ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Städtebahn Sachsen, een spoorwegonderneming die een aantal diesellijnen rond de stad Dresden exploiteert, heeft donderdagochtend ineens besloten om geen treinen meer te laten rijden. Dit vanwege grote financiële problemen.
Volgens Städtebahn Sachsen ligt slecht onderhoud door DB Netze ten grondslag aan de problemen: ze zouden miljoenen euro's schade hebben geleden door o.a. bomen op het spoor, groenbeheer is de verantwoordelijkheid van DB Netze. Het is een kleine onderneming: ze hebben 15 dieseltreinstellen en 85 medewerkers.
Er was geen waarschuwing of aankondiging, zowel reizigers als de concessieverlener kregen ineens te horen dat de dienstverlening werd gestaakt. De concessieverlener is bezig om zo spoedig mogelijk een vervangend busnetwerk op te tuigen.
Wat een waardeloze zaadorganisatie is de NS ook. Als je toch godverdomme al weet dat de ic van 8:15 uitvalt vanwege "beperkingen in de materieel zet" dan laat je die van 8:06 toch heel even wachten om de aansluiting over te nemen?! Nee, ijzer schuiven is weer eens belangrijker
Op vrijdag 26 juli 2019 08:11 schreef Dr_Flash het volgende: Wat een waardeloze zaadorganisatie is de NS ook. Als je toch godverdomme al weet dat de ic van 8:15 uitvalt vanwege "beperkingen in de materieel zet" dan laat je die van 8:06 toch heel even wachten om de aansluiting over te nemen?! Nee, ijzer schuiven is weer eens belangrijker
als de trein op tijd aan moet komen is het belangrijk op tijd te vertrekken
De meeste machinisten houden zich blijkbaar niet aan dergelijke adviezen en komen gewoon twee minuten ofzo te vroeg aan als ze stipt op tijd vertrekken...
Op vrijdag 26 juli 2019 11:55 schreef ReisT het volgende: De meeste machinisten houden zich blijkbaar niet aan dergelijke adviezen en komen gewoon twee minuten ofzo te vroeg aan als ze stipt op tijd vertrekken...
ja dat is als ik naar huis ga of schaft heb
als ik bijvoorbeeld vanuit Utrecht naar Rotterdam rij met de IC kom je gepland om :55 aan en de spr naar Barendrecht gaat om :56. maar als je strak vertrekt op alexander en maximaal doorrijd kun je :53,5 al stilstaan en de trein halen ipv half uur wachten
De trein bestaat uit twee 'delen', dus een 5je is een 2+3 baks trein, een 8je een 4+4. De Jacobsdraaistellen zijn gewone loopdraaistellen, de andere draaistellen zijn bij een 8je motordraaistellen en bij een 5je is één van die draaistellen een motordraaistel en de andere ook een loopdraaistel. Er zitten dus 'halverwege' (nou ja, bij een 5je niet precies) twee reguliere draaistellen onder de trein
Wat ik ook echt haat zijn van die hoeremensen die pas gaan opstaan als de trein helemaal tot stilstand is gekomen. Zodat het instappen al begonnen is eer ze bij de deur zijn. Kutmensen.
Op vrijdag 26 juli 2019 15:01 schreef MTL het volgende: De trein bestaat uit twee 'delen', dus een 5je is een 2+3 baks trein, een 8je een 4+4. De Jacobsdraaistellen zijn gewone loopdraaistellen, de andere draaistellen zijn bij een 8je motordraaistellen en bij een 5je is één van die draaistellen een motordraaistel en de andere ook een loopdraaistel. Er zitten dus 'halverwege' (nou ja, bij een 5je niet precies) twee reguliere draaistellen onder de trein
Kent een vijfje drie aangedreven draaistellen en een achtje vier? Ik heb begrepen dat een vijfje ietsje sneller is dan een achtje.
Op vrijdag 26 juli 2019 17:54 schreef Dr_Flash het volgende: Wat ik ook echt haat zijn van die hoeremensen die pas gaan opstaan als de trein helemaal tot stilstand is gekomen. Zodat het instappen al begonnen is eer ze bij de deur zijn. Kutmensen.
Op vrijdag 26 juli 2019 17:54 schreef Dr_Flash het volgende: Wat ik ook echt haat zijn van die hoeremensen die pas gaan opstaan als de trein helemaal tot stilstand is gekomen. Zodat het instappen al begonnen is eer ze bij de deur zijn. Kutmensen.
Welke idioot gaat er lopen als de trein nog beweegt dan Stakkers
Kent een vijfje drie aangedreven draaistellen en een achtje vier? Ik heb begrepen dat een vijfje ietsje sneller is dan een achtje.
Een vijfje kan inderdaad iets sneller zijn, die heeft dus ong. 43% aangedreven assen, een achtje exact 40%. De 8jes worden ook nog eens beperkt met maximale stroomafname van 4000A: die hebben standaard ook 2 stroomafnemers op onder 1.5 kV. Als er één defect is, zal de stroomafname beperkt worden tot hetzelfde niveau als een 5je, en datzelfde geldt ook als de ontijzel/schraapmodus geactiveerd wordt (de voorste stroomafnemer staat dan wel op, maar neemt geen stroom meer af).
Overigens hebben de motoren nog wat power over: als er een motor/as niet meedoet, zullen de andere motoren gaan compenseren, waardoor je nog altijd even snel moet kunnen optrekken (even los van slechte adhesie en andere (lijnstroom)beperkingen).
[ Bericht 2% gewijzigd door MTL op 26-07-2019 19:41:45 ]
Overigens hebben de motoren nog wat power over: als er een motor/as niet meedoet, zullen de andere motoren gaan compenseren, waardoor je nog altijd even snel moet kunnen optrekken (even los van slechte adhesie en andere (lijnstroom)beperkingen).
is ook wel handig als je sneller wilt rijden dan een opgevoerde scootmobiel
Welke idioot gaat er lopen als de trein nog beweegt dan Stakkers
Gewoon zorgen dat je bij de deur staat. In dit land hebben we geen halteringen van 20 minuten waarbij je rustig op het perron een kopje koffie kunt gaan drinken of zo
Gewoon zorgen dat je bij de deur staat. In dit land hebben we geen halteringen van 20 minuten waarbij je rustig op het perron een kopje koffie kunt gaan drinken of zo
Ik bepaal zelf wel wat ik doe. Ik ben nooit bij de deur als mensen al gaan instappen maar ik blijf ook consequent zitten tot de trein stilstaat. Alsof je een half jaar nodig hebt om naar de deur te lopen, lol
Dus. Afgelopen zondag werd een Sik vanuit Haarlem per spoor met 60-65kmh maximaal over het spoor naar Roosendaal gesleept. Omdat een Sik nooit achterop een trein mag hangen, werd de Railexperts 1251 in opzending meegesleept.
En het is toch slecht gesteld met de treinen dat er ruim 30% van alleen al de VIRM-treinstellen aan de kant staat vanwege aircoproblemen de afgelopen dagen? En dit gaat dus nog veel vaker gebeuren, dat een groot deel van het materieel uitvalt als het buiten weer eens warmer is..
Op vrijdag 26 juli 2019 22:16 schreef derLudolf het volgende: Waarom mag een Sik nooit achterop dan? Is het in opzending niet gewoon een wagon?
Een sik heeft geen luchtrem. Daardoor gaat ie dus onberemd mee in een trein, en de laatste wagen mag nooit een onberemde zijn. Mocht de koppeling breken dan kun je je voorstellen wat er gebeurt als dat niet direct opgemerkt wordt.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Een sik heeft geen luchtrem. Daardoor gaat ie dus onberemd mee in een trein, en de laatste wagen mag nooit een onberemde zijn. Mocht de koppeling breken dan kun je je voorstellen wat er gebeurt als dat niet direct opgemerkt wordt.
Op vrijdag 26 juli 2019 21:56 schreef greavy het volgende: En het is toch slecht gesteld met de treinen dat er ruim 30% van alleen al de VIRM-treinstellen aan de kant staat vanwege aircoproblemen de afgelopen dagen? En dit gaat dus nog veel vaker gebeuren, dat een groot deel van het materieel uitvalt als het buiten weer eens warmer is..
Het is warmer geweest dan ooit en daar gaan dingen dus een beetje stuk van. En ja, daar gaan ze heus wel naar kijken en lessen uit trekken.
Bij onze school in Deventer is het datacentrum uitgezet. Toen we dat ding bouwden stonden er twee chillers op de begroting maar daarvan is er één weggestreept want "het wordt nooit zo warm in Nederland en van die ¤15.000 kan je ook een server kopen"...
Door beperking van de materieelinzet vandaag 'verplicht' in een sprinter zonder plee gezeten van rotterdam naar amsterdam ... ik had geen zin om de toeslag voor de IC direct te betalen, maar volgende keer denk ik wel twee keer na Wat was ik blij toen ik op Amsterdam naar de plee kon
De spr Rotterdam - Amsterdam doet er welgeteld 5 minuten langer over dan de ic Rotterdam - Amsterdam via Haarlem. Het is dus een prima alternatief afgezien van het ontbreken van een toilet (alsof je daar voor je plezier op gaat zitten )
Op zaterdag 27 juli 2019 19:36 schreef Eix het volgende: Vind het ook maar matig dat er geen ic rijdt via die route over Gouda.
lastige is dat Rotterdam - Woerden en Bijmer ArenA - Amsterdam Centraal ramvol treinen zitten waardoor er nauwelijks nog treinen bij passen op die trajecten
https://www.ns.nl/reispla(...)sttime=1564251156713 Ik had de sprinter van 14:25 uur. Er reed verder bijna niets anders, behalve een ic direct of een thalys. Ik had twee minuten later ook een ic + sprinter kunnen nemen idd. Maar als het niet nodig is, stap ik liever niet over, gedoe
Op zondag 28 juli 2019 15:58 schreef Dr_Flash het volgende: Geen bestuurderscabine ook zo te zien, mogen de passagiers zelf opknappen. Oh en de balkons zijn 1e klas, de rest niet
Op vrijdag 26 juli 2019 21:53 schreef greavy het volgende: Dus. Afgelopen zondag werd een Sik vanuit Haarlem per spoor met 60-65kmh maximaal over het spoor naar Roosendaal gesleept. Omdat een Sik nooit achterop een trein mag hangen, werd de Railexperts 1251 in opzending meegesleept.
[ afbeelding ] Vanaf het parkeerdek Rotterdam Alexandrium woonmall
De trein ging op Rotterdam Centraal aan de kant, dus naar Rotterdam Zuid gereden
Huh? Ik dacht dat de elocs op snelheid altijd de achterste pantograaf gebruikten en de voorste lieten zakken?
niet altijd. Kan zijn dat er een panto stuk is en dat ze daarom de voorste gebruiken. Daarnaast is bij het vervoer van auto's het gebruik van de voorste panto verplicht, dit om schade te voorkomen.
verplicht niet, een advies wel. Net als bij ketelwagens met gevaarlijke stoffen, huifdoekwagens enz. Dit om vonkvorming bij de stroomafnemer dat over kan spatten naar de wagens te voorkomen. Bij dubbeltractie eloks zie je het meestal ook: Dit is dan vaak weer benoemd om de stroomafname zover mogelijk bij elkaar vandaan te halen. Geen idee of het echt uitmaakt, maar toch.
Men kan gewoon kiezen voor welke pantograaf omhoog moet. Bij het moderne spul op de stuurtafel al dacht ik, bij het oude spul waarschijnlijk wat ingewikkelder.
Op zondag 28 juli 2019 21:27 schreef greavy het volgende: verplicht niet, een advies wel. Net als bij ketelwagens met gevaarlijke stoffen, huifdoekwagens enz. Dit om vonkvorming bij de stroomafnemer dat over kan spatten naar de wagens te voorkomen. Bij dubbeltractie eloks zie je het meestal ook: Dit is dan vaak weer benoemd om de stroomafname zover mogelijk bij elkaar vandaan te halen. Geen idee of het echt uitmaakt, maar toch.
Men kan gewoon kiezen voor welke pantograaf omhoog moet. Bij het moderne spul op de stuurtafel al dacht ik, bij het oude spul waarschijnlijk wat ingewikkelder.
Dat zou betekenen dat de machinist van zijn plek af moet om een panto te laten zakken?
Bij dubbeltractie eloks zie je het meestal ook: Dit is dan vaak weer benoemd om de stroomafname zover mogelijk bij elkaar vandaan te halen. Geen idee of het echt uitmaakt, maar toch.
Dit heeft eerder te maken met de opdruk van de bovenleiding.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik dacht dat NS al ver was met het vervangenn of ombouwen van de oude dubbeldekkers. Maar ik tref er nu eentje waar nog rode bankjes in zitten. Wel een stuk comfortabeler dan die groene planken.
Vanaf vandaag in dienst aan de andere kant van de plas: de Stadler FLIRT UK voor Greater Anglia. Het is een elektrische trein met een powerpack (dieselmotoren) in het midden. Een drietje heeft drie dieselmotoren, een viertje heeft er vier.
Het contrast kan niet groter zijn: een gloednieuwe moderne trein onder armseinen in Lowestoft. Vooralsnog dan, Network Rail is bezig om de lijn te moderniseren. De klassieke beveiliging gaat het veld ruimen: de nieuwe seinen zijn al geplaatst, maar afgedekt met vuilniszakken.
Op maandag 29 juli 2019 17:33 schreef Fixers het volgende: Ik dacht dat NS al ver was met het vervangenn of ombouwen van de oude dubbeldekkers. Maar ik tref er nu eentje waar nog rode bankjes in zitten. Wel een stuk comfortabeler dan die groene planken.
DDM. Rijdt alleen nog in de spits-IC's Haarlem-Alkmaar en Amsterdam-Enkhuizen dacht ik.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Die hokken werden 20 jaar geleden al ge/misbruikt als voetbaltrein. Still going strong.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op maandag 29 juli 2019 17:40 schreef James1988 het volgende: Vanaf vandaag in dienst aan de andere kant van de plas: de Stadler FLIRT UK voor Greater Anglia. Het is een elektrische trein met een powerpack (dieselmotoren) in het midden. Een drietje heeft drie dieselmotoren, een viertje heeft er vier.
Het contrast kan niet groter zijn: een gloednieuwe moderne trein onder armseinen in Lowestoft. Vooralsnog dan, Network Rail is bezig om de lijn te moderniseren. De klassieke beveiliging gaat het veld ruimen: de nieuwe seinen zijn al geplaatst, maar afgedekt met vuilniszakken.
Zal wel zo'n beetje het laatste armseinenreservaat ter wereld zijn? Of is dat heel naïef gedacht van mij?
Zal wel zo'n beetje het laatste armseinenreservaat ter wereld zijn? Of is dat heel naïef gedacht van mij?
In Duitsland stikt het van de armseinen op de wat rustigere lijnen. Daar zijn ook nog heel veel mechanische seinhuizen.
Net als in Engeland trouwens. Ze zijn daar wel bezig met moderniseren, maar die planning is al meerdere keren aangepast. De mechanische seinen en seinhuizen in bijvoorbeeld Worcester en Shrewsbury staan nu ergens in 2040 op de planning voor vervanging
zakken niet volgens mij, maar bij ouder mat kan het omzetten alleen als je stil staat
Nee hoor. De eerdere locs vertrokken met 2 pantograven omhoog en boven de 40 km/h lieten ze de voorste dan zakken. Inderdaad ivm opstuwing van de bovenleiding.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
Nee hoor. De eerdere locs vertrokken met 2 pantograven omhoog en boven de 40 km/h lieten ze de voorste dan zakken. Inderdaad ivm opstuwing van de bovenleiding.
point taken.
Bij treinstellen zoals ICM kan het iig niet zomaar
Afgelopen week heb ik in Frankrijk nog een mechanisch sein gezien. Dat was wel op een lijn die verder van lichseinen voorzien is.
Een Keperbaken kan je ook nog op de PON-lijn tegenkomen. Ze staan nog in de regelgeving. Het gebruik is echter sterk afgeraden door de OVV. Nieuw worden ze niet geplaatst en in de praktijk waren ze sowieso maar op weinig plekken te vinden. Olst-Zwolle krijgt overigens linkerspoorbeveiliging. Daarmee verdwijnen de keperbakens en de borden "VS".
Volgens mij staan er nog een paar op Maliebaan - Blauwkapel?
Als je vanuit Venlo vertrekt richting oosten kom je er ook nog eentje tegen. Ik weet alleen niet zeker of die aan de lijn naar Kaltenkirchen staat of richting Tegelen.
Vandaag was de lancering van LNER's Azuma-treinen voor de route Londen - Edinburgh. De eerste Azuma's in reizigersdienst gaan daar a.s. donderdag rijden, vandaag was de presentatie voor de pers.
Om dit evenement wat luister bij te zetten is stoomlocomotief 'Mallard', die het record 'snelste stoomloc ter wereld' op z'n naam heeft staan met 126 mph (203 km/u), uit het National Railway Museum gehaald en in York op het station gezet:
Een stukje verderop in Doncaster stond de Flying Scotsman, die twee records op z'n naam heeft, te wachten:
Zondag was er een flinke ontsporing van een goederentrein tussen Cheb en Plzen (Tsjechië). De trein zou driemaal zo snel hebben gereden als toegestaan. Spectaculair filmpje:
https://nos.nl/l/2295774 Prorail wil alle stations compleet rookvrij maken. FNV vindt dat roken een recht van werknemers is, hallooo gaat het goed daar??
Voor de verandering ben ik het deze keer wel met FNV eens, maar ongetwijfeld om andere redenen. Nu al zijn er helaas nog altijd mensen die gewoon in de cabine roken. Als er straks op de perrons helemaal niet meer gerookt mag worden, dan ben ik bang dat straks veel cabines weer naar rook gaan stinken. Nee dank je
Ein offenbar psychisch verwirrter Mann auf den Gleisen hat einen Polizeieinsatz zwischen Saalfeld und Probstzella (Saalfeld-Rudolstadt) ausgelöst. Der 32-Jährige lief am Dienstag vor einen herannahenden Zug, dessen Lokführer nur dank einer Schnellbremsung eine Kollision verhinderte, wie die Polizei mitteilte.
Für einen besseren Überblick öffnete der Lokführer anschließend die Wagentür, woraufhin der Mann in den Zug stieg - und begann, die Toilette zu putzen, so die Polizei.
Beamte nahmen den 32-Jährigen in Gewahrsam. Der Mann habe psychische Probleme, sein Zustand sei labil, sagte ein Sprecher der Polizei. Ein Arzt habe eine Einweisung des Mannes in eine Psychiatrie jedoch abgelehnt.
Die Polizei ermittelt nun wegen des gefährlichen Eingriffs in den Bahnverkehr, Körperverletzung und Hausfriedensbruch. Die Bahnstrecke musste kurze Zeit beidseitig gesperrt werden. Der Zugführer wurde leicht an der Hand verletzt. Die 20 Reisende im Zug blieben unverletzt, auch der Zug nahm keinen Schaden.
Dan ben je wel redelijk de weg kwijt ja
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op woensdag 31 juli 2019 11:10 schreef MTL het volgende: Voor de verandering ben ik het deze keer wel met FNV eens, maar ongetwijfeld om andere redenen. Nu al zijn er helaas nog altijd mensen die gewoon in de cabine roken. Als er straks op de perrons helemaal niet meer gerookt mag worden, dan ben ik bang dat straks veel cabines weer naar rook gaan stinken. Nee dank je
Dat probleem moet je niet bij de reizigers op het perron neerleggen maar bij NS en de schoften zelf.
Op woensdag 31 juli 2019 11:10 schreef MTL het volgende: Voor de verandering ben ik het deze keer wel met FNV eens, maar ongetwijfeld om andere redenen. Nu al zijn er helaas nog altijd mensen die gewoon in de cabine roken. Als er straks op de perrons helemaal niet meer gerookt mag worden, dan ben ik bang dat straks veel cabines weer naar rook gaan stinken. Nee dank je
Rookmelder in de cabine die meteen een seintje naar vlootmanagement stuurt: "rook in cabine 2 van treinstel 1234"
Op woensdag 31 juli 2019 11:10 schreef MTL het volgende: Voor de verandering ben ik het deze keer wel met FNV eens, maar ongetwijfeld om andere redenen. Nu al zijn er helaas nog altijd mensen die gewoon in de cabine roken. Als er straks op de perrons helemaal niet meer gerookt mag worden, dan ben ik bang dat straks veel cabines weer naar rook gaan stinken. Nee dank je
Kan ik de trein laten staan want ik heb immers recht op een rookvrije werkplek
Op woensdag 31 juli 2019 00:20 schreef dennistd het volgende: Zondag was er een flinke ontsporing van een goederentrein tussen Cheb en Plzen (Tsjechië). De trein zou driemaal zo snel hebben gereden als toegestaan. Spectaculair filmpje:
Ik kan me dat stuk nog herinneren van toen ik een dikke maand geleden naar Plzen ben geweest. Ze hebben aldaar ze het talud tijdelijk omgelegd zodat ze op het 'normale' tracé een brug over een nieuwe weg kunnen bouwen, maar het resultaat is dat er nu tijdelijk een behoorlijke knik in het spoor zit. Ik neem aan dat die ontsporing dus in die knik is gebeurd en de (tijdelijke) snelheidsbeperking is overschreden door de machinist.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2019 16:34:05 ]
Was hier al bekend dat er extra ICng besteld is om mee naar België te rijden?
quote:
Update 25 juli 2019
Het ICNG contract met Alstom biedt naast de reeds bestelde treinen voor gebruik binnen Nederland de mogelijkheid om Intercitytreinen te bestellen die geschikt zijn om door te rijden naar België. NS gaf begin 2017 Alstom opdracht voor de ontwikkeling en bouw van twee van deze treinen.
NS heeft in 2019 aanvullend 18 intercitytreinen met deze optie besteld. Door nu een serie te bestellen zijn vanaf 2025, wanneer de rijtuigen van IC direct en de Intercity Brussel het einde van hun levensduur bereiken, 20 nieuwe intercity’s beschikbaar die naast inzet op het binnenlands spoor ook naar Brussel kunnen rijden. Deze intercity’s zijn door het ministerie van Intrastructuur en Waterstaat opgenomen in de Redelijke Regeling.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende: IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
Man aangehouden in Tilburg na vernielen ruit in trein
TILBURG - Een 32-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats is woensdagavond aangehouden aan het Clarissenhof in Tilburg, nadat hij een ruit van de trein had vernield. De man was onder invloed van drugs. Ties Cleven 01-08-19, 10:50 Bron: BD
Agenten kregen rond 20.00 uur een melding over de man. Kort daarop kwam een tweede melding binnen. Men had de vermoedelijke dader met bebloede handen zien lopen.
Toen agenten ter plaatse kwamen, zagen zij een man die voldeed aan het signalement. Hij had verwondingen aan zijn arm. Op basis hiervan besloten de agenten hem aan te houden. ,,De man is meegenomen naar het bureau voor verhoor en verder onderzoek.”
Hoe gaan ze dat regelen met de nmbs?? De belgen zullen er niet happig op zijn om de icng over te kopen en als ns het volledige materiaal gaat verzorgen dan sla je een gat in de verdeelsleutel.
Waarom moet het materieel over beide vervoerders verdeeld zijn?? Een groot gat is het niet, de treinen zijn nu ook al voor het grootste deel van NS, de NMBS levert alleen de helft van de locomotieven. Ik denk dat de Belgen het wel best zouden vinden als NS al het materieel gaat verzorgen.
Natuurlijk wel de al 20 jaar dooronwikkelde, inmiddels volwassen, op Neerlands leest geschoeide, onfeilbare versie van de OVC, maar dat spreekt voor zich.
Op donderdag 1 augustus 2019 12:55 schreef ReisT het volgende: Waarom moet het materieel over beide vervoerders verdeeld zijn?? Een groot gat is het niet, de treinen zijn nu ook al voor het grootste deel van NS, de NMBS levert alleen de helft van de locomotieven. Ik denk dat de Belgen het wel best zouden vinden als NS al het materieel gaat verzorgen.
Omdat de afspraak gebasseerd is op het principe dat zowel de kosten als winst eerlijk verdeeld worden, ns compenseert de nmbs ook voor de dure rijpaden. Voor het fyra debacle maakte de ns winst op de benelux en nmbs op dezelfde trein verlies, door de compensatie is dat gelijk getrokken.
Over Arriva gesproken. Bij de buren van Somda las ik dat Arriva twee werkloze Brengstellen gehuurd heeft voor Arnhem-Winterswijk. Dat speelt een GTW 2/6 en 2/8 vrij die op hun beurt verkassen naar Leeuwarden om daar waarschijnlijk naar Harlingen Haven te gaan pendelen. Dit ivm de revisie van de noordelijke GTW's. Meerdere stellen bevinden zich inmiddels in het buitenland.
Op donderdag 1 augustus 2019 14:50 schreef WcPot het volgende: En nu wij het toch over België hebben hoe gaat het inmiddels met de Multicourante Flirt treinstellen. Er staan er nu weer een aantal in Zwolle.
Ik kwam ze vorige week tijdens een nachtdienst tegen toen ze testritten aan het doen waren tussen Zwolle en Dronten. Drie stellen gekoppeld, bezig met tractie en remtesten. Die krengen trokken de volledige bovenleiding leeg, maar ik moet toegeven dat ik met mijn drie gekoppelde SNG's ook goed meehielp Bovenleidingsspanning kwam tot 1100V, toen vond ik het wel goed, dus nam ik maar wat tractie terug
Ik kwam ze vorige week tijdens een nachtdienst tegen toen ze testritten aan het doen waren tussen Zwolle en Dronten. Drie stellen gekoppeld, bezig met tractie en remtesten. Die krengen trokken de volledige bovenleiding leeg, maar ik moet toegeven dat ik met mijn drie gekoppelde SNG's ook goed meehielp Bovenleidingsspanning kwam tot 1100V, toen vond ik het wel goed, dus nam ik maar wat tractie terug
Kan dit niet te maken hebben met de wet van vermogen van James Watt. Vanaf het moment dat het maximale vermogen bereikt is, wat de onderstations kunnen leveren, daalt het voltage bij een stijgende stroomsterkte P = U x I
P is vermogen in Watt U is voltage I is amperage
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Misschien een raar voorbeeld. Als je een tuinslang hebt met één sproeier. Of dezelfde slang met twee sproeiers komt er minder water(druk) uit per sproeier. Als je veel treinen dicht bij elkaar hebt is het stroom verbruik hoog. Dus in mijn voorbeeld minder water/stroom per trein. En daarom zakt de spanning.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
De P van een onderstation heeft een max, als deze is bereikt en de verbruikers gaan meer ampères trekken (dat is dus wat er gebeurd met tractie geven), dan moet de spanning wel dalen.
Werken 1200's en mat64 niet met enorme weerstanden? Ze nemen altijd de maximale hoeveelheid ampères, intern wordt besloten hoeveel stroom er naar de motoren gaat en hoeveel door weerstanden.
Die schokken die je bij een mat64 voelt is als er weer een weerstand uit de schakeling wordt gegooid. Omdat ze altijd veel stroom trekken waren mat64's zo geschikt voor het verwijderen van ijs van bovenleidingen.
Op vrijdag 2 augustus 2019 19:16 schreef derLudolf het volgende: Werken 1200's en mat64 niet met enorme weerstanden? Ze nemen altijd de maximale hoeveelheid ampères, intern wordt besloten hoeveel stroom er naar de motoren gaat en hoeveel door weerstanden.
Die schokken die je bij een mat64 voelt is als er weer een weerstand uit de schakeling wordt gegooid. Omdat ze altijd veel stroom trekken waren mat64's zo geschikt voor het verwijderen van ijs van bovenleidingen.
De P van een onderstation heeft een max, als deze is bereikt en de verbruikers gaan meer ampères trekken (dat is dus wat er gebeurd met tractie geven), dan moet de spanning wel dalen.
Ehm, nee.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 2 augustus 2019 19:16 schreef derLudolf het volgende: Werken 1200's en mat64 niet met enorme weerstanden? Ze nemen altijd de maximale hoeveelheid ampères, intern wordt besloten hoeveel stroom er naar de motoren gaat en hoeveel door weerstanden.
Nee, een langzaam draaiende gelijkstroommotor gedraagt zich als een kortsluiting, daarom moet je er weerstanden voor zetten om te voorkomen dat de stroom oploopt. Als de motor sneller draait, daalt de stroom, maar daarmee ook het koppel. Dus haal je een deel van de weerstanden weg, loopt de stroom weer op, is er weer koppel, draait de motor weer harder, moet je weer meer weerstanden afschakelen, etc. Tot je zonder weerstanden draait, dan kun je het veld nog gaan verzwakken en zo. Mooi hè!
quote:
Die schokken die je bij een mat64 voelt is als er weer een weerstand uit de schakeling wordt gegooid. Omdat ze altijd veel stroom trekken waren mat64's zo geschikt voor het verwijderen van ijs van bovenleidingen.
Heeft er meer mee te maken dat de oude meuk wat beter tegen het geknetter kan, nieuwer materieel raakt daarvan in de stress door alle elektronische regelingen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Kan dit niet te maken hebben met de wet van vermogen van James Watt. Vanaf het moment dat het maximale vermogen bereikt is, wat de onderstations kunnen leveren, daalt het voltage bij een stijgende stroomsterkte P = U x I
P is vermogen in Watt U is voltage I is amperage
Het heeft te maken met de wet van Ohm. James Watt bedacht de stoommachine, Georg Ohm speelde wat met elektriciteit.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Wet van Ohm: I = U * R (George Ohm) Wet van het Vermogen: P = U * I (James Watt)
quote:
Op verschillende manieren kan het vermogen P (power) berekend worden. Het vermogen wordt in Watt uitgedrukt. De verschillende formules zijn gebaseerd op spanning en weerstand of spanning en stroom. Het vermogen dat een energie verbruiker in een gesloten circuit vraagt is afhankelijk van de weerstand van het apparaat/component. Door een lamp van 60 Watt stroomt dan ook meer stroom dan door een lamp van 25 Watt (lagere weerstand).
Wie was James Watt James watt is op 19 januari 1736 geboren in Schotland en stierf op 25 augustus 1819. De schotse ingenieur is bekent geworden door het uitvinden van de modernere stroommachine en het kopieerapparaat. Zijn naam is verbonden aan de wet van het vermogen. Hij legde het verband tussen spanning, stroom en weerstand. zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/James_Watt
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
toch heb ik het idee dat er twee dingen door elkaar gehaald worden. het ging bij de vraag van fles om het dalen van het voltage als de stroomsterkte zeer hoog is. bijvoorbeeld bij lange treinen dicht bij elkaar.
Spanningsval is bij mijn weten de weerstand over een electrische geleider, bijvoorbeeld bovenleiding, en niet zozeer het verlies van spanning bij een hogere stroomsterkte. maar 't is weekend, ik reken alles goed.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Heeft er meer mee te maken dat de oude meuk wat beter tegen het geknetter kan, nieuwer materieel raakt daarvan in de stress door alle elektronische regelingen.
Dat ook ja, maar dacht dat ze door het hoge vermogen ook extra effectief waren
@DAT andere. Ik bedoelde eigenlijk ook steeds een weerstand uit de schakeling halen ipv een er bij in doen.
Op vrijdag 2 augustus 2019 21:07 schreef Duvel het volgende: Wel grappig, ook andere types vermogen worden in Watt uitgedrukt, als je maar een bepaalde hoeveelheid Joules per seconde kunt verstouwen.
En het vermogen dat een onderstation kan leveren weer in (k)VA waarschijnlijk. Maar dat maakt het voor de gemiddelde lezer nog onduidelijker.
Op vrijdag 2 augustus 2019 22:16 schreef spectrumanalyser het volgende: toch heb ik het idee dat er twee dingen door elkaar gehaald worden. het ging bij de vraag van fles om het dalen van het voltage als de stroomsterkte zeer hoog is. bijvoorbeeld bij lange treinen dicht bij elkaar.
Spanningsval is bij mijn weten de weerstand over een electrische geleider, bijvoorbeeld bovenleiding, en niet zozeer het verlies van spanning bij een hogere stroomsterkte. maar 't is weekend, ik reken alles goed.
Het is gebaseerd op hetzelfde effect, namelijk spanningsverlies aan de stroomafnemer door stroom. U = I * R. Als twee treinen dicht bij elkaar rijden is I heel groot en R relatief klein, als één trein op grote afstand van een onderstation rijdt is I kleiner en R juist groter. Het effect is het spanningsverlies U.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Wiener Linien, het bedrijf dat het OV in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen exploiteert, heeft de band Minisex ingehuurd om hun jaren-80 pop-hit "Ich fahre mit dem Auto" in een nieuw jasje te steken:
Vandaag met een PESA Link in de RE17 van Warburg naar Kassel-Wilhelmshöhe gereisd. Ik kan me wel voorstellen dat DB er 'maar' 73 van de ruim 400 in het raamcontract heeft afgenomen, op zich is het comfort niet onaardig maar het is wel een behoorlijke rammelbak. Vooral wanneer de airco aan sloeg maakte de trein een flink kabaal, al had ik de indruk dat het met de koeling wel goed zat
Op zondag 4 augustus 2019 20:37 schreef Dr_Flash het volgende: Awesome dingen man. Twee maanden geleden nog mee van Dortmund naar Lüdenscheid gereden. Niks mis mee
Alleen tussen Lüdenscheid-Brügge en Lüdenscheid was het ding niet helemaal in zijn sas
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Voor de Franken-Thüringen-Express waarvan vandaag de nieuwe aanbesteding is gestart zijn de materieeleisen wel interessant. De treinen rijden grotendeels "klassiek" maar er is ook een treindienst over de nieuwe hogesnelheidslijn Bamberg - Erfurt. Gevraagd wordt 190 km/h snel materieel voor de HSL en 160 km/h voor de overige trajecten. Dit moet makkelijk te combineren en splitsen zijn én onderling (dus langzaam en snel) koppelbaar. Voor de NBS moet het materieel bovendien drukdicht zijn en voorzien zijn van ETCS. Gezien de geëiste zitplaatscapaciteit liggen dubbeldekkers voor de hand. Ben benieuwd waarmee de vervoerders zullen gaan inschrijven.
Officieel heet het netwerk overigens Franken - Südthüringen. Franken-Thüringen-Express (FTX) is de merknaam van de DB. Die rijdt hier nu en zet op de HSL gewone dubbeldekkers in die zijn ingeklemd tussen van Railpool gehuurde Vectrons, wel met Vmax 160 km/h. Een andere optie is er niet vanwege de ETCS.
Er staat echt 190 km/h in het bestek. Misschien omdat dit ook de maximumsnelheid is van de Skoda-dubbeldekkers voor de München-Nürnberg-Express (zelfde opdrachtgever) en ze dit materieel niet op voorhand willen uitsluiten (al voldoet dit weer niet aan de eis voor snel splitsen en combineren, want het zijn getrokken rijtuigen). Maar het is een minimumeis hè. Inschrijven met 200 km/h snel materieel mag vast ook.
Enkeldeks lijkt mij vrijwel uitgesloten, want de geëiste capaciteit komt nergens onder de 360 zitplaatsen 2e klas. Stadler zou kunnen, maar Bombardier heeft ook de Twindexx voor 200 km/h en ik heb gelezen dat zelfs de Desiro HC voor die snelheid leverbaar is.
Een vervolgorder op een eerdere bestelling waarvan nu slechts 1 trein gebouwd is.
Er zijn al een paar stellen klaar, die worden nu getest. Daarnaast rijdt hetzelfde model (wel met iets andere specificaties) al in Italië, de "Pop" van Trenitalia.
quote:
in 2017 zijn er 79 besteld en vandaag nog eens 18.
Niet vandaag, op 25 juli.
Dit is er tot nu toe besteld: 49x ICNG-V 30x ICNG-VIII 20x ICNG-B-VIII
Er is nog een kans dat daar een ICNG-D bijkomt, voor diensten Eindhoven - Aken of Eindhoven - Keulen.
Er zijn al een paar stellen klaar, die worden nu getest. Daarnaast rijdt hetzelfde model (wel met iets andere specificaties) al in Italië, de "Pop" van Trenitalia. [..]
Dankjewel.
De "Pop" van TrenItalia lijkt wel in twee uitvoeringen op de baan te rijden. In het wit, en grijsgeel-roodblauw.
Die witte bestickering ziet eruit als iets tijdelijks, vermoedelijk om de laag eronder te beschermen. Zie bijvoorbeeld ook de ramen die vrijwel allemaal bedekt zijn.
Dat is niet heel bijzonder, NS is daar vaak snel mee. Het is dan ook niet echt een vervolgbestelling, maar een invulling van een bestaande optie. Het was altijd al de bedoeling dat er uiteindelijk veel meer stellen komen dan die eerste 79 stuks.
Dat kaartje wat we tijdens het rondje hebben gekocht, hoe heet die? Kun je daarmee in Münster komen?
Met beide kaartjes kun je in Münster komen vanaf Enschede
Maar het kaartje dat Fles gekocht had (9Uhr Tagesticket Westfalentarif) is de goedkoopste. Dat is alleen maar geldig in het tariefgebied Westfalen, wil je daarbuiten reizen heb je een NRW Schönertagticket nodig.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Railpromo B.V. en daarmee ook de Dinnertrain die de komende maanden nog afwisselend door Nederland zou rijden zijn failliet gegaan:
quote:
Bij vonnis van de Rechtbank Limburg, locatie Roermond, d.d. 6 augustus 2019 zijn in staat van faillissement verklaard de besloten vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid Railpromo B.V., Railpromo Fleet Services B.V. en Lucatu B.V. met benoeming van mr. S.J.O. de Vries tot rechter-commissaris en aanstelling van mr. Maurice Winkels tot curator.
De curator gaat nog kijken of de geplande ritten uitgevoerd gaan worden, maar op Somda werd al gesproken over kapotte airco's in de rijtuigen waarvan het repareren langer zou duren.
Op woensdag 7 augustus 2019 12:20 schreef boriq het volgende: Railpromo B.V. en daarmee ook de Dinnertrain die de komende maanden nog afwisselend door Nederland zou rijden zijn failliet gegaan: [..]
De curator gaat nog kijken of de geplande ritten uitgevoerd gaan worden, maar op Somda werd al gesproken over kapotte airco's in de rijtuigen waarvan het repareren langer zou duren.
Hoorde van een collega die ook voor hun reed dat hij via de media op de hoogte is gesteld van het faillissement. Schijnbaar hebben ze hun eigen personeel niet eens ingelicht
Bij Groningen moet je even om de fietsenstalling en het lelijke peerd heen kijken.
Lelijke stations? Amsterdam Amstel (die perronoverkapping), Amsterdam Sloterdijk, Lelylaan of Rai. Keuze genoeg eigenlijk. Zijn nog tig andere op te noemen
Bij Groningen moet je even om de fietsenstalling en het lelijke peerd heen kijken.
Lelijke stations? Amsterdam Amstel (die perronoverkapping), Amsterdam Sloterdijk, Lelylaan of Rai. Keuze genoeg eigenlijk. Zijn nog tig andere op te noemen
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Zeg, sinds wanneer wordt er reclame uitgezonden op de RailTV-schermen op stations? Ik stond gisteren in Breda even naar dat scherm te kijken en in 3 minuten tijd had ik reclame gezien voor zowel de Staatsloterij als de Postcodeloterij.
Op vrijdag 9 augustus 2019 14:20 schreef James1988 het volgende: Zeg, sinds wanneer wordt er reclame uitgezonden op de RailTV-schermen op stations? Ik stond gisteren in Breda even naar dat scherm te kijken en in 3 minuten tijd had ik reclame gezien voor zowel de Staatsloterij als de Postcodeloterij.
Reis nu een paar dagen rond in Kuala Lumpur en bij alle ticketautomaten is de pay by card functie ‘kapot’ of doet het in ieder geval niet. 90% van de automaten heeft vervolgens ook geen cash acceptance dus allemaal in de rij bij de kassa.. zucht en ze werken hier al sinds eind 2017 aan een komuter line waardoor dienst ernstig verstoord, zeer hinderlijk.
Ik hoop dat er vanochtend vroeg niet te veel mensen naar Berlijn wilden. En voor die mensen hoop ik dat die van 2 uur later wèl op een perronspoor binnen kwam
Op dinsdag 13 augustus 2019 18:30 schreef Dr_Flash het volgende: Ik hoop dat er vanochtend vroeg niet te veel mensen naar Berlijn wilden. En voor die mensen hoop ik dat die van 2 uur later wèl op een perronspoor binnen kwam
mevr. Bork is nog terug onderweg van de Earli in Aken maar had een vraag. Zijn er nog meer trajecten waarop een grote stad in het buitenland is te bereiken met een OV-chipkaart (Businesskaart)? Ik kwam niet verder dan Leer wat niet echt groot te noemen is en de brug daar naar toe is nog jaren stuk, dus ik typte: nee. Klopt dit nog? Ik ben niet zo actief meer op treinengebied
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Je hebt gelijk, alleen Leer en Aken zijn te bereiken met een OV-chipkaart/Nederlands binnenlands vervoerbewijs. Bij alle andere grensovergangen zijn Duitse/Belgische producten* wel geldig tot in Nederland.
* NRW-ticket: Enschede, Arnhem, Venlo. NDS-ticket: Hengelo. NDS-plus-Groningen ticket: Groningen. Go Pass 1 en 'binnenlands tariefgamma NMBS': Roosendaal en Maastricht.
Op woensdag 14 augustus 2019 20:45 schreef James1988 het volgende: Je hebt gelijk, alleen Leer en Aken zijn te bereiken met een OV-chipkaart/Nederlands binnenlands vervoerbewijs. Bij alle andere grensovergangen zijn Duitse/Belgische producten* wel geldig tot in Nederland.
* NRW-ticket: Enschede, Arnhem, Venlo. NDS-ticket: Hengelo. NDS-plus-Groningen ticket: Groningen. Go Pass 1 en 'binnenlands tariefgamma NMBS': Roosendaal en Maastricht.
thx James, dan valt het dus wel mee met mijn parate overgangskennis
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op vrijdag 16 augustus 2019 08:20 schreef Bitlord het volgende: Tellen bussen mee? Met lijn 19 kan je vanuit Breda en Hulst met de OV-chipkaart naar Antwerpen.
Er stond trajecten, telt dus wel imho maar niet voor mevr. Bork .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op vrijdag 16 augustus 2019 08:20 schreef Bitlord het volgende: Tellen bussen mee? Met lijn 19 kan je vanuit Breda en Hulst met de OV-chipkaart naar Antwerpen.
Op die manier is er ook nog de bus naar Aken & vanuit nijmegen via Kleve naar Emmerich waar je per OVchip kunt.
Veel meer treinreizigers dan verwacht, spoor in 2027 zo goed als vol Het aantal reizigers op het spoor groeit veel harder dan verwacht. Uit de laatste cijfers van de NS blijkt dat het aantal reizigerskilometers op het spoor in het afgelopen half jaar is gegroeid met 4,6 procent, veel meer dan de maximaal 1,9 procent waarop gerekend was.
De groei gaat zo hard, dat de NS vreest dat het vanaf 2027 de dienstregeling nauwelijks nog kan uitbreiden en treinen op de drukste trajecten niet meer kan verlengen. Dat is drie jaar eerder dan spoorbeheerder ProRail had verwacht.
Veel meer treinreizigers dan verwacht, spoor in 2027 zo goed als vol Het aantal reizigers op het spoor groeit veel harder dan verwacht. Uit de laatste cijfers van de NS blijkt dat het aantal reizigerskilometers op het spoor in het afgelopen half jaar is gegroeid met 4,6 procent, veel meer dan de maximaal 1,9 procent waarop gerekend was. De groei gaat zo hard, dat de NS vreest dat het vanaf 2027 de dienstregeling nauwelijks nog kan uitbreiden en treinen op de drukste trajecten niet meer kan verlengen. Dat is drie jaar eerder dan spoorbeheerder ProRail had verwacht.
Ik hoorde het zojuist op de radio, nou ben benieuwd wanneer ze de spoorlijn Utrecht - Breda weer van stal halen .
[ Bericht 3% gewijzigd door bork op 16-08-2019 17:40:02 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Veel meer treinreizigers dan verwacht, spoor in 2027 zo goed als vol Het aantal reizigers op het spoor groeit veel harder dan verwacht. Uit de laatste cijfers van de NS blijkt dat het aantal reizigerskilometers op het spoor in het afgelopen half jaar is gegroeid met 4,6 procent, veel meer dan de maximaal 1,9 procent waarop gerekend was.
De groei gaat zo hard, dat de NS vreest dat het vanaf 2027 de dienstregeling nauwelijks nog kan uitbreiden en treinen op de drukste trajecten niet meer kan verlengen. Dat is drie jaar eerder dan spoorbeheerder ProRail had verwacht.
Zolang nog niet alle treinen op maximale lengte rijden (en perrons verlengd zijn) zie ik geen problemen....
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Zolang nog niet alle treinen op maximale lengte rijden (en perrons verlengd zijn) zie ik geen problemen....
Nou ja, er zijn nu natuurlijk al wel plannen gemaakt om de periode van nu tot 2030 te overbruggen. Denk bijvoorbeeld aan inframaatregelen en de bestelling van nieuw materieel.
Als nu ineens blijkt dat de groei sneller gaat dan verwacht, en dat die maatregelen al tegen 2027 nodig zijn, dan zorgt dat wel voor wat paniek lijkt me.
De vraag is of dit een eenmalige uitschieter is of dat deze lijn doorzet.
Er zijn bijvoorbeeld wijzigingen geweest aan de regels voor bijtelling van nieuwe leaseauto's, waardoor er misschien meer mensen hebben besloten om eens wat vaker de trein te pakken.
Zolang nog niet alle treinen op maximale lengte rijden (en perrons verlengd zijn) zie ik geen problemen....
Het gaat juist om de drukste punten waar men met frequentieverhogingen en lange dubbeldekstreinen niet meer uit kan over een x aantal jaren zoals ook James zegt. Een trein van 8 bakken in Enschede heeft daar niets mee van doen. Ze geven aan dat het ook voornamelijk om treinen rondom Schiphol, Leiden en Rotterdam gaat. Juist daar gaan ook meer treinen rijden de komende jaren.
Er zijn bijvoorbeeld wijzigingen geweest aan de regels voor bijtelling van nieuwe leaseauto's, waardoor er misschien meer mensen hebben besloten om eens wat vaker de trein te pakken.
De bijtelling is al veel vaker veranderd en het wegvallen van de goedkoopste 14% categorie speelt ook al jaren. Alleen liepen dit jaar de laatste nog tegen dat tarief afgesloten contracten af.
En als je de bijtelling eenmaal betaalt, maakt het ook niet meer uit of je 10 of 30 dagen per jaar rijdt. Dus dan zou je verwachten dat er ook een daling in het aantal leaseauto's tegenover de stijging in treinreizigers staat. Of een toename van het aantal mensen met een "verklaring geen privégebruik". Geen idee wat daar de statistieken van zijn overigens.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Het gaat juist om de drukste punten waar men met frequentieverhogingen en lange dubbeldekstreinen niet meer uit kan over een x aantal jaren zoals ook James zegt. Een trein van 8 bakken in Enschede heeft daar niets mee van doen. Ze geven aan dat het ook voornamelijk om treinen rondom Schiphol, Leiden en Rotterdam gaat. Juist daar gaan ook meer treinen rijden de komende jaren.
Met de metroachtige frequenties van PHS en relatief korte reistijden is hetimo een logische ontwikkeling dat ook bij de ICs de balkons uitgebreid worden waardoor de capaciteit stijgt door meer staanplaatsen.
In de hyperspits heb je zo voldoende capaciteit zonder weer voor miljarden aan beton te spenderen met eindeloze buitendienststellingen. De meeste staande reizigers dan kunnen de rest van de dag alsnog zitten op school of werk.
In de niet-piekuren kun je net als nu altijd zitten want dan is er altijd plek zat.
Dat zou inderdaad best logisch zijn. Ik reis zelf dagelijks van Utrecht naar Schiphol, en alleen tussen Utrecht en Bijlmer Arena moet ik af en toe staan. Dat betekent dat als je iedereen een zitplaats wil geven, je op dat stuk je capaciteit gaat afstemmen terwijl er op Bijlmer Arena - Schiphol altijd voldoende zitplaatsen zijn. Geen idee hoe dat voor Utrecht zit trouwens, maar zijn vast meer van dit soort voorbeelden.
De bijtelling is al veel vaker veranderd en het wegvallen van de goedkoopste 14% categorie speelt ook al jaren. Alleen liepen dit jaar de laatste nog tegen dat tarief afgesloten contracten af.
En als je de bijtelling eenmaal betaalt, maakt het ook niet meer uit of je 10 of 30 dagen per jaar rijdt. Dus dan zou je verwachten dat er ook een daling in het aantal leaseauto's tegenover de stijging in treinreizigers staat. Of een toename van het aantal mensen met een "verklaring geen privégebruik". Geen idee wat daar de statistieken van zijn overigens.
Er spelen heel veel factoren, waarvan dit er mogelijk 1 is. Maar de totale vervoersvraag neemt toe, daardoor nemen ook files toe. Daarmee jaag je mensen weer de trein in, waardoor het verhoudingsgewijs misschien wel drukker wordt. Als ik naar mijn eigen situatie kijk is dat in ieder geval wel de afweging, want OV duurt wel +-15 minuten langer zonder file
Zo, afgelopen weekend was ik met Govervrouw naar London (en Oxford). Dat was weer uitermate relaxt. Vanzelfsprekend hebben we de trein gepakt, vanaf Goverhuis (Den Haag) stapten we in Rotterdam CS op de internationale trein.
Op de heenweg hadden we als aanbevolen trip de IC-direct en dan de Eurostar met een overstap van 3 kwartier. Dat zou genoeg moeten zijn, toch? Nou, niet dus. De IC-direct had een vertraging van 5 minuten en daar kwam in Rotterdam nog 10 minuten bij. En op tracé van het Breda-Brussel-Boemeltje wordt dat dus eerder meer dan minder.
Om het nog wat erger te maken kregen we te maken met een ‘persoonlijk ongeval’ in de buurt van Mechelen. Ik dacht gelijk dat dat twee uur extra zou kosten, maar in België gaat men kennelijk anders om met dergelijke situaties: we reden stapvoets langs de plaats van het incident en zagen (op een naastgelegen spoor) her en der afdekkleden liggen, net als de resten van een rugzak. De brandweer was al klaar met het werk, die stonden na te praten naast het spoor. Al met al heeft dit toch wel impact, zelfs op reizigers als wij...
Afijn, de overstap hebben we dus niet gehaald, omdat we niet meer konden inchecken (we zagen de trein nog staan toen we uit de IC-direct stapten, maar mochten niet meer doorlopen). Dus twee uur vertraging aan de broek. Of dat kwam door het persoonlijk ongeval weet ik niet, we werden tussen Antwerpen en Brssel namelijk nog ingehaald door een Thalys (die best wel hard reed). Veel maakt het niet uit, gelukkig werden we wel gratis omgeboekt naar de volgende Eurostar.
Aangekomen in London hebben we ons natuurlijk prima vermaakt. Een dag later zijn we vanaf London Paddington met een highspeed train naar Oxford gegaan (een mooie donkergroene hoge snelheidstrein van de GWR). Prima trein en prima verbinding was dat!
De terugreis was trouwens een rechtstreekse Eurostar naar Amsterdam (waarbij wij uitstapten in Rotterdam). Uitermate relaxte verbinding is dat met alleen een stop in Brussel-Zuid. Die trein gaan we vaker nemen .
En verder? London is altijd een aanrader (zeker met de huidige wisselkoersen). Oxford ook, helemaal als het niet zo slecht weer is…
[ Bericht 1% gewijzigd door Goverman op 19-08-2019 12:09:23 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Vreemd, de aansluiting tussen IC-direct en Eurostar is normaal gesproken minder dan drie kwartier, dan zou het advies de trein van een uur eerder moeten zijn. Of de Thalys die je onderweg voorbij zag komen.
Kunnen het proberen met een PESA Gama, is een loc die sterk lijkt op de PESA Link die voor o.a. DB rijdt. Is zover ik weet overigens niet zo bijster betrouwbaar gebleken, en er zijn dus ook niet veel exemplaren van verkocht.
[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 19-08-2019 14:01:38 ]
Op maandag 19 augustus 2019 13:41 schreef ReisT het volgende: Vreemd, de aansluiting tussen IC-direct en Eurostar is normaal gesproken minder dan drie kwartier, dan zou het advies de trein van een uur eerder moeten zijn. Of de Thalys die je onderweg voorbij zag komen.
Voor Londen - Hull hangt het af van de route die je neemt: - Voor de rechtstreekse treinen van Hull Trains is het mogelijk om een zitplaats te reserveren - Als je reist met LNER en Northern (overstap in Doncaster) kun je alleen voor het LNER-deel van de reis (Londen - Doncaster) een zitplaats reserveren.
Het is in het VK niet mogelijk om online een zitplaatsreservering te kopen, dat kan alleen bij een loket.
Zitplaatsreserveringen zijn niet verplicht, je kunt gewoon instappen en gaan zitten op een stoel die niet gereserveerd is (herkenbaar aan een papieren label of een elektronisch display). Ook heeft elke trein een rijtuig met stoelen die niet gereserveerd kunnen worden.
Op maandag 19 augustus 2019 14:27 schreef James1988 het volgende: Voor Londen - Hull hangt het af van de route die je neemt: - Voor de rechtstreekse treinen van Hull Trains is het mogelijk om een zitplaats te reserveren - Als je reist met LNER en Northern (overstap in Doncaster) kun je alleen voor het LNER-deel van de reis (Londen - Doncaster) een zitplaats reserveren.
Het is in het VK niet mogelijk om online een zitplaatsreservering te kopen, dat kan alleen bij een loket.
Zitplaatsreserveringen zijn niet verplicht, je kunt gewoon instappen en gaan zitten op een stoel die niet gereserveerd is (herkenbaar aan een papieren label of een elektronisch display). Ook heeft elke trein een rijtuig met stoelen die niet gereserveerd kunnen worden.
Op maandag 19 augustus 2019 14:27 schreef James1988 het volgende: Het is in het VK niet mogelijk om online een zitplaatsreservering te kopen, dat kan alleen bij een loket.
Gelukkig kan je tegenwoordig vaak gewoon via Facebook of Twitter je reserveringen regelen. Ik heb voor mijn vakantie deze zomer op die manier al mijn reserveringen bij elkaar kunnen scharrelen
In Haarlem is brand geweest in een SGM, mogelijk brandstichting en ook in een SNG is brand gesticht in Haarlem. Een tweede pyromaan daar? De eerste zit namelijk nog in de bak.
Als ik dit artikel in de Volkskrant goed interpreteer zijn er plannen om op de Cartesiusweg in Utrecht een extra laag opstelsporen te bouwen, omdat de opstelruimte nogal schaars is
Op dinsdag 20 augustus 2019 20:51 schreef Peterselieman het volgende: Als ik dit artikel in de Volkskrant goed interpreteer zijn er plannen om op de Cartesiusweg in Utrecht een extra laag opstelsporen te bouwen, omdat de opstelruimte nogal schaars is
Stapelsporen, creatief bedacht! Ik ben benieuwd naar de plannen en zal er graag financiering voor regelen (indien uitvoerbaar, betaalbaar en inpasbaar natuurlijk)
Groeten vanaf Bahnhof Meppen. Zo de IC 2005 richting Koblenz pakken.
Stikstofdepositie geldt vooral in en nabij Natura 2000 gebieden met stikstofgevoelige (3 km wordt vaak als grens gebruikt, maar soms ook meer). Het zou kunnen zijn dat delen van de Nieuwe Hollandse Waterlinie die status hebben, maar verder denk ik dat het wel meevalt in het specifieke geval van Utrecht Cartesiusweg.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Er schijnen klachten over de zichtbaarheid te zijn. Nu vind ik de zichtbaarheid niet ideaal maar zeker niet slecht. Er hangt alleen wel een kermis aan andere afleidende spullenboel omheen zoals een portaal over de snelweg met matrixborden en een groot bord. De seinen vallen daardoor wat minder op.
Ja, het is wel zo dat de seinen door die borden op de weg later zichtbaar zijn, maar dat hoort wat mij betreft ook wel gewoon bij de wegbekendheid. Daarnaast zijn de seinen, ondanks de borden, ruim van te voren zichtbaar. Er zijn wel enkele STS passages geweest omdat machinisten te veel in een verwachtingspatroon zaten ("ik krijg altijd Geel 8, dus nu ook", terwijl het stiekem gewoon Geel was).
Heb je geen foto ter illustratie? Enige seinnummer die ik uit mijn hoofd ken is die die vanaf het rangeerterrein op de eigen standplaats de hoofdbaan opdraait
Heb je geen foto ter illustratie? Enige seinnummer die ik uit mijn hoofd ken is die die vanaf het rangeerterrein op de eigen standplaats de hoofdbaan opdraait
ik gok zomaar dat het om de seinen gaat komende vanaf Schiphol die de wissels richting Lelylaan afdekken.
En wat MTL al zegt je hoort als mcn te weten dat ze “achter” de routeborden van de snelweg hangen en dus kun je op dat routebord focust verschijnt het sein ruim van tevoren.
Is ook 1 van de dingen waar ik de puppy’s op wijs als ze komen wegleren
Yes! Er loopt een aantal projecten in de buurt en in de wandelgangen ving ik het een en ander op. Ik had het vanmiddag al even op een cabinevideo bekeken. In de praktijk vallen seinen eigenlijk altijd meer op dan in zo'n video maar het kan nooit kwaad de ervaringsdeskundigen te bevragen.
Op woensdag 21 augustus 2019 21:53 schreef Mr_Klaasje het volgende: Yes! Er loopt een aantal projecten in de buurt en in de wandelgangen ving ik het een en ander op. Ik had het vanmiddag al even op een cabinevideo bekeken. In de praktijk vallen seinen eigenlijk altijd meer op dan in zo'n video maar het kan nooit kwaad de ervaringsdeskundigen te bevragen.
Wederom over seinen gesproken, kan je je nog herinneren dat me een tijdje geleden was opgevallen dat bij de seinen van Utrecht richting Amsterdam bij geel + een knipperende 4 na een bepaalde tijd dit knipperende cijfer uit ging? Jij was er heilig van overtuigd dat dit niet kon, neuroot dat ik ben heb ik nog ff gekeken (ik kan het vanuit huis zien ). Ik ben er ondertussen 100% zeker van dat het stopt rond zonsondergang, dus het is niet elke dag dezelfde tijd. Daarnaast is het op alle seinen die ik kan zien zo (4).
Enige verklaring die ik kom bedenken was i.v.m. omwonenden langs het spoor die gek werden van het geknipper (die lampen zijn best fel), maar geen idee of dat het echt is
Kut zooi. De S2 van 10:27 en 10:47 hebben blijkbaar niet dezelfde bestemming Wou van Dortmund naar Essen Zollverein Nord maar gaat niet verder dan Recklinghausen.
Serieuze fik hier trouwens
[ Bericht 10% gewijzigd door derLudolf op 22-08-2019 11:37:35 ]
Wederom over seinen gesproken, kan je je nog herinneren dat me een tijdje geleden was opgevallen dat bij de seinen van Utrecht richting Amsterdam bij geel + een knipperende 4 na een bepaalde tijd dit knipperende cijfer uit ging? Jij was er heilig van overtuigd dat dit niet kon, neuroot dat ik ben heb ik nog ff gekeken (ik kan het vanuit huis zien ). Ik ben er ondertussen 100% zeker van dat het stopt rond zonsondergang, dus het is niet elke dag dezelfde tijd. Daarnaast is het op alle seinen die ik kan zien zo (4).
Enige verklaring die ik kom bedenken was i.v.m. omwonenden langs het spoor die gek werden van het geknipper (die lampen zijn best fel), maar geen idee of dat het echt is
Als het sein van geel naar groen gaat, gaan de knipperende cijfers ook uit. Bedoel je dat toevallig? En het kan natuurlijk ook zo zijn dat 's avonds doordat er minder treinen rijden, het rood of groen omdat bij het instellen van een rijweg er geen trein is, dan zie je 's avonds geen knipperende cijfers.
Nope. Er staan daar twee P-seinen, waarvan er (zonder ingestelde rijweg) een geel toont, en die daarvoor geel + knipperende 4. Echter vanaf zonsondergang stopt de knipperende 4, en zie je (zonder ingestelde rijweg) twee gele seinen achter elkaar.
Als er twee treinen kort achter elkaar rijden zie je op de andere seinen daar achter ook wel eens een getal knipperen, echter na zonsondergang niet meer (en dus ook twee keer geel achter elkaar).
Het gebeurt wel eens dat de vier ineens stopt met knipperen; andere keren is er ondertussen en rijweg ingesteld, trein voorbij, en als die twee P-seinen op geel staan knippert de vier niet meer. Dus het lijkt wel echt tijdsgebonden te zijn.
Opvallend is het in ieder geval, ben benieuwd wat de reden er achter is.
Dat kan je vrij goed zien. Zodra er een trein naar Amsterdam vertrekt springen alle seinen die ik kan zien op groen (tenzij er een trein voor rijdt uiteraard) en is er een rijweg ingesteld. Anders staan alle seinen op rood behalve die twee P-seinen dus.
Voor een P-sein is het helemaal niet relevant of er wel of niet een rijweg is, aangezien het getoonde beeld altijd afhankelijk is van het volgende sein.
Op donderdag 22 augustus 2019 14:47 schreef DeaDLocK2K het volgende: Voor een P-sein is het helemaal niet relevant of er wel of niet een rijweg is, aangezien het getoonde beeld altijd afhankelijk is van het volgende sein.
Correct, alleen met ingestelde rijweg springen de seinen erachter op groen en in dit geval het P-sein dus ook, en knippert de 4 sowieso niet meer.
Wat Dennis hier boven zegt klopt ook, maar dat is niet van toepassing hier
Gokje: de seinen worden dan op de nachtstand gezet. Daarbij verdwijnt niet het cijfer uit de cijferbak, maar wordt de lichtintensiteit naar de laagste stand gezet en is deze alleen nog vanaf het spoor goed te zien. Zodra je buiten de goede kijkhoek valt, lijkt het net alsof de cijferbak uit staat.
Op donderdag 22 augustus 2019 20:07 schreef derLudolf het volgende: Naast Flixbus bestaat er ook Flixtrain tegenwoordig? Mengeling van rijtuigen in Flixtrain, DB en PKP kleuren.
Op donderdag 22 augustus 2019 20:07 schreef derLudolf het volgende: Naast Flixbus bestaat er ook Flixtrain tegenwoordig? Mengeling van rijtuigen in Flixtrain, DB en PKP kleuren.
Ergens vind ik het maar een beetje een treurige vertoning, zo'n zooitje bij elkaar geraapte rijtuigen uit de jaren 70/80. Zeker als daarnaast dan een ICE4 staat.
Nou snap ik het wel, nieuw rollend materieel is immers duur. Maar de indruk die je op je reizigers wil maken is ook belangrijk, dat beseften de oprichters van MTR Express in Zweden zich maar al te goed. Die hebben gekeken naar tweedehands materieel maar waren van mening dat dat niet goed genoeg was, daarom hebben ze uiteindelijk FLIRTs gekocht.
Ik vraag me af hoeveel reguliere reizigers FlixTrain heeft. HKX en Locomore moesten niet voor niets stoppen...
Ergens vind ik het maar een beetje een treurige vertoning, zo'n zooitje bij elkaar geraapte rijtuigen uit de jaren 70/80. Zeker als daarnaast dan een ICE4 staat.
En er voor stond een splinternieuwe Siemens loc. Dat dan weer wel.
Zie dat de reis Dortmund-Berlijn bijvoorbeeld 4:41 resp. 3:30 kost voor Flixtrain resp. ICE.
Heb ¤29,90 betaald. Dan moet zo'n oud ding zonder airco gratis zijn wil je liever met Flixtrain.