quote:PAUL GROVE: 737 MAX-MOTOREN
Veel is er al geschreven naar aanleiding van de twee crashes, onlangs met de Boeing 737 MAX. Ik wil daar nog wat aan toevoegen.
Boeing had een zeer goede naam bij piloten omdat je als piloot altijd het laatste woord had. Altijd kon je de computer of automatische piloot overrulen of uitschakelen wanneer je het niet eens was met wat de automatische piloot deed, of de programmeur had bedacht.
Helaas heeft Boeing dat beleid verlaten.
Zonder de piloten daarvan op de hoogte te stellen werd er een automatisch systeem ingebouwd wat de neus omlaag stuurde wanneer de invalshoek, althans volgens de computer, te groot werd.
Had dat niet anders gekund?
In plaats van te interveniëren met het hoogteroer tijdens de besturing door de piloten, had men er ook voor kunnen kiezen om het werkelijke probleem aan te pakken.
De grotere motoren werden anders geplaatst waardoor er een draaimoment ontstond rond de horizontale dwars-as van het vliegtuig, tijdens vol vermogen.
Waar voor gekozen had kunnen worden is om de motoren tijdens de start en landing een aantal graden aan de voorkant te laten zakken, technisch gezien heel goed mogelijk. Financieel gezien een stuk goedkoper dan de tientallen miljarden die ze nu kwijt zijn aan aansprakelijkheid en directe en indirecte schade.
Wanneer Boeing had gekozen voor deze variatie in motorophanging, was er meer mogelijk geweest.
Vliegtuigen hebben tijdens de vlucht een steeds wisselende invalshoek. Dit is afhankelijk van snelheid, van het gewicht, van de buitentemperatuur en de vlieghoogte. Dat geeft ook een steeds andere invalshoek, niet alleen van de vleugel, maar helaas ook van de motoren. Dat is onwenselijk, de luchtstroom komt met een steeds andere hoek de motoren binnen. De door de motoren versnelde lucht en uitlaatgassen verlaten onder een steeds andere hoek de motoren.
Dat kost brandstof.
Wanneer je de motoren tijdens de start en landing kan aanpassen kan je dat tijdens de kruisvlucht natuurlijk ook. Op deze manier kan je tijdens de gehele vlucht een meest optimale stand van de motoren handhaven. Computertechnisch, maar ook mechanisch geen enkel probleem… Het grote voordeel is dat je daarmee brandstof kan besparen.
Misschien een leuk idee voor universiteiten om daar wat berekeningen op los te laten.
Paul Grove
pgrove@reismedia.nl
Ja, zou ook voor levend verbranden kiezen als de andere keuze vergoeding mislopen was!quote:Op maandag 6 mei 2019 18:27 schreef Carlos93 het volgende:
Ik snap het aan de ene kant ook nog wel, dat mensen hun koffertjes en dergelijke meenemen. Want zo'n maatschappij zal niet snel over de brug komen met een vergoeding, en gaat je persoonlijk ongetwijfeld ook nog geld kosten. (Denkend aan paspoorten en dergelijke)
quote:Boeing 787-10
Op 29 juni 2019 landt onze 1e Boeing 787-10 op Amsterdam Airport Schiphol. Dat is precies 100 dagen voor onze 100e verjaardag. De -10 is het 2e type ‘Dreamliner’ dat we toevoegen aan onze vloot. Deze Boeing is een verlengde versie van de 787-9 en heeft dan ook meer zitcapaciteit. In de komende jaren, voegen we 8 Boeing 787-10’s toe aan de KLM-vloot. Heeft u een vlucht geboekt naar Kilimanjaro, Dar es Salaam, Dubai of Delhi? Misschien vliegt u dan wel met onze nieuwste aanwinst, afhankelijk van het seizoen. Ook deze Dreamliners worden voorzien van namen van bloemen.
Wat is eigenlijk de reden dat klm nooit een first class heeft?! Ik vlieg nu standaard Met Emirates e.a. en nooit klm gevlogen (behalve In eu)omdat business zo krap lijkt bij hen. Maar wat is de reden? Is er te weinig animo voor? Het soort vliegtuig?quote:Op dinsdag 7 mei 2019 00:14 schreef Iemand91 het volgende:
KLM heeft de 787-10 online gezet inclusief seatmap:
[..]
[ afbeelding ]
In Tarbes is de ontmanteling van de eerste A380's in volle gang:
[ afbeelding ]
Geen idee. Helemaal als je ze vergelijkt met BA:quote:Op dinsdag 7 mei 2019 06:27 schreef RipCity het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk de reden dat klm nooit een first class heeft?! Ik vlieg nu standaard Met Emirates e.a. en nooit klm gevlogen (behalve In eu)omdat business zo krap lijkt bij hen. Maar is de reden? Is er te weinig animo voor? Het soort vliegtuig?
Denk te weinig animo. Lufthansa biedt het volgens mij ook niet op alle vluchten aan.quote:Op dinsdag 7 mei 2019 06:27 schreef RipCity het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk de reden dat klm nooit een first class heeft?! Ik vlieg nu standaard Met Emirates e.a. en nooit klm gevlogen (behalve In eu)omdat business zo krap lijkt bij hen. Maar wat is de reden? Is er te weinig animo voor? Het soort vliegtuig?
Je kunt het anno 2019 die vraag betere andersom stellen; waarom wél First Class (F) ?quote:Op dinsdag 7 mei 2019 06:27 schreef RipCity het volgende:
Wat is eigenlijk de reden dat klm nooit een first class heeft?! Ik vlieg nu standaard Met Emirates e.a. en nooit klm gevlogen (behalve In eu)omdat business zo krap lijkt bij hen. Maar wat is de reden? Is er te weinig animo voor? Het soort vliegtuig?
Veel technische problemenquote:Op dinsdag 7 mei 2019 19:34 schreef J.B. het volgende:
Waarom is Brussels Airlines eigenlijk opgehouden met het vliegen met de Soechoj Superjet? Zorgen omtrent de veiligheid of gewoonweg kosten?
Niet aan beginnen dus.quote:Op dinsdag 7 mei 2019 19:42 schreef OEM het volgende:
[..]
Veel technische problemen
Weinig plekken in Europa waar ze gekwalificeerd zijn om aan een SSJ te sleutelen
Geen/weinig reserve-onderdelen beschikbaar
Dat soort dingen.
Tja, zo wordt het nooit wat natuurlijkquote:
Het aantal bedrijven dat hun personeel business class laat vliegen is waarschijnlijk behoorlijk afgenomen na 9/11 en de kredietcrisis. Laat staan First Class.quote:
Ik zie de relatie tussen mensen bussiness class laten vliegen en 11 september niet?quote:Op dinsdag 7 mei 2019 19:48 schreef OEM het volgende:
[..]
Het aantal bedrijven dat hun personeel business class laat vliegen is waarschijnlijk behoorlijk afgenomen na 9/11 en de kredietcrisis. Laat staan First Class.
Lion Air?quote:Op maandag 6 mei 2019 16:09 schreef Fer het volgende:
Als een maatschappij afgelopen 20 jaar, 11 crashes heeft gehad. Zou je dan instappen voor een vlucht van 1u?
Ik denk dat ik zulke mensen gewoon aan de kant beuk hoor als ze in het gangpad staan om hun koffer te pakkenquote:Op maandag 6 mei 2019 08:39 schreef shiznuts het volgende:
Ja, zo was ik eens in een hotel toen het brandalarm afging. Tuurlijk denk je normaalgesproken 'ah, zal wel een drill zijn', maar kort voor middernacht koos ik m'n eieren voor m'n geld en haastte m'n kamer uit, stond in m'n sokken in de lobby, had zelfs m'n smartphone vergeten. Was zo'n beetje de enige die het serieus had genomen en vroeg me af wat nu de deal was. Bleek iemand een strijkijzer te hebben gebruikt en meteen weer opgeborgen te hebben met het koord om het strijkijzer gewikkeld wat even later tot rook en het afgaan van 't alarm leidde. Maar er zal een echte woekerende brand zijn geweest... dan wil ik niet met een vuurzee voor m'n deur zitten en als enige optie hebben om door een ruit te springen van weet ik veel hoe hoog... begrijp niet dat je dan of denkt 'zal wel niks zijn' of 'nou ja, eerst ff zorgen dat al m'n spulletjes in veiligheid zijn gebracht'.
Mensen hebben echt hun prioriteiten wrong. Dat ze aanboord nu announcements moeten dan dat in het geval van een evacuatie dat je al je spullen aan boord dient te laten is eigenlijk van de zotten. En dat gaat toch 't ene oor in - 't andere uit, if überhaupt. Mensen die evacueren met een koffer, mogen ze gelijk apart nemen, koffers op een hoop gooien en in de fik steken en die lui zelf een maandje in de cel gooien. Misschien krijgen ze dan hun prioriteiten een beetje in 't gelid.
__
Meer coverage en video: http://avherald.com/h?article=4c78f3e6&opt=0
Dan maar gewoon geen overhead lockers meerquote:Op woensdag 8 mei 2019 11:10 schreef shiznuts het volgende:
Of een nieuwe policy in 't leven roepen waarbij voor starten en landen de cabin crew de headracks op een druk van een knop vergrendelt. Et voilá.
En dan dat lui natuurlijk een minuut lang in 't gangpad staan en proberen om 't headrack open te krijgen. Of het systeem 't laat afweten of een rugzakriempje ofzo zit zo klem dat een headrack niet meer van 't slot wil... en daar nu net in de lucht een laptopaccu besluit een thermal runaway te doen. Mja, misschien ook niet dé oplossing.
Happening met (langdurige) negatieve impact op economie.quote:Op dinsdag 7 mei 2019 21:00 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik zie de relatie tussen mensen bussiness class laten vliegen en 11 september niet?
Acht stuks... geen spoor van het gerucht dat er zes extra 787's en geen A350's komen. Zou sterk zijn als dat zes 789's werden.quote:
Als je kijkt wat er nu in bestelling is door de AF Group, lijkt het er wel op dat dat wel zo is.quote:Op donderdag 9 mei 2019 22:23 schreef inkjet het volgende:
[..]
Acht stuks... geen spoor van het gerucht dat er zes extra 787's en geen A350's komen. Zou sterk zijn als dat zes 789's werden.
Hadden ze vroeger wel. Niet genoeg animo voor.quote:Op dinsdag 7 mei 2019 06:27 schreef RipCity het volgende:
Wat is eigenlijk de reden dat klm nooit een first class heeft?!
Er wordt op beide banen tegelijk geland, parallel aan elkaar.quote:Op maandag 13 mei 2019 11:07 schreef Black-Hole het volgende:
Nu de wind weer uit het noorden waait vliegen er hier (Gouda) weer veel vliegtuigen laag over richting Schiphol. Wat me opviel is dat er best wat verschil zit tussen de vlieghoogte van de vliegtuigen. Het lijkt erop dat grotere vliegtuigen lager overvliegen dan de wat kleinere varianten.
Heeft dat ermee te maken dat de grotere minder snel kunnen dalen en ze daardoor al lager komen aanvliegen of heeft dat een heel andere reden?
Als leek kan ik het gedeeltelijk volgen maar de twee parallelle aanvliegroutes waren inderdaad duidelijk zichtbaar. Desondanks zag ik ook dat er tussen die twee aanvliegroutes verschil zat qua vlieghoogte maar de linker (wester) route was al sowieso lager dan de rechter.quote:Op maandag 13 mei 2019 11:27 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Er wordt op beide banen tegelijk geland, parallel aan elkaar.
Bij een baan houden ze het verkeer op 3000 ft bij het oppakken van het verlengde van de baan, en bij de andere op 2000. Zo voorkom je dat er direct een probleem ontstaat als een van de vliegtuigen het verlengde van de baan niet netjes oppakt maar er doorheen schiet.
Ook zou het anders problemen op kunnen leveren met TCAS, het systeem dat ervoor zorgt dat vliegtuigen niet botsen. Dat ziet namelijk de vliegtuigen op elkaar afvliegen, niet wetende dat hij op het laatst nog weg gaat draaien. Dit ondervang je door op verschillende hoogtes te vliegen.
Ja dat kan hoor, vaak wordt een vliegtuig naar een hoogte geklaard en kan de piloot zelf bepalen hoe snel hij daalt etc. Er kan dus verschil tussen vliegtuigen zitten wat dat betreftquote:Op maandag 13 mei 2019 11:38 schreef Black-Hole het volgende:
[..]
Als leek kan ik het gedeeltelijk volgen maar de twee parallelle aanvliegroutes waren inderdaad duidelijk zichtbaar. Desondanks zag ik ook dat er tussen die twee aanvliegroutes verschil zat qua vlieghoogte maar de linker (wester) route was al sowieso lager dan de rechter.
Was overigens een prachtig gezicht om ze zo over te zien vliegen.
quote:Combination of two Quebec-based travel leaders to benefit all stakeholders; Control of Transat A.T. Inc. to remain in Quebec
- Purchase of all outstanding Transat A.T. Inc. shares at $13 per share, subject to confirmatory due diligence, regulatory and shareholder approvals and final documentation.
- Combination of two respected Quebec-based aviation and travel brands to create Montreal-based global leader in leisure, tourism and travel distribution offering Canadians choices to more destinations and promoting two-way tourism.
- Made-in-Quebec solution to maintain high-quality head office jobs and key functions in Montreal as well as provide a platform for future growth and employment.
MONTREAL, May 16, 2019 /CNW Telbec/ - Air Canada announced today that it has entered into an exclusive agreement with Transat A.T. Inc. (Transat) regarding the proposed purchase by Air Canada of all issued and outstanding shares of Transat and its combination with Air Canada. The proposed transaction, valued at approximately $520 million or $13.00 per share of Transat (on a fully-diluted basis), will create a Montreal-based global travel services company in leisure, tourism and travel distribution operating across Canada and internationally. Air Canada has all the necessary funding required to complete the transaction which is accordingly not subject to financing conditions.
(...)
Als ik 't goed zie een gevalletje dittum: https://www.boldmethod.co(...)f-porpoise-landings/quote:Op woensdag 15 mei 2019 05:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ik had nog niet gezien hoe hard hij neerkomt (bij 30 seconden). Vraag me af wat die gasten aan het doen waren. Ze komen ook heel hard binnen.
Dit vind ik toch apart. Je wijkt dus uit naar de Azoren. Volgens Flightradar ben je er al bijna en dan blijkt dat die persoon is overleden. Zie hier onderstaande link van die vlucht op Flightradar. Dan maak je dus de keus om nog 5 uur door te vliegen naar Curacao met een dood persoon in de cabine. Wat gebeurt er dan met zo'n persoon? Blijft dat tussen de rest van de passagiers nog een aantal uren in de stoel zitten? Ik ben echt niet bang om personen te zien die overleden zijn maar ik zou het toch best apart en ongemakkelijk vinden als er een persoon naast, voor of achter mij zou zitten dat overleden is.quote:Vrouw overlijdt aan boord van KLM-vlucht
Een jonge vrouw is woensdagmiddag aan boord van een KLM-vlucht overleden. Dit meldt de Curaçaose nieuwssite Curaçao.nu.
Vlucht KL 755 was onderweg van Amsterdam naar Quito in Ecuador, toen de vrouw onderweg onwel werd. Besloten werd om uit te wijken naar de Azoren. Toen de vrouw na reanimatie herstelde, besloot men om door te vliegen en een tussenlanding op Curaçao te maken, aldus het medium.
In tussentijd verslechterde de medische toestand van de vrouw en voordat het toestel de luchthaven van Willemstad bereikte overleed zij. De piloot besloot om alsnog op Curaçao te landen om het lichaam van boord te halen.
De bemanning van de Boeing 777-200 mocht niet meer verder vliegen, omdat zij het maximaal aantal werkuren bereikt hadden en diende verplicht rust te nemen. De passagiers zijn op het Caribische eiland van boord gegaan en ondergebracht in hotels.
De passagiers zullen vandaag om 11:00 uur (lokale tijd) alsnog naar Quito gevlogen worden.
Reactie KLM
“Aan boord van vlucht KL755 die op 15 mei van Schiphol is vertrokken met bestemming Quito en Guyaquil werd een passagier onwel. Na overleg met artsen en KLM besloot de captain uit te wijken naar de Azoren. Toen vastgesteld werd dat de passagier helaas al overleden was, is in overleg besloten naar Curaçao door te vliegen en daar een noodzakelijke tankstop te maken. Het lichaam is daar overgedragen aan de autoriteiten. De passagiers zijn in hotels ondergebracht. De vlucht werd op 16 mei om 17 uur Nederlandse tijd hervat”, aldus een woordvoerder van KLM aan deze website.
Dat soort keuzes worden gemaakt aan de hand van aantal factoren, een daarvan is waar je tot die tijd het lijk laat. Grote kans dat er een stoelrij vrij was, of wat mensen verplaatst, zodat het lijk op een achterste rij terecht kon.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 23:27 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Dit vind ik toch apart. Je wijkt dus uit naar de Azoren. Volgens Flightradar ben je er al bijna en dan blijkt dat die persoon is overleden. Zie hier onderstaande link van die vlucht op Flightradar. Dan maak je dus de keus om nog 5 uur door te vliegen naar Curacao met een dood persoon in de cabine. Wat gebeurt er dan met zo'n persoon? Blijft dat tussen de rest van de passagiers nog een aantal uren in de stoel zitten? Ik ben echt niet bang om personen te zien die overleden zijn maar ik zou het toch best apart en ongemakkelijk vinden als er een persoon naast, voor of achter mij zou zitten dat overleden is.
https://www.flightradar24.com/data/flights/kl755#208493f3
Tsja, toch blijf ik het vreemd vinden. Grote kans dat de rij ervoor bezet blijft en dat de stewardessen gewoon verder gaan met uitserveren van eten en drinken....quote:Op vrijdag 17 mei 2019 23:34 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat soort keuzes worden gemaakt aan de hand van aantal factoren, een daarvan is waar je tot die tijd het lijk laat. Grote kans dat er een stoelrij vrij was, of wat mensen verplaatst, zodat het lijk op een achterste rij terecht kon.
Jep. Alhoewel de service waarschijnlijk al redelijk overhoop ligt vanwege het medische incident en de uitwijk.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 23:36 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Tsja, toch blijf ik het vreemd vinden. Grote kans dat de rij ervoor bezet blijft en dat de stewardessen gewoon verder gaan met uitserveren van eten en drinken....
En het feit dat ze net een sterfgeval hebben gehad hakt er ook wel in.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 23:37 schreef Drekkoning het volgende:
Jep. Alhoewel de service waarschijnlijk al redelijk overhoop ligt vanwege het medische incident en de uitwijk.
Vooral dat eerste. Ik zie dat kort na alles het vliegtuig weer in gebruik is genomen. Onwetende zitten dus op een plek waar net daarvoor een dode heeft gelegen met lichaamssappen uitstoot....quote:Op zaterdag 18 mei 2019 00:38 schreef shiznuts het volgende:
Vooral omdat lijken vrij snel lichamelijke sappen lekken zeg maar... en er na wat tijd stijfheid optreed waardoor ze moeilijk te verplaatsen zijn...
Dus die leggen in een bed waar de crew in kan rusten? Dat lijkt mij ook niet.quote:Op zaterdag 18 mei 2019 00:41 schreef Viezze het volgende:
Laten we niet vergeten dat er plekken zijn waar de crew kan uitrusten/slapen. Ik kan me niet voorstellen dat ze een dood persoon tussen de mensen zetten, zeker niet in het zicht. Zal vast over na zijn gedacht.
Vergeet ook niet dat de Azoren geen bekend vliegveld is voor KLM en Curacao wel. Als er toch geen urgentie meer is kan ik me zo’n beslissing voorstellen.
Nee, dat gebeurt ook niet. In principe wordt er gewoon een lege rij etc voor gebruikt.quote:Op zaterdag 18 mei 2019 00:57 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Dus die leggen in een bed waar de crew in kan rusten? Dat lijkt mij ook niet.
Dat lijkt mij ook, zeker als die vrouw ook Nederlands isquote:Op zaterdag 18 mei 2019 11:39 schreef Karstman het volgende:
Wat ook mee zal spelen is dat Curacoa een land is binnen ons koninkrijk en als die mevrouw de Nederlandse nationaliteit heeft het qua formaliteiten net wat makkelijker is om zaken te regelen op Curacao dan op de Azoren.
Omdat het voor de gemiddelde passagier die zich een paar keer per jaar in cattle class laat vervoeren het vooral goedkoop moet zijn.quote:Op maandag 20 mei 2019 14:04 schreef J.B. het volgende:
Ruimbagage verre KLM-vlucht gaat geld kosten https://nos.nl/l/2285492
Waarom doen maatschappijen als KLM zo hun best om steeds meer op low-cost carriers te gaan lijken?
Zover ik weet alleen naar east coast in de VS? Je weet zeker dat die 50 euro daavoor was?quote:Op maandag 20 mei 2019 16:27 schreef flipsen het volgende:
Dat is toch al lang zo, in ieder geval op vluchten naar Zuid-Amerika. Ik ging daar nog wel eens mee in de mist voor klanten en dan kon ik later 50 euro per vlucht per koffer aftikken uit eigen portemonnee
Ik snap best dat het merendeel van mijn klanten met KLM wil vliegen, maar zelf geef ik absoluut de voorkeur aan AirEuropa of zelfs Iberia. Prijsvechter Norwegian heb ik nog niet geprobeerd en ook met Lufthansa moet ik nog steeds vliegen, lekker in de 747
Al tijden bij KLM, in ieder geval naar Argentinie, Chili en Peru.quote:Op maandag 20 mei 2019 16:53 schreef JanPawelII het volgende:
[..]
Zover ik weet alleen naar east coast in de VS? Je weet zeker dat die 50 euro daavoor was?
Iberia vind ik ook wel prettig naar Zuid-Amerika ja, mijn voorkeur.
Je bent zelf ondernemer? Anders vreemd dat je als werknemer moet opdraaien voor een foutjequote:Op maandag 20 mei 2019 16:27 schreef flipsen het volgende:
Dat is toch al lang zo, in ieder geval op vluchten naar Zuid-Amerika. Ik ging daar nog wel eens mee in de mist voor klanten en dan kon ik later 50 euro per vlucht per koffer aftikken uit eigen portemonnee
Eigen tokoquote:Op maandag 20 mei 2019 19:13 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Je bent zelf ondernemer? Anders vreemd dat je als werknemer moet opdraaien voor een foutje
Geen idee. Ik kies/koos juist voor KLM voor de service. Maar dat begint steeds minder te worden. Door dit soort dingen werk je juist in de hand dat passagiers nog meer handbagage mee gaan nemen.quote:Op maandag 20 mei 2019 14:04 schreef J.B. het volgende:
Ruimbagage verre KLM-vlucht gaat geld kosten https://nos.nl/l/2285492
Waarom doen maatschappijen als KLM zo hun best om steeds meer op low-cost carriers te gaan lijken?
twitter:Airbus twitterde op maandag 20-05-2019 om 17:31:52 Today marks an epic occasion as we celebrate our 12,000th aircraft ever delivered – an #A220 - to @Delta who is the 1st U.S airline to operate the aircraft, w / a firm order for 90 A220. What better way to celebrate than with the newest member of our family https://t.co/ZCyh0GxjWu https://t.co/KDuzxoflCh reageer retweet
Hier te volgen: https://www.flightradar24.com/DAL9960/2095a9a1twitter:flightradar24 twitterde op maandag 20-05-2019 om 23:03:01 ✈️1️⃣2️⃣,0️⃣0️⃣0️⃣🎉Follow the delivery flight of the 12,000th @Airbus delivery, an A220 on its way home to @ATLairport with @Delta.https://t.co/3jAgfqz74J https://t.co/qn8BtkTHe8 reageer retweet
quote:Airbus celebrated the delivery of its 12,000th aircraft ever in its 50-year history. The aircraft was an A220-100, assembled in Mirabel, Canada and handed over to U.S.-based Delta Air Lines.
The aircraft is the 12th A220 delivered to date to Delta Air Lines since the carrier received its first A220 in October 2018. The A220 started scheduled service with Delta in February 2019. Delta is the first U.S. airline to operate the A220 and is the largest A220 customer, with a firm order for 90 aircraft.
This milestone delivery of a Canadian-made Airbus aircraft to a U.S.-based airline highlights the growing presence of Airbus in North America. Since Airbus’ leadership of the A220 programme became effective on 1 July 2018, ground was broken in January this year in Mobile, Alabama for the construction of a second A220 final assembly line, set to start deliveries to U.S. customers in 2020.
Airbus delivered its first aircraft, an A300B2 to Air France, back in 1974. Fast forward to 2010, Airbus handed over its 6,000th aircraft, 36 years after its first. The pace continued to accelerate, taking Airbus just nine years to double that number, reaching 12,000th Airbus aircraft delivery on May 20, 2019.
Hoezo kist van een ander?quote:Op dinsdag 21 mei 2019 08:36 schreef Karstman het volgende:
Dat is toch een CS100? Ok Airbus heeft die tent gekocht maar het is toch een beetje lullig om je mijlpaal te vieren met een kist van een ander.
Het lijk wordt in een bodybag geplaatst en uit het zicht van de passagiers geplaatst.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 23:27 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Dit vind ik toch apart. Je wijkt dus uit naar de Azoren. Volgens Flightradar ben je er al bijna en dan blijkt dat die persoon is overleden. Zie hier onderstaande link van die vlucht op Flightradar. Dan maak je dus de keus om nog 5 uur door te vliegen naar Curacao met een dood persoon in de cabine. Wat gebeurt er dan met zo'n persoon? Blijft dat tussen de rest van de passagiers nog een aantal uren in de stoel zitten? Ik ben echt niet bang om personen te zien die overleden zijn maar ik zou het toch best apart en ongemakkelijk vinden als er een persoon naast, voor of achter mij zou zitten dat overleden is.
https://www.flightradar24.com/data/flights/kl755#208493f3
quote:PRETORIA - Bij de beëdiging van Cyril Ramaphosa tot president van Zuid-Afrika hebben twee Airbus A340-600’s meegedaan aan een flypast boven het Loftus Versfeld-stadion in Pretoria, de locatie van het evenement.
Het ANC, de partij van Ramaphosa, haalde bij de verkiezingen begin deze maand 57 procent van de stemmen. Dat is het slechtste resultaat sinds de afschaffing van de Apartheid, maar nog altijd een ruime meerderheid.
De A340-600's die meededen aan de flypast zijn beide van staatsmaatschappij South African Airways.
Alsof alleen maar steeds meer zaligmakend is.quote:Op maandag 27 mei 2019 12:22 schreef Hojdhopper het volgende:
Grootste partij Amsterdam wil groei Schiphol tegenhouden
Diepe zucht...
Slechte editing en audio, geen goede 'reviewer' (om over afhankelijkheid nog maar niet te spreken), maar wel een met enorm veel access tot bijzondere vluchten/plekken en inderdaad, ook best sympathieke gast inderdaad.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 20:09 schreef RipCity het volgende:
Sam chui is wel een held he @:iemand91
sympathieke gast
6 Airbus toestellen zullen vandaag rond 12:00 uur een flypast maken boven Toulouse.quote:France and Germany commit to the A300 programme
At the Paris Air Show on the 29 May 1969, with Europe still recovering from the divisions of war and American players dominating the commercial aircraft market, France and Germany sat down to make a pioneering agreement.
Those signatures launched the quest to create the Airbus A300, the world's first twin-engine wide body airliner.
This moment of bold collaboration would accelerate progress in the aviation industry, helping to make flight accessible for more people across the globe...
Nee, niet per definitie altijd en overal.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 20:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Alsof alleen maar steeds meer zaligmakend is.
Mogen die dingen zo dicht bij elkaar vliegen?twitter:BarendrechtnuNL twitterde op zaterdag 25-05-2019 om 19:35:22 Op Rotterdam Airport waren eerder vanavond problemen op de landingsbaan ivm een vliegtuig met een lekke band. Dit was de reden van de laagvliegende vliegtuigen boven #Barendrecht, ze moesten even wachten tot het toestel was weggesleept. Ingezonden video + audio vd verkeerstoren: https://t.co/VrcId1WG3R reageer retweet
Normaal vliegen vliegtuigen hier niet zo laag over. Ik dacht "Wat is dat nou?" En dan ook nog eens twee grote vliegtuigen tegelijk, vlak bij mekaar, voor mijn gevoel.quote:Op donderdag 30 mei 2019 05:35 schreef shiznuts het volgende:
Het is gebruikelijk voor luchtverkeer om een holding te vliegen daar vliegtuigen niet als een helikopter gewoon ff kunnen hoveren als ze om een of andere reden ff moeten wachten/tijd nodig hebben. Daar kunnen prima meerdere toestellen in zitten. Die worden gesepareerd d.m.v. hoogte. Standaard holding pattern zit daar op 2000' dat is zo'n 600m hoog, met 1 min outbound legs. 't Kan best zijn dat die ene zo hoog vloog en de ander op bijv. 3000' of 4000ft zat. Heel normaal. Hoewel, heel normaal. Normaal gesproken is ver van tevoren al duidelijk dat je een holding moet vliegen en dan blijf je het liefst zo hoog mogelijk voor fuel economy. Op 2000' holdings vliegen komt naar mijn ervaring dus niet heel vaak voor, zelfs in 't geval van een go-around krijgen toestellen meestal vrijwel direct vectors voor een nieuwe approach line-up (op grotere luchthavens zijn er gelukkig dan ook vaak meerdere landingsbanen).
[ afbeelding ]
~ http://www.ais-netherland(...)-2.EHRD-IAC-24-1.pdf
quote:SEATTLE/ORLANDO, Fla. (Reuters) - Stratolaunch Systems Corporation, the space company founded by late billionaire and Microsoft Corp co-founder Paul Allen, is closing operations, cutting short ambitious plans to challenge traditional aerospace companies in a new “space race,” four people familiar with the matter said on Friday.
twitter:kjwoerkom twitterde op zondag 02-06-2019 om 08:35:20 Nieuw vliegtuig @klm en @tudelft moet 15% zuiniger zijn de Airbus A350. https://t.co/ntxTwP2CuX reageer retweet
quote:KLM STAPT IN ONTWIKKELING SUPERZUINIG VLIEGTUIG
SEOUL - KLM en de TU Delft stappen in de ontwikkeling van een nieuw, uiterst zuinig vliegtuig voor meer dan 350 passagiers. Het toestel, met de werknaam Flying-V, moet vijftien tot twintig procent zuiniger worden dan moderne toestellen als Airbus A350-900.
“We nemen als KLM al veel maatregelen om nú duurzamer te vliegen, maar we moeten ook naar de lange termijn kijken”, zei KLM-topman Pieter Elbers tijdens de presentatie op de IATA-top in Seoul.
Het vliegtuig ziet er aan de buitenkant uit als een vliegende vleugel, met een ovale romp. Het idee is om drie varianten te ontwerpen, met plek voor 275 tot 355 passagiers. Als motoren kunnen de huidige krachtbronnen dienen die nu de Airbus A350 voortstuwen. "De belangrijkste winst zit nu in de aerodynamische vorm." Later kunnen ook motoren die elektrisch of door andere brandstoffen worden aangedreven worden toegepast.
De basisvariant moet 55 meter lang, 65 meter breed en (aan de staart 17 meter hoog worden. Volgens professor Henri Werij, verbonden aan de faculteit Aerospace Engineering van de TU Delft, moet het schaalmodel eind dit jaar vliegen. “De tijd dat een dergelijk toestel écht in dienst wordt genomen ligt nog tien tot vijftien jaar voor ons.”
KLM heeft het toestel volgens Elbers nog niet besteld. “We steken nu alleen geld in de ontwikkeling”, zegt hij, zonder een bedrag te noemen.
Ze dachten zeker: "laten we maar uitgaan van 12 AOA-indicators, hebben we in elk geval dat maar vast redundant gemaakt"quote:
quote:Op maandag 3 juni 2019 12:59 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ze dachten zeker: "laten we maar uitgaan van 12 AOA-indicators, hebben we in elk geval dat maar vast redundant gemaakt"
Dat ding gaat ook nooit vliegen. Allemaal voor de bühne.quote:Op maandag 3 juni 2019 15:16 schreef flipsen het volgende:
Ik vind het heiligschennis. Er is maar 1 Flying V:
[ afbeelding ]
Verder wel een tof project
Bronquote:Duits toestel en kampement bij herdenkingsvliegshow 75 jaar Slag om Arnhem
EDE - Bij de meerdaagse vliegshow Wings of Freedom, die eind augustus in Ede wordt gehouden, doen één of twee Duitse Messerschmitt-vliegtuigen mee. Wings of Freedom is het eerste grote evenement rond de 75-jarige herdenkingen van de Slag om Arnhem en de geallieerde bevrijdingsoperatie Market Garden.
Bij buurtschap De Kade tussen Ede en Veenendaal komt een tijdelijk vliegveld, zoals de bevrijders dat in 1944 en 1945 ook aanlegden. Op het vliegveld wonen Britten, Amerikanen en Canadezen vier dagen lang in kampementen zoals die er 75 jaar geleden uitzagen. Ook zullen dertig Duitsers een kampement van de Luftwaffe inrichten.
Historische toestellen vliegen alle dagen af en aan. Op zaterdag 24 augustus wordt een luchtgevecht tussen Duitsers en geallieerden nagebootst. Die dag is er ook een herdenkingsplechtigheid in de lucht.
Vanwege veiligheidsvoorschriften mogen er maximaal 25.000 bezoekers op het terrein komen.
Neu, dat klopt. Alhoewel het ontwerpen ervan weer veel technieken en ideeën oplevert om de luchtvaart te verduurzamen.quote:Op maandag 3 juni 2019 17:22 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat ding gaat ook nooit vliegen. Allemaal voor de bühne.
Op dit moment gaande:quote:D-Day History
June the 6th 1944. Without a doubt one of the most important dates in modern history.
It marks the date on which almost 160.000 Allied troops stormed the Normandy beaches to start the liberation of Western-Europe. The assault was preceded by 24.000 troops who parachuted in or came by glider. The most important aircraft to support the airborne assault was formed by over 800 Douglas C-47 Skytrains (Dakotas). These winged work horses carried the brunt of all men into battle across the English Channel and may well be called the “Unsung Heroes”. In June 2019 the D-Day Invasion will see her 75th commemoration. It will most probably be the very last large commemoration of this historic day.
The Event
June 2019 provides us with the very last opportunity to organize Daks over Normandy and to honor those who have paid so much to liberate Europe. Daks over Normandy will be a once in a lifetime event. The skies over the United Kingdom and Normandy, France will be filled with Douglas DC-3/C-47 Dakotas and hundreds of Paratroopers. For the first time since World War II will this many of these magnificent aircraft be assembled in the very place where they saw their finest hour. From 2 to 9 June 2019 over thirty DC-3/C-47’s will come together. Their owners and operators fly them in from all over the Globe. From Scandinavia, The Netherlands and the rest of Europe, from Canada and the United States and even from as far away as Australia. All for what may well prove the very last time. Just so everyone can watch paratroopers jump over Normandy once more and admire these wonderful aircraft on the ground and in the air, where they belong.
The Daks over Normandy event is held in two locations: from 2 to 5 June at Duxford Airfield in the United Kingdom and from 5 to 9 June at Caen Carpiquet Airport in Normandy, France! Both locations where carefully chosen because of their facilities and their infrastructure and because of their World War II heritage.
Flightradar: https://www.flightradar24(...)05,20c7d17e,20c7a5e4quote:On 5 June 2019 we will follow into the footsteps of the Greatest Generation! About 250 men and women will board the aircraft in the United Kingdom to, exactly like 75 years before, fly across the English Channel and to jump into the historic drop zones of Normandy. They will be wearing WWII style Allied uniforms and will jump military round parachutes. It will be an event which has no equal. History in the making. Again! Just like in 1944.
twitter:cassidysvacay twitterde op woensdag 05-06-2019 om 22:39:01 KLM Royal Dutch Airlines first 787 sporting the 100 years livery! I promise I’m working on a better picture to post later. #KLM #klm100 #royaldutchairlines #boeing #aviationdaily #avgeek https://t.co/hjHxLDHhN4 reageer retweet
en het plaatje:quote:Op woensdag 5 juni 2019 22:58 schreef Sunri5e het volgende:twitter:cassidysvacay twitterde op woensdag 05-06-2019 om 22:39:01 KLM Royal Dutch Airlines first 787 sporting the 100 years livery! I promise I’m working on a better picture to post later. #KLM #klm100 #royaldutchairlines #boeing #aviationdaily #avgeek https://t.co/hjHxLDHhN4 reageer retweet
Bah wat easy en cheap gedaan zegquote:Op woensdag 5 juni 2019 23:13 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
en het plaatje:
[ afbeelding ]
Van wat ik ervan kan zien, ziet het er goed uit
twitter:cassidysvacay twitterde op donderdag 06-06-2019 om 02:11:05 A couple more looks at KLM's first 787-10 #PHBKA in their special 100 year livery! #KLM #RoyalDutchAirlines #avgeek #Boeing787 #planespotting #aviationdaily #KLM100 #Dreamliner https://t.co/QLx4FQsF7a reageer retweet
Ik hoop stiekem dat dat nog gaat gebeuren.quote:Op donderdag 6 juni 2019 11:15 schreef Iemand91 het volgende:
British Airways is niet eens 100 jaar en beweert van wel en verft 4 kisten in retro-livery en gaat er een dag binnenlandse vluchten mee uitvoeren.
KLM *is* 100 jaar en doet een stickertje op een toestel...
Ze hadden een van de 747 die de laatste tijd in groot onderhoud gingen in de originele 747-classic kleuren moeten spuiten. Kon KLM mooi 50 jaar 747's (ook iets wat weinig maatschappijen kunnen zeggen) en 100 jaar KLM tegelijk kunnen combineren.
Een beetje zoals ze met de 95 jaar 737 retrojet hebben gedaan.
Het probleem is dat je de livery na een jaar moet vervangen en dan praat je niet over twee tientjes.quote:Wat een aanfluiting.
Dat moet helemaal niet. Kan je rustig een hele tijd laten zitten, net als die retro 737 met het 95 jarig bestaan.quote:Op vrijdag 7 juni 2019 09:36 schreef inkjet het volgende:
[..]
Het probleem is dat je de livery na een jaar moet vervangen en dan praat je niet over twee tientjes.
De 747's behouden inderdaad de retro-livery tot ze uitgefaseerd worden.quote:Op vrijdag 7 juni 2019 09:39 schreef Drekkoning het volgende:
Denk dat BA die kisten ook niet binnen een jaar weer overspuit hoor.
Dit gaat dus niet doorquote:Op donderdag 6 juni 2019 11:15 schreef Iemand91 het volgende:
en gaat er een dag binnenlandse vluchten mee uitvoeren.
Satire om te lachen.twitter:alexcruzmaybe twitterde op zaterdag 01-06-2019 om 13:28:59 What a way to get people flying on my domestic flights over a weekend. Little do they know, I'm going to sub them all for @airbus_ceo's 321 NEO's at the last minute #CruzSchemes https://t.co/LU8IJ5KMSv reageer retweet
twitter:AirlineFlyer twitterde op zaterdag 15-06-2019 om 20:24:07 @flightradar24 .@EWRairport remains effectively closed to all flights. Diversions headed to SWF BOS JFK LGA PHL RIC IAD CLE https://t.co/UjhPd1o6k9 reageer retweet
quote:De Boeing 747-400F van KLM Cargo met registratie PH-CKA is op zondag 16 juni beschadigd geraakt op het vliegveld van Dar-es-Salaam in Tanzania, zo meldt JACDEC.
Botsing
Op het Dar-es-Salaam International Airport in het Afrikaanse land Tanzania is een Boeing 747-400F (Freighter) van KLM Cargo beschadigd geraakt doordat een Boeing 787-8 Dreamliner van Ethiophian Airlines tegen de staart van de 747 is gebotst. De 787 kwam als vlucht ET864 vanuit Moroni, hoofdstad van de Comoren, aan op het vliegveld.
Beschadiging
De Dreamliner van Ethiopian was op weg naar de plek waar het toestel geparkeerd kon worden, toen het met de linkervleugel tegen de staart van de KLM Cargo-747 botste. Hierdoor raakte de onderkant van de uitlaat aan het uiterste puntje van de staart beschadigd. Wat de eventuele gevolgen zijn voor de operatie is KLM desgevraagd aan het onderzoeken.
747-400F
De Boeing 747-400F in kwestie is 16,3 jaar oud en werd in maart 2003 aan KLM geleverd. De vrachtvariant van de ‘Queen of the Skies’ draagt de naam ‘Eendracht’.
Zoek de verschillen:quote:
quote:Zaterdag 6 juli vanaf 10.30 uur kan het publiek het toestel van buiten zien en fotograferen. Op de vliegbasis is voor bezoekers ook een ruimte ingericht met informatie over het nieuwe regeringstoestel en het interieur. Op www.bezoekdephgov.nl kunnen geïnteresseerden zich vanaf dinsdag 18 juni 14.00 uur aanmelden. De aanmeldtermijn voor het publiek sluit uiterlijk op 29 juni, of wanneer alle beschikbare 3000 plaatsen gereserveerd zijn. Aanmelding is gezien de veiligheidsmaatregelen op de vliegbasis verplicht. Toegang tot de vliegbasis is alleen mogelijk met een ontvangstbevestiging van de aanmelding.
Maar overspuiten is een kostbare exercitie en de 747's zijn binnen twee jaar de vloot uit. Misschien als er nog een kist voor een D-inspectie moet, maar anders zie ik het niet gebeuren.quote:Op vrijdag 7 juni 2019 09:39 schreef Drekkoning het volgende:
Dat moet helemaal niet. Kan je rustig een hele tijd laten zitten, net als die retro 737 met het 95 jarig bestaan.
Wat is er mis mee, dan?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:21 schreef flipsen het volgende:
Blijft een enorme gemist kans, die livery
Zo'n vermoeden heb ik ook.quote:Op woensdag 19 juni 2019 15:48 schreef Karstman het volgende:
Medisch of technisch probleem en hij cirkelt om brandstof te lozen denk ik voor hij naar Amsterdam komt.
Waarom? Mooie strakke livery. Die tevens ook eerlijker is over het gebruik.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:21 schreef flipsen het volgende:
Blijft een enorme gemist kans, die livery
quote:KLM heeft tijdens de Paris Air Show bekend gemaakt dat het 35 nieuwe Embraer E195-E2’s zal bestellen, dat meldt de Braziliaanse vliegtuigbouwer.
Order
De order voor KLM Cityhopper bestaat uit 15 bestellingen en kooprechten voor nog eens 20 van de E195-E2’s. Kijkende naar de catalogusprijzen zouden de 35 Embraer’s een waarde hebben van 2,48 miljard dollar (2,2 miljard euro). De 15 vliegtuigen zullen vanaf 2021 tot en met 2023 geleverd worden.
Grootste
KLM is Europa’s grootste gebruiker van Embraer-toestellen en heeft er 49 in de vloot. Volgens John Slattery, topman bij Embraer, is de nieuwe order van KLM ‘een teken van groot vertrouwen in de vliegtuigbouwer.’ Volgens KLM-topman Pieter Elbers is Embraer ‘de afgelopen 10 jaar een belangrijke partner voor KLM en Cityhopper geweest.’
Oudste
De oudste E190’s van KLM Cityhopper zijn bijna 11 jaar oud. In de E190’s van KLM Cityhopper is er ruimte voor 100 passagiers en in de nieuwe E195-E2’s passen 116 passagiers. De reizigers behouden dezelfde beenruimte als in de E190’s. In totaal heeft Cityhopper nu 17 Embraer E175’s en 32 E190’s in dienst.
Gaat de neus nog in de juiste kleur gespoten worden, of is dit het? Staat zo wel heel goedkoop.quote:
Is hier al wat meer over bekend?quote:
Motorproblemen, ondertussen veilig geland op Schipholquote:Op woensdag 19 juni 2019 21:20 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Is hier al wat meer over bekend?
quote:
Ik vind het niet zakelijk genoeg of juist niet "frivool" genoeg, zit er teveel tussenin. Er waren mooiere liveries bedacht door hobbyisten. Wat mij betreft had ie poepstrak zakelijk mogen zijn, maar dit is meer "oh ja, het moet ook nog wat ´dynamiek´ hebben"quote:Op woensdag 19 juni 2019 16:53 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Waarom? Mooie strakke livery. Die tevens ook eerlijker is over het gebruik.
Mooi . Ik vind het fijne toestellen om in te vliegen.quote:Op woensdag 19 juni 2019 18:29 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
KLM bestelt nieuwe Embraers
[..]
Ik lees alleen maar persoonlijke meningen. En dus subjectief. Ik vind (persoonlijke mening) er weinig mis mee.quote:Op donderdag 20 juni 2019 00:12 schreef flipsen het volgende:
Ik vind het niet zakelijk genoeg of juist niet "frivool" genoeg, zit er teveel tussenin. Er waren mooiere liveries bedacht door hobbyisten. Wat mij betreft had ie poepstrak zakelijk mogen zijn, maar dit is meer "oh ja, het moet ook nog wat ´dynamiek´ hebben"
Zeker een logische stap, er gaan er met dezelfde seat pitch wel meer dan 116 in ook trouwens, eerder 128. Single class 31 inch is 132 (volgens de website van de fabrikant), maar KL-C vliegt met enkele rijen met een grotere pitch voor Business en Economy comfort.quote:
Zeker. Echter gaat die verbouwing er nu vermoedelijk alsnog komen, omdat KLC in 2021 alsnog met drie FA’s gaat vliegen.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 09:33 schreef inkjet het volgende:
[..]
Zeker een logische stap, er gaan er met dezelfde seat pitch wel meer dan 116 in ook trouwens, eerder 128. Single class 31 inch is 132 (volgens de website van de fabrikant), maar KL-C vliegt met enkele rijen met een grotere pitch voor Business en Economy comfort.
Er waren plannen om de kledingkasten uit de E190's te halen om acht seats extra kwijt te kunnen, maar boven de 100 moet er een derde FA mee en dat is duur voor maximaal 8 extra klanten.
Ja, precies. Tegen die tijd zijn de processen dus omgebouwd naar 3 CA’s voor de E2, en dan wordt het opeens een stuk laagdrempeliger om de kledingkast eruit te slopen.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 11:00 schreef inkjet het volgende:
Kan dat niet gewoon zijn omdat de leverring van de 195's vanaf dan gepland is?
Handbagage in de 190's wordt zeker een groter probleem, maar dat zie je in de 737's ook. Daar zaten trouwens vroeger ook kledingkasten in!
Veel plezier! Prima weer uitgezocht, trek iets luchtigs aanquote:Op vrijdag 21 juni 2019 15:17 schreef Karstman het volgende:
En ik ga morgen met een Cessna vanaf Rotterdam vliegen, komt wel heel dichtbij zo.
Zeker, zicht wordt prima. Ja dat wordt de korte broek aan denk ik.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 15:26 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Veel plezier! Prima weer uitgezocht, trek iets luchtigs aan
Misschien op voorhand alvast alle F1 voorspellingen tot en met de laatste race invoeren? Voor de zekerheid gewoonquote:Op vrijdag 21 juni 2019 17:15 schreef Karstman het volgende:
[..]
Zeker, zicht wordt prima. Ja dat wordt de korte broek aan denk ik.
Haha, ja en dan postuum kampioen ;-)quote:Op vrijdag 21 juni 2019 18:34 schreef flipsen het volgende:
[..]
Misschien op voorhand alvast alle F1 voorspellingen tot en met de laatste race invoeren? Voor de zekerheid gewoon
quote:PARAMARIBO - Surinam Airways kiest voor de Boeing 777-200ER als vervanger voor de huidige Airbus A340-300 voor het uitvoeren van vluchten tussen Paramaribo en Schiphol. Volgens Surinaamse media is daarvoor een leaseovereenkomst gesloten met Boeing.
De Surinaamse luchtvaartmaatschappij (SLM) vloog tot nu toe altijd met viermotorige toestellen op de enige verre route. Zo werden de Douglas DC-8, Boeing 747-300 en Airbus A340-300 ingezet. Laatstgenoemde type wordt op dit moment ingezet, maar is hard aan vervanging toe.
Surinam Airways maakte er de afgelopen jaren geen geheim van te willen overschakelen op zuinigere tweemotorige types. Om daarmee vluchten over de Atlantische Oceaan uit te voeren is echter een ETOPS-certificering nodig, die het bedrijf tot nu toe niet had. Daar zou op korte termijn verandering in moeten komen.
De huur van de Boeing 777-200ER, die in een vorig leven voor Singapore Airlines en Air New Zealand vloog, zou van tijdelijke aard zijn. Een moderne Boeing 787 Dreamliner zou de taken van de Triple Seven op den duur moeten overnemen.
Komt dat omdat ze nog steeds niet mogen vliegen en dus niet bezorgd kunnen worden?quote:Op dinsdag 25 juni 2019 15:17 schreef J.B. het volgende:
In Renton staan inmiddels zoveel Boeing 737 MAX geparkeerd dat ze vanwege plaatsgebrek inmiddels op autoparkeerplaatsen worden neergezet:
Ze mogen niet met passagiers vliegen en sommige landen weigeren de toestellen in het luchtruim. Luchtvaartmaatschappijen nemen natuurlijk geen toestellen af tot de toelating er weer is.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 15:31 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Komt dat omdat ze nog steeds niet mogen vliegen en dus niet bezorgd kunnen worden?
quote:Gek op alles wat met vliegen te maken heeft, daar staat Atilay Uslu, oprichter van
Corendon Hotels & Resorts, om bekend. Een stoere jongensdroom kwam voor hem uit
toen de immens grote Boeing 747 in de achtertuin van het grootste hotel van de
Benelux werd geplaatst (Corendon Village Hotel). Corendon Mission 747 was een zeer
uniek en spannend project dat nog nergens ter wereld had plaatsgevonden. In deze
periode is alles tot op de voet gevolgd door een cameraploeg waar elk belangrijk
moment is meegenomen. De aankoop van het vliegtuig, het overspuiten van de KLM
kleuren naar de welbekende Corendon verschijning, tot het meest spectaculaire
moment; de oversteek van A9. Ben jij benieuwd hoe deze droom werkelijkheid is
geworden? Bekijk de documentaire Corendon Mission 747 en vlieg mee in dit
onwerkelijke verhaal.
quote:Wil jij dit avontuur op groot scherm zien in onze Corendon Cinema? Koop dan je kaartjes online (slechts ¤5,- inclusief bak popcorn) voor de première op maandag 8 juli.
Zo ver hoefde je daar niet voor te zoeken :quote:Op vrijdag 28 juni 2019 14:43 schreef flipsen het volgende:
Las in een Argentijnse krant op een argentijnse nieuwssite iets over een Antonov die in Rusland van de baan is geschoten, 100m verderop pas tot stilstand kwam, 2 doden (piloten) en enkele (licht)gewonden. Het bijzondere was dat het door iemand in het vliegtuig was gefilmd. En het ging best hard, maar remmen deed ie voor geen meter. Geen tijd (lees: zin) om het weer op te zoeken
quote:Air France and KLM pursue the optimization of their respective long-haul fleets. The airlines will effectively swap the remaining firm Boeing 787 and Airbus A350 orders between them, in order to realize fleet efficiencies through harmonization and accelerated growth of similar aircraft at both airlines.
The implementation of the swap between the airlines means that in the 2021-2023 timeframe, the 6 remaining Boeing 787 ordered for Air France will be transferred to KLM, and the current 7 Airbus A350-900s on order for KLM will be transferred to Air France.
Today, Air France operates 9 Boeing 787-9s and one additional aircraft is scheduled to arrive in May 2020, resulting in a fleet of 10 Boeing 787-9s for Air France next year. In addition, Air France will receive its first Airbus A350-900 in September 2019. It has already an additional 20 on firm order to which will be added the 7 A350-900s initially intended for KLM, for a total of 28 aircraft.
KLM presently operates 13 Boeing 787-9s and will receive its first Boeing 787-10 in June 2019. This fleet will further grow to a total of 21 Boeing 787s by the end of 2020 to which will be added the 6 Boeing 787s initially intended for Air France for a total of 27 aircraft.
Options for further fleet development at Air France within the Air France-KLM group is currently under study, in consultancy with all stakeholders.
"This is the first step towards harmonizing and simplifying the Air France-KLM Group fleet at its two major airlines" declared Benjamin Smith, CEO Air France-KLM.
Veteranendag.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 13:48 schreef vipergts het volgende:
Weet iemand waarom de luchtmacht het zo druk heeft met langs het strand vliegen. Helies van nood maar zuid en straaljager van oost naar west
Fapje gemachtquote:Op zaterdag 29 juni 2019 14:30 schreef RipCity het volgende:
Stond net de tuin te sproeien vloog deze over mijn huis @ 1.400 feet.
https://www.flyinglegends(...)lancaster-pa474.html
Mooi geluid maakt ie
[ afbeelding ]
Momenteel op approach naar de Buitenveldert, benieuwd naar de spots.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 18:46 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De 787-10 wordt nu morgenvroeg om 08:30 uur op Schiphol verwacht.
PH-BKA zal een moment stil gaan staan op de Buitenveldertbaan voor de McDonalds zodat spotters er een blik op kunnen werpen voordat ze doorgaat naar de hangar.
quote:“The search phase involved more than 13 weeks in Greenland, with seven weeks camping on the ice sheet, working in a crevasse field by foot, snowmobile, and robot, night-time operations, risk of polar bears, temperatures down to -35°C, and wind storms up to 25 m/s, with gusts up to 32 m/s,” explains field team leader Ken Mankoff, Senior Researcher at GEUS.
https://eng.geus.dk/about(...)eus-led-expeditions/quote:“For this year’s search we invited Polar Research Equipment and their FrostyBoy robot to help us work safely in the crevasse field. We also invited the Aarhus University HydroGeophysics Group to join us with their Transient ElectroMagnetic instrument (TEM) which is normally used for mapping groundwater. Aarhus built a custom version, SnowTEM, that we could tow by snowmobile over the ice. Both FrostyBoy and the SnowTEM detected the part,” says Kenneth Mankoff.
The missing piece, a ~150 kg piece of titanium about 1 m3 was found buried under ~4 m of snow and ice on the Greenland Ice Sheet and in the middle of a crevasse field. Crevasses were located less than 2 m from the part and some in the surrounding field were 30 m wide.
quote:Aircraft End-of-Life Solutions (AELS) has purchased one Airbus A330-223 from Portuguese operator TAP. The aircraft will be flown to Twente Airport around the end of July. AELS will disassemble and dismantle the aircraft according to the highest industry standards. As this is AELS’ first A330 acquisition the website www.A330stock.com is also launched.
The A330, MSN 195, with registration CS-TOI, has been operated by TAP since 2007. The aircraft initially flew for Austrian Airlines. TAP named the aircraft Damião de Góis. This Portuguese philosopher worked in the Netherlands of the 16th century from 1523 until 1544 where he also married a local girl. He is therefor also known as Damiaan van der Goes, a very Dutch name. A remarkable coincidence in this Portuguese-Dutch transaction.
AELS is looking forward receiving this aircraft at our facility after almost 22 year of reliable and safe service. TAP will replace the aircraft with new and more efficient A330NEO aircraft.
AELS - Facebookquote:Note to community around Twente Airport. Due to an understandable request from our neighbours and partners AELS has changed its policy. We will no longer communicate the date and time when we expect an aircraft to arrive.
Heerlijk filmpjequote:Op vrijdag 28 juni 2019 13:39 schreef Iemand91 het volgende:
Air Tahiit Nui heeft woensdag een van haar overgebleven Airbus A340-300 (F-OSUN) uitgefaseerd en weggebracht naar Victorville. Deze dagen helaas niet heel bijzonder maar deze keer toch wel wat anders; de ferry flight gebeurde met maar 3 motoren in gebruik. De vlucht ging dan ook niet rechtstreeks maar via Honolulu.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De video is ook zeker het bekijken waard: https://www.facebook.com/(...)=3623328&v=e&sfns=cl
Het zit de dame niet mee, was ze weer eindelijk 4 dagen op pad...quote:Op maandag 17 juni 2019 13:35 schreef Iemand91 het volgende:
‘Boeing 747 van KLM Cargo beschadigd door Dreamliner’
quote:SCHIPHOL - Een vrachttoestel van KLM is gistermiddag boven de Zimbabwaanse stad Chitungwiza een vleugelonderdeel verloren tijdens de nadering naar de internationale luchthaven van Harare. Dat bevestigt een woordvoerster van KLM aan NH Nieuws na berichtgeving van de Zim Morning Post. Er is niemand gewond geraakt.
Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet
De Boeing 747 van KLM's dochtermaatschappij Martinair was vanuit Johannesburg in Zuid-Afrika vertrokken en had de nadering ingezet naar Robert Gabriel Mugabe Airport in Harare. Boven Chitungwiza, een stad zo'n dertig kilometer ten zuidoosten van de hoofdstad Harare en nabij de luchthaven, is het misgegaan.
Vleugelklep
Vlak voor de landing is het cargotoestel een deel van een vleugelklep verloren. Zo'n klep wordt bij het opstijgen en landen gebruikt om langzamer te kunnen vliegen, zonder daarbij draagkracht te verliezen. Hoe het onderdeel van de Boeing 747 kon loskomen, is bij KLM nog niet bekend.
Vallend metaal
Volgens de lokale krant Zim Morning Post zijn er geen gewonden of doden gevallen. Inwoners van de stad Chitungwiza hoorden wel een luide klap en zagen puin uit de lucht vallen. De krant citeert een bewoner: "Ik hoorde lawaai en ben op onderzoek gegaan, toen mijn dochter mij vertelde dat ze metaal uit de lucht zag vallen."
Op een haar na
Een andere ooggetuige laat de krant weten dat de klep het huis van zijn of haar buren op een haar na miste. "Niemand is gewond." Op foto's geplaatst door de Zim Morning Post is te zien dat mensen van de Zimbabwaanse luchtvaartautoriteiten de klep bekijken, omringd door kinderen.
Reactie KLM
"Het klopt dat een KLM Cargo toestel vandaag bij het inzetten van de landing op Harare, Zimbabwe, een deel van een klep van haar vleugel is verloren. De bemanning van het vrachttoestel heeft het vliegtuig veilig kunnen landen. Het losse onderdeel is even buiten Harare aangetroffen en heeft voor zover wij nu weten geen schade aangericht. Alles is direct in het werk gesteld om te achterhalen hoe de klep heeft kunnen losraken van het toestel."
quote:AMSTERDAM - Een Boeing 737 van de KLM en een Airbus van easyJet zijn dinsdagochtend met elkaar in botsing gekomen terwijl ze op de grond stonden op Schiphol. Volgens een woordvoerster van de KLM hebben de toestellen elkaar met lage snelheid geraakt bij de 'pushback'.
Beide vliegtuigen hebben schade opgelopen. Op een foto die een passagier heeft gemaakt is te zien dat de vleugel van het easyJet-vliegtuig in aanraking is gekomen met de stabilo van de KLM-Boeing.
De Boeing 737-800 van KLM was klaar om te vertrekken naar Madrid. De luchtvaartmaatschappij gaat de reizigers met een ander toestel naar de Spaanse hoofdstad brengen.
Het easyJet-toestel had Londen Gatwick als geplande bestemming. De easyJet-vlucht naar Londen Gatwick zal nu worden uitgevoerd door een ander toestel, dat op dit moment onderweg is naar Amsterdam.
Hoe het kan dat de twee vliegtuigen elkaar hebben geraakt, wordt nog onderzocht.
http://onemoreorbit.com/quote:One More Orbit is a multinational attempt to break the world record for the fastest circumnavigation of the earth via both poles, in a Qatar Executive Gulfstream G650ER ultra long-range business jet.
The record is being attempted during the 50th anniversary celebrations of the Apollo 11 moon landing, as a tribute to the past, present, and future of space exploration.
The team will launch the record attempt from, and return for the finish to, Space Florida's Launch and Landing Facility (the former Shuttle Landing Facility) at NASA’s Kennedy Space Center, from where Apollo 11 launched their historic mission 50 years ago. The mission will start at 09:32 EDT – the same time as Apollo 11.
The speed record will be certified by the Fédération Aéronautique Internationale (FAI) and GUINNESS WORLD RECORDS™.
De beeldenquote:Op dinsdag 9 juli 2019 14:17 schreef Iemand91 het volgende:
TOESTELLEN KLM EN EASYJET TIKKEN ELKAAR AAN OP SCHIPHOL
[..]
[ afbeelding ]
En als je de audio van de verkeersleiding terugluistert lijkt het daar fout gegaan te zijn, beide vliegtuigen waren tegelijk geklaard voor de pushback omdat de grondcontroller in de veronderstelling was dat de easyJet aan de H-pier stond.quote:Op dinsdag 9 juli 2019 20:00 schreef Pino112 het volgende:
[..]
De beelden
https://www.dumpert.nl/me(...)uig_op_schiphol.html
En blijkbaar was de positie van de twee vliegtuigen ten opzichte van elkaar zo, dat de pushbackdrivers het andere vliegtuig niet (of moeilijk) konden zien.quote:Op dinsdag 9 juli 2019 20:07 schreef Drekkoning het volgende:
En als je de audio van de verkeersleiding terugluistert lijkt het daar fout gegaan te zijn, beide vliegtuigen waren tegelijk geklaard voor de pushback omdat de grondcontroller in de veronderstelling was dat de easyJet aan de H-pier stond.
Klopt ja, of hun aandacht gefixeerd hadden op waar het vliegtuig uit moest komen. In ieder geval is het, zoals altijd, een combinatie van meerdere factoren en gemiste vangnetten die uiteindelijk tot zo een incident leiden.quote:Op woensdag 10 juli 2019 10:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En blijkbaar was de positie van de twee vliegtuigen ten opzichte van elkaar zo, dat de pushbackdrivers het andere vliegtuig niet (of moeilijk) konden zien.
Gelukkig met alleen maar plaatschade.quote:Op woensdag 10 juli 2019 10:59 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Klopt ja, of hun aandacht gefixeerd hadden op waar het vliegtuig uit moest komen. In ieder geval is het, zoals altijd, een combinatie van meerdere factoren en gemiste vangnetten die uiteindelijk tot zo een incident leiden.
Anvullende info en nog een filmpje in dit artikelquote:Op woensdag 10 juli 2019 12:26 schreef spapaars het volgende:
Motorprobleempje.
https://twitter.com/i/status/1148746168417116160
Ze zijn lekker onderweg, anderhalf uur in de derde leg inmiddels ongeveer. De twee tussenstops tot nu toe keurig op of binnen de geplande 45 minuten. Nu even niet te volgen op Flightradar omdat ze buiten alle bereik over de pool vliegen.quote:Op dinsdag 9 juli 2019 16:33 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
http://onemoreorbit.com/
Toestel is te volgen op FR24: https://www.flightradar24.com/QQE011/2136ec16
En een live feed op Youtube vanuit de Gulfstream: YouTube: ONE MORE ORBIT Live Stream
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De geplande route:
[ afbeelding ]
Ik vind het altijd wel apart dat "America First!" maatschappijen nog steeds met die ouwe MD88 vliegt. Deze was 32 jaar oud. Zelfs Aerolineas Argentinas heeft ze jaren geleden al in de ban gedaanquote:Op woensdag 10 juli 2019 13:12 schreef Karstman het volgende:
[..]
Anvullende info en nog een filmpje in dit artikel
https://heavy.com/news/20(...)ngine-failed-videos/
Er vliegen volgens mij nog 747's rond die ouder zijn.quote:Op woensdag 10 juli 2019 19:49 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik vind het altijd wel apart dat "America First!" maatschappijen nog steeds met die ouwe MD88 vliegt. Deze was 32 jaar oud. Zelfs Aerolineas Argentinas heeft ze jaren geleden al in de ban gedaan
Dat zal best, maar die zijn iets robuuster/betrouwbaarder dan een MD88 heb ik het idee...quote:Op woensdag 10 juli 2019 20:48 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Er vliegen volgens mij nog 747's rond die ouder zijn.
quote:SEOUL - Korean Air heeft een lid van de cabinebemanning berispt, nadat de gezagvoerder geen wijn had gekregen op een vlucht van Seoul naar Schiphol. De piloot wilde, tegen de regels in, een drankje nuttigen maar kreeg van de cabinebemanning nul op rekest.
Volgens het Amerikaanse CBS News deed het voorval zich voor op 30 december. Bij het serveren van welkomstdrankjes aan de passagiers zou de captain ook een glaasje champagne hebben willen pakken. Het cabinebemanningslid sprak hem daarop aan, waarna de piloot een alcoholvrij drankje koos.
Later op de vlucht maakte de gezagvoerder kenbaar wijn te willen, discreet geserveerd in een bekertje. De cabinebemanning weigerde, maar meldde het verzoek wel aan de purser. Die lichtte de co-piloot en de overige bemanningsleden in, met het verzoek dat tot na de landing stil te houden uit angst voor de reactie van de captain.
Dat laatste gebeurde niet, waardoor er tijdens de vlucht een woordenwisseling ontstond tussen de purser en de piloten.
Volgens CBS News riep Korean Air zowel de captain als de purser op het matje. De gezagvoerder kwam er vanaf met een waarschuwing, de purser werd teruggezet in rang. Volgens de luchtvaartmaatschappij was het gedrag van de piloot niet correct, maar had de purser ontoelaatbare taal gebruikt tijdens de discussie aan boord.
twitter:One_More_Orbit twitterde op donderdag 11-07-2019 om 22:11:03 #OneMoreOrbit team together with @QatarExecutive has made history by beating the world circumnavigation speed record for any aircraft flying over both geographical Poles! https://t.co/vAteWkF1yV reageer retweet
https://www.upi.com/Top_N(...)globe/1441562853645/quote:ORLANDO, Fla., July 11 (UPI) -- A team of aviators including retired astronaut Terry Virts landed at Kennedy Space Center Thursday morning, claiming to have set three global flying records for circling the Earth over the North and South poles.
The mission, called One More Orbit, touched down in Florida at 8:12 a.m. EDT, hours ahead of its tentative schedule. Its recorded flight time was 46 hours, 39 minutes, 38 seconds. The average speed was clocked at 534 mph.
That would break the official record for average speed of 511 mph set in 2008, and for total minimum time of just over 54 hours. According to One More Orbit, a third record was set because two women on board, film director Jannicke Mikkelsen and flight attendant Magdalena Starowicz, are apparently the first women to complete a polar circumnavigation of the world.
Officials from the Fédération Aéronautique Internationale (World Air Sports Federation) and Guinness World Records are in Florida to verify the records.
Die man van de groundcontrol baalt wel, dat hoor je gewoon .quote:
Size matters.quote:
Vliegtuig ish groot, heel groot!quote:
Niks. Is leluk.quote:
Het formaatquote:
twitter:AeroimagesChris twitterde op maandag 15-07-2019 om 05:05:56 HI-Res Photos: The MAX name has been dropped from the high capacity version of the #737MAX8 that @Ryanair has on order. https://t.co/3q5QBN0TTg reageer retweet
twitter:GEAviation twitterde op vrijdag 12-07-2019 om 20:37:32 GE9X takes the crown! Clocking in with a whopping 134,300 pounds of thrust, the GE9X has set a new Guinness World Record™! It takes the title from the #GE90, which held the previous thrust world record at 127,900 lbs. #GE9XWorldRecord #GEAviation100 💪 🎉 https://t.co/DwPJ7fjuNS https://t.co/jQQ0iIRz0v reageer retweet
Toen die Volotea aan kwam taxiën (05:11) moest ik echt even goed kijken. Wat is dat nou, een Boeing 717?!?quote:
Dat wordt een kantoorbezoekje, goeiemorgenquote:
Een verkeerde set vleugels zou toch echt wel een gigantische error zijn aangezien de productielijnen van verschillende types vliegtuigen nergens met elkaar in aanraking komen. Kan me echt niet voorstellen dat zoiets gebeurt en niemand in dat hele proces dat is opgevallen.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 12:40 schreef Peterselieman het volgende:
Lees een gerucht dat het met de laatste KLM 737-800 die uit de fabriek moet rollen niet helemaal goed gaat. Volgens de verhalen heeft Boeing er een verkeerd setje vleugels op gemonteerd, al kan het natuurlijk ook zijn dat er iets op papier niet goed is gegaan en alles extra gecheckt moet worden.
https://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1427119
Visual vliegen betekent niet dat je opeens alle marges overboord kan gooien PAPI staat er niet voor niks.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 12:35 schreef shiznuts het volgende:
1600 metertjes lang die baan. Da's niet bijster veel voor een commerciele jet. Als je dan toch op een visueel segment zit kun je zo'n beetje doen wat je wil en het goed uitkienen zodat je geen runway tekort komt als je hem ook nog een beetje met een flare wilt neerzetten... niet te veel flare natuurlijk.
Grappig dat je dat aan een piloot (shiznutz) gaat uitleggen Je vliegt zelf ook commercieel?quote:Op dinsdag 16 juli 2019 13:20 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Visual vliegen betekent niet dat je opeens alle marges overboord kan gooien PAPI staat er niet voor niks.
De afstand die je nodig hebt om af te remmen is berekend op een normale 3 graden approach, 50ft over de threshold, landing in de touchdown-zone.
Er is helemaal geen noodzaak om op een te vlak glijpad aan te komen, en de kist nog voor de threshold neer te zetten, dan lever je namelijk in op obstacle clearance etc.
Normaal gesproken, ook visual op een korte baan, mik je het vliegtuig op de grote blokken en zorg je dat je in de touchdownzone land. Lukt dat niet, flare je de zone voorbij of vlieg je te snel, dan maak je een go-around.
Maargoed, dit is allemaal gebaseerd op een youtube filmpje, hetgeen waarschijnlijk nogal vertekent. Ook hebben ze misschien een andere hele goede reden gehad om onder het normale pad aan te vliegen. Heel chique ziet het er in ieder geval niet uit.
Jepquote:Op dinsdag 16 juli 2019 14:04 schreef flipsen het volgende:
[..]
Grappig dat je dat aan een piloot (shiznutz) gaat uitleggen Je vliegt zelf ook commercieel?
LOL. Je zou toch verwachten dat zo'n piloot dan een doorstart maakt? Je gaat hem op dat punt toch niet meer neerzetten?quote:Op dinsdag 16 juli 2019 12:35 schreef shiznuts het volgende:
1600 metertjes lang die baan. Da's niet bijster veel voor een commerciele jet. Als je dan toch op een visueel segment zit kun je zo'n beetje doen wat je wil en het goed uitkienen zodat je geen runway tekort komt als je hem ook nog een beetje met een flare wilt neerzetten... niet te veel flare natuurlijk.
😂 de verkeerde vleugels zeker een werkloze die Trump aan het werk heeft geholpen. Je had maar een taak.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 12:40 schreef Peterselieman het volgende:
Lees een gerucht dat het met de laatste KLM 737-800 die uit de fabriek moet rollen niet helemaal goed gaat. Volgens de verhalen heeft Boeing er een verkeerd setje vleugels op gemonteerd, al kan het natuurlijk ook zijn dat er iets op papier niet goed is gegaan en alles extra gecheckt moet worden.
https://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1427119
quote:BANGKOK - KLM-directeur Pieter Elbers heeft maandag in de Thaise hoofdstad Bangkok een historisch vriendschapsplakkaat uit de Boeing 747 PH-BFB teruggegeven aan de stad. Dit certificaat vloog bijna dertig jaar in de Jumbojet de hele wereld rond.
De PH-BFB had de naam ‘City of Bangkok’ en was de tweede Boeing 747-400 die KLM in dienst nam. Vanwege die naam waren er bij de doopceremonie op Schiphol-Oost in juni 1989 negen Thaise monniken aanwezig.
Toen het toestel in 1991 voor het eerst echt in Bangkok kwam, kreeg de KLM van de gemeente Bangkok een vriendschapsplakkaat overhandigd. Dit plakkaat werd in de cabine opgehangen en bleef daar tot de pensionering van de PH-BFB in het najaar van 2018.
Pieter Elbers kwam maandag naar Bangkok om te vieren dat er al negentig jaar door KLM naar Thailand gevlogen wordt. Bij een speciale ceremonie gaf hij het plakkaat ‘terug’ aan de plaatsvervangend gouverneur van de stad.
Corendon
De PH-BFB staat tegenwoordig bij het Corendon Village Hotel in Badhoevedorp als publiekstrekker.
Dan hebben ze de boel wel lekker gestandaardiseerd als dat pastquote:Op dinsdag 16 juli 2019 12:40 schreef Peterselieman het volgende:
Lees een gerucht dat het met de laatste KLM 737-800 die uit de fabriek moet rollen niet helemaal goed gaat. Volgens de verhalen heeft Boeing er een verkeerd setje vleugels op gemonteerd, al kan het natuurlijk ook zijn dat er iets op papier niet goed is gegaan en alles extra gecheckt moet worden.
https://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1427119
Het blijkt net iets anders te zitten. De body is afgekeurd en er wordt een vervangende voor gebouwd, waardoor het langer duurt.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 22:09 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dan hebben ze de boel wel lekker gestandaardiseerd als dat past
Ja een B717, voorheen MD95.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 11:30 schreef flipsen het volgende:
Toen die Volotea aan kwam taxiën (05:11) moest ik echt even goed kijken. Wat is dat nou, een Boeing 717?!?
Wanneer zijn ze daar achtergekomen. Ik mag toch hopen aan het begin van de productielijnquote:Op donderdag 18 juli 2019 00:20 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het blijkt net iets anders te zitten. De body is afgekeurd en er wordt een vervangende voor gebouwd, waardoor het langer duurt.
of er is in de assemblage wat mis gegaan. Geen idee, maar het levert wel de nodige maanden vertraging op, waardoor KLM wel eens de laatste maatschappij kan zijn die een nieuwe Boeing 737NG in gebruik neemt. Het Amerikaanse leger heeft daarnaast ook nog wat toestellen in bestelling staan.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 17:10 schreef vipergts het volgende:
[..]
Wanneer zijn ze daar achtergekomen. Ik mag toch hopen aan het begin van de productielijn
Hehe, ja dat zag ik dus ook, maar ik was nogal verrastquote:
Waar woon je?quote:Op vrijdag 19 juli 2019 19:50 schreef kree het volgende:
Ik ben beetje moe aan t worden dat ik echt onder een aanvliegroute woon?
En woon ik nog niet bij schiphol maar ze gebruiken deze eigenlijk aardig veel? en het gaat redelijk laag over
Een zwaar bewolkte taptoe, dat is altijd balen.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 11:49 schreef Iemand91 het volgende:
Op RAF Fairford is momenteel de 2019 Royal International Air Tattoo aan de gang.
Hier een lijst met deelnemende vliegtuigen.
Een van de hoogtepunten word de flypast van de British Airways 747 BOAC-livery met de Red Arrows.
Die zal plaatsvinden rond 13:15 Nederlandse tijd.
O.a. hier is het live te volgen:
Ik zit iets dichter bij schiphol onder dezelfde aanvliegroute, bij jou zitten ze nog iets hoger. Maar goed geisoleerde nieuwbouw. Binnen hoor je niet veel, in de tuin kan het wel wat luid zijn ja.quote:
Nog bekend gemaakt wat er mis ging bij deze vlucht?quote:Op dinsdag 16 juli 2019 21:44 schreef Karstman het volgende:
KL1033 gaat niet helemaal goed, halverwege de Noordzee teruggekeerd naar Schiphol.
KL1033 from Amsterdam to London https://fr24.com/KLM1033/214fd245
Bird strikequote:Op zondag 21 juli 2019 18:11 schreef TigerXtrm het volgende:
Nog bekend gemaakt wat er mis ging bij deze vlucht?
Het ongelooflijk lange boarding proces …… plus het feit dat ze meestal een gate hebben helemaal aan het einde van de terminal zodat je een pokke eind moet lopen…..quote:
Momenteel live op BBC4.quote:Just what is flying over us at any one time? To find out, we’re conducting the first ever Great British plane spot, trying to spot every single type of plane in our skies, and we want you to join in. Send us your pictures, we want shots of all kinds of planes, from private to cargo or military, that have been spotted in UK airspace since 1 July. We’ll be showing the best of what you’ve sent in.
Wat er exact mis is gegaan in het brandstofleversysteem bedoel je? Misschien dat dat later nog naar buiten komt.. waarschijnlijk niet.quote:Op woensdag 24 juli 2019 22:44 schreef flipsen het volgende:
Niemand wat meer (inside) informatie over de puinzooi op Schiphol op dit moment?
Maar idd. FC Knudde.twitter:Schiphol twitterde op woensdag 24-07-2019 om 22:15:45 Update: Aircraft Fuel Supply’s system is reactivated again. The first aircrafts have been fuelled and have left the airport. Our flight schedule will be restarted gradually. (1) reageer retweet
Ja, die zijn gebruikt, echter hebben ze bij lange na niet genoeg wagens om het volledige uitvallen van het toevoersysteem op te vangen.quote:Op woensdag 24 juli 2019 23:00 schreef shiznuts het volgende:Maar idd. FC Knudde.twitter:Schiphol twitterde op woensdag 24-07-2019 om 22:15:45 Update: Aircraft Fuel Supply’s system is reactivated again. The first aircrafts have been fuelled and have left the airport. Our flight schedule will be restarted gradually. (1) reageer retweet
Wat ik me afvraag is of er deels 'ouderwetse' fueltrucks zijn ingezet en of ze die niet als standaard als back-up hebben?
Klopt, meeste airlines die Europees op Schiphol vliegen zullen op hun vertrekpunt al getankerd zijn.quote:Op woensdag 24 juli 2019 23:31 schreef shiznuts het volgende:
Ja, beter is als de airliners het weten met volle tanks zo'n beetje vertrekken. Eventueel heen of terug een hopje naar Brussels/Düsseldorf ofzo.
Beetje jammelquote:approximately 180 flights are cancelled by various airlines
twitter:flightradar24 twitterde op zaterdag 27-07-2019 om 15:16:03 Ferry flight of a TUI Boeing 737 MAX back to base in Nertherlands, avoiding German airspace, as the MAX is banned in German airspace.https://t.co/87JszTIfVu https://t.co/O3qMSpTEx0 reageer retweet
Zit geen kenteken op die dingen, dus je moet je ofwel stiekem doen ofwel op diepladersquote:Op woensdag 24 juli 2019 23:17 schreef Karstman het volgende:
Misschien een paar van Rotterdam en Lelystad over laten komen. Die kunnen, zeker op dit tijdstip die wagens wel missen
Mwah, Was laatst een enorme fik bij een kringloop iets ten noorden van Rotterdam airport en daar stond mooi een crashtender van Rottterdam mee te blussen.quote:Op zaterdag 27 juli 2019 16:24 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Zit geen kenteken op die dingen, dus je moet je ofwel stiekem doen ofwel op diepladers
Die zijn van defensie toch? Officieel hebben die geen kenteken maar slechts een registratienummer.quote:Op zondag 28 juli 2019 11:32 schreef Karstman het volgende:
[..]
Mwah, Was laatst een enorme fik bij een kringloop iets ten noorden van Rotterdam airport en daar stond mooi een crashtender van Rottterdam mee te blussen.
Shell heeft er genoeg staan met kenteken hoor.quote:Op zaterdag 27 juli 2019 16:24 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Zit geen kenteken op die dingen, dus je moet je ofwel stiekem doen ofwel op diepladers
Persbericht van Air France-KLM: https://www.airfranceklm.(...)air-france-klm-fleetquote:Air France heeft zestig A220-300’s besteld en neemt uiterlijk in 2022 afscheid van alle A380’s in de vloot. Dat heeft moederbedrijf Air France-KLM bekendgemaakt.
A380
De A220’s vervangen ‘geleidelijk’ de huidige A318’s en A319’s in de vloot van Air France. De zustermaatschappij van KLM bekijkt welk toestel de A380 moet vervangen.
Vlootvernieuwing
Moederbedrijf Air France-KLM maakt woensdag de financiële cijfers over de eerste zes maanden van dit jaar bekend. Eerder al werd bekend dat rond de publicatie van de cijfers, een besluit genomen zou worden over vlootvernieuwing bij Air France.
Netwerk
De eerste A220 wordt in september volgend jaar verwacht. De toestellen zijn bestemd voor de korte- en middellange afstandsvluchten in het netwerk van Air France. De Franse maatschappij heeft een optie genomen op nog dertig A220’s en ‘acquisition rights’ op nog eens dertig stuks. Dat laatste zijn opties zonder dat daar een datum aan is gekoppeld.
Afscheid
Air France-KLM heeft verder besloten dat de zeven A380 van Air France in 2022 uit de vloot moeten zijn. In totaal heeft de maatschappij tien van deze jumbojets; eerder al werd aangekondigd dat drie stuks weg zouden gaan. Sinds het aantreden van Ben Smith als ceo van de groep, staken steeds vaker geruchten de kop op dat Air France afscheid wilde nemen van de A380.
Kerosine
Van de zeven waar de maatschappij nog aan vasthield, zijn vijf in eigendom en twee gehuurd. “De huidige concurrerende omgeving beperkt het aantal markten waarin de A380 winstgevend ingezet kan worden”, zo laat Air France-KLM weten. Het bedrijf wijst erop dat de A380 met zijn vier motoren een vijfde tot een kwart meer kerosine per stoel verbruikt dan ‘nieuwe generatie langeafstandstoestellen’.
Airbus
Ook de toenemende onderhoudskosten en de broodnodige investering in het vernieuwen van het interieur, dragen ertoe bij dat de A380 zijn glanst verliest. “Het toestel in de vloot houden zou zorgen voor aanzienlijke kosten, terwijl het programma eerder in 2019 door Airbus is opgeschort”, aldus Air France-KLM. Airbus besloot eerder dit jaar de stekker te trekken uit de productie van de jumbojet.
~ Ryanair-topman kondigt ontslag negenhonderd personeelsleden aanquote:Ryanair-topman Michael O'Leary heeft het personeel woensdag in een videoboodschap laten weten dat het bedrijf vijfhonderd piloten en vierhonderd cabinepersoneelsleden "te veel" heeft. Er worden daarom in de komende weken ontslagen aangekondigd, die rond eind september en na de kerstdagen zullen vallen.
Voor eind augustus worden daarnaast de sluitingen van verschillende vliegbases van Ryanair bekendgemaakt.
Ga je een 747 opknappen in je garage?quote:Op woensdag 31 juli 2019 22:05 schreef MikeJoow het volgende:
Heeft iemand een idee waar je originele vliegtuigonderdelen kan kopen? Ik weet AELS. maar die verkoopt niet altijd aan particulieren.
Tips zijn dus welkom
APOC misschien, maar daar blijft het ook de vraag of ze aan particulieren leveren.quote:Op woensdag 31 juli 2019 22:05 schreef MikeJoow het volgende:
Heeft iemand een idee waar je originele vliegtuigonderdelen kan kopen? Ik weet AELS. maar die verkoopt niet altijd aan particulieren.
Tips zijn dus welkom
http://www.boeing.com/commercial/airports/plan_manuals.pagequote:Op donderdag 1 augustus 2019 08:26 schreef Adrie072 het volgende:
Morning,
Als ik het zijaanzicht van de B777 en B767 met elkaar wil vergelijken (op elkaar leggen om de verschillen te zien) om bijvoorbeeld de hoogte, lengte, afstand deuren in kaart te krijgen.
Is daar een website voor om dit onderzoeken? Alvast bedankt.
Haha.. nou dan mag ik wel ergens een grote schuur gaan huren.quote:Op donderdag 1 augustus 2019 08:50 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Ga je een 747 opknappen in je garage?
ja je kunt je afvragen is al die technolgie wel zo nuttig? Denk het wel maar moet het wel ok werken.quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 21:48 schreef TigerXtrm het volgende:
Tientallen jaren was het veiligheidsmotto van de luchtvaart altijd 'redundancy'. Oftewel, cruciale instrumenten mogen nooit afhankelijk zijn van maar één systeem. Het is echt idioot dat dat bij dit systeem gewoon is genegeerd.
Het moet oké werken, maar de piloten moeten ook weten wat het systeem doet, hoe het werkt en hoe ze het uit kunnen zetten als dat echt nodig is. Voor zover ik begreep wisten de piloten om te beginnen niet dat het systeem überhaupt bestond door slechte training, en ten tweede kon het systeem niet worden uitgezet. Dat is gewoon kansloos, en druist tegen alle fundamentele luchtvaart ontwerpen in.quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 22:13 schreef kree het volgende:
[..]
ja je kunt je afvragen is al die technolgie wel zo nuttig? Denk het wel maar moet het wel ok werken.
quote even uit aflevring van NG,, just fly the dam'n airplane
klopt idd dan handmatig maar dat lijkt wel haast en onmogelijkheid.quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 23:18 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Het moet oké werken, maar de piloten moeten ook weten wat het systeem doet, hoe het werkt en hoe ze het uit kunnen zetten als dat echt nodig is. Voor zover ik begreep wisten de piloten om te beginnen niet dat het systeem überhaupt bestond door slechte training, en ten tweede kon het systeem niet worden uitgezet. Dat is gewoon kansloos, en druist tegen alle fundamentele luchtvaart ontwerpen in.
quote:Some of the airlines buying 787 Dreamliners built at Boeing Co.’s North Charleston campus are complaining about “unacceptable” production mistakes and poor quality, and analysts say the criticism points to issues deep within the aerospace giant’s culture.
While workers at the Dreamliner factory have previously reported quality lapses, this is the first time such private criticism from Boeing’s customers has been made public.
“Boeing Commercial Airplanes clearly has a systemic problem in designing, producing and delivering airplanes,” said Scott Hamilton, an aerospace analyst and editor of Leeham News and Analysis.
The airline complaints are included as part of internal surveys Boeing asks carriers to complete when a plane is delivered. Not all airlines participate and results sometimes can be skewed by such things as supplier issues that are out of Boeing’s control.
quote:For example, KLM Royal Dutch Airlines called the factory’s quality control “way below acceptable standards” for a 787-10 delivered at North Charleston in June. The plane included a special livery to celebrate the carrier’s 100th anniversary.
KLM noted several issues, including a loose seat, missing or wrongly installed cotter pins, nuts not fully tightened, an unsecured fuel line clamp and several unspecified missing parts.
“Who looks at quality in this facility,” KLM asked, adding the airline “is worried for the next deliveries.”
“There are serious doubts about quality and Boeing’s ability to deliver on time,” the carrier stated.
Ik heb de een aantal quotes uit het artikel gehaald, maar het is interessant genoeg om helemaal door te lezen.quote:KLM, in its review, said it also observed an overworked Boeing staff that’s trying to keep up with a production schedule that calls for 14 Dreamliners to be built every month, split between the aerospace firm’s North Charleston and Everett, Wash., facilities.
“A lot of Boeing personnel, factory and management, works way too much overtime,” the carrier stated. “In this customer’s opinion this reflects in quality and the inability to make schedule.”
KLM also said too much work was left for the flight line to complete because the plane wasn’t finished when it left final assembly.
“There must have been at least a dozen changes since (the) aircraft was outside,” the airline said. “There seems always to be a reason why schedules are not being met.”
De Fransen kunnen dit natuurlijk ook, nu een A380 MSN001 met de Patrouille Acrobatique de France.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 11:49 schreef Iemand91 het volgende:
Op RAF Fairford is momenteel de 2019 Royal International Air Tattoo aan de gang.
Hier een lijst met deelnemende vliegtuigen.
Een van de hoogtepunten word de flypast van de British Airways 747 BOAC-livery met de Red Arrows.
Die zal plaatsvinden rond 13:15 Nederlandse tijd.
Tijdsdruk, geld is belangrijk, personeel wat compleet overwerkt is, fouten worden gemaakt en mensen gaan dood. Er was een soortgelijke periode in de jaren 60 tot 80 waarbij dit soort dingen hoogtij vierde bij bouwers en airlines met talloze ongelukken als gevolg. Vervolgens begon het in de jaren 90 beter te gaan door strengere regels en inmiddels lijkt het alsof we weer terug bij af zijn. Dit zijn gevaarlijke ontwikkelingenquote:Op maandag 5 augustus 2019 12:21 schreef Iemand91 het volgende:
Airline surveys point to ongoing production problems at Boeing’s SC plant
[..]
[..]
[..]
Ik heb de een aantal quotes uit het artikel gehaald, maar het is interessant genoeg om helemaal door te lezen.
Waar heb je dit gelezen?quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 18:22 schreef Peterselieman het volgende:
Over de 747 gesproken: van wat ik lees komen er eind volgend jaar bij KLM twee nieuwe 77W's die 747's moeten gaan vervangen.
Heeft al bijna een jaar niet gevlogen, staat voor onderhoud in Gostomel.quote:Op dinsdag 13 augustus 2019 13:38 schreef Piles het volgende:
Cool! Hoe is het eigenlijk met de AN-225? Die wil ik echt nog een keer live zien...
twitter:MennoSwart twitterde op donderdag 15-08-2019 om 09:10:06 Door vogels in beide motoren moest A321 Ural Airlines noodlanding maken in een akker #emergency #uralairlines #aviation #landing #planespotting #avgeek #airbus https://t.co/xzblhKZvHr reageer retweet
twitter:PlanesAtPaine twitterde op zaterdag 17-08-2019 om 06:34:04 New Boeing 787-9 special. N1015B "Dreams Take Flight" rolling out of paint this evening with the label, "Employees Community Fund of Boeing." #Boeing #B787 #Dreamliner #DreamsTakeFlight https://t.co/UXjfRK7eoL reageer retweet
Lijkt wel een soort make a wish logo die handjesquote:Op zondag 18 augustus 2019 00:57 schreef Iemand91 het volgende:[ afbeelding ]twitter:PlanesAtPaine twitterde op zaterdag 17-08-2019 om 06:34:04 New Boeing 787-9 special. N1015B "Dreams Take Flight" rolling out of paint this evening with the label, "Employees Community Fund of Boeing." #Boeing #B787 #Dreamliner #DreamsTakeFlight https://t.co/UXjfRK7eoL reageer retweet
Wat Boeing ermee van plan is...
Waarom is deze in de kleuren van de AF1 gespoten?quote:Op vrijdag 9 augustus 2019 11:21 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
https://www.airliners.net(...)-A318-112-CJ/5616933
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |