Die indruk heb ik ook. En jánken dat ze zullen doen als over een paar weken de cijfers weer stijgen omdat iedereen lakser wordtquote:Op vrijdag 17 april 2020 17:20 schreef Qarrad het volgende:
Bij veel mensen gaat het besef van urgentie snel omlaag nu is mijn ervaring.
Inzichten van een sociaal geograaf. Weer eens wat anders om te lezen! Verfrissend.quote:En die verklaring is, dat de verspreiding van dit virus bij uitstek door de lucht plaats vindt in min of meer gesloten ruimtes. Indringender dan op welke andere wijze dan ook.
De besmettingsvormen waarover we steeds in het nieuws horen, zouden misschien voor een RO van 1,1 a 1,2 kunnen zorgen. En maatregelen als Social Distancing en/of het dragen van mondbescherming zijn erop gericht om die onder de 1,0 te krijgen.
Vanuit de wetenschap is evenwel aangetoond dat mensen bij spreken, hoesten, niezen en zingen o.a. microdruppels (aerosols) uitscheiden, die veel langer in een ruimte blijven zweven en daarbij in contact komen met vrijwel alle mensen in die ruimte. Er hoeft maar één iemand te zijn die besmet is (en dat van zichzelf nog niet weet) en het is bingo.
(Helaas meenden de WHO en het RIVM tot voor kort, dat deze vorm van besmetting amper voorkomt)
Via wetenschappelijke experimenten is aangetoond dat:
Het effect van deze aerosols bij goede ventilatie veel kleiner is.
De aerosols lang blijven zweven bij lage luchtvochtigheid. Ze zweven het minst bij een luchtvochtigheid rond 6 g/kg (bij 20 graden is dat bij een relatieve luchtvochtigheid van 45%.
Boven dat niveau van 45% neemt de kans op besmetting weer toe. Maar boven 80% luchtvochtigheid en/of 30 graden wordt geen enkele besmetting via de lucht geconstateerd. (zie de onderstaande grafiek).
Maurice
Nee hoor, dat moeten we dan maar voor lief nemen. Tijd om het leven weer op te starten.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:25 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Die indruk heb ik ook. En jánken dat ze zullen doen als over een paar weken de cijfers weer stijgen omdat iedereen lakser wordt
Het is echt een enorm groot gelul dat het "goed" gaat met het naleven van de maatregelen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:20 schreef Qarrad het volgende:
Bij mij op de afdeling wilden ze wel weer "gezellig" meer op kantoor gaan werken. Ik heb gezegd dat ze dat zonder mij kunnen gaan doen. De maatregelen zijn van kracht en blijven van kracht (denk ik) Ik ben degene ben met onderliggende dingen die toch elke keer gevraagd wordt om toch even dit of dat omdat ik zo lekker dichtbij woon en dat kan ik redelijk veilig doen omdat het daar leeg is en dat gaat niet meer als ze daar weer kippenhokje willen spelen.
Bij veel mensen gaat het besef van urgentie snel omlaag nu is mijn ervaring.
Gaat niet gebeuren. Als we weer een flare up krijgen kan je eerder strengere maatregelen verwachten.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:26 schreef Caland het volgende:
[..]
Nee hoor, dat moeten we dan maar voor lief nemen. Tijd om het leven weer op te starten.
Je snapt dat het allemaal om statistiek gaat en als dus 10% lekker naar de bouwmarkt gaat kutten nog steeds 90% dat niet doet en de maatregelen nog steeds heel veel effect hebben?quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:27 schreef asco het volgende:
[..]
Het is echt een enorm groot gelul dat het "goed" gaat met het naleven van de maatregelen.![]()
Ik werk nog altijd met veel mensen, elke dag. Nee, geen supermarkt, ook geen bouwmarkt.
Je wil echt niet weten wat je meemaakt op een dag.
En hoe ouder, hoe "gekker".![]()
Ik ben dan ook echt benieuwd of de cijfers komende weken gaan stijgen.
En als dat niet het geval zou zijn kun je gerust alles opengooien want ik zie het elke dag dat mensen zich NERGENS aan houden.
moeilijke materie maar op deze manier doorgaan kan ook niet tenzij er zicht op een vaccin is binnen afzienbare tijdquote:Op vrijdag 17 april 2020 17:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren. Als we weer een flare up krijgen kan je eerder strengere maatregelen verwachten.
Daarom is de kans op besmetting binnenshuis ook het grootst (dat is dan wel weer vermeld door het WHO, maar niet met die reden), de slechte ventilatie. Helemaal als je op een klein appartementje in een stadje in Zuid Europa woont, of in zo'n scheepshut waar alles potdicht zit.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:25 schreef _I het volgende:
[..]
Inzichten van een sociaal geograaf. Weer eens wat anders om te lezen! Verfrissend.
Dat vaccin is er niet volgende maand dus we gaan nog wel eventjes zo door.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:31 schreef Tarado het volgende:
[..]
moeilijke materie maar op deze manier doorgaan kan ook niet tenzij er zicht op een vaccin is binnen afzienbare tijd
Sinds kort geloof ik daar niet meer in.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:29 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je snapt dat het allemaal om statistiek gaat en als dus 10% lekker naar de bouwmarkt gaat kutten nog steeds 90% dat niet doet en de maatregelen nog steeds heel veel effect hebben?
tot een vaccin er is houd je dit nooit vol en dan gaat het niet eens om mentaal maar economischquote:Op vrijdag 17 april 2020 17:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat vaccin is er niet volgende maand dus we gaan nog wel eventjes zo door.
Dan zal het weer enorm hebben geholpen. Het is al weken prachtig genoeg om veel naar buiten te gaan en de ramen open te zetten overdag.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:32 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Daarom is de kans op besmetting binnenshuis ook het grootst (dat is dan wel weer vermeld door het WHO, maar niet met die reden), de slechte ventilatie. Helemaal als je op een klein appartementje in een stadje in Zuid Europa woont.
Geloof ik niet zo in, punt dat de keuze economie vs bejaarden wordt gemaakt komt steeds dichterbijquote:Op vrijdag 17 april 2020 17:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nog 1-2 maanden zo verder en er rest geen andere keuze dan alles weer op te starten.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Die keuze hadden ze allang in het voordeel van de economie moeten maken. Lang leven Zweden😍quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:36 schreef Caland het volgende:
[..]
Geloof ik niet zo in, punt dat de keuze economie vs bejaarden wordt gemaakt komt steeds dichterbij
quote:Tijdens de coronacrisis zijn ’fouten gemaakt’. „Ongetwijfeld”, dat erkent premier Rutte, nu Nederland al een paar maanden strijdt tegen het virus.
Om welke uitglijders het precies gaat, geeft hij daarbij niet aan. Wel spreekt de minister-president over verpleeghuizen en de thuiszorg waar later beschermingsmiddelen zoals mondkapjes beschikbaar kwamen dan in de ziekenhuizen.
Om welke uitglijders het precies gaat, geeft hij daarbij niet aan. Wel spreekt de minister-president over verpleeghuizen en de thuiszorg waar later beschermingsmiddelen zoals mondkapjes beschikbaar kwamen dan in de ziekenhuizen.
„Het is crisis en in een crisis is het onvermijdelijk dat er fouten worden gemaakt”, zegt Rutte over het uitgestippelde coronabeleid. Een ’evaluatie’ later moet volgens hem maar uitwijzen waar het precies mis is gegaan.
Inmiddels valt in de Haagse coulissen te beluisteren dat een parlementaire enquête over de corona-aanpak zal worden gedaan. Zelfs in het kabinet gaan betrokkenen ervan uit dat die er op een gegeven moment komt.
Goed opgemerkt om maar weer eens te herhalen voordat allerlei organisaties te horen krijgen dat ze hun beloften niet nakwamen. Dat geldt met name voor een WHO/RIVM die steeds modellen hanteerden en (terecht) de kans klein achtten dat het virus zich zo zou kunnen gaan verspreiden over de wereld.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:29 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je snapt dat het allemaal om statistiek gaat en als dus 10% lekker naar de bouwmarkt gaat kutten nog steeds 90% dat niet doet en de maatregelen nog steeds heel veel effect hebben?
quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:37 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Nog 1-2 maanden zo verder en er rest geen andere keuze dan alles weer op te starten.
quote:Op vrijdag 27 maart 2020 15:50 schreef asco het volgende:
April/Mei dood en verderf
Mei/Juni afname/acceptatie
Juli "We moeten door" (iets in die trant)
Was dat niet nog voordat alle huidige maatregelen getroffen waren?quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het effect is juist veel sterker. Men had gedacht de piek eind mei te hebben. Die lijken we nu dus gehad te hebben.
Daarom terrassen open.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:25 schreef _I het volgende:
[..]
Inzichten van een sociaal geograaf. Weer eens wat anders om te lezen! Verfrissend.
"Waar later beschermingsmiddelen beschikbaar kwamen"quote:
Ik verwacht ook een parlementaire enquete, maar ja... "Met de kennis van nu..." enzo...quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |