abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191842646
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 09:46 schreef cempexo het volgende:

[..]

¨'
En dan nog het lef hebben om gratis subsidie geld van je buurman in je zak te steken ?!!

Het belastingvoordeel voor EV's in Denemarken is ook fors zie ik.

Heb je daar al over geklaagd op FOK.dk?

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-03-2020 10:02:47 ]
pi_191842744
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 07:12 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Liever dan in de zakken van oplichters...
Nou, autohandelaren... oplichters... het verschil zijnde?

Mijn punt is dat het nu geen ene reet helpt.
pi_191842791
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 07:24 schreef warhamstr het volgende:
"Zo'n elektrische auto met kleine range, en 20k duurder dan zijn benzine broertje kan ik echt niet betalen hoor"
"Ja maar je krijgt 4k subsidie"
"Zo'n elektrische auto met kleine range, en 16k duurder dan zijn benzine broertje kan ik echt niet betalen hoor"
De verschillen worden toch echt kleiner. Het instapmodel van de ID.3 1st is 12000 meer dan de golf. Dan heb je 420km range en meer beenruimte. En dan komt er later ook nog een goedkopere variant met 330km range beschikbaar. Qua range voor genoeg mensen prima te doen, en met de belastingvoordelen prijstechnisch ook al wat interessanter.
pi_191843005
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 09:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het belastingvoordeel voor EV's in Denemarken is ook fors zie ik.

Heb je daar al over geklaagd op FOK.dk?
Daar is is inderdaad een systeem voor. Maar hier rijden geen el auto's.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  donderdag 5 maart 2020 @ 10:37:41 #55
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_191843202
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 09:24 schreef paulgo het volgende:
Je vergeet de vele files. Dan rij je geen 80 km per uur maar vaak gemiddeld 8 km per uur. Dat zou je met kleine smalle electric lightvehicles(LEV's) niet of in ieder geval minder hebben.
LEV's worden ook gesubsidieerd. % gezien misschien nog wel meer dan de auto's.

In veel gemeenten kun je tot wel ¤ 1.000,- voor Electrische Fiets krijgen! O+

Ik vind het vooral wel charmant dat ze ook subsidie geven op gebruikte voertuigen, die anders misschien geexporteerd zouden worden. ^O^
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_191843209
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 10:24 schreef cempexo het volgende:

[..]

Daar is is inderdaad een systeem voor. Maar hier rijden geen el auto's.
Wel dom dat ze dan laadpalen neerzetten in jouw regio als er geen EV's rijden :D
  donderdag 5 maart 2020 @ 10:43:39 #57
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191843301
quote:
6s.gif Op donderdag 5 maart 2020 07:10 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Dat valt nog best mee hoor. Net geen 10.000 voor een tweedehands ZOE.
https://www.autoscout24.n(...)x=3&cldtsrc=listPage
Ja en met de verplichte accu lease en verzekering van 130 per maand is hij duurder dan een benzine auto....

Laat je niet foppen, het is allemaal nep.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 5 maart 2020 @ 10:44:43 #58
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191843318
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 10:07 schreef kipknots het volgende:

[..]

De verschillen worden toch echt kleiner. Het instapmodel van de ID.3 1st is 12000 meer dan de golf.
En hoeveel maand salarissen zijn dat?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_191843336
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 10:43 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja en met de verplichte accu lease en verzekering van 130 per maand is hij duurder dan een benzine auto....

Laat je niet foppen, het is allemaal nep.
“De geadverteerde prijs is inclusief accu”
pi_191843385
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 10:44 schreef daNpy het volgende:

[..]

En hoeveel maand salarissen zijn dat?
Best wat. Maar na de 1st edition komen nog goedkopere modellen en haal daar nog een 4000 aan subsidie vanaf en het verschil wordt best overbrugbaar. Als je over een 5000 euro praat, dan wordt het economisch toch een stuk interessanter.
pi_191843589
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wel dom dat ze dan laadpalen neerzetten in jouw regio als er geen EV's rijden :D
klopt...voor een handjevol groene profiteurs, vrienden helpen vrienden...anderszins waarom zouden we...de wegenbelasting is een fractie en de brandstofprijzen zijn 25-30 cent per liter goedkoper dan in bv NL en D.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  donderdag 5 maart 2020 @ 11:04:53 #62
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191843639
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 10:48 schreef kipknots het volgende:

[..]

Best wat. Maar na de 1st edition komen nog goedkopere modellen en haal daar nog een 4000 aan subsidie vanaf en het verschil wordt best overbrugbaar. Als je over een 5000 euro praat, dan wordt het economisch toch een stuk interessanter.
Jij denkt dat die 4000 euro de koper ten goede komt?

quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

“De geadverteerde prijs is inclusief accu”
Ah check, zie het nu idd. Geld die verzekering dan nog wel?

En vergeet de BTW niet (beetje raar op tweedehands auto's :?). Maakt hem toch weer 21% ofwel ~2000 euro duurder. Is dat niet de subsidie op 2e hands auto's?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_191843658
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 09:24 schreef paulgo het volgende:

[..]

Je vergeet de vele files. Dan rij je geen 80 km per uur maar vaak gemiddeld 8 km per uur. Dat zou je met kleine smalle electric lightvehicles(LEV's) niet of in ieder geval minder hebben.
Gelukkig kom ik weinig files tegen, die staan vooral op snelwegen en maar weinig op provinciale wegen. Maar goed, dan wil ik nog graag tot aan die file en daarna een fatsoenlijke snelheid kunnen rijden. Vergeet ook niet dat een klein voertuig vrijwel dezelfde ruimte op de weg inneemt als een groter voertuig.

Een autootje mag klein zijn, het is ook geen status symbool! Maar er zijn wel minimum eisen in de vorm van kruissnelheid 100 km en een afstand van rond de 200 km. Bovendien moet er nog wel iemand bij kunnen en de nodige bagage in kunnen. Persoonlijk wil ik er ook dakdragers op kunnen zetten en een fiets mee kunnen vervoeren.

Ik denk dat er een behoorlijke markt is voor kleine all-round auto's met een lage TCO. Maar de fabrikanten overdrijven gelijk zo met aan de ene kant hele dikke auto's ala Tesla en aan de andere kant nichemodellen zoals die Ami of Twizzy.
pi_191843957
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 11:01 schreef cempexo het volgende:

[..]

klopt...voor een handjevol groene profiteurs, vrienden helpen vrienden...anderszins waarom zouden we...de wegenbelasting is een fractie en de brandstofprijzen zijn 25-30 cent per liter goedkoper dan in bv NL en D.
Brandstofprijzen in Denemarken zijn niet 25 tot 30 cent goedkoper.

Dat blijf je herhalen maar je vergelijkt “tanken in jouw dorp” met de duurste “Shell langs de snelweg” hier.

Maar ook met lagere brandstofprijzen blijft een EV de helft goedkoper per km.
pi_191844100
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2020 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Brandstofprijzen in Denemarken zijn niet 25 tot 30 cent goedkoper.

Dat blijf je herhalen maar je vergelijkt “tanken in jouw dorp” met de duurste “Shell langs de snelweg” hier.

Maar ook met lagere brandstofprijzen blijft een EV de helft goedkoper per km.
met snelwegen is het 40-50 cent verschil
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_191844128
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 11:33 schreef cempexo het volgende:

[..]

met snelwegen is het 40-50 cent verschil
Nee.
pi_191844236
Conclusie zoals elke keer weer: niemand koopt zo'n auto voor het milieu maar puur voor de portemonnee.

Net zoals die mooie Outlander.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_191844311
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 11:40 schreef BoneThugss het volgende:
Conclusie zoals elke keer weer: niemand koopt zo'n auto voor het milieu maar puur voor de portemonnee.

Net zoals die mooie Outlander.
Toch zullen EV's even duur worden als de huidige brandstofauto's ;)

Geef het een jaar of 5 tot 10.
pi_191844373
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 11:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Toch zullen EV's even duur worden als de huidige brandstofauto's ;)

Geef het een jaar of 5 tot 10.
Dat geloof ik wel maar of het daadwerkelijk goedkoper blijft om elektrisch te rijden is nog maar afwachten.

Het zal verder wel allemaal kloppen wat jij zegt hoor.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_191845000
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 11:48 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat geloof ik wel maar of het daadwerkelijk goedkoper blijft om elektrisch te rijden is nog maar afwachten.

Het zal verder wel allemaal kloppen wat jij zegt hoor.
Waar de valkuil zit is de brandstofaccijns.

Zo uit m'n hoofd levert dat meer dan 8 miljard Euro op per jaar en dat gaat de overheid echt niet mislopen.

Naarmate er meer elektrische auto's zijn, zal de verkoop van brandstof teruglopen en dus ook de accijnsinkomsten (wat eerst nog gecompenseerd zal worden door brandstofaccijns te verhogen).

Elektrisch belasten met accijns is lastiger, het is in Nederland een "primaire levensbehoefte" en je pakt dan ook mensen zonder auto.

Kijkend naar de fileproblematiek dan verwacht ik dat ze 2 vliegen in 1 klap gaan slaan: kilometerbeprijzing met beprijzing naar tijd en locatie (dus spitsheffing).

De apparatuur bestaat al ruim 10 jaar, de plannen liggen er al, de tests komen er aan, etc.

De VVD heeft aangegeven déze kabinetsperiode geen kilometerheffing in te voeren maar de verkiezingen zijn weer aanstaande dus dat zal vanaf volgend jaar geen breekpunt meer zijn.
  donderdag 5 maart 2020 @ 13:05:31 #71
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_191845497
Helaas... pis ik net buiten de pot :(, morgen mogen we onze Citigo E Iv ophalen bij de dealer *O*

quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 11:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Toch zullen EV's even duur worden als de huidige brandstofauto's ;)

Geef het een jaar of 5 tot 10.
Dan zullen ze toch echt met additionele maatregelen moeten komen zoals kilometerheffing, de overheid kan namelijk niet voorkomen dat ik mijn EV's thuis oplaadt met eigen opgewekte stroom.

Gisteren ging er weer +/- 20kWh van mijn panelen rechtstreeks de Tesla in :)

quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 11:40 schreef BoneThugss het volgende:
Conclusie zoals elke keer weer: niemand koopt zo'n auto voor het milieu maar puur voor de portemonnee.

Net zoals die mooie Outlander.
Een elektrische auto koop je voornamelijk voor comfort, helaas snappen alleen EV rijders deze opmerking. Als je eenmaal een EV hebt gereden is een ICE vaak een gepasseerd station.


quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 11:33 schreef cempexo het volgende:

[..]

met snelwegen is het 40-50 cent verschil
Echter zijn de tarieven voor snelladen in Denemarken krankzinnig hoog 8)7

[ Bericht 5% gewijzigd door Revolution-NL op 05-03-2020 13:16:58 ]
pi_191845639
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 13:05 schreef Revolution-NL het volgende:
Helaas... pis ik net buiten de pot :(, morgen mogen we onze Citigo E Iv ophalen bij de dealer *O*
[..]

Dan zullen ze toch echt met additionele maatregelen moeten komen zoals kilometerheffing, de overheid kan namelijk niet voorkomen dat ik mijn EV's thuis oplaadt met eigen opgewekte stroom.

Gisteren ging er weer 20kWh van mijn panelen rechtstreeks de Tesla in :)
Ik bedoel uiteraard aanschaf ;) Ofwel: goedkoper tot ze ongeveer even duur zijn als hun ICE tegenhanger.

Heb hier ook 68 panelen liggen (zoals je wss weet) dus laden zal hier ook geen probleem worden het grootste deel van het jaar.

quote:
[..]

Een elektrische auto koop je voornamelijk voor comfort, helaas snappen alleen EV rijders deze opmerking. Als je eenmaal een EV hebt gereden is een ICE vaak een gepasseerd station.
[..]
Alleen al het one-pedal-driving is een genot.

quote:
Echter zijn de tarieven voor snelladen in Denemarken krankzinnig hoog 8)7
Gelukkig doe je dat alleen als je verder rijdt dan de range van je auto en dat gebeurt in Denemarken niet zo snel, het is geen Frankrijk of Duitsland ;)
pi_191845660
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 23:49 schreef paulgo het volgende:
Er komt weer een subsidie voor de aanschaf van een elektrische auto van maximaal ¤4000.
De regeling is bedoeld om het milieu te besparen, zoals afgesproken in het klimaat akkoord.
Idioot dat zo ons belastingsgeld cadeau gegeven wordt aan grote autofabrikanten zoals bijvoorbeeld Tesla van Elon Musk.
Subsidies werken niet is in het verleden gebleken. Eerst worden er wel mensen door verleid maar als de subsidie te aantrekkelijk is geworden, verdwijnt die daarna en maakt dan plaats voor een ontmoediging door hogere bijtelling van elektrische auto's, meer wegenbelasting enz.
Zo wordt de autorijder weer eens voor de gek gehouden. Een sigaar uit eigen doos want de benzine rijders gaan daarbij nog extra betalen en bijdragen aan deze subsidie.

Bron:

https://www.telegraaf.nl/(...)die-voor-stekkerauto

Het was een betere oplossing geweest als de nederlandse overheid meer de innovatie en introductie van nieuwe light electric vehicles zou gaan stimuleren en overbodige regelgeving bij de introductie hiervan zou afschaffen voor de Nederlandse maakindustrie.
Nota bene dit kabinet van VVD(de ondernemers partij) en D'66 ( de innovatie partij) laten de eigen maak industrie en start-ups zakken ( afschaffen fablabs,stoppen met de innovatiesubsidies enz.), maar steunen wel de grote buitenlandse auto-multinationals.
Ze zeggen altijd "Een beter milieu begint bij jezelf", maar daaraan moeten ze toevoegen "En het eindigt ook bij jezelf"

Weet dus waarop je stemt....
Men kan slechts stemmen op lieden, die niet wilden/willen luisteren naar normale mensen, voor normale mensen zijn die lieden namelijk doof. Het beste is dus gewoon niet stemmen.
pi_191845880
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 08:30 schreef warhamstr het volgende:

[..]

Denk jij dat een elktrische auto (voor het gros) goedkoop rijden is dan?

Even extra infrastructuur aanleggen bij je tuis. Extra hoge elektra rekening. En eigenlijk moet je ook een verhard pad hebben omdat je anders met je laadkabel over openbaar terrein loopt te kutten. Ohja, en je kan nooit lekker eens een stukkie gaan rijden, want bij 200km houd het wel op.
Bij een e golf ja...
pi_191845932
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 11:40 schreef BoneThugss het volgende:
Conclusie zoals elke keer weer: niemand koopt zo'n auto voor het milieu maar puur voor de portemonnee.

Net zoals die mooie Outlander.
Want jij kijkt totaal niet naar de kosten als jij een auto koopt?
pi_191845966
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 12:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Waar de valkuil zit is de brandstofaccijns.

Zo uit m'n hoofd levert dat meer dan 8 miljard Euro op per jaar en dat gaat de overheid echt niet mislopen.

Naarmate er meer elektrische auto's zijn, zal de verkoop van brandstof teruglopen en dus ook de accijnsinkomsten (wat eerst nog gecompenseerd zal worden door brandstofaccijns te verhogen).

Elektrisch belasten met accijns is lastiger, het is in Nederland een "primaire levensbehoefte" en je pakt dan ook mensen zonder auto.

Kijkend naar de fileproblematiek dan verwacht ik dat ze 2 vliegen in 1 klap gaan slaan: kilometerbeprijzing met beprijzing naar tijd en locatie (dus spitsheffing).

De apparatuur bestaat al ruim 10 jaar, de plannen liggen er al, de tests komen er aan, etc.

De VVD heeft aangegeven déze kabinetsperiode geen kilometerheffing in te voeren maar de verkiezingen zijn weer aanstaande dus dat zal vanaf volgend jaar geen breekpunt meer zijn.
Elektriciteit wordt in Nederland relatief zwaarder belast dan brandstof. Kijk maar een goed hoe de prijs van een kWh is opgebouwd met energiebelasting en BTW. Maar iets van 5 ct gaat naar de leverancier.
pi_191846000
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 13:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Want jij kijkt totaal niet naar de kosten als jij een auto koopt?
Natuurlijk wel. Maar laten we nou niet doen alsof mensen zo'n auto kopen omdat het zo goed zou zijn voor het milieu.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_191846001
quote:
Je weet dat er nog veel meer rijen waren voor tankstations, dan die twee bij de Superchargers (waar bij zeker 1 locatie nota bene andere snelladers gewoon beschikbaar waren, maar niet werden gebruikt, want de supercharger was nog even gratis...)?
pi_191846041
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 13:39 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Maar laten we nou niet doen alsof mensen zo'n auto kopen omdat het zo goed zou zijn voor het milieu.
Ja, maar wie beweert dat dan?
pi_191846100
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 13:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ja, maar wie beweert dat dan?
Veel politieke partijen zoals GL maar ook de VVD. Dat is kiezersbedrog en dat mag best gezegd worden. Daarom vind ik die subsidies enzo allemaal een beetje onzin kan wel beter gebruikt worden.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 5 maart 2020 @ 13:45:47 #81
78918 SeLang
Black swans matter
pi_191846101
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 11:01 schreef cempexo het volgende:

[..]

klopt...voor een handjevol groene profiteurs, vrienden helpen vrienden...anderszins waarom zouden we...de wegenbelasting is een fractie en de brandstofprijzen zijn 25-30 cent per liter goedkoper dan in bv NL en D.
Euro 95 is in Denemarken 12 cent goedkoper dan in NL en 19 cent duurder dan in Duitsland

http://www.fuel-prices-europe.info/
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 5 maart 2020 @ 13:49:02 #82
78918 SeLang
Black swans matter
pi_191846151
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 08:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

Prijs voor benzine: ¤0,11 per km
Prijs voor de diesel: ¤0,07 per km
Prijs voor elektrisch: ¤0,034 per km

Dat valt eigenlijk enorm tegen, dat er maar een factor 2 zit tussen diesel en elektrisch.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 5 maart 2020 @ 13:57:26 #83
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_191846317
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 13:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat valt eigenlijk enorm tegen, dat er maar een factor 2 zit tussen diesel en elektrisch.
Brandstofkosten zijn natuurlijk maar een fractie van de totale kosten. Als ik overigens op de zaak laadt ipv thuis dan betaal ik niet ¤0,24/kWh maar ¤0,10/kWh.

100km rijden kost dan maar ¤1,70 i.p.v. ¤4,08 uitgaand van mijn gemiddelde verbruik (17kWh/km).
Klopt overigens ook niet helemaal gezien de zonnepanelen thuis.
  donderdag 5 maart 2020 @ 13:59:29 #84
78918 SeLang
Black swans matter
pi_191846363
Ik ben trouwens geen voorstander van die subsidies. Elektrische auto's zijn inmiddels een statussymbool waar mensen bereid zijn een premium voor te betalen, dus dat hoef je niet meer te subsidiëren. Bovendien wil je voorlopig ook nog niet iedereen aan de elektrische auto omdat de infrastructuur daar nog niet op is berekend.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_191846608
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2020 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Maar ook met lagere brandstofprijzen blijft een EV de helft goedkoper per km.
de meerprijs laten we buiten beschouwing?
pi_191846704
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 13:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat valt eigenlijk enorm tegen, dat er maar een factor 2 zit tussen diesel en elektrisch.
Dat is natuurlijk alleen als je 1 op 20 haalt met de diesel ;)
En je betaalt (nu) ook fors meer wegenbelasting voor een diesel t.o.v. niets voor een EV.
Dat is een kunstmatig verschil maar telt toch mee.
pi_191846735
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 13:59 schreef SeLang het volgende:
Ik ben trouwens geen voorstander van die subsidies. Elektrische auto's zijn inmiddels een statussymbool waar mensen bereid zijn een premium voor te betalen, dus dat hoef je niet meer te subsidiëren.
Er komen wel wat leuke "betaalbare" modellen aan van de grotere merken.

quote:
Bovendien wil je voorlopig ook nog niet iedereen aan de elektrische auto omdat de infrastructuur daar nog niet op is berekend.
Er worden er natuurlijk geen 400.000 in 1 jaar verkocht op het moment ;)

En netbeheerders moeten ook maar eens een tandje bijzetten, die staan al 10 jaar schaapachtig toe te kijken en worden nu ineens wakker. Ze hebben de hele crisis achterover geleund (weinig uitgebreid), nu is het aanpoten.
pi_191846762
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 14:14 schreef 20100 het volgende:

[..]

de meerprijs laten we buiten beschouwing?
Nee, ik richt me dan puur op de brandstofprijs, zoals cempexo ook deed.

Als ik een 2e hands Zoe of Leaf koop voor 10 tot 15k dan sta je er heel anders voor dan met een luxe Tesla S van 120k, dus dat vergelijkt heel moeilijk.
  donderdag 5 maart 2020 @ 14:24:26 #89
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_191846796
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 08:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je betaalt uiteraard geen brandstofkosten meer...

1 liter benzine kost ¤1,65 en daar kan je 15km op rijden
1 liter diesel kost ¤1,40 en daar kan je 20km op rijden
1kWh stroom kost ¤0,22 en daar kan je 6,5km op rijden

Prijs voor benzine: ¤0,11 per km
Prijs voor de diesel: ¤0,07 per km
Prijs voor elektrisch: ¤0,034 per km

We have a winner.
[..]

Als je een EV koopt met een range van 200km dan houdt het bij 200km op.

Een fatsoenlijke EV (Model 3, Kona, Niro) haalt tegenwoordig zo'n 380km in de praktijk.
Tesla komt met de 400 mile range komend jaar (600km).
Ik betaal ¤ 1,58 op dit moment voor 1 liter benzine en rijd per 20 kilometer 1 liter gemiddeld.

Blijft stroom natuurlijk goedkoper (maar die prijzen zullen rap stijgen als iedereen elektrisch rijd en ze accijns te kort komen).

Maar zelfde soort auto die ik heb is elektrisch een kleine ¤ 15.000 duurder ongeveer.
In vier jaar tijd (garantie) kost die auto echt geen ¤ 15.000 aan wegenbelasting en benzine.
Op basis van ongeveer 12.000 kilometer per jaar.

Volle tank is ongeveer ruim gerekend ¤ 60,- net is iets minder
Daar rijd ik 700-800 kilometer mee afhankelijk van de snelweg of stad (snelweg zuiniger).
Neem het laagste punt 700

12.000 per jaar is 48.000 gedeeld door 700 zijn in vier jaar tijd iets van 69 tankbeurten (laten we 70 nemen) = ¤ 4200,-
Elektrisch zou mij dit ongeveer ¤ 1640,- kosten

¤4200,- - ¤ 1640, - = ¤2560, - euro.
Ik spaar dus in vier jaar tijd ¤2560,- dat is ongeveer ¤55,- per maand.

Stel ik koop die auto betaal ¤ 15.000 euro meer en bespaar ¤2560,- euro + ¤4000,- subsidie (waar ik op tegen ben) dan kost die auto als nog in vier jaar tijd ¤175,- euro meer per maand

Dan kun je zeggen je kan er langer in rijden dan 4 jaar maar net als met brandstof zal de auto minder waard worden en niemand geeft of heeft nog garanties hoe lang die accu's meegaan.

Koop je straks stuk blik van 4 jaar oud voor ¤ 17.000 en na 3 jaar accu kapot auto weg is die 0,0 nog waard.

Dus ik blijf voorlopig lekker op fossiele brandstof rijden ^O^ *O*
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_191846815
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 08:30 schreef warhamstr het volgende:

[..]

Denk jij dat een elktrische auto (voor het gros) goedkoop rijden is dan?

Even extra infrastructuur aanleggen bij je tuis. Extra hoge elektra rekening. En eigenlijk moet je ook een verhard pad hebben omdat je anders met je laadkabel over openbaar terrein loopt te kutten. Ohja, en je kan nooit lekker eens een stukkie gaan rijden, want bij 200km houd het wel op.
:')
:')
:')
pi_191846849
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 14:24 schreef Nicksanders het volgende:

[..]

Ik betaal 1,58 op dit moment voor 1 liter benzine en rijd per 20 kilometer 1 liter gemiddeld.

Blijft stroom natuurlijk goedkoper (maar die prijzen zullen rap stijgen als iedereen elektrisch rijd en ze accijns te kort komen).
Ze gaan elektrisch niet duurder maken (is 1e levensbehoefte in Nederland), ze zullen kilometerbeprijzing invoeren.

Elektrisch duurder maken zou voor mij al geen effect hebben, ik kan 8 maanden per jaar direct uit m'n zonnepanelen laden.

quote:
Maar zelfde soort auto die ik heb elektrisch is 15.000 duurder ongeveer.
In vier jaar tijd (garantie) kost die auto echt geen 15.000 aan wegenbelasting en benzine.
Op basis van ongeveer 12.000 kilometer per jaar.

Volle tank is ongeveer ruim gerekend ¤ 60,- net is iets minder
Daar rijd ik 700-800 kilometer mee afhankelijk van de snelweg of stad (snelweg zuiniger).
Neem het laagste punt 700

12.000 per jaar is 48.000 gedeeld door 700 zijn in vier jaar tijd iets van 69 tankbeurten (laten we 70 nemen) = ¤ 4200,-
Elektrisch zou mij dit ongeveer ¤ 1640,- kosten

¤4200,- - ¤ 1640, - = ¤2560, - euro.
Ik spaar dus in vier jaar tijd ¤2560,- dat is ongeveer ¤55,- per maand.

Stel ik koop die auto betaal ¤ 15.000 euro meer en bespaar ¤2560,- euro + ¤4000,- subsidie (waar ik op tegen ben) dan kost die auto als nog in vier jaar tijd ¤175,- euro meer per maand

Dan kun je zeggen je kan er langer in rijden dan 4 jaar maar net als met brandstof zal de auto minder waard worden en niemand geeft of heeft nog garanties hoe lang die accu's meegaan.

Koop je straks stuk blik van 4 jaar oud voor 17.000 en na 3 jaar accu kapot auto weg is die 0,0 nog waard.

Dus ik blijf voorlopig lekker op fossiele brandstof rijden ^O^ *O*
Die berekening ga ik niet uit de weg, dat was echter niet het punt.

Ik reageerde op de opmerking "extra hoge elektra rekening" en dat is natuurlijk een dom argument als je 50% minder kwijt bent per km dan met brandstof.
  donderdag 5 maart 2020 @ 14:29:30 #92
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_191846890
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 14:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Die berekening ga ik niet uit de weg, dat was echter niet het punt.

Ik reageerde op de opmerking "extra hoge elektra rekening" en dat is natuurlijk een dom argument als je 50% minder kwijt bent per km dan met brandstof.
Ja als je puur technisch daar naar kijkt is het waar.

Maar voor de meeste is elektrisch rijden nog niet rendabel of je moet de hele dag op de weg zitten en 30.000 - 40.000 kilometers per jaar tikken.
Maar voor mensen die het alleen privé gebruiken en woon werk ook weinig kilometers zijn (20 of minder enkele rit) is het niet rendabel zelfs niet met 4000 subsidie.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_191846891
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 13:59 schreef SeLang het volgende:
Ik ben trouwens geen voorstander van die subsidies. Elektrische auto's zijn inmiddels een statussymbool waar mensen bereid zijn een premium voor te betalen, dus dat hoef je niet meer te subsidiëren. Bovendien wil je voorlopig ook nog niet iedereen aan de elektrische auto omdat de infrastructuur daar nog niet op is berekend.
De urgentie is dat we in 10 jaar tijd, 50% minder uitstoten.

Maar je hebt gelijk, het elektriciteitsnet kan het niet aan. Het stroom wordt er niet voor opgewekt.... TJah tjah.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191846901
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 14:29 schreef Nicksanders het volgende:

[..]

Ja is je puur technisch daar naar kijkt is het waar.

Maar voor de meeste is elektrisch rijden nog niet rendabel of je moet de hel dag op de weg zitten en 30.000 - 40.000 kilometers per jaar tikken.
Maar voor mensen die het alleen privé gebruiken en woon werk ook weinig kilometers zijn (20 of minder enkele rit) is het niet rendabel zelfs niet met 4000 subsidie.
Nee, klopt. Volgens mij is er ook nog niemand die dat heeft beweerd.

Aanschaf is hoger, cost of ownership is lager. Maar dat zit nog niet op een punt waar het elkaar opheft.
  donderdag 5 maart 2020 @ 14:32:31 #95
78918 SeLang
Black swans matter
pi_191846929
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 14:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

Er komen wel wat leuke "betaalbare" modellen aan van de grotere merken.
Zeker. Daarom is de tijd van subsidiëren voorbij vind ik. Ook zonder subsidies zijn er genoeg mensen die zo'n auto willen hebben en die kunnen betalen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_191846945
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 13:59 schreef SeLang het volgende:
Ik ben trouwens geen voorstander van die subsidies. Elektrische auto's zijn inmiddels een statussymbool waar mensen bereid zijn een premium voor te betalen, dus dat hoef je niet meer te subsidiëren. Bovendien wil je voorlopig ook nog niet iedereen aan de elektrische auto omdat de infrastructuur daar nog niet op is berekend.
infastructuur is er nog niet berkekend.
Sorry :')
Geloof je echt dat er ineens 45000 extra autos komen in een dag?
  donderdag 5 maart 2020 @ 14:34:08 #97
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_191846949
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 14:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ze gaan elektrisch niet duurder maken (is 1e levensbehoefte in Nederland), ze zullen kilometerbeprijzing invoeren.

Elektrisch duurder maken zou voor mij al geen effect hebben, ik kan 8 maanden per jaar direct uit m'n zonnepanelen laden.
Hoe ze het doen doen ze het maar als iedereen elektrisch tankt komen ze miljarden aan accijns te kort.
Dit zal ergens verhaald gaan worden.

Dus of je wegenbelasting gaat gigantisch omhoog of je krijgt een kastje in je auto en tikt af per kilometer big brother is watching where you going maar dat is een andere discussie.

Ergens moet het geld vandaan komen.

Want jij en ik weten donders goed dat als jij of ik moeten bezuinigen wij gaan kijken wat geven wij uit en wat is nodig en wat kan minder en waar kan ik op investeren om goedkoper uit te zijn (zoals je zonnepanelen ).

De roverheid verhoogt gewoon de belastingen
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_191846980
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 14:34 schreef Nicksanders het volgende:

[..]

Hoe ze het doen doen ze het maar als iedereen elektrisch tankt komen ze miljarden aan accijns te kort.
Dit zal ergens verhaald gaan worden.

Dus of je wegenbelasting gaat gigantisch omhoog of je krijgt een kastje in je auto en tikt af per kilometer big brother is watching where you going maar dat is een andere discussie.

Ergens moet het geld vandaan komen.

Want jij en ik weten donders goed dat als jij of ik moeten bezuinigen wij gaan kijken wat geven wij uit en wat is nodig en wat kan minder en waar kan ik op investeren om goedkoper uit te zijn (zoals je zonnepanelen ).

De roverheid verhoogt gewoon de belastingen
Maar benzine en diesel zijn een exportlek naar Saudi Arabia, dus kort door de bocht, we houden gewoon meer geld over als Nederlanders. Genoeg ruimte om die kosten te betalen ;)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191847003
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 14:34 schreef Nicksanders het volgende:

[..]

Hoe ze het doen doen ze het maar als iedereen elektrisch tankt komen ze miljarden aan accijns te kort.
Dit zal ergens verhaald gaan worden.

Klopt.

quote:
Dus of je wegenbelasting gaat gigantisch omhoog of je krijgt een kastje in je auto en tikt af per kilometer big brother is watching where you going maar dat is een andere discussie.

Ergens moet het geld vandaan komen.
Ja...

quote:
Want jij en ik weten donders goed dat als jij of ik moeten bezuinigen wij gaan kijken wat geven wij uit en wat is nodig en wat kan minder en waar ik op investeren om goedkoper uit te zijn (zoals je zonnepanelen ).

De roverheid verhoogt gewoon de belastingen
De overheid geeft geen cadeau's, helemaal mee eens.

Zolang er nog sprake is van stimulatie (tot ~2030) dan blijft het voordeel nog wel.
Daarna is de verbrandingsmotor in nieuwe auto's sowieso in veel landen verboden en heb je geen keuze meer.
pi_191847028
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 14:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zolang er nog sprake is van stimulatie (tot ~2030) dan blijft het voordeel nog wel.
Daarna is de verbrandingsmotor in nieuwe auto's sowieso in veel landen verboden en heb je geen keuze meer.
2nd hand cars...

Ik heb een opel combo die moet eigenlijk wel ff 300.000 aantikken op de kilometerstand voor 2030 dan...

Hoop dat zo een auto goed gaat in de verhuur.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')