De kans bestaat dat een deel van de patienten met ernstig ziekteverloop daar langdurige of blijvende schade aan overhouden. Dat zijn extra zorgkosten voor de volgende 20, 30 jaren. En de economie van Nederland is grotendeels van het buitenland afhankelijk, wat heeft het dan voor zin om als eerste weer op te starten.quote:Op vrijdag 17 april 2020 13:56 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Iedereen weet dat de economie niet door had kunnen draaien. Daar is alle begrip voor.
Maar nu moet een andere weg worden bewandeld, langzaamaan. Ik zie die 1,5 meter economie voor geen meter werken eigenlijk.
Met die logica zitten we in een lockdown totdat er een vaccin is, en waarschijnlijk ook nog een tijd erna, want het zal nooit helemaal veilig zijn. Dat houd niemand vol. Nja, behalve de mensen die sowieso al niet buiten komen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 13:56 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Dan breng je ook jezelf en ander in gevaar met gezondheid, want dan gaan we ook weer veel meer mensen besmetten met het coronavirus.,. ik zou echt niet doen hoor, alle veiligheid is belangrijkst!
Ik zeg nergens dat zijn baan makkelijk is. Ik zou alleen graag willen zien dat hij eens wat meer kijkt naar de economie. Prima als je het daar niet mee eens bent, ieder zo z'n bubbel he.quote:Op vrijdag 17 april 2020 13:58 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Blijf lekker in je bubbel zitten, wat een kolder zeg. Als iemand op dit moment uitstekend uit de verf komt is het Rutte wel (en ik ben absoluut geen VVD stemmer). Verplaats je eens in zijn schoenen om als premier deze crisis het hoofd te moeten bieden..
2010 regelsquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:00 schreef Jor_Dii het volgende:
Anders laat je de Lapo even rustig een nieuw topic openen..
Uiteindelijk zal het niet veel verschillen met hier hoor.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:01 schreef Enchanter het volgende:
Dat sterftecijfer in België is wel erg hoog zeg , man man man
Ze zijn continue aan het wikken en wegen tussen gezondheid en economie, als je dat niet snapt mis je veel van deze hele discussie in deze crisis. Ook al meerdere malen aangegeven: te snel versoepelen is een nóg grotere klap voor je economie.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:02 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
[..]
Ik zeg nergens dat zijn baan makkelijk is. Ik zou alleen graag willen zien dat hij eens wat meer kijkt naar de economie. Prima als je het daar niet mee eens bent, ieder zo z'n bubbel he.
Het klinkt hard: maar het zijn merendeel al mensen die voorheen ook gezondheidsproblemen hadden.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:02 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
De kans bestaat dat een deel van de patienten met ernstig ziekteverloop daar langdurige of blijvende schade aan overhouden. Dat zijn extra zorgkosten voor de volgende 20, 30 jaren. En de economie van Nederland is grotendeels van het buitenland afhankelijk, wat heeft het dan voor zin om als eerste weer op te starten.
Dat denk ik ook, maar toch mogen ze best duidelijk zijn wat ze daarmee bedoelen. Op wat manier is eerder versoepelen een grotere klap?quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:03 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ze zijn continue aan het wikken en wegen tussen gezondheid en economie, als je dat niet snapt mis je veel van deze hele discussie in deze crisis. Ook al meerdere malen aangegeven: te snel versoepelen is een nóg grotere klap voor je economie.
Ga jij ergens anders de dorpspastoor uithangenquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:05 schreef superniger het volgende:
Die 'godverdomme' in de OP is onnodig kwetsend.
Te vroeg versoepelen = grote kans op 2e golf aan besmettingen = nieuwe piek in de zorg = langduriger beperkende maatregelen moeten doorvoeren. Het is een vicieuze cirkel.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:06 schreef HarrieKeen het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, maar toch mogen ze best duidelijk zijn wat ze daarmee bedoelen. Op wat manier is eerder versoepelen een grotere klap?
quote:Er zijn in de afgelopen 24 uur 313 mensen overleden door het nieuwe coronavirus in België. De cijfers lijken te dalen, en we geven het virus veel minder door aan elkaar. Iemand die besmet is, steekt nu gemiddeld 0,8 mensen aan. 'Op termijn kan het virus zo uitdoven, maar we mogen de maatregelen niet te vroeg lossen', waarschuwt viroloog Steven Van Gucht.
Iemand die besmet is, steekt nu minder mensen aan dan in het begin van de epidemie. 'Daarvoor kijken we naar het reproductiegetal, de r-waarde', zegt Steven Van Gucht. 'Dat zegt iets over hoeveel mensen gemiddeld besmet worden door een besmette persoon. Zonder maatregelen ligt dat tussen 2 en 3 personen. Door de genomen maatregelen hebben we dat verlaagd naar 0,8.'
Geen tweede piek
Steven Van Gucht denkt niet dat er een tweede piek aankomt. 'We volgen met zijn allen nog de maatregelen. Al wat we vandaag doen, zien we pas binnen een tweetal weken in de cijfers. Daarom moeten we heel voorzichtig zijn en de maatregelen niet te vroeg lossen', zegt Van Gucht.
Er is volgens Van Gucht geen sprake van gemeenschappen die de maatregelen niet goed volgen. 'Wat we zien in de cijfers is dat de gemiddelde leeftijd van de mensen opgenomen in het ziekenhuis eerder aan het stijgen is, dat reflecteert waarschijnlijk de situatie in de woonzorgcentra', zegt hij. 'Dat is de enige tendens die we opmerken. Het is belangrijk dat we geen schuldigen zoeken, een virus is niemands fout. We moeten wel solidair de maatregelen respecteren.'
Er zijn volgens de viroloog geen indicatoren dat het virus uit een Chinees labo komt. 'Integendeel. We weten dat er nauwe verwanten van dit virus circuleren bij vleermuizen in het wild in China', zegt Van Gucht. 'Er zijn veel mogelijkheden voor dit virus om overgedragen te worden van dier op mens, mogelijk via een gastheer, een ander zoogdier dat een brug heeft gevormd tussen een vleermuis en de mens.' Hij wijst daarbij op de consumptie van vleermuizen in China, net als het gebruik van hun uitwerpselen als meststof. 'De wetenschap is er heel duidelijk over: het is eerder spontaan ontstaan in de natuur dan gemaakt door mensenhanden.'
Minder mensen in ziekenhuis en op intensieve
Er zijn 313 mensen overleden door het nieuwe coronavirus in de afgelopen 24 uur. Dat brengt het totaal aantal overlijdens door het virus in België op 5.163. 114 van de overleden patiënten lagen in het ziekenhuis, 199 overlijdens werden gerapporteerd uit woonzorgcentra. 24 procent van die overlijdens in woonzorgcentra werden bevestigd in het labo, de andere 76 procent zijn vermoedelijke gevallen.
De voorbije 24 uur waren er 320 nieuwe ziekenhuisopnames. 399 mensen mochten het ziekenhuis verlaten. In totaal zijn er nu 5.161 patiënten opgenomen, dat is een daling van 148. 1.140 mensen liggen op op intensieve zorg. Dat is een daling van 42 patiënten. 846 mensen worden beademd, ook dat is een daling van 42.
Testen
Er werden vijfduizend testen uitgevoerd in de afgelopen 24 uur. In totaal zijn er al 139.387 testen uitgevoerd. Er zijn 1.329 nieuwe bevestigde gevallen in België, waarvan 585 in Vlaanderen. Dat brengt het aantal bevestigde coronabesmettingen in België op 36.138. In werkelijkheid ligt dat aantal hoger, omdat niet iedereen getest wordt.
Sinds 10 april zijn er 14.031 testen uitgevoerd in woonzorgcentra. Van die testen werden er 7.399 bij personeelsleden en 6.632 bij bewoners uitgevoerd. 13 procent van het geteste personeel (976 mensen) en 20 procent van de geteste bewoners (1.299) bleek covid-19-positief. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen symptomatisch en asymptomatisch testen, waarbij dus ook personeel en bewoners zonder symptomen getest worden. Bij getest personeel met symptomen blijkt 36 procent positief, bij de symptomatische testen van bewoners is 48 procent positief. Asymptomatisch ligt dat getal lager, maar blijkt toch 11 procent van het geteste personeel en 15 procent van de geteste bewoners positief.
Misschien tijd dat je uit je eigen bubbel komt en bijvoorbeeld naar het kamerdebat van gisteren kijkt. Ruime aandacht voor de economie en ook diverse af- en overwegingen die een rol spelen bij het weer versoepelen van maatregelen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:02 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Met die logica zitten we in een lockdown totdat er een vaccin is, en waarschijnlijk ook nog een tijd erna, want het zal nooit helemaal veilig zijn. Dat houd niemand vol. Nja, behalve de mensen die sowieso al niet buiten komen.
[..]
Ik zeg nergens dat zijn baan makkelijk is. Ik zou alleen graag willen zien dat hij eens wat meer kijkt naar de economie. Prima als je het daar niet mee eens bent, ieder zo z'n bubbel he.
Mee eens, maar we zitten nu nog in acceptatiefase dat we nooit 100% veilig zijn voor het virus en natuurlijk kijken we nu anders aan hoe we verder met zijn allen moeten.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:02 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Met die logica zitten we in een lockdown totdat er een vaccin is, en waarschijnlijk ook nog een tijd erna, want het zal nooit helemaal veilig zijn. Dat houd niemand vol. Nja, behalve de mensen die sowieso al niet buiten komen.
[..]
Als er straks weer vraag is staan er wel weer nieuwe partijen op. Zo gaat dat.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:08 schreef Caland het volgende:
De uitzendbureau's die zich richten op horeca/evenementen vallen nu bij bosjes. Zelfs de wat groteren. RIP.
Na Eventure welke nog meer dan?quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:08 schreef Caland het volgende:
De uitzendbureau's die zich richten op horeca/evenementen vallen nu bij bosjes. Zelfs de wat groteren. RIP.
Dat heeft waarschijnlijk voornamelijk te maken met onderreportage in Nederland.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:01 schreef Enchanter het volgende:
Dat sterftecijfer in België is wel erg hoog zeg , man man man
Het is helemaal niet bekend hoelang dit gaat duren en wanneer die 2e golf komt. Ik vind juist dat je flexibel moet zijn en als de cijfers het toelaten je kansen moet pakken. Natuurlijk wel in kleine stapjes.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:07 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Te vroeg versoepelen = grote kans op 2e golf aan besmettingen = nieuwe piek in de zorg = langduriger beperkende maatregelen moeten doorvoeren. Het is een vicieuze cirkel.
Daarom nu voorzichtigheid en zorgen dat je eerst je IC capaciteit weer op orde hebt. "Kansen pakken" is echt zo'n dooddoener, er speelt zo veel meer..quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:12 schreef HarrieKeen het volgende:
[..]
Het is helemaal niet bekend hoelang dit gaat duren en wanneer die 2e golf komt. Ik vind juist dat je flexibel moet zijn en als de cijfers het toelaten je kansen moet pakken. Natuurlijk wel in kleine stapjes.
Dat is ook precies de industrie die nog geen mogelijkheden gaat hebben om de komende maanden te openen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:08 schreef Caland het volgende:
Ja, mee eens. Dit kan echt niet lang meer zo doorgaan want dan gaan we kapot aan de ziekte én de economie.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:12 schreef HarrieKeen het volgende:
[..]
Het is helemaal niet bekend hoelang dit gaat duren en wanneer die 2e golf komt. Ik vind juist dat je flexibel moet zijn en als de cijfers het toelaten je kansen moet pakken. Natuurlijk wel in kleine stapjes.
Ik ken toch een hoop mensen die zich door de studietijd hebben gewerkt bij dat soort organisaties.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:08 schreef Caland het volgende:
Da's wel een grote idd.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:11 schreef Caland het volgende:
[..]
https://www.missethoreca.(...)330216582.1587125484
Nee eerst je IC capaciteit verdubbelen, het aantal patiënten zien verminderen. Maar vervolgens niets doen met de kansen die je krijgt.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:13 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Daarom nu voorzichtigheid en zorgen dat je eerst je IC capaciteit weer op orde hebt. "Kansen pakken" is echt zo'n dooddoener, er speelt zo veel meer..
Je snapt er werkelijk niets van. Ik stop met je te discussiëren.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:16 schreef HarrieKeen het volgende:
[..]
Nee eerst je IC capaciteit verdubbelen, het aantal patiënten zien verminderen. Maar vervolgens niets doen met de kansen die je krijgt.
Ach, paar doden meer of minder, door al dat geneuk tijdens deze lockdown genoeg nieuwe baby's straks! Zo gaat dat.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:10 schreef Messina het volgende:
[..]
Als er straks weer vraag is staan er wel weer nieuwe partijen op. Zo gaat dat.
Als je een beetje opgelet had dan zijn we langs de rand gegaan, daarnaast zitten we nog steeds met capaciteits problemen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:16 schreef HarrieKeen het volgende:
[..]
Nee eerst je IC capaciteit verdubbelen, het aantal patiënten zien verminderen. Maar vervolgens niets doen met de kansen die je krijgt.
En die zullen ook gezet gaan worden. Daarom is VNO/NCW nu bezig met het maken van sectorspecieke aanpakken. En verder moet er natuurlijk gediscussieerd gaan worden welke stapjes er dan als eerste gezet zou moeten worden.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:12 schreef HarrieKeen het volgende:
[..]
Precies hetzelfde inderdaad. Zo blij altijd met die perfecte vergelijkingenquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:18 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Ach, paar doden meer of minder, door al dat geneuk tijdens deze lockdown genoeg nieuwe baby's straks! Zo gaat dat.
Ja, nou en? Is toch lekker man!quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:18 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Ach, paar doden meer of minder, door al dat geneuk tijdens deze lockdown genoeg nieuwe baby's straks! Zo gaat dat.
Niet precies natuurlijkquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:18 schreef Messina het volgende:
[..]
Precies hetzelfde inderdaad. Zo blij altijd met die perfecte vergelijkingen
Nee, want er gaat in principe niemand dood als een bedrijf failliet gaat, eh.quote:
Als je baas je eigen personeel niet vertrouwt, dan zou ik per direct opstappen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 13:35 schreef RockNijntje het volgende:
[..]
Ik wil dit ook heel graag. Ik heb dit tijdens mijn personeelsgesprek twee weken geleden ook al voorzichtig ingeleid bij de baas, omdat ze ons voorheen niet heel erg vertrouwden met thuiswerken, maar nu gebleken is dat het super goed gaat. Hij zei toen dat hij de hele werkwijze sowieso al lang wil hervormen, dus ik ben benieuwd wat er straks gaat gebeuren. De andere bazen, die echt geen vertrouwen hadden in thuiswerken, zijn door de hele quarantaine best wel bijgedraaid, dus wellicht is er straks meer mogelijk.
En vorig jaar?quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:20 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
In de week van 30 maart tot en met 5 april ging er 1 persoon per 2 minuten dood in NL.
https://www.nu.nl/coronav(...)n-dan-gemiddeld.html
Nee, ik vergelijk dan ook geen doden.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:20 schreef Messina het volgende:
[..]
Nee, want er gaat in principe niemand dood als een bedrijf failliet gaat, eh.
Wat zijn die comments daaronder echt van een huilie-huilie gehalte zegquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:20 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
In de week van 30 maart tot en met 5 april ging er 1 persoon per 2 minuten dood in NL.
https://www.nu.nl/coronav(...)n-dan-gemiddeld.html
twitter:rivm twitterde op vrijdag 17-04-2020 om 14:24:38Sinds gisteren gemeld bij het RIVM:
- 156 mensen opgenomen in het ziekenhuis
- 144 mensen overleden
- 1.235 mensen positief getest
#coronavirus #COVID19
https://t.co/yBzET7LiL4 reageer retweet
Ja het is dus geen hype. Het is een virus, en die gaat niet weg zoals Pokémon kaarten en tiktok wel een keer weggaan.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:25 schreef byah het volgende:
ik ben hier al een tijdje niet meer geweest, maar wat mij betreft is de hype over voor nu. Wat jullie?
1235 positieve testen op hoeveel testen totaal, dat zou ik graag willen weten..quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:25 schreef Momo het volgende:
twitter:rivm twitterde op vrijdag 17-04-2020 om 14:24:38Sinds gisteren gemeld bij het RIVM:
- 144 mensen overleden
#coronavirus #COVID19
Waar heb jij het over +1235 nieuwe besmettingenquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:25 schreef Caland het volgende:
Verdere afvlakking is een feit
JAAPheld van het vaderland
Kun je vinden in het dagrapport denk ik?quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
1235 positieve testen op hoeveel testen totaal, dat zou ik graag willen weten..
Hoppa we blijven zakken zakkenquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:25 schreef Momo het volgende:
- 144 mensen overleden
#coronavirus #COVID19
1 per 4 minutenquote:
Beter kijk je naar aantal opnames en aantal doden.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:26 schreef hoedjevanpapier123 het volgende:
[..]
Waar heb jij het over +1235 nieuwe besmettingen
In principe eens, alleen er zijn ook genoeg bedrijven waarbij een kleuterjuf nou eenmaal nodig is.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als je baas je eigen personeel niet vertrouwt, dan zou ik per direct opstappen.
Staat in de PDF.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-04/COVID-19_WebSite_rapport_20200417_1007.pdfquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Als het een hype is kan je wel weer elders gaan posten lijkt me.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:25 schreef byah het volgende:
ik ben hier al een tijdje niet meer geweest, maar wat mij betreft is de hype over voor nu. Wat jullie?
Was het maar een hype. Dit is de trieste realiteit.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:25 schreef byah het volgende:
Meer getest.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:29 schreef Merkie het volgende:
Ik vind het wel opvallend dat het aantal ziekenhuisopnames heel erg afvlakt, maar het aantal bij de GGD-gemelde patiënten min of meer stabiel is. Hoe kan dat? Wordt er meer getest? Worden mensen minder snel in het ziekenhuis opgenomen?
quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:26 schreef hoedjevanpapier123 het volgende:
[..]
Zo lang ze rond 16u maar een daling op de ICs kunnen blijven melden gaan we de goede kant op.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:29 schreef nirvana het volgende:
Het enige cijfer dat enigszins relevant is, is het aantal ziekenhuisopnamen en dat ziet er goed uit.
Meer testen, eerst werden alleen patiënten die een opnameindicatie hadden getest op corona.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:29 schreef Merkie het volgende:
Ik vind het wel opvallend dat het aantal ziekenhuisopnames heel erg afvlakt, maar het aantal bij de GGD-gemelde patiënten min of meer stabiel is. Hoe kan dat? Wordt er meer getest? Worden mensen minder snel in het ziekenhuis opgenomen?
Waar heb je die 12 dagen en 20 uur gezeten, in de bollenstreek? Of in een ander subforum...quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:25 schreef byah het volgende:
Met dezelfde analogie: De parachute heeft onze valsnelheid vertraagd, dus nu kan ie wel af. Ik hoop dat ik ongelijk heb.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:18 schreef JFlip het volgende:
[..]
En die zullen ook gezet gaan worden. Daarom is VNO/NCW nu bezig met het maken van sectorspecieke aanpakken. En verder moet er natuurlijk gediscussieerd gaan worden welke stapjes er dan als eerste gezet zou moeten worden.
In mijn optiek zou het eerste streven de gezondheidszorg moeten zijn. Tandartsen en fysiotherapiepraktijken weer open. Beperkt bezoek in verpleeghuizen weer toestaan.Dat soort dingen. En dan maar (helaas) weer een paar weken wachten voordat (bijvoorbeeld) de kappers weer open kunnen.
Echt, begrijp me niet verkeer, ook ik vind dit verschrikkelijk en zou willen dat het niet nodig was, maar er liggen op dit moment nog meer mensen op de IC dan dat wat normaal als capaciteit hebben. Nu te snel gaan is gewoon veel en veel te riskant.
Als het aantal doden voor een week lang onder de 100 zit, dan praten we echt over een afvlakking.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:27 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Beter kijk je naar aantal opnames en aantal doden.
kijk, dit is goed nieuwsquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:33 schreef Arts-assistent het volgende:
Op mijn afdeling liggen nog maar 14 patiënten (hoogtepunt circa. 50) en op de IC liggen er nog maar 11 (hoogtepunt 19).
Zijn de patiënten ongeveer qua verdeling geslacht en leeftijd nog hetzelfde als bij het hoogtepunt?quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:33 schreef Arts-assistent het volgende:
Op mijn afdeling liggen nog maar 14 patiënten (hoogtepunt circa. 50) en op de IC liggen er nog maar 11 (hoogtepunt 19).
Waar? Limburg/brabant?quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:33 schreef Arts-assistent het volgende:
Zou ook kunnen zijn dat een gedeelte van de ziekenhuis om de paar dagen hun cijfers delen als je dat zo ziet.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:34 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Wat gebeurt daar in Flevoland en Noord-Holland?![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gaat om het aantal nieuwe meldingen.
Geen noemenswaardige verschillenquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:34 schreef Momo het volgende:
[..]
Zijn de patiënten ongeveer qua verdeling geslacht en leeftijd nog hetzelfde als bij het hoogtepunt?
En zijn de nieuwe opnames minder ernstig dan voorheen?quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:33 schreef Arts-assistent het volgende:
Als de ziekenhuisopnames omlaag blijven gaan, dan zou de IC ook omlaag moeten gaan. De hoogste ziekenhuisopnames zijn nu al weer een aantal weken geleden, logischerwijze zou de komende week de daling op de ICs nog sterker moet worden dan de afgelopen dagen. Laten we hopen dat dat inderdaad zo is.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:30 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zo lang ze rond 16u maar een daling op de ICs kunnen blijven melden gaan we de goede kant op.
Zucht.quote:
Ah ok, ik heb het idee dat jonge mensen de laatste 2 weken weer meer op straat gaan en op het randje van de regels gaan.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:36 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Geen noemenswaardige verschillen
Het zijn er met name minder en daarom mogelijk minder erg. Eerst hadden we 5-10 opnames per dag, waarvan 1-2 zeer ernstig. Nu hebben we 2-3 opnames per dag en om de paar dagen een ernstige.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:36 schreef Noek het volgende:
[..]
En zijn de nieuwe opnames minder ernstig dan voorheen?
quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:37 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Zucht.
Zulke mensen hier die een probleem van niks maken
Ik geef het aan zodat de poster het aan kan posten, maar sorry als ik je daarmee op je tere zieltje getrapt heb
Lijkt toch best veel dat er gemiddeld dus 20% positief getest wordt.. of ligt dat aan mij?quote:
Oh weet ik, maar ik had het goede plaatje nuquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:39 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Ik bedoelde jou daar niet mee hoor <3
Het overgrote meerendeel van opnames wordt niet geintubeerd in het ziekenhuis (want intubatie=IC). Met name minder aanwas met hogere uitstroom afgelopen dagen. Daarnaast zijn veel protocollen in het ziekenhuis wel beter gefinetuned en aangepast, maar lijkt me niet dat dit direct invloed heeft op het aantal opnames.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:39 schreef speknek het volgende:
Minder aanwas of ook beter werkende protocollen? Ik las iets dat mensen misschien beter wat later geintubeerd konden worden?
Hoe kijk jij aan tegen eventuele versoepeling van maatregelen?quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:41 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Het overgrote meerendeel van opnames wordt niet geintubeerd in het ziekenhuis (want intubatie=IC). Met name minder aanwas met hogere uitstroom afgelopen dagen. Daarnaast zijn veel protocollen in het ziekenhuis wel beter gefinetuned en aangepast, maar lijkt me niet dat dit direct invloed heeft op het aantal opnames.
Dat zeggen de cijfers in elk geval wel jaquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:41 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Lijkt toch best veel dat er gemiddeld dus 20% positief getest wordt.. of ligt dat aan mij?
Ik zou eerder willen weten wie er getest zijn. Ben benieuwd hoeveel 'vermoedens' uiteindelijk geen corona bleken te zijn.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik had liever dezelfde cijfers gehad alleen dan met miljoen besmettingen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:26 schreef hoedjevanpapier123 het volgende:
[..]
Dat doet het toch ook? Iig geen stijgingquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:42 schreef Markesh het volgende:
Ik vind het aantal ziekenhuisopnamen nog steeds behoorlijk hoog.
Dat zou nu toch door de maatregelen moeten gaan zakken.
Zeer positief, ik ben erg voor het open gooien van de scholen en het versoepelen van de maatregelen waar de wetenschap dat verantwoord acht. Door het vergrote testbeleid kunnen we nu kleine verschillen in reproductiegetal en besmetting veel eerder monitoren en daar dan weer op ingrijpen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:42 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hoe kijk jij aan tegen eventuele versoepeling van maatregelen?
Nee er wordt gewoon meer getest (de afgelopen week dus - snel geteld - zo'n 45.000 mensen getest)quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:42 schreef Markesh het volgende:
Het is al flink gedaald natuurlijk. Het kan best dat dit aantal het aantal is wat je krijgt als maatregelen effect hebben. Maatregelen hoeven niet te beteken dat je aantal opnames naar 0 gaat. Dat is pas bij een totale lockdown lijkt mij.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:42 schreef Markesh het volgende:
Geen dreiging maar amper dalingquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:43 schreef influcted het volgende:
[..]
Dat doet het toch ook? Iig geen stijging
Ok en in hoeverre hoor je van collega ziekenhuizen/instellingen dat ze daar nog wel op hun tenen lopen?quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:43 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Zeer positief, ik ben erg voor het open gooien van de scholen en het versoepelen van de maatregelen waar de wetenschap dat verantwoord acht. Door het vergrote testbeleid kunnen we nu kleine verschillen in reproductiegetal en besmetting veel eerder monitoren en daar dan weer op ingrijpen.
Al ben ik wel voor het afgelasten van massa-evenementen voor heel het jaar 2020, of tot er een vaccin is. Als je kijkt wat een toestroom enkele asymptomatische patiënten bij carnaval kunnen veroorzaken, kan ik me niet voorstellen dat dat over een paar maanden een ander effect heeft.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:42 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hoe kijk jij aan tegen eventuele versoepeling van maatregelen?
Boot campers in het Vondelpark en tokkies in Almere.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:34 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
umm in zo'n crisis heb je altijd wel wat opnames, maar dat het daalt betekent dat je een soort van controle kunt hebben op dit virus (heeft die governeur Cuomo van new york ook wel gelijk in vind ik)quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:44 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Het is al flink gedaald natuurlijk. Het kan best dat dit aantal het aantal is wat je krijgt als maatregelen effect hebben. Maatregelen hoeven niet te beteken dat je aantal opnames naar 0 gaat. Dat is pas bij een totale lockdown lijkt mij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Testen heeft niets te maken met ziekenhuisopnamen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:43 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee er wordt gewoon meer getest (de afgelopen week dus - snel geteld - zo'n 45.000 mensen getest)
In het ziekenhuis bijzonder weinig, maar denk niet dat dat representatief is voor de zorg in Nederland. Denk dat ze in de thuis- en verpleeghuiszorg heel wat meer op hun tenen moeten lopen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:44 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ok en in hoeverre hoor je van collega ziekenhuizen/instellingen dat ze daar nog wel op hun tenen lopen?
Welke regio zat jij ook alweer?quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:46 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
In het ziekenhuis bijzonder weinig, maar denk niet dat dat representatief is voor de zorg in Nederland. Denk dat ze in de thuis- en verpleeghuiszorg heel wat meer op hun tenen moeten lopen.
Even een bericht vanuit uit het hoge noorden waar ik woon.Inmiddels is het hier weer de normale dagelijkse gang. snelwegen zijn sochtends weer drukker,(meer) mensen gaan er weer op uit...Kan wel zeggen dat op de gesloten branches,en nieuwe regels na hier allles weer aardig normaal isquote:GGD Fryslân: weer 3 doden in Friesland
Publicatie:
vr 17 april 2020 14.28 uur
LEEUWARDEN - Er zijn vrijdag opnieuw drie doden gemeld in Friesland ten gevolge van het coronavirus. Dat heeft de GGD Fryslân bekendgemaakt. In totaal zijn er nu 40 Friezen overleden door Covid-19.
Er zijn in de afgelopen 24 uur 18 mensen positief getest op het virus. Hiermee zijn er nu in totaal 418 Friezen positief getest. Het aantal opnames in ziekenhuizen daalde van 75 naar 64 bedden.
Zeg ik liever niet omdat ik hier best vaak informatie post over IC bezetting en ziekenhuisprotocollen, dus probeer mezelf een beetje onder de radar te houden voor mensen die mij evt. herkennen. In zit in ieder geval in een midden-regio, niet het hardst geraakt, maar ook zeker niet het zachtst.quote:
Pas als je alle ziekenhuisopnamen test.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:45 schreef Markesh het volgende:
[..]
Testen heeft niets te maken met ziekenhuisopnamen.
twitter:ME_Valentijn twitterde op vrijdag 17-04-2020 om 14:29:03@rivm Based on preliminary CBS data, it looks like excess deaths have potentially leveled off at around 2135 per week. That works out to 305 deaths per day, or 9150 excess deaths per month. Excess deaths will total 111,325 if we stay at this level for a year. This is not satisfactory. https://t.co/AYlhawlBQE reageer retweet
Dit kan ik bevestigen. Dagelijks naar Leeuwarden en gestaag neemt het aantal auto's op de weg toe.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:48 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Even een bericht vanuit uit het hoge noorden waar ik woon.Inmiddels is het hier weer de normale dagelijkse gang. snelwegen zijn sochtends weer drukker,(meer) mensen gaan er weer op uit...Kan wel zeggen dat op de gesloten branches,en nieuwe regels na hier allles weer aardig normaal is
Kunnen we al weer flierjeppen en kaatsen?quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:48 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Even een bericht vanuit uit het hoge noorden waar ik woon.Inmiddels is het hier weer de normale dagelijkse gang. snelwegen zijn sochtends weer drukker,(meer) mensen gaan er weer op uit...Kan wel zeggen dat op de gesloten branches,en nieuwe regels na hier allles weer aardig normaal is
Ik vindt het altijd bijzonder dat iemand die serieus en betrouwbaar probeert over te komen een lijn tussen twee punten trekt, en die vervolgens een jaar door trekt.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:49 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]twitter:ME_Valentijn twitterde op vrijdag 17-04-2020 om 14:29:03@:rivm Based on preliminary CBS data, it looks like excess deaths have potentially leveled off at around 2135 per week. That works out to 305 deaths per day, or 9150 excess deaths per month. Excess deaths will total 111,325 if we stay at this level for a year. This is not satisfactory. https://t.co/AYlhawlBQE reageer retweet
Dat meen je hoop ik echt ?quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:43 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Zeer positief, ik ben erg voor het open gooien van de scholen en het versoepelen van de maatregelen waar de wetenschap dat verantwoord acht. Door het vergrote testbeleid kunnen we nu kleine verschillen in reproductiegetal en besmetting veel eerder monitoren en daar dan weer op ingrijpen.
Het ging mij meer om als bronvermelding voor het plaatje, maar die opmerking over 111.325 doden slaat inderdaad nergens op zo.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:51 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Ik vraag me dan altijd af wanneer iemand die serieus en betrouwbaar probeert over te komen een lijn tussen twee punten trekt, en die vervolgens een jaar door trekt.
"Benzine was vorige week 1,65 en deze week 1,43, dus over een jaar krijgen we allemaal geld toe"
Precies. Tel daarbij op het schrikbarend hoge aantal aan mensen dat op de één of andere manier denkt om recht te hebben op hun verzetje ook al voelen ze zich niet fit en bewust bij de Toppers zou gaan staan hossen met blafhoest...quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:44 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Al ben ik wel voor het afgelasten van massa-evenementen voor heel het jaar 2020, of tot er een vaccin is. Als je kijkt wat een toestroom enkele asymptomatische patiënten bij carnaval kunnen veroorzaken, kan ik me niet voorstellen dat dat over een paar maanden een ander effect heeft.
Ah, begrijpelijkquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:48 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Zeg ik liever niet omdat ik hier best vaak informatie post over IC bezetting en ziekenhuisprotocollen, dus probeer mezelf een beetje onder de radar te houden voor mensen die mij evt. herkennen. In zit in ieder geval in een midden-regio, niet het hardst geraakt, maar ook zeker niet het zachtst.
sowieso, geen contactsporten he. En vergeet skûtsje silen nietquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:51 schreef RipCity het volgende:
[..]
Kunnen we al weer flierjeppen en kaatsen?
Of gewoon een vet-tax, zodat mensen niet gestraft worden om te dik te zijn, maar gestimuleerd worden om gezond te kopen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:58 schreef VacaLoca het volgende:
Het wordt na deze crisis ook wel tijd voor een obesitas-tax. Ben je zonder goede onderliggende medische reden obese dan betaal je bij medische hulp 10.000 eigen risico.
Laten we beginnen met een dikkerdjesverbod in de horecaquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:58 schreef VacaLoca het volgende:
Het wordt na deze crisis ook wel tijd voor een obesitas-tax. Ben je zonder goede onderliggende medische reden obese dan betaal je bij medische hulp 10.000 eigen risico.
Interessante analyse. Ik zie ook steeds meer filosofen die het betrekken op onze onwil om de sterfelijkheid (en vergankelijkheid) van ons bestaan te onderkennen. Het idee dat alle doden zoveel mogelijk voorkomen moeten worden.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:56 schreef JANdeDERDE het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)verreageren-a3996962
Interessant artikel wat gaat over een econoom. Die voor de EU een rapport heeft geschreven over de economische gevolgen van een pandemie voor de EU.
Hij spreekt al over 'Zelfmoord' mbt onze reactie erop.
Hoe kom je op die 5% oversterfte?quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:01 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Interessante analyse. Ik zie ook steeds meer filosofen die het betrekken op onze onwil om de sterfelijkheid (en vergankelijkheid) van ons bestaan te onderkennen. Het idee dat alle doden zoveel mogelijk voorkomen moeten worden.
Je ziet het ook aan de reacties m.b.t. het aantal dagelijks gerapporteerde doden. Terwijl we, met alle respect, vooralsnog hooguit op 5% oversterfte zitten. En tegen welke prijs is de vraag.
En het idee om mensen te offeren voor de economie beangstigt mij ook. Ondanks dat het misschien wel helemaal geen tegenstelling is en zouden we juist heel veel mensen redden door de economie (en alle bijkomstige bedrijvigheid) te redden.
Laten we dit ook even door trekken naar rokers, drinkers en drugs gebruikers?quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:58 schreef VacaLoca het volgende:
In een normaal jaar sterven er 150.000 mensen. Als je dat afzet tegen de huidige (absolute) oversterfte kom je op ongeveer 5%.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:02 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Hoe kom je op die 5% oversterfte?
Is het niet makkelijk om de oversterfte van een paar weken te vergelijken met die van een heel jaar, en dan af te doen als slechts 5%?quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:03 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In een normaal jaar sterven er 150.000 mensen. Als je dat afzet tegen de huidige (absolute) oversterfte kom je op ongeveer 5%.
Dat terwijl ze in Zweden straks ook die kant op gaan.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:56 schreef JANdeDERDE het volgende:
Interessant artikel wat gaat over een econoom. Die voor de EU een rapport heeft geschreven over de economische gevolgen van een pandemie voor de EU.
https://www.euronews.com/(...)aths-hit-record-highquote:Swedish government granted special powers to curb coronavirus outbreak
MPs in Sweden have given the government extra powers to curb the rising COVID-19 death toll in the country.
The government will be able to approve bills related to the health emergency - for examples closing businesses and schools - without having to go through parliament first.
It will only be allowed in relation to urgent matters, with parliament still retaining the right to revoke any of the government measures taken with such system.
These new temporary powers were approved by parliament on Thursday (April 16) and will be in place from Saturday, April 18, until June 30.
Makkelijk? Wellicht. Ik zie het vooral als een pragmatische blik op de vraag hoe groot het probleem nou daadwerkelijk is.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:03 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Is het niet makkelijk om de oversterfte van een paar weken te vergelijken met die van een heel jaar, en dan af te doen als slechts 5%?
drinkers als in alcoholisten of ook diegene die wekelijks eens een biertje pakt? Verder: primaquote:Op vrijdag 17 april 2020 15:02 schreef nils7 het volgende:
[..]
Laten we dit ook even door trekken naar rokers, drinkers en drugs gebruikers?
Ja, dit. Vorige week alleen al 2000 doden meer dan normaal.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:01 schreef Jane het volgende:
Bizar om te zien hoe sommigen hier jubelen en het hebben over opheffen van de maatregelen, terwijl de cijfers eigenlijk alleen nog maar een afvlakking laten zien. Ik vroeg het in een ander topic ook al, maar kijken mensen wel eens naar de vergelijking met andere landen? Nederland doet het echt helemaal niet goed. Het enige dat we op dit moment lijken te bereiken is dat het 'stabiel slecht' is.
Je ziet toch zelf wel in dat het pas eerlijk is om de cijfers van één heel jaar te vergelijken met de cijfers van een ander heel jaar. Niet van een paar weken met een veelvoud hiervan. Pure cijfermanipulatie.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:04 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Makkelijk? Wellicht. Ik zie het vooral als een pragmatische blik op de vraag hoe groot het probleem nou daadwerkelijk is.
En voor de duidelijkheid, ik heb het met name over de sterftecijfers; niet over de zorgcapaciteit.
De bericht die je wist dat zou komenquote:Burgemeesters willen verbod op betaald voetbalwedstrijden
Feyenoord komt mogelijk tot minimaal 1 september niet meer in actie. Burgemeesters willen een verbod op grote evenementen en daar vallen voetbalwedstrijden ook onder. Vandaag is er overleg geweest tussen de veiligheidsregio's en het kabinet. Het verbod moet minimaal gelden tot 1 september en er wordt zelf gesproken over 1 oktober.
Volgens politiek verslaggever Ron Fresen van de NOS kan het kabinet eigenlijk niet om dit advies van de burgemeesters heen. "De veiligheidsregio's en de burgemeesters spelen een cruciale rol in het overleg over deze crisis en bovendien zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de evenementen. Als zij dit signaal nu zo duidelijk afgeven, ligt het voor de hand dat het kabinet volgt.''
Nah, als mensen vet vreten maar daarna het eraf lopen met hardlopen dan laat ze lekker. Obese zijn zonder gebruik van zorgsysteem ook prima, maar als ze in ziekenhuis komen waarbij hun gewicht een factor speelde dan dus op die behandeling een sterk verhoogd eigen risico.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:59 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Of gewoon een vet-tax, zodat mensen niet gestraft worden om te dik te zijn, maar gestimuleerd worden om gezond te kopen.
Uiteindelijk is stabiel slecht natuurlijk wel de nieuwe normaal totdat we een vaccin hebben. Maar het plaatje hierboven laat wel de stille ramp in verzorgingshuizen goed zien.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:01 schreef Jane het volgende:
Bizar om te zien hoe sommigen hier jubelen en het hebben over opheffen van de maatregelen, terwijl de cijfers eigenlijk alleen nog maar een afvlakking laten zien. Ik vroeg het in een ander topic ook al, maar kijken mensen wel eens naar de vergelijking met andere landen? Nederland doet het echt helemaal niet goed. Het enige dat we op dit moment lijken te bereiken is dat het 'stabiel slecht' is.
Reken die anders nog even na met die 111.000 doden die ons te wachten staan (zie boven).quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:01 schreef DireStraits7 het volgende:
Je ziet het ook aan de reacties m.b.t. het aantal dagelijks gerapporteerde doden. Terwijl we, met alle respect, vooralsnog hooguit op 5% oversterfte zitten. En tegen welke prijs is de vraag.
Joepie Corona is voorbijquote:Op vrijdag 17 april 2020 15:03 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In een normaal jaar sterven er 150.000 mensen. Als je dat afzet tegen de huidige (absolute) oversterfte kom je op ongeveer 5%.
Welke andere landen?quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:01 schreef Jane het volgende:
Prima.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:02 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik gebruik niet voor niets het woord "vooralsnog".quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:05 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Je ziet toch zelf wel in dat het pas eerlijk is om de cijfers van één heel jaar te vergelijken met de cijfers van een ander heel jaar. Niet van een paar weken met een veelvoud hiervan. Pure cijfermanipulatie.
opheffen van enkele maatregelen ja. We kunnen niet eeuwig zo doorgaan natuurlijk. IC capaciteit is mogelijk over paar weken op het oude niveau.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:01 schreef Jane het volgende:
quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:07 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik gebruik niet voor niets het woord "vooralsnog".
quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:07 schreef DireStraits7 het volgende:
Ik zie vooral mensen die heel selectief shoppen in cijfers de literatuur om hun punt te maken.
Er zijn genoeg oplossingen om zonder publiek te spelen en mensen zo toch nog te vermaken in deze tijd. Als mensen al geen events hebben in zomer EN niets op tv gaat het helemaal mis.quote:
Leuk, een quote van mij totaal uit context halen en hierop plakken. Point made.quote:
Goed artikel.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:56 schreef JANdeDERDE het volgende:
Mogelijk ook een principieel punt, maar ik heb liever dat mijn eigen wedstrijden doorgaan in plaats van dat er een uitzondering wordt gemaakt zodat ik kan kijken naar multi-miljonairs.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:08 schreef RipCity het volgende:
[..]
Er zijn genoeg oplossingen om zonder publiek te spelen en mensen zo toch nog te vermaken in deze tijd. Als mensen al geen events hebben in zomer EN niets op tv gaat het helemaal mis.
Ik weet het ook niet, maar ik houd de aantallen van een aantal gemeentes in de gaten (waar ik zelf en dierbaren wonen) en daaruit kreeg ik ook al niet het idee dat het echt aan het dalen was.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:34 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier gaan we dus niet uitkomen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:10 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Leuk, een quote van mij totaal uit context halen en hierop plakken. Point made.
Maar misschien moet je nog eens teruggaan naar het punt dat ik initieel maakte i.p.v. mij aan te vallen op één percentage?
Lijkt me makkelijk te verklaren door het grotere beschikbare aantal testen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:34 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het gaat de komende weken ook wel weer stijgen. Mensen beginnen steeds meer schijt te krijgen aan de coronamaatregelen. Recept voor ellende.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:11 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik weet het ook niet, maar ik houd de aantallen van een aantal gemeentes in de gaten (waar ik zelf en dierbaren wonen) en daaruit kreeg ik ook al niet het idee dat het echt aan het dalen was.
Ik vraag me af of de daling in de RIVM-cijfers niet vooral komt doordat de ernstigste brandhaarden in (vooral) Brabant enigszins geblust zijn, terwijl er in de rest van het land niet echt sprake is van daling. (?)
Nogmaals, ik weet het ook niet, maar in de gemeentes die ik check (voornamelijk in N-H) zie ik niet echt een daling.
Nee, ik zeg dat men panisch doet over sterftecijfers die, in het licht bezien van het aantal doden op een heel jaar, helemaal niet schrikbarend hoog zijn. Zeker als je het afzet tegen de potentiële daling aan sterftecijfers in de komende jaren (ervan uitgaande dat er een vaccin gaat komen tegen de tijd dat de volgende griepgolf er is).quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:11 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Hier gaan we dus niet uitkomen.
Jij zegt dat de oversterfte vooralsnog 5% door een korte periode te vergelijken met een lange periode.
Wat ik heb begrepen is alcohol al schadelijk vanaf 1 glas...quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:04 schreef Apotheose het volgende:
[..]
drinkers als in alcoholisten of ook diegene die wekelijks eens een biertje pakt? Verder: prima
Ja, en het is pas leuk vanaf 4 glazen... Dat is dan weer zo jammerquote:Op vrijdag 17 april 2020 15:16 schreef nils7 het volgende:
[..]
Wat ik heb begrepen is alcohol al schadelijk vanaf 1 glas...
Laten we het van de positieve kant bekijken als deze pandamie afgesloten is krijgen we de jaren daarna statistisch gezien ondersterfte.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:06 schreef speknek het volgende:
[..]
Uiteindelijk is stabiel slecht natuurlijk wel de nieuwe normaal totdat we een vaccin hebben. Maar het plaatje hierboven laat wel de stille ramp in verzorgingshuizen goed zien.
Of de gevolgen van de slechte economie beginnen op te borrelen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laten we het van de positieve kant bekijken als deze pandamie afgesloten is krijgen we de jaren daarna statistisch gezien ondersterfte.
https://ourworldindata.org/coronavirusquote:
Nee dan begrijp je het niet. Je moet uberhaupt klachten hebben om getest te zijn om niet onnodige tests te verspillen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:41 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Lijkt toch best veel dat er gemiddeld dus 20% positief getest wordt.. of ligt dat aan mij?
behalve dat je op zo'n skûtsje wel op elkaar zitquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:57 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
sowieso, geen contactsporten he. En vergeet skûtsje silen niet
De gemiddelde levensverwachting van een 82 jarige (gemiddelde leeftijd COVID sterfte) in het huidige tijdsvak is nog 8 jaar, dus die statistisch lagere ondersterfte komende tijd smeert zich over lange tijd uit.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laten we het van de positieve kant bekijken als deze pandamie afgesloten is krijgen we de jaren daarna statistisch gezien ondersterfte.
Vleeseters en voortplanters ook niet vergeten.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:02 schreef nils7 het volgende:
dat zal best kloppen inderdaad.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:16 schreef nils7 het volgende:
[..]
Wat ik heb begrepen is alcohol al schadelijk vanaf 1 glas...
En wat dacht je van de mensen die te lang zitten op een dag.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:23 schreef highender het volgende:
[..]
Vleeseters en voortplanters ook niet vergeten.
En het overgrote deel van de 82-jarigen leeft ook nog gewoon. Er valt weinig te zeggen over de vraag of de mensen die nu op 82-jarige leeftijd sterven de 90 gehaald zouden hebben.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:22 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
De gemiddelde levensverwachting van een 82 jarige (gemiddelde leeftijd COVID sterfte) in het huidige tijdsvak is nog 8 jaar, dus die statistisch lagere ondersterfte komende tijd smeert zich over lange tijd uit.
Bron: CBS, via deze tool: https://www.berekenhet.nl(...)vensverwachting.html
Als je de sterftecijfers in de komende jaren wil verlagen is collectieve zelfmoord de beste manier.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:15 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat men panisch doet over sterftecijfers die, in het licht bezien van het aantal doden op een heel jaar, helemaal niet schrikbarend hoog zijn. Zeker als je het afzet tegen de potentiële daling aan sterftecijfers in de komende jaren (ervan uitgaande dat er een vaccin gaat komen tegen de tijd dat de volgende griepgolf er is).
[..]
Verwachte sterfteleeftijdquote:Op vrijdag 17 april 2020 15:22 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
De gemiddelde levensverwachting van een 82 jarige (gemiddelde leeftijd COVID sterfte) in het huidige tijdsvak is nog 8 jaar, dus die statistisch lagere ondersterfte komende tijd smeert zich over lange tijd uit.
Bron: CBS, via deze tool: https://www.berekenhet.nl(...)vensverwachting.html
Ironisch gezien kosten ongezonde mensen die bijvoorbeeld overgewicht hebben en roken en overlijden op hun 70ste ons zorgsysteem minder geld dan iemand die 90 jaar wordt en gezond heeft geleefd.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:06 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Nah, als mensen vet vreten maar daarna het eraf lopen met hardlopen dan laat ze lekker. Obese zijn zonder gebruik van zorgsysteem ook prima, maar als ze in ziekenhuis komen waarbij hun gewicht een factor speelde dan dus op die behandeling een sterk verhoogd eigen risico.
Klopt, en als je de sterftecijfers van dit jaar zo laag mogelijk wil houden kunnen we het beste tot 31 december 23.59 thuis blijven zitten.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:29 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Als je de sterftecijfers in de komende jaren wil verlagen is collectieve zelfmoord de beste manier.
Ik ben er ook wel voor om dit niet meer in een dagelijkse update voorgeschoteld te krijgen. Het aantal nieuwe ziekenhuisopnames en het aantal bezette/beschikbare IC-bedden geeft al genoeg informatie over hoe het ervoor staat. Het sterftecijfer hobbelt daar bovendien achteraan, dus het geeft geen nieuwe informatie.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:15 schreef DireStraits7 het volgende:
Mijn punt is vooral dat die dagelijkse cijfers veel te veel waarde toegedicht worden. Dat doet niets af aan het persoonlijk leed, maar in normale tijden komt ook niet op het journaal dat er 'vandaag weer 300 mensen gestorven zijn'.
Gecondoleerd, erg naarquote:Op vrijdag 17 april 2020 15:33 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Ik ben er ook wel voor om dit niet meer in een dagelijkse update voorgeschoteld te krijgen. Het aantal nieuwe ziekenhuisopnames en het aantal bezette/beschikbare IC-bedden geeft al genoeg informatie over hoe het ervoor staat. Het sterftecijfer hobbelt daar bovendien achteraan, dus het geeft geen nieuwe informatie.
In other news is vandaag een tante van mij overleden aan/met COVID-19.
Triest verhaal, ze was dementerend, een aantal maanden geleden na veel gedoe opgenomen in een tehuis. Haar familie bezocht haar uit voorzorg al niet meer voordat bezoek verboden werd, uit angst haar te besmetten. Ze heeft het dus van een medewerker of mede-patiënt gekregen. Denk je dat ze daar eindelijk veilig is..
Dat is een theoretische waarde, uitgaande van de veronderstelling dat je kans op overlijden op elke leeftijd gelijk is aan de gemiddelde kans op overlijden op die leeftijd in 2018.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:30 schreef JANdeDERDE het volgende:
[..]
Verwachte sterfteleeftijd
81,4 jaar
Gecondoleerd.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:33 schreef ViviRAWRS het volgende:
Triest verhaal, ze was dementerend, een aantal maanden geleden na veel gedoe opgenomen in een tehuis. Haar familie bezocht haar uit voorzorg al niet meer voordat bezoek verboden werd, uit angst haar te besmetten. Ze heeft het dus van een medewerker of mede-patiënt gekregen. Denk je dat ze daar eindelijk veilig is..
Heel triest, ook al was ze al ziek.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:33 schreef ViviRAWRS het volgende:
Gecondoleerdquote:Op vrijdag 17 april 2020 15:33 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Ik ben er ook wel voor om dit niet meer in een dagelijkse update voorgeschoteld te krijgen. Het aantal nieuwe ziekenhuisopnames en het aantal bezette/beschikbare IC-bedden geeft al genoeg informatie over hoe het ervoor staat. Het sterftecijfer hobbelt daar bovendien achteraan, dus het geeft geen nieuwe informatie.
Gecondoleerd .....quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:33 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Dit jaar maar in de achtertuun, transistor radio aan en afstemmen op radio Klaasquote:Op vrijdag 17 april 2020 15:22 schreef Apotheose het volgende:
[..]
behalve dat je op zo'n skûtsje wel op elkaar zitSneekweek kan ook niet dan... Ja het zeilen zou kunnen, maar geen gezelligheid in de stad of starteiland....
Neehoor, de waarde is gebaseerd op je huidige leeftijdquote:Op vrijdag 17 april 2020 15:35 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dat is een theoretische waarde, uitgaande van de veronderstelling dat je kans op overlijden op elke leeftijd gelijk is aan de gemiddelde kans op overlijden op die leeftijd in 2018.
Ik hoorde dat sommige mensen hun vader/moeder in huis hadden gehaald. Dat lijkt inmiddels het veiligst. Iemand zei ook dat als het verpleeghuis dat niet toe stond je geen poot had om op te staan. En dan worden ze daar besmet door medewerkers.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:37 schreef Jane het volgende:
Heel triest, ook al was ze al ziek.Gecondoleerd.
Ik ben bang dat dat voor heel veel van de ouderen geldt die nu overlijden: ze zijn besmet door hun zorgverleners. Pffff!
Helaas in dit topic maar al te veel mensen die dat allemaal wel prima vinden, maar eigenlijk is het een schande natuurlijk.
In de andere gemeentes is deze toename niet te zien.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:11 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Lijkt me makkelijk te verklaren door het grotere beschikbare aantal testen.
Prima is wel heel groot maar na jaren in een verpleeghuis op de psychogeriatrie te hebben gewerkt vind ik wel dat sterven soms beter is dan de enorme aftakeling, paniek en verdriet die zij ervaren.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:37 schreef Jane het volgende:
[..]
Heel triest, ook al was ze al ziek.Gecondoleerd.
Ik ben bang dat dat voor heel veel van de ouderen geldt die nu overlijden: ze zijn besmet door hun zorgverleners. Pffff!
Helaas in dit topic maar al te veel mensen die dat allemaal wel prima vinden, maar eigenlijk is het een schande natuurlijk.
Als de trend van de laatste weken zich voortzet, komen we voor 2020 natuurlijk op een veel hogere oversterfte dan 5% uit. In het gunstigste geval (d.w.z. als de sterftecijfers nu snel gaan dalen) zal het 10% zijn, maar waarschijnlijk wordt het veel meer. En dat is dan nog mét maatregelen, wie weet hoe veel oversterfte we al hadden gehad zonder maatregelen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:15 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat men panisch doet over sterftecijfers die, in het licht bezien van het aantal doden op een heel jaar, helemaal niet schrikbarend hoog zijn. Zeker als je het afzet tegen de potentiële daling aan sterftecijfers in de komende jaren (ervan uitgaande dat er een vaccin gaat komen tegen de tijd dat de volgende griepgolf er is).
Maar goed, je kunt het prima toepassen op aantal doden per dag, per week of per maand. Mijn punt is vooral dat die dagelijkse cijfers veel te veel waarde toegedicht worden. Dat doet niets af aan het persoonlijk leed, maar in normale tijden komt ook niet op het journaal dat er 'vandaag weer 300 mensen gestorven zijn'. Kortom, we worden als maatschappij continu met onze sterfelijkheid geconfronteerd. Iets wat we duidelijk niet gewend zijn.
Ja, maar met de aanname dat je op elke leeftijd dezelfde overlijdenskans hebt als iemand van die leeftijd in 2018 had.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:43 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Neehoor, de waarde is gebaseerd op je huidige leeftijd
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)wordt-deze-berekend-quote:De berekening van de levensverwachting gaat ervan uit dat de sterftekansen in de toekomst niet zullen veranderen. Wanneer door bijvoorbeeld een verbetering van de gezondheidszorg de leeftijdsspecifieke sterftekansen afnemen, zal de uiteindelijk levensverwachting hoger zijn dan de berekende levensverwachting. Over het algemeen leven mensen gemiddeld dus langer dan de levensverwachting aangeeft.
Dat is ook zo. Ze was nu van haar afdeling nog "de beste" (het minst ver heen), maar het vooruitzicht was dat ze binnen een jaar haar eigen kinderen niet meer zou herkennen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:35 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Gecondoleerd.
En voor wat het waard is: ik kan uit eigen ervaring vertellen dat iemand zien aftakelen door dementie niet bepaald een rooskleurig alternatief zou zijn.
Ik begrijp wat je zegt, maar dan nog is het niet oke om mensen in verpleeghuizen dan maar te laten besmetten. Echt niet oke.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:51 schreef Noek het volgende:
[..]
Prima is wel heel groot maar na jaren in een verpleeghuis op de psychogeriatrie te hebben gewerkt vind ik wel dat sterven soms beter is dan de enorme aftakeling, paniek en verdriet die zij ervaren.
Dat is geen leven.
Wie zegt dan dat het ok is?quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:55 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je zegt, maar dan nog is het niet oke om mensen in verpleeghuizen dan maar te laten besmetten. Echt niet oke.
Het wordt tijd dat er naast het omt ook eens naar andere adviseurs geluisterd gaat worden, zodat er langzaam een exit strategie ontwikkeld kan worden en dit soort onderkoninkjes hun mond gaan leren houden:quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:56 schreef JANdeDERDE het volgende:
Toen wij als verpleeghuismedewerkers in maart niet getest mochten worden en alle aanwezige persoonlijke beschermingsmiddelen achter slot en grendel gingen, was mijn conclusie dat het voor de overheid niet erg hoog op het prioriteitenlijstje stond om de huizen coronavrij te houden.quote:
dan heeft hij het snel geschrevenquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:56 schreef JANdeDERDE het volgende:
mensen worden dik van suikerquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:59 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Of gewoon een vet-tax, zodat mensen niet gestraft worden om te dik te zijn, maar gestimuleerd worden om gezond te kopen.
Dit ja.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:04 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Toen wij als verpleeghuismedewerkers in maart niet getest mochten worden en alle aanwezige persoonlijke beschermingsmiddelen achter slot en grendel gingen, was mijn conclusie dat het voor de overheid niet erg hoog op het prioriteitenlijstje stond om de huizen coronavrij te houden.
Je wordt ook alleen toegelaten bij politiek den haag als je niet te kritisch bent natuurlijk.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:03 schreef Jed1Gam het volgende:
App Osterhaus, die journalisten zijn wel heel erg zwak.
Die vragen, de Russische Mafia.![]()
Rutte heeft het wel heel makkelijk zo.
Iedere partij een blik nieuwe ballen opentrekken en vooraf handen wassen, risico zo goed als nihil, of in ieder geval aanvaardbaar lijkt mij.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:01 schreef Jed1Gam het volgende:
Tennis zit er voorlopig niet in, misschien is de bal besmet.
Ja ik snap ook niet waarom je niet gewoon op een veld kan gaan tennissen, daarna gewoon thuis douchen. Maar Rutte heeft het net toch echt gezegd.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:14 schreef highender het volgende:
[..]
Iedere partij een blik nieuwe ballen opentrekken en vooraf handen wassen, risico zo goed als nihil, of in ieder geval aanvaardbaar lijkt mij.
Bron: ad.nlquote:Het aantal Nederlandse coronapatiënten op de intensive care blijft dalen. Het zijn er nu 1235, dus 23 minder dan gisteren. Daarvan liggen 1183 mensen in Nederland en 52 in Duitsland.
Het aantal ic-patiënten gaat in een gestaag tempo omlaag, maar de daling versnelt nog niet, aldus Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg. Volgens Kuipers komen elke dag twintig nieuwe patiënten op de intensive care, terwijl er dagelijks veertig mensen de ic verlaten.
Vind ik ook. De mate van beschaving is af te lezen aan hoe een samenleving omgaat met de zwakkeren erin. Bij mijn zoon op de instelling was de ergernis ook groot toen de verdachte gevallen onder het personeel met veel moeite getest konden worden.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:07 schreef Jane het volgende:
[..]
Dit ja.
En omdat deze mensen toch al oud/ziek zijn, komen ze niet in aanmerking voor de IC, dus die belast je er niet mee. Makkelijke slachtoffers en half Nederland haalt z'n schouders erover op.
Maar m.i. is het een schande als je een 'ontwikkeld' land pretendeert te zijn.
Het begint een steeds minder intelligent wordende lockdown te lijken, intelligentie kenmerkt zich o.a. door nuancering, daar is voorlopig dus nog geen sprake van.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:15 schreef Jed1Gam het volgende:
Ja ik snap ook niet waarom je niet gewoon op een veld kan gaan tennissen, daarna gewoon thuis douchen. Maar Rutte heeft het net toch echt gezegd.
Minder risico dan een bezoek aan de supermarkt of gewoon over straat lopen lijkt me.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:14 schreef highender het volgende:
[..]
Iedere partij een blik nieuwe ballen opentrekken en vooraf handen wassen, risico zo goed als nihil, of in ieder geval aanvaardbaar lijkt mij.
quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:19 schreef highender het volgende:
[..]
Het begint een steeds minder intelligent wordende lockdown te lijken, intelligentie kenmerkt zich o.a. door nuancering, daar is voorlopig dus nog geen sprake van.
Mensen worden dik van teveel kcal. Wanneer je meer kcal tot je neemt dan je verbruikt. Punt!quote:
Want je hebt geen andere opties..? Godsamme wat zijn er toch een hoop mensen weinig vindingrijk..quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:22 schreef VacaLoca het volgende:
Wordt het 24/7 op elkaars lip zitten nu wel zat zeg.
Laat mensen toch hopen zeg. In je laatste posts ben je alleen pessimistisch aan het doen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:23 schreef Jane het volgende:
Rutte weet dat het nog helemaal niet goed gaat, maar probeert ook nog steeds om geen paniek te veroorzaken.
Gevolg is dat velen nu helemaal in verwarring raken, want "Het gaat toch goed?".
Dat zijn ook mijn gedachtenquote:Op vrijdag 17 april 2020 15:53 schreef Jane het volgende:
De maatregelen gelden inmiddels al een maand en desondanks is er nauwelijks een echte daling zichtbaar. Ik wil de jubelstemming niet verpesten, maar dat is geen goed nieuws.
het zal meer zijn om niet te discrimineren naar andere sporten toe denk ik, golf zou ook makkelijk moeten kunnen maar dan krijg je weer dat de elite meer privileges heeft etc.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Minder risico dan een bezoek aan de supermarkt of gewoon over straat lopen lijkt me.
Je ziet eigenlijk geen verschil tussen landen met strenge en minder strenge regels.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:53 schreef Jane het volgende:
De maatregelen gelden inmiddels al een maand en desondanks is er nauwelijks een echte daling zichtbaar. Ik wil de jubelstemming niet verpesten, maar dat is geen goed nieuws.
Erg goed stuk dit NRC stukje https://www.nrc.nl/nieuws(...)verreageren-a3996962quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het wordt tijd dat er naast het omt ook eens naar andere adviseurs geluisterd gaat worden, zodat er langzaam een exit strategie ontwikkeld kan worden en dit soort onderkoninkjes hun mond gaan leren houden:
https://www.nu.nl/coronav(...)ker-1-september.html
Want alle burgemeesters zijn zeker medisch afgestudeerd ofso?
Middel wordt erger dan de kwaal.
De politiek waren kneuzen toen we er in gingen met hun trage reactie en weggeven van medisch materiaal wat later keihard nodig was en nu maken ze de maatschappij meer kapot dan het virus ooit zelf had kunnen doen.
Mwhaah meer indenken straks voor de economische crisis, kan hij zeggen dat hij alles er aan heeft gedaan om het te voorkomen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:23 schreef Jane het volgende:
Rutte weet dat het nog helemaal niet goed gaat, maar probeert ook nog steeds om geen paniek te veroorzaken.
Gevolg is dat velen nu helemaal in verwarring raken, want "Het gaat toch goed?".
dat lees ik 5x per dag van jou, begin een thuis kroeg ofzoquote:Op vrijdag 17 april 2020 16:26 schreef Caland het volgende:
[..]
Je ziet eigenlijk geen verschil tussen landen met strenge en minder strenge regels.
Ergo: gooi de kroegen maar weer open.
Dat is eigenlijk best een goed idee!quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:27 schreef THEFXR het volgende:
[..]
dat lees ik 5x per dag van jou, begin een thuis kroeg ofzo
Ik hoop ook weer snel naar het zwembad te kunnen, maar ik weet dat dat niet erg realistisch is.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:25 schreef HarrieKeen het volgende:
[..]
Laat mensen toch hopen zeg. In je laatste posts ben je alleen pessimistisch aan het doen.
Jep net zoals Belgie, Spanje, Frankrijk en Italie.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:34 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik hoop ook weer snel naar het zwembad te kunnen, maar ik weet dat dat niet erg realistisch is.
Hoe strenger de maatregelen nu, des te sneller je straks weer dingen kunt doen. Dat is natuurlijk de paradox. Dat is ook de reden dat ik hoop dat de maatregelen niet versoepeld worden.
Ik denk ook dat het zou helpen als ze wat duidelijker zouden maken dat de situatie nog helemaal niet goed is en dat het effect van de maatregelen misschien zelfs wel een beetje teleurstellend is. Dat is misschien geen blijde boodschap, maar het helpt wel om mensen in te laten zien dat dit nog wel even gaat duren.
Het was misschien anders geweest als ze de uitbraak in de kiem hadden kunnen smoren, zoals in sommige andere landen wel gelukt lijkt(!) te zijn (Noorwegen, Denemarken, etc), maar aan die conclusie heb je nu even niets.
Ook landen waar de uitbraak allang een feit was voordat men het doorhad, ja.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:35 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Jep net zoals Belgie, Spanje, Frankrijk en Italie.
Doen ook even de complete lockdown, zijn we er over een week vanaf.
Hoe kom je daar bij? Zo lang er geen vaccin is zijn we hier niet van af. Dan ligt een tweede uitbraak altijd op de loer. Vooral zonder een degelijk exit strategie.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:34 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik hoop ook weer snel naar het zwembad te kunnen, maar ik weet dat dat niet erg realistisch is.
Hoe strenger de maatregelen nu, des te sneller je straks weer dingen kunt doen. Dat is natuurlijk de paradox. Dat is ook de reden dat ik hoop dat de maatregelen niet versoepeld worden.
Ik denk ook dat het zou helpen als ze wat duidelijker zouden maken dat de situatie nog helemaal niet goed is en dat het effect van de maatregelen misschien zelfs wel een beetje teleurstellend is. Dat is misschien geen blijde boodschap, maar het helpt wel om mensen in te laten zien dat dit nog wel even gaat duren.
Het was misschien anders geweest als ze de uitbraak in de kiem hadden kunnen smoren, zoals in sommige andere landen wel gelukt lijkt(!) te zijn (Noorwegen, Denemarken, etc), maar aan die conclusie heb je nu even niets.
Iedereen lijkt te ontkennen dat Spanje een tijd lang in ontkenningsfase zat idd, waarbij grote evenementen gewoon door gingen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:38 schreef Jane het volgende:
[..]
Ook landen waar de uitbraak allang een feit was voordat men het doorhad, ja.
Ik begrijp niet wat je wilt bewijzen door landen te noemen waar het ook niet goed gaat/gegaan is. Die landen zitten er ook nog wel een tijdje mee opgescheept, inderdaad.
Je beseft neem ik aan dat we het als Nederland helemaal zo slecht nog niet doen - beter dus alle bovenstaande landen en we (al is dit geen race) waarschijnlijk sneller af kunnen schalen als we het met z'n allen nog even langer vol houden?quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:35 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Jep net zoals Belgie, Spanje, Frankrijk en Italie.
Doen ook even de complete lockdown, zijn we er over een week vanaf.
Medicatie is beter en wrs eerder beschikbaar. Op vaccin wachten.... dat duurt echt veel te lang.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:39 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij? Zo lang er geen vaccin is zijn we hier niet van af. Dan ligt een tweede uitbraak altijd op de loer. Vooral zonder een degelijk exit strategie.
Oh nee, ik bedoelde niet dat we er dan vanaf zijn. Ik bedoelde dat als je pas over versoepeling van sommige (niet alle) maatregelen kunt gaan denken als je het onder controle hebt. D.w.z. veel testen, contactonderzoek doen, in quarantaine plaatsten enz. Dat is ook precies wat De Jonge m.b.v. die apps gaat proberen te doen natuurlijk. Alleen op dit moment is er nog helemaal geen sprake van onder controle hebben.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:39 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij? Zo lang er geen vaccin is zijn we hier niet van af. Dan ligt een tweede uitbraak altijd op de loer. Vooral zonder een degelijk exit strategie.
Dat is de hoop. Maar lang niet alle virusinfecties hebben effectieve medicatie.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:42 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Medicatie is beter en wrs eerder beschikbaar. Op vaccin wachten.... dat duurt echt veel te lang.
Ik weet niet of die strategie in Nederland realistisch en haalbaar is. De GGD's hebben daar veel te weinig capaciteit voor. Die gaven de contactenonderzoeken al na een week op.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:43 schreef Jane het volgende:
[..]
Oh nee, ik bedoelde niet dat we er dan vanaf zijn. Ik bedoelde dat als je pas over versoepeling van sommige (niet alle) maatregelen kunt gaan denken als je het onder controle hebt. D.w.z. veel testen, contactonderzoek doen, in quarantaine plaatsten enz. Dat is ook precies wat De Jonge m.b.v. die apps gaat proberen te doen natuurlijk. Alleen op dit moment is er nog helemaal geen sprake van onder controle hebben.
Het probleem is dat je dan nog steeds de besmettingen houd, en je moet maar zien of de bijwerkingen niet te sterk zijn.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:42 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Medicatie is beter en wrs eerder beschikbaar. Op vaccin wachten.... dat duurt echt veel te lang.
Dat zal het wel zijn idd. Jammer, geef er zelf geen fuck om maar ik gun iedereen zijn potje tennis.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:25 schreef Tarado het volgende:
[..]
het zal meer zijn om niet te discrimineren naar andere sporten toe denk ik, golf zou ook makkelijk moeten kunnen maar dan krijg je weer dat de elite meer privileges heeft etc.
De stijging is gestopt en het aantal personen op IC daalt, dat lijkt me wel degelijk een effect.quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:53 schreef Jane het volgende:
Het zou inderdaad ook al een stuk schelen als er een effectieve, algemeen inzetbare behandeling zou zijn. Ik heb daar zelf ook meer hoop op dan op een vaccin dat binnen korte tijd beschikbaar is.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:42 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Mijn Duits is te slecht om dit artikel kritisch te lezenquote:Op vrijdag 17 april 2020 16:28 schreef polderturk het volgende:
Het medicijn Remdesivir is mogelijk een doorbraak.
Bij 125 patiënten was er een test uitgevoerd. Allen waren binnen een week genezen.
https://www.spiegel.de/wi(...)tter_impression=true
Ja, wel een effect, maar misschien minder sterk dan velen gehoopt hadden. Het is nog te kort om echt iets over te zeggen, maar vooralsnog is het meer een stabilisatie dan een daling, imo.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:45 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
De stijging is gestopt en het aantal personen op IC daalt, dat lijkt me wel degelijk een effect.
Op de persconferentie in België werd gezegd dat België nu een R0 van 0.8 had, hoger dan Nederland en Duitsland, waar het 0.7 zou zijn.
Lang niet iedereen zal zomaar een vaccin willen gebruiken dat nog zo nieuw is, dus die besmettingen voorkom je toch niet.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem is dat je dan nog steeds de besmettingen houd, en je moet maar zien of de bijwerkingen niet te sterk zijn.
https://www.statnews.com/(...)onding-to-treatment/quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:48 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Mijn Duits is te slecht om dit artikel kritisch te lezen
Ja. Alleen de kans op een elfstedentocht is nog klein de komende maanden.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:51 schreef RipCity het volgende:
[..]
Kunnen we al weer flierjeppen en kaatsen?
Nee maar dan kan je regelingen instellen waarbij grotere events, kroegen, etc enkel toegankelijk zijn voor ingeënte personenquote:Op vrijdag 17 april 2020 16:49 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Lang niet iedereen zal zomaar een vaccin willen gebruiken dat nog zo nieuw is, dus die besmettingen voorkom je toch niet.
Jep.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:26 schreef kol7680 het volgende:
[..]
Erg goed stuk dit NRC stukje https://www.nrc.nl/nieuws(...)verreageren-a3996962
We zijn langzaam maar zeker onze economie de nek om aan het draaien. Dankzij Rutte en co.
Ja, was zelf ook al gaan zoeken.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:50 schreef Ericr het volgende:
[..]
https://www.statnews.com/(...)onding-to-treatment/
In het Engels
Ik hoop meer op common sense in de politiek.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:45 schreef Jane het volgende:
[..]
Het zou inderdaad ook al een stuk schelen als er een effectieve, algemeen inzetbare behandeling zou zijn. Ik heb daar zelf ook meer hoop op dan op een vaccin dat binnen korte tijd beschikbaar is.
Er valt zo weinig over te zeggen. Misschien liggen de huidige IC patiënten er al wel weken. Ben vooral benieuwd hoeveel er van de IC zijn weggegaan. Kunnen we ergens lezen hoeveel nieuwe IC patiënten er elke dag bijkomen?quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:48 schreef Jane het volgende:
[..]
Ja, wel een effect, maar misschien minder sterk dan velen gehoopt hadden. Het is nog te kort om echt iets over te zeggen, maar vooralsnog is het meer een stabilisatie dan een daling, imo.
Het is inderdaad afschuwelijk. Onmenselijk ....quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:35 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Gecondoleerd.
En voor wat het waard is: ik kan uit eigen ervaring vertellen dat iemand zien aftakelen door dementie niet bepaald een rooskleurig alternatief zou zijn.
Wat!?quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:53 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Nee maar dan kan je regelingen instellen waarbij grotere events, kroegen, etc enkel toegankelijk zijn voor ingeënte personen
Las net ergens dat er zo'n 20 per dag bijkomen en de uitstroom nu ongeveer 40 per dag is.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:56 schreef HarrieKeen het volgende:
[..]
Er valt zo weinig over te zeggen. Misschien liggen de huidige IC patiënten er al wel weken. Ben vooral benieuwd hoeveel er van de IC zijn weggegaan. Kunnen we ergens lezen hoeveel nieuwe IC patiënten er elke dag bijkomen?
ik las dat er vandaag 40 af waren gegaan en 20 bij gekomen, ik weet niet of ze dat iedere dag meldenquote:Op vrijdag 17 april 2020 16:56 schreef HarrieKeen het volgende:
[..]
Er valt zo weinig over te zeggen. Misschien liggen de huidige IC patiënten er al wel weken. Ben vooral benieuwd hoeveel er van de IC zijn weggegaan. Kunnen we ergens lezen hoeveel nieuwe IC patiënten er elke dag bijkomen?
Het effect is juist veel sterker. Men had gedacht de piek eind mei te hebben. Die lijken we nu dus gehad te hebben.quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:48 schreef Jane het volgende:
[..]
Ja, wel een effect, maar misschien minder sterk dan velen gehoopt hadden. Het is nog te kort om echt iets over te zeggen, maar vooralsnog is het meer een stabilisatie dan een daling, imo.
Vanwege de werking, neem ik aan dat de patiënten in een vroeg stadium Remdesivir (remmer dat RNA/virus replicatie voorkomt) moeten krijgen om werkzaam te zijn. In een verder gevorderd stadium, zal schade al dusdanig zijn dat de patiënt vooral overlijdt aan vermeerderend longvocht/ontsteking (met al of niet een superinfectie), laat staan uitzaaiingen daarvan naar andere organen (die dan uitvallen).quote:Op vrijdag 17 april 2020 16:28 schreef polderturk het volgende:
Het medicijn Remdesivir is mogelijk een doorbraak.
Bij 125 patiënten was er een test uitgevoerd. Allen waren binnen een week genezen.
https://www.spiegel.de/wi(...)tter_impression=true
Of dit de wereld, laat staan ons nu op relatief korte termijn soelaas gaat beiden..... wordt afwachten.quote:artikel: https://www.statnews.com/(...)onding-to-treatment/
"... ... Reached by STAT, Mullane confirmed the authenticity of the footage but declined to comment further. In a statement, the University of Chicago Medicine said “drawing any conclusions at this point is premature and scientifically unsound.”
Jep! Als mensen zich weigeren te enten okee, maar dan willen ze vast wel even wat langer in lockdownquote:Op vrijdag 17 april 2020 17:00 schreef _I het volgende:
[..]
Wat!?
Kroegen bezoeken met een medische verklaring?
Als je een werkend vaccin hebt, dan heb je toch controle? Dan hoef je toch geen bewijs meer mee?quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:02 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Jep! Als mensen zich weigeren te enten okee, maar dan willen ze vast wel even wat langer in lockdown
Wellicht wil niet iedereen dat vaccin nemen?quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:04 schreef _I het volgende:
[..]
Als je een werkend vaccin hebt, dan heb je toch controle? Dan hoef je toch geen bewijs meer mee?
Of krijgt niet iedereen het?
Ik snap niet dat mensen die laatste jaren van het leven zo willen/moeten lijden.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:00 schreef maily het volgende:
[..]
Het is inderdaad afschuwelijk. Onmenselijk ....
Of durven, omdat het in een zeer korte tijd is gebrouwen. Dat zou kunnen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:05 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wellicht wil niet iedereen dat vaccin nemen?
Zeker. Mensen zijn gewoontedieren. Uiteindelijk valt iedereen vroeg of laat terug in zijn oude gedrag.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:20 schreef Qarrad het volgende:
Bij mij op de afdeling wilden ze wel weer "gezellig" meer op kantoor gaan werken. Ik heb gezegd dat ze dat zonder mij kunnen gaan doen. De maatregelen zijn van kracht en blijven van kracht (denk ik) Ik ben degene ben met onderliggende dingen die toch elke keer gevraagd wordt om toch even dit of dat omdat ik zo lekker dichtbij woon en dat kan ik redelijk veilig doen omdat het daar leeg is en dat gaat niet meer als ze daar weer kippenhokje willen spelen.
Bij veel mensen gaat het besef van urgentie snel omlaag nu is mijn ervaring.
Je bent ook niet verplicht hoor. Maar anders gelden voor jou gewoon de lockdown regels die nu ook al gelden.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:21 schreef _I het volgende:
[..]
Of durven, omdat het in een zeer korte tijd is gebrouwen. Dat zou kunnen.
Verplichten om een medisch bewijs te tonen aan derden, geeft me niet echt warme gevoelens.
Die indruk heb ik ook. En jánken dat ze zullen doen als over een paar weken de cijfers weer stijgen omdat iedereen lakser wordtquote:Op vrijdag 17 april 2020 17:20 schreef Qarrad het volgende:
Inzichten van een sociaal geograaf. Weer eens wat anders om te lezen! Verfrissend.quote:En die verklaring is, dat de verspreiding van dit virus bij uitstek door de lucht plaats vindt in min of meer gesloten ruimtes. Indringender dan op welke andere wijze dan ook.
De besmettingsvormen waarover we steeds in het nieuws horen, zouden misschien voor een RO van 1,1 a 1,2 kunnen zorgen. En maatregelen als Social Distancing en/of het dragen van mondbescherming zijn erop gericht om die onder de 1,0 te krijgen.
Vanuit de wetenschap is evenwel aangetoond dat mensen bij spreken, hoesten, niezen en zingen o.a. microdruppels (aerosols) uitscheiden, die veel langer in een ruimte blijven zweven en daarbij in contact komen met vrijwel alle mensen in die ruimte. Er hoeft maar één iemand te zijn die besmet is (en dat van zichzelf nog niet weet) en het is bingo.
(Helaas meenden de WHO en het RIVM tot voor kort, dat deze vorm van besmetting amper voorkomt)
Via wetenschappelijke experimenten is aangetoond dat:
Het effect van deze aerosols bij goede ventilatie veel kleiner is.
De aerosols lang blijven zweven bij lage luchtvochtigheid. Ze zweven het minst bij een luchtvochtigheid rond 6 g/kg (bij 20 graden is dat bij een relatieve luchtvochtigheid van 45%.
Boven dat niveau van 45% neemt de kans op besmetting weer toe. Maar boven 80% luchtvochtigheid en/of 30 graden wordt geen enkele besmetting via de lucht geconstateerd. (zie de onderstaande grafiek).
Maurice
Nee hoor, dat moeten we dan maar voor lief nemen. Tijd om het leven weer op te starten.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:25 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Die indruk heb ik ook. En jánken dat ze zullen doen als over een paar weken de cijfers weer stijgen omdat iedereen lakser wordt
Het is echt een enorm groot gelul dat het "goed" gaat met het naleven van de maatregelen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:20 schreef Qarrad het volgende:
Bij mij op de afdeling wilden ze wel weer "gezellig" meer op kantoor gaan werken. Ik heb gezegd dat ze dat zonder mij kunnen gaan doen. De maatregelen zijn van kracht en blijven van kracht (denk ik) Ik ben degene ben met onderliggende dingen die toch elke keer gevraagd wordt om toch even dit of dat omdat ik zo lekker dichtbij woon en dat kan ik redelijk veilig doen omdat het daar leeg is en dat gaat niet meer als ze daar weer kippenhokje willen spelen.
Gaat niet gebeuren. Als we weer een flare up krijgen kan je eerder strengere maatregelen verwachten.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:26 schreef Caland het volgende:
[..]
Nee hoor, dat moeten we dan maar voor lief nemen. Tijd om het leven weer op te starten.
Je snapt dat het allemaal om statistiek gaat en als dus 10% lekker naar de bouwmarkt gaat kutten nog steeds 90% dat niet doet en de maatregelen nog steeds heel veel effect hebben?quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:27 schreef asco het volgende:
[..]
Het is echt een enorm groot gelul dat het "goed" gaat met het naleven van de maatregelen.![]()
Ik werk nog altijd met veel mensen, elke dag. Nee, geen supermarkt, ook geen bouwmarkt.
Je wil echt niet weten wat je meemaakt op een dag.
En hoe ouder, hoe "gekker".![]()
Ik ben dan ook echt benieuwd of de cijfers komende weken gaan stijgen.
En als dat niet het geval zou zijn kun je gerust alles opengooien want ik zie het elke dag dat mensen zich NERGENS aan houden.
moeilijke materie maar op deze manier doorgaan kan ook niet tenzij er zicht op een vaccin is binnen afzienbare tijdquote:Op vrijdag 17 april 2020 17:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren. Als we weer een flare up krijgen kan je eerder strengere maatregelen verwachten.
Daarom is de kans op besmetting binnenshuis ook het grootst (dat is dan wel weer vermeld door het WHO, maar niet met die reden), de slechte ventilatie. Helemaal als je op een klein appartementje in een stadje in Zuid Europa woont, of in zo'n scheepshut waar alles potdicht zit.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:25 schreef _I het volgende:
[..]
Inzichten van een sociaal geograaf. Weer eens wat anders om te lezen! Verfrissend.
Dat vaccin is er niet volgende maand dus we gaan nog wel eventjes zo door.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:31 schreef Tarado het volgende:
[..]
moeilijke materie maar op deze manier doorgaan kan ook niet tenzij er zicht op een vaccin is binnen afzienbare tijd
Sinds kort geloof ik daar niet meer in.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:29 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je snapt dat het allemaal om statistiek gaat en als dus 10% lekker naar de bouwmarkt gaat kutten nog steeds 90% dat niet doet en de maatregelen nog steeds heel veel effect hebben?
tot een vaccin er is houd je dit nooit vol en dan gaat het niet eens om mentaal maar economischquote:Op vrijdag 17 april 2020 17:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat vaccin is er niet volgende maand dus we gaan nog wel eventjes zo door.
Dan zal het weer enorm hebben geholpen. Het is al weken prachtig genoeg om veel naar buiten te gaan en de ramen open te zetten overdag.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:32 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Daarom is de kans op besmetting binnenshuis ook het grootst (dat is dan wel weer vermeld door het WHO, maar niet met die reden), de slechte ventilatie. Helemaal als je op een klein appartementje in een stadje in Zuid Europa woont.
Geloof ik niet zo in, punt dat de keuze economie vs bejaarden wordt gemaakt komt steeds dichterbijquote:Op vrijdag 17 april 2020 17:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nog 1-2 maanden zo verder en er rest geen andere keuze dan alles weer op te starten.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Die keuze hadden ze allang in het voordeel van de economie moeten maken. Lang leven Zweden😍quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:36 schreef Caland het volgende:
[..]
Geloof ik niet zo in, punt dat de keuze economie vs bejaarden wordt gemaakt komt steeds dichterbij
quote:Tijdens de coronacrisis zijn ’fouten gemaakt’. „Ongetwijfeld”, dat erkent premier Rutte, nu Nederland al een paar maanden strijdt tegen het virus.
Om welke uitglijders het precies gaat, geeft hij daarbij niet aan. Wel spreekt de minister-president over verpleeghuizen en de thuiszorg waar later beschermingsmiddelen zoals mondkapjes beschikbaar kwamen dan in de ziekenhuizen.
Om welke uitglijders het precies gaat, geeft hij daarbij niet aan. Wel spreekt de minister-president over verpleeghuizen en de thuiszorg waar later beschermingsmiddelen zoals mondkapjes beschikbaar kwamen dan in de ziekenhuizen.
„Het is crisis en in een crisis is het onvermijdelijk dat er fouten worden gemaakt”, zegt Rutte over het uitgestippelde coronabeleid. Een ’evaluatie’ later moet volgens hem maar uitwijzen waar het precies mis is gegaan.
Inmiddels valt in de Haagse coulissen te beluisteren dat een parlementaire enquête over de corona-aanpak zal worden gedaan. Zelfs in het kabinet gaan betrokkenen ervan uit dat die er op een gegeven moment komt.
Goed opgemerkt om maar weer eens te herhalen voordat allerlei organisaties te horen krijgen dat ze hun beloften niet nakwamen. Dat geldt met name voor een WHO/RIVM die steeds modellen hanteerden en (terecht) de kans klein achtten dat het virus zich zo zou kunnen gaan verspreiden over de wereld.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:29 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je snapt dat het allemaal om statistiek gaat en als dus 10% lekker naar de bouwmarkt gaat kutten nog steeds 90% dat niet doet en de maatregelen nog steeds heel veel effect hebben?
quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:37 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Nog 1-2 maanden zo verder en er rest geen andere keuze dan alles weer op te starten.
quote:Op vrijdag 27 maart 2020 15:50 schreef asco het volgende:
April/Mei dood en verderf
Mei/Juni afname/acceptatie
Juli "We moeten door" (iets in die trant)
Was dat niet nog voordat alle huidige maatregelen getroffen waren?quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het effect is juist veel sterker. Men had gedacht de piek eind mei te hebben. Die lijken we nu dus gehad te hebben.
Daarom terrassen open.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:25 schreef _I het volgende:
[..]
Inzichten van een sociaal geograaf. Weer eens wat anders om te lezen! Verfrissend.
"Waar later beschermingsmiddelen beschikbaar kwamen"quote:
Ik verwacht ook een parlementaire enquete, maar ja... "Met de kennis van nu..." enzo...quote:
Neem aan dat de beste man voor die tijd toch wel even een standbeeld krijgtquote:Op vrijdag 17 april 2020 17:48 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik verwacht ook een parlementaire enquete, maar ja... "Met de kennis van nu..." enzo...
En Jaap gaat toch bijna met pensioen, dus wat kan het hem schelen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |