abonnement Unibet Coolblue
pi_8088221
Hoi allemaal,

Binnenkort (begin maart) ben ik van plan om voor onbepaalde tijd richting Latijns Amerika te gaan. Mijn geheel vastomlijnde plan is om naar Mexico te vliegen en dan zuidwaarts te gaan tot dat ik niet meer zuiderlijker kan. Dat zal dus ergens in Argentinie/Chili zijn. Ik ben ook nog van plan om eventueel nog over te steken naar Afrika mocht ik nog geld en zin hebben, maar dan is het toch zeker al wel een jaartje verder.

Ondertussen heb ik mijn baan per 1 maart opgezegd. Ik ben erg benieuwd hoe het zal zijn om zo lang rond te reizen. Ik ben al wel eens 5 maanden in Australie/Indonesie geweest, maar daarvan waren 3 maanden stage, wat toch echt anders is. Ik ben wel van plan om op sommige plekken wat langer te blijven om bijvoorbeeld ontwikkelingswerk te doen. In het begin zal ik ook mijn kennis van het Spaans wat opvijzelen. Mijn Spaans is net goed genoeg om me te redden (ben 1 keer eerder in Mexico/Guatemala geweest), maar niet goed genoeg om echte gesprekken te hebben met de lokale bevolking. Ik zal uiteraard hier in Nederland ook nog wel wat Spaans gaan bestuderen, maar mijn bedoeling is om ook in Mexico/Guatemala (de landen waar ik het eerst zal zijn) nog cursussen te volgen.

Ik zal gaan proberen om hier op waarschijnlijk onregelmatige tijden verhalen neer te zetten over mijn belevenissen in Midden/Zuid-Amerika. Aangezien ik pas over anderhalve maand wegga zal dat nog wel even duren voordat die verhalen komen. Tot die tijd zou ik graag hier praktische tips zien van mensen die al eerder in dit gebied hebben rondgereisd. Al vast bedankt.

  zaterdag 25 januari 2003 @ 14:25:40 #2
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_8101910
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_8101972
Hoe bereid je je voor om te gaan? Wat heb je al gekocht en wat moet je nog? Neem je een reisgids mee en zo ja welke?
Omdat het nog een tijdje duurt voor je reisverslag komt, lijkt het me leuk als je ons ook laat delen in je voorbereidingen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_8102016
"Voy a Latino America"
Is het niet "Voy a America Latina" ? ofzoiets
  zaterdag 25 januari 2003 @ 14:36:39 #5
42963 El_Catalan
Visca Catalunya!
pi_8102057
Voy a SudAmérica!
L'Unic Equip Catala es El Barça! L'Espanyol a la merda ! No volem fatxas ,las volem lluny!El Barça Guanyará tot aquest any!
pi_8128605
tip 1:

Vermijd het om over land door Colombia te reizen.

tip 2:

Je schreef dat je na Z-Amerika naar Afrika wil oversteken. Dat moet je ruim van tevoren boeken, er zijn nauwelijks of geen verbindingen tussen die continenten.

Succes met de voorbereidingen

pi_8139362
quote:
Op maandag 27 januari 2003 09:51 schreef paricos het volgende:
tip 1:

Vermijd het om over land door Colombia te reizen.


Colombia is juist een van de mooiste landen in die regio, zo niet HET mooiste land

Zelf ben ik met bussen helemaal van de noordkust (Catagena) naar het zuiden gereisd. Prachtige spectaculaire landschappen!
En de meisjes...

  maandag 27 januari 2003 @ 23:36:00 #8
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_8144868
Uhm... tips te over, maar je moet wel een beetje specifieker zijn dan vragen voor ik wat nuttigs kan zeggen...

In de eerste plaats is het inderdaad America Latino. Goed zo Aernout, heb je toch nog wat nuttigs opgestoken van die Peruaanse dames!

Talenschool is zeker aan te raden. Probeer een school te vinden in een wat minder toeristische plaats, aangezien het leren dan het snelste gaat. Als je op een school zit met 100 andere westerlingen zul je verder alleen Engels praten en dat schiet dus niet op. Mexico is dan waarschijnlijk nog het geschikst, volgens mij komt de halve wereld naar Guatemala om daar Spaans te leren. In het topic over Ecuador (zie hierboven) staan ook nog wat tips van mij die gerelateerd zijn aan de talenschool.

Dat oversteken naar Afrika zou ik niet snel doen, in LA is genoeg te zien om een jaar te spenderen, zeker als je ook nog vrijwilligerswerk wilt doen. Ik heb zelf een poosje voor de straatkrant in Argentinië gewerkt wat waanzinnig leuk en leerzaam (ook voor de taal) was!
Maargoed, ik ben een LA-addict...

Over Colombia kan ik je verder geen tips geven, daar ben ik niet geweest. Laat je in ieder geval goed informeren voor je er heen gaat. Oversteken van Panama naar Colombia (Darien-gap) is in elk geval wél onmogelijk, maar dat zul je inmiddels wel hebben gehoord.

Ben zelf geweest in Mexico, Nicaragua, Venezuela, Peru, Bolivia, Brazilië, Argentinië, Uruguay ( ) en Chili, dus wil je wat meer weten dan hoor ik het wel. Je kunt me ook je mailadres geven, als je meer directe info wilt.

Verder wil ik nog even melden dat ik stikjaloers ben!
* terugwil!!!

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_8145110
quote:
Op maandag 27 januari 2003 23:36 schreef Hik het volgende:
Oversteken van Panama naar Colombia (Darien-gap) is in elk geval wél onmogelijk, maar dat zul je inmiddels wel hebben gehoord.
Lastig, maar niet onmogelijk.
De meesten varen er met een bootje omheen. Zelf ben ik er wegens tijdgebrek overheen/ langs gevlogen.
quote:
Ben zelf geweest in Mexico, Nicaragua, Venezuela, Peru, Bolivia, Brazilië, Argentinië, Uruguay ( ) en Chili,
Deze jongen: Guatemala, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama, Colombia, Ecuador, Peru, Bolivia en Cuba
Dit alles verspreid over diverse reisjes.
Maar al met al helaas niet zoveel tijd doorgebracht als Hik.
  maandag 27 januari 2003 @ 23:56:17 #10
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_8145327
quote:
Op maandag 27 januari 2003 23:45 schreef Aernout het volgende:

[..]

Lastig, maar niet onmogelijk.
De meesten varen er met een bootje omheen. Zelf ben ik er wegens tijdgebrek overheen/ langs gevlogen.


Onmogelijk is niets natuurlijk, maar het is (ik meen) 4-5 dagen lopen door verlaten jungle in een gebied waar drugsbendes de dienst uitmaken... De afgelopen jaren zijn daar als zoveel mensen verdwenen dat zelfs de meest laconieke reizigers het aanmerken als "niet verstandig"

De meeste mensen vliegen dus of nemen een bootje naar één van die Colombiaanse eilandjes in de Caraïbische zee. Ook vast geen vervelende omweg!

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_8166512
Ik werd trouwens scheitziek van die salsa muziek in Peru
Hik is het vast niet met me eens
  woensdag 29 januari 2003 @ 00:53:30 #13
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_8166839
quote:
Op dinsdag 28 januari 2003 17:27 schreef Liejannuh het volgende:
Topictitel ff aangepast!

Heb tikvaut gemaakt... het moet LatinA zijn!! Soowwwwy!!!

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_8167025
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 14:33 schreef Aernout het volgende:
Is het niet "Voy a America Latina" ? ofzoiets
  woensdag 29 januari 2003 @ 01:18:18 #15
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_8167154
quote:
Op woensdag 29 januari 2003 00:32 schreef Aernout het volgende:
Ik werd trouwens scheitziek van die salsa muziek in Peru
Hik is het vast niet met me eens
In Peru heb je bijna geen salsa man! OK, af en toe wat op de radio, maar verder.... Huayno en rancheras wat de klok slaat!
Maargoed dat jij niet naar Venezuela of Chili bent geweest! Dáár hoor je veel salsa!!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  woensdag 29 januari 2003 @ 01:18:47 #16
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_8167157
quote:
Op woensdag 29 januari 2003 01:07 schreef Aernout het volgende:

[..]


jajajaja!! Knap hoor!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_8168134
Hmm, mijn Spaans heeft blijkbaar nog wel wat oefening nodig.
Ik was inderdaad van plan (in zoverre er sprake is van een plan) om met een bootje over te steken van Panama naar Columbia. Maar aangezien dat nog zo ver weg is, kan dat natuurlijk nog veranderen.

Ik ga zo meteen maar eens een afspraak maken voor wat fijne injecties.
Heeft iemand adviezen voor malaria? Ik ben tot nu toe alleen korte periodes in risicogebieden geweest en heb toen niks genomen, maar ik weet niet of dat wel verstandig is. Maar ik heb natuurlijk ook geen zin in allerlei bijwerkingen zonder dat er een garantie is dat je het niet krijgt.

O ja, en als ik oversteek naar Afrika dan zal het pas na ongeveer een jaar zijn (als ik dat financieel allemaal trek).

En nu maar eerst voorbereiden op mijn eerste reis, de wintersport van volgende week..

pi_8168147
Topic titel weer aangepast.

Leuk dat je ons op de hoogte houdt! Ik vraag me altijd af hoeveel en wat je moet voorbereiden als je zo lang zo ver weg gaat.

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_8168221
quote:
Op woensdag 29 januari 2003 08:20 schreef YPPY het volgende:
Leuk dat je ons op de hoogte houdt! Ik vraag me altijd af hoeveel en wat je moet voorbereiden als je zo lang zo ver weg gaat.
Dat vraag ik me eigenlijk ook af
Voornaamste dingen zijn denk ik vaccinaties/gezondheid, verzekeringen en geld. Vliegticket is denk ik ook wel makkelijk om van te voren te regelen. Hoe hebben anderen het trouwens gedaan met geld? Voornamelijk vertrouwd op pinpassen en credit cards of veel met traveller cheques?
  woensdag 29 januari 2003 @ 10:47:23 #20
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_8169582
Malaria: Ik heb voor Nicaragua 3 maanden lang paludrine geslikt, in Zuid-Mexico ook. Ik men dat paludrine voor heel Midden-Amerika voldoende is (maar dat moet je natuurlijk even navragen).
In Venezuela heb ik niets geslikt. Niet echt verstandig, maar ik was daar maar heel kort. Voor Zuid-Amerika (de Amazone dus, of je nu in Venezuela, Brazilië, Perú of Bolivia zit) is paludrine niet voldoende. In het verleden was er alleen Lariam, ik heb voor mijn laatste reis malarone gekregen, wat een relatief nieuw medicijn is. Er zit wel een maximale gebruiksduur aan (naar ik meen 5 weken) en het is ontzettend duur. De bijeffecten schijnen echten veel en veel minder te zijn. (Dat was ook de reden dat mijn dokter me voorschreef. Aangezien ik alleen reisde had ik niet zo'n zin daar een beetje te gaan hallucineren! ) Ik kan je daar echter niets over vertellen, aangezien ik uiteindelijk helemaal niet meer de jungle ben ingeweest en ze dus niet heb gebruikt (ik heb ze kunnen verkopen aan iemand die ik daar ontmoette! ).

Zie ook het volgende topic: Malaria - Lariam

Overigens (en dit kan ik dus alleen uit twééde hand vertellen) hoorde ik van veel mensen dat áls je een jungletrip overweegt, je dit het goedkoopst en ook heel goed vanuit (het noorden van) Bolivia kunt doen... Is misschien het overwegen waard.

Ik had niet meer alle vaccinaties nodig, aangezien ik aardig wat had "gespaard" door de jaren heen, maar ik herinner me nog een hele serie Rabies en een hele pijnlijke tegen de effecten van TBC (tegen TBC kunnen ze je niet vaccineren, maar wel tegen bepaalde gevolgen daar weer van). Hierover staat volgens mij wel wat ik mijn voorbereidingstopic: Peru-Chili-Argentinië-Brazil

Geld. Ik had een pinpas, creditcard, cash en travellercheques. Dat laatste was echt voor noodgevallen. Heb ze twee keer gebruikt (in een dorp zonder pin), dus ze waren uiteindelijk wel nuttig, maar het wisselen is meestal erg duur en duurt eindeloos. Niet echt een aanrader om veel te doen dus. Cash ($) was vooral handig als je net een nieuw land binnenkomt, je nog geen pin in zicht hebt en even snel wat geld moet hebben. Verder had ik voor noodgevallen een paar losse biljetten her en der tussen mijn bagage zitten. Ik heb het meeste gebruik gemaakt van mijn pin. Creditcard kan ook vrijwel overal, maar voor het overzicht vond ik die pin handiger. Ik heb wél spijt gehad dat ik niet nog een extra rekening had met een aparte pinpas. Ik vond het achteraf toch wel tricky om maar één pinpas te hebben, als je hem kwijt bent heb je wel een probleem! Maar gelukkig is dat allemaal goed gegaan.

Leuk om mee te nemen: kleingeld in euro's! Ik kwam ontzettend veel mensen tegen (met name in Argentinië en Chili) die muntjes spaarden. Het maakt een leuke en kleine weggeef-souvenir!

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  woensdag 5 februari 2003 @ 14:05:18 #21
26087 Else
discussieren?! TUURLIJK!
pi_8290796
Leuk topic!

Ikzelf ga volgend jaar in november naar Bolivia! Ik ga samen met een vriendin. Wij hebben alleen van tevoren wel vastgesteld waar we gaan werken enzo. We gaan niet met een grote organisatie (duur!!) maar met een hele kleine. In La Paz gaan we werken in een kindertehuis. Verder heb je een contactpersoon in Nederland, dus mochten er vragen zijn of wat dan ook, dan kun je altijd bij hen terecht. Dat vinden we wel prettig, we zijn allebei pas 18 als we erheen gaan, dus een beetje houvast is wel prettig. Ik vind het hartstikke leuk om ervaringen van anderen te horen! Binnenkort moeten wij ook eens gaan kijken voor al die vaccinaties, wat we allemaal nodig hebben enzo.

Maar hartstikke leuk dat je ons op de hoogte houdt van je voorbereidingen, en ook als je daar bent! We gaan het zeker allemaal lezen!

Groetjes, Else

pi_8456037
Ondertussen terug van wintersport

Ook mijn eerste vaccinaties gehad. Ik denk er zeer sterk over om niks tegen de gevolgen van tbc te nemen. Rabies ben ik nog over aan het twijfelen, maar ga ik waarschijnlijk wel doen, hoewel ik de kans zeer klein acht dat ik daarmee in aanraking kom. De rest heb ik ondertussen al wel gehad. Malaria ben ik nog steeds niet over uit wat ik daarmee ga doen. Waarschijnlijk ga ik in ieder geval wel paludrine slikken in Midden Amerika (heb ik trouwens de vorige keer dat ik daar was, Guatemala en Zuid-Mexico, niet gedaan).

Malarone ga ik waarschijnlijk gebruiken in het Amazone-gebied. 4 weken reistijd is dan wel het maximum in deze gebieden, maar dat moet dan maar...

Aanstaande zaterdag ga ik denk ik een ticket richting Mexico boeken. Weet iemand een site op internet waar je goed kunt kijken naar one-way-tickets? Nog niet gevonden namelijk.

En ondertussen druk bezig met het verbeteren van mijn Spaans. Het geweldige kanaal TVEspana (wat op de kabel in Delft zit) kan ik soms al wat volgen. Ook nog maar wat Spaanstalige films gaan huren...

Nu nog gaan kijken wat ik met mijn woonruimte ga doen, opzeggen of onderhuren. Het liefst zou ik onderhuren aangezien mijn ruimte toch wel aardig is, ik dan woonruimte heb als ik ooit terugkom en ik kan er dan ook nog spullen laten staan. Maar dat zal toch lastig zijn aangezien ik niet weet hoe lang ik wegblijf. Waarschijnlijk word ik dus binnenkort officieel dakloos...

  donderdag 13 februari 2003 @ 15:25:49 #23
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_8458263
Hé, je woont ook nog in Delft!

Anyway, weet niet wanneer je precies weggaat natuurlijk, maar als je je Spaans serieus aan wilt pakken kun je kijken of er niet een Spaanse uitwisselingsstudent is die je bij kan spijkeren. Ik heb destijds conversatielessen gedaan met een meisje van de HEBO (Hogeschool Den Haag), maar ook aan de TU lopen genoeg uitwisselingsstudenten rond. Dan heb je één op één les voor vaak een vrij laag bedrag (ik betaalde toen 8 euro per uur!!). Gewoon even een briefje ophangen daar...

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_8668247
Grmmbl.
Ik wou van alles boeken en regelen dit weekend. Maar dankzij de vriendelijke medewerking van de Rabobank te Delft is dit onmogelijk gemaakt. Eerder deze week had ik gevraagd om nieuwe bankpassen, aangezien de mijne verlopen in november. Maar die sukkels hebben blijkbaar gelijk met het aanvragen van nieuwe passen al mijn huidige passen onbruikbaar gemaakt en daar kwam ik dus gisteren (zaterdag) achter. Na opbellen vonden ze het uiteraard allemaal erg spijtig dat dit gebeurd was, maar ze konden er uiteraard niks aan doen, want het was immers weekend.
Deze week dan maar een dag vrijnemen om ticket en verzekeringen te regelen, want als het goed is zit ik over ongeveer een maandje al in Mexico...
pi_8781474
quote:
Op donderdag 13 februari 2003 15:25 schreef Hik het volgende:
Hé, je woont ook nog in Delft!

Anyway, weet niet wanneer je precies weggaat natuurlijk, maar als je je Spaans serieus aan wilt pakken kun je kijken of er niet een Spaanse uitwisselingsstudent is die je bij kan spijkeren. Ik heb destijds conversatielessen gedaan met een meisje van de HEBO (Hogeschool Den Haag), maar ook aan de TU lopen genoeg uitwisselingsstudenten rond. Dan heb je één op één les voor vaak een vrij laag bedrag (ik betaalde toen 8 euro per uur!!). Gewoon even een briefje ophangen daar...


Veel Delftenaren hierzo :)

Ik doe een cursus Spaans via de Volksuniversiteit. Is elke donderdag in het Stanislascollega... is heel leuk

♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')