Mijn ouders geven me geen ene rooie cent meer, ik ben 24. Wat denk jij nou? Niet iedereen heeft van die verwennende ouders die alles maar geven aan zoontjelief.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 15:20 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Studeren is ook een keuze. Je had ook gewoon 1000 euro van je ouders kunnen vragen.
Wat ik hiermee bedoel is dat je moeilijk kunt afgeven op de keuzes van een gezin met kinderen en een redelijk salarisje (je zegt immers dat zo iemand "rijk" is, terwijl hij 'n hypotheek kan krijgen van max. 250.000 - 300.000 euro op basis van zo'n salaris) als je zelf ook niet de norm bent. Als kinderen studeren en ouders een salaris hebben van, laten we zeggen, 60.000 per jaar, worden die ouders ook geacht het kind financieel bij te staan.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 15:21 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Mijn ouders geven me geen ene rooie cent meer, ik ben 24. Wat denk jij nou? Niet iedereen heeft van die verwennende ouders die alles maar geven aan zoontjelief.
En studeren is inderdaad een keuze. Daar hoor je mij dan ook niet over klagen.
Een hypotheek van 250.000 kun je royaal voor wonen hoor. Kijk maar: http://www.funda.nl/koop/(...)aafjansdijk-b-121-b/ . Flink vrijstaand huis in Westdorpe, Zeeland. 270k.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 15:24 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wat ik hiermee bedoel is dat je moeilijk kunt afgeven op de keuzes van een gezin met kinderen en een redelijk salarisje (je zegt immers dat zo iemand "rijk" is, terwijl hij 'n hypotheek kan krijgen van max. 250.000 - 300.000 euro op basis van zo'n salaris) als je zelf ook niet de norm bent. Als kinderen studeren en ouders een salaris hebben van, laten we zeggen, 60.000 per jaar, worden die ouders ook geacht het kind financieel bij te staan.
Blijft ook niet zoveel over om weg te geven als je een huishouden met kinderen moet runnen met zo'n inkomen, dus een loze belofte.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 15:32 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als ik ooit 60k verdien ga ik niet zomaar alles gratis aan mn kinderen geven hoor. Ze mogen wel lenen, en uiteraard krijgen ze het wel deels gratis, maar echt niet alles.
Nog geen 3k netto per maand.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 15:15 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik kom zelf rond van 800 in de maand studielening dus ik vind dat best wel heel rijk ja, als je in een jaar 60k verdient.
Ja, maar meneer de student krijgt 800 per maand netto dus dan kan iedereen daar ook van rondkomen, ongeacht de gezinssituatie.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:28 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nog geen 3k netto per maand.
Het zal je verbazen hoe snel het op is.
Ik betaal alleen al aan de kinderopvang iets van 500 eu per maand.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:31 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ja, maar meneer de student krijgt 800 per maand netto dus dan kan iedereen daar ook van rondkomen, ongeacht de gezinssituatie.
Misschien moet je niet fucking Westdorpe als standaard nemen.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 15:32 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Een hypotheek van 250.000 kun je royaal voor wonen hoor. Kijk maar: http://www.funda.nl/koop/(...)aafjansdijk-b-121-b/ . Flink vrijstaand huis in Westdorpe, Zeeland. 270k.
En 'geacht de kinderen financieel bij te staan'. Pfff... als je zelf 60k verdient en je vrouw ook nog eens 30 k dan gaat dat echt wel lukken hoor, als je zo nodig je kinderen moet verwennen. Maar je kunt er ook over denken om niet alles zomaar gratis weg te geven, maar het bijvoorbeeld te lenen aan je kinderen. Want dat moeten kinderen van niet-rijke ouders immers ook.
Als ik ooit 60k verdien ga ik niet zomaar alles gratis aan mn kinderen geven hoor. Ze mogen wel lenen, en uiteraard krijgen ze het wel deels gratis, maar echt niet alles.
Het ging om het beeld dat werd geschetst dat je dan enorm rijk bent. Dat valt allemaal behoorlijk mee.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:37 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Met 3k netto niet rond kunnen komen? Allemaal rijp voor 'een dubbeltje op zijn kant' en een stevig lesje budgetteren
Vraag 1quote:Op woensdag 3 mei 2017 10:43 schreef SunshineSjon het volgende:
Hi,
Zojuist mijn eerste loonstrookje bij mijn nieuwe werkgever gezien en ik schrok mij kapot.
Ik ben vorige maand overgestapt naar een nieuwe werkgever en dacht een leuke stap in salaris gemaakt te hebben.
Ik ben van 2725 euro bruto per maand naar 3700 bruto per maand gegaan. Ongeveer 1000 euro erbij dus.
Toen ik 2725 bruto verdiende, kreeg ik +- 2050 euro netto per maand.
Nu verdien ik 3700 bruto en krijg ik maar 2385 netto.
De loonheffing is enorm toegenomen. Van 620 euro loonheffing naar 1180 euro loonheffing. Het voelt alsof de belastingdienst meer profiteert van mijn promotie dan ik.
Hoe kan het dat ik met 1000 euro erbij maar zo'n kleine netto loonstijging zie? Is de loonheffing niet veel te hoog?
Begin jij maar eens met een lesje begrijpend lezen.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:37 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Met 3k netto niet rond kunnen komen? Allemaal rijp voor 'een dubbeltje op zijn kant' en een stevig lesje budgetteren
Met 3k netto zit je in de bovenste 4% van inkomens. Just saying.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:38 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Ze geeft alleen maar aan dat 3k netto geen grote rijkdom is. Je kan er prima van rondkomen, niets meer en niets minder.
Dat is waar ik vandaan kom. Is prima gebied. In minder dan een uur sta je in Gent, een stad ter grootte van den haag en hartstikke gezellig.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:36 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Misschien moet je niet fucking Westdorpe als standaard nemen.
In de randstad heb je een doorsnee rijtjeshuis voor 250k.
Dit.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:51 schreef YoshiBignose het volgende:
Met 3000 netto ben je echt niet rijk hoor. Je hebt een iets groter huis, een iets mooiere auto en gaat op een iets luxere vakantie, that's it. Je kan nog steeds net zo krap bij kas zitten als iemand met 1500 netto, maar je hebt natuurlijk altijd de optie nog om in te leveren en kleiner te gaan wonen of een goedkopere auto te rijden.
Er zijn bijstandsmoeder die hun kind kunnen onderhouden van de bijstand. Er zijn studneten die van heel weinig kunnen rondkomen. Er zijn arme gezinnen met 2 ongeschoolde ouders waar beiden beneden modaal verdienen die kinderen kunneno nderhouden.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:50 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat ik niet kan rondkomen?
Ik zeg alleen dat het geen enorme rijkdom is zoals wordt gedacht. Met een gezin, een koophuis en alles erop en eraan is 3k geen bakken met geld overhouden.
Blijkbaar minder schoenen kopen.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:52 schreef agter het volgende:
[..]
Dit.
Je hebt meer opties.
Maar echt rijk ben je niet.
het is een feit dat hoe meer mensen verdienen hun hoger hun uitgave patroon wordt,quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:50 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat ik niet kan rondkomen?
Ik zeg alleen dat het geen enorme rijkdom is zoals wordt gedacht. Met een gezin, een koophuis en alles erop en eraan is 3k geen bakken met geld overhouden.
Een grotere auto is rijkdom.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:52 schreef agter het volgende:
[..]
Dit.
Je hebt meer opties.
Maar echt rijk ben je niet.
Ja die bijstandsmoeder krijgen gratis geld en toeslagen. Voor die 3k netto wordt hard gewerkt. Dus het is terecht dat je dan niet zo ruim leeft als een zelfde iemand hé? Wil nog niet zeggen dat je geld niet op gaat. Maar goed jij stemt vast SP.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:52 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Er zijn bijstandsmoeder die hun kind kunnen onderhouden van de bijstand. Er zijn studneten die van heel weinig kunnen rondkomen. Er zijn arme gezinnen met 2 ongeschoolde ouders waar beiden beneden modaal verdienen die kinderen kunneno nderhouden.
En dan ga jij lopen klagen dat 3k weinig is?
Ik vind het niet alleen maar feitelijk incorrect, ik vind het disrespectvol naar de minderen van de samenleving toe. Maar goed je stemt vast VVD.
Heb jij enig idee hoe hard er gewerkt moet worden voor die 3k per maand? Hoelang daar gestudeerd voor moet worden? Hoeveel kosten daarvoor gemaakt zijn?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:52 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Er zijn bijstandsmoeder die hun kind kunnen onderhouden van de bijstand. Er zijn studneten die van heel weinig kunnen rondkomen. Er zijn arme gezinnen met 2 ongeschoolde ouders waar beiden beneden modaal verdienen die kinderen kunneno nderhouden.
Ik vind het niet alleen maar feitelijk incorrect, ik vind het disrespectvol naar de minderen van de samenleving toe. Maar goed je stemt vast VVD.
Nogmaals, ik klaag nergens. Ik zeg enkel dat het niet de rijkdom is die men denkt.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:52 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ben je een beetje gefrustreerd of zo?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:54 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Een grotere auto is rijkdom.
Een groter huis is rijkdom.
Een luxe vakantie is rijkdom.
Veel opties hebben is rijkdom.
Ik kom rond van 800 euro in de maand (en dat is nog een lening ook). Ik heb een piepklein appartementje, geen auto, als ik op vakantie moet dan moet ik elke cent bij elkaar schrapen voor een hostel en een ryanair retourtje. En als er iets kapot gaat ben ik de lul.
En dan ga jij me lopen vertellen dat 3k zo weinig is. Nou boehoe hoor.
150 euro onderhoud huis? Woon je in een verzakkend grachtenpand of zo?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:55 schreef spiritusbus het volgende:
Voor de onwetenden, wij (twee personen) hebben standaard al bijna 2k lasten en dan doen we geen gekke dingen:
-850 euro hypotheek
-125 euro gemeentelijke belasting
-150 euro GWE
-300 euro boodschappen
-200 euro zorgverzekeringen
-120 euro andere verzekeringen en mrb
-150 euro onderhoudskosten huis
Hebben we nog geen autokosten (onderhoud, benzine, afschrijving) en geen kleding.
En dit is zonder kinderen. Leuk dat mensen 3k netto een enorme zak geld vinden, maar dat is echt complete lulkoek.
Bij de sp ben je blijkbaar al rijk als je gezinsinkomen 60k is. Betalen en bloeden zul je.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:55 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja die bijstandsmoeder krijgen gratis geld en toeslagen. Voor die 3k netto wordt hard gewerkt. Dus het is terecht dat je dan niet zo ruim leeft als een zelfde iemand hé? Wil nog niet zeggen dat je geld niet op gaat. Maar goed jij stemt vast SP.
Ja boeiend, als student woonde ik ook in een bezemkast, maar laten we dat nou alsjeblieft niet als standaard nemen.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:54 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Een grotere auto is rijkdom.
Een groter huis is rijkdom.
Een luxe vakantie is rijkdom.
Veel opties hebben is rijkdom.
Ik kom rond van 800 euro in de maand (en dat is nog een lening ook). Ik heb een piepklein appartementje, geen auto, als ik op vakantie moet dan moet ik elke cent bij elkaar schrapen voor een hostel en een ryanair retourtje. En als er iets kapot gaat ben ik de lul.
En dan ga jij me lopen vertellen dat 3k zo weinig is. Nou boehoe hoor. Ik hoop dat ze zo'n huil medelijdenprogramma over je maken, hoe slecht je het wel niet hebt met je fucking 3k.
Volgens mij zitten wij op 90 en dan woon ik niet in een grote stad.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:58 schreef sirdanilot het volgende:
En 125 per maand gemeentelijke belastingen is volgens mij ook vrij veel.
Zeg dan gewoon eerlijk dat je geen idee hebt van hoe verstandig het is om een vaste pot te maken voor alle onderhouds en vervangingslasten die bij een fatsoenlijk huis horen. En dan is 150,- nog niets buitensporigs.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:57 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
150 euro onderhoud huis? Woon je in een verzakkend grachtenpand of zo?
Dat klopt, maar daar kan ik niet zoveel aan doen.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:58 schreef sirdanilot het volgende:
Heb het net voor me: 117,60. Per maand. Gemeentelijke belastingen.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:58 schreef sirdanilot het volgende:
Hieruit blijkt dat je echt geen idee hebt.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:57 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
150 euro onderhoud huis? Woon je in een verzakkend grachtenpand of zo?
Deze jongen vind dat hij recht heeft op een extra toeslag omdat hij geen rijbewijs mag hebben en dat ook als handicap zou moeten gelden...quote:Op zaterdag 6 mei 2017 16:55 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja die bijstandsmoeder krijgen gratis geld en toeslagen. Voor die 3k netto wordt hard gewerkt. Dus het is terecht dat je dan niet zo ruim leeft als een zelfde iemand hé? Wil nog niet zeggen dat je geld niet op gaat. Maar goed jij stemt vast SP.
Is wel vaker zo met mensen die uit de sociale woningbouw komen. Zijn helemaal blanco wat dat betreft.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:01 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Hieruit blijkt dat je echt geen idee hebt.
Als je nog aan het studeren bent en een kamer huurt. Ik had ook geen idee van kosten die allemaal nog naast de hypotheek erbij komen. De grote mensen wereld ..quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:02 schreef agter het volgende:
[..]
Is wel vaker zo met mensen die uit de sociale woningbouw komen. Zijn helemaal blanco wat dat betreft.
Tja, dat onderhoud is inderdaad nog laag geschat. Hierbij is nog geen rekening gehouden dat je niet je hele leven met een keuken of een badkamer doet.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:02 schreef agter het volgende:
[..]
Is wel vaker zo met mensen die uit de sociale woningbouw komen. Zijn helemaal blanco wat dat betreft.
Net een offerte binnen voor het schilderen van de buitenkant woning: 5.500 Euro.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:04 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Als je nog aan het studeren bent en een kamer huurt. Ik had ook geen idee van kosten die allemaal nog naast de hypotheek erbij komen. De grote mensen wereld ..
Dan nog vind ik 150 in de maand wel aan de hoge kant.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:05 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Tja, dat onderhoud is inderdaad nog laag geschat. Hierbij is nog geen rekening gehouden dat je niet je hele leven met een keuken of een badkamer doet.
Oh ja, en de tuin is ook niet afgestort met asfalt, daar moet ik ook nog wel eens wat voor kopen
Ja i know...quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:07 schreef agter het volgende:
[..]
Net een offerte binnen voor het schilderen van de buitenkant woning: 5.500 Euro.
Moest even bijkomen..![]()
Alleen maar goed om een potje op te bouwen.
Da's wel heel duur zeg. Misschien beter een paar polen zwart inhuren.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:07 schreef agter het volgende:
[..]
Net een offerte binnen voor het schilderen van de buitenkant woning: 5.500 Euro.
Moest even bijkomen..![]()
Alleen maar goed om een potje op te bouwen.
Dat mag jij vinden, maar het is gewoon realiteit dat dat nodig is. Niet dat je elke maand die 150 euro nodig hebt, maar gemiddeld gezien wel.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:07 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dan nog vind ik 150 in de maand wel aan de hoge kant.
Maar goed ik studeer inderdaad nog en ben inderdaad nooit huiseigenaar geweest dus kan kloppen dat de boel allemaal duurder is geworden dna vroeger ja.
Die offerte hebben we (mondeling) ook: 3.500 euro ex materiaal ex garantie dat het er over 3 jaar nog op zit.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:08 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Da's wel heel duur zeg. Misschien beter een paar polen zwart inhuren.
Hoe kun je nou beoordelen of dat veel geld als je geen idee hebt hoe groot de woning is, om hoeveel houtwerk het gaat en wat de staat daarvan is?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:08 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Da's wel heel duur zeg. Misschien beter een paar polen zwart inhuren.
We hebben drie offertes. Komt qua mandagen allemaal bij elkaar in de buurt.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:10 schreef Ticootje het volgende:
Meerdere offertes opvragen scheelt vaak al.
Punt is dat je al die dingen niet nodig hebt. Waarom moet je per se kinderen? Natuurlijk zijn die peperduur maar het is toch je eigen keuze.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:12 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Hoe kun je nou beoordelen of dat veel geld als je geen idee hebt hoe groot de woning is, om hoeveel houtwerk het gaat en wat de staat daarvan is.
Verplaats je eens in een ander joh: als jij in jouw situatie met nauwelijks vaste lasten 3000 netto zou verdienen, dan is dat veel geld. In een andere situatie, met een koophuis, kinderen en een auto is het natuurlijk op wereldniveau nog steeds veel geld, maar in verhouding helemaal niet zo idioot veel als jij er niet van maakt. Dat is toch niet zo moeilijk te snappen?
Dat kan iemand toch ook zeggen over jouw 800 netto zonder enige financiële verplichting? Dan is ook een bijstandsgerechtigde rijk, want je kunt zonder kinderen in Zeeland gaan wonen en de hele dag op het strand wandelen.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:14 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Punt is dat je al die dingen niet nodig hebt. Waarom moet je per se kinderen? Natuurlijk zijn die peperduur maar het is toch je eigen keuze.
En waarom moet je per se die grote dikke audi, je kunt toch ook toe met een kleine japanner/
En waarom moet je per se in Amsterdam centrum willen wonen, in Zeeland is het 5x zo goedkoop en ook erg mooi.
Etc.
Ja joh, pak anders de uitersten. Tussen een Audi A7 en een Toyota Starlet en tussen Zeeland en een penthouse zit ook niksquote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:14 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Punt is dat je al die dingen niet nodig hebt. Waarom moet je per se kinderen? Natuurlijk zijn die peperduur maar het is toch je eigen keuze.
En waarom moet je per se die grote dikke audi, je kunt toch ook toe met een kleine japanner/
En waarom moet je per se in Amsterdam centrum willen wonen, in Zeeland is het 5x zo goedkoop en ook erg mooi.
Etc.
Nee, dat is allemaal niet nodig nee. Ben jij van plan om voor altijd in je eentje op je huurkamertje te blijven wonen en instant noodles te eten omdat het zo lekker goedkoop is? Beleef je daar dan lol aan?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:14 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Etc.
Een forum is niet de kroeg.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:42 schreef hottentot het volgende:
Moet je je voorstellen, je zit met allemaal werkende mensen met een eigen huis en een gezin aan een tafel in de kroeg over het leven en haar kosten te discuteren, vervolgens komt er een studentje aan en die schuift bij en stelt het allemaal beter te weten.
Ga je met zo'n ventje in discussie, of negeer je hem of trap je hem zelfs van die tafel weg?
En vraag je nu af waarom je hier wel zoveel tijd aan zo'n onwetende besteedt.
3k netto is wel een uitstekend salaris natuurlijk. Dan zit je gewoon bij de bovenste 5% van Nederland. Als je daar ook nog een vrouw en een paar kinderen van moet onderhouden wordt het al een stuk krapper, maar vaak werkt de vrouw er ook bij en dan zit je al snel op een netto gezinsinkomen van 4,5 - 5k in de maand.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:19 schreef spiritusbus het volgende:
Echt, met elke post zet je jezelf meer voor lul. Daarbij heeft nooit iemand gezegd dat kinderen goedkoop zijn, alleen dat 3k voor een doorsnee gezin geen enorme rijkdom is, maar gewoon een normaal budget.
Want hoeveel kostte dat vroeger dan?quote:Op zaterdag 6 mei 2017 17:07 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dan nog vind ik 150 in de maand wel aan de hoge kant.
Maar goed ik studeer inderdaad nog en ben inderdaad nooit huiseigenaar geweest dus kan kloppen dat de boel allemaal duurder is geworden dna vroeger ja.
Je kunt ook een tweede hypotheek nemen voor een verbouwing he.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 18:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want hoeveel kostte dat vroeger dan?
¤ 1.800 per jaar qua onderhoud voor een huis begint het net mee, sterker nog, als je daarmee ook moet reserveren voor een nieuwe badkamer en keuken na 20 jaar dan ga je eraan tekort komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |