kree | zondag 5 mei 2019 @ 19:40 |
Interessante ontwikkeling, ik had al wel een beetje verwacht dat elektrische auto's met accu's niet slim zijn voor de lange termijn. Bron: https://tweakers.net/nieu(...)terstof-richten.html | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 19:42 |
Als het meezit, volgens mij liep de model 3 drie jaar achter. En dan laat de kwaliteit ook nog wel wat te wensen over in het algemeen ![]() | |
Pietverdriet | zondag 5 mei 2019 @ 19:44 |
Komt oa door hoe we voorraad belasten (als iets in transit is, is het niet in voorraad) en productie methode met just in time delivery. Verder is het subsidie matig interessant om zaken eindeloos te vervoeren. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 19:44 |
Tesla is niet het enige met een auto die je kunt betalen als je paar ton per jaar verdient he natuurlijk? Er gaat al veel meer door wat bv lokale transportbedrijven zijn. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 19:46 |
Ik vind het wel een gedrocht ![]() Tesla krijgt concurrentie ![]() | |
#ANONIEM | zondag 5 mei 2019 @ 19:53 |
Het is maar waar men zijn geld aan verknoeien wil, ik las ergens nog in ontwikkeling, wat accu s, dan is wat tot nog toe wordt verkocht schroot? Althans dat maak ik eruit op. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 19:55 |
Nou het is voor mij heel simpel eigenlijk, ondanks dat ik best met die techniek bezig ben geweest. Maar hier komt pas een elektrische auto als ie goedkoper is als wat er nu al is. En denk dat het meeste van iedereen erzo over denkt. | |
#ANONIEM | zondag 5 mei 2019 @ 19:56 |
Ach als die cadeau is overweeg ik het misschien, maar geef mij niet een keus brandstof of electrisch dan. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 19:58 |
Het is nu nog niet voordeliger of handiger. Maar het is wel de toekomst. Maar ga niet tegen je in. 1 kan zo'n auto sowieso niet betalen 2 waarom zou ik het doen? tis leuk voor alle millieu gekkies enzo maar het is er nog niet. Het komt wel maar nog niet binnen 5 jaar | |
#ANONIEM | zondag 5 mei 2019 @ 20:00 |
Ik denk dat ik deze stap oversla en ga voor de volgende. | |
kree | maandag 6 mei 2019 @ 00:36 |
hahaha ok beetje offtopic mag wel denk. Maar wacht ook nog op de hyperdrive. Ok dan ![]() | |
kree | maandag 6 mei 2019 @ 04:09 |
Notice trouwens even die sticker hier die op dat groene ding zit? Waarom zou die er zitten. Tada we kunnen met backend inloggen via mobiel om te ontkoppelen of weet ik veel wat in te stellen. Tussen die twee E is links en rechtse aansluiting Gaat allemaal met GSM binnen 2 sec of via backoffice etc aan de tel. . Tenzij ie echt stuk is natuurlijk Nou hoop dat ik jullie beetje inside info heb kunnen geven, wil er best meer over uitleggen maar dan moeten jullie maar vragen. Mijn idee dat met die E nrs. naja retards verlengen contract niet dus iemand anders mee weggelopen. Het was nl 1000 keer handiger als wat ervoor was incl QR codes die er nu ook zitten. [ Bericht 4% gewijzigd door kree op 06-05-2019 04:49:29 ] | |
#ANONIEM | maandag 6 mei 2019 @ 14:23 |
Benieuwd binnen welke tijd dat de hacken is. | |
Pietverdriet | zondag 12 mei 2019 @ 14:46 |
Nog een punt wat ik me bedenk. Een auto met een brandstofcel en een waterstoftank is waarschijnlijk honderden kilo’s lichter dan een met accu’s voor een paar honderd kilometer bereik. Het stroomverbruik zal daarmee veel lager liggen. | |
TheFreshPrince | zondag 12 mei 2019 @ 14:52 |
Iets lager, wordt ruimschoots teniet gedaan door lage rendement van fuel cell en productie waterstof. Waterstofauto’s zijn een stuk gecompliceerder, veel meer componenten, ook een accu nodig omdat een fuel cell te weinig vermogen geeft. | |
Fer | zondag 12 mei 2019 @ 16:57 |
Valt vies tegen. Die kooi om de H2 tanks te beschermen weegt ook wel wat. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 12 mei 2019 @ 17:25 |
Kevlar is niet zo zwaar, toch? | |
#ANONIEM | zondag 12 mei 2019 @ 17:28 |
Zou die zwaarder zijn als een lpg tank? | |
Fer | zondag 12 mei 2019 @ 19:22 |
![]() De tanks zitten helemaal ingebouwd in een crashproof chassis, dat ding weegt 1800kg. | |
Bart2002 | zondag 12 mei 2019 @ 19:58 |
Komt de carrosserie en het interieur er nog bij. Laat ons alstublieft streven naar loodzware wagens. Dat zal het probleem ongetwijfeld oplossen. Je krijgt dan 3000+ kilo om 1 mens van 80 kilo van A naar B te vervoeren. Ergens gaat er dan iets mis. ![]() | |
Fer | zondag 12 mei 2019 @ 20:15 |
De zon levert ruim voldoende energie om ons allemaal in een voertuig van 3000kg te vervoeren. Het is aan ons om te zorgen, dat we die energie kunnen benutten. Streven naar een overschot aan groene energie, zal uiteindelijk de oplossing moeten zijn. Elkaar afzeiken op gedrag leidt nergens naar. | |
TheFreshPrince | zondag 12 mei 2019 @ 20:21 |
Bart2002 heeft natuurlijk absoluut een punt, niet alleen op het punt van energie maar ook juist de grondstoffen. Maar ik denk wel dat je op dat vlak een balans moet vinden. De mens, de consument verander je niet zomaar. Je kan een ideaalbeeld hebben van kleine auto's van 435 kilo met alleen het hoognodige aan luxe, comfort en ruimte maar mensen kopen een auto vaak voor lange afstanden, omdat ze er ook met een gezin in willen rijden, omdat ze er ook hun IKEA kast in willen vervoeren, omdat... het leuk staat op de oprit... En of het goede redenen zijn maakt eigenlijk niet uit, je verandert het gewoon niet zomaar. Anders reden we wel allemaal in een Aixam. In feite zijn gordels, kreukelzones, veiligheidskooi, airbags ook allemaal onnodige ballast in een auto (tot je het een keer nodig hebt ![]() | |
#ANONIEM | maandag 13 mei 2019 @ 00:12 |
Hoe snel was de mens niet veranderd van paard en wagen en honden kar naar auto? Ik zie nog de tram hier vertrekken waar ik met schone luier in mocht stappen naar Oma toe, voordat ik kon denken reed pap met de auto naar Oma, en wat voor eentje, op de weegschaal ik denk 2800 kg. [ Bericht 56% gewijzigd door #ANONIEM op 13-05-2019 00:14:00 ] | |
Benger | maandag 13 mei 2019 @ 00:21 |
Het heeft wel tot na de tweede wereldoorlog geduurd voordat paard en wagen echt een uitzondering werd in het straatbeeld. Bij elkaar heeft het meer dan een eeuw geduurd. De elektrische auto bestond in die tijd ook al. Was toen geen succes wegens de nadelen die het nog steeds heeft. | |
#ANONIEM | maandag 13 mei 2019 @ 00:25 |
Hoeveel zonder motor? | |
VEM2012 | maandag 13 mei 2019 @ 00:46 |
Waterstof heeft veel nadelen. Ik zie het niet gebeuren. | |
TheFreshPrince | maandag 13 mei 2019 @ 07:46 |
Als je de start van massaproductie van auto's rekent, was die periode nog geen halve eeuw. Eind 19e eeuw tot begin 20e eeuw (1910) heb je inderdaad wat elektrische auto's op de markt gehad. Topsnelheid 48km/u en een bereik van 80km. Sommige merken hielden de productie nog tot in de 30'er jaren vol maar eigenlijk was het allemaal brandstof wat de klok sloeg. Wat voor een echte doorbraak zorgde was natuurlijk de accu-techniek. Een groot deel van de 20e eeuw hadden we NiCd accu's met een energiedichtheid van zo'n 40 tot 60Wh per kilo. Om een idee te geven: om voor een 75kWh Tesla een accu te bouwen had je dan alleen al 1250kg aan accu-cellen nodig. De Li-Ion accu's in een Tesla Model 3 hebben een energiedichtheid van 272Wh per kilo, ofwel een factor 4,53 tot 6,8 meer. En het einde is nog niet in zicht op dat gebied. Met aluminium-ion (900Wh/kg) en aluminium-air (2500Wh/kg) wordt het pas echt interessant. Helemaal als je rekent dat benzine een energiedichtheid van 1700Wh/kg heeft. Dus zeggen "was toen geen succes wegens de nadelen die het nog steeds heeft" is nogal ongenuanceerd. | |
raptorix | maandag 13 mei 2019 @ 08:10 |
Laten we eerst eens stoppen met werken op locatie, achterhaalt concept. | |
TheFreshPrince | maandag 13 mei 2019 @ 08:13 |
Ik denk dat bouwvakkers, stratenmakers, timmermannen, installateurs, etc het geheel met je eens zijn ![]() In mijn beroep (ICT) is het uiteraard wel gangbaar om steeds meer werk remote te doen, maar een patch-kast aanpassen of een accesspoint vervangen bij een klant blijft toch gewoon een ritje naar die klant toe. | |
raptorix | maandag 13 mei 2019 @ 08:21 |
Uiteraard, ik werk ook in de ICT en de collega's die zeuren dat ze liever op lokatie werken zijn meestal kneuzen die niet met tien vingers typen en het liefst hele dag vergaderen. Een oud collega van mij is gaan werken voor een bedrijf waarbij ze niet eens een kantoor hebben maar allemaal relaxen in de outback van Australie en Nieuw Zeeland. | |
Speekselklier | maandag 13 mei 2019 @ 08:22 |
Valt mee natuurlijk... Als iedereen thuis werkt hoeven de bouwvakkers geen kantoren meer te bouwen. De wegwerkers hoeven geen snelwegen meer aan te leggen en jij hoeft niet meer naar een kantoor om een accesspointje op te hangen. | |
raptorix | maandag 13 mei 2019 @ 08:26 |
Sowieso kunnen ze prima de helft van het kantoorpersoneel naar huis trappen, had laatst ook weer zo een klus in een kantoor waar 2000 man zit, 60% zijn van die figuren waarvan je helemaal niet merkt dat ze iets deden als je ze wegstuurt. | |
VEM2012 | maandag 13 mei 2019 @ 08:58 |
Alsof jij dat kan beoordelen. Je zit denk ik teveel in je eigen bubble om door te hebben dat wat voor jou geldt niet voor iedereen geldt. Kantoor heeft ook een sociale functie. Bij IT-ers is het aantal contactgestoorden dan weer zo hoog dat dat er wellicht niet zo uitkomt, maar voor veel bedrijven geldt dat er niets van de grond komt als iedereen vanuit huis gaat werken. | |
raptorix | maandag 13 mei 2019 @ 09:01 |
Ik ben geen typische IT'er, mijn specialisatie is juist om vanuit de IT kant het domein te doorgronden en te implementeren, daarvoor heb ik juist binnen zo een hele organisatie contact, mijn ervaring is dat ten eerste de helft van de mensen dubbel werk loopt te doen, 40% van de anderen zich voordoen als "specialist", maar eigenlijk alleen hun eigen kennis in hun hoofd houden. Geloof me, de laatste 3 opdrachten binnen dit soort logge organisaties gezeten en ze zitten allemaal in de shit. | |
VEM2012 | maandag 13 mei 2019 @ 09:07 |
Model 3 zou q1 2017 op de markt komen. Het werd juli 2017. 4 maanden vertraging dus. Op de een of andere manier komen mensen vaak superlatieven tekort om alles wat niet perfect gaat bij Tesla te duiden... Dat Audi nu al met het enkele modelletje leveringsproblemen heeft, niet als Hyundai en Kia, daar hoor je dan weer niemand over. Maar bij Tesla is het meteen ‘zie je wel!’. | |
VEM2012 | maandag 13 mei 2019 @ 09:09 |
De Model 3 is al de goedkoopste auto in zijn klasse. | |
HSG | maandag 13 mei 2019 @ 09:10 |
En waar kun je waterstof tanken? | |
VEM2012 | maandag 13 mei 2019 @ 09:11 |
Maar nu heb je het specifiek over logge organisaties en blijft het nog steeds jouw mening. Dat is iets anders dan dat het merendeel van de kantoormedewerkers in Nederland overbodig zouden zijn. | |
TheFreshPrince | maandag 13 mei 2019 @ 09:27 |
Eind 2020 moeten er 20 waterstoftankstations in Nederland gereed zijn, die zo'n 1,5 miljoen Euro per stuk kosten. Ofwel, zo'n ¤411.000 per waterstofvoertuig in Nederland en je hoeft dan gemiddeld maar een half uur te rijden naar een pompstation ![]() Dat tegenover 4121 tankstations in Nederland en zo'n 42.000 publieke laadpunten voor EV's, waarbij de laders op eigen opritten niet meegeteld zijn. | |
MadJackthePirate | maandag 13 mei 2019 @ 09:31 |
Het zou natuurlijk kunnen dat in de toekomst de vrachtwagens voor lange afstand ook op waterstof gaan rijden, aangezien die het niet halen met elektriciteit. Maar dat kan ook evengoed CNG worden | |
TheFreshPrince | maandag 13 mei 2019 @ 09:40 |
Vrachtwagens halen het prima op lange afstand. Als je de Europese rijtijdenwet erbij haalt (waar je niet onderuit komt ivm tachograaf): bron: https://truckstar.nl/handige-paginas/rijtijden En je hanteert een gemiddelde snelheid van 80km/u (en dat is hoog) dan kan je per dag maximaal 800km afleggen, in de praktijk vaak maar 700km, waarbij je tevens maar maximaal 4,5 uur aaneengesloten mag rijden en een verplichte pauze moet nemen. Dus de eerste generatie Tesla Semi zit met z'n 950km bereik eigenlijk al op wat de markt vraagt, zelfs als je op de hele route geen laadpaal tegenkomt. Alles valt of staat uiteraard met de aanwezigheid van laadpunten op de route, distributiecentra en los-/laadpunten. | |
Speekselklier | maandag 13 mei 2019 @ 09:40 |
Dat zet mijn idee wel in een heel ander daglicht. Ik rijdt dagelijks langs 5 benzinestations waarvan er 1 een waterstofinstallatie heeft en de andere is in aanbouw. Ik dacht dus dat het hip begon te worden... | |
MadJackthePirate | maandag 13 mei 2019 @ 09:42 |
Ten eerste moet ik eerst maar eens zien hoe die Tesla in de praktijk zal werken en wat de accu's doen met het laadvermogen... En verder zullen accu's van die omvang niet in 20min voor 80% vol zijn vermoed ik. Weet zelf het e.e.a. van de elektrische DAF vrachtwagens die afgelopen maanden in mondjesmaat verkocht zijn aan distributeurs in Nederland, maar die zijn nog lang niet geschikt voor lange afstanden. Nu zal Tesla wel een stuk verder zijn qua elektromobiliteit, maar het heeft zich nog niet bewezen als truckfabrikant. Maar goed, we zullen het gaan zien. | |
TheFreshPrince | maandag 13 mei 2019 @ 09:42 |
Ik zou al 37 minuten moeten rijden naar een tankstation in aanbouw ![]() | |
TheFreshPrince | maandag 13 mei 2019 @ 09:47 |
Uiteraard, uiteraard... maar waar een personenauto in theorie nog 2000km per dag zou kunnen afleggen (omdat je niet direct gebonden bent aan een rusttijdenwetgeving) is de actieradius van een vrachtwagen wel aardig te voorspellen. Zelfs als zou de huidige Semi tegenvallen, de ontwikkelingen staan niet stil. Waterstof zou misschien tot 2025 wel de betere optie kunnen lijken maar dan toch links en rechts ingehaald worden. | |
VEM2012 | maandag 13 mei 2019 @ 09:47 |
Het pushen van waterstof komt vanuit de oliemaatschappijen, die hun verdienmodel in stand willen houden. Waterstof heeft een enorm slecht rendement. Het omzetten van elektriciteit naar waterstof en terug levert een verlies van 60% op. Waterstof is prima voor daar waar de accu geen alternatief is, maar automobiliteit hoort daar niet bij. | |
VEM2012 | maandag 13 mei 2019 @ 09:49 |
Als je de complete actieradius van een dag aan boord hebt hoef je ook niet op een dag van 0 naar 100% te laden. ![]() | |
Speekselklier | maandag 13 mei 2019 @ 09:49 |
Bij mij een op 5 minuten van huis (aanbouw, en ook echt begonnen) en een op 5 minuten van mijn werk. Beide op de route. Deze twee liggen 25km bij elkaar vandaan. En binnen een straal van 40km van mijn huis zie ik nu zijn er NOG twee in planning (Rhoon en Schiphol). | |
TheFreshPrince | maandag 13 mei 2019 @ 09:52 |
Ja, in het westen wonen natuurlijk meer mensen dus is het wel logisch dat ze daar de hoogste dichtheid van tankstations bouwen. Probleem is dat de huidige generatie waterstoftankstations maar 36 auto's in 24 uur kan tanken. En aangezien de meeste mensen overdag tanken, zal je dus een forse uitbreiding van het aantal tankstations nodig hebben als waterstof écht een succes wordt. Het kan uiteraard wel beter maar dan heb je het niet meer over 1,5 miljoen per tankstation. De diverse oorzaken van die limiet zijn: - grootte van hoge druk voorraadbuffer - koelcapaciteit naar -40 graden - de compressor ![]() | |
Speekselklier | maandag 13 mei 2019 @ 09:52 |
Volgens mij gaat het bij de meeste mensen om de gedachte dat ze een half uur bij een tankstation moeten wachten. Wat ze als onmogelijk lang ervaren. Tanken doe je op de parkeerplaats van het winkelcentrum als je boodschappen doet. Of bij je werk of in je straat. Dat half uur wachten bij een tankstation is helemaal niet nodig. Je vrachtauto tank je straks als je ligt slapen... Als je wakker wordt kan je weer 800km rijden. enige nadeel is wel dat je geen gehaktbal meer kan halen. | |
MadJackthePirate | maandag 13 mei 2019 @ 09:54 |
Zitten nogal wat haken en ogen aan verder. Kan hier wel verder over uitweiden, maar dit topic ging toch vooral over Audi en personenauto's, dus zal het hierbij laten. Persoonlijk denk ik dat zoiets dergelijks voor bepaalde types transport voorlopig nog niet rendabel zal zijn. Voor personenauto's is waterstof natuurlijk onzinnig ![]() | |
TheFreshPrince | maandag 13 mei 2019 @ 09:58 |
De verplichte rustpauzes blijven, dus die gehaktbal ook wel ![]() | |
TheFreshPrince | maandag 13 mei 2019 @ 10:01 |
Als er een stopcontact is, kan je laden ![]() | |
MadJackthePirate | maandag 13 mei 2019 @ 10:02 |
Ja ik stel me nu voor, als het elektrisch rijden meer gemeengoed is geworden, bijvoorbeeld een flatgebouw met beperkte parkeerplaatsen. Maar inderdaad, dat zijn uitzonderingen ja ![]() | |
VEM2012 | maandag 13 mei 2019 @ 10:08 |
Ik rij al 5 jaar Tesla, dus ik ben bekend met hoeveel tijd ik win (!) doordat ik nu laad ipv tank. ![]() | |
Digi2 | maandag 13 mei 2019 @ 10:14 |
Zolang platina nodig blijf om brandstofcellen te vervaardigen zal waterstof niet op een succes uitdraaien dat grootschalig ingevoerd kan worden. De energiedichtheid van waterstofgas onder hoge druk is ook niet erg hoog terwijl die van batterijen steeds verder toeneemt evenals de laadsnelheid. Kans is groot dat de combinatie van lage energiedichtheid en efficientie van waterstof zelfs al zouden er op termijn platinavrije brandstofcellen beschikbaar komen totaal onrendabel blijkt t.o.v. batterij technologie die dan beschikbaar is. [ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 13-05-2019 10:20:31 ] | |
TheFreshPrince | maandag 13 mei 2019 @ 11:04 |
De energiedichtheid van waterstofgas is zo'n 33kWh per kilo dus dat is best hoog, 3x hoger dan benzine/diesel. Alleen moet je het wel onder een druk van 700 bar brengen om het enigszins handig te kunnen vervoeren ![]() | |
TheFreshPrince | maandag 13 mei 2019 @ 11:09 |
Er zullen altijd situaties zijn waar parkeerruimte schaars is, met name in de steden. Maar op zich kan 1 laadpaal 2 tot 4 parkeerplekken bedienen, afhankelijk van de indeling en de capaciteit van de laadpaal. | |
Digi2 | maandag 13 mei 2019 @ 12:09 |
Je hebt maar 63 gram per liter bij 700 bar volgens mij (90 mg/l *700) geeft 2 Kwh per liter bij 700 bar. | |
Speekselklier | maandag 13 mei 2019 @ 12:40 |
Ben benieuwd, komt het in de praktijk vaak voor dat je echt ergens staat duimen te draaien terwijl de auto aan het laden is. Of kan je het met enige aanpassing in je schema goed combineren met andere aktiviteiten? | |
Benger | maandag 13 mei 2019 @ 14:13 |
De hoeveelheid platinum is ongeveer het dubbele van wat je nodig hebt voor de katalysator van een benzineauto. Als de helft van de auto's overschakelt op brandstofcellen en de andere helft voor batterij-elektrisch gaat heb je dus sowieso geen probleem. De energiedichtheid is juist het sterke punt ten opzichte van accu's. | |
Digi2 | maandag 13 mei 2019 @ 14:27 |
Heb je hier een bron van? Nog wel maar die van accus wordt steeds beter, daar valt nog veel te winnen en dan wordt het verschil steeds kleiner. | |
Benger | maandag 13 mei 2019 @ 15:45 |
In deze link gaat het om evenveel als een katalysator voor een dieselmotor, maar het artikel waar het werd vergeleken met benzinekatalysatoren kan ik zo snel niet vinden. | |
TheFreshPrince | maandag 13 mei 2019 @ 15:53 |
1,4kWh per liter bij 700 bar zag ik in andere bronnen. Maar ik had het over kilo's he ![]() | |
TheFreshPrince | maandag 13 mei 2019 @ 15:56 |
Is al behandeld in vorige deel: Toevallig een bron van vandaag waar ze het over 7 vs 30-60 gram hebben maar in de toekomst naar 10 gram zouden gaan voor de Mirai. https://ca.reuters.com/article/businessNews/idCAKCN1SJ0FG-OCABS | |
Pietverdriet | maandag 13 mei 2019 @ 16:13 |
Waterstof kan je ook opslaan in magnesium of ijzer, metaalhydrides https://www.nemokennislin(...)ag-in-metaalhydride/ | |
#ANONIEM | maandag 13 mei 2019 @ 16:22 |
Auto Union gaat het ons bewijzen de toekomst zal uit uitwijzen, of bewijzen. | |
VEM2012 | maandag 13 mei 2019 @ 18:09 |
Nee, eigenlijk niet. Op langere afstanden plan ik vaak lunch of diner tijdens het laden. En anders vermaak ik mij ook wel hoor. Macbook mee en met een drankje wat werken. Sowieso moet je om de zoveel uur even stoppen. Tanken kost ook tijd. En met guur weer is tanken gewoon kut. En dat dan een paar keer per week. Bah! | |
Fer | maandag 13 mei 2019 @ 18:37 |
Ik snap niet dat dit weer een discussie wordt, wat nu beter is. Tuurlijk is op dit moment en ook in de korte toekomst de accu superieur aan waterstof. De efficiency is niet in te halen en de voordelen lijken weinig meerwaarde te hebben. Toch denk ik dat het als autofabrikant slimmer is om te investeren in de h2 techniek, ipv afwachten aan de zijlijn tot er een mooie accu voorbij komt. Audi is niet alleen fabrikant, het is ook een merk en ze hebben dit imago gewoon nodig als premium merk. | |
Digi2 | dinsdag 14 januari 2020 @ 16:24 |
Er zijn slechts een beperkt aantal waterstofstations beschikbaar in Nederland en daarnaast is de prijs vergeleken met stroom nogal hoog (omgerekend circa 33 cent per Kwh in de vorm van H2). De efficientie is ook geringer dan die van een goede lithiumcell(50-60% versus meer dan 90%), je hebt dus meer Kwh/km nodig. Voordeel is vooral de grotere actieradius en het snelle tanken vergeleken met een EV. | |
Digi2 | woensdag 15 januari 2020 @ 11:24 |
Prijzige auto naar mijn idee. | |
VEM2012 | woensdag 15 januari 2020 @ 11:36 |
Toyota heeft zich m.i. ook enorm misrekent op dit gebied. | |
nils7 | woensdag 15 januari 2020 @ 11:51 |
Waarom geen Hybride HEV/BEV. De brandstofcel een accu op laten laden maar ook een stekker er aan. Dus gewoon 200km bereik in de accu, genoeg voor 90% van de mensen. En dat er ruimte is voor 5kg Waterstof die de accu bijvult. Snel weer onderweg en niet zoveel waterstof stations nodig omdat iedereen ook thuis kan laden. | |
TheFreshPrince | woensdag 15 januari 2020 @ 12:16 |
De voorsprong van de grotere actieradius lijkt de waterstofauto overigens over 5 jaar kwijt te zijn. Uiteraard is dat op te vangen met een grotere brandstofcel maar boven de 800km actieradius is het voordeel eigenlijk wel weg aangezien je dat soort afstanden vrijwel nooit zonder pauzes rijdt en je dan vooral met veel "dood gewicht" rondrijdt voor die enkele keer dat je zo'n afstand rijdt. Als je ziet dat Tesla al een 600 mile range heeft aangekondigd voor de nieuwe Roadster (in de praktijk zo'n 850km netto) dan weet je dat we die kant op gaan. https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster_(2020) | |
Accordtje | woensdag 15 januari 2020 @ 23:52 |
Het elektrisch rijden met de stekker is een tussenvorm naar de waterstofauto toe. Op korte termijn zullen veel fabrikanten zich dus nog richten op de elektrische auto (ze worden immers gedwongen door de Europese regelgeving), maar op de langere termijn gaat de waterstofauto het winnen. De huidige vorm met de stekker is ook niet geschikt om massaal op over te stappen. Er is simpelweg onvoldoende capaciteit om iedereen elektrisch te laten rijden. Neem een parkeergarage. Op het moment dat iedereen elektrisch rijdt en de auto aan de laadpaal hangt is meteen het stroomnetwerk overbelast. De huidige elektrische auto is op termijn geen alternatief voor de benzine/diesel auto. Daar is echt de waterstofauto voor nodig. Elke autofabrikant zal zich daarop gaan richten. Dat betekent dat er op een gegeven moment ook betaalbare waterstofauto's zullen komen, waardoor er meer op de weg verschijnen en het voor tankstations steeds interessanter zal worden om te investeren in waterstoftanks. In Duitsland begint het netwerk aan waterstof tankstations langzaam van de grond te komen, dus dat gaat ook hier gebeuren. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 00:20 |
Ik zie niet in waarom de waterstofauto het zou winnen. Op alle fronten veel complexere, duurdere techniek en 3x minder efficiënt. Daarnaast is een waterstofauto een elektrische auto, alleen de energieopslag is anders. Dat zou het geval zijn als van vandaag op morgen alle auto's elektrisch zouden zijn. Dat gaat echter in kleine hoeveelheden van maximaal 400.000 stuks per jaar (nu nog zo'n 45.000 per jaar) dus het zal nog zeker 25 tot 30 jaar duren voor 98% van de bestaande auto's vervangen zijn door elektrische auto's. Laders kunnen slim samenwerken en de laadstroom verdelen als het nodig is. Het is gewoon geen probleem, tenzij alle auto's morgen elektrisch zijn. Waarom zou het geen alternatief zijn? Tesla komt dit jaar (of begin volgend jaar) al met de eerste 600 mile auto. In de praktijk zo'n 850km rijden op 1 acculading. Waterstof tankstations zijn gigantisch kostbaar, een installatie kost zo'n 1,6 miljoen Euro en dan daarmee kan je in 24 uur maar 36 auto's tanken. De waterstof moet namelijk op 800 bar druk gebracht worden en op -40 graden gebracht worden om het te kunnen tanken en dat duurt lang. ![]() Ik zie waterstofauto's meer als een speeltje, niet als een serieuze optie. Maar als ik ongelijk krijg over 10 jaar (en FOK! bestaat nog) dan mag je me deze quote in m'n gezicht slaan ![]() | |
nils7 | donderdag 16 januari 2020 @ 07:33 |
Ik geloof er geen reet van... Heb ook geen idee waar je het vandaan hebt? Zie deels de uitleg van TheFreshPrince hierboven. Daarnaast moeten (op dit moment) Waterstof stations om de 2 auto's op druk komen. Dus ja je kan tanken in 5 minuten als je auto 1 of 2 bent maar bij auto 3 moet je al een half uur wachten. Misschien is dat iets wat ze kunnen oplossen, zal wel moeten. Zoals TheFreshPrince ook zegt, er komen auto's met een flinke range. Met 250kw laders sta je nog maar 15 tot 20 minuten te laden, na ruim 400km is dat gewoon een welkome rust moment en niet veel minder dan een tank beurt en een broodje met koffie. Daarnaast zijn verschillende merken al "decades" bezig met Waterstof maar verder dan de Mirai en een Hyundai heb ik niet bij de dealer zien staan. Ik juig het wel toe als alternatief maar op dit moment is het dat nog niet en zie ook geen tekenen dat het dat gaat worden. | |
Beathoven | donderdag 16 januari 2020 @ 08:14 |
Audi's achterstand op de markt in techniek wordt maar weer eens pijnlijk duidelijk. | |
BertV | donderdag 16 januari 2020 @ 08:24 |
Audi-rijders blazen al in een Tesla. Ze zijn veel te laat. | |
SpecialK | donderdag 16 januari 2020 @ 08:26 |
Dit ja. Waterstof is een nicheproduct met veel verspilling van energie in het proces. Elektriciteit is de toekomst. Krijg bijna het gevoel dat ze zich nu expres bezig houden met onzin zodat ze zelf niet hoeven te ontwikkelen... straks gewoon lekker meeliften op bestaande techniek | |
nils7 | donderdag 16 januari 2020 @ 08:39 |
Uit dezelfde VAG groep: https://www.bloomberg.com(...)-200-mile-range-mark Dat is gewoon 60 km minder dan een E-Niro. Uiteraard is een Kia geen Porsche maar je verwacht van een Luxe product dat het eerder in de buurt komt van een Model voor die prijs. Daarmee scheelt het gewoon 130 km. Of zou je bij de Porsche enkel betalen voor het premium leder, premium aluminium, premium voorruit want je kan moeilijk zeggen dat je voor de techniek betaald, welke zelfs inferieur is aan een Kia. | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 09:09 |
Nee, onjuist. Ten eerste kost op waterstof rijden drie keer zoveel elektriciteit als met een BEV. Zeer slecht voor CO2 uitstoot dus. Ten tweede vereist het een enorme investering in waterstoftankstations die zelfs met de idioot hoge subsidie van nu geen goede business case kennen (kun je nagaan hoe duur waterstof straks moet zijn per kilo om het rendabel te maken). Het tanken kost 5 minuten, maar daarna moet het station een half uur op druk worden gebracht. Per tank kun je dus realistisch maar 35 klanten per dag helpen. De benodigde infrastructuur voor waterstof is niet alleen heel veel duurder en veel gevaarlijker waardoor je met je pompstations niet in een woonwijk kan, je hebt veel meer nodig dan met BEV’s omdat die vooral thuis of op het werk zullen ‘tanken’. Plus het stroomnetwerk ligt er al. En als je denkt dat het laden van honderden BEV’s in een parkeergarage een probleem is, dan kan ik je geruststellen. Dat is geen enkel probleem. Niet alleen dat, laden gebeurt vooral in de nacht als er overcapaciteit is op het net. Kortom: voor personenauto’s is waterstof geen goed alternatief. | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 09:10 |
Verdomme, je had het allemaal al uitgelegd. ![]() | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 09:15 |
De Taycan is bedoeld als elektrische Porsche. Met een 911 rij je ook van pomp naar pomp. Neemt niet weg dat Tesla nog altijd een gigantische voorsprong heeft op de rest en dat zie je nu goed terug bij de Taycan. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 09:27 |
Fixed | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 09:35 |
Nope. De nadelen zijn niet tijdelijk. Ze zijn al decennia aan het worstelen met waterstof voor auto’s. Mijn vader is daar nog mee bezig geweest en die is al meer dan 25 jaar geleden overleden. De problemen waar hij mij over vertelde zijn er nu nog steeds. Met de BEV is tesla nu minder dan 15 jaar bezig en er worden grote stappen gezet. Dit is zoiets als een marathon lopen, een uur eerder vertrekken dan je tegenstander, als je op 10 km ligt is de tegenstander al halverwege en als je daarop gewezen wordt zeggen dat het niet gaat om wie het eerst halverwege is, maar het eerst bij de finish. Ook wel: plaat voor de kop. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 09:37 |
In de jaren '50 dachten mensen hetzelfde over de electrische auto. Je hebt geen visie. | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 09:46 |
Vertel eens, waarom in jouw visie heeft de brandstofcel meer toekomst dan de BEV. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 09:46 |
Omdat BEV zo'n infantiele afkorting is. | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 09:56 |
O, je wilde alleen maar even trollen. Ok dan! | |
HPoi | donderdag 16 januari 2020 @ 09:57 |
Kolen | |
nils7 | donderdag 16 januari 2020 @ 10:13 |
Je weet ook dat het een elektrische Panamera is en die rijdt niet van pomp naar pomp ![]() Had wel verwacht dat voor een dubbele prijs je minstens Model S specificaties kan halen ipv nog niet eens aan een Model 3 SR komt ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 10:17 |
Het comprimeren naar 800 bar, het koelen naar -40 graden, de complexe techniek die het duur maakt, het lage rendement. Dat zijn geen dingen die men gaat oplossen. Moet je je het volgende indenken: de eerste "fuel cell" auto was er in 1966. We zijn nu 54 jaar later, we hebben 3 werkende waterstof tankstations van 1,6 miljoen Euro per stuk waar per dag maar 36 auto's kunnen tanken (in de praktijk minder, want midden in de nacht zal het geen storm lopen). Ondertussen heb je voor ¤500 een 3-fase lader voor je EV en hoef je de deur niet eens uit om te "tanken" en hebben we ruim 45.000 EV's verkocht in 2019 tegenover totaal 188 waterstof voertuigen (sinds 2013) in heel Nederland. Ga mij eens vertellen hoe die kloof gedicht gaat worden. | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 10:24 |
Ook de Panamera zuipt als een Russische bootwerker. De Taycan is natuurlijk op veel punten veel beter dan de M3 SR. Niet op gebied van range, maar bij Porsche gaan ze ervan uit dat je naast de Taycan (voor dagelijks gebruik) een 911 hebt (weekend) en een Cayenne voor de lange trips. Zoiets. Degenen die ik spreek die de Taycan besteld hebben of willen bestellen interesseert die range ook eigenlijk helemaal niets. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 10:24 |
Ik wilde je alleen even wijzen op een onvolkomenheid. En misschien je kortzichtigheid. Het feit dat jouw vader 'er ook wel eens mee bezig is geweest' is natuurlijk weinig relevant. Aangezien in de toekomst alle electriciteit opgewekt wordt met duurzame bronnen, is de produktie van waterstof dan ook geen probleem. En opslaan onder druk in een tank is misschien nu nog de praktijk, maar er wordt al geruime tijd gekeken naar opslag in andere materialen (Palladium kan bijvoorbeeld 900 keer zijn eigen volume in waterstof opnemen). Dus ik heb jouw stelling correct aangepast:
| |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 10:26 |
Die is makkelijk: net zoals de kloof tussen auto's op fossiele brandstoffen en auto's op batterijen gedicht is. | |
nils7 | donderdag 16 januari 2020 @ 10:30 |
Dat klopt wel. Maar net zoals Audi valt Porsche onder VAG en bedoelde het meer om aan te geven dat ze nergens, qua techniek, een voorsprong of op gelijke hoogte zijn. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 10:37 |
De productie van waterstof uit duurzame bronnen is juist een groot probleem. Je houdt bij het omzetten en later weer benutten van waterstof maar een rendement van 40% over. Daar kan je nooit een verdienmodel van maken. Je moet dan 2,5x meer "duurzame" stroom opwekken wat het 2,5x duurder maakt. Grappig, met dat "palladium" zijn ze ook al sinds de 60's bezig (Lässer, Lewis, Wicke & Brodowsky) maar ook daar zien we nog geen resultaat van. Palladium is 30x zo schaars als goud. Zal interessant worden hoe duur dat wordt als de hele wereld daar op gaat rijden. En ook dan blijft het 2,5 tot 3x minder efficiënt om op waterstof te rijden dan de elektriciteit rechtstreeks in een batterij op te slaan. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 10:38 |
Dus jij denkt dat een kloof (o.a. die van het rendement) die bestaat vanwege natuurkundige wetten en eigenschappen gedicht gaat worden? | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 10:38 |
Rond de tijd dat ze dat (op zijn vroegst) opgelost hebben is de range van de BEV’s met lange range al opgelopen tot 1.000 km en kun je in 10 minuten daar 600 km aan toevoegen. De brandstofcel heeft dan nog alle andere problemen. Wat echt kortzichtig is, is denken dat 3 keer zoveel windmolens plaatsen, 3 keer zoveel zonnepanelen, 3x zoveel waterkrachtcentrales, enz. ‘geen probleem’ is. En dat nog afgezien van het gemak van de BEV die gewoon thuis kan worden gevuld, in plaats van onderweg. Tanken is voor niemand een hobby. | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 10:40 |
Nee. Veel mensen roepen dat Tesla al snel failliet zal zijn want de een na de andere gewone autoproducent gaat erop en erover, terwijl zelfs VAG verklaard heeft ver achter te liggen op Tesla. | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 10:41 |
Hoho, hij is een visionair! | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 10:44 |
Ik heb ook een tijd lang gedacht dat waterstof de brandstof van de toekomst zou worden. Maar met de snelle opkomst en ontwikkeling van de elektrische auto en toename van de energiedichtheid van accu's ben ik sinds ruim 5 jaar wel "om". "Waterstofauto's zijn de auto's van de toekomst en dat zullen ze altijd blijven". | |
nils7 | donderdag 16 januari 2020 @ 10:59 |
In een ander topic al eens geplaatst recentelijk. Deze docu is uit 2008 ![]() https://www.vpro.nl/progr(...)van-de-toekomst.html | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 10:59 |
Hier ook. Vanuit mijn vader geïnteresseerd geraakt en dus ook altijd veel over gelezen. Mercedes ging in de jaren 80 er vol op inzetten. Een stille dood gestorven. Nu denkt Toyota dat zij het ei van Columbus gaan uitvinden. Ik denk dat Toyota zichzelf enorm heeft misrekend. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 11:25 |
Je neemt gratis electriciteit en daar maak je waterstof mee. Maar in het heden wordt er ook al geexperimenteerd met metaalhydriden van lichte metalen. En met de opslag in nanodeeltjes. In 2019. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 11:26 |
Rendement wordt gemeten in euro's. Als de produktie gratis is, is dat niet relevant meer. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 11:29 |
Kortzichtig. Kortzichtig. Kortzichtig In de waterstofeconomie maken we allemaal ons eigen waterstof thuis. Met andere woorden: je bent kortzichtig. | |
Digi2 | donderdag 16 januari 2020 @ 11:32 |
Palladium is inderdaad een edelmetaal dat erg geschikt is om te gebruiken voor zoiets als fuel cells en waterstof opslag vanwege zijn lage prijs en beschikbaarheid ![]() ![]() | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 11:36 |
Gratis elektriciteit. ![]() Welja. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 11:37 |
Ah, ik zie dat de argumenten op zijn. | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 11:38 |
Waarom zou je in godsnaam zelf waterstof gaan maken in huis? | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 11:39 |
Er zal nooit gratis elektriciteit zijn. Dat weet je zelf hopelijk ook. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 11:41 |
Omdat in de waterstofeconomie al onze energie uit waterstof komt. Nul vervuiling, namelijk. Heb jij nog nooit van de waterstofeconomie gehoord? | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 11:42 |
Da's schrikken, he, gratis energie. Daar gaat je verdienmodel. ![]() | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 11:44 |
Leg nu na dit gelul eens uit waarom je elektriciteit om zou gaan zetten in waterstof met alle verliezen die daarbij horen, om vervolgens die waterstof weer om te zetten in elektriciteit thuis, waardoor je een explosief in huis moet bewaren. Toe, doe dan! | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 11:44 |
Hoe kom jij aan gratis elektriciteit? Leg uit. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 11:46 |
Ach, wat doe je toch weer dramatisch. Gewoon, omdat het kan. Overigens heb je geen verliezen. De electriciteit is namelijk gratis. ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 11:47 |
Nou, je hebt de zon. En de wind. ![]() | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 11:55 |
En hoe ga jij daar magisch gratis elektriciteit van maken? Draai er nou eens niet zo omheen! | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 11:56 |
Zon en wind zijn gratis, daar hebben we geen discussie over. Het omzetten van zonlicht gebeurt in zonnepanelen, het omzetten van wind gebeurt in windmolens. En gek genoeg kost het fabriceren, plaatsen, exploiteren en onderhouden wel geld. Die stroom is dus niet gratis maar wel concurrerend. Stel dat je die stroom nu voor 6 cent per kWh (kale stroomprijs) kan verkopen, dan wordt er winst gemaakt. Want dat is ongeveer het minimum wat je per kWh moet vangen voor de huidige offshore wind- en zonneparken om uit de kosten te komen. Op die 1kWh kan je vervolgens zo'n 5km rijden in een Tesla of een Kia Niro. Ga je van die stroom van 6 cent per kWh waterstof maken, dan heb je 1x het elektrolyse verlies, 1x het compressieverlies, 1x het koelverlies (naar -40 koelen is ook niet gratis) en 1x het verlies in de fuelcel. En dan heb ik voor het gemak het transport niet meegerekend. Netto hou je dan zo'n 35 tot 40% van die stroom over als bruikbare energie, ofwel je hebt dus 2,5kWh x ¤0,07 nodig om die zelfde 5km te rijden. Met andere woorden: nee het is niet gratis, ja je gooit veel van je rendement weg | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 11:57 |
Ik draai nergens om heen. Net zoals jij over 10 jaar met je Tesla op 1 AA batterij 1000km kunt rijden, heb ik een 4000TWh zonnecel voor 5 cent. Dat is wel aardig het equivalent van 'gratis'. ![]() | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 12:01 |
Vermoeiend, van die figuren die stug vol blijven houden in het uitbraken van onzin. Veel plezier ermee. Ga nou maar weer ergens anders de discussie verzieken. | |
nils7 | donderdag 16 januari 2020 @ 12:01 |
![]() Er vanuit gaande dat die bestaan.... dan leg je die toch op de dak van je auto... Nooit meer laden en waterstof tanken. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 12:02 |
Op een mooie dag valt maximaal 1.000Watt per m2 oppervlak. Huidige zonnepanelen (300Wp en 1,65m2 oppervlak) kunnen daar zo'n 21% van omzetten, dus het rendement kan maximaal nog 5x beter dan nu. Dus nee, er komen geen 4000TWp zonnecellen en zeker niet voor 5 cent. Maar los daarvan blijf het nog steeds 2,5 tot 3x rendabeler om die stroom rechtstreeks in een bEV te laden dan om te zetten in waterstof. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 12:03 |
Ja, je zal wel moe worden van jezelf. ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 12:04 |
Je doet werkelijk geen enkele moeite om je posts te onderbouwen. Daarmee doet het vermoeden rijzen dat je hier bent om te trollen terwijl ik uit vorige discussies weet dat je wel degelijk een serieuze discussie kan voeren. Dus ben je bereid in te gaan op de argumenten of blijf je bij je "4000Twh" zonnepanelen, waar je ook nog eens je eenheden niet voor elkaar hebt? | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 12:06 |
Zooooo visieloos. ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 12:07 |
Jij toch ook niet? Je blijft jeremieen over dingen in 2019, maar we hebben het niet over 2019. | |
nils7 | donderdag 16 januari 2020 @ 12:07 |
Nogmaals als ze al zouden bestaan, waarom niet op het dak en/of motorkap van de auto zelf ipv omzetten in waterstof. Nooit meer laden of tanken.... | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 12:09 |
En als de zon niet schijnt? ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 12:13 |
Nogmaals, natuurkunde. Er valt 1.000Watt licht per m2 waarmee je bij 100% rendement dus maximaal 1.000Wp panelen kan produceren. 1TWp = 1.000.000.000.000 Wp Bij 100% rendement bij het omzetten van licht naar stroom (is nu 21% voor normale PV panelen) zou je dus zonnepanelen met een oppervlak van 1.000.000.000m2 moeten produceren, ofwel 1.000.000 vierkante kilometer maar dat keer 4.000 (want jouw paneel is 4.000TWp). Ofwel, een zonnepaneel met het oppervlak van 6.000 keer de staat Texas. En dat voor 5 cent. | |
nils7 | donderdag 16 januari 2020 @ 12:14 |
Met dat soort getallen die jij noemt laadt het ding bijna 's nachts nog op. Gedurende de zon uren laadt ie helemaal op. Dus heb je feitelijk na 5 uur 's middags (in de winter) nog een volle accu om ongeveer 400km te kunnen rijden. Dan is het 9 uur. Ja voor die enkele keer dat je dan nog stroom wil hebben kun je m in prikken. Om nog eens 4 uur te rijden ![]() Dat kan prima in 20 minuten met een snellader. Je heb geen waterstof nodig, waarvoor dan? Die ene keer dat je om 9 uur wil laden voor nog eens 400km? | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 12:21 |
Makkelijk. ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 12:55 |
https://zerauto.nl/waterstofauto-wint-van-elektrische-auto/ | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 12:58 |
Ad van Wijk, dé voorvechter van de waterstofeconomie in Nederland. Het artikel is uit 2016. Hij zegt "binnen 10 jaar haalt de waterstofauto de bEV in". Hij heeft nog 6 jaar om die weddenschap te winnen terwijl de achterstand van waterstofauto's in verkoopaantallen alleen maar groter is geworden. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 13:00 |
Ah, ok, een Prof. Dr. die toevallig iets anders roept dan jij wil, weet niet waar hij het over heeft. Helder. ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 13:01 |
Ad van Wijk is een bekende in de scene, die duikt in bijna ieder Nederlands artikel op. Hij weet zeker waar hij het over heeft maar hij weet ook heel goed wat hij weg moet laten, de kritiekpunten die eerder genoemd zijn in dit topic worden niet door hem behandeld. Ook in de Tegenlicht documentaire van vorig jaar zie je geen enkele kritische noot over de beperkingen van die 36 auto's per uur, het rendement of waterstof uit aardgas. Verder wordt er in 2016 nog gezegd dat Shell inzet op rijden op waterstof maar sinds 2018 is de trend juist dat Shell inzet op het plaatsen van laadpalen. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 13:03 |
Maar een Prof. Dr. die toevallig iets anders roept dan jij wil, weet niet waar hij het over heeft. Helder. ![]() Roepen dat een commercieel bedrijf vertrouwt op korte termijn geld binnenharken is wel een aardige open deur. En geen enkele garantie voor wat er over 10 jaar gebeurt. | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 13:11 |
Het maakt mij niet uit wie het roept, maar zodra iemand roept dat elektrische auto’s uren moeten laden, dan weet ik dat iemand de feiten niet kent of wenst te negeren. Overigens was een paar maanden geleden een prof. nog bereid om te vertellen dat een BEV 700.000 km moet rijden vooraleer deze minder uitstoot heeft dan een diesel. Dat bleek 30.000-50.000 km te zijn. Dus leuk dat hij professor is, dat maakt wat hij zegt nog niet waar en zijn voorspelling gaat op zeker niet uitkomen. Daar durf ik gerust geld op te zetten. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 13:14 |
Dat heb ik in geen enkele zin gesteld. Ik stel alleen dat Ad van Wijk de waterstofambassadeur" is van Nederland en dat hij alles kritiekloos brengt. Hij is louter positief, heeft het nooit over de beperkingen, het lage rendement, etc. Dat mag, het is zijn werk. Dat wil niet zeggen dat hij op het juist paard wedt. Er zijn namelijk ook kundige wetenschappers met elektrische auto's bezig, die wedden op een ander paard. 6 jaar, hij heeft nog 6 jaar om z'n gelijk te krijgen. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 13:17 |
Want jij tankte vroeger je normale auto ook altijd tot driekwart vol? Hyundai zegt dat ze in 2030 fuelcell auto's produceren die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen. Is geen Prof. Dr. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 13:19 |
Vrijwel elke kundige wetenschapper roept 'hybrid'. Oh, er is een deadline? Als hij niet in zes jaar gelijk krijgt, gaan alle fuelcell auto's door de shredder, of zo? ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 13:20 |
Die 10 jaar is zijn eigen weddenschap. Dat heb ik niet bedacht. Volgens Ad van Wijk (in het door jou aangedragen artikel) halen waterstofauto's de bEV in voor 2026 en daar wil hij om wedden. Hij heeft nog 6 jaar. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 13:21 |
Kijk, de teller staat weer op nul en het is wéér "over 10 jaar". Dat hoor ik bij waterstofauto's al heel lang, dat "over 10 jaar dan..." Ondertussen verdubbelt het aantal verkochte elektrische auto's ongeveer ieder jaar. | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 13:22 |
Nou, ik vul de Cayenne eigenlijk nooit volledig af. Als het vulpistool afslaat vind ik het best. Dan krijg je er toch echt wel nog een flink aantal liters bij als je wil. Dus ergens tussen de 90-95%. Beetje zoals bij de Tesla dus, ja. Maar zelfs volledig vol duurt geen uren. En leuk dat Hyundai denkt dat de productie dan goedkoper is. Op dat moment is het 4 jaar na de deadline van de voorspelling en de BEV is dan nog steeds goedkoper in gebruik. En veel meer ingevoerd. Die voorspelling gaat gewoon niet uitkomen. | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 13:23 |
Bron? | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 13:23 |
Is geen antwoord op mijn vraag. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 13:25 |
Het is ook geen vraag toch? Of was je serieus over die shredder? Het ging mij alleen om de weddenschap die hij 4 jaar geleden aan wilde gaan en waar hij nog 6 jaar voor heeft. Op dit moment wijst er niets op dat in 2026 er meer waterstofauto's verkocht worden dan bEV's. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 13:28 |
Je weet dat er helemaal geen teller is, toch? ![]() Ja, we zitten toch al op 5 promille volledig electrische auto's in Nederland.Wow! | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 13:29 |
En al zou de waterstofauto ooit net zo duur of iets goedkoper worden dan een bEV, dan: - kan je nog steeds niet thuis tanken (thuistankinstallatie met 800 bar kost ongeveer ¤120.000 en dan duurt op druk brengen en koelen om te tanken bijna een dag) - blijft het rendement van waterstof twee keer omzetten, comprimeren en koelen 3x lager dan dat van stroom rechtstreeks in een accu - blijft de techniek in een bEV veel eenvoudiger en betrouwbaarder - blijft de kilometerprijs van een bEV lager | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 13:29 |
Hij gaat zichzelf ook echt verdedigen. Hilarisch. ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 13:30 |
Maar wel 10% van alle verkochte auto's in 2019 was elektrisch. Sinds de introductie van de bEV in Nederland ieder jaar (bijna) een verdubbeling van de verkopen. 2017: 7.964 2018: 24.024 2019: ~45.000 | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 13:31 |
https://www.automoblog.net/2019/10/10/hydrogen-vs-electric-cars/ | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 13:34 |
Wacht maar tot de subsidies er af zijn. De enige reden dat mensen electrische auto's kopen is voor hun portemonnee. En als Hyundai in 2030 fuelcell auto's produceert die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen, dan gaan mensen die kopen. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 13:34 |
Ja, op internet kan je artikelen vinden die aansluiten op je mening. | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 13:35 |
Als jij mij een vraag stelt, dan krijg je normaal antwoord. Dat heet volwassen gedrag. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 13:36 |
Je bedoelt de subsidies die ook op waterstofauto's zitten? Dat zou op beiden hetzelfde effect hebben. Al is het niet echt een subsidie, het is meer dat de BPM nu gekoppeld is aan de directe uitstoot CO2 per kilometer. En die hebben hEV's en bEV's niet. Vooralsnog heeft Hyundai nog geen fuelcell auto die goedkoper is dan een elektrische. Dan ga je ook nog eens voorbij aan het feit dat elektrische auto's ook goedkoper worden, accu's ieder jaar 10 tot 15% beter en goedkoper. En je gaat voorbij aan het feit dat elektrisch per kilometer goedkoper is dan in waterstof omgezette stroom. Dat zal gezien het grote rendementsverlies ook niet veranderen. | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 13:37 |
Ik struikelde in het begin al over zoveel onwaarheden dat ik opgehouden ben met lezen. Het is door meerderen prima aan jou uitgelegd waarom de BEV de toekomst heeft. Wil jij dat niet geloven? Prima. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 13:40 |
https://www.bright.nl/nieuws/artikel/4836276/waterstof-auto-ongeschikt-waterstofauto-elektrische-autoHet mooie is dat deze professor wel ingaat op zowel de omzetverliezen van bEV als hEV, dus niet "kritiekloos" zoals onze professor Ad van Wijk. Battle of the professors ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 13:42 |
Niemand tankt zijn auto tot 75%, dus dat de Prof. Dr. de aanname doet dat je een electrisch auto op batterijen tot 100% (of 95%) laadt, is echt heel normaal. Behalve misschien voor een proleet met een Tesla die kostte wat kost zijn speeltje moet verdedigen. En die nu gaat antwoorden met 'maar wanneer gebruik je nou de volledige lading?'. Ik bespeur een Stockholmsyndroom. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 13:44 |
Natuurlijk is het een subsidie. Dat kun je om emotionele redenen aanvechten, maar dat is precies wat het is. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 13:45 |
Een brandstofcel wordt ook niet tot 100% getankt. Ze kappen de druk af op 700 bar maar dat zou veel hoger kunnen waardoor er meer in zo'n tank kan maar dan duurt het tanken aanzienlijk langer. Een accu laadt het snelst tot zo'n 85% dus logisch om (als je haast hebt) tot 85% te laden. Je kan dan met een Tesla alweer van Groningen naar Venlo rijden en dan pak je daar je volgende bak koffie. [ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-01-2020 13:52:27 ] | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 13:46 |
Het is geen subsidie, het is een belasting op CO2 uitstoot geworden. Als jij met je brandstofauto 0 gram CO2 per km kan uitstoten betaalt de koper ook geen BPM. Hoe lager de directe uitstoot, hoe lager de BPM. En zoals ik zei, het geldt ook voor waterstofauto's dus wat dat betreft is het geen voordeel of nadeel t.o.v. elkaar. | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 13:47 |
Er gaat 1 miljoen euro subsidie naar ieder waterstof tankstation en zelfs dan is die nog niet rendabel. De reden dat er mensen zijn die willen dat waterstof slaagt is simpel: het houdt het businessmodel van de tankstations in stand en maakt belastingheffing op automobiliteit gemakkelijker. Dat is de enige reden. Maar misschien dat jij dat wel een goed idee vindt: uitgeknepen worden door Shell en de overheid (ten aanzien van die laatste maak ik mij weinig illusies, die komen het geld toch wel bij je halen). | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 13:48 |
Wat deze Oostenrijkse professor doet, is dat hij blijft hangen in het heden (zoals jij en VEM ook doen). Als alle professoren dat zouden doen, zouden we nooit ergens komen. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 13:50 |
Dat is ook wel een punt, mensen worden blijkbaar graag genaaid. De enige reden om een waterstofauto te willen t.o.v. een bEV is dat je 10 minuten korter bij het tankstation staat. Maar... dat is alleen relevant voor mensen die jaarlijks >80.000km rijden en daardoor vaak onderweg moeten laden. Want als je iedere avond je auto thuis of voor de deur aan de lader hangt, kan je de volgende dag weer 350km rijden. Dat is 127.837km per jaar... ofwel 1800 uur per jaar autorijden... In de praktijk sta je met een bEV minder lang bij een tankstation dan met een hEV. Alleen op de lange ritten heb je extra wachttijd... | |
Digi2 | donderdag 16 januari 2020 @ 13:50 |
Energetisch is waterstof een doodlopenden route voor grootschalig gebruik. Je zou kunnen denken dat het mogelijk voor vrachtvervoer beter geschikt zou zijn vanwege het snellere tanken. Maar voor vrachtwagens ligt het dan eerder voor de hand dat men snelle accuwisselstations gaat gebruiken. Zelfs daar zie ik weinig toekomst voor waterstof. | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 13:50 |
Het is heel ongebruikelijk om onderweg een Tesla tot 100% op te laden, want inefficiënt. Het is gewoon een andere auto, dus andere gebruiken. En dan nog, tot 100% laden bij een Tesla kost net iets meer dan een uur, niet uren. Die persoonlijke aanval laat eens temeer jouw niveau in de discussie zien. Ga vooral zo door zou ik zeggen. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 13:51 |
Als je in het heden blijft hangen zou je stellen dat watertstofauto's de bEV gaan inhalen omdat daar geen vooruitgang in zit. Maar gek genoeg gaat de ontwikkeling van accu's ook gewoon door. 10 tot 15% hogere energiedichtheid en daardoor lagere kosten ieder jaar. | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 13:53 |
De toekomst van zowel de brandstofcel als de accu is vrij goed in kaart gebracht. Met jouw gedachtengang moeten we veel hogere pensioenlasten gaan betalen, want wie weet worden we straks wel 200 jaar oud! | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 13:56 |
Ik bespeur wat emotie. ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 13:57 |
Lijkt me een vrij statische toelichting. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 13:57 |
Want de 30 ton aan batterijen gaat niet ten kostte van het laadvermogen. | |
Nattekat | donderdag 16 januari 2020 @ 13:57 |
Elektrisch is gewoon een hype zoals benzine het ook ooit won op gemak. Zodra er iemand op staat met een goed alternatief, loopt het weer leeg. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 13:58 |
You think? | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 13:59 |
Het blijft subsidie. Verkapt, maar toch. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 14:00 |
Aan wat voor alternatief denk je dan? | |
Nattekat | donderdag 16 januari 2020 @ 14:01 |
Dat kan waterstof zijn, maar ook weer iets heel anders wat nu nog gigantisch ongeloofwaardig lijkt. Nu elektrisch rijden geen geld meer oplevert gaan we zien in hoeverre het wat uit maakt. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 14:01 |
Wat je het ook noemt... Het is sowieso niet een voordeel voor de bEV t.o.v. de hEV. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 14:01 |
Die weet ik! Waterstof, natuurlijk. ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 14:01 |
Dat heb ik ook niet gezegd. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 14:04 |
Elektrisch rijden geen geld meer oplevert? Je ziet al de trend dat Shell in stroom en laadpalen stapt. https://www.businessinsider.nl/shell-grootste-stroombedrijf-2030 Accijnzen gaan opgevangen worden door een (al dan niet Europees ingevoerde) kilometerheffing. Het VVD heeft al aangegeven deze kabinetsperiode geen kilometerheffing in te voeren maar is wel bezig met een pilot. 2026 wordt hier en daar als genoemd als jaar van invoering, ze zullen ook wel moeten met de opkomst van de bEV. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 14:05 |
Je valt min of meer het succes van de elektrische auto aan met als reden "wacht maar tot de subsidie wegvalt"... maar dan valt die subsidie ook weg voor de waterstofauto. Waarom zou dat dan ineens geen effect hebben? | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 16 januari 2020 @ 14:10 |
Wie zegt dat? | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 14:19 |
Tuurlijk. Ooit zal de BEV ook weer verdwijnen. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 14:20 |
Logica. De BPM is gebaseerd op CO2 uitstoot. | |
Nattekat | donderdag 16 januari 2020 @ 14:22 |
Wat beweegt je precies om elektrisch rijden zo keihard te verdedigen? Qua gebruiksgemak kleven er een aantal nadelen aan tov benzine, en qua milieu maakt het geen donder uit. Het is gewoon een hype, niets meer niets minder. | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 14:30 |
Kwa gebruiksgemak kent het voor en nadelen. Voor het milieu is de BEV bewezen veel beter dan benzine/diesel. Daarnaast levert het een veel beter leefmilieu op in steden. En niet alleen in steden. Mijn dochter wijst mij er altijd op dat de Cayenne (en dat is niet eens een diesel) zo stinkt. Voor haar is dat al abnormaal. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 14:36 |
Het gaat niet zozeer om het verdedigen van elektrisch rijden, het gaat meer om de nutteloosheid van rijden op waterstof (wat overigens ook elektrisch rijden is en ook een kleine li-ion accu heeft omdat een brandstofcel te weinig piekvermogen kan leveren). Waterstof heeft een rendement dat 3x lager is dan dat van direct op elektrisch rijden. Daarnaast kan je alleen tanken bij tankstations. Elektrisch met accu heeft een 3x hoger rendement, is goedkoper per km en kan je thuis, op de zaak, bij de Ikea of in de straat laden. Alleen bij lange ritten die boven het bereik liggen zou je moeten wachten bij een laadpaal. Zonder de subsidie van een miljoen Euro is het voor tankstations niet eens interessant om een waterstof tankinstallatie te plaatsen. Je kan er maximaal 36 auto's per dag mee tanken x ¤50 omzet (dus geen winst). | |
Nattekat | donderdag 16 januari 2020 @ 14:40 |
Elektrische auto's waren 10 jaar geleden ook gigantisch inefficiënt. Je hebt maar één grote speler nodig die de eerste steen omgooit. Apple voor smartphones, Tesla voor elektrische auto's. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 14:41 |
Elektrische auto's waren 10 jaar geleden juist al gigantisch efficiënt. Dat is echt een misvatting. Alleen de energiedichtheid van accu's is waar nu de winst op behaald wordt. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 14:47 |
Stel dat een tankstation 20% winst maakt op een kg waterstof en 36 auto's voltankt met 5kg waterstof (uitgaande van een lege tank), dan draaien ze een omzet van ¤1800 per dag en een winst van ¤360 per dag. Om een tankinstallatie van 1,6 miljoen Euro terug te verdienen moeten ze dus 4.444 dagen het maximale aantal auto's volledig vol tanken. In het meest optimistische geval zou je dan een 12 jaar terugverdientijd hebben. Maar in de praktijk tanken er alleen overdag het maximaal aantal auto's, dus kan je er zo 8 tot 10 jaar bij optellen. 20% winst is ook aan de hoge kant, dat verdient een tankstation nu ook niet op een liter benzine. Dat is centenwerk. Het zonder subsidie exploiteren van een waterstoftankinstallatie gaat hem niet worden. En langs een snelweg kan je niets met maar 36 auto's per dag dus zal je tientallen miljoenen moeten investeren. Waterstofauto's wordt sowieso niets zonder subsidie. | |
nils7 | donderdag 16 januari 2020 @ 14:48 |
Sorry maar smartphones waren voor de iPhone al hip. Ik had in 2002 al een smartphone (SE P800) met touchscreen die niks minder kan dan mijn huidige iPhone (X). De iPhone kan het beter... Maar dat ding had ook een browser, programma's (zo heette dat nog) installeren, camera, mediabrowser etc. Ik kan de iPhone niet vergelijken met Tesla. De smartphone bestond al. De EV bestond nauwelijks voor Tesla. Dat maakt, vind ik, de prestatie van Tesla nog indrukwekkender. Maar ze moeten nog erg tegen de vooroordelen opboxen die, in geval van Tesla, niet waar zijn met hun voldoende accucapaciteiten en eigen (snel)laadnetwerk. | |
Digi2 | donderdag 16 januari 2020 @ 14:48 |
De schattingen voor de Tesla Semi gaan uit van een gewicht van ergens tussen de 7 tot 10 ton aan accus. De zware dieselmotor wordt echter vervangen door een lichtergewicht elektrisch exemplaar. De energiekosten/km zijn van een nog zwaarwegender belang voor commercieel vrachtvervoer dan voor autos. | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 14:49 |
Grappig, ik was het ook net aan het uitzoeken. Dat klopt wel ongeveer. En dat geldt dan ook alleen voor "long range". Voor heel veel toepassingen kan een vrachtwagen met een veel korter bereik toe, zoals de tankwagens die hier rijden en melk ophalen bij boeren. Die rijden op een dag niet zoveel, staan ook lang te lossen bij de Campina en kunnen ondertussen laden. | |
nils7 | donderdag 16 januari 2020 @ 14:51 |
De semi gaat jullie verbazen, ik mag er helaas niet over uitwijden maar die specs zijn underpromiss overdeliver ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 14:52 |
Elon zal het in 1x goed moeten doen. Transportbedrijven hebben een verdienmodel dus het zal spot on moeten zijn. Vooral de kilometerprijs maar ook het feit dat je er de grote steden (ook in de toekomst nog) mee in mag zal een goed argument zijn. | |
VEM2012 | donderdag 16 januari 2020 @ 15:02 |
Dan zullen ze zich bij Daf (Paccar) nog wel een hoedje gaan schrikken. Daar denken ze namelijk dat de Semi helemaal gaat floppen en dat zij de beste elektrische vrachtwagen gaan bouwen. Al heb ik een van de ontwikkelaars al kunnen betrappen op uitspraken dat ik dacht ‘hebben jullie al eens goed gekeken naar de Semi’? | |
TheFreshPrince | donderdag 16 januari 2020 @ 15:10 |
Je hebt sowieso bedrijven nodig die denken dat zij de beste gaan bouwen, anders beginnen ze er al niet aan ![]() | |
nils7 | donderdag 16 januari 2020 @ 15:19 |
Na ja laat ik het even zo zeggen, hij is ontworpen voor de Amerikaanse markt dus of die hier makkelijk de weg op komt is een tweede. Maar dat geldt voor heel veel Amerikaanse vrachtwagens ![]() Dus in Europa weet ik het niet. Maar wat ik van de Semi wist is dat de specs echt under promised zijn. | |
nils7 | vrijdag 17 januari 2020 @ 11:09 |
https://ww.electrek.co/20(...)elerate-battery-evs/![]() | |
Fer | vrijdag 17 januari 2020 @ 13:50 |
Vrachtwagens gewoon op CNG met beetje mild hybrid tech erin. | |
Revolution-NL | vrijdag 17 januari 2020 @ 16:25 |
Waterstof.... ik ben blij dat ik net eindelijk volledig van een tankstation af ben en gewoon thuis kan tanken. Iedere dag vol vertrekken. De stroom wek ik zelf op.. Range en beschikbare laadpunten zijn voor BEV allang geen issue meer. Laatst nog 1000km in 11 uurtjes gedaan ![]() ![]() | |
Digi2 | dinsdag 21 januari 2020 @ 10:24 |
De prijs van palladium stijgt enorm. Voor de Miria fuel cell is ongeveer een half ounce nodig. Nu kost dat dus al $1200 (palladium kost nu circa $2400/ounce(31 gram). Het gebruik van PGM's is een doodlopende weg voor grootschalig gebruik van fuel cells met dergelijke prijsstijgingen. ![]()
[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 21-01-2020 10:43:39 ] | |
Digi2 | vrijdag 24 januari 2020 @ 02:45 |
De BOVAG gaat er vanuit dat de fuel cell auto het niet gaat winnen van de BEV. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 24 januari 2020 @ 08:44 |
De 'schattingen' over Tesla gingen ook uit van 50000 euro voor de S en 30000 euro voor de 3. ![]() Dus ik denk dat die accu's wel in de buurt van de 25 ton gaan uitkomen. | |
Digi2 | woensdag 17 juni 2020 @ 10:16 |
Het snelle tanken kan een flink voordeel zijn maar of dat opweegt tegen de hogere kosten door de aanzienlijk lagere efficiëntie t.o.v. BEV valt te bezien. Ook de kosten van H2 infrastructuur om te kunnen tanken zijn nog hoog. Vier Gründe, Darum gibt's keine Kaufprämie für Wasserstoff-Autos [ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 17-06-2020 10:24:04 ] | |
Fer | woensdag 17 juni 2020 @ 22:13 |
Er is nu al 300kw snelladen. Dan ben je in 10 minuten klaar. Amper tijd om je broodje bal weg te werken bij het tankstation. | |
Digi2 | maandag 14 juni 2021 @ 10:25 |
Gezien het feit dat lithium batterijen steeds beter en goedkoper worden is een auto die op waterstof rijdt geen economisch rendabel alternatief. Voor vrachtverkeer zou het een mogelijkheid kunnen zijn mits men de waterstof met goedkope elektrische stroom kan produceren die niet is gebaseerd op fossiele brandstoffen. | |
Fer | maandag 14 juni 2021 @ 22:26 |
Waterstof heeft zijn functie in de industrie en als opslag/transport van zonne-energie voor langere tijd/afstand. Wellicht gaan we er ook op rijden, maar het zal niet mainstream worden. | |
Digi2 | dinsdag 13 februari 2024 @ 19:09 |
Lullig voor de bezitters van een waterstofwagen in de VS. H2 tanken kan daar binnenkort niet meer met deze auto's ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 14-02-2024 05:49:00 ] | |
Digi2 | vrijdag 23 februari 2024 @ 21:51 |
| |
Klepper272 | zaterdag 24 februari 2024 @ 13:55 |
In Afrika zijn op het moment de grootste primeurs op het gebied van waterstof, en niet sinds kort. Sinds 2011 wordt er in Mali al witte waterstof gebruikt om dorpen te voorzien van energie. In Bourakébougou wordt witte waterstof met een zuiverheidspercentage van 98% uit de grond gehaald om de generator in het dorp van waterstofgas te voorzien. Het gebruik van witte waterstof voor deze doelen biedt enorme kansen voor de toekomst. Meer info: https://waterstofguide.nl(...)fgas%20te%20voorzien. | |
SymbolicFrank | zaterdag 24 februari 2024 @ 14:59 |
Maar als je het uit de grond haalt, is het gewoon een fossiele brandstof. Die wel mogelijk minder CO2 produceert. Want wat gebeurt er als de overige 85% van dat gas, wat geen waterstof is, in de lucht komt? Dat is ook iedere keer een ander mengsel. Er zijn iedere dag een heleboel nieuwsberichten en filmpjes die verkondigen dat zij de oplossing voor alle problemen hebben ontdekt. "Gamechanger". En daarna hoor je er nooit meer wat van. | |
Digi2 | zaterdag 24 februari 2024 @ 15:52 |
Niet alle energie die je uit de grond haalt is fossiel, geothermische energie is dat bijv. ook niet. Het waterstof ontstaat hoogst waarschijnlijk door een reactie van bepaalde type gesteenten met water op grote diepte. Deze gesteenten worden gevormd bij de platentektoniek, die zijn energie vooral uit radioactief verval krijgt en dus een nucleaire oorsprong heeft. Groene waterstof heeft eveneens een nucleaire oorsprong, maar dat is dan onze zon. Niet een al gestorven ster zoals in het geval van witte waterstof. [ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 24-02-2024 16:05:56 ] | |
Digi2 | donderdag 29 februari 2024 @ 22:41 |
Digi2 | maandag 8 juli 2024 @ 14:41 |
Voor de koopjesjagers onder ons ![]() | |
Jan_Onderwater | maandag 8 juli 2024 @ 18:52 |
Nu een slordige 5 jaar later, maar Audi heeft geen Waterstofauto in haar programma. + Heb een Q8 e-tron besteld - Wordt pas in December geleverd | |
Jan_Onderwater | maandag 8 juli 2024 @ 18:57 |
| |
Jan_Onderwater | maandag 8 juli 2024 @ 19:00 |
En nu, 4 1/2 later, geloof je er nog steeds in? | |
TheFreshPrince | maandag 8 juli 2024 @ 19:33 |
Waterstof is niet dood, het heeft nooit echt geleefd. | |
Bart2002 | maandag 8 juli 2024 @ 20:17 |
In de OP werd dit beweerd: Maar de waterstofauto is toch ook gewoon een EV (dus MET batterij) met dan als extra een brandstofcel? Tenminste als ie niet bedoelde een soort auto waarin waterstof verbrand wordt.... Welk principe helemaal energetisch kansloos is. Volgens mij bestaat er ook nu nog een levensgroot misverstand over wat een waterstof auto eigenlijk is. En dan is het dus gewoon een EV met nog 1 extra peperduur ding: de brandstofcel. Als men dat nou eens begrijpt is het ook makkelijker te begrijpen hoe kansloos dat principe is. Het zou ook nog kunnen dat ik het niet goed begrijp en dat het zo is dat de brandstofcel IN PLAATS komt voor de batterij. Maar dat lijkt nauwelijks voordelig. Ik lees dat een brandstofcel voor een voertuig 10.000 tot 20.000 euro kost. Dat doet dus zeker een net zo grote aanslag of de hulpbronnen en de knip als een batterij lijkt me. Waarschijnlijk klinkt het gewoon magisch voor de mens: iets met water dus oneindig beschikbaar voor weinig. ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door Bart2002 op 08-07-2024 20:26:26 ] | |
TheFreshPrince | maandag 8 juli 2024 @ 21:19 |
Klopt, Audi heeft dat H-Tron project in 2021 al geschrapt. Dus dit topic was 3 jaar geleden alweer achterhaald ![]() Klopt, het tanken in liters of kilo's (in het geval van waterstof) klinkt voor veel mensen vertrouwd. In de praktijk is het duur, moet je ver omrijden om te tanken en sta je wel eens te wachten tot het tankstation weer druk opgebouwd heeft als er net iemand voor je getankt heeft. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 10 juli 2024 @ 15:55 |
Mensen geloven na duizenden jaren ook nog steeds in god. ![]() Het verschil tussen god en waterstof, is dat van waterstof aangetoond is dat het bestaat. | |
Jan_Onderwater | woensdag 10 juli 2024 @ 16:07 |
Beetje slap antwoord. Lijkt me duidelijk dat autos met brandstofcellen en waterstof nul toekomst hebben en dat jij dat inmiddels ook door hebt. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 10 juli 2024 @ 16:18 |
Als jij dat wil geloven, moet je dat lekker zelf weten. | |
Jan_Onderwater | woensdag 10 juli 2024 @ 16:20 |
Kom eens met een argument voor het tegendeel. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 10 juli 2024 @ 16:27 |
Waterstof is veeeeeel minder slecht voor het milieu dan de enorme accu's die nodig zijn voor waggeltjes op batterijen. Dus als we in de toekomst echt moeten kiezen voor het milieu en kosten ondergeschikt zijn, dan zijn voertuigen op waterstof by far de schoonste optie. En helemaal als we steeds meer 'gratis' electriciteit (zon, wind, water) kunnen opwekken. ![]() | |
Jan_Onderwater | woensdag 10 juli 2024 @ 16:36 |
Je hebt er alleen 3 keer zoveel energie voor nodig. Ontwikkelingen op accu gebied gaan enorm snel die op waterstof gebied staan al meer dan 10 jaar stil. Binnen nu en een jaar of 10 zijn er solid state batterijen. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 10 juli 2024 @ 16:37 |
Nou en? Als die energie niks kost, is dat geen belemmering. En in jouw hoofd bestaan er blijkbaar alleen technologische ontwikkelingen op het gebied van batterijen. Dat is best kortzichtig. En verder. ![]() | |
Jan_Onderwater | woensdag 10 juli 2024 @ 16:39 |
Energie kost niet niks en waterstof als energieopslag medium al helemaal | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 10 juli 2024 @ 16:41 |
![]() | |
TheFreshPrince | woensdag 10 juli 2024 @ 16:52 |
In 2019, het jaar dat dit topic werd geopend, werden er wereldwijd 7.500 waterstofauto's verkocht. Vorig jaar zijn er wereldwijd 14.451 waterstofauto's verkocht. Ter vergelijk: vorig jaar werden 10.000.000 BEV's verkocht, tegenover 1.436.000 in 2019. De verkoop van waterstofauto's is dermate laag dat iedere fabrikant dikke verliezen draait op waterstofauto's. Je kan geen winst maken bij dat soort aantallen. Toyota verliest bijvoorbeeld zo'n $75.000 op iedere Mirai die ze verkopen. | |
Jan_Onderwater | woensdag 10 juli 2024 @ 17:58 |
Een waterstof auto met enorme korting kopen en 30-40 jaar wegzetten in een stikstof gevulde bubble, heb je wellicht een zeldzame en waardevolle old timer. | |
SymbolicFrank | woensdag 10 juli 2024 @ 18:23 |
De auto is nog wel te doen (alhoewel de slijtage aan de brandstofcel vrij groot is), maar je krijgt die waterstof niet betaalbaar bij de pomp. Zeker niet als het groene waterstof moet zijn. | |
Digi2 | donderdag 11 juli 2024 @ 17:51 |
Electric_Eye | donderdag 11 juli 2024 @ 17:53 |
Maar het gaat toch om het milieu en niet om de prijs? | |
SymbolicFrank | vrijdag 12 juli 2024 @ 14:29 |
Milieu: geen verontreiniging. Klimaat: geen CO2 uitstoot of opwarming. Kostprijs: niet duurder dan de alternatieven. Voor het vervoer heb je dan bijvoorbeeld dit nodig: ![]() In 1 zo'n tank past maximaal 100 kilo waterstof, dus maximaal 800 kilo in totaal voor die vrachtwagen op het plaatje. (De oudere varianten, met stalen tanks kunnen daar maar 10% van vervoeren.) Ok, daar kun je ~145 Toyota Mirai's mee voltanken. Je kunt ook buizen gebruiken. Maar je kunt die waterstof niet onder ~250 bar door die buizen pompen. Bij 1 bar neemt 1 kilo waterstof 12 kubieke meter ruimte in, dus je moet heel veel pompen. (Rekenhulp.) En dan moet je het bij het tankstation weer comprimeren. Daardoor wordt het warm en je moet het dan ook koelen. Er wordt per maand 1 miljard liter brandstof getankt. Er zijn 3371 tankstations. Dat is dan ~10.000 liter per tankstation per dag. Benzine- en dieselauto's verbruiken zo'n 6 liter per 100 kilometer. De Toyota Mirai verbruikt ongeveer 1 kilo waterstof per 100 kilometer (111 kilometer volgens de fabrikant). Dus als we volledig over zouden schakelen op waterstofauto's, dan hebben we per dag per tankstation 1667 kilo waterstof nodig, oftewel 2 van die tankwagens. En dus een vloot van een stuk of 1000 van zulke tankwagens. Of veel buizen en per tankstation een grote compressor en koelinstallatie. Maar dan zijn we er nog niet! Want het doel is CO2 reductie. Dus de waterstof moet gemaakt worden door water te ontleden. Een heel efficiënte elektrolyse-installatie verbruikt ~50 kWh per kilo waterstof. Dus dat is 83 MWh per tankstation per dag, of 280 GWh per dag voor alle tankstations samen. Dat is bijna 8 moderne kernreactoren. Ter vergelijking: Shell is heel ambitieus een fabriek aan het bouwen die 60.000 kilo groene waterstof per dag gaat produceren, dat is dus genoeg voor 36 tankstations, of ~1% van het totaal. En veel meer groene waterstof wordt er niet geproduceerd. | |
Jan_Onderwater | vrijdag 12 juli 2024 @ 14:41 |
Je moet ook die tanks nog vullen, tijd kost en energie om het te vullen, een slordige 54.000 tanks per dag. stel dat vullen kost 1 uur, per tank (denk dat dit heel snel is) inclusief onderhoud, etc etc. heb ook 2250 vulinstallaties nodig. Allemaal zaken die niet nodig zijn als je gewoon accu's oplaad, en dat is qua stroomverbruik ook nog eens 4 keer zo efficiënt. Mensen kunnen hun auto dan ook thuis of op het werk aan de zonnepanelen hangen, wat de pieken weer afvlakt in het stroomnet. | |
SymbolicFrank | zaterdag 13 juli 2024 @ 23:55 |
Informatief filmpje: | |
Digi2 | donderdag 18 juli 2024 @ 18:09 |
Digi2 | maandag 30 december 2024 @ 15:00 |
Bekijk deze YouTube-video Toyota's Hydrogen Car Dream is dead - owners sue Toyota Voor personen auto's is waterstof totaal ongeschikt. Mogelijk dat het voor vrachtverkeer en treinen interessant is ter vervanging van diesel en koper (evt, geen bovenleidingen meer nodig(trein)). | |
Digi2 | zondag 5 januari 2025 @ 18:07 |
Bekijk deze YouTube-video Hydrogen Hype is Dying, And That's a Good Thing | |
Digi2 | donderdag 12 juni 2025 @ 10:56 |
Waar blijven de waterstofauto’s? Bekijk deze YouTube-video Tja, de prijzen van accu's blijven dalen, de capaciteit en snelheid van laden nemen ook steeds verder toe. Het rijden op waterstof wordt simpelweg uit de markt gedrukt. Auto fabrikanten blijven de hoge aanloopkosten ook niet financieren, die komen financieel steeds meer onder druk te staan vanwege de hevige concurrentie die gaande is. | |
TheFreshPrince | donderdag 12 juni 2025 @ 11:14 |
En de H-Tron uit de OP is 4 jaar geleden al geschrapt. | |
Digi2 | donderdag 12 juni 2025 @ 11:20 |
De Toyota Miria wordt hier nog aangeboden, ben benieuwd voor hoelang dat nog het geval zal zijn. Toyota Mirai | |
TheFreshPrince | donderdag 12 juni 2025 @ 11:35 |
Er zijn vorig jaar 14 waterstofauto's verkocht in Nederland. 9x een Toyota Mirai en 5x een Hyundai Nexo. De kopers zijn dappere mensen want de tankstations zijn verliesgevend. Er rijden nu na 10 jaar zo'n 635 waterstofvoertuigen (!) in Nederland rond en er zijn 23 openbare tankstations. Laten we voor de grap eens aannemen dat mensen met een waterstofauto veel rijden (20.000km per jaar) en dus 40x per jaar tanken. Dan staat er gemiddeld bij ieder tankstation (40 x 635 ) / 23 = 365 = 1.104x per jaar, ofwel 3 keer per dag een auto te tanken. Dan heb je dus een investering van ¤1.200.000 voor een tankstation waar je 3 x 5 kilo x ¤25 = ¤375 omzet per dag draait. Ga uit van een winstmarge van 10%, dan zit je op ¤37,50 "winst" per dag. Het duurt dan dus 32.000 dagen om de aanschaf van een tankstation terug te verdienen. Dat is 87,7 jaar ![]() De levensduur van zo'n tankstation is (exclusief onderhoud) is echter maar 15-20 jaar. [ Bericht 18% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-06-2025 11:45:31 ] | |
VEM2012 | donderdag 12 juni 2025 @ 12:09 |
Het zijn volgens mij vooral subsidies die de aanschaf van het station betaald hebben. Maar goed, BMW maakte recent bekend in te gaan zetten op waterstof en de CEO van Toyota had deze week een verhaal over hoe vervuilend EV’s wel niet zijn (hij meent dat 1 EV meer vervuilt dan 3 hybrides…) en dat Toyota vol blijft gaan voor waterstof. Plaat -> kop. | |
Digi2 | maandag 30 juni 2025 @ 11:02 |
Dat ijzerproductie met waterstof in noord-europa, ver van de evenaar niet rendabel is kan niemand verbazen, dat is een open deur die wagenwijd open staat. Hopelijk trekt men ook in Nederland snel de conclusie dat Tata dicht moet en verspilt men er niet langer tijd, aandacht en geld aan ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door Digi2 op 30-06-2025 11:12:40 ] | |
SpecialK | maandag 30 juni 2025 @ 11:08 |
Dat blijft zo omdat je met waterstof productie een groot deel van je energie weg gooit (in de vorm van restwarmte). Dit is een natuurkundige grens waar nog maar weinig efficientie te behalen is. Dus de markt zal altijd straffend werken richting energie in de vorm van waterstof. Dus waterstof zal wellicht voor de luchtvaart industrie aanslaan omdat het de enige manier is om gewichtbesparend groen te zijn als we einidelijk met zijn allen beseffen dat biobrandstoffen te veel water en land in beslag nemen. Maar het zal per eenheid energie nooit de piek zijn voor de meeste toepassingen. | |
Jan_Onderwater | maandag 30 juni 2025 @ 11:48 |
Waterstof maken uit water, dat comprimeren, transporteren en in een auto stoppen om daar mee te rijden klinkt heel mooi. Maar als je gaat rekenen is het verspilling van energie |