Tot 45.000 euro lees ik. De Cybertruck komt dus wel in aanmerking voor subsidiequote:Op donderdag 5 maart 2020 06:52 schreef Tyr80 het volgende:
Geldt niet voor Tesla’s en Jaguars zei de mevrouw op de radio.
quote:Zoveel subsidie krijg je straks bij aanschaf van een elektrische auto
Mensen die een elektrische auto willen aanschaffen, kunnen vanaf deze zomer 4000 euro subsidie voor een nieuw en 2000 euro voor een gebruikt exemplaar krijgen. Dat heeft minister Van Veldhoven (Milieu) bekendgemaakt.
Naar verwachting kunnen particulieren vanaf 1 juli de subsidie aanvragen als ze een elektrische auto aanschaffen of privé leasen. Het gaat daarbij nadrukkelijk om auto’s die interessant zijn voor middeninkomens, zowel nieuw als gebruikt.
Met deze subsidie wordt een afspraak uit het klimaatakkoord ingevuld. Naast subsidie komt er voor gebruikte auto’s een check op de batterij, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn.
Mensen hikken aan tegen aanschafprijs
Van Veldhoven: ,,Een elektrische auto moet voor veel meer mensen bereikbaar worden dan alleen de zakelijke rijders. Er zijn steeds meer verschillende elektrische auto’s te koop en ze worden gelukkig steeds goedkoper in het gebruik. Maar veel mensen hikken aan tegen de aanschafprijs. Met deze regeling wil ik die drempel lager maken.”
Alleen emissieloze personenauto’s, zowel gebruikt als nieuw, met een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de 12.000 en 45.000 euro en een actieradius van minimaal 120 kilometer komen in aanmerking.
Ook moet de auto enkele jaren in Nederland bij dezelfde eigenaar blijven. Als mensen hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie. Eigenaren die binnen drie jaar en andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug.
Om misbruik te voorkomen, kan de subsidie alleen worden verkregen bij aankoop of lease via een erkend autobedrijf en kan een particulier slechts één keer subsidie aanvragen.
Subsidie nieuwe auto’s loopt terug
Omdat elektrische auto’s naar verwachting een steeds lagere aanschafprijs krijgen, loopt het subsidiebedrag de komende jaren terug voor nieuwe auto’s tot 2.550 euro in 2025. Voor gebruikte auto’s blijft de subsidie de komende jaren 2000 euro. Nederland is vooralsnog het enige land in Europa dat subsidie op de aanschaf of lease van gebruikte auto’s invoert.
Voor de subsidieregeling is in totaal 252 miljoen euro gereserveerd. Dit is het maximale bedrag dat in totaal in de jaren tot eind 2025 beschikbaar is.
Voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging is blij met de komst van een subsidieregeling. ,,Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is het essentieel dat net als de zakelijke automobilist ook de particuliere automobilist verleid wordt om emissieloos te rijden.” Volgens Van Eijck is het lastig te voorspellen hoe de particuliere markt gaat reageren op de subsidie.
https://www.ad.nl/auto/zo(...)ische-auto~a2f3fb92/
Dat valt nog best mee hoor. Net geen 10.000 voor een tweedehands ZOE.quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:06 schreef MevrouwPuff het volgende:
Helemaal niet zo gek.
Al is de aanschaf van een tweedehands elektrische minus die tweeduizend euro voor veel mensen nog meer dan gepland voor een auto.
Liever dan in de zakken van oplichters...quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:07 schreef VEM2012 het volgende:
Belachelijk dat de subsidie op tweedehands BEV’s via officiële kanalen moet. Die 2.000 euro vloeit dus rechtstreeks in de zakken van autohandelaren.
Mooiquote:Op donderdag 5 maart 2020 07:07 schreef VEM2012 het volgende:
Belachelijk dat de subsidie op tweedehands BEV’s via officiële kanalen moet. Die 2.000 euro vloeit dus rechtstreeks in de zakken van autohandelaren.
Dat valt nog wel mee, maar in dat segment zijn auto’s van 5 jaar oud vaak toch echt wel voor minder te vinden dan 8000. Veel mensen vinden vijf jaar jong ook nog duur, die kopen ouder. Als het milieu de reden is, wil je juist de zo oud mogelijke auto’s vervangen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:10 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Dat valt nog best mee hoor. Net geen 10.000 voor een tweedehands ZOE.
https://www.autoscout24.n(...)x=3&cldtsrc=listPage
Dat is waar. Maar als je subsidie krijgt, dan komt zo'n auto wel binnen bereik. Misschien iets meer dan een tweedehands benzine of diesel, maar het prijsverschil is een stuk minder.quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:21 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dat valt nog wel mee, maar in dat segment zijn auto’s van 5 jaar oud vaak toch echt wel voor minder te vinden dan 8000. Veel mensen vinden vijf jaar jong ook nog duur, die kopen ouder. Als het milieu de reden is, wil je juist de zo oud mogelijke auto’s vervangen.
Voor iemand die voor 20k een auto koopt is dit wel heel interessant.quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:25 schreef warhamstr het volgende:
Voor wies is dit eigenlijk een 'subsidie' ? De bouwers van die elektrische auto's? Iemand die besluit voor 45k een nieuwe auto te gaan kopen kijkt niet op 4k meer of minder lijkt mij???
Alleen gaan de dealers die auto dan voor 23k verkopen met een verkooppraatje dat je maar liefst 4k subsidie krijgt...quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:30 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Voor iemand die voor 20k een auto koopt is dit wel heel interessant.
Dat is letterlijk hetzelfde.quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:12 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Liever dan in de zakken van oplichters...
quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:55 schreef cempexo het volgende:
Ondertussen te gast bij de bewoner op de Gratisstraat 1.
Hallo buurman op nummer 3: Ik wil 1000 euro van je hebben, want ik wil een elektrische auto kopen
Hallo buurman op nummer 5: Ik wil 1000 euro van je hebben, want ik wil een elektrische auto kopen
Hallo buurman op nummer 7: Ik wil 1000 euro van je hebben, want ik wil een elektrische auto kopen
Hallo buurman op nummer 9: Ik wil 1000 euro van je hebben, want ik wil een elektrische auto kopen
quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:55 schreef cempexo het volgende:
Ondertussen te gast bij de bewoner op de Gratisstraat 1.
Hallo buurman op nummer 3: Ik wil 1000 euro van je hebben, want ik wil een elektrische auto kopen
Hallo buurman op nummer 5: Ik wil 1000 euro van je hebben, want ik wil een elektrische auto kopen
Hallo buurman op nummer 7: Ik wil 1000 euro van je hebben, want ik wil een elektrische auto kopen
Hallo buurman op nummer 9: Ik wil 1000 euro van je hebben, want ik wil een elektrische auto kopen
Je bedoelt dat je op de autosnelweg graag karretjes van 450 kilo wil gaan laten rijden die een snelheid halen van 60km/u?quote:Op woensdag 4 maart 2020 23:49 schreef paulgo het volgende:
Het was een betere oplossing geweest als de nederlandse overheid meer de innovatie en introductie van nieuwe light electric vehicles zou gaan stimuleren en overbodige regelgeving bij de introductie hiervan zou afschaffen voor de Nederlandse maakindustrie.
Zeker snel gemaakt. Doe maar een nieuw electrisch autootje. Lage maandlasten, goedkoop in verbruik en goedkoper met onderhoud.quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:11 schreef MadJackthePirate het volgende:
Voor 20.000 kan je ook een 2e-hands 3-serie halen... Dan is de keuze snel gemaakt.
Wat?quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:17 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Als ik moet kiezen tussen de eleen nieuw electrisch autootje. Lage maandlasten, goedkoop in verbruik en goedkoper met onderhoud.
een nieuwe ICE is ook niet duur in onderhoud, dus dat vind ik niet specifiek een pluspunt voor een elektrische auto.quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:17 schreef Speekselklier het volgende:
goedkoop in verbruik en goedkoper met onderhoud.
Denk jij dat een elktrische auto (voor het gros) goedkoop rijden is dan?quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:17 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Zeker snel gemaakt. Doe maar een nieuw electrisch autootje. Lage maandlasten, goedkoop in verbruik en goedkoper met onderhoud.
Hoewel dit spelregeltje met het oog op misbruik wel te begrijpen is, lijkt dit me in sommige situaties toch wat onhandig en vraag ik me af hoe het dan geregeld is. Wat als je persoonlijke situatie verandert en je echt van je auto af moet? Wat als je de auto aan puin rijdt? Etc.quote:Zo moet de auto enkele jaren in Nederland bij dezelfde automobilist blijven.
Sowieso beter dan keihard genaaid te worden aan de pomp.quote:
Ja we doen het voor het milieu hoorquote:De verkoop van elektrische auto's in Nederland werd voorheen vooral gestimuleerd door een gunstige bijtellingsregeling voor leaserijders. Vooral dure stekkerbolides vielen in de smaak en na het beëindigen van het contract verdwenen de wagens naar het buitenland. Na felle kritiek uit de Tweede Kamer wordt deze regeling stapsgewijs afgebouwd. Het aantal verkochte elektrische wagens is daardoor spectaculair afgenomen.
En naar leasemaatschappijen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:07 schreef VEM2012 het volgende:
Maar het is zo gemakkelijk om ergens tegen aan te trappen, waarom zou je je eerst verdiepen in de details?quote:Op donderdag 5 maart 2020 06:56 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Grappig dat TS zit te janken op Tesla en dat terwijl de modellen nu te koop zijn niet in aanmerking komen voor subsidie![]()
Je betaalt uiteraard geen brandstofkosten meer...quote:
Als je een EV koopt met een range van 200km dan houdt het bij 200km op.quote:Ohja, en je kan nooit lekker eens een stukkie gaan rijden, want bij 200km houd het wel op.
Amenquote:Op donderdag 5 maart 2020 08:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je betaalt uiteraard geen brandstofkosten meer...
1 liter benzine kost ¤1,65 en daar kan je 15km op rijden
1 liter diesel kost ¤1,40 en daar kan je 20km op rijden
1kWh stroom kost ¤0,22 en daar kan je 6,5km op rijden
Prijs voor benzine: ¤0,11 per km
Prijs voor de diesel: ¤0,07 per km
Prijs voor elektrisch: ¤0,034 per km
We have a winner.
[..]
Als je een EV koopt met een range van 200km dan houdt het bij 200km op.
Een fatsoenlijke EV (Model 3, Kona, Niro) haalt tegenwoordig zo'n 380km in de praktijk.
Tesla komt met de 400 mile range komend jaar (600km).
Ik denk niet dat je die versie veel in Nederland zal gaan zien.quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die 450 kg zou wel een verademing zijn voor het milieu.quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je op de autosnelweg graag karretjes van 450 kilo wil gaan laten rijden die een snelheid halen van 60km/u?
quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:31 schreef Gunner het volgende:
[..]
Sowieso beter dan keihard genaaid te worden aan de pomp.
Grappig maar ook tegelijkertijd triest uit datzelfde artikel;
[..]
Ja we doen het voor het milieu hoor
Zou de model 3 nog steeds de best verkochte auto in NL zijn? ik betwijfel het.
Het is een beetje voorbarig om te zeggen dat "het aantal elektrische wagens daardoor spectaculair is afgenomen".quote:De verkoop van elektrische auto's in Nederland werd voorheen vooral gestimuleerd door een gunstige bijtellingsregeling voor leaserijders. Vooral dure stekkerbolides vielen in de smaak en na het beëindigen van het contract verdwenen de wagens naar het buitenland. Na felle kritiek uit de Tweede Kamer wordt deze regeling stapsgewijs afgebouwd. Het aantal verkochte elektrische wagens is daardoor spectaculair afgenomen.
quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:51 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Die 450 kg zou wel een verademing zijn voor het milieu.
Mocht er een betaalbare ev komen die een kruissnelheid van 100 km kan volhouden gedurende minimaal tweehonderd km dan sta ik vooraan in de rij. De twee a drie keer per jaar dat ik op een dag verder rijd dan dat wil ik wel onderweg een uurtje aan de lader gaan zitten schuiven op de telefoon of zo.
Dat is een brommobiel, haalt 45 km en komt slechts 70 km ver. Dat is voor in de stad misschien nog wel bruikbaar maar daar woon ik niet en wil er zelfs niet zijn als het niet hoeft.quote:
Nee dat is een verkeerde vraag; het meeste autoverkeer voor woon-werk bedraagt minder dan 30 km en er zit dan maar één persoon in. Dat is zonde om dan een grote benzine of elektrische auto voor te gebruiken. Maak een aparte baan voor electric lightvehicles dan zijn wij meteen ook van de meeste files af.quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je op de autosnelweg graag karretjes van 450 kilo wil gaan laten rijden die een snelheid halen van 60km/u?
Ja, maar ook op een provinciale weg wil je toch wel graag dat iedereen tachtig kan rijden. Dat je meestal niet meer dan 50 km op een dag rijdt wil niet zeggen dat het dan ook meteen voldoende is. Ik denk dat vrijwel iedereen wel eens 100 km van huis wil komen (en weer terug ook).quote:Op donderdag 5 maart 2020 09:10 schreef paulgo het volgende:
[..]
Nee dat is een verkeerde vraag; het meeste autoverkeer voor woon-werk bedraagt minder dan 30 km en er zit dan maar één persoon in. Dat is zonde om dan een grote benzine of elektrische auto voor te gebruiken. Maak een aparte baan voor electric lightvehicles dan zijn wij meteen ook van de meeste files af.
Dus je wil dat mensen 2 auto's kopen? 1 voor woon-werkverkeer en 1 voor het gezin?quote:Op donderdag 5 maart 2020 09:10 schreef paulgo het volgende:
[..]
Nee dat is een verkeerde vraag; het meeste autoverkeer voor woon-werk bedraagt minder dan 30 km en er zit dan maar één persoon in. Dat is zonde om dan een grote benzine of elektrische auto voor te gebruiken. Maak een aparte baan voor electric lightvehicles dan zijn wij meteen ook van de meeste files af.
Nooit van openbare laadpalen gehoord? Heb je ook een tankstation in je voortuin?quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:30 schreef warhamstr het volgende:
[..]
Denk jij dat een elktrische auto (voor het gros) goedkoop rijden is dan?
Even extra infrastructuur aanleggen bij je tuis. Extra hoge elektra rekening. En eigenlijk moet je ook een verhard pad hebben omdat je anders met je laadkabel over openbaar terrein loopt te kutten. Ohja, en je kan nooit lekker eens een stukkie gaan rijden, want bij 200km houd het wel op.
Je vergeet de vele files. Dan rij je geen 80 km per uur maar vaak gemiddeld 8 km per uur. Dat zou je met kleine smalle electric lightvehicles(LEV's) niet of in ieder geval minder hebben.quote:Op donderdag 5 maart 2020 09:18 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ja, maar ook op een provinciale weg wil je toch wel graag dat iedereen tachtig kan rijden. Dat je meestal niet meer dan 50 km op een dag rijdt wil niet zeggen dat het dan ook meteen voldoende is. Ik denk dat vrijwel iedereen wel eens 100 km van huis wil komen (en weer terug ook).
laten we beginnen met de gezinnen die al twee auto's hebben.quote:Op donderdag 5 maart 2020 09:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dus je wil dat mensen 2 auto's kopen? 1 voor woon-werkverkeer en 1 voor het gezin?
¨'quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
We have a winner.
[..]
Het belastingvoordeel voor EV's in Denemarken is ook fors zie ik.quote:Op donderdag 5 maart 2020 09:46 schreef cempexo het volgende:
[..]
¨'
En dan nog het lef hebben om gratis subsidie geld van je buurman in je zak te steken ?!!
Nou, autohandelaren... oplichters... het verschil zijnde?quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:12 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Liever dan in de zakken van oplichters...
De verschillen worden toch echt kleiner. Het instapmodel van de ID.3 1st is 12000 meer dan de golf. Dan heb je 420km range en meer beenruimte. En dan komt er later ook nog een goedkopere variant met 330km range beschikbaar. Qua range voor genoeg mensen prima te doen, en met de belastingvoordelen prijstechnisch ook al wat interessanter.quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:24 schreef warhamstr het volgende:
"Zo'n elektrische auto met kleine range, en 20k duurder dan zijn benzine broertje kan ik echt niet betalen hoor"
"Ja maar je krijgt 4k subsidie"
"Zo'n elektrische auto met kleine range, en 16k duurder dan zijn benzine broertje kan ik echt niet betalen hoor"
Daar is is inderdaad een systeem voor. Maar hier rijden geen el auto's.quote:Op donderdag 5 maart 2020 09:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het belastingvoordeel voor EV's in Denemarken is ook fors zie ik.
Heb je daar al over geklaagd op FOK.dk?
LEV's worden ook gesubsidieerd. % gezien misschien nog wel meer dan de auto's.quote:Op donderdag 5 maart 2020 09:24 schreef paulgo het volgende:
Je vergeet de vele files. Dan rij je geen 80 km per uur maar vaak gemiddeld 8 km per uur. Dat zou je met kleine smalle electric lightvehicles(LEV's) niet of in ieder geval minder hebben.
Wel dom dat ze dan laadpalen neerzetten in jouw regio als er geen EV's rijdenquote:Op donderdag 5 maart 2020 10:24 schreef cempexo het volgende:
[..]
Daar is is inderdaad een systeem voor. Maar hier rijden geen el auto's.
Ja en met de verplichte accu lease en verzekering van 130 per maand is hij duurder dan een benzine auto....quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:10 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
En hoeveel maand salarissen zijn dat?quote:Op donderdag 5 maart 2020 10:07 schreef kipknots het volgende:
[..]
De verschillen worden toch echt kleiner. Het instapmodel van de ID.3 1st is 12000 meer dan de golf.
“De geadverteerde prijs is inclusief accu”quote:Op donderdag 5 maart 2020 10:43 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja en met de verplichte accu lease en verzekering van 130 per maand is hij duurder dan een benzine auto....
Laat je niet foppen, het is allemaal nep.
Best wat. Maar na de 1st edition komen nog goedkopere modellen en haal daar nog een 4000 aan subsidie vanaf en het verschil wordt best overbrugbaar. Als je over een 5000 euro praat, dan wordt het economisch toch een stuk interessanter.quote:Op donderdag 5 maart 2020 10:44 schreef daNpy het volgende:
[..]
En hoeveel maand salarissen zijn dat?
klopt...voor een handjevol groene profiteurs, vrienden helpen vrienden...anderszins waarom zouden we...de wegenbelasting is een fractie en de brandstofprijzen zijn 25-30 cent per liter goedkoper dan in bv NL en D.quote:Op donderdag 5 maart 2020 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wel dom dat ze dan laadpalen neerzetten in jouw regio als er geen EV's rijden
Jij denkt dat die 4000 euro de koper ten goede komt?quote:Op donderdag 5 maart 2020 10:48 schreef kipknots het volgende:
[..]
Best wat. Maar na de 1st edition komen nog goedkopere modellen en haal daar nog een 4000 aan subsidie vanaf en het verschil wordt best overbrugbaar. Als je over een 5000 euro praat, dan wordt het economisch toch een stuk interessanter.
Ah check, zie het nu idd. Geld die verzekering dan nog wel?quote:Op donderdag 5 maart 2020 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
“De geadverteerde prijs is inclusief accu”
Gelukkig kom ik weinig files tegen, die staan vooral op snelwegen en maar weinig op provinciale wegen. Maar goed, dan wil ik nog graag tot aan die file en daarna een fatsoenlijke snelheid kunnen rijden. Vergeet ook niet dat een klein voertuig vrijwel dezelfde ruimte op de weg inneemt als een groter voertuig.quote:Op donderdag 5 maart 2020 09:24 schreef paulgo het volgende:
[..]
Je vergeet de vele files. Dan rij je geen 80 km per uur maar vaak gemiddeld 8 km per uur. Dat zou je met kleine smalle electric lightvehicles(LEV's) niet of in ieder geval minder hebben.
Brandstofprijzen in Denemarken zijn niet 25 tot 30 cent goedkoper.quote:Op donderdag 5 maart 2020 11:01 schreef cempexo het volgende:
[..]
klopt...voor een handjevol groene profiteurs, vrienden helpen vrienden...anderszins waarom zouden we...de wegenbelasting is een fractie en de brandstofprijzen zijn 25-30 cent per liter goedkoper dan in bv NL en D.
met snelwegen is het 40-50 cent verschilquote:Op donderdag 5 maart 2020 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Brandstofprijzen in Denemarken zijn niet 25 tot 30 cent goedkoper.
Dat blijf je herhalen maar je vergelijkt “tanken in jouw dorp” met de duurste “Shell langs de snelweg” hier.
Maar ook met lagere brandstofprijzen blijft een EV de helft goedkoper per km.
Nee.quote:Op donderdag 5 maart 2020 11:33 schreef cempexo het volgende:
[..]
met snelwegen is het 40-50 cent verschil
Toch zullen EV's even duur worden als de huidige brandstofauto'squote:Op donderdag 5 maart 2020 11:40 schreef BoneThugss het volgende:
Conclusie zoals elke keer weer: niemand koopt zo'n auto voor het milieu maar puur voor de portemonnee.
Net zoals die mooie Outlander.
Dat geloof ik wel maar of het daadwerkelijk goedkoper blijft om elektrisch te rijden is nog maar afwachten.quote:Op donderdag 5 maart 2020 11:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Toch zullen EV's even duur worden als de huidige brandstofauto's
Geef het een jaar of 5 tot 10.
Waar de valkuil zit is de brandstofaccijns.quote:Op donderdag 5 maart 2020 11:48 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Dat geloof ik wel maar of het daadwerkelijk goedkoper blijft om elektrisch te rijden is nog maar afwachten.
Het zal verder wel allemaal kloppen wat jij zegt hoor.
Dan zullen ze toch echt met additionele maatregelen moeten komen zoals kilometerheffing, de overheid kan namelijk niet voorkomen dat ik mijn EV's thuis oplaadt met eigen opgewekte stroom.quote:Op donderdag 5 maart 2020 11:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Toch zullen EV's even duur worden als de huidige brandstofauto's
Geef het een jaar of 5 tot 10.
Een elektrische auto koop je voornamelijk voor comfort, helaas snappen alleen EV rijders deze opmerking. Als je eenmaal een EV hebt gereden is een ICE vaak een gepasseerd station.quote:Op donderdag 5 maart 2020 11:40 schreef BoneThugss het volgende:
Conclusie zoals elke keer weer: niemand koopt zo'n auto voor het milieu maar puur voor de portemonnee.
Echter zijn de tarieven voor snelladen in Denemarken krankzinnig hoogquote:Op donderdag 5 maart 2020 11:33 schreef cempexo het volgende:
[..]
met snelwegen is het 40-50 cent verschil
Ik bedoel uiteraard aanschafquote:Op donderdag 5 maart 2020 13:05 schreef Revolution-NL het volgende:
Helaas... pis ik net buiten de pot, morgen mogen we onze Citigo E Iv ophalen bij de dealer
[..]
Dan zullen ze toch echt met additionele maatregelen moeten komen zoals kilometerheffing, de overheid kan namelijk niet voorkomen dat ik mijn EV's thuis oplaadt met eigen opgewekte stroom.
Gisteren ging er weer 20kWh van mijn panelen rechtstreeks de Tesla in
Alleen al het one-pedal-driving is een genot.quote:[..]
Een elektrische auto koop je voornamelijk voor comfort, helaas snappen alleen EV rijders deze opmerking. Als je eenmaal een EV hebt gereden is een ICE vaak een gepasseerd station.
[..]
Gelukkig doe je dat alleen als je verder rijdt dan de range van je auto en dat gebeurt in Denemarken niet zo snel, het is geen Frankrijk of Duitslandquote:Echter zijn de tarieven voor snelladen in Denemarken krankzinnig hoog![]()
Men kan slechts stemmen op lieden, die niet wilden/willen luisteren naar normale mensen, voor normale mensen zijn die lieden namelijk doof. Het beste is dus gewoon niet stemmen.quote:Op woensdag 4 maart 2020 23:49 schreef paulgo het volgende:
Er komt weer een subsidie voor de aanschaf van een elektrische auto van maximaal ¤4000.
De regeling is bedoeld om het milieu te besparen, zoals afgesproken in het klimaat akkoord.
Idioot dat zo ons belastingsgeld cadeau gegeven wordt aan grote autofabrikanten zoals bijvoorbeeld Tesla van Elon Musk.
Subsidies werken niet is in het verleden gebleken. Eerst worden er wel mensen door verleid maar als de subsidie te aantrekkelijk is geworden, verdwijnt die daarna en maakt dan plaats voor een ontmoediging door hogere bijtelling van elektrische auto's, meer wegenbelasting enz.
Zo wordt de autorijder weer eens voor de gek gehouden. Een sigaar uit eigen doos want de benzine rijders gaan daarbij nog extra betalen en bijdragen aan deze subsidie.
Bron:
https://www.telegraaf.nl/(...)die-voor-stekkerauto
Het was een betere oplossing geweest als de nederlandse overheid meer de innovatie en introductie van nieuwe light electric vehicles zou gaan stimuleren en overbodige regelgeving bij de introductie hiervan zou afschaffen voor de Nederlandse maakindustrie.
Nota bene dit kabinet van VVD(de ondernemers partij) en D'66 ( de innovatie partij) laten de eigen maak industrie en start-ups zakken ( afschaffen fablabs,stoppen met de innovatiesubsidies enz.), maar steunen wel de grote buitenlandse auto-multinationals.
Ze zeggen altijd "Een beter milieu begint bij jezelf", maar daaraan moeten ze toevoegen "En het eindigt ook bij jezelf"
Weet dus waarop je stemt....
Bij een e golf ja...quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:30 schreef warhamstr het volgende:
[..]
Even extra infrastructuur aanleggen bij je tuis. Extra hoge elektra rekening. En eigenlijk moet je ook een verhard pad hebben omdat je anders met je laadkabel over openbaar terrein loopt te kutten. Ohja, en je kan nooit lekker eens een stukkie gaan rijden, want bij 200km houd het wel op.
Want jij kijkt totaal niet naar de kosten als jij een auto koopt?quote:Op donderdag 5 maart 2020 11:40 schreef BoneThugss het volgende:
Elektriciteit wordt in Nederland relatief zwaarder belast dan brandstof. Kijk maar een goed hoe de prijs van een kWh is opgebouwd met energiebelasting en BTW. Maar iets van 5 ct gaat naar de leverancier.quote:Op donderdag 5 maart 2020 12:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waar de valkuil zit is de brandstofaccijns.
Zo uit m'n hoofd levert dat meer dan 8 miljard Euro op per jaar en dat gaat de overheid echt niet mislopen.
Naarmate er meer elektrische auto's zijn, zal de verkoop van brandstof teruglopen en dus ook de accijnsinkomsten (wat eerst nog gecompenseerd zal worden door brandstofaccijns te verhogen).
Elektrisch belasten met accijns is lastiger, het is in Nederland een "primaire levensbehoefte" en je pakt dan ook mensen zonder auto.
Kijkend naar de fileproblematiek dan verwacht ik dat ze 2 vliegen in 1 klap gaan slaan: kilometerbeprijzing met beprijzing naar tijd en locatie (dus spitsheffing).
De apparatuur bestaat al ruim 10 jaar, de plannen liggen er al, de tests komen er aan, etc.
De VVD heeft aangegeven déze kabinetsperiode geen kilometerheffing in te voeren maar de verkiezingen zijn weer aanstaande dus dat zal vanaf volgend jaar geen breekpunt meer zijn.
Natuurlijk wel. Maar laten we nou niet doen alsof mensen zo'n auto kopen omdat het zo goed zou zijn voor het milieu.quote:Op donderdag 5 maart 2020 13:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Want jij kijkt totaal niet naar de kosten als jij een auto koopt?
Je weet dat er nog veel meer rijen waren voor tankstations, dan die twee bij de Superchargers (waar bij zeker 1 locatie nota bene andere snelladers gewoon beschikbaar waren, maar niet werden gebruikt, want de supercharger was nog even gratis...)?quote:Op donderdag 5 maart 2020 09:46 schreef cempexo het volgende:
Verder: https://www.autojunk.nl/2020/02/teslas-bij-de-supercharger
Ja, maar wie beweert dat dan?quote:Op donderdag 5 maart 2020 13:39 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Maar laten we nou niet doen alsof mensen zo'n auto kopen omdat het zo goed zou zijn voor het milieu.
Veel politieke partijen zoals GL maar ook de VVD. Dat is kiezersbedrog en dat mag best gezegd worden. Daarom vind ik die subsidies enzo allemaal een beetje onzin kan wel beter gebruikt worden.quote:
Euro 95 is in Denemarken 12 cent goedkoper dan in NL en 19 cent duurder dan in Duitslandquote:Op donderdag 5 maart 2020 11:01 schreef cempexo het volgende:
[..]
klopt...voor een handjevol groene profiteurs, vrienden helpen vrienden...anderszins waarom zouden we...de wegenbelasting is een fractie en de brandstofprijzen zijn 25-30 cent per liter goedkoper dan in bv NL en D.
Dat valt eigenlijk enorm tegen, dat er maar een factor 2 zit tussen diesel en elektrisch.quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Brandstofkosten zijn natuurlijk maar een fractie van de totale kosten. Als ik overigens op de zaak laadt ipv thuis dan betaal ik niet ¤0,24/kWh maar ¤0,10/kWh.quote:Op donderdag 5 maart 2020 13:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat valt eigenlijk enorm tegen, dat er maar een factor 2 zit tussen diesel en elektrisch.
de meerprijs laten we buiten beschouwing?quote:Op donderdag 5 maart 2020 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar ook met lagere brandstofprijzen blijft een EV de helft goedkoper per km.
Dat is natuurlijk alleen als je 1 op 20 haalt met de dieselquote:Op donderdag 5 maart 2020 13:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat valt eigenlijk enorm tegen, dat er maar een factor 2 zit tussen diesel en elektrisch.
Er komen wel wat leuke "betaalbare" modellen aan van de grotere merken.quote:Op donderdag 5 maart 2020 13:59 schreef SeLang het volgende:
Ik ben trouwens geen voorstander van die subsidies. Elektrische auto's zijn inmiddels een statussymbool waar mensen bereid zijn een premium voor te betalen, dus dat hoef je niet meer te subsidiëren.
Er worden er natuurlijk geen 400.000 in 1 jaar verkocht op het momentquote:Bovendien wil je voorlopig ook nog niet iedereen aan de elektrische auto omdat de infrastructuur daar nog niet op is berekend.
Nee, ik richt me dan puur op de brandstofprijs, zoals cempexo ook deed.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:14 schreef 20100 het volgende:
[..]
de meerprijs laten we buiten beschouwing?
Ik betaal ¤ 1,58 op dit moment voor 1 liter benzine en rijd per 20 kilometer 1 liter gemiddeld.quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
We have a winner.
[..]
Een fatsoenlijke EV (Model 3, Kona, Niro) haalt tegenwoordig zo'n 380km in de praktijk.
quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:30 schreef warhamstr het volgende:
[..]
Ze gaan elektrisch niet duurder maken (is 1e levensbehoefte in Nederland), ze zullen kilometerbeprijzing invoeren.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:24 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Ik betaal 1,58 op dit moment voor 1 liter benzine en rijd per 20 kilometer 1 liter gemiddeld.
Blijft stroom natuurlijk goedkoper (maar die prijzen zullen rap stijgen als iedereen elektrisch rijd en ze accijns te kort komen).
Die berekening ga ik niet uit de weg, dat was echter niet het punt.quote:Maar zelfde soort auto die ik heb elektrisch is 15.000 duurder ongeveer.
In vier jaar tijd (garantie) kost die auto echt geen 15.000 aan wegenbelasting en benzine.
Op basis van ongeveer 12.000 kilometer per jaar.
Volle tank is ongeveer ruim gerekend ¤ 60,- net is iets minder
Daar rijd ik 700-800 kilometer mee afhankelijk van de snelweg of stad (snelweg zuiniger).
Neem het laagste punt 700
12.000 per jaar is 48.000 gedeeld door 700 zijn in vier jaar tijd iets van 69 tankbeurten (laten we 70 nemen) = ¤ 4200,-
Elektrisch zou mij dit ongeveer ¤ 1640,- kosten
¤4200,- - ¤ 1640, - = ¤2560, - euro.
Ik spaar dus in vier jaar tijd ¤2560,- dat is ongeveer ¤55,- per maand.
Stel ik koop die auto betaal ¤ 15.000 euro meer en bespaar ¤2560,- euro + ¤4000,- subsidie (waar ik op tegen ben) dan kost die auto als nog in vier jaar tijd ¤175,- euro meer per maand
Dan kun je zeggen je kan er langer in rijden dan 4 jaar maar net als met brandstof zal de auto minder waard worden en niemand geeft of heeft nog garanties hoe lang die accu's meegaan.
Koop je straks stuk blik van 4 jaar oud voor 17.000 en na 3 jaar accu kapot auto weg is die 0,0 nog waard.
Dus ik blijf voorlopig lekker op fossiele brandstof rijden![]()
Ja als je puur technisch daar naar kijkt is het waar.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die berekening ga ik niet uit de weg, dat was echter niet het punt.
Ik reageerde op de opmerking "extra hoge elektra rekening" en dat is natuurlijk een dom argument als je 50% minder kwijt bent per km dan met brandstof.
De urgentie is dat we in 10 jaar tijd, 50% minder uitstoten.quote:Op donderdag 5 maart 2020 13:59 schreef SeLang het volgende:
Ik ben trouwens geen voorstander van die subsidies. Elektrische auto's zijn inmiddels een statussymbool waar mensen bereid zijn een premium voor te betalen, dus dat hoef je niet meer te subsidiëren. Bovendien wil je voorlopig ook nog niet iedereen aan de elektrische auto omdat de infrastructuur daar nog niet op is berekend.
Nee, klopt. Volgens mij is er ook nog niemand die dat heeft beweerd.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:29 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Ja is je puur technisch daar naar kijkt is het waar.
Maar voor de meeste is elektrisch rijden nog niet rendabel of je moet de hel dag op de weg zitten en 30.000 - 40.000 kilometers per jaar tikken.
Maar voor mensen die het alleen privé gebruiken en woon werk ook weinig kilometers zijn (20 of minder enkele rit) is het niet rendabel zelfs niet met 4000 subsidie.
Zeker. Daarom is de tijd van subsidiëren voorbij vind ik. Ook zonder subsidies zijn er genoeg mensen die zo'n auto willen hebben en die kunnen betalen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er komen wel wat leuke "betaalbare" modellen aan van de grotere merken.
infastructuur is er nog niet berkekend.quote:Op donderdag 5 maart 2020 13:59 schreef SeLang het volgende:
Ik ben trouwens geen voorstander van die subsidies. Elektrische auto's zijn inmiddels een statussymbool waar mensen bereid zijn een premium voor te betalen, dus dat hoef je niet meer te subsidiëren. Bovendien wil je voorlopig ook nog niet iedereen aan de elektrische auto omdat de infrastructuur daar nog niet op is berekend.
Hoe ze het doen doen ze het maar als iedereen elektrisch tankt komen ze miljarden aan accijns te kort.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ze gaan elektrisch niet duurder maken (is 1e levensbehoefte in Nederland), ze zullen kilometerbeprijzing invoeren.
Elektrisch duurder maken zou voor mij al geen effect hebben, ik kan 8 maanden per jaar direct uit m'n zonnepanelen laden.
Maar benzine en diesel zijn een exportlek naar Saudi Arabia, dus kort door de bocht, we houden gewoon meer geld over als Nederlanders. Genoeg ruimte om die kosten te betalenquote:Op donderdag 5 maart 2020 14:34 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Hoe ze het doen doen ze het maar als iedereen elektrisch tankt komen ze miljarden aan accijns te kort.
Dit zal ergens verhaald gaan worden.
Dus of je wegenbelasting gaat gigantisch omhoog of je krijgt een kastje in je auto en tikt af per kilometer big brother is watching where you going maar dat is een andere discussie.
Ergens moet het geld vandaan komen.
Want jij en ik weten donders goed dat als jij of ik moeten bezuinigen wij gaan kijken wat geven wij uit en wat is nodig en wat kan minder en waar kan ik op investeren om goedkoper uit te zijn (zoals je zonnepanelen ).
De roverheid verhoogt gewoon de belastingen
Klopt.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:34 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Hoe ze het doen doen ze het maar als iedereen elektrisch tankt komen ze miljarden aan accijns te kort.
Dit zal ergens verhaald gaan worden.
Ja...quote:Dus of je wegenbelasting gaat gigantisch omhoog of je krijgt een kastje in je auto en tikt af per kilometer big brother is watching where you going maar dat is een andere discussie.
Ergens moet het geld vandaan komen.
De overheid geeft geen cadeau's, helemaal mee eens.quote:Want jij en ik weten donders goed dat als jij of ik moeten bezuinigen wij gaan kijken wat geven wij uit en wat is nodig en wat kan minder en waar ik op investeren om goedkoper uit te zijn (zoals je zonnepanelen ).
De roverheid verhoogt gewoon de belastingen
2nd hand cars...quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zolang er nog sprake is van stimulatie (tot ~2030) dan blijft het voordeel nog wel.
Daarna is de verbrandingsmotor in nieuwe auto's sowieso in veel landen verboden en heb je geen keuze meer.
Elektrisch heeft tegenwoordig een "cool" factor waar mensen bereid zijn voor te betalen. Elektrisch rijden werd 10 jaar geleden nog geassocieerd met invalidenkarretjes. Dat is nu helemaal omgedraaid. Veel mensen betalen extra om iets cools en moderns te hebben wat de buurman niet heeft.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Aanschaf is hoger, cost of ownership is lager. Maar dat zit nog niet op een punt waar het elkaar opheft.
Gebruikte benzine-auto's blijven er nog wel 20 jaar lijkt me, koop je in 2040 nog een Corolla uit 2029quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
2nd hand cars...
Ik heb een opel combo die moet eigenlijk wel ff 300.000 aantikken op de kilometerstand voor 2030 dan...
Hoop dat zo een auto goed gaat in de verhuur.
Tis diesel en ik woon +- binnenstad Rotterdam.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gebruikte benzine-auto's blijven er nog wel 20 jaar lijkt me, koop je in 2040 nog een Corolla uit 2029
Weet niet of dat zo is. Ze doen het vooral goed in de lease (want ook 8% bijtelling is nog steeds heel laag).quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Elektrisch heeft tegenwoordig een "cool" factor waar mensen bereid zijn voor te betalen. Elektrisch rijden werd 10 jaar geleden nog geassocieerd met invalidenkarretjes. Dat is nu helemaal omgedraaid. Veel mensen betalen extra om iets cools en moderns te hebben wat de buurman niet heeft.
quote:Private lease lijkt populairder dan ooit, maar de top van zijn populariteit heeft deze leaseconstructie nog lang niet bereikt. Dat voorspelt het ING Economisch Bureau, dat zich baseert op cijfers van de VNA, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen.
Eind 2018 bestond het Nederlandse private-leasewagenpark uit grofweg 150.000 auto's. Vorig jaar groeide dat wagenpark met pak hem beet 35.000 exemplaren tot 185.000 auto's, een procentuele toename van ruim 23 procent. Ook dit jaar zal het aantal auto's dat via een private-leaseconstructie wordt gereden toenemen, al neemt de procentuele groei wel iets af. Het ING Economisch Bureau zegt te verwachten dat het private-leasewagenpark aan het eind van dit jaar in totaal uit zo'n 220.000 auto's zal bestaan, een kleine 19 procent meer auto's dan aan het eind van 2019. Volgens het ING Economisch Bureau blijft de groei voorlopig onder meer mogelijk door een toenemend aantal aanbieders, die met elkaar concurreren en zo relatief scherpe tarieven tot gevolg hebben voor de consument. Het aandeel van private lease in de totale autoverkoop ligt momenteel tussen de vijf en tien procent (onder particulieren: grofweg één op de vijf gekochte auto's).
Ja, met een diesel of tweetakt in de stad ben je sowieso het bokjequote:Op donderdag 5 maart 2020 14:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tis diesel en ik woon +- binnenstad Rotterdam.
Anderzijds, als je hem verhuurt wel erg aantrekkelijk denk ik maar je moet de gemeente niet tegen je krijgen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, met een diesel of tweetakt in de stad ben je sowieso het bokje
het feit dat je je niet kan laten uitbollen is al een reden voor mij om geen EV te kopenquote:Op donderdag 5 maart 2020 13:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Alleen al het one-pedal-driving is een genot.
[..]
die luxe Tesla is qua perfomantie wel 120k waard maar het interieur is gelijkwaardig aan een 30k autoquote:Op donderdag 5 maart 2020 14:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, ik richt me dan puur op de brandstofprijs, zoals cempexo ook deed.
Als ik een 2e hands Zoe of Leaf koop voor 10 tot 15k dan sta je er heel anders voor dan met een luxe Tesla S van 120k, dus dat vergelijkt heel moeilijk.
Uitbollen?quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:54 schreef 20100 het volgende:
[..]
het feit dat je je niet kan laten uitbollen is al een reden voor mij om geen EV te kopen
De afwerking en kwaliteit is ook niet veel beterquote:Op donderdag 5 maart 2020 14:57 schreef 20100 het volgende:
[..]
die luxe Tesla is qua perfomantie wel 120k waard maar het interieur is gelijkwaardig aan een 30k auto
Ok, waar beweert de VVD dat mensen een elektrische auto kopen vanwege het milieu?quote:Op donderdag 5 maart 2020 13:45 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Veel politieke partijen zoals GL maar ook de VVD. Dat is kiezersbedrog en dat mag best gezegd worden. Daarom vind ik die subsidies enzo allemaal een beetje onzin kan wel beter gebruikt worden.
Hier ben ik geen voorstander van maar je dit zou wel eens de waarheid kunnen worden.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Weet niet of dat zo is. Ze doen het vooral goed in de lease (want ook 8% bijtelling is nog steeds heel laag).
Particulier worden er weinig EV's verkocht.
Maar die trend zie je sowieso steeds meer, ook voor brandstofauto's in private lease.
Misschien is dat ook wel waar autofabrikanten tussen nu en 8 jaar geheel naar toe gaan werken: een auto leasen ipv kopen. Op die manier binden ze je aan het merk, gaan kleine (onafhankelijke) garages kapot want kan alleen nog via de dealer, ANWB wegenwacht kapot want zit al bij de lease inbegrepen, etc. En je hebt geen risico dat je hoge kosten krijgt als je accu sneuvelt.
En dan kan je een nieuwe leasen of een gebruikte van 3 jaar of ouder, afhankelijk van wat je wil betalen en wat je op je oprit wil hebben.
Ben ik voorstander? Nee, ik bezit liever een auto. Maar ik zie de trend wel...
De Politie hier heeft twee Kona's vind het geen mooie auto van buiten maar wel van binnen. Ze hebben ook 1 elektrische motor aangeschaft merk weet ik niet. Wel geinig.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De afwerking en kwaliteit is ook niet veel beter
Maar goed, je kan geen appels met peren vergelijken.
Een Hyundai Kona of Kia Niro was misschien een beter voorbeeld: die hebben hun zaakjes op dat vlak wel voor mekaar.
Wat je zegt klopt niet. Veel mensen zeggen tegen de aanschafprijs aan te hikken.quote:Op donderdag 5 maart 2020 13:59 schreef SeLang het volgende:
Even de Leaf buiten beschouwing: accu’s gaan veel langer mee dan ottomotoren. Ruwweg factor 3-4 keer zo lang.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:24 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Ik betaal ¤ 1,58 op dit moment voor 1 liter benzine en rijd per 20 kilometer 1 liter gemiddeld.
Blijft stroom natuurlijk goedkoper (maar die prijzen zullen rap stijgen als iedereen elektrisch rijd en ze accijns te kort komen).
Maar zelfde soort auto die ik heb is elektrisch een kleine ¤ 15.000 duurder ongeveer.
In vier jaar tijd (garantie) kost die auto echt geen ¤ 15.000 aan wegenbelasting en benzine.
Op basis van ongeveer 12.000 kilometer per jaar.
Volle tank is ongeveer ruim gerekend ¤ 60,- net is iets minder
Daar rijd ik 700-800 kilometer mee afhankelijk van de snelweg of stad (snelweg zuiniger).
Neem het laagste punt 700
12.000 per jaar is 48.000 gedeeld door 700 zijn in vier jaar tijd iets van 69 tankbeurten (laten we 70 nemen) = ¤ 4200,-
Elektrisch zou mij dit ongeveer ¤ 1640,- kosten
¤4200,- - ¤ 1640, - = ¤2560, - euro.
Ik spaar dus in vier jaar tijd ¤2560,- dat is ongeveer ¤55,- per maand.
Stel ik koop die auto betaal ¤ 15.000 euro meer en bespaar ¤2560,- euro + ¤4000,- subsidie (waar ik op tegen ben) dan kost die auto als nog in vier jaar tijd ¤175,- euro meer per maand
Dan kun je zeggen je kan er langer in rijden dan 4 jaar maar net als met brandstof zal de auto minder waard worden en niemand geeft of heeft nog garanties hoe lang die accu's meegaan.
Koop je straks stuk blik van 4 jaar oud voor ¤ 17.000 en na 3 jaar accu kapot auto weg is die 0,0 nog waard.
Dus ik blijf voorlopig lekker op fossiele brandstof rijden![]()
Dat kan juist prima met "one pedal driving".quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:03 schreef 20100 het volgende:
[..]
is Vlaams![]()
[Belgisch Nederlands] 1. (van voertuigen) uitrollend tot stilstand komen
AUTOquote:Op donderdag 5 maart 2020 14:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ok, waar beweert de VVD dat mensen een elektrische auto kopen vanwege het milieu?
Behalve als je natuurlijk een Volvo 240 / 740 / 940 of zelfs P1800 hebtquote:Op donderdag 5 maart 2020 15:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Even de Leaf buiten beschouwing: accu’s gaan veel langer mee dan ottomotoren. Ruwweg factor 3-4 keer zo lang.
Dat is echt niet waar.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:57 schreef 20100 het volgende:
[..]
die luxe Tesla is qua perfomantie wel 120k waard maar het interieur is gelijkwaardig aan een 30k auto
En waar schrijft men dan dat mensen ze kopen vanwege het milieu?quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:05 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
AUTO
Via accijnzen en boetes zijn het de automobilisten die vele andere potjes van de overheid spekken. Daar willen wij van af. We hebben auto’s nu eenmaal nodig om op onze bestemming te komen. Ook voor onze welvaart is het essentieel dat we allemaal door kunnen rijden en dat we gemakkelijk op ons werk kunnen komen.
We vinden dat vervuiling bij de bron moet worden aangepakt. We kunnen dus beter schone auto’s en vrachtwagens ontwikkelen dan in allerlei gemeenten ingewikkelde milieuzones instellen. Als gemeenten ze toch willen invoeren zijn uniforme categorieën en borden noodzakelijk.
plaats een Tesla van 120k naast een BMW 7-serie van 120k en kijk eens vanbinnenquote:Op donderdag 5 maart 2020 15:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is echt niet waar.
Natuurlijk, in vergelijk met bv Audi is (aangekleed voor pak m beet 10.000 - 40.000 euro, afhankelijk van het model) het wat minder, maar pak eens een A4 sedan uit het rek met prestaties die in de buurt komen van een Model 3 voor 50.000 euro. A: dat lukt je niet, dus daar moet je al op bezuinigen, en B: dan is zo’n Audi ook een kale doos.
En nou heb ik niets tegen kale dozen, maar als auto vind ik het niets.
Ook die hebben economisch een kortere levensduur. Plus je moet een rode broek aan. Bah!quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Behalve als je natuurlijk een Volvo 240 / 740 / 940 of zelfs P1800 hebt
Dude dat is DE reden voor deze subsidie. Milieu. Of stem jij VVD ofzo dat je het niet snapt of niet wil snappen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En waar schrijft men dan dat mensen ze kopen vanwege het milieu?
Ik rol zoveel mogelijk uit omdat ik het prettiger vind rijden, ik haat remmen. Autorijden met soepel aanvoelen niet constant gas en remmen zoals zovelen doen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het idee van uitrollen is "brandstof besparen" maar als je het gaspedaal in een EV loslaat laad je juist de accu weer op met teruggewonnen energie.
Koop maar eens een 940 Estate uit 1998, een 244 uit 1980 of een P1800quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook die hebben economisch een kortere levensduur. Plus je moet een rode broek aan. Bah!
het is DE reden voor de overheid maar niet voor de kopers van de wagenquote:Op donderdag 5 maart 2020 15:14 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Dude dat is DE reden voor deze subsidie. Milieu. Of stem jij VVD ofzo dat je het niet snapt of niet wil snappen.
Maar dat kan ook juist prima met een EV.quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:15 schreef 20100 het volgende:
[..]
Ik rol zoveel mogelijk uit omdat ik het prettiger vind rijden, ik haat remmen. Autorijden met soepel aanvoelen niet constant gas en remmen zoals zovelen doen.
Je kan inderdaad niet serieus prestaties als argument gebruiken om het interieur van een auto te mogen vergelijken?quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:13 schreef 20100 het volgende:
[..]
plaats een Tesla van 120k naast een BMW 7-serie van 120k en kijk eens vanbinnen
Inderdaad. Ik wil wel eens een Prius zien van 40 jaar oud, met de originele accu's er nog in. Of wat later de volledig elektrische auto's.quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Behalve als je natuurlijk een Volvo 240 / 740 / 940 of zelfs P1800 hebt
Dit soort staatjes hebben geen actueel karakter. Gisteren 95 getankt, 9,60 kr p liter, is 1.28 Equote:Op donderdag 5 maart 2020 13:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Euro 95 is in Denemarken 12 cent goedkoper dan in NL en 19 cent duurder dan in Duitsland
http://www.fuel-prices-europe.info/
Dat kan dan qua kilometers wel zo zijn.quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Even de Leaf buiten beschouwing: accu’s gaan veel langer mee dan ottomotoren. Ruwweg factor 3-4 keer zo lang.
Daar tegenover staat natuurlijk dat die P1800 en 240 geen katalysator hebben en de 940 ook niet echt zuinig is.quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:28 schreef daNpy het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik wil wel eens een Prius zien van 40 jaar oud, met de originele accu's er nog in. Of wat later de volledig elektrische auto's.
Lekker te verifiërenquote:Op donderdag 5 maart 2020 15:30 schreef cempexo het volgende:
[..]
Dit soort staatjes hebben geen actueel karakter. Gisteren 95 getankt, 9,60 kr p liter, is 1.28 E
Ja.quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:58 schreef SicSicSics het volgende:
En de nieuwe V60 wordt op 180km/u gezet.![]()
Wel knap, zo'n statement.
Jij was aan het zeuren over de reden van aankoop.quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:14 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Dude dat is DE reden voor deze subsidie. Milieu. Of stem jij VVD ofzo dat je het niet snapt of niet wil snappen.
Ben je nou serieus een Model S van 87.000 euro aan het vergelijken met een 7 serie van 117.000 euro (beiden vanafprijzen, waarbij de Tesla al full option is en de BMW zonder moeite voor 40 mille aangekleed wordt)?quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:13 schreef 20100 het volgende:
[..]
plaats een Tesla van 120k naast een BMW 7-serie van 120k en kijk eens vanbinnen
zie datum en zie prijs ... F24 stationquote:Op donderdag 5 maart 2020 15:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Lekker te verifiërenWel opvallend dat bij jou in de omgeving altijd alles goedkoper is dan op de websites in Denemarken.
En niemand rijdt EV's in jouw omgeving maar ze hebben wel laadpalen.
En die laadpalen zijn extreem duur.
Bijzonder...
Dat kan je natuurlijk eenvoudig zelf printen als je een origineel hebt.quote:Op donderdag 5 maart 2020 16:12 schreef cempexo het volgende:
[..]
zie datum en zie prijs ... F24 station
[ afbeelding ]
OK...we doen een weddenschap. Inzet 25.000 euro via een aan te wijzen Nederlandse notaris. Daar zal de originele bon liggen en een afschrijving van mijn bankkonto. Deal ?quote:Op donderdag 5 maart 2020 16:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat kan je natuurlijk eenvoudig zelf printen als je een origineel hebt.
Ex btw ja dus 12.1k. En dan moet je ook een een batterij huren bij renaultquote:Op donderdag 5 maart 2020 07:10 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
2k subsidie, krijg je toch de BTW weer terug.quote:Op donderdag 5 maart 2020 16:16 schreef SOG het volgende:
Ex btw ja dus 12.1k. En dan moet je ook een een batterij huren bij renault
Cliootje benzine vanaf 2015 heb je al vanaf 8k
Edit: ah deze is incl accu
Flauwekul die milieu hysterie als er niets aan de overbevolking wordt gedaan.In ons land komt er door migratie elk jaar een stad als Leiden bij. Als de politiek dit niet gaat beperken bijv. een maximaal aantal inwoners van ons land gaat vastleggen, zitten wij straks met 19 miljoen inwoners in Nederland. Die stoten door te ademen alleen al meer CO2 uit dan alle auto's bij elkaar. Moeten wij straks dan nog verplicht elke 5 minuten onze adem inhouden?Zij kunnen wat mij betreft zelf stikken die milieu-fanatenquote:Op donderdag 5 maart 2020 14:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
De urgentie is dat we in 10 jaar tijd, 50% minder uitstoten.
Klopt, maar er zijn meer problemen met die elektrische auto's: Ze zijn haast niet te blussen in parkeergarages. Dat was laatst op het nieuws. Ook gaan de prestaties van de accus snel achteruit en dan moet je elke keer zo'n stomme laadpaal zoeken en hopen dat die het doet.quote:Maar je hebt gelijk, het elektriciteitsnet kan het niet aan. Het stroom wordt er niet voor opgewekt.... TJah tjah.
Ik ben het er wel mee eens, maar ik vind die 2 graden warmer ook maar marginaal erg, who cares, zoveel plekken waar mensen wonen zijn eigenlijk praktisch gewoon kut om te leven, wat doen mensen daar? Nu zijn veel van die gebieden al te dom om te wonen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 16:30 schreef paulgo het volgende:
Flauwekul die milieu hysterie als er niets aan de overbevolking wordt gedaan.In ons land komt er door migratie elk jaar een stad als Leiden bij. Als de politiek dit niet gaat beperken bijv. een maximaal aantal inwoners van ons land gaat vastleggen, zitten wij straks met 19 miljoen inwoners in Nederland. Die stoten door te ademen alleen al meer CO2 uit dan alle auto's bij elkaar. Moeten wij straks dan nog verplicht elke 5 minuten onze adem inhouden?Zij kunnen wat mij betreft zelf stikken die milieu-fanaten
Is CO2 ineens een lokaal probleem?quote:Op donderdag 5 maart 2020 16:30 schreef paulgo het volgende:
[..]
Flauwekul die milieu hysterie als er niets aan de overbevolking wordt gedaan.In ons land komt er door migratie elk jaar een stad als Leiden bij. Als de politiek dit niet gaat beperken bijv. een maximaal aantal inwoners van ons land gaat vastleggen, zitten wij straks met 19 miljoen inwoners in Nederland. Die stoten door te ademen alleen al meer CO2 uit dan alle auto's bij elkaar. Moeten wij straks dan nog verplicht elke 5 minuten onze adem inhouden?Zij kunnen wat mij betreft zelf stikken die milieu-fanaten
[..]
Klopt, maar er zijn meer problemen met die elektrische auto's: Ze zijn haast niet te blussen in parkeergarages. Dat was laatst op het nieuws. Ook gaan de prestaties van de accus snel achteruit en dan moet je elke keer zo'n stomme laadpaal zoeken en hopen dat die het doet.
Je ziet dezelfde technische problemen in de praktijk bij het van het aardgas afhalen van woningen en het verplichten van warmtepompen. Weer bedacht door stomme beleidsmakers die geen greintje verstand hebben van techniek
Niet ineens hoor, dat heeft de overheid met zijn doelstellingen voor NL al veel eerder gedaan.quote:
CO2 die je uitademt telt niet mee voor de CO2 uitstoot en dat is logisch.quote:Op donderdag 5 maart 2020 16:30 schreef paulgo het volgende:
[..]
Als de politiek dit niet gaat beperken bijv. een maximaal aantal inwoners van ons land gaat vastleggen, zitten wij straks met 19 miljoen inwoners in Nederland. Die stoten door te ademen alleen al meer CO2 uit dan alle auto's bij elkaar.
maar het wordt wel steeds warmer door al dat verbrandenquote:Op donderdag 5 maart 2020 17:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
CO2 die je uitademt telt niet mee voor de CO2 uitstoot en dat is logisch.
Waarom stoot je CO2 uit als mens? Omdat je plantaardige en dierlijke producten eet. Die planten hebben eerder de CO2 al opgenomen uit de lucht (ja, ook je krop sla) en de dieren die je eet hebben ook plantaardige producten gegeten (van koe tot kip en varken).
Dat maakt allemaal onderdeel uit van de korte CO2 kringloop en het voegt niets toe aan de totale CO2.
Anders is het uiteraard voor een trekker die brandstof verbrandt tijdens het maaien of oogsten. Dat zijn fossiele brandstoffen en die maken deel uit van de lange CO2 kringloop (miljoenen jaren)
Ja, van fossiele brandstoffen wel.quote:Op donderdag 5 maart 2020 17:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar het wordt wel steeds warmer door al dat verbranden
Daarmee is het nog steeds geen lokaal probleem.quote:Op donderdag 5 maart 2020 17:50 schreef ludovico het volgende:
[..]
Niet ineens hoor, dat heeft de overheid met zijn doelstellingen voor NL al veel eerder gedaan.
Klopt, maar in de huidige weggooi-maatschappij mogen mensen van mij wel eens wat meer waarde hechten aan hun spullen. We hebben het te goedquote:Op donderdag 5 maart 2020 15:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daar tegenover staat natuurlijk dat die P1800 en 240 geen katalysator hebben en de 940 ook niet echt zuinig is.
Techniek vervangen heeft een omslagpunt waarbij het beter is voor het milieu, als de opvolger efficiënter werkt.
dan moet de prijs er ook naar zijn.... als bijvoorbeeld meubels weer 2000 euro per stuk gaan kosten dan wordt dit niet elke 7 jaar vervangen....quote:Op donderdag 5 maart 2020 19:43 schreef daNpy het volgende:
[..]
Klopt, maar in de huidige weggooi-maatschappij mogen mensen van mij wel eens wat meer waarde hechten aan hun spullen. We hebben het te goed
Dus eerst zeg je het gaat nooit werken en daarna geef je meerdere manieren hoe het uiteindelijk allemaal wel kan werken. Ik snap niet dat zoveel mensen altijd in problemen denken. Ongetwijfeld liep iedereen 100 jaar geleden te zeuren dat z'n paard en wagen het nog prima deden toen ze met de eerste auto's aan kwamen zetten op brandstof. En waar zijn we nu? Ik weet 100% zeker dat we uiteindelijk allemaal elektrisch kunnen rijden... en daarna zelfs vliegen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 19:53 schreef kree het volgende:
Het gaat allemaal nooit werken als heel NL elektrisch gaat rijden, zeg ik even als monteur elektrische laadpunten.
Het hele elektriciteits netwerk is hier niet op berekend. Tenzij er meer slimmere oplossingen komen met bv ook terugleveren vanuit de auto aan het net.
Nu is dat er technisch wel trouwens. Maar is nog niet gebruikt over het algemeen.
Het OCPP is er wel op berekend trouwens.
Maargoed maakt mij het uit, het is iig genoeg werk voor mij de komende tijd.
Owh ik ben er niet op tegen hoor. In tegendeel zelfs.quote:Op donderdag 5 maart 2020 19:55 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dus eerst zeg je het gaat nooit werken en daarna geef je meerdere manieren hoe het uiteindelijk allemaal wel kan werken. Ik snap niet dat zoveel mensen altijd in problemen denken. Ongetwijfeld liep iedereen 100 jaar geleden te zeuren dat z'n paard en wagen het nog prima deden toen ze met de eerste auto's aan kwamen zetten op brandstof. En waar zijn we nu? Ik weet 100% zeker dat we uiteindelijk allemaal elektrisch kunnen rijden... en daarna zelfs vliegen.
Waarom?quote:Op donderdag 5 maart 2020 19:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dan moet de prijs er ook naar zijn.... als bijvoorbeeld meubels weer 2000 euro per stuk gaan kosten dan wordt dit niet elke 7 jaar vervangen....
of een tv 5k, of een wasmacine 10k....
Ja de overheid snapt wederom weer eens niet wat ze aan het doen zijn. En door hun flut beleid krijg je ook weer ruzie en jaloezie tussen elektrisch en diesel/benzine. Ik snap wel dat als je 15 jaar in je caddy tdi rijdt als klusjesman en nu ineens Amsterdam niet meer in mag en de rijke beurshandelaar met z'n 2500 kg audi e-tron wel EN er nog veel belasting door bespaart, je een beetje geïrriteerd raakt. Maar ja we gaan het zien. Er loopt overal stroom tegenwoordig dus onmogelijk kan het niet zijn. Alleen even eea vernieuwenquote:Op donderdag 5 maart 2020 19:59 schreef kree het volgende:
[..]
Owh ik ben er niet op tegen hoor. In tegendeel zelfs.
Maar denk dat de overheid nu allemaal wel heel makkelijk denkt van joh we geven dikke subsidie en dan komt het allemaal wel goed. Er zal een heel groot merendeel aan laadpunten ook op aangepast moeten worden. Nu was die al begonnen bij allego hoor waar ik aan gewerkt heb vorige werkgever. Die zijn er technisch gezien namelijk klaar voor. Maar dat zijn de openbare punten. Wat mensen thuis hebben, sommige wel sommige niet.
Haha ja ok dat is mijn werk nu, vaak moeten ook groepenkasten aangepast worden trouwens omdat mensen ook naar 3 fase gaan ipv 1.quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:06 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja de overheid snapt wederom weer eens niet wat ze aan het doen zijn. En door hun flut beleid krijg je ook weer ruzie en jaloezie tussen elektrisch en diesel/benzine. Ik snap wel dat als je 15 jaar in je caddy tdi rijdt als klusjesman en nu ineens Amsterdam niet meer in mag en de rijke beurshandelaar met z'n 2500 kg audi e-tron wel EN er nog veel belasting door bespaart, je een beetje geïrriteerd raakt. Maar ja we gaan het zien. Er loopt overal stroom tegenwoordig dus onmogelijk kan het niet zijn. Alleen even eea vernieuwenheb jij in ieder geval genoeg te doen ja.
Ik heb twee laadpalen op kantoor, die monteur was daar nog wel ff zoet mee. Groepje erbij, kabel graven, paaltje ophangen etc.
Meubels 2.000, wasmachine 10.000... jij hebt echt geen enkel idee wat iets kost, wel?quote:Op donderdag 5 maart 2020 19:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dan moet de prijs er ook naar zijn.... als bijvoorbeeld meubels weer 2000 euro per stuk gaan kosten dan wordt dit niet elke 7 jaar vervangen....
of een tv 5k, of een wasmacine 10k....
quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Meubels 2.000, wasmachine 10.000... jij hebt echt geen enkel idee wat iets kost, wel?
Nou ja, kwaliteitsmeubels (gemaakt van echt hout bv, waardoor ze ook loeizwaar zijn) kosten wel een veelvoud van de rotzooi bij seats and sofas.quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waarom?
Als het goedkoop is moet je het maar snel weggooien
Ik snap die gedachtengang gewoon niet. Wees zuinig op je spullen, dan is er ook minder afval.
voor ons is okquote:Op donderdag 5 maart 2020 17:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, van fossiele brandstoffen wel.
Niet door het uitademen. Die krop sla, en bloemkool en tros tomaten voor volgende maand neemt nu alweer je CO2 op. Idem voor het gras dat die koe eet die jij over een tijdje op je bord hebt liggen.
Ruzie tussen automobilisten is zeer wenselijk, aangezien die doof zijn en niet stoppen voor mini politieagenten met ministopborden.quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:06 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja de overheid snapt wederom weer eens niet wat ze aan het doen zijn. En door hun flut beleid krijg je ook weer ruzie en jaloezie tussen elektrisch en diesel/benzine. Ik snap wel dat als je 15 jaar in je caddy tdi rijdt als klusjesman en nu ineens Amsterdam niet meer in mag en de rijke beurshandelaar met z'n 2500 kg audi e-tron wel EN er nog veel belasting door bespaart, je een beetje geïrriteerd raakt. Maar ja we gaan het zien. Er loopt overal stroom tegenwoordig dus onmogelijk kan het niet zijn. Alleen even eea vernieuwenheb jij in ieder geval genoeg te doen ja.
Ik heb twee laadpalen op kantoor, die monteur was daar nog wel ff zoet mee. Groepje erbij, kabel graven, paaltje ophangen etc.
Een koe stoot ook methaan uit, jij ook overigens. Vooral als je veel bruine bonen eet.quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor ons is ok
maar die koe stoot methaan uit, geen CO2, methaan is 10 keer zo erg dan CO2
verder denk ik dat het verbranden van hout in BIO massa centrales net zo erg is
Ja das waar, onze meubels zijn ook van hout en hebben best wel wat gekost.quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou ja, kwaliteitsmeubels (gemaakt van echt hout bv, waardoor ze ook loeizwaar zijn) kosten wel een veelvoud van de rotzooi bij seats and sofas.
Veel producten worden niet meer geproduceerd om lang mee te gaan.
klopt dat zeg ik ookquote:Op donderdag 5 maart 2020 20:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een koe stoot methaan uit, j
dat heeft niks met zuinigheid te maken.. als het goedkoop is gaat het eerder stuk... heb je nog nooit bij je kinderen action speelgoed gehad op de verjaardag wat diezelfde avond in de container kon omdat het stuk ging bij het kijken daarnaar?quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waarom?
Als het goedkoop is moet je het maar snel weggooien
Ik snap die gedachtengang gewoon niet. Wees zuinig op je spullen, dan is er ook minder afval.
Herkenbaar, kind vraagt om racebaan, ouder haalt het bij de Action... nou... die kan je gelijk wegmikken... de auto's blijven niet op de baan, het stroomcontact is slecht (auto's vallen stil) en er zit geen adapter bij maar je moet grote batterijen in een baanstuk met batterijvak duwen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat heeft niks met zuinigheid te maken.. als het goedkoop is gaat het eerder stuk... heb je nog nooit bij je kinderen action speelgoed gehad op de verjaardag wat diezelfde avond in de container kon omdat het stuk ging bij het kijken daarnaar?
Als je ernaar kijkt qua winst, dan is het ook logisch dat je iets maakt wat snel stuk gaat. Dan koop je eerder nieuwe.
Dan kan je wel zeggen dat dat niet zou moeten, etc. en dat men maar anders moet denken en doen, maar dat verandert er niks aan.
quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een koe stook ook methaan uit.
Dat lijkt me inderdaad het gevolg...quote:Op donderdag 5 maart 2020 21:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Tweedehands EV's worden dus 2000 euro duurder. Niks geleerd van de HRA en huurtoeslag zo te zien.
Het is gewoon weer een "we gooien er een bak geld tegenaan" oplossing. Zaken als korting op de wegenbelasting werken beter. Te goed zelfs, want dat kost bv Nederland teveel geld. Het moet groen!.. Maar het mag niet teveel kosten hoor. Gelukkig is het vrij goedkoop om een auto te bezitten en rijden in Nederlandquote:Op donderdag 5 maart 2020 21:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat lijkt me inderdaad het gevolg...
Ik zou de voordelen van geen wegenbelasting dan liever voor een langere periode garanderen, dat geeft zekerheid.
En toch kan je van die ¤4000 subsidie ook 5 jaar "geen wegenbelasting" betalenquote:Op donderdag 5 maart 2020 21:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is gewoon weer een "we gooien er een bak geld tegenaan" oplossing. Zaken als korting op de wegenbelasting werken beter. Te goed zelfs, want dat kost bv Nederland teveel geld. Het moet groen!.. Maar het mag niet teveel kosten hoor. Gelukkig is het vrij goedkoop om een auto te bezitten en rijden in Nederland
Dat hoeft niet per sé imo. Genoeg dingen die prima gerepareerd kunnen worden. Maar we zijn te verwend, willen iets nieuws etc.quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat heeft niks met zuinigheid te maken.. als het goedkoop is gaat het eerder stuk...
Dan kan je wel zeggen dat dat niet zou moeten, etc. en dat men maar anders moet denken en doen, maar dat verandert er niks aan.
Niet alleen dat: de ontwikkelingen gaan ook sneller bij elektronische apparatuur. Beetje afhankelijk overigens, HiFi verandert in de kern niet zoveel, maar tv’s wel. Smartphones helemaal.quote:Op donderdag 5 maart 2020 21:38 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat hoeft niet per sé imo. Genoeg dingen die prima gerepareerd kunnen worden. Maar we zijn te verwend, willen iets nieuws etc.
Alle geld die men in de markt pompt om de markt "te steunen" convergeert naar een hogere prijs voor het product. Je zou toch zeggen dat ook/zelfs een politicus van dat principe op de hoogte moet zijn. Daar van uitgaande spelen er immer andere belangen. Follow the money ook hier weer. Bananenrepubliek Nederland.quote:Op donderdag 5 maart 2020 21:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Tweedehands EV's worden dus 2000 euro duurder. Niks geleerd van de HRA en huurtoeslag zo te zien.
Dat is uiteraard onjuist. Soms wel, soms niet.quote:Op donderdag 5 maart 2020 22:46 schreef Bart2002 het volgende:
Alle geld die men in de markt pompt om de markt "te steunen" convergeert naar een hogere prijs voor het product.
Graag 2 historische voorbeelden dan van het 1 en het ander.quote:Op donderdag 5 maart 2020 22:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is uiteraard onjuist. Soms wel, soms niet.
Laten we het heel simpel bij Tesla houden: in Duitsland en België kreeg je vorig jaar een aankoopsubsidie en dat maakte voor de prijs van de Tesla geen reet uit.quote:Op donderdag 5 maart 2020 22:58 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Graag 2 historische voorbeelden dan van het 1 en het ander.
Als je rustig een jaar of 50 wacht, dan is methaan gewoon CO2 geworden.quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor ons is ok
maar die koe stoot methaan uit, geen CO2, methaan is 10 keer zo erg dan CO2
verder denk ik dat het verbranden van hout in BIO massa centrales net zo erg is
Model S "full option" is 118.000 euro in België, een standaard 7 serie is 10x beter uitgerust dan de spartaanse Teslaquote:Op donderdag 5 maart 2020 16:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ben je nou serieus een Model S van 87.000 euro aan het vergelijken met een 7 serie van 117.000 euro (beiden vanafprijzen, waarbij de Tesla al full option is en de BMW zonder moeite voor 40 mille aangekleed wordt)?
Even gekeken, het is 101.000 euro als ik echt alles aanvink. Maar dan vink vanalles aan wat niets verandert aan de interieurafwerking.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 08:25 schreef 20100 het volgende:
[..]
Model S "full option" is 118.000 euro in België, een standaard 7 serie is 10x beter uitgerust dan de spartaanse Tesla
Dat is niet waar. Ik ervaar zelf het rijden in een BEV op de openbare weg veel fijner dan in een ICE. Echt, dat is een stap terug in de tijd.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 09:09 schreef Gunner het volgende:
Prestaties vergelijken is anders ook niet geweldig al snap ik wel dat je dat continu aanhaalt bij Tesla omdat dat zo'n beetje het enige is waar je nog een beetje mee kan pronken.
Hoezo? Dit is toch gewoon goed voor de autobouwers?quote:Op donderdag 5 maart 2020 21:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Zonder subsidies op elektrische auto's hadden er nooit zoveel rond gereden als nu. Het werkt dus wel...quote:Op donderdag 5 maart 2020 22:46 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Alle geld die men in de markt pompt om de markt "te steunen" convergeert naar een hogere prijs voor het product. Je zou toch zeggen dat ook/zelfs een politicus van dat principe op de hoogte moet zijn. Daar van uitgaande spelen er immer andere belangen. Follow the money ook hier weer. Bananenrepubliek Nederland.
Zeer zeker. Maar men moet zich dan afvragen of het goed is dat het collectief betaalt voor het privilege van enkelen. Een privilege wat nooit weggelegd zal zijn voor dat collectief. Dat lijkt mij persoonlijk niet koosjer.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 21:03 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Zonder subsidies op elektrische auto's hadden er nooit zoveel rond gereden als nu. Het werkt dus wel...
Gelet op het doel is het een uitstekende keuze. Het werkt.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 22:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeer zeker. Maar men moet zich dan afvragen of het goed is dat het collectief betaalt voor het privilege van enkelen. Een privilege wat nooit weggelegd zal zijn voor dat collectief. Dat lijkt mij persoonlijk niet koosjer.
Zo werkt het toch altijd? Alle nieuwe technologie is in het begin duur en kunnen alleen de grootverdieners gebruik van maken en na een tijdje is het voor iedereen toegankelijk. Nog niet eens alle auto fabrikanten doen mee dus het staat nog in de kinderschoenen. Dat de overheid fouten heeft gemaakt in het beleid ben ik zeker mee eens. Snap nog steeds niet waarom alleen ondernemers ervan zouden moeten profiteren en Tesla's met 0% bijtelling, MIA/VAMIL en geen MRB was natuurlijk wel heel erg gratis geld voor de 3x modaal verdieners. Ik snap als je dan met minimumloon en diesel caddy ineens niet meer grote steden in mag en fijnstoftoeslag moet betalen, je een beetje boos bent.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 22:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeer zeker. Maar men moet zich dan afvragen of het goed is dat het collectief betaalt voor het privilege van enkelen. Een privilege wat nooit weggelegd zal zijn voor dat collectief. Dat lijkt mij persoonlijk niet koosjer.
Dat laatste snap ik dan weer totaal niet. Want dat verbod om met de diesel caddy de binnensteden in te rijden heeft totaal niets te maken met de elektrische voertuigen (en geldt ook alleen voor echt vervuilende auto’s).quote:Op zaterdag 7 maart 2020 09:51 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Zo werkt het toch altijd? Alle nieuwe technologie is in het begin duur en kunnen alleen de grootverdieners gebruik van maken en na een tijdje is het voor iedereen toegankelijk. Nog niet eens alle auto fabrikanten doen mee dus het staat nog in de kinderschoenen. Dat de overheid fouten heeft gemaakt in het beleid ben ik zeker mee eens. Snap nog steeds niet waarom alleen ondernemers ervan zouden moeten profiteren en Tesla's met 0% bijtelling, MIA/VAMIL en geen MRB was natuurlijk wel heel erg gratis geld voor de 3x modaal verdieners. Ik snap als je dan met minimumloon en diesel caddy ineens niet meer grote steden in mag en fijnstoftoeslag moet betalen, je een beetje boos bent.
Tja dan gaan we gooien met onderzoeken over gezondheid, stikstof, co2..... Wat denk je nou werkelijk dat slechter voor het milieu is... Een caddy tdi van 1000 kg die al 300k gelopen heeft, de extra uitstoot op de bouw ervan allang terug heeft verdiend en binnenkort toch de geest gaat geven... Of een audi e-tron lease van 2500 kg die lekker de straatstenen eruit kan trekken met 500 pk en waarschijnlijk na 5 jaar op is. Ik ben niet tegen subsidiëren van schoner transport, maar wel tegen het afstraffen van dingen waar we al tientallen jaren in hebben rond gereden. Uiteindelijk worden alle auto's steeds zuiniger en schoner en verdwijnen oudere wrakken vanzelf. Beetje zelfde als die oldtimer naaierij van VVD. Die dingen roesten toch onder je kont vandaan, het was een paar jaar wachten tot de meeste verdwenen waren maar nee, ze moesten weer per direct regels gaan aanpassen waardoor ineens allemaal liefhebbers ¤50 p/m mrb konden betalen voor die paar ritjes per jaar.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 10:43 schreef VEM2012 het volgende:
Dat laatste snap ik dan weer totaal niet. Want dat verbod om met de diesel caddy de binnensteden in te rijden heeft totaal niets te maken met de elektrische voertuigen (en geldt ook alleen voor echt vervuilende auto’s).
Ik wil het wel eens omdraaien. Veel mensen die in zo’n oude diesel doortuffen zijn boos, maar er wonen in Nederland heel veel mensen in gebieden (binnensteden, direct aan de snelweg) waar vanwege de uitstoot van die oude diesels hun gezondheid geschaad wordt en ze daar gemiddeld een paar jaar korter door leven.
De caddy tdi is heel erg veel slechter voor het milieu.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 14:26 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Tja dan gaan we gooien met onderzoeken over gezondheid, stikstof, co2..... Wat denk je nou werkelijk dat slechter voor het milieu is... Een caddy tdi van 1000 kg die al 300k gelopen heeft, de extra uitstoot op de bouw ervan allang terug heeft verdiend en binnenkort toch de geest gaat geven... Of een audi e-tron lease van 2500 kg die lekker de straatstenen eruit kan trekken met 500 pk en waarschijnlijk na 5 jaar op is. Ik ben niet tegen subsidiëren van schoner transport, maar wel tegen het afstraffen van dingen waar we al tientallen jaren in hebben rond gereden. Uiteindelijk worden alle auto's steeds zuiniger en schoner en verdwijnen oudere wrakken vanzelf. Beetje zelfde als die oldtimer naaierij van VVD. Die dingen roesten toch onder je kont vandaan, het was een paar jaar wachten tot de meeste verdwenen waren maar nee, ze moesten weer per direct regels gaan aanpassen waardoor ineens allemaal liefhebbers ¤50 p/m mrb konden betalen voor die paar ritjes per jaar.
Lokale uitstoot is zo'n caddy slechter ja, voor de rest weet ik het nog zo niet. Heb nu een berlingo die richting de 400.000 km gaat en een goed dieselblok kan gewoon 1 miljoen halen. Bij m'n Tesla had ik er na 30.000 km al een nieuwe motor in. Klinkt wat mij betreft niet echt efficient, of worden die motoren gemaakt uit biologische plantjes?quote:Op zaterdag 7 maart 2020 20:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De caddy tdi is heel erg veel slechter voor het milieu.
Daarnaast gaat het hier om lokale uitstoot natuurlijk.
Zelfs tov een moderne diesel is een BEV na 30-50.000 km beter voor het milieu, als je alles meerekent.
Groene stroom bestaat ook niet.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 21:44 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Lokale uitstoot is zo'n caddy slechter ja, voor de rest weet ik het nog zo niet. Heb nu een berlingo die richting de 400.000 km gaat en een goed dieselblok kan gewoon 1 miljoen halen. Bij m'n Tesla had ik er na 30.000 km al een nieuwe motor in. Klinkt wat mij betreft niet echt efficient, of worden die motoren gemaakt uit biologische plantjes?
En een Polo TDI met zo'n 1.0 motortje stoot echt niet veel uit, rijdt makkelijk met 5 liter op 100 km en heeft miezerige bandjes. Een Audi e-tron rijdt op 255 banden en verbruikt zo 25 kWh voor 100 kilometer... waarvan het meestal geen groene stroom is. Nog los van de productie van zo'n tank. Ik ben ook pro elektrisch, maar als we daardoor 3x zulke grote, zware, snelle auto's gaan rijden is het ook niet efficient.
Ik moet je nageven, stroom heeft geen kleur.quote:
Dat bedoel ik maar stroom is raarquote:Op zaterdag 7 maart 2020 22:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik moet je nageven, stroom heeft geen kleur.
Maar op het moment dat je 20 panelen op je dak hebt liggen, de zon schijnt en je wekt 5kW op dan kan je op dat moment echt prima je auto opladen zonder ook maar Wh van buiten nodig te hebben. Zelfs als het bewolkt is en je 2kW opwekt, laad je nog altijd de helft tot 1/4e op zonnestroom
En dat is best bijzonder, dat lukt me met m'n benzine-auto nog altijd niet.
Nee, maar dat geeft ook niet.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 22:12 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Dat bedoel ik maar stroom is raar
Maar jij bent wel behoorlijk ready met je zonnepanelen ik heb dat allemaal niet![]()
En dan heb ik ook nog een benzine-auto
We hebben al iets van 20 miljoen zonnepanelen in Nederland.quote:
Dit is allemaal al berekend, dus niet zo maar een ‘ik denk dat’.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 21:44 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Lokale uitstoot is zo'n caddy slechter ja, voor de rest weet ik het nog zo niet. Heb nu een berlingo die richting de 400.000 km gaat en een goed dieselblok kan gewoon 1 miljoen halen. Bij m'n Tesla had ik er na 30.000 km al een nieuwe motor in. Klinkt wat mij betreft niet echt efficient, of worden die motoren gemaakt uit biologische plantjes?
En een Polo TDI met zo'n 1.0 motortje stoot echt niet veel uit, rijdt makkelijk met 5 liter op 100 km en heeft miezerige bandjes. Een Audi e-tron rijdt op 255 banden en verbruikt zo 25 kWh voor 100 kilometer... waarvan het meestal geen groene stroom is. Nog los van de productie van zo'n tank. Ik ben ook pro elektrisch, maar als we daardoor 3x zulke grote, zware, snelle auto's gaan rijden is het ook niet efficient.
Geen idee waarom ik ook met jou in discussie ga....quote:Op zaterdag 7 maart 2020 22:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dit is allemaal al berekend, dus niet zo maar een ‘ik denk dat’.
Het is inderdaad als FC Bal op het dak die tegen Liverpool wil ballen, dus ik begrijp het ook niet helemaal.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 23:13 schreef YoshiBignose het volgende:
Geen idee waarom ik ook met jou in discussie ga....
En elk jaar 2.5% minder rendement van je accu.quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
We have a winner.
[..]
En ondertussen worden steeds meer gebieden vervuild voor de winning van metalen voor de accu's. Schoon autootje hoor.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 22:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, maar dat geeft ook niet.
We doen nu alsof dat allemaal in 1 jaar gaat gebeuren maar dat is niet aan de hand natuurlijk.
Het zal nog zeker tot 2035 of zelfs 2040 duren voor de helft van het wagenpark niet meer op fossiele brandstoffen rijdt.
En zonnepanelen worden ook ieder jaar goedkoper en iets beter (al zorgt de corona crisis tijdelijk even voor een prijsstijging).
Ik ben van nature een optimist maar ook wel een realist.
Zou je 30 jaar geleden hebben gekeken naar de toekomst dan had je niet verwacht dat we nu smartphones hadden, een computer (of zelfs meerdere) in ieder huishouden, hybride en elektrische auto's, virbrators op lithium accu's, etc.
De toekomst is onvoorspelbaar maar vooruitgang gaat altijd door.
En je maakt het allemaal meeWas je in 1900 geboren dan was je nu al deaud...
Iets minder azijn drinken doet wonderen.quote:Op zondag 8 maart 2020 00:56 schreef HSG het volgende:
[..]
En ondertussen worden steeds meer gebieden vervuild voor de winning van metalen voor de accu's. Schoon autootje hoor.
Mijn M3 is een jaar oud, 40.000 km gereden en minder dan 1% degradatie.quote:Op zondag 8 maart 2020 00:56 schreef HSG het volgende:
[..]
En elk jaar 2.5% minder rendement van je accu.
[..]
En ondertussen worden steeds meer gebieden vervuild voor de winning van metalen voor de accu's. Schoon autootje hoor.
Een Zondag met Arjan, groene stroomquote:
Dat filmpje is nu ook weer een paar jaar oud.quote:
Zoals gezegd, hier geen nieuwe windmolens meer op het vaste land, basis is vooral het ontbreken van rendement. Dat geldt ook voor windmolens op zee. Eens komt er een einde aan het maximale rendement van een windmolen ! En dan ?quote:Op zondag 8 maart 2020 11:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat filmpje is nu ook weer een paar jaar oud.
Inmiddels komen er wel serieus grote windparken bij, zo plaatst het Deense Ørsted 2 grote parken bij Borssele en wil Denemarken zelf ook 10GWe bijplaatsen. Het is gigantisch.
Biomassa is dom als er speciaal voor gekapt wordt.
Ontbreken van rendement? Economisch of energetisch?quote:Op zondag 8 maart 2020 12:02 schreef cempexo het volgende:
[..]
Zoals gezegd, hier geen nieuwe windmolens meer op het vaste land, basis is vooral het ontbreken van rendement. Dat geldt ook voor windmolens op zee.
"Een einde aan het maximale rendement van een windmolen"? Wat moet ik me daarbij voorstellen?quote:Eens komt er een einde aan het maximale rendement van een windmolen ! En dan ?
Op het land wordt er sinds 3 jaar niet meer geplaatst. Ik bedoel dat technisch dat het een keer ophoudt, dus de capaciteit van een molen. Overigens heb ik nog geen bericht gehad dat mijn el rekening naar beneden gaat.quote:Op zondag 8 maart 2020 12:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ontbreken van rendement? Economisch of energetisch?
Denemarken heeft sowieso al ongeveer het grootste aantal windmolens op land van heel Europa dus niet zo verbazingwekkend dat ze zich nu meer op zee richten.
Denemarken haalde in 2019 47% van z'n energie uit wind, dat is echt bijzonder hoog. En met het geplande 10GWe park op zee dat stroom aan 10 miljoen huishoudens moet gaan leveren neemt dat nog eens spectaculair toe.
Je zei eerder dat Denemarken windmolens "de rug toe had gekeerd" maar uit de feiten blijkt daar niets van. Hooguit op land.
[..]
"Een einde aan het maximale rendement van een windmolen"? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Momenteel kan men voor 5,45 cent per kWh aanbesteden voor projecten op zee, dat was 10 jaar geleden nog 18 cent. De kosten dalen gigantisch vanwege de grotere turbines, efficiëntere bouwwijze, etc.
Energetisch verdient een windmolen zich in 6 tot 9 maand terug.
Dat gaat dan om de energie om de grondstoffen te winnen, de molen te bouwen, de molen te plaatsen, de molen te onderhouden en de molen te slopen en recyclen. Na die 6 maand levert de windmolen nog 20 jaar netto energie op.
Dat zeg ik, Denemarken concentreert zich nu op windparken op zee.quote:Op zondag 8 maart 2020 13:38 schreef cempexo het volgende:
[..]
Op het land wordt er sinds 3 jaar niet meer geplaatst.
Dat is logisch, lijkt me ook geen praktisch bezwaar. Dat los je op door er meerdere te plaatsen, verspreid over meerdere parken.quote:Ik bedoel dat technisch dat het een keer ophoudt, dus de capaciteit van een molen.
Klopt, stroom is in Denemarken 9 cent per kWh duurder dan in Nederland.quote:Overigens heb ik nog geen bericht gehad dat mijn el rekening naar beneden gaat.
Hou nou maar op met je leugens en je krot in the middle of niks van 98.000 euro. Hij lult je vierkant onder tafel en niemand neemt je verzinsels nog serieus.quote:Op zondag 8 maart 2020 13:38 schreef cempexo het volgende:
[..]
Op het land wordt er sinds 3 jaar niet meer geplaatst. Ik bedoel dat technisch dat het een keer ophoudt, dus de capaciteit van een molen. Overigens heb ik nog geen bericht gehad dat mijn el rekening naar beneden gaat.
Niet?quote:
Eén kaars in je woonkamer opsteken betekent nog niet dat je daarmee je hele huis kunt verwarmen en verlichten.quote:Op zondag 8 maart 2020 14:45 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Niet?
Gisteren heb ik toevallig nog mijn EV opgeladen, 15kWh welke voor 100% rechtstreeks uit mijn zonnepanelen kwamen. Groener gaat het niet worden. Ik had op dit moment zelfs nog teruglevering naar het net
Wat bedoel je? Je spreekt in raadselen.quote:Op zondag 8 maart 2020 14:50 schreef cempexo het volgende:
[..]
Eén kaars in je woonkamer opsteken betekent nog niet dat je daarmee je hele huis kunt verwarmen en verlichten.
Dat de deelnemer het heeft over een fractie van groene energie. Dat is leuk maar is geen structurele winst. Alsmede een situatie dat groene energie verbruikers zeer sterk afhankelijk zijn van de nukken van de NL overheid, zoals geen subsidies meer als wel -forse- belastingverhogingen en nieuwe belastingen bedenken. Het aantal belastingen in NL is nu al 88 stuks.quote:Op zondag 8 maart 2020 16:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat bedoel je? Je spreekt in raadselen.
Dat is juist een voorbeeld van het nut van vol leggen van daken.quote:Op zondag 8 maart 2020 16:21 schreef cempexo het volgende:
Dat
[..]
Dat de deelnemer het heeft over een fractie van groene energie. Dat is leuk maar is geen structurele winst.
Geen subsidies meer voor wat? En belastingverhogingen voor wat?quote:Alsmede een situatie dat groene energie verbruikers zeer sterk afhankelijk zijn van de nukken van de NL overheid, zoals geen subsidies meer als wel -forse- belastingverhogingen en nieuwe belastingen bedenken.
Het aantal belastingen zegt niets, de hoogte wel.quote:Het aantal belastingen in NL is nu al 88 stuks.
Subsidie geven is belastingen heffen bij de burger. Geen subsidiegeld meer wordt belastingverhogingen.quote:Op zondag 8 maart 2020 23:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is juist een voorbeeld van het nut van vol leggen van daken.
[..]
Geen subsidies meer voor wat? En belastingverhogingen voor wat?
[..]
Het aantal belastingen zegt niets, de hoogte wel.
[ afbeelding ]
Goh, betaald een Deense burger (50.8%) een kwart meer belasting dan een Nederlandse (39.8%).quote:Op zondag 8 maart 2020 23:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het aantal belastingen zegt niets, de hoogte wel.
Dat is inclusief gratis medische hulp (dus geen premie ziektekosten en eigen risico), gratis scholing van lager t/m universitair niveau, gratis opvang kinderen na schooltijd en meer...quote:Op maandag 9 maart 2020 08:18 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Goh, betaald een Deense burger (50.8%) een kwart meer belasting dan een Nederlandse (39.8%).
Nou snap ik waarom ze daar genoodzaakt zijn om op hout te stoken.
Geld voor een fatsoenlijke gas-aansluiting is er dan naturlijk niet meer.
16 zonnepanelen zijn voldoende voor gemiddeld stroomverbruik van een huishouden. Bij de meeste woningen is dit wel te realiseren. Uiteraard heb ik het dan niet over stroomverbruik van auto maar dan zijn we toch al een heel eind...quote:Op zondag 8 maart 2020 14:50 schreef cempexo het volgende:
[..]
Eén kaars in je woonkamer opsteken betekent nog niet dat je daarmee je hele huis kunt verwarmen en verlichten.
Totdat de subsidies worden ingetrokken, dan is de rentabiliteit laag. Hier zijn er nauwelijks, bijna geen, zonnepanelen. Reden er is een te weinig rendement opbrengst, er wordt niet gesubsidieerd.quote:Op maandag 9 maart 2020 09:05 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
16 zonnepanelen zijn voldoende voor gemiddeld stroomverbruik van een huishouden. Bij de meeste woningen is dit wel te realiseren. Uiteraard heb ik het dan niet over stroomverbruik van auto maar dan zijn we toch al een heel eind...
Met tien heb ik zelfs een negatief energieverbruik.quote:Op maandag 9 maart 2020 09:05 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
16 zonnepanelen zijn voldoende voor gemiddeld stroomverbruik van een huishouden. Bij de meeste woningen is dit wel te realiseren. Uiteraard heb ik het dan niet over stroomverbruik van auto maar dan zijn we toch al een heel eind...
Dat zie je nu ook al met de verkoop van EV's. Om toch maar weer ontopic te gaan. Elke kalenderjaar waarin bijtelling omhoog ging zag je de verkoop instorten. Zo worden er ook bijna geen Model S en iPaces meer verkocht nu er geen subsidie meer op zit.quote:Op maandag 9 maart 2020 09:10 schreef cempexo het volgende:
[..]
Totdat de subsidies worden ingetrokken, dan is de rentabiliteit laag. Hier zijn er nauwelijks, bijna geen, zonnepanelen. Reden er is een te weinig rendement opbrengst, er wordt niet gesubsidieerd.
Zonnepanelen in NL is een selectief politieke situatie, geen economische situatie.
En dus is het geen probleem? Jullie electro-boys zitten aardig in de hoek van de normvervaging.quote:Op zondag 8 maart 2020 01:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Lithium, kobalt en nikkel.
Niet heel bijzonder.
De kobalt is veel ophef over, met name omdat bij zo'n 20% van de mijnen kinderarbeid wordt verricht. Dat geldt ook voor kobalt uit je boormachine, telefoon, tablet, laptop en andere toepassingen.
Welke subsidies?quote:Op maandag 9 maart 2020 09:10 schreef cempexo het volgende:
[..]
Totdat de subsidies worden ingetrokken, dan is de rentabiliteit laag. Hier zijn er nauwelijks, bijna geen, zonnepanelen. Reden er is een te weinig rendement opbrengst, er wordt niet gesubsidieerd.
Zonnepanelen in NL is een selectief politieke situatie, geen economische situatie.
Is het een probleem omdat kobalt zo slecht is, of omdat de (werk)omstandigheden daar zo slecht zijn?quote:Op maandag 9 maart 2020 09:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En dus is het geen probleem? Jullie electro-boys zitten aardig in de hoek van de normvervaging.![]()
https://downtoearthmagazi(...)rantwoorde-mijnbouw/
Kobalt is onmisbaar voor de productie van batterijen en accu’s. Maar de grondstof heeft ook een schaduwzijde: de winning ervan vindt plaats onder erbarmelijke omstandigheden, met kinderarbeid en zware milieuverontreiniging.quote:Op maandag 9 maart 2020 09:56 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Welke subsidies?
[..]
Is het een probleem omdat kobalt zo slecht is, of omdat de (werk)omstandigheden daar zo slecht zijn?
Dat is precies wat ik zeg, maar dat gebeurt ook bij het maken van bijv. kleding en apple producten. Heeft dus niet specifiek met elektrische auto's te maken.quote:Op maandag 9 maart 2020 10:09 schreef cempexo het volgende:
[..]
Kobalt is onmisbaar voor de productie van batterijen en accu’s. Maar de grondstof heeft ook een schaduwzijde: de winning ervan vindt plaats onder erbarmelijke omstandigheden, met kinderarbeid en zware milieuverontreiniging.
https://www.parool.nl/wer(...)%2Fwww.google.com%2F
We zijn vrij dicht bij de kobaltvrije accu.quote:Op maandag 9 maart 2020 09:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En dus is het geen probleem? Jullie electro-boys zitten aardig in de hoek van de normvervaging.![]()
Dat Tesla het er een keer over heeft gehad, betekent niet dat ze 'dichtbij' zijn.quote:Op maandag 9 maart 2020 10:28 schreef VEM2012 het volgende:
We zijn vrij dicht bij de kobaltvrije accu.
Diesel verbieden.quote:Voor diesel ontzwavelen is het dan nog steeds nodig. Zeg het maar.
Het is nu nog onmisbaar. Over een paar jaar niet meer.quote:Op maandag 9 maart 2020 10:09 schreef cempexo het volgende:
[..]
Kobalt is onmisbaar voor de productie van batterijen en accu’s. Maar de grondstof heeft ook een schaduwzijde: de winning ervan vindt plaats onder erbarmelijke omstandigheden, met kinderarbeid en zware milieuverontreiniging.
Naar verwachting over een paar jaar in productiemodellen van Tesla. De rest zal ook wel snel gaan volgen, want die accu kan met veel minder schaarse grondstoffen worden gemaakt.quote:Op maandag 9 maart 2020 10:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat Tesla het er een keer over heeft gehad, betekent niet dat ze 'dichtbij' zijn.
[..]
Diesel verbieden.
Dat is nu alleen nog maar een intentieverklaring. Als ze het daarmee qua actieradius afleggen tov de concurrenten, gaan ze dat echt niet doen.quote:Op maandag 9 maart 2020 10:35 schreef VEM2012 het volgende:
Naar verwachting over een paar jaar in productiemodellen van Tesla.
Tesla gebruikt sws minder cobaltquote:Op maandag 9 maart 2020 10:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat Tesla het er een keer over heeft gehad, betekent niet dat ze 'dichtbij' zijn.
[..]
Diesel verbieden.
Gratis bestaat niet, het wordt uit belastingen betaald.quote:Op maandag 9 maart 2020 08:43 schreef cempexo het volgende:
[..]
Dat is inclusief gratis medische hulp (dus geen premie ziektekosten en eigen risico), gratis scholing van lager t/m universitair niveau, gratis opvang kinderen na schooltijd en meer...
En toch kom jij ook weer met "kobalt uit Congo".quote:Op maandag 9 maart 2020 09:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ze hebben hiertoe overnames gedaan en heel veel vacatures uitgezet.quote:Op maandag 9 maart 2020 10:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat is nu alleen nog maar een intentieverklaring. Als ze het daarmee qua actieradius afleggen tov de concurrenten, gaan ze dat echt niet doen.
Maar dat proberen uit te leggen aan iemand die lijdt aan een Stockholm Syndroom, is vrijwel onmogelijk.
Het is niet onmisbaar, Tesla werkt juist met CATL samen om accu's zonder kobalt in productie te gaan nemen.quote:Op maandag 9 maart 2020 10:09 schreef cempexo het volgende:
[..]
sweet dreams...quote:Op maandag 9 maart 2020 10:11 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik zeg, maar dat gebeurt ook bij het maken van bijv. kleding en apple producten. Heeft dus niet specifiek met elektrische auto's te maken.
Zodra je argumenten op zijn begin je altijd vaag te doen, waarom?quote:
quote:Op maandag 9 maart 2020 10:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ze hebben hiertoe overnames gedaan en heel veel vacatures uitgezet.
Intentieverklaring.
Als je niet weet waar je het over hebt, dan is zwijgen ook een optie.
Wat ik zeg.quote:
Toch zet Tesla wel die stap.quote:
Ga aub niet met die dwaas in discussie. 100 jaar brandstofmotor hebben we gigantische vooruitgang gezien in verbruik en uitstoot. Nu rijden we nog geen 10 jaar rond met elektrische auto's en komen ze allemaal janken hoe slecht het wel niet is. Geef het nog 10 jaar en dat kobalt probleem is opgelost. Geef ze nog 100 jaar en we rijden op accu's die gemaakt zijn van plantjes en algen. Gelukkig zijn er nog visionairs die vooruit denken ipv al die holbewoners die bij alles wat nieuw is gaan lopen huilen.quote:Op maandag 9 maart 2020 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Toch zet Tesla wel die stap.
Ik weet dat het in je aard zit om overal negatief over te doen maar het is een beetje zo:
- Tesla gebruikt cobalt uit Kongo, boeeehhhh
- Tesla kondigt aan cobaltloze accu's te willen bouwen, boeeeehhhh
quote:
Die gaat echt wel meer kosten dan 45k. En mag in Europa vooralsnog niet de weg op.quote:Op donderdag 5 maart 2020 06:56 schreef Nikonlover het volgende:
Tot 45.000 euro lees ik. De Cybertruck komt dus wel in aanmerking voor subsidie![]()
Dat zie jij verkeerd. Alleen maar over dat ziekelijke gedweep met Tesla.quote:Op maandag 9 maart 2020 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik weet dat het in je aard zit om overal negatief over te doen
35k dollar dus ik neem aan dat het wel rond de 45k euro gaat worden.quote:Op maandag 9 maart 2020 11:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Die gaat echt wel meer kosten dan 45k. En mag in Europa vooralsnog niet de weg op.
De goedkoopste versie is 40k dollar, dus dat wordt 60k euro's in Nederland. Op z'n minst.quote:Op maandag 9 maart 2020 11:21 schreef Nikonlover het volgende:
35k dollar dus ik neem aan dat het wel rond de 45k euro gaat worden.
Er zit geen BPM op.quote:Op maandag 9 maart 2020 11:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
De goedkoopste versie is 40k dollar, dus dat wordt 60k euro's in Nederland. Op z'n minst.
Niemand heeft het over BPM.quote:
De Model 3 is op dit moment 40k dollar in de USA en 49k euro in NL.quote:Op maandag 9 maart 2020 11:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
De goedkoopste versie is 40k dollar, dus dat wordt 60k euro's in Nederland. Op z'n minst.
Je rekent wel alsof er BPM op zit.quote:Op maandag 9 maart 2020 11:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Niemand heeft het over BPM.
Maar hij was 30k dollar in de voorverkoop. De S was 50k dollar in de voorverkoop en zit nu op wat? 85k euro?quote:Op maandag 9 maart 2020 11:27 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
De Model 3 is op dit moment 40k dollar in de USA en 49k euro in NL.
Als je geen oogkleppen op hebt, zie je de wereld veel duidelijker.quote:Op maandag 9 maart 2020 11:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je rekent wel alsof er BPM op zit.
Onder de BTW kom je niet uit inderdaad. Maar het is ook geen 50%quote:Op maandag 9 maart 2020 11:37 schreef Gunner het volgende:
volgens mij haalt iemand BTW en BPM door elkaar
Dat heus nog niet.quote:Op maandag 9 maart 2020 12:32 schreef Benzyl het volgende:
Binnenkort gaan ze bezine en diesel afschaffen.
Is dit een verwijzing naar de persoon die heeft geroepen dat hij dacht dat de Cybertruck de weg niet op mag in Europa wegens te groot (wat een beetje een rare gedachte is), of heb je echt een onderbouwing hiervan?quote:Op maandag 9 maart 2020 11:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Die gaat echt wel meer kosten dan 45k. En mag in Europa vooralsnog niet de weg op.
Zeker. Te lelijk.quote:Op maandag 9 maart 2020 12:38 schreef VEM2012 het volgende:
....of heb je echt een onderbouwing hiervan?
https://www.forbes.com/si(...)-in-eu/#2fd425af4d8bquote:Op maandag 9 maart 2020 12:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Is dit een verwijzing naar de persoon die heeft geroepen dat hij dacht dat de Cybertruck de weg niet op mag in Europa wegens te groot (wat een beetje een rare gedachte is), of heb je echt een onderbouwing hiervan?
En schade aan voetgangers bij een aanrijding.quote:Op maandag 9 maart 2020 13:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O ja, typegoedkeuringen draaien om esthetische normen. Was ik even helemaal vergeten.
Dit artikel ken ik al. Allemaal heel prematuur.quote:Op maandag 9 maart 2020 13:29 schreef kipknots het volgende:
[..]
https://www.forbes.com/si(...)-in-eu/#2fd425af4d8b
Die stalen constructie waar Musk zo mee liep te pochen komt zeer waarschijnlijk niet door de crash tests in Europa. Dus er zullen sowieso grote veranderingen plaats moeten vinden.
Goh dit had nie-mand aan zien komen.quote:Op maandag 9 maart 2020 16:41 schreef YoshiBignose het volgende:
https://www.ad.nl/auto/br(...)selmotoren~a85db748/ oeps
Ik heb veel geld geïnvesteerd in beleggingsfondsen in de energietransitie dus het is uitermate belangrijk dat het klimaat gered wordt.quote:Op maandag 9 maart 2020 16:55 schreef daNpy het volgende:
[..]
Goh dit had nie-mand aan zien komen.
En het maar raar vinden dat mensen het oneens zijn met de hetze tegen brandstof motoren_!
Gelukkig draait het AD het op het laatste moment toch nog naar een anti EV verhaal, want ik zal al in spanning te wachten op het dagelijkse zeikverhaal over de EV.quote:Op maandag 9 maart 2020 16:41 schreef YoshiBignose het volgende:
https://www.ad.nl/auto/br(...)selmotoren~a85db748/ oeps
Precies. Niet door EV's te subsidieëren dus, want daar zitten ook gewoon 4 banden op.quote:Op maandag 9 maart 2020 16:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het grootste probleem is nog: hoe lossen we het op?
Het gaat dan ook vaak om CO2, NOx, enz.quote:Op maandag 9 maart 2020 16:55 schreef daNpy het volgende:
[..]
Goh dit had nie-mand aan zien komen.
En het maar raar vinden dat mensen het oneens zijn met de hetze tegen brandstof motoren_!
Overigens staan er wel een heleboel bullshit artikelen tussen, waaronder o.a. deze. Échte oldtimers hebben helemaal geen "ophokplicht"
BEV’s lossen dan ook andere problemen op.quote:Op maandag 9 maart 2020 16:58 schreef daNpy het volgende:
[..]
Precies. Niet door EV's te subsidieëren dus, want daar zitten ook gewoon 4 banden op.
Dat is niet zo zeer het probleem, want ICE's hebben ook 4 banden, maar het is wel zo dat EV's dikkere banden hebben en zwaardere auto's zijn. En dan kom ik terug op mijn verhaal een paar pagina's terug. Als je normaal een Polo TDI rijdt en nu een etron dan ga je er nog weinig op voorruit. Ik sleet met m'n Tesla iedere 30.000 km al 4x 255 banden weg... iemand ademt die 6mm inquote:Op maandag 9 maart 2020 16:58 schreef daNpy het volgende:
[..]
Precies. Niet door EV's te subsidieëren dus, want daar zitten ook gewoon 4 banden op.
Precies, wel de juiste oogkleppen opdoen als je subsidie vangt.quote:Op maandag 9 maart 2020 17:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het gaat dan ook vaak om CO2, NOx, enz.
o.a. Fiskers en Tesla Model S hebben vrij brede banden.quote:Op maandag 9 maart 2020 17:53 schreef kaasplankje het volgende:
Die batterij autootjes hebben toch juist van die gekke smalle bandjes? Alles voor een paar km bereik winst natuurlijk.
Alleen de i3quote:Op maandag 9 maart 2020 17:53 schreef kaasplankje het volgende:
Die batterij autootjes hebben toch juist van die gekke smalle bandjes? Alles voor een paar km bereik winst natuurlijk.
Hou op over Fisker hoor. Wat een bagger zeg.... en die hoort ook niet eens in het lijstje thuis want dat was gewoon een plugin hybrid. Met de uitlaat aan de zijkant, waardoor je lekkere dampen inademt als je op een parkeerplaats Mac aan het eten bent met je raampje openquote:Op maandag 9 maart 2020 18:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
o.a. Fiskers en Tesla Model S hebben vrij brede banden.
Wat denk je van 450 km range!quote:Op maandag 9 maart 2020 18:09 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Hou op over Fisker hoor. Wat een bagger zeg.... en die hoort ook niet eens in het lijstje thuis want dat was gewoon een plugin hybrid. Met de uitlaat aan de zijkant, waardoor je lekkere dampen inademt als je op een parkeerplaats Mac aan het eten bent met je raampje open
Je komt in deze discussie regelmatig wat gefrustreerd over.quote:Op maandag 9 maart 2020 18:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Precies, wel de juiste oogkleppen opdoen als je subsidie vangt.
Er ligt origineel 235 op een M3 en 255 op een MS.quote:Op maandag 9 maart 2020 18:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Alleen de i3De Ioniq heeft "gewoon" 205. Maar een iPace, Tesla, E-tron, Taycan hebben natuurlijk allemaal ontzettend brede banden.
Beetje afhankelijk van het model. En het zal ook nog wel wat minder worden, accu’s zullen lichter worden. Maar al met al wel wat zwaarder dan een vergelijkbare ICE. Nu scheelt het al snel 300-400 kg, dat wordt 150-200 kg ongeveer.quote:Op maandag 9 maart 2020 19:21 schreef kaasplankje het volgende:
Ja vooral gewicht. Zo'n batterij autootje is al snel 2000kg.
Nederland hangt aan elkaar van subsidies, HRA, huurtoeslag, zorgtoeslag om maar ff wat te noemen. Als je daar een hekel aan hebt raad ik je aan een ander land te gaan zoeken.quote:Op maandag 9 maart 2020 18:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Precies, wel de juiste oogkleppen opdoen als je subsidie vangt.
In de USA had men tot eind vorig jaar ook een $7500 subsidie op EV's.quote:Op maandag 9 maart 2020 19:49 schreef kaasplankje het volgende:
Verhuizen naar Amerika. Daar kunnen ze tenminste nog wel normaal redeneren. In Europa is alles wat op fossiele brandstoffen loopt ineens de boeman en moet elk voertuig volledig elektrisch. Dit allemaal voor slechts een paar procent winst voor het milieu maar daar moet men nog achter komen.
Jij weet net zo goed als ik dat als de EV betaalbaar wordt voor de gewone man de voordeeltjes eraf gaan. Want er moet gewoon geld verdiend worden, ook bij de overheid.quote:Op maandag 9 maart 2020 18:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je komt in deze discussie regelmatig wat gefrustreerd over.
Je hoog of laag springen, de BEV gaat de ICE vervangen. En zodra jij over bent denk je kort daarna ‘dat had ik jaren eerder moeten doen’.
ummm nee, in ons huishouden weegt EV1 1572kg en EV2 1280kgquote:Op maandag 9 maart 2020 19:21 schreef kaasplankje het volgende:
Ja vooral gewicht. Zo'n batterij autootje is al snel 2000kg.
Hier voor de deur staan drie elektrische auto's:quote:Op donderdag 12 maart 2020 11:02 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
ummm nee, in ons huishouden weegt EV1 1572kg en EV2 1280kg
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |