Elektriciteit wordt in Nederland relatief zwaarder belast dan brandstof. Kijk maar een goed hoe de prijs van een kWh is opgebouwd met energiebelasting en BTW. Maar iets van 5 ct gaat naar de leverancier.quote:Op donderdag 5 maart 2020 12:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waar de valkuil zit is de brandstofaccijns.
Zo uit m'n hoofd levert dat meer dan 8 miljard Euro op per jaar en dat gaat de overheid echt niet mislopen.
Naarmate er meer elektrische auto's zijn, zal de verkoop van brandstof teruglopen en dus ook de accijnsinkomsten (wat eerst nog gecompenseerd zal worden door brandstofaccijns te verhogen).
Elektrisch belasten met accijns is lastiger, het is in Nederland een "primaire levensbehoefte" en je pakt dan ook mensen zonder auto.
Kijkend naar de fileproblematiek dan verwacht ik dat ze 2 vliegen in 1 klap gaan slaan: kilometerbeprijzing met beprijzing naar tijd en locatie (dus spitsheffing).
De apparatuur bestaat al ruim 10 jaar, de plannen liggen er al, de tests komen er aan, etc.
De VVD heeft aangegeven déze kabinetsperiode geen kilometerheffing in te voeren maar de verkiezingen zijn weer aanstaande dus dat zal vanaf volgend jaar geen breekpunt meer zijn.
Natuurlijk wel. Maar laten we nou niet doen alsof mensen zo'n auto kopen omdat het zo goed zou zijn voor het milieu.quote:Op donderdag 5 maart 2020 13:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Want jij kijkt totaal niet naar de kosten als jij een auto koopt?
Je weet dat er nog veel meer rijen waren voor tankstations, dan die twee bij de Superchargers (waar bij zeker 1 locatie nota bene andere snelladers gewoon beschikbaar waren, maar niet werden gebruikt, want de supercharger was nog even gratis...)?quote:Op donderdag 5 maart 2020 09:46 schreef cempexo het volgende:
Verder: https://www.autojunk.nl/2020/02/teslas-bij-de-supercharger
Ja, maar wie beweert dat dan?quote:Op donderdag 5 maart 2020 13:39 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Maar laten we nou niet doen alsof mensen zo'n auto kopen omdat het zo goed zou zijn voor het milieu.
Veel politieke partijen zoals GL maar ook de VVD. Dat is kiezersbedrog en dat mag best gezegd worden. Daarom vind ik die subsidies enzo allemaal een beetje onzin kan wel beter gebruikt worden.quote:
Euro 95 is in Denemarken 12 cent goedkoper dan in NL en 19 cent duurder dan in Duitslandquote:Op donderdag 5 maart 2020 11:01 schreef cempexo het volgende:
[..]
klopt...voor een handjevol groene profiteurs, vrienden helpen vrienden...anderszins waarom zouden we...de wegenbelasting is een fractie en de brandstofprijzen zijn 25-30 cent per liter goedkoper dan in bv NL en D.
Dat valt eigenlijk enorm tegen, dat er maar een factor 2 zit tussen diesel en elektrisch.quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Prijs voor benzine: ¤0,11 per km
Prijs voor de diesel: ¤0,07 per km
Prijs voor elektrisch: ¤0,034 per km
Brandstofkosten zijn natuurlijk maar een fractie van de totale kosten. Als ik overigens op de zaak laadt ipv thuis dan betaal ik niet ¤0,24/kWh maar ¤0,10/kWh.quote:Op donderdag 5 maart 2020 13:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat valt eigenlijk enorm tegen, dat er maar een factor 2 zit tussen diesel en elektrisch.
de meerprijs laten we buiten beschouwing?quote:Op donderdag 5 maart 2020 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar ook met lagere brandstofprijzen blijft een EV de helft goedkoper per km.
Dat is natuurlijk alleen als je 1 op 20 haalt met de dieselquote:Op donderdag 5 maart 2020 13:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat valt eigenlijk enorm tegen, dat er maar een factor 2 zit tussen diesel en elektrisch.
Er komen wel wat leuke "betaalbare" modellen aan van de grotere merken.quote:Op donderdag 5 maart 2020 13:59 schreef SeLang het volgende:
Ik ben trouwens geen voorstander van die subsidies. Elektrische auto's zijn inmiddels een statussymbool waar mensen bereid zijn een premium voor te betalen, dus dat hoef je niet meer te subsidiëren.
Er worden er natuurlijk geen 400.000 in 1 jaar verkocht op het momentquote:Bovendien wil je voorlopig ook nog niet iedereen aan de elektrische auto omdat de infrastructuur daar nog niet op is berekend.
Nee, ik richt me dan puur op de brandstofprijs, zoals cempexo ook deed.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:14 schreef 20100 het volgende:
[..]
de meerprijs laten we buiten beschouwing?
Ik betaal ¤ 1,58 op dit moment voor 1 liter benzine en rijd per 20 kilometer 1 liter gemiddeld.quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je betaalt uiteraard geen brandstofkosten meer...
1 liter benzine kost ¤1,65 en daar kan je 15km op rijden
1 liter diesel kost ¤1,40 en daar kan je 20km op rijden
1kWh stroom kost ¤0,22 en daar kan je 6,5km op rijden
Prijs voor benzine: ¤0,11 per km
Prijs voor de diesel: ¤0,07 per km
Prijs voor elektrisch: ¤0,034 per km
We have a winner.
[..]
Als je een EV koopt met een range van 200km dan houdt het bij 200km op.
Een fatsoenlijke EV (Model 3, Kona, Niro) haalt tegenwoordig zo'n 380km in de praktijk.
Tesla komt met de 400 mile range komend jaar (600km).
quote:Op donderdag 5 maart 2020 08:30 schreef warhamstr het volgende:
[..]
Denk jij dat een elktrische auto (voor het gros) goedkoop rijden is dan?
Even extra infrastructuur aanleggen bij je tuis. Extra hoge elektra rekening. En eigenlijk moet je ook een verhard pad hebben omdat je anders met je laadkabel over openbaar terrein loopt te kutten. Ohja, en je kan nooit lekker eens een stukkie gaan rijden, want bij 200km houd het wel op.
Ze gaan elektrisch niet duurder maken (is 1e levensbehoefte in Nederland), ze zullen kilometerbeprijzing invoeren.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:24 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Ik betaal 1,58 op dit moment voor 1 liter benzine en rijd per 20 kilometer 1 liter gemiddeld.
Blijft stroom natuurlijk goedkoper (maar die prijzen zullen rap stijgen als iedereen elektrisch rijd en ze accijns te kort komen).
Die berekening ga ik niet uit de weg, dat was echter niet het punt.quote:Maar zelfde soort auto die ik heb elektrisch is 15.000 duurder ongeveer.
In vier jaar tijd (garantie) kost die auto echt geen 15.000 aan wegenbelasting en benzine.
Op basis van ongeveer 12.000 kilometer per jaar.
Volle tank is ongeveer ruim gerekend ¤ 60,- net is iets minder
Daar rijd ik 700-800 kilometer mee afhankelijk van de snelweg of stad (snelweg zuiniger).
Neem het laagste punt 700
12.000 per jaar is 48.000 gedeeld door 700 zijn in vier jaar tijd iets van 69 tankbeurten (laten we 70 nemen) = ¤ 4200,-
Elektrisch zou mij dit ongeveer ¤ 1640,- kosten
¤4200,- - ¤ 1640, - = ¤2560, - euro.
Ik spaar dus in vier jaar tijd ¤2560,- dat is ongeveer ¤55,- per maand.
Stel ik koop die auto betaal ¤ 15.000 euro meer en bespaar ¤2560,- euro + ¤4000,- subsidie (waar ik op tegen ben) dan kost die auto als nog in vier jaar tijd ¤175,- euro meer per maand
Dan kun je zeggen je kan er langer in rijden dan 4 jaar maar net als met brandstof zal de auto minder waard worden en niemand geeft of heeft nog garanties hoe lang die accu's meegaan.
Koop je straks stuk blik van 4 jaar oud voor 17.000 en na 3 jaar accu kapot auto weg is die 0,0 nog waard.
Dus ik blijf voorlopig lekker op fossiele brandstof rijden![]()
Ja als je puur technisch daar naar kijkt is het waar.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die berekening ga ik niet uit de weg, dat was echter niet het punt.
Ik reageerde op de opmerking "extra hoge elektra rekening" en dat is natuurlijk een dom argument als je 50% minder kwijt bent per km dan met brandstof.
De urgentie is dat we in 10 jaar tijd, 50% minder uitstoten.quote:Op donderdag 5 maart 2020 13:59 schreef SeLang het volgende:
Ik ben trouwens geen voorstander van die subsidies. Elektrische auto's zijn inmiddels een statussymbool waar mensen bereid zijn een premium voor te betalen, dus dat hoef je niet meer te subsidiëren. Bovendien wil je voorlopig ook nog niet iedereen aan de elektrische auto omdat de infrastructuur daar nog niet op is berekend.
Nee, klopt. Volgens mij is er ook nog niemand die dat heeft beweerd.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:29 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Ja is je puur technisch daar naar kijkt is het waar.
Maar voor de meeste is elektrisch rijden nog niet rendabel of je moet de hel dag op de weg zitten en 30.000 - 40.000 kilometers per jaar tikken.
Maar voor mensen die het alleen privé gebruiken en woon werk ook weinig kilometers zijn (20 of minder enkele rit) is het niet rendabel zelfs niet met 4000 subsidie.
Zeker. Daarom is de tijd van subsidiëren voorbij vind ik. Ook zonder subsidies zijn er genoeg mensen die zo'n auto willen hebben en die kunnen betalen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er komen wel wat leuke "betaalbare" modellen aan van de grotere merken.
infastructuur is er nog niet berkekend.quote:Op donderdag 5 maart 2020 13:59 schreef SeLang het volgende:
Ik ben trouwens geen voorstander van die subsidies. Elektrische auto's zijn inmiddels een statussymbool waar mensen bereid zijn een premium voor te betalen, dus dat hoef je niet meer te subsidiëren. Bovendien wil je voorlopig ook nog niet iedereen aan de elektrische auto omdat de infrastructuur daar nog niet op is berekend.
Hoe ze het doen doen ze het maar als iedereen elektrisch tankt komen ze miljarden aan accijns te kort.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ze gaan elektrisch niet duurder maken (is 1e levensbehoefte in Nederland), ze zullen kilometerbeprijzing invoeren.
Elektrisch duurder maken zou voor mij al geen effect hebben, ik kan 8 maanden per jaar direct uit m'n zonnepanelen laden.
Maar benzine en diesel zijn een exportlek naar Saudi Arabia, dus kort door de bocht, we houden gewoon meer geld over als Nederlanders. Genoeg ruimte om die kosten te betalenquote:Op donderdag 5 maart 2020 14:34 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Hoe ze het doen doen ze het maar als iedereen elektrisch tankt komen ze miljarden aan accijns te kort.
Dit zal ergens verhaald gaan worden.
Dus of je wegenbelasting gaat gigantisch omhoog of je krijgt een kastje in je auto en tikt af per kilometer big brother is watching where you going maar dat is een andere discussie.
Ergens moet het geld vandaan komen.
Want jij en ik weten donders goed dat als jij of ik moeten bezuinigen wij gaan kijken wat geven wij uit en wat is nodig en wat kan minder en waar kan ik op investeren om goedkoper uit te zijn (zoals je zonnepanelen ).
De roverheid verhoogt gewoon de belastingen
Klopt.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:34 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Hoe ze het doen doen ze het maar als iedereen elektrisch tankt komen ze miljarden aan accijns te kort.
Dit zal ergens verhaald gaan worden.
Ja...quote:Dus of je wegenbelasting gaat gigantisch omhoog of je krijgt een kastje in je auto en tikt af per kilometer big brother is watching where you going maar dat is een andere discussie.
Ergens moet het geld vandaan komen.
De overheid geeft geen cadeau's, helemaal mee eens.quote:Want jij en ik weten donders goed dat als jij of ik moeten bezuinigen wij gaan kijken wat geven wij uit en wat is nodig en wat kan minder en waar ik op investeren om goedkoper uit te zijn (zoals je zonnepanelen ).
De roverheid verhoogt gewoon de belastingen
2nd hand cars...quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zolang er nog sprake is van stimulatie (tot ~2030) dan blijft het voordeel nog wel.
Daarna is de verbrandingsmotor in nieuwe auto's sowieso in veel landen verboden en heb je geen keuze meer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |