quote:PAUL GROVE: 737 MAX-MOTOREN
Veel is er al geschreven naar aanleiding van de twee crashes, onlangs met de Boeing 737 MAX. Ik wil daar nog wat aan toevoegen.
Boeing had een zeer goede naam bij piloten omdat je als piloot altijd het laatste woord had. Altijd kon je de computer of automatische piloot overrulen of uitschakelen wanneer je het niet eens was met wat de automatische piloot deed, of de programmeur had bedacht.
Helaas heeft Boeing dat beleid verlaten.
Zonder de piloten daarvan op de hoogte te stellen werd er een automatisch systeem ingebouwd wat de neus omlaag stuurde wanneer de invalshoek, althans volgens de computer, te groot werd.
Had dat niet anders gekund?
In plaats van te interveniëren met het hoogteroer tijdens de besturing door de piloten, had men er ook voor kunnen kiezen om het werkelijke probleem aan te pakken.
De grotere motoren werden anders geplaatst waardoor er een draaimoment ontstond rond de horizontale dwars-as van het vliegtuig, tijdens vol vermogen.
Waar voor gekozen had kunnen worden is om de motoren tijdens de start en landing een aantal graden aan de voorkant te laten zakken, technisch gezien heel goed mogelijk. Financieel gezien een stuk goedkoper dan de tientallen miljarden die ze nu kwijt zijn aan aansprakelijkheid en directe en indirecte schade.
Wanneer Boeing had gekozen voor deze variatie in motorophanging, was er meer mogelijk geweest.
Vliegtuigen hebben tijdens de vlucht een steeds wisselende invalshoek. Dit is afhankelijk van snelheid, van het gewicht, van de buitentemperatuur en de vlieghoogte. Dat geeft ook een steeds andere invalshoek, niet alleen van de vleugel, maar helaas ook van de motoren. Dat is onwenselijk, de luchtstroom komt met een steeds andere hoek de motoren binnen. De door de motoren versnelde lucht en uitlaatgassen verlaten onder een steeds andere hoek de motoren.
Dat kost brandstof.
Wanneer je de motoren tijdens de start en landing kan aanpassen kan je dat tijdens de kruisvlucht natuurlijk ook. Op deze manier kan je tijdens de gehele vlucht een meest optimale stand van de motoren handhaven. Computertechnisch, maar ook mechanisch geen enkel probleem… Het grote voordeel is dat je daarmee brandstof kan besparen.
Misschien een leuk idee voor universiteiten om daar wat berekeningen op los te laten.
Paul Grove
pgrove@reismedia.nl
Ja, zou ook voor levend verbranden kiezen als de andere keuze vergoeding mislopen was!quote:Op maandag 6 mei 2019 18:27 schreef Carlos93 het volgende:
Ik snap het aan de ene kant ook nog wel, dat mensen hun koffertjes en dergelijke meenemen. Want zo'n maatschappij zal niet snel over de brug komen met een vergoeding, en gaat je persoonlijk ongetwijfeld ook nog geld kosten. (Denkend aan paspoorten en dergelijke)
quote:Boeing 787-10
Op 29 juni 2019 landt onze 1e Boeing 787-10 op Amsterdam Airport Schiphol. Dat is precies 100 dagen voor onze 100e verjaardag. De -10 is het 2e type ‘Dreamliner’ dat we toevoegen aan onze vloot. Deze Boeing is een verlengde versie van de 787-9 en heeft dan ook meer zitcapaciteit. In de komende jaren, voegen we 8 Boeing 787-10’s toe aan de KLM-vloot. Heeft u een vlucht geboekt naar Kilimanjaro, Dar es Salaam, Dubai of Delhi? Misschien vliegt u dan wel met onze nieuwste aanwinst, afhankelijk van het seizoen. Ook deze Dreamliners worden voorzien van namen van bloemen.
Wat is eigenlijk de reden dat klm nooit een first class heeft?! Ik vlieg nu standaard Met Emirates e.a. en nooit klm gevlogen (behalve In eu)omdat business zo krap lijkt bij hen. Maar wat is de reden? Is er te weinig animo voor? Het soort vliegtuig?quote:Op dinsdag 7 mei 2019 00:14 schreef Iemand91 het volgende:
KLM heeft de 787-10 online gezet inclusief seatmap:
[..]
[ afbeelding ]
In Tarbes is de ontmanteling van de eerste A380's in volle gang:
[ afbeelding ]
Geen idee. Helemaal als je ze vergelijkt met BA:quote:Op dinsdag 7 mei 2019 06:27 schreef RipCity het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk de reden dat klm nooit een first class heeft?! Ik vlieg nu standaard Met Emirates e.a. en nooit klm gevlogen (behalve In eu)omdat business zo krap lijkt bij hen. Maar is de reden? Is er te weinig animo voor? Het soort vliegtuig?
Denk te weinig animo. Lufthansa biedt het volgens mij ook niet op alle vluchten aan.quote:Op dinsdag 7 mei 2019 06:27 schreef RipCity het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk de reden dat klm nooit een first class heeft?! Ik vlieg nu standaard Met Emirates e.a. en nooit klm gevlogen (behalve In eu)omdat business zo krap lijkt bij hen. Maar wat is de reden? Is er te weinig animo voor? Het soort vliegtuig?
Je kunt het anno 2019 die vraag betere andersom stellen; waarom wél First Class (F) ?quote:Op dinsdag 7 mei 2019 06:27 schreef RipCity het volgende:
Wat is eigenlijk de reden dat klm nooit een first class heeft?! Ik vlieg nu standaard Met Emirates e.a. en nooit klm gevlogen (behalve In eu)omdat business zo krap lijkt bij hen. Maar wat is de reden? Is er te weinig animo voor? Het soort vliegtuig?
Veel technische problemenquote:Op dinsdag 7 mei 2019 19:34 schreef J.B. het volgende:
Waarom is Brussels Airlines eigenlijk opgehouden met het vliegen met de Soechoj Superjet? Zorgen omtrent de veiligheid of gewoonweg kosten?
Niet aan beginnen dus.quote:Op dinsdag 7 mei 2019 19:42 schreef OEM het volgende:
[..]
Veel technische problemen
Weinig plekken in Europa waar ze gekwalificeerd zijn om aan een SSJ te sleutelen
Geen/weinig reserve-onderdelen beschikbaar
Dat soort dingen.
Tja, zo wordt het nooit wat natuurlijkquote:
Het aantal bedrijven dat hun personeel business class laat vliegen is waarschijnlijk behoorlijk afgenomen na 9/11 en de kredietcrisis. Laat staan First Class.quote:
Ik zie de relatie tussen mensen bussiness class laten vliegen en 11 september niet?quote:Op dinsdag 7 mei 2019 19:48 schreef OEM het volgende:
[..]
Het aantal bedrijven dat hun personeel business class laat vliegen is waarschijnlijk behoorlijk afgenomen na 9/11 en de kredietcrisis. Laat staan First Class.
Lion Air?quote:Op maandag 6 mei 2019 16:09 schreef Fer het volgende:
Als een maatschappij afgelopen 20 jaar, 11 crashes heeft gehad. Zou je dan instappen voor een vlucht van 1u?
Ik denk dat ik zulke mensen gewoon aan de kant beuk hoor als ze in het gangpad staan om hun koffer te pakkenquote:Op maandag 6 mei 2019 08:39 schreef shiznuts het volgende:
Ja, zo was ik eens in een hotel toen het brandalarm afging. Tuurlijk denk je normaalgesproken 'ah, zal wel een drill zijn', maar kort voor middernacht koos ik m'n eieren voor m'n geld en haastte m'n kamer uit, stond in m'n sokken in de lobby, had zelfs m'n smartphone vergeten. Was zo'n beetje de enige die het serieus had genomen en vroeg me af wat nu de deal was. Bleek iemand een strijkijzer te hebben gebruikt en meteen weer opgeborgen te hebben met het koord om het strijkijzer gewikkeld wat even later tot rook en het afgaan van 't alarm leidde. Maar er zal een echte woekerende brand zijn geweest... dan wil ik niet met een vuurzee voor m'n deur zitten en als enige optie hebben om door een ruit te springen van weet ik veel hoe hoog... begrijp niet dat je dan of denkt 'zal wel niks zijn' of 'nou ja, eerst ff zorgen dat al m'n spulletjes in veiligheid zijn gebracht'.
Mensen hebben echt hun prioriteiten wrong. Dat ze aanboord nu announcements moeten dan dat in het geval van een evacuatie dat je al je spullen aan boord dient te laten is eigenlijk van de zotten. En dat gaat toch 't ene oor in - 't andere uit, if überhaupt. Mensen die evacueren met een koffer, mogen ze gelijk apart nemen, koffers op een hoop gooien en in de fik steken en die lui zelf een maandje in de cel gooien. Misschien krijgen ze dan hun prioriteiten een beetje in 't gelid.
__
Meer coverage en video: http://avherald.com/h?article=4c78f3e6&opt=0
Dan maar gewoon geen overhead lockers meerquote:Op woensdag 8 mei 2019 11:10 schreef shiznuts het volgende:
Of een nieuwe policy in 't leven roepen waarbij voor starten en landen de cabin crew de headracks op een druk van een knop vergrendelt. Et voilá.
En dan dat lui natuurlijk een minuut lang in 't gangpad staan en proberen om 't headrack open te krijgen. Of het systeem 't laat afweten of een rugzakriempje ofzo zit zo klem dat een headrack niet meer van 't slot wil... en daar nu net in de lucht een laptopaccu besluit een thermal runaway te doen. Mja, misschien ook niet dé oplossing.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |