Tot 45.000 euro lees ik. De Cybertruck komt dus wel in aanmerking voor subsidiequote:Op donderdag 5 maart 2020 06:52 schreef Tyr80 het volgende:
Geldt niet voor Tesla’s en Jaguars zei de mevrouw op de radio.
quote:Zoveel subsidie krijg je straks bij aanschaf van een elektrische auto
Mensen die een elektrische auto willen aanschaffen, kunnen vanaf deze zomer 4000 euro subsidie voor een nieuw en 2000 euro voor een gebruikt exemplaar krijgen. Dat heeft minister Van Veldhoven (Milieu) bekendgemaakt.
Naar verwachting kunnen particulieren vanaf 1 juli de subsidie aanvragen als ze een elektrische auto aanschaffen of privé leasen. Het gaat daarbij nadrukkelijk om auto’s die interessant zijn voor middeninkomens, zowel nieuw als gebruikt.
Met deze subsidie wordt een afspraak uit het klimaatakkoord ingevuld. Naast subsidie komt er voor gebruikte auto’s een check op de batterij, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn.
Mensen hikken aan tegen aanschafprijs
Van Veldhoven: ,,Een elektrische auto moet voor veel meer mensen bereikbaar worden dan alleen de zakelijke rijders. Er zijn steeds meer verschillende elektrische auto’s te koop en ze worden gelukkig steeds goedkoper in het gebruik. Maar veel mensen hikken aan tegen de aanschafprijs. Met deze regeling wil ik die drempel lager maken.”
Alleen emissieloze personenauto’s, zowel gebruikt als nieuw, met een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de 12.000 en 45.000 euro en een actieradius van minimaal 120 kilometer komen in aanmerking.
Ook moet de auto enkele jaren in Nederland bij dezelfde eigenaar blijven. Als mensen hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie. Eigenaren die binnen drie jaar en andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug.
Om misbruik te voorkomen, kan de subsidie alleen worden verkregen bij aankoop of lease via een erkend autobedrijf en kan een particulier slechts één keer subsidie aanvragen.
Subsidie nieuwe auto’s loopt terug
Omdat elektrische auto’s naar verwachting een steeds lagere aanschafprijs krijgen, loopt het subsidiebedrag de komende jaren terug voor nieuwe auto’s tot 2.550 euro in 2025. Voor gebruikte auto’s blijft de subsidie de komende jaren 2000 euro. Nederland is vooralsnog het enige land in Europa dat subsidie op de aanschaf of lease van gebruikte auto’s invoert.
Voor de subsidieregeling is in totaal 252 miljoen euro gereserveerd. Dit is het maximale bedrag dat in totaal in de jaren tot eind 2025 beschikbaar is.
Voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging is blij met de komst van een subsidieregeling. ,,Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is het essentieel dat net als de zakelijke automobilist ook de particuliere automobilist verleid wordt om emissieloos te rijden.” Volgens Van Eijck is het lastig te voorspellen hoe de particuliere markt gaat reageren op de subsidie.
https://www.ad.nl/auto/zo(...)ische-auto~a2f3fb92/
Dat valt nog best mee hoor. Net geen 10.000 voor een tweedehands ZOE.quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:06 schreef MevrouwPuff het volgende:
Helemaal niet zo gek.
Al is de aanschaf van een tweedehands elektrische minus die tweeduizend euro voor veel mensen nog meer dan gepland voor een auto.
Liever dan in de zakken van oplichters...quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:07 schreef VEM2012 het volgende:
Belachelijk dat de subsidie op tweedehands BEV’s via officiële kanalen moet. Die 2.000 euro vloeit dus rechtstreeks in de zakken van autohandelaren.
Mooiquote:Op donderdag 5 maart 2020 07:07 schreef VEM2012 het volgende:
Belachelijk dat de subsidie op tweedehands BEV’s via officiële kanalen moet. Die 2.000 euro vloeit dus rechtstreeks in de zakken van autohandelaren.
Dat valt nog wel mee, maar in dat segment zijn auto’s van 5 jaar oud vaak toch echt wel voor minder te vinden dan 8000. Veel mensen vinden vijf jaar jong ook nog duur, die kopen ouder. Als het milieu de reden is, wil je juist de zo oud mogelijke auto’s vervangen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:10 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Dat valt nog best mee hoor. Net geen 10.000 voor een tweedehands ZOE.
https://www.autoscout24.n(...)x=3&cldtsrc=listPage
Dat is waar. Maar als je subsidie krijgt, dan komt zo'n auto wel binnen bereik. Misschien iets meer dan een tweedehands benzine of diesel, maar het prijsverschil is een stuk minder.quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:21 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dat valt nog wel mee, maar in dat segment zijn auto’s van 5 jaar oud vaak toch echt wel voor minder te vinden dan 8000. Veel mensen vinden vijf jaar jong ook nog duur, die kopen ouder. Als het milieu de reden is, wil je juist de zo oud mogelijke auto’s vervangen.
Voor iemand die voor 20k een auto koopt is dit wel heel interessant.quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:25 schreef warhamstr het volgende:
Voor wies is dit eigenlijk een 'subsidie' ? De bouwers van die elektrische auto's? Iemand die besluit voor 45k een nieuwe auto te gaan kopen kijkt niet op 4k meer of minder lijkt mij???
Alleen gaan de dealers die auto dan voor 23k verkopen met een verkooppraatje dat je maar liefst 4k subsidie krijgt...quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:30 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Voor iemand die voor 20k een auto koopt is dit wel heel interessant.
Dat is letterlijk hetzelfde.quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:12 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Liever dan in de zakken van oplichters...
quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:55 schreef cempexo het volgende:
Ondertussen te gast bij de bewoner op de Gratisstraat 1.
Hallo buurman op nummer 3: Ik wil 1000 euro van je hebben, want ik wil een elektrische auto kopen
Hallo buurman op nummer 5: Ik wil 1000 euro van je hebben, want ik wil een elektrische auto kopen
Hallo buurman op nummer 7: Ik wil 1000 euro van je hebben, want ik wil een elektrische auto kopen
Hallo buurman op nummer 9: Ik wil 1000 euro van je hebben, want ik wil een elektrische auto kopen
quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:55 schreef cempexo het volgende:
Ondertussen te gast bij de bewoner op de Gratisstraat 1.
Hallo buurman op nummer 3: Ik wil 1000 euro van je hebben, want ik wil een elektrische auto kopen
Hallo buurman op nummer 5: Ik wil 1000 euro van je hebben, want ik wil een elektrische auto kopen
Hallo buurman op nummer 7: Ik wil 1000 euro van je hebben, want ik wil een elektrische auto kopen
Hallo buurman op nummer 9: Ik wil 1000 euro van je hebben, want ik wil een elektrische auto kopen
Je bedoelt dat je op de autosnelweg graag karretjes van 450 kilo wil gaan laten rijden die een snelheid halen van 60km/u?quote:Op woensdag 4 maart 2020 23:49 schreef paulgo het volgende:
Het was een betere oplossing geweest als de nederlandse overheid meer de innovatie en introductie van nieuwe light electric vehicles zou gaan stimuleren en overbodige regelgeving bij de introductie hiervan zou afschaffen voor de Nederlandse maakindustrie.
Zeker snel gemaakt. Doe maar een nieuw electrisch autootje. Lage maandlasten, goedkoop in verbruik en goedkoper met onderhoud.quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:11 schreef MadJackthePirate het volgende:
Voor 20.000 kan je ook een 2e-hands 3-serie halen... Dan is de keuze snel gemaakt.
Wat?quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:17 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Als ik moet kiezen tussen de eleen nieuw electrisch autootje. Lage maandlasten, goedkoop in verbruik en goedkoper met onderhoud.
een nieuwe ICE is ook niet duur in onderhoud, dus dat vind ik niet specifiek een pluspunt voor een elektrische auto.quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:17 schreef Speekselklier het volgende:
goedkoop in verbruik en goedkoper met onderhoud.
Denk jij dat een elktrische auto (voor het gros) goedkoop rijden is dan?quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:17 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Zeker snel gemaakt. Doe maar een nieuw electrisch autootje. Lage maandlasten, goedkoop in verbruik en goedkoper met onderhoud.
Hoewel dit spelregeltje met het oog op misbruik wel te begrijpen is, lijkt dit me in sommige situaties toch wat onhandig en vraag ik me af hoe het dan geregeld is. Wat als je persoonlijke situatie verandert en je echt van je auto af moet? Wat als je de auto aan puin rijdt? Etc.quote:Zo moet de auto enkele jaren in Nederland bij dezelfde automobilist blijven.
Sowieso beter dan keihard genaaid te worden aan de pomp.quote:
Ja we doen het voor het milieu hoorquote:De verkoop van elektrische auto's in Nederland werd voorheen vooral gestimuleerd door een gunstige bijtellingsregeling voor leaserijders. Vooral dure stekkerbolides vielen in de smaak en na het beëindigen van het contract verdwenen de wagens naar het buitenland. Na felle kritiek uit de Tweede Kamer wordt deze regeling stapsgewijs afgebouwd. Het aantal verkochte elektrische wagens is daardoor spectaculair afgenomen.
En naar leasemaatschappijen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:07 schreef VEM2012 het volgende:
Belachelijk dat de subsidie op tweedehands BEV’s via officiële kanalen moet. Die 2.000 euro vloeit dus rechtstreeks in de zakken van autohandelaren.
Maar het is zo gemakkelijk om ergens tegen aan te trappen, waarom zou je je eerst verdiepen in de details?quote:Op donderdag 5 maart 2020 06:56 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Grappig dat TS zit te janken op Tesla en dat terwijl de modellen nu te koop zijn niet in aanmerking komen voor subsidie![]()
Je betaalt uiteraard geen brandstofkosten meer...quote:
Als je een EV koopt met een range van 200km dan houdt het bij 200km op.quote:Ohja, en je kan nooit lekker eens een stukkie gaan rijden, want bij 200km houd het wel op.
Amenquote:Op donderdag 5 maart 2020 08:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je betaalt uiteraard geen brandstofkosten meer...
1 liter benzine kost ¤1,65 en daar kan je 15km op rijden
1 liter diesel kost ¤1,40 en daar kan je 20km op rijden
1kWh stroom kost ¤0,22 en daar kan je 6,5km op rijden
Prijs voor benzine: ¤0,11 per km
Prijs voor de diesel: ¤0,07 per km
Prijs voor elektrisch: ¤0,034 per km
We have a winner.
[..]
Als je een EV koopt met een range van 200km dan houdt het bij 200km op.
Een fatsoenlijke EV (Model 3, Kona, Niro) haalt tegenwoordig zo'n 380km in de praktijk.
Tesla komt met de 400 mile range komend jaar (600km).
Ik denk niet dat je die versie veel in Nederland zal gaan zien.quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla komt met de 400 mile range komend jaar (600km).
Die 450 kg zou wel een verademing zijn voor het milieu.quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je op de autosnelweg graag karretjes van 450 kilo wil gaan laten rijden die een snelheid halen van 60km/u?
quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:31 schreef Gunner het volgende:
[..]
Sowieso beter dan keihard genaaid te worden aan de pomp.
Grappig maar ook tegelijkertijd triest uit datzelfde artikel;
[..]
Ja we doen het voor het milieu hoor
Zou de model 3 nog steeds de best verkochte auto in NL zijn? ik betwijfel het.
Het is een beetje voorbarig om te zeggen dat "het aantal elektrische wagens daardoor spectaculair is afgenomen".quote:De verkoop van elektrische auto's in Nederland werd voorheen vooral gestimuleerd door een gunstige bijtellingsregeling voor leaserijders. Vooral dure stekkerbolides vielen in de smaak en na het beëindigen van het contract verdwenen de wagens naar het buitenland. Na felle kritiek uit de Tweede Kamer wordt deze regeling stapsgewijs afgebouwd. Het aantal verkochte elektrische wagens is daardoor spectaculair afgenomen.
quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:51 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Die 450 kg zou wel een verademing zijn voor het milieu.
Mocht er een betaalbare ev komen die een kruissnelheid van 100 km kan volhouden gedurende minimaal tweehonderd km dan sta ik vooraan in de rij. De twee a drie keer per jaar dat ik op een dag verder rijd dan dat wil ik wel onderweg een uurtje aan de lader gaan zitten schuiven op de telefoon of zo.
Dat is een brommobiel, haalt 45 km en komt slechts 70 km ver. Dat is voor in de stad misschien nog wel bruikbaar maar daar woon ik niet en wil er zelfs niet zijn als het niet hoeft.quote:
Nee dat is een verkeerde vraag; het meeste autoverkeer voor woon-werk bedraagt minder dan 30 km en er zit dan maar één persoon in. Dat is zonde om dan een grote benzine of elektrische auto voor te gebruiken. Maak een aparte baan voor electric lightvehicles dan zijn wij meteen ook van de meeste files af.quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je op de autosnelweg graag karretjes van 450 kilo wil gaan laten rijden die een snelheid halen van 60km/u?
Ja, maar ook op een provinciale weg wil je toch wel graag dat iedereen tachtig kan rijden. Dat je meestal niet meer dan 50 km op een dag rijdt wil niet zeggen dat het dan ook meteen voldoende is. Ik denk dat vrijwel iedereen wel eens 100 km van huis wil komen (en weer terug ook).quote:Op donderdag 5 maart 2020 09:10 schreef paulgo het volgende:
[..]
Nee dat is een verkeerde vraag; het meeste autoverkeer voor woon-werk bedraagt minder dan 30 km en er zit dan maar één persoon in. Dat is zonde om dan een grote benzine of elektrische auto voor te gebruiken. Maak een aparte baan voor electric lightvehicles dan zijn wij meteen ook van de meeste files af.
Dus je wil dat mensen 2 auto's kopen? 1 voor woon-werkverkeer en 1 voor het gezin?quote:Op donderdag 5 maart 2020 09:10 schreef paulgo het volgende:
[..]
Nee dat is een verkeerde vraag; het meeste autoverkeer voor woon-werk bedraagt minder dan 30 km en er zit dan maar één persoon in. Dat is zonde om dan een grote benzine of elektrische auto voor te gebruiken. Maak een aparte baan voor electric lightvehicles dan zijn wij meteen ook van de meeste files af.
Nooit van openbare laadpalen gehoord? Heb je ook een tankstation in je voortuin?quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:30 schreef warhamstr het volgende:
[..]
Denk jij dat een elktrische auto (voor het gros) goedkoop rijden is dan?
Even extra infrastructuur aanleggen bij je tuis. Extra hoge elektra rekening. En eigenlijk moet je ook een verhard pad hebben omdat je anders met je laadkabel over openbaar terrein loopt te kutten. Ohja, en je kan nooit lekker eens een stukkie gaan rijden, want bij 200km houd het wel op.
Je vergeet de vele files. Dan rij je geen 80 km per uur maar vaak gemiddeld 8 km per uur. Dat zou je met kleine smalle electric lightvehicles(LEV's) niet of in ieder geval minder hebben.quote:Op donderdag 5 maart 2020 09:18 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ja, maar ook op een provinciale weg wil je toch wel graag dat iedereen tachtig kan rijden. Dat je meestal niet meer dan 50 km op een dag rijdt wil niet zeggen dat het dan ook meteen voldoende is. Ik denk dat vrijwel iedereen wel eens 100 km van huis wil komen (en weer terug ook).
laten we beginnen met de gezinnen die al twee auto's hebben.quote:Op donderdag 5 maart 2020 09:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dus je wil dat mensen 2 auto's kopen? 1 voor woon-werkverkeer en 1 voor het gezin?
¨'quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je betaalt uiteraard geen brandstofkosten meer...
1 liter benzine kost ¤1,65 en daar kan je 15km op rijden
1 liter diesel kost ¤1,40 en daar kan je 20km op rijden
1kWh stroom kost ¤0,22 en daar kan je 6,5km op rijden
Prijs voor benzine: ¤0,11 per km
Prijs voor de diesel: ¤0,07 per km
Prijs voor elektrisch: ¤0,034 per km
We have a winner.
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |