Beef Wellington met een fraaie boel ossenhaas erin een idee? Is goed voor te bereiden en past qua klassiekheid wel bij de rest van je gerechtenquote:Op zaterdag 22 oktober 2016 10:53 schreef Myraela het volgende:
Ik was al begonnen.Moet alleen nog een hoofdgerecht verzinnen. Tijd is een beetje een probleem, drukke periode voor kerstavond. Weinig tijd om veel voor te bereiden.
Amuse:
Kort gegrilde tonijn in een korstje van sesam en bacon, met een citroenmayonaise
Tartaar van tonijn met een avocado crème
Voorgerecht:
Salade met rode kool en gerookte eend en appel
Hoofdgerecht:
Dessert:
Stoofperen Charlotte
Nog opzoek naar een makkelijk en klassiek hoofdgerecht. Ik kook voor 8 personen.
Als kip en kalkoen kan, kan eend ook!quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 10:56 schreef timmmmm het volgende:
Ik kan wel wat hulp gebruiken dit jaar. Ik heb leveraids, ik mag maar heel weinig dingen eten tijdens de kerst.
- Geen rood vlees
- Verzadigd van van te gebruiken ingredienten moet <2 gram per 100 gram zijn.
- Koolhydraatarm, wat ik aan meelspijzen eet moet volkoren zijn en zo'n 50-75 gram op het diner
- Geen alcohol
- Matig met suiker
Wat mag dan wel? Bolletje sorbetijs kan nog net, kip, kalkoen en vis mag wel gewoon en de meeste heldere soepen ook. Groente mag onbeperkt, noten en pure chocolade ook met mate, ondanks het vetgehalte, omdat je toch ook vet binnen moet krijgen en het merendeel onverzadigd is.
Normaal heb ik geen moeite een lekker kerstdinertje in elkaar te zetten, maar het is nu toch wel behoorlijk lastig.
Ja, klopt. Was twee jaar terug ook een enorm succes, maar zou toch liever iets op tafel zetten dat ik nog niet heb gemaakt. Maar misschien moet ik gewoon niet zo moeilijk doen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 11:00 schreef minilot het volgende:
[..]
Beef Wellington met een fraaie boel ossenhaas erin een idee? Is goed voor te bereiden en past qua klassiekheid wel bij de rest van je gerechten![]()
En als je niet zo eigenwijs bent dat je zelf je bladerdeeg wilt maken (been there, done that) is het nog een makkie ook.
Eend is bij mijn weten rood vleesquote:Op zaterdag 22 oktober 2016 11:03 schreef minilot het volgende:
[..]
Als kip en kalkoen kan, kan eend ook!![]()
Ik maakte twee jaar geleden met groooooooot succes dit ontzettend lekkere eendrecept als hoofdgerecht:
http://www.foodblogs.com/(...)dy-and-pups-an-angry
Zalm in zoutkorst? Bijna even indrukwekkend als het snijmoment van de beef, het moment wanneer je de korst opentikt en ook makkelijk van te voren te maken, zonder veel werkquote:Op zaterdag 22 oktober 2016 11:03 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ja, klopt. Was twee jaar terug ook een enorm succes, maar zou toch liever iets op tafel zetten dat ik nog niet heb gemaakt. Maar misschien moet ik gewoon niet zo moeilijk doen.
Ohja, familie is dus geen fan van vis.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 11:04 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Zalm in zoutkorst? Bijna even indrukwekkend als het snijmoment van de beef, het moment wanneer je de korst opentikt
Oh!quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 11:03 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ja, klopt. Was twee jaar terug ook een enorm succes
Oh verhip, je hebt gelijk! Dan maar eens iets leuks met kip verzinnenquote:Op zaterdag 22 oktober 2016 11:04 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Eend is bij mijn weten rood vlees
Dat lijkt me ook erg lekker! Maar moet eerlijk zeggen dat ik nu toch weer naar de Beef Wellington neig. Dat was zo'n groot succes. Mijn familie zou in een restaurant ook altijd iets van een biefstuk kiezen, dan is dit natuurlijk wel erg lekker.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 11:09 schreef minilot het volgende:
[..]
Oh!Vergeten, sorry! Ja, dan snap ik dat je geen zin hebt om dat nog een keer te doen.
![]()
Is een simpele ham een idee? Voedt acht man tegelijk en kost nauwelijks handelingen ter voorbereiding.
Ik heb deze wel eens gemaakt:
http://pickyin.blogspot.n(...)-with-chili-jam.html
Chili-jam is er erg lekker bij, maar kun je ook al een paar weken eerder maken.
Met kastanjes!quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 11:39 schreef Lonaa het volgende:
Ik zit te denken aan een reeenrug, omdat mijn vader daar al zo lang als ik me kan herinneren over grapt.
Oh dat klinkt best heel erg awesomequote:
Kalkoen?quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 10:56 schreef timmmmm het volgende:
Ik kan wel wat hulp gebruiken dit jaar. Ik heb leveraids, ik mag maar heel weinig dingen eten tijdens de kerst.
- Geen rood vlees
- Verzadigd van van te gebruiken ingredienten moet <2 gram per 100 gram zijn.
- Koolhydraatarm, wat ik aan meelspijzen eet moet volkoren zijn en zo'n 50-75 gram op het diner
- Geen alcohol
- Matig met suiker
Wat mag dan wel? Bolletje sorbetijs kan nog net, kip, kalkoen en vis mag wel gewoon en de meeste heldere soepen ook. Groente mag onbeperkt, noten en pure chocolade ook met mate, ondanks het vetgehalte, omdat je toch ook vet binnen moet krijgen en het merendeel onverzadigd is.
Normaal heb ik geen moeite een lekker kerstdinertje in elkaar te zetten, maar het is nu toch wel behoorlijk lastig.
SPOILER: plaatje bij het praatjeOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit jaar 1e kerstdag dus voor 8 volwassenen waarvan opa&oma kleine eters zijn en pas op het laatste moment weten of ze komen ivm gezondheid.
Het idee voor nu is een soepje vooraf met zelfgemaakt brood, een aantal hoofdgerecht met bijgerecht-dingen en een tof dessert.
Dan hebben we nog 2e kerstdag met mijn volledige familie, 50+ mensen. Normaal is het allemaal 'neem wat lekkers mee', vorig jaar had ik een quiche uitgekozen waar 500 gram sjalotten in moesten. Dat doe ik niet nog een keer![]()
. Dus daar mag ik ook nog wat voor verzinnen.
Dieettechnische uitdagingen: geen sesam ivm allergie, een aantal die geen vis lusten en bietjes zijn ook een no-go.
Kooktechnische uitdaging: ik ben net gestopt met vegetarisch eten na 11 jaar en heb geen idee hoe ik fatsoenlijk vlees klaarmaak.Dus dit kan nog leuk worden.
Oooh, die amuse!quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 10:53 schreef Myraela het volgende:
Ik was al begonnen.Moet alleen nog een hoofdgerecht verzinnen. Tijd is een beetje een probleem, drukke periode voor kerstavond. Weinig tijd om veel voor te bereiden.
Amuse:
Kort gegrilde tonijn in een korstje van sesam en bacon, met een citroenmayonaise
Tartaar van tonijn met een avocado crème
Voorgerecht:
Salade met rode kool en gerookte eend en appel
Hoofdgerecht:
Dessert:
Stoofperen Charlotte
Nog opzoek naar een makkelijk en klassiek hoofdgerecht. Ik kook voor 8 personen.
Dat klinkt erg lekker! Heb je daar ook een recept van?quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 15:46 schreef TravelRose het volgende:
Tot nu toe neem ik de volgende opties in overweging:
- brie in filodeeg met cranberry's en geroosterde amandelen (amuse, anders is het wel erg zwaar)
Ik zou eerst de carpaccio doen, en dan de soep. Dan ga je van koud naar warm.quote:
Klinkt lekker hoor!quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 15:46 schreef TravelRose het volgende:
Hij is er weer!
Wij moeten (oké, aangeboden) op tweede kerstdag het diner verzorgen. Het enige dat er absoluut niet in mag zitten zijn schaaldieren, voor de rest is alles goed.
Tot nu toe neem ik de volgende opties in overweging:
- brie in filodeeg met cranberry's en geroosterde amandelen (amuse, anders is het wel erg zwaar)
- pompoensoep met gepofte knoflook en Parmezaanse kaas
- zalmcarpaccio (of tonijncarpaccio) met zeewiersalade en zoetzure bietjes
- misschien beef wellington of een hele gevulde kip (in ieder geval met geroosterde groene asperges en geglaceerde worteltjes)
- een spoom van citroenijs, limoncello en cava
- banoffee pie of Key Lime Pie (maar dat is meer omdat we in de Keys zijn geweest)
Het enige probleem is dat niets echt bij elkaar past heb ik het idee. Wat zou ik kunnen weglaten of toevoegen om het toch een soort van geheel te maken.
Hoe ik het als amuse ga doen, weet ik nog niet. Denk kleine stukjes filodeeg. En cranberry's doen ik of als jam erbij of nog in het pakketje.quote:Op maandag 24 oktober 2016 09:25 schreef Lot_1 het volgende:
[..]
Dat klinkt erg lekker! Heb je daar ook een recept van?
Ik ga in elk geval kerstavond koken voor een deel van mijn schoonfamilie. Er zitten een paar niet zo avontuurlijke eters bij, en ik wil het mezelf niet te moeilijk maken aangezien ik in andermans keuken kook, dus ik hou het simpel.
O, dat is ook wel een goede inderdaad! Bedankt voor de input!quote:Op maandag 24 oktober 2016 10:33 schreef Myraela het volgende:
Ik vond juist de pompoensoep, gevulde kip en key lime pie wel goed bij elkaar passen. Voelt een beetje Amerikaans aan. Misschien is dat wel tof als jullie er net zijn geweest.
Ah, goede, dank je!quote:Op maandag 24 oktober 2016 09:57 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik zou eerst de carpaccio doen, en dan de soep. Dan ga je van koud naar warm.
Thanks! Ik vind de combi van mosterd met brie wel een gekke, zoals in het recept. Maar met cranberries lijkt het me heerlijkquote:Op maandag 24 oktober 2016 11:32 schreef TravelRose het volgende:
[..]
Hoe ik het als amuse ga doen, weet ik nog niet. Denk kleine stukjes filodeeg. En cranberry's doen ik of als jam erbij of nog in het pakketje.
Ik gebruik dit recept: http://www.foodnetwork.co(...)almonds-recipe.html#!
En konijn ookquote:Op zaterdag 22 oktober 2016 11:03 schreef minilot het volgende:
[..]
Als kip en kalkoen kan, kan eend ook!![]()
Heerlijk!quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 18:57 schreef Bienelientjee het volgende:
Oh![]()
Dit topic!
Voor het eerst ga ik kerst vieren in Engeland nu ik hier woon. Maar vriendliefs vader kookt altijd het kerstdiner! Dus voor het eerst in jaren hoef ik geen twee daags menu te verzinnen.
En er is een kans dat ik moet werken rond die tijd. Maar we doen misschien toch een dag ergens uit kiezen dat ik toch een 3 gangs diner maak in kerststijl!
Heb je een recept voor dit toetje? Lijkt me interessant!quote:Op woensdag 26 oktober 2016 22:12 schreef Secricible het volgende:
Ooh jeej!
Ik ga met jullie meegenieten dit jaar. Ik maak al 5 jaar op rij het kerstdiner bij mijn ouders. Dit jaar hebben we van 2e kerstdag moeten verhuizen naar kerstavond en mijn moeder wil de traditie van limburgs konijn in ere houden op kerstavond dus eten we konijn. Mijn tante vond dat ze dan ook niet achter kom blijven en wilde het voorgerecht maken. Dus ik heb iig het toetje opgeeist dit jaar en ga een mooie chocolade bol maken, van witte chocolade met frambozen en pistache als vulling.
[ afbeelding ]
Heb stiekem grandioos de pest in dat mijn kerstdiner is afgepakt haha, maar misschien eis ik de hapjes vooraf nog wel op om te voorkomen dat we aan de stokbrood met kant en klare smakeloze salades zitten...
Eerste kerstdag gaan we dan lekker met z'n tweetjes uit eten en tweede kerstdag zal ik nog wat lekkere hapjes maken en denk ik dat we verder iets van stoofvlees met zelfgebakken brood eten na een lange wandeling met de hondjes. Tenzij we nog eters gaan krijgen, misschien sloof ik me dan voor die kerstdag nog wel even uit.
Klassiek engels? Denk aan beef wellington, trifle etc?quote:Op maandag 31 oktober 2016 16:35 schreef MrsDuck het volgende:
Heerlijk... het is weer zover...
Ik ga 2e kerstdag los voor 10 personen, waaronder 3 kinderen. We zijn geen grote eters en pittig en/of vissig hoeft ook niet. Ik werk het liefst met een thema. USA, Hollandsche streekgerechten, Bbq en Allerhande zijn al eens geweest... iemand nog een idee, wat niet te avontuurlijk is?
Daar zat ik ook al aan te denken. Beef Wellington heb ik nog nooit gemaakt dus dat is wel een uitdaging, eens testen.En er bij Yorkshire puddings, spruitjes met kastanje zoiets. Ik heb niet voor niets kastanjebomen in de tuin (de eetbare variant).quote:Op maandag 31 oktober 2016 17:57 schreef dedude87 het volgende:
[..]
Klassiek engels? Denk aan beef wellington, trifle etc?
Haha ik wilde net op bovenstaande reageren met vergeet de Yorkshire puddings niet! Gekookte wortels en spruitjes hebben we er ook altijd bij ja, en parsnip vaak. Of turnip. Of allebei? Ik weet het niet meerquote:Op maandag 31 oktober 2016 19:21 schreef MrsDuck het volgende:
[..]
Daar zat ik ook al aan te denken. Beef Wellington heb ik nog nooit gemaakt dus dat is wel een uitdaging, eens testen.En er bij Yorkshire puddings, spruitjes met kastanje zoiets. Ik heb niet voor niets kastanjebomen in de tuin (de eetbare variant).
wow! Ben niet verbaasdquote:Op maandag 14 november 2016 20:49 schreef vinnypassy het volgende:
Ik ben gevraagd om tweede kerstdag betaalt te gaan koken ()
Sorry, weet niet genoeg van menu's samentellen e.d. om je hier antwoord op te geven, maar die aardappelsterren heb ik vast op mijn pinterest opgeslagen. Wat een leuk idee!quote:
Hmm ja misschien wel. Daarom ook daarna de frisse spoom. Maar sowieso ga ik het nog voorproeven natuurlijkquote:Op maandag 21 november 2016 16:31 schreef MrsDuck het volgende:
Klinkt goed! Al twijfel ik of de combi van de tompouce (wat natuurlijk een variant is van een pasteibakje) en uiencompote qua textuur een goede is. Het is beide zacht en met zoete tonen, de crunch komt van het bladerdeeg. Ik denk dat een beetje salade frisser is en daar zou je natuurlijk een rode kersttwist aan kunnen geven met roodlof, cranberries ed.
Ja ik vond ze ook erg leukquote:Op maandag 21 november 2016 16:44 schreef Bleie het volgende:
[..]
Sorry, weet niet genoeg van menu's samentellen e.d. om je hier antwoord op te geven, maar die aardappelsterren heb ik vast op mijn pinterest opgeslagen. Wat een leuk idee!
Kopje tomatensoep, pindasoep of wontonsoep? Pangsit goreng? DimSum? Daar zijn vast ook wel vegetarische varianten van te maken.quote:Op maandag 21 november 2016 19:21 schreef Aphrodyte het volgende:
Net als de voorgaande jaren wordt het dit jaar weer eerste kerstdag een driegangen diner in handen van mij en mijn moeder en tweede kerstdag een diner buiten de deur.
Wij zijn vegetariërs; dit jaar wordt het waarschijnlijk een Indonesisch thema.
Ik denk aan een rijsttafel met onder andere oerap, seitan sateh, blado kentang en sambal goreng telor met als dessert pisang goreng en ijs.
Ik zoek eigenlijk alleen nog naar een geschikt voorgerecht. Iemand suggesties?
Hmm, wontonsoep is wel een goed idee ja. Heldere bouillon lijkt me wel fijn om ruimte te houden voor de rijssttafel.quote:Op woensdag 23 november 2016 12:09 schreef MrsDuck het volgende:
[..]
Kopje tomatensoep, pindasoep of wontonsoep? Pangsit goreng? DimSum? Daar zijn vast ook wel vegetarische varianten van te maken.
Lijkt me wel lekker hoor, zo'n uitgebreid Indonesisch dinerquote:Op woensdag 23 november 2016 12:32 schreef Aphrodyte het volgende:
[..]
Hmm, wontonsoep is wel een goed idee ja. Heldere bouillon lijkt me wel fijn om ruimte te houden voor de rijssttafel.
Vegetarische gyoza dacht ik ook al aan, alleen zijn deze twee dingen niet Indonesisch. Maar eigenllijk vind ik ze wel goed passen, dus bedankt voor de tip!
Hoe kom jij er aan dan?quote:Op woensdag 23 november 2016 21:28 schreef uniekhoorn het volgende:
Heb net een Jamie Oliver kerstkookboek, heb hem doorgebladerd en ziet er goed uit maar ik heb weinig ruimte.. dus voor 15 euro (excl. verzendkosten) mag iemand hem kopen
gewonnenquote:
gister genomen foto alleen even doorgebladerdquote:Op woensdag 23 november 2016 21:57 schreef miss_sly het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op woensdag 23 november 2016 21:55 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
gewonnen
[/quotes]
Tof!
Is het Nederlands of Engels? Indien Nederlands wil ik het wel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
Knakworst met bladerdeeg/ croissantdeegquote:Op dinsdag 29 november 2016 17:33 schreef Myraela het volgende:
Mensen, ik moet wat simpele, goedkope en voor de kinderen leuke hapjes hebben. Hebben jullie leuke ideeën? Ik moet de ochtend gewoon werken, dus erg veel tijd heb ik niet. Ook wil ik er niet teveel geld aan uitgeven, het zijn geen mensen die duurdere producten waarderen.
Ik heb nu:
Chip en dip
Gehaktballetjes
Kipkerrie saucijzenbroodjes
Roze gevulde eieren
Crostini met brie, honing en walnoten
Krabkoekjes met citroendip
Kokosgarnalen
Ik doe al kip saucijzenbroodjes, dus dat vind ik dan al teveel op die eerste twee opties lijken. Wraps zijn nog wel een idee, maar misschien iets te saai.quote:Op dinsdag 29 november 2016 17:48 schreef miss_dynastie het volgende:
Knakworst met bladerdeeg/ croissantdeeg
Mini sate-spiezen
En ik weet niet of het inmiddels alweer hip is, maar wraps met zalm of kip doen het ook altijd wel goed.
Vind ik altijd wel lekker met geitenkaas, maar ben bang dat ze dat niet eten. Aan de ene kant wil ik geen te saaie dingen maken, maar aan de andere kant zijn het mensen die gewoon niets eten wat ze niet kennen.quote:
https://www.okokorecepten(...)ppelen-knoflook-oven een idee?quote:Op dinsdag 29 november 2016 18:45 schreef Fietsertje70 het volgende:
Uitdaging ligt er: 1 van de tafelgenoten met kerst volgt een dieet ivm ziekte: Geen koe; Geen varken; Geen boter en geen melkproducten. Kip en vis mogen wel.
tot nu toe heb ik:
* Haringbonbon (moeten nog 2 hapjes bij)
* Komkommersoepje met gerookte zalm
* Kalkoen met bijgerechten (wie weet hoe ik een lekker aardappelgerecht kan maken zonder melk/room?)
* Verse ananas. Voor de rest met slagroom, dat dan weer wel
als tegenhanger ook iets met groente?quote:Op dinsdag 29 november 2016 18:43 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ik doe al kip saucijzenbroodjes, dus dat vind ik dan al teveel op die eerste twee opties lijken. Wraps zijn nog wel een idee, maar misschien iets te saai.
[..]
Vind ik altijd wel lekker met geitenkaas, maar ben bang dat ze dat niet eten. Aan de ene kant wil ik geen te saaie dingen maken, maar aan de andere kant zijn het mensen die gewoon niets eten wat ze niet kennen.
tomatensoepquote:Op dinsdag 29 november 2016 17:33 schreef Myraela het volgende:
Mensen, ik moet wat simpele, goedkope en voor de kinderen leuke hapjes hebben. Hebben jullie leuke ideeën? Ik moet de ochtend gewoon werken, dus erg veel tijd heb ik niet. Ook wil ik er niet teveel geld aan uitgeven, het zijn geen mensen die duurdere producten waarderen.
Ik heb nu:
Chip en dip
Gehaktballetjes
Roze gevulde eieren
Kokosgarnalen
Aardappelkroketjes, of die aardappelsterren die hier onlangs voorbijkwamen?quote:Op dinsdag 29 november 2016 17:33 schreef Myraela het volgende:
Ik heb nu:
Chip en dip
Gehaktballetjes
Roze gevulde eieren
Kokosgarnalen
Een groot stuk vlees in de oven?quote:Op dinsdag 29 november 2016 21:08 schreef Isabeau het volgende:
Mijn kerstdiner ging plots van 4 naar 10 man en nu weet ik het niet meer, dus kom hier ook maar voor inspiratie
Wat was het plan? Waarom zou dat nu niet lukken?quote:Op dinsdag 29 november 2016 21:08 schreef Isabeau het volgende:
Mijn kerstdiner ging plots van 4 naar 10 man en nu weet ik het niet meer, dus kom hier ook maar voor inspiratie
best wel idee thxsquote:Op dinsdag 29 november 2016 18:50 schreef essnhills het volgende:
[..]
https://www.okokorecepten(...)ppelen-knoflook-oven een idee?
Het waren 4 makkelijke eters, nu met 3 heel moeilijke etersquote:Op dinsdag 29 november 2016 23:30 schreef derLudolf het volgende:
Wat was het plan? Waarom zou dat nu niet lukken?
Wat wilde je gaan doen, wat wordt bemoeilijkt door de eters?quote:Op woensdag 30 november 2016 09:34 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het waren 4 makkelijke eters, nu met 3 heel moeilijke eters
Vis in het voorgerecht, dat kan al niet. En er moet ook een vegetarisch hoofdgerecht bij. En ik had een gerecht met kalkoen bedacht (geen hele), met een vulling, maar daar zitten noten in en dat kan ook niet. Het nagerecht maakt niet uit, dat lust iedereen wel.quote:Op woensdag 30 november 2016 09:36 schreef timmmmm het volgende:
Wat wilde je gaan doen, wat wordt bemoeilijkt door de eters?
Complete vegetarische hoofdgerechten vind ik altijd lastig, worden bij mij altijd verkapte voorgerechten.quote:Op woensdag 30 november 2016 09:44 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Vis in het voorgerecht, dat kan al niet. En er moet ook een vegetarisch hoofdgerecht bij. En ik had een gerecht met kalkoen bedacht (geen hele), met een vulling, maar daar zitten noten in en dat kan ook niet. Het nagerecht maakt niet uit, dat lust iedereen wel.
Wat hebben wij dan een makkelijke familie. Geen vegetariërs, geen glutenallergie, geen noten allergie.quote:Op woensdag 30 november 2016 09:44 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Vis in het voorgerecht, dat kan al niet. En er moet ook een vegetarisch hoofdgerecht bij. En ik had een gerecht met kalkoen bedacht (geen hele), met een vulling, maar daar zitten noten in en dat kan ook niet. Het nagerecht maakt niet uit, dat lust iedereen wel.
Heb je daar zelf niks over te zeggen dan?quote:Op woensdag 30 november 2016 09:34 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het waren 4 makkelijke eters, nu met 3 heel moeilijke eters
Nee, ik zou samen met mijn ouders een kerstdiner hebben, maar daar komt nu meer familie bijquote:Op woensdag 30 november 2016 09:53 schreef miss_dynastie het volgende:
Heb je daar zelf niks over te zeggen dan?
2 hoofdgerechten is ook prima, want dan hoef je maarbij één hoofdgerecht uit te pakken met garnituren en dat kan de vegerarier dan weer gewoon eten.quote:Op woensdag 30 november 2016 10:20 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nee, ik zou samen met mijn ouders een kerstdiner hebben, maar daar komt nu meer familie bij
En ik denk dat ik twee hoofdgerechten ga doen. En dan een vegetarisch gerecht. Idee van timmmm klinkt wel fraaiVegetarisch mag wel weer noten overigens
Mijn moeder zat te denken aan iets met meloen en kalkoen als voorgerecht, maar dat vind ik wel erg jaren 70. Ik zit nog nergens aan te denkenquote:
Ik kwam een vegetarische wellington tegen, dat vond ik ook een leuk hoofdgerecht, zowel om te maken als om te presenteren.quote:Op woensdag 30 november 2016 10:20 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nee, ik zou samen met mijn ouders een kerstdiner hebben, maar daar komt nu meer familie bij
En ik denk dat ik twee hoofdgerechten ga doen. En dan een vegetarisch gerecht. Idee van timmmm klinkt wel fraaiVegetarisch mag wel weer noten overigens
Oh kijk, Jamie heeft er een recept voor: http://www.jamieoliver.co(...)getarian-wellington/quote:Op woensdag 30 november 2016 10:39 schreef miss_sly het volgende:
Ik kwam een vegetarische wellington tegen, dat vond ik ook een leuk hoofdgerecht, zowel om te maken als om te presenteren.
Vroeger met vriendinnen (en 1 vriend) wel Sinterkerst (ergens tussen sinterklaas en kerst in) gevierdquote:Op woensdag 30 november 2016 11:10 schreef essnhills het volgende:
Vanavond komen vriendinnen wat voorproeven.
Ik ga de 2 amuses maken, de rode koolsoep, een stoofpotje voor Sinterklaas, de mini tarte tatin en een witte chocolade kruidnoten cheesecake. Het is een beetje door elkaar met Kerst en Sinterklaas gerechten
Ja, Jamie heeft er ook één. Er is een aantal recepten in omloop, en ik vond het echt leuk, het ziet er leuk uit en het is een feestelijk vegetarisch gerecht.quote:Op woensdag 30 november 2016 10:47 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Oh kijk, Jamie heeft er een recept voor: http://www.jamieoliver.co(...)getarian-wellington/
Dit is eigenlijk best makkelijk vegetarisch en niet-vegetarisch te maken. Dan is er toch eenheid in hoofdgerecht.quote:Op woensdag 30 november 2016 12:22 schreef miss_sly het volgende:
Ja, Jamie heeft er ook één. Er is een aantal recepten in omloop, en ik vond het echt leuk, het ziet er leuk uit en het is een feestelijk vegetarisch gerecht.
IK had deze op het oog: https://www.leukerecepten.nl/recepten/vegetarische-wellington/
Ja, dat vond ik er ook geniaal aan: een met ossenhaas en een met groente. Klaar ben je!quote:Op woensdag 30 november 2016 12:40 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dit is eigenlijk best makkelijk vegetarisch en niet-vegetarisch te maken. Dan is er toch eenheid in hoofdgerecht.
Heb vorig jaar ook een vegetarische wellington gemaakt met kerst, gevuld met vergeten / niet standaard groenten en paddestoelen. Jus van uien erbij gemaakt. Was groot succesquote:Op woensdag 30 november 2016 12:40 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dit is eigenlijk best makkelijk vegetarisch en niet-vegetarisch te maken. Dan is er toch eenheid in hoofdgerecht.
quote:Op woensdag 7 december 2016 12:27 schreef Bleie het volgende:
Oooh ja, kerstdiner op school, daar moet ik ook wat voor verzinnen. Dochter wil (net als vorig jaar) gevulde eieren. Zoon weet het niet. Iemand nog ideetjes voor 15 kleuters? Liefst vega, want kindjes komen uit alle windstreken, en dat mag iedereen altijd wel hebben.
Oeh, dat klinkt goed! Ben geen hele grote cranberryfan (associatie met die Lingon-limonade van Ikea), maar volgens mij is het in zo'n gerecht wel erg lekker.quote:Op donderdag 8 december 2016 12:44 schreef MrsDuck het volgende:
Kalkoen Wellington? Deze van Jamie Oliver bevat cranberryjam, hoe kersterig wil je het hebben? http://www.smulweb.nl/rec(...)s-kalkoen-wellington
Mocht je geen cranberryjam kunnen vinden... http://terschellingercran(...)cepten/cranberryjam/
Ook goeie suggestie! Kende de pork wellington niet, maar klinkt natuurlijk wel logisch naast beef wellington... Denk alleen dat ik hem dit keer om de tijd en het gedoe even afschiet. Wil dit keer eigenlijk niet teveel handelingen te hoeven verrichten. Moet simpel maar spectaculair zijnquote:Op donderdag 8 december 2016 12:03 schreef Secricible het volgende:
80 euro? Wat wil je er voor vlees in doen dan?
Ossehaas is wel het lekkerst in een beef wellington, maar daar ben ik geen 80 euro per kilo aan kwijt hoor.... Rond de 55euro de kilo, dus nog wel ruim boven je budget. Als je geen moeite hebt om zelf je ossehaas schoon te maken kun je een hele ossehaas kopen, snijd je de chateaubriand er af voor je beef wellington en de rest kun je later nog opeten, maar dan moet je wel weten wat je doet.
Andere optie is rosbief er in. Minder lekker, wel wat goedkoper... Dat red je wellicht wel voor je budget.
Of pork wellington maken, met varkenshaas, kan ook nog. Beetje salie door je vulling, ook best lekker.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 8 december 2016 19:58 schreef vinnypassy het volgende:
Ziet er wel mooi uit, maar als een risotto zo stevig blijft staan haak ik toch een beetje af hoor. Dan is 'ie of koud, of niet smeuïg genoeg. Zo had ik pas ook echt beetgare risotto, met dus nog echt van die ietwat knapperige korreltjes. De chef zweerde erbij, maar bij mijn risotto wil ik dat echt niet hoor.
Maar qua makkelijk; buikspek. Langzaam garen in de oven en dan 20 minuutjes hoog, kun je hele mooie bordjes mee maken. Ik was hier wel redelijk tevreden over (met lekker appelsausje en zoetzure venkel):bij mij zag het er niet zo stevig uit als op het plaatje, maar het was wel heerlijk smeuiig.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat van jou ziet er ook lekker uit. Heb je een link naar recept?
just give a second thought
what if we don't get caught...
Tuurlijkquote:Op vrijdag 9 december 2016 09:20 schreef Apotheose het volgende:
[..]
bij mij zag het er niet zo stevig uit als op het plaatje, maar het was wel heerlijk smeuiig.
Dat van jou ziet er ook lekker uit. Heb je een link naar recept?
Ik ou m gewoon weglaten dan. Is alleen maar die ene in blokjes toch?quote:Op zaterdag 10 december 2016 19:23 schreef essnhills het volgende:
Iemand met verstand van dingen die weet of je die soep der soepen ook zonder de tomaat kunt maken? En met wat je dat kan vervangen?
In een hoop andere gerechten (pasta e.d.) vervang ik tomaat vaak met paprika(puree), maar ik weet niet of dat hier ook kan
Jaquote:Op zaterdag 10 december 2016 19:31 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik ou m gewoon weglaten dan. Is alleen maar die ene in blokjes toch?
optie 3, lijkt mij makkelijkste voor jou en prettigste voor allergie-persoonquote:Op zondag 11 december 2016 05:07 schreef dodoria het volgende:
Wat een heerlijk topic weer, ik heb nu al zin in de kerst!
Ik heb even wat input nodig, wat zouden jullie doen in het volgende geval.
Schoonmoeder maakt het kerstdiner. Er komt ook iemand met een lijst aan allergieën. Het geplande menu is niet veilig voor de persoon met allergieën. Schoonmoeder vindt het lastig om de gerechten die ze kookt aan te passen aan de allergieën, dus ik heb me opgeworpen om de maaltijd voor degene met allergieën te verzorgen (ik ben bekend met kruisbesmetting en dergelijken). Nu heb ik dus de volgende opties:
1) eten maken wat zoveel mogelijk op het andere eten lijkt met wat aanpassingen, zodat deze persoon ze kan eten.
2) gewoon de lekkerste maaltijd maken die ik kan bedenken voor deze persoon, los van wat de andere eten.
3) een eigen hoofdgerecht en nagerecht maken maar wat bijgerechten die door iedereen gegeten kunnen worden, zodat we toch meer het idee van 'samen eten' hebben.
Wat zouden jullie doen?
thx!quote:Op vrijdag 9 december 2016 21:09 schreef vinnypassy het volgende:
[..]
Tuurlijk
Buikspek
Zoetzure venkel
Appelsaus is gewoon appels naar keuze schillen en platkoken en dan zo dun/dik pureren als je zelf wilt (of juist grof laten) met wat water en op smaak brengen
Ligt er een beetje aan wat het normale menu is. Optie 1 is fijn, als het mogelijk is. Maar als je daardoor matige gerechten op tafel zet, zou ik eerder voor optie 3 gaan.quote:Op zondag 11 december 2016 05:07 schreef dodoria het volgende:
Schoonmoeder maakt het kerstdiner. Er komt ook iemand met een lijst aan allergieën. Het geplande menu is niet veilig voor de persoon met allergieën. Schoonmoeder vindt het lastig om de gerechten die ze kookt aan te passen aan de allergieën, dus ik heb me opgeworpen om de maaltijd voor degene met allergieën te verzorgen (ik ben bekend met kruisbesmetting en dergelijken). Nu heb ik dus de volgende opties:
1) eten maken wat zoveel mogelijk op het andere eten lijkt met wat aanpassingen, zodat deze persoon ze kan eten.
2) gewoon de lekkerste maaltijd maken die ik kan bedenken voor deze persoon, los van wat de andere eten.
3) een eigen hoofdgerecht en nagerecht maken maar wat bijgerechten die door iedereen gegeten kunnen worden, zodat we toch meer het idee van 'samen eten' hebben.
Wat zouden jullie doen?
3 mits er geen verwarring/kruisbesmetting kan ontstaan met de gerechten die je schoonmoeder maakt.quote:Op zondag 11 december 2016 05:07 schreef dodoria het volgende:
Wat zouden jullie doen?
Optie 4, overleggen met degene die de allergieën heeft. Dat zou ik met mijn allergie het meest prettig vinden denk ik.quote:Op zondag 11 december 2016 05:07 schreef dodoria het volgende:
Wat zouden jullie doen?
Ziet er goed uitquote:Op zaterdag 10 december 2016 15:15 schreef Myraela het volgende:
Maak de soep der soepen: http://www.isachandra.com/2011/10/mushroom-hot-pot/
Beroemd in dit topic, ik ga hem dit jaar voor het eerst maken.
Recept please!quote:Op zaterdag 10 december 2016 19:19 schreef essnhills het volgende:
Of anders hazelnoot venkel soep, of courgettesoep.
Die hazelnoot-venkelsoep heb ik 2 jaar geleden met Kerst gemaakt en was heel erg lekker. Ik zou het recept even moeten opzoeken als je wilt
Ik ga het wel proberen zonder al die dingen. Bij het koken alles erin, maar proberen of ik hem gewoon kan zeven. En als dat niet kan iig niet al die extra's er op het laatst indoen.quote:Op maandag 12 december 2016 18:53 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ziet er goed uitMaar zou die niet re zwaar zijn als onderdeel van een maaltijd?
Minder spul erin doen zou kunnen, maar dat lijkt me weer afbreuk doen aan de aard van het gerecht.
Foto's!quote:Op zaterdag 10 december 2016 14:38 schreef Postbus100 het volgende:
Er staat nu een rollade in de oven naar dit recept voor het vroege kerstdiner van vanavond![]()
Slager heeft me een stukje varkensvlees aangeraden wat 2,5 uur op 120 graden moet, en dan botermals is![]()
Ben alleen vergeten om hem even aan te bakken in de koekenpan
Als je zelf rollade wilt maken: mijn slager zei tegen mij dat ik een volgende keer ook met mijn bakje vulling kon langskomen, en dat hij hem dan kon opbinden en zelfs eventueel een paar uur in de oven kon stoppen. Dan kon ik hem later op de dag weer ophalen. Nu vind ik het veel te leuk om zelf te proberen, maar het is een optie...? Even overleggen met je slager!quote:Op maandag 12 december 2016 19:40 schreef Stansfield het volgende:
Ik moet het hoofdgerecht bij mijn schoonfamilie verzorgen. Dit zijn 12 personen in totaal. Niet heel culinair onderlegd. Wat is dan wijsheid voor 1 pf 2 grote stukken vlees? Ik zat aan 2 beenhammen te denken of een rollade van kippendijen. Nog andere ideeën hier?
Foto is een beetje wazig, dus heb hem even uitgetikt voor jequote:Op maandag 12 december 2016 18:55 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Recept please!
Je courgettesoep recept is vrijwel identiek aan wat ik mensen al vaker voorschotel. Erg lekker, maar nu niet kerstig genoeg.
Heldinquote:Op maandag 12 december 2016 21:47 schreef essnhills het volgende:
[..]
Foto is een beetje wazig, dus heb hem even uitgetikt voor je
Venkel-Hazelnootsoep
Ingrediënten, 4 personen:
1 kleine ui, gepeld en in dunne ringen
3 venkelknollen, schoongemaakt, harde kern verwijderd en in dunne plakken
1 liter groentebouillon
handje verse peterseliesteeltjes
100 gram gehakte hazelnoten (rauw en ongezouten, liefst ontveld)
Fruit de ui in een soeppan, voeg de venkel en groentebouillon toe. Breng alles aan de kook, voeg de peterseliesteeltjes toe, zet het vuur laag en laat 20 minuten koken.
Een beetje laten afkoelen en dan pureren.
Hazelnoten toevoegen en nog eens pureren (ongeveer 30 seconden)
Naar smaak peper en zout toevoegen.
Eventueel kun je nog wat room toevoegen, maar dat hoeft niet per se. Ik heb dat toen niet gedaan.
Is al opquote:Op maandag 12 december 2016 20:46 schreef dodoria het volgende:
Postbus, yum! Wanneer mag ik aanschuiven?!
Wildstoof met bier... puree er bij en spruitjes of rode kool.quote:Op woensdag 14 december 2016 14:21 schreef emmyemmy2 het volgende:
Kerstavond en 2e kerstdag eet ik lekker rustig alleen samen met mijn vriendGezellig samen koken.
Voorgerechtje wordt uiensoep, lekker afblussen met cognac. Hoofdgerecht weten we nog niet maar iets met wild en voor het nagerecht een soort cheesecake. Het liefst wil ik in elk gerecht alcohol verwerken. Iemand ideeen?
Stoof was een idee ja, maar dat eten we al zo vaak omdat het mn vriend zn favoriete eten isquote:Op woensdag 14 december 2016 15:59 schreef MrsDuck het volgende:
[..]
Wildstoof met bier... puree er bij en spruitjes of rode kool.
En voor toe, kies er maar een: https://diply.com/differe(...)ood-desserts-/169151
Eendenborst met portsaus, hertenbiefstuk met rode wijnsaus... is dat wat?quote:Op woensdag 14 december 2016 16:10 schreef emmyemmy2 het volgende:
[..]
Stoof was een idee ja, maar dat eten we al zo vaak omdat het mn vriend zn favoriete eten is
oude eieren gebruikt? Daarvan loopt de dooier sneller door. Je hebt bij appie ook eiwit in een flesquote:Op woensdag 14 december 2016 15:31 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Om nog even te checken of de pavlova nog goed zou gaan ben ik vadaag even gaan testen met dochterlief...maar het lukt me niet meer om het geheel stijf te krijgen![]()
Ik heb met citroensap het materiaal vooraf schoongemaakt
eerste poging, suiker bij eitwit en kloppen...lukte niet maar bedacht me toen ook dat ik dat normaal niet gelijk helemaal meng
dus poging 2 eiwit beetje kloppen en vervolgens langzaam de suiker erbij...lukte niet
poging 3..eerst eiwit stijfkloppen...lukte ook niet
normaal lukt het altijd
Klinkt allemaal goed jaquote:Op woensdag 14 december 2016 16:20 schreef MrsDuck het volgende:
[..]
Eendenborst met portsaus, hertenbiefstuk met rode wijnsaus... is dat wat?
Ja eerste poging wel, maar andere pogingen niet.quote:Op woensdag 14 december 2016 16:23 schreef Aventura het volgende:
[..]
oude eieren gebruikt? Daarvan loopt de dooier sneller door. Je hebt bij appie ook eiwit in een fles
Is er misschien iemand die een Nederlandse vertaling hiervan heeft??quote:Op zaterdag 10 december 2016 15:15 schreef Myraela het volgende:
Kanten pannenkoekjes!quote:Op woensdag 14 december 2016 20:31 schreef Bleie het volgende:
Ik maak op kerstavond een toetje voor 8 volwassenen (incl 1 zwangere) en 6 kinderen. Ik denk dat het flensjes worden met ijs en misschien iets van fruit of zo. Iemand een toprecept voor flensjes in de aanbieding? En suggesties voor wat erbij kan?
Tweede Kerstdag eten we alleen met ons gezin. Ben ik nog niet goed uit, alleen het hoofdgerecht heb ik redelijk een idee van.
Voor: ? (misschien helemaal skippen)
Hoofd: ik denk ieg kabeljauw en die aardappelpureesterren die hier eerder voorbij kwamen, en dan nog iets van groente erbij
Na: ? geen idee nog.
Weet je wat ook lekker is?quote:Op woensdag 14 december 2016 20:31 schreef Bleie het volgende:
Ik maak op kerstavond een toetje voor 8 volwassenen (incl 1 zwangere) en 6 kinderen. Ik denk dat het flensjes worden met ijs en misschien iets van fruit of zo. Iemand een toprecept voor flensjes in de aanbieding? En suggesties voor wat erbij kan?
Tweede Kerstdag eten we alleen met ons gezin. Ben ik nog niet goed uit, alleen het hoofdgerecht heb ik redelijk een idee van.
Voor: ? (misschien helemaal skippen)
Hoofd: ik denk ieg kabeljauw en die aardappelpureesterren die hier eerder voorbij kwamen, en dan nog iets van groente erbij
Na: ? geen idee nog.
Heet, heel heet je kom èn gardes goed afwassen. Heeeeeel goed afwassen. Goed droog maken.quote:Op woensdag 14 december 2016 15:31 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Om nog even te checken of de pavlova nog goed zou gaan ben ik vadaag even gaan testen met dochterlief...maar het lukt me niet meer om het geheel stijf te krijgen![]()
eerste poging, suiker bij eitwit en kloppen...lukte niet maar bedacht me toen ook dat ik dat normaal niet gelijk helemaal meng
dus poging 2 eiwit beetje kloppen en vervolgens langzaam de suiker erbij...lukte niet
normaal lukt het altijd
Ja met een mixer inderdaad, ik vroeg me nog af of dat mischien het probleem was, maar dat zal ook niet toch?quote:Op woensdag 14 december 2016 23:04 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Heet, heel heet je kom èn gardes goed afwassen. Heeeeeel goed afwassen. Goed droog maken.
Dan eiwit stijfkloppen met snufje zout. Dan pas, lepel voor lepel suiker toevoegen terwijl je blijft kloppen. Met een mixer, toch?
Oud of vers maakt volgens mij niet uit.
Ik betwijfel of ik netjes genoeg kan werken om dat netwerkje te maken, maar het kan vast ook wel met gewone 'hele' pannenkoekjes, toch? Het lijkt me wel heerlijk!quote:Op woensdag 14 december 2016 21:03 schreef Zo-is-dat het volgende:
[..]
Kanten pannenkoekjes!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb deze nog nooit gemaakt maar je brengt me op ideeen, lijkt me heel leuk voor tweede kerstdag
Ja, Surinamers.quote:Op donderdag 15 december 2016 19:28 schreef vinnypassy het volgende:
We zaten te zoeken naar inspiratie voor bij de beef wellington, daar kom je toch plaatjes tegen...
[ afbeelding ]
Zouden er ook mensen zijn die het echt zo maken? En dan nog opeten?
Als je zo'n foto maakt en op internet zet, dan denk je dat het zo hoort. Kan niet anders...quote:Op donderdag 15 december 2016 19:28 schreef vinnypassy het volgende:
We zaten te zoeken naar inspiratie voor bij de beef wellington, daar kom je toch plaatjes tegen...
[ afbeelding ]
Landmarkt heeft het zeker, Vinnie'S Bakery volgens mij ook.quote:Op donderdag 15 december 2016 16:21 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik betwijfel of ik netjes genoeg kan werken om dat netwerkje te maken, maar het kan vast ook wel met gewone 'hele' pannenkoekjes, toch? Het lijkt me wel heerlijk!
@Postbus: ja, ook heerlijk, maar ik zou niet weten waar ik bij mij in de buurt een beetje fatsoenlijk suikerbrood kan kopen, en voor zelf bakken heb ik geen tijd.
Mijn ex schoonmoederquote:Op donderdag 15 december 2016 19:28 schreef vinnypassy het volgende:
[ afbeelding ]
Bij voorkeur ook mixen in een metalen kom. En ik doe de kom en de gardes nadat ik ze heel goed schoongemaakt heb ook altijd even af met een stukje keukenrol met wat azijn.quote:Op donderdag 15 december 2016 08:52 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
[..]
Ja met een mixer inderdaad, ik vroeg me nog af of dat mischien het probleem was, maar dat zal ook niet toch?
het lepel voor lepel toevoegen van de suiker, pas na het stijfkloppen moet gewoon het probleem zijn geweest.
Ik ga het zaterdag nog eens proberen
Oh, dank! Zitten beide niet in mijn 'systeem', maar zijn goede opties. Al denk ik dat ik nog steeds voor de flensjes ga.quote:Op donderdag 15 december 2016 20:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Landmarkt heeft het zeker, Vinnie'S Bakery volgens mij ook.
Ik moet een beetje huilen.quote:Op donderdag 15 december 2016 19:28 schreef vinnypassy het volgende:
[ afbeelding ]
Toevallig had mijn vriend onlangs wentelteefjes gemaakt van suikerbrood, dat was ook zalig! Ik denk er dus wel over zoiets te doen.quote:Op donderdag 15 december 2016 20:51 schreef Bleie het volgende:
[..]
Oh, dank! Zitten beide niet in mijn 'systeem', maar zijn goede opties. Al denk ik dat ik nog steeds voor de flensjes ga.
Ik heb hem een keer (ongeveer) zo gegetenquote:Op donderdag 15 december 2016 19:28 schreef vinnypassy het volgende:
[ afbeelding ]
Wat noem jij fatsoenlijk suikerbrood? Gewoon van de Jumbo is prima genoeg toch?quote:Op donderdag 15 december 2016 16:21 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik betwijfel of ik netjes genoeg kan werken om dat netwerkje te maken, maar het kan vast ook wel met gewone 'hele' pannenkoekjes, toch? Het lijkt me wel heerlijk!
@Postbus: ja, ook heerlijk, maar ik zou niet weten waar ik bij mij in de buurt een beetje fatsoenlijk suikerbrood kan kopen, en voor zelf bakken heb ik geen tijd.
Recept?quote:Op donderdag 15 december 2016 23:07 schreef essnhills het volgende:
Ik heb vanavond nog wat vriendinnen laten proeven.
Ik had de paddestoelentompouce met rode uiencompote gemaakt. Was echt heerlijk, de combinatie met de uien was echt heel lekker.
Paddenstoelentompouce met rode uiencompote:quote:
metalen kom, check!quote:Op donderdag 15 december 2016 20:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bij voorkeur ook mixen in een metalen kom. En ik doe de kom en de gardes nadat ik ze heel goed schoongemaakt heb ook altijd even af met een stukje keukenrol met wat azijn.
zien er lekker uit , met bladerdeeg?quote:Op vrijdag 16 december 2016 08:57 schreef PdeHoog het volgende:
De Ottolenghi-groentetaart in muffinvormpjes
Yup.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:30 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
[..]
zien er lekker uit , met bladerdeeg?
Wellicht wel, maar ik gebruik eigenlijk nooit citroen, alleen azijn. Ik leg tijdens de voorbereidingen de garde in een kommetje met water en azijn, en doe de kom dus een keer uit met een doekje met azijn. Altijd goed stijf eiwitquote:Op vrijdag 16 december 2016 09:29 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
[..]
metalen kom, check!
azijn? maar azijn en citroen lijkt me een overkill toch
quote:Op vrijdag 16 december 2016 12:49 schreef Lonaa het volgende:
*veegt weet van voorhoofd
Dit moet het worden:
Aperitief
Kerstprosecco met cranberry, rozemarijn en granaatappel
Creamcheesedennenappel et amandelen, pisache, bacon en rozemarijncrackers
Koud voorgerecht:
Steaktartare met garnituren
Beattartare met garnituren
Soep:
Pastinaak met gerookte gans en drup truffelolie.
Warm voorgerecht:
Kort gebakken zalm, knapperig huidje, groene erwtjes, safraansaus
Hoofdgerecht:
Reebout, truffelaardappel, rode wijn saus, oesterzwam, venkel en peultjes, peperkoekkrokant
Kaas:
Druif met geitenkaas en pistache
Dessert:
Chocolademousse, sinaasappel, pistachekaramel
Koffie met wittechocoladetruffels.
Heb het idee dat hij een beetje ondergesneeuwd is geraakt dus bij deze nog maar een keer de vraag!quote:Op woensdag 14 december 2016 15:36 schreef koenie95 het volgende:
Iemand hier een (goed) recept voor een wild bitterbal? Wil deze als amuse gaan maken.
Geen idee eigenlijk, niet zo veel verstand van moet ik eerlijk zeggen. Zijn wat dat betreft zoveel mogelijkheden maar kan me niet zo goed indenken wat het lekkerst is voor in de bitterbal. Heb ook vrij weinig ervaring op het gebied van wild dus beetje lastig om iets te kiezen.quote:
Heb je weleens bitterballen gemaakt?quote:Op vrijdag 16 december 2016 17:32 schreef koenie95 het volgende:
[..]
Geen idee eigenlijk, niet zo veel verstand van moet ik eerlijk zeggen. Zijn wat dat betreft zoveel mogelijkheden maar kan me niet zo goed indenken wat het lekkerst is voor in de bitterbal. Heb ook vrij weinig ervaring op het gebied van wild dus beetje lastig om iets te kiezen.
Ragout maken van wild,nachtje in de vriezer, heel snel balletje van ragout maken, door de bloem, door de eiwit en door de paneermeel. 3 a 4 min in de frituur en smullen maar.quote:Op vrijdag 16 december 2016 16:21 schreef koenie95 het volgende:
[..]
Heb het idee dat hij een beetje ondergesneeuwd is geraakt dus bij deze nog maar een keer de vraag!
Nope, maar vind het altijd wel leuk om een uitdaging aan te gaan!quote:Op vrijdag 16 december 2016 19:32 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Heb je weleens bitterballen gemaakt?
Wat voor ragout had je er in zitten? Klinkt 'te doen'quote:Op vrijdag 16 december 2016 19:40 schreef dedude87 het volgende:
[..]
Ragout maken van wild,nachtje in de vriezer, heel snel balletje van ragout maken, door de bloem, door de eiwit en door de paneermeel. 3 a 4 min in de frituur en smullen maar.
Wel ff oefenen van te voren het kan best lastig zijn...
Heb ze net op...😀
deze is voor 600 grquote:Op zaterdag 17 december 2016 12:30 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb even advies nodig. Ik ga een beef wellington maken, maar het is maar voor 6 personen, waarvan er zeker weten 3 niet heel veel zullen eten, wegens sowieso geen grote eter zijn en ook kritisch zijn.
Het recept dat ik wil volgens is voor 1 kg ossenhaas, maar dat is echt te veel. Ik dacht meer aan 600-700 gram, waarbij de kleine eters een klein randje eten en de grotere eters een grotere plak. Maar hoe zit het dan met de tijd in de oven? En de hoeveelheid bladerdeeg? Hoe maak ik een goede beef wellington met een aangepaste hoeveelheid?
Ja, inderdaad. Ik was een beetje te snel gestopt met zoekenquote:Op zaterdag 17 december 2016 12:35 schreef computergirl het volgende:
[..]
deze is voor 600 gr
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1185090/beef-wellington;WLSESSIONID=Z-EMkFWAz-urkqV-nfc_fkcrhIk-j6QBWnJKHtI_uW7y6y9s-wUd!828741740?_requestid=2749021
als ik dat google kom ik uit op kaas en niet op ijstaart met meringue. heb je recept voor dat laastequote:Op vrijdag 16 december 2016 19:41 schreef krakkemieke het volgende:
Ik wil een vacherin maken. Eem ijstaart met meringue.
Ragout is ook goed te doen hoor. Een roux maken (boter met bloem, garen en dan bouillon) en dan de andere ingredienten. Voor bitterballen of kroketten moet de ragout wat dikker zijn (door minder vocht bij de boter/bloem te doen)quote:Op vrijdag 16 december 2016 20:09 schreef koenie95 het volgende:
[..]
Nope, maar vind het altijd wel leuk om een uitdaging aan te gaan!
[..]
Wat voor ragout had je er in zitten? Klinkt 'te doen'(afhankelijk van hoe ik de ragout moet maken natuurlijk)
Ik ken vacherin ook als kaas. Volgens dit recept heet de ijstaart dan ook zo omdat hij uiteindelijk op de kaas lijkt.quote:Op zaterdag 17 december 2016 18:00 schreef ekmef321 het volgende:
[..]
als ik dat google kom ik uit op kaas en niet op ijstaart met meringue. heb je recept voor dat laaste
Roux is 50 boter, 60 bloem.quote:Op zaterdag 17 december 2016 18:07 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
[..]
Ragout is ook goed te doen hoor. Een roux maken (boter met bloem, garen en dan bouillon) en dan de andere ingredienten. Voor bitterballen of kroketten moet de ragout wat dikker zijn (door minder vocht bij de boter/bloem te doen)
Salpicon googlen. Ragout is net te dun, dan gaan ze openbreken.quote:Op vrijdag 16 december 2016 20:09 schreef koenie95 het volgende:
[..]
[..]
Wat voor ragout had je er in zitten? Klinkt 'te doen'(afhankelijk van hoe ik de ragout moet maken natuurlijk)
tnx, die gaan we een keer proberen!!quote:Op zondag 18 december 2016 08:03 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Ik ken vacherin ook als kaas. Volgens dit recept heet de ijstaart dan ook zo omdat hij uiteindelijk op de kaas lijkt.
Ik heb er geen recept omdat ik een kleine wil maken. Ik neem een kleine springvorm en maak 2 lagen meringue. Die maak ik op maat van de springvorm. Ik leg 1 laag meringue in de vorm en smeer er zacht ijs over. Dat gaat in de vriezer en ik het herhaal het met een laag meringue en en laag ijs.quote:Op zaterdag 17 december 2016 18:00 schreef ekmef321 het volgende:
[..]
als ik dat google kom ik uit op kaas en niet op ijstaart met meringue. heb je recept voor dat laaste
Kijk voor een goede ragout even op YouTube, Cees Holtkamp garnalenkroket. Legt ie helemaal uit wat je wel en niet moet doen. Kan ook met wild uiteraard.quote:Op vrijdag 16 december 2016 20:09 schreef koenie95 het volgende:
[..]
[..]
Water, mond en zoquote:Op maandag 19 december 2016 14:15 schreef Lonaa het volgende:
[ afbeelding ]
Het is begonnen! Dit zijn de rozemarijncrackers voor het aperitief.
de eerste batch niet. Die was niet mooi dus die zijn al op.quote:Op maandag 19 december 2016 18:20 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Water, mond en zo
Maarre, halen deze de Kerst?
dat klinkt fantastisch.quote:Op maandag 19 december 2016 19:22 schreef vinnypassy het volgende:
Ik ga tweede kerstdag toch niet betaald koken. Ik dacht dat er wat tussen was gekomen, dat was niet zo, dus nu ga ik toch lekker alleen voor mezelf koken. Denk een surf en turf ofzo. En verder natuurlijk heel hard huilen dat ik weer helemaal alleen ben op tweede kerstdag.
Eerste kerstdag wel uitgebreid koken, maar heb het menu nog relatief eenvoudig gehouden. Kan ik zaterdag ff ontspannen in de keuken voorbereiden en de boel zondag met mijn zus afmaken. Menu is definitief:
Amuse 1: steak tartare met kwarteleitje
Amuse 2: krokant buikspek met chorizo-mayo en mango-chutney
Voor: texturen van bloemkool (zoetzuur, geroosterd, puree, couscous)
Soep: tomatenconsommé
Hoofd: beef wellington met rode portsaus, aardappelpuree, asperges en champignons
Na: cheesecake met sinaspoeder, sinas-gembergranita, chocokletskop en meringuensneeuw (en misschien nog een muntsiroopje).
En die relatief eenvoudig is natuurlijk onder voorbehoud van hoe de beef uit de oven komt, want dat wordt mijn eerste keer.![]()
Klinkt goed! En grappig, ik heb ook chorizo-olie gemaakt voor een mayo/crème, wilde het combineren met een kaassoesje oid.quote:Op maandag 19 december 2016 19:22 schreef vinnypassy het volgende:
Ik ga tweede kerstdag toch niet betaald koken. Ik dacht dat er wat tussen was gekomen, dat was niet zo, dus nu ga ik toch lekker alleen voor mezelf koken. Denk een surf en turf ofzo. En verder natuurlijk heel hard huilen dat ik weer helemaal alleen ben op tweede kerstdag.
Eerste kerstdag wel uitgebreid koken, maar heb het menu nog relatief eenvoudig gehouden. Kan ik zaterdag ff ontspannen in de keuken voorbereiden en de boel zondag met mijn zus afmaken. Menu is definitief:
Amuse 1: steak tartare met kwarteleitje
Amuse 2: krokant buikspek met chorizo-mayo en mango-chutney
Voor: texturen van bloemkool (zoetzuur, geroosterd, puree, couscous)
Soep: tomatenconsommé
Hoofd: beef wellington met rode portsaus, aardappelpuree, asperges en champignons
Na: cheesecake met sinaspoeder, sinas-gembergranita, chocokletskop en meringuensneeuw (en misschien nog een muntsiroopje).
En die relatief eenvoudig is natuurlijk onder voorbehoud van hoe de beef uit de oven komt, want dat wordt mijn eerste keer.![]()
Misschien een charlotte? Met een sinaasappelkwark erin?quote:Op maandag 19 december 2016 19:47 schreef NoralyZ het volgende:
[..]
dat klinkt fantastisch.erg benieuwd naar de foto's, alvast ;-).
ik maak het nagerecht dit jaar, mijn vriend het tussengerecht. die wil iets doen van een appelsoep met appelchips en krokant buikspekje.
ik wil eigenlijk 3 fantastische taarten maken en dat er gekozen kan worden (we zijn met 20 man, waarvan 4 kleine kinderen die makkelijke eters zijn).
ik dacht aan:
> pure chocolade-bietentaart met chocolade mirror glaze en parels van bietensap
> tarte tatin van pruimen met rodewijnsiroop (eigenlijk een soort gluhweinsiroop, rode wijn inkoken met kruidnagel, sinaasappel, kaneel en steranijs)
> de derde taart weet ik nog niet. ik denk iets citrusachtigs of iets wat meer luchtig/cake. iemand een tip?
Ik hoop voor je dat er geen picky eaters zijn, want dit is typisch zoiets waar van ik denk 'ik zou het zelf wel lusten maar 9 van de 10 mensen moet geen bieten in zijn dessert'.quote:Op maandag 19 december 2016 19:47 schreef NoralyZ het volgende:
:
Pas op dat het niet te zompig wordt, goed inkoken.quote:> tarte tatin van pruimen met rodewijnsiroop (eigenlijk een soort gluhweinsiroop, rode wijn inkoken met kruidnagel, sinaasappel, kaneel en steranijs)
Citroen kwarktaart? New York cheesecake? Iets in elkaar flansen met merengue en lemon curd, diverse vruchten erop? Soort pavlova of zo. Je kunt allerlei citroen achtige dingen bedenken. Key lime pie misschien.quote:> de derde taart weet ik nog niet. ik denk iets citrusachtigs of iets wat meer luchtig/cake. iemand een tip?
Wij hebben 2e Kerstdag een grand dessert met o.a. cheesecake met zelfgemaakte lemon curdquote:Op maandag 19 december 2016 19:47 schreef NoralyZ het volgende:
[..]
dat klinkt fantastisch.erg benieuwd naar de foto's, alvast ;-).
ik maak het nagerecht dit jaar, mijn vriend het tussengerecht. die wil iets doen van een appelsoep met appelchips en krokant buikspekje.
ik wil eigenlijk 3 fantastische taarten maken en dat er gekozen kan worden (we zijn met 20 man, waarvan 4 kleine kinderen die makkelijke eters zijn).
ik dacht aan:
> tarte tatin van pruimen met rodewijnsiroop (eigenlijk een soort gluhweinsiroop, rode wijn inkoken met kruidnagel, sinaasappel, kaneel en steranijs)
> de derde taart weet ik nog niet. ik denk iets citrusachtigs of iets wat meer luchtig/cake. iemand een tip?
neuh, iedereen eet alles bij ons aan tafel. of probeert het tenminste. wel prettig!quote:Op maandag 19 december 2016 20:25 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat er geen picky eaters zijn, want dit is typisch zoiets waar van ik denk 'ik zou het zelf wel lusten maar 9 van de 10 mensen moet geen bieten in zijn dessert'.
[..]
Pas op dat het niet te zompig wordt, goed inkoken.
[..]
Citroen kwarktaart? New York cheesecake? Iets in elkaar flansen met merengue en lemon curd, diverse vruchten erop? Soort pavlova of zo. Je kunt allerlei citroen achtige dingen bedenken. Key lime pie misschien.
Vind dingen met citroen één van de lekkerste altijd
in het kookboek van heston blumenthal serveert hij frambozenknettersuiker met dropstokjes... die moet je in de suiker dippen.quote:Op maandag 19 december 2016 22:16 schreef Myraela het volgende:
Ik bedenk me net dat ik eigenlijk wel iets met knettersuiker zou willen doen voor m'n dessert. Iemand misschien een tof idee? Anders doe ik het gewoon op m'n zoute caramel cheesecakes.
quote:Op dinsdag 20 december 2016 10:00 schreef fathank het volgende:
Team voorgerecht hier, voor een gezelschap van 25 man. Het idee is om een ragout te maken, dat is in ieder geval makkelijk schaalbaar en goed voor te bereiden. Nu zit ik alleen nog over de rest te denken. Om me er nou vanaf te maken met een simpel pasteitje uit de doos..doe maar niet. Dus mensen hier nog ideeën voor variaties, behalve bitterballen/kroketten.
Googlen op ragout levert vooral pasteitjes op
Ik heb deze wel eens gemaakt:quote:Op dinsdag 20 december 2016 11:45 schreef Lot_1 het volgende:
Iets met pasta fathank?
Wat vinden jullie van het idee om een Baked Alaska dessert te maken van een red velvet-cake met ijs met een roomkaas-smaak?
Enne.. hoe kom ik aan cream cheese ijs? Heeft iemand een recept of een idee waar je dit gemakkelijk kunt kopen?
Oh, dat klinkt wel erg lekker en de moeite van het proberen waard. Ik heb geen ijsmachine dus ik hoop dat het ook zonder kanquote:Op dinsdag 20 december 2016 11:56 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Ik heb deze wel eens gemaakt:
http://uitpaulineskeuken.(...)nder-ijsmachine.html
Maar dan wel gewoon in de ijsmachine.
Iets in de richting van lemon poppy seed cake? Hier altijd erg populair.quote:Op maandag 19 december 2016 19:47 schreef NoralyZ het volgende:
Kleine groene salade met warme geitenkaas omwikkeld met spek en een honingtijmdressing...quote:Op dinsdag 20 december 2016 13:14 schreef LastRequest het volgende:
[..]
Iets in de richting van lemon poppy seed cake? Hier altijd erg populair.
Wij hebben als taak tussengerecht voor 18 man. Geen exotische eters, voorgerecht is carpaccio en hoofd is rosbief. Geen zeevruchten, geen champignons/paddenstoelen. Iemand toevallig een goed idee? Een soepje o.i.d. is makkelijk maar ook weer wat saai.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder een toetje dat ik eerder maakte in de herhaling, met een kleine wijziging. Ik doe er gecrushte Daims doorheen. En dan in een chococupje presenteren, met een Daim er in gestoken. Over de top, past precies bij Kerstmis.
[ Bericht 3% gewijzigd door Noordsestern op 20-12-2016 23:28:12 ]
Groene groenten: geroosterde broccoli, gegrilde groene asperges, erwtenpuree.quote:Op woensdag 21 december 2016 12:31 schreef kazy het volgende:
Wat een heerlijke dingen komen hier weer voorbij!
Ik ben er bijna uit wat het moet gaan worden. Wellicht hebben jullie nog tips voor de groenten bij mijn hoofdgerecht en een aanvulling op het dessert? Wat ik in gedachten heb:
Voorgerecht: een salade met bieten, feta, pijnboompitten en een dressing o.b.v. balsamico-azijn.
Hoofdgerecht: kabeljauw met een mosterdsaus, aardappelroosjes en *(groene) groenten*
Dessert: frambozenijs met iets van chocola (liefst niet witte chocola) en nog iets krokants.
Ik zit nu met de groenten voor bij de vis. Iemand een idee?
Voor het dessert weet ik even niet wat ik aan chocola en/of iets knapperigs kan toevoegen. De beperkingen zijn geen alcohol en bij voorkeur ook geen rauw ei i.v.m. zwangerschap. Ik heb ooit wel een chocolademousse gemaakt van kokoscrème, maar misschien is dat te zwaar i.c.m. het ook al machtige ijs. Mijn man suggereerde een brownie maar daar heb ik eigenlijk dezelfde bezwaren bij. (Hoewel we wel grote eters zijn én dol op toetjes, dus misschien moet ik maar gewoon voor een zwaar dessert gaan)
Als ze uitschiet en je bent erbij, gewoon het stuk met het meeste zout eruit scheppen.quote:Dochter wilde gevulde eieren, en heeft die zelf gemaakt (excl. het koken). Ze schoot alleen nogal uit het met zout, dus erg lekker zijn ze helaas niet...
Spuitmondje kopen (b.v. bij Dille en Kamille), ziplock zakken kopen bij de Lidl (kost geen drol). Spuitmondje in zak, hoekje afknippen, vulling erin en spuiten maar. Een échte spuitzak is niet echt nodig.quote:
Maar doen ze dat ook in Brazilië?quote:Op woensdag 21 december 2016 18:05 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als ze uitschiet en je bent erbij, gewoon het stuk met het meeste zout eruit scheppen.
Of laat haar alles afwegen / meten met lepels voor e het erin doet. Vinden ze ook leuk.
[..]
Afwegen niet nee.quote:Op woensdag 21 december 2016 19:31 schreef emmyemmy2 het volgende:
[..]
Maar doen ze dat ook in Brazilië?
Het was er al doorgeroerd voor ik erbij was, dus niets meer aan te doen. Heb haar wel verteld dat ze het dus inderdaad beter anders kan doen (zout weeg / meet ik zelf alleen af als ik brood bak, dus dat ziet ze mij ook altijd uit de losse pols doen). Ze zijn allemaal opgegaan, dus echt erg vonden de kinderen het kennelijk niet.quote:Op woensdag 21 december 2016 18:05 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als ze uitschiet en je bent erbij, gewoon het stuk met het meeste zout eruit scheppen.
Of laat haar alles afwegen / meten met lepels voor e het erin doet. Vinden ze ook leuk.
[..]
Spuitmondje kopen (b.v. bij Dille en Kamille), ziplock zakken kopen bij de Lidl (kost geen drol). Spuitmondje in zak, hoekje afknippen, vulling erin en spuiten maar. Een échte spuitzak is niet echt nodig.
Ik moet dit zelf eigenlijk ook een keer gaan doen. Maar ik maak eigenlijk nooit echt dingen waarvoor ik moet spuiten. Zo bak ik hier geen taarten e.d. want mijn oven is heel erg zwak. En als ik een taart bak vreet ik hem half zelf op en word ik te dik
Laagjes biet en verse geitekaas?quote:Op dinsdag 20 december 2016 13:14 schreef LastRequest het volgende:
[..]
Iets in de richting van lemon poppy seed cake? Hier altijd erg populair.
Wij hebben als taak tussengerecht voor 18 man. Geen exotische eters, voorgerecht is carpaccio en hoofd is rosbief. Geen zeevruchten, geen champignons/paddenstoelen. Iemand toevallig een goed idee? Een soepje o.i.d. is makkelijk maar ook weer wat saai.
Vacherin!quote:Op woensdag 21 december 2016 15:50 schreef kazy het volgende:
@sirdanilot: Oehh chocoladefondant, goed ideeVrijdag maar eens even oefenen of me dat goed lukt. Het is trouwens frambozenroomijs (er ligt al een testbatch in de vriezer), maar ik overweeg om evt. toch maar sorbetijs te maken. IJs komt toch wel op hier thuis.
@vinnypassy: goede suggesties, thanks! Gegrilde groene asperges klinken wel goed hierbij. Chocolademousse met banaan en avocado heb ik beiden wel eens geprobeerd te maken, maar vond ik helaas niet lekker.
De makreel mousse kan je helemaal van te voren maken. De tonijndinges niet helemaal. Het tonijnmengsel kan je van tevoren maken, maar het gedeelte met de avocado moet op het laatst. Anders gaat het verkleuren denk ik.quote:Op woensdag 21 december 2016 22:48 schreef Sarabi het volgende:
Ik zit nog over de gerechten van kerstavond te denken
In hoeverre zijn de volgende gerechten van te voren te bereiden:
https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=330534
https://www.ah.nl/kooksch(...)234773&userid=313358
Ik zat nu eens serieus te kijken, maar ik snap um niet. Ze pleuren hele, gedroogde shhitakes in de soep en koken die een half uurtje? En dan serveren ze die zo, gewoon gekookt mèt steeltje en al??? En dat is lekker?quote:Op zaterdag 10 december 2016 15:15 schreef Myraela het volgende:
omdat ik ook recepten tegenkom waar ze het wel gebruiken, zo'n rare vraag is dat dan toch niet?quote:Op donderdag 22 december 2016 11:02 schreef RobinOok het volgende:
Jezes, hoe duidelijk wil je het hebben? Niet gebruiken, schrijven ze daar.
Dus ja, hup, naar de winkel.
Heb je die nog vervangen of gewoon weggelaten?quote:Op donderdag 22 december 2016 10:51 schreef MutedFaith het volgende:
Oh, dat probleem had ik niet want ik gebruikte sowieso al geen gedroogde shiitakes. Die kon ik namelijk de eerste keer dat ik m maakte niet vinden.
bladerdeegspektwisters.quote:Op donderdag 22 december 2016 11:41 schreef LastRequest het volgende:
[..]
Heb je die nog vervangen of gewoon weggelaten?
@ iedereen met tussengerechttips: thanks! Helaas lust een deel van de eters veel nietGeitenkaas, bietjes, kabeljauw, etc. Ik ben nu uitgekomen op waterkerssoep, dat vind ik zelf erg lekker en is volgens mij niet al te exotisch van smaak.
Iemand een leuk idee voor een krokantje o.i.d. bij een soep? Als ik google vind ik vooral een soort tuille van parmezaan, sowieso leuk maar misschien zijn er meer ideeën.
Spek jonge, waar is de spek.quote:Op donderdag 22 december 2016 12:08 schreef MutedFaith het volgende:
Als krokantje bij de soep:
Snij met een pizzaroller een plakje bladerdeeg in 4 lange repen. Besmeer met ei, strooi daar kaas en oregano overheen. Zet in een oven tot t bladerdeeg gaar is. Laat iets afkoelen.
Bladerdeegkaasstengels.
Recept?quote:Op maandag 31 oktober 2016 18:45 schreef Queenshore het volgende:
-Geglaceerde wortelen met honing,sinaasappel en tijm.
Ben bang dat ik het uit de losse pols heb gedaan. Redelijk bekende combinatie dus google biedt vast soelaas. Mijn recept is gewoon geschilde worteltjes(met steeltje, staat mooi) even in boter "bakken" met tijm. Afblussen met sinaasappelsap en honing. Inkoken tot de wortels gaar zijn en het sap stroperig. Crowd pleaser. Zout en peper etc lijkt me vanzelfsprekend. Succes!quote:
Geen we proberen, bedankt!quote:Op donderdag 22 december 2016 19:14 schreef Queenshore het volgende:
[..]
Ben bang dat ik het uit de losse pols heb gedaan. Redelijk bekende combinatie dus google biedt vast soelaas. Mijn recept is gewoon geschilde worteltjes(met steeltje, staat mooi) even in boter "bakken" met tijm. Afblussen met sinaasappelsap en honing. Inkoken tot de wortels gaar zijn en het sap stroperig. Crowd pleaser. Zout en peper etc lijkt me vanzelfsprekend. Succes!
Ik ga hem morgen voor het eerst maken.quote:Op donderdag 22 december 2016 10:08 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ik zat nu eens serieus te kijken, maar ik snap um niet. Ze pleuren hele, gedroogde shhitakes in de soep en koken die een half uurtje? En dan serveren ze die zo, gewoon gekookt mèt steeltje en al??? En dat is lekker?
Ik had in mijn hoofd dat de hele santekraam tot romige emulsie gepureerd ging worden.... En de shiitakes toch zeker eerst geweekt.
Hm, ik zie een uitdaging.... De soep der soepen verbeteren.![]()
Vergeet de tijm niet;). Zoals je merkt vergeet ik meteen dingen als ik uit moet leggen hoe ik iets uit de losse pols doe.quote:
Laagjes biet en verse geitekaas!quote:Op donderdag 22 december 2016 09:26 schreef borisz het volgende:
Toch nog een last minute call voor een saladevoorgerecht. Nu nog de inspiratie. Iemand tips?
Shiitakes zijn altijd lekkerder als je ze eerst weekt. Overgieten met kokend water en nachtje of een paar uur laten weken. Het weekwater kun je als soepbasis gebruiken, ik ga shiitake bouillonblokjes gebruiken, met het weekwater dus.quote:Op donderdag 22 december 2016 19:27 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ik ga hem morgen voor het eerst maken.Geen ervaring met gedroogde shiitakes. Blijft dat hard? Ik was sowieso van plan om alles door een zeef te halen. Ik wil hem als tussengerecht serveren, dus zonder alles erin.
Honing, mosterd en tijmquote:Op donderdag 22 december 2016 21:51 schreef zlotka het volgende:
We hebben een mooie beenham van 2 kilo liggen hier, wil deze graag op de barbecue klaarmaken. Deze is al gepekeld maar nog niet gerookt. Ik zou deze graag indirect willen garen tot een kern van ongeveer 67 graden. Iemand nog suggesties wat ik hier verder mee kan doen? Ik weet niet zo goed of ik hem nog moet rubben of dat ik een glaze wil maken. Wat zijn jullie ervaringen
Hoewel ik truffelrisotto echt lekker vind, lijkt het me wel heel zwaar voor een voorgerecht, dan moet je echt een heel klein beetje doen.quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:02 schreef FutureFairytale het volgende:
2e kerstdag ben ik verantwoordelijk voor het voorgerecht.
Ik dacht eerst aan truffelrisotto (zo'n rondje) met een paar plakjes eendenborst p.p.
Maar nu twijfel ik... Ik ga nog ff dit topic door voor een leuk voorgerecht voor 8 volwassenen en 2 kleuters.
1e Kerstdag ga ik beef wellington maken volgens recept van AH. Eerste keer
hmm en heb je niet per ongeluk stukjes eigeel mee gepakt? ik pak uit voorzorg de laatste druppels eiwit niet mee. het enige dat ik verder nog kan bedenken is niet genoeg ontvet of niet lang genoeg geklopt.quote:Op woensdag 14 december 2016 15:31 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
normaal lukt het altijd
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |