abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194189524
Delft is leuk, ja, ik ben er weg, want ik wilde groter wonen, maar centrum en de wijken eromheen, heerlijk wonen.
pi_194189713
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2020 17:45 schreef pvdplanet het volgende:
Het is ons gelukt een huis te bemachtigen. Snel handelen en de gevreesde biedingenoorlogen ontweken.

-Kwam op Funda en direct bezichting aangevraagd.
-Afgelopen vrijdag als eerste en enige
kijker.
-Gelijk vraagprijs geboden.
-Deze maandag accoord met makelaar, 5000 boven vraagprijs en levering in november

De vele andere kijkers (vanaf vandaag) te slim afgeweest. De makelaar moest ze allemaal afbellen :P

Het huis is de vraagprijs dik waard, met sfeervolle benedenverdieping en verwarmde garage voor 3 auto's.
En dat voor 350.000 in Noord-Holland.

Ons huidige huis gaat deze week op Funda.
Ik weet niet of ik blij zou zijn met deze makelaar als verkoper.

[ Bericht 0% gewijzigd door potjecreme op 21-07-2020 11:53:10 ]
pi_194189774
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 11:42 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik blij zou zijn met deze makelaar verkoper.
Dit dus. Je hebt meer geluk gehad dat de makelaar zo dom is dan dat je er zelf nou zoveel invloed op had.
  dinsdag 21 juli 2020 @ 12:14:51 #104
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194190051
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 11:42 schreef potjecreme het volgende:

[..]

De verkopers zijn er echt zelf mee akkoord gegaan hoor.

Geen mensen meer over de vloer is ook wat waard.
Misschien zijn ze heel tevreden met die 5K boven de vraagprijs en verder geen gedoe met bezichtigingen meer.
En wellicht had de koper verder ook aantrekkelijke voorwaarden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 21-07-2020 13:48:19 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194190099
Recentelijk mijn neef zijn woning verkocht voor in de Haagse vruchten buurt met meer dan 40k boven de vraagprijs. Is dat normaal gewprden tegenwoordig? Zo veel boven de vraagprijs bieden.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_194190156
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 12:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

De kopers zijn er echt zelf mee akkoord gegaan hoor.

Misschien zijn ze heel tevreden met die 5K boven de vraagprijs en verder geen gedoe met bezichtigingen meer.
Echt? Zijn de verkopers akkoord?
:')
pi_194190231
quote:

[..]

Ze hebben al een nieuw huis, wij zijn flexibel in de overdracht en ze hoeven niet steeds op te ruimen (3 kinderen).

Deze huizen gingen in december nog voor 325.000 weg (heb de kadasterdata opgevraagd). De prijs is dus voor beide partijen goed.

De persoonlijk klik met de verkopende makelaar was er ook wel. Prettig en eerlijke communicatie heeft zeker geholpen.

Als iemand een prima bod op ons huis doet en pas december erin wil dan accepteren we dat ook denk ik.

Dit is 'm trouwens (gaat deze week op Funda)

[ Bericht 10% gewijzigd door pvdplanet op 21-07-2020 12:36:27 ]
pi_194190275
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 12:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

De kopers zijn er echt zelf mee akkoord gegaan hoor.

'Geen mensen meer over de vloer'. Tja, wat boeit dat voor 1 of 2 dagen, als je er misschien 5 tot 10.000 euro meer op kan verdienen. Daar moeten veel mensen toch echt 2 tot 3 maanden voor werken. Een halve dag echta opruimen zou ik er wel voor over hebben.

Ik zou altijd de markt zijn werk laten doen, tenzij je het iemand echt gunt natuurlijk of een dusdanig bod krijgt die niet meer valt te overtreffen.
Love is in the air!
pi_194190495
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 12:35 schreef Landgeld het volgende:

[..]

'Geen mensen meer over de vloer'. Tja, wat boeit dat voor 1 of 2 dagen, als je er misschien 5 tot 10.000 euro meer op kan verdienen. Daar moeten veel mensen toch echt 2 tot 3 maanden voor werken. Een halve dag echta opruimen zou ik er wel voor over hebben.

Ik zou altijd de markt zijn werk laten doen, tenzij je het iemand echt gunt natuurlijk of een dusdanig bod krijgt die niet meer valt te overtreffen.
Zo denk ik er ook over. Ik snap ook niet dat huizen dan 'onderhands' gaan, buiten Funda om dan. Aan de andere kant: ik ga niet oordelen hoe anderen dit aanpakken, maar ik zou gewoon wel voor het maximale gaan.

Maar ja, ik heb ook 20k overboden, dan willen verkopers wel. :7
pi_194190668
Ik zie trouwens het aanbod nu al helemaal niet meer groeien. Funda blijft steken op 95k objecten.
  dinsdag 21 juli 2020 @ 13:49:29 #111
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194191071
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 12:23 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Echt? Zijn de verkopers akkoord?
:')
Dat lijkt me wel, of denk je dat de makelaar zonder overleg met de verkopers gaat roepen dat het een deal is?
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 21 juli 2020 @ 13:51:31 #112
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194191098
quote:

[..]

En wellicht waren de voorwaarden van de koper verder aantrekkelijk... en zo te zien was dat voor de verkoper zo.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 21 juli 2020 @ 13:57:20 #113
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194191174
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 12:56 schreef skrn het volgende:

[..]

Zo denk ik er ook over. Ik snap ook niet dat huizen dan 'onderhands' gaan, buiten Funda om dan. Aan de andere kant: ik ga niet oordelen hoe anderen dit aanpakken, maar ik zou gewoon wel voor het maximale gaan.

Wij hebben ons huis ook onderhands verkocht, en dat was me de 10.000-15.000 makelaarskosten en kosten verkoopklaar maken meer dan waard, daarbij wist ik prima wat de m² prijzen in de straat waren en we zaten met de prijs keurig in die range, behalve dan dat de verkochte en recent getaxeerde huizen al een nieuwe badkamer en keuken hadden en die van ons nog niet.
Daarbij kocht onze koper zonder voorbehoud van financiering.

Al met al iedereen tevreden wat de koper heeft de hoofdprijs niet hoeven betalen en ik heb die kosten niet hoeven maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_194191330
Ik vind 10k to 15k makelaarskosten wel heel veel, of heb je een heel duur huis.

Was onder de 3k kwijt.
  dinsdag 21 juli 2020 @ 14:20:35 #115
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194191478
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 14:07 schreef skrn het volgende:
Ik vind 10k to 15k makelaarskosten wel heel veel, of heb je een heel duur huis.

Was onder de 3k kwijt.
Makelaarskosten en kosten verkoopklaar maken.
En ja, de makelaarskosten zouden tussen de 7K en 10K zitten.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_194192581
quote:

[..]

Ik zie hier ook regelmatig bordjes van makelaars hangen: "Binnen 1 week verkocht!". Als ik mijn huis zou willen verkopen, zou dat voor mij eerder een waarschuwing zijn dan een aanbeveling van deze makelaar.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_194192670
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 12:56 schreef skrn het volgende:

[..]

Ik had mijn huis in mei bijna onderhands verkocht voor de taxatiewaarde. Die prijs was alsnog 110k meer dan waar ik het vijf jaar geleden voor gekocht had, dus die prijs leek me prima. Ik had inderdaad ook geen zin in mensen over de vloer en vreesde (mede door het lezen van dit topic) voor minder animo door corona.

Onze onderhandse kopers wilden echter ineens toch onderhandelen over de prijs ivm extra onderhoud waar ze niet op gerekend hadden. Dat wilde ik niet. Uiteindelijk daarom het huis toch op Funda gegooid in juni.

Ik moest twee dagen mijn huis uit voor bezichtigingen, wat wel spannend was. Er was heel veel animo en meer dan 10 biedingen. Nu is het huis uiteindelijk voor 65k (!) meer verkocht dan waar ik het eigenlijk onderhands voor wilde verkopen.

Ik schrok me kapot, had ik mezelf bijna meer dan een halve ton door de neus geboord. Lang leve de marktwerking, zullen we maar zeggen.
pi_194192938
Kijk. ;)

Weet je, uiteindelijk is de vraagzijde in de woningmarkt buitengewoon schemerig. Een makelaar heeft natuurlijk gevoel hoe de markt in elkaar zit, maar op elk huis kunnen zomaarr kopers op af komen die in eerste instantie vooor hem niet zichtbaar waren.

Ik vind mezelf een goed voorbeeld, ik wilde weg uit mijn vorige woning vanwege ruimte-gebrek, maar het kwam er niet van, moest toch ver reizen om huizen te bezichtingen, namelijk 100km, kinderen mee of oppas, druk, maar heb ondertussen heel veel op Funda gekeken en gewoon huisjes met elkaar vergeleken. Ineens zag ik het ideale huis op Funda staan, (mijn huidige huis ), ik vond het een buitenkans, ben direct in de auto gestapt, en heel snel een vlijmscherp bod gedaan.

Eerlijk vond ik ook dat de makelaar het huis echt te laag in de markt heeft gezet. En ook makelaars en taxateurs kunnen een bril ophebben he, de wijk is niet populair, dit vinden mensen niks, weet ik veel wat ze allemaal verzinnen.

Zonde als je een koper zoals ik heb moeten laten schieten.
pi_194193015
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 16:09 schreef skrn het volgende:
Kijk. ;)

Weet je, uiteindelijk is de vraagzijde in de woningmarkt buitengewoon schemerig. Een makelaar heeft natuurlijk gevoel hoe de markt in elkaar zit, maar op elk huis kunnen zomaarr kopers op af komen die in eerste instantie vooor hem niet zichtbaar waren.

Ik vind mezelf een goed voorbeeld, ik wilde weg uit mijn vorige woning vanwege ruimte-gebrek, maar het kwam er niet van, moest toch ver reizen om huizen te bezichtingen, namelijk 100km, kinderen mee of oppas, druk, maar heb ondertussen heel veel op Funda gekeken en gewoon huisjes met elkaar vergeleken. Ineens zag ik het ideale huis op Funda staan, (mijn huidige huis ), ik vond het een buitenkans, ben direct in de auto gestapt, en heel snel een vlijmscherp bod gedaan.

Eerlijk vond ik ook dat de makelaar het huis echt te laag in de markt heeft gezet. En ook makelaars en taxateurs kunnen een bril ophebben he, de wijk is niet populair, dit vinden mensen niks, weet ik veel wat ze allemaal verzinnen.

Zonde als je een koper zoals ik heb moeten laten schieten.
Had je het huis laten schieten als ze eerst meer bezichtigingen wilden?
pi_194193251
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 16:16 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Had je het huis laten schieten als ze eerst meer bezichtigingen wilden?
Er waren al bezichtingen, ik heb toen gezegd ik ga flink over de vraagprijs maar wel snel beslissen.

Moeilijke vraag natuurlijk. Ik had geen zin dan mijn prachtige mooie bod even de markt rondgaat, en dat ze alle tijd namen om te kijken of anderen dat bod konden evenaren. Ik zou hebben gezegd: dan doe ik een nieuw bod, en die is gewoon minder mooi dan het oude.

Meteen weglopen zou ik niet hebben gedaan, tenzij er een ander huis in dezelfde omgeving om de markt zou zijn gekomen.
pi_194193325
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 12:19 schreef Slayage het volgende:
Recentelijk mijn neef zijn woning verkocht voor in de Haagse vruchten buurt met meer dan 40k boven de vraagprijs. Is dat normaal gewprden tegenwoordig? Zo veel boven de vraagprijs bieden.
Ik snap die obsessie met de vraagprijs nooit zo. Vraagprijs is ook maar uit de lucht gegrepen en wordt vaak bewust lager dan de marktprijs gezet. Want dan heb je lekker veel aanloop.

Je kan een huis ver boven de vraagprijs kopen en een prima deal sluiten. Of veel te veel betalen voor een huis, ook al zit je dik onder de vraagprijs.
pi_194193386
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 12:30 schreef pvdplanet het volgende:

[..]

Ze hebben al een nieuw huis, wij zijn flexibel in de overdracht en ze hoeven niet steeds op te ruimen (3 kinderen).

Deze huizen gingen in december nog voor 325.000 weg (heb de kadasterdata opgevraagd). De prijs is dus voor beide partijen goed.

De persoonlijk klik met de verkopende makelaar was er ook wel. Prettig en eerlijke communicatie heeft zeker geholpen.

Als iemand een prima bod op ons huis doet en pas december erin wil dan accepteren we dat ook denk ik.

Dit is 'm trouwens (gaat deze week op Funda)

Waarom zou je het prachtige westzaan willen verlaten?!?!
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 21 juli 2020 @ 17:23:13 #123
333026 ZuidGrens
VI Hooligans
pi_194193870
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 16:42 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Ik snap die obsessie met de vraagprijs nooit zo. Vraagprijs is ook maar uit de lucht gegrepen en wordt vaak bewust lager dan de marktprijs gezet. Want dan heb je lekker veel aanloop.

Je kan een huis ver boven de vraagprijs kopen en een prima deal sluiten. Of veel te veel betalen voor een huis, ook al zit je dik onder de vraagprijs.
Laatste alinea mee eens. Wat je daarboven schetst vind ik iets te kort door de bocht, op veel plekken kan je nu als vraagprijs rustig de marktprijs nemen en heb je nog steeds veel aanloop en kom je denk ik alsnog hoger uit. In principe is het imo ook zo dat de vraagprijs nu voor ieder huis veel te hoog is, maar dat is inherent aan deze tijden.

Aan de andere kant: alles draait om woonplezier. Dus als ik nu starter was ging ik ook gewoon kopen, als je eenmaal een huis hebt en een paar jaar later door wil stromen maakt een daling of stijging van de prijzen toch relatief weinig uit. Zolang je maar niet met een al te grote restschuld komt te zitten. Hypotheekrente kan je toch meenemen.
pi_194194026
Volgens mij heeft het tegenwoordig nog amper nut om op een woning te bieden als je de financiering nog niet rond hebt. Ik heb dit jaar iig 2x gekozen voor bieders die geen ontbindende voorwaarden hadden.
pi_194194267
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 16:48 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Waarom zou je het prachtige westzaan willen verlaten?!?!
Meer rust & ruimte. Ruil de molens van Westzaan en Zaanse Schans in voor die van de Schermer.
  dinsdag 21 juli 2020 @ 17:54:39 #126
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_194194296
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 13:14 schreef skrn het volgende:
Ik zie trouwens het aanbod nu al helemaal niet meer groeien. Funda blijft steken op 95k objecten.
Mwoah. Kan ook komen omdat het in de zomermaanden vaak gewoon rustiger is, en mensen wat minder nadenken over verhuizen.
pi_194194920
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 17:52 schreef pvdplanet het volgende:

[..]

Meer rust & ruimte. Ruil de molens van Westzaan en Zaanse Schans in voor die van de Schermer.
Oh dat is wel relaxed wonen ja. Het lijkt zo afgelegen maar eigenlijk ben je zo in Alkmaar, Hoorn of Amsterdam. Snap niet dat meer mensen niet iets uit de stad willen wonen met veel meer ruimte voor hetzelfde geld.
Facts don't care about your feelings
  Moderator dinsdag 21 juli 2020 @ 19:46:55 #128
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_194195806
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 17:35 schreef colivo het volgende:
Volgens mij heeft het tegenwoordig nog amper nut om op een woning te bieden als je de financiering nog niet rond hebt. Ik heb dit jaar iig 2x gekozen voor bieders die geen ontbindende voorwaarden hadden.
Dat houdt in dat de mensen nog wel met de bank bezig moeten maar van te voren wel weten dat ze voldoende kunnen lenen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_194197699
quote:
Darom vond ik het zo bijzonder dat ik hartje Delft onder de vraagprijs kon krijgen. Er waren nog 10 gegadigden die 2 dagen (ingepland onder corona-regels) . Zal wel komen doordat de makelaar had aangegeven dat het erfgenamen betreft die geen zin hadden om lang te wachten en dat ze bij een serieus bod zouden accepteren.
Dus ik op dag 2 meteen weer langs gekomen met een vriendin die er verstand van had en op dag 3 een bod gedaan van 5k onder vraagprijs (op advies van die vriendin). Wat ze voorspelde kwam uit: Verkoopmakelaar kwam tegenbod er tussenin en dat snel geaccepteerd. De overige 10 mensen werden direct afgebeld.

Taxatie-rapport kwam op 10k hoger uit dan ik ervoor betaald had trouwens, zonder dat ik aangegeven had wat ik nodig had :D
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_194201836
Rabobank wil af van de jubelton: https://www.ad.nl/wonen/g(...)prijzen-op~abce75e1/
  woensdag 22 juli 2020 @ 06:15:39 #131
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194201987
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 05:30 schreef skrn het volgende:
Rabobank wil af van de jubelton: https://www.ad.nl/wonen/g(...)prijzen-op~abce75e1/
Maar het tegenovergestelde wordt gedaan:

https://www.volkskrant.nl/a-b4baff81

Tja, samen met de blijvende krapte stijgen we nog wel even door.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194204296
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 06:15 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Maar het tegenovergestelde wordt gedaan:

https://www.volkskrant.nl/a-b4baff81

Tja, samen met de blijvende krapte stijgen we nog wel even door.
Ja inderdaad, het is eigenlijk heel logisch. Salarissen omhoog, rentes omlaag, schenkingen worden gestimuleerd. Er is steeds meer geld om uit te geven en dat gaan mensen dus ook gebruiken om flink te bieden. Omdat doorstromers hun huizen vervolgens ook weer met dikke winsten verkopen, kopen zij ook weer een duur huis, etc. etc. Er is sprake van een vicieuze cirkel en zo blijft er sprake van een opstuwend effect. En dit gaat niet veranderen de komende jaren vrees ik.
  woensdag 22 juli 2020 @ 10:56:17 #133
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194204382
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 10:48 schreef sopzeep het volgende:

[..]

Ja inderdaad, het is eigenlijk heel logisch. Salarissen omhoog, rentes omlaag, schenkingen worden gestimuleerd. Er is steeds meer geld om uit te geven en dat gaan mensen dus ook gebruiken om flink te bieden. Omdat doorstromers hun huizen vervolgens ook weer met dikke winsten verkopen, kopen zij ook weer een duur huis, etc. etc. Er is sprake van een vicieuze cirkel en zo blijft er sprake van een opstuwend effect. En dit gaat niet veranderen de komende jaren vrees ik.
Inderdaad Het zal altijd neer blijven komen op wat een huis netto mag kosten per maand van de bank.

Als de kosten tov de huisprijs stijgen door afbouw HRA of hogere rente, dan zullen de prijzen dalen.
Dan kan je een huis goedkoper kopen, maar je maandlasten blijven gewoon hetzelfde.

En nu willen ze die ‘maandlastenlimiet’ dus gaan verhogen. Drie keer raden wat dat met de huizenprijzen gaat doen...
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_194204805
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 10:56 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Inderdaad Het zal altijd neer blijven komen op wat een huis netto mag kosten per maand van de bank.

Als de kosten tov de huisprijs stijgen door afbouw HRA of hogere rente, dan zullen de prijzen dalen.
Dan kan je een huis goedkoper kopen, maar je maandlasten blijven gewoon hetzelfde.

En nu willen ze die ‘maandlastenlimiet’ dus gaan verhogen. Drie keer raden wat dat met de huizenprijzen gaat doen...
Helemaal waar. Het mensen gemakkelijker maken om te kopen - en dus hoger te bieden (zoals laatst huurders met hoge lasten en starters) werkt contraproductief en zal de prijzen alleen maar opstuwen. Een verkeerde interventie op de vraagkant. Zeker nu aanbodkant (stagnerende nieuwbouw) wederom achterblijft.
pi_194218181
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 17:23 schreef ZuidGrens het volgende:

[..]

Laatste alinea mee eens. Wat je daarboven schetst vind ik iets te kort door de bocht, op veel plekken kan je nu als vraagprijs rustig de marktprijs nemen en heb je nog steeds veel aanloop en kom je denk ik alsnog hoger uit. In principe is het imo ook zo dat de vraagprijs nu voor ieder huis veel te hoog is, maar dat is inherent aan deze tijden.

Aan de andere kant: alles draait om woonplezier. Dus als ik nu starter was ging ik ook gewoon kopen, als je eenmaal een huis hebt en een paar jaar later door wil stromen maakt een daling of stijging van de prijzen toch relatief weinig uit. Zolang je maar niet met een al te grote restschuld komt te zitten. Hypotheekrente kan je toch meenemen.
Voor mij is het vrij simpel. Als je als makelaar voortdurend huizen verkoopt boven de vraagprijs, dan ben je ofwel:
- een slechte makelaar die de waarde van een huis consequent te laag inschat
- een makelaar die bewust de huizen voor een wat lagere prijs op de markt zet
pi_194218486
Leuk plaatje van het kadaster over het soort woningen waar mensen prijsinformatie over opvragen:

Mooi in lijn met het voorspelde corona-effect dat mensen al thuiswerkend richting het platteland gaan trekken
  donderdag 23 juli 2020 @ 10:07:10 #137
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194218563
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:01 schreef Heph844 het volgende:
Leuk plaatje van het kadaster over het soort woningen waar mensen prijsinformatie over opvragen:
[ afbeelding ]

Mooi in lijn met het voorspelde corona-effect dat mensen al thuiswerkend richting het platteland gaan trekken
Volgens mij komt dit eerder door de huisprijzen, want dat thuiswerken zie je alweer afgebouwd worden.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  donderdag 23 juli 2020 @ 10:10:24 #138
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194218608
quote:
[ afbeelding ]

Behalve dat de Corona verhuizingen nog amper in de gegevens van het kadaster verwerkt zijn.

Want tussen besluiten dat je verhuist, het vinden van het huis en de daadwerkelijke overdracht zit over het algemeen al snel 3 tot 4 maanden, en pas na de overdracht wprdt het bij het kadaster geregistreerd.

De Coronatrek naar het platteland begint dus nu pas in de kadastergwgevens.

Edit: oh, opvragen prijzen... my bad.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_194219218
Er komt geen trek naar het platteland, denk ik.

Er is al wel een positief binnenlandse migratiesaldo vanuit de randstad sinds de huizenprijzen in de randstad zo ontzettend zijn gestegen. Dus het loont om nu naar de buitengebieden te gaan.

Maar echt de stad verruilen voor het platteland, ik zie geen reden? Ja, als de vierkante meterprijs echt zo ontzettend hard verschilt.

Maar we wachten af, ondertussen woon ik nog steeds in zeer sterk stedelijk gebied volgens het CBS.
  donderdag 23 juli 2020 @ 11:05:13 #140
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194219414
Mensen in de randstad kijken nu idd ook wat verder buiten de stad idd.

Als je in Amsterdam al ziet dat Noord volgeplempt wordt met nieuwbouw dan kun je makkelijk nog een paar km noordelijker gaan zitten en voor dezelfde prijs wel de ruimte hebben.

Idem met Amersfoort Vathorst; op de A28 deelt Vathorst zelfs de afrit met Nijkerk, dus dan kun je net zo goed (of beter zelfs) in Nijkerk gaan zitten; heb je meer huis voor dezelfde euro's en er is ook een station.

Ik denk dat de oostgrens van de randstadbewoners straks opschuift tot aan de lijn Harderwijk-Ede, met daarin extra groei voor de plaatsen met een station.
Dus Nijkerk, Putten, Harderwijk, Voorthuizen, Barneveld, Lunteren, Ede.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_194220246
He, waar blijven de cijfers van het CBS nou?

Die zouden toch deze week komen. :(
pi_194221530
quote:
[ afbeelding ]

Interessant. Waar komt deze grafiek vandaan? Heb je een bron?

Ik zie dit inderdaad steeds meer gebeuren in mijn omgeving: veelal 30+, hoogopgeleid en op zoek naar meer rust en ruimte voor evt. een gezin later. De prijzen voor een eensgezinswoning in de stad rijzen de pan uit. Ze verkopen hun appartementen met dikke overwaarde en kunnen daar vaak een vrijstaande woonboerderij o.i.d. voor terugkopen een paar km verder. Dit was nooit gelukt in de stad. De extra reistijd (in NL is dat vaak max 30 minuten) nemen ze graag voor lief.

Ik denk dat de huizenprijzen eerder de hoofdreden zijn dan corona. Echter, corona heeft wel gezorgd voor een impuls mbt thuiswerken en meer behoefte aan buitenruimte. Dat kan best een beetje hebben meegeholpen
  donderdag 23 juli 2020 @ 13:15:04 #143
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_194221547
Meer mensen wie het opvalt dat er ineens veel meer te koop komt op funda?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_194221708
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 13:14 schreef sopzeep het volgende:

[..]

Interessant. Waar komt deze grafiek vandaan? Heb je een bron?

Ik zie dit inderdaad steeds meer gebeuren in mijn omgeving: veelal 30+, hoogopgeleid en op zoek naar meer rust en ruimte voor evt. een gezin later. De prijzen voor een eensgezinswoning in de stad rijzen de pan uit. Ze verkopen hun appartementen met dikke overwaarde en kunnen daar vaak een vrijstaande woonboerderij o.i.d. voor terugkopen een paar km verder. Dit was nooit gelukt in de stad. De extra reistijd (in NL is dat vaak max 30 minuten) nemen ze graag voor lief.

Ik denk dat de huizenprijzen eerder de hoofdreden zijn dan corona. Echter, corona heeft wel gezorgd voor een impuls mbt thuiswerken en meer behoefte aan buitenruimte. Dat kan best een beetje hebben meegeholpen
Zit je zelf toevallig ook in de leeftijdscategorie?
Ik wel namelijk, en bovenstaande heeft denk ik eerder met levensfase of levensgeluk te maken dan met huizenprijzen of corona. Volgens mij is het heel natuurlijk verloop om op een moment de stad uit te trekken als je kinderen krijgt en je te vestigen in een kleinere stad of dorp met meer ruimte, scholen en speelgelegenheden.
Volgens mij niet iets van nu, ik zag het 5 jaar geleden ook al. En ja, zelf ook gedaan.
pi_194221862
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 13:26 schreef Zocalo het volgende:

[..]

Zit je zelf toevallig ook in de leeftijdscategorie?
Ik wel namelijk, en bovenstaande heeft denk ik eerder met levensfase of levensgeluk te maken dan met huizenprijzen of corona. Volgens mij is het heel natuurlijk verloop om op een moment de stad uit te trekken als je kinderen krijgt en je te vestigen in een kleinere stad of dorp met meer ruimte, scholen en speelgelegenheden.
Volgens mij niet iets van nu, ik zag het 5 jaar geleden ook al. En ja, zelf ook gedaan.
Ja inderdaad, het klopt wat je zegt. Dit gebeurt al decennia lang. Een natuurlijke beweging van gezinnen uit de stad.

Echter het grote verschil is m.i. wel dat (nogmaals slechts gebaseerd op mijn ervaring) deze mensen anno nu het liefst in de stad waren blijven wonen, maar dan in bijv. een woning met een tuin. Ze geven het echter op na 3 jaar zoeken, omdat het onbetaalbaar blijkt. Je krijgt gewoon veel meer voor je geld op het platteland. Die kloof was vroeger niet zo groot.

Dus eens, het is een natuurlijk moment en dit zal inderdaad te maken hebben met - zoals jij het noemt - levensgeluk. Echter, toch ook zeker met de huizenprijzen. Voor dezelfde prijs was iedereen in de stad gebleven.
pi_194222250
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 11:05 schreef Leandra het volgende:
Mensen in de randstad kijken nu idd ook wat verder buiten de stad idd.

Als je in Amsterdam al ziet dat Noord volgeplempt wordt met nieuwbouw dan kun je makkelijk nog een paar km noordelijker gaan zitten en voor dezelfde prijs wel de ruimte hebben.

90% van alle bezichtigingen in de Zaanstreek zijn Amsterdammers. Met 8 minuten zit je in de Coentunnel, er is geen erfpacht en de huizen hebben vaak karakter. In Koog a/d Zaan is praktisch alles binnen een week verkocht.

Ons huis in Westzaan staat nu 1.5 dag te koop en de aanvragen stromen ook binnen.

Noord is al lang niet meer zo aantrekkelijk als 20 jaar geleden. Parkeervergunningen, drukte en hoogbouw rukken op.
pi_194222282
Hier (Zuid-Limburg) gaat het in ieder geval nog achterlijk hard met de huizen. De zus van mijn vriendin heeft haar woning te koop gezet. 6 jaar geleden gekocht voor 250k. Huis staat 1 week te koop en het hoogste bod tot nu toe is 380k (staat te koop voor 350k).
pi_194222492
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 13:36 schreef sopzeep het volgende:

[..]

Ja inderdaad, het klopt wat je zegt. Dit gebeurt al decennia lang. Een natuurlijke beweging van gezinnen uit de stad.

Echter het grote verschil is m.i. wel dat (nogmaals slechts gebaseerd op mijn ervaring) deze mensen anno nu het liefst in de stad waren blijven wonen, maar dan in bijv. een woning met een tuin. Ze geven het echter op na 3 jaar zoeken, omdat het onbetaalbaar blijkt. Je krijgt gewoon veel meer voor je geld op het platteland. Die kloof was vroeger niet zo groot.

Dus eens, het is een natuurlijk moment en dit zal inderdaad te maken hebben met - zoals jij het noemt - levensgeluk. Echter, toch ook zeker met de huizenprijzen. Voor dezelfde prijs was iedereen in de stad gebleven.
Precies, en het is ook conjuctuur.

In een slechte conjuctuur gaan mensen naar de stad toe, dat zag je in 2010 tot 2015 ook, relatief geprijsd, minder woon- en werkverkeer, mogelijkheden om carriere te maken. Huizen in de stad gaan wel, in mijn oude wijk in Delft hebben huizen in het diepste dal van de crisis ook nooit meer dan 6 maanden te koop gestaan.

Maar met stijgende prijzen in de stad, instroom vanaf buiten (veel kenniswerkers tegenwoordig) worden de gebieden buiten de stad relatief snel aantrekkelijk.
pi_194222607
quote:
2s.gif Op donderdag 23 juli 2020 11:54 schreef skrn het volgende:
He, waar blijven de cijfers van het CBS nou?

Die zouden toch deze week komen. :(
Toch maar een mailtje gestuurd, dit zou de eerste maand zijn waarin het corona-effect naar voren zouden komen, en ik zie niks op de site.
pi_194223962
Kadaster-problemen, het CBS gaat hopelijk op 31 juli de gegevens van juni publiceren.
  zaterdag 25 juli 2020 @ 13:50:42 #151
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_194253277
Ik heb een optie voor een huurwoning van 42m2 op een goede locatie. 995 eu per maand. Ik twijfel... In principe kan ik makkelijk een appartementje van 42m2 kopen (c.a. 210.000 in mijn omgeving) dmv spaargeld. En zouden mijn vaste maandlasten rond de 700 zitten. Erg ruim dus.
Maar locatie is minder + de 'wat als het instort' gedachte?

Wat denken jullie?
  zaterdag 25 juli 2020 @ 14:20:47 #152
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_194253531
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 13:50 schreef Ciclon het volgende:
Ik heb een optie voor een huurwoning van 42m2 op een goede locatie. 995 eu per maand. Ik twijfel... In principe kan ik makkelijk een appartementje van 42m2 kopen (c.a. 210.000 in mijn omgeving) dmv spaargeld. En zouden mijn vaste maandlasten rond de 700 zitten. Erg ruim dus.

Wat denken jullie?
Hoe kom jij aan 700 euro per maand als je ook nog spaargeld hebt voor een woning van 210k? Met welke rente reken je? Of plus je van alles bij die "vaste maandlasten" op die je bij de huur niet hebt?

Verder: ligt eraan hoe lang je er wilt blijven wonen en wat voor krot dat koopappartement is. Vind het wel extreem duur, maar goed, ik ben geen Randstad-jochie, die schrikken van dit soort prijzen. :P
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  zaterdag 25 juli 2020 @ 14:33:50 #153
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_194253678
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 14:20 schreef JeOma het volgende:

[..]

Hoe kom jij aan 700 euro per maand als je ook nog spaargeld hebt voor een woning van 210k? Met welke rente reken je? Of plus je van alles bij die "vaste maandlasten" op die je bij de huur niet hebt?

Verder: ligt eraan hoe lang je er wilt blijven wonen en wat voor krot dat koopappartement is. Vind het wel extreem duur, maar goed, ik ben geen Randstad-jochie, die schrikken van dit soort prijzen. :P
Ik heb best potje dijk spaargeld. DIt zijn alle vaste lasten bij elkaar.
  zaterdag 25 juli 2020 @ 14:42:57 #154
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_194253796
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 14:33 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Ik heb best potje dijk spaargeld. DIt zijn alle vaste lasten bij elkaar.
Hmmmkay, dus die 995 zijn ook "alle vaste lasten bij elkaar"? Ik dacht dat dat huurprijs was. Maar het zijn dus wel degelijk appels en appels... :P
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  zaterdag 25 juli 2020 @ 19:45:42 #155
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_194257512
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 14:42 schreef JeOma het volgende:

[..]

Hmmmkay, dus die 995 zijn ook "alle vaste lasten bij elkaar"? Ik dacht dat dat huurprijs was. Maar het zijn dus wel degelijk appels en appels... :P
huur ja, excl gas water licht
pi_194334751
Het blijft maar stijgen. De meest krakkemikkige tussenwoningen van 80m2 gaan al voor 280+ in de randstad. En ook nog eens volop bezichtigingen, overbieden en binnen week weg.
pi_194334934
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 08:19 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Het blijft maar stijgen. De meest krakkemikkige tussenwoningen van 80m2 gaan al voor 280+ in de randstad. En ook nog eens volop bezichtigingen, overbieden en binnen week weg.
Yep, had ook zo'n krakkemikkige tussenwoning, ongeveer die prijs en grootte.

Ook weg.
  vrijdag 31 juli 2020 @ 09:09:42 #159
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_194335264
Ik merk wel dat we op het laatste moment nog een woning van het prijssegment weg hebben kunnen pakken. Ik zie al drie weken niks op funda erbij komen met de criteria die ik heb.

Maar zoals ik eerder ook al zei; kan aan de zomervakantie liggen.
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:14:39 #160
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_194350859
Kom nu ook in een spannende tijd, we kunnen een nieuwbouw woning krijgen (als we ja zeggen) voor 10% boven ons maximale leenbedrag. we hebben dus overwaarde nodig.

Als we de huidige woning kunnen verkopen voor minimaal 80% van de verwachtte vraagprijs zitten we goed, maar ja, het huis is pas klaar medio zomer 2021, wist je maar wat je kunt verwachten het komende jaar.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:16:41 #161
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_194350889
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 10:14 schreef zalkc het volgende:
Kom nu ook in een spannende tijd, we kunnen een nieuwbouw woning krijgen (als we ja zeggen) voor 10% boven ons maximale leenbedrag. we hebben dus overwaarde nodig.

Als we de huidige woning kunnen verkopen voor minimaal 80% van de verwachtte vraagprijs zitten we goed, maar ja, het huis is pas klaar medio zomer 2021, wist je maar wat je kunt verwachten het komende jaar.
Wat is goed zitten? Als je het maximale leenbedrag nodig hebt voor een huis dan is dat huis naar mijn mening te duur voor je.
2000 light years from home
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:19:49 #162
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_194350926
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 10:16 schreef Merkie het volgende:

[..]

Wat is goed zitten? Als je het maximale leenbedrag nodig hebt voor een huis dan is dat huis naar mijn mening te duur voor je.
Als ik het verkoop voor wat ik verwacht (of wat het nu in de markt zou doen), zit ik op 90% van de capaciteit. Exclusief loon partner, maar dat willen we niet meenemen in de berekening. Ik begrijp dat heel Fok! huizen contant aftikt uit de kontflap.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_194350943
http://www.telegraaf.nl/n(...)ieuwe-regels-kabinet

Stijgt nog wel even door die prijzen :)
blablablabla
pi_194350997
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 10:19 schreef zalkc het volgende:

[..]

Als ik het verkoop voor wat ik verwacht (of wat het nu in de markt zou doen), zit ik op 90% van de capaciteit. Exclusief loon partner, maar dat willen we niet meenemen in de berekening. Ik begrijp dat heel Fok! huizen contant aftikt uit de kontflap.
Precies. Moralistisch gezeik. En daarbij nieuwbouw, weinig stookkosten, weinig onderhoud. Scheelt al heel veel.
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:40:43 #165
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_194351146
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 10:27 schreef skrn het volgende:

[..]

Precies. Moralistisch gezeik. En daarbij nieuwbouw, weinig stookkosten, weinig onderhoud. Scheelt al heel veel.
mwah, er is altijd wel wat te zeggen voor maximale hypotheek nodig hebben. Als je allebei een jaarcontract hebt, geen kapitaal achter de hand, geen kapitaal in de familie, je moet alle kredietjes op telefoons afkopen om die laatste 5-duizend erbij te pakken. Ja dan ga je misschien te ver in mijn optiek, hoewel als je voor 1400 huurt en naar 800 hypotheek gaat is het nog steeds mogelijk te verantwoorden.

Ik ben ambtenaar in een aanloopschaal, vrouw zit in de zorg op weinig uren maar kan meer gaan werken als de kleine naar school gaat, beide ouders kunnen bijspringen als het moet, geen schulden verder, en de maandlasten gaan met 300-400 euro omhoog terwijl we nu 1250 per maand sparen. Ook het huis is een eindstation (2-onder-1 kap), dus wat de markt over de komende 5 jaar doet is niet relevant, over 30 jaar kijken we wel weer. Werkeloosheid is voor ons niet waarschijnlijk, scheiding weet je nooit, maar daar gaat niemand van uit die samen een huis koopt.
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:45:16 #166
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_194351191
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 10:19 schreef zalkc het volgende:

[..]

Nee helemaal niet, alleen de grenzen opzoeken zou ik niet aanraden.
2000 light years from home
pi_194351315
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 10:27 schreef skrn het volgende:

[..]

Cognitieve dissonantie gespot.
Verder moet ook nieuwbouw gewoon onderhouden worden, niet 'weinig'. Daar is ook geld voor nodig

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-08-2020 10:53:59 ]
pi_194351360
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 10:21 schreef Elan het volgende:
http://www.telegraaf.nl/n(...)ieuwe-regels-kabinet

Stijgt nog wel even door die prijzen :)
2k vvd

Bouwen met die zooi
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:00:41 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194351394
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 10:53 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Verder moet ook nieuwbouw gewoon onderhouden worden, niet 'weinig'
Klopt, maar het kost wel een stuk minder dan een huis uit 1966 onderhouden, tenzij dat recent een volledige opknapbeurt van onder tot boven heeft gehad en men daarin nergens gemakzuchtig is geweest.
Om het nog maar niet te hebben over de energiekosten, want dat scheelt met een nieuwbouwhuis wel degelijk.
Moet je geen huis kopen in een project waar men met stadsverwarming werkt, maar in ieder geval met een eigen warmtepomp, bij voorkeur een grondgebonden pomp en geen luchtpomp maar dat maakt het ook gelijk weer een stuk duurder.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:03:57 #170
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_194351434
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 09:09 schreef RickoKun het volgende:
Ik merk wel dat we op het laatste moment nog een woning van het prijssegment weg hebben kunnen pakken. Ik zie al drie weken niks op funda erbij komen met de criteria die ik heb.

Maar zoals ik eerder ook al zei; kan aan de zomervakantie liggen.
Zomervakantie is traditioneel een rustige periode in de woningmarkt.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_194351707
quote:
:D

Mooi huis wel. Jammer dat ie in Spijkenisse staat.
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:28:52 #173
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194351745
quote:

Ik verwacht dat het snel genoeg weg is.... dit huis dan :')
Maar darn, je zult je adres nu door moeten geven, en een hypotheek voor dit adres moeten aanvragen en alles :X
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_194351824
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 11:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik verwacht dat het snel genoeg weg is.... dit huis dan :')
Maar darn, je zult je adres nu door moeten geven, en een hypotheek voor dit adres moeten aanvragen en alles :X
De grappen ben je snel zat dan denk ik. En de grappen zullen nog jaren blijven aanhouden. :')
beter een knipoog dan een blauw oog
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:39:05 #175
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194351896
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 11:34 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

De grappen ben je snel zat dan denk ik. En de grappen zullen nog jaren blijven aanhouden. :')
Dat lijkt mij ook..... maar zie je jezelf al met de hypotheekadviseur bellen?
"Ik wil graag een afspraak voor een hypotheek op Corona 19" :')

Overigens kan ik ook voorstellen dat mensen denken dat je ze in de zeik neemt als je je adres vertelt.
Gelukkig gaat heel veel tegenwoordig digitaal en moet je vaak je postcode en huisnummer invullen en komt de straatnaam daarna automatisch, maar als je het persoonlijk moet doorgeven wordt het al lastiger.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_194353892
quote:
Ben wel benieuwd met de negatieve berichten van afgelopen week. Eurozone economie krijgt flinke klappen.
pi_194353904
quote:
Welke Randstad regio?
Love is in the air!
pi_194353949
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 13:50 schreef Ciclon het volgende:

Wat denken jullie?
Mijn gedachte is dan 42 m2 wel heel erg klein is. In mijn regio kon ik zoiets kopen voor 125k. Nog net betaalbaar voor mij. Maar kosten koper etc verdien je pas na een paar jaar wonen terug. En hoelang wil je op 42m2 wonen....

Dat lijkt me iets voor als je voor jezelf weet dat je de komende 5+ jaar niet gaat samenwonen. Bijv. als je jong en student bent. Of juist oud en lekker alleen wilt blijven wonen. Ook als je bijv weet dat je geen leuke salarisgroei meer voor je ziet. Bijv. je werkt in een winkeltje en zal nooit modaal gaan verdienen.
pi_194354145
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 14:10 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Welke Randstad regio?
Rotterdam
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:31:10 #180
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194354169
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 14:29 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Rotterdam
Deze was hier net gepost:
quote:
127m²
¤ 250.000
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:12:30 #181
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_194356596
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 14:13 schreef tstile het volgende:

[..]

Mijn gedachte is dan 42 m2 wel heel erg klein is. In mijn regio kon ik zoiets kopen voor 125k. Nog net betaalbaar voor mij. Maar kosten koper etc verdien je pas na een paar jaar wonen terug. En hoelang wil je op 42m2 wonen....

Dat lijkt me iets voor als je voor jezelf weet dat je de komende 5+ jaar niet gaat samenwonen. Bijv. als je jong en student bent. Of juist oud en lekker alleen wilt blijven wonen. Ook als je bijv weet dat je geen leuke salarisgroei meer voor je ziet. Bijv. je werkt in een winkeltje en zal nooit modaal gaan verdienen.
Heb het afgewezen. Het zag er leuk uit, maar 1000 euro is wel erg veel en dan had ik het zelf ook nog eens aan moeten kleden. Eerst maar eens een nieuwe werkgever zoeken en wellicht over een paar maanden mijn slag slaan op de woningmarkt. Ik hoop echt op een 3 kamer appartement, anders een 2 kamer en dan neem ik de K&K maar als verlies.
pi_194375242
Zzp'ers zijn niet meer zo gewenst door de hypotheekverstrekkers. Ook een intentieverklaring daalt in aanzien.. https://www.ad.nl/wonen/h(...)verklaring~abd85857/
pi_194381282
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 10:53 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Verder moet ook nieuwbouw gewoon onderhouden worden, niet 'weinig'. Daar is ook geld voor nodig
Maximaal lenen is echt niet per seonverantwoord, of gevaarlijk, en in sommige veel gevallen misschien verstandig als je een tweede verhuizing later wil besparen. Het ligt er ook aan hoever je denkt je loon te gaan groeien (wat bij starters vaak best aanzienlijk is), of je een tweede inkomen erbij op telt, en inderdaad wat onderhouds- en stookkosten zullen zijn. Bij mij zijn die laatste al ruim meer dan mijn rente-lasten.
pi_194381346
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 14:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

Deze was hier net gepost:
[..]

127m²
¤ 250.000
Tja, wat zal er ik er van zeggen. :7

Ik vind het nadeel van Spike City is dat je toch ver van Rotterdam zit, en ook ver van de rest van de Randstad, ga eens naar Den Haag bijvoorbeeld. Het is beter nu die A4 er ligt, maar toch. Utrecht is ook al bijna een uur rijden vanuit Spike City. In dat opzicht ligt Sweat Lake City wel beter.
  maandag 3 augustus 2020 @ 11:38:09 #185
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194382575
quote:
10s.gif Op maandag 3 augustus 2020 09:57 schreef skrn het volgende:

[..]

Tja, wat zal er ik er van zeggen. :7

Ik vind het nadeel van Spike City is dat je toch ver van Rotterdam zit, en ook ver van de rest van de Randstad, ga eens naar Den Haag bijvoorbeeld. Het is beter nu die A4 er ligt, maar toch. Utrecht is ook al bijna een uur rijden vanuit Spike City. In dat opzicht ligt Sweat Lake City wel beter.
Punt is dat het regio Rotterdam is en ruim meer dan 80m² en onder de ¤ 280.000

Of het verder wel of niet handig wonen is is een tweede, als je in de regio Rotterdam wilt wonen dan voldoet het.

Maar goed, het is wel een mooie reactie die typisch in de "Ja maar..." sfeer past van mensen die constant roepen dat er niets voor een "normale" prijs te koop is behalve in Noord-Oost Groningen.
Zelfs Spijkenisse is al te ver van de Randstad :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_194382651
quote:
10s.gif Op maandag 3 augustus 2020 09:57 schreef skrn het volgende:

[..]

In dat opzicht ligt Sweat Lake City wel beter.
Zwetermeer?
  maandag 3 augustus 2020 @ 12:49:01 #187
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_194383537
Nog maar een successtory voor de twijfelaars. Mijn zus kocht een week of 4 geleden een huis, zette vorige week vrijdag haar eigen huis te koop en is het 8 dagen later kwijt.
Dorpje in de randstad, eengezins tussenwoning, vraagprijs lag tussen 250 en 275 en is voor 10.000 boven de vraagprijs verkocht.

Er wordt dus nog steeds flink gekocht en verkocht. ;)
pi_194384204
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 11:38 schreef Leandra het volgende:

[..]

Punt is dat het regio Rotterdam is en ruim meer dan 80m² en onder de ¤ 280.000

Of het verder wel of niet handig wonen is is een tweede, als je in de regio Rotterdam wilt wonen dan voldoet het.

Maar goed, het is wel een mooie reactie die typisch in de "Ja maar..." sfeer past van mensen die constant roepen dat er niets voor een "normale" prijs te koop is behalve in Noord-Oost Groningen.
Zelfs Spijkenisse is al te ver van de Randstad :D
Oh, ik zeg helemaal niet dat er niks te koop is voor een normale prijs. Ik zeg wel dat de regio's die achter Rotterdam liggen niet heel lekker zijn op bereikbaarheid, omdat de rest van het land dan echt ver weg is. Vergist je niet, je moet altijd die maffe rivieren over, het komt herhaaldelijk voor dat tunnels dicht zijn, het is geen pretje. Mij verbaast het dus niet dat er woningen voor die prijs staan in Spijkenisse. Of Schiedam. Of Vlaardingen. Of Oud-Beijerland. Of Lekkerkerk. Of Dordrecht.

Rotterdam-stad en de hele noordkant richting Den Haag is dan wel duur.

Het is inderdaad kiezen of delen. :7
pi_194384252
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 12:49 schreef BE het volgende:
Nog maar een successtory voor de twijfelaars. Mijn zus kocht een week of 4 geleden een huis, zette vorige week vrijdag haar eigen huis te koop en is het 8 dagen later kwijt.
Dorpje in de randstad, eengezins tussenwoning, vraagprijs lag tussen 250 en 275 en is voor 10.000 boven de vraagprijs verkocht.

Er wordt dus nog steeds flink gekocht en verkocht. ;)
Het gaat nog steeds rete-snel.

Je kan beter nu kopen, heb je wel zekerheid op woongebied als je nog een baan hebt. Kun je in ieder geval wel door met je leven.
  maandag 3 augustus 2020 @ 22:52:26 #190
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_194392258
Nope.. ik zit heel goed
Al kijk ik altijd.

Maar dit is sowieso geen markt... oververhit. En allemaal weer onder water straks
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:20:33 #191
139330 TNA
For the stars that shine
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 18:07:44 #192
22565 asco
Los in deze tent
pi_194401421
Die babyboomers lachen zich toch de ballen uit de broek.
Voor 100000 gulden (of minder) een huis laten bouwen in de jaren 60 en 70 en nu 3, 4 ton EURO opstrijken. En vaak ook nog geen zak aan het huis laten doen nooit.

Als je een beetje op Funda gaat kijken springen je de tranen in de ogen.
Arme jeugd.
pi_194401466
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 18:07 schreef asco het volgende:
Voor 100000 gulden (of minder) een huis laten bouwen in de jaren 60 en 70 en nu 3, 4 ton EURO opstrijken. En vaak ook nog geen zak aan het huis laten doen nooit.

Arme jeugd.
12% rente op je hypotheek. Dat gaat lekker met aflossen.
pi_194402202
quote:

Arme jeugd.
Aan de andere kant is er natuurlijk ook wel flink wat inflatie geweest sindsdien.. Eigenlijk moet je met reële prijzen werken..

Edit: interessante grafiek gevonden:

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2020 19:03:34 ( ) ]
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:55:47 #195
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_194402924
Er zijn wel wat meer factoren, waaronder betaalbaarheid. Ik kan straks een huis kopen voor het dubbele en nog steeds dezelfde maandlasten hebben. 10 jaar terug was de rente bijna 5% en nu 1,5-1,7% , tja aan het eind van de maand gaat het erom hoe ver je komt met je inkomen.
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:01:50 #196
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_194402985
Mwa, we zitten een beetje te twijfelen. Het is óf verhuizen naar een grotere woning of de huidige uitbouwen op de twee bovenste verdiepingen. Dat laatste is op zich wel mogelijk, maar 't is zo'n gedoe. Een nieuwe huis die alles wat we willen al heeft, dat is zeker een optie. We houden 't in ieder geval in de gaten.
(Un)masking for the greater good.
pi_194405016
quote:
Wat een kul.
In die tijd was het gemiddelde inkomen ook substantieel lager, en bovenal de mogelijkheden te financieren véél moeilijker.

Bv moest men op één inkomen de hypotheek afsluiten en een rente van tegen de 10-11% was normaal.

Om die reden lag het aantal mensen dat in die tijd een koopwoning kon betalen ook véél lager.

Ligt dat nu op 60%, was dat toen 20%...
Tevens was er een veel substantiëlere woningnood.
Op rond de 13 miljoen mensen bv een totaal aantal woningen dat tegen de 4 miljoen lag.

Nu staan er voor 17 miljoen mensen 8 miljoen woningen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_194405129
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 22:08 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Wat een kul.
In die tijd was het gemiddelde inkomen ook substantieel lager, en bovenal de mogelijkheden te financieren véél moeilijker.

Bv moest men op één inkomen de hypotheek afsluiten en een rente van tegen de 10-11% was normaal.

Om die reden lag het aantal mensen dat in die tijd een koopwoning kon betalen ook véél lager.

Ligt dat nu op 60%, was dat toen 20%...
Tevens was er een veel substantiëlere woningnood.
Op rond de 13 miljoen mensen bv een totaal aantal woningen dat tegen de 4 miljoen lag.

Nu staan er voor 17 miljoen mensen 8 miljoen woningen.
Wat een kul. Vanaf ‘93 was de rente echt geen 10-11% meer, maar 6-7% of lager.
Op één iets bovenmodaal salaris kon je nog een vrijstaande woning kopen. Dat lukt nu echt niet meer.
pi_194405777
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 22:18 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Wat een kul. Vanaf ‘93 was de rente echt geen 10-11% meer, maar 6-7% of lager.
Op één iets bovenmodaal salaris kon je nog een vrijstaande woning kopen. Dat lukt nu echt niet meer.
Wie heeft het over 1993?
pi_194406429
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 22:18 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Dat klinkt niet echt logisch. Wat je eigenlijk zegt is dat half Nederland toen een vrijstaande woning kon kopen. Dat zag ik niet echt terug in het straatbeeld...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')