog woningkopers in Corona tijd?
Love is in the air!
pi_194165501
Ik werk in Rotterdam waar meerdere collega’s vanwege de huizenprijzen in Antwerpen zijn gaan wonen. Ook iemand in Turnhout die als ze naar kantoor gaat met de auto naar Noordenkempen rijdt en met de trein verder gaat.
Wij verwachten allemaal dat als de huizenprijzen niet dalen op termijn heel “jong” Nederland over de grens gaat zitten.

Triest dat het zo moet. Ik verwacht niet dat Corona het anders maakt.
pi_194165691
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2020 19:54 schreef Sonnyvanjou het volgende:
Ik werk in Rotterdam waar meerdere collega’s vanwege de huizenprijzen in Antwerpen zijn gaan wonen. Ook iemand in Turnhout die als ze naar kantoor gaat met de auto naar Noordenkempen rijdt en met de trein verder gaat.
Wij verwachten allemaal dat als de huizenprijzen niet dalen op termijn heel “jong” Nederland over de grens gaat zitten.

Triest dat het zo moet. Ik verwacht niet dat Corona het anders maakt.
Ik lees dat een appartement in Antwerpen gemiddeld rond de 3000 euro per m2 kost. Als je in Rotterdam-Zuid gaat wonen heb je een appartementje voor 2000 euro per m2.

Weliswaar in een kutwijk, maar je vermijdt wel 3 uur reistijd per dag :')
pi_194165812
3000 euro per m2? Hoe kom je daarbij? Ik hoor maandbedragen die onder de 1000 euro liggen en de koopprijzen liggen voor een appartement lager dan in Nl..
  zondag 19 juli 2020 @ 20:41:24 #65
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_194166482
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2020 19:35 schreef Landgeld het volgende:
Nog woningkopers in Corona tijd?
Meer dan genoeg. Heb al meerdere huizen bezicht voor het huis wat ik nu koop, en dat gaat er gek om weg.

Drie week geleden mn eigen huis verkocht. Tien bezoekers waarvan er acht overboden op de vraagprijs.
  zondag 19 juli 2020 @ 20:43:19 #66
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_194166513


[ Bericht 100% gewijzigd door Rickocum op 19-07-2020 20:44:02 ]
pi_194166624
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2020 20:11 schreef Sonnyvanjou het volgende:
3000 euro per m2? Hoe kom je daarbij? Ik hoor maandbedragen die onder de 1000 euro liggen en de koopprijzen liggen voor een appartement lager dan in Nl..
Een koopappartement kost gemiddeld 3.037 euro per vierkante meter in Antwerpen
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ianter-huis-a3977399

Geen idee verder hoor, misschien wordt het gemiddelde omhoog getrokken door een paar dure wijken.

Ik weet wel dat ik voor geen goud op een paar uur reizen van mijn werk zou gaan wonen. Heb een tijdje drie uur per dag gereisd en ben nog elke dag blij dat dat niet meer hoeft!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-07-2020 20:49:43 ]
  zondag 19 juli 2020 @ 20:54:59 #68
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_194166751
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2020 20:49 schreef Heph844 het volgende:

Ik weet wel dat ik voor geen goud op een paar uur reizen van mijn werk zou gaan wonen. Heb een tijdje drie uur per dag gereisd en ben nog elke dag blij dat dat niet meer hoeft!
Dit dus. Dit is voor mij de reden dat ik een huis wil kopen. Ik reis nu momenteel naar Utrecht en Den Haag. Ik woon net buiten Rotterdam, maar ik wil nu in Rotterdam wonen omdat werk en de voorzieningen dan makkelijker te bereiken zijn.
pi_194167204
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2020 09:57 schreef RickoKun het volgende:
Heb mijn huis 10000 boven vraagprijs kunnen verkopen. Maar heb het nieuwe huis met 20000 extra mogen kopen ;(
Als jouw nieuwe huis 2x zo duur is dat niet gek.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_194167294
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 15:22 schreef Elan het volgende:

[..]

Wat een onzin, genoeg mensen in de vrije sector die alsnog bakken met geld over houden.
De criteria om in aanmerking te komen is dikwijls dat je t.o.v. de huursom drie keer je bruto inkomen moet kunnen overleggen, dus reken maar uit wat er binnenkomt als iemand een huis kan huren van 1200 euro excl...
Ik reken met jouw mee:
3600 bruto is circa 2500 netto.
2500 netto - 1200 excl is max 1300 euro over. Vaak moet er ook nog eten gekocht worden, verzekeringen, vervoerskosten. Dan spaar je echt niet meer even 800 euro per maand.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_194167481
En wat jij aan huur betaalt wordt door de verhuurder belegd in... de wapenindustrie of zo
pi_194167884
Citeren kan niet door die bug

Op zimmo.be kan je heel makkelijk huur/koopprijzen vinden en Antwerpen is echt geen 3000 euro per m2. Gaat dat onderzoek wel over de stad Antwerpen of over de provincie...

Daarnaast is Antwerpen - Rotterdam absoluut geen drie uur reizen. Verre van.

Ik moet wel zeggen dat ik weleens bij collega’s in Antwerpen en Mechelen over de vloer kom en ik me soms in die twee steden de enige blanke voel :’)
pi_194168411
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2020 21:50 schreef Sonnyvanjou het volgende:
Citeren kan niet door die bug

Op zimmo.be kan je heel makkelijk huur/koopprijzen vinden en Antwerpen is echt geen 3000 euro per m2. Gaat dat onderzoek wel over de stad Antwerpen of over de provincie...

Daarnaast is Antwerpen - Rotterdam absoluut geen drie uur reizen. Verre van.

Ik moet wel zeggen dat ik weleens bij collega’s in Antwerpen en Mechelen over de vloer kom en ik me soms in die twee steden de enige blanke voel :’)
Die 3000 ging over vierkante meter prijs. Wat denk ik in de gemiddelde stad ook wel rond die prijs ligt?
pi_194172493
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2020 21:50 schreef Sonnyvanjou het volgende:

Daarnaast is Antwerpen - Rotterdam absoluut geen drie uur reizen. Verre van.
Hoe lang doe je er over dan, van deur tot deur in de spits?
pi_194173731
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 09:14 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Hoe lang doe je er over dan, van deur tot deur in de spits?
Ik woon er niet maar je kunt gewoon op internet de reistijden vinden van Antwerpen naar Rotterdam...
pi_194174532
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 11:10 schreef Sonnyvanjou het volgende:

[..]

Ik woon er niet maar je kunt gewoon op internet de reistijden vinden van Antwerpen naar Rotterdam...
Google Maps: reistijd 1 uur en 40 minuten als je om 07:00 uur vertrekt.

Nog meer dan 3 uur per dag dus zelfs
  maandag 20 juli 2020 @ 11:57:40 #77
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194174567
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 11:55 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Google Maps: reistijd 1 uur en 40 minuten als je om 07:00 uur vertrekt.

Nog meer dan 3 uur per dag dus zelfs
Vanuit Rotterdam kun je een behoorlijk eind naar goedkopere delen van NL reizen met anderhalf uur reistijd enkele reis.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194175516
Mooi artikeltje over taxaties en hoe die vooral de prijzen opdrijven... (paywall, gelukkig geen hoge) https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-opdrijven-a4006408

Bedrag komt vaak uit op of rond de tussen koper en verkoper reeds overeengekomen verkoopprijs.
Taxatie is pas laat in het proces. Dus taxateurs die de deal opblazen door te lage taxatie vrezen werk kwijt te raken. Want niet alleen koper en verkoper hebben moeite voor niks gedaan, ook makelaars en hypotheekverstrekkers.
  maandag 20 juli 2020 @ 13:26:22 #79
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194175633
En de hypotheekverstrekkers schakelen volgende keer dus een andere taxateur in.

Maar goed, maak ook maar eens hard dat een huis dat voor ¤ 400.000 te koop staat en voor ¤ 425.000 verkocht wordt dat niet waard zou zijn, de kans is dan ook nog eens groot dat er meerdere biedingen waren en ze zelfs ¤ 430.000 onder minder gunstige voorwaarden geboden is.

Dan kan de taxateur wel volhouden dat het 400.000 waard is, maar de markt zegt wat anders.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194175715
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 11:55 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Google Maps: reistijd 1 uur en 40 minuten als je om 07:00 uur vertrekt.

Nog meer dan 3 uur per dag dus zelfs
Raar verhaal. Rotterdam - Breda is maar 20 minuten en Breda - Antwerpen ook zoiets.
pi_194175730
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 11:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Vanuit Rotterdam kun je een behoorlijk eind naar goedkopere delen van NL reizen met anderhalf uur reistijd enkele reis.
Terneuzen heeft helaas nog steeds geen treinstation terwijl de koopprijzen daar prachtig zijn :(
pi_194175838
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 13:34 schreef Sonnyvanjou het volgende:

[..]

Terneuzen heeft helaas nog steeds geen treinstation terwijl de koopprijzen daar prachtig zijn :(
dat zal er wel mee te maken hebben
pi_194175851
Vandaag de sleutel gekregen van ons nieuwe huis hiep hiep hoera *O*
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  maandag 20 juli 2020 @ 13:52:59 #84
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194175924
quote:
14s.gif Op maandag 20 juli 2020 13:45 schreef vosss het volgende:
Vandaag de sleutel gekregen van ons nieuwe huis hiep hiep hoera *O*
Veel plezier *O*
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194175943
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 13:52 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Veel plezier *O*
Dankje :*
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  maandag 20 juli 2020 @ 15:31:32 #86
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_194177334
quote:
14s.gif Op maandag 20 juli 2020 13:45 schreef vosss het volgende:
Vandaag de sleutel gekregen van ons nieuwe huis hiep hiep hoera *O*
Lekker papi chulo! Ik moet nog wachten tot februari, maar heb daar wel vies veel zin in.
  maandag 20 juli 2020 @ 15:51:37 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194177643
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 13:34 schreef Sonnyvanjou het volgende:

[..]

Terneuzen heeft helaas nog steeds geen treinstation terwijl de koopprijzen daar prachtig zijn :(
Het een verklaart het ander waarschijnlijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194177794
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 13:12 schreef tstile het volgende:
Mooi artikeltje over taxaties en hoe die vooral de prijzen opdrijven... (paywall, gelukkig geen hoge) https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-opdrijven-a4006408

Bedrag komt vaak uit op of rond de tussen koper en verkoper reeds overeengekomen verkoopprijs.
Taxatie is pas laat in het proces. Dus taxateurs die de deal opblazen door te lage taxatie vrezen werk kwijt te raken. Want niet alleen koper en verkoper hebben moeite voor niks gedaan, ook makelaars en hypotheekverstrekkers.
Een taxatie is toch een invul-oefening, ja, laat het liever achterwege denk ik dan, dan spaar ik ook even 400 euro uit.

En een taxatie is altijd fout als er sprake is van immense prijsstijgingen, of prijsdalingen.
  maandag 20 juli 2020 @ 17:11:56 #89
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_194178868
quote:
2s.gif Op maandag 20 juli 2020 16:00 schreef skrn het volgende:

[..]

Een taxatie is toch een invul-oefening, ja, laat het liever achterwege denk ik dan, dan spaar ik ook even 400 euro uit.

En een taxatie is altijd fout als er sprake is van immense prijsstijgingen, of prijsdalingen.
500 euro als je pech hebt (en die lui hebben het druk, vakantie, blah blah). Met de aanschaf van ons huis zowel bij te koop staand huis (overbruggingskrediet) als gekocht huis moeten doen. Kost 900 euro. Voelt als 1 grote farce. Echt schandalig.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_194179056
Uiteindelijk moet je het doen van de bank, of levert je het iets op als je daardoor een hogere prijs kunt vragen en/of beter inzicht in de markt krijgt als je verkoopt OF als je daardoor de risico opslag kunt verlagen.

Wat is 500 piek als je een huis koopt of verkoopt
  maandag 20 juli 2020 @ 17:28:42 #91
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194179099
quote:
2s.gif Op maandag 20 juli 2020 16:00 schreef skrn het volgende:

[..]

Een taxatie is toch een invul-oefening, ja, laat het liever achterwege denk ik dan, dan spaar ik ook even 400 euro uit.

En een taxatie is altijd fout als er sprake is van immense prijsstijgingen, of prijsdalingen.
Dat is alleen maar een keuzemenu als je hypotheek maar heel beperkt is.
Met een hypotheek boven een X-percentage van de WOZ of een hypotheek op een huis dat je zelf laat bouwen zul je meestal een taxatie nodig hebben.

Wij moesten 822 betalen trouwens, maar goed, dat was van een tekening en geen projectmatige bouw.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194179324
Het is ons gelukt een huis te bemachtigen. Snel handelen en de gevreesde biedingenoorlogen ontweken.

-Kwam op Funda en direct bezichting aangevraagd.
-Afgelopen vrijdag als eerste en enige
kijker.
-Gelijk vraagprijs geboden.
-Deze maandag accoord met makelaar, 5000 boven vraagprijs en levering in november

De vele andere kijkers (vanaf vandaag) te slim afgeweest. De makelaar moest ze allemaal afbellen :P

Het huis is de vraagprijs dik waard, met sfeervolle benedenverdieping en verwarmde garage voor 3 auto's.
En dat voor 350.000 in Noord-Holland.

Ons huidige huis gaat deze week op Funda.
pi_194180136
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 15:31 schreef RickoKun het volgende:

[..]

Lekker papi chulo! Ik moet nog wachten tot februari, maar heb daar wel vies veel zin in.
Wij moesten van februari tot nu wachten. Ging eik best snel. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_194182718
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 17:23 schreef Lafoy het volgende:
Uiteindelijk moet je het doen van de bank, of levert je het iets op als je daardoor een hogere prijs kunt vragen en/of beter inzicht in de markt krijgt als je verkoopt OF als je daardoor de risico opslag kunt verlagen.

Wat is 500 piek als je een huis koopt of verkoopt
Elke euro is er 1, ga ook voor de goedkoopste notaris.
pi_194183218
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2020 17:45 schreef pvdplanet het volgende:
Het is ons gelukt een huis te bemachtigen. Snel handelen en de gevreesde biedingenoorlogen ontweken.

-Kwam op Funda en direct bezichting aangevraagd.
-Afgelopen vrijdag als eerste en enige
kijker.
-Gelijk vraagprijs geboden.
-Deze maandag accoord met makelaar, 5000 boven vraagprijs en levering in november

De vele andere kijkers (vanaf vandaag) te slim afgeweest. De makelaar moest ze allemaal afbellen :P

Het huis is de vraagprijs dik waard, met sfeervolle benedenverdieping en verwarmde garage voor 3 auto's.
En dat voor 350.000 in Noord-Holland.

Ons huidige huis gaat deze week op Funda.
Gefeliciteerd!
pi_194184117
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 15:31 schreef RickoKun het volgende:

[..]

Lekker papi chulo! Ik moet nog wachten tot februari, maar heb daar wel vies veel zin in.
Hoeveel maanden overbrugging wel niet dan?
Love is in the air!
pi_194184870
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 22:24 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Hoeveel maanden overbrugging wel niet dan?
Dat heeft toch niets met die wachttijd te maken? Hangt er vanaf wanneer de overdracht van de oude woning is.
*******
  dinsdag 21 juli 2020 @ 09:37:28 #98
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_194188225
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 22:24 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Hoeveel maanden overbrugging wel niet dan?
1 december moet ik mijn huidige huis uit wezen. 2 februari het nieuwe huis in.

Wel een beetje een kut tijd, maarja.
pi_194188403
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 13:12 schreef tstile het volgende:
mt vaak uit op of rond de tussen koper en verkoper reeds overeengekomen verkoopprijs.
Taxatie is pas laat in het proces. Dus taxateurs die de deal opblazen door te lage taxatie vrezen werk kwijt te raken. Want niet alleen koper en verkoper hebben moeite voor niks gedaan, ook makelaars en hypotheekverstrekkers.
Je moet je ook afvragen wat het doel is van een taxatie.

Allereerst is een taxatie een goudmijntje voor veel makelaars. Makelaars mogen (vaak) een taxatie uitvoeren, en nee, ik zit niet in de business, maar ik kan wel ruiken dat een makelaarskantoor een significant deel moet hebben van taxaties.

Een huis verkopen levert je 3000(?) euro op, een taxatie 500. Maar met een huis verkopen moet je daadwerkelijk nog wat werk doen, wat acquisitie, contractje tekenen, dan foto's laten maken, tekstje erbij, op funda knallen, bezichtigingen plannen, de oplevering, de koopakte, het zijn goedbetaalde uren, zeker, maar voor huizen die minder verkopen (die zijn er nog wel degelijk) is het rendement niet zo hoog meer.

Als hetzelfde huis twee keer getaxeerd moet worden, een keer door de koper, en een keer door de verkoper vanwege een overbruggingshypotheek, zie je al snel dat er veel geld omgaat in die taxatie-business.

Het doel van een taxatie is wat mij betreft ook niet het beperken van prijs-stijgingen. Ik zie een taxatie meer als een soort van check of er geen hele rare dingen gebeuren. Eigenlijk: als een woning gewoon juridisch een woning is, bekend is wat voor gebreken er zijn (bouwkundig), en wat actueler: een inschatting kan worden gemaakt in toekomstige verduurzaming, zou het misschien ook goed genoeg kunnen zijn voor alle betrokken partijen.
pi_194189288
Ik mag niet klagen hoor. Eigen huis iets 7k boven vraagprijs verkocht (229k) en nieuwe huis iets onder vraagprijs gekocht (340k) door snel te handelen. Hartje Delft op loopafstand van alles wat Delft leuk maakt :Y

Hoop eigen geld in gestopt, dat wel en straks ook nog wel 40k aan verbouwingen. Maar goed, dan is mijn droomappartement op droomlokatie klaar en kan ik er lekker 20 jaar van genieten tot aan mijn pensioen. Tenzij ik mijn droomvrouw vindt en we samen een nog mooier droomhuis kunnen kopen.

Betaal er straks 400 euro per maand voor aan bruto lasten, daar waar ik er nu ruim het dubbele voor betaal (voor een huis wat een ton minder waard is). Met dank aan de lage rente.

Die taxatierapporten is wel bizar ja. 400 euro voor een standaardtemplate invullen. Mijn nieuwe woning moest er eentje. Had er ook eentje nodig voor mijn oude woning voor overbruggingskrediet. Een week later kwam de taxateur van de kopers van mijn oude woning. Zelfde template, ook weer 400 euro (voor hen dan). Was uiteraard alleen geldig voor de opdrachtgever 8)7

Calcasa levert voor een paar tientjes exact hetzelfde template op. Maar niet alle banken gaan daarmee akkoord. Tip voor kopers/overbruggingskredieters: Vraag of calcasa geldig is voor jouw adres. Voor 30 euro heb je dan een taxatie-rapport.

Hypotheekboer was wel streng. Voor overbrugginkje van 30k voor paar maanden moest ik 90k aan spaargeld aantonen en 24 maanden aan dubbele lasten kunnen dragen (had mijn eigen huis binnen 2 weken verkocht) 8)7

[ Bericht 7% gewijzigd door Knipoogje op 21-07-2020 11:16:02 ]
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_194189524
Delft is leuk, ja, ik ben er weg, want ik wilde groter wonen, maar centrum en de wijken eromheen, heerlijk wonen.
pi_194189713
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2020 17:45 schreef pvdplanet het volgende:
Het is ons gelukt een huis te bemachtigen. Snel handelen en de gevreesde biedingenoorlogen ontweken.

-Kwam op Funda en direct bezichting aangevraagd.
-Afgelopen vrijdag als eerste en enige
kijker.
-Gelijk vraagprijs geboden.
-Deze maandag accoord met makelaar, 5000 boven vraagprijs en levering in november

De vele andere kijkers (vanaf vandaag) te slim afgeweest. De makelaar moest ze allemaal afbellen :P

Het huis is de vraagprijs dik waard, met sfeervolle benedenverdieping en verwarmde garage voor 3 auto's.
En dat voor 350.000 in Noord-Holland.

Ons huidige huis gaat deze week op Funda.
Ik weet niet of ik blij zou zijn met deze makelaar als verkoper.

[ Bericht 0% gewijzigd door potjecreme op 21-07-2020 11:53:10 ]
pi_194189774
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 11:42 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik blij zou zijn met deze makelaar verkoper.
Dit dus. Je hebt meer geluk gehad dat de makelaar zo dom is dan dat je er zelf nou zoveel invloed op had.
  dinsdag 21 juli 2020 @ 12:14:51 #104
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194190051
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 11:42 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik blij zou zijn met deze makelaar als verkoper.
De verkopers zijn er echt zelf mee akkoord gegaan hoor.

Geen mensen meer over de vloer is ook wat waard.
Misschien zijn ze heel tevreden met die 5K boven de vraagprijs en verder geen gedoe met bezichtigingen meer.
En wellicht had de koper verder ook aantrekkelijke voorwaarden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 21-07-2020 13:48:19 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194190099
Recentelijk mijn neef zijn woning verkocht voor in de Haagse vruchten buurt met meer dan 40k boven de vraagprijs. Is dat normaal gewprden tegenwoordig? Zo veel boven de vraagprijs bieden.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_194190156
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 12:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

De kopers zijn er echt zelf mee akkoord gegaan hoor.

Geen mensen meer over de vloer is ook wat waard.
Misschien zijn ze heel tevreden met die 5K boven de vraagprijs en verder geen gedoe met bezichtigingen meer.
En wellicht had de koper verder ook aantrekkelijke voorwaarden.
Echt? Zijn de verkopers akkoord?
:')
pi_194190231
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 11:42 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik blij zou zijn met deze makelaar als verkoper.
Ze hebben al een nieuw huis, wij zijn flexibel in de overdracht en ze hoeven niet steeds op te ruimen (3 kinderen).

Deze huizen gingen in december nog voor 325.000 weg (heb de kadasterdata opgevraagd). De prijs is dus voor beide partijen goed.

De persoonlijk klik met de verkopende makelaar was er ook wel. Prettig en eerlijke communicatie heeft zeker geholpen.

Als iemand een prima bod op ons huis doet en pas december erin wil dan accepteren we dat ook denk ik.

Dit is 'm trouwens (gaat deze week op Funda)



[ Bericht 10% gewijzigd door pvdplanet op 21-07-2020 12:36:27 ]
pi_194190275
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 12:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

De kopers zijn er echt zelf mee akkoord gegaan hoor.

Geen mensen meer over de vloer is ook wat waard.
Misschien zijn ze heel tevreden met die 5K boven de vraagprijs en verder geen gedoe met bezichtigingen meer.
En wellicht had de koper verder ook aantrekkelijke voorwaarden.
'Geen mensen meer over de vloer'. Tja, wat boeit dat voor 1 of 2 dagen, als je er misschien 5 tot 10.000 euro meer op kan verdienen. Daar moeten veel mensen toch echt 2 tot 3 maanden voor werken. Een halve dag echta opruimen zou ik er wel voor over hebben.

Ik zou altijd de markt zijn werk laten doen, tenzij je het iemand echt gunt natuurlijk of een dusdanig bod krijgt die niet meer valt te overtreffen.
Love is in the air!
pi_194190495
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 12:35 schreef Landgeld het volgende:

[..]

'Geen mensen meer over de vloer'. Tja, wat boeit dat voor 1 of 2 dagen, als je er misschien 5 tot 10.000 euro meer op kan verdienen. Daar moeten veel mensen toch echt 2 tot 3 maanden voor werken. Een halve dag echta opruimen zou ik er wel voor over hebben.

Ik zou altijd de markt zijn werk laten doen, tenzij je het iemand echt gunt natuurlijk of een dusdanig bod krijgt die niet meer valt te overtreffen.
Zo denk ik er ook over. Ik snap ook niet dat huizen dan 'onderhands' gaan, buiten Funda om dan. Aan de andere kant: ik ga niet oordelen hoe anderen dit aanpakken, maar ik zou gewoon wel voor het maximale gaan.

Maar ja, ik heb ook 20k overboden, dan willen verkopers wel. :7
pi_194190668
Ik zie trouwens het aanbod nu al helemaal niet meer groeien. Funda blijft steken op 95k objecten.
  dinsdag 21 juli 2020 @ 13:49:29 #111
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194191071
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 12:23 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Echt? Zijn de verkopers akkoord?
:')
Dat lijkt me wel, of denk je dat de makelaar zonder overleg met de verkopers gaat roepen dat het een deal is?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 21 juli 2020 @ 13:51:31 #112
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194191098
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 12:35 schreef Landgeld het volgende:

[..]

'Geen mensen meer over de vloer'. Tja, wat boeit dat voor 1 of 2 dagen, als je er misschien 5 tot 10.000 euro meer op kan verdienen. Daar moeten veel mensen toch echt 2 tot 3 maanden voor werken. Een halve dag echta opruimen zou ik er wel voor over hebben.

Ik zou altijd de markt zijn werk laten doen, tenzij je het iemand echt gunt natuurlijk of een dusdanig bod krijgt die niet meer valt te overtreffen.
En wellicht waren de voorwaarden van de koper verder aantrekkelijk... en zo te zien was dat voor de verkoper zo.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 21 juli 2020 @ 13:57:20 #113
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194191174
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 12:56 schreef skrn het volgende:

[..]

Zo denk ik er ook over. Ik snap ook niet dat huizen dan 'onderhands' gaan, buiten Funda om dan. Aan de andere kant: ik ga niet oordelen hoe anderen dit aanpakken, maar ik zou gewoon wel voor het maximale gaan.

Maar ja, ik heb ook 20k overboden, dan willen verkopers wel. :7

Wij hebben ons huis ook onderhands verkocht, en dat was me de 10.000-15.000 makelaarskosten en kosten verkoopklaar maken meer dan waard, daarbij wist ik prima wat de m² prijzen in de straat waren en we zaten met de prijs keurig in die range, behalve dan dat de verkochte en recent getaxeerde huizen al een nieuwe badkamer en keuken hadden en die van ons nog niet.
Daarbij kocht onze koper zonder voorbehoud van financiering.

Al met al iedereen tevreden wat de koper heeft de hoofdprijs niet hoeven betalen en ik heb die kosten niet hoeven maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194191330
Ik vind 10k to 15k makelaarskosten wel heel veel, of heb je een heel duur huis.

Was onder de 3k kwijt.
  dinsdag 21 juli 2020 @ 14:20:35 #115
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194191478
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 14:07 schreef skrn het volgende:
Ik vind 10k to 15k makelaarskosten wel heel veel, of heb je een heel duur huis.

Was onder de 3k kwijt.
Makelaarskosten en kosten verkoopklaar maken.
En ja, de makelaarskosten zouden tussen de 7K en 10K zitten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194192581
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 11:42 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik blij zou zijn met deze makelaar als verkoper.
Ik zie hier ook regelmatig bordjes van makelaars hangen: "Binnen 1 week verkocht!". Als ik mijn huis zou willen verkopen, zou dat voor mij eerder een waarschuwing zijn dan een aanbeveling van deze makelaar.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_194192670
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 12:56 schreef skrn het volgende:

[..]

Zo denk ik er ook over. Ik snap ook niet dat huizen dan 'onderhands' gaan, buiten Funda om dan. Aan de andere kant: ik ga niet oordelen hoe anderen dit aanpakken, maar ik zou gewoon wel voor het maximale gaan.

Maar ja, ik heb ook 20k overboden, dan willen verkopers wel. :7

Ik had mijn huis in mei bijna onderhands verkocht voor de taxatiewaarde. Die prijs was alsnog 110k meer dan waar ik het vijf jaar geleden voor gekocht had, dus die prijs leek me prima. Ik had inderdaad ook geen zin in mensen over de vloer en vreesde (mede door het lezen van dit topic) voor minder animo door corona.

Onze onderhandse kopers wilden echter ineens toch onderhandelen over de prijs ivm extra onderhoud waar ze niet op gerekend hadden. Dat wilde ik niet. Uiteindelijk daarom het huis toch op Funda gegooid in juni.

Ik moest twee dagen mijn huis uit voor bezichtigingen, wat wel spannend was. Er was heel veel animo en meer dan 10 biedingen. Nu is het huis uiteindelijk voor 65k (!) meer verkocht dan waar ik het eigenlijk onderhands voor wilde verkopen.

Ik schrok me kapot, had ik mezelf bijna meer dan een halve ton door de neus geboord. Lang leve de marktwerking, zullen we maar zeggen.
*******
pi_194192938
Kijk. ;)

Weet je, uiteindelijk is de vraagzijde in de woningmarkt buitengewoon schemerig. Een makelaar heeft natuurlijk gevoel hoe de markt in elkaar zit, maar op elk huis kunnen zomaarr kopers op af komen die in eerste instantie vooor hem niet zichtbaar waren.

Ik vind mezelf een goed voorbeeld, ik wilde weg uit mijn vorige woning vanwege ruimte-gebrek, maar het kwam er niet van, moest toch ver reizen om huizen te bezichtingen, namelijk 100km, kinderen mee of oppas, druk, maar heb ondertussen heel veel op Funda gekeken en gewoon huisjes met elkaar vergeleken. Ineens zag ik het ideale huis op Funda staan, (mijn huidige huis ), ik vond het een buitenkans, ben direct in de auto gestapt, en heel snel een vlijmscherp bod gedaan.

Eerlijk vond ik ook dat de makelaar het huis echt te laag in de markt heeft gezet. En ook makelaars en taxateurs kunnen een bril ophebben he, de wijk is niet populair, dit vinden mensen niks, weet ik veel wat ze allemaal verzinnen.

Zonde als je een koper zoals ik heb moeten laten schieten.
pi_194193015
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 16:09 schreef skrn het volgende:
Kijk. ;)

Weet je, uiteindelijk is de vraagzijde in de woningmarkt buitengewoon schemerig. Een makelaar heeft natuurlijk gevoel hoe de markt in elkaar zit, maar op elk huis kunnen zomaarr kopers op af komen die in eerste instantie vooor hem niet zichtbaar waren.

Ik vind mezelf een goed voorbeeld, ik wilde weg uit mijn vorige woning vanwege ruimte-gebrek, maar het kwam er niet van, moest toch ver reizen om huizen te bezichtingen, namelijk 100km, kinderen mee of oppas, druk, maar heb ondertussen heel veel op Funda gekeken en gewoon huisjes met elkaar vergeleken. Ineens zag ik het ideale huis op Funda staan, (mijn huidige huis ), ik vond het een buitenkans, ben direct in de auto gestapt, en heel snel een vlijmscherp bod gedaan.

Eerlijk vond ik ook dat de makelaar het huis echt te laag in de markt heeft gezet. En ook makelaars en taxateurs kunnen een bril ophebben he, de wijk is niet populair, dit vinden mensen niks, weet ik veel wat ze allemaal verzinnen.

Zonde als je een koper zoals ik heb moeten laten schieten.
Had je het huis laten schieten als ze eerst meer bezichtigingen wilden?
pi_194193251
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 16:16 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Had je het huis laten schieten als ze eerst meer bezichtigingen wilden?
Er waren al bezichtingen, ik heb toen gezegd ik ga flink over de vraagprijs maar wel snel beslissen.

Moeilijke vraag natuurlijk. Ik had geen zin dan mijn prachtige mooie bod even de markt rondgaat, en dat ze alle tijd namen om te kijken of anderen dat bod konden evenaren. Ik zou hebben gezegd: dan doe ik een nieuw bod, en die is gewoon minder mooi dan het oude.

Meteen weglopen zou ik niet hebben gedaan, tenzij er een ander huis in dezelfde omgeving om de markt zou zijn gekomen.
pi_194193325
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 12:19 schreef Slayage het volgende:
Recentelijk mijn neef zijn woning verkocht voor in de Haagse vruchten buurt met meer dan 40k boven de vraagprijs. Is dat normaal gewprden tegenwoordig? Zo veel boven de vraagprijs bieden.
Ik snap die obsessie met de vraagprijs nooit zo. Vraagprijs is ook maar uit de lucht gegrepen en wordt vaak bewust lager dan de marktprijs gezet. Want dan heb je lekker veel aanloop.

Je kan een huis ver boven de vraagprijs kopen en een prima deal sluiten. Of veel te veel betalen voor een huis, ook al zit je dik onder de vraagprijs.
pi_194193386
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 12:30 schreef pvdplanet het volgende:

[..]

Ze hebben al een nieuw huis, wij zijn flexibel in de overdracht en ze hoeven niet steeds op te ruimen (3 kinderen).

Deze huizen gingen in december nog voor 325.000 weg (heb de kadasterdata opgevraagd). De prijs is dus voor beide partijen goed.

De persoonlijk klik met de verkopende makelaar was er ook wel. Prettig en eerlijke communicatie heeft zeker geholpen.

Als iemand een prima bod op ons huis doet en pas december erin wil dan accepteren we dat ook denk ik.

Dit is 'm trouwens (gaat deze week op Funda)

Waarom zou je het prachtige westzaan willen verlaten?!?!
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 21 juli 2020 @ 17:23:13 #123
333026 ZuidGrens
VI Hooligans
pi_194193870
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 16:42 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Ik snap die obsessie met de vraagprijs nooit zo. Vraagprijs is ook maar uit de lucht gegrepen en wordt vaak bewust lager dan de marktprijs gezet. Want dan heb je lekker veel aanloop.

Je kan een huis ver boven de vraagprijs kopen en een prima deal sluiten. Of veel te veel betalen voor een huis, ook al zit je dik onder de vraagprijs.
Laatste alinea mee eens. Wat je daarboven schetst vind ik iets te kort door de bocht, op veel plekken kan je nu als vraagprijs rustig de marktprijs nemen en heb je nog steeds veel aanloop en kom je denk ik alsnog hoger uit. In principe is het imo ook zo dat de vraagprijs nu voor ieder huis veel te hoog is, maar dat is inherent aan deze tijden.

Aan de andere kant: alles draait om woonplezier. Dus als ik nu starter was ging ik ook gewoon kopen, als je eenmaal een huis hebt en een paar jaar later door wil stromen maakt een daling of stijging van de prijzen toch relatief weinig uit. Zolang je maar niet met een al te grote restschuld komt te zitten. Hypotheekrente kan je toch meenemen.
pi_194194026
Volgens mij heeft het tegenwoordig nog amper nut om op een woning te bieden als je de financiering nog niet rond hebt. Ik heb dit jaar iig 2x gekozen voor bieders die geen ontbindende voorwaarden hadden.
pi_194194267
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 16:48 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Waarom zou je het prachtige westzaan willen verlaten?!?!
Meer rust & ruimte. Ruil de molens van Westzaan en Zaanse Schans in voor die van de Schermer.
  dinsdag 21 juli 2020 @ 17:54:39 #126
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_194194296
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 13:14 schreef skrn het volgende:
Ik zie trouwens het aanbod nu al helemaal niet meer groeien. Funda blijft steken op 95k objecten.
Mwoah. Kan ook komen omdat het in de zomermaanden vaak gewoon rustiger is, en mensen wat minder nadenken over verhuizen.
pi_194194920
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 17:52 schreef pvdplanet het volgende:

[..]

Meer rust & ruimte. Ruil de molens van Westzaan en Zaanse Schans in voor die van de Schermer.
Oh dat is wel relaxed wonen ja. Het lijkt zo afgelegen maar eigenlijk ben je zo in Alkmaar, Hoorn of Amsterdam. Snap niet dat meer mensen niet iets uit de stad willen wonen met veel meer ruimte voor hetzelfde geld.
Facts don't care about your feelings
  Moderator dinsdag 21 juli 2020 @ 19:46:55 #128
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_194195806
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 17:35 schreef colivo het volgende:
Volgens mij heeft het tegenwoordig nog amper nut om op een woning te bieden als je de financiering nog niet rond hebt. Ik heb dit jaar iig 2x gekozen voor bieders die geen ontbindende voorwaarden hadden.
Dat houdt in dat de mensen nog wel met de bank bezig moeten maar van te voren wel weten dat ze voldoende kunnen lenen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_194197699
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 12:35 schreef Landgeld het volgende:
Ik zou altijd de markt zijn werk laten doen, tenzij je het iemand echt gunt natuurlijk of een dusdanig bod krijgt die niet meer valt te overtreffen.
Darom vond ik het zo bijzonder dat ik hartje Delft onder de vraagprijs kon krijgen. Er waren nog 10 gegadigden die 2 dagen (ingepland onder corona-regels) . Zal wel komen doordat de makelaar had aangegeven dat het erfgenamen betreft die geen zin hadden om lang te wachten en dat ze bij een serieus bod zouden accepteren.
Dus ik op dag 2 meteen weer langs gekomen met een vriendin die er verstand van had en op dag 3 een bod gedaan van 5k onder vraagprijs (op advies van die vriendin). Wat ze voorspelde kwam uit: Verkoopmakelaar kwam tegenbod er tussenin en dat snel geaccepteerd. De overige 10 mensen werden direct afgebeld.

Taxatie-rapport kwam op 10k hoger uit dan ik ervoor betaald had trouwens, zonder dat ik aangegeven had wat ik nodig had :D
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_194201836
Rabobank wil af van de jubelton: https://www.ad.nl/wonen/g(...)prijzen-op~abce75e1/
  woensdag 22 juli 2020 @ 06:15:39 #131
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194201987
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 05:30 schreef skrn het volgende:
Rabobank wil af van de jubelton: https://www.ad.nl/wonen/g(...)prijzen-op~abce75e1/
Maar het tegenovergestelde wordt gedaan:

https://www.volkskrant.nl/a-b4baff81

Tja, samen met de blijvende krapte stijgen we nog wel even door.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194204296
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 06:15 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Maar het tegenovergestelde wordt gedaan:

https://www.volkskrant.nl/a-b4baff81

Tja, samen met de blijvende krapte stijgen we nog wel even door.
Ja inderdaad, het is eigenlijk heel logisch. Salarissen omhoog, rentes omlaag, schenkingen worden gestimuleerd. Er is steeds meer geld om uit te geven en dat gaan mensen dus ook gebruiken om flink te bieden. Omdat doorstromers hun huizen vervolgens ook weer met dikke winsten verkopen, kopen zij ook weer een duur huis, etc. etc. Er is sprake van een vicieuze cirkel en zo blijft er sprake van een opstuwend effect. En dit gaat niet veranderen de komende jaren vrees ik.
*******
  woensdag 22 juli 2020 @ 10:56:17 #133
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194204382
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 10:48 schreef sopzeep het volgende:

[..]

Ja inderdaad, het is eigenlijk heel logisch. Salarissen omhoog, rentes omlaag, schenkingen worden gestimuleerd. Er is steeds meer geld om uit te geven en dat gaan mensen dus ook gebruiken om flink te bieden. Omdat doorstromers hun huizen vervolgens ook weer met dikke winsten verkopen, kopen zij ook weer een duur huis, etc. etc. Er is sprake van een vicieuze cirkel en zo blijft er sprake van een opstuwend effect. En dit gaat niet veranderen de komende jaren vrees ik.
Inderdaad Het zal altijd neer blijven komen op wat een huis netto mag kosten per maand van de bank.

Als de kosten tov de huisprijs stijgen door afbouw HRA of hogere rente, dan zullen de prijzen dalen.
Dan kan je een huis goedkoper kopen, maar je maandlasten blijven gewoon hetzelfde.

En nu willen ze die ‘maandlastenlimiet’ dus gaan verhogen. Drie keer raden wat dat met de huizenprijzen gaat doen...
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194204805
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 10:56 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Inderdaad Het zal altijd neer blijven komen op wat een huis netto mag kosten per maand van de bank.

Als de kosten tov de huisprijs stijgen door afbouw HRA of hogere rente, dan zullen de prijzen dalen.
Dan kan je een huis goedkoper kopen, maar je maandlasten blijven gewoon hetzelfde.

En nu willen ze die ‘maandlastenlimiet’ dus gaan verhogen. Drie keer raden wat dat met de huizenprijzen gaat doen...
Helemaal waar. Het mensen gemakkelijker maken om te kopen - en dus hoger te bieden (zoals laatst huurders met hoge lasten en starters) werkt contraproductief en zal de prijzen alleen maar opstuwen. Een verkeerde interventie op de vraagkant. Zeker nu aanbodkant (stagnerende nieuwbouw) wederom achterblijft.
*******
pi_194218181
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 17:23 schreef ZuidGrens het volgende:

[..]

Laatste alinea mee eens. Wat je daarboven schetst vind ik iets te kort door de bocht, op veel plekken kan je nu als vraagprijs rustig de marktprijs nemen en heb je nog steeds veel aanloop en kom je denk ik alsnog hoger uit. In principe is het imo ook zo dat de vraagprijs nu voor ieder huis veel te hoog is, maar dat is inherent aan deze tijden.

Aan de andere kant: alles draait om woonplezier. Dus als ik nu starter was ging ik ook gewoon kopen, als je eenmaal een huis hebt en een paar jaar later door wil stromen maakt een daling of stijging van de prijzen toch relatief weinig uit. Zolang je maar niet met een al te grote restschuld komt te zitten. Hypotheekrente kan je toch meenemen.
Voor mij is het vrij simpel. Als je als makelaar voortdurend huizen verkoopt boven de vraagprijs, dan ben je ofwel:
- een slechte makelaar die de waarde van een huis consequent te laag inschat
- een makelaar die bewust de huizen voor een wat lagere prijs op de markt zet
pi_194218486
Leuk plaatje van het kadaster over het soort woningen waar mensen prijsinformatie over opvragen:


Mooi in lijn met het voorspelde corona-effect dat mensen al thuiswerkend richting het platteland gaan trekken
  donderdag 23 juli 2020 @ 10:07:10 #137
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194218563
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:01 schreef Heph844 het volgende:
Leuk plaatje van het kadaster over het soort woningen waar mensen prijsinformatie over opvragen:
[ afbeelding ]

Mooi in lijn met het voorspelde corona-effect dat mensen al thuiswerkend richting het platteland gaan trekken
Volgens mij komt dit eerder door de huisprijzen, want dat thuiswerken zie je alweer afgebouwd worden.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  donderdag 23 juli 2020 @ 10:10:24 #138
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194218608
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:01 schreef Heph844 het volgende:
Leuk plaatje van het kadaster over het soort woningen waar mensen prijsinformatie over opvragen:
[ afbeelding ]

Mooi in lijn met het voorspelde corona-effect dat mensen al thuiswerkend richting het platteland gaan trekken
Behalve dat de Corona verhuizingen nog amper in de gegevens van het kadaster verwerkt zijn.

Want tussen besluiten dat je verhuist, het vinden van het huis en de daadwerkelijke overdracht zit over het algemeen al snel 3 tot 4 maanden, en pas na de overdracht wprdt het bij het kadaster geregistreerd.

De Coronatrek naar het platteland begint dus nu pas in de kadastergwgevens.

Edit: oh, opvragen prijzen... my bad.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194219218
Er komt geen trek naar het platteland, denk ik.

Er is al wel een positief binnenlandse migratiesaldo vanuit de randstad sinds de huizenprijzen in de randstad zo ontzettend zijn gestegen. Dus het loont om nu naar de buitengebieden te gaan.

Maar echt de stad verruilen voor het platteland, ik zie geen reden? Ja, als de vierkante meterprijs echt zo ontzettend hard verschilt.

Maar we wachten af, ondertussen woon ik nog steeds in zeer sterk stedelijk gebied volgens het CBS.
  donderdag 23 juli 2020 @ 11:05:13 #140
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194219414
Mensen in de randstad kijken nu idd ook wat verder buiten de stad idd.

Als je in Amsterdam al ziet dat Noord volgeplempt wordt met nieuwbouw dan kun je makkelijk nog een paar km noordelijker gaan zitten en voor dezelfde prijs wel de ruimte hebben.

Idem met Amersfoort Vathorst; op de A28 deelt Vathorst zelfs de afrit met Nijkerk, dus dan kun je net zo goed (of beter zelfs) in Nijkerk gaan zitten; heb je meer huis voor dezelfde euro's en er is ook een station.

Ik denk dat de oostgrens van de randstadbewoners straks opschuift tot aan de lijn Harderwijk-Ede, met daarin extra groei voor de plaatsen met een station.
Dus Nijkerk, Putten, Harderwijk, Voorthuizen, Barneveld, Lunteren, Ede.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194220246
He, waar blijven de cijfers van het CBS nou?

Die zouden toch deze week komen. :(
pi_194221530
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:01 schreef Heph844 het volgende:
Leuk plaatje van het kadaster over het soort woningen waar mensen prijsinformatie over opvragen:
[ afbeelding ]

Mooi in lijn met het voorspelde corona-effect dat mensen al thuiswerkend richting het platteland gaan trekken
Interessant. Waar komt deze grafiek vandaan? Heb je een bron?

Ik zie dit inderdaad steeds meer gebeuren in mijn omgeving: veelal 30+, hoogopgeleid en op zoek naar meer rust en ruimte voor evt. een gezin later. De prijzen voor een eensgezinswoning in de stad rijzen de pan uit. Ze verkopen hun appartementen met dikke overwaarde en kunnen daar vaak een vrijstaande woonboerderij o.i.d. voor terugkopen een paar km verder. Dit was nooit gelukt in de stad. De extra reistijd (in NL is dat vaak max 30 minuten) nemen ze graag voor lief.

Ik denk dat de huizenprijzen eerder de hoofdreden zijn dan corona. Echter, corona heeft wel gezorgd voor een impuls mbt thuiswerken en meer behoefte aan buitenruimte. Dat kan best een beetje hebben meegeholpen
*******
pi_194221547
Meer mensen wie het opvalt dat er ineens veel meer te koop komt op funda?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_194221708
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 13:14 schreef sopzeep het volgende:

[..]

Interessant. Waar komt deze grafiek vandaan? Heb je een bron?

Ik zie dit inderdaad steeds meer gebeuren in mijn omgeving: veelal 30+, hoogopgeleid en op zoek naar meer rust en ruimte voor evt. een gezin later. De prijzen voor een eensgezinswoning in de stad rijzen de pan uit. Ze verkopen hun appartementen met dikke overwaarde en kunnen daar vaak een vrijstaande woonboerderij o.i.d. voor terugkopen een paar km verder. Dit was nooit gelukt in de stad. De extra reistijd (in NL is dat vaak max 30 minuten) nemen ze graag voor lief.

Ik denk dat de huizenprijzen eerder de hoofdreden zijn dan corona. Echter, corona heeft wel gezorgd voor een impuls mbt thuiswerken en meer behoefte aan buitenruimte. Dat kan best een beetje hebben meegeholpen
Zit je zelf toevallig ook in de leeftijdscategorie?
Ik wel namelijk, en bovenstaande heeft denk ik eerder met levensfase of levensgeluk te maken dan met huizenprijzen of corona. Volgens mij is het heel natuurlijk verloop om op een moment de stad uit te trekken als je kinderen krijgt en je te vestigen in een kleinere stad of dorp met meer ruimte, scholen en speelgelegenheden.
Volgens mij niet iets van nu, ik zag het 5 jaar geleden ook al. En ja, zelf ook gedaan.
pi_194221862
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 13:26 schreef Zocalo het volgende:

[..]

Zit je zelf toevallig ook in de leeftijdscategorie?
Ik wel namelijk, en bovenstaande heeft denk ik eerder met levensfase of levensgeluk te maken dan met huizenprijzen of corona. Volgens mij is het heel natuurlijk verloop om op een moment de stad uit te trekken als je kinderen krijgt en je te vestigen in een kleinere stad of dorp met meer ruimte, scholen en speelgelegenheden.
Volgens mij niet iets van nu, ik zag het 5 jaar geleden ook al. En ja, zelf ook gedaan.
Ja inderdaad, het klopt wat je zegt. Dit gebeurt al decennia lang. Een natuurlijke beweging van gezinnen uit de stad.

Echter het grote verschil is m.i. wel dat (nogmaals slechts gebaseerd op mijn ervaring) deze mensen anno nu het liefst in de stad waren blijven wonen, maar dan in bijv. een woning met een tuin. Ze geven het echter op na 3 jaar zoeken, omdat het onbetaalbaar blijkt. Je krijgt gewoon veel meer voor je geld op het platteland. Die kloof was vroeger niet zo groot.

Dus eens, het is een natuurlijk moment en dit zal inderdaad te maken hebben met - zoals jij het noemt - levensgeluk. Echter, toch ook zeker met de huizenprijzen. Voor dezelfde prijs was iedereen in de stad gebleven.
*******
pi_194222250
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 11:05 schreef Leandra het volgende:
Mensen in de randstad kijken nu idd ook wat verder buiten de stad idd.

Als je in Amsterdam al ziet dat Noord volgeplempt wordt met nieuwbouw dan kun je makkelijk nog een paar km noordelijker gaan zitten en voor dezelfde prijs wel de ruimte hebben.

90% van alle bezichtigingen in de Zaanstreek zijn Amsterdammers. Met 8 minuten zit je in de Coentunnel, er is geen erfpacht en de huizen hebben vaak karakter. In Koog a/d Zaan is praktisch alles binnen een week verkocht.

Ons huis in Westzaan staat nu 1.5 dag te koop en de aanvragen stromen ook binnen.

Noord is al lang niet meer zo aantrekkelijk als 20 jaar geleden. Parkeervergunningen, drukte en hoogbouw rukken op.
pi_194222282
Hier (Zuid-Limburg) gaat het in ieder geval nog achterlijk hard met de huizen. De zus van mijn vriendin heeft haar woning te koop gezet. 6 jaar geleden gekocht voor 250k. Huis staat 1 week te koop en het hoogste bod tot nu toe is 380k (staat te koop voor 350k).
pi_194222492
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 13:36 schreef sopzeep het volgende:

[..]

Ja inderdaad, het klopt wat je zegt. Dit gebeurt al decennia lang. Een natuurlijke beweging van gezinnen uit de stad.

Echter het grote verschil is m.i. wel dat (nogmaals slechts gebaseerd op mijn ervaring) deze mensen anno nu het liefst in de stad waren blijven wonen, maar dan in bijv. een woning met een tuin. Ze geven het echter op na 3 jaar zoeken, omdat het onbetaalbaar blijkt. Je krijgt gewoon veel meer voor je geld op het platteland. Die kloof was vroeger niet zo groot.

Dus eens, het is een natuurlijk moment en dit zal inderdaad te maken hebben met - zoals jij het noemt - levensgeluk. Echter, toch ook zeker met de huizenprijzen. Voor dezelfde prijs was iedereen in de stad gebleven.
Precies, en het is ook conjuctuur.

In een slechte conjuctuur gaan mensen naar de stad toe, dat zag je in 2010 tot 2015 ook, relatief geprijsd, minder woon- en werkverkeer, mogelijkheden om carriere te maken. Huizen in de stad gaan wel, in mijn oude wijk in Delft hebben huizen in het diepste dal van de crisis ook nooit meer dan 6 maanden te koop gestaan.

Maar met stijgende prijzen in de stad, instroom vanaf buiten (veel kenniswerkers tegenwoordig) worden de gebieden buiten de stad relatief snel aantrekkelijk.
pi_194222607
quote:
2s.gif Op donderdag 23 juli 2020 11:54 schreef skrn het volgende:
He, waar blijven de cijfers van het CBS nou?

Die zouden toch deze week komen. :(
Toch maar een mailtje gestuurd, dit zou de eerste maand zijn waarin het corona-effect naar voren zouden komen, en ik zie niks op de site.
pi_194223962
Kadaster-problemen, het CBS gaat hopelijk op 31 juli de gegevens van juni publiceren.
  zaterdag 25 juli 2020 @ 13:50:42 #151
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_194253277
Ik heb een optie voor een huurwoning van 42m2 op een goede locatie. 995 eu per maand. Ik twijfel... In principe kan ik makkelijk een appartementje van 42m2 kopen (c.a. 210.000 in mijn omgeving) dmv spaargeld. En zouden mijn vaste maandlasten rond de 700 zitten. Erg ruim dus.
Maar locatie is minder + de 'wat als het instort' gedachte?

Wat denken jullie?
  zaterdag 25 juli 2020 @ 14:20:47 #152
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_194253531
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 13:50 schreef Ciclon het volgende:
Ik heb een optie voor een huurwoning van 42m2 op een goede locatie. 995 eu per maand. Ik twijfel... In principe kan ik makkelijk een appartementje van 42m2 kopen (c.a. 210.000 in mijn omgeving) dmv spaargeld. En zouden mijn vaste maandlasten rond de 700 zitten. Erg ruim dus.
Maar locatie is minder + de 'wat als het instort' gedachte?

Wat denken jullie?
Hoe kom jij aan 700 euro per maand als je ook nog spaargeld hebt voor een woning van 210k? Met welke rente reken je? Of plus je van alles bij die "vaste maandlasten" op die je bij de huur niet hebt?

Verder: ligt eraan hoe lang je er wilt blijven wonen en wat voor krot dat koopappartement is. Vind het wel extreem duur, maar goed, ik ben geen Randstad-jochie, die schrikken van dit soort prijzen. :P
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  zaterdag 25 juli 2020 @ 14:33:50 #153
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_194253678
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 14:20 schreef JeOma het volgende:

[..]

Hoe kom jij aan 700 euro per maand als je ook nog spaargeld hebt voor een woning van 210k? Met welke rente reken je? Of plus je van alles bij die "vaste maandlasten" op die je bij de huur niet hebt?

Verder: ligt eraan hoe lang je er wilt blijven wonen en wat voor krot dat koopappartement is. Vind het wel extreem duur, maar goed, ik ben geen Randstad-jochie, die schrikken van dit soort prijzen. :P
Ik heb best potje dijk spaargeld. DIt zijn alle vaste lasten bij elkaar.
  zaterdag 25 juli 2020 @ 14:42:57 #154
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_194253796
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 14:33 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Ik heb best potje dijk spaargeld. DIt zijn alle vaste lasten bij elkaar.
Hmmmkay, dus die 995 zijn ook "alle vaste lasten bij elkaar"? Ik dacht dat dat huurprijs was. Maar het zijn dus wel degelijk appels en appels... :P
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  zaterdag 25 juli 2020 @ 19:45:42 #155
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_194257512
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 14:42 schreef JeOma het volgende:

[..]

Hmmmkay, dus die 995 zijn ook "alle vaste lasten bij elkaar"? Ik dacht dat dat huurprijs was. Maar het zijn dus wel degelijk appels en appels... :P
huur ja, excl gas water licht
pi_194334751
Het blijft maar stijgen. De meest krakkemikkige tussenwoningen van 80m2 gaan al voor 280+ in de randstad. En ook nog eens volop bezichtigingen, overbieden en binnen week weg.
pi_194334934
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 08:19 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Het blijft maar stijgen. De meest krakkemikkige tussenwoningen van 80m2 gaan al voor 280+ in de randstad. En ook nog eens volop bezichtigingen, overbieden en binnen week weg.
Yep, had ook zo'n krakkemikkige tussenwoning, ongeveer die prijs en grootte.

Ook weg.
  vrijdag 31 juli 2020 @ 09:09:42 #159
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_194335264
Ik merk wel dat we op het laatste moment nog een woning van het prijssegment weg hebben kunnen pakken. Ik zie al drie weken niks op funda erbij komen met de criteria die ik heb.

Maar zoals ik eerder ook al zei; kan aan de zomervakantie liggen.
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:14:39 #160
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_194350859
Kom nu ook in een spannende tijd, we kunnen een nieuwbouw woning krijgen (als we ja zeggen) voor 10% boven ons maximale leenbedrag. we hebben dus overwaarde nodig.

Als we de huidige woning kunnen verkopen voor minimaal 80% van de verwachtte vraagprijs zitten we goed, maar ja, het huis is pas klaar medio zomer 2021, wist je maar wat je kunt verwachten het komende jaar.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:16:41 #161
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_194350889
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 10:14 schreef zalkc het volgende:
Kom nu ook in een spannende tijd, we kunnen een nieuwbouw woning krijgen (als we ja zeggen) voor 10% boven ons maximale leenbedrag. we hebben dus overwaarde nodig.

Als we de huidige woning kunnen verkopen voor minimaal 80% van de verwachtte vraagprijs zitten we goed, maar ja, het huis is pas klaar medio zomer 2021, wist je maar wat je kunt verwachten het komende jaar.
Wat is goed zitten? Als je het maximale leenbedrag nodig hebt voor een huis dan is dat huis naar mijn mening te duur voor je.
2000 light years from home
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:19:49 #162
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_194350926
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 10:16 schreef Merkie het volgende:

[..]

Wat is goed zitten? Als je het maximale leenbedrag nodig hebt voor een huis dan is dat huis naar mijn mening te duur voor je.
Als ik het verkoop voor wat ik verwacht (of wat het nu in de markt zou doen), zit ik op 90% van de capaciteit. Exclusief loon partner, maar dat willen we niet meenemen in de berekening. Ik begrijp dat heel Fok! huizen contant aftikt uit de kontflap.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_194350943
http://www.telegraaf.nl/n(...)ieuwe-regels-kabinet

Stijgt nog wel even door die prijzen :)
blablablabla
pi_194350997
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 10:19 schreef zalkc het volgende:

[..]

Als ik het verkoop voor wat ik verwacht (of wat het nu in de markt zou doen), zit ik op 90% van de capaciteit. Exclusief loon partner, maar dat willen we niet meenemen in de berekening. Ik begrijp dat heel Fok! huizen contant aftikt uit de kontflap.
Precies. Moralistisch gezeik. En daarbij nieuwbouw, weinig stookkosten, weinig onderhoud. Scheelt al heel veel.
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:40:43 #165
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_194351146
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 10:27 schreef skrn het volgende:

[..]

Precies. Moralistisch gezeik. En daarbij nieuwbouw, weinig stookkosten, weinig onderhoud. Scheelt al heel veel.
mwah, er is altijd wel wat te zeggen voor maximale hypotheek nodig hebben. Als je allebei een jaarcontract hebt, geen kapitaal achter de hand, geen kapitaal in de familie, je moet alle kredietjes op telefoons afkopen om die laatste 5-duizend erbij te pakken. Ja dan ga je misschien te ver in mijn optiek, hoewel als je voor 1400 huurt en naar 800 hypotheek gaat is het nog steeds mogelijk te verantwoorden.

Ik ben ambtenaar in een aanloopschaal, vrouw zit in de zorg op weinig uren maar kan meer gaan werken als de kleine naar school gaat, beide ouders kunnen bijspringen als het moet, geen schulden verder, en de maandlasten gaan met 300-400 euro omhoog terwijl we nu 1250 per maand sparen. Ook het huis is een eindstation (2-onder-1 kap), dus wat de markt over de komende 5 jaar doet is niet relevant, over 30 jaar kijken we wel weer. Werkeloosheid is voor ons niet waarschijnlijk, scheiding weet je nooit, maar daar gaat niemand van uit die samen een huis koopt.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:45:16 #166
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_194351191
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 10:19 schreef zalkc het volgende:

[..]

Als ik het verkoop voor wat ik verwacht (of wat het nu in de markt zou doen), zit ik op 90% van de capaciteit. Exclusief loon partner, maar dat willen we niet meenemen in de berekening. Ik begrijp dat heel Fok! huizen contant aftikt uit de kontflap.
Nee helemaal niet, alleen de grenzen opzoeken zou ik niet aanraden.
2000 light years from home
pi_194351315
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 10:27 schreef skrn het volgende:

[..]

Precies. Moralistisch gezeik. En daarbij nieuwbouw, weinig stookkosten, weinig onderhoud. Scheelt al heel veel.
Cognitieve dissonantie gespot.
Verder moet ook nieuwbouw gewoon onderhouden worden, niet 'weinig'. Daar is ook geld voor nodig

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-08-2020 10:53:59 ]
pi_194351360
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 10:21 schreef Elan het volgende:
http://www.telegraaf.nl/n(...)ieuwe-regels-kabinet

Stijgt nog wel even door die prijzen :)
2k vvd

Bouwen met die zooi
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:00:41 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194351394
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 10:53 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Cognitieve dissonantie gespot.
Verder moet ook nieuwbouw gewoon onderhouden worden, niet 'weinig'
Klopt, maar het kost wel een stuk minder dan een huis uit 1966 onderhouden, tenzij dat recent een volledige opknapbeurt van onder tot boven heeft gehad en men daarin nergens gemakzuchtig is geweest.
Om het nog maar niet te hebben over de energiekosten, want dat scheelt met een nieuwbouwhuis wel degelijk.
Moet je geen huis kopen in een project waar men met stadsverwarming werkt, maar in ieder geval met een eigen warmtepomp, bij voorkeur een grondgebonden pomp en geen luchtpomp maar dat maakt het ook gelijk weer een stuk duurder.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:03:57 #170
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_194351434
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 09:09 schreef RickoKun het volgende:
Ik merk wel dat we op het laatste moment nog een woning van het prijssegment weg hebben kunnen pakken. Ik zie al drie weken niks op funda erbij komen met de criteria die ik heb.

Maar zoals ik eerder ook al zei; kan aan de zomervakantie liggen.
Zomervakantie is traditioneel een rustige periode in de woningmarkt.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_194351707
quote:
:D

Mooi huis wel. Jammer dat ie in Spijkenisse staat.
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:28:52 #173
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194351745
quote:
:D

Ik verwacht dat het snel genoeg weg is.... dit huis dan :')
Maar darn, je zult je adres nu door moeten geven, en een hypotheek voor dit adres moeten aanvragen en alles :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194351824
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 11:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

:D

Ik verwacht dat het snel genoeg weg is.... dit huis dan :')
Maar darn, je zult je adres nu door moeten geven, en een hypotheek voor dit adres moeten aanvragen en alles :X
De grappen ben je snel zat dan denk ik. En de grappen zullen nog jaren blijven aanhouden. :')
beter een knipoog dan een blauw oog
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:39:05 #175
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194351896
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 11:34 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

De grappen ben je snel zat dan denk ik. En de grappen zullen nog jaren blijven aanhouden. :')
Dat lijkt mij ook..... maar zie je jezelf al met de hypotheekadviseur bellen?
"Ik wil graag een afspraak voor een hypotheek op Corona 19" :')

Overigens kan ik ook voorstellen dat mensen denken dat je ze in de zeik neemt als je je adres vertelt.
Gelukkig gaat heel veel tegenwoordig digitaal en moet je vaak je postcode en huisnummer invullen en komt de straatnaam daarna automatisch, maar als je het persoonlijk moet doorgeven wordt het al lastiger.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194353892
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 08:19 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Het blijft maar stijgen. De meest krakkemikkige tussenwoningen van 80m2 gaan al voor 280+ in de randstad. En ook nog eens volop bezichtigingen, overbieden en binnen week weg.
Ben wel benieuwd met de negatieve berichten van afgelopen week. Eurozone economie krijgt flinke klappen.
pi_194353904
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 08:19 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Het blijft maar stijgen. De meest krakkemikkige tussenwoningen van 80m2 gaan al voor 280+ in de randstad. En ook nog eens volop bezichtigingen, overbieden en binnen week weg.
Welke Randstad regio?
Love is in the air!
pi_194353949
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 13:50 schreef Ciclon het volgende:
Ik heb een optie voor een huurwoning van 42m2 op een goede locatie. 995 eu per maand. Ik twijfel... In principe kan ik makkelijk een appartementje van 42m2 kopen (c.a. 210.000 in mijn omgeving) dmv spaargeld. En zouden mijn vaste maandlasten rond de 700 zitten. Erg ruim dus.
Maar locatie is minder + de 'wat als het instort' gedachte?

Wat denken jullie?
Mijn gedachte is dan 42 m2 wel heel erg klein is. In mijn regio kon ik zoiets kopen voor 125k. Nog net betaalbaar voor mij. Maar kosten koper etc verdien je pas na een paar jaar wonen terug. En hoelang wil je op 42m2 wonen....

Dat lijkt me iets voor als je voor jezelf weet dat je de komende 5+ jaar niet gaat samenwonen. Bijv. als je jong en student bent. Of juist oud en lekker alleen wilt blijven wonen. Ook als je bijv weet dat je geen leuke salarisgroei meer voor je ziet. Bijv. je werkt in een winkeltje en zal nooit modaal gaan verdienen.
pi_194354145
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 14:10 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Welke Randstad regio?
Rotterdam
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:31:10 #180
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194354169
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 14:29 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Rotterdam
Deze was hier net gepost:
quote:
127m²
¤ 250.000
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:12:30 #181
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_194356596
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 14:13 schreef tstile het volgende:

[..]

Mijn gedachte is dan 42 m2 wel heel erg klein is. In mijn regio kon ik zoiets kopen voor 125k. Nog net betaalbaar voor mij. Maar kosten koper etc verdien je pas na een paar jaar wonen terug. En hoelang wil je op 42m2 wonen....

Dat lijkt me iets voor als je voor jezelf weet dat je de komende 5+ jaar niet gaat samenwonen. Bijv. als je jong en student bent. Of juist oud en lekker alleen wilt blijven wonen. Ook als je bijv weet dat je geen leuke salarisgroei meer voor je ziet. Bijv. je werkt in een winkeltje en zal nooit modaal gaan verdienen.
Heb het afgewezen. Het zag er leuk uit, maar 1000 euro is wel erg veel en dan had ik het zelf ook nog eens aan moeten kleden. Eerst maar eens een nieuwe werkgever zoeken en wellicht over een paar maanden mijn slag slaan op de woningmarkt. Ik hoop echt op een 3 kamer appartement, anders een 2 kamer en dan neem ik de K&K maar als verlies.
pi_194375242
Zzp'ers zijn niet meer zo gewenst door de hypotheekverstrekkers. Ook een intentieverklaring daalt in aanzien.. https://www.ad.nl/wonen/h(...)verklaring~abd85857/
pi_194381282
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 10:53 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Cognitieve dissonantie gespot.
Verder moet ook nieuwbouw gewoon onderhouden worden, niet 'weinig'. Daar is ook geld voor nodig
Maximaal lenen is echt niet per seonverantwoord, of gevaarlijk, en in sommige veel gevallen misschien verstandig als je een tweede verhuizing later wil besparen. Het ligt er ook aan hoever je denkt je loon te gaan groeien (wat bij starters vaak best aanzienlijk is), of je een tweede inkomen erbij op telt, en inderdaad wat onderhouds- en stookkosten zullen zijn. Bij mij zijn die laatste al ruim meer dan mijn rente-lasten.
pi_194381346
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 14:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

Deze was hier net gepost:
[..]

127m²
¤ 250.000
Tja, wat zal er ik er van zeggen. :7

Ik vind het nadeel van Spike City is dat je toch ver van Rotterdam zit, en ook ver van de rest van de Randstad, ga eens naar Den Haag bijvoorbeeld. Het is beter nu die A4 er ligt, maar toch. Utrecht is ook al bijna een uur rijden vanuit Spike City. In dat opzicht ligt Sweat Lake City wel beter.
  maandag 3 augustus 2020 @ 11:38:09 #185
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194382575
quote:
10s.gif Op maandag 3 augustus 2020 09:57 schreef skrn het volgende:

[..]

Tja, wat zal er ik er van zeggen. :7

Ik vind het nadeel van Spike City is dat je toch ver van Rotterdam zit, en ook ver van de rest van de Randstad, ga eens naar Den Haag bijvoorbeeld. Het is beter nu die A4 er ligt, maar toch. Utrecht is ook al bijna een uur rijden vanuit Spike City. In dat opzicht ligt Sweat Lake City wel beter.
Punt is dat het regio Rotterdam is en ruim meer dan 80m² en onder de ¤ 280.000

Of het verder wel of niet handig wonen is is een tweede, als je in de regio Rotterdam wilt wonen dan voldoet het.

Maar goed, het is wel een mooie reactie die typisch in de "Ja maar..." sfeer past van mensen die constant roepen dat er niets voor een "normale" prijs te koop is behalve in Noord-Oost Groningen.
Zelfs Spijkenisse is al te ver van de Randstad :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194382651
quote:
10s.gif Op maandag 3 augustus 2020 09:57 schreef skrn het volgende:

[..]

In dat opzicht ligt Sweat Lake City wel beter.
Zwetermeer?
  maandag 3 augustus 2020 @ 12:49:01 #187
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_194383537
Nog maar een successtory voor de twijfelaars. Mijn zus kocht een week of 4 geleden een huis, zette vorige week vrijdag haar eigen huis te koop en is het 8 dagen later kwijt.
Dorpje in de randstad, eengezins tussenwoning, vraagprijs lag tussen 250 en 275 en is voor 10.000 boven de vraagprijs verkocht.

Er wordt dus nog steeds flink gekocht en verkocht. ;)
***
pi_194384204
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 11:38 schreef Leandra het volgende:

[..]

Punt is dat het regio Rotterdam is en ruim meer dan 80m² en onder de ¤ 280.000

Of het verder wel of niet handig wonen is is een tweede, als je in de regio Rotterdam wilt wonen dan voldoet het.

Maar goed, het is wel een mooie reactie die typisch in de "Ja maar..." sfeer past van mensen die constant roepen dat er niets voor een "normale" prijs te koop is behalve in Noord-Oost Groningen.
Zelfs Spijkenisse is al te ver van de Randstad :D
Oh, ik zeg helemaal niet dat er niks te koop is voor een normale prijs. Ik zeg wel dat de regio's die achter Rotterdam liggen niet heel lekker zijn op bereikbaarheid, omdat de rest van het land dan echt ver weg is. Vergist je niet, je moet altijd die maffe rivieren over, het komt herhaaldelijk voor dat tunnels dicht zijn, het is geen pretje. Mij verbaast het dus niet dat er woningen voor die prijs staan in Spijkenisse. Of Schiedam. Of Vlaardingen. Of Oud-Beijerland. Of Lekkerkerk. Of Dordrecht.

Rotterdam-stad en de hele noordkant richting Den Haag is dan wel duur.

Het is inderdaad kiezen of delen. :7
pi_194384252
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 12:49 schreef BE het volgende:
Nog maar een successtory voor de twijfelaars. Mijn zus kocht een week of 4 geleden een huis, zette vorige week vrijdag haar eigen huis te koop en is het 8 dagen later kwijt.
Dorpje in de randstad, eengezins tussenwoning, vraagprijs lag tussen 250 en 275 en is voor 10.000 boven de vraagprijs verkocht.

Er wordt dus nog steeds flink gekocht en verkocht. ;)
Het gaat nog steeds rete-snel.

Je kan beter nu kopen, heb je wel zekerheid op woongebied als je nog een baan hebt. Kun je in ieder geval wel door met je leven.
  maandag 3 augustus 2020 @ 22:52:26 #190
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_194392258
Nope.. ik zit heel goed
Al kijk ik altijd.

Maar dit is sowieso geen markt... oververhit. En allemaal weer onder water straks
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:20:33 #191
139330 TNA
For the stars that shine
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 18:07:44 #192
22565 asco
Los in deze tent
pi_194401421
Die babyboomers lachen zich toch de ballen uit de broek.
Voor 100000 gulden (of minder) een huis laten bouwen in de jaren 60 en 70 en nu 3, 4 ton EURO opstrijken. En vaak ook nog geen zak aan het huis laten doen nooit.

Als je een beetje op Funda gaat kijken springen je de tranen in de ogen.
Arme jeugd.
pi_194401466
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 18:07 schreef asco het volgende:
Die babyboomers lachen zich toch de ballen uit de broek.
Voor 100000 gulden (of minder) een huis laten bouwen in de jaren 60 en 70 en nu 3, 4 ton EURO opstrijken. En vaak ook nog geen zak aan het huis laten doen nooit.

Als je een beetje op Funda gaat kijken springen je de tranen in de ogen.
Arme jeugd.
12% rente op je hypotheek. Dat gaat lekker met aflossen.
pi_194402202
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 18:07 schreef asco het volgende:
Die babyboomers lachen zich toch de ballen uit de broek.
Voor 100000 gulden (of minder) een huis laten bouwen in de jaren 60 en 70 en nu 3, 4 ton EURO opstrijken. En vaak ook nog geen zak aan het huis laten doen nooit.

Als je een beetje op Funda gaat kijken springen je de tranen in de ogen.
Arme jeugd.
Aan de andere kant is er natuurlijk ook wel flink wat inflatie geweest sindsdien.. Eigenlijk moet je met reële prijzen werken..

Edit: interessante grafiek gevonden:

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2020 19:03:34 ( ) ]
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:55:47 #195
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_194402924
Er zijn wel wat meer factoren, waaronder betaalbaarheid. Ik kan straks een huis kopen voor het dubbele en nog steeds dezelfde maandlasten hebben. 10 jaar terug was de rente bijna 5% en nu 1,5-1,7% , tja aan het eind van de maand gaat het erom hoe ver je komt met je inkomen.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_194402985
Mwa, we zitten een beetje te twijfelen. Het is óf verhuizen naar een grotere woning of de huidige uitbouwen op de twee bovenste verdiepingen. Dat laatste is op zich wel mogelijk, maar 't is zo'n gedoe. Een nieuwe huis die alles wat we willen al heeft, dat is zeker een optie. We houden 't in ieder geval in de gaten.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_194405016
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 18:07 schreef asco het volgende:
Die babyboomers lachen zich toch de ballen uit de broek.
Voor 100000 gulden (of minder) een huis laten bouwen in de jaren 60 en 70 en nu 3, 4 ton EURO opstrijken. En vaak ook nog geen zak aan het huis laten doen nooit.
Wat een kul.
In die tijd was het gemiddelde inkomen ook substantieel lager, en bovenal de mogelijkheden te financieren véél moeilijker.

Bv moest men op één inkomen de hypotheek afsluiten en een rente van tegen de 10-11% was normaal.

Om die reden lag het aantal mensen dat in die tijd een koopwoning kon betalen ook véél lager.

Ligt dat nu op 60%, was dat toen 20%...
Tevens was er een veel substantiëlere woningnood.
Op rond de 13 miljoen mensen bv een totaal aantal woningen dat tegen de 4 miljoen lag.

Nu staan er voor 17 miljoen mensen 8 miljoen woningen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_194405129
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 22:08 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Wat een kul.
In die tijd was het gemiddelde inkomen ook substantieel lager, en bovenal de mogelijkheden te financieren véél moeilijker.

Bv moest men op één inkomen de hypotheek afsluiten en een rente van tegen de 10-11% was normaal.

Om die reden lag het aantal mensen dat in die tijd een koopwoning kon betalen ook véél lager.

Ligt dat nu op 60%, was dat toen 20%...
Tevens was er een veel substantiëlere woningnood.
Op rond de 13 miljoen mensen bv een totaal aantal woningen dat tegen de 4 miljoen lag.

Nu staan er voor 17 miljoen mensen 8 miljoen woningen.
Wat een kul. Vanaf ‘93 was de rente echt geen 10-11% meer, maar 6-7% of lager.
Op één iets bovenmodaal salaris kon je nog een vrijstaande woning kopen. Dat lukt nu echt niet meer.
pi_194405777
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 22:18 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Wat een kul. Vanaf ‘93 was de rente echt geen 10-11% meer, maar 6-7% of lager.
Op één iets bovenmodaal salaris kon je nog een vrijstaande woning kopen. Dat lukt nu echt niet meer.
Wie heeft het over 1993?
pi_194406429
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 22:18 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Op één iets bovenmodaal salaris kon je nog een vrijstaande woning kopen. Dat lukt nu echt niet meer.
Dat klinkt niet echt logisch. Wat je eigenlijk zegt is dat half Nederland toen een vrijstaande woning kon kopen. Dat zag ik niet echt terug in het straatbeeld...
*******
pi_194406710
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 22:52 schreef skrn het volgende:

[..]

Wie heeft het over 1993?
Dat was de tijd dat babyboomers prima een vrijstaande woning konden kopen. Ze waren toen een jaar of 40-45 oud, dus met een beetje normale baan kocht je toen makkelijk een vrijstaande woning. Die tijd is voorbij. Door het versoepelen van leenregels zijn we met z’n alleen meer gaan betalen voor iets wat een basisbehoefte is.
En dat noemen we dan ‘economische groei’.
pi_194406773
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 00:08 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Dat was de tijd dat babyboomers prima een vrijstaande woning konden kopen. Ze waren toen een jaar of 40-45 oud, dus met een beetje normale baan kocht je toen makkelijk een vrijstaande woning. Die tijd is voorbij. Door het versoepelen van leenregels zijn we met z’n alleen meer gaan betalen voor iets wat een basisbehoefte is.
En dat noemen we dan ‘economische groei’.
Toch vind ik je verhaal vreemd omdat meer dan 90 procent van de huizen in Nederland tot een rijtjeshuis of appartement behoort.
pi_194406890
Daarbij vind ik 40 of 45 vrij oud om de huizenmarkt te betreden. Beetje pech of de babyboomer van 30 jaar oud heeft de crash van 78 volledig mee kunnen pakken.

Dat de eerst helft van de jaren 90 het beste moment was om een huis te kopen, redelijke rente, lage prijzen, en achteraf gezien daarna een lange periode van economische groei, ja, dat is me wel bekend.

Maar ook die situatie is uitzonderlijk. Net zoals 2013, achteraf gezien.
  woensdag 5 augustus 2020 @ 01:22:53 #204
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194407212
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 22:18 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Wat een kul. Vanaf ‘93 was de rente echt geen 10-11% meer, maar 6-7% of lager.
Op één iets bovenmodaal salaris kon je nog een vrijstaande woning kopen. Dat lukt nu echt niet meer.
Whut? Iets boven modaal een vrijstaande woning? In Noord-Oost Groningen en Drenthe ja, niet in het midden van het land, nee ook niet in 1993.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194408893
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 01:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Whut? Iets boven modaal een vrijstaande woning? In Noord-Oost Groningen en Drenthe ja, niet in het midden van het land, nee ook niet in 1993.
Dit inderdaad. Totale kul. Anders had de helft van Nederland toen wel vrijstaand gewoond.

Ja, vrijstaande woningen waren toen goedkoper in absolute zin, maar destijds kon men veel minder financieren. De huizenprijzen stijgen gewoon mee naar mate we meer kunnen betalen.
*******
pi_194409083
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 09:24 schreef sopzeep het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Totale kul. Anders had de helft van Nederland toen wel vrijstaand gewoond.

Ja, vrijstaande woningen waren toen goedkoper in absolute zin, maar destijds kon men veel minder financieren. De huizenprijzen stijgen gewoon mee naar mate we meer kunnen betalen.
Volgens een rabobank onderzoek is dat ook de enige reden waarom huizenprijzen stijgen of dalen in NL. Ik zal vanavond eens even zieken naar de link.
Het woningaanbod speelt amper een rol volgens hun.

Vaak kijken mensen eenzijdig naar get verleden. Ja huizen waren goedkoper, echter de lonen waren lager en rentes hoger. Om hun mening nog wat krachtiger te majen wirdt dan ook vaak overdreven en sommigen maken er een wedstrijd van wie het beste kan overdrijven. Uitzonderingen worden bv ook vaak de standaard of zelfs de uitzondering de andere kant op.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194409848
Banken voorspelden in 2014 bijvoorbeeld nog een hele gematigde groei tot 2020:

https://www.ing.nl/media/(...)eau_tcm162-81534.pdf

Ook ABN Amro geloofde in 2015 niet in een snel herstel van de woningmarkt:

https://insights.abnamro.(...)e-op-de-woningmarkt/

Het is toch raar achteraf hoe banken zich toen ook massaal misrekenden. Ze hebben de hausse na 2015 totaal niet zien aankomen, ondanks de enorme prijsdalingen van huizen tijdens de crisis, (19% absoluut, 4% minder overdrachtsbelasting, en 10% inflatie na 2008), dit gecombineed met de lage rentes, en tadah je kan eigenlijk niet anders concluderen dat een snel herstel moest komen.

Maar banken zagen het in 2015 nog totaal anders.

Banken durven niet positief te zijn over de woningmarkt.
pi_194410200
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 01:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Whut? Iets boven modaal een vrijstaande woning? In Noord-Oost Groningen en Drenthe ja, niet in het midden van het land, nee ook niet in 1993.
Mijn ouders zijn van het einde van de babyboomgeneratie en die hebben begin jaren 90 een vrij nieuw vrijstaande woning gekocht voor 250.000 gulden. Omgeving van Zwolle. Die woning kost nu 600.000 euro.
Vanaf jaren 90 is die woning dus 5x over de kop gegaan. Je kan me veel vertellen, maar lonen zijn echt niet met factor 5 gestegen in 30 jaar. De betaalbaarheid van woningen is op dit moment gewoon slecht.
  woensdag 5 augustus 2020 @ 11:34:57 #209
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194410297
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 11:28 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Mijn ouders zijn van het einde van de babyboomgeneratie en die hebben begin jaren 90 een vrij nieuw vrijstaande woning gekocht voor 250.000 gulden. Omgeving van Zwolle. Die woning kost nu 600.000 euro.
Vanaf jaren 90 is die woning dus 5x over de kop gegaan. Je kan me veel vertellen, maar lonen zijn echt niet met factor 5 gestegen in 30 jaar. De betaalbaarheid van woningen is op dit moment gewoon slecht.
Omgeving Zwolle... daar heb je het al.

En nee, de lonen zijn niet factor 5 gestegen, maar de basis waarop een gezin een hypotheek kan nemen is wel anderhalf tot 2 inkomens geworden.
Dus dan zit je al op 3 tot 4 keer over de kop, gooi daarbij dat de regio Zwolle tegenwoordig minder een uithoek is ten opzichte van de Randstad als destijds en snapt waarom Zwolle nu duurder wordt.

De tekorten in de Randstad, en daarmee de hogere prijzen zorgen ook buiten de Randstad voor hogere prijzen.

Begin jaren 90 kostte een premie A koopwoning 120.000 gulden en een premie C tussen de 180.000 en 200.000 gulden.
Bij een premie C betekende dat vrije sector met een eenmalige korting, en let wel; je mocht nog steeds niet teveel verdienen als je daarvan gebruik wilde maken.

Ergo, als een gesubsidieerde tweekapper in 1990 200.000 gulden kostte, dan was een vrijstaande woning (die dus niet gesubsidieerd was) voor 250.000 gulden echt heel erg goedkoop.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194410341
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 11:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Omgeving Zwolle... daar heb je het al.

En nee, de lonen zijn niet factor 5 gestegen, maar de basis waarop een gezin een hypotheek kan nemen is wel anderhalf tot 2 inkomens geworden.
Dus dan zit je al op 3 tot 4 keer over de kop, gooi daarbij dat de regio Zwolle tegenwoordig minder een uithoek is ten opzichte van de Randstad als destijds en snapt waarom Zwolle nu duurder wordt.

De tekorten in de Randstad, en daarmee de hogere prijzen zorgen ook buiten de Randstad voor hogere prijzen.
Dit, en het feit dat de hypotheekrente destijds een factor 5 hoger was. Je kunt nu 5x zoveel lenen tegen dezelfde kosten als toen. In dat licht bezien is een prijsstijging van een factor 5 helemaal niet gek.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 5 augustus 2020 @ 11:40:54 #211
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194410360
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 11:39 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dit, en het feit dat de hypotheekrente destijds een factor 5 hoger was. Je kunt nu 5x zoveel lenen tegen dezelfde kosten als toen. In dat licht bezien is een prijsstijging van een factor 5 helemaal niet gek.
Klopt, als ik kijk wat wij nu kunnen lenen en wat we in 2013 konden lenen dan is dat al een enorm verschil.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194410482
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 11:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Omgeving Zwolle... daar heb je het al.

En nee, de lonen zijn niet factor 5 gestegen, maar de basis waarop een gezin een hypotheek kan nemen is wel anderhalf tot 2 inkomens geworden.
Dus dan zit je al op 3 tot 4 keer over de kop, gooi daarbij dat de regio Zwolle tegenwoordig minder een uithoek is ten opzichte van de Randstad als destijds en snapt waarom Zwolle nu duurder wordt.

De tekorten in de Randstad, en daarmee de hogere prijzen zorgen ook buiten de Randstad voor hogere prijzen.

Begin jaren 90 kostte een premie A koopwoning 120.000 gulden en een premie C tussen de 180.000 en 200.000 gulden.
Bij een premie C betekende dat vrije sector met een eenmalige korting, en let wel; je mocht nog steeds niet teveel verdienen als je daarvan gebruik wilde maken.

Ergo, als een gesubsidieerde tweekapper in 1990 200.000 gulden kostte, dan was een vrijstaande woning (die dus niet gesubsidieerd was) voor 250.000 gulden echt heel erg goedkoop.
Maar het tweede inkomen wordt toch niet volledig meegenomen in een hypotheek?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_194410629
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 11:39 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dit, en het feit dat de hypotheekrente destijds een factor 5 hoger was. Je kunt nu 5x zoveel lenen tegen dezelfde kosten als toen. In dat licht bezien is een prijsstijging van een factor 5 helemaal niet gek.
Je gaat er wel even aan voorbij dat je ook moet aflossen.
Als je een annuïteitenhypotheek van 125k tegen 7% uitzet betaal je 830 bruto, 529 netto. Als je 600.000 uitzet tegen 1,7% betaal je bruto 2129, netto 1773.
Scheelt dus ongeveer factor 3.
Ik vind dat een forse stijging. De lonen zijn niet zo hard gestegen, de modale lonen zijn gestegen met 90%. Dus hetzelfde huis is minder goed betaalbaar geworden.
  woensdag 5 augustus 2020 @ 12:02:34 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194410730
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 11:56 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Je gaat er wel even aan voorbij dat je ook moet aflossen.
Als je een annuïteitenhypotheek van 125k tegen 7% uitzet betaal je 830 bruto, 529 netto. Als je 600.000 uitzet tegen 1,7% betaal je bruto 2129, netto 1773.
Scheelt dus ongeveer factor 3.
Ik vind dat een forse stijging. De lonen zijn niet zo hard gestegen, de modale lonen zijn gestegen met 90%. Dus hetzelfde huis is minder goed betaalbaar geworden.
Het gros van de hypotheken in 1990 werd ook nog afgelost, juist de invoering van de aflossingsvrije hypotheek rond die tijd heeft de huizenprijzen doen exploderen.
Dit icm dubbele inkomens.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 5 augustus 2020 @ 12:03:41 #215
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194410753
quote:
16s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 11:49 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Maar het tweede inkomen wordt toch niet volledig meegenomen in een hypotheek?
Het laagste inkomen telt voor 80% mee...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 5 augustus 2020 @ 12:05:04 #216
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194410779
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 11:56 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Je gaat er wel even aan voorbij dat je ook moet aflossen.
Als je een annuïteitenhypotheek van 125k tegen 7% uitzet betaal je 830 bruto, 529 netto. Als je 600.000 uitzet tegen 1,7% betaal je bruto 2129, netto 1773.
Scheelt dus ongeveer factor 3.
Ik vind dat een forse stijging. De lonen zijn niet zo hard gestegen, de modale lonen zijn gestegen met 90%. Dus hetzelfde huis is minder goed betaalbaar geworden.
He berekening geeft dus precies aan wat ik al zei; 3 tot 4 maal hoger.

Hey gemiddelde gezin heeft 3 tot 4 maal meer inkomen dan in 1990.
En het gemiddelde gezin kon in 1990 ook geen huis voor 250.000 gulden kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194411032
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 12:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het laagste inkomen telt voor 80% mee...
Sinds wanneer eigenlijk en heeft het ooit voor 100% meegeteld?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194411046
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 12:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

He berekening geeft dus precies aan wat ik al zei; 3 tot 4 maal hoger.

Hey gemiddelde gezin heeft 3 tot 4 maal meer inkomen dan in 1990.
En het gemiddelde gezin kon in 1990 ook geen huis voor 250.000 gulden kopen.
Mijn ouders waren toen gemiddeld en konden toen een huis kopen van 180 duizend met wat eigen geld. Dat huis is nu 2 ton in euros waard.
Ze laten een kleine hypotheek staan ivm erfbelasting maar het is nu wel bijna hun gehele vermogen. Laatst hebben ze de hypotheek overgesloten ivm de flink lagere rente.
Dat is trouwens in schagen voor de geintereseerden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194411164
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 12:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

He berekening geeft dus precies aan wat ik al zei; 3 tot 4 maal hoger.

Hey gemiddelde gezin heeft 3 tot 4 maal meer inkomen dan in 1990.
En het gemiddelde gezin kon in 1990 ook geen huis voor 250.000 gulden kopen.
Een gemiddeld gezin heeft 3 tot 4 keer meer inkomen?
Ja, dat geldt alleen als je van 1 baan naar 2 banen gaat. Waar je vroeger op 1 salaris kon kopen heb je nu 2 salarissen nodig. Dus voor hetzelfde huis moet je nu allebei werken. Ik zie niet in hoe dat positief is.
  woensdag 5 augustus 2020 @ 12:56:50 #220
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194411559
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 12:32 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Een gemiddeld gezin heeft 3 tot 4 keer meer inkomen?
Ja, dat geldt alleen als je van 1 baan naar 2 banen gaat. Waar je vroeger op 1 salaris kon kopen heb je nu 2 salarissen nodig. Dus voor hetzelfde huis moet je nu allebei werken. Ik zie niet in hoe dat positief is.
Ik zeg ook niet dat het positief is maar het feit is dat destijds de norm was dat er 1 werkende in het gezin was (vrouwen stopten meestal nog met werken zodra ze kinderen kregen).
Tegenwoordig is de norm dat er twee inkomens per gezin zijn, derhalve is het logisch dat de prijzen van huizen stijgen want het is niet zo dat de inkomensnorm voor een gezin kan veranderen terwijl tegelijkertijd zaken als huizen niet duurder worden, zo werkt dat simpelweg niet.

Zoals eerder gezegd; huizenprijzen stijgen omdat men zich hogere prijzen kan permitteren, een hoger gezinsinkomen, aflossingsvrije hypotheken en lage rentes spelen daarbij een grote rol.
Waarbij de rol van de aflossingsvrije hypotheken gelukkig komt te vervallen de komende jaren, maar daar waar een gezin het in 1990 met een inkomen van ƒ 42.000 = ¤ 19.059 moest doen is dat nu ongeveer ¤ 55.000 als we uitgaan van anderhalf inkomen per gezin, maar waarschijnlijk zit het dichterbij de ¤ 70.000.
Dus daar zijn we weer; 3 tot 4 maal zoveel.

En dan hebben we het nog niet over het bruto-netto verhaal.
Als je in 1990 ¤ 19.059 bruto per jaar verdiende dan was dat bruto per maand ¤ 1.471 en netto ¤ 980
Als je nu ¤ 37.000 bruto per jaar verdient dan is dat bruto per maand ¤ 3.083 en netto ¤ 2.388
Netto houden we ruim ¤ 300 per maand meer over dan we zouden doen met het belastingstelsel van 1990.

Ergo; het besteedbaar inkomen per gezin is van ¤ 980 netto in 1990 naar ¤ 3.582 gegaan, wederom 3 tot 4 keer zoveel....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 5 augustus 2020 @ 13:02:23 #221
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194411647
Het is overigens ook zo dat één voorbeeld niet de norm is, want laten we eerlijk zijn, een stel van 29 en 21 dat een nieuwbouw tweekapper van 400.000 koopt is ook niet echt de norm in NL.... maar dat neemt niet weg dat het wel gebeurt.
Dus als hun kinderen over 30 jaar op internet gaan lopen roepen dat hun ouders in 2020 gewoon een tweekapper van 400K konden kopen terwijl ze 29 en 21 waren dan zegt dat niet heel veel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194411861
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 12:32 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Een gemiddeld gezin heeft 3 tot 4 keer meer inkomen?
Ja, dat geldt alleen als je van 1 baan naar 2 banen gaat. Waar je vroeger op 1 salaris kon kopen heb je nu 2 salarissen nodig. Dus voor hetzelfde huis moet je nu allebei werken. Ik zie niet in hoe dat positief is.
Positief is het zeker niet. Je zult nu maar alleen zijn bijvoorbeeld...

De welvaartstijging komt ook voornamelijk omdat we meer zijn gaan werken met allerlei belastingkortingen voor vrouwen die erbij werken met kinderen.

De welvaartstijging komt niet door stijgende waardevaste lonen, want dat is er al 40 jaar niet meer of nauwelijks.

Daarnaast heeft de rabobank onderzocht dat de huizenprijzen in NL dalen of stijgen naar de financieringsmogelijkheid en niet op schaarste of overvloed aan huizen.

Netto heeft het meer of minder werken dus weinig verschil op de prijs van een woning in zijn algemeenheid. Uitzonderingen daargelaten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194411925
Ik zie een opvallende toename van skinny jeans dragende mannen met baarden en knotjes op een fixie door mijn buurt fietsen. Moet ik mij nu zorgen maken om verder stijgende huizenprijzen?
pi_194411968
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 13:20 schreef appeleibanaan het volgende:
Ik zie een opvallende toename van skinny jeans dragende mannen met baarden en knotjes op een fixie door mijn buurt fietsen. Moet ik mij nu zorgen maken om verder stijgende huizenprijzen?
Wil je verhuizen naar een duurdere woning, dan wel
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194411991
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 13:20 schreef appeleibanaan het volgende:
Ik zie een opvallende toename van skinny jeans dragende mannen met baarden en knotjes op een fixie door mijn buurt fietsen. Moet ik mij nu zorgen maken om verder stijgende huizenprijzen?
Wat voor werk doen dat soort mannen? stukadoor?
pi_194412025
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 13:25 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Wat voor werk doen dat soort mannen? stukadoor?
Het zou ook nog kunnen dat die mensen vrouwen zijn, want je bent tegenwoordig naar gevoel man of vrouw en niet meer naar uiterlijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194412410
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 12:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat het positief is maar het feit is dat destijds de norm was dat er 1 werkende in het gezin was (vrouwen stopten meestal nog met werken zodra ze kinderen kregen).
Tegenwoordig is de norm dat er twee inkomens per gezin zijn, derhalve is het logisch dat de prijzen van huizen stijgen want het is niet zo dat de inkomensnorm voor een gezin kan veranderen terwijl tegelijkertijd zaken als huizen niet duurder worden, zo werkt dat simpelweg niet.

Zoals eerder gezegd; huizenprijzen stijgen omdat men zich hogere prijzen kan permitteren, een hoger gezinsinkomen, aflossingsvrije hypotheken en lage rentes spelen daarbij een grote rol.
Waarbij de rol van de aflossingsvrije hypotheken gelukkig komt te vervallen de komende jaren, maar daar waar een gezin het in 1990 met een inkomen van ƒ 42.000 = ¤ 19.059 moest doen is dat nu ongeveer ¤ 55.000 als we uitgaan van anderhalf inkomen per gezin, maar waarschijnlijk zit het dichterbij de ¤ 70.000.
Dus daar zijn we weer; 3 tot 4 maal zoveel.

En dan hebben we het nog niet over het bruto-netto verhaal.
Als je in 1990 ¤ 19.059 bruto per jaar verdiende dan was dat bruto per maand ¤ 1.471 en netto ¤ 980
Als je nu ¤ 37.000 bruto per jaar verdient dan is dat bruto per maand ¤ 3.083 en netto ¤ 2.388
Netto houden we ruim ¤ 300 per maand meer over dan we zouden doen met het belastingstelsel van 1990.

Ergo; het besteedbaar inkomen per gezin is van ¤ 980 netto in 1990 naar ¤ 3.582 gegaan, wederom 3 tot 4 keer zoveel....
Dit. Het is heel simpel. We hebben ivm inflatie steeds meer geld en kunnen ivm de lage rente steeds makkelijker steeds meer lenen. Mensen gaan dat geld ook inzetten op de woningmarkt, dus gaan de prijzen omhoog.

Leandra legt het volgens mij vrij duidelijk uit.

In het kader van deze discussie kun je ook kijken naar de woonlasten ratio (woonlasten als percentage van je besteedbaar huishoudinkomen). Volgens mij liet recent onderzoek zien dat Belgen, Zweden en Britten relatief nog meer kwijt zijn aan woonlasten mbt koopwoningen.
*******
pi_194413723
De grootste prijsstijging van huizen deed zich voor tussen 1995 en 2000. Sindsdien is het redelijk gematigd, onder andere door de crisis. Toen we euro's kregen, was een huis ook al 2 ton gemiddeld waard. Nu zitten me net op 3 ton plus. Dat is dan 2.5% per jaar erbij, net iets hoger dan inflatie.

Ik ken iemand die een huis gekocht heeft in 2005 en verkocht in 2018. Winst gehaald, zeker, maar met een rendement van 1.5% per jaar, dus onder inflatie-niveau.

Zo dramatisch is het niet. Of je referentie is jaren '90, dan is het janken met de pet op.

Het moet niet gaan doordenderen. Een rem erop zou voor iedereen beter zijn denk ik.
pi_194413821
Ik zie op Funda trouwens meer huizen staan met oplevering over 6 maanden, of al diep in 2021.

Je kan beter nu maar de prijs fixeren, natuurlijk. :7

(zou ik ook doen als ik bijvoorbeeld naar nieuwbouw wil)
  donderdag 6 augustus 2020 @ 08:54:12 #230
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_194423806
quote:
14s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 16:02 schreef skrn het volgende:
Ik zie op Funda trouwens meer huizen staan met oplevering over 6 maanden, of al diep in 2021.

Je kan beter nu maar de prijs fixeren, natuurlijk. :7

(zou ik ook doen als ik bijvoorbeeld naar nieuwbouw wil)
Ik zou het nog niet op Funda zetten dan, maar in de stille verkoop, anders krijgt het een "luchtje" als het er te lang op staat. zoveel starters vanuit huur of thuis zijn er nu ook weer niet. Tenminste, dat gaan wij doen met onze nieuwbouw plannen.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_194425024
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 08:54 schreef zalkc het volgende:

[..]

Ik zou het nog niet op Funda zetten dan, maar in de stille verkoop, anders krijgt het een "luchtje" als het er te lang op staat. zoveel starters vanuit huur of thuis zijn er nu ook weer niet. Tenminste, dat gaan wij doen met onze nieuwbouw plannen.
Oh, ja, dan is een stille verkoop wel handig. Want niet iedereen zit je wachten op een huis dat pas volgend jaar beschikbaar wordt, dus dan kan het huis inderdaad wel langer op Funda staan (en dat is funest voor de prijs).
pi_194433319
quote:
14s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 14:57 schreef skrn het volgende:
https://fd.nl/economie-po(...)eling-op-woningmarkt

Woningmarkt staat als een huis.
De tsunami komt op ons af en wij zitten op het strand en zeggen tegen elkaar dat het best lekker weer is.

Ben erg benieuwd naar deze peiling als de steunmaatregelen zijn afgebouwd en de economische klap zich daadwerkelijk vertaalt in faillissementen en massa-ontslagen.
pi_194440414
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 13:20 schreef appeleibanaan het volgende:
Ik zie een opvallende toename van skinny jeans dragende mannen met baarden en knotjes op een fixie door mijn buurt fietsen. Moet ik mij nu zorgen maken om verder stijgende huizenprijzen?
Als je een koophuis hebt mogen nu de eurotekens in je ogen verschijnen >:) Over een paar maanden een Marqt in de wijk en dan zit je helemaal gebakken.
pi_194440579
https://www.rtlnieuws.nl/(...)strengere-regels?amp

Aantal afgewezen hypotheekaanvragen verdubbeld dus. Het is nog steeds laag maar ben benieuwd of dit nog verder gaat oplopen.
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:22:59 #236
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_194440627
Wij hebben juist ons huis verkocht en gaan niks weer kopen. We mogen een tiny house bouwen op grond wat van een stichting is. Proberen daar een ecodorpje te stichten. Blij dat ik van de hypotheek af ben. Voor 400 euro zit ik nu in een boerderij op 5000 m2 grond, volgend voorjaar start de bouw. Zoveel mogelijk lasten verlagen, huur wordt elk jaar minder. Zo stop ik over 5 jaar met werken voor een baas.
To BG or not to BG!
pi_194440628
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 11:04 schreef skrn het volgende:
Banken voorspelden in 2014 bijvoorbeeld nog een hele gematigde groei tot 2020:

https://www.ing.nl/media/(...)eau_tcm162-81534.pdf

Ook ABN Amro geloofde in 2015 niet in een snel herstel van de woningmarkt:

https://insights.abnamro.(...)e-op-de-woningmarkt/

Het is toch raar achteraf hoe banken zich toen ook massaal misrekenden. Ze hebben de hausse na 2015 totaal niet zien aankomen, ondanks de enorme prijsdalingen van huizen tijdens de crisis, (19% absoluut, 4% minder overdrachtsbelasting, en 10% inflatie na 2008), dit gecombineed met de lage rentes, en tadah je kan eigenlijk niet anders concluderen dat een snel herstel moest komen.

Maar banken zagen het in 2015 nog totaal anders.

Banken durven niet positief te zijn over de woningmarkt.
Als je in 2015 naar de banken hebt geluisterd en dacht nee ik wacht nog ff en je nu beseft hoe goedkoop je destijds een huis had kunnen kopen :D
pi_194440636
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 19:44 schreef Heph844 het volgende:

[..]

De tsunami komt op ons af en wij zitten op het strand en zeggen tegen elkaar dat het best lekker weer is.

Ben erg benieuwd naar deze peiling als de steunmaatregelen zijn afgebouwd en de economische klap zich daadwerkelijk vertaalt in faillissementen en massa-ontslagen.
Die tsunami laat wel erg lang op zich wachten, ik wacht er al 20 jaar op. Ik zag wel een klein golfje je in 2013. Daar werden mijn voeten wat nat van.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194440659
quote:
Het leidt soms tot vervelende situaties waarbij de aankoop van een huis onverwacht in gevaar komt omdat het bedrijf zelf nog niet aan het personeel had verteld dat er reorganisatieplannen zijn.
Lekker dan. _O-
pi_194440668
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 10:22 schreef oppiedoppie het volgende:
Wij hebben juist ons huis verkocht en gaan niks weer kopen. We mogen een tiny house bouwen op grond wat van een stichting is. Proberen daar een ecodorpje te stichten. Blij dat ik van de hypotheek af ben. Voor 400 euro zit ik nu in een boerderij op 5000 m2 grond, volgend voorjaar start de bouw. Zoveel mogelijk lasten verlagen, huur wordt elk jaar minder. Zo stop ik over 5 jaar met werken voor een baas.
Mooi dat je je droom najaagd. Dat ga ik ook doen. Ik zoek nu naar een huis van rond de 4 ton wat mijn drooomhuis moet worden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:24:57 #241
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_194442224
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 10:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Mooi dat je je droom najaagd. Dat ga ik ook doen. Ik zoek nu naar een huis van rond de 4 ton wat mijn drooomhuis moet worden.
Hier in Drenthe kun je daar een 'kasteel' voor kopen.
To BG or not to BG!
pi_194442632
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 10:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Die tsunami laat wel erg lang op zich wachten, ik wacht er al 20 jaar op. Ik zag wel een klein golfje je in 2013. Daar werden mijn voeten wat nat van.
Mijn punt is meer dat mensen vertrouwen hebben in de woningmarkt omdat ze het idee hebben dat het allemaal wel meevalt met die crisis.

Zie het gelinkte artikel, bij de begin van de Corona-crisis waren mensen nog ongerust, inmiddels is het vertrouwen weer helemaal terug. Men beseft zich onvoldoende dat een recessie waarin de economie met vele procenten daalt in een jaar hele zware gevolgen gaat hebben. Die golf gaat nu pas komen.
pi_194442636
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 12:24 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]

Hier in Drenthe kun je daar een 'kasteel' voor kopen.
De een wordt gelukkig van een tiny house, de ander wil meer ruimte. De een vindt het fijn om zo weinig mogelijk vaste lasten te hebben, de ander kan meer dragen of stelt andere prioriteiten. De een woont liever in de stad waar vele gebeurt, de ander houdt van de rust van het platteland.

Ik zou zelf doodongelukkig worden in Drenthe.
pi_194442685
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 12:56 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Mijn punt is meer dat mensen vertrouwen hebben in de woningmarkt omdat ze het idee hebben dat het allemaal wel meevalt met die crisis.

Zie het gelinkte artikel, bij de begin van de Corona-crisis waren mensen nog ongerust, inmiddels is het vertrouwen weer helemaal terug. Men beseft zich onvoldoende dat een recessie waarin de economie met vele procenten daalt in een jaar hele zware gevolgen gaat hebben. Die golf gaat nu pas komen.
Zal het dan nu toch gebeuren na 20 jaar gewacht te hebben met in die tijd vele niet uitgekomen voorspellingen... We gaan het zien.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:08:43 #245
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_194442844
Dan heb je het structurele tekort nog niet opgelost, er zijn 275-325 duizend woningzoekenden op dit moment en een aanbod op Funda van 93 duizend (waar bijna de helft al verkocht is, maar de stille verkoop en nog niet gepubliceerden kunnen dat mogelijk compenseren).

Ook al is het aantal potentiële kopers straks minder dan de helft, dan nog is er meer vraag dan aanbod. Zolang de rente laag is, de werkloosheid onder de 10% (of daaromtrent) zal de vraag boven het aanbod blijven en gezien de aard van de crisis zullen banken wel terughoudender zijn als vorig jaar, maar niet de taferelen uit 2008-2013

Nu is het gevoel dat het vaccin in een half jaar beschikbaar is en dat dan alles wel weer als vanouds gaat worden, als dat waanbeeld sterk genoeg blijft hoef je voorlopig geen extreme dalingen te verwachten.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:08:48 #246
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_194442845
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 12:56 schreef Lafoy het volgende:

[..]

De een wordt gelukkig van een tiny house, de ander wil meer ruimte. De een vindt het fijn om zo weinig mogelijk vaste lasten te hebben, de ander kan meer dragen of stelt andere prioriteiten. De een woont liever in de stad waar vele gebeurt, de ander houdt van de rust van het platteland.

Ik zou zelf doodongelukkig worden in Drenthe.
Precies. En gelukkig maar. Alhoewel er steeds meer mensen toch deze kant op komen om de rust te zoeken. Waardoor de huizenprijzen ook hier langzaam omhoog gaan.

En soms verander je in je leven van mening. Nu ik ouder wordt krijg ik andere prioriteiten en kijk ik anders tegen de dingen aan. Plots zag ik mn huis als een opslag van spullen waarvan 90% niet wordt gebruikt. Dus weg ermee en ruimte aanpassen.

Maar minder lasten willen hebben betekend niet perse dat je onvoldoende draagkracht hebt om groter en meer te kunnen betalen.
Ik vergroot mijn vermogen en verminder mn spullen en leefruimte.
Geen rente betalen aan de bank en eerder stoppen met werken. En ik lig op schema om met 55 te stoppen met werken.
To BG or not to BG!
  Moderator vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:02:21 #247
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194443724
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 11:28 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Mijn ouders zijn van het einde van de babyboomgeneratie en die hebben begin jaren 90 een vrij nieuw vrijstaande woning gekocht voor 250.000 gulden. Omgeving van Zwolle. Die woning kost nu 600.000 euro.
Vanaf jaren 90 is die woning dus 5x over de kop gegaan. Je kan me veel vertellen, maar lonen zijn echt niet met factor 5 gestegen in 30 jaar. De betaalbaarheid van woningen is op dit moment gewoon slecht.
Ja mijn ouders hebben in de jaren 60 een vrijstaand boederijtje gekocht met een lapje grond (twee percelen) voor 75000 gulden tegen 3% rente, wat inmiddels in het midden van de stad ligt (toen nog aan de rand) en de buurman verkoopt een kleiner pand met minder grond voor een half miljoen... Als je in de toekomst kunt kijken kun je voor een dubbeltje de wereld rond.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:42:12 #248
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_194444437
quote:
88s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 14:02 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja mijn ouders hebben in de jaren 60 een vrijstaand boederijtje gekocht met een lapje grond (twee percelen) voor 75000 gulden tegen 3% rente, wat inmiddels in het midden van de stad ligt (toen nog aan de rand) en de buurman verkoopt een kleiner pand met minder grond voor een half miljoen... Als je in de toekomst kunt kijken kun je voor een dubbeltje de wereld rond.
Manhattan is in 1624 voor 60 gulden gekocht en nu 1750 miljard dollar waard. (een timmerman verdiende toen 1 gulden per dag, Laten we zeggen 25 gulden in de maand aangezien er op zaterdag werd doorgewerkt)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_194445985
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 13:08 schreef zalkc het volgende:
Dan heb je het structurele tekort nog niet opgelost, er zijn 275-325 duizend woningzoekenden op dit moment en een aanbod op Funda van 93 duizend (waar bijna de helft al verkocht is, maar de stille verkoop en nog niet gepubliceerden kunnen dat mogelijk compenseren).

Ook al is het aantal potentiële kopers straks minder dan de helft, dan nog is er meer vraag dan aanbod. Zolang de rente laag is, de werkloosheid onder de 10% (of daaromtrent) zal de vraag boven het aanbod blijven en gezien de aard van de crisis zullen banken wel terughoudender zijn als vorig jaar, maar niet de taferelen uit 2008-2013

Nu is het gevoel dat het vaccin in een half jaar beschikbaar is en dat dan alles wel weer als vanouds gaat worden, als dat waanbeeld sterk genoeg blijft hoef je voorlopig geen extreme dalingen te verwachten.
Precies, dit was ook mijn analyse toen dit topic van start ging.

Geen echte prijsdalingen behalve als de rente omhoog gaat. Maar die rente gaat niet omhoog, want dan is de hele wereld failliet. :')

De vraag is reëel, er is te weinig gebouwd, Nederland blijft een aantrekkelijk land.
pi_194447912
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 10:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Die tsunami laat wel erg lang op zich wachten, ik wacht er al 20 jaar op. Ik zag wel een klein golfje je in 2013. Daar werden mijn voeten wat nat van.
Waarschijnlijk zit Heph844 over 20 jaar nog steeds op de tsunami te wachten ;)
*******
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 18:46:42 #251
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_194447989
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 18:39 schreef sopzeep het volgende:

[..]

Waarschijnlijk zit Heph844 over 20 jaar nog steeds op de tsunami te wachten ;)
het nadeel met doemdenkers is dat ze altijd gelijk krijgen, als je maar lang genoeg wacht. In de jaren 70 had je vast ook mensen die waarschuwden voor pandemieën.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:27:50 #252
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194449231
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 18:46 schreef zalkc het volgende:

[..]

het nadeel met doemdenkers is dat ze altijd gelijk krijgen, als je maar lang genoeg wacht. In de jaren 70 had je vast ook mensen die waarschuwden voor pandemieën.
Ook mensen die waarschuwden voor een klap op de huizenmarkt, en die kwam begin jaren 80 ook.
Neemt niet wet dat als ze in 1984 kochten waarschijnlijk nog wel net zoveel betaalden als ze in 1975 gedaan zouden hebben.

Je ziet het nu ook weer; we zijn 10 jaar na de klap op de huizenmarkt en de prijzen zitten vrijwel overal alweer boven het niveau van 2008.
Wie in 2013-2015 kocht is straks de spekkoper van deze markt.

En natuurlijk komt er een klap, maar gezien er al een geweest moeten er hele rare dingen gebeuren eer hij binnen 5 jaar weer komt (het kan natuurlijk, behalve Corona kan er nog veel meer ontwrichtends plaatsvinden), maar het kan ook zijn dat het nog 20 jaar (of langer) duurt, en dan kunt je wel wachten op de volgende klap om in te stappen, maar mensen die wachten op de klap zijn meestal degenen die de bodem van de markt niet als zodanig herkennen, die wachten nog op de klap als de prijzen gehalveerd zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:35:25 #253
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_194449327
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 20:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ook mensen die waarschuwden voor een klap op de huizenmarkt, en die kwam begin jaren 80 ook.
Neemt niet wet dat als ze in 1984 kochten waarschijnlijk nog wel net zoveel betaalden als ze in 1975 gedaan zouden hebben.

Je ziet het nu ook weer; we zijn 10 jaar na de klap op de huizenmarkt en de prijzen zitten vrijwel overal alweer boven het niveau van 2008.
Wie in 2013-2015 kocht is straks de spekkoper van deze markt.

En natuurlijk komt er een klap, maar gezien er al een geweest moeten er hele rare dingen gebeuren eer hij binnen 5 jaar weer komt (het kan natuurlijk, behalve Corona kan er nog veel meer ontwrichtends plaatsvinden), maar het kan ook zijn dat het nog 20 jaar (of langer) duurt, en dan kunt je wel wachten op de volgende klap om in te stappen, maar mensen die wachten op de klap zijn meestal degenen die de bodem van de markt niet als zodanig herkennen, die wachten nog op de klap als de prijzen gehalveerd zijn.
De klap van 2008-2013 was ook het gevolg van een kredietcrisis, waardoor er letterlijk minder geld kon worden uitgeleend, dat was eigenlijk het grootste probleem. De crisis daarvoor 2001-2004 was een knappen van de dotcom-bubble en 9/11, die crisis had vrijwel geen effect op de huizenmarkt.

Momenteel lijkt de crisis meer op die van 2001-2003 dan op die van 2008-2013. En om het korte geheugen op te frissen, na 11 september waren er echt mensen die dachten dat de wereld zou vergaan.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_194449457
De overheden accepteren ook geen massawerkloosheid en dalende beurskoersen meer. Dan wordt er maar geld geprint. Ongekend veel in deze crisis. Een huis is altijd goed om te hebben tegen inflatie dus ik zou nooit verkopen om te gaan huren. Dan ben je aan de leeuwen overgeleverd.

Overigens zijn dalende huizenprijzen ook onacceptabel gebleken voor de politiek. Ik zie ze al de leennormen weer verruimen en de overdrachtsbelasting op 0 zetten. De belangen zijn te groot.
pi_194450156
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 18:39 schreef sopzeep het volgende:

[..]

Waarschijnlijk zit Heph844 over 20 jaar nog steeds op de tsunami te wachten ;)
Ik ben verre van een doemdenker hoor. Ik vind het alleen altijd verwonderlijk als mensen enkel de huidige trend weten door te trekken.

Toen ik voor het eerst een huis kocht was het mantra dat de huizenmarkt alleen maar omhoog gaat. Dus hup, aflossingsvrije hypotheek en financier vooral alles mee. Want je huis wordt alleen maar meer waard terwijl de inflatie langzaam je schuld weg eet.

Toen kwam de financiële crisis en weet ik nog goed hoeveel mensen (ook hier op het Fok! forum) voorspelden dat de huizenmarkt volledig in elkaar zou storten. Dit was pas het begin van het knappen van de zeepbel, huizenprijzen zouden nog zeker met tientallen procenten extra dalen.

Nu zijn we weer aardig wat jaartjes gestegen en zitten we kennelijk weer vrolijk in het mantra dat huizenprijzen alleen nog kunnen stijgen.

Dit ondanks talloze rapporten van gerenommeerde instituten die allemaal wijzen op dé grote kwetsbaarheid van Nederland, namelijk dat de economische conjunctuur en de huizenmarkt elkaar versterken, omdat Nederlandse huishoudens nauwelijks vermogen hebben behalve hun woning en hun pensioen. Oftewel als het slecht gaat met de economie gaat het slechter met de huizenmarkt, dondert het consumentenvertrouwen in elkaar en gaat het daardoor nog slechter met de economie. En precies omgekeerd in tijden van hoogconjunctuur.

En dan zou de grootste economische klap sinds de tweede wereldoorlog geen effect hebben? We zullen zien, maar ik denk dat mensen hier onderschatten hoe groot de invloed van massa-psychologie is op de woningmarkt.

En nogmaals, de omvang van die klap is totaal nog niet doorgedrongen tot de Nederlandse bevolking, omdat de overheid die tot nu toe grotendeels heeft opgevangen

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-08-2020 21:32:23 ]
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:56:35 #256
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194450578
Als je het over de looptijd van een hypotheek bekijkt (30 jaar) dan gaat het ook alleen maar omhoog.
Dat in die 30 jaar soms ook een daling zit geeft niet, dat wordt binnen die 30 jaar wel weer rechtgetrokken.

Overigens maakt het met volledig annuïtaire hypotheken sowieso nier zoveel uit wat de huizenmarkt op de langere termijn doet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194463670
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 20:46 schreef Confetti het volgende:
De overheden accepteren ook geen massawerkloosheid en dalende beurskoersen meer. Dan wordt er maar geld geprint. Ongekend veel in deze crisis. Een huis is altijd goed om te hebben tegen inflatie dus ik zou nooit verkopen om te gaan huren. Dan ben je aan de leeuwen overgeleverd.

Overigens zijn dalende huizenprijzen ook onacceptabel gebleken voor de politiek. Ik zie ze al de leennormen weer verruimen en de overdrachtsbelasting op 0 zetten. De belangen zijn te groot.
Eens, een koophuis verkopen om te gaan huren is niet handig. De winst van een huis is dat je geen huur meer hoeft te betalen. Zo'n rendement kan je als kleine burger nergens anders krijgen. Dat maakt een koophuis wel erg handig.
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 22:39:17 #258
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_194466294
Niet in Nederland in elk geval. Veel te duur nu, al is de rente momenteel aantrekkelijk.
pi_194469818
Wij hebben "net" een huis gekocht zo'n beetje midden in de corona crisis.
In Maart naar het huis gaan kijken ongeveer een week voor de echte lockdown. Was direct duidelijk dat we het zouden kopen en we waren het zo goed als eens over de prijs, dus ging gelukkig heel snel.

Hypotheek was al besproken, maar duurde toch nog wel even ivm corona maatregelen her en der.
Gelukkig hebben we de corona vragenlijst niet gehad. (Al hebben we beiden geen beroep waarbij corona een directe invloed zal hebben).

Half mei was de sleuteloverdracht en na een grondige verbouwing zitten wij er nu te wonen sinds een ruime week.
We merken wel heel erg hinder van iedereen die aan het klussen/renoveren is geslagen. Zo zitten we nog op een betonnen vloer, omdat vloer leggers ramvol zitten.
  zondag 9 augustus 2020 @ 10:50:04 #260
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_194470834
Nadat ik bij de Hypotheker in kaart heb laten brengen wat er precies mogelijk was voor mij, ben ik nu officieel op huizenjacht. Ik heb toch de keuze gemaakt om nu op huizenjacht te gaan, omdat ik bij mijn werkgever heb aangegeven dat ik begin 2021 van mijn huidige opdracht af wil worden gehaald. Mijn vermoeden is dat ik in mijn volgende functie evenveel moet reizen voor zittingen.
pi_194478452
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-onmogelijk-randstad

Het is voor Jan Modaal nog onmogelijker geworden om een huis te kopen. Maar liefst negentien van de twintig te koop staande huizen zijn te duur voor mensen met een modaal inkomen. Alleenstaanden kunnen dan ook beter op zoek naar een partner voordat ze op zoek gaan naar een huis.....
*******
  zondag 9 augustus 2020 @ 20:18:55 #262
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194479693
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 18:53 schreef sopzeep het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-onmogelijk-randstad

Het is voor Jan Modaal nog onmogelijker geworden om een huis te kopen. Maar liefst negentien van de twintig te koop staande huizen zijn te duur voor mensen met een modaal inkomen. Alleenstaanden kunnen dan ook beter op zoek naar een partner voordat ze op zoek gaan naar een huis.....
Vergeet je nou bewust iedere keer de woorden "In de Randstad"?
Het artikel gaat daar vrij specifiek over.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194481685
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 20:18 schreef Leandra het volgende:

[..]

Vergeet je nou bewust iedere keer de woorden "In de Randstad"?
Het artikel gaat daar vrij specifiek over.
Ehm nee? Bewust? Waarom zou ik? 🥴
Ik wilde mijn post niet te lang maken, daarom nam ik het bericht niet integraal over. Ook omdat je gewoon op de link kunt klikken. Ik heb het op willekeurig moment geknipt. In de link titel zie je overigens al dat het over de randstad gaat.

Maar goed, om verwarring te voorkomen dan:

Het is voor Jan Modaal nog onmogelijker geworden om een huis te kopen. Maar liefst negentien van de twintig te koop staande huizen zijn te duur voor mensen met een modaal inkomen. Alleenstaanden kunnen dan ook beter op zoek naar een partner voordat ze op zoek gaan naar een huis.

De onderzoekers van De Hypotheker zijn somber over de kansen op de woningmarkt voor mensen met een modaal inkomen.

Slechts 4,7 procent van het totale woningaanbod is te betalen met een inkomen van 36.500 euro bruto per jaar. Met dat inkomen krijg je maximaal 169.000 euro hypotheek.

Tweeverdieners hebben meer keuze
Vorig jaar was het nog 6,3 procent. Natuurlijk ook niet veel. Maar het maakt wel duidelijk dat de coronacrisis er niet voor heeft gezorgd dat Jan Modaal nu makkelijker aan een koophuis komt. Terwijl de markt wel in iets rustiger vaarwater is gekomen. Starters komen bijvoorbeeld wél iets makkelijker aan een huis.

Het gaat dan waarschijnlijk om starters met een dikkere portemonnee. Als alleenstaande kun je beter op zoek naar een partner om samen een huis mee te kopen. Tweeverdieners met een modaal inkomen kunnen 32 procent van de te koop staande huizen kopen. Vorig jaar kon dit modale stel nog kiezen uit 35 procent van het woningaanbod.

De Hypotheker rekent in dit geval met een gezamenlijk bruto jaarinkomen van 61.000 euro (36.500 en 24.500 euro). Daarmee kan een hypotheek van net geen drie ton worden verkregen.

Grote regionale verschillen
Met de genoemde hypotheekbedragen heb je in de Randstad uiteraard minder te kiezen dan in de provincie. De regionale verschillen zijn groot. Zo kan een alleenstaande Jan Modaal in de stad Utrecht uit slecht 1,5 procent van de te koop staande huizen kiezen. In Amsterdam is het niet anders.

Verhuizen naar Rotterdam is een optie. Daar is de keuze met 5 procent iets ruimer. De meeste kans op succes heeft hij of zij in de provincie Groningen, met 19 procent.

Jan Modaal moet de stad uit
Voor tweeverdieners is het niet anders. Die kunnen meer dan de helft van de te koop staande woningen in Groningen, Friesland en Limburg betalen. Het aanbod is het kleinst in Amsterdam. Daar is slechts één op de tien huizen betaalbaar voor de modale tweeverdiener.

Op provinciaal niveau is de woningmarkt in Utrecht het krapst. Zowel voor één- als tweeverdieners.
*******
  zondag 9 augustus 2020 @ 23:46:09 #264
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194482564
Het probleem is dus vooral de randstad.
Prima, tijd dat mensen dat eens gaan accepteren.
De randstad begint een soort vroegere binnenstad te worden; de sloppenwijken zijn inmiddels opgeknapt en mensen die in die sloppenwijken woonden kunnen zich niet meer permitteren er te wonen en moeten dus naar buiten de randstad.

Als je met een gezin een gezinswoning wilt kopen dan heb je tegenwoordig twee inkomens nodig; de huizenprijzen en het huishoudinkomen gaan redelijk gelijk op.

In Amsterdam betaal je al ¤ 100.000 voor een parkeerplaats (plus ¤ 50 servicekosten per maand) dus je zult het idd elders moeten zoeken.
Maar ook huizen zijn voor minder dan 169.000 te koop: https://www.funda.nl/kaar(...)6,5.0008728027343885
En appartementen ook: https://www.funda.nl/kaar(...)27343885&id=87394252
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 9 augustus 2020 @ 23:52:30 #265
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194482627
Hier: 159.000 in Den Haag, appartementje is heel aardig, je hoeft er niet eens gelijk voor een vermogen in te verbouwen:
https://www.funda.nl/koop(...)0272-ursulaland-112/
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194602635
Het probleem vandaag de dag is niet zo zeer dat er niks meer te koop is. Het probleem is de lokatie van die huizen.

Tuurlijk, veel mensen kunnen best wat kopen met spaargeld en een klein hypotheekje. Maar dan moeten ze wel een heel nieuw leven gaan opbouwen.

Dus niet meer in de buurt van ouders en andere familie blijven wonen. Hun baan zullen ze moeten opzeggen en een nieuwe vinden. Ironisch gezien is het juist die baan waardoor ze de hypotheek kunnen krijgen. Vrienden, verenigingsleven etc.

De betaalbare huizen zijn er alleen nog maar omdat bijna niemand zo'n verhuizing als optie ziet. Zodra meer mensen dat doen dan zijn die paar betaalbare huizen ook snel onbetaalbaar.

Als jonge mensen naar Groningen, Zeeland of Limburg verhuizen dan mag de overheid de thuiszorg gaan betalen voor hun ouders etc.
pi_194602956
Daarom verwacht ok dat thuiswerken de gamechanger in de post corona wereld wordt.

Mensen vinden het prettiger dus moeten bedrijven er wel in mee.
Zodra jij 1 dag in de week op kantoor hoeft te zijn ipv 5 gaan een hoop mensen verder weg wonen dan in de randstad.
  maandag 17 augustus 2020 @ 16:17:11 #268
147457 Devil010
Dance with the Devil
pi_194603539
Heb mijn huis te koop staan, 250.000, interesse? Omg 043
Niets is sterker dan dat ene woord: Feyenoord.
pi_194604132
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 16:17 schreef Devil010 het volgende:
Heb mijn huis te koop staan, 250.000, interesse? Omg 043
Wat is omg 043?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 17 augustus 2020 @ 17:12:07 #270
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194604275
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Wat is omg 043?
Oh My God Maastricht :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194604291
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh My God Maastricht :+
Dat had ik er niet uitgehaald, wel de o my god, maar verder niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 17 augustus 2020 @ 18:43:32 #272
147457 Devil010
Dance with the Devil
pi_194605591
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh My God Maastricht :+
:) Mooiste stad van dit land.
Niets is sterker dan dat ene woord: Feyenoord.
  maandag 17 augustus 2020 @ 18:54:01 #273
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194605749
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat had ik er niet uitgehaald, wel de o my god, maar verder niet.
Dat moest ik ook opzoeken hoor, ik wist alleen dat het een netcode was die ik niet kende :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194607149
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 18:43 schreef Devil010 het volgende:

[..]

:) Mooiste stad van dit land.
Tijd om een verzoek te doen aan de mods om je username te wijzigen dan ;)
Alpha kenny one
pi_194636850
Mijn huis staat nu 1 maand te koop en er komen voornamelijk stellen uit Amsterdam op af. En terecht, vrijstaand huis met authentieke details in beschermd dorpsgezicht voor iets meer dan 3 ton. Dan heb je in de Zaanstreek nu keus uit 15 woningen.

Maar van alle kijkers bedenkt driekwart zich pas ter plekke wat het hebben van een vooroorlogse woning inhoudt. Ze verwachten een nieuwbouwhuis met een oud sausje maar zo werkt het niet. Dus gaan ze afzeiken op zaken waarvan je denkt waar gaat het over..

Nu is er weinig mis met het huis dus de juiste koper komt wel. Maar doe eerst eens research voordat je een bezichtiging aanvraagt :(
pi_194637584
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 21:29 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Ik ben verre van een doemdenker hoor. Ik vind het alleen altijd verwonderlijk als mensen enkel de huidige trend weten door te trekken.

Toen ik voor het eerst een huis kocht was het mantra dat de huizenmarkt alleen maar omhoog gaat. Dus hup, aflossingsvrije hypotheek en financier vooral alles mee. Want je huis wordt alleen maar meer waard terwijl de inflatie langzaam je schuld weg eet.

Toen kwam de financiële crisis en weet ik nog goed hoeveel mensen (ook hier op het Fok! forum) voorspelden dat de huizenmarkt volledig in elkaar zou storten. Dit was pas het begin van het knappen van de zeepbel, huizenprijzen zouden nog zeker met tientallen procenten extra dalen.

Nu zijn we weer aardig wat jaartjes gestegen en zitten we kennelijk weer vrolijk in het mantra dat huizenprijzen alleen nog kunnen stijgen.

Dit ondanks talloze rapporten van gerenommeerde instituten die allemaal wijzen op dé grote kwetsbaarheid van Nederland, namelijk dat de economische conjunctuur en de huizenmarkt elkaar versterken, omdat Nederlandse huishoudens nauwelijks vermogen hebben behalve hun woning en hun pensioen. Oftewel als het slecht gaat met de economie gaat het slechter met de huizenmarkt, dondert het consumentenvertrouwen in elkaar en gaat het daardoor nog slechter met de economie. En precies omgekeerd in tijden van hoogconjunctuur.

En dan zou de grootste economische klap sinds de tweede wereldoorlog geen effect hebben? We zullen zien, maar ik denk dat mensen hier onderschatten hoe groot de invloed van massa-psychologie is op de woningmarkt.

En nogmaals, de omvang van die klap is totaal nog niet doorgedrongen tot de Nederlandse bevolking, omdat de overheid die tot nu toe grotendeels heeft opgevangen
Naast het feit dat inderdaad bij een economische neergang de huizenprijzen meebewegen (in tegenstelling tot veel andere Europese landen) heerst er in Nederland vooral een leencultuur.
Er mag gewoon teveel geleend worden op basis van je salaris en op basis van de marktwaarde van een huis.
Dit alles is alleen maar gunstig voor banken, want het drijft de prijzen op. hoe hoger de prijzen, hoe groter de lening ervoor is die veel mensen nodig hebben. Daar verdienen ze nu eenmaal meer op.
Zo onstaat er mede door en voor de banken heel veel lucht in de huizenmarkt. Die lucht is in het verleden bij een crisis meerdere keren ontsnapt en tot nu toe iedere keer weer terug erin geblazen. Dat zal niet altijd meer lukken, aangezien deze vooral afhankelijk is van regels die aangepast kunnen worden.
Prijsdalingen in het verleden gaven ongeveer aan dat prijzen van huizen meer dan 30 procent lucht bevatten. Nieuwbouw zit nog meer lucht in.

Feit is dat mocht er een 2e golf komen, waardoor bedrijven weer dicht moeten gaan, dan gaan de prijzen wellicht nog wat verder zakken, want dan moeten mensen massaal hun huizen verkopen, doordat blijkbaar heel veel mensen hun huis financieren op basis van 2 salarissen. Dat is natuurlijk sowieso heel dom zou je kunnen zeggen (dat is het natuurlijk ook), maar is ook weer onderdeel van die regeltjes.
pi_194642091
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 19:13 schreef pvdplanet het volgende:
Mijn huis staat nu 1 maand te koop en er komen voornamelijk stellen uit Amsterdam op af. En terecht, vrijstaand huis met authentieke details in beschermd dorpsgezicht voor iets meer dan 3 ton. Dan heb je in de Zaanstreek nu keus uit 15 woningen.

Maar van alle kijkers bedenkt driekwart zich pas ter plekke wat het hebben van een vooroorlogse woning inhoudt. Ze verwachten een nieuwbouwhuis met een oud sausje maar zo werkt het niet. Dus gaan ze afzeiken op zaken waarvan je denkt waar gaat het over..

Nu is er weinig mis met het huis dus de juiste koper komt wel. Maar doe eerst eens research voordat je een bezichtiging aanvraagt :(
Dus je hebt een tochtig, gehorig, donker huis met achterstallig onderhoud te koop staan voor de hoofdprijs? :+ oh ik bedoel jaren 30 huis met authentieke elementen.
Respect als je die kunt verpatsen aan een paar yuppen :7
pi_194642246
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 08:32 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Dus je hebt een tochtig, gehorig, donker huis met achterstallig onderhoud te koop staan voor de hoofdprijs? :+ oh ik bedoel jaren 30 huis met authentieke elementen.
Respect als je die kunt verpatsen aan een paar yuppen :7
:D
Love is in the air!
pi_194642250
"Op provinciaal niveau is de woningmarkt in Utrecht het krapst. Zowel voor één- als tweeverdieners.'
Love is in the air!
  donderdag 20 augustus 2020 @ 09:29:22 #280
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194642615
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 20:23 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Naast het feit dat inderdaad bij een economische neergang de huizenprijzen meebewegen (in tegenstelling tot veel andere Europese landen) heerst er in Nederland vooral een leencultuur.
Er mag gewoon teveel geleend worden op basis van je salaris en op basis van de marktwaarde van een huis.
Dit alles is alleen maar gunstig voor banken, want het drijft de prijzen op. hoe hoger de prijzen, hoe groter de lening ervoor is die veel mensen nodig hebben. Daar verdienen ze nu eenmaal meer op.
Zo onstaat er mede door en voor de banken heel veel lucht in de huizenmarkt. Die lucht is in het verleden bij een crisis meerdere keren ontsnapt en tot nu toe iedere keer weer terug erin geblazen. Dat zal niet altijd meer lukken, aangezien deze vooral afhankelijk is van regels die aangepast kunnen worden.
Prijsdalingen in het verleden gaven ongeveer aan dat prijzen van huizen meer dan 30 procent lucht bevatten. Nieuwbouw zit nog meer lucht in.

Feit is dat mocht er een 2e golf komen, waardoor bedrijven weer dicht moeten gaan, dan gaan de prijzen wellicht nog wat verder zakken, want dan moeten mensen massaal hun huizen verkopen, doordat blijkbaar heel veel mensen hun huis financieren op basis van 2 salarissen. Dat is natuurlijk sowieso heel dom zou je kunnen zeggen (dat is het natuurlijk ook), maar is ook weer onderdeel van die regeltjes.
Hoe kom je er toch bij dat er nog meer lucht in nieuwbouw zit?

Wij laten een huis bouwen en ik weet hoeveel de winst van de aannemer daarbij is, want dat staat gewoon op de offerte.
En dan zal hij qua inkoop nog best wat korting hebben die hij niet doorberekent maar het is niet zo dat hetzelfde huis ook voor een ton minder gebouwd kan worden (tenzij je een blik Polen lostrekt en inferieur materiaal gaat gebruiken).
Dan moet je dus op de grond gaan besparen, om 30% besparing te krijgen zou het maximale van de bouwkosten af moeten en de grond zou voor de helft van de prijs moeten.

Leuk, maar ik zie de grondprijs echt niet halveren en ik zie de bouwer het ook niet voor 19% minder doen, dan denk ik niet dat het het risico nog waard is.

Dus ik hoor graag waar die lucht in de nieuwbouw volgens jou zit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194643256
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 08:32 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Dus je hebt een tochtig, gehorig, donker huis met achterstallig onderhoud te koop staan voor de hoofdprijs? :+ oh ik bedoel jaren 30 huis met authentieke elementen.
Respect als je die kunt verpatsen aan een paar yuppen :7
_O-
pi_194644370
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 08:32 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Dus je hebt een tochtig, gehorig, donker huis met achterstallig onderhoud te koop staan voor de hoofdprijs? :+ oh ik bedoel jaren 30 huis met authentieke elementen.
Respect als je die kunt verpatsen aan een paar yuppen :7
Niets van dat alles. Alle meuk van het bouwkundig rapport uit 2012 (aankoop) hebben we in de loop der tijd verholpen. Er is niets in huis wat niet werkt zoals het moet.

Getaxeerd op 320 en ik vraag 310.
pi_194644955
Komt wel goed, toch? Ja, niet iedereen weet bij voorbaat wat 'ie gaat kopen.

Vind 310 niet eens veel geld, eigenlijk voor de zaanstreek.

Die opmerking is meer een running gag hier, wel grappig, maar over het algemeen zijn jaren '30 woningen veel en veel beter onderhouden dan woningen na de oorlog.
pi_194645084
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 11:52 schreef pvdplanet het volgende:

[..]

Niets van dat alles. Alle meuk van het bouwkundig rapport uit 2012 (aankoop) hebben we in de loop der tijd verholpen. Er is niets in huis wat niet werkt zoals het moet.

Getaxeerd op 320 en ik vraag 310.
Je hoeft je niet te verdedigen hoor. Ik heb zelf een jaren 30 woning voor de hoofdprijs verkocht en ik ken de jaren 30 ervaring.
Ik vind het zelf bijzonder dat de huizen van bijna 100 jaar oud worden vergeleken met nieuwbouw. Die zijn totaal anders gebouwd met andere eisen. Je kunt je jaren 30 huis nog zo opknappen/oplappen maar de basis blijft oud. Mensen doen het voor de lokatie en de uitstraling.
pi_194645315
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 09:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoe kom je er toch bij dat er nog meer lucht in nieuwbouw zit?

Wij laten een huis bouwen en ik weet hoeveel de winst van de aannemer daarbij is, want dat staat gewoon op de offerte.
En dan zal hij qua inkoop nog best wat korting hebben die hij niet doorberekent maar het is niet zo dat hetzelfde huis ook voor een ton minder gebouwd kan worden (tenzij je een blik Polen lostrekt en inferieur materiaal gaat gebruiken).
Dan moet je dus op de grond gaan besparen, om 30% besparing te krijgen zou het maximale van de bouwkosten af moeten en de grond zou voor de helft van de prijs moeten.

Leuk, maar ik zie de grondprijs echt niet halveren en ik zie de bouwer het ook niet voor 19% minder doen, dan denk ik niet dat het het risico nog waard is.

Dus ik hoor graag waar die lucht in de nieuwbouw volgens jou zit.
Prijzen tov van bestaande woningen. Heel simpel. Als er in bestaande moderne woningen 30 procent lucht zit, zit er in nieuwbouw nog meer lucht.
Je moet natuurlijk niet vergelijken met hele oude woningen, maar er zit een verschil qua prijs in een modere woning van een jaar of 10 en nieuwbouw.
Heel simpel gezegd is economisch gezien de waarde die door de maatschappij momenteel toegekend wordt aan een woning (bestaand en nieuwbouw) niet in verhouding met de werkelijke waarde. Die werkelijke waarde komt pas weer aan het licht na een goede crisis.
pi_194645989
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 12:51 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Prijzen tov van bestaande woningen. Heel simpel. Als er in bestaande moderne woningen 30 procent lucht zit, zit er in nieuwbouw nog meer lucht.
Je moet natuurlijk niet vergelijken met hele oude woningen, maar er zit een verschil qua prijs in een modere woning van een jaar of 10 en nieuwbouw.
Heel simpel gezegd is economisch gezien de waarde die door de maatschappij momenteel toegekend wordt aan een woning (bestaand en nieuwbouw) niet in verhouding met de werkelijke waarde. Die werkelijke waarde komt pas weer aan het licht na een goede crisis.
'Werkelijke waarde'
Het hele idee is dat huizenprijzen moeilijk te doorgronden zijn. Voor, tijdens en na een crisis.
pi_194646396
Stel de zeepbel knapt over een jaae en krijgen we 30% daling.
Waar gaan deze ex huis eigenaren dan wonen? Denk niet dat de private huursector dan ook met 30% gaat dalen...

Hoewel de sociale sector eigenlijk gewoon vrije sector is, zag laats een flatje met 1 slaapkamer 37m2 huurprijs kaal 619,- servicekosten 15,-

Daar mag een ex huis eigenaar met een (boven) modaal inkomen niet eens wonen...

En dan zie je ook weer eengezinswonjngen van 80 100 m2 voor 650...

Ergens klopt er iets niet.
Interessant he ?
pi_194646643
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 14:02 schreef Zwolsboy het volgende:
Stel de zeepbel knapt over een jaae en krijgen we 30% daling.
Waar gaan deze ex huis eigenaren dan wonen? Denk niet dat de private huursector dan ook met 30% gaat dalen...

Hoewel de sociale sector eigenlijk gewoon vrije sector is, zag laats een flatje met 1 slaapkamer 37m2 huurprijs kaal 619,- servicekosten 15,-

Daar mag een ex huis eigenaar met een (boven) modaal inkomen niet eens wonen...

En dan zie je ook weer eengezinswonjngen van 80 100 m2 voor 650...

Ergens klopt er iets niet.
Niet iedereen hoeft zijn huis meteen te verkopen. Na de vorige crisis hebben banken "geleerd" zich wat socialer op te stellen. Er zijn een stuk minder aflossingsvrije hypotheken en je moet meer eigen geld meenemen. Zullen er schrijnende gevallen zijn? Ja tuurlijk. Moet alleen nog zien wat voor gevallen en hoeveel het er deze keer zullen zijn.
  donderdag 20 augustus 2020 @ 15:18:35 #289
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_194647463
Deze onzin heb ik ook steeds gelezen tijdens de financiële crisis.

In dit hele verhaal blijft het altijd zo dat het gemiddelde huishouden ergens tussen de 20-33% van hun netto maandlasten uitgeeft aan wonen. Dat is via de grachtengordelindex waar gebleken voor de afgelopen 270 jaar.

1. Als de lonen dalen (massawerkloosheid, 15% > gedurende enkele jaren) wordt het besteedbaar inkomen lager en volgt er een lagere woonquote.
2. Als de rente's stijgen kan er minder geleend worden voor hetzelfde geld
3. Als er een verschuiving in vraag en aanbod gaat ontstaan verschuift ook de markt, goedkopere huizen worden bereikbaar voor kopers in een lager segment, en diegene die al goed zaten kunnen een groter huis kopen.

In de huidige situatie is het waarschijnlijk dat
1. Niet gaat gebeuren, werkloosheid zal niet boven de 10% komen (uiteraard zal na de 24e lockdown het land vanzelf wel in storten, maar ik gok dat we oma voor de bus gaan gooien om geen honger te lijden)
2. Niet gaat gebeuren omdat dan de zuid-Europese landen failliet gaan door te hoge rente's op de staatsschuld en de Euro waarschijnlijk omvalt.
3. We zitten nu in een hele grote krapte, er zijn krap 50.000 woningen beschikbaar en 300.000 woningzoekenden. Mensen die een woning zoeken stoppen daar niet ineens mee, woningen komen niet snel vrij door emigratie of sterfte, er word bijna niet gebouwd de komende jaren.

Dus de hele huizenprijs hangt op dit moment af van wat een koper kan lenen, die koper kan dat alleen kopen als die meer wil uitgeven dan zijn concurrenten, er zijn structureel te veel kopers en te weinig verkopers.

Er geld nog een klein detail, verkopers anticiperen op wensdenken, als de markt instort en ze hoeven niet te verkopen gaan ze wachten tot de markt weer stijgt, dit is een selffulfilling prophecy, aangezien het aanbod niet zodanig zal stijgen dat er geen kopers meer over zijn en het woningtekort in een overschot is veranderd..
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_194649349
Er zijn wel nogal veel mensen 70+ deze overlijden binnen 5 a 15 jaar veel van hen bezitten de grotere woningen momenteel.
Interessant he ?
pi_194649795
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 16:42 schreef Zwolsboy het volgende:
Er zijn wel nogal veel mensen 70+ deze overlijden binnen 5 a 15 jaar veel van hen bezitten de grotere woningen momenteel.
Denk dat die allang verhuisd zijn tegen die tijd. In onze straat zie je echt een generatiewisseling. Zat vol met 65-plussers die in rap tempo vervangen worden door jonge gezinnen.

Logisch ook, een grote gezinswoning heb je niets meer aan, het is lastig schoon te maken en van de overwaarde kan je heerlijk rentenieren.
pi_194650813
Veel oudere (60+) mensen willen hun huis niet verlaten...

Ze zeggen dan ja de hoge huren nu betaal ik niks en dan inneens 700 betalen willen ze niet.

https://www.ad.nl/binnenl(...)ning-bezet~ac412238/


Ik snap dat eigenlijk niet, hebben hun wel door wat hun (klein)kinderen betalen aan pensioenen, zorg, huizen, huur ?


Zie al te vaak oude vrouwen van 70 dat al 50 jaar in het zelfde grote huis woont maar weg gaan willen ze niet, wat heb je in je eentje aan 150 m2 5 slaapkamere en een enorm kavel met oprit?
Dat is bedoeld voor gezinnen...

Corona kan daar wel een verandering in brengen.
Interessant he ?
  donderdag 20 augustus 2020 @ 22:04:32 #293
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194654786
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 18:07 schreef Zwolsboy het volgende:
Veel oudere (60+) mensen willen hun huis niet verlaten...

Ze zeggen dan ja de hoge huren nu betaal ik niks en dan inneens 700 betalen willen ze niet.

https://www.ad.nl/binnenl(...)ning-bezet~ac412238/

Ik snap dat eigenlijk niet, hebben hun wel door wat hun (klein)kinderen betalen aan pensioenen, zorg, huizen, huur ?

Zie al te vaak oude vrouwen van 70 dat al 50 jaar in het zelfde grote huis woont maar weg gaan willen ze niet, wat heb je in je eentje aan 150 m2 5 slaapkamere en een enorm kavel met oprit?
Dat is bedoeld voor gezinnen...

Corona kan daar wel een verandering in brengen.
Wie ben jij om te bepalen dat iemand zijn eigen, afbetaalde, huis zou moeten verlaten omdat het te groot voor hen is?

Mogen wij (2 volwassenen, 1 kind) wel een huis met 230m² vloeroppervlak, op een aardige kavel, laten bouwen of mag dat alleen maar als we daar een maximale hypotheek op nemen? Of ben ik verplicht nog 3 kinderen in huis te halen voordat dit formaat door jou goedgekeurd is?

Misschien ook een probleem met oude vrouwen die een auto met 200 PK vermogen rijden?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 20 augustus 2020 @ 22:32:07 #294
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194655317
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 22:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wie ben jij om te bepalen dat iemand zijn eigen, afbetaalde, huis zou moeten verlaten omdat het te groot voor hen is?

Mogen wij (2 volwassenen, 1 kind) wel een huis met 230m² vloeroppervlak, op een aardige kavel, laten bouwen of mag dat alleen maar als we daar een maximale hypotheek op nemen? Of ben ik verplicht nog 3 kinderen in huis te halen voordat dit formaat door jou goedgekeurd is?

Misschien ook een probleem met oude vrouwen die een auto met 200 PK vermogen rijden?
Hey! Je moet wel je plek kennen hè! 30 vierkante meter pp is zat
  donderdag 20 augustus 2020 @ 22:58:52 #295
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194655833
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 22:32 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Hey! Je moet wel je plek kennen hè! 30 vierkante meter pp is zat
Oh, dan kunnen we bijna in dit huurappartement blijven zitten.... nou, doen we dat; houden we een betaalbaar appartementje bezet ipv een huis dat het gros niet kan betalen, lijkt me win-win.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194657048
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 22:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wie ben jij om te bepalen dat iemand zijn eigen, afbetaalde, huis zou moeten verlaten omdat het te groot voor hen is?

Mogen wij (2 volwassenen, 1 kind) wel een huis met 230m² vloeroppervlak, op een aardige kavel, laten bouwen of mag dat alleen maar als we daar een maximale hypotheek op nemen? Of ben ik verplicht nog 3 kinderen in huis te halen voordat dit formaat door jou goedgekeurd is?

Misschien ook een probleem met oude vrouwen die een auto met 200 PK vermogen rijden?
Nee, maar er is een woningtekort en het schuift niet door.
In het artikel staat het duidelijk.

Vroeger was het zelfs verplicht dat je aan inwoning deed als je huis te groot was, mogen ze wel weer invoeren een bulgaars gezin samen met jullie kan je delen.

Waarom moeten studenten hun kamer/studio uit als ze klaar zijn? om ruimte te maken voor de volgende generatie studenten. Daarom ouderen, ga richting het bejaardenhuis en ga niet de boel bezet houden er is een te kort en hun zijn van de tijd van te kort betekend delen en ho maar.
Interessant he ?
  Moderator vrijdag 21 augustus 2020 @ 01:37:21 #297
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194657071
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 01:31 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Nee, maar er is een woningtekort en het schuift niet door.
In het artikel staat het duidelijk.

Vroeger was het zelfs verplicht dat je aan inwoning deed als je huis te groot was, mogen ze wel weer invoeren een bulgaars gezin samen met jullie kan je delen.

Waarom moeten studenten hun kamer/studio uit als ze klaar zijn? om ruimte te maken voor de volgende generatie studenten. Daarom ouderen, ga richting het bejaardenhuis en ga niet de boel bezet houden er is een te kort en hun zijn van de tijd van te kort betekend delen en ho maar.
Gaat niet gebeuren. Jammer joh. Mijn moeder blijft gewoon wonen waar ze woont.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:39:26 #298
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194658472
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 22:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh, dan kunnen we bijna in dit huurappartement blijven zitten.... nou, doen we dat; houden we een betaalbaar appartementje bezet ipv een huis dat het gros niet kan betalen, lijkt me win-win.
Moet je kijken wat je bespaard! Kun je dan weer uitgeven aan andere dingen :-)
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:49:07 #299
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_194658528
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 01:31 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Nee, maar er is een woningtekort en het schuift niet door.
In het artikel staat het duidelijk.

Vroeger was het zelfs verplicht dat je aan inwoning deed als je huis te groot was, mogen ze wel weer invoeren een bulgaars gezin samen met jullie kan je delen.

Waarom moeten studenten hun kamer/studio uit als ze klaar zijn? om ruimte te maken voor de volgende generatie studenten. Daarom ouderen, ga richting het bejaardenhuis en ga niet de boel bezet houden er is een te kort en hun zijn van de tijd van te kort betekend delen en ho maar.
Het probleem los je niet op door eigenaren te pesten maar met bouwen van betaalbare woningen. De genoemde verplichte inwoning ken ik niet, als dit net na de oorlog was zou het maar zo kunnen, alleen heeft de regering op datzelfde moment enorm veel laten bouwen en mensen aangespoord te emigreren.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:50:13 #300
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194658534
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 01:31 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Nee, maar er is een woningtekort en het schuift niet door.
In het artikel staat het duidelijk.

Vroeger was het zelfs verplicht dat je aan inwoning deed als je huis te groot was, mogen ze wel weer invoeren een bulgaars gezin samen met jullie kan je delen.

Waarom moeten studenten hun kamer/studio uit als ze klaar zijn? om ruimte te maken voor de volgende generatie studenten. Daarom ouderen, ga richting het bejaardenhuis en ga niet de boel bezet houden er is een te kort en hun zijn van de tijd van te kort betekend delen en ho maar.
Studenten die hun studio gekocht hebben hoeven helemaal niks.

Misschien moet je het verschil tussen eigendom en (tijdelijke) huur eens leren.
Hoe wil je in godsnaam het huren van een studentenkamer (vaak op voorhand al vastgesteld voor de duur van de studie) vergelijken met het al 30+ jaar hebben van een koopwoning.
En waar moeten die bejaarden met hun grote huis naartoe dan? Iets huren voor ¤ 900 per maand? Dat is immers een categorie waarin meer dan genoeg beschikbaar is?

En je "vroeger verplicht" over inwoning is ook BS, dat kan hoogstens een lokale tijdelijke noodmaatregel zijn geweest.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194659682
Vergeet ik zomaar de meest recente cijfers

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)cent-duurder-in-juli
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')