Zware onderbezetting op het werk, niet genoeg kunnen doen, daardoor boze en ontevreden cliënten hebben (ja, er zijn cliënten die geen rekening houden met de coronacrisis), daaruit vloeit stress voort, kan niet bij m'n moeder langs en één van m'n broers is deze week ontslagen. Best vervelend allemaal.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:04 schreef Wigle het volgende:
Welke ellende? Ik vermaak bij opperbest.
Helder betoog. Wel een angstwekkend beeld dat we hier mogelijk tot april 2021 mee gaan zitten.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:08 schreef Arts-assistent het volgende:
Ik probeer niet pessimistisch te zijn, maar ik zie echt geen enkel reeel scenario waarin we hier snel vanaf zijn. Er zijn twee manieren om van dit virus te winnen, en dat is 1) het indammen tot het uitdooft en 2) een vaccin. Tot die tijd houden we er last van.
Ik ga er voor het gemak uit dat optie 1 alleen in theorie bestaat en niet meer haalbaar is. Hooguit in een totalitair land zoals China, dat vervolgens ook nog eens zijn landsgrenzen gesloten houdt.
Voor ons is het te laat, en zullen we moeten wachten op een vaccin. Tot die tijd zou het fijn zijn dat de zorg voor reguliere patiënten nog kan doorgaan en de IC niet overspoeld wordt, door goede infectiepreventiemaatregelen en social distancing. In dat scenario ga ik uit van een vaccin op grote schaal over 1 jaar, waarin we dus nog tot april 2021 aan social distancing gaan doen. Gelukkig went alles snel.
Aan de ene kant wel, maar als het een stabiele situatie is waarbij de IC niet overstroomt en iedereen zich goed bewust is van social distancing, kan het leven goed verder gaan (zie bv. Hongkong). Er is nog genoeg mogelijk met social distancing, het vergt alleen flexibiliteit. Grote evenementen zitten er niet meer in, maar in een stabiele situatie weerhoudt niks je natuurlijk om op vakantie te gaan en te gaan kamperen elders in Europa, of een 'social distancing' hotel te boeken met goede roomservice.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:22 schreef Draaideurcrimineel het volgende:
[..]
Helder betoog. Wel een angstwekkend beeld dat we hier mogelijk tot april 2021 mee gaan zitten.
Zie jij het als een realistisch scenario dat we en mass in Europa weer bij elkaar (tussen landen) op vakantie gaan?quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:24 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
maar in een stabiele situatie weerhoudt niks je natuurlijk om op vakantie te gaan en te gaan kamperen elders in Europa,
De grootste ellende is m.i. niet het aantal doden, maar het aantal doden ten gevolge van te weinig IC / ziekenhuiscapaciteit. Ziektes blijven er altijd, en er zullen altijd doden vallen door ziekten. Voor mij is het in een rijk land zoals Nederland pas ellende als deze doden vermeden hadden kunnen worden met adequate zorg.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:26 schreef DireStraits7 het volgende:
Hangt van je definitie van "ellende" af.
IC-patiënten?
Doden?
Economische schade?
Sociale isolatie?
We zitten sowieso in deze ellende tot er een vaccin is + de tijd die het kost om deze op grote schaal te produceren.
Zie ook: COR / Realistische vergezichten?!
Op korte termijn absoluut niet, op langere termijn (3-6 maanden) wel.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:27 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Zie jij het als een realistisch scenario dat we en mass in Europa weer bij elkaar (tussen landen) op vakantie gaan?
Vooral ditquote:Op donderdag 26 maart 2020 20:29 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
De grootste ellende is m.i. niet het aantal doden, maar het aantal doden ten gevolge van te weinig IC / ziekenhuiscapaciteit. Ziektes blijven er altijd, en er zullen altijd doden vallen door ziekten. Voor mij is het in een rijk land zoals Nederland pas ellende als deze doden vermeden hadden kunnen worden met adequate zorg.
Optimistisch. Ik zie het absoluut niet gebeuren dat we in 2020 nog op vakantie naar het buitenland kunnen gaan. Tenzij we het hele land gaan testen en mensen een negatieve test meekrijgen als reisdocument.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:30 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Op korte termijn absoluut niet, op langere termijn (3-6 maanden) wel.
Duurt nog wel een paar dagen.quote:
Waarom in godsnaam zouden ze dat willen doen? We flikkeren er tientallen miljarden tegenaan om mensen niet persoonlijk failliet te hebben.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:33 schreef BitchIMakeYouFamous het volgende:
Wat mij zorgen maakt is dat de overheid zou kunnen liegen met de cijfers. Om een verlengde lockdown mogelijk te maken. Het is nieteens duidelijk op welke symptomen je moet letten om corona-patienten te onderscheiden van andere patienten. En ik voorzie wel vaker softe lockdowns in de toekomst "omwille onze eigen veiligheid".
En wat zal de financiële impact gaan zijn?quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:44 schreef DireStraits7 het volgende:
Ben wel benieuwd naar het leven na de zomer en met name binnen mijn domein: onderwijs. Zouden kinderen/jongeren/studenten in september 'gewoon' weer naar de lokalen gaan?
Volgens mij is dat al zo'n beetje zeker als ik de berichten van vandaag goed op waarde schat.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:45 schreef Draaideurcrimineel het volgende:
[..]
Een economische crisis waarbij die van 2008 zal verbleken?
Ik ga er al vanuit dat de kinderen nu al zomervakantie hebben. Maar ik wil nog niet denken aan wat er ná de zomervakantie gaat gebeurenquote:Op donderdag 26 maart 2020 20:44 schreef DireStraits7 het volgende:
Ben wel benieuwd naar het leven na de zomer en met name binnen mijn domein: onderwijs. Zouden kinderen/jongeren/studenten in september 'gewoon' weer naar de lokalen gaan?
Onderwijs gaat in mei gewoon weer opgestart worden.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:44 schreef DireStraits7 het volgende:
Ik zou me eerder druk maken om de zomervakantie zelf. Wat ga je doen met je kinderen als je vrijwel nergens heen kunt?quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:46 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik ga er al vanuit dat de kinderen nu al zomervakantie hebben. Maar ik wil nog niet denken aan wat er ná de zomervakantie gaat gebeuren
Het zou mij verbazen.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:47 schreef danos het volgende:
[..]
Onderwijs gaat in mei gewoon weer opgestart worden.
nee na de zomer pas weer, voor die 2 maandjes weer alles opstarten lijkt me nietquote:Op donderdag 26 maart 2020 20:47 schreef danos het volgende:
[..]
Onderwijs gaat in mei gewoon weer opgestart worden.
Dat is nu toch ook al het geval?quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:47 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik zou me eerder druk maken om de zomervakantie zelf. Wat ga je doen met je kinderen als je vrijwel nergens heen kunt?
Nu hebben kinderen nog onderwijs; dat geeft ze in ieder geval nog wat te doen.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:48 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat is nu toch ook al het geval?
Onderwijs is enorm belangrijk en ook een goede geonctrolleerde omgeving om te kijken hoe meer exposure uitpakt.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:48 schreef funnywell het volgende:
[..]
nee na de zomer pas weer, voor die 2 maandjes weer alles opstarten lijkt me niet
Ligt aan de leeftijd. Mijn dochter zit in groep 2, die krijgt echt niet veel lesstof. Het is een uitdaging om elke dag weer wat te verzinnen buiten de lesstof om. Al moet ik wel zeggen dat de dagen voorbij vliegenquote:Op donderdag 26 maart 2020 20:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nu hebben kinderen nog onderwijs; dat geeft ze in ieder geval nog wat te doen.
Als de IC voldoende capaciteit heeft zou dat best eens kunnenquote:Op donderdag 26 maart 2020 20:51 schreef danos het volgende:
[..]
Onderwijs is enorm belangrijk en ook een goede geonctrolleerde omgeving om te kijken hoe meer exposure uitpakt.
Ah, precies de leeftijd dat je ook niet even kunt zeggen 'zoek het zelf even uit, ik ga aan het werk'.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:53 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ligt aan de leeftijd. Mijn dochter zit in groep 2, die krijgt echt niet veel lesstof.
Nee onderwijs is niet belangrijk genoeg voor die 2 maandjes. Dat boeit echt helemaal geen drol op je ontwikkeling. Meeste tijd op school is toch weggegooide zinloosheid. Ben ik er slechter van geworden dat ik en mn klasgenoten 2 jaar lang iedere vrijdagmiddag skipte om in de kroeg te kunnen gaan hangen. Nee volgens mij niet, hebben ook daar van een hoop geleerd. Dus nee school en onderwijs is niet heilig, zeker niet hoe het de laatste jaren in Nederland wordt gedaan.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:51 schreef danos het volgende:
[..]
Onderwijs is enorm belangrijk en ook een goede geonctrolleerde omgeving om te kijken hoe meer exposure uitpakt.
Ik denk dat het best belangrijk kan zijn bij de wat jongere kinderen waarbij hun hersenen en motoriek nog volop in ontwikkeling zijn. Bij oudere kinderen zal het wel loslopen ja.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:59 schreef funnywell het volgende:
[..]
Nee onderwijs is niet belangrijk genoeg voor die 2 maandjes. Dat boeit echt helemaal geen drol op je ontwikkeling. Meeste tijd op school is toch weggegooide zinloosheid. Ben ik er slechter van geworden dat ik en mn klasgenoten 2 jaar lang iedere vrijdagmiddag skipte om in de kroeg te kunnen gaan hangen. Nee volgens mij niet, hebben ook daar van een hoop geleerd. Dus nee school en onderwijs is niet heilig, zeker niet hoe het de laatste jaren in Nederland wordt gedaan.
quote:Op donderdag 26 maart 2020 18:28 schreef Bocaj het volgende:
Rond Pasen weer in business zijn zou toch mooi zijn? Duurt nog ruim 14 dagen!
Er zijn al tekenen dat we zo langzamerhand het ergste gehad hebben!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
Nou dat inderdaad...en dan in de winter gaan we weer opnieuw een ronde doen met dat virus als we pech hebbenquote:Op donderdag 26 maart 2020 21:06 schreef Fukushima het volgende:
Ik heb mijn zomervakantie al afgeschreven. Als ik zie hoe het op mijn werk gaat, ben ik allang blij als ik na de zomer nog een baan heb.
Of er moet dan al een vaccin zijn. Maar als ik eerlijk ben, ben ik niet gerust op een eventuele vaccin.quote:Op donderdag 26 maart 2020 21:08 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Nou dat inderdaad...en dan in de winter gaan we weer opnieuw een ronde doen met dat virus als we pech hebben
Same here.quote:Op donderdag 26 maart 2020 21:06 schreef Fukushima het volgende:
Ik heb mijn zomervakantie al afgeschreven. En als ik zie hoe het op mijn werk gaat, ben ik allang blij als ik na de zomer nog een baan heb.
Dat is pas volgende zomer aldus de berichtgevingen..daar ben ik ook niet zo gerust op.quote:Op donderdag 26 maart 2020 21:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Of er moet dan al een vaccin zijn. Maar als ik eerlijk ben, ben ik niet gerust op een eventuele vaccin.
Ik hoop dat de prijzen voor onder andere electronica flink omlaag zijn gegaan na deze lockdown.quote:Op donderdag 26 maart 2020 21:07 schreef Postbus100 het volgende:
Einde van het jaar, in het meest positieve geval (de dreiging van het virus. Economische impact is een ander verhaal)
School is meer dan leren...quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:59 schreef funnywell het volgende:
[..]
Nee onderwijs is niet belangrijk genoeg voor die 2 maandjes. Dat boeit echt helemaal geen drol op je ontwikkeling. Meeste tijd op school is toch weggegooide zinloosheid. Ben ik er slechter van geworden dat ik en mn klasgenoten 2 jaar lang iedere vrijdagmiddag skipte om in de kroeg te kunnen gaan hangen. Nee volgens mij niet, hebben ook daar van een hoop geleerd. Dus nee school en onderwijs is niet heilig, zeker niet hoe het de laatste jaren in Nederland wordt gedaan.
quote:Op donderdag 26 maart 2020 21:07 schreef Postbus100 het volgende:
Einde van het jaar, in het meest positieve geval (de dreiging van het virus. Economische impact is een ander verhaal)
Klopt, moet bij gezegd worden dat hier grotere landen een voordeel hebben door de lage dichtheid.quote:Op donderdag 26 maart 2020 22:06 schreef Xenorium het volgende:
De landen met de meeste IC bedden en medisch personeel per 1000 inwoners zal het economisch het beste gaan doen, want dat betekent dat je als land sneller uiteindelijk een groeps immuniteit hebt van 50 a 60% van de bevolking.
Des te meer IC bedden je hebt en medisch personeel, des te meer je de economie normaal kunt laten draaien want je kunt de zieken dan beter opvangen en genezen.
Joh voor hen is het net zo goed koffiedik kijken als voor jou en mij. Laten we niet vergeten dat men hier op FOK! eerder de serieusheid van het virus inzag dan deze experts.quote:Op donderdag 26 maart 2020 22:03 schreef havanagila het volgende:
Wat zeggen de (echte) experts eigenlijk?
die man zit toch balls deep in de vaccin business?quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:27 schreef Discombobulate het volgende:
Ik meende dat Ab Osterhaus een keer bij Op1 zei dat hij wel dacht dat het virus zonder de groepsimmuniteit wel zou verdwijnen, dat we niet per se die 60 procent nodig hadden.
Maarja, die vent waait ook zo met de wind mee. Laatste keer opperde ie nog voor een total lockdown.
in azie is het ergste ook al voorbij (voor nu) dus waarom zou t ah einde vh jaar niet voorbij kunnen zijn?quote:Op donderdag 26 maart 2020 22:00 schreef Bocaj het volgende:
[..]![]()
![]()
Dat kan je niet menen.... Ik ga daar nu eens stevig om lachen!
~Niet aan het eind van het jaar deze reactie opduikelen hoor! (Mocht het anders zijn afgelopen!)![]()
Ik denk max begin zomer! Misschien al wel veel eerder! Niet eind van het jaar....quote:Op donderdag 26 maart 2020 22:15 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
in azie is het ergste ook al voorbij (voor nu) dus waarom zou t ah einde vh jaar niet voorbij kunnen zijn?
Ik snap dan weer niet hoe mensen zo naïef kunnen zijn en denken dat het na 6 april /1 juni weer over is. Zomervakantie gaat er sowieso aan, en het najaar heb je dan ook nog.quote:Op donderdag 26 maart 2020 22:00 schreef Bocaj het volgende:
[..]![]()
![]()
Dat kan je niet menen.... Ik ga daar nu eens stevig om lachen!
~Niet aan het eind van het jaar deze reactie opduikelen hoor! (Mocht het anders zijn afgelopen!)![]()
Ik denk zelfs met pasen!quote:Op donderdag 26 maart 2020 22:18 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ik denk max begin zomer! Misschien al wel veel eerder! Niet eind van het jaar....
Eens.quote:Op donderdag 26 maart 2020 22:18 schreef RedFever007 het volgende:
Veel te lang en ben er helemaal klaar mee.
Het hoeft niet over te zijn om weer normaliteit in te gaan voeren! (Als de piek voorbij is!)quote:Op donderdag 26 maart 2020 22:19 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ik snap dan weer niet hoe mensen zo naïef kunnen zijn en denken dat het na 6 april /1 juni weer over is. Zomervakantie gaat er sowieso aan, en het najaar heb je dan ook nog.
Iedereen moet oppassen.quote:Op donderdag 26 maart 2020 22:21 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Het hoeft niet over te zijn om weer normaliteit in te gaan voeren! (Als de piek voorbij is!)
We gaan het toch krijgen... maarja de ouderen.... die moeten oppassen...
Jongeren moet de ouderen niet gaan besmetten!quote:
24 oktober.quote:Op donderdag 26 maart 2020 22:03 schreef havanagila het volgende:
Wat zeggen de (echte) experts eigenlijk?
Precies. Ik ben dit ook de laatste dagen gaan denken. Ik verwacht horeca zsm open eigenlijk.quote:Op donderdag 26 maart 2020 22:21 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Het hoeft niet over te zijn om weer normaliteit in te gaan voeren! (Als de piek voorbij is!)
We gaan het toch krijgen... maarja de ouderen.... die moeten oppassen...
Ik verwacht wel op korte termijn andere dingen open, maar de horeca nog even niet... Dat was een van de eerste regels ingevoerd, dat zij moesten sluiten.quote:Op donderdag 26 maart 2020 22:36 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Precies. Ik ben dit ook de laatste dagen gaan denken. Ik verwacht horeca zsm open eigenlijk.
Dus jij verwacht elleboogjes geven? Ik snap er niks van waarom de horeca gesloten is.quote:Op donderdag 26 maart 2020 22:38 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik verwacht wel op korte termijn andere dingen open, maar de horeca nog even niet... Dat was een van de eerste regels ingevoerd, dat zij moesten sluiten.
Ik verwacht zeker dat cafes en clubs nog erg lang gesloten zullen zijn en ook dat we ellebogen blijven geven. En de supermarkten zijn hier helemaal niet zo druk hoor, sommige schappen zijn wel wat leger maar niets schokkends.quote:Op donderdag 26 maart 2020 22:44 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Dus jij verwacht elleboogjes geven? Ik snap er niks van waarom de horeca gesloten is.kijk de supermarkten nu dan.
Waar woon jequote:Op donderdag 26 maart 2020 22:47 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik verwacht zeker dat cafes en clubs nog erg lang gesloten zullen zijn en ook dat we ellebogen blijven geven. En de supermarkten zijn hier helemaal niet zo druk hoor, sommige schappen zijn wel wat leger maar niets schokkends.
Persingen, het kleinste dorpje van Nederland met eigen supermarkt.quote:
Liever eerst de sportfaciliteiten dan de kroegenquote:Op donderdag 26 maart 2020 22:40 schreef havanagila het volgende:
Ben benieuwd. Hopelijk gaat het dan wel een beetje trapsgewijs en niet in een klap alle scholen, kroegen, e.d. weer open.
Tegelijkertijd wil je echt geen verandering van leiders als ze het op zich best prima doen. Desnoods mogen van mij de verkiezingen een jaar uitgesteld worden als we dan nog steeds middenin de crisis zitten. Dat is toch niet het moment om te gaan stemmen?quote:Op donderdag 26 maart 2020 22:52 schreef Harmankardon het volgende:
Volgend jaar verkiezingen, dat gaat ook nog invloed hebben. Als dit kabinet op de strenge toer blijft dan krijgen we 100% zeker een afstraffing van jewelste want gezondheid van kwetsbaren is reuze leuk, totdat je eigen bestaanszekerheid op de tocht staat. Ik ken nu al twee gezinnen waarbij beide kostwinners hun werk kwijt zijn binnen de twee weken dat de shit echt los is hier.
Lijkt me ook wel, want sporten is ook iets gezonder dan de kroeg. Zal wel in de afweging meegenomen worden lijkt mij.quote:Op donderdag 26 maart 2020 22:53 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Liever eerst de sportfaciliteiten dan de kroegen
Hahaha. Ja. Er zitten namelijk enorm veel linkse partijen in de regeringquote:Op donderdag 26 maart 2020 22:55 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Lijkt me ook wel, want sporten is ook iets gezonder dan de kroeg. Zal wel in de afweging meegenomen worden lijkt mij.
In nieuw west is het geen pretjequote:Op donderdag 26 maart 2020 22:52 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Persingen, het kleinste dorpje van Nederland met eigen supermarkt.
Nee, in Almere. Maar kom op verschillende momenten per dag in de supermarkt en het is helemaal niet gek druk. Zeker nu ze ook een max aantal mensen binnen mogen hebben en ze daarvoor karretjes gebruiken.
Een club/kroeg lijkt me voor de economie een groter risico dan een sportclub.quote:Op donderdag 26 maart 2020 22:59 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Hahaha. Ja. Er zitten namelijk enorm veel linkse partijen in de regering
Vanaf 2022 niet meer dus daar kan je met de planning rekening mee houden.quote:Op donderdag 26 maart 2020 23:12 schreef Postbus100 het volgende:
Hebben Zwitserland en Duitsland al een lockdown trouwens (ik vraag dit voor vakantie)
quote:Op donderdag 26 maart 2020 23:16 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Een club/kroeg lijkt me voor de economie een groter risico dan een sportclub.
Jep. Misschien best een aardige vent, maar hij ruikt wel overal geld.quote:Op donderdag 26 maart 2020 22:14 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
die man zit toch balls deep in de vaccin business?
Dat zou best wel eens kunnen zoiets. Alleen daarvoor moet het nog wel echt even langer aanhouden. Misschien een jaar ofzo als het zo door blijft gaan.quote:Op donderdag 26 maart 2020 23:00 schreef OProg het volgende:
Als het virus niet zal verdwijnen vraag ik me vooral af hoe lang je een lockdown - zeker gelet op hoe het nu gaat in andere delen van Europa - vol gaat houden. Zoals het bijvoorbeeld in Frankrijk, Spanje en Italie gaat bijvoorbeeld waar mensen nu niet normaal naar buiten kunnen. Ik snap de redenen daarvan op dit moment maar die economieën krijgen nu enorme klappen die de positie van veel mensen er zwak gezegd niet beter op maakt. Nu is er nog angst waardoor ze ook daadwerkelijk binnen blijven maar er komt dan vanzelf een moment dat mensen massaal in opstand gaan komen - doden op IC's of niet - omdat de situatie op deze manier ook uitzichtsloos zal worden.
En als het die kant op gaat zal de ellende her en der nog wel een tijdje aanblijven.
Waarom in de winter?quote:Op donderdag 26 maart 2020 21:08 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Nou dat inderdaad...en dan in de winter gaan we weer opnieuw een ronde doen met dat virus als we pech hebben
Uiteraard. Dit krijg je niet in een maand. Maar stel nu dat het virus niet is verdwenen of snel weer terug komt, met een instortende economie kan je dan een lockdown ook nieuw eeuwig vol gaan houden of constant weer terug laten komen.quote:Op donderdag 26 maart 2020 23:55 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat zou best wel eens kunnen zoiets. Alleen daarvoor moet het nog wel echt even langer aanhouden. Misschien een jaar ofzo als het zo door blijft gaan.
Doet er niet toe, aids krijg je niet van een hoestje en verspreid zich niet massaal met overlopende IC afdelingen als gevolg.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 01:17 schreef Zwolsboy het volgende:
Er gaan altijd veel en veel meer mensen dood aan andere ziektes... en daar hoor je ze nu niet over.
Corona stelt niks voor als je kijkt naar HIV/Aids...
quote:Op vrijdag 27 maart 2020 01:17 schreef Zwolsboy het volgende:
Er gaan altijd veel en veel meer mensen dood aan andere ziektes... en daar hoor je ze nu niet over.
Corona stelt niks voor als je kijkt naar HIV/Aids...
Je snapt toch ook wel dat de economie dit nooit volhoudt? Als er de komende weken wereldwijd geen keiharde oplossing komt dan wordt het letterlijk ieder voor zich.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:24 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Aan de ene kant wel, maar als het een stabiele situatie is waarbij de IC niet overstroomt en iedereen zich goed bewust is van social distancing, kan het leven goed verder gaan (zie bv. Hongkong). Er is nog genoeg mogelijk met social distancing, het vergt alleen flexibiliteit. Grote evenementen zitten er niet meer in, maar in een stabiele situatie weerhoudt niks je natuurlijk om op vakantie te gaan en te gaan kamperen elders in Europa, of een 'social distancing' hotel te boeken met goede roomservice.
Oh, ik begreep zelfs 2 jaar. In elk geval mogen niet-Tsjechen en mensen zonder verblijfsstatus Tsjechie 2 jaar - ja serieus 2 jaar - niet in.quote:Op donderdag 26 maart 2020 22:15 schreef Isabeau het volgende:
Ik hoorde net van een Tsjechische vriendin die in Nederland woont dat de grenzen van Tsjechie tot oktober dicht zijnIs ze niet heel blij mee (meestal gaat ze in de zomer naar familie en vrienden).
In die kroeg kreeg jij in ieder geval geen interpunctie en goedlopende zinnen geleerd.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:59 schreef funnywell het volgende:
[..]
SARS-1 deed dit welquote:Op donderdag 26 maart 2020 20:26 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ik hoop dat Trump gelijk krijgt, dat het hele gezeik ineens klaar is.
Het is een voorstel.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 04:04 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Oh, ik begreep zelfs 2 jaar. In elk geval mogen niet-Tsjechen en mensen zonder verblijfsstatus Tsjechie 2 jaar - ja serieus 2 jaar - niet in.
Tsjechen mogen zeer waarschijnlijk ook 2 jaar het land niet uit.
Oude Warschau-pact tijden lijken te herleven. Heroprichting van de CSSR of zo. Alhoewel je als Tsjech in die tijd toch nog naar bijvoorbeeld de VR Polen, DDR, VR Hongarije, SSSR, VR Roemenie, Cuba, Mongolie, VR China etc. kon.
Nu moeten Tsjechen de hele zomer op een Tsjechische 'taboriste' of ATC doorbrengen en wij in het westen verplicht met een stel tokkies in eigen land op een camping of tokkiestrand.![]()
Toffe zomer wordt dat dus. Niet.![]()
https://www.idnes.cz/zpra(...)v?zdroj=vybava_idnes
Voorstel van minister van gezondheid Roman Prymula.
Waarom doet het dan zo goed bij 36 graden. Dit was toch allang debunked of op zijn minst in twijfel getrokken gezien het feit dat we nog niks weten van dit nieuwe virusquote:Op vrijdag 27 maart 2020 00:25 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Omdat het virus beter gedijt bij lage temperaturen.
Want door de airco wordt je lichaamstemperatuur ook altijd lager dan 27 gradenquote:Op vrijdag 27 maart 2020 08:17 schreef Mondkapje het volgende:Vergeet niet dat het virus bij mensen zit en dat die 90 procent van de tijd in ruimtes zitten waar de airco de temperatuur onder de 27 graden houdt.
3 a 4 weken, jij bent inderdaad optimistisch. CPB gaat in het meest gunstige geval uit van 3 maanden. Iets minder gunstig 6 maanden en rampscenario 12 maanden.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:01 schreef Draaideurcrimineel het volgende:
Het ene moment ben ik best optimistisch en denk ik dat we hier binnen 3 à 4 weken vanaf zijn.
Het andere moment zit ik in zak en as, heb ik stress en vrees ik dat we pas in de zomer, na de zomer of met kerst van dit virus verlost gaan zijn.
Hoe denken jullie erover?
Het virus zit natuurlijk ook buiten je lichaam.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 08:28 schreef matthijst het volgende:
[..]
Want door de airco wordt je lichaamstemperatuur ook altijd lager dan 27 graden
precies zoals jij. Vrees dat dat ook een beetje de waan van de dag is. De ene keer denk ik 'ach, we slaan ons er wel doorheen want het gaat nu prima' (en met ons bedoel ik dan even het bedrijf van mijn man waar ik ook werk) en als ik dan ga nadenken over de situatie waar we elkaar nog minimaal 4 maanden niet echt mogen ontmoeten slaat de schrik mij soms ook wel even om de keel hoor. En met mij denk ik veel andere MKB'ers.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:01 schreef Draaideurcrimineel het volgende:
Het ene moment ben ik best optimistisch en denk ik dat we hier binnen 3 à 4 weken vanaf zijn.
Het andere moment zit ik in zak en as, heb ik stress en vrees ik dat we pas in de zomer, na de zomer of met kerst van dit virus verlost gaan zijn.
Dan maar een wereldwijd verbod op airco, luchtkoelers. Virus is echt irritant. Zonder luchtkoeler kan je leven, maar twee jaar binnen zitten is gewoon niet te doen.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 08:28 schreef matthijst het volgende:
[..]
Want door de airco wordt je lichaamstemperatuur ook altijd lager dan 27 graden
Als het weer kouder wordt na de zomer komt het toch weer terug. Geen beginnen aan.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 10:01 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Dan maar een wereldwijd verbod op airco, luchtkoelers. Virus is echt irritant. Zonder luchtkoeler kan je leven, maar twee jaar binnen zitten is gewoon niet te doen.
Er zijn nu al mensen (een minderheid, niet ik voor de duidelijkheid) die vinden dat COVID een reactie van de natuur is op onze manier van leven en de overbevolking. En dat het niet zo heel erg is als er eens flink aan de boom geschud wordt. (Die hebben zelf geen ouders meer, denk ik dan).quote:Op vrijdag 27 maart 2020 03:00 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Je snapt toch ook wel dat de economie dit nooit volhoudt? Als er de komende weken wereldwijd geen keiharde oplossing komt dan wordt het letterlijk ieder voor zich.
quote:Op vrijdag 27 maart 2020 11:20 schreef Metalfrost het volgende:
Voor Nederland: half jaar tot een jaar.
Europa: twee jaar.
Economische nasleep: minstens vijf jaar.
Littekens: voor eeuwig.
Ik ook niet, veel langer. Het duurt nog wel ff voor er een vaccin is of groeps-immuniteit en voor die tijd is het een no goquote:Op vrijdag 27 maart 2020 11:26 schreef bitterbal het volgende:
maar kan het mij ook niet voorstellen dat die nog een half jaar dicht blijft
kan je je toch niet voorstellenquote:Op vrijdag 27 maart 2020 11:31 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ook niet, veel langer. Het duurt nog wel ff voor er een vaccin is of groeps-immuniteit en voor die tijd is het een no go
Zodra het warmer wordt.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:01 schreef Draaideurcrimineel het volgende:
Dat is hoe natuur werkt: normaal reguleert een voedselketen zichzelf. Veel vleeseters maar relatief weinig graseters? Dan vinden ze niet genoeg voedsel, gaan sommige dood aan de honger en dunt het uit.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 11:03 schreef obligataire het volgende:
[..]
Er zijn nu al mensen (een minderheid, niet ik voor de duidelijkheid) die vinden dat COVID een reactie van de natuur is op onze manier van leven en de overbevolking. En dat het niet zo heel erg is als er eens flink aan de boom geschud wordt. (Die hebben zelf geen ouders meer, denk ik dan).
Ik vraag me af of je al die mensen langere tijd binnen gaat houden. Wij zijn een eigenwijs volkje. Zeker als buiten de temperaturen gaan oplopen. Niet iedereen heeft airco. Denk dat de burgerlijke ongehoorzaamheid gaat toenemen en dat misschien zelfs het leger wordt ingezet om de mensen binnen te houden.
Je kunt sowieso nooit alle burgers overtuigen. Dus ik verwacht nog heel wat heftige taferelen in de ziekenhuizen het hele jaar nog.
Ach schei toch uit.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 11:38 schreef wdn het volgende:
[..]
Zodra het warmer wordt.
Maar ... volgend jaar krijgen we hetzelfde rond deze tijd. Het is wachten op een medicijn of iets wat er voor kan zorgen dat je wel ziek wordt maar en niet dood gaat en het niet zo besmettelijk is.
[..]
Dat is hoe natuur werkt: normaal reguleert een voedselketen zichzelf. Veel vleeseters maar relatief weinig graseters? Dan vinden ze niet genoeg voedsel, gaan sommige dood aan de honger en dunt het uit.
Wij zijn in principe zelf een virus: ongebreidelijk voortplanten en grondstoffen verbuiken. Dat houdt een keer op. De mensheid dunt zichzelf een beetje uit via oorlogen.
De manier van leven, betere gezondheid enzo heeft er voor gezorgd dat we steeds ouder worden. En dus meer mensen op de planeet.
Als er 4 miljard mensen zouden zijn (en dan evenwichtig verdeeld over de planeet) dan krijgt zo'n virus weinig kans om over te springen. Onwetendheid is namelijk ook geen oorzaak meer (zoals met de uitbraak van de pest vroeger).
Maar met de instelling "En dat het niet zo heel erg is als er eens flink aan de boom geschud wordt." daar ben ik het dan niet mee eens
Toch ben ik het daar niet mee eensquote:Op vrijdag 27 maart 2020 11:51 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ach schei toch uit.![]()
Dit komt neer op "Ik weet dat het zo is maar ik zeg het niet hardop want er zijn nog te veel mensen voor wie de waarheid te hard is en ik zou me er dus niet populair mee maken"
Verlenging, absoluut verlenging. Zeker met een maand, daarna weer verder kijken.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 12:04 schreef Aurelius het volgende:
Wat verwachten jullie dinsdag in de persconferentie van Rutte? Verlenging huidige maatregelen? Nieuwe maatregelen? Verzachting maatregelen?
Het ging mij puur om het punt van de overbevolking en dat het, gezien vanuit een helicopterview, goed zou zijn als de wereldbevolking zou krimpen. Doordat dit een onbespreekbaar onderwerp is gebeurt dit nu op deze manier.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 11:59 schreef wdn het volgende:
[..]
Toch ben ik het daar niet mee eens
Doden zullen er altijd vallen en het aantal doden vanwege corona valt nog best mee. Waar het om gaat is of er doden vallen waar dit voorkomen had kunnen worden. Dat iemand een slechte gezondheid heeft is aan die persoon zelf. Maar zelfs dan kan die persoon voorkomen besmet te raken.
Ik ben zelf gewoon aan het werk (op de zaak, niet op afstand) en ook de volledige afgelopen 2 weken zelfs. Als enige dat wel. Kwestie van een beetje opletten wie ik tegen kom onderweg maar dit virus ga ik niet krijgen de komende dagen/weken
Nee, maar in Milaan hebben ze geprobeerd de restaurants open te houden mits men maar veel afstand van elkaar hield. Dat werkte niet want er kwamen nauwelijks klanten onder die omstandigheden. Been there, done that, didn't workquote:
ja ik had al een week geen werk meer voor de sluiting van de restaurantsquote:Op vrijdag 27 maart 2020 12:14 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, maar in Milaan hebben ze geprobeerd de restaurants open te houden mits men maar veel afstand van elkaar hield. Dat werkte niet want er kwamen nauwelijks klanen onder die omstandigheden. Been there, done that, didn't work
Ik gok op een verlenging van 2 weken van de maatregelen. Verzwaren zie ik nog niet gebeuren.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 12:04 schreef Aurelius het volgende:
Wat verwachten jullie dinsdag in de persconferentie van Rutte? Verlenging huidige maatregelen? Nieuwe maatregelen? Verzachting maatregelen?
Verlenging van in ieder geval 2 weken.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 12:04 schreef Aurelius het volgende:
Als ze iets af zouden zwakken verwacht ik dat basisscholen weer open gaan. Zou voor veel mensen al veel schelen en denk dat het risico daarvan beperkt is.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 12:04 schreef Aurelius het volgende:
Dit, tel daarbij dat het werkelijke aantal doden hoger is volgens de huisartsen. Nl staat op nu zelfs boven Iran als je het aantal doden per miljoen inwoners rekentquote:Op vrijdag 27 maart 2020 14:43 schreef skrn het volgende:
Alleen verlenging.
Ik ben niet echt verrast door het aantal doden, het is pas 2 weken terug dat een begin werd gemaakt met passende maatregelen.
ze testen toch al met dat malariamedicijn? zijn al genoeg mensen mee genezen.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 11:31 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ook niet, veel langer. Het duurt nog wel ff voor er een vaccin is of groeps-immuniteit en voor die tijd is het een no go
Hoeveel precies, heb je daar een bron van want voor zover mij bekend zijn er pas nu studies gaande?quote:Op vrijdag 27 maart 2020 15:19 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
zijn al genoeg mensen mee genezen.
tot 1 julo?quote:Op vrijdag 27 maart 2020 12:05 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Verlenging, absoluut verlenging. Zeker met een maand, daarna weer verder kijken.
Je gaat hier wel van het meest optimistische scenario uit. Ik ga ervan uit dat de piek rond mei/juni zal liggen en dat we pas weer rond augustus de boel wat draaiende gaan zien.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 15:48 schreef Pvt.Webster het volgende:
Persco dinsdag:
Ik denk een verlenging van 2 tot 4 weken voor horeca, sportscholen en contactberoepen. Zouden ze een uitzondering maken voor restaurants? Qua tafels is het aantal mensen en de afstand beter te verdelen dan in bv. disco’s en kroegen.
Scholen is een lastige. Als je dat gaat verlengen met een maand zit je in mei al direct met de meivakantie. Dus dan kan je dat net zo goed dicht houden tot juni. Maarja, dan begint de zomervakantie ook al bijna![]()
Denk dat vanaf juni/juli alles langzaam, gefaseerd, op gang komt. Als de cijfers een beetje meezitten. En dat is dan landelijk. Vakanties in het buitenland kun je denk ik vergeten deze zomer.
Ik hoop toch echt niet dat ze een uitzondering gaan maken voor restaurants. Het is allemaal gevaarlijk. Liever dan de scholen weer gefaseerd openen. Lijkt me iets crucialer dan een hapje kunnen eten. Maar daar lopen nu onderzoeken naar (verspreiding onder kinderen), dus het zal daar wel vanaf hangen.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 15:48 schreef Pvt.Webster het volgende:
Persco dinsdag:
Ik denk een verlenging van 2 tot 4 weken voor horeca, sportscholen en contactberoepen. Zouden ze een uitzondering maken voor restaurants? Qua tafels is het aantal mensen en de afstand beter te verdelen dan in bv. disco’s en kroegen.
Ik denk het ff niet, ze zijn al bij Duitsland aan het leuren voor IC plaatsen daar. Hier de scholen en de horeca open en ondertussen de IC's in Dl volgooienquote:Op vrijdag 27 maart 2020 15:48 schreef Pvt.Webster het volgende:
Persco dinsdag:
Ik denk een verlenging van 2 tot 4 weken voor horeca, sportscholen en contactberoepen. Ook thuiswerken etc. dus. Zouden ze een uitzondering maken voor restaurants? Qua tafels is het aantal mensen en de afstand beter te verdelen dan in bv. disco’s en kroegen.
Scholen is een lastige. Als je dat gaat verlengen met een maand zit je in mei al direct met de meivakantie. Dus dan kan je dat net zo goed dicht houden tot juni. Maarja, dan begint de zomervakantie ook al bijna![]()
Denk dat vanaf juni/juli alles langzaam, gefaseerd, op gang komt. Als de cijfers een beetje meezitten. En dat is dan landelijk. Vakanties in het buitenland kun je denk ik vergeten deze zomer.
Vrijwel alle universiteiten hebben al besloten de rest van het lesjaar geen fysiek les meer te geven (dus ook na 1 juni nog dicht). Hoge scholen zullen wel hetzelfde gaan doen.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 15:48 schreef Pvt.Webster het volgende:
Persco dinsdag:
Ik denk een verlenging van 2 tot 4 weken voor horeca, sportscholen en contactberoepen. Ook thuiswerken etc. dus. Zouden ze een uitzondering maken voor restaurants? Qua tafels is het aantal mensen en de afstand beter te verdelen dan in bv. disco’s en kroegen.
Er is geen moeder aarde. En zeker niet iets dat een wil heeft. Alles wat kan gebeuren gebeurt gewoon eens.quote:Op maandag 30 maart 2020 01:57 schreef Zwolsboy het volgende:
Tja misschien wil moeder aarde dat wij mens flink gaan uitdunnen, terug naar 4 miljard bijv.
Te veel mensen op de aarde gaat een keer mis, kennelijk hebben we dat nu bereikt... en dunnen ze de ouderen/zwakkeren eerst.
Zolang er geen medicijn komt blijft dit door gaan...
Dat is ook mijn verwachting. Dit kabinet laat de economie niet zomaar naar de knoppen gaan. De uitgerangeerde oudjes laten ze dan wel weer naar de knoppen gaan door ze niet meer op te nemen op de IC.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 15:50 schreef asco het volgende:
April/Mei dood en verderf
Mei/Juni afname/acceptatie
Juli "We moeten door" (iets in die trant)
Dit inderdaad. Zeker nu dat vandaag bekend werd dat het effect van de maatregelen tegenvalt.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 12:05 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Verlenging, absoluut verlenging. Zeker met een maand, daarna weer verder kijken.
Waarom denk je dat het anders zal gaan dan in China.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 15:18 schreef Shreyas het volgende:
Na de zomervakantie denk ik, dus begin september
Is het in China al klaar dan? Bovendien is China een land dat zichzelf veel beter kan isoleren. Bij ons zijn de grenzen met België en Duitsland nog steeds open hoor, voor zorgpersoneel dat net over de grens woont, dat soort situaties heb je niet in China.quote:Op maandag 30 maart 2020 13:05 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Waarom denk je dat het anders zal gaan dan in China.
Kijk naar de China-curve. Nederland volgt deze zo'n beetje op de voet.
Duidelijk niet dus.quote:Op maandag 30 maart 2020 13:08 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/china/
Hoezo bijna geen nieuwe sterfgevallen. En dat op een bevolking van 1,3 miljard.quote:
Nog altijd meer dan 2000 geregistreerde besmettingen, het werkelijke aantal is nog iets hoger. Ik weet niet waarom je op basis daarvan concludeert dat corona bijna over is in China.quote:Op maandag 30 maart 2020 13:16 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Hoezo bijna geen nieuwe sterfgevallen. En dat op een bevolking van 1,3 miljard.
Moeten we de slachtoffers van de keukentrapjes ook gaan bijhouden?
Door de jaren heen zijn er altijd (griep)-virussen in de lucht. De laatste die noemenswaardig was, was de Spaanse griep van ruim 100 jaar geleden. Volgens mij is het eerder bijzonder dat we de laatste decennia niks hebben gehad, dan dat dit nu op ons pad komt...quote:Op maandag 30 maart 2020 13:20 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nog altijd meer dan 2000 geregistreerde besmettingen, het werkelijke aantal is nog iets hoger. Ik weet niet waarom je op basis daarvan concludeert dat corona bijna over is in China.
Mexicaanse griep (2009/2010): Meer dan 13000 doden, niet noemenswaardig?quote:Op maandag 30 maart 2020 13:25 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Door de jaren heen zijn er altijd (griep)-virussen in de lucht. De laatste die noemenswaardig was, was de Spaanse griep van ruim 100 jaar geleden. Volgens mij is het eerder bijzonder dat we de laatste decennia niks hebben gehad, dan dat dit nu op ons pad komt...
Poe poe, en vergeet de keukentrapjes niet.....quote:Op maandag 30 maart 2020 13:28 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Mexicaanse griep (2009/2010): Meer dan 13000 doden
Met deze post diskwalificeer je jezelf volledig. Je kan ook gewoon toegeven dat je er volledig naast zat.quote:Op maandag 30 maart 2020 13:29 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Poe poe, en vergeet de keukentrapjes niet.....
Nee, een aantal van 13.000 is totaal niet terug te vinden in de mondiale statistieken die "er toe doen". Er zijn altijd duizenden virussen in de lucht en vrjiwel allemaal heeft de mensheid die onder controle. Af en toe kost dat een aantal 80-plussers met "een zekere BMI-score" dat het leven, maar die zouden anders een paar dagen later door hart- en vaatziekten of een longontsteking zijn overleden, of wellicht met de scootmobiel in de sloot zijn beland.quote:Op maandag 30 maart 2020 13:30 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Met deze post diskwalificeer je jezelf volledig. Je kan ook gewoon toegeven dat je er volledig naast zat.
quote:Op maandag 30 maart 2020 13:35 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Nee, een aantal van 13.000 is totaal niet terug te vinden in de mondiale statistieken die "er toe doen".
Vakantie vieren in eigen land wordt het motto komende zomer dan, op zich niet slecht om zo de horeca weer een boost te geven.quote:Op maandag 30 maart 2020 13:44 schreef vipergts het volgende:
Verlengen tot eind april, mei neemt het af in juni starten we weer. Vakantie, uitjes kaartjes voor evenmenten die niet uitgevoerd worden tot september worden gecanceld veel mensen krijgen maar een klein deel van het geld terug of een voucher met waardeloze voorwaarden.
Zolang er geen vaccin is en de wereldbevolking niet immuun zal er niet tot nauwelijks vliegtoerisme mogelijk zijn. De meeste landen gaan na het terugdringen van de uitbraak over tot minimaal 14 dagen quarantaine na aankomst en dat is voor toeristen geen leuk vooruitzicht. China is compleet dicht, gezinnen moeten nu kiezen of ze bijv. in China blijven of in de US gaan wonen als de partners verschillende nationaliteiten hebben. Blijf je als amerikaan in China dan kan je ook voor onbepaalde tijd je familie in de VS niet meer bezoeken, eenmaal eruit, kom je er niet meer in.quote:Op maandag 30 maart 2020 13:58 schreef zipcon het volgende:
Ik verwacht ook dat in juli enkele zaken weer mogelijk zijn zoals een restaurantbezoek, een museum en zelfs winkelen tijdens de solden (waar we nu gesloten deuren zien van grote ketens).
Reizen, grote sportevenementen en festivals zijn pas in te beelden vanaf het najaar. Landen in Afrika en Zuid-Amerika zijn pas begonnen aan de curve, om daar al voor te boeken is hoogst onzeker.
Nu de Olympische Spelen uitgesteld zijn kondigt Japan op een paar dagen tijd al een forse lijst van inreisverboden aan voor een derde van de wereld. Dat kan plots wel... Dus ook het buitenland kan impact hebben op de planning van hier uit.
En in oktober komt de tweede golf.quote:Op maandag 30 maart 2020 13:44 schreef vipergts het volgende:
Verlengen tot eind april, mei neemt het af in juni starten we weer. Vakantie, uitjes kaartjes voor evenmenten die niet uitgevoerd worden tot september worden gecanceld veel mensen krijgen maar een klein deel van het geld terug of een voucher met waardeloze voorwaarden.
Dat weet niemand maar ik denk het niet. Ik hoop op het scenario dat er all heel vel mensen wat gehad hebben met minimale klachten.quote:
Ik hou het wel in gedachte, het is vaker gebeurd. Al wil ik me ook liever verheugen op de zomer trouwens.quote:Op maandag 30 maart 2020 14:38 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat weet niemand maar ik denk het niet. Ik hoop op het scenario dat er all heel vel mensen wat gehad hebben met minimale klachten.
Dit bewijst toch helemaal mijn gelijk.quote:
complete waanzin, als je die aantallen afzet tegenover de slachtoffers agv longkanker (dankzij roken), hart- en vaatziekten (dankzij roken, vet eten en niet bewegen).quote:In juni 2009 verklaarde de WHO de Mexciaanse griep officieel tot pandemie. Vanuit Mexico verspreidde het virus zich snel naar omliggende landen. Ook Europa ontkwam er niet aan. In Nederland raakten uiteindelijk bijna 1500 mensen besmet. 54 van hen overleefden het niet.
Ik doe nog een voorspelling dat er tegen die tijd geopolitieke belangen gaan meespelen, en dat het daardoor nog veel langer gaat durenquote:Op zaterdag 4 april 2020 13:49 schreef LeesFoknl het volgende:
IK denk een half jaar en dan heeft men een antivirus of iets, en dan een half jaar nog eens voordat dat ook in de hele wereld, beschikbaar en toegediend is. Op wat echt derde wereld landen en oorlogsgebieden na, daar zou het nog eens een jaar kunnen duren.
Maar dat is dan redelijk lokaal, gebieden waar je dan gewoon weg moet blijven.
Niemand durft die call te maken, op zich is dat goed want ooit zul je zelf eens in de groep met verliezers zitten. Maar statistisch niet te weerleggenquote:Op maandag 30 maart 2020 15:02 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dit bewijst toch helemaal mijn gelijk.
Die Mexicaanse griep stelt geen bal voor. En da's de enige die wordt genoemd vanaf de Spaanse griep.
[..]
complete waanzin, als je die aantallen afzet tegenover de slachtoffers agv longkanker (dankzij roken), hart- en vaatziekten (dankzij roken, vet eten en niet bewegen).
Compleet mesjogge om de hele wereldeconomie lam te leggen (dat kost veel meer mensenlevens) dan om een aantal levensdagen van een handjevol hoogbejaarden met hoge BMI te rekken.
Het probleem is dat als we de economie níet stil leggen, dat dan alle artsen bezig zijn met COVID-19 slachtoffers en dus juist niet meer bezig zijn met andere zorg, met alle consequenties van dien. Dat betekent dus ook dat artsen geen ruimte meer hebben voor zeer goed behandelbare aandoeningen, zoals astma-exacerbaties, ontregelde suikerziektes, spoedoperaties, oncologische zorg, enzovoort, enzovoort.quote:Op maandag 30 maart 2020 15:02 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Die Mexicaanse griep stelt geen bal voor. En da's de enige die wordt genoemd vanaf de Spaanse griep.
[..]
complete waanzin, als je die aantallen afzet tegenover de slachtoffers agv longkanker (dankzij roken), hart- en vaatziekten (dankzij roken, vet eten en niet bewegen).
Compleet mesjogge om de hele wereldeconomie lam te leggen (dat kost veel meer mensenlevens) dan om een aantal levensdagen van een handjevol hoogbejaarden met hoge BMI te rekken.
We zien nú al 30% minder kankerdiagnoses in sommige ziekenhuizen. Als je dan denkt dat we het virus maar zijn vrije loop moeten gaan doen voor de economie, probeer maar eens uit te zoeken hoeveel diagnoses van kanker en andere (in vroeg stadia) behandelbare aandoeningen ze afgelopen maanden in Lombardije hebben opgespoord. Nul, niks nada.quote:Op maandag 30 maart 2020 15:02 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
[..]
Je maakt het er zelf ook niet echt duidelijker op.quote:Op zaterdag 4 april 2020 22:14 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
We zien nú al 30% minder kankerdiagnoses in sommige ziekenhuizen. Als je dan denkt dat we het virus maar zijn vrije loop moeten gaan doen voor de economie, probeer maar eens uit te zoeken hoeveel diagnoses van kanker en andere (in vroeg stadia) behandelbare aandoeningen ze afgelopen maanden in Lombardije hebben opgespoord. Nul, niks nada.
Je kan zeggen dat 30% diagnoses missen / te laat opsporen niet goed is en dat we daarom minder op COVID-19 moeten focussen, maar als we dat gaan doen, wordt deze 30% snel 100%.
Maarja, dit past vast niet goed in je overgesimplificeerde werkelijkheid.
Simpele versie: Als we de economie open gooien, sluit de medische wereld voor alles wat niet COVID-19 is.quote:Op zaterdag 4 april 2020 22:25 schreef PP_Sound het volgende:
[..]
Je maakt het er zelf ook niet echt duidelijker op.
Lijkt me niet, er zullen dan keuzes gemaakt worden.quote:Op zaterdag 4 april 2020 22:27 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Simpele versie: Als we de economie open gooien, sluit de medische wereld voor alles wat niet COVID-19 is.
Ja, en de keuze die we dan gaan maken is alle spoedeisende hulp voor gaat, en de rest van de medische wereld tot stilstand komt. Iets met de eed van een of andere gekke Griek.quote:Op zaterdag 4 april 2020 22:28 schreef PP_Sound het volgende:
[..]
Lijkt me niet, er zullen dan keuzes gemaakt worden.
Grootste probleem wat er nu speelt is dat mensen met serieuze klachten uit angst wegblijven bij huisarts en ziekenhuis.quote:Op zaterdag 4 april 2020 22:30 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Ja, en de keuze die we dan gaan maken is alle spoedeisende hulp voor gaat, en de rest van de medische wereld tot stilstand komt. Iets met de eed van een of andere gekke Griek.
Dat had de zorg niet aan gekund!quote:Op zaterdag 4 april 2020 20:17 schreef Gremen het volgende:
Te lang.
Als we een maand geleden iedereen besmet hadden laten worden, waren we er nu klaar mee.
Wat zal er volgend jaar gebeuren, weer alles 3 maanden stil leggen? Dat is niet houdbaar
Het grootste probleem is dat zodra het virus vrij rondwaart, deze patienten niet eens meer de mogelijkheid hebben om naar de arts te gaan, omdat deze te druk zijn met COVID patienten.quote:Op zaterdag 4 april 2020 22:34 schreef PP_Sound het volgende:
[..]
Grootste probleem wat er nu speelt is dat mensen met serieuze klachten uit angst wegblijven bij huisarts en ziekenhuis.
Dat virus waart al langer rond dan we denken en het is nogal kortzichtig om alle ziekenhuiszorg te richten op een ziekte waar het lichaam het zelf moet regelen.quote:Op zaterdag 4 april 2020 22:35 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Het grootste probleem is dat zodra het virus vrij rondwaart, deze patienten niet eens meer de mogelijkheid hebben om naar de arts te gaan, omdat deze te druk zijn met COVID patienten.
Als de patiënten in de gang liggen naar adem te happen, zal ik ze behandelen en niet zeggen dat ze het zelf moeten regelen.quote:Op zaterdag 4 april 2020 22:40 schreef PP_Sound het volgende:
[..]
Dat virus waart al langer rond dan we denken en het is nogal kortzichtig om alle ziekenhuiszorg te richten op een ziekte waar het lichaam het zelf moet regelen.
Leuk he, dat internet. Waar iedereen zonder verder te kijken dan z'n neus langs is de grootste ondoordachte onzin de wereld inslingert. De users die nog wel wat nadenken zijn de enige reden dat het toch nog wel interessant is af en toe hier te kijken (maar dit geldt eigenlijk wel voor het hele internet).quote:Op zaterdag 4 april 2020 22:14 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
We zien nú al 30% minder kankerdiagnoses in sommige ziekenhuizen. Als je dan denkt dat we het virus maar zijn vrije loop moeten gaan doen voor de economie, probeer maar eens uit te zoeken hoeveel diagnoses van kanker en andere (in vroeg stadia) behandelbare aandoeningen ze afgelopen maanden in Lombardije hebben opgespoord. Nul, niks nada.
Je kan zeggen dat 30% diagnoses missen / te laat opsporen niet goed is en dat we daarom minder op COVID-19 moeten focussen, maar als we dat gaan doen, wordt deze 30% snel 100%.
Maarja, dit past vast niet goed in je overgesimplificeerde werkelijkheid.
Je kan ook geen maandenlang mensen in lockdown gaan houden. En dat gaan mensen ook niet accepteren wat gaat resulteren in grootschalige opstanden. Nog maar niet te denken over de grootschalige financiële gevolgen voor de economie. Voor de mensen grote werkloosheid en psychische klachten. Er zal toch eens een afweging moeten gemaakt worden. Desnoods zetten we alle risicogroepen in lockdown. Kunnen wij weer door met ons leven i.p.v miljoenen banen op het spel zetten en bedrijven om zeep helpen. Vind het echt ridicuul wat er nu gebeurd.quote:Op zaterdag 4 april 2020 22:27 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Simpele versie: Als we de economie open gooien, sluit de medische wereld voor alles wat niet COVID-19 is.
Er zijn inmiddels echte artsen die de noodklok luiden omdat er veel mensen met klachten wegblijven uit angst.quote:Op zaterdag 4 april 2020 22:41 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Als de patiënten in de gang liggen naar adem te happen, zal ik ze behandelen en niet zeggen dat ze het zelf moeten regelen.
Maar is goed, hier gaan we dus niet uitkomen. Jij bent iemand die ver van de medische wereld staat, ik ben arts. Als jij denkt dat je beter weet hoe artsen reageren in crisissituaties, dan heb je het recht op die mening en zal ik hieraan niet meer proberen te tornen.
Dit, er zijn er nog echt niet. En een lockdown betekent alleen maar uitstel van executie. Als iedereen weer lekker sociaal gaat doen, dan zijn we een maand later weer de pineut.quote:
Dat krijg ik ook mee, ik ken enkele van die artsen nog van mijn coschappen. Ik ontken ook nergens dat er nu geen zorgverlies is (sterker nog, ik stel specifiek dat dit er wél is). Ik denk ook dat dit weer op moet starten en dat poli's weer moeten gaan draaien zodat iedereen zorg kan krijgen die hij/zij verdient. De vraag is alleen hoe lang deze zorg kan blijven doorgaan, zodra het virus vrij rondwaart bij het open gooien van de economie. Alle specialisten zeggen: zeer kort.quote:Op zaterdag 4 april 2020 22:49 schreef PP_Sound het volgende:
[..]
Er zijn inmiddels echte artsen die de noodklok luiden omdat er veel mensen met klachten wegblijven uit angst.
Er is ook nog ruim voldoende capaciteit beschikbaar voor die mensen,
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou idd, door al dat onzin geneuzel is het steeds minder leuk om hier mee te lezen en de interessante verhalen die van waarde zijn mee re lezen. Want dat wordt zo ondergesneeuwd door troep... erg zonde!quote:Op zaterdag 4 april 2020 22:44 schreef wpor het volgende:
[..]
Leuk he, dat internet. Waar iedereen zonder verder te kijken dan z'n neus langs is de grootste ondoordachte onzin de wereld inslingert. De users die nog wel wat nadenken zijn de enige reden dat het toch nog wel interessant is af en toe hier te kijken (maar dit geldt eigenlijk wel voor het hele internet).
quote:Op zaterdag 4 april 2020 22:53 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Dat krijg ik ook mee, ik ken enkele van die artsen nog van mijn coschappen. Ik ontken ook nergens dat er nu geen zorgverlies is (sterker nog, ik stel specifiek dat dit er wél is). Ik denk ook dat dit weer op moet starten en dat poli's weer moeten gaan draaien zodat iedereen zorg kan krijgen die hij/zij verdient. De vraag is alleen hoe lang deze zorg kan blijven doorgaan, zodra het virus vrij rondwaart bij het open gooien van de economie. Alle specialisten zeggen: zeer kort.
Ik ben absoluut voor een voorzichtige, evidence based, afweging, maar niet voor het blind open gooien van de economie.Mijn probleem is dat er soort van tunnelvisie aan het ontstaan is, een virus ga je niet tegenhouden en op bepaald moment moet je aanvaarden dat moeder natuur machtiger is dan de mens.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat laatste geeft ook wel goed gevoel op een bepaalde manier.quote:Op zaterdag 4 april 2020 23:03 schreef PP_Sound het volgende:
[..]
Mijn probleem is dat er soort van tunnelvisie aan het ontstaan is, een virus ga je niet tegenhouden en op bepaald moment moet je aanvaarden dat moeder natuur machtiger is dan de mens.
Mensen moeten eens ophouden met hun gezeur over vakantie en uitjes, dan ga je een jaartje keer niet op vakantie, net zoals dat ik doodziek word van dat gezeur over al die mensen die gerepatrieerd moeten worden. Van die "avonturiers" die op vakantie moeten naar Peru, want spannend! Ja en nu heb je spannend en dan moet Nederland het oplossen.quote:Op maandag 30 maart 2020 13:44 schreef vipergts het volgende:
Ik snap sowieso die repatriëringsvluchten niet echt. Waarom blijf je daar niet gewoon nog even? Dat hadden mensen anders toch ook gedaan als er geen coronacrisis was. Ik wist het wel iig. Dichtbevolkt Nederland is waar je sowieso niet moet zijn.quote:Op zaterdag 4 april 2020 23:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mensen moeten eens ophouden met hun gezeur over vakantie en uitjes, dan ga je een jaartje keer niet op vakantie, net zoals dat ik doodziek word van dat gezeur over al die mensen die gerepatrieerd moeten worden. Van die "avonturiers" die op vakantie moeten naar Peru, want spannend! Ja en nu heb je spannend en dan moet Nederland het oplossen.
We moeten gewoon wachten op een vaccin, of een goed medicijn, en tot die tijd het beste ervan maken.quote:Op zaterdag 4 april 2020 22:52 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Dit, er zijn er nog echt niet. En een lockdown betekent alleen maar uitstel van executie. Als iedereen weer lekker sociaal gaat doen, dan zijn we een maand later weer de pineut.
Medicijn tegen een virus?quote:Op zaterdag 4 april 2020 23:23 schreef Toefjes het volgende:
[..]
We moeten gewoon wachten op een vaccin, of een goed medicijn, en tot die tijd het beste ervan maken.
Ik begrijp je punt, maar het weer open laten gaan van restaurants heeft nu wel de laagste prioriteitquote:Het zou mooi zijn als het dusdanig onder controle is dat bijvoorbeeld restaurants weer open mogen. Met de tafels verder uit elkaar. En dat zo, op een veilige manier we langzaam aan weer verantwoord aan de gang kunnen. Dat we een manier vinden om met het virus om te gaan.
Dat is maar de vraag. Tegen sommige virussen is nooit een vaccin gevonden, bijvoorbeeld HIV.quote:Ik heb trouwens wel vertrouwen hoor. Elke wetenschapper is volgens mij nu bezig met dit probleem. En een oplossing zál gevonden worden. Maar het wordt een zaak van de lange adem.
Heb een nichtje, ging backpacken down under, met werkvergunning, voor als dat nodig zou zijn.quote:Op zaterdag 4 april 2020 23:13 schreef Discombobulate het volgende:
Ik snap sowieso die repatriëringsvluchten niet echt. Waarom blijf je daar niet gewoon nog even? Dat hadden mensen anders toch ook gedaan als er geen coronacrisis was. Ik wist het wel iig. Dichtbevolkt Nederland is waar je sowieso niet moet zijn.
Vind ik ook. Zelfs als het mij mijn leven zou kosten.quote:Op zaterdag 4 april 2020 23:07 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat laatste geeft ook wel goed gevoel op een bepaalde manier.
Ik ben slecht in reageren in stukjes.quote:Op zaterdag 4 april 2020 23:33 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Medicijn tegen een virus?
[..]
Ik begrijp je punt, maar het weer open laten gaan van restaurants heeft nu wel de laagste prioriteit
[..]
Dat is maar de vraag. Tegen sommige virussen is nooit een vaccin gevonden, bijvoorbeeld HIV.
De enige andere oplossing is dat waarschijnlijk genoeg mensen immuun zijn, zodat het virus vanzelf ''uitsterft'' doordat er te weinig mensen meer besmet kunnen raken. Of hopen dat het virus muteert en minder ''sterk'' wordt.
Uitzonderingen zijn er altijd. Zo zijn er ook mensen die beweren twee keer de mazelen of de bof te hebben gehad. Dit kan zijn dat ze inderdaad nooit goed hersteld waren, of misschien hadden ze wel een virusinfectie met nagenoeg dezelfde symptomen..quote:Op zaterdag 4 april 2020 23:39 schreef Toefjes het volgende:
3. De immuniteit is een theorie. Er zijn mensen al dubbel besmet geraakt, al kan dat ook zijn dat het zo was dat ze niet voldoende hersteld waren. Het is nog te vroeg om daar iets zinnigs over te zeggen. Zelfs de experts weten het volgens mij nog niet.
Ik hoop van harte dat de theorie correct isquote:Op zaterdag 4 april 2020 23:42 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Uitzonderingen zijn er altijd. Zo zijn er ook mensen die beweren twee keer de mazelen of de bof te hebben gehad. Dit kan zijn dat ze inderdaad nooit goed hersteld waren, of misschien hadden ze wel een virusinfectie met nagenoeg dezelfde symptomen..
Maar het kan ook zijn dat 0,01 promille het ook écht twee keer kan krijgen. Op zich valt het nog te overzien dan. Het is nog nergens uit gebleken dat mensen op grote schaal meerdere keren het corona virus kunnen krijgen.
Dood gaan hoort bij het levenquote:Op zaterdag 4 april 2020 23:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Vind ik ook. Zelfs als het mij mijn leven zou kosten.
Ben het met je eensquote:Op zaterdag 4 april 2020 23:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mensen moeten eens ophouden met hun gezeur over vakantie en uitjes, dan ga je een jaartje keer niet op vakantie, net zoals dat ik doodziek word van dat gezeur over al die mensen die gerepatrieerd moeten worden. Van die "avonturiers" die op vakantie moeten naar Peru, want spannend! Ja en nu heb je spannend en dan moet Nederland het oplossen.
Maar, en dat is waar ook steeds meer medische specialisten op wijzen, dit is tegelijkertijd een discussie die breder is dan een medische discussie. Ik snap hoe jij er als arts op reageert en vanuit jouw eed moet je natuurlijk uiteindelijk alles doen voor het individu, maar uiteindelijk moeten er misschien maatschappelijke keuzes gemaakt worden.quote:Op zaterdag 4 april 2020 22:53 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Ik ben absoluut voor een voorzichtige, evidence based, afweging, maar niet voor het blind open gooien van de economie.
Nou is dat onduidelijk, want we hebben geen goed beeld van hoeveel mensen nu eigenlijk al immuun zijnquote:Op zaterdag 4 april 2020 23:43 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik hoop van harte dat de theorie correct isDan kunnen we relatief snel deze ellende achter ons laten.
Toevallig heb ik familieleden die gerepatrieerd worden en toevallig uit het aangehaalde voorbeeld (Peru). Dat land is ook in lockdown gegaan en niemand mag nog naar buiten. Dan ben je toch liever deze onzekere maanden in Nederland dan in een land als Peru waar je a) helemaal niets mag behalve op je hotelkamer zitten en b) als er wat gebeurt kun je beter in een Nederlands ziekenhuis terechtkomen.quote:Op zaterdag 4 april 2020 23:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik snap sowieso die repatriëringsvluchten niet echt. Waarom blijf je daar niet gewoon nog even? Dat hadden mensen anders toch ook gedaan als er geen coronacrisis was. Ik wist het wel iig. Dichtbevolkt Nederland is waar je sowieso niet moet zijn.
Ik ervaar de sluiting van goede eetgelegenheden als een groot gemis aangezien ik veel onderweg ben. Dan wil je iets fatsoenlijks eten in plaats van snacks. De horeca mag wat mij betreft wel open, maar de bijeenkomstfunctie moet de mogelijkheid bieden om op voldoende afstand van elkaar te zitten.quote:Op zaterdag 4 april 2020 23:33 schreef Shreyas het volgende:
Ik begrijp je punt, maar het weer open laten gaan van restaurants heeft nu wel de laagste prioriteit
Je gaat er van uit dat mensen dan weer gewoon evenementen, theaters, restaurants, etc. gaan bezoeken.quote:Op zaterdag 4 april 2020 23:57 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar, en dat is waar ook steeds meer medische specialisten op wijzen, dit is tegelijkertijd een discussie die breder is dan een medische discussie. Ik snap hoe jij er als arts op reageert en vanuit jouw eed moet je natuurlijk uiteindelijk alles doen voor het individu, maar uiteindelijk moeten er misschien maatschappelijke keuzes gemaakt worden.
Dat is dan ook het onderliggende fundament onder het crisistriagesysteem. Daarvan is expliciet gezegd dat het niet uitsluitend een medische afweging is, maar hoofdzakelijk een ethische afweging waarbij het belang van de samenleving voor het belang van het individu gaat. Wellicht, en ik gebruik expliciet het woord wellicht, moet zo'n triageafweging op grotere schaal gemaakt worden en niet alleen op individueel niveau. Wat we in feite natuurlijk ook gedaan hebben door niet volledig in lockdown te gaan.
Je kunt het vergelijken met de griepafweging, waarbij we de (over)sterfte voor lief nemen. In feite triage op landelijk niveau.
Nee omdat er niet getest wordt....quote:Op zaterdag 4 april 2020 23:59 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nou is dat onduidelijk, want we hebben geen goed beeld van hoeveel mensen nu eigenlijk al immuun zijn
Ach, horeca... mensen moeten toch eten dus die omzet verschuift alleen.quote:Op zondag 5 april 2020 00:44 schreef KNAK het volgende:
Als horecaondernemer zijnde met 2 bedrijven mag het van mij wel afgelopen zijn. Echter zie ik niet gebeuren zolang er zoveel heibel en heisa rondgaat, zoveel dagelijkse besmettingen/doden in NL en erbuiten dat men het riskeert restaurants en cafe's open te gooien. Ook niet als er strenge voorzorgsmaatregelen gelden, zoals 1.5m tussen tafeltjes/barkrukken etc. Dat gaat gewoon niet.
28 april gaat dan ook weer verlengen worden, voor zover we 28 gaan halen; komende dagen lekker weer, mogelijk dat door het volk wat na maandenlang grijs, winderig en koud kl#teweer er op uit gaat ervoor gaat zorgen dat we nog veel strengere en diepgaande maatregelen gaan krijgen.
Huh?quote:Op zondag 5 april 2020 00:34 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Je gaat er van uit dat mensen dan weer gewoon evenementen, theaters, restaurants, etc. gaan bezoeken.
Natuurlijk zijn het ook maatschappelijke beslissingen, hoe kom je erbij dat het alleen individuele beslissingen zijn? Alle individuen hebben besloten dat alle kroegen dichtgaan?quote:Het zijn individuele beslissingen, niet van de maatschappij als geheel of de overheid.
Nee, ik bedoel dat het individu beslist of hij wel of niet naar de kroeg gaat.quote:Op zondag 5 april 2020 11:28 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Huh?
[..]
Natuurlijk zijn het ook maatschappelijke beslissingen, hoe kom je erbij dat het alleen individuele beslissingen zijn? Alle individuen hebben besloten dat alle kroegen dichtgaan?
Maar voordat het individu die beslissing kan maken moet er eerst maatschappelijk besloten worden dat het individuquote:Op zondag 5 april 2020 11:41 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel dat het individu beslist of hij wel of niet naar de kroeg gaat.
De keuze van het individu kost wel andere mensen hun leven. Toen in België de lockdown kwam hebben sommige jongeren de avond ervoor nog snel lockdownfeestjes gehouden. Door die feestjes sterven er nu 40 mensen per dag extra.quote:Op zondag 5 april 2020 11:41 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel dat het individu beslist of hij wel of niet naar de kroeg gaat.
Mijn (hoop en) verwachting is dat zulke gelegenheden de eerste maanden nog gemeden als de pest zullen worden.
Zolang er geen volledige immumiteit is blijft het risico op een dodelijke ziekte 2x zo hoog als voor Corona
Juist !! Murphy's law!quote:Op maandag 30 maart 2020 02:07 schreef damsco het volgende:
[..]
Er is geen moeder aarde. En zeker niet iets dat een wil heeft. Alles wat kan gebeuren gebeurt gewoon eens.
Ik hoop dan wel onder die jongeren.quote:Op zondag 5 april 2020 11:50 schreef marzman het volgende:
[..]
De keuze van het individu kost wel andere mensen hun leven. Toen in België de lockdown kwam hebben sommige jongeren de avond ervoor nog snel lockdownfeestjes gehouden. Door die feestjes sterven er nu 40 mensen per dag extra.
dat is de grootste ego van NL en jij bent er ook een zo te lezen aan je reacties dus ik begrijp dat welquote:Op zondag 5 april 2020 15:11 schreef matthijst het volgende:
Doe mij maar de Jort Kelder oplossing.
https://www.telegraaf.nl/(...)-over-einde-lockdown
Ik denk vooral ouderen, al zijn er wel wat van die jongeren van die feestjes op de ic beland. Het zijn maar doorberekende cijfers natuurlijk, het is niet dat ze weten welke 40 mensen in de keten van besmettingen zitten die onstaan is op zo'n feestje.quote:Op zondag 5 april 2020 14:54 schreef LeesFoknl het volgende:
[..]
Ik hoop dan wel onder die jongeren.
Net zoals de jongeren hopen dat het vooral oude dikke mensen betreft die sterven op de ic.
Dat is maar de vraag.quote:Op zondag 5 april 2020 15:23 schreef Predator40 het volgende:
[..]
dat is de grootste ego van NL en jij bent er ook een zo te lezen aan je reacties dus ik begrijp dat wel
De absolute aantallen zijn niet relevant. Het gaat om het tijdsbestek waarin.quote:Op zondag 5 april 2020 16:26 schreef matthijst het volgende:
[..]
Dat is maar de vraag.
Goede griepgolf is 10.000 doden. Nu leg je heel Nederland maanden plat, geeft 100.000.000.000 uit en pleurt het land in een recessie.
Wie zijn dan de egoisten?
jij? want overvolle IC's is voor niemand fijnquote:Op zondag 5 april 2020 16:26 schreef matthijst het volgende:
[..]
Dat is maar de vraag.
Goede griepgolf is 10.000 doden. Nu leg je heel Nederland maanden plat, geeft 100.000.000.000 uit en pleurt het land in een recessie.
Overvolle IC's krijg je juist door dit oprekken met maanden?quote:Op zondag 5 april 2020 16:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
jij? want overvolle IC's is voor niemand fijn
Nee.... want door oprekken is de instroom gelijk of lager dan de uitstroom. Dat is waarvoor we het allemaal doen.quote:Op zondag 5 april 2020 16:40 schreef matthijst het volgende:
[..]
Overvolle IC's krijg je juist door dit oprekken met maanden?
Ah, en ze zijn nu niet overvolquote:Op zondag 5 april 2020 16:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nee.... want door oprekken is de instroom gelijk of lager dan de uitstroom. Dat is waarvoor we het allemaal doen.
Volg gewoon de maatregelen na.quote:
Je begrijpt niet dat de cijfers die er nu zijn, er zijn vanwege de genomen maatregelen? En dat het aantal benodigde bedden en het aantal doden een heel stuk hoger zou liggen dan nu, wanneer dit niet zo aangepakt was?quote:Op zondag 5 april 2020 16:26 schreef matthijst het volgende:
[..]
Dat is maar de vraag.
Jawel?quote:Op zondag 5 april 2020 17:58 schreef wpor het volgende:
[..]
Je begrijpt niet dat de cijfers die er nu zijn, er zijn vanwege de genomen maatregelen? En dat het aantal benodigde bedden en het aantal doden een heel stuk hoger zou liggen dan nu, wanneer dit niet zo aangepakt was?
En dat het nu dus 'vergeleken met een goede griepgolf', wel mee lijkt te vallen door alle maatregelen die zijn genomen?
Inderdaad. Anders zou er triage moeten plaatsvinden, en dat gebeurd gelukkig niet. Ze zitten vol, maar niet overvol. De max is niet bereikt.quote:
Zoiets. Ieder moment dat we de boel eerder open gooien dan dat we een werkend vaccin hebben verspreid beginnen we weer van voren af aan.quote:Op zondag 5 april 2020 19:17 schreef ToT het volgende:
Nog anderhalf jaar, tot het vaccin eindelijk veilig getest is en geproduceerd kan worden.
Dit dus idd!quote:Op zondag 5 april 2020 19:29 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Zoiets. Ieder moment dat we de boel eerder open gooien dan dat we een werkend vaccin hebben verspreid beginnen we weer van voren af aan.
Oh zo. Dan let ik niet op?quote:Op zondag 5 april 2020 18:12 schreef matthijst het volgende:
[..]
Jawel?
Punt is juist hoe lang je de economie moet stilleggen en of dat ten koste van alles moet.
Of starten we begin mei weer een beetje op.
De boel blijft echt niet anderhalf jaar nog dicht. Het zal in fases gaan.quote:Op zondag 5 april 2020 19:29 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Zoiets. Ieder moment dat we de boel eerder open gooien dan dat we een werkend vaccin hebben verspreid beginnen we weer van voren af aan.
Dit. Als je Japan, China, Korea, Singapore ziet....quote:Op zondag 5 april 2020 19:31 schreef ToT het volgende:
[..]
MAARRRRRRR.......er wordt ook al gedacht dat de helft van de bevolking sowieso al besmet is en geen symptomen heeft. Als dat waar is, kun je de boel ook binnenkort weer open gooien als er wat extra ic-bedden beschikbaar zijn om die extra patiënten op te vangen, en dan ben je in één klap van alle ellende af.
Dit is totaal niet realistisch, eerder idealistisch.quote:Op zondag 5 april 2020 20:05 schreef crystal_meth het volgende:
Je moet eerst het aantal gevallen zo ver omlaag krijgen dat je van elke besmette persoon alle contacten kan opsporen en in quarantaine plaatsen. Als dat lukt kan je het aantal nieuwe gevallen laag houden wanneer je de maatregelen versoepelt.
Met genoeg mankracht en middelen is het mogelijk, maar dan moet je er voluit voor gaan. Dat betekent desnoods 1000 mensen in quarantaine plaatsen omdat er 1 besmet persoon op de trein zat. En wie pech heeft belandt meerdere keren in quarantaine zonder ooit besmet te zijn. Dat is de prijs die je betaald om een groot deel van de bevolking weer aan het werk te krijgen.
Dat lijkt me de enige realistische optie, tenzij uit het immuniteitsonderzoek zou blijken dat reeds zoveel mensen besmet geweest zijn dat herd immunity vrij snel bereikt kan worden.
Enkele tienduizenden dwingen thuis te blijven is niet realistisch, maar verwachten dat meer dan een miljoen mensen thuis blijven wel?quote:Op zondag 5 april 2020 20:12 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Dit is totaal niet realistisch, eerder idealistisch.
(Hard) Realistisch is de doden voor lief nemen, oudjes en zwakkeren thuis blijven, rest aan het werk.
Hoe kom je er achter dat iemand besmet rond loopt, als 80% milde of zelfs geen symptomen vertoond?quote:Op zondag 5 april 2020 20:25 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Enkele tienduizenden dwingen thuis te blijven is niet realistisch, maar verwachten dat meer dan een miljoen mensen thuis blijven wel?
Is niets idealistisch aan, het is perfect haalbaar als je overtreders streng genoeg straft.
Uitgebreid contact onderzoek van degenen die wel symptomen vertonen. Iedereen waarmee een besmet persoon in contact geweest is testen en in quarantaine plaatsen. Daarom moet je eerst het aantal besmettingen laag genoeg krijgen, zodat je iedereen met symptomen kan testen en op zoek kan gaan naar de bron. Je zal nooit iedereen vinden, maar dat is niet nodig, 70% is al voldoende, dan zal het aantal besmette personen "op vrije voeten" verder dalen. Zo doet Z Korea het momenteel. Met wisselend succes, ze hebben uitbraken in een hospitaal, enkele nursing homes en een kerk, en er komen nieuwe besmettingen uit andere landen terug, maar het aantal nieuwe gevallen is vrij constant de laatste twee weken, gemiddeld 100 per dag. Scholen gaan pas volgende week open, maar de meeste "prep schools" zijn niet gesloten geweest, restaurants zijn open, etc..quote:Op zondag 5 april 2020 21:05 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Hoe kom je er achter dat iemand besmet rond loopt, als 80% milde of zelfs geen symptomen vertoond?
Als we nog 1,5 jaar op deze manier doorgaan dan hoef je de maatregelen niet meer af te schaffen. Die maatregelen worden na de meivakanties weer versoepeld. Scholen weer open e.d.quote:Op zondag 5 april 2020 19:17 schreef ToT het volgende:
Nog anderhalf jaar, tot het vaccin eindelijk veilig getest is en geproduceerd kan worden.
ik denk dat ze het spel van steeds verlenging spelen, in een keer 4 maanden dicht geeft paniek en opstand van het volkquote:Op zondag 5 april 2020 22:15 schreef vipergts het volgende:
[..]
Als we nog 1,5 jaar op deze manier doorgaan dan hoef je de maatregelen niet meer af te schaffen. Die maatregelen worden na de meivakanties weer versoepeld. Scholen weer open e.d.
Volgende ronde verlenging leidt ook tot gedoe. Het begint te kriebelen bij mensen.quote:Op zondag 5 april 2020 22:26 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik denk dat ze het spel van steeds verlenging spelen, in een keer 4 maanden dicht geeft paniek en opstand van het volk
Daarom. Er wordt veel versoepeld denk ik volgende keer.quote:Op zondag 5 april 2020 22:29 schreef eriksd het volgende:
[..]
Volgende ronde verlenging leidt ook tot gedoe. Het begint te kriebelen bij mensen.
Terechte kick,quote:
Lekker vergaderen in Brussel. Eigenlijk is het nu al weer te laat. Als dit resulteert in een of andere enge nieuwe variant dan zitten we zo weer een jaar te kloten.quote:Op maandag 2 januari 2023 19:50 schreef stropdaz het volgende:
[..]
En eerlijk gezegd vind ik dat het land weer traag reageert. In de zin van: "chinezen testen op de vliegvelden"
Vertel dat maar tegen de bewoners van China.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 06:08 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
De ellende is sinds begin 2022 voorbij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |