Dat denk ik nietquote:Op woensdag 3 mei 2017 10:44 schreef Burrito het volgende:
waarschijnlijk krijg je een hoop terug volgend jaar bij aangifte
Ik vind het echt bizar, in wat voor kutland leef ik. Ik wil graag mijn steentje bijdragen aan de maatschappij, maar dit gaat echt te ver. Ik moet hier 50 uur per week keihard voor werken, terwijl part time moeders die 2 dagen in de week werken met allerlei toeslagen op bijna 1800 per maand zitten.quote:Op woensdag 3 mei 2017 10:45 schreef Rekkie het volgende:
Progressieve belastingheffing.... fijn toch (als je tenminste PvdA of SP aanhangt)
Reken het anders even na op:
https://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto
Dit inderdaad, ik zou proberen om een pro forma berekening te laten maken van wat er netto zou overblijven. Ik heb dit destijds bij mijn eerste baan min of meer 'per ongeluk' zo bedongen, maar dat deden ze uiteindelijk wel (bij je bijbaantjes kijk je eigenlijk toch altijd naar wat je netto krijgt, daar moet je uiteindelijk ook je vaste lasten van betalen).quote:Op woensdag 3 mei 2017 10:58 schreef Rekkie het volgende:
Daarom onderhandel ik ook nooit over een bruto-salaris maar netto.
Dan weet ik tenminste wat ik krijg
Jij gaat dan vast VVD stemmen bij de volgende verkiezingenquote:Op woensdag 3 mei 2017 10:59 schreef SunshineSjon het volgende:
[..]
Ik vind het echt bizar, in wat voor kutland leef ik. Ik wil graag mijn steentje bijdragen aan de maatschappij, maar dit gaat echt te ver. Ik moet hier 50 uur per week keihard voor werken, terwijl part time moeders die 2 dagen in de week werken met allerlei toeslagen op bijna 1800 per maand zitten.
Dit voelt zo onrechtvaardig. Ik wist wel dat wij hier veel belasting betalen, maar van de 1000 euro meer maar 34% overhouden? Komop, dat gaat echt te ver. Ik ben hier zo pissed over nu.
Tja op overuren houden ze ook bijna 50% in.quote:Op woensdag 3 mei 2017 10:59 schreef SunshineSjon het volgende:
[..]
Ik vind het echt bizar, in wat voor kutland leef ik. Ik wil graag mijn steentje bijdragen aan de maatschappij, maar dit gaat echt te ver. Ik moet hier 50 uur per week keihard voor werken, terwijl part time moeders die 2 dagen in de week werken met allerlei toeslagen op bijna 1800 per maand zitten.
Dit voelt zo onrechtvaardig. Ik wist wel dat wij hier veel belasting betalen, maar van de 1000 euro meer maar 34% overhouden? Komop, dat gaat echt te ver. Ik ben hier zo pissed over nu.
Mogelijke oorzaak 5: (duurdere) Auto van de zaak gekregenquote:Op woensdag 3 mei 2017 11:09 schreef Ivo1985 het volgende:
Oorzaak 1: loonheffing
Oorzaak 2: afbouw heffingskortingen
Oorzaak 3: bijna verdubbelde bijdrage pensioen.
Mogelijke oorzaak 4: In deze loonschaal/functie geen recht meer op bepaalde vergoedingen die je voorheen wel ontving.
Loonheffing is verdubbeld, bijdrage pensioen is ook flink omhoog gegaan, ik bouw een stuk meer pensioen op. Ook wordt er een inhouding lunchgeld ingehouden (paar tientjes, maar toch). Dit samen verklaart het geheel wel inderdaad.quote:Op woensdag 3 mei 2017 11:09 schreef Ivo1985 het volgende:
Mogelijke oorzaak 4: In deze loonschaal/functie geen recht meer op bepaalde vergoedingen die je voorheen wel ontving.
En boven de 33.000 49%.quote:Op woensdag 3 mei 2017 11:26 schreef Confetti het volgende:
Vanaf ongeveer 20,000 euro bedraagt de belastingdruk zo'n 45%(inclusief bijdrage Zvw) . Het is onrechtvaardig maarja, al die onrendabele profiteurs houden het systeem in stand.
TS verdiende al modaal. En het eerste wat je zegt is wel erg persoonsafhankelijk (wel/geen kinderen, huurhuis/koophuis)quote:Op woensdag 3 mei 2017 11:33 schreef LXIV het volgende:
Inclusief minder subsidies en premies verdien je vanaf de bijstand tot modaal min of meer hetzelfde. Je bestedingsruimte is in ieder geval ongeveer gelijk.
Het goede nieuws is dat je ongeveer vanaf dit moment wel echt vooruit zult gaan als je salaris stijgt. Dus nog een keer 1000 euro erbij en het tikt 460 euro bij op je rekening!
Dat heet solidariteit.quote:Op woensdag 3 mei 2017 10:59 schreef SunshineSjon het volgende:
[..]
Het is dan ook vrij naïef om te je rijk te rekenen zonder de boel goed door te rekenen.quote:Op woensdag 3 mei 2017 10:59 schreef SunshineSjon het volgende:
[..]
Dat geldt vooral voor alleenstaanden met kinderen die een woning huren. Die ontvangen bij 20k namelijk alle mogelijke toeslagen en extraatjes en bij 35k bijna niks meer.quote:Op woensdag 3 mei 2017 11:33 schreef LXIV het volgende:
Inclusief minder subsidies en premies verdien je vanaf de bijstand tot modaal min of meer hetzelfde. Je bestedingsruimte is in ieder geval ongeveer gelijk.
In mijn sector ontkom ik er helaas niet aan. Vind het ook totaal niet erg. Deze jaren ben ik aan het investeren, over een jaar of 10 kom ik in aanmerking voor de echt goed verdienende functies, en die mensen gaan over het algemeen ook om 6 uur naar huis.quote:Op woensdag 3 mei 2017 11:45 schreef MaGNeT het volgende:
Wie in hemelsnaam gaat er nu 50 uur per week werken
32 uur is zat.
Maar goed, zorg dat je wat aftrekposten krijgt, koop een huis.
Ben je overigens op de 1e van de maand in dienst getreden?quote:Op woensdag 3 mei 2017 11:52 schreef SunshineSjon het volgende:
[..]
Ik weet wel hoe het werkt, maar vind het onrechtvaardig. Dat is het ook. Werken loont niet in Nederland.
Je vergeet wel snel wat Nederland jou heeft geboden om tot dit niveau te komenquote:Op woensdag 3 mei 2017 11:52 schreef SunshineSjon het volgende:
[..]
Ik weet wel hoe het werkt, maar vind het onrechtvaardig. Dat is het ook. Werken loont niet in Nederland.
Nee, je bent veel beter af met een ruime ¤900.- bijstand natuurlijkquote:Op woensdag 3 mei 2017 11:52 schreef SunshineSjon het volgende:
[..]
Als er geen pensioenregeling is ookquote:Op woensdag 3 mei 2017 12:18 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als bijvoorbeeld je werkgever je pensioenpremie volledig voor je betaalt, dan houd je veel meer over op je rekening.
Maar of je daar nu zo blij van wordt in de toekomst...... aan de andere kant, pensioenen zijn ook geen garantie meerquote:
Nou laten we dat vooral niet doen. Zorg eerst maar eens dat werken aantrekkelijker wordt en dat mensen die kunnen werken maar het weigeren wordt 'gestraft'quote:Op woensdag 3 mei 2017 13:20 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Je valt waarschijnlijk in dat gat tussen de 24 en 42k per jaar, waar je eigenlijk er langzaam aan op achteruit gaat hoe meer je verdient.
Pas boven dat bedrag hou je meer over, hoe idioot dat ook is.
In mijn mening moet er een hoop veranderen - mensen met minimumloon : geen belasting betalen.
Laten we daar maar eens mee beginnen.
Dat is al lang zo. Beide zelfs.quote:Op woensdag 3 mei 2017 13:28 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Nou laten we dat vooral niet doen. Zorg eerst maar eens dat werken aantrekkelijker wordt en dat mensen die kunnen werken maar het weigeren wordt 'gestraft'
Hardwerken heeft weinig met je inkomen te maken. Sterker nog; de laagste betaalde banen zijn vaak het zwaarst.quote:Op woensdag 3 mei 2017 13:36 schreef Trolling-ego het volgende:
Het klopt, het is gewoon een kutland. Er wordt zoveel weggegooid en er komen alleen maar meer uitkeringstrekkers bij.... Hard werken loont niet in NL.
Ja klopt, waarom?quote:Op woensdag 3 mei 2017 11:56 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ben je overigens op de 1e van de maand in dienst getreden?
My point exactly....quote:Op woensdag 3 mei 2017 13:39 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hardwerken heeft weinig met je inkomen te maken. Sterker nog; de laagste betaalde banen zijn vaak het zwaarst.
Helemaal mee eens! Met jou.quote:Op woensdag 3 mei 2017 13:39 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hardwerken heeft weinig met je inkomen te maken. Sterker nog; de laagste betaalde banen zijn vaak het zwaarst.
Hardwerkende heeft inderdaad niets met inkomen te maken. Maar "zwaarst" is een lastige definitie. Tussen lichamelijke en geestelijke zit van verschil maar kunnen Beide zwaar zijn.quote:Op woensdag 3 mei 2017 13:39 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Bron?quote:Op woensdag 3 mei 2017 10:59 schreef SunshineSjon het volgende:
[..]
Dat dus.quote:Op woensdag 3 mei 2017 14:10 schreef robbietobbie het volgende:
Toch vergelijken mensen hier echt appels met peren. Zonder info over pensioenpremies e.d. kun je hier gewoon niet veel zinnigs over zeggen
Het VVD verhaaltje dus inderdaad.quote:Op woensdag 3 mei 2017 14:10 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Bron?
Je moet wel logisch rekenen he, toeslagen die die moeders krijgen zijn alleen wanneer ze een heel duur (sociaal 710) huurhuis hebben.
En als je eerlijk wil vergelijken trek je de toeslagen wat met je kind te maken heeft eraf
Pak dan zorgtoeslag / huurtoeslag
Stel je huurt een flat van 500,- een vrouw werkt 4 dagen in de week en haalt daarmee het iets meer dan het minimumloon naar binnen (ca 1600 bruto netto ca 1400) komt ze lange na niet aan de 1800 netto incl toeslagen... 187 krijg je per maand huur en zorgtoeslag gezamenlijk.
Wel weet ik dat als je rond het minimum loon verdient dat de verschillen niet zo groot zijn dan wanneer je helemaal niks doet.
TS krijgt Ca 2600,- netto als ik de pensioen niet mee tel.
Andere kant is, TS trekt de volle mep aan Hypotheekrenteaftrek, dat verlicht de belastingdruk aanzienlijk.
In Nederland kan je beter 4000,- per maand verdienen en flink belasting betalen dan gehandicapt aan het staatsinfuus hangen.
Het slimste is het om in Nederland relatief weinig uren te maken tegen een relatief hoog uurloon. Dan is de balans tussen moeite en opbrengst optimaal.quote:Op woensdag 3 mei 2017 14:01 schreef egelhond het volgende:
Mijn vriendin verdient 630 bruto meer dan ik en houdt uiteindelijk maar netto 150 euro meer over.
We leven in een raar land. Als ik van 36 naar 32 uur zou gaan werken zal het netto ook maar weinig schelen. Maargoed met een hoog bruto salaris kan je wel weer een hoger hypotheek krijgen.
Nou, dan ga je toch de bijstand in. Opgelost.quote:Op woensdag 3 mei 2017 11:52 schreef SunshineSjon het volgende:
[..]
Ach gossie. Voorlopig ben je nog gewoon netto ontvanger hoor.quote:Op woensdag 3 mei 2017 11:52 schreef SunshineSjon het volgende:
[..]
Dit precies ja, wat een schreeuwtopic dit zeg. Je betaalt gewoon over je loonstijging onderaan de streep 40,8% belasting (uitgaande dat TS niet in schijf 4 gaat komen) en that's it.quote:Op woensdag 3 mei 2017 14:10 schreef robbietobbie het volgende:
Toch vergelijken mensen hier echt appels met peren. Zonder info over pensioenpremies e.d. kun je hier gewoon niet veel zinnigs over zeggen
Een minimumloonmoeder met 2 kids onder de 4 jaar ontvangt 5.465 euro van de overheid? Dit land gaat echt ten onder, period. Dat is dus 66.000 euro per jaar!!!quote:Op woensdag 3 mei 2017 14:28 schreef Ouder1 het volgende:
nimumloon moeder met 2 kinderen onder de 4 jaar: ¤5465,60 per maand
Kinderopvangtoeslag gaat rechtstreeks naar de kinderopvang. Inkomsten en uitgaven hangen 1-op-1 samen. Als jij een maand in het ziekenhuis ligt krijg je ook geen 50.000 euro van de overheid toch?quote:Op woensdag 3 mei 2017 14:54 schreef SunshineSjon het volgende:
[..]
Een minimumloonmoeder met 2 kids onder de 4 jaar ontvangt 5.465 euro van de overheid? Dit land gaat echt ten onder, period. Dat is dus 66.000 euro per jaar NETTO!!!
Dat is niet waar, het is in dit geval 48% ivm afbouw arbeidskortingen.quote:Op woensdag 3 mei 2017 14:48 schreef iScream. het volgende:
[..]
Dit precies ja, wat een schreeuwtopic dit zeg. Je betaalt gewoon over je loonstijging onderaan de streep 40,8% belasting (uitgaande dat TS niet in schijf 4 gaat komen) en that's it.
Wat heb je gestemt de laatste jaren?quote:Op woensdag 3 mei 2017 10:59 schreef SunshineSjon het volgende:
[..]
Dan worden veel van die minimumloon baantjes wegbezuinigd. Verkopers bij de Mac worden vervangen door bestel zuilen etc. Waar dat niet kan moeten de prijzen omhoog. Leuke situatie.quote:Op woensdag 3 mei 2017 19:15 schreef Zwolsboy het volgende:
Stel, je maakt het minimumloon 2000,- en de uitkeringen blijven op het huidige niveau, gaan er dan niet in eens veel meer mensen toch werken?
Dat ligt niet aan de fiscus.quote:Op woensdag 3 mei 2017 20:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik ben 500 euro bruto p/m meer gaan verdienen en netto kreeg ik er 10 euro bij per maand....
Geen toeslagen, puur alleen naar het loon op de bankrekening gekeken.
Tja, shit happens.
ALs ik bijvoorbeeld 400 p/m erbij zou krijgen, zou ik zelfs netto minder overhouden.... Ik had dit van te voren berekend en ging voor de 600, maar kreeg 500 erbij. Omdat het werk 10000x leuker is ben ik akkoord gegaan.
Loon prijs spiraalquote:Op woensdag 3 mei 2017 20:53 schreef miro86 het volgende:
[..]
Dan worden veel van die minimumloon baantjes wegbezuinigd. Verkopers bij de Mac worden vervangen door bestel zuilen etc. Waar dat niet kan moeten de prijzen omhoog. Leuke situatie.
Nou wordt ie mooi! ¤ 5465 KGB per jaar natuurlijk.quote:Op woensdag 3 mei 2017 14:54 schreef SunshineSjon het volgende:
[..]
Een minimumloonmoeder met 2 kids onder de 4 jaar ontvangt 5.465 euro van de overheid? Dit land gaat echt ten onder, period. Dat is dus 66.000 euro per jaar!!!
Welkom in Nederland waar succes keihard wordt afgestraft.quote:Op woensdag 3 mei 2017 10:59 schreef SunshineSjon het volgende:
[..]
Komt het niet uit de lengte dan wel uit de breedte he. Al die fratsen moeten ergens van betaald worden.quote:Op woensdag 3 mei 2017 11:18 schreef SunshineSjon het volgende:
[..]
Maar vooral die loonheffing vind ik absurd. Het word echt tijd dat het het IB stelsel in Nederland gaan hervormen. De verhouding is totaal zoek.
Ook gelul natuurlijk. Voor zover hier uberhaupt sprake is van succes.quote:Op woensdag 3 mei 2017 21:31 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Welkom in Nederland waar succes keihard wordt afgestraft.
Linkse rakkert gespot.quote:Op woensdag 3 mei 2017 22:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ook gelul natuurlijk. Voor zover hier uberhaupt sprake is van succes.
Grote onzin allemaal. Net zoals OP. Je vergelijkt gewoon niet goed. Één van de volgende zaken heb je niet eerlijk vergeleken. Streep door wat niet van toepassing is:quote:Op woensdag 3 mei 2017 14:01 schreef egelhond het volgende:
Mijn vriendin verdient 630 bruto meer dan ik en houdt uiteindelijk maar netto 150 euro meer over.
We leven in een raar land. Als ik van 36 naar 32 uur zou gaan werken zal het netto ook maar weinig schelen. Maargoed met een hoog bruto salaris kan je wel weer een hoger hypotheek krijgen.
Ik denk dat het oogsten wel gaat tegenvallen. Allicht zullen er mensen of managers bestaan die minder uren maken en meer verdienen. Maar goed, dan kom je ook weer in een hogere belastingschijf en een auto van de zaak is over tien jaar helemaal onbetaalbaar.quote:Op woensdag 3 mei 2017 11:50 schreef SunshineSjon het volgende:
[..]
In mijn sector ontkom ik er helaas niet aan. Vind het ook totaal niet erg. Deze jaren ben ik aan het investeren, over een jaar of 10 kom ik in aanmerking voor de echt goed verdienende functies, en die mensen gaan over het algemeen ook om 6 uur naar huis.
Kwestie van nu bikkelen om over een aantal jaar te oogsten.
Dan is links zijn ineens niet zo leuk meerquote:Op woensdag 3 mei 2017 10:43 schreef SunshineSjon het volgende:
Hi,
Zojuist mijn eerste loonstrookje bij mijn nieuwe werkgever gezien en ik schrok mij kapot.
Ik ben vorige maand overgestapt naar een nieuwe werkgever en dacht een leuke stap in salaris gemaakt te hebben.
Ik ben van 2725 euro bruto per maand naar 3700 bruto per maand gegaan. Ongeveer 1000 euro erbij dus.
Toen ik 2725 bruto verdiende, kreeg ik +- 2050 euro netto per maand.
Nu verdien ik 3700 bruto en krijg ik maar 2385 netto.
De loonheffing is enorm toegenomen. Van 620 euro loonheffing naar 1180 euro loonheffing. Het voelt alsof de belastingdienst meer profiteert van mijn promotie dan ik.
Hoe kan het dat ik met 1000 euro erbij maar zo'n kleine netto loonstijging zie? Is de loonheffing niet veel te hoog?
Ga toch weg ik heb precies het zelfde dit is geen steentje meer bijdragen maar een complete flat.quote:Op woensdag 3 mei 2017 11:37 schreef soepkoe het volgende:
Tussen 20 en zo'n 35 k op jaarbasis is de effectieve belastingdruk het hoogst, daar zit jij al boven, niet zo piepen man. Je wil graag een steentje bijdragen, nou mooi dat je dat nu dan ook doet!
Haha, zeker.quote:
Je hebt netto genoeg. Als je met zo'n salaris al vindt dat je een complete flat aan het bijdragen bent, dan is de bijdrage van iemand die >2 x modaal zit dus al een hele wijk?quote:Op donderdag 4 mei 2017 09:13 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ga toch weg ik heb precies het zelfde dit is geen steentje meer bijdragen maar een complete flat.
Klopt, net zoals bij TS.quote:
Het probleem in deze is jouw zelfbeeld. Je schat jezelf te hoog in. Wake up, je bent een loonslaaf. Niets meer, niets minder.quote:Op woensdag 3 mei 2017 10:59 schreef SunshineSjon het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 4 mei 2017 21:48 schreef eight het volgende:
[..]
Het probleem in deze is jouw zelfbeeld. Je schat jezelf te hoog in. Wake up, je bent een loonslaaf. Niets meer, niets minder.
Klopt, het staat niet meer in verhouding. En nee ik heb netto niet genoeg met het werk wat er tegenover staat.quote:Op donderdag 4 mei 2017 19:59 schreef soepkoe het volgende:
[..]
Je hebt netto genoeg. Als je met zo'n salaris al vindt dat je een complete flat aan het bijdragen bent, dan is de bijdrage van iemand die >2 x modaal zit dus al een hele wijk?
Mensen die dit zeggen kennen zelf de pijn niet van veel belasting betalen...quote:Op donderdag 4 mei 2017 23:17 schreef eriksd het volgende:
Ik vind dat je een mooi land terugkrijgt voor wat je betaalt. Het kan een onsje minder bij de hogere inkomens, maar TS moet niet klagen.
quote:Op donderdag 4 mei 2017 21:48 schreef eight het volgende:
[..]
Het probleem in deze is jouw zelfbeeld. Je schat jezelf te hoog in. Wake up, je bent een loonslaaf. Niets meer, niets minder.
VVD was de afgelopen 4 jaar aan de macht; PvdA had nauwelijks invloed. Dit zijn vooral de gevolgen van een rechts-beleid. Smeer het niet links aan.quote:Op donderdag 4 mei 2017 02:15 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dan is links zijn ineens niet zo leuk meer![]()
Maar PvdA is gelukkig niet groot meer.
Eens. Nederland heeft 's werelds beste infrastructuur. Het valt de meesten mensen niet op omdat ze het gewend zijn. Zelfs de kleinste dorpen en gehuchten zijn niet alleen makkelijk bereikbaar vanuit waar dan ook in Nederland, maar alles ziet er ook prachtig uit.quote:Op donderdag 4 mei 2017 23:17 schreef eriksd het volgende:
Ik vind dat je een mooi land terugkrijgt voor wat je betaalt. Het kan een onsje minder bij de hogere inkomens, maar TS moet niet klagen.
Ik moest lachenquote:Op woensdag 3 mei 2017 11:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat heet solidariteit.
Als je wasmachine kapot gaat, betaal jij een nieuwe. Als de wasmachine van je werkloze buurman kapot gaat, betaal jij een nieuwe.
Hmmhmm.quote:Op vrijdag 5 mei 2017 19:51 schreef NeuNeu het volgende:
[..]
Mensen die dit zeggen kennen zelf de pijn niet van veel belasting betalen...
Vooral de Schilderswijk en Amsterdam West als voorbeeld. Wat een prachtig Nederland he.quote:Op donderdag 4 mei 2017 23:17 schreef eriksd het volgende:
Maar natuurlijk, en belasting betaal ik graag. Maar bv. 60% belasting over je vrije dagen is echt van de zotte. Werken loont op een gegeven moment niet meer.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 08:55 schreef Roces18 het volgende:
Toch houden we van dit kleine kikkerlandje he
Heb je een formulier ingevuld dat je loonheffingskorting wil laten toepassen op dit loon? Bij mij is mijn werkgever dat wel eens vergeten aan me te overhandigen en dan wordt het dus automatisch niet toegepast. Verdiende ik opeens een paar honderd euro minder. Bezoekje aan HR gebracht, je kunt het formulier alsnog invullen en met terugwerkende kracht een of twee maanden laten terugbetalen. Ik zou het even uitzoeken als ik jou was.quote:Op woensdag 3 mei 2017 11:18 schreef SunshineSjon het volgende:
[..]
Loonheffing is verdubbeld, bijdrage pensioen is ook flink omhoog gegaan, ik bouw een stuk meer pensioen op. Ook wordt er een inhouding lunchgeld ingehouden (paar tientjes, maar toch). Dit samen verklaart het geheel wel inderdaad.
Maar vooral die loonheffing vind ik absurd. Het word echt tijd dat het het IB stelsel in Nederland gaan hervormen. De verhouding is totaal zoek.
Je betaalt ook geen 60% over je vrije dagen, dus dat is onzin.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 09:08 schreef xzaz het volgende:
[..]
Maar natuurlijk, en belasting betaal ik graag. Maar bv. 60% belasting over je vrije dagen is echt van de zotte. Werken loont op een gegeven moment niet meer.
Ik denk dat TS in die groep valt waarbij de heffingskortingen verhoudingsgewijs snel worden afgebouwd. Boven de 50-60k per jaar vlakt dat weer af.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 09:35 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Heb je een formulier ingevuld dat je loonheffingskorting wil laten toepassen op dit loon? Bij mij is mijn werkgever dat wel eens vergeten aan me te overhandigen en dan wordt het dus automatisch niet toegepast. Verdiende ik opeens een paar honderd euro minder. Bezoekje aan HR gebracht, je kunt het formulier alsnog invullen en met terugwerkende kracht een of twee maanden laten terugbetalen. Ik zou het even uitzoeken als ik jou was.
Misschien wat minder op je onderbuik vertrouwen.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 09:08 schreef xzaz het volgende:
[..]
Maar natuurlijk, en belasting betaal ik graag. Maar bv. 60% belasting over je vrije dagen is echt van de zotte. Werken loont op een gegeven moment niet meer.
Wie betaalt er 60% dan?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 09:08 schreef xzaz het volgende:
[..]
Volgens mij haal je bruto en netto in dit verhaal door elkaar.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 10:27 schreef sirdanilot het volgende:
Ik vind eigenlijk ook dat de belastingdruk voor de 'gemiddelde' inkomens (zeg netto tussen de 2k en 3500 euro) flink omlaag mag. Ik vind dat als je de stap maakt van netto 2k naar netto 3 k, dat je dat dan ook positief mag merken in je portemonnee.
Maar ik vind dat je vanaf boven de 3,5 k wel dan iets meer moet gaan belasten. Die mensen hebben immers geld zat. Ze dragen dan absoluut gezien veel af maar ze hebben alsnog meer bestedingsruimte dan iemand die 3k verdient.
Oh oeps, aangepast.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 10:35 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Volgens mij haal je bruto en netto in dit verhaal door elkaar.
Maar door de inkomensafhankelijkheid van heffingskortingen levert het toch wel een totale druk op die hoger ligt dan de schijf zelf?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 11:15 schreef YoshiBignose het volgende:
Mensen zouden zich eerst iets meer moeten verdiepen in de cijfers. Als je puur naar de inkomstenbelasting kijkt dan is het echt niet zo extreem als hier wordt voorgelegd. Hoe meer je verdient, des te meer belasting betaal je.
De schijven lopen als volgt:
1e schijf ¤ 0 tot ¤ 19.982 is 36,55%
2e schijf ¤ 19.982 tot ¤ 33.791 is 40,8%
3e schijf ¤ 33.791 tot ¤ 67.072 is 40,8%
4e schijf alles boven ¤ 67.072 is 52%
Daarnaast heb je nog wat heffingskortingen, sommige ook inkomensafhankelijk. Maar je hebt nooit een hogere belastingdruk dan bovenstaande percentages. Met het inkomen van TS kunnen die verschillen nooit zo groot zijn, dus dan heeft hij ergens iets niet goed gelezen. Pas vanaf 67k inkomen mag je gaan janken.
[ afbeelding ]
Nee het is toch een heffingskorting, dus dat gaat van je te betalen belastingbedrag af. Eerst bereken je de premies op basis van de schijven (waar overigens daarvoor nog vaak aftrekposten afgaan zoals hypotheekrenteaftrek, studie, medische kosten, of bij ondernemers zelfstandigenaftrek e.d.) en daarna worden de heffingskortingen er vanaf gehaald.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 11:20 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Maar door de inkomensafhankelijkheid van heffingskortingen levert het toch wel een totale druk op die hoger ligt dan de schijf zelf?
Ja... maar als je dus meer verdient gaat er toch minder heffingskorting af?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 11:23 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nee het is toch een heffingskorting, dus dat gaat van je te betalen belastingbedrag af. Eerst bereken je de premies op basis van de schijven (waar overigens daarvoor nog vaak aftrekposten afgaan zoals hypotheekrenteaftrek, studie, medische kosten, of bij ondernemers zelfstandigenaftrek e.d.) en daarna worden de heffingskortingen er vanaf gehaald.
Hmm, hiermee suggereer je dat alles boven de 3500 euro bruto een hoog salaris is?quote:
Ik vind 3500 euro bruto best wel hoog ja.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 12:06 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Hmm, hiermee suggereer je dat alles boven de 3500 euro bruto een hoog salaris is?
Zelfs de meest linkse partijen zijn het niet met je eens.
Haha, 2800 netto en dan heel rijk zijn. Wat is dit.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 12:18 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik vind 3500 euro bruto best wel hoog ja.
Maar goed we kunnen de boel ook iets hoger zetten, zeg 4500 honderd euro bruto. Maar m.i. ben je, als je 4500 verdient, gewoon best wel heel rijk.
Dat klopt voor een bepaald "blok" aan inkomen inderdaad. Bij mij wordt ook initieel 56% ingehouden over bijzondere beloningen. Aan het eind van de rit is het maximale tarief 52%. In het eerdere geposte tabelletje zie je dat de effectieve druk op een gegeven moment 40% bedraagt bij de hogere inkomens - die mogen wel klagen ja. Rond modaal valt het allemaal wel mee.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 11:32 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ja... maar als je dus meer verdient gaat er toch minder heffingskorting af?
Stel, je verdient 100 euro meer in de 52% schaal. Dan betaal je dus sowieso 52 euro.
Echter, er je heffingskorting is ook minder geworden. Je mag dus minder van je belasting afhalen waardoor je meer moet betalen. Dat komt er ook nog eens bij.
Dit is ook de reden waarom je in de belastingtabellen voor bijzondere beloningen ook percentages hoger dan 52% terugziet. De druk ligt hoger dan de schijf.
Ik beweer ook nergens dat je netto minder gaat verdienen met een hoger bruto inkomen. Dat is onzin inderdaad.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 11:44 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja misschien over een klein stukje, maar je effectieve belastingdruk over je jaarinkomen niet. Je kan natuurlijk over iedere euro gaan herrekenen maar dat schiet niet op. Je gaat nooit minder verdienen door een hoger bruto inkomen. Alhoewel... in sommige situaties met toeslagen misschien wel.
Ja, maximale schaal is 52%. Over extra inkomen in die schaal betaal je dus 52%. Maar omdat dat inkomen ook je loonheffingskorting naar beneden haalt, ligt de druk nog iets hoger.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 12:29 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat klopt voor een bepaald "blok" aan inkomen inderdaad. Bij mij wordt ook initieel 56% ingehouden over bijzondere beloningen. Aan het eind van de rit is het maximale tarief 52%. In het eerdere geposte tabelletje zie je dat de effectieve druk op een gegeven moment 40% bedraagt bij de hogere inkomens - die mogen wel klagen ja. Rond modaal valt het allemaal wel mee.
Ik vind het als je werkt onrealistisch / oneerlijk als je van 22.190 jaarinkomen naar 22.350 gaat... je raakt je huurtoeslag in 1 klap kwijt, als je een huur hebt van bijv. 675 raak je duizenden euro's per jaar aan inkomen kwijt... vul maar eens voor de grap in bij toeslagen.nlquote:Op zaterdag 6 mei 2017 10:27 schreef sirdanilot het volgende:
Ik vind eigenlijk ook dat de belastingdruk voor de 'gemiddelde' inkomens (zeg bruto tussen de 2k en 3500 euro) flink omlaag mag. Ik vind dat als je de stap maakt van bruto 2k naar bruto 3 k, dat je dat dan ook positief mag merken in je portemonnee.
Maar ik vind dat je vanaf boven de bruto 3,5 k wel dan iets meer moet gaan belasten. Die mensen hebben immers geld zat. Ze dragen dan absoluut gezien veel af maar ze hebben netto alsnog meer bestedingsruimte dan iemand die 3k verdient.
4500 euro bruto best wel heel rijk, serieus?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 12:18 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik vind 3500 euro bruto best wel hoog ja.
Maar goed we kunnen de boel ook iets hoger zetten, zeg 4500 honderd euro bruto. Maar m.i. ben je, als je 4500 verdient, gewoon best wel heel rijk.
Mijn ouders geven me geen ene rooie cent meer, ik ben 24. Wat denk jij nou? Niet iedereen heeft van die verwennende ouders die alles maar geven aan zoontjelief.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 15:20 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Studeren is ook een keuze. Je had ook gewoon 1000 euro van je ouders kunnen vragen.
Wat ik hiermee bedoel is dat je moeilijk kunt afgeven op de keuzes van een gezin met kinderen en een redelijk salarisje (je zegt immers dat zo iemand "rijk" is, terwijl hij 'n hypotheek kan krijgen van max. 250.000 - 300.000 euro op basis van zo'n salaris) als je zelf ook niet de norm bent. Als kinderen studeren en ouders een salaris hebben van, laten we zeggen, 60.000 per jaar, worden die ouders ook geacht het kind financieel bij te staan.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 15:21 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Mijn ouders geven me geen ene rooie cent meer, ik ben 24. Wat denk jij nou? Niet iedereen heeft van die verwennende ouders die alles maar geven aan zoontjelief.
En studeren is inderdaad een keuze. Daar hoor je mij dan ook niet over klagen.
Een hypotheek van 250.000 kun je royaal voor wonen hoor. Kijk maar: http://www.funda.nl/koop/(...)aafjansdijk-b-121-b/ . Flink vrijstaand huis in Westdorpe, Zeeland. 270k.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 15:24 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wat ik hiermee bedoel is dat je moeilijk kunt afgeven op de keuzes van een gezin met kinderen en een redelijk salarisje (je zegt immers dat zo iemand "rijk" is, terwijl hij 'n hypotheek kan krijgen van max. 250.000 - 300.000 euro op basis van zo'n salaris) als je zelf ook niet de norm bent. Als kinderen studeren en ouders een salaris hebben van, laten we zeggen, 60.000 per jaar, worden die ouders ook geacht het kind financieel bij te staan.
Blijft ook niet zoveel over om weg te geven als je een huishouden met kinderen moet runnen met zo'n inkomen, dus een loze belofte.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 15:32 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als ik ooit 60k verdien ga ik niet zomaar alles gratis aan mn kinderen geven hoor. Ze mogen wel lenen, en uiteraard krijgen ze het wel deels gratis, maar echt niet alles.
Nog geen 3k netto per maand.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 15:15 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik kom zelf rond van 800 in de maand studielening dus ik vind dat best wel heel rijk ja, als je in een jaar 60k verdient.
Ja, maar meneer de student krijgt 800 per maand netto dus dan kan iedereen daar ook van rondkomen, ongeacht de gezinssituatie.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:28 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nog geen 3k netto per maand.
Het zal je verbazen hoe snel het op is.
Ik betaal alleen al aan de kinderopvang iets van 500 eu per maand.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:31 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ja, maar meneer de student krijgt 800 per maand netto dus dan kan iedereen daar ook van rondkomen, ongeacht de gezinssituatie.
Misschien moet je niet fucking Westdorpe als standaard nemen.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 15:32 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Een hypotheek van 250.000 kun je royaal voor wonen hoor. Kijk maar: http://www.funda.nl/koop/(...)aafjansdijk-b-121-b/ . Flink vrijstaand huis in Westdorpe, Zeeland. 270k.
En 'geacht de kinderen financieel bij te staan'. Pfff... als je zelf 60k verdient en je vrouw ook nog eens 30 k dan gaat dat echt wel lukken hoor, als je zo nodig je kinderen moet verwennen. Maar je kunt er ook over denken om niet alles zomaar gratis weg te geven, maar het bijvoorbeeld te lenen aan je kinderen. Want dat moeten kinderen van niet-rijke ouders immers ook.
Als ik ooit 60k verdien ga ik niet zomaar alles gratis aan mn kinderen geven hoor. Ze mogen wel lenen, en uiteraard krijgen ze het wel deels gratis, maar echt niet alles.
Het ging om het beeld dat werd geschetst dat je dan enorm rijk bent. Dat valt allemaal behoorlijk mee.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:37 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Met 3k netto niet rond kunnen komen? Allemaal rijp voor 'een dubbeltje op zijn kant' en een stevig lesje budgetteren
Vraag 1quote:Op woensdag 3 mei 2017 10:43 schreef SunshineSjon het volgende:
Hi,
Zojuist mijn eerste loonstrookje bij mijn nieuwe werkgever gezien en ik schrok mij kapot.
Ik ben vorige maand overgestapt naar een nieuwe werkgever en dacht een leuke stap in salaris gemaakt te hebben.
Ik ben van 2725 euro bruto per maand naar 3700 bruto per maand gegaan. Ongeveer 1000 euro erbij dus.
Toen ik 2725 bruto verdiende, kreeg ik +- 2050 euro netto per maand.
Nu verdien ik 3700 bruto en krijg ik maar 2385 netto.
De loonheffing is enorm toegenomen. Van 620 euro loonheffing naar 1180 euro loonheffing. Het voelt alsof de belastingdienst meer profiteert van mijn promotie dan ik.
Hoe kan het dat ik met 1000 euro erbij maar zo'n kleine netto loonstijging zie? Is de loonheffing niet veel te hoog?
Begin jij maar eens met een lesje begrijpend lezen.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:37 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Met 3k netto niet rond kunnen komen? Allemaal rijp voor 'een dubbeltje op zijn kant' en een stevig lesje budgetteren
Met 3k netto zit je in de bovenste 4% van inkomens. Just saying.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:38 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Ze geeft alleen maar aan dat 3k netto geen grote rijkdom is. Je kan er prima van rondkomen, niets meer en niets minder.
Dat is waar ik vandaan kom. Is prima gebied. In minder dan een uur sta je in Gent, een stad ter grootte van den haag en hartstikke gezellig.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:36 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Misschien moet je niet fucking Westdorpe als standaard nemen.
In de randstad heb je een doorsnee rijtjeshuis voor 250k.
Dit.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:51 schreef YoshiBignose het volgende:
Met 3000 netto ben je echt niet rijk hoor. Je hebt een iets groter huis, een iets mooiere auto en gaat op een iets luxere vakantie, that's it. Je kan nog steeds net zo krap bij kas zitten als iemand met 1500 netto, maar je hebt natuurlijk altijd de optie nog om in te leveren en kleiner te gaan wonen of een goedkopere auto te rijden.
Er zijn bijstandsmoeder die hun kind kunnen onderhouden van de bijstand. Er zijn studneten die van heel weinig kunnen rondkomen. Er zijn arme gezinnen met 2 ongeschoolde ouders waar beiden beneden modaal verdienen die kinderen kunneno nderhouden.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:50 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat ik niet kan rondkomen?
Ik zeg alleen dat het geen enorme rijkdom is zoals wordt gedacht. Met een gezin, een koophuis en alles erop en eraan is 3k geen bakken met geld overhouden.
Blijkbaar minder schoenen kopen.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:52 schreef agter het volgende:
[..]
Dit.
Je hebt meer opties.
Maar echt rijk ben je niet.
het is een feit dat hoe meer mensen verdienen hun hoger hun uitgave patroon wordt,quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:50 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat ik niet kan rondkomen?
Ik zeg alleen dat het geen enorme rijkdom is zoals wordt gedacht. Met een gezin, een koophuis en alles erop en eraan is 3k geen bakken met geld overhouden.
Een grotere auto is rijkdom.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:52 schreef agter het volgende:
[..]
Dit.
Je hebt meer opties.
Maar echt rijk ben je niet.
Ja die bijstandsmoeder krijgen gratis geld en toeslagen. Voor die 3k netto wordt hard gewerkt. Dus het is terecht dat je dan niet zo ruim leeft als een zelfde iemand hé? Wil nog niet zeggen dat je geld niet op gaat. Maar goed jij stemt vast SP.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:52 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Er zijn bijstandsmoeder die hun kind kunnen onderhouden van de bijstand. Er zijn studneten die van heel weinig kunnen rondkomen. Er zijn arme gezinnen met 2 ongeschoolde ouders waar beiden beneden modaal verdienen die kinderen kunneno nderhouden.
En dan ga jij lopen klagen dat 3k weinig is?
Ik vind het niet alleen maar feitelijk incorrect, ik vind het disrespectvol naar de minderen van de samenleving toe. Maar goed je stemt vast VVD.
Heb jij enig idee hoe hard er gewerkt moet worden voor die 3k per maand? Hoelang daar gestudeerd voor moet worden? Hoeveel kosten daarvoor gemaakt zijn?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:52 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Er zijn bijstandsmoeder die hun kind kunnen onderhouden van de bijstand. Er zijn studneten die van heel weinig kunnen rondkomen. Er zijn arme gezinnen met 2 ongeschoolde ouders waar beiden beneden modaal verdienen die kinderen kunneno nderhouden.
Ik vind het niet alleen maar feitelijk incorrect, ik vind het disrespectvol naar de minderen van de samenleving toe. Maar goed je stemt vast VVD.
Nogmaals, ik klaag nergens. Ik zeg enkel dat het niet de rijkdom is die men denkt.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:52 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ben je een beetje gefrustreerd of zo?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:54 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Een grotere auto is rijkdom.
Een groter huis is rijkdom.
Een luxe vakantie is rijkdom.
Veel opties hebben is rijkdom.
Ik kom rond van 800 euro in de maand (en dat is nog een lening ook). Ik heb een piepklein appartementje, geen auto, als ik op vakantie moet dan moet ik elke cent bij elkaar schrapen voor een hostel en een ryanair retourtje. En als er iets kapot gaat ben ik de lul.
En dan ga jij me lopen vertellen dat 3k zo weinig is. Nou boehoe hoor.
150 euro onderhoud huis? Woon je in een verzakkend grachtenpand of zo?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:55 schreef spiritusbus het volgende:
Voor de onwetenden, wij (twee personen) hebben standaard al bijna 2k lasten en dan doen we geen gekke dingen:
-850 euro hypotheek
-125 euro gemeentelijke belasting
-150 euro GWE
-300 euro boodschappen
-200 euro zorgverzekeringen
-120 euro andere verzekeringen en mrb
-150 euro onderhoudskosten huis
Hebben we nog geen autokosten (onderhoud, benzine, afschrijving) en geen kleding.
En dit is zonder kinderen. Leuk dat mensen 3k netto een enorme zak geld vinden, maar dat is echt complete lulkoek.
Bij de sp ben je blijkbaar al rijk als je gezinsinkomen 60k is. Betalen en bloeden zul je.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:55 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja die bijstandsmoeder krijgen gratis geld en toeslagen. Voor die 3k netto wordt hard gewerkt. Dus het is terecht dat je dan niet zo ruim leeft als een zelfde iemand hé? Wil nog niet zeggen dat je geld niet op gaat. Maar goed jij stemt vast SP.
Ja boeiend, als student woonde ik ook in een bezemkast, maar laten we dat nou alsjeblieft niet als standaard nemen.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:54 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Een grotere auto is rijkdom.
Een groter huis is rijkdom.
Een luxe vakantie is rijkdom.
Veel opties hebben is rijkdom.
Ik kom rond van 800 euro in de maand (en dat is nog een lening ook). Ik heb een piepklein appartementje, geen auto, als ik op vakantie moet dan moet ik elke cent bij elkaar schrapen voor een hostel en een ryanair retourtje. En als er iets kapot gaat ben ik de lul.
En dan ga jij me lopen vertellen dat 3k zo weinig is. Nou boehoe hoor. Ik hoop dat ze zo'n huil medelijdenprogramma over je maken, hoe slecht je het wel niet hebt met je fucking 3k.
Volgens mij zitten wij op 90 en dan woon ik niet in een grote stad.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:58 schreef sirdanilot het volgende:
En 125 per maand gemeentelijke belastingen is volgens mij ook vrij veel.
Zeg dan gewoon eerlijk dat je geen idee hebt van hoe verstandig het is om een vaste pot te maken voor alle onderhouds en vervangingslasten die bij een fatsoenlijk huis horen. En dan is 150,- nog niets buitensporigs.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:57 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
150 euro onderhoud huis? Woon je in een verzakkend grachtenpand of zo?
Dat klopt, maar daar kan ik niet zoveel aan doen.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:58 schreef sirdanilot het volgende:
Heb het net voor me: 117,60. Per maand. Gemeentelijke belastingen.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:58 schreef sirdanilot het volgende:
Hieruit blijkt dat je echt geen idee hebt.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:57 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
150 euro onderhoud huis? Woon je in een verzakkend grachtenpand of zo?
Deze jongen vind dat hij recht heeft op een extra toeslag omdat hij geen rijbewijs mag hebben en dat ook als handicap zou moeten gelden...quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:55 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja die bijstandsmoeder krijgen gratis geld en toeslagen. Voor die 3k netto wordt hard gewerkt. Dus het is terecht dat je dan niet zo ruim leeft als een zelfde iemand hé? Wil nog niet zeggen dat je geld niet op gaat. Maar goed jij stemt vast SP.
Is wel vaker zo met mensen die uit de sociale woningbouw komen. Zijn helemaal blanco wat dat betreft.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:01 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Hieruit blijkt dat je echt geen idee hebt.
Als je nog aan het studeren bent en een kamer huurt. Ik had ook geen idee van kosten die allemaal nog naast de hypotheek erbij komen. De grote mensen wereld ..quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:02 schreef agter het volgende:
[..]
Is wel vaker zo met mensen die uit de sociale woningbouw komen. Zijn helemaal blanco wat dat betreft.
Tja, dat onderhoud is inderdaad nog laag geschat. Hierbij is nog geen rekening gehouden dat je niet je hele leven met een keuken of een badkamer doet.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:02 schreef agter het volgende:
[..]
Is wel vaker zo met mensen die uit de sociale woningbouw komen. Zijn helemaal blanco wat dat betreft.
Net een offerte binnen voor het schilderen van de buitenkant woning: 5.500 Euro.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:04 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Als je nog aan het studeren bent en een kamer huurt. Ik had ook geen idee van kosten die allemaal nog naast de hypotheek erbij komen. De grote mensen wereld ..
Dan nog vind ik 150 in de maand wel aan de hoge kant.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:05 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Tja, dat onderhoud is inderdaad nog laag geschat. Hierbij is nog geen rekening gehouden dat je niet je hele leven met een keuken of een badkamer doet.
Oh ja, en de tuin is ook niet afgestort met asfalt, daar moet ik ook nog wel eens wat voor kopen
Ja i know...quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:07 schreef agter het volgende:
[..]
Net een offerte binnen voor het schilderen van de buitenkant woning: 5.500 Euro.
Moest even bijkomen..![]()
Alleen maar goed om een potje op te bouwen.
Da's wel heel duur zeg. Misschien beter een paar polen zwart inhuren.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:07 schreef agter het volgende:
[..]
Net een offerte binnen voor het schilderen van de buitenkant woning: 5.500 Euro.
Moest even bijkomen..![]()
Alleen maar goed om een potje op te bouwen.
Dat mag jij vinden, maar het is gewoon realiteit dat dat nodig is. Niet dat je elke maand die 150 euro nodig hebt, maar gemiddeld gezien wel.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:07 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dan nog vind ik 150 in de maand wel aan de hoge kant.
Maar goed ik studeer inderdaad nog en ben inderdaad nooit huiseigenaar geweest dus kan kloppen dat de boel allemaal duurder is geworden dna vroeger ja.
Die offerte hebben we (mondeling) ook: 3.500 euro ex materiaal ex garantie dat het er over 3 jaar nog op zit.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:08 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Da's wel heel duur zeg. Misschien beter een paar polen zwart inhuren.
Hoe kun je nou beoordelen of dat veel geld als je geen idee hebt hoe groot de woning is, om hoeveel houtwerk het gaat en wat de staat daarvan is?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:08 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Da's wel heel duur zeg. Misschien beter een paar polen zwart inhuren.
We hebben drie offertes. Komt qua mandagen allemaal bij elkaar in de buurt.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:10 schreef Ticootje het volgende:
Meerdere offertes opvragen scheelt vaak al.
Punt is dat je al die dingen niet nodig hebt. Waarom moet je per se kinderen? Natuurlijk zijn die peperduur maar het is toch je eigen keuze.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:12 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Hoe kun je nou beoordelen of dat veel geld als je geen idee hebt hoe groot de woning is, om hoeveel houtwerk het gaat en wat de staat daarvan is.
Verplaats je eens in een ander joh: als jij in jouw situatie met nauwelijks vaste lasten 3000 netto zou verdienen, dan is dat veel geld. In een andere situatie, met een koophuis, kinderen en een auto is het natuurlijk op wereldniveau nog steeds veel geld, maar in verhouding helemaal niet zo idioot veel als jij er niet van maakt. Dat is toch niet zo moeilijk te snappen?
Dat kan iemand toch ook zeggen over jouw 800 netto zonder enige financiële verplichting? Dan is ook een bijstandsgerechtigde rijk, want je kunt zonder kinderen in Zeeland gaan wonen en de hele dag op het strand wandelen.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:14 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Punt is dat je al die dingen niet nodig hebt. Waarom moet je per se kinderen? Natuurlijk zijn die peperduur maar het is toch je eigen keuze.
En waarom moet je per se die grote dikke audi, je kunt toch ook toe met een kleine japanner/
En waarom moet je per se in Amsterdam centrum willen wonen, in Zeeland is het 5x zo goedkoop en ook erg mooi.
Etc.
Ja joh, pak anders de uitersten. Tussen een Audi A7 en een Toyota Starlet en tussen Zeeland en een penthouse zit ook niksquote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:14 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Punt is dat je al die dingen niet nodig hebt. Waarom moet je per se kinderen? Natuurlijk zijn die peperduur maar het is toch je eigen keuze.
En waarom moet je per se die grote dikke audi, je kunt toch ook toe met een kleine japanner/
En waarom moet je per se in Amsterdam centrum willen wonen, in Zeeland is het 5x zo goedkoop en ook erg mooi.
Etc.
Nee, dat is allemaal niet nodig nee. Ben jij van plan om voor altijd in je eentje op je huurkamertje te blijven wonen en instant noodles te eten omdat het zo lekker goedkoop is? Beleef je daar dan lol aan?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:14 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Etc.
Een forum is niet de kroeg.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:42 schreef hottentot het volgende:
Moet je je voorstellen, je zit met allemaal werkende mensen met een eigen huis en een gezin aan een tafel in de kroeg over het leven en haar kosten te discuteren, vervolgens komt er een studentje aan en die schuift bij en stelt het allemaal beter te weten.
Ga je met zo'n ventje in discussie, of negeer je hem of trap je hem zelfs van die tafel weg?
En vraag je nu af waarom je hier wel zoveel tijd aan zo'n onwetende besteedt.
3k netto is wel een uitstekend salaris natuurlijk. Dan zit je gewoon bij de bovenste 5% van Nederland. Als je daar ook nog een vrouw en een paar kinderen van moet onderhouden wordt het al een stuk krapper, maar vaak werkt de vrouw er ook bij en dan zit je al snel op een netto gezinsinkomen van 4,5 - 5k in de maand.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:19 schreef spiritusbus het volgende:
Echt, met elke post zet je jezelf meer voor lul. Daarbij heeft nooit iemand gezegd dat kinderen goedkoop zijn, alleen dat 3k voor een doorsnee gezin geen enorme rijkdom is, maar gewoon een normaal budget.
Want hoeveel kostte dat vroeger dan?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:07 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dan nog vind ik 150 in de maand wel aan de hoge kant.
Maar goed ik studeer inderdaad nog en ben inderdaad nooit huiseigenaar geweest dus kan kloppen dat de boel allemaal duurder is geworden dna vroeger ja.
Je kunt ook een tweede hypotheek nemen voor een verbouwing he.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 18:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want hoeveel kostte dat vroeger dan?
¤ 1.800 per jaar qua onderhoud voor een huis begint het net mee, sterker nog, als je daarmee ook moet reserveren voor een nieuwe badkamer en keuken na 20 jaar dan ga je eraan tekort komen.
En dat verlaagt je vaste lasten hoe precies?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 18:05 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Je kunt ook een tweede hypotheek nemen voor een verbouwing he.
Hoef je minder te sparen. En dat minder sparen kun je gebruiken voor b.v. een wekr gerelateerde opleiding zodat je nog meer gaat verdienen.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 18:08 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
En dat verlaagt je vaste lasten hoe precies?
Want als je er extra voor leent maakt dat de kosten minder ofzo?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 18:05 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Want een tweede hypotheek kost geen geld bedoel je?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 18:09 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Hoef je minder te sparen. En dat minder sparen kun je gebruiken voor b.v. een wekr gerelateerde opleiding zodat je nog meer gaat verdienen.
Ja je kan je altijd nog in de schulden steken ja, véél verstandiger dan sparenquote:Op zaterdag 6 mei 2017 18:05 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ja en?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 18:06 schreef sirdanilot het volgende:
En jullie negeren allemaal dat in de meeste gezinnen tegenwoordig de vrouw ook minstens parttime werkt erbij.
éénverdieners op een loon van 3k netto zijn zeldzaam geworden. we leven niet meer in de jaren 50 jongens !
Als de ene 3k verdient en de andere bijvoorbeeld 1,5k met een part time baan, dan kan zo een gezin echt helemaal prima rondkomen zonder één probleem.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 18:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja en?
Wat verandert dat aan de stelling dat je met een gezin in een koophuis amper van ¤ 3.000 kunt rondkomen?
En als je beiden werkt is de kans groot dat je ook 2 auto's nodig hebt, maar als ik je vertel dat een auto minimaal ¤ 250 per maand kost zul je dat ook wel "heel veel geld" vinden, en denken dat ik dan een dikke Mercedes rijd (nee, want die kun je niet voor ¤ 250 per maand rijden, dan ben je minimaal het dubbele kwijt, moet je wel een lichte rechtervoet hebben.)
alleen wel als je in Zeeland woont.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 18:17 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als de ene 3k verdient en de andere bijvoorbeeld 1,5k met een part time baan, dan kan zo een gezin echt helemaal prima rondkomen zonder één probleem.
En ja, auto's zijn duur. Maar je hebt ook lang niet altijd een auto nodig hè.
Wat verandert dat aan de stelling dat je met een gezin amper van ¤ 3.000 per maand kunt rondkomen?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 18:17 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als de ene 3k verdient en de andere bijvoorbeeld 1,5k met een part time baan, dan kan zo een gezin echt helemaal prima rondkomen zonder één probleem.
En ja, auto's zijn duur. Maar je hebt ook lang niet altijd een auto nodig hè.
Zeg Hans, dat was de discussie niet.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 18:06 schreef sirdanilot het volgende:
En jullie negeren allemaal dat in de meeste gezinnen tegenwoordig de vrouw ook minstens parttime werkt erbij.
éénverdieners op een loon van 3k netto zijn zeldzaam geworden. we leven niet meer in de jaren 50 jongens !
Is nog steeds niet waar als je je levensstandaard gewoon naar beneden bijstelt.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 18:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat verandert dat aan de stelling dat je met een gezin amper van ¤ 3.000 per maand kunt rondkomen?
Je standpunt is duidelijk. Gaan we nu weer terug naar de werkelijke discussie.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 18:39 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Is nog steeds niet waar als je je levensstandaard gewoon naar beneden bijstelt.
Vooral qua woon locatie (voor locatie betaal je een heleboel !) en in midner mate ook woonoppervlakte. Zo vinden veel moderne ouders dat elk kind zn eigen slaapkamer moet hebben. Dat is onzin. Ik sliep ook bij mn broer op de kamer en heb daar echt geen trauma van hoor. En de vakanties kunnen ook wel minder ver, waarom naar cuba als je ook naar frankrijk kan? Dat soort dingen.
Wie heeft het hier over Cuba? Jij gaat er nu allerlei dingen bijhalen die hier niet genoemd zijn? Vakanties naar Cuba zijn helemaal niet aan de orde bij 3k/maand.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 18:39 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Vooral qua woon locatie (voor locatie betaal je een heleboel !) en in midner mate ook woonoppervlakte. Zo vinden veel moderne ouders dat elk kind zn eigen slaapkamer moet hebben. Dat is onzin. Ik sliep ook bij mn broer op de kamer en heb daar echt geen trauma van hoor. En de vakanties kunnen ook wel minder ver, waarom naar cuba als je ook naar frankrijk kan? Dat soort dingen.
Weet je pas wat luxe is?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 18:39 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Een bijstandsmoeder heeft met toeslagen en kindgebonden budget al zo'n ¤ 2.000 per maand, dat is in NL dus kennelijk de ondergrens voor een eenoudergezin, in de bijstand hè, dus dat heeft nog niets met relaxed leven of "rijk" te maken: één volwassene met twee kinderen van 10 en 15 heeft zo'n bedrag volgens de overheid al nodig om de eindjes aan elkaar te knopen als ze ¤ 550 huur per maand moeten betalen.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 18:39 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Je verpest nu zn hele beeld met je rekenvoorbeelden.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 18:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een bijstandsmoeder heeft met toeslagen en kindgebonden budget al zo'n ¤ 2.000 per maand, dat is in NL dus kennelijk de ondergrens voor een eenoudergezin, in de bijstand hè, dus dat heeft nog niets met relaxed leven of "rijk" te maken: één volwassene met twee kinderen van 10 en 15 heeft zo'n bedrag volgens de overheid al nodig om de eindjes aan elkaar te knopen als ze ¤ 550 huur per maand moeten betalen.
Een alleenstaande ouder die tegen minimumloon werkt (¤ 1.551 bruto per maand) heeft bij diezelfde huur een totaal bedrag per maand van ruim ¤ 2.650 inclusief toeslagen en dergelijke.
Ga nou niet doen alsof een gezin van 2 volwassenen en een of meer kinderen riant moet kunnen leven van ¤ 3.000 per maand, want een sociale huurwoning is geen optie, dus je woonlasten zullen altijd hoger zijn dan die ¤ 550 van die alleenstaande ouder uit beide voorbeelden, en dan hebben we het nog steeds over een bedrag dat niet veel hoger is dan wat die alleenstaande ouder die minimumloon verdient in totaal krijgt.
Hoe dan ook blijf ik dat tarief wel gewoon buitensporig hoog vinden. Dat je per verdiende euro meer afdraagt dan in je zak houdt.quote:
quote:
ter info sirdanilot is niet de TS he.quote:
quote:Op vrijdag 5 mei 2017 23:20 schreef computerprobleems het volgende:
Eens. Nederland heeft 's werelds beste infrastructuur. Het valt de meesten mensen niet op omdat ze het gewend zijn. Zelfs de kleinste dorpen en gehuchten zijn niet alleen makkelijk bereikbaar vanuit waar dan ook in Nederland, maar alles ziet er ook prachtig uit.
Vanuit de hele wereld doen urban planners inspiratie op in Nederland. Maar dan komen ze erachter dat het voor hen simpelweg niet te betalen is. Het is betaalbaar voor de NL'se overheid dankzij al die belastingen.
Het is denk ik ook een cultureel iets. Iedereen wilt wel goed en mooi infrastructuur, maar ze willen ook zo min mogelijk (of helemaal geen) belasting betalen. Vandaar dat 95% van de wereld het nooit voor elkaar zal krijgen. Ik ben wellicht een leek op belastinggebied, maar ik zie er het belang wel van in![]()
Boven de 3,5k bruto is geld zat volgens jou ?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 10:27 schreef sirdanilot het volgende:
Ik vind eigenlijk ook dat de belastingdruk voor de 'gemiddelde' inkomens (zeg bruto tussen de 2k en 3500 euro) flink omlaag mag. Ik vind dat als je de stap maakt van bruto 2k naar bruto 3 k, dat je dat dan ook positief mag merken in je portemonnee.
Maar ik vind dat je vanaf boven de bruto 3,5 k wel dan iets meer moet gaan belasten. Die mensen hebben immers geld zat. Ze dragen dan absoluut gezien veel af maar ze hebben netto alsnog meer bestedingsruimte dan iemand die 3k verdient.
Dan hebben we wel erg veel rijken in dit land.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 12:18 schreef sirdanilot het volgende:Ik vind 3500 euro bruto best wel hoog ja.
En dat je moet budgetteren.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 20:32 schreef karr-1 het volgende:
Na het lezen van dit topic weet ik dus vanaf nu dat ik rijk ben. Goed om te weten.
Maar dat deed/doe ik sowieso alquote:
Kindgebonden budget wel meegerekend?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 21:09 schreef Angel-A het volgende:
Na het lezen van dit topic weet ik (alleenstaande moeder, baan van 32 uur, geen toeslagen, koopappartement) dat ik maar een paar tientjes meer verdien dan een bijstandsmoeder
Als het goed is bouw jij pensioen op. Als je kinderen 18 jaar zijn of niet meer thuiswonen zal jouw inkomen niet drastisch dalen. Kijk ook naar de voordelen die jij op lange termijn hebt. Je wil echt niet ruilen.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 21:09 schreef Angel-A het volgende:
Na het lezen van dit topic weet ik (alleenstaande moeder, baan van 32 uur, geen toeslagen, koopappartement) dat ik maar een paar tientjes meer verdien dan een bijstandsmoeder
Plus, als je de vergelijking werkelijk zou moeten maken zou je niet alleen kindgebonden budget mee moeten tellen (want dat zit er bij de andere berekeningen ook bij in) maar ook de woonsubsidie die je ontvangt in de vorm van HRA, tevens zijn genoemde bedragen inclusief vakantiegeld.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 22:20 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Als het goed is bouw jij pensioen op. Als je kinderen 18 jaar zijn of niet meer thuiswonen zal jouw inkomen niet drastisch dalen. Kijk ook naar de voordelen die jij op lange termijn hebt. Je wil echt niet ruilen.
Yep. Oorzaak 3 bijna zeker ook, aangezien hij wel heel weinig vooruit gaat.quote:Op woensdag 3 mei 2017 11:09 schreef Ivo1985 het volgende:
Been there. Done that.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 22:33 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Yep. Oorzaak 3 bijna zeker ook, aangezien hij wel heel weinig vooruit gaat.
Welkom in Nederland nivelleerland... Het wordt pas echt pijnlijk als je kinderen naar een kinderdagverblijf moet gaan brengen.
Heerlijk, al die overbetaalde managers die zelf niets produceren mee laten betalen aan de bijstand van Henk en Ingrid die hun baan bij de V&D verloren en met 45 te oud zijn om te werken toch?quote:Op woensdag 3 mei 2017 10:45 schreef Rekkie het volgende:
Progressieve belastingheffing.... fijn toch (als je tenminste PvdA of SP aanhangt)
Reken het anders even na op:
https://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto
De kinderen zijn boven de 18.quote:
Dat telt niet meer als alleenstaande ouder, in de bijstand zou diegene ook een fors deel van het inkomen kwijt zijn.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 22:55 schreef Angel-A het volgende:
[..]
De kinderen zijn boven de 18.
Ik krijg nog wel vakantiegeld én een 13e maand. Ik kom er prima mee uit trouwens maar het verbaast mij dat het zo weinig scheelt met een uitkering/bijstand.
Bijstandsmoeder trekt geen 2000,- maar 1750 bijstand netto is incl vakantiegeld in mei ontvangen hun dus niets extras!quote:Op zaterdag 6 mei 2017 22:55 schreef Angel-A het volgende:
[..]
De kinderen zijn boven de 18.
Ik krijg nog wel vakantiegeld én een 13e maand. Ik kom er prima mee uit trouwens maar het verbaast mij dat het zo weinig scheelt met een uitkering/bijstand.
En vervolgens nauwelijks gebruik van kunnen maken... das pas zonde!quote:Op zondag 7 mei 2017 00:00 schreef YoshiBignose het volgende:
Zo werkt de maatschappij. Rijk klaagt over arm, arm klaagt over rijk, modaal klaagt over arm en rijk. We worden tegen elkaar opgezet. En ondertussen moeten we harder en harder werken en hebben we minder en minder vrijheid. Alleen maar zodat we duurdere spullen en een mooier huis kunnen hebben.
Stop met meedoen aan de ratrace. Op vakantie naar de Veluwe kan net zo leuk zijn, en je hoeft echt niet elke 5 jaar een nieuwe auto. Verdiep je eens in consuminderen....quote:Op zondag 7 mei 2017 00:00 schreef YoshiBignose het volgende:
Zo werkt de maatschappij. Rijk klaagt over arm, arm klaagt over rijk, modaal klaagt over arm en rijk. We worden tegen elkaar opgezet. En ondertussen moeten we harder en harder werken en hebben we minder en minder vrijheid. Alleen maar zodat we duurdere spullen en een mooier huis kunnen hebben.
En toch praat je het je allemaal zelf aan, dat je per se even veel spullen wil als je buurman. Ik kan zo al een heleboel opnoemen waarmee ook een gezin waarvan pappa 4,5k bruto verdient niks te klagen heeft als ze deze bezuinigingen zouden invoeren:quote:Op zondag 7 mei 2017 00:00 schreef YoshiBignose het volgende:
Weet je wat er gaat gebeuren als er 100 mensen deze tip op gaan volgen? Dan worden huizen in Westdorpe ook onbetaalbaar. En hoeveel vacatures zijn er voor academici in die regio?quote:Op zondag 7 mei 2017 07:45 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
huis in Amsterdam Centrum -> huisje in Westdorpe, gem. Terneuzen, Zeeland (voor 270k heb je een prachtig vrijstaand huis, en er is werkgelegenheid bij de DOW chemical fabriek, in de grote stad Gent, etc.)
Wat ga je er dan mee doen?quote:Op zondag 7 mei 2017 08:06 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
Weet je wat er gaat gebeuren als er 100 mensen deze tip op gaan volgen? Dan worden huizen in Westdorpe ook onbetaalbaar. En hoeveel vacatures zijn er voor academici in die regio?
En als CEO of player bij de big4 kan je gewoon weg niet in kleding van de Primark komen aankakken.
Maar ik begrijp je punt wel, mensen zouden gewoon niet alles moeten uitgeven wat er binnenkomt.
Als CEO verdien je meer dan 4,5k bruto, en ik had er al bij gezet dat 1 of 2 goede pakken voor officiele gelegenheden wel nodig is.quote:Op zondag 7 mei 2017 08:06 schreef Fietsertje70 het volgende:
Weet je wat er gaat gebeuren als er 100 mensen deze tip op gaan volgen? Dan worden huizen in Westdorpe ook onbetaalbaar. En hoeveel vacatures zijn er voor academici
Alles wat jij zo graag zou willen doen maar niet kan doen omdat je je niet 'rijk' voelt met 4,5 k bruto?quote:
Ik snap werkelijk niet waarom jij mij persoonlijk blijft aanvallen.quote:Op zondag 7 mei 2017 08:16 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Alles wat jij zo graag zou willen doen maar niet kan doen omdat je je niet 'rijk' voelt met 4,5 k bruto?
Of je spaart het gewoon.
Of je geeft het wel aan alle dingen uit die ik zei, maar dan moet je ook gewoon toegeven dat het gewoon pure rijkdom is, en niet 'noodzakelijk'.
Ik ben je helemaal niet persoonlijk aan het aanvallen, ik bedoel je in zn algemeenheid.quote:Op zondag 7 mei 2017 08:32 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik snap werkelijk niet waarom jij mij persoonlijk blijft aanvallen.
Bovendien heb ik naar mijn weten nergens gepost wat er hier per maand binnenkomt.
Ik blijf bij mijn standpunt dat 3k netto in een gezin gewoon geen rijkdom is. Dat je dan bizarre voorbeelden gaat geven die helemaal niet horen bij dat inkomrn zegt al genoeg.
Ik heb dat eens uitgerekend, maar dan stoppen bij 60 voor ons beiden. Dat is een behoorlijke spaarrekening.quote:
Lees dan nu de eerste zin nog eens van je post.quote:Op zondag 7 mei 2017 08:33 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik ben je helemaal niet persoonlijk aan het aanvallen, ik bedoel je in zn algemeenheid.
En al redelijk vroeg in je leven bepaalde keuzes maken.quote:Op zondag 7 mei 2017 08:33 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik heb dat eens uitgerekend, maar dan stoppen bij 60 voor ons beiden. Dat is een behoorlijke spaarrekening.
Maar kijk eens naasr mijn lijstje met uitgaven. Hoe staa jij daar in? Per punt even vermelden graag\quote:Op zondag 7 mei 2017 08:33 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik heb dat eens uitgerekend, maar dan stoppen bij 60 voor ons beiden. Dat is een behoorlijke spaarrekening.
Ah nee ik weet al wat je bedoelt.quote:Op zondag 7 mei 2017 08:34 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Lees dan nu de eerste zin nog eens van je post.
Wat een hoogmoed, onwaarschijnlijk! Breng er een boek van uit joh, "Besparen met Sirdanilot". Ik denk dat héél véél mensen het licht gaan zien door jouw gouden tipsquote:Op zondag 7 mei 2017 08:34 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Maar kijk eens naasr mijn lijstje met uitgaven. Hoe staa jij daar in? Per punt even vermelden graag\
Of als je het niet met ons wil delen, doe het dan eens voor jezelf. En dan zul je zien hoeveel je kunt kunt besparen !
Nou dan doe je het niet en blijf je lekker zeiken over hoe arm je wel niet bent met 3,5k.quote:Op zondag 7 mei 2017 08:40 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Wat een hoogmoed, onwaarschijnlijk! Breng er een boek van uit joh, "Besparen met Sirdanilot". Ik denk dat héél véél mensen het licht gaan zien door jouw gouden tips
Zet jij eens bedragen bij je rijtje met uitgaven en tel daar de vaste lasten (gwl/verzekeringen/belastingen/kleine abo's)quote:Op zondag 7 mei 2017 08:34 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Maar kijk eens naasr mijn lijstje met uitgaven. Hoe staa jij daar in? Per punt even vermelden graag\
Of als je het niet met ons wil delen, doe het dan eens voor jezelf. En dan zul je zien hoeveel je kunt kunt besparen !
Ik zie niet waarom ik me daarover zou moeten verantwoorden.quote:Op zondag 7 mei 2017 08:34 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Wat zit je dant te zeiken dat je arm bent?quote:Op zondag 7 mei 2017 08:49 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik zie niet waarom ik me daarover zou moeten verantwoorden.
Ik hoef ook niet te besparen.
Als ik de tijd ervoor heb wil ik het best doen hoor.quote:Op zondag 7 mei 2017 08:48 schreef jsuijker het volgende:
[..]
Zet jij eens bedragen bij je rijtje met uitgaven en tel daar de vaste lasten (gwl/verzekeringen/belastingen/kleine abo's)
Per punt even vermelden graag. Uiteraard voor beide scenarios.
Even kijken met welk bedrag je dan rondkomt. Ben benieuwd.
Hou ook rekening met de kosten v 1u onderweg voor een baan waar je evt dit bij verdient (in je eigen voorbeeld in Gent)
En wat gaat het dan qua kosten doen voor 1a2 dagen kinderopvang?
Quote eens even waar ze dat precies zei?quote:Op zondag 7 mei 2017 09:09 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Wat zit je dant te zeiken dat je arm bent?
Quote me even waar ik dat zeg. Volgens mij heb ik nergens gezegd wat wij verdienen. Ja als je zou weten hoe oud mn kinderen zijn en hoe vaak ze naar de opvang zou je aan de hand van mijn eigen bijdrage kunnen terugrekenen. Maar mijn gokje, dat heb je niet uitgezocht.quote:Op zondag 7 mei 2017 09:09 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Wat zit je dant te zeiken dat je arm bent?
Nee ik heb dat niet uitgezocht omdat het me weinig boeit.quote:Op zondag 7 mei 2017 09:13 schreef Ticootje het volgende:
s mij heb ik nergens gezegd wat wij verdienen. Ja als je zou weten hoe oud mn kinderen zijn en hoe vaak ze naar de opvang zou je aan de hand van mijn eigen bijdrage kunnen terugrekenen. Maar mijn gokje, dat heb je niet uitgezocht.
Quote nou eens even waar ze a. zegt dat je bij 3,5 k arm bent of b. zegt dat je het met 3,5 k slecht hebt. Niet hineininterpretieren, gewoon even terugzoeken en die post tevoorschijn halen.quote:Op zondag 7 mei 2017 09:16 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Nee ik heb dat niet uitgezocht omdat het me weinig boeit.
Maar waarom zit je dan te zeiken? Als je meer dan 3,5k verdient?
Wat kun jij dan zeggen over hoe 'slecht' iemand met 3,5 k het heeft?
Waar bemoei jij je mee?quote:Op zondag 7 mei 2017 09:18 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Quote nou eens even waar ze a. zegt dat je bij 3,5 k arm bent of b. zegt dat je het met 3,5 k slecht hebt. Niet hineininterpretieren, gewoon even terugzoeken en die post tevoorschijn halen.
Met deze discussie? Lijkt me duidelijk. Quote al gevonden?quote:
Nee ik ga niet 10 pagina's terug graven en wellicht is het met de laatste mod razzia ook verwijderd.quote:Op zondag 7 mei 2017 09:21 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Met deze discussie? Lijkt me duidelijk. Quote al gevonden?
Het bedrag wordt wel steeds hoger he?quote:Op zondag 7 mei 2017 09:16 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Nee ik heb dat niet uitgezocht omdat het me weinig boeit.
Maar waarom zit je dan te zeiken? Als je meer dan 3,5k verdient?
Wat kun jij dan zeggen over hoe 'slecht' iemand met 3,5 k het heeft?
Als je de statements maakt moet je toch redelijk paraat hebben dat die dingen kunnen op 4.5k (bruto!!)quote:Op zondag 7 mei 2017 09:09 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als ik de tijd ervoor heb wil ik het best doen hoor.
Ja maar jij praat onzin. Waarom ben je zelf aan het studeren dan, om 2000 bruto te verdienen? Kom op zeg...quote:Op zondag 7 mei 2017 07:45 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
En toch praat je het je allemaal zelf aan, dat je per se even veel spullen wil als je buurman. Ik kan zo al een heleboel opnoemen waarmee ook een gezin waarvan pappa 4,5k bruto verdient niks te klagen heeft als ze deze bezuinigingen zouden invoeren:
quote:Op zondag 7 mei 2017 07:45 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
En toch praat je het je allemaal zelf aan, dat je per se even veel spullen wil als je buurman. Ik kan zo al een heleboel opnoemen waarmee ook een gezin waarvan pappa 4,5k bruto verdient niks te klagen heeft als ze deze bezuinigingen zouden invoeren:
veel kinderen -> geen of minder kinderen (kinderen zijn duur en je zult er ook duur voor moeten betalen !)
huis in Amsterdam Centrum -> huisje in Westdorpe, gem. Terneuzen, Zeeland (voor 270k heb je een prachtig vrijstaand huis, en er is werkgelegenheid bij de DOW chemical fabriek, in de grote stad Gent, etc.)
dikke audi A5 -> suzuki alto (je komt alsnog waar je wezen moet en hij rijdt veel zuiniger)
2 onder één kap woning met een hypotheek die je maximaal mogelijke is -> een veel bescheidener rijtjeshuisje
alle kinderen een aparte slaapkamer -> de 2 jongste op 1 slaapkamer (gaan ze echt niet dood aan hoor)
vakantie nar de Seychellen -> vakantie met de auto in eigen land of b.v. België (de kids kan het niks verrotten waar ze zitten, die zijn toch wel tevreden)
elke keer uit eten in dat luxe biodynamische restaurant -> thuis koken met verse ingrediënten
nieuwe iphone 8 of hoever zitten ze nu? - > een goedkope chinese smartphone van 2 jaar oud (doet het net zo goed en vele malen goedkoper)
alle nieuwste games en spelletjes voor de kids -> oude spelletjes van marktplaats (zijn ze alsnog blij toe mee)
peperduur sportsfschoolabonnement -> gewoon zelf gaan hardlopen of fietsen, of wellicht het goedkoopste fitforfree abonnement
dure merkkleding -> kleding zoeken bij de primark en bijde kringloop, en alleen een net pak voor solliciitaties die dan wat duurder is
peperdure trouwerij op Ibiza met heel veel mensen -> kleinschalige familiebruiloft bij de plaatselijke kerk
Snap je mijn punt? Het kan allemaal een stuk kleiner, een stuk goedkoper, een stuk eenvoudiger enbescheidener. En dan kun je echt prima rondkomen van 4,5 k.
Snap overigens wel dat de modjes hebben schoongemaakt maar m.i. zijn ze iets té rigoureus geweest met s choonmaken. Want er werden vele goede punten gemaakt vind ik.
quote:2 onder één kap woning met een hypotheek die je maximaal mogelijke is -> een veel bescheidener rijtjeshuisje
alle kinderen een aparte slaapkamer -> de 2 jongste op 1 slaapkamer (gaan ze echt niet dood aan hoor)
vakantie nar de Seychellen -> vakantie met de auto in eigen land of b.v. België (de kids kan het niks verrotten waar ze zitten, die zijn toch wel tevreden)
elke keer uit eten in dat luxe biodynamische restaurant -> thuis koken met verse ingrediënten
nieuwe iphone 8 of hoever zitten ze nu? - > een goedkope chinese smartphone van 2 jaar oud (doet het net zo goed en vele malen goedkoper)
alle nieuwste games en spelletjes voor de kids -> oude spelletjes van marktplaats (zijn ze alsnog blij toe mee)
peperduur sportsfschoolabonnement -> gewoon zelf gaan hardlopen of fietsen, of wellicht het goedkoopste fitforfree abonnement
dure merkkleding -> kleding zoeken bij de primark en bijde kringloop, en alleen een net pak voor solliciitaties die dan wat duurder is
peperdure trouwerij op Ibiza met heel veel mensen -> kleinschalige familiebruiloft bij de plaatselijke kerk
quote:Op zondag 7 mei 2017 09:35 schreef jsuijker het volgende:
[..]
Als je de statements maakt moet je toch redelijk paraat hebben dat die dingen kunnen op 4.5k (bruto!!)
Daarnaast heb je een kwartier lang ofzo een nutteloze discussie gevoerd die je ook hierin had kunnen steken.
Ipv anderen woorden in de mondleggen kan je ook laten zien of je weet hoeveel kosten komen kijken bij de dingen, die je in bijna elk argument gebruikt, zijn
Nee ik denk niet dat dat kan maar wel dat veel mensen dat het liefst zouden willen want mensen willen alleen maar meer meer meer meerr meer en meer.quote:Op zondag 7 mei 2017 09:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Jij denkt werkelijk dat je met 4.500 bruto een gezin met een paar kinderen (minimaal 2 dus) kunt onderhouden en dan in Amsterdam (centrum!!) zouden kunnen wonen, in een 2-onder-1-kap zelfs, en dusdanig riant dat de kinderen allemaal een eigen slaapkamer hebben, een Audi A5 kunnen rijden en nog jaarlijks naar de Seychellen op vakantie kunnen ook?
Als je denkt dat dat werkelijk kan van ¤ 4.500 bruto per maand dan bewijst dat alleen maar dat je werkelijk geen flauw idee hebt.
Je verzint dus een totaal ongeloofwaardig voorbeeld en zegt dat mensen naar zuiniger moeten doen, en vervolgens gaat het daar helemaal niet over?quote:Op zondag 7 mei 2017 09:49 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Nee ik denk niet dat dat kan maar wel dat veel mensen dat het liefst zouden willen want mensen willen alleen maar meer meer meer meerr meer en meer.
DOW Chemical is de grootste vestiging daarvan ter wereld hè. En je hebt een heleboel andere industrie, cargill, yara etc.quote:Op zondag 7 mei 2017 09:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je verzint dus een totaal ongeloofwaardig voorbeeld en zegt dat mensen naar zuiniger moeten doen, en vervolgens gaat het daar helemaal niet over?
Je voorbeeld van je vrijstaande woning in Zeeland van 270.000 heb je ook al ¤ 4.500 bruto per maand voor nodig, moet je het wel weten te verdienen in Zeeland, hoeveel mensen kunnen er tegen dat bedrag aan de slag bij je Chemiefabriek?
Een uur rijden.quote:Op zondag 7 mei 2017 10:02 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
DOW Chemical is de grootste vestiging daarvan ter wereld hè. En je hebt een heleboel andere industrie, cargill, yara etc.
En verder is gent dus minder dan 1u rijden en dat is een stad ter grootte van Den Haag. Genoeg werkgelegenheid daarzo dus (en ja, ook aan de belgische kant van de grens zijn de prijzen veel hoger dan in zeeland, daarom komen heel veel belgen tegenwoordig naar zeeuws-vlaanderen toe).
Redelijk begin...om je te helpenquote:Op zondag 7 mei 2017 09:48 schreef sirdanilot het volgende:
veel kinderen -> geen of minder kinderen (kinderen zijn duur en je zult er ook duur voor moeten betalen !)
26% van het besteedbaar inkomen kosten 2 kinderen volgens het NIBUD
huis in Amsterdam Centrum -> huisje in Westdorpe, gem. Terneuzen, Zeeland
Een prachtig vrijstaand huis kost in Westdorpe 270k. Een rijtjeshuis in amsterdam kost 285000 euro . Een vergelijkbare woning heb je in Sas van Gent, gemeente Terneuzen, Zeeland, voor 137500
dikke audi A5 -> suzuki alto (je komt alsnog waar je wezen moet en hij rijdt veel zuiniger)
Jaarlijkse vaste kosten van een audi a5 zijn rond de 8100 euro per jaar http://www.autoweek.nl/ko(...)3&jaar=2009&cache=no
Voor een suzuki alto is dit 3000 euro per jaar !!!
De rest volgt zometeen goed?
[..]
[..]
Ik woon momenteel in de Randstad want 3 uur enkele reis was niet te doen voor mij. Ik kon niet eens op tijd bij mijn eerste colleges komen.quote:Op zondag 7 mei 2017 10:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een uur rijden.
Kennelijk vind jij dat geen probleem, maar een hoop mensen vinden het wel een probleem om minimaal 10,5 uur van huis te zijn voor hun werk.
Zeker als ze dan vervolgens ook nog in een of andere uithoek van het land moeten wonen, en overal een uur voor moeten reizen.
Prima dat jij het wel best vindt in Zeeland, maar doe niet alsof iedereen daar zou kunnen wonen, want dat is simpelweg geen optie.
Voor jezelf: blijf vooral in Zeeland, ook nadat je je studie hebt afgerond.
Nee. Maar wel in Gent. En in middelburg heb je een 'university college' maar veel stelt dat niet voor.quote:
Ik zit nu in de master van een kleinere Alpha studie, in de randstad dus.quote:
Ik woon 45 minuten van mn werk. Dat vind ik echt wel de max.quote:Op zondag 7 mei 2017 10:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een uur rijden.
Kennelijk vind jij dat geen probleem, maar een hoop mensen vinden het wel een probleem om minimaal 10,5 uur van huis te zijn voor hun werk.
Zeker als ze dan vervolgens ook nog in een of andere uithoek van het land moeten wonen, en overal een uur voor moeten reizen.
Prima dat jij het wel best vindt in Zeeland, maar doe niet alsof iedereen daar zou kunnen wonen, want dat is simpelweg geen optie.
Voor jezelf: blijf vooral in Zeeland, ook nadat je je studie hebt afgerond.
Verder in academische wereld, of ik ga gewoon iets helemaal anders doen. Weet ik nog niet.quote:Op zondag 7 mei 2017 10:12 schreef YoshiBignose het volgende:
En wat wil je daarmee worden uiteindelijk?
quote:Op zondag 7 mei 2017 10:19 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
Iets waarbij logisch redeneren niet in het curriculum is opgenomen
Ah okay, jij kunt nu niet in Zeeland wonen omdat je dan je colleges niet kunt volgen en na je studie wordt het ook lastig, want geen rijbewijs, maar voor ons moet in Zeeland wonen maar gewoon een optie zijn, en dan moeten we maar ander werk gaan doen dat wel in Zeeland te vinden is.quote:Op zondag 7 mei 2017 10:08 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik woon momenteel in de Randstad want 3 uur enkele reis was niet te doen voor mij. Ik kon niet eens op tijd bij mijn eerste colleges komen.
Ik zou op zich na mn studie wel terug willen, maar ik kan dus g een auto rijden (heb ik een ander topic over) vanwege medische problemen, dus voor mij is het geen optie. Maar voor veel mensen dus wel.
En het is eerder 45 minuten naar gent, afhankelijk van waar in gent je precies zit. Gent is een grote stad hoor, en hartstikke gezellig. Ik hoor wel eens dat mensen er naar toe op vakantie gaan, weekendje stedentrip. Dat vind ik best grappig want voor ons was het gewoon een normale stad om te bezoeken, zoals jij b.v. naar utrecht of 020 zou gaan gingen wij naar Gent.
Als ik auto kon rijden zou ik serieus overwegen om terug naar zeeland te gaan hoor en b.v. in Gent te werken.quote:Op zondag 7 mei 2017 10:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ah okay, jij kunt nu niet in Zeeland wonen omdat je dan je colleges niet kunt volgen en na je studie wordt het ook lastig, want geen rijbewijs, maar voor ons moet in Zeeland wonen maar gewoon een optie zijn, en dan moeten we maar ander werk gaan doen dat wel in Zeeland te vinden is.
Maar jij hoeft dat niet te doen
Je fucking overweegt niet eens terug te gaan naar Zeeland, maar de rest van de wereld mag niet op een plek wonen die wel voorzien is van normaal OV omdat ze daarmee "te duur" willen wonen?quote:Op zondag 7 mei 2017 10:22 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als ik auto kon rijden zou ik serieus overwegen om terug naar zeeland te gaan hoor en b.v. in Gent te werken.
Maar zoals het nu zit gaat dat gewoon niet.
Limburg durf ik te wagen dat het niet zo goedkoop is als zeeland.quote:Op zondag 7 mei 2017 10:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je fucking overweegt niet eens terug te gaan naar Zeeland, maar de rest van de wereld mag niet op een plek wonen die wel voorzien is van normaal OV omdat ze daarmee "te dus" willen wonen?
Vraag je eens af waarom Zeeland, Limburg, Drenthe en Groningen zo goedkoop zijn om te wonen?!
Tsja mar jullie discussie is ook niet echt duidelijk ergens op gericht want ik reageer op jullie stelling en dan zeggen jullie van nee dat heb ik helemaal niet gezegd dus ja zo draait de boel in cirkeltjes ja.quote:Op zondag 7 mei 2017 10:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Ok slotje, deze man is gewoon te verdwaasd en het gaat nergens meer over
Behalve dat jij je standpunten baseert op je hersenspinsels, en ze niets met de realiteit te maken hebben, en van ons verwacht dat we jouw nonsens ook maar als waarheid gaan interpreteren.quote:Op zondag 7 mei 2017 10:44 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Tsja mar jullie discussie is ook niet echt duidelijk ergens op gericht want ik reageer op jullie stelling en dan zeggen jullie van nee dat heb ik helemaal niet gezegd dus ja zo draait de boel in cirkeltjes ja.
Je hebt niet eens een idee hoe het werkt als je later groot bent, maar omdat jij van 800 eu kunt rondkomen is 3k netto voor een heel gezin pure rijkdom.quote:Op zondag 7 mei 2017 10:44 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Tsja mar jullie discussie is ook niet echt duidelijk ergens op gericht want ik reageer op jullie stelling en dan zeggen jullie van nee dat heb ik helemaal niet gezegd dus ja zo draait de boel in cirkeltjes ja.
Mooiste is dat stuk meer dan de helft op is aan de woning en auto die hij zelf aandraagt (die nog minder zijn dan in zn voorbeelden die je ff zou kunnen bij 4.5k bruto) en er nog geen vaste last (gwl/belastingen) of verzekering betaald is voor het huis geen rekening gehouden is met reservering voor onderhoud.quote:Op zondag 7 mei 2017 11:02 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Je hebt niet eens een idee hoe het werkt als je later groot bent, maar omdat jij van 800 eu kunt rondkomen is 3k netto voor een heel gezin pure rijkdom.
Het is gewoon een kromme redenatie en wat je ook zegt, iets dat krom is kun je niet rechtpraten.
Het is geen armoede, maar het is ook geen rijkdom.
En dat allemaal van ¤ 2.990 netto.quote:Op zondag 7 mei 2017 11:44 schreef jsuijker het volgende:
[..]
Mooiste is dat stuk meer dan de helft op is aan de woning en auto die hij zelf aandraagt (die nog minder zijn dan in zn voorbeelden die je ff zou kunnen bij 4.5k bruto) en er nog geen vaste last (gwl/belastingen) of verzekering betaald is voor het huis geen rekening gehouden is met reservering voor onderhoud.
Nu moeten we nog luxe uiteten op dure vakanties en een dure bruiloft op ibiza met allemaal dure merkkleding.
Ohja de kosten van 2 kinderen. Zorgverzekeringen en dure sportabonnementen en de nieuwste iphone (met abo?) tikken we ook nog af
Dat wordt kiezen tussen de hockey en vioolles inderdaad.quote:Op zondag 7 mei 2017 11:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dat allemaal van ¤ 2.990 netto.
Auto van ¤ 1.000 per maand, netto hypotheeklast van ¤ 950 per maand (voor een huis van ¤ 277.000, want meer kun je niet lenen, dus daar heb je zeker geen tweekapper in Amsterdam voor), en dan idd je gemeentelijke lasten, verzekeringen, onderhoud, sparen, kleding en boodschappen nog, en dan maar hopen dat Storm en Annefleur geen dure hobbies willen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |