Nou in ieder geval de beperking dat kinderen maar met halve klassen moeten komen, en ik zag net op het RTL Nieuws al scholen de bankjes op 1,5 meter zetten... maar misschien is dat dan de vrijheid die scholen zelf mogen nemen... het schaadt natuurlijk nietquote:Op dinsdag 21 april 2020 23:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Is die afstandsregel er dan op school? Dat heb ik niet meegekregen.
Dat laatste is toch ook gewoon het geval?quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:08 schreef Claudia_x het volgende: [..] Nou, grote samenscholingen voorkomen zou bovenaan mijn lijstje van maatregelen staan. Voor scholen zou ik daar alleen een uitzondering op maken als echt aannemelijk is dat kinderen geen rol van betekenis spelen in de verspreiding van het virus.
Ik las op de AD site dat ze in Denemarken kinderen ook gewoon buiten les geven.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:15 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Nou in ieder geval de beperking dat kinderen maar met halve klassen moeten komen, en ik zag net op het RTL Nieuws al scholen de bankjes op 1,5 meter zetten... maar misschien is dat dan de vrijheid die scholen zelf mogen nemen... het schaadt natuurlijk niet
Daar is voorzichtig bewijs voor, maar het staat geenszins vast. Zoals ik eerder al zei: Slob garandeerde ons eerder dat hij de uitslag van het Nederlandse onderzoek daarnaar af zou wachten en de scholen niet voor die tijd open zouden gaan.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:15 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dat laatste is toch ook gewoon het geval?
Best wel, en zeker een schoolgebouw.quote:Daarnaast kun je een klas nu niet echt een grote samenscholing noemen
Ik begreep dat het alleen voor het voortgezet onderwijs geldt. Voor kinderen in de basisschoolleeftijd is dat echt onmogelijk. Die zijn zo fysiek ingesteld.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:15 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Nou in ieder geval de beperking dat kinderen maar met halve klassen moeten komen, en ik zag net op het RTL Nieuws al scholen de bankjes op 1,5 meter zetten... maar misschien is dat dan de vrijheid die scholen zelf mogen nemen... het schaadt natuurlijk niet
Ok ja het leek me ook al iets raars, dan is die basissschool die ik net op tv zag gewoon al iets te ver doorgeschotenquote:Op dinsdag 21 april 2020 23:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik begreep dat het alleen voor het voortgezet onderwijs geldt. Voor kinderen in de basisschoolleeftijd is dat echt onmogelijk. Die zijn zo fysiek ingesteld.
Zou wel mooi zijn. Hebben die geen schoolvakanties de komende weken?quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:19 schreef quirina het volgende:
Ja Denemarken en Noorwegen goed in de gaten houden.
Noorwegen is vandaag weer begonnen.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zou wel mooi zijn. Hebben die geen schoolvakanties de komende weken?
Maar wat denk je van een flink groot kdv en bso met al die ouders en personeel wat in en uitloopt?quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik begreep dat het alleen voor het voortgezet onderwijs geldt. Voor kinderen in de basisschoolleeftijd is dat echt onmogelijk. Die zijn zo fysiek ingesteld.
Kinderen bieden amper een besmettingsgevaarquote:Op dinsdag 21 april 2020 23:21 schreef quirina het volgende:
[..]
Maar wat denk je van een flink groot kdv en bso met al die ouders en personeel wat in en uitloopt?
Dat lijk mij weer het verkeerde accent. Overdag gewoon ravotten en whatever.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:01 schreef quirina het volgende:
[..]
Ja maar het zou zo maar kunnen dat 8 van die 15 kids Corona zitten rond te hoesten.
Corona overleeft op papier,speelgoed,tafeltjes,wcpotjes, potjes. Dan moeten die leidsters wel alles continue desinfecteren en schoonmaken. En dan hebben ze geen aandacht voor de kinderen.
Ja maar die ouders en personeel kan wel besmet rondlopen. Je geeft wel je kind in hun armen.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:22 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Kinderen bieden amper een besmettingsgevaar
Kinderen worden amper ziekquote:Op dinsdag 21 april 2020 23:24 schreef quirina het volgende:
[..]
Ja maar die ouders en personeel kan wel besmet rondlopen. Je geeft wel je kind in hun armen.
Jemig. Het valt ook niet mee met de droogte.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:23 schreef Minimunt het volgende:
Ondertussen worden hier in de buurt (Peel en nabij Herkenbosch) mensen geëvacueerd (natuurlijk met oog voor corona) door de fikse natuurbranden. Legervoertuigen, buitenlandse hulpdiensten helpen allemaal mee. Zelfs corpsen uit regio utrecht en apeldoorn gaan helpen. Echt behoorlijk heftig. Wat is 2020 toch bruut.
[ afbeelding ]
Hoe zou het jouw werkgever vergaan als er een aantal maanden geen geld zou binnenkomen?quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:25 schreef TheVulture het volgende:
Ik snap dat de horeca flinke klappen krijgt hoor, maar ik vraag me ook wel een heel klein beetje af of het echt allemaal zo hemeltergend erg is als dat de branche het nu doet voorkomen... zaken die de afgelopen jaren dikke winsten maakten of in handen zijn van brouwerijen zullen echt niet meteen omvallen en zo doen ze het nu wel voorkomen. Denk dat er ook een stuk tactiek achter zit om de overheid te laten betalen...
Elke dag dat je zaak dicht is is geen inkomsten hequote:Op dinsdag 21 april 2020 23:25 schreef TheVulture het volgende:
Ik snap dat de horeca flinke klappen krijgt hoor, maar ik vraag me ook wel een heel klein beetje af of het echt allemaal zo hemeltergend erg is als dat de branche het nu doet voorkomen... zaken die de afgelopen jaren dikke winsten maakten of in handen zijn van brouwerijen zullen echt niet meteen omvallen en zo doen ze het nu wel voorkomen. Denk dat er ook een stuk tactiek achter zit om de overheid te laten betalen...
die vindt t blijkbaar prima om buffer te laten verdampen..quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:26 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Hoe zou het jouw werkgever vergaan als er een aantal maanden geen geld zou binnenkomen?
Niet best, maar er is natuurlijk ook al wel een steunpakket beschikbaar, ze krijgen loonkosten vergoed tot een bepaald percentage etc. Ik snap echt wel dat er een groot probleem is, maar ik neig er wel naar dat het ook een stukje politiek bedrijven is en het gat wat er valt niet zo groot is als dat ze willen doen voorkomen...quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:26 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Hoe zou het jouw werkgever vergaan als er een aantal maanden geen geld zou binnenkomen?
Denk ik ook, vooral omdat er al héél snel paniek uitbrak. Je zou het toch een paar weken uit moeten kunnen houden.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:25 schreef TheVulture het volgende:
Vent, de horeca is sowieso al geen vetpot en mega conjunctuurgevoelig. Er gaan raken klappen vallen in deze branche ondanks de steun.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:29 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Niet best, maar er is natuurlijk ook al wel een steunpakket beschikbaar, ze krijgen loonkosten vergoed tot een bepaald percentage etc. Ik snap echt wel dat er een groot probleem is, maar ik neig er wel naar dat het ook een stukje politiek bedrijven is en het gat wat er valt niet zo groot is als dat ze willen doen voorkomen...
Dat snap ik, maar als je je loonkosten in ieder geval al vergoed krijgt lijkt me de huur de andere grote kostenpost, als je daarover afspraken kan maken met verhuurder of de eigenaar van je pand of de bank (en die hebben ook al steunmaatregelen op poten gezet) moet je het toch wel tot eind mei kunnen redden...quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:27 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Elke dag dat je zaak dicht is is geen inkomsten heik vind dat ze zich nog netjes houden en niet al compleet doorgedraaid zijn.
Die steun maakt nooit alle kosten goed. En is gebaseerd op cijfers van februariquote:Op dinsdag 21 april 2020 23:29 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Niet best, maar er is natuurlijk ook al wel een steunpakket beschikbaar, ze krijgen loonkosten vergoed tot een bepaald percentage etc. Ik snap echt wel dat er een groot probleem is, maar ik neig er wel naar dat het ook een stukje politiek bedrijven is en het gat wat er valt niet zo groot is als dat ze willen doen voorkomen...
Dat er klappen vallen en er bedrijven omvallen snap ik, maar als je jarenlang een goedlopende zaak draait en je steun krijgt voor loonkosten en het gat wat er nu in omzet valt door een tegemoetkomende verhuurder of bank in de vorm van regelingen val je echt niet zomaar om. Ik hoorde vanavond iemand zeggen bij RTL dat één op de 3 zaken het niet redt tot eind mei... dat lijkt me echt een tikkeltje overdreven, of veel bedrijven hebben dan echt heel weinig vet op de botten...quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:31 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Vent, de horeca is sowieso al geen vetpot en mega conjunctuurgevoelig. Er gaan raken klappen vallen in deze branche ondanks de steun.
Ik gok dat er echt nog wel een aanvullend pakket voor de horeca bijkomt als ze de hele zomer niet open kunnen. Dit pakket was in eerste instantie volgens mij voor drie maanden. Ik snap dat een half jaar omzet missen wel echt een probleem is ja. Maar zoals ik daarstraks al zei, het is ook politiek bedrijven van de branche om de overheid zo snel mogelijk die portemonnee ook daadwerkelijk te laten trekken...quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:32 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Die steun maakt nooit alle kosten goed. En is gebaseerd op cijfers van februari
En het ziet er naar uit dat dit een verloren zomer is voor de horeca. Hier gaan gewoon heel veel bedrijven door failliet
In het mkb zijn maar weinig bedrijven met een reserve om maanden geen inkomsten te overbruggenquote:Op dinsdag 21 april 2020 23:34 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat er klappen vallen en er bedrijven omvallen snap ik, maar als je jarenlang een goedlopende zaak draait en je steun krijgt voor loonkosten en het gat wat er nu in omzet valt door een tegemoetkomende verhuurder of bank in de vorm van regelingen val je echt niet zomaar om. Ik hoorde vanavond iemand zeggen bij RTL dat één op de 3 zaken het niet redt tot eind mei... dat lijkt me echt een tikkeltje overdreven, of veel bedrijven hebben dan echt heel weinig vet op de botten...
Klopt, slecht met geld om gegaan onder het mom van lang leve de lol of oneindige groei voor ogen.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:34 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat er klappen vallen en er bedrijven omvallen snap ik, maar als je jarenlang een goedlopende zaak draait en je steun krijgt voor loonkosten en het gat wat er nu in omzet valt door een tegemoetkomende verhuurder of bank in de vorm van regelingen val je echt niet zomaar om. Ik hoorde vanavond iemand zeggen bij RTL dat één op de 3 zaken het niet redt tot eind mei... dat lijkt me echt een tikkeltje overdreven, of veel bedrijven hebben dan echt heel weinig vet op de botten...
Veel bedrijven hebben over het algemeen ook geen vet op de botten. Alles draait om cashflow en herinvesteren. Die nieuwe inrichting of keuken gaat je nu niet helpen.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:34 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Er zijn bankbreed afspraken gemaakt om de ondernemers tegemoet te komen, ook dat zou voor de komende maanden in ieder geval wat verlichting moeten bieden... en die regelingen zullen echt wel opgerekt worden voor die bedrijven als het een hele zomer gaat duren...quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:37 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
In het mkb zijn maar weinig bedrijven met een reserve om maanden geen inkomsten te overbruggen
En ik denk dat je nogal positief bent over tegemoetkomende banken en verhuurders
zou moeten kunnen inderdaad, punt is dat er vanaf 20 mei de horeca waarschijnlijk niet 100% open kan in de zin van klanten per vierkante meter.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:31 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar als je je loonkosten in ieder geval al vergoed krijgt lijkt me de huur de andere grote kostenpost, als je daarover afspraken kan maken met verhuurder of de eigenaar van je pand of de bank (en die hebben ook al steunmaatregelen op poten gezet) moet je het toch wel tot eind mei kunnen redden...
Misschien gaan we dan weer eens minder dan 2 euro voor een biertje betalenquote:Op dinsdag 21 april 2020 23:40 schreef Claudia_x het volgende:
Het lijkt mij onbegonnen werk om de horeca door deze crisis heen te helpen. Allereerst houdt de overheid dat maar beperkte tijd vol. Daarna zitten we met z'n allen in een diep recessie en dan neemt het horecabezoek sowieso als eerste af omdat mensen minder geld hebben om uit te geven.
Het wordt ook tijd dat een groot deel van die 'ondernemingen' wordt afgeschreven. Elke euro die naar deze bodemloze put toegaat missen we ergens anders. Het zijn geen vitale bedrijven voor de nationale veiligheid of welvaart. Allemaal minuscule ondernemingen die vervangbaar zijn.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:40 schreef Claudia_x het volgende:
Het lijkt mij onbegonnen werk om de horeca door deze crisis heen te helpen. Allereerst houdt de overheid dat maar beperkte tijd vol. Daarna zitten we met z'n allen in een diepe recessie en dan neemt het horecabezoek sowieso als eerste af omdat mensen minder geld hebben om uit te geven.
Ook daar zal dan nog wel een steunpakket 2.0 voor komen om die periode te overbruggen. Mijn punt was meer dat de meeste horecaondernemingen die nu de nekslag krijgen door deze crisis ondanks de steunmaatregelen je dat niet enkel op corona kunt afschuiven. Dat is vooral slecht ondernemerschapquote:Op dinsdag 21 april 2020 23:40 schreef Tarado het volgende:
[..]
zou moeten kunnen inderdaad, punt is dat er vanaf 20 mei de horeca waarschijnlijk niet 100% open kan in de zin van klanten per vierkante meter.
Als je dan na 2 maanden dicht 6 maanden erna op 30-40% omzet zit ga je het ook niet redden
Het gaat bij deze steun ook om het grotere plaatje, de economie. Alles is met elkaar verbonden, als grote groepen geen werk meer hebben en iedereen op zijn geld blijft zitten omdat er economische tegenspoed is. Dan werkt dat als een katalysator door en ga je een regelrechte depressie in van meerdere jaren.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:42 schreef Confetti het volgende:
[..]
Het wordt ook tijd dat een groot deel van die 'ondernemingen' wordt afgeschreven. Elke euro die naar deze bodemloze put toegaat missen we ergens anders. Het zijn geen vitale bedrijven voor de nationale veiligheid of welvaart. Allemaal minuscule ondernemingen die vervangbaar zijn.
Dit, het enige waar je het voor doet in feite is de banen/werkgelegenheid. Men zou makkelijk de 1,5 meter kunnen waarborgen door prijzen op een terras te ver(drie)dubbelen als 70% van de concurrenten failliet is.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:42 schreef Confetti het volgende:
[..]
Het wordt ook tijd dat een groot deel van die 'ondernemingen' wordt afgeschreven. Elke euro die naar deze bodemloze put toegaat missen we ergens anders. Het zijn geen vitale bedrijven voor de nationale veiligheid of welvaart. Allemaal minuscule ondernemingen die vervangbaar zijn.
De banken komen vooralsnog niet echt over de brug met hun tegemoetkoming. Het is bovendien een verschuiving van de verplichtingen naar een later tijdstip. Dan moet er dus ook een moment komen waarop er weer omzet gedraaid wordt. Dat moment is nu nog ver weg.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:39 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Er zijn bankbreed afspraken gemaakt om de ondernemers tegemoet te komen, ook dat zou voor de komende maanden in ieder geval wat verlichting moeten bieden... en die regelingen zullen echt wel opgerekt worden voor die bedrijven als het een hele zomer gaat duren...
Als je zo krenterig bent kun je beter maar gelijk thuis blijvenquote:Op dinsdag 21 april 2020 23:41 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Misschien gaan we dan weer eens minder dan 2 euro voor een biertje betalen
dat vind ik wat te makkelijk al zullen er echt wel ondernemingen zijn waarvan corona de druppel isquote:Op dinsdag 21 april 2020 23:44 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ook daar zal dan nog wel een steunpakket 2.0 voor komen om die periode te overbruggen. Mijn punt was meer dat de meeste horecaondernemingen die nu de nekslag krijgen door deze crisis ondanks de steunmaatregelen je dat niet enkel op corona kunt afschuiven. Dat is vooral slecht ondernemerschap
Nou ik kan het makkelijk betalen, maar het is qua prijzen wel echt een beetje doorgeschoten allemaal...quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:47 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Als je zo krenterig bent kun je beter maar gelijk thuis blijven
Als straks de helft failliet is en ze nog maar de helft klandizie mogen ontvangen zullen de prijzen ook wel stijgen, en terecht m.i.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:48 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Nou ik kan het makkelijk betalen, maar het is qua prijzen wel echt een beetje doorgeschoten allemaal...
Pure momentopname omdat al dat geld in de beurs zit die flink gedaald is. Redelijk paniek om niks vooralsnog.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:49 schreef vosss het volgende:
Even wat anders. Ik las vandaag dat de pensioenfondsen inmiddels 88 miljard aan waarde verloren hadden sinds het begin van de coronacrisis.
De diepe zakken waar men het over had bij de overheid waren dacht ik 90 miljard. Die zakken wat helemaal leeg mochten.
De pensioenfondsen zijn dat geld waar de Nederlandse economie mee overeind gehouden moet worden inmiddels al kwijt. Op tijd van een paar weken.
De gevolgen van deze crisis gaan we nog lang, heel lang merken vrees ik.
Tuurlijk, maar het blijven ondernemingen met een lage intrinsieke waarde en eenvoudig vervangbaar. Het geld kunnen we beter uitgeven of achter de hand houden voor echte strategisch belangrijke bedrijven. De eerste ronde van het pakket is aan beiden gedacht, maar ik krijg al kriebels als ik hoor dat het MKB ook omzetderving gecompenseerd wil zien. Ja sorry hoor maar een restaurantje compenseren gaat wel erg ver. Als ze ten onder gaan neemt iemand het straks prima over. Mensen moeten toch eten.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:46 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Het gaat bij deze steun ook om het grotere plaatje, de economie. Alles is met elkaar verbonden, als grote groepen geen werk meer hebben en iedereen op zijn geld blijft zitten omdat er economische tegenspoed is. Dan werkt dat als een katalysator door en ga je een regelrechte depressie in van meerdere jaren.
Jep. Intussen ligt de nadruk steeds maar op de tegemoetkomingen die er voor allerlei groepen zijn. Iemand moet uiteindelijk de rekening betalen.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:49 schreef vosss het volgende:
Even wat anders. Ik las vandaag dat de pensioenfondsen inmiddels 88 miljard aan waarde verloren hadden sinds het begin van de coronacrisis.
De diepe zakken waar men het over had bij de overheid waren dacht ik 90 miljard. Die zakken wat helemaal leeg mochten.
De pensioenfondsen zijn dat bedrag waar de Nederlandse economie mee overeind gehouden moet worden dus inmiddels al kwijt. Op tijd van een paar weken.
Mwah, kan ook meevallen, Een paar goede dagen op de beurs en het is weer voorbij. Ik zeg niet dat het niet slecht/kut is, maar het is wel echt een momentopname.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:49 schreef vosss het volgende:
De pensioenfondsen zijn dat bedrag waar de Nederlandse economie mee overeind gehouden moet worden dus inmiddels al kwijt. Op tijd van een paar weken.
Die aandelen gaan op termijn normaal gesproken weer stijgen in waarde.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:49 schreef vosss het volgende:
Ik zie de beurzen voorlopig nog niet herstellen.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:50 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Pure momentopname omdat al dat geld in de beurs zit die flink gedaald is. Redelijk paniek om niks vooralsnog.
plus dat de horeca in totaal toch wel een grote werkgever is neem ik aanquote:Op dinsdag 21 april 2020 23:46 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Het gaat bij deze steun ook om het grotere plaatje, de economie. Alles is met elkaar verbonden, als grote groepen geen werk meer hebben en iedereen op zijn geld blijft zitten omdat er economische tegenspoed is. Dan werkt dat als een katalysator door en ga je een regelrechte depressie in van meerdere jaren.
dit was in januariquote:Het aantal mensen dat werkzaam is in de horeca, is afgelopen jaar opgelopen tot 466.000. De verwachting is dat het aantal werknemers in de sector in 2025 is toegenomen tot zo'n 560.000. Dat werd dinsdag bekendgemaakt tijdens vakbeurs Horecava.
T.o.v. het dieptepunt van een paar weken geleden is de AEX anders weer behoorlijk omhoog gegaan. Nog niet op het niveau van voor de crisis, dat niet nee.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:53 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik zie de beurzen voorlopig nog niet herstellen.
Iemand gaat die rekening gepresenteerd krijgen.
Ik voorzie in mijn glazen bol....Henk Krol...50Plus...Het land hebben opgebouwd!....ouderen laten kreperen...quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:52 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Die aandelen gaan op termijn normaal gesproken weer stijgen in waarde.
Op dit moment zitten de pensioenfondsen wel onder hun niveau qua dekkingsgraad en moeten pensioengerechtigden misschien ook een stapje terug doen volgend jaar.
Wat zijn echt strategisch belangrijke bedrijven dan?quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:50 schreef Confetti het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar het blijven ondernemingen met een lage intrinsieke waarde en eenvoudig vervangbaar. Het geld kunnen we beter uitgeven of achter de hand houden voor echte strategisch belangrijke bedrijven. De eerste ronde van het pakket is aan beiden gedacht, maar ik krijg al kriebels als ik hoor dat het MKB ook omzetderving gecompenseerd wil zien. Ja sorry hoor maar een restaurantje compenseren gaat wel erg ver. Als ze ten onder gaan neemt iemand het straks prima over. Mensen moeten toch eten.
Ben het wel met je eens dat het natuurlijk niet overal volledig aan corona te wijten is. Een vapiano dat al jarenlang tientallen miljoenen verlies per jaar maakt en nu aanklopt. Dan gaat er iets anders misquote:Op dinsdag 21 april 2020 23:44 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ook daar zal dan nog wel een steunpakket 2.0 voor komen om die periode te overbruggen. Mijn punt was meer dat de meeste horecaondernemingen die nu de nekslag krijgen door deze crisis ondanks de steunmaatregelen je dat niet enkel op corona kunt afschuiven. Dat is vooral slecht ondernemerschap
Dat 2e steunpakket wordt echt veel strenger en gaat hieraan dus wel voorwaarden stellen.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:56 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Ben het wel met je eens dat het natuurlijk niet overal volledig aan corona te wijten is. Een vapiano dat al jarenlang tientallen miljoenen verlies per jaar maakt en nu aanklopt. Dan gaat er iets anders mis
Pensioenen zullen zeker niet gaan stijgen nee.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:53 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik zie de beurzen voorlopig nog niet herstellen.
Iemand gaat die rekening gepresenteerd krijgen.
Grote Nederlande bedrijven en multinationals in de IT, industrie, luchtvaart en ga zo maar door. Bedrijven die hun positie na de crisis niet zo even snel terug winnen als Henkie met zijn snackbar om de hoek. Pakket 1 was ongekend ruimhartig, in partij 2 zal er toch gesneden moeten worden in bedrijven. Dan is een klein cafetje natuurlijk als eerste aan de beurt. Die gaan er trouwens sowieso wel aan als het belastinguitstel afloopt in juni en we nog gesloten zijn.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:55 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Wat zijn echt strategisch belangrijke bedrijven dan?
Wel een hard gelach voor de bijna 2,5 miljoen mensen die werkzaam zijn in de horeca, toerisme & evenementensector. Door pure overmacht en mensen willen ze laten stikken, triest
Als er 1 sector niet belangrijk is gaat het wel om de luchtvaart. O jee dan kunnen we straks niet voor twee tientjes naar Barcelona vliegenquote:Op woensdag 22 april 2020 00:01 schreef Confetti het volgende:
[..]
Grote Nederlande bedrijven en multinationals in de IT, industrie, luchtvaart en ga zo maar door. Bedrijven die hun positie na de crisis niet zo even snel terug winnen als Henkie met zijn snackbar om de hoek. Pakket 1 was ongekend ruimhartig, in partij 2 zal er toch gesneden moeten worden in bedrijven. Dan is een klein cafetje natuurlijk als eerste aan de beurt. Die gaan er trouwens sowieso wel aan als het belastinguitstel afloopt in juni en we nog gesloten zijn.
KLMquote:Op woensdag 22 april 2020 00:01 schreef Confetti het volgende:
[..]
Grote Nederlande bedrijven en multinationals in de IT, industrie, luchtvaart en ga zo maar door. Bedrijven die hun positie na de crisis niet zo even snel terug winnen als Henkie met zijn snackbar om de hoek. Pakket 1 was ongekend ruimhartig, in partij 2 zal er toch gesneden moeten worden in bedrijven. Dan is een klein cafetje natuurlijk als eerste aan de beurt. Die gaan er trouwens sowieso wel aan als het belastinguitstel afloopt in juni en we nog gesloten zijn.
Mwah, als de KLM omvalt staan er in een keer 30000 man op straat... niet dat ze dat laten gebeuren natuurlijk, maar tochquote:Op woensdag 22 april 2020 00:04 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Als er 1 sector niet belangrijk is gaat het wel om de luchtvaart. O jee dan kunnen we straks niet voor twee tientjes naar Barcelona vliegen
Ging niet om een verdubbeling van zijn salaris, alleen het verhogen van de maximale bonus die hij de komende jaren toch niet gaat krijgen met de huidige resultaten. Was een half jaar geleden al op de agenda gezet.quote:Op woensdag 22 april 2020 00:06 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
KLM![]()
en dan nog niet snappen dat je salaris verdubbelen als bonus misschien niet zo handig is als je net hebt aangeklopt voor steuneen week later alsnog je keutel intrekken.
"Henkie van de snackbar op de hoek" oké ik zie al hoe je erover denkt met deze karikatuur! Maar Henkie is in principe nog gewoon open he
Als KLM failliet gaat lever je daarmew een enorm bereik in.quote:Op woensdag 22 april 2020 00:04 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Als er 1 sector niet belangrijk is gaat het wel om de luchtvaart. O jee dan kunnen we straks niet voor twee tientjes naar Barcelona vliegen
quote:
Voorlopig gaan we nergens meer naartoe.quote:Op woensdag 22 april 2020 00:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Als KLM failliet gaat lever je daarmew een enorm bereik in.
Dat je vanaf Schiphol op zoveel landen kunt vliegen hebben we primair aan Schiphol te danken.
in normale omstandigheden natuurlijk wel anders hoef je het ook niet aan te passenquote:Op woensdag 22 april 2020 00:08 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ging niet om een verdubbeling van zijn salaris, alleen het verhogen van de maximale bonus die hij de komende jaren toch niet gaat krijgen met de huidige resultaten. Was een half jaar geleden al op de agenda gezet.
Maar goed, nog steeds niet handig, had eerder van de agenda afgehaald moeten worden. Alleen hoe het in de media gebracht werd (alsof hij een dikke bonus zou krijgen) klopt helemaal niks van.
zullen anderen echt wel in die landingsrechten willen springen hoor, voordeel van een nationale maatschappij zijn vooral de rechtstreekse vluchtenquote:Op woensdag 22 april 2020 00:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Als KLM failliet gaat lever je daarmew een enorm bereik in.
Dat je vanaf Schiphol op zoveel landen kunt vliegen hebben we primair aan Schiphol te danken.
Ach kom, het is symboolpolitiek. Eigenlijk is het schandalig dat hij zoveel minder verdient dan z'n collega in een gelijkwaardige positie bij Air France. Wij zijn dol op nivellering.quote:Op woensdag 22 april 2020 00:08 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ging niet om een verdubbeling van zijn salaris, alleen het verhogen van de maximale bonus die hij de komende jaren toch niet gaat krijgen met de huidige resultaten. Was een half jaar geleden al op de agenda gezet.
Maar goed, nog steeds niet handig, had eerder van de agenda afgehaald moeten worden. Alleen hoe het in de media gebracht werd (alsof hij een dikke bonus zou krijgen) klopt helemaal niks van.
Kwestie van screenen. Als ze nu in kantoren temperatuurscanners kunnen ophangen om bij binnenkomst te checken of mensen koorts hebben moet dat op vliegvelden toch ook wel te realiseren zijn voor iemand een vliegtuig betreedt..quote:Op woensdag 22 april 2020 00:10 schreef Vallon het volgende:
[..]
Voorlopig gaan we nergens meer naartoe.
Dat laatste doel ik dan ook met name op. Dan lever je enorm bereik in.quote:Op woensdag 22 april 2020 00:12 schreef Tarado het volgende:
[..]
zullen anderen echt wel in die landingsrechten willen springen hoor, voordeel van een nationale maatschappij zijn vooral de rechtstreekse vluchten
doen ze in HongKong al jaren (indien nodig), punt is dat het weinig zegt over de besmettelijkheidquote:Op woensdag 22 april 2020 00:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Kwestie van screenen. Als ze nu in kantoren temperatuurscanners kunnen ophangen om bij binnenkomst te checken of mensen koorts hebben moet dat op vliegvelden toch ook wel te realiseren zijn voor iemand een vliegtuig betreedt..
Is dat zo.quote:Op woensdag 22 april 2020 00:16 schreef Tarado het volgende:
[..]
doen ze in HongKong al jaren (indien nodig), punt is dat het weinig zegt over de besmettelijkheid
Air France was dat al een beetje aan het afbreken of iig proberen door vluchten via Parijs goedkoper te maken dan nonstop naar eindbestemmingquote:Op woensdag 22 april 2020 00:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat laatste doel ik dan ook met name op. Dan lever je enorm bereik in.
https://www.rivm.nl/coron(...)orkomen%20besmettingquote:Op woensdag 22 april 2020 00:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Is dat zo.
Dan zit onze minister president dus onzin te praten.
Want hij zei tijdens de persconferentie wederom specifiek dat als je koorts hebt blijf jij en je gezin thuis.
[quote]Kan iemand zonder symptomen het nieuwe coronavirus (COVID-19) overdragen?
Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen, of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus. Hoe zieker iemand is, hoe meer hij hoest en/of niest en hoe meer virus hij kan verspreiden. Er zijn aanwijzingen dat iemand zonder symptomen besmettelijk kan zijn. Maar het is onduidelijk in hoeverre zij bijdragen aan de totale verspreiding van het virus. Onderzoek moet dit verder uitwijzen.
Tja helemaal waterdicht zal het niet zijn maar als je 90% kunt weren is het risico wellicht aanvaardbaar.quote:Op woensdag 22 april 2020 00:22 schreef Tarado het volgende:
[..]
https://www.rivm.nl/coron(...)orkomen%20besmetting
Dat nergens naartoe is nu en zo ja er gevlogen wordt, waar dan naartoe ?quote:Op woensdag 22 april 2020 00:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Kwestie van screenen. Als ze nu in kantoren temperatuurscanners kunnen ophangen om bij binnenkomst te checken of mensen koorts hebben moet dat op vliegvelden toch ook wel te realiseren zijn voor iemand een vliegtuig betreedt..
Dat is een beetje framen. Als je symptomen hebt waaronder koorts, blijf je thuis.quote:Op woensdag 22 april 2020 00:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Is dat zo.
Dan zit onze minister president dus onzin te praten.
Want hij zei tijdens de persconferentie wederom specifiek dat als je koorts hebt blijf jij en je gezin thuis.
quote:
quote:’Corona dol op kale man met baard’
AMSTERDAM - „Al die willen te kaap’ren varen, moeten mannen met baarden zijn.” De zeebonken uit dit volkslied zouden anno 2020 in afzondering aan de wal moeten blijven omdat baarddragers extra bevattelijk zijn voor het coronavirus, zeker als zij ook nog kaal zijn. En dat heeft een reden.
De overmatige activiteit van mannelijke hormonen, die onder anderen een volle baard of behaarde borst maar ook haaruitval en acné veroorzaken, maken mannen namelijk kwetsbaarder voor het coronavirus.
Testosteron
„Dit komt omdat als het virus een cel binnendringt, de eerste stap een ‘beet’ is van een protease-enzym dat alleen wordt vervaardigd door androgene hormonen”, legt onderzoeker Carlos Wambier uit op Science.nl. „De infectie veroorzaakt door het coronavirus lijkt te worden gesteund door androgenen als testosteron.”
Puberteit
Daarom zijn er meer mannen ernstig ziek dan vrouwen en kinderen. Vrouwen maken ook androgenen aan, maar veel minder. „Kinderen onder de tien maken evenmin erg veel androgenen aan. Dat neemt pas toe in de puberteit”, aldus de zelf ook bebaarde dermatoloog.
https://www.telegraaf.nl/(...)p-kale-man-met-baard
Helemaal niet hij maakte duidelijk onderscheid tussen hoesten en niezen enerzijds en koorts anderzijds.quote:Op woensdag 22 april 2020 00:30 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat is een beetje framen. Als je symptomen hebt waaronder koorts, blijf je thuis.
Ik denk niet dat die hard lachen hoorquote:Op dinsdag 21 april 2020 23:55 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Wat zijn echt strategisch belangrijke bedrijven dan?
Wel een hard gelach voor de bijna 2,5 miljoen mensen die werkzaam zijn in de horeca, toerisme & evenementensector. Door pure overmacht en mensen willen ze laten stikken, triest
In principe alleen vliegen met urgentie, dus familie die op sterven ligt of zakelijke belangen.quote:Op woensdag 22 april 2020 00:28 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat nergens naartoe is nu en zo ja er gevlogen wordt, waar dan naartoe ?
Vwb scanners is dat onbetrouwbaar, hooguit een indicatie.
Zelf zie ik meer in testen, tijdens onderzoek daarvan, dagje in quarantaine in Schiphol Holiday Inn voordat je binnen of buiten mag. Ook niet 100% maar wel beter dan temperatuur alleen.
Ook qua ruimte etc. zal vliegen een tijdje niet meer normaal zijn, wat het al minder was vanwege 9/11 en nu nog meer.
Zeer scherp. Niet eens bij nagedacht maar in eentje zijn de mogelijkheden.quote:
Sociaal contact met welk excuus dan ook, is idd belangrijk en ja, veel mensen werken in de amusementssector.quote:Op woensdag 22 april 2020 00:21 schreef OProg het volgende:
Voor veel mensen heeft de horeca gewoon een enorm belangrijke functie. Er zitten hier een hoop mensen op zolder die het allemaal niet zo belangrijk vinden, ook een hoop mensen die hele dagen lang posten waarbij ik me dan af vraag wat de verdere bijdrage is aan de economie trouwens, maar goed, laat dat een andere discussie zijn.
Binnen no-time komt er weer het hele lulverhaal van 'wat een biertje wel niet kost', maar de horeca heeft voor heel veel mensen gewoon een enorm belangrijke ontladende functie.
Ik heb zelf goed contact met vrienden en werk dus ik - naast dat ik het competatief sporten enorm mis - kom nog wel op mijn pootjes terecht. Maar er is een enorme groep mensen voor wie een bezoek aan de kroeg om de hoek een enorme uitlaatklep is. Praten tegen de barman. Dat zijn mensen die na de scheiding even niet weten waar ze het zoeken moeten. Mensen die sociaal ergens wat onhandig zijn om echt heel erg contact en echte vrienden te maken maar daar een uitlaatklep hebben. Maar toch ook weer mensen zoals ik die in de stamkroeg even komen pijlen wat er in de wijk wel niet aan de hand is om het sociaal gevoel even te hebben.
Mijn oom - wel al op leeftijd trouwens trouwens - heeft als psycholoog jaren studie gedaan naar wat dit kost, oplevert en vooral wat de gevolgen zijn als dergelijke zaken wegvallen en wat werkeloosheid, crisis en failissement met mensen doet. Die vertelde me vorige week zich ernstig zorgen te maken dat er in becijjfering hier niemand over spreekt maar dat de gevolgen echt desastreus kunnen zijn op een echt enorme groep mensen op het niveau van levensverwachting, geweld en noem maar op. Zowel van de uitbatende als bezoekende kant.
Ik maak me dan zelf ook enorm druk om de andere kant. Een tak met 98.000 zelfstandigen en 423.000 werknemers met een groot aandeel in de totale economie waarvan ook een groot deel jong werkenden. De gevolgen zijn hier gewoon desastreus.
Maar goed, voor het totaal is dit wel een heel goed verhaal waarin dit ook deels meegenomen is:
https://kompanje.org/2020(...)tijdelijk-abnormaal/
Lees het net ja. Dat is ook redelijk ongekend in Nederland. Heftig. Hopelijk is de brand snel onder controle.quote:Op woensdag 22 april 2020 00:11 schreef Minimunt het volgende:
Heel Herkenbosch (4000 inwoners) wordt nu geëvacueerd door de branden. Vraag me af hoe ze dat doen in deze coronatijd en waar ze opgevangen kunnen worden.
Waarom zou een periode in afwachting van een testuitslag niet haalbaar zijn ?quote:Op woensdag 22 april 2020 00:35 schreef Elan het volgende:
Zo'n hotel klinkt leuk maar dat gaat natuurlijk nooit doorgang krijgen, en is bovendien niet haalbaar. Tenzij je gewapende bewakers voor de deur zet om te voorkomen dat ze nog even voor hun vlucht Amsterdam in gaan om de bloemetjes buiten te zetten.
Zal je zien dat dit echt zo'n rampjaar wordtquote:Op woensdag 22 april 2020 00:11 schreef Minimunt het volgende:
Heel Herkenbosch (4000 inwoners) wordt nu geëvacueerd door de branden. Vraag me af hoe ze dat doen in deze coronatijd en waar ze opgevangen kunnen worden.
Klopt, vooral de cafés. Restaurants hebben het ook zwaar, maar daar hebben sommige nog de uitweg van het afhalen en bezorgen. Dat zal niet voor iedereen een oplossing zijn, maar het kan de pijn wel verzachten.quote:Op woensdag 22 april 2020 01:04 schreef THEFXR het volgende:
nog even en er is geen Horeca meer om te openen
Het is nog erger. Taiwan waarschuwde al in december voor mens op mens overdracht. Taiwan releases December email to WHO showing unheeded warning about coronavirusquote:Op woensdag 22 april 2020 01:19 schreef polderturk het volgende:
De WHO heeft ons kapotgemaakt.
Als alle alarmbellen waren afgegaan, dan hadden we in ieder geval Carnaval kunnen verbieden, en een begin kunnen maken meg die 1,5 meter. We hadden alle vluchten van en naar China kunnen stoppen. Dan had ons duizenden doden gescheeld.
[ afbeelding ]
Haha, Taiwan daar praat men bij de WHO liever niet over:quote:Op woensdag 22 april 2020 01:27 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Het is nog erger. Taiwan waarschuwde al in december voor mens op mens overdracht. Taiwan releases December email to WHO showing unheeded warning about coronavirus
Naast "Forgive" Stuurde Tedros nog een aantal andere pareltjes de wereld in:quote:
twitter:
twitter:
Met zulke duidelijke visie gaan wij de crisis verslaan.twitter:
Allemaal achterafpraat, heb je niks aan nu. Ik ben ook nog gewoon naar een beurs gegaan op 8 maart en dacht dat het wel weer zou overwaaien. Er zijn over SARS en MERS wel vaker waarschuwingen geweest, als ook over de Q-koorts. Wie boeit dat nou als je het jezelf nauwelijks treft?quote:Op woensdag 22 april 2020 01:30 schreef maan_man het volgende:
[..]
Haha, Taiwan daar praat men bij de WHO liever niet over:
Selectieve quotes.quote:Op woensdag 22 april 2020 01:19 schreef polderturk het volgende:
De WHO heeft ons kapotgemaakt.
Als alle alarmbellen waren afgegaan, dan hadden we in ieder geval Carnaval kunnen verbieden, en een begin kunnen maken meg die 1,5 meter. We hadden alle vluchten van en naar China kunnen stoppen. Dan had ons duizenden doden gescheeld.
[ afbeelding ]
https://www.who.int/docs/(...)df?sfvrsn=429b143d_8quote:WHO’s assessment of the risk of this event has not changed since the last update (22 Jan): very high in China, high at the regional level and high at the global level.
Als alle alarmbellen waren afgegaan.quote:WHO warned of transmission risk in January, despite Trump claims
Notes to global health leaders on 10 and 11 January highlighted possible infection routes
The World Health Organization warned the US and other countries about the risk of human-to-human transmission of Covid-19 as early as 10 January, and urged precautions even though initial Chinese studies at that point had found no clear evidence of that route of infection.
Ja, prima maar dat is niet de kern van mijn bericht. Wij zijn allemaal gaan skiën, carnaval vieren of naar de sportclub gegaan. Wat ik zorgelijk vind, is dat er over een land, Taiwan, niet gesproken mag worden, omdat dit gevoelig ligt in China. Als jij zo op eieren loopt om China niet te kwetsen hoe zorgvuldig, onafhankelijk en goed kan jij je werk dan doen? Ik heb er mijn twijfels bij.quote:Op woensdag 22 april 2020 01:36 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Allemaal achterafpraat, heb je niks aan nu. Ik ben ook nog gewoon naar een beurs gegaan op 8 maart en dacht dat het wel weer zou overwaaien. Er zijn over SARS en MERS wel vaker waarschuwingen geweest, als ook over de Q-koorts. Wie boeit dat nou als je het jezelf nauwelijks treft?
Kom op zeg, heb jij je zorgen gemaakt over het overdreven mondkapjesgedrag in zowel Taiwan als China in de grote steden? Ja, zal wel om de luchtvervuiling zijn geweest, maar had jij een mondkapje gedragen als je zat te niezen en te snotteren hier in Nederland? Iedereen had je uitgelachen.quote:Op woensdag 22 april 2020 01:40 schreef maan_man het volgende:
[..]
Ja, prima maar dat is niet de kern van mijn bericht. Wij zijn allemaal gaan skiën, carnaval vieren of naar de sportclub gegaan. Wat ik zorgelijk vind, is dat er over een land, Taiwan, niet gesproken mag worden, omdat dit gevoelig ligt in China. Als jij zo op eieren loopt om China niet te kwetsen hoe zorgvuldig, onafhankelijk en goed kan jij je werk dan doen? Ik heb er mijn twijfels bij.
Heb jij überhaupt het film gekeken in mijn bericht dat jij hebt gequoot? Want wat jij schrijft is vast allemaal heel relevant, maar sluit op geen enkele manier aan bij mijn bericht?quote:Op woensdag 22 april 2020 01:43 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Kom op zeg, heb jij je zorgen gemaakt over het overdreven mondkapjesgedrag in zowel Taiwan als China in de grote steden? Ja, zal wel om de luchtvervuiling zijn geweest, maar had jij een mondkapje gedragen als je zat te niezen en te snotteren hier in Nederland? Iedereen had je uitgelachen.
Al eerder gezien, is een politieke kwestie, maar ga eens in op mijn reactie. Het gaat er om dat er al jaren angst is voor onbekende virussen in zowel China, Taiwan en Japan, vandaar de gewoonte om bij elke snot mondkapjes te dragen.quote:Op woensdag 22 april 2020 01:50 schreef maan_man het volgende:
[..]
Heb jij überhaupt het film gekeken in mijn bericht dat jij hebt gequoot? Want wat jij schrijft is vast allemaal heel relevant, maar sluit op geen enkele manier aan bij mijn bericht?
Keukenapparatuur wat geleased is. Kassa systeem, pinautomaat. Zitten vaak dure maandelijkse kosten aan.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:31 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar als je je loonkosten in ieder geval al vergoed krijgt lijkt me de huur de andere grote kostenpost, als je daarover afspraken kan maken met verhuurder of de eigenaar van je pand of de bank (en die hebben ook al steunmaatregelen op poten gezet) moet je het toch wel tot eind mei kunnen redden...
Pro-Taiwanese journalisten die proberen te scoren tijdens een pandemie, ook al brengen ze daarmee het werk van de WHO in gevaar, tja,...quote:Op woensdag 22 april 2020 01:40 schreef maan_man het volgende:
[..]
Ja, prima maar dat is niet de kern van mijn bericht. Wij zijn allemaal gaan skiën, carnaval vieren of naar de sportclub gegaan. Wat ik zorgelijk vind, is dat er over een land, Taiwan, niet gesproken mag worden, omdat dit gevoelig ligt in China. Als jij zo op eieren loopt om China niet te kwetsen hoe zorgvuldig, onafhankelijk en goed kan jij je werk dan doen? Ik heb er mijn twijfels bij.
Ik vind jouw reactie verre van interessant en ga er verder niet op in.quote:Op woensdag 22 april 2020 01:54 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Al eerder gezien, is een politieke kwestie, maar ga eens in op mijn reactie. Het gaat er om dat er al jaren angst is voor onbekende virussen in zowel China, Taiwan en Japan, vandaar de gewoonte om bij elke snot mondkapjes te dragen.
Geen enkele moeite mee, doeiquote:Op woensdag 22 april 2020 02:00 schreef maan_man het volgende:
[..]
Ik vind jouw reactie verre van interessant en ga er verder niet op in.
Tja, ik ben niet zo thuis in de bevoegdheden van de WHO, maar de paragraaf suggereert iets anders:quote:Op woensdag 22 april 2020 02:00 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
De WHO is afhankelijk van de vrijwillige medewerking van landen, één van de weinige internationale verplichtingen die landen hebben is het melden van gevallen van een aantal ziektes ("diseases of international concern" of iets dergelijks), maar ze zijn bvb niet verplicht om experts van de WHO toe te laten.
Niks meer om vanavond in te duiken, maar ik ben toch benieuwd wat die speciale bevoegdheden zouden zijn.quote:Ook zag de WHO af van speciale bevoegdheden om meer informatie te verzamelen dan de regering van een getroffen land verstrekt. Bevoegdheden die juist zijn ingesteld om herhaling van het verzwijgen van de sars-epidemie in 2003 door Beijing te voorkomen. Huang: ‘Desondanks koos WHO ervoor zich volledig te verlaten op Chinese overheidsinformatie en verloor daarmee geloofwaardigheid.’
Bron: https://www.volkskrant.nl(...)-domineren~bb4f82fd/.
Denk je dat de WHO in China iets kan doen zonder de medewerking van de Chinese regering?quote:Op woensdag 22 april 2020 02:18 schreef maan_man het volgende:
[..]
Tja, ik ben niet zo thuis in de bevoegdheden van de WHO, maar de paragraaf suggereert iets anders:
[..]
Niks meer om vanavond in te duiken, maar ik ben toch benieuwd wat die speciale bevoegdheden zouden zijn.
quote:Op woensdag 22 april 2020 02:18 schreef maan_man het volgende:
[..]
Tja, ik ben niet zo thuis in de bevoegdheden van de WHO, maar de paragraaf suggereert iets anders:
[..]
Niks meer om vanavond in te duiken, maar ik ben toch benieuwd wat die speciale bevoegdheden zouden zijn.
De ziekte was "atypische longontsteking", en het risico op besmetting van mens tot mens leek beperkt omdat de meeste besmette personen slechts lichte griepsymptomen krijgen, wat niet als de ziekte herkend werd. Je weet enkel dat het dezelfde ziekte is wanneer er een test beschikbaar is.quote:Dus had de WHO slechts lof, ook toen Beijing steken liet vallen, zoals het muilkorven van klokkenluidende artsen of de melding dat besmetting van mens tot mens ‘een beperkt risico’ zou zijn. De WHO moest weken soebatten voordat ze de situatie in China met eigen ogen mocht bekijken.
De WHO deed dat op 30 januari. De organisatie had na de Swine flu veel kritiek gekregen omdat ze te snel een PHEIC zouden uitgeroepen hebben.quote:De aarzeling covid-19 uit te roepen tot PHEIC (Public Health Emergency of International Concern) is waarschijnlijk ingegeven door Beijing.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5803810/quote:These case study outbreaks support hypotheses that we see quicker responses for novel diseases when outbreaks do not coincide with holidays and when US citizens are infected. They do not support hypotheses that we see quicker responses for more severe outbreaks or those that threaten larger numbers of people.
"even onderzoekje doen naar mondkapjes. Brb, bitches!"quote:
Ga je nou weer deze riedel omhoog halen? Want elke keer als er dan gevraagt word om een bron dan word weer het plaatje gepost: Mondkapjes bieden geen bescherming. Dat is wat er gezegd is, en ook feitelijk juist is.quote:Op woensdag 22 april 2020 06:27 schreef Noek het volgende:
[..]
"even onderzoekje doen naar mondkapjes. Brb, bitches!"
Mondkapjes werken niet -maart 2020-
Echt, wat een poppenkast, die hele speech maar ik las net dat "we" het allemaal heel goed vonden en meegaan in Ruttes gezucht en dramatische woorden. Nou, hulde!
Ga je nou weer?quote:Op woensdag 22 april 2020 06:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ga je nou weer deze riedel omhoog halen? Want elke keer als er dan gevraagt word om een bron dan word weer het plaatje gepost: Mondkapjes bieden geen bescherming. Dat is wat er gezegd is, en ook feitelijk juist is.
Nee, het gaat echt om buiten sporten. Buiten sporten zou nog een buitenzwembad kunnen zijn maar denk dat ze dit snel specifiek gaan maken als no go.quote:Op woensdag 22 april 2020 07:06 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Sorry als het al is langs gekomen, maar weet iemand hoe het nu zit met zwemles? Valt dat onder de 'sporten' die weer zouden mogen vanaf 28 april?
Thx, lees het ook net:quote:Op woensdag 22 april 2020 07:09 schreef Noek het volgende:
[..]
Nee, het gaat echt om buiten sporten. Buiten sporten zou nog een buitenzwembad kunnen zijn maar denk dat ze dit snel specifiek gaan maken als no go.
Het heeft mogelijk zin om verspreiding te voorkomen, beschermen doet het niet, gister uitgebreid gepost met wetenschappelijke bronnen. Aangezien we zelfs voor de medische sector nog tekort hebben, lijkt het me heel verstandig om te ONDERZOEKEN of er capaciteit is.quote:Op woensdag 22 april 2020 07:02 schreef Noek het volgende:
[..]
Ga je nou weer?
Je had alleen maar hoeven luisteren gisteren. Gewoon een beetje opletten, gast.
Gisteren! Rutte:"We gaan onderzoeken of mondkapjes zin hebben bij het versoepelen" (iets in die strekking)
Waarom ga je dat onderzoeken als de zgn conclusies in maart al zijn uitsproken.
Het is goed met je.
Nee, het probleem is ook niet het zwembad, maar met name het sanitair vermoed ik.quote:Op woensdag 22 april 2020 07:06 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Sorry als het al is langs gekomen, maar weet iemand hoe het nu zit met zwemles? Valt dat onder de 'sporten' die weer zouden mogen vanaf 28 april?
Voor kinderen gaan ze toch wel open?quote:Op woensdag 22 april 2020 07:11 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Thx, lees het ook net:
Gaan de zwembaden ook weer open na 28 april voor bijvoorbeeld zwemles?
Nee, alle sportclubs en sportvoorzieningen blijven in ieder geval tot en met 19 mei gesloten. Zwembaden vallen daar ook onder. Zwemmen in buitenwater mag wel, mits je 1,5 meter afstand tot elkaar houdt en niet met een groep van meer dan twee personen bent.
Neequote:Op woensdag 22 april 2020 07:17 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Voor kinderen gaan ze toch wel open?
Oh wacht zie dat ze alleen buiten mogen trainen. Voetbal en tennis complexen een gaat dan wel open.quote:
Neequote:Op woensdag 22 april 2020 07:30 schreef quirina het volgende:
[..]
Voor kinderen kunnen ze wel een uitzondering maken toch ivm zwemles?
quote:Gaan de zwembaden ook weer open na 28 april voor bijvoorbeeld zwemles?
Nee, alle sportclubs en sportvoorzieningen blijven in ieder geval tot en met 19 mei gesloten. Zwembaden vallen daar ook onder. Zwemmen in buitenwater mag wel, mits je 1,5 meter afstand tot elkaar houdt en niet met een groep van meer dan twee personen bent
quote:
Waarom niet? App JaapGodquote:Gaan de zwembaden ook weer open na 28 april voor bijvoorbeeld zwemles?
Nee, alle sportclubs en sportvoorzieningen blijven in ieder geval tot en met 19 mei gesloten. Zwembaden vallen daar ook onder. Zwemmen in buitenwater mag wel, mits je 1,5 meter afstand tot elkaar houdt en niet met een groep van meer dan twee personen bent
De mensen die ik ken en in de horeca werken, of hebben gewerkt, verdienen echt geen bakken met geld, ze moeten het vaak hebben van een paar goede maanden.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:25 schreef TheVulture het volgende:
In normale tijden gaan horecazaken al failliet bij het leven, en toch zitten alle straten in het centrum er vol mee. Tegen de tijd dat de horeca weer geopend kan worden dan komen ze vanzelf weer terug.quote:Op woensdag 22 april 2020 07:40 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
De mensen die ik ken en in de horeca werken, of hebben gewerkt, verdienen echt geen bakken met geld, ze moeten het vaak hebben van een paar goede maanden.
Ik heb het vaker mis zien gaan dan goed, ondanks dat ze vaak dag en nacht er mee bezig zijn.
Dat is zo'n onzin dat mensen dat blijven denken, dikke winsten. Om een zaak draaiende te houden maak je al heel veel kosten, de huur van een pand alleen al.
In de Horeca is over algemeen weinig te verdienen, als medewerker al helemaal niet.quote:Op woensdag 22 april 2020 07:40 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
De mensen die ik ken en in de horeca werken, of hebben gewerkt, verdienen echt geen bakken met geld, ze moeten het vaak hebben van een paar goede maanden.
Ik heb het vaker mis zien gaan dan goed, ondanks dat ze vaak dag en nacht er mee bezig zijn.
Dat is zo'n onzin dat mensen dat blijven denken, dikke winsten. Om een zaak draaiende te houden maak je al heel veel kosten, de huur van een pand alleen al.
Dit dus. Iedereen doet alsof failliet een vreselijk iets is. Het enige wat je zegt: Ik kan mijn lasten niet meer voldoen, dus ik hou er mee op. Daarna mag je gewoon weer opnieuw beginnen.quote:Op woensdag 22 april 2020 07:44 schreef hooibaal het volgende:
[..]
In normale tijden gaan horecazaken al failliet bij het leven, en toch zitten alle straten in het centrum er vol mee. Tegen de tijd dat de horeca weer geopend kan worden dan komen ze vanzelf weer terug.
Wie gaat al die werkloosheid straks betalen?quote:Op woensdag 22 april 2020 07:44 schreef hooibaal het volgende:
[..]
In normale tijden gaan horecazaken al failliet bij het leven, en toch zitten alle straten in het centrum er vol mee. Tegen de tijd dat de horeca weer geopend kan worden dan komen ze vanzelf weer terug.
Omdat ze nog niet weten of dat virus ook doorgeefbaar is in water, denk ik.quote:
Als het in het water zit, en je springt erin dan spettert dat, als je die spetters in je gezicht krijgt ben je al de klos, toch?quote:Op woensdag 22 april 2020 07:47 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Omdat ze nog niet weten of dat virus ook doorgeefbaar is in water, denk ik.
Lijkt me dan juist een goed moment. Een stuk minder concurrentie dan voorheenquote:Op woensdag 22 april 2020 07:47 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Wie gaat al die werkloosheid straks betalen?
Met het vooruitzicht dat er nu wordt geopperd, 1.5 jaar maatregelen ben je wel even een gekke henkie om dan een tent te openen.
Het UWV.quote:Op woensdag 22 april 2020 07:47 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Wie gaat al die werkloosheid straks betalen?
Met het vooruitzicht dat er nu wordt geopperd, 1.5 jaar maatregelen ben je wel even een gekke henkie om dan een tent te openen.
We weten wel dat het door asymptomatisch in dezelfde ruimte te ademen wel doorgegeven kan worden.quote:Op woensdag 22 april 2020 07:47 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat weten ze zelf ook niet. Ik ook niet.quote:Op woensdag 22 april 2020 07:52 schreef maily het volgende:
[..]
Als het in het water zit, en je springt erin dan spettert dat, als je die spetters in je gezicht krijgt ben je al de klos, toch?
Voor de eigenaar ja, maar wat is het gevolg voor het personeel? Noem mij 1 branche welke nu meer onder druk staat, puur op dit front, dan de horeca met dermate veel personeel..quote:Op woensdag 22 april 2020 07:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dit dus. Iedereen doet alsof failliet een vreselijk iets is. Het enige wat je zegt: Ik kan mijn lasten niet meer voldoen, dus ik hou er mee op. Daarna mag je gewoon weer opnieuw beginnen.
Verder dan 1.5m kan man tegenwoordig niet meer kijken, UWVquote:Op woensdag 22 april 2020 07:54 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Het UWV.
En je zult als horeca-ondernemer inderdaad een wat beter plan moeten hebben dan 'een vierkante ruimte met een tap. een paar krukken en een halve kringloopwinkel aan de muur en dan zien we wel'. Dat zal hem inderdaad voorlopig niet worden.
Dit. De onnozelheid ten top.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:02 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Verder dan 1.5m kan men tegenwoordig niet meer kijken, UWV.
Ik zie het straks wel verschijnen, de eerste grote groep werklozen, vooral lagere opgeleide, die je niet zo maar aan een andere baan kan helpen.
Het UWV is de instantie die in NL verantwoordelijk is voor het betalen van de werkloosheidsuitkeringen, ook die die voortkomen uit faillissementen. Dat is gewoon een feit.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:02 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Verder dan 1.5m kan man tegenwoordig niet meer kijken, UWV.
Ik zie het straks wel verschijnen, de eerste grote groep werklozen, vooral lagere opgeleide, die je niet zo maar aan een andere baan kan helpen.
Ok daarom wordt KLM overeind gehouden? Omdat ze er zo goed voorstaan en de zaken al jaren op orde hebben, omdat ze nu een super 1.5m plan hebben?quote:Op woensdag 22 april 2020 08:08 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Het UWV is de instantie die in NL verantwoordelijk is voor het betalen van de werkloosheidsuitkeringen, ook die die voortkomen uit faillissementen. Dat is gewoon een feit.
En het is begrijpelijk dat jij en een heleboel anderen nog niet echt gewend zijn aan de anderhalve meter samenleving, want is het natuurlijk vrij ingrijpend. Maar je kunt maar net zo goed zo snel mogelijk neerleggen bij het nieuwe normaal.
Een goede ondernemer maakt een nieuw plan op de veranderende omstandigheden en overleeft. De slechte maakt zich heel erg kwaad om dingen die hij toch niet kan veranderen en gaat failliet.
Van belang voor de internationale positie van NL als we het virus overwonnen hebben. Dat in tegenstelling tot Het Wapen van Schubbekutteveen.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:11 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ok daarom wordt KLM overeind gehouden? Omdat ze er zo goed voorstaan en de zaken al jaren op orde hebben, omdat ze nu een super 1.5m plan hebben?
Moeilijk afstand bewaren en vooral gezamenlijk gebruik van sanitair en omkleden dicht bij elkaarquote:Op woensdag 22 april 2020 07:47 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 22 april 2020 08:04 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Waar we een aantal weken terug op 6 cohort-afdelingen zaten, zitten we nu op 3.
Ook hebben we geen IC-bedden meer open op de PACU of OK.
het feit dat de RIVM eerst bij hoog en bij laag beweerde dat je symptomen moet hebben om het virus te verspreiden en nu daar op terug komt maar op een manier dat ze niet helemaal voor lul staan zegt toch wel wat en het is ook de voornaamste reden waarom onze buurlanden mondkapjes adviseren.quote:Op woensdag 22 april 2020 00:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Tja helemaal waterdicht zal het niet zijn maar als je 90% kunt weren is het risico wellicht aanvaardbaar.
Maar dan moet het wel in die orde van grootte zijn, dat is dus nog niet duidelijk.
Dan opeens wel? Je kan toch gewoon een nieuwe maatschappij starten als je KLM failliet laat gaan, om even in jouw logica te spreken. Of je laat een buitenlandse maatschappij de taken overnemen.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:14 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Van belang voor de internationale positie van NL als we het virus overwonnen hebben. Dat in tegenstelling tot Het Wapen van Schubbekutteveen.
De KLM zal met schotten tussen de stoelen gaan werken denk ik. En de tickets zullen veel duurder worden, dat worden minder All-ins in Turkije. Uit milieuoogpunt ook niet echt vervelend natuurlijk.
Dat was altijd al zo, de meeste mensen die in de Horeca werken zijn vaak studenten of mensen die niet zo veel kunnen, niet dat ik daar op neer kijk, want mijn vriend heeft altijd in de Horeca gewerkt, maar feitelijk is het wel zo.quote:Op woensdag 22 april 2020 07:57 schreef lighted het volgende:
[..]
Voor de eigenaar ja, maar wat is het gevolg voor het personeel? Noem mij 1 branche welke nu meer onder druk staat, puur op dit front, dan de horeca met dermate veel personeel..
Jij en ik komen de tijd wel door, maar als horeca personeel snap ik de zorgen. Als de horeca in kosten gaat/moet snijden om te overleven is het personeel natuurlijk als eerste het bokkie.
quote:Op woensdag 22 april 2020 08:31 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Dan opeens wel? Je kan toch gewoon een nieuwe maatschappij starten als je KLM failliet laat gaan, om even in jouw logica te spreken. Of je laat een buitenlandse maatschappij de taken overnemen.
Je bent aan het discussieren met iemand die nooit zijn zolderkamer afkomt hè? Hij weet niet eens hoe een kroeg er van binnen uitziet.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:31 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Dan opeens wel? Je kan toch gewoon een nieuwe maatschappij starten als je KLM failliet laat gaan, om even in jouw logica te spreken. Of je laat een buitenlandse maatschappij de taken overnemen.
Dat was ook echt redelijk achterlijk.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:33 schreef superniger het volgende:
Albert Bos is terecht kapotgesloopt.
https://www.mediacourant.(...)ste-vraag-aan-rutte/
'De' horeca moet zich sowieso beraden op zijn toekomst, keten of niet. Het bruine café van vroeger werkt als concept sowieso niet meer.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:34 schreef Noek het volgende:
En dat de horeca dan wel opnieuw kan beginnen want goed voor je concurentie.
Alleen die grote fantasieloze ketens hou je dan over. Nou, feest hoor!![]()
Voor de gemiddelde vreetschuur burger is dit goed nieuws, ik vind het zonde.
@Zipportalquote:Op woensdag 22 april 2020 08:33 schreef superniger het volgende:
Inderdaad zegquote:Op woensdag 22 april 2020 08:36 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dat was ook echt redelijk achterlijk.
Waarom zou je spek gaan verkopen in een wintersport winkel?quote:Op woensdag 22 april 2020 08:32 schreef raptorix het volgende:
Als je trouwens een wintersport winkel hebt ben je nu spekverkoper
Dat denk ik niet, veel van deze grote ketens staan op omvallen.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:34 schreef Noek het volgende:
En dat de horeca dan wel opnieuw kan beginnen want goed voor je concurentie.
Alleen die grote fantasieloze ketens hou je dan over. Nou, feest hoor!![]()
Voor de gemiddelde vreetschuur burger is dit goed nieuws, ik vind het zonde.
quote:Op woensdag 22 april 2020 08:33 schreef superniger het volgende:
quote:Satiricus Diederik Smit: “Het kabinet roept journalisten op om domme vragen voortaan te stellen in de elleboog.”
Hier gaat het ook gestaag de goede kant op!quote:Op woensdag 22 april 2020 08:04 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Waar we een aantal weken terug op 6 cohort-afdelingen zaten, zitten we nu op 3.
Ook hebben we geen IC-bedden meer open op de PACU of OK.
Dat is ook wel terecht.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:33 schreef superniger het volgende:
Ik zeg het niet gauw maar volledig terecht.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:33 schreef superniger het volgende:
Ze hebben ons al bijna ingehaaldquote:
En dat met een bevolkingsdichtheid die 20x zo klein is als die van ons.. Nee joh, gewoon allemaal lekker naar het terras! Alles open!quote:
Waar is hier in jouw geval?quote:Op woensdag 22 april 2020 08:42 schreef LaCatastrophe het volgende:
[..]
Hier gaat het ook gestaag de goede kant op!
Dat leek mij ook een groot veiligheidslek. Als dit moet werken moet ieders bluetooth in de 'discoverable' modus. Dat is echt een risico.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:53 schreef _I het volgende:
Dhr. van Steen denkt dat BlueTooth wel eens een onoverkomelijke hindernis kan worden.
Zal gekeken moeten worden naar andere oplossingen.
Afstappen van de smartphone als meetinstrument. Waar hij voor pleit. Een meer actievere rol voor de gebruiker. (Scannen van qr codes, ipv meting op de achtergrond)
Werd net uitgelegd dat omgeving en weer ook veel invloed heeft op de ontvangst. Zitten dus nogal wat problemen aan.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:55 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dat leek mij ook een groot veiligheidslek. Als dit moet werken moet ieders bluetooth in de 'discoverable' modus. Dat is echt een risico.
nu al veroordelen is te vroeg en ik vind het ook wel interessant dat een land het anders doet, vooralsnog zal bij hun de economische klap minder zijn in verhouding dan hier.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:51 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
En dat met een bevolkingsdichtheid die 20x zo klein is als die van ons.. Nee joh, gewoon allemaal lekker naar het terras! Alles open!
Dan ben je wat? Wat een abrupte, collectieve carrièreswitch van die mensen.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:32 schreef raptorix het volgende:
Zag ook zoiets over een ijssalon, dat zijn nu mondkapjesverkopers.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:32 schreef raptorix het volgende:
Nice! stond ook al heel raar te kijken.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:33 schreef superniger het volgende:
Zolang hij nog niet uit functie gezet is valt dat ‘kapot’ gemaakt nog wel mee.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:33 schreef superniger het volgende:
UMCUquote:
Waar baseer je dat op?quote:Op woensdag 22 april 2020 08:58 schreef Tarado het volgende:
[..]
nu al veroordelen is te vroeg en ik vind het ook wel interessant dat een land het anders doet, vooralsnog zal bij hun de economische klap minder zijn in verhouding dan hier.
dat zij dichter bij de situatie zitten van voor corona dan wij, hoe minder maatregelen hoe minder inkomstenderving.quote:
Verfrissendquote:Op woensdag 22 april 2020 09:10 schreef Harmankardon het volgende:
Raar gedoe over die journalist, iedere week worden domme vragen gesteld waarna Rutte wegkomt met een ontwijkend antwoord. Ik vind het wel verfrissend, hoe hij het aanpakte. Minder hosanna, meer wrijving.
België is zo ongeveer het enige land wat doden in verzorgingstehuizen mee telt.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:01 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
New York wonen enkel fitte mensen.![]()
Belgie lock down is super effectief.
Dat gebeurt letterlijk iedere week, het niveau journalistiek vind ik deze hele crisis al dramatisch.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:12 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Verfrissend.
De man zet een Jeugdjournaaltoontje op, stelt een vraag waardoor Rutte eigenlijk zijn hele riedel opnieuw moet afdraaien en veinst kritisch te zijn.
Nouja, met wrijving is niets mis, maar dit was gewoon sensatie zoeken ofzo. Wij doen dit, en dat krijgen we er voor terug? Hoe achterlijk ben je, net alsof Rutte het virus in de hand heeft.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:10 schreef Harmankardon het volgende:
Raar gedoe over die journalist, iedere week worden domme vragen gesteld waarna Rutte wegkomt met een ontwijkend antwoord. Ik vind het wel verfrissend, hoe hij het aanpakte. Minder hosanna, meer wrijving.
Ik hoorde de vraag en vond het een vreemde vraag voor een journalist maar het was ook een vraag die heel veel mensen Rutte zouden stellen. Misschien was dat de insteek van de journalist.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:10 schreef Harmankardon het volgende:
Dat is wat overdreven gesteld, al klopt het wel dat niet de meest intelligente vragen voorbij komen. De vragen gister waren wel echt het toppunt en daarom valt iedereen over die man.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:15 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Dat gebeurt letterlijk iedere week, het niveau journalistiek vind ik deze hele crisis al dramatisch.
Ik ken niemand die deze vraag zou willen stellen aan Rutte.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:17 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Ik hoorde de vraag en vond het een vreemde vraag voor een journalist maar het was ook een vraag die heel veel mensen Rutte zouden stellen. Misschien was dat de insteek van de journalist.
Same.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:19 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik ken niemand die deze vraag zou willen stellen aan Rutte.
Er zijn veel Henk en Ingrids die zo'n vraag best hadden willen stellen denk ik. Het geeft Rutte de gelegenheid om nog eens uit te leggen waarom het niet anders kan.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:19 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Die technische briefings en rondetafelgesprekken zijn wel echt fantastisch. Heel erg interessant.quote:
Hij wilde wrs vragen hoe het kan dat er aan de ene kant werd gezegd dat we ons keurig aan de regels houden, maar er komt geen versoepeling. Hoe rijmt dat!?quote:Op woensdag 22 april 2020 09:19 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Interessant wel, maar veel herhaling elke keer weer + de eeuweige vraagstelling over die verdomde mondkapjesquote:Op woensdag 22 april 2020 09:20 schreef wokkelfok het volgende:
[..]
Die technische briefings en rondetafelgesprekken zijn wel echt fantastisch. Heel erg interessant.
Dat is toch exact de vraag die hij stelde?quote:Op woensdag 22 april 2020 09:21 schreef _I het volgende:
[..]
Hij wilde wrs vragen hoe het kan dat er aan de ene kant werd gezegd dat we ons keurig aan de regels houden, maar er komt geen versoepeling. Hoe rijmt dat!?
Ja, zijn net masterclasses. En het toont ook wel aan hoever we nog van de realiteit zitten vwb die app.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:20 schreef wokkelfok het volgende:
[..]
Die technische briefings en rondetafelgesprekken zijn wel echt fantastisch. Heel erg interessant.
Ja ik denk dat Nederland 1 van de weinige landen is die alles zo openbaar bespreektquote:Op woensdag 22 april 2020 09:23 schreef _I het volgende:
[..]
Ja, zijn net masterclasses. En het toont ook wel aan hoever we nog van de realiteit zitten vwb die app.
Wel vreemd dat andere landen er zo blind op vertrouwen en dat het hier geen enkele toets doorstaat.
Ben ook blij met zo'n appathon-dag. Los van de inhoud, vind het boeiend dat het publiek/wetenschap mee kan denken bij het proces en de aanbesteding.
Zijn voor mij wel positieve zaken!
quote:Op woensdag 22 april 2020 09:20 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Same.
Maar ben er bang voor dat genoeg mensen het wel zullen denken. We zijn een paar weken braaf geweest, komop, doe maar door die versoepeling, dat hebben we verdient!
Tja, dat wordt altijd maar aangenomen. Ze zullen er zijn hoor, maar om voor die kleine doelgroep nou zulke vragen te stellen...quote:Op woensdag 22 april 2020 09:20 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Er zijn veel Henk en Ingrids die zo'n vraag best hadden willen stellen denk ik. Het geeft Rutte de gelegenheid om nog eens uit te leggen waarom het niet anders kan.
Jah, maar je kan het twee kanten op "lezen". Als vragend om een beloning, zoals men het nu las, of omdat je niet begrijpt hoe het kan dat "we alles goed doen" maar geen verbetering zien.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:22 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Dat is toch exact de vraag die hij stelde?
Hoop dat dit zo blijft! Zeker in IT aanbestedingen.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:24 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja ik denk dat Nederland 1 van de weinige landen is die alles zo openbaar bespreekt
Bejaarde ouders van een kennis vroegen al om weer af te spreken met vrienden na 28 april want het zou maar duren tot 28 april toch....quote:Op woensdag 22 april 2020 09:24 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
[..]
Tja, dat wordt altijd maar aangenomen. Ze zullen er zijn hoor, maar om voor die kleine doelgroep nou zulke vragen te stellen...
Als je dat soort vragen interessant vindt dan moet je voor de Telegraaf of Hart van Nederland gaan werken. Niet voor de NOS.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:22 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Dat is toch exact de vraag die hij stelde?
Ik vind het hoe dan ook een erg vreemde vraag. Als je niet begrijpt hoe het kan dat 'we alles goed doen' en geen versoepeling zien begrijp je het hele probleem überhaupt niet volgens mij.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:25 schreef _I het volgende:
[..]
Jah, maar je kan het twee kanten op "lezen". Als vragend om een beloning, zoals men het nu las, of omdat je niet begrijpt hoe het kan dat "we alles goed doen" maar geen verbetering zien.
Bleef zelf hangen in de toon, waardoor het echt klonk als slachtoffer gedrag. Maar echt heel vreemd is de strekking niet. Toch!?
Oke man. Wat moet ik met deze post?quote:Op woensdag 22 april 2020 09:27 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Als je dat soort vragen interessant vindt dan moet je voor de Telegraaf of Hart van Nederland gaan werken. Niet voor de NOS.
Een Amerikaanse staat die bijna viermaal zo groot is als Nederland en meer inwoners heeft.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:21 schreef Noudanzeg het volgende:
[..]
beetje raar om landen te vergelijken dan met New york
Na een persconferentie die als enige onderwerp had 'we doen het met z'n allen geweldig, alleen moeten we dat nog wel even volhouden om de zorg weer normaal te krijgen dus versoepelen we maar heeel weinig' kan ik me als jouw eerste vraag 'we doen alles goed, waarom mogen we niet meer?' is niets anders bedenken dan dat je de hele persco hebt zitten schijten en maar gewoon ergens begint.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:25 schreef _I het volgende:
[..]
Jah, maar je kan het twee kanten op "lezen". Als vragend om een beloning, zoals men het nu las, of omdat je niet begrijpt hoe het kan dat "we alles goed doen" maar geen verbetering zien.
Bleef zelf hangen in de toon, waardoor het echt klonk als slachtoffer gedrag. Maar echt heel vreemd is de strekking niet. Toch!?
Blijft een stad. Dat moet je niet vergelijken met landen.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:28 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Een Amerikaanse staat die bijna viermaal zo groot is als Nederland en meer inwoners heeft.
https://www.tweedekamer.n(...)etails?id=2020A01700quote:
Er keken 7 mln mensen. Neem aan dat zo'n vraag besproken wordt van te voren. Of misschien ook niet, maar geeft wel aan wat men denkt van het gemiddeld niveau van de kijker.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:27 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Ik vind het hoe dan ook een erg vreemde vraag. Als je niet begrijpt hoe het kan dat 'we alles goed doen' en geen versoepeling zien begrijp je het hele probleem überhaupt niet volgens mij.
de meeste landen zijn groter dan nederland, als je landen onderling wilt vergelijken, moet je gewoon USA nemen, niet 1 staat. Dat is appels met peren vergelijkenquote:Op woensdag 22 april 2020 09:28 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Een Amerikaanse staat die bijna viermaal zo groot is als Nederland en meer inwoners heeft.
En daarom heeft Rutte alles dan ook in nogal heldere bewoordingen uitgelegd tijdens de persconferentie.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Bejaarde ouders van een kennis vroegen al om weer af te spreken met vrienden na 28 april want het zou maar duren tot 28 april toch....
Ik zou 'm inlijsten en boven je toiletpot ophangen.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:28 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Oke man. Wat moet ik met deze post?
Geen Rian van Rijbroek in blok 3?quote:Op woensdag 22 april 2020 09:28 schreef _I het volgende:
Blok 1: 08:30 - 09:25 uur Wetenschap
1. Prof.dr. Natali Helberger, Universiteitsprofessor Recht en Digitale Technologie, Universiteit van Amsterdam
2. Prof. José van Dijck, Hoogleraar Media en Digitale Samenleving, Universiteit Utrecht
3. Prof.dr.ir. Maarten van Steen, Wetenschappelijk directeur, Digital Society Institute, Universiteit Twente
Blok 2: 09:30 - 10:25 uur Wetenschap
1. Prof. dr. Niels Chavannes, hoofd van de sectie Wetenschappelijk Onderzoek Eerstelijnsgeneeskunde, Initiatiefnemer National eHealth Living Lab, LUMC
2. Prof. dr. M.J. de Vries, Hoogleraar technische natuurwetenschappen TU Delft, expertise ethiek/filosofie van de technologie
3. Dr. R.J.E.H Creemers, University Lecturer Modern China Studies/Leiden University
Blok 3: 10:30 -11:25 uur (onderzoeks-) instellingen
1. Bas Filippini, voorzitter Privacy First
2. Evelyn Austin, directeur Bits of Freedom
3. Marleen Stikker, directeur Waag
Blok 4: 11:30 - 12:25 uur juridisch & bedrijfsleven
1. Ronald Prins, Lid Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (TIB), Buitengewoon Raadslid OVV
2. Sijmen Ruwhof, Freelance IT Security Consultant/Ethisch Hacker
3. Jeroen Terstegge, partner bij Privacy Management Partners
Oh zeker, maar dat is al vanaf dag 1 toch. Het volk zijn de kleuters, dat blijkt uit alle communicatie zo'n beetje wel.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:29 schreef _I het volgende:
[..]
Er keken 7 mln mensen. Neem aan dat zo'n vraag besproken wordt van te voren. Of misschien ook niet, maar geeft wel aan wat men denkt van het gemiddeld niveau van de kijker.
Oversterfte is meer nuttig om naar te kijken ja. Die ligt in Nederland hoger dan in België meen ik vorige week hier gezien te hebben.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:14 schreef Momo het volgende:
[..]
België is zo ongeveer het enige land wat doden in verzorgingstehuizen mee telt.
Vind het helemaal interessant tot nu toe. Helder verhaal, en idd, die app is redelijk onhaalbaar.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:29 schreef Vallon het volgende:
[..]
https://www.tweedekamer.n(...)etails?id=2020A01700
stream: https://www.npostart.nl/live/npo-politiek
Yep, schakel net in..... en hoor Prof.dr.ir. Maarten van Steen vertellen dat BlueTooth nauwelijks bruikbaar is om met enige zekerheid, nauwkeurig afstand te bepalen met andere apparaten. Het is ook kul dat te verwachten, wat ze al in WO2 wisten.
Zelfben ik vooral benieuwd naar Blok 3: 10:30 -11:25 uur (onderzoeks-) instellingen waar de privacy ter sprake komt.
NB: Die APP gaat er zo niet komen wat we eerder, al wisten; ook vanuit de gebrekkige APP'aton.
Flauwekul.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:29 schreef Noudanzeg het volgende:
[..]
de meeste landen zijn groter dan nederland, als je landen onderling wilt vergelijken, moet je gewoon USA nemen, niet 1 staat. Dat is appels met peren vergelijken
Bron, van wat.... mogelijk iets met inzicht dat ze niet achter hoeven te blijven...... en dat het virus door ook niet weg is.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Wat is er in Singapore in hemelsnaam aan de hand?Die zijn in 5 dagen van 4-5k naar 9-10k gegaan.
![]()
![]()
2 weken geleden was het land nog een lichtend voorbeeld van hoe het moest volgens velen hier.
en terechtquote:Op woensdag 22 april 2020 09:01 schreef crystal_meth het volgende:
OV in België wil maskers verplichten.
Het gaat dan ook niet zozeer om de gemiddelde kijker maar om zoveel mogelijk kijkers.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:29 schreef _I het volgende:
[..]
Er keken 7 mln mensen. Neem aan dat zo'n vraag besproken wordt van te voren. Of misschien ook niet, maar geeft wel aan wat men denkt van het gemiddeld niveau van de kijker.
Denk niet dat elke volwassenen de TB kijkt of kan volgen. Anders zouden er niet zoveel 5G masten in de fik vliegen.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:30 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Oh zeker, maar dat is al vanaf dag 1 toch. Het volk zijn de kleuters, dat blijkt uit alle communicatie zo'n beetje wel.
De enige momenten waar je als volwassen toegesproken bent zijn de momenten waar je mee mag kijken met de technische briefings of nu het ronde tafel gesprek.
quote:
quote:Op woensdag 22 april 2020 09:29 schreef Vallon het volgende:
[..]
https://www.tweedekamer.n(...)etails?id=2020A01700
stream: https://www.npostart.nl/live/npo-politiek
Yep, schakel net in..... en hoor Prof.dr.ir. Maarten van Steen vertellen dat BlueTooth nauwelijks bruikbaar is om met enige zekerheid, nauwkeurig afstand te bepalen met andere apparaten. Het is ook kul dat te verwachten, wat ze al in WO2 wisten.
Zelfben ik vooral benieuwd naar Blok 3: 10:30 -11:25 uur (onderzoeks-) instellingen waar de privacy ter sprake komt.
NB: Die APP gaat er zo niet komen wat we eerder, al wisten; ook vanuit de gebrekkige APP'aton.
Verder kijken dan het sentiment doet men inderdaad niet. Het is vreselijk dat de horeca grote klappen gaat vangen, maar het is niet anders en we kunnen niet alles redden.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:02 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Verder dan 1.5m kan man tegenwoordig niet meer kijken, UWV.
Dit.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:27 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Ik vind het hoe dan ook een erg vreemde vraag. Als je niet begrijpt hoe het kan dat 'we alles goed doen' en geen versoepeling zien begrijp je het hele probleem überhaupt niet volgens mij.
Idd, het wordt tig keer herhaald waarom en hoe lastig het is. maar ze begrijpen het niet ... Of ze willen het gewoon niet horenquote:Op woensdag 22 april 2020 09:28 schreef Da_Sandman het volgende:
is niets anders bedenken dan dat je de hele persco hebt zitten schijten en maar gewoon ergens begint.
Ik zeg altijd maar zo, met een iq van 135 zit je net zover af van de gemiddelde mens, als de gemiddelde mens van iemand met down syndroom.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:35 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Het gaat dan ook niet zozeer om de gemiddelde kijker maar om zoveel mogelijk kijkers.
Hoogbegaafde FOK!kers snappen jip-en-janneketaal immers wel. Al die inferieure Nederlanders zullen daarentegen moeite hebben wanneer men op eigen, (inlichtingen)niveau zal spreken.
Valt natuurlijk rauw op het dakje. Zie hoeveel users er hier zijn geweest die verwacht hadden eind april al lekker op het terras te zitten.quote:
Omdat ze geen andere oplossing zien..... en dan overstappen naar een schijnveilig alternatief.quote:
quote:
Dit is natuurlijk een grafiek die nergens op slaat. New York isoleren als regio en dat dan vergelijken met landen. Waarom dan bijvoorbeeld Lombardije niet meenemen?quote:
En ben je ook niet pas écht goed bekend met materie wanneer je het in jip-en-janneketaal ook uitleggen kan?quote:Op woensdag 22 april 2020 09:37 schreef _I het volgende:
[..]
Ik zeg altijd maar zo, met een iq van 135 zit je net zover af van de gemiddelde mens, als de gemiddelde mens van iemand met down syndroom.
quote:Op woensdag 22 april 2020 09:40 schreef TheVoice4ever het volgende:
kan die van dissel zelf niet echt verstaan, raar taaltje zoals hij praat
collegieé wat is dat voor woord eigenlijk
Ergens in deze reeks heb ik dezelfde zin gebruikt.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:40 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
En ben je ook niet pas écht goed bekend met materie wanneer je het in jip-en-janneketaal ook uitleggen kan?
En dan heb je dus totaal niet op zitten letten. Elke schlemiel en zijn demente moeder zag aankomen dat het hoogst haalbare het basisonderwijs opengooien was.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:39 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Valt natuurlijk rauw op het dakje. Zie hoeveel users er hier zijn geweest die verwacht hadden eind april al lekker op het terras te zitten.
Als de regelgeving dan nóg een maand verlengd wordt en het inmiddels wel duidelijk is dat het voor de horeca nog veel langer gaat duren, tsja, dan stort je wereld wel even in
Omdat ik gewend ben aan kantooruren kan ik ook niet zomaar weggezet/omgeschoold worden naar vuilnisman omdat ik aan deze uren gewend ben, vaak de troep van een ander opruim en op 't gemakje de dag verder door kom.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:36 schreef FYazz het volgende:
Overigens kun je horecapersoneel prima wegzetten/omscholen naar andere beroepen. Zo werd in de logistiek alsook in de zorg veel geworven onder jongeren die in de horeca werken. Zij zijn namelijk gewend aan verschillende werktijden, vaak klantgericht en weten van aanpakken.
Ze tellen degenen die covid-19 symptomen hadden. En waarschijnlijk tellen ze te weinig doden mee, want de oversterfte ligt 25% hoger.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:31 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Oversterfte is meer nuttig om naar te kijken ja. Die ligt in Nederland hoger dan in België meen ik vorige week hier gezien te hebben.
Belachelijk natuurlijk dat België alles zo goed als iedereen die in een verzorgingstehuis sterft onder corona nummert, dat dan weer wel.
Ik vind hem anders keurig ABN spreken. Ok, hij is bij tijd en wijlen een beetje langdradig van stof, maar hij legt wel alles uit zodat ook een leek het kan begrijpen.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:40 schreef TheVoice4ever het volgende:
kan die van dissel zelf niet echt verstaan, raar taaltje zoals hij praat
Niemand, tenzij troll, verwachtte dat. Users hoopten het, dat is heel wat anders.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:39 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Valt natuurlijk rauw op het dakje. Zie hoeveel users er hier zijn geweest die verwacht hadden eind april al lekker op het terras te zitten.
Als de regelgeving dan nóg een maand verlengd wordt en het inmiddels wel duidelijk is dat het voor de horeca nog veel langer gaat duren, tsja, dan stort je wereld wel even in
Hier zijn de winkels gewoon open.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:43 schreef banaantjeEE het volgende:
In mei gaan hier de winkels weer open
Dat is geheel niet vergelijkbaar en het is ook geen mening van mij, maar een feit dat dit al jaren zo gaat.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:41 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Omdat ik gewend ben aan kantooruren kan ik ook niet zomaar weggezet/omgeschoold worden naar vuilnisman omdat ik aan deze uren gewend ben, vaak de troep van een ander opruim en op 't gemakje de dag verder door kom.
Staten worden los wel vaker meegenomen. Overigens is ook Lombardije in de tijd dat het daar raak was vaak als aparte regio getoond in grafieken en dergelijke.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:39 schreef maan_man het volgende:
[..]
[..]
Dit is natuurlijk een grafiek die nergens op slaat. New York isoleren als regio en dat dan vergelijken met landen. Waarom dan bijvoorbeeld Lombardije niet meenemen?
inferieur zal "niet begrijpend" zijn... toch ?quote:Op woensdag 22 april 2020 09:35 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Het gaat dan ook niet zozeer om de gemiddelde kijker maar om zoveel mogelijk kijkers.
Hoogbegaafde FOK!kers snappen jip-en-janneketaal immers wel. Al die inferieure Nederlanders zullen daarentegen moeite hebben wanneer men op eigen, (inlichtingen)niveau zal spreken.
Het was ook alleen maar om aan te tonen dat jouw oplossing kant noch wal raakte.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:44 schreef FYazz het volgende:
[..]
Dat is geheel niet vergelijkbaar en het is ook geen mening van mij, maar een feit dat dit al jaren zo gaat.
Dus dan kunnen we wel weer allemaal argumenten gaan verzinnen waarom het niet kan, onnodig, want het kan en gebeurt dus ook.
Tja..quote:De Italiaanse krant Affari Italiani ligt onder vuur nadat ze minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) bekritiseerde. Bij een artikel over de Belgische coronacijfers was er sprake van ‘de minister van 140 kilogram’. Lezers van de krant eisen excuses.
Vorige vrijdag kopte de Milanese krant Affari Italiani op ‘Coronavirus, België wijzigt hoe het doden zal tellen, beslist Maggie: minister van 140 kilogram’. In het artikel zelf werd er opnieuw op haar gewicht gefocust.
Gelul. Ik kan je zo een reeks namen geven van users die hier gewoon voor de rest serieus waren.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:43 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Niemand, tenzij troll, verwachtte dat. Users hoopten het, dat is heel wat anders.
Maar goed, de onzichtbare vijand weer.
Ik ben benieuwd.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:46 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Gelul. Ik kan je zo een reeks namen geven van users die hier gewoon voor de rest serieus waren.
Nouja, het is bijzonder dat een minister van volksgezondheid haar voorkomen heeft maar om je daar als medium op te richten..quote:
quote:Een Belgische app die mee de coronapandemie indijkt, zal nog niet voor meteen zijn. Ruim vier weken geleden werd op het kabinet van minister van Privacy Philippe De Backer (Open VLD) een ‘Data against corona’-taskforce opgericht. Daar moesten app-ontwikkelaars hun voorstellen indienen en toelichten. Maar gisteren wees De Backer plots naar de regio’s: zij moeten beslissen of en welke app ze willen gebruiken. Federaal wordt er alleen nog aan een wettelijk kader gewerkt.
Dat laatste gebeurt ‘op vraag van de gewesten’, meldt de woordvoerster van De Backer. ‘In dat kader komen de waarborgen op het vlak van privacy, zoals bepalingen rond bewaartermijnen en bescherming van gegevens. Er zal ook in staan dat de apps moeten kunnen samenwerken met het interfederale eHealth-systeem.’
Dat de finale keuze nu terechtkomt bij de deelstaten, maakt het mogelijk dat in België niet minder dan drie apps in omloop komen, liet De Backer verstaan op Radio 1. Maar dat is zeer onwaarschijnlijk. De verschillende regionale agentschappen die bevoegd zijn voor infectieziektes willen wel degelijk werken met eenzelfde app. Als er überhaupt nog een app komt.
De Backer verwees naar de regionale bevoegdheden rond contact tracing. Daarbij wordt nagegaan met wie een besmette persoon contact had. Omdat zo’n opsporing onder ziektepreventie valt, is het een taak voor de gemeenschappen. Vlaamse ambtenaren gebruiken al jaren contact tracing of contactonderzoek voor andere infectieziektes.
‘De regio’s zijn altijd betrokken geweest, wanneer het over contact tracing ging’, verzekert het kabinet-De Backer. In de taskforce die bevoegd was voor het ontwikkelen van een ‘contact tracing’-app, zetelden wel alleen de federale autoriteiten.
De Nederlandse zoektocht naar een geschikte app, die afgelopen weekend plaatsvond via een publieke ‘appathon’, toont dat het niet eenvoudig is om een geschikte toepassing te vinden. ‘Geen van de getoonde apps stond al ver genoeg om te voldoen aan de eisen’, was de conclusie van het Ministerie van Volksgezondheid.
Bij De Backer werd een vijftiental app-voorstellen ingediend, maar Vlaanderen staat niet te springen om er snel een in gebruik te nemen.
‘De eerste focus moet nu liggen op het uitwerken van het systeem van contact tracing, het zoeken naar personeel ervoor en het bijbehorende elektronische platform. In een volgende stap bekijken we het gebruik van een app ter ondersteuning van tracing’, laat Vlaams minister van Volksgezondheid Wouter Beke (CD&V) weten. ‘Een dergelijke app kan zijn nut hebben, maar neemt de noodzaak aan menselijke contact tracing niet weg.
Dr. R.J.E.H Creemers - University Lecturer Modern China Studies/Leiden Universityquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |