quote:Raikkonen throwing a little shade at Racing Point (at the end of an interview yesterday, as they left, he looked at the screen where Bottas was quickest and Perez was second): he smiled and said "somethings never change, eh? Two Mercedes leading the way "
twitter:autosport twitterde op donderdag 20-02-2020 om 12:05:30 Mercedes's new #F1 car has adopted a new 'steering mode' that was visible from onboard footage of Lewis Hamilton's car during the second day of pre-season testing at Barcelonahttps://t.co/ns4vDIOj7I reageer retweet
En verder over de steering mode van Mercedes!twitter:SkySportsF1 twitterde op donderdag 20-02-2020 om 12:01:30 What's going on with the @MercedesAMGF1 steering wheel?👀 @TedKravitz has been investigating...🕵️♂️Watch below👇#SkyF1 | #F1 reageer retweet
Ik vraag me dat af. In de regels lees ik namelijk o.a. het volgende:quote:Op donderdag 20 februari 2020 12:17 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Voorzichtige voorspelling:
• "Het is volledig in lijn met de technische regelgeving van de FIA."
Ik vraag me af of je wel kunt stellen dat dit zo is bij het Mercedes-systeem. Immers: er is "iets" waarmee de camber kunstmatig wordt aangepast, wat ook weer invloed heeft op de werking van de wielophanging.quote:10.1.2 Any suspension system fitted to the front wheels must be so arranged that its response results only from changes in load applied to the front wheels.
Een aanpassing van de camber heeft invloed op de ophanging, dus lijkt het me ook niet in lijn met de regels.quote:10.2.3 No adjustment may be made to any suspension system while the car is in motion.
Het hele strategiebudget wordt uitgegeven aan de wintertests.quote:Op donderdag 20 februari 2020 12:25 schreef BroesWillems het volgende:
[ afbeelding ]
Ferrari heeft lichten onder de auto gemaakt zodat je geen fatsoenlijke foto van de defuser kunt maken.
Straks schijnt het met 1001 bijeffecten te komen en is Mercedes helemaal nergens te bekennen of gigantisch onbetrouwbaarquote:Op donderdag 20 februari 2020 12:27 schreef vosss het volgende:
Fucking cheaters! Zo wordt Max nooit kampioen! Als ik hem was ging ik nu overstappen naar mercedes!!!!
100 ronden in een ochtend, met die betrouwbaarheid zit het wel goed.quote:Op donderdag 20 februari 2020 12:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Straks schijnt het met 1001 bijeffecten te komen en is Mercedes helemaal nergens te bekennen of gigantisch onbetrouwbaar
Vergeet niet dat dit wel met beperkingen komt die RB bijvoorbeeld niet heeft.
ik zie al voor me dat het per ongeluk iets te heftig gebeurt op een curb en dat de wiel eraf ligt daarnaquote:Op donderdag 20 februari 2020 12:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Straks schijnt het met 1001 bijeffecten te komen en is Mercedes helemaal nergens te bekennen of gigantisch onbetrouwbaar
Vergeet niet dat dit wel met beperkingen komt die RB bijvoorbeeld niet heeft.
ze kunnen (en misschien moeten ze dat wel) uitzetten maar dat zij zich niet zomaar gewonnen geven lijkt me duidelijk, des te mooier als het wel zou lukken ze te verslaanquote:Op donderdag 20 februari 2020 12:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Straks schijnt het met 1001 bijeffecten te komen en is Mercedes helemaal nergens te bekennen of gigantisch onbetrouwbaar
eens hoor, dat is F1, altijd de grenzen opzoekenquote:Op donderdag 20 februari 2020 12:30 schreef Sunri5e het volgende:
Nogmaals GENIAAL als dit toegestaan is
schijnt minder drag te veroorzaken op de rechte stukkenquote:Op donderdag 20 februari 2020 12:31 schreef nils7 het volgende:
Geen Newey of iemand van Ferrari of zo die kan uitleggen waar het goed voor is?
Ik geloof wel dat veel mensen dit amusant vinden (het is wel grappig) maar ik geloof er weinig van dat dit toegestaan zal worden. FIA heeft al eerder allerlei interactieve snufjes verboden en dit valt ook onder die noemer. Over de verwoording ervan in de regels kun je twisten.quote:Op donderdag 20 februari 2020 12:30 schreef Sunri5e het volgende:
Nogmaals GENIAAL als dit toegestaan is
100 ronden met voortdurend aan het stuur trekken en misschien nog niet voluit is niet echt representatief.quote:Op donderdag 20 februari 2020 12:30 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
100 ronden in een ochtend, met die betrouwbaarheid zit het wel goed.
Maar Mercedes nog verder voorsprong dan Ferrari en Red Bull door dit soort vondsten? Yes!quote:Op donderdag 20 februari 2020 12:34 schreef Sunri5e het volgende:
En het zou zo'n saai jaar worden zonder veranderingen
Het kan evengoed nog allemaal in de ban gedaan worden door de FIA.quote:Op donderdag 20 februari 2020 12:34 schreef Sunri5e het volgende:
En het zou zo'n saai jaar worden zonder veranderingen
quote:10.4.2 Power assisted steering systems may not be electronically controlled or electrically powered. No such system may carry out any function other than reduce the physical effort required to steer the car.
moet eerst nog maar aangetoond worden wat het voordeel is, daar is het iets te vroeg voorquote:Op donderdag 20 februari 2020 12:36 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Maar Mercedes nog verder voorsprong dan Ferrari en Red Bull door dit soort vondsten? Yes!
Dus jij weet al of dit werkt?quote:Op donderdag 20 februari 2020 12:36 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Maar Mercedes nog verder voorsprong dan Ferrari en Red Bull door dit soort vondsten? Yes!
Dit is niet wat ze in een winter ontwikkeld hebben, dat is wel zeker. Waarom zou het geen winst opleveren denk je?quote:
En dat levert weer tijdwinst op tegenover je concurrenten. Mercedes👌👌👌quote:Op donderdag 20 februari 2020 12:40 schreef TagForce het volgende:
Mijn 0,02 euro....
Volgens mij wordt niet de camber aangepast (aangezien hij het echt alleen op het rechte stuk gebruikt, en je daar juist wel camber wil hebben om minder rolweerstand te hebben) met dat stuur, maar de 'toe-out'.
De voorwielen staan bij een racewagen naar buiten gericht, itt jouw personenauto waar ze naar binnen gericht staan. Dat is om te zorgen dat in de bochten het binnenwiel meehelpt om de auto de bocht om te trekken, ipv tegen het buitenwiel in te duwen. Nadeel hiervan is dat op het rechte stuk de auto een stuk zenuwachtiger is (daarom rijden ze nooit exact kaarsrecht vooruit maar zie je ze van links naar rechts bewegen), en dat de voorwielen op het rechte stuk extra wrijving veroorzaken omdat de 1 linksaf wil, en de ander rechtsaf, en dat gaat schuren over het asfalt.
Hamilton trekt aan het stuur om de toe-out uit de auto te halen (je ziet de voorwielen naar binnen klappen aan de voorkant), zodat de auto rustiger ligt en minder wrijving veroorzaakt. Goed voor de topsnelheid, en goed voor de bandenslijtage/temperatuur.
Of Shwarzmann, die ik hoger inschatquote:
En mooie crashes als ie een keer vergeet aan het eind van het rechte stuk de toe er weer in te duwen... Zonder toe-out stuurt ie echt als een vuilniswagen.quote:Op donderdag 20 februari 2020 12:43 schreef Newone82 het volgende:
[..]
En dat levert weer tijdwinst op tegenover je concurrenten. Mercedes👌👌👌
Op Monza en andere hoge snelheids circuits gaat ze dit veel opleveren. Mercedes for the win!!👌👌quote:Op donderdag 20 februari 2020 12:48 schreef TagForce het volgende:
[..]
En mooie crashes als ie een keer vergeet aan het eind van het rechte stuk de toe er weer in te duwen... Zonder toe-out stuurt ie echt als een vuilniswagen.
we hebben een kenner in de zaalquote:Op donderdag 20 februari 2020 12:49 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Op Monza en andere hoge snelheids circuits gaat ze dit veel opleveren. Mercedes for the win!!👌👌
Misschien werkt het wel mee hydraulische cilinder?quote:Op donderdag 20 februari 2020 12:37 schreef beantherio het volgende:
Ik dacht dat het een interactief systeem was, maar ik zie nu pas dat het door de coureur zelf bediend wordt. Maar dan nog zijn er regels waaronder het zou kunnen vallen zoals o.a. de regel over power steering:
[..]
wel grappig dat ze al op dag 2 zoiets laten zien, moeten ze er wel enorm op vertrouwen dat het niet zo snel te kopieren is (voorzover legaal)quote:Op donderdag 20 februari 2020 12:53 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Misschien werkt het wel mee hydraulische cilinder?
Anyway geniaal als het mag, of anders om in ieder geval om je concurrenten af te leiden hiermee.
En COMPLEET fout. Het enige wat er in dat artikel correct is is de naam van de setting die Hamilton aanpast... AL het andere van het artikel is pertinent fout.quote:Op donderdag 20 februari 2020 12:58 schreef D_A het volgende:
https://www.formula1.com/(...)7xRy9YtaFZPCKC4.html
En uitgelegd op F1
Schijnt dat je dit niet zo 1,2,3 kan kopiëren. Schijnt jarenlange ontwikkeling te zijn. Dus pas vanaf 2021 bij andere teams.quote:Op donderdag 20 februari 2020 12:59 schreef Tarado het volgende:
[..]
wel grappig dat ze al op dag 2 zoiets laten zien, moeten ze er wel enorm op vertrouwen dat het niet zo snel te kopieren is (voorzover legaal)
moet daarom nog maar zien of dit legaal wordt verklaardquote:Op donderdag 20 februari 2020 13:03 schreef Starflyer het volgende:
Hier is waarschijnlijk een betere uitleg, met de vraag of het inderdaad wel legaal is omdat het invloed heeft op de aerodynamica
https://www.f1technical.n(...)oving-steering-wheel
Bewegende onderdelen zijn volgens mij niet legaal, maar eens zien wat de FIA hierover zegt. Kan ze niet kwalijk nemen dat ze de grenzen opzoeken, zal elk team doen.quote:Op donderdag 20 februari 2020 13:03 schreef Starflyer het volgende:
Hier is waarschijnlijk een betere uitleg, met de vraag of het inderdaad wel legaal is omdat het invloed heeft op de aerodynamica
https://www.f1technical.n(...)oving-steering-wheel
teveel aannames, kom met feiten, schijnt dit schijnt dat hebben we weinig aanquote:Op donderdag 20 februari 2020 13:02 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Schijnt dat je dit niet zo 1,2,3 kan kopiëren. Schijnt jarenlange ontwikkeling te zijn. Dus pas vanaf 2021 bij andere teams.
Tsjah die wielen bewegen uberhaubt al bij het sturen natuurlijkquote:Op donderdag 20 februari 2020 13:07 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Bewegende onderdelen zijn volgens mij niet legaal, maar eens zien wat de FIA hierover zegt. Kan ze niet kwalijk nemen dat ze de grenzen opzoeken, zal elk team doen.
Nou jaren ontwikkeling lijkt mij sterk, zou het mogen dan zullen de rest van de teams het natuurlijk niet hebben in Australië, daar zal wat meer tijd overheen gaan. Maar reken er maar op dat de topteams (Ferrari/Redbull) dit nu al op de korrel hebben en het deze week nog in kaart zullen hebben hoe het systeem precies werkt. Ze hoeven het nu immers maar te "kopiëren", of zelf een ander trucje te verzinnen waarmee ze de wielbasis kunnen aanpassen bij het aansnijden van een bocht.quote:Op donderdag 20 februari 2020 13:02 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Schijnt dat je dit niet zo 1,2,3 kan kopiëren. Schijnt jarenlange ontwikkeling te zijn. Dus pas vanaf 2021 bij andere teams.
Toch verwacht ik direct een protest als Mercedes hiermee in Melbourne verschijnt.quote:Op donderdag 20 februari 2020 12:53 schreef Newone82 het volgende:
Update: FIA heeft het legaal verklaard. Ze willen alleen testen of het volledig legaal is. Bron: Sky F1 italia.
Bizarre geniale vondst van Mercedes. Red Bull en Ferrari zitten weer met de gebakken peren.
Dit ja.quote:Op donderdag 20 februari 2020 12:40 schreef TagForce het volgende:
Mijn 0,02 euro....
Volgens mij wordt niet de camber aangepast (aangezien hij het echt alleen op het rechte stuk gebruikt, en je daar juist wel camber wil hebben om minder rolweerstand te hebben) met dat stuur, maar de 'toe-out'.
De voorwielen staan bij een racewagen naar buiten gericht, itt jouw personenauto waar ze naar binnen gericht staan. Dat is om te zorgen dat in de bochten het binnenwiel meehelpt om de auto de bocht om te trekken, ipv tegen het buitenwiel in te duwen. Nadeel hiervan is dat op het rechte stuk de auto een stuk zenuwachtiger is (daarom rijden ze nooit exact kaarsrecht vooruit maar zie je ze van links naar rechts bewegen), en dat de voorwielen op het rechte stuk extra wrijving veroorzaken omdat de 1 linksaf wil, en de ander rechtsaf, en dat gaat schuren over het asfalt.
Hamilton trekt aan het stuur om de toe-out uit de auto te halen (je ziet de voorwielen naar binnen klappen aan de voorkant), zodat de auto rustiger ligt en minder wrijving veroorzaakt. Goed voor de topsnelheid, en goed voor de bandenslijtage/temperatuur.
Je kan niet iets legaal verklaren en vervolgens zeggen dat je wil testen of het legaal is. Dat is precies verkeerd om! Je moet eerst testen of het legaal is en zo ja, dan kan je daarna het legaal verklaren!!quote:Op donderdag 20 februari 2020 12:53 schreef Newone82 het volgende:
Update: FIA heeft het legaal verklaard. Ze willen alleen testen of het volledig legaal is. Bron: Sky F1 italia.
je lijkt wel een racist, ook zonder dit zijn ze nog steeds het beste team hoorquote:Op donderdag 20 februari 2020 13:19 schreef vosss het volgende:
Ow ik had alleen de veranderende stand van de wielen gezien, maar hij trekt heel zn stuur naar voren!
Zie ik nu pas. Lijkt mij stug als dit legaal bevonden gaat worden.
Aan de andere kant, alles om die fopneger aan de records te helpen en hij moet en zal over Schumacher heen gaan. Omdat neger. Dus het zou me ook nog niet eens verbazen als ze het gewoon goed gaan vinden.
Dit ja. Lijkt de FAA wel Scheet ook maar 1 letter.quote:Op donderdag 20 februari 2020 13:23 schreef vosss het volgende:
[..]
Je kan niet iets legaal verklaren en vervolgens zeggen dat je wil testen of het legaal is. Dat is precies verkeerd om! Je moet eerst testen of het legaal is en zo ja, dan kan je daarna het legaal verklaren!!
scheet en scheelt ookquote:Op donderdag 20 februari 2020 13:25 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dit ja. Lijkt de FAA wel Scheet ook maar 1 letter.
Je bedoelt de donkere witte.quote:Op donderdag 20 februari 2020 13:19 schreef vosss het volgende:
Ow ik had alleen de veranderende stand van de wielen gezien, maar hij trekt heel zn stuur naar voren!
Zie ik nu pas. Lijkt mij stug als dit legaal bevonden gaat worden.
Aan de andere kant, alles om die fopneger aan de records te helpen en hij moet en zal over Schumacher heen gaan. Omdat neger. Dus het zou me ook nog niet eens verbazen als ze het gewoon goed gaan vinden.
quote:Op donderdag 20 februari 2020 13:46 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Mercedes heeft een persdingetje later vandaag.
FIA heeft het al goedgekeurd.quote:Op donderdag 20 februari 2020 13:15 schreef Lionheaad het volgende:
[..]
Toch verwacht ik direct een protest als Mercedes hiermee in Melbourne verschijnt.
Een andere hoek van de wielen beïnvloed namelijk altijd de aerodynamica.
neequote:Op donderdag 20 februari 2020 14:03 schreef Newone82 het volgende:
F1 tv meld net ook. FIA heeft het goedgekeurd en niet illegaal.
dat is niet hetzelfde als goedgekeurdquote:Asked whether he was concerned it could be ruled illegal, Allison said “not really.”
“This isn’t news to the FIA,” he added. “It’s something we have been talking to them about for some time. The rules are pretty clear about what’s permitted on steering systems.”
Mercedes say the FIA have “Okay’d” the steering wheel system and they have no concerns over legality. #F1 #F1Testingquote:Op donderdag 20 februari 2020 14:04 schreef Tarado het volgende:
[..]
nee
[..]
dat is niet hetzelfde als goedgekeurd
Permissible is niet noodzakelijk legaal of illegaal.quote:Op donderdag 20 februari 2020 14:07 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Mercedes say the FIA have “Okay’d” the steering wheel system and they have no concerns over legality. #F1 #F1Testing
je geen zorgen maken of het illegaal is of niet is toch niet hetzelfde als goedgekeurd, misschien wordt het wel goedgekeurd maar dat is het tot nu nog niet.quote:Op donderdag 20 februari 2020 14:07 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Mercedes say the FIA have “Okay’d” the steering wheel system and they have no concerns over legality. #F1 #F1Testing
hij doet het wel laat, tenminste het laatste rondje lijkt dat zoquote:Op donderdag 20 februari 2020 14:15 schreef Newone82 het volgende:
Bottas doet het gelijk weer met zijn stuur. Haha.
En de overtreding hoeft ook niet perse in het "steering system" te zitten maar meer in de suspension. Dat de FIA dit al zou weten klinkt me erg vreemd in de oren. Dan mag ik aannemen dat de andere teams het ook weten of wisten.quote:Op donderdag 20 februari 2020 14:04 schreef Tarado het volgende:
[..]
nee
[..]
dat is niet hetzelfde als goedgekeurd
Ik zie het net jaquote:
Denk dat Mercedes wel slimmer is (dan Ferrari) en dit soort dingen dus via de FIA laat lopen. Dat hoeft helemaal niet aan de grote klok gehangen te worden. Dan loop je niet het risico op protesten en onderzoeken "achteraf".quote:Op donderdag 20 februari 2020 14:19 schreef beantherio het volgende:
[..]
En de overtreding hoeft ook niet perse in het "steering system" te zitten maar meer in de suspension. Dat de FIA dit al zou weten klinkt me erg vreemd in de oren. Dan mag ik aannemen dat de andere teams het ook weten of wisten.
Dit.quote:Op donderdag 20 februari 2020 14:22 schreef daNpy het volgende:
[..]
Denk dat Mercedes wel slimmer is (dan Ferrari) en dit soort dingen dus via de FIA laat lopen. Dat hoeft helemaal niet aan de grote klok gehangen te worden. Dan loop je niet het risico op protesten en onderzoeken "achteraf".
ze zijn niet voor niets het beste team uiteraardquote:Op donderdag 20 februari 2020 14:22 schreef daNpy het volgende:
[..]
Denk dat Mercedes wel slimmer is (dan Ferrari) en dit soort dingen dus via de FIA laat lopen. Dat hoeft helemaal niet aan de grote klok gehangen te worden. Dan loop je niet het risico op protesten en onderzoeken "achteraf".
Je vergeet het rembalanssysteem van Renault wat ook jarenlang door de FIA is getolereerd totdat er een protest tegen kwam.quote:Op donderdag 20 februari 2020 14:22 schreef daNpy het volgende:
[..]
Denk dat Mercedes wel slimmer is (dan Ferrari) en dit soort dingen dus via de FIA laat lopen. Dat hoeft helemaal niet aan de grote klok gehangen te worden. Dan loop je niet het risico op protesten en onderzoeken "achteraf".
Maar dat is juist wat je als regulerend orgaan wel mogelijk moet maken. Als er een gat in de regelgeving zit moet dat open worden gespeeld. Iedereen moet zich daarover kunnen uitspreken. Gelijke monniken, gelijke kappen.quote:Op donderdag 20 februari 2020 14:22 schreef daNpy het volgende:
[..]
Denk dat Mercedes wel slimmer is (dan Ferrari) en dit soort dingen dus via de FIA laat lopen. Dat hoeft helemaal niet aan de grote klok gehangen te worden. Dan loop je niet het risico op protesten en onderzoeken "achteraf".
Het enige wat hier eigenlijk fout gaat is dat als er dus blijkt dat iets niet reglementair is er géén acties worden ondernomen (schrappen punten, wedstrijden etc).quote:Op donderdag 20 februari 2020 14:25 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Je vergeet het systeem van Renault wat ook jarenlang door de FIA is getolereerd totdat er een protest tegen kwam.
Als er een protest komt wordt het systeem nog eens gedetailleerd onder de loep genomen. Dat doen ze nu niet, behalve op hoofdlijnen.
Iedereen is in de mogelijkheid het reglement te lezen. Ze hoeven niet uit te gaan leggen wat een boutje en een moertje is.quote:Op donderdag 20 februari 2020 14:25 schreef beantherio het volgende:
[..]
Maar dat is juist wat je als regulerend orgaan wel mogelijk moet maken. Als er een gat in de regelgeving zit moet dat open worden gespeeld. Iedereen moet zich daarover kunnen uitspreken. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Je hoeft het niet aan de grote klok te handen, omdat je daarmee de concurrentie op ideeën kan brengen. Maar protesten tegen systemen waarvan het vermoeden bestaat dat ze illegaal zijn moeten wel degelijk mogelijk zijn.quote:Op donderdag 20 februari 2020 14:25 schreef beantherio het volgende:
[..]
Maar dat is juist wat je als regulerend orgaan wel mogelijk moet maken. Als er een gat in de regelgeving zit moet dat open worden gespeeld. Iedereen moet zich daarover kunnen uitspreken. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Het systeem was technische gezien reglementair, maar sportief gezien niet. Daar zat toen de crux. En verloren ze de punten van de race waar geprotesteerd werd.quote:Op donderdag 20 februari 2020 14:26 schreef daNpy het volgende:
[..]
Het enige wat hier eigenlijk fout gaat is dat als er dus blijkt dat iets niet reglementair is er géén acties worden ondernomen (schrappen punten, wedstrijden etc).
Op deze manier kun je dus prima illegaal zijn zonder kans op straf. Dat is krom.
Daar gaat het dan ook niet om. Het gaat om de regelgeving en om het uithalen van truuks daarin waarmee het gelijke speelveld onderuit getrokken wordt. Er is een set regels voor alle teams.quote:Op donderdag 20 februari 2020 14:27 schreef daNpy het volgende:
[..]
Iedereen is in de mogelijkheid het reglement te lezen. Ze hoeven niet uit te gaan leggen wat een boutje en een moertje is.
twitter:NobleF1 twitterde op donderdag 20-02-2020 om 14:30:14 #F1 legality can only ever be proven when cars are given all clear by FIA stewards at races. But, for now, James Allison says he is 'pretty confident' Mercedes' dual-axis steering design is legal. https://t.co/BRWwXFOVgS reageer retweet
Zou aantal maanden moeten duren. En dan is het alweer te laatquote:Op donderdag 20 februari 2020 14:31 schreef Fiorano het volgende:
Gelukkig heeft de concurrentie nog even om het te kopiëren. Als het al heel veel voordeel oplevert.
Blijft tof dat een team ergens weer wat gevonden heeft, daar draait het toch om in de wintermaanden!
Vooral omdat het handmatig gedaan wordt en niet het gevolg is van de stuurbeweging, wat bij de POU wel zo was.quote:Op donderdag 20 februari 2020 14:30 schreef beantherio het volgende:
[..]
Daar gaat het dan ook niet om. Het gaat om de regelgeving en om het uithalen van truuks daarin waarmee het gelijke speelveld onderuit getrokken wordt. Er is een set regels voor alle teams.
Ik lees hier trouwens dat de techniek al wel bekend was en dat meerdere teams ermee getest hebben: Verklaard: Het controversiële stuursysteem van Mercedes. Dat zou het verhaal wel wat meer nuanceren. Maar ik blijf erbij dat het haaks staat op sommige regels rondom de suspension.
maar wordt het niet door hydrauliek ondersteund?quote:Op donderdag 20 februari 2020 14:35 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Vooral omdat het handmatig gedaan wordt en niet het gevolg is van de stuurbeweging, wat bij de POU wel zo was.
Ik had het over de GPS geactiveerde rembalans instelling die Renault vorig jaar had. Dat is verboden maar heeft geen consequenties gehad voor de races waarmee ze (illegaal) reden.quote:Op donderdag 20 februari 2020 14:35 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Vooral omdat het handmatig gedaan wordt en niet het gevolg is van de stuurbeweging, wat bij de POU wel zo was.
En dat is nou net de truc van racen.quote:Op donderdag 20 februari 2020 14:30 schreef beantherio het volgende:
[..]
Daar gaat het dan ook niet om. Het gaat om de regelgeving en om het uithalen van truuks daarin waarmee het gelijke speelveld onderuit getrokken wordt. Er is een set regels voor alle teams.
Dan hangt het er alleen van af of de concurrentie het kan kopiëren, kunnen ze dan niet, dan komen in Australië, de eerste "Vragen om Opheldering" en dan een protest als het als nog goedgekeurd wordt door de stewards of the meeting. Mercedes heeft het al eens meegemaakt met hun geventileerde achtervelgen, die ze wel legaal hadden maar niet gebruikten zodat Ferrari er geen protest tegen in kon dienen.quote:Op donderdag 20 februari 2020 14:07 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Mercedes say the FIA have “Okay’d” the steering wheel system and they have no concerns over legality. #F1 #F1Testing
twitter:ScarbsTech twitterde op donderdag 20-02-2020 om 15:03:55 Heres my video on my first thoughts on the Merc steering sagahttps://t.co/zTxNKHeGU4 reageer retweet
Dat ging over POU. Niet over deze nieuwe vinding... Deze is compleet nieuw en door niemand getest behalve Mercedes nu.quote:Op donderdag 20 februari 2020 14:30 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik lees hier trouwens dat de techniek al wel bekend was en dat meerdere teams ermee getest hebben: Verklaard: Het controversiële stuursysteem van Mercedes. Dat zou het verhaal wel wat meer nuanceren. Maar ik blijf erbij dat het haaks staat op sommige regels rondom de suspension.
Als Ferrari en Red Bull verwachten dat ze het niet makkelijk kunnen kopiëren, dan zullen ze direct in de reglementen duiken en een regel proberen te vinden waardoor het systeem wel illegaal wordt verklaard.quote:Op donderdag 20 februari 2020 15:07 schreef Sabata het volgende:
[..]
Dan hangt het er alleen van af of de concurrentie het kan kopiëren, kunnen ze dan niet, dan komen in Australië, de eerste "Vragen om Opheldering" en dan een protest als het als nog goedgekeurd wordt door de stewards of the meeting. Mercedes heeft het al eens meegemaakt met hun geventileerde achtervelgen, die ze wel legaal hadden maar niet gebruikten zodat Ferrari er geen protest tegen in kon dienen.
het is wel een mooi idee, ook iets waar je in 2021 onwards ook wat aan hebtquote:Op donderdag 20 februari 2020 15:32 schreef Lionheaad het volgende:
[..]
Als Ferrari en Red Bull verwachten dat ze het niet makkelijk kunnen kopiëren, dan zullen ze direct in de reglementen duiken en een regel proberen te vinden waardoor het systeem wel illegaal wordt verklaard.
Mercedes zal daarin tegen er wel voor zorgen dat ze ook zonder dit systeem aan de start van Melbourne kunnen komen.
dual-axis steeringquote:
hij is groter dan Max, jammer voor hemquote:Op donderdag 20 februari 2020 15:44 schreef Lionheaad het volgende:
Albon had een probleem met de zithouding.
Zou weer opgelost moeten zijn
twitter:MercedesAMGF1 twitterde op donderdag 20-02-2020 om 15:47:04 We call it DAS - Dual Axis Steering! 🛠 James has an update on today's hot topic of #F1Testing... 👇 https://t.co/kKDHJqzutK reageer retweet
Geniaal. Mercedes WWDC 2020 confirmed. Ook die smile van James. Fantastisch.quote:Op donderdag 20 februari 2020 15:53 schreef Lionheaad het volgende:twitter:MercedesAMGF1 twitterde op donderdag 20-02-2020 om 15:47:04 We call it DAS - Dual Axis Steering! 🛠 James has an update on today's hot topic of #F1Testing... 👇 https://t.co/kKDHJqzutK reageer retweet
Craig Scarborough heeft de "versimpelde" werking al getekend, dus eenvoudig over te nemen door andere teams.quote:Op donderdag 20 februari 2020 16:16 schreef Newone82 het volgende:
Hij zegt ook James Allison wat het precies doet houden we geheim, en dat my ladies and gentleman weet de concurrentie dus echt niet 1,2,3 en is dus niet zomaar te kopiëren.
Mercedes heeft gewoon de beste engineers, en beste coureur in Hamilton.
Is het al 2021? Want 2020 wordt een borefest.
twitter:ScarbsTech twitterde op donderdag 20-02-2020 om 11:13:58 Hey you go along my first guess at the Merc steering trick.Top half picThe steering rack column and steering wheel are one assembly , when the driver is in corners with the steering wheel pushed forwards the front wheels are slightly toed in. https://t.co/25ZfF3Ni37 reageer retweet
die achterwielophanging van Mercedes is ook wel mooi en moeilijker te kopiëren (en legaal)quote:Op donderdag 20 februari 2020 16:19 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Craig Scarborough heeft de "versimpelde" werking al getekend, dus eenvoudig over te nemen door andere teams.
twitter:ScarbsTech twitterde op donderdag 20-02-2020 om 11:13:58 Hey you go along my first guess at the Merc steering trick.Top half picThe steering rack column and steering wheel are one assembly , when the driver is in corners with the steering wheel pushed forwards the front wheels are slightly toed in. https://t.co/25ZfF3Ni37 reageer retweet
nog niets gezien/gehoordquote:Op donderdag 20 februari 2020 16:30 schreef beantherio het volgende:
Hebben er inmiddels al andere teams gereageerd?
Lekker he. Nu nog even Team Ineos erbijquote:Op donderdag 20 februari 2020 12:14 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Net alsof we iets anders konden verwachten van het meest dominante team allertijden.
Ze lopen de boel natuurlijk flink te fucken nu met het nieuwe stuur(systeem). Even een paar keer kermen hoe goed het is en de andere teams worden bang.quote:Op donderdag 20 februari 2020 17:13 schreef beantherio het volgende:
Ik zou er maar niet al te zeker van zijn dat dit stand houdt. Los daarvan is het de vraag of het zoveel voordeel oplevert. Het kan net zo goed een troll-actie zijn.
Ik wil niet uitsluiten dat zoiets er achter zit. Als je andere teams kunt bewegen om ook zoiets te ontwikkelen dan zorg je er voor dat ze hun resources verspillen. Vorig jaar hadden ze met het inzetten van 2 verschillende auto's tijdens de testweken ook een soort truuk uitgehaald om de concurrentie op het verkeerde been te zetten. Sandbagging 2.0 is dat.quote:Op donderdag 20 februari 2020 17:18 schreef DKUp het volgende:
[..]
Ze lopen de boel natuurlijk flink te fucken nu met het nieuwe stuur(systeem). Even een paar keer kermen hoe goed het is en de andere teams worden bang.
tering die hebben het echt wel voor elkaartwitter:LukeSmithF1 twitterde op donderdag 20-02-2020 om 17:22:23 Mercedes confirms Bottas is done for the day with 40 mins left on the clock. Team finishes on 183 laps for the day #F1 reageer retweet
Daarom moeten de overige teams gewoon hun ding doen en niet teveel naar elkaar kijken.quote:Op donderdag 20 februari 2020 17:18 schreef DKUp het volgende:
[..]
Ze lopen de boel natuurlijk flink te fucken nu met het nieuwe stuur(systeem). Even een paar keer kermen hoe goed het is en de andere teams worden bang.
natuurlijk kijken ze naar elkaar, zou dom zijn dat niet te doen zeker als het Mercedes betreftquote:Op donderdag 20 februari 2020 17:24 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Daarom moeten de overige teams gewoon hun ding doen en niet teveel naar elkaar kijken.
134 rondes is een prima dag voor Albon hoor.quote:Op donderdag 20 februari 2020 17:56 schreef Tinos85 het volgende:
Nee inderdaad, weinig rondjes van Renault. Albon ook niet echt heel veel eerlijk gezegd.
Meer dan 100 is gewoon goed. Vorig jaar waren er dagen dat ze net aan de 80 kwamen.quote:Op donderdag 20 februari 2020 18:06 schreef beantherio het volgende:
[..]
134 rondes is een prima dag voor Albon hoor.
Ik denk minimale tijdwinst ivm iets hogere topsnelheid en meer winst voor het bandenverhaal.quote:Op donderdag 20 februari 2020 18:21 schreef Tinos85 het volgende:
Ik vraag me af of dat trucje van Mercedes tijdwinst oplevert of vooral controle van bandentemperatuur/leven van de banden.
10.4.1quote:Op donderdag 20 februari 2020 14:30 schreef beantherio het volgende:
Maar ik blijf erbij dat het haaks staat op sommige regels rondom de suspension.
Das systeem wat MB nodig heeft om in de buurt van RB te blijven?quote:Op donderdag 20 februari 2020 20:03 schreef Newone82 het volgende:
Will Buxton meld net op IG dat andere teams het systeem van Mercedes kunnen kopiëren er 6 maanden over gaan doen.
Tsja. Op naar 2021!
We spreken je na 2 a 3 races weer, ok?quote:Op donderdag 20 februari 2020 20:16 schreef mikieu het volgende:
[..]
Das systeem wat MB nodig heeft om in de buurt van RB te blijven?
Dit is gewoon trollen. Systeem doet weinig.
RP en Williams ga je soberso niet horen. McLaren zal ook hun leverancier voor volgend jaar niet gaan afvallen. Bitterbal zal wel refereren naar dat remdingetje van vorig jaar En de rest wacht braaf wat maranello doet.quote:Op donderdag 20 februari 2020 20:15 schreef beantherio het volgende:
Op een reactie van Helmut Marko na vind ik het behoorlijk stil blijven qua reacties van andere teams.
En zie hier het manco van de hedendaagse F1. 2/3 teams hebben zulke grote belangen en b-teams die hun belangen ook niet in de weg zullen staan dat je geen kant meer op kunt om meerderheden en dergelijken te krijgen.quote:Op donderdag 20 februari 2020 20:30 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
RP en Williams ga je soberso niet horen. McLaren zal ook hun leverancier voor volgend jaar niet gaan afvallen. Bitterbal zal wel refereren naar dat remdingetje van vorig jaar En de rest wacht braaf wat maranello doet.
Dit. Red Bull heeft zitten slapen.quote:Op donderdag 20 februari 2020 22:08 schreef Kickinalfa het volgende:
Eigenlijk is het zo logisch en simpel dat je versteld staat dat nog niemand anders zoiets heeft bedacht.
Of gedacht heeft dat het niet legaal was.quote:Op donderdag 20 februari 2020 22:08 schreef Kickinalfa het volgende:
Eigenlijk is het zo logisch en simpel dat je versteld staat dat nog niemand anders zoiets heeft bedacht.
Prima, na de eerste race is ook prima.quote:Op donderdag 20 februari 2020 20:27 schreef Newone82 het volgende:
[..]
We spreken je na 2 a 3 races weer, ok?
Remember 2009 Brawn GP? Ook een vondst wat niemand had. Double diffuser. Was ook exact zo’n vondst.quote:Op donderdag 20 februari 2020 22:47 schreef mikieu het volgende:
Die reacties hierover alsof je hiermee direct WDC en WCC bent..
Oke man, fijn dat je de cijfers al weet.quote:Op donderdag 20 februari 2020 23:11 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Remember 2009 Brawn GP? Ook een vondst wat niemand had. Double diffuser. Was ook exact zo’n vondst.
Het gaat om heel kleine marges, en als ze dit 0.2 seconde voorsprong oplevert per ronde deze vondst....
Of er wel aan gedacht maar het nooit werkend gekregen.quote:Op donderdag 20 februari 2020 22:40 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Of gedacht heeft dat het niet legaal was.
zitten natuurlijk ook wel aardige kosten aan verbonden, het zegt wel heel veel over Mercedes dat ze dit er gewoon bij doen want ook zonder hebben ze een hele goeie, zelfs waarschijnlijk de beste auto.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 00:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Of er wel aan gedacht maar het nooit werkend gekregen.
Ik denk dat het voordeel helemaal niet zo groot is als hier en daar wordt gesteld. Als er al mee geracet wordt verwacht ik niet dat ze het ronde na ronde gebruiken en niet op ieder circuitquote:Op donderdag 20 februari 2020 22:47 schreef mikieu het volgende:
Die reacties hierover alsof je hiermee direct WDC en WCC bent..
Ja en om de de aandacht van de andere teams af te houden ..quote:Op vrijdag 21 februari 2020 00:37 schreef Peterselieman het volgende:
het is wel een goede afleidingsmanoeuvre om de rest van de nieuwigheden te verbergen
quote:Op donderdag 20 februari 2020 18:05 schreef Nebelwerfer het volgende:
. Laten we hopen dat het effect tegenvalt of beter nog dat de wielen er 6 keer per weekend afvliegen.
Marko weet niet waar hij het over heeft. Toe is alleen de hoek van het wiel t.o.v de centerlijn van de auto. Dus de rotatie van een verticale as (op een horizontaal vlak), en dat kan nooit de rijhoogte aanpassen. Camber wel, maar ook dat valt nog binnen de 3mm marge van het reglement.quote:Op donderdag 20 februari 2020 18:38 schreef aesop het volgende:
Marko zegt dat het aanpassen van de toe de rijhoogte aanpast. Daar lijkt me geen speld tussen te krijgen en dan is het illegaal.
Verder gebruik je het stuur niet om te sturen, ik weet niet wat daarover in de reglementen staat maar dat lijkt me ook niet legaal.
Als het wel legala wordt bevonden, sta dan toe dat er een knopje wordt ingedrukt. Dat lijkt me wel zo veilig.
Voor 2020 zou het wel.fijn zijn als dit verboden zou worden overigens.
Nou, dat ligt er een beetje aan, he?quote:Op vrijdag 21 februari 2020 00:32 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik denk dat het voordeel helemaal niet zo groot is als hier en daar wordt gesteld. Als er al mee geracet wordt verwacht ik niet dat ze het ronde na ronde gebruiken en niet op ieder circuit
Jij leest zijn post verkeerd denk ikquote:Op donderdag 20 februari 2020 23:15 schreef mikieu het volgende:
[..]
Oke man, fijn dat je de cijfers al weet.
0,2s ook een kleine marge noemen in deze sport
Seb Buemi, STR, China 2010.quote:
Klopt, in 2018 had Brendan Hartley een vergelijkbaar incident met de STR in FP3 van de British GP.quote:
Uit de FIA regeltjes van 2021:quote:Op vrijdag 21 februari 2020 09:34 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Lees nu her en der dat DAS in 2021 verboden zal zijn.
quote:10.5.2 The re-alignment of the steered wheels, as defined by the position of the inboard attachment of the relevant suspensions members that remain a fixed distance from each other, must be uniquely defined by a monotonic function of the rotational position of a single steering wheel.
Mja we gaan het zien in Melbourne of ze door de keuring komen.quote:
Ik denk niet dat een F1 team zoiets bedenkt, ontwikkelt, test, bespreekt met de FIA en vervolgens daadwerkelijk inzet puur en alleen maar om andere teams hun resources te benadelen omdat ze het willen gaan kopieren.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 09:40 schreef franklop het volgende:
Al is het alleen maar om iedereen op het verkeerde been te zetten.
Geruchten gaan dan het 0.2 seconde per rondje oplevert. Dat is best behoorlijk. En Mercedes had al een flinke voorsprong in 2019.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 09:41 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik denk niet dat een F1 team zoiets bedenkt, ontwikkelt, test, bespreekt met de FIA en vervolgens daadwerkelijk inzet puur en alleen maar om andere teams hun resources te benadelen omdat ze het willen gaan kopieren.
Ga er maar rustig van uit dat als de Mercs dat op hun wagen bouwen dat het voordeel oplevert.
Anti-genotquote:Op vrijdag 21 februari 2020 10:05 schreef Newone82 het volgende:
Max heeft zijn achterwielophanging gesloopt. Handig...
Kom eens met bronnen op de proppen ofzo. Je lijkt de Mercedes webcare wel.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 09:55 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Geruchten gaan dan het 0.2 seconde per rondje oplevert. Dat is best behoorlijk. En Mercedes had al een flinke voorsprong in 2019.
Je banden worden niet warm, kom laten we met minder frictie gaan rijden om ze nog minder warm te maken. Maar hierdoor ga je wel veeel sneller hoor!!!-!!-!-!quote:Op vrijdag 21 februari 2020 10:11 schreef Newone82 het volgende:
DAS systeem zou een groot voordeel moeten opleveren in de kwalificaties.
Aangezien de banden dan vaak niet goed opwarmen zou dat met DAS veel veel beter gaan. We gaan het zien over 3 weken.
Dus de andere teams moeten nu gaan verzinnen of het financieel haalbaar is om het voor 1 seizoen te gaan ontwerpen/gebruiken.quote:
Voor zover het al legaal is, want daar is nog geen definitieve uitspraak over gedaan. Dat gebeurt pas na een protest of request for clarification.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 10:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dus de andere teams moeten nu gaan verzinnen of het financieel haalbaar is om het voor 1 seizoen te gaan ontwerpen/gebruiken.
quote:Op vrijdag 21 februari 2020 10:47 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Voor zover het al legaal is, want daar is nog geen definitieve uitspraak over gedaan. Dat gebeurt pas na een protest of request for clarification.
Imho is het illegaal omdat het niet gebruikt wordt om te sturen, maar om de stand van de banden (en imho dus de ophanging) aan te passen op het rechte stuk. Maar ik ben maar een leek wat dat betreft, al zag ik ook video's van technici voorbij komen die ook stelden dat het illegaal zou zijn (alleen heb ik die nog niet in detail bekeken).
Dan zullen ze het reglement voor dit jaar nog moeten aanpassen. Wat op zich niet onmogelijk is.quote:De FIA reageert met het verbod per 2021 dus niet op de verrassing van Mercedes op de donderdag, maar was al eerder op de hoogte dat het systeem er, in ieder geval bij Mercedes, aan zat te komen.
In artikel 10.5.2 van het technische reglement voor 2021 staat beschreven dat 'bij het uitlijnen van de wielen een constante afstand tussen de wielen gewaarborgd moet blijven bij het draaien aan het stuurwiel'. Het DAS-systeem verandert die afstand wel degelijk door de wielen iets naar buiten of juist iets naar binnen te plaatsen op de rechte stukken.
Een dergelijke paragraaf ontbreekt in het technische reglement van 2020 en dus wordt het systeem dit jaar in dat opzicht als legaal gelabeld.
Imho is het volgens het huidige reglement al illegaalquote:Op vrijdag 21 februari 2020 10:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
[..]
Dan zullen ze het reglement voor dit jaar nog moeten aanpassen. Wat op zich niet onmogelijk is.
Daar kan je over steggelen inderdaad. De stand van de wielen veranderd en daardoor veranderd, hoe klein of groot dan ook, de Aero natuurlijk ook. En dat mag niet voor zover ik begreep.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 10:52 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Imho is het volgens het huidige reglement al illegaal
Volgens mij ook. Maar men (FIA) wil er uit alle macht de discussie niet over aangaan lijkt het.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 10:52 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Imho is het volgens het huidige reglement al illegaal
Heeft ook weinig zin want ze kunnen nu niks. We gaan het zien bij de scrutineering in Melbourne.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 10:59 schreef beantherio het volgende:
[..]
Volgens mij ook. Maar men (FIA) wil er uit alle macht de discussie niet over aangaan lijkt het.
'Van een oud mannetje geweest'.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 10:59 schreef bbfakir het volgende:
Werd daar nu een nieuwe Ferrari in verpakking afgeleverd?
Wat een verschrikkelijke bagger vertaling uit het reglement. Het uitlijnen van de wielen, zoals bepaald door de inboard positie van de relevante ophangingsonderdelen die een vaste afstand van elkaar liggen, mag uitsluitend gebeuren door een monotone functie als gevolg van de rotatie van het stuurwiel.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 10:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
[..]
Dan zullen ze het reglement voor dit jaar nog moeten aanpassen. Wat op zich niet onmogelijk is.
wel eens maar het hoort erbij, het is niet dat ze het voor een minimum loon doenquote:Op vrijdag 21 februari 2020 11:51 schreef vosss het volgende:
Dat is slechts 4x hetzelfde verhaal tegen dezelfde zender. Tijdens een raceweekend zijn daar nog heel veel meer zenders bij waar ze ook telkens hetzelfde verhaal opdreunen. Ik vind het wat dat aangaat niks gek dat de meeste coureurs er een hekel aan hebben om met de pers te praten. Zeker als je al 20x verteld hebt wat er gebeurde. En het dan nog 10x moet vertellen tegen andere zenders.
geen idee, ik had wel wat comfortabeler handsfree headsets verwacht ..quote:Op vrijdag 21 februari 2020 11:54 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Weet iemand waarom ze in de com-box met van die neuspletmicrofoons zitten?
Optimale afstand van mond tot micro, geen ademen vanuit de neus te horen.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 11:54 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Weet iemand waarom ze in de com-box met van die neuspletmicrofoons zitten?
Klinkt logisch. .quote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:07 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Optimale afstand van mond tot micro, geen ademen vanuit de neus te horen.
Gaat het ook worden. Verandert niks aan de rangorde.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:07 schreef Mothzor het volgende:
Ik weet dat tijden nog niet veel zeggen. Maar de constantheid, de snelle tijden en alles rondom Mercedes doet toch vermoeden dat dit een heel saai jaar gaat worden
Eigenlijk zei het grote verschil in de laatste race al genoeg. Alsof ze daar even alle registers open trokkenquote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:07 schreef Mothzor het volgende:
Ik weet dat tijden nog niet veel zeggen. Maar de constantheid, de snelle tijden en alles rondom Mercedes doet toch vermoeden dat dit een heel saai jaar gaat worden
Ik hoop dat elke GP er van minimaal 1 Merc de wielen af vallen, maar dat ze blijven volhouden dat het systeem werkt en dus er niet van af stappen, maar betrouwbaarder willen maken maar dat dat niet echt lukt.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:09 schreef Newone82 het volgende:
Gaat het ook worden. Verandert niks aan de rangorde.
quote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:07 schreef Mothzor het volgende:
Ik weet dat tijden nog niet veel zeggen. Maar de constantheid, de snelle tijden en alles rondom Mercedes doet toch vermoeden dat dit een heel saai jaar gaat worden
quote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:09 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Gaat het ook worden. Verandert niks aan de rangorde.
Mercedes met gemak nummer 1, Red Bull wel met grotere afstand op Ferrari. Dus Max gewoon weer P3 in de wk stand komend jaar.
Yes. En met het nieuwe sturingssyteem rijden ze de concurrentie komende jaar helemaal zoek.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:11 schreef franklop het volgende:
[..]
Eigenlijk zei het grote verschil in de laatste race al genoeg. Alsof ze daar even alle registers open trokken
18 km/u minder.... kan idd natuurlijk gewoon door andere motorstanden komen, maargoed.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:14 schreef franklop het volgende:
Snelheden op rechte stuk. Ook dat zegt verder weinig, maar goed.
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:07 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Dat klonk als een oude kadett.
Wie wordt er dan 4? Bottas, Vettel of Leclerc?quote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:09 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Gaat het ook worden. Verandert niks aan de rangorde.
Mercedes met gemak nummer 1, Red Bull wel met grotere afstand op Ferrari. Dus Max gewoon weer P3 in de wk stand komend jaar.
Ik heb sowieso het idee dat Mercedes ook sneller is dan ze laten zien. Waarom zou je op 100% gaan rijden als je met 85% al wint?quote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:11 schreef franklop het volgende:
[..]
Eigenlijk zei het grote verschil in de laatste race al genoeg. Alsof ze daar even alle registers open trokken
1) Hamilton 2) Bottas ( want Mercedes grote voorsprong) 3) Max 4) Leclerc 5) Vettel 6) Albon.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:24 schreef daNpy het volgende:
[..]
Wie wordt er dan 4? Bottas, Vettel of Leclerc?
Alleen dit jaar, volgend jaar sws verbodenquote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:13 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Yes. En met het nieuwe sturingssyteem rijden ze de concurrentie komende jaar helemaal zoek.
Zeker als Bottas vanaf de zomer weer openlijk in dienst van Hamilton gaat rijden. Yawnfest incoming.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:09 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Gaat het ook worden. Verandert niks aan de rangorde.
Mercedes met gemak nummer 1, Red Bull wel met grotere afstand op Ferrari. Dus Max gewoon weer P3 in de wk stand komend jaar.
Wel vreemd van Ferrari die constant roepen dat ze veel meer aero hebben dit jaar en een andere filosofie zouden hebben dan vorig jaar met aero vs snelheid (ook door de fuel flow sensor drama) en dan staan ze ver boven iedereen bij de speed trap.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:14 schreef franklop het volgende:
Snelheden op rechte stuk. Ook dat zegt verder weinig, maar goed.
[ afbeelding ]
Sterkste motor van het veldquote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:40 schreef dz5b604 het volgende:
[..]
Wel vreemd van Ferrari die constant roepen dat ze veel meer aero hebben dit jaar en een andere filosofie zouden hebben dan vorig jaar met aero vs snelheid (ook door de fuel flow sensor drama).
Waarom gaat iedereen er vanuit dat dit een enorm ding is? Heb nog geen enkel bewijs gezien dat dit een enorm voordeel oplevert enkel dat het wat zou doen aan bandenslijtage en brandstofverbruik. Ze gebruiken het tot nog toe ook nog nauwelijks en op verschillende momenten.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:13 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Yes. En met het nieuwe sturingssyteem rijden ze de concurrentie komende jaar helemaal zoek.
daar is het ook wat te vroeg voor maar het af doen dat het niks is ook.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:44 schreef dz5b604 het volgende:
[..]
Waarom gaat iedereen er vanuit dat dit een enorm ding is? Heb nog geen enkel bewijs gezien dat dit een enorm voordeel oplevert enkel dat het wat zou doen aan bandenslijtage en brandstofverbruik. Ze gebruiken het tot nog toe ook nog nauwelijks en op verschillende momenten.
Het is zeker geen dubbele diffusor in termen van rondetijden.
Yes. Het gaat gewoon zelfde soort seizoen als 2019 worden. Nothing new.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Zeker als Bottas vanaf de zomer weer openlijk in dienst van Hamilton gaat rijden. Yawnfest incoming.
Als Max bereidt was geweest om een paar jaar 2e rijder achter Lewis te worden was dat uiteindelijk de snelste weg naar zijn 1e wereldkampioenschap geweest.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:11 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik hoop dat elke GP er van minimaal 1 Merc de wielen af vallen, maar dat ze blijven volhouden dat het systeem werkt en dus er niet van af stappen, maar betrouwbaarder willen maken maar dat dat niet echt lukt.
Anders kunnen de kampioenschapsambities voor komend jaar van Red Bull al weer in de koelkast voor 2021
Dat is wel positiefquote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:03 schreef beantherio het volgende:
RBR gaat deze week hoog eindigen qua totaal aantal gereden rondes.
quote:Op vrijdag 21 februari 2020 11:51 schreef vosss het volgende:
Dat is slechts 4x hetzelfde verhaal tegen dezelfde zender. Tijdens een raceweekend zijn daar nog heel veel meer zenders bij waar ze ook telkens hetzelfde verhaal opdreunen. Ik vind het wat dat aangaat niks gek dat de meeste coureurs er een hekel aan hebben om met de pers te praten. Zeker als je al 20x verteld hebt wat er gebeurde. En het dan nog 10x moet vertellen tegen andere zenders.
Ik zou er als teambaas anders ook niet opzitten wachten. 4x hetzelfde verhaal voor dezelfde zender en dan ook nog eens hetzelfde verhaal voor 20 andere zenders.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 11:52 schreef Tarado het volgende:
[..]
wel eens maar het hoort erbij, het is niet dat ze het voor een minimum loon doen
We hebben het over dezelfde Max? . .quote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:04 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Als Max bereidt was geweest om een paar jaar 2e rijder achter Lewis te worden was dat uiteindelijk de snelste weg naar zijn 1e wereldkampioenschap geweest.
Misschien niet de meest eervolle manier maar wel met de meeste garanties.
daarom ben jij geen teambaas in de F1quote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:05 schreef Dauthi het volgende:
[..]
[..]
Ik zou er als teambaas anders ook niet opzitten wachten. 4x hetzelfde verhaal voor dezelfde zender en dan ook nog eens hetzelfde verhaal voor 20 andere zenders.
Die tijd kan je beter gebruiken voor overleg met de engineers.
En het salaris vergoeilijkt natuurlijk al helemaal niet dat iemand zijn tijd zo staat te verdoen. Dat is leuk wanneer je een puber 2 euro per uur betaald, maar voor een coureur zijn wel wat betere taken te vinden dan hetzelfde verhaal 100x per dag op dreunen.
De zoon van Josquote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:06 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
We hebben het over dezelfde Max? . .
Ja en die schikt zich in een rol als 2e rijder in een kampioenswagen... .quote:
was wel leuker geweest dan Bottasquote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:07 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Ja en die schikt zich in een rol als 2e rijder in een kampioenswagen... .
Gut wat een dooddoener...quote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:06 schreef Tarado het volgende:
[..]
daarom ben jij geen teambaas in de F1
Nee, dat doet hij niet. Daarom zal hij ook heel lang moeten wachten op zijn 1e WK.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:07 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Ja en die schikt zich in een rol als 2e rijder in een kampioenswagen... .
10 maanden nog. Zo lang is dat niet. .quote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:12 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Nee, dat doet hij niet. Daarom zal hij ook heel lang moeten wachten op zijn 1e WK.
Want nu is hij afhankelijk van anderen.
En de kans op de snelste auto in 2021 is hooguit 1 op 3
Dit jaar kan dat niet want?quote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:12 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Nee, dat doet hij niet. Daarom zal hij ook heel lang moeten wachten op zijn 1e WK.
Want nu is hij afhankelijk van anderen.
En de kans op de snelste auto in 2021 is hooguit 1 op 3
Over 2021 is helemaal niets te zeggen. Als bijvoorbeeld Willims de dubbele diffuser her-uitvindt dan rijdt Max er alsnog achteraanquote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:13 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
10 maanden nog. Zo lang is dat niet. .
ook zonder foefje zijn ze gewoon de favoriet hoor en die nieuwe achterwielophanging is ook wel state of the art, ik hoop wel dat Red Bull en/of Ferrari het spannend kunnen maken.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:17 schreef mikieu het volgende:
[..]
Dit jaar kan dat niet want?
Beetje sneu, mercedes komt met een simpel foefje en ze zijn ermee alweer WDC.
Testdagen wanneer Ferrari RBR Renault Mclaren of elk ander niet MB team: Tijden zeggen niks!!!!!!
MB doet een glory run en meteen zijn ze alweer WDC..
Vorig jaar hielden ze zich heel chill, rustig, geen snelle tijden en iedereen schreef ze af.
Waarom laten zij juist nu zoveel zien? Ik denk dat ze juist bang zijn, zo radicaal je tactiek van deze dagen omgooien?
Kan wel. Tuurlijk, laten we het hopen. Maar de kans dat ze dit jaar de snelste auto hebben is maximaal 1 op 3. Dat is vrij laag want die kans hadden ze de afgelopen 5 jaar ook. En toch niet één maal gelukt.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:17 schreef mikieu het volgende:
[..]
Dit jaar kan dat niet want?
Beetje sneu, mercedes komt met een simpel foefje en ze zijn ermee alweer WDC.
Testdagen wanneer Ferrari RBR Renault Mclaren of elk ander niet MB team: Tijden zeggen niks!!!!!!
MB doet een glory run en meteen zijn ze alweer WDC..
Vorig jaar hielden ze zich heel chill, rustig, geen snelle tijden en iedereen schreef ze af.
Waarom laten zij juist nu zoveel zien? Ik denk dat ze juist bang zijn, zo radicaal je tactiek van deze dagen omgooien?
de kans dat zo'n team dat uitvindt is wel klein natuurlijk, de echte innovaties zullen van de grote 3 komenquote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:18 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Over 2021 is helemaal niets te zeggen. Als bijvoorbeeld Willims de dubbele diffuser her-uitvindt dan rijdt Max er alsnog achteraan
Dit.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:57 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Die 2 seconden is toch zo'n beetje het normale verschil tussen hard en soft?
RB draait em ook nog niet vol open. Gaat spannender worden dan menigeen denkt.
twitter:LightsOutF1Blog twitterde op vrijdag 21-02-2020 om 13:15:00 After two and a half days of #F1Testing, Mercedes still lead the lap count. Renault, Ferrari and Williams are the only teams yet to reach 300 laps. #F1 https://t.co/UwXI5PPVBq reageer retweet
Omdat tijden ook nog niks zeggen. Maar kijk eens naar de gehele flow van Mercedes, hoe stabiel die wagen ligt, hoe makkelijk ze mid run inenen een snelle tijd rijden. Hoe verschrikkelijk constant ze zijn. Dat soort signalen doen mij vermoeden dat het een Mercedes feest wordt dit jaar.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:23 schreef aesop het volgende:
[..]
Dit.
Al die conclusies die al getrokken worden en dan zelfs erbij zeggen "ik weet dat tijden niks zeggen maar..."
Ik geloof in Redbull. Enige zorg die ik heb is die DAS. Maar daarvan verwacht ik dat ie in Melbourne al niet is toegestaan.
9 maanden bedoelde ik. Dit jaar dus.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:18 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Over 2021 is helemaal niets te zeggen. Als bijvoorbeeld Willims de dubbele diffuser her-uitvindt dan rijdt Max er alsnog achteraan
het gaat mij niet zozeer om Duitsers maar meer om de hegemonie van Mercedes te stoppen, het is toch wel kut dat er nog geen enkele andere kampioen is geweest sinds de invoering van de hybrid motoren ook al ligt dat natuurlijk aan de uitdagers.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:33 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
9 maanden bedoelde ik. Dit jaar dus.
Sorry maar ik weiger neer te liggen voor Duitsers. Fight the Power en zulks.
Olav..quote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:41 schreef Slein83 het volgende:
https://mobile.twitter.co(...)or-2020-verbannen-is
De FIA, Brawn, Pirelli, de wedstrijdleiding en de stewards zitten ook in de mix.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:40 schreef Tarado het volgende:
[..]
het gaat mij niet zozeer om Duitsers maar meer om de hegemonie van Mercedes te stoppen, het is toch wel kut dat er nog geen enkele andere kampioen is geweest sinds de invoering van de hybrid motoren ook al ligt dat natuurlijk aan de uitdagers.
Ik lees het juist als 'het was voor het kalenderjaar 2020 al verboden voor 2021'quote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:43 schreef mikieu het volgende:
[..]
Olav..
Vertelde gisteren even stoer hoe het werkt, dat ze van toe-in naar geen toe gaan..
Hij geeft aan dat de teams nu allemaal tijd hebben iets dergelijks voor 2021 te ontwerpen.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 14:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik lees het juist als 'het was voor het kalenderjaar 2020 al verboden voor 2021'
Red Bull toch lekker bezig met rondjes rijden, het belangrijkste in de eerste testweek.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:28 schreef Tarado het volgende:[ afbeelding ]twitter:LightsOutF1Blog twitterde op vrijdag 21-02-2020 om 13:15:00 After two and a half days of #F1Testing, Mercedes still lead the lap count. Renault, Ferrari and Williams are the only teams yet to reach 300 laps. #F1 https://t.co/UwXI5PPVBq reageer retweet
Geloof dat Olav suggereert dat er nu (vandaag) wordt gezegd dat de FIA het niet gaat toestaan dit jaarquote:Op vrijdag 21 februari 2020 14:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik lees het juist als 'het was voor het kalenderjaar 2020 al verboden voor 2021'
twitter:Olav_Mol twitterde op vrijdag 21-02-2020 om 12:39:01 @casparterhorst Het is voor 2020 al verbannen horen we hier. Het heet DAS reageer retweet
twitter:Olav_Mol twitterde op vrijdag 21-02-2020 om 12:46:07 @casparterhorst Nee denk t niet. Rest heeft nu iig tijd im voor 2021 iets in die richting te ontwerpen/ integreren reageer retweet
Zou voor het gemiddelde wel die tweede stint er uit halen bij Max met die rode vlag erin (in ieder geval het deel na de rode vlag). Duurt toch wel een paar ronden voordat je de temperatuur van de auto weer op orde hebt.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 14:43 schreef Newone82 het volgende:
Racesim Hamilton versus Max.
Gemiddelde Hamilton 1.21.1
Max 1.21.9
https://pbs.twimg.com/med(...)mat=png&name=900x900
Crashjean?quote:
Die foto zegt meer dan welke beelden van de auto dan ook.quote:
Ze rijden de tijden die ze moeten rijden he. Is lastig vergelijking te trekken.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 14:43 schreef Newone82 het volgende:
Racesim Hamilton versus Max.
Gemiddelde Hamilton 1.21.1
Max 1.21.9
https://pbs.twimg.com/med(...)mat=png&name=900x900
twitter:NobleF1 twitterde op vrijdag 21-02-2020 om 15:17:46 Not good news for Ferrari fans. Mattia Binotto says team is on the back foot at this stage https://t.co/uUoibvgvFP reageer retweet
ieder voordeel heeft ook een nadeel, de voorbanden schijnen meer temperatuur te verliezen waardoor je minder grip hebt bij aansnijden bochten, het wordt best wel een gedoe om er echt voordeel uit te halen al zullen ze dat in de simulaties al berekend hebben.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 15:31 schreef potjecreme het volgende:
Inb4 Hamilton moet record halen en wordt geholpen.
Het gebruik ervan ziet er wel priegelig uit. Ik vraag me ook af hoe veilig het is als je het op het verkeerde moment gebruikt.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 15:42 schreef Tarado het volgende:
[..]
ieder voordeel heeft ook een nadeel, de voorbanden schijnen meer temperatuur te verliezen waardoor je minder grip hebt bij aansnijden bochten, het wordt best wel een gedoe om er echt voordeel uit te halen al zullen ze dat in de simulaties al berekend hebben.
wel extreem ja, het blijven Brittenquote:Op vrijdag 21 februari 2020 16:19 schreef Mothzor het volgende:
Ze glibberen allemaal van hun stoel bij F1TV als ze het over Mercedes/Hamilton hebben
En dan ook echt tot in het extreme
Veel zachtere banden vergeleken met Qualy Barcelona. Ze reden daar met de C3 band en de tijd van Bottas nu was op de C5.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 16:21 schreef ShaoliN het volgende:
Je kan niks met zekerheid zeggen en blablabla. Maar Mercedes ziet er wel tering sterk uit tot nu toe.
Behalve de nieuwe foefjes zijn de longruns echt snel.
En een 1:15,7 op een testdag is ook wel aardig vergeleken met Qualy afgelopen jaar.
En terecht. Knap dat ze weer WK gaan worden met gemak.👍quote:Op vrijdag 21 februari 2020 16:19 schreef Mothzor het volgende:
Ze glibberen allemaal van hun stoel bij F1TV als ze het over Mercedes/Hamilton hebben
En dan ook echt tot in het extreme
Heb je een mooie glazen bol?quote:Op vrijdag 21 februari 2020 17:23 schreef Newone82 het volgende:
[..]
En terecht. Knap dat ze weer WK gaan worden met gemak.👍
Racing Point lijkt me duidelijk het vierde team.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 19:39 schreef Starflyer het volgende:
Ferrari weet nu al dat ze niet gaan winnen in Melbourne. Ze verliezen net zoals vorig jaar te veel tijd in de langzame bochten en lijken op dit moment slechts het vierde team te zijn na Mercedes, Red Bull en Racing Point
https://www.auto-motor-un(...)rne-kein-siegerauto/
Tsja, doodsteek voor de sport in vele landen. Aan het eind van het Schumacher-tijdperk waren er ook velen afgehaakt en dit duurt nog langer.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 17:23 schreef Newone82 het volgende:
[..]
En terecht. Knap dat ze weer WK gaan worden met gemak.👍
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | Team Tijd Verschil Mercedes 66,124 0 Red Bull 66,164 0,040 Racing Point 66,443 0,278 Renault 66,738 0,296 McLaren 66,948 0,210 Alpha Tauri 67,005 0,057 Williams 67,075 0,070 Haas 67,223 0,148 Alfa Romeo 67,280 0,057 Ferrari 67,322 0,042 |
Grijpen naar houvast waar het er niet isquote:Op vrijdag 21 februari 2020 20:14 schreef Mansjester het volgende:
Toch leuk. Iedereen die beweert geen conclusies te kunnen verbinden aan testdagen,maar het vervolgens wel doet.
Je hoeft die analyses niet te kijken/luisteren natuurlijk.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 20:21 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik word er eigenlijk een beetje moe van dat tegenwoordig alles helemaal dood geanalyseerd wordt en Max na iedere sessie uitgebreid zijn verhaal moet doen bij de pers. Het is echt extreem hoe de media er tegenwoordig bovenop zit. Conclusie hier, conclusie daar, complottheorieën etc.
Vroeger zette je midden in de nacht de tv aan voor de qualifying in Melbourne en wist je bij wijze van spreken nog geeneens hoe de nieuwe Prost of Jordan eruit zag. Nu kunnen we al voorzichtig de conclusie trekken dat Mercedes weer gaat domineren en hebben we alle auto's in actie gezien. Het is allemaal wat minder boeiend, ofzo.
Dat zou ik kunnen proberen maar het is vrijwel onmogelijk om je tot aan Melbourne af te sluiten van dit hele mediacircus.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 20:23 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Je hoeft die analyses niet te kijken/luisteren natuurlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |