abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192669311
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:20 schreef Qarrad het volgende:

Bij veel mensen gaat het besef van urgentie snel omlaag nu is mijn ervaring.
Die indruk heb ik ook. En jánken dat ze zullen doen als over een paar weken de cijfers weer stijgen omdat iedereen lakser wordt :')
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_192669324
quote:
En die verklaring is, dat de verspreiding van dit virus bij uitstek door de lucht plaats vindt in min of meer gesloten ruimtes. Indringender dan op welke andere wijze dan ook.

De besmettingsvormen waarover we steeds in het nieuws horen, zouden misschien voor een RO van 1,1 a 1,2 kunnen zorgen. En maatregelen als Social Distancing en/of het dragen van mondbescherming zijn erop gericht om die onder de 1,0 te krijgen.

Vanuit de wetenschap is evenwel aangetoond dat mensen bij spreken, hoesten, niezen en zingen o.a. microdruppels (aerosols) uitscheiden, die veel langer in een ruimte blijven zweven en daarbij in contact komen met vrijwel alle mensen in die ruimte. Er hoeft maar één iemand te zijn die besmet is (en dat van zichzelf nog niet weet) en het is bingo.

(Helaas meenden de WHO en het RIVM tot voor kort, dat deze vorm van besmetting amper voorkomt)

Via wetenschappelijke experimenten is aangetoond dat:

Het effect van deze aerosols bij goede ventilatie veel kleiner is.
De aerosols lang blijven zweven bij lage luchtvochtigheid. Ze zweven het minst bij een luchtvochtigheid rond 6 g/kg (bij 20 graden is dat bij een relatieve luchtvochtigheid van 45%.
Boven dat niveau van 45% neemt de kans op besmetting weer toe. Maar boven 80% luchtvochtigheid en/of 30 graden wordt geen enkele besmetting via de lucht geconstateerd. (zie de onderstaande grafiek).

Maurice
Inzichten van een sociaal geograaf. Weer eens wat anders om te lezen! Verfrissend.
  vrijdag 17 april 2020 @ 17:26:11 #278
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_192669330
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:25 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Die indruk heb ik ook. En jánken dat ze zullen doen als over een paar weken de cijfers weer stijgen omdat iedereen lakser wordt :')
Nee hoor, dat moeten we dan maar voor lief nemen. Tijd om het leven weer op te starten.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  vrijdag 17 april 2020 @ 17:27:18 #279
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_192669351
Europarlement wil toch een soort eurobonds, maar ze heten wel anders

Het Europees Parlement wil dat de Europese regeringsleiders bij hun videotop volgende week toch een vorm van euro- of coronabonds (staatsleningen) bespreken. Het parlement heeft vandaag een resolutie aangenomen waarin de leiders wordt opgeroepen om daar geld voor te vinden. Het geld moet als een soort Marshallplan worden ingezet om na de crisis de verschillende economieën in de EU erbovenop te helpen.

Vorige week bereikten de Europese ministers van Financiën een akkoord over een financieel hulppakket voor landen die hard zijn getroffen door de coronacrisis. Het woord 'eurobonds' kwam daar niet in voor.

In de resolutie van het Europees Parlement hebben de eurobonds een andere naam gekregen. Ze heten nu herstelbonds (recovery). Het herstelfonds moet naast geld van de nieuwe leningen (bonds) ook geld uit de nieuwe Europese begroting bevatten. Over die nieuwe begroting is nog geen akkoord bereikt. De vorige bespreking tussen de leiders in februari mislukte, omdat Nederland, Oostenrijk, Zweden, Finland en Duitsland niet meer geld willen afdragen aan Brussel.

Het Europees Parlement heeft verder de aantasting van de rechtsstaat in Hongarije scherp veroordeeld. De regering van premier Orbán heeft zich vanwege de coronacrisis onbeperkte bevoegdheden gegeven en het parlement buitenspel gezet.
  vrijdag 17 april 2020 @ 17:27:29 #280
22565 asco
Los in deze tent
pi_192669354
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:20 schreef Qarrad het volgende:
Bij mij op de afdeling wilden ze wel weer "gezellig" meer op kantoor gaan werken. Ik heb gezegd dat ze dat zonder mij kunnen gaan doen. De maatregelen zijn van kracht en blijven van kracht (denk ik) Ik ben degene ben met onderliggende dingen die toch elke keer gevraagd wordt om toch even dit of dat omdat ik zo lekker dichtbij woon en dat kan ik redelijk veilig doen omdat het daar leeg is en dat gaat niet meer als ze daar weer kippenhokje willen spelen. :W

Bij veel mensen gaat het besef van urgentie snel omlaag nu is mijn ervaring.
Het is echt een enorm groot gelul dat het "goed" gaat met het naleven van de maatregelen. :')

Ik werk nog altijd met veel mensen, elke dag. Nee, geen supermarkt, ook geen bouwmarkt.
Je wil echt niet weten wat je meemaakt op een dag.
En hoe ouder, hoe "gekker". |:(

Ik ben dan ook echt benieuwd of de cijfers komende weken gaan stijgen.
En als dat niet het geval zou zijn kun je gerust alles opengooien want ik zie het elke dag dat mensen zich NERGENS aan houden.
pi_192669382
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:26 schreef Caland het volgende:

[..]

Nee hoor, dat moeten we dan maar voor lief nemen. Tijd om het leven weer op te starten.
Gaat niet gebeuren. Als we weer een flare up krijgen kan je eerder strengere maatregelen verwachten.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 17 april 2020 @ 17:29:26 #282
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192669393
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:27 schreef asco het volgende:

[..]

Het is echt een enorm groot gelul dat het "goed" gaat met het naleven van de maatregelen. :')

Ik werk nog altijd met veel mensen, elke dag. Nee, geen supermarkt, ook geen bouwmarkt.
Je wil echt niet weten wat je meemaakt op een dag.
En hoe ouder, hoe "gekker". |:(

Ik ben dan ook echt benieuwd of de cijfers komende weken gaan stijgen.
En als dat niet het geval zou zijn kun je gerust alles opengooien want ik zie het elke dag dat mensen zich NERGENS aan houden.
Je snapt dat het allemaal om statistiek gaat en als dus 10% lekker naar de bouwmarkt gaat kutten nog steeds 90% dat niet doet en de maatregelen nog steeds heel veel effect hebben?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  vrijdag 17 april 2020 @ 17:31:38 #283
131800 Tarado
capô de fusca
pi_192669434
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Gaat niet gebeuren. Als we weer een flare up krijgen kan je eerder strengere maatregelen verwachten.
moeilijke materie maar op deze manier doorgaan kan ook niet tenzij er zicht op een vaccin is binnen afzienbare tijd
pi_192669452
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:25 schreef _I het volgende:

[..]

Inzichten van een sociaal geograaf. Weer eens wat anders om te lezen! Verfrissend.
Daarom is de kans op besmetting binnenshuis ook het grootst (dat is dan wel weer vermeld door het WHO, maar niet met die reden), de slechte ventilatie. Helemaal als je op een klein appartementje in een stadje in Zuid Europa woont, of in zo'n scheepshut waar alles potdicht zit.
pi_192669455
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:31 schreef Tarado het volgende:

[..]

moeilijke materie maar op deze manier doorgaan kan ook niet tenzij er zicht op een vaccin is binnen afzienbare tijd
Dat vaccin is er niet volgende maand dus we gaan nog wel eventjes zo door.
  vrijdag 17 april 2020 @ 17:33:27 #286
22565 asco
Los in deze tent
pi_192669461
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:29 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Je snapt dat het allemaal om statistiek gaat en als dus 10% lekker naar de bouwmarkt gaat kutten nog steeds 90% dat niet doet en de maatregelen nog steeds heel veel effect hebben?
Sinds kort geloof ik daar niet meer in.
Als je Zweden met België gaat vergelijken klopt er niets meer van alle logica.
  vrijdag 17 april 2020 @ 17:35:48 #287
131800 Tarado
capô de fusca
pi_192669510
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

tot een vaccin er is houd je dit nooit vol en dan gaat het niet eens om mentaal maar economisch
pi_192669513
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:32 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Daarom is de kans op besmetting binnenshuis ook het grootst (dat is dan wel weer vermeld door het WHO, maar niet met die reden), de slechte ventilatie. Helemaal als je op een klein appartementje in een stadje in Zuid Europa woont.
Dan zal het weer enorm hebben geholpen. Het is al weken prachtig genoeg om veel naar buiten te gaan en de ramen open te zetten overdag.

Als ventilatie de boel kan sturen, is er wel ineens veel meer mogelijk voor ruimtes.

En er is ook gelijk duidelijk dat grote groepen mensen die al schreeuwend/zingend bij elkaar komen heel lang niet zullen kunnen. Zo kan je veel gerichter maatregelen nemen.
  vrijdag 17 april 2020 @ 17:36:37 #289
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_192669527
quote:

[..]

Geloof ik niet zo in, punt dat de keuze economie vs bejaarden wordt gemaakt komt steeds dichterbij
VBL SC influencer
Left, right, behind
  vrijdag 17 april 2020 @ 17:36:55 #290
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_192669534
Dramaqueens :')
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_192669549
quote:

[..]

Nog 1-2 maanden zo verder en er rest geen andere keuze dan alles weer op te starten.
pi_192669623
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:36 schreef Caland het volgende:

[..]

Geloof ik niet zo in, punt dat de keuze economie vs bejaarden wordt gemaakt komt steeds dichterbij
Die keuze hadden ze allang in het voordeel van de economie moeten maken. Lang leven Zweden😍
  Spellchecker vrijdag 17 april 2020 @ 17:41:20 #293
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_192669624
Rutte: er zijn fouten gemaakt
quote:
Tijdens de coronacrisis zijn ’fouten gemaakt’. „Ongetwijfeld”, dat erkent premier Rutte, nu Nederland al een paar maanden strijdt tegen het virus.
Om welke uitglijders het precies gaat, geeft hij daarbij niet aan. Wel spreekt de minister-president over verpleeghuizen en de thuiszorg waar later beschermingsmiddelen zoals mondkapjes beschikbaar kwamen dan in de ziekenhuizen.
Om welke uitglijders het precies gaat, geeft hij daarbij niet aan. Wel spreekt de minister-president over verpleeghuizen en de thuiszorg waar later beschermingsmiddelen zoals mondkapjes beschikbaar kwamen dan in de ziekenhuizen.

„Het is crisis en in een crisis is het onvermijdelijk dat er fouten worden gemaakt”, zegt Rutte over het uitgestippelde coronabeleid. Een ’evaluatie’ later moet volgens hem maar uitwijzen waar het precies mis is gegaan.

Inmiddels valt in de Haagse coulissen te beluisteren dat een parlementaire enquête over de corona-aanpak zal worden gedaan. Zelfs in het kabinet gaan betrokkenen ervan uit dat die er op een gegeven moment komt.
  vrijdag 17 april 2020 @ 17:42:56 #294
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192669662
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:29 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Goed opgemerkt om maar weer eens te herhalen voordat allerlei organisaties te horen krijgen dat ze hun beloften niet nakwamen. Dat geldt met name voor een WHO/RIVM die steeds modellen hanteerden en (terecht) de kans klein achtten dat het virus zich zo zou kunnen gaan verspreiden over de wereld.

Het is statistiek die werkt met kansverdelingen en ja aan het einde van die marges is de kans 0% en aan de andere kant 100% met alles wat daar tussenzit.

Terzijde: Ik weet niet of dat onderliggend is maar ik vermoed dat de beperkte uitbraak van de voorgangers SARS1 en MERS de wetenschap en politiek een indruk zou hebben kunnen gegeven dat met SARS-Cov-2 het ook wel allemaal zou meevallen.

Probleem met statistiek is, zoals we in het topic steeds weer terugzien is dat men die kansen op het individu betrekt om zo een soort controle te krijgen. Een grotere fout kan men eigenlijk niet maken. Statistiek zegt niets over een individueel lot (of bijdrage).

Echter op schaal gaat dat wel weer een grote rol krijgen. De reden dat publiek feitelijk geen eigen keuze moet gaan rechtvaardigen of kansen logisch moet beredeneren op grond een transparante kansberekening.

Bij het oversteken van een kruispunt neemt men ook geen beslissing op grond van statistiek maar vooral op grond van inzicht, afspraken en regels. Op grond van statistiek wordt wel weer bekeken of bv het kruispunt (on)veilig is en zal men "doorgaans" niet voor één ongeval alles uit de kast trekken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 17 april 2020 @ 17:44:14 #295
22565 asco
Los in deze tent
pi_192669692
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:37 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Nog 1-2 maanden zo verder en er rest geen andere keuze dan alles weer op te starten.
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 15:50 schreef asco het volgende:
April/Mei dood en verderf

Mei/Juni afname/acceptatie

Juli "We moeten door" (iets in die trant)
  vrijdag 17 april 2020 @ 17:46:29 #296
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_192669744
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het effect is juist veel sterker. Men had gedacht de piek eind mei te hebben. Die lijken we nu dus gehad te hebben.
Was dat niet nog voordat alle huidige maatregelen getroffen waren?

Anyway, als de berichten daarover kloppen zitten we nu dus op een besmettingsgraad (R0) van net onder de 1 en dat mag zeker niet meer worden (zie ook de uitleg van Merkel daarover :P ). Dan kun je dus niet aan versoepeling van de maatregelen gaan denken. Daarvoor zou de R0 veel lager moeten zijn.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_192669750
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:25 schreef _I het volgende:

[..]

Daarom terrassen open.
pi_192669774
quote:
"Waar later beschermingsmiddelen beschikbaar kwamen"
Alsof er nu ineens significant meer is bijgekomen in de vvt :')
  vrijdag 17 april 2020 @ 17:48:36 #299
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_192669791
quote:
Ik verwacht ook een parlementaire enquete, maar ja... "Met de kennis van nu..." enzo... ;(
En Jaap gaat toch bijna met pensioen, dus wat kan het hem schelen? B-)
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_192669810
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:46 schreef skrn het volgende:

[..]

Daarom terrassen open.
En stranden. Hop hop, naar buiten allemaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')