abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191891206
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 21:57 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Groene stroom bestaat ook niet.
Ik moet je nageven, stroom heeft geen kleur.

Maar op het moment dat je 20 panelen op je dak hebt liggen, de zon schijnt en je wekt 5kW op dan kan je op dat moment echt prima je auto opladen zonder ook maar Wh van buiten nodig te hebben. Zelfs als het bewolkt is en je 2kW opwekt, laad je nog altijd de helft tot 1/4e op zonnestroom

En dat is best bijzonder, dat lukt me met m'n benzine-auto nog altijd niet.

Nu heb ik 68 panelen dus ook op een niet al te slechte dag in februari kom ik nog een heel eind.

Jaarlijk wek ik zo'n 15.500kWh stroom op, dat is genoeg voor 93.000km elektrisch rijden :D

Maar ik rij op het moment maar zo'n 12.000 per jaar.
pi_191891269
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 22:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik moet je nageven, stroom heeft geen kleur.

Maar op het moment dat je 20 panelen op je dak hebt liggen, de zon schijnt en je wekt 5kW op dan kan je op dat moment echt prima je auto opladen zonder ook maar Wh van buiten nodig te hebben. Zelfs als het bewolkt is en je 2kW opwekt, laad je nog altijd de helft tot 1/4e op zonnestroom

En dat is best bijzonder, dat lukt me met m'n benzine-auto nog altijd niet.
Dat bedoel ik maar stroom is raar

Maar jij bent wel behoorlijk ready met je zonnepanelen ik heb dat allemaal niet :{ ;( En dan heb ik ook nog een benzine-auto ;(
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_191891408
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 22:12 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat bedoel ik maar stroom is raar

Maar jij bent wel behoorlijk ready met je zonnepanelen ik heb dat allemaal niet :{ ;( En dan heb ik ook nog een benzine-auto ;(
Nee, maar dat geeft ook niet.

We doen nu alsof dat allemaal in 1 jaar gaat gebeuren maar dat is niet aan de hand natuurlijk.

Het zal nog zeker tot 2035 of zelfs 2040 duren voor de helft van het wagenpark niet meer op fossiele brandstoffen rijdt.

En zonnepanelen worden ook ieder jaar goedkoper en iets beter (al zorgt de corona crisis tijdelijk even voor een prijsstijging).

Ik ben van nature een optimist maar ook wel een realist.

Zou je 30 jaar geleden hebben gekeken naar de toekomst dan had je niet verwacht dat we nu smartphones hadden, een computer (of zelfs meerdere) in ieder huishouden, hybride en elektrische auto's, virbrators op lithium accu's, etc.

De toekomst is onvoorspelbaar maar vooruitgang gaat altijd door.

En je maakt het allemaal mee :D Was je in 1900 geboren dan was je nu al deaud...
pi_191891610
quote:

[..]

We hebben al iets van 20 miljoen zonnepanelen in Nederland.
Facts don't care about your feelings
pi_191891930
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 21:44 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Lokale uitstoot is zo'n caddy slechter ja, voor de rest weet ik het nog zo niet. Heb nu een berlingo die richting de 400.000 km gaat en een goed dieselblok kan gewoon 1 miljoen halen. Bij m'n Tesla had ik er na 30.000 km al een nieuwe motor in. Klinkt wat mij betreft niet echt efficient, of worden die motoren gemaakt uit biologische plantjes?

En een Polo TDI met zo'n 1.0 motortje stoot echt niet veel uit, rijdt makkelijk met 5 liter op 100 km en heeft miezerige bandjes. Een Audi e-tron rijdt op 255 banden en verbruikt zo 25 kWh voor 100 kilometer... waarvan het meestal geen groene stroom is. Nog los van de productie van zo'n tank. Ik ben ook pro elektrisch, maar als we daardoor 3x zulke grote, zware, snelle auto's gaan rijden is het ook niet efficient.
Dit is allemaal al berekend, dus niet zo maar een ‘ik denk dat’.

En de eerste Model S had inderdaad een motor die problemen gaf. Die zijn overigens allemaal hergebruikt met een dikkere as.
pi_191892947
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 22:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dit is allemaal al berekend, dus niet zo maar een ‘ik denk dat’.

Geen idee waarom ik ook met jou in discussie ga....
pi_191893075
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 23:13 schreef YoshiBignose het volgende:

Geen idee waarom ik ook met jou in discussie ga....
Het is inderdaad als FC Bal op het dak die tegen Liverpool wil ballen, dus ik begrijp het ook niet helemaal.

https://www.ad.nl/auto/be(...)verte-niet~a03b9a02/
pi_191894678
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 08:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je betaalt uiteraard geen brandstofkosten meer...

1 liter benzine kost ¤1,65 en daar kan je 15km op rijden
1 liter diesel kost ¤1,40 en daar kan je 20km op rijden
1kWh stroom kost ¤0,22 en daar kan je 6,5km op rijden

Prijs voor benzine: ¤0,11 per km
Prijs voor de diesel: ¤0,07 per km
Prijs voor elektrisch: ¤0,034 per km

We have a winner.
[..]

Als je een EV koopt met een range van 200km dan houdt het bij 200km op.

Een fatsoenlijke EV (Model 3, Kona, Niro) haalt tegenwoordig zo'n 380km in de praktijk.
Tesla komt met de 400 mile range komend jaar (600km).
En elk jaar 2.5% minder rendement van je accu.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 22:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nee, maar dat geeft ook niet.

We doen nu alsof dat allemaal in 1 jaar gaat gebeuren maar dat is niet aan de hand natuurlijk.

Het zal nog zeker tot 2035 of zelfs 2040 duren voor de helft van het wagenpark niet meer op fossiele brandstoffen rijdt.

En zonnepanelen worden ook ieder jaar goedkoper en iets beter (al zorgt de corona crisis tijdelijk even voor een prijsstijging).

Ik ben van nature een optimist maar ook wel een realist.

Zou je 30 jaar geleden hebben gekeken naar de toekomst dan had je niet verwacht dat we nu smartphones hadden, een computer (of zelfs meerdere) in ieder huishouden, hybride en elektrische auto's, virbrators op lithium accu's, etc.

De toekomst is onvoorspelbaar maar vooruitgang gaat altijd door.

En je maakt het allemaal mee :D Was je in 1900 geboren dan was je nu al deaud...
En ondertussen worden steeds meer gebieden vervuild voor de winning van metalen voor de accu's. Schoon autootje hoor.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_191894927
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 00:56 schreef HSG het volgende:

[..]

En ondertussen worden steeds meer gebieden vervuild voor de winning van metalen voor de accu's. Schoon autootje hoor.
Iets minder azijn drinken doet wonderen.

"Metalen" is altijd een mooie term, want vrijwel iedere auto is al gemaakt van "metalen", van aluminium tot staal / ijzer, koper, lood, titanium, palladium, magnesium en zelfs goud.

Je hoort zelden iemand klagen over die metalen of de 95 miljoen vaten ruwe olie die we iedere dag uit de grond halen maar als het metalen voor een accu zijn dan is het ineens "rampzalig".

Welke metalen zitten er nu eigenlijk in een lithium ion accu?

Lithium, kobalt en nikkel.
Niet heel bijzonder.

De kobalt is veel ophef over, met name omdat bij zo'n 20% van de mijnen kinderarbeid wordt verricht. Dat geldt ook voor kobalt uit je boormachine, telefoon, tablet, laptop en andere toepassingen.

Om Tesla nog eens te noemen: die zijn bezig met CATL om accu's zonder kobalt te kunnen gaan gebruiken. Het is nog pril maar het is een stap.

En nu moet ik deze post toch eens bookmarken want het is een herhaling van zetten en nu type ik het iedere keer weer helemaal opnieuw.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-03-2020 01:24:06 ]
pi_191896060
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 00:56 schreef HSG het volgende:

[..]

En elk jaar 2.5% minder rendement van je accu.
[..]

Mijn M3 is een jaar oud, 40.000 km gereden en minder dan 1% degradatie.

Bij de eerste Model S was het nog iets van 1% per 20.000 km, die volledig afvlakte bij 5% degradatie (degradatie is altijd het sterkst in het begin en ergens rond de 100.000 km blijft de range constant).

Kortom: jouw info klopt niet.

Kobalt wordt steeds minder gebruikt voor accu’s. Dat is goed nieuws voor de dieselrijder, kobalt os namelijk nodig om diesel te ontzwavelen.

Je bent neem ik aan bekend met de mate van vervuiling bij het boren naar olie? Want winning van grondstoffen gaat hand in hand met omgevingsvervuiling.
pi_191896572
quote:

[..]

Een Zondag met Arjan, groene stroom

Om onze klimaatdoeleinden te halen wordt in de VS 'het landschap volledig verwoest'

Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_191898429
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 08:10 schreef cempexo het volgende:

[..]

Een Zondag met Arjan, groene stroom

Dat filmpje is nu ook weer een paar jaar oud.

Inmiddels komen er wel serieus grote windparken bij, zo plaatst het Deense Ørsted 2 grote parken bij Borssele en wil Denemarken zelf ook 10GWe bijplaatsen. Het is gigantisch.

Biomassa is dom als er speciaal voor gekapt wordt.
pi_191899232
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2020 11:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat filmpje is nu ook weer een paar jaar oud.

Inmiddels komen er wel serieus grote windparken bij, zo plaatst het Deense Ørsted 2 grote parken bij Borssele en wil Denemarken zelf ook 10GWe bijplaatsen. Het is gigantisch.

Biomassa is dom als er speciaal voor gekapt wordt.
Zoals gezegd, hier geen nieuwe windmolens meer op het vaste land, basis is vooral het ontbreken van rendement. Dat geldt ook voor windmolens op zee. Eens komt er een einde aan het maximale rendement van een windmolen ! En dan ?
pi_191899475
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 12:02 schreef cempexo het volgende:

[..]

Zoals gezegd, hier geen nieuwe windmolens meer op het vaste land, basis is vooral het ontbreken van rendement. Dat geldt ook voor windmolens op zee.
Ontbreken van rendement? Economisch of energetisch?

Denemarken heeft sowieso al ongeveer het grootste aantal windmolens op land van heel Europa dus niet zo verbazingwekkend dat ze zich nu meer op zee richten.

Denemarken haalde in 2019 47% van z'n energie uit wind, dat is echt bijzonder hoog. En met het geplande 10GWe park op zee dat stroom aan 10 miljoen huishoudens moet gaan leveren neemt dat nog eens spectaculair toe.

Je zei eerder dat Denemarken windmolens "de rug toe had gekeerd" maar uit de feiten blijkt daar niets van. Hooguit op land.

quote:
Eens komt er een einde aan het maximale rendement van een windmolen ! En dan ?
"Een einde aan het maximale rendement van een windmolen"? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Momenteel kan men voor 5,45 cent per kWh aanbesteden voor projecten op zee, dat was 10 jaar geleden nog 18 cent. De kosten dalen gigantisch vanwege de grotere turbines, efficiëntere bouwwijze, etc.

Energetisch verdient een windmolen zich in 6 tot 9 maand terug.

Dat gaat dan om de energie om de grondstoffen te winnen, de molen te bouwen, de molen te plaatsen, de molen te onderhouden en de molen te slopen en recyclen. Na die 6 maand levert de windmolen nog 20 jaar netto energie op.
pi_191900879
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 12:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ontbreken van rendement? Economisch of energetisch?

Denemarken heeft sowieso al ongeveer het grootste aantal windmolens op land van heel Europa dus niet zo verbazingwekkend dat ze zich nu meer op zee richten.

Denemarken haalde in 2019 47% van z'n energie uit wind, dat is echt bijzonder hoog. En met het geplande 10GWe park op zee dat stroom aan 10 miljoen huishoudens moet gaan leveren neemt dat nog eens spectaculair toe.

Je zei eerder dat Denemarken windmolens "de rug toe had gekeerd" maar uit de feiten blijkt daar niets van. Hooguit op land.
[..]

"Een einde aan het maximale rendement van een windmolen"? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Momenteel kan men voor 5,45 cent per kWh aanbesteden voor projecten op zee, dat was 10 jaar geleden nog 18 cent. De kosten dalen gigantisch vanwege de grotere turbines, efficiëntere bouwwijze, etc.

Energetisch verdient een windmolen zich in 6 tot 9 maand terug.

Dat gaat dan om de energie om de grondstoffen te winnen, de molen te bouwen, de molen te plaatsen, de molen te onderhouden en de molen te slopen en recyclen. Na die 6 maand levert de windmolen nog 20 jaar netto energie op.
Op het land wordt er sinds 3 jaar niet meer geplaatst. Ik bedoel dat technisch dat het een keer ophoudt, dus de capaciteit van een molen. Overigens heb ik nog geen bericht gehad dat mijn el rekening naar beneden gaat.
pi_191901586
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 13:38 schreef cempexo het volgende:

[..]

Op het land wordt er sinds 3 jaar niet meer geplaatst.
Dat zeg ik, Denemarken concentreert zich nu op windparken op zee.
10GWe bijpalatsen is geen kattenpis, dat is een verdrievoudiging (!) van de capaciteit die er nu staat, in en om Denemarken.

quote:
Ik bedoel dat technisch dat het een keer ophoudt, dus de capaciteit van een molen.
Dat is logisch, lijkt me ook geen praktisch bezwaar. Dat los je op door er meerdere te plaatsen, verspreid over meerdere parken.

Alle energiebronnen/-dragers hebben een maximum.

quote:
Overigens heb ik nog geen bericht gehad dat mijn el rekening naar beneden gaat.
Klopt, stroom is in Denemarken 9 cent per kWh duurder dan in Nederland.
pi_191901688
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 13:38 schreef cempexo het volgende:

[..]

Op het land wordt er sinds 3 jaar niet meer geplaatst. Ik bedoel dat technisch dat het een keer ophoudt, dus de capaciteit van een molen. Overigens heb ik nog geen bericht gehad dat mijn el rekening naar beneden gaat.

Hou nou maar op met je leugens en je krot in the middle of niks van 98.000 euro. Hij lult je vierkant onder tafel en niemand neemt je verzinsels nog serieus.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  zondag 8 maart 2020 @ 14:45:10 #218
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_191902078
quote:

[..]

Niet?

Gisteren heb ik toevallig nog mijn EV opgeladen, 15kWh welke voor 100% rechtstreeks uit mijn zonnepanelen kwamen. Groener gaat het niet worden. Ik had op dit moment zelfs nog teruglevering naar het net :P
pi_191902215
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 14:45 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Niet?

Gisteren heb ik toevallig nog mijn EV opgeladen, 15kWh welke voor 100% rechtstreeks uit mijn zonnepanelen kwamen. Groener gaat het niet worden. Ik had op dit moment zelfs nog teruglevering naar het net :P
Eén kaars in je woonkamer opsteken betekent nog niet dat je daarmee je hele huis kunt verwarmen en verlichten.
pi_191903554
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 14:50 schreef cempexo het volgende:

[..]

Eén kaars in je woonkamer opsteken betekent nog niet dat je daarmee je hele huis kunt verwarmen en verlichten.
Wat bedoel je? Je spreekt in raadselen.
pi_191903813
Dat
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2020 16:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wat bedoel je? Je spreekt in raadselen.
Dat de deelnemer het heeft over een fractie van groene energie. Dat is leuk maar is geen structurele winst. Alsmede een situatie dat groene energie verbruikers zeer sterk afhankelijk zijn van de nukken van de NL overheid, zoals geen subsidies meer als wel -forse- belastingverhogingen en nieuwe belastingen bedenken. Het aantal belastingen in NL is nu al 88 stuks.
pi_191913055
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 16:21 schreef cempexo het volgende:
Dat
[..]

Dat de deelnemer het heeft over een fractie van groene energie. Dat is leuk maar is geen structurele winst.
Dat is juist een voorbeeld van het nut van vol leggen van daken.

quote:
Alsmede een situatie dat groene energie verbruikers zeer sterk afhankelijk zijn van de nukken van de NL overheid, zoals geen subsidies meer als wel -forse- belastingverhogingen en nieuwe belastingen bedenken.
Geen subsidies meer voor wat? En belastingverhogingen voor wat?

quote:
Het aantal belastingen in NL is nu al 88 stuks.
Het aantal belastingen zegt niets, de hoogte wel.

pi_191916230
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 23:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat is juist een voorbeeld van het nut van vol leggen van daken.
[..]

Geen subsidies meer voor wat? En belastingverhogingen voor wat?
[..]

[ afbeelding ]
Subsidie geven is belastingen heffen bij de burger. Geen subsidiegeld meer wordt belastingverhogingen.

Ik weet niet wat de kwaliteit is van je staatje, ook niet de inhoud zoals landelijke belastingen en lokae belastingen.

Dit Nederlandse staatje heb ik de laatste 2 jaar niet meer bijgewerkt :

1. Motorrijtuigenbelasting.
2. Inkomstenbelasting.
3. Grondwaterbelasting.
4. Hondenbelasting.
5. Precariorechten.
6. Onroerend goed belasting.
7. Extra op schuimwijn
8. Vennootschapsbelasting.
9. Vaarbelasting.
10. Toeristenbelasting.
11. Vermogensbelasting
12. Overdrachtsbelasting.
13. Milieubelasting
14. Kansspelbelasting
15. Dividendbelasting
16. Extra op frisdrank
17. Premie volksverzekering.
18. Omzetbelasting.
19. Assurantiebelasting.
20. Belasting personenauto BPM.
21. Extra op vruchtendrank
22. Suiker accijns
23. Brandstof accijns
24. Successierechten
25. Alcoholaccijns
26. Bier accijns
27. Accijns op minerale olien.
28. Kapitaal belasting
29. Verontreinigingsheffing oppervlaktewateren
30. Waterkeringsomslag.
31. Waterbeheersingsomslag
32. Ingezetenenomslag
33. Waterschapbelastingen
34. Rioolrecht.
35. Reinigingsrecht.
36. Afvalstoffenheffing.
37. Marktgeld.
38. Leges
39. Bouwgrondbelasting.
40. Havengelden.
41. Begrafenisrechten.
42. Extra op limonadesiroop
43. Parkeerbelasting.
44. Forensbelasting.
45. Baatbelasting.
46. Energiebelasting.
47. Belasting op leidingwater.
48. Schenkingsrecht.
49. Huurbelasting.
50. Verhuurdersheffing.
51. Bouwleges
52. Windmolentoeslag
53. Verkeersboetes
54. Bp procedurekosten
55. Vooroverlegkosten gemeente
56. Recreatie toeslag
57. Schoolgeld
58. Netbelasting
59. Opritbelasting bij de dijken (bestaat al in rivierengebied)
60. Verpakkingsbelasting
61. Energiebelasting
62. Extra op mineraalwater
63. Zorgverzekering
64. Precariobelasting
65. Erfpacht
66. EU naheffing
67. Tabaksaccijns
68. Reclamebelasting
69. Extra op vruchtensap
70. Straatparkeren
71. Erfbelasting
72. Heffing op zonnepanelen
73. Luchthavenbelasting
74. Diverse tolheffingen
75. Ondergrondse gas- en elektriciteitsleidingen belasting
76. BIZ heffing
77. Kopieerrecht tbv hardware
78. Verwijderingsbijdrage
79. Renovatie stoeptegel belasting
80. Provinciale opcenten
81. Fietsbelasting - opnieuw ingevoerd
82. Winstbelasting
83. Buma-stemra
84. Aflosboete
85. Vermogens belasting onroerend goed
86. Vermogens rendement heffing
87. Vermakelijkheidsbelasting (vermakelijkhedenretributie)
88. Planbatenheffing (grondaankopen gemeente)
  maandag 9 maart 2020 @ 08:18:44 #224
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_191916710
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 23:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

Goh, betaald een Deense burger (50.8%) een kwart meer belasting dan een Nederlandse (39.8%).

Nou snap ik waarom ze daar genoodzaakt zijn om op hout te stoken.
Geld voor een fatsoenlijke gas-aansluiting is er dan naturlijk niet meer.
Tot nooit .......
pi_191916934
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2020 08:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Goh, betaald een Deense burger (50.8%) een kwart meer belasting dan een Nederlandse (39.8%).

Nou snap ik waarom ze daar genoodzaakt zijn om op hout te stoken.
Geld voor een fatsoenlijke gas-aansluiting is er dan naturlijk niet meer.
Dat is inclusief gratis medische hulp (dus geen premie ziektekosten en eigen risico), gratis scholing van lager t/m universitair niveau, gratis opvang kinderen na schooltijd en meer...
pi_191917165
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 14:50 schreef cempexo het volgende:

[..]

16 zonnepanelen zijn voldoende voor gemiddeld stroomverbruik van een huishouden. Bij de meeste woningen is dit wel te realiseren. Uiteraard heb ik het dan niet over stroomverbruik van auto maar dan zijn we toch al een heel eind...
pi_191917218
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 09:05 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

16 zonnepanelen zijn voldoende voor gemiddeld stroomverbruik van een huishouden. Bij de meeste woningen is dit wel te realiseren. Uiteraard heb ik het dan niet over stroomverbruik van auto maar dan zijn we toch al een heel eind...
Totdat de subsidies worden ingetrokken, dan is de rentabiliteit laag. Hier zijn er nauwelijks, bijna geen, zonnepanelen. Reden er is een te weinig rendement opbrengst, er wordt niet gesubsidieerd.

Zonnepanelen in NL is een selectief politieke situatie, geen economische situatie.
  maandag 9 maart 2020 @ 09:11:47 #228
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_191917244
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 09:05 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Met tien heb ik zelfs een negatief energieverbruik.

quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 09:10 schreef cempexo het volgende:

[..]

Totdat de subsidies worden ingetrokken, dan is de rentabiliteit laag. Hier zijn er nauwelijks, bijna geen, zonnepanelen. Reden er is een te weinig rendement opbrengst, er wordt niet gesubsidieerd.

Zonnepanelen in NL is een selectief politieke situatie, geen economische situatie.
Dat zie je nu ook al met de verkoop van EV's. Om toch maar weer ontopic te gaan. Elke kalenderjaar waarin bijtelling omhoog ging zag je de verkoop instorten. Zo worden er ook bijna geen Model S en iPaces meer verkocht nu er geen subsidie meer op zit.

[ Bericht 21% gewijzigd door Gunner op 09-03-2020 10:21:13 ]
Where law ends, tyrrany begins.
  maandag 9 maart 2020 @ 09:49:03 #229
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191917720
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 01:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

Lithium, kobalt en nikkel.
Niet heel bijzonder.

De kobalt is veel ophef over, met name omdat bij zo'n 20% van de mijnen kinderarbeid wordt verricht. Dat geldt ook voor kobalt uit je boormachine, telefoon, tablet, laptop en andere toepassingen.
En dus is het geen probleem? Jullie electro-boys zitten aardig in de hoek van de normvervaging. 8)7

https://downtoearthmagazi(...)rantwoorde-mijnbouw/
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191917849
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 09:10 schreef cempexo het volgende:

[..]

Welke subsidies?

quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 09:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

En dus is het geen probleem? Jullie electro-boys zitten aardig in de hoek van de normvervaging. 8)7

Is het een probleem omdat kobalt zo slecht is, of omdat de (werk)omstandigheden daar zo slecht zijn?
pi_191918041
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 09:56 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Welke subsidies?
[..]

Is het een probleem omdat kobalt zo slecht is, of omdat de (werk)omstandigheden daar zo slecht zijn?
Kobalt is onmisbaar voor de productie van batterijen en accu’s. Maar de grondstof heeft ook een schaduwzijde: de winning ervan vindt plaats onder erbarmelijke omstandigheden, met kinderarbeid en zware milieuverontreiniging.

https://www.parool.nl/wer(...)%2Fwww.google.com%2F
pi_191918063
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 10:09 schreef cempexo het volgende:

[..]

Kobalt is onmisbaar voor de productie van batterijen en accu’s. Maar de grondstof heeft ook een schaduwzijde: de winning ervan vindt plaats onder erbarmelijke omstandigheden, met kinderarbeid en zware milieuverontreiniging.

Dat is precies wat ik zeg, maar dat gebeurt ook bij het maken van bijv. kleding en apple producten. Heeft dus niet specifiek met elektrische auto's te maken.
pi_191918250
quote:

[..]

We zijn vrij dicht bij de kobaltvrije accu.

Voor diesel ontzwavelen is het dan nog steeds nodig. Zeg het maar.
  maandag 9 maart 2020 @ 10:32:16 #234
Why is all the rum gone?
pi_191918297
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 10:28 schreef VEM2012 het volgende:

We zijn vrij dicht bij de kobaltvrije accu.
Dat Tesla het er een keer over heeft gehad, betekent niet dat ze 'dichtbij' zijn.

quote:
Voor diesel ontzwavelen is het dan nog steeds nodig. Zeg het maar.
Diesel verbieden.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191918300
quote:

[..]

Het is nu nog onmisbaar. Over een paar jaar niet meer.

Maar ik hoor deze verhalen met name van dieselrijders. Die als ik ze vertel dat voor ontzwavelen van diesel ook kobalt nodig is gek genoeg niet ineens besluiten om dan maar de diesel in te leveren, want kinderarbeid en milieuvervuiling is kennelijk alleen een probleem om anderen voor de voeten te werpen.

Laten we wel zijn, de gemiddelde Hollander interesseert het allemaal geen reet, anders zou het niet zo druk zijn bij de primarks, so low, enz.
pi_191918336
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 10:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat Tesla het er een keer over heeft gehad, betekent niet dat ze 'dichtbij' zijn.
[..]

Diesel verbieden.
Naar verwachting over een paar jaar in productiemodellen van Tesla. De rest zal ook wel snel gaan volgen, want die accu kan met veel minder schaarse grondstoffen worden gemaakt.

En diesel verbieden... tsja, dat is ook wat rigoureus, vind je niet?
  maandag 9 maart 2020 @ 10:36:29 #237
Why is all the rum gone?
pi_191918345
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 10:35 schreef VEM2012 het volgende:

Naar verwachting over een paar jaar in productiemodellen van Tesla.
Dat is nu alleen nog maar een intentieverklaring. Als ze het daarmee qua actieradius afleggen tov de concurrenten, gaan ze dat echt niet doen.

Maar dat proberen uit te leggen aan iemand die lijdt aan een Stockholm Syndroom, is vrijwel onmogelijk.
pi_191918353
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 10:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

[..]

Diesel verbieden.
Tesla gebruikt sws minder cobalt
pi_191918442
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 08:43 schreef cempexo het volgende:

[..]

Dat is inclusief gratis medische hulp (dus geen premie ziektekosten en eigen risico), gratis scholing van lager t/m universitair niveau, gratis opvang kinderen na schooltijd en meer...
Gratis bestaat niet, het wordt uit belastingen betaald.
pi_191918518
quote:

[..]

En toch kom jij ook weer met "kobalt uit Congo".

Niemand die ontkent dat daar problemen zijn met veel mijnen, zoals vervuiling en kinderarbeid.

Maar nogmaals:
- kobalt is niet een heel bijzonder metaal, de enige toevalligheid is dat het in Congo veel voorkomt en dat de werkomstandigheden daar vaak niet goed zijn. Heel kwalijk, kan beter.
- men werkt, zoals ik aangaf, samen met CATL aan accu's waar geen kobalt meer voor nodig is.
- kobalt zit ook in jouw smartphone, laptop, elektrisch gereedschap, etc
- een auto bestaat uit heel veel diverse metalen
pi_191918526
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 10:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat is nu alleen nog maar een intentieverklaring. Als ze het daarmee qua actieradius afleggen tov de concurrenten, gaan ze dat echt niet doen.

Maar dat proberen uit te leggen aan iemand die lijdt aan een Stockholm Syndroom, is vrijwel onmogelijk.
Ze hebben hiertoe overnames gedaan en heel veel vacatures uitgezet.

Intentieverklaring.

Als je niet weet waar je het over hebt, dan is zwijgen ook een optie.
pi_191918527
quote:

[..]

Het is niet onmisbaar, Tesla werkt juist met CATL samen om accu's zonder kobalt in productie te gaan nemen.
pi_191918560
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 10:11 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik zeg, maar dat gebeurt ook bij het maken van bijv. kleding en apple producten. Heeft dus niet specifiek met elektrische auto's te maken.
sweet dreams...
pi_191918575
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 10:52 schreef cempexo het volgende:

[..]

sweet dreams...
Zodra je argumenten op zijn begin je altijd vaag te doen, waarom?
Het is toch niet erg om een keer een discussie te verliezen en iets te leren?
Ik zit ook wel eens fout, vaker dan eens.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-03-2020 11:00:55 ]
  maandag 9 maart 2020 @ 11:01:10 #245
Why is all the rum gone?
pi_191918676
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 10:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ze hebben hiertoe overnames gedaan en heel veel vacatures uitgezet.

Intentieverklaring.

Als je niet weet waar je het over hebt, dan is zwijgen ook een optie.
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 10:50 schreef VEM2012 het volgende:

Intentieverklaring.

.
Wat ik zeg.
pi_191918745
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 11:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

[..]

Wat ik zeg.
Toch zet Tesla wel die stap.

Ik weet dat het in je aard zit om overal negatief over te doen maar het is een beetje zo:

- Tesla gebruikt cobalt uit Kongo, boeeehhhh
- Tesla kondigt aan cobaltloze accu's te willen bouwen, boeeeehhhh
pi_191918804
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Toch zet Tesla wel die stap.

Ik weet dat het in je aard zit om overal negatief over te doen maar het is een beetje zo:

- Tesla gebruikt cobalt uit Kongo, boeeehhhh
- Tesla kondigt aan cobaltloze accu's te willen bouwen, boeeeehhhh

Ga aub niet met die dwaas in discussie. 100 jaar brandstofmotor hebben we gigantische vooruitgang gezien in verbruik en uitstoot. Nu rijden we nog geen 10 jaar rond met elektrische auto's en komen ze allemaal janken hoe slecht het wel niet is. Geef het nog 10 jaar en dat kobalt probleem is opgelost. Geef ze nog 100 jaar en we rijden op accu's die gemaakt zijn van plantjes en algen. Gelukkig zijn er nog visionairs die vooruit denken ipv al die holbewoners die bij alles wat nieuw is gaan lopen huilen.

quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 10:52 schreef cempexo het volgende:

[..]

sweet dreams...
:O
  maandag 9 maart 2020 @ 11:14:39 #248
Why is all the rum gone?
pi_191918871
quote:
6s.gif Op donderdag 5 maart 2020 06:56 schreef Nikonlover het volgende:

Tot 45.000 euro lees ik. De Cybertruck komt dus wel in aanmerking voor subsidie :)
Die gaat echt wel meer kosten dan 45k. En mag in Europa vooralsnog niet de weg op.
  maandag 9 maart 2020 @ 11:16:31 #249
Why is all the rum gone?
pi_191918911
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ik weet dat het in je aard zit om overal negatief over te doen
Dat zie jij verkeerd. Alleen maar over dat ziekelijke gedweep met Tesla.

Waarom denk je dat in de VS Europese auto's een status hebben? Omdat Amerikaanse auto's meuk zijn. En dat is met Tesla niet anders.
  maandag 9 maart 2020 @ 11:21:27 #250
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_191919001
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 11:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Die gaat echt wel meer kosten dan 45k. En mag in Europa vooralsnog niet de weg op.
35k dollar dus ik neem aan dat het wel rond de 45k euro gaat worden.

Dat hij niet de weg op mag, dat moet nog blijken ;) Musk gaat er alles aan doen om hem ook hier op de weg te krijgen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 9 maart 2020 @ 11:22:50 #251
Why is all the rum gone?
pi_191919026
quote:
6s.gif Op maandag 9 maart 2020 11:21 schreef Nikonlover het volgende:

35k dollar dus ik neem aan dat het wel rond de 45k euro gaat worden.

De goedkoopste versie is 40k dollar, dus dat wordt 60k euro's in Nederland. Op z'n minst.
pi_191919064
De Cybertruck lijkt me nu niet het meest praktische voertuig voor Nederland.

In de USA heb je nu eenmaal een hoge populariteit van pick-up trucks en dan is het een slimme zet om iets op de markt te zetten dat afwijkt van de standaard. Anders concurreer je tegen tientallen pick-up trucks die er allemaal hetzelfde uitzien. Nu pak je alle klanten die eens wat anders willen.

Maar Nederland? Ik zie het niet zo snel gebeuren dat het hier een verkoopsucces wordt.

Een Tesla stationwagon zou wel geliefd worden.
pi_191919070
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 11:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

De goedkoopste versie is 40k dollar, dus dat wordt 60k euro's in Nederland. Op z'n minst.
Er zit geen BPM op.
  maandag 9 maart 2020 @ 11:26:27 #254
Why is all the rum gone?
pi_191919086
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Er zit geen BPM op.
Niemand heeft het over BPM.
pi_191919103
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 11:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

De Model 3 is op dit moment 40k dollar in de USA en 49k euro in NL.
pi_191919147
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 11:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Niemand heeft het over BPM.
Je rekent wel alsof er BPM op zit.
  maandag 9 maart 2020 @ 11:34:15 #257
Why is all the rum gone?
pi_191919201
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 11:27 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

De Model 3 is op dit moment 40k dollar in de USA en 49k euro in NL.
Maar hij was 30k dollar in de voorverkoop. De S was 50k dollar in de voorverkoop en zit nu op wat? 85k euro?
  maandag 9 maart 2020 @ 11:34:41 #258
Why is all the rum gone?
pi_191919204
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 11:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je rekent wel alsof er BPM op zit.
Als je geen oogkleppen op hebt, zie je de wereld veel duidelijker.
  maandag 9 maart 2020 @ 11:37:49 #259
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_191919258
volgens mij haalt iemand BTW en BPM door elkaar
Where law ends, tyrrany begins.
pi_191919316
quote:
19s.gif Op maandag 9 maart 2020 11:37 schreef Gunner het volgende:
volgens mij haalt iemand BTW en BPM door elkaar
Onder de BTW kom je niet uit inderdaad. Maar het is ook geen 50% ;)
pi_191920171
Binnenkort gaan ze bezine en diesel afschaffen.
pi_191920207
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 12:32 schreef Benzyl het volgende:
Binnenkort gaan ze bezine en diesel afschaffen.
Dat heus nog niet.
Accijns zal hoger worden, dat wel.

Tot 2040 kan je sowieso nog wel tanken.
pi_191920255
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 11:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Is dit een verwijzing naar de persoon die heeft geroepen dat hij dacht dat de Cybertruck de weg niet op mag in Europa wegens te groot (wat een beetje een rare gedachte is), of heb je echt een onderbouwing hiervan?
  maandag 9 maart 2020 @ 13:27:02 #264
Why is all the rum gone?
pi_191921025
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 12:38 schreef VEM2012 het volgende:

....of heb je echt een onderbouwing hiervan?
Zeker. Te lelijk.
pi_191921058
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 13:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Zeker. Te lelijk.
O ja, typegoedkeuringen draaien om esthetische normen. Was ik even helemaal vergeten.
pi_191921067
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 12:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Is dit een verwijzing naar de persoon die heeft geroepen dat hij dacht dat de Cybertruck de weg niet op mag in Europa wegens te groot (wat een beetje een rare gedachte is), of heb je echt een onderbouwing hiervan?
https://www.forbes.com/si(...)-in-eu/#2fd425af4d8b

Die stalen constructie waar Musk zo mee liep te pochen komt zeer waarschijnlijk niet door de crash tests in Europa. Dus er zullen sowieso grote veranderingen plaats moeten vinden.
  maandag 9 maart 2020 @ 13:31:03 #267
Why is all the rum gone?
pi_191921094
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 13:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

O ja, typegoedkeuringen draaien om esthetische normen. Was ik even helemaal vergeten.
En schade aan voetgangers bij een aanrijding.
pi_191921247
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 13:29 schreef kipknots het volgende:

[..]

https://www.forbes.com/si(...)-in-eu/#2fd425af4d8b

Die stalen constructie waar Musk zo mee liep te pochen komt zeer waarschijnlijk niet door de crash tests in Europa. Dus er zullen sowieso grote veranderingen plaats moeten vinden.
Dit artikel ken ik al. Allemaal heel prematuur.
pi_191924284
  maandag 9 maart 2020 @ 16:55:26 #270
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191924499
quote:
Goh dit had nie-mand aan zien komen.
En het maar raar vinden dat mensen het oneens zijn met de hetze tegen brandstof motoren :')_!

Overigens staan er wel een heleboel bullshit artikelen tussen, waaronder o.a. deze. Échte oldtimers hebben helemaal geen "ophokplicht" :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 9 maart 2020 @ 16:57:37 #271
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_191924532
quote:
13s.gif Op maandag 9 maart 2020 16:55 schreef daNpy het volgende:

[..]

En het maar raar vinden dat mensen het oneens zijn met de hetze tegen brandstof motoren :')_!
Ik heb veel geld geïnvesteerd in beleggingsfondsen in de energietransitie dus het is uitermate belangrijk dat het klimaat gered wordt.
pi_191924547
quote:
Gelukkig draait het AD het op het laatste moment toch nog naar een anti EV verhaal, want ik zal al in spanning te wachten op het dagelijkse zeikverhaal over de EV.

Overigens lees ik dat het dus vooral om de echt kleine deeltjes gaat en het onderzoek daar geen uitsluitsel over geeft, dus uiteindelijk weten we nog niets.

En het helpt ook niet dat kennelijk onder de meest ongunstige omstandigheden is getest.

Het grootste probleem is nog: hoe lossen we het op?
  maandag 9 maart 2020 @ 16:58:41 #273
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191924562
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 16:58 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het grootste probleem is nog: hoe lossen we het op?
Precies. Niet door EV's te subsidieëren dus, want daar zitten ook gewoon 4 banden op.
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_191924644
quote:
13s.gif Op maandag 9 maart 2020 16:55 schreef daNpy het volgende:

[..]

Overigens staan er wel een heleboel bullshit artikelen tussen, waaronder o.a. deze. Échte oldtimers hebben helemaal geen "ophokplicht" :')
Het gaat dan ook vaak om CO2, NOx, enz.

Dus die ‘hetze’ (welke?) is in die zin niet onterecht.
pi_191924663
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 16:58 schreef daNpy het volgende:

[..]

Precies. Niet door EV's te subsidieëren dus, want daar zitten ook gewoon 4 banden op.
BEV’s lossen dan ook andere problemen op.
  maandag 9 maart 2020 @ 17:11:08 #276
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_191924750
En ze creëren weer nieuwe problemen.
pi_191924766
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 17:11 schreef kaasplankje het volgende:
En ze creëren weer nieuwe problemen.
Vast. Niets is zonder nadelen.
pi_191925084
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 16:58 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat is niet zo zeer het probleem, want ICE's hebben ook 4 banden, maar het is wel zo dat EV's dikkere banden hebben en zwaardere auto's zijn. En dan kom ik terug op mijn verhaal een paar pagina's terug. Als je normaal een Polo TDI rijdt en nu een etron dan ga je er nog weinig op voorruit. Ik sleet met m'n Tesla iedere 30.000 km al 4x 255 banden weg... iemand ademt die 6mm in :P

Maar de oplossing is heel simpel, banden en remmen maken die gemaakt zijn van plantenextract :P Zullen ze ongetwijfeld wel wat op vinden. Oh, of meer op Nankangs rijden die slijten toch bijna niet :')
  maandag 9 maart 2020 @ 17:53:06 #279
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_191925292
Die batterij autootjes hebben toch juist van die gekke smalle bandjes? Alles voor een paar km bereik winst natuurlijk.
  maandag 9 maart 2020 @ 18:02:52 #280
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191925460
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 17:03 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het gaat dan ook vaak om CO2, NOx, enz.
Precies, wel de juiste oogkleppen opdoen als je subsidie vangt.
  maandag 9 maart 2020 @ 18:03:33 #281
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191925471
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 17:53 schreef kaasplankje het volgende:
Die batterij autootjes hebben toch juist van die gekke smalle bandjes? Alles voor een paar km bereik winst natuurlijk.
o.a. Fiskers en Tesla Model S hebben vrij brede banden.
pi_191925553
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 17:53 schreef kaasplankje het volgende:
Alleen de i3 :P De Ioniq heeft "gewoon" 205. Maar een iPace, Tesla, E-tron, Taycan hebben natuurlijk allemaal ontzettend brede banden.

quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 18:03 schreef daNpy het volgende:

[..]

o.a. Fiskers en Tesla Model S hebben vrij brede banden.
Hou op over Fisker hoor. Wat een bagger zeg.... en die hoort ook niet eens in het lijstje thuis want dat was gewoon een plugin hybrid. Met de uitlaat aan de zijkant, waardoor je lekkere dampen inademt als je op een parkeerplaats Mac aan het eten bent met je raampje open :')

_O-
  maandag 9 maart 2020 @ 18:21:47 #283
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191925746
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 18:09 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Hou op over Fisker hoor. Wat een bagger zeg.... en die hoort ook niet eens in het lijstje thuis want dat was gewoon een plugin hybrid. Met de uitlaat aan de zijkant, waardoor je lekkere dampen inademt als je op een parkeerplaats Mac aan het eten bent met je raampje open :')

Wat denk je van 450 km range!
50km op de batterij
400 km op de 2 liter GM motor :')_!
Toen is het genep al begonnen.
pi_191926219
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 18:02 schreef daNpy het volgende:

[..]

Je komt in deze discussie regelmatig wat gefrustreerd over.

Je hoog of laag springen, de BEV gaat de ICE vervangen. En zodra jij over bent denk je kort daarna ‘dat had ik jaren eerder moeten doen’. :)
pi_191926580
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 18:09 schreef YoshiBignose het volgende:

Alleen de i3 :P De Ioniq heeft "gewoon" 205. Maar een iPace, Tesla, E-tron, Taycan hebben natuurlijk allemaal ontzettend brede banden.

Er ligt origineel 235 op een M3 en 255 op een MS.

Dat zijn toch ook weer geen buitengewone maten. Op een BMW 3 serie ligt vaak genoeg 245 breed om maar wat te noemen.

Maar zouden bredere banden ook zoveel meer fijnstof afgeven? Is het niet gewoon een kwestie van gewicht?
  maandag 9 maart 2020 @ 19:21:38 #286
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_191926971
Ja vooral gewicht. Zo'n batterij autootje is al snel 2000kg.
pi_191927272
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 19:21 schreef kaasplankje het volgende:
Beetje afhankelijk van het model. En het zal ook nog wel wat minder worden, accu’s zullen lichter worden. Maar al met al wel wat zwaarder dan een vergelijkbare ICE. Nu scheelt het al snel 300-400 kg, dat wordt 150-200 kg ongeveer.

De grootste impact op het gewicht is de voorliefde voor SUV’s en ook de enorme hoeveelheid aan veiligheidsvoorzieningen in een auto. Ik weet nog dat ik in een GTI reed die 860 kg woog. Vergelijkbare modellen zijn nu zo 1.250 kg.

Maar goed, bij een flink ongeval is het dan wel lekker om niet zelf de kreukelzone te zijn. :)
pi_191927379
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 18:02 schreef daNpy het volgende:

[..]

Nederland hangt aan elkaar van subsidies, HRA, huurtoeslag, zorgtoeslag om maar ff wat te noemen. Als je daar een hekel aan hebt raad ik je aan een ander land te gaan zoeken.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 9 maart 2020 @ 19:49:11 #289
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_191927954
Verhuizen naar Amerika. Daar kunnen ze tenminste nog wel normaal redeneren. In Europa is alles wat op fossiele brandstoffen loopt ineens de boeman en moet elk voertuig volledig elektrisch. Dit allemaal voor slechts een paar procent winst voor het milieu maar daar moet men nog achter komen.
pi_191928150
Subsidie van elektrische auto's is zo ongeveer de duurste manier om CO2 te reduceren.
Zal wel een flinke lobby van de auto-industrie achter zitten.
We kunnen beter beginnen met huizen isoleren, dat levert veel meer milieuwinst op.
pi_191928172
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 19:49 schreef kaasplankje het volgende:
Verhuizen naar Amerika. Daar kunnen ze tenminste nog wel normaal redeneren. In Europa is alles wat op fossiele brandstoffen loopt ineens de boeman en moet elk voertuig volledig elektrisch. Dit allemaal voor slechts een paar procent winst voor het milieu maar daar moet men nog achter komen.
In de USA had men tot eind vorig jaar ook een $7500 subsidie op EV's.

In sommige staten dit jaar nog steeds een lagere subsidie.

In Californië mag je met je EV op de carpoolstrook en zo hebben meerdere staten wel iets.

Het Tesla Supercharger netwerk is daar ook in een moordtempo uitgerold, je kan praktisch heel de USA door op die manier.

En uiteraard, Trump is daar niet mee bezig maar autofabrikanten zien de concurrentie van Tesla en stappen ook in dat gat.
  maandag 9 maart 2020 @ 20:09:33 #292
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191928452
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 18:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Je komt in deze discussie regelmatig wat gefrustreerd over.

Je hoog of laag springen, de BEV gaat de ICE vervangen. En zodra jij over bent denk je kort daarna ‘dat had ik jaren eerder moeten doen’. :)
Jij weet net zo goed als ik dat als de EV betaalbaar wordt voor de gewone man de voordeeltjes eraf gaan. Want er moet gewoon geld verdiend worden, ook bij de overheid.
En als de ICE auto compleet uitgeperst en vervangen is door de EV, is die aan de beurt. Jij bent meer dan slim genoeg om dat ook te weten.

Het is alleen zo jammer dat je zo ontzettend neer moet praten/kijken op mensen die níet van de huidige subsidies regelingen kunnen profiteren, maar er wél voor betalen dmv belachelijke belastingverhogingen. Dus kap nou eens met dat verheven gedoe en zet je oogkleppen af. Het is wachten op het volgende verzinsel om een kleine groep te bevoordelen ten koste van de grote groep.

Maar we hebben het hier al vaak genoeg over gehad en ik heb al meermaals gezegd dat ik helemaal voor vernieuwende technologie ben, alleen niet op de manier waarop dit in NL ten uitvoer wordt gebracht. Want het klimaat is bijzaak en dat weet iedereen.
  donderdag 12 maart 2020 @ 11:02:20 #293
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_191976771
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 19:21 schreef kaasplankje het volgende:
ummm nee, in ons huishouden weegt EV1 1572kg en EV2 1280kg
pi_191977127
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 11:02 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

ummm nee, in ons huishouden weegt EV1 1572kg en EV2 1280kg
Hier voor de deur staan drie elektrische auto's:

Tesla 1847 kg
Ioniq 1420 kg
i3 1320 kg

Valt op zich wel mee... de Tesla is wel zwaar maar dat komt omdat ik de long range heb met twee motoren en grotere accu. Ter vergelijking, een BMW 440i zit ook al in de 1600kg. En m'n Tesla wordt niet zwaarder als de accu vol zit maar bij een brandstofauto zit er toch weer 50kg extra in :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')