Elektrisch heeft tegenwoordig een "cool" factor waar mensen bereid zijn voor te betalen. Elektrisch rijden werd 10 jaar geleden nog geassocieerd met invalidenkarretjes. Dat is nu helemaal omgedraaid. Veel mensen betalen extra om iets cools en moderns te hebben wat de buurman niet heeft.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Aanschaf is hoger, cost of ownership is lager. Maar dat zit nog niet op een punt waar het elkaar opheft.
Gebruikte benzine-auto's blijven er nog wel 20 jaar lijkt me, koop je in 2040 nog een Corolla uit 2029quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
2nd hand cars...
Ik heb een opel combo die moet eigenlijk wel ff 300.000 aantikken op de kilometerstand voor 2030 dan...
Hoop dat zo een auto goed gaat in de verhuur.
Tis diesel en ik woon +- binnenstad Rotterdam.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gebruikte benzine-auto's blijven er nog wel 20 jaar lijkt me, koop je in 2040 nog een Corolla uit 2029
Weet niet of dat zo is. Ze doen het vooral goed in de lease (want ook 8% bijtelling is nog steeds heel laag).quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Elektrisch heeft tegenwoordig een "cool" factor waar mensen bereid zijn voor te betalen. Elektrisch rijden werd 10 jaar geleden nog geassocieerd met invalidenkarretjes. Dat is nu helemaal omgedraaid. Veel mensen betalen extra om iets cools en moderns te hebben wat de buurman niet heeft.
quote:Private lease lijkt populairder dan ooit, maar de top van zijn populariteit heeft deze leaseconstructie nog lang niet bereikt. Dat voorspelt het ING Economisch Bureau, dat zich baseert op cijfers van de VNA, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen.
Eind 2018 bestond het Nederlandse private-leasewagenpark uit grofweg 150.000 auto's. Vorig jaar groeide dat wagenpark met pak hem beet 35.000 exemplaren tot 185.000 auto's, een procentuele toename van ruim 23 procent. Ook dit jaar zal het aantal auto's dat via een private-leaseconstructie wordt gereden toenemen, al neemt de procentuele groei wel iets af. Het ING Economisch Bureau zegt te verwachten dat het private-leasewagenpark aan het eind van dit jaar in totaal uit zo'n 220.000 auto's zal bestaan, een kleine 19 procent meer auto's dan aan het eind van 2019. Volgens het ING Economisch Bureau blijft de groei voorlopig onder meer mogelijk door een toenemend aantal aanbieders, die met elkaar concurreren en zo relatief scherpe tarieven tot gevolg hebben voor de consument. Het aandeel van private lease in de totale autoverkoop ligt momenteel tussen de vijf en tien procent (onder particulieren: grofweg één op de vijf gekochte auto's).
Ja, met een diesel of tweetakt in de stad ben je sowieso het bokjequote:Op donderdag 5 maart 2020 14:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tis diesel en ik woon +- binnenstad Rotterdam.
Anderzijds, als je hem verhuurt wel erg aantrekkelijk denk ik maar je moet de gemeente niet tegen je krijgen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, met een diesel of tweetakt in de stad ben je sowieso het bokje
het feit dat je je niet kan laten uitbollen is al een reden voor mij om geen EV te kopenquote:Op donderdag 5 maart 2020 13:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Alleen al het one-pedal-driving is een genot.
[..]
die luxe Tesla is qua perfomantie wel 120k waard maar het interieur is gelijkwaardig aan een 30k autoquote:Op donderdag 5 maart 2020 14:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, ik richt me dan puur op de brandstofprijs, zoals cempexo ook deed.
Als ik een 2e hands Zoe of Leaf koop voor 10 tot 15k dan sta je er heel anders voor dan met een luxe Tesla S van 120k, dus dat vergelijkt heel moeilijk.
Uitbollen?quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:54 schreef 20100 het volgende:
[..]
het feit dat je je niet kan laten uitbollen is al een reden voor mij om geen EV te kopen
De afwerking en kwaliteit is ook niet veel beterquote:Op donderdag 5 maart 2020 14:57 schreef 20100 het volgende:
[..]
die luxe Tesla is qua perfomantie wel 120k waard maar het interieur is gelijkwaardig aan een 30k auto
Ok, waar beweert de VVD dat mensen een elektrische auto kopen vanwege het milieu?quote:Op donderdag 5 maart 2020 13:45 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Veel politieke partijen zoals GL maar ook de VVD. Dat is kiezersbedrog en dat mag best gezegd worden. Daarom vind ik die subsidies enzo allemaal een beetje onzin kan wel beter gebruikt worden.
Hier ben ik geen voorstander van maar je dit zou wel eens de waarheid kunnen worden.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Weet niet of dat zo is. Ze doen het vooral goed in de lease (want ook 8% bijtelling is nog steeds heel laag).
Particulier worden er weinig EV's verkocht.
Maar die trend zie je sowieso steeds meer, ook voor brandstofauto's in private lease.
Misschien is dat ook wel waar autofabrikanten tussen nu en 8 jaar geheel naar toe gaan werken: een auto leasen ipv kopen. Op die manier binden ze je aan het merk, gaan kleine (onafhankelijke) garages kapot want kan alleen nog via de dealer, ANWB wegenwacht kapot want zit al bij de lease inbegrepen, etc. En je hebt geen risico dat je hoge kosten krijgt als je accu sneuvelt.
En dan kan je een nieuwe leasen of een gebruikte van 3 jaar of ouder, afhankelijk van wat je wil betalen en wat je op je oprit wil hebben.
Ben ik voorstander? Nee, ik bezit liever een auto. Maar ik zie de trend wel...
De Politie hier heeft twee Kona's vind het geen mooie auto van buiten maar wel van binnen. Ze hebben ook 1 elektrische motor aangeschaft merk weet ik niet. Wel geinig.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De afwerking en kwaliteit is ook niet veel beter
Maar goed, je kan geen appels met peren vergelijken.
Een Hyundai Kona of Kia Niro was misschien een beter voorbeeld: die hebben hun zaakjes op dat vlak wel voor mekaar.
Wat je zegt klopt niet. Veel mensen zeggen tegen de aanschafprijs aan te hikken.quote:Op donderdag 5 maart 2020 13:59 schreef SeLang het volgende:
Ik ben trouwens geen voorstander van die subsidies. Elektrische auto's zijn inmiddels een statussymbool waar mensen bereid zijn een premium voor te betalen, dus dat hoef je niet meer te subsidiëren. Bovendien wil je voorlopig ook nog niet iedereen aan de elektrische auto omdat de infrastructuur daar nog niet op is berekend.
Even de Leaf buiten beschouwing: accu’s gaan veel langer mee dan ottomotoren. Ruwweg factor 3-4 keer zo lang.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:24 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Ik betaal ¤ 1,58 op dit moment voor 1 liter benzine en rijd per 20 kilometer 1 liter gemiddeld.
Blijft stroom natuurlijk goedkoper (maar die prijzen zullen rap stijgen als iedereen elektrisch rijd en ze accijns te kort komen).
Maar zelfde soort auto die ik heb is elektrisch een kleine ¤ 15.000 duurder ongeveer.
In vier jaar tijd (garantie) kost die auto echt geen ¤ 15.000 aan wegenbelasting en benzine.
Op basis van ongeveer 12.000 kilometer per jaar.
Volle tank is ongeveer ruim gerekend ¤ 60,- net is iets minder
Daar rijd ik 700-800 kilometer mee afhankelijk van de snelweg of stad (snelweg zuiniger).
Neem het laagste punt 700
12.000 per jaar is 48.000 gedeeld door 700 zijn in vier jaar tijd iets van 69 tankbeurten (laten we 70 nemen) = ¤ 4200,-
Elektrisch zou mij dit ongeveer ¤ 1640,- kosten
¤4200,- - ¤ 1640, - = ¤2560, - euro.
Ik spaar dus in vier jaar tijd ¤2560,- dat is ongeveer ¤55,- per maand.
Stel ik koop die auto betaal ¤ 15.000 euro meer en bespaar ¤2560,- euro + ¤4000,- subsidie (waar ik op tegen ben) dan kost die auto als nog in vier jaar tijd ¤175,- euro meer per maand
Dan kun je zeggen je kan er langer in rijden dan 4 jaar maar net als met brandstof zal de auto minder waard worden en niemand geeft of heeft nog garanties hoe lang die accu's meegaan.
Koop je straks stuk blik van 4 jaar oud voor ¤ 17.000 en na 3 jaar accu kapot auto weg is die 0,0 nog waard.
Dus ik blijf voorlopig lekker op fossiele brandstof rijden![]()
Dat kan juist prima met "one pedal driving".quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:03 schreef 20100 het volgende:
[..]
is Vlaams![]()
[Belgisch Nederlands] 1. (van voertuigen) uitrollend tot stilstand komen
AUTOquote:Op donderdag 5 maart 2020 14:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ok, waar beweert de VVD dat mensen een elektrische auto kopen vanwege het milieu?
Behalve als je natuurlijk een Volvo 240 / 740 / 940 of zelfs P1800 hebtquote:Op donderdag 5 maart 2020 15:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Even de Leaf buiten beschouwing: accu’s gaan veel langer mee dan ottomotoren. Ruwweg factor 3-4 keer zo lang.
Dat is echt niet waar.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:57 schreef 20100 het volgende:
[..]
die luxe Tesla is qua perfomantie wel 120k waard maar het interieur is gelijkwaardig aan een 30k auto
En waar schrijft men dan dat mensen ze kopen vanwege het milieu?quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:05 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
AUTO
Via accijnzen en boetes zijn het de automobilisten die vele andere potjes van de overheid spekken. Daar willen wij van af. We hebben auto’s nu eenmaal nodig om op onze bestemming te komen. Ook voor onze welvaart is het essentieel dat we allemaal door kunnen rijden en dat we gemakkelijk op ons werk kunnen komen.
We vinden dat vervuiling bij de bron moet worden aangepakt. We kunnen dus beter schone auto’s en vrachtwagens ontwikkelen dan in allerlei gemeenten ingewikkelde milieuzones instellen. Als gemeenten ze toch willen invoeren zijn uniforme categorieën en borden noodzakelijk.
plaats een Tesla van 120k naast een BMW 7-serie van 120k en kijk eens vanbinnenquote:Op donderdag 5 maart 2020 15:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is echt niet waar.
Natuurlijk, in vergelijk met bv Audi is (aangekleed voor pak m beet 10.000 - 40.000 euro, afhankelijk van het model) het wat minder, maar pak eens een A4 sedan uit het rek met prestaties die in de buurt komen van een Model 3 voor 50.000 euro. A: dat lukt je niet, dus daar moet je al op bezuinigen, en B: dan is zo’n Audi ook een kale doos.
En nou heb ik niets tegen kale dozen, maar als auto vind ik het niets.
Ook die hebben economisch een kortere levensduur. Plus je moet een rode broek aan. Bah!quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Behalve als je natuurlijk een Volvo 240 / 740 / 940 of zelfs P1800 hebt
Dude dat is DE reden voor deze subsidie. Milieu. Of stem jij VVD ofzo dat je het niet snapt of niet wil snappen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En waar schrijft men dan dat mensen ze kopen vanwege het milieu?
Ik rol zoveel mogelijk uit omdat ik het prettiger vind rijden, ik haat remmen. Autorijden met soepel aanvoelen niet constant gas en remmen zoals zovelen doen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het idee van uitrollen is "brandstof besparen" maar als je het gaspedaal in een EV loslaat laad je juist de accu weer op met teruggewonnen energie.
Koop maar eens een 940 Estate uit 1998, een 244 uit 1980 of een P1800quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook die hebben economisch een kortere levensduur. Plus je moet een rode broek aan. Bah!
het is DE reden voor de overheid maar niet voor de kopers van de wagenquote:Op donderdag 5 maart 2020 15:14 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Dude dat is DE reden voor deze subsidie. Milieu. Of stem jij VVD ofzo dat je het niet snapt of niet wil snappen.
Maar dat kan ook juist prima met een EV.quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:15 schreef 20100 het volgende:
[..]
Ik rol zoveel mogelijk uit omdat ik het prettiger vind rijden, ik haat remmen. Autorijden met soepel aanvoelen niet constant gas en remmen zoals zovelen doen.
Je kan inderdaad niet serieus prestaties als argument gebruiken om het interieur van een auto te mogen vergelijken?quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:13 schreef 20100 het volgende:
[..]
plaats een Tesla van 120k naast een BMW 7-serie van 120k en kijk eens vanbinnen
Inderdaad. Ik wil wel eens een Prius zien van 40 jaar oud, met de originele accu's er nog in. Of wat later de volledig elektrische auto's.quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Behalve als je natuurlijk een Volvo 240 / 740 / 940 of zelfs P1800 hebt
Dit soort staatjes hebben geen actueel karakter. Gisteren 95 getankt, 9,60 kr p liter, is 1.28 Equote:Op donderdag 5 maart 2020 13:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Euro 95 is in Denemarken 12 cent goedkoper dan in NL en 19 cent duurder dan in Duitsland
http://www.fuel-prices-europe.info/
Dat kan dan qua kilometers wel zo zijn.quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Even de Leaf buiten beschouwing: accu’s gaan veel langer mee dan ottomotoren. Ruwweg factor 3-4 keer zo lang.
Daar tegenover staat natuurlijk dat die P1800 en 240 geen katalysator hebben en de 940 ook niet echt zuinig is.quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:28 schreef daNpy het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik wil wel eens een Prius zien van 40 jaar oud, met de originele accu's er nog in. Of wat later de volledig elektrische auto's.
Lekker te verifiërenquote:Op donderdag 5 maart 2020 15:30 schreef cempexo het volgende:
[..]
Dit soort staatjes hebben geen actueel karakter. Gisteren 95 getankt, 9,60 kr p liter, is 1.28 E
Ja.quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:58 schreef SicSicSics het volgende:
En de nieuwe V60 wordt op 180km/u gezet.![]()
Wel knap, zo'n statement.
Jij was aan het zeuren over de reden van aankoop.quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:14 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Dude dat is DE reden voor deze subsidie. Milieu. Of stem jij VVD ofzo dat je het niet snapt of niet wil snappen.
Ben je nou serieus een Model S van 87.000 euro aan het vergelijken met een 7 serie van 117.000 euro (beiden vanafprijzen, waarbij de Tesla al full option is en de BMW zonder moeite voor 40 mille aangekleed wordt)?quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:13 schreef 20100 het volgende:
[..]
plaats een Tesla van 120k naast een BMW 7-serie van 120k en kijk eens vanbinnen
zie datum en zie prijs ... F24 stationquote:Op donderdag 5 maart 2020 15:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Lekker te verifiërenWel opvallend dat bij jou in de omgeving altijd alles goedkoper is dan op de websites in Denemarken.
En niemand rijdt EV's in jouw omgeving maar ze hebben wel laadpalen.
En die laadpalen zijn extreem duur.
Bijzonder...
Dat kan je natuurlijk eenvoudig zelf printen als je een origineel hebt.quote:Op donderdag 5 maart 2020 16:12 schreef cempexo het volgende:
[..]
zie datum en zie prijs ... F24 station
[ afbeelding ]
OK...we doen een weddenschap. Inzet 25.000 euro via een aan te wijzen Nederlandse notaris. Daar zal de originele bon liggen en een afschrijving van mijn bankkonto. Deal ?quote:Op donderdag 5 maart 2020 16:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat kan je natuurlijk eenvoudig zelf printen als je een origineel hebt.
Ex btw ja dus 12.1k. En dan moet je ook een een batterij huren bij renaultquote:Op donderdag 5 maart 2020 07:10 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Dat valt nog best mee hoor. Net geen 10.000 voor een tweedehands ZOE.
https://www.autoscout24.n(...)x=3&cldtsrc=listPage
2k subsidie, krijg je toch de BTW weer terug.quote:Op donderdag 5 maart 2020 16:16 schreef SOG het volgende:
Ex btw ja dus 12.1k. En dan moet je ook een een batterij huren bij renault
Cliootje benzine vanaf 2015 heb je al vanaf 8k
Edit: ah deze is incl accu
Flauwekul die milieu hysterie als er niets aan de overbevolking wordt gedaan.In ons land komt er door migratie elk jaar een stad als Leiden bij. Als de politiek dit niet gaat beperken bijv. een maximaal aantal inwoners van ons land gaat vastleggen, zitten wij straks met 19 miljoen inwoners in Nederland. Die stoten door te ademen alleen al meer CO2 uit dan alle auto's bij elkaar. Moeten wij straks dan nog verplicht elke 5 minuten onze adem inhouden?Zij kunnen wat mij betreft zelf stikken die milieu-fanatenquote:Op donderdag 5 maart 2020 14:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
De urgentie is dat we in 10 jaar tijd, 50% minder uitstoten.
Klopt, maar er zijn meer problemen met die elektrische auto's: Ze zijn haast niet te blussen in parkeergarages. Dat was laatst op het nieuws. Ook gaan de prestaties van de accus snel achteruit en dan moet je elke keer zo'n stomme laadpaal zoeken en hopen dat die het doet.quote:Maar je hebt gelijk, het elektriciteitsnet kan het niet aan. Het stroom wordt er niet voor opgewekt.... TJah tjah.
Ik ben het er wel mee eens, maar ik vind die 2 graden warmer ook maar marginaal erg, who cares, zoveel plekken waar mensen wonen zijn eigenlijk praktisch gewoon kut om te leven, wat doen mensen daar? Nu zijn veel van die gebieden al te dom om te wonen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 16:30 schreef paulgo het volgende:
Flauwekul die milieu hysterie als er niets aan de overbevolking wordt gedaan.In ons land komt er door migratie elk jaar een stad als Leiden bij. Als de politiek dit niet gaat beperken bijv. een maximaal aantal inwoners van ons land gaat vastleggen, zitten wij straks met 19 miljoen inwoners in Nederland. Die stoten door te ademen alleen al meer CO2 uit dan alle auto's bij elkaar. Moeten wij straks dan nog verplicht elke 5 minuten onze adem inhouden?Zij kunnen wat mij betreft zelf stikken die milieu-fanaten
Is CO2 ineens een lokaal probleem?quote:Op donderdag 5 maart 2020 16:30 schreef paulgo het volgende:
[..]
Flauwekul die milieu hysterie als er niets aan de overbevolking wordt gedaan.In ons land komt er door migratie elk jaar een stad als Leiden bij. Als de politiek dit niet gaat beperken bijv. een maximaal aantal inwoners van ons land gaat vastleggen, zitten wij straks met 19 miljoen inwoners in Nederland. Die stoten door te ademen alleen al meer CO2 uit dan alle auto's bij elkaar. Moeten wij straks dan nog verplicht elke 5 minuten onze adem inhouden?Zij kunnen wat mij betreft zelf stikken die milieu-fanaten
[..]
Klopt, maar er zijn meer problemen met die elektrische auto's: Ze zijn haast niet te blussen in parkeergarages. Dat was laatst op het nieuws. Ook gaan de prestaties van de accus snel achteruit en dan moet je elke keer zo'n stomme laadpaal zoeken en hopen dat die het doet.
Je ziet dezelfde technische problemen in de praktijk bij het van het aardgas afhalen van woningen en het verplichten van warmtepompen. Weer bedacht door stomme beleidsmakers die geen greintje verstand hebben van techniek
Niet ineens hoor, dat heeft de overheid met zijn doelstellingen voor NL al veel eerder gedaan.quote:
CO2 die je uitademt telt niet mee voor de CO2 uitstoot en dat is logisch.quote:Op donderdag 5 maart 2020 16:30 schreef paulgo het volgende:
[..]
Als de politiek dit niet gaat beperken bijv. een maximaal aantal inwoners van ons land gaat vastleggen, zitten wij straks met 19 miljoen inwoners in Nederland. Die stoten door te ademen alleen al meer CO2 uit dan alle auto's bij elkaar.
maar het wordt wel steeds warmer door al dat verbrandenquote:Op donderdag 5 maart 2020 17:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
CO2 die je uitademt telt niet mee voor de CO2 uitstoot en dat is logisch.
Waarom stoot je CO2 uit als mens? Omdat je plantaardige en dierlijke producten eet. Die planten hebben eerder de CO2 al opgenomen uit de lucht (ja, ook je krop sla) en de dieren die je eet hebben ook plantaardige producten gegeten (van koe tot kip en varken).
Dat maakt allemaal onderdeel uit van de korte CO2 kringloop en het voegt niets toe aan de totale CO2.
Anders is het uiteraard voor een trekker die brandstof verbrandt tijdens het maaien of oogsten. Dat zijn fossiele brandstoffen en die maken deel uit van de lange CO2 kringloop (miljoenen jaren)
Ja, van fossiele brandstoffen wel.quote:Op donderdag 5 maart 2020 17:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar het wordt wel steeds warmer door al dat verbranden
Daarmee is het nog steeds geen lokaal probleem.quote:Op donderdag 5 maart 2020 17:50 schreef ludovico het volgende:
[..]
Niet ineens hoor, dat heeft de overheid met zijn doelstellingen voor NL al veel eerder gedaan.
Klopt, maar in de huidige weggooi-maatschappij mogen mensen van mij wel eens wat meer waarde hechten aan hun spullen. We hebben het te goedquote:Op donderdag 5 maart 2020 15:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daar tegenover staat natuurlijk dat die P1800 en 240 geen katalysator hebben en de 940 ook niet echt zuinig is.
Techniek vervangen heeft een omslagpunt waarbij het beter is voor het milieu, als de opvolger efficiënter werkt.
dan moet de prijs er ook naar zijn.... als bijvoorbeeld meubels weer 2000 euro per stuk gaan kosten dan wordt dit niet elke 7 jaar vervangen....quote:Op donderdag 5 maart 2020 19:43 schreef daNpy het volgende:
[..]
Klopt, maar in de huidige weggooi-maatschappij mogen mensen van mij wel eens wat meer waarde hechten aan hun spullen. We hebben het te goed
Dus eerst zeg je het gaat nooit werken en daarna geef je meerdere manieren hoe het uiteindelijk allemaal wel kan werken. Ik snap niet dat zoveel mensen altijd in problemen denken. Ongetwijfeld liep iedereen 100 jaar geleden te zeuren dat z'n paard en wagen het nog prima deden toen ze met de eerste auto's aan kwamen zetten op brandstof. En waar zijn we nu? Ik weet 100% zeker dat we uiteindelijk allemaal elektrisch kunnen rijden... en daarna zelfs vliegen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 19:53 schreef kree het volgende:
Het gaat allemaal nooit werken als heel NL elektrisch gaat rijden, zeg ik even als monteur elektrische laadpunten.
Het hele elektriciteits netwerk is hier niet op berekend. Tenzij er meer slimmere oplossingen komen met bv ook terugleveren vanuit de auto aan het net.
Nu is dat er technisch wel trouwens. Maar is nog niet gebruikt over het algemeen.
Het OCPP is er wel op berekend trouwens.
Maargoed maakt mij het uit, het is iig genoeg werk voor mij de komende tijd.
Owh ik ben er niet op tegen hoor. In tegendeel zelfs.quote:Op donderdag 5 maart 2020 19:55 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dus eerst zeg je het gaat nooit werken en daarna geef je meerdere manieren hoe het uiteindelijk allemaal wel kan werken. Ik snap niet dat zoveel mensen altijd in problemen denken. Ongetwijfeld liep iedereen 100 jaar geleden te zeuren dat z'n paard en wagen het nog prima deden toen ze met de eerste auto's aan kwamen zetten op brandstof. En waar zijn we nu? Ik weet 100% zeker dat we uiteindelijk allemaal elektrisch kunnen rijden... en daarna zelfs vliegen.
Waarom?quote:Op donderdag 5 maart 2020 19:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dan moet de prijs er ook naar zijn.... als bijvoorbeeld meubels weer 2000 euro per stuk gaan kosten dan wordt dit niet elke 7 jaar vervangen....
of een tv 5k, of een wasmacine 10k....
Ja de overheid snapt wederom weer eens niet wat ze aan het doen zijn. En door hun flut beleid krijg je ook weer ruzie en jaloezie tussen elektrisch en diesel/benzine. Ik snap wel dat als je 15 jaar in je caddy tdi rijdt als klusjesman en nu ineens Amsterdam niet meer in mag en de rijke beurshandelaar met z'n 2500 kg audi e-tron wel EN er nog veel belasting door bespaart, je een beetje geïrriteerd raakt. Maar ja we gaan het zien. Er loopt overal stroom tegenwoordig dus onmogelijk kan het niet zijn. Alleen even eea vernieuwenquote:Op donderdag 5 maart 2020 19:59 schreef kree het volgende:
[..]
Owh ik ben er niet op tegen hoor. In tegendeel zelfs.
Maar denk dat de overheid nu allemaal wel heel makkelijk denkt van joh we geven dikke subsidie en dan komt het allemaal wel goed. Er zal een heel groot merendeel aan laadpunten ook op aangepast moeten worden. Nu was die al begonnen bij allego hoor waar ik aan gewerkt heb vorige werkgever. Die zijn er technisch gezien namelijk klaar voor. Maar dat zijn de openbare punten. Wat mensen thuis hebben, sommige wel sommige niet.
Haha ja ok dat is mijn werk nu, vaak moeten ook groepenkasten aangepast worden trouwens omdat mensen ook naar 3 fase gaan ipv 1.quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:06 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja de overheid snapt wederom weer eens niet wat ze aan het doen zijn. En door hun flut beleid krijg je ook weer ruzie en jaloezie tussen elektrisch en diesel/benzine. Ik snap wel dat als je 15 jaar in je caddy tdi rijdt als klusjesman en nu ineens Amsterdam niet meer in mag en de rijke beurshandelaar met z'n 2500 kg audi e-tron wel EN er nog veel belasting door bespaart, je een beetje geïrriteerd raakt. Maar ja we gaan het zien. Er loopt overal stroom tegenwoordig dus onmogelijk kan het niet zijn. Alleen even eea vernieuwenheb jij in ieder geval genoeg te doen ja.
Ik heb twee laadpalen op kantoor, die monteur was daar nog wel ff zoet mee. Groepje erbij, kabel graven, paaltje ophangen etc.
Meubels 2.000, wasmachine 10.000... jij hebt echt geen enkel idee wat iets kost, wel?quote:Op donderdag 5 maart 2020 19:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dan moet de prijs er ook naar zijn.... als bijvoorbeeld meubels weer 2000 euro per stuk gaan kosten dan wordt dit niet elke 7 jaar vervangen....
of een tv 5k, of een wasmacine 10k....
quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Meubels 2.000, wasmachine 10.000... jij hebt echt geen enkel idee wat iets kost, wel?
Nou ja, kwaliteitsmeubels (gemaakt van echt hout bv, waardoor ze ook loeizwaar zijn) kosten wel een veelvoud van de rotzooi bij seats and sofas.quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waarom?
Als het goedkoop is moet je het maar snel weggooien
Ik snap die gedachtengang gewoon niet. Wees zuinig op je spullen, dan is er ook minder afval.
voor ons is okquote:Op donderdag 5 maart 2020 17:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, van fossiele brandstoffen wel.
Niet door het uitademen. Die krop sla, en bloemkool en tros tomaten voor volgende maand neemt nu alweer je CO2 op. Idem voor het gras dat die koe eet die jij over een tijdje op je bord hebt liggen.
Ruzie tussen automobilisten is zeer wenselijk, aangezien die doof zijn en niet stoppen voor mini politieagenten met ministopborden.quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:06 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja de overheid snapt wederom weer eens niet wat ze aan het doen zijn. En door hun flut beleid krijg je ook weer ruzie en jaloezie tussen elektrisch en diesel/benzine. Ik snap wel dat als je 15 jaar in je caddy tdi rijdt als klusjesman en nu ineens Amsterdam niet meer in mag en de rijke beurshandelaar met z'n 2500 kg audi e-tron wel EN er nog veel belasting door bespaart, je een beetje geïrriteerd raakt. Maar ja we gaan het zien. Er loopt overal stroom tegenwoordig dus onmogelijk kan het niet zijn. Alleen even eea vernieuwenheb jij in ieder geval genoeg te doen ja.
Ik heb twee laadpalen op kantoor, die monteur was daar nog wel ff zoet mee. Groepje erbij, kabel graven, paaltje ophangen etc.
Een koe stoot ook methaan uit, jij ook overigens. Vooral als je veel bruine bonen eet.quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor ons is ok
maar die koe stoot methaan uit, geen CO2, methaan is 10 keer zo erg dan CO2
verder denk ik dat het verbranden van hout in BIO massa centrales net zo erg is
Ja das waar, onze meubels zijn ook van hout en hebben best wel wat gekost.quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou ja, kwaliteitsmeubels (gemaakt van echt hout bv, waardoor ze ook loeizwaar zijn) kosten wel een veelvoud van de rotzooi bij seats and sofas.
Veel producten worden niet meer geproduceerd om lang mee te gaan.
klopt dat zeg ik ookquote:Op donderdag 5 maart 2020 20:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een koe stoot methaan uit, j
dat heeft niks met zuinigheid te maken.. als het goedkoop is gaat het eerder stuk... heb je nog nooit bij je kinderen action speelgoed gehad op de verjaardag wat diezelfde avond in de container kon omdat het stuk ging bij het kijken daarnaar?quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waarom?
Als het goedkoop is moet je het maar snel weggooien
Ik snap die gedachtengang gewoon niet. Wees zuinig op je spullen, dan is er ook minder afval.
Herkenbaar, kind vraagt om racebaan, ouder haalt het bij de Action... nou... die kan je gelijk wegmikken... de auto's blijven niet op de baan, het stroomcontact is slecht (auto's vallen stil) en er zit geen adapter bij maar je moet grote batterijen in een baanstuk met batterijvak duwen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat heeft niks met zuinigheid te maken.. als het goedkoop is gaat het eerder stuk... heb je nog nooit bij je kinderen action speelgoed gehad op de verjaardag wat diezelfde avond in de container kon omdat het stuk ging bij het kijken daarnaar?
Als je ernaar kijkt qua winst, dan is het ook logisch dat je iets maakt wat snel stuk gaat. Dan koop je eerder nieuwe.
Dan kan je wel zeggen dat dat niet zou moeten, etc. en dat men maar anders moet denken en doen, maar dat verandert er niks aan.
quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een koe stook ook methaan uit.
Dat lijkt me inderdaad het gevolg...quote:Op donderdag 5 maart 2020 21:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Tweedehands EV's worden dus 2000 euro duurder. Niks geleerd van de HRA en huurtoeslag zo te zien.
Het is gewoon weer een "we gooien er een bak geld tegenaan" oplossing. Zaken als korting op de wegenbelasting werken beter. Te goed zelfs, want dat kost bv Nederland teveel geld. Het moet groen!.. Maar het mag niet teveel kosten hoor. Gelukkig is het vrij goedkoop om een auto te bezitten en rijden in Nederlandquote:Op donderdag 5 maart 2020 21:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat lijkt me inderdaad het gevolg...
Ik zou de voordelen van geen wegenbelasting dan liever voor een langere periode garanderen, dat geeft zekerheid.
En toch kan je van die ¤4000 subsidie ook 5 jaar "geen wegenbelasting" betalenquote:Op donderdag 5 maart 2020 21:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is gewoon weer een "we gooien er een bak geld tegenaan" oplossing. Zaken als korting op de wegenbelasting werken beter. Te goed zelfs, want dat kost bv Nederland teveel geld. Het moet groen!.. Maar het mag niet teveel kosten hoor. Gelukkig is het vrij goedkoop om een auto te bezitten en rijden in Nederland
Dat hoeft niet per sé imo. Genoeg dingen die prima gerepareerd kunnen worden. Maar we zijn te verwend, willen iets nieuws etc.quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat heeft niks met zuinigheid te maken.. als het goedkoop is gaat het eerder stuk...
Dan kan je wel zeggen dat dat niet zou moeten, etc. en dat men maar anders moet denken en doen, maar dat verandert er niks aan.
Niet alleen dat: de ontwikkelingen gaan ook sneller bij elektronische apparatuur. Beetje afhankelijk overigens, HiFi verandert in de kern niet zoveel, maar tv’s wel. Smartphones helemaal.quote:Op donderdag 5 maart 2020 21:38 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat hoeft niet per sé imo. Genoeg dingen die prima gerepareerd kunnen worden. Maar we zijn te verwend, willen iets nieuws etc.
Alle geld die men in de markt pompt om de markt "te steunen" convergeert naar een hogere prijs voor het product. Je zou toch zeggen dat ook/zelfs een politicus van dat principe op de hoogte moet zijn. Daar van uitgaande spelen er immer andere belangen. Follow the money ook hier weer. Bananenrepubliek Nederland.quote:Op donderdag 5 maart 2020 21:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Tweedehands EV's worden dus 2000 euro duurder. Niks geleerd van de HRA en huurtoeslag zo te zien.
Dat is uiteraard onjuist. Soms wel, soms niet.quote:Op donderdag 5 maart 2020 22:46 schreef Bart2002 het volgende:
Alle geld die men in de markt pompt om de markt "te steunen" convergeert naar een hogere prijs voor het product.
Graag 2 historische voorbeelden dan van het 1 en het ander.quote:Op donderdag 5 maart 2020 22:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is uiteraard onjuist. Soms wel, soms niet.
Laten we het heel simpel bij Tesla houden: in Duitsland en België kreeg je vorig jaar een aankoopsubsidie en dat maakte voor de prijs van de Tesla geen reet uit.quote:Op donderdag 5 maart 2020 22:58 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Graag 2 historische voorbeelden dan van het 1 en het ander.
Als je rustig een jaar of 50 wacht, dan is methaan gewoon CO2 geworden.quote:Op donderdag 5 maart 2020 20:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor ons is ok
maar die koe stoot methaan uit, geen CO2, methaan is 10 keer zo erg dan CO2
verder denk ik dat het verbranden van hout in BIO massa centrales net zo erg is
Model S "full option" is 118.000 euro in België, een standaard 7 serie is 10x beter uitgerust dan de spartaanse Teslaquote:Op donderdag 5 maart 2020 16:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ben je nou serieus een Model S van 87.000 euro aan het vergelijken met een 7 serie van 117.000 euro (beiden vanafprijzen, waarbij de Tesla al full option is en de BMW zonder moeite voor 40 mille aangekleed wordt)?
Even gekeken, het is 101.000 euro als ik echt alles aanvink. Maar dan vink vanalles aan wat niets verandert aan de interieurafwerking.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 08:25 schreef 20100 het volgende:
[..]
Model S "full option" is 118.000 euro in België, een standaard 7 serie is 10x beter uitgerust dan de spartaanse Tesla
Dat is niet waar. Ik ervaar zelf het rijden in een BEV op de openbare weg veel fijner dan in een ICE. Echt, dat is een stap terug in de tijd.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 09:09 schreef Gunner het volgende:
Prestaties vergelijken is anders ook niet geweldig al snap ik wel dat je dat continu aanhaalt bij Tesla omdat dat zo'n beetje het enige is waar je nog een beetje mee kan pronken.
Hoezo? Dit is toch gewoon goed voor de autobouwers?quote:Op donderdag 5 maart 2020 21:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Tweedehands EV's worden dus 2000 euro duurder. Niks geleerd van de HRA en huurtoeslag zo te zien.
Zonder subsidies op elektrische auto's hadden er nooit zoveel rond gereden als nu. Het werkt dus wel...quote:Op donderdag 5 maart 2020 22:46 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Alle geld die men in de markt pompt om de markt "te steunen" convergeert naar een hogere prijs voor het product. Je zou toch zeggen dat ook/zelfs een politicus van dat principe op de hoogte moet zijn. Daar van uitgaande spelen er immer andere belangen. Follow the money ook hier weer. Bananenrepubliek Nederland.
Zeer zeker. Maar men moet zich dan afvragen of het goed is dat het collectief betaalt voor het privilege van enkelen. Een privilege wat nooit weggelegd zal zijn voor dat collectief. Dat lijkt mij persoonlijk niet koosjer.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 21:03 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Zonder subsidies op elektrische auto's hadden er nooit zoveel rond gereden als nu. Het werkt dus wel...
Gelet op het doel is het een uitstekende keuze. Het werkt.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 22:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeer zeker. Maar men moet zich dan afvragen of het goed is dat het collectief betaalt voor het privilege van enkelen. Een privilege wat nooit weggelegd zal zijn voor dat collectief. Dat lijkt mij persoonlijk niet koosjer.
Zo werkt het toch altijd? Alle nieuwe technologie is in het begin duur en kunnen alleen de grootverdieners gebruik van maken en na een tijdje is het voor iedereen toegankelijk. Nog niet eens alle auto fabrikanten doen mee dus het staat nog in de kinderschoenen. Dat de overheid fouten heeft gemaakt in het beleid ben ik zeker mee eens. Snap nog steeds niet waarom alleen ondernemers ervan zouden moeten profiteren en Tesla's met 0% bijtelling, MIA/VAMIL en geen MRB was natuurlijk wel heel erg gratis geld voor de 3x modaal verdieners. Ik snap als je dan met minimumloon en diesel caddy ineens niet meer grote steden in mag en fijnstoftoeslag moet betalen, je een beetje boos bent.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 22:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeer zeker. Maar men moet zich dan afvragen of het goed is dat het collectief betaalt voor het privilege van enkelen. Een privilege wat nooit weggelegd zal zijn voor dat collectief. Dat lijkt mij persoonlijk niet koosjer.
Dat laatste snap ik dan weer totaal niet. Want dat verbod om met de diesel caddy de binnensteden in te rijden heeft totaal niets te maken met de elektrische voertuigen (en geldt ook alleen voor echt vervuilende auto’s).quote:Op zaterdag 7 maart 2020 09:51 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Zo werkt het toch altijd? Alle nieuwe technologie is in het begin duur en kunnen alleen de grootverdieners gebruik van maken en na een tijdje is het voor iedereen toegankelijk. Nog niet eens alle auto fabrikanten doen mee dus het staat nog in de kinderschoenen. Dat de overheid fouten heeft gemaakt in het beleid ben ik zeker mee eens. Snap nog steeds niet waarom alleen ondernemers ervan zouden moeten profiteren en Tesla's met 0% bijtelling, MIA/VAMIL en geen MRB was natuurlijk wel heel erg gratis geld voor de 3x modaal verdieners. Ik snap als je dan met minimumloon en diesel caddy ineens niet meer grote steden in mag en fijnstoftoeslag moet betalen, je een beetje boos bent.
Tja dan gaan we gooien met onderzoeken over gezondheid, stikstof, co2..... Wat denk je nou werkelijk dat slechter voor het milieu is... Een caddy tdi van 1000 kg die al 300k gelopen heeft, de extra uitstoot op de bouw ervan allang terug heeft verdiend en binnenkort toch de geest gaat geven... Of een audi e-tron lease van 2500 kg die lekker de straatstenen eruit kan trekken met 500 pk en waarschijnlijk na 5 jaar op is. Ik ben niet tegen subsidiëren van schoner transport, maar wel tegen het afstraffen van dingen waar we al tientallen jaren in hebben rond gereden. Uiteindelijk worden alle auto's steeds zuiniger en schoner en verdwijnen oudere wrakken vanzelf. Beetje zelfde als die oldtimer naaierij van VVD. Die dingen roesten toch onder je kont vandaan, het was een paar jaar wachten tot de meeste verdwenen waren maar nee, ze moesten weer per direct regels gaan aanpassen waardoor ineens allemaal liefhebbers ¤50 p/m mrb konden betalen voor die paar ritjes per jaar.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 10:43 schreef VEM2012 het volgende:
Dat laatste snap ik dan weer totaal niet. Want dat verbod om met de diesel caddy de binnensteden in te rijden heeft totaal niets te maken met de elektrische voertuigen (en geldt ook alleen voor echt vervuilende auto’s).
Ik wil het wel eens omdraaien. Veel mensen die in zo’n oude diesel doortuffen zijn boos, maar er wonen in Nederland heel veel mensen in gebieden (binnensteden, direct aan de snelweg) waar vanwege de uitstoot van die oude diesels hun gezondheid geschaad wordt en ze daar gemiddeld een paar jaar korter door leven.
De caddy tdi is heel erg veel slechter voor het milieu.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 14:26 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Tja dan gaan we gooien met onderzoeken over gezondheid, stikstof, co2..... Wat denk je nou werkelijk dat slechter voor het milieu is... Een caddy tdi van 1000 kg die al 300k gelopen heeft, de extra uitstoot op de bouw ervan allang terug heeft verdiend en binnenkort toch de geest gaat geven... Of een audi e-tron lease van 2500 kg die lekker de straatstenen eruit kan trekken met 500 pk en waarschijnlijk na 5 jaar op is. Ik ben niet tegen subsidiëren van schoner transport, maar wel tegen het afstraffen van dingen waar we al tientallen jaren in hebben rond gereden. Uiteindelijk worden alle auto's steeds zuiniger en schoner en verdwijnen oudere wrakken vanzelf. Beetje zelfde als die oldtimer naaierij van VVD. Die dingen roesten toch onder je kont vandaan, het was een paar jaar wachten tot de meeste verdwenen waren maar nee, ze moesten weer per direct regels gaan aanpassen waardoor ineens allemaal liefhebbers ¤50 p/m mrb konden betalen voor die paar ritjes per jaar.
Lokale uitstoot is zo'n caddy slechter ja, voor de rest weet ik het nog zo niet. Heb nu een berlingo die richting de 400.000 km gaat en een goed dieselblok kan gewoon 1 miljoen halen. Bij m'n Tesla had ik er na 30.000 km al een nieuwe motor in. Klinkt wat mij betreft niet echt efficient, of worden die motoren gemaakt uit biologische plantjes?quote:Op zaterdag 7 maart 2020 20:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De caddy tdi is heel erg veel slechter voor het milieu.
Daarnaast gaat het hier om lokale uitstoot natuurlijk.
Zelfs tov een moderne diesel is een BEV na 30-50.000 km beter voor het milieu, als je alles meerekent.
Groene stroom bestaat ook niet.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 21:44 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Lokale uitstoot is zo'n caddy slechter ja, voor de rest weet ik het nog zo niet. Heb nu een berlingo die richting de 400.000 km gaat en een goed dieselblok kan gewoon 1 miljoen halen. Bij m'n Tesla had ik er na 30.000 km al een nieuwe motor in. Klinkt wat mij betreft niet echt efficient, of worden die motoren gemaakt uit biologische plantjes?
En een Polo TDI met zo'n 1.0 motortje stoot echt niet veel uit, rijdt makkelijk met 5 liter op 100 km en heeft miezerige bandjes. Een Audi e-tron rijdt op 255 banden en verbruikt zo 25 kWh voor 100 kilometer... waarvan het meestal geen groene stroom is. Nog los van de productie van zo'n tank. Ik ben ook pro elektrisch, maar als we daardoor 3x zulke grote, zware, snelle auto's gaan rijden is het ook niet efficient.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |