Geen idee eigenlijk, niet zo veel verstand van moet ik eerlijk zeggen. Zijn wat dat betreft zoveel mogelijkheden maar kan me niet zo goed indenken wat het lekkerst is voor in de bitterbal. Heb ook vrij weinig ervaring op het gebied van wild dus beetje lastig om iets te kiezen.quote:
Heb je weleens bitterballen gemaakt?quote:Op vrijdag 16 december 2016 17:32 schreef koenie95 het volgende:
[..]
Geen idee eigenlijk, niet zo veel verstand van moet ik eerlijk zeggen. Zijn wat dat betreft zoveel mogelijkheden maar kan me niet zo goed indenken wat het lekkerst is voor in de bitterbal. Heb ook vrij weinig ervaring op het gebied van wild dus beetje lastig om iets te kiezen.
Ragout maken van wild,nachtje in de vriezer, heel snel balletje van ragout maken, door de bloem, door de eiwit en door de paneermeel. 3 a 4 min in de frituur en smullen maar.quote:Op vrijdag 16 december 2016 16:21 schreef koenie95 het volgende:
[..]
Heb het idee dat hij een beetje ondergesneeuwd is geraakt dus bij deze nog maar een keer de vraag!
Nope, maar vind het altijd wel leuk om een uitdaging aan te gaan!quote:Op vrijdag 16 december 2016 19:32 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Heb je weleens bitterballen gemaakt?
Wat voor ragout had je er in zitten? Klinkt 'te doen'quote:Op vrijdag 16 december 2016 19:40 schreef dedude87 het volgende:
[..]
Ragout maken van wild,nachtje in de vriezer, heel snel balletje van ragout maken, door de bloem, door de eiwit en door de paneermeel. 3 a 4 min in de frituur en smullen maar.
Wel ff oefenen van te voren het kan best lastig zijn...
Heb ze net op...😀
deze is voor 600 grquote:Op zaterdag 17 december 2016 12:30 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb even advies nodig. Ik ga een beef wellington maken, maar het is maar voor 6 personen, waarvan er zeker weten 3 niet heel veel zullen eten, wegens sowieso geen grote eter zijn en ook kritisch zijn.
Het recept dat ik wil volgens is voor 1 kg ossenhaas, maar dat is echt te veel. Ik dacht meer aan 600-700 gram, waarbij de kleine eters een klein randje eten en de grotere eters een grotere plak. Maar hoe zit het dan met de tijd in de oven? En de hoeveelheid bladerdeeg? Hoe maak ik een goede beef wellington met een aangepaste hoeveelheid?
Ja, inderdaad. Ik was een beetje te snel gestopt met zoekenquote:Op zaterdag 17 december 2016 12:35 schreef computergirl het volgende:
[..]
deze is voor 600 gr
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1185090/beef-wellington;WLSESSIONID=Z-EMkFWAz-urkqV-nfc_fkcrhIk-j6QBWnJKHtI_uW7y6y9s-wUd!828741740?_requestid=2749021
als ik dat google kom ik uit op kaas en niet op ijstaart met meringue. heb je recept voor dat laastequote:Op vrijdag 16 december 2016 19:41 schreef krakkemieke het volgende:
Ik wil een vacherin maken. Eem ijstaart met meringue.
Ragout is ook goed te doen hoor. Een roux maken (boter met bloem, garen en dan bouillon) en dan de andere ingredienten. Voor bitterballen of kroketten moet de ragout wat dikker zijn (door minder vocht bij de boter/bloem te doen)quote:Op vrijdag 16 december 2016 20:09 schreef koenie95 het volgende:
[..]
Nope, maar vind het altijd wel leuk om een uitdaging aan te gaan!
[..]
Wat voor ragout had je er in zitten? Klinkt 'te doen'(afhankelijk van hoe ik de ragout moet maken natuurlijk)
Ik ken vacherin ook als kaas. Volgens dit recept heet de ijstaart dan ook zo omdat hij uiteindelijk op de kaas lijkt.quote:Op zaterdag 17 december 2016 18:00 schreef ekmef321 het volgende:
[..]
als ik dat google kom ik uit op kaas en niet op ijstaart met meringue. heb je recept voor dat laaste
Roux is 50 boter, 60 bloem.quote:Op zaterdag 17 december 2016 18:07 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
[..]
Ragout is ook goed te doen hoor. Een roux maken (boter met bloem, garen en dan bouillon) en dan de andere ingredienten. Voor bitterballen of kroketten moet de ragout wat dikker zijn (door minder vocht bij de boter/bloem te doen)
Salpicon googlen. Ragout is net te dun, dan gaan ze openbreken.quote:Op vrijdag 16 december 2016 20:09 schreef koenie95 het volgende:
[..]
[..]
Wat voor ragout had je er in zitten? Klinkt 'te doen'(afhankelijk van hoe ik de ragout moet maken natuurlijk)
tnx, die gaan we een keer proberen!!quote:Op zondag 18 december 2016 08:03 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Ik ken vacherin ook als kaas. Volgens dit recept heet de ijstaart dan ook zo omdat hij uiteindelijk op de kaas lijkt.
Ik heb er geen recept omdat ik een kleine wil maken. Ik neem een kleine springvorm en maak 2 lagen meringue. Die maak ik op maat van de springvorm. Ik leg 1 laag meringue in de vorm en smeer er zacht ijs over. Dat gaat in de vriezer en ik het herhaal het met een laag meringue en en laag ijs.quote:Op zaterdag 17 december 2016 18:00 schreef ekmef321 het volgende:
[..]
als ik dat google kom ik uit op kaas en niet op ijstaart met meringue. heb je recept voor dat laaste
Kijk voor een goede ragout even op YouTube, Cees Holtkamp garnalenkroket. Legt ie helemaal uit wat je wel en niet moet doen. Kan ook met wild uiteraard.quote:Op vrijdag 16 december 2016 20:09 schreef koenie95 het volgende:
[..]
[..]
Water, mond en zoquote:Op maandag 19 december 2016 14:15 schreef Lonaa het volgende:
[ afbeelding ]
Het is begonnen! Dit zijn de rozemarijncrackers voor het aperitief.
de eerste batch niet. Die was niet mooi dus die zijn al op.quote:Op maandag 19 december 2016 18:20 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Water, mond en zo
Maarre, halen deze de Kerst?
dat klinkt fantastisch.quote:Op maandag 19 december 2016 19:22 schreef vinnypassy het volgende:
Ik ga tweede kerstdag toch niet betaald koken. Ik dacht dat er wat tussen was gekomen, dat was niet zo, dus nu ga ik toch lekker alleen voor mezelf koken. Denk een surf en turf ofzo. En verder natuurlijk heel hard huilen dat ik weer helemaal alleen ben op tweede kerstdag.
Eerste kerstdag wel uitgebreid koken, maar heb het menu nog relatief eenvoudig gehouden. Kan ik zaterdag ff ontspannen in de keuken voorbereiden en de boel zondag met mijn zus afmaken. Menu is definitief:
Amuse 1: steak tartare met kwarteleitje
Amuse 2: krokant buikspek met chorizo-mayo en mango-chutney
Voor: texturen van bloemkool (zoetzuur, geroosterd, puree, couscous)
Soep: tomatenconsommé
Hoofd: beef wellington met rode portsaus, aardappelpuree, asperges en champignons
Na: cheesecake met sinaspoeder, sinas-gembergranita, chocokletskop en meringuensneeuw (en misschien nog een muntsiroopje).
En die relatief eenvoudig is natuurlijk onder voorbehoud van hoe de beef uit de oven komt, want dat wordt mijn eerste keer.![]()
Klinkt goed! En grappig, ik heb ook chorizo-olie gemaakt voor een mayo/crème, wilde het combineren met een kaassoesje oid.quote:Op maandag 19 december 2016 19:22 schreef vinnypassy het volgende:
Ik ga tweede kerstdag toch niet betaald koken. Ik dacht dat er wat tussen was gekomen, dat was niet zo, dus nu ga ik toch lekker alleen voor mezelf koken. Denk een surf en turf ofzo. En verder natuurlijk heel hard huilen dat ik weer helemaal alleen ben op tweede kerstdag.
Eerste kerstdag wel uitgebreid koken, maar heb het menu nog relatief eenvoudig gehouden. Kan ik zaterdag ff ontspannen in de keuken voorbereiden en de boel zondag met mijn zus afmaken. Menu is definitief:
Amuse 1: steak tartare met kwarteleitje
Amuse 2: krokant buikspek met chorizo-mayo en mango-chutney
Voor: texturen van bloemkool (zoetzuur, geroosterd, puree, couscous)
Soep: tomatenconsommé
Hoofd: beef wellington met rode portsaus, aardappelpuree, asperges en champignons
Na: cheesecake met sinaspoeder, sinas-gembergranita, chocokletskop en meringuensneeuw (en misschien nog een muntsiroopje).
En die relatief eenvoudig is natuurlijk onder voorbehoud van hoe de beef uit de oven komt, want dat wordt mijn eerste keer.![]()
Misschien een charlotte? Met een sinaasappelkwark erin?quote:Op maandag 19 december 2016 19:47 schreef NoralyZ het volgende:
[..]
dat klinkt fantastisch.erg benieuwd naar de foto's, alvast ;-).
ik maak het nagerecht dit jaar, mijn vriend het tussengerecht. die wil iets doen van een appelsoep met appelchips en krokant buikspekje.
ik wil eigenlijk 3 fantastische taarten maken en dat er gekozen kan worden (we zijn met 20 man, waarvan 4 kleine kinderen die makkelijke eters zijn).
ik dacht aan:
> pure chocolade-bietentaart met chocolade mirror glaze en parels van bietensap
> tarte tatin van pruimen met rodewijnsiroop (eigenlijk een soort gluhweinsiroop, rode wijn inkoken met kruidnagel, sinaasappel, kaneel en steranijs)
> de derde taart weet ik nog niet. ik denk iets citrusachtigs of iets wat meer luchtig/cake. iemand een tip?
Ik hoop voor je dat er geen picky eaters zijn, want dit is typisch zoiets waar van ik denk 'ik zou het zelf wel lusten maar 9 van de 10 mensen moet geen bieten in zijn dessert'.quote:Op maandag 19 december 2016 19:47 schreef NoralyZ het volgende:
:
Pas op dat het niet te zompig wordt, goed inkoken.quote:> tarte tatin van pruimen met rodewijnsiroop (eigenlijk een soort gluhweinsiroop, rode wijn inkoken met kruidnagel, sinaasappel, kaneel en steranijs)
Citroen kwarktaart? New York cheesecake? Iets in elkaar flansen met merengue en lemon curd, diverse vruchten erop? Soort pavlova of zo. Je kunt allerlei citroen achtige dingen bedenken. Key lime pie misschien.quote:> de derde taart weet ik nog niet. ik denk iets citrusachtigs of iets wat meer luchtig/cake. iemand een tip?
Wij hebben 2e Kerstdag een grand dessert met o.a. cheesecake met zelfgemaakte lemon curdquote:Op maandag 19 december 2016 19:47 schreef NoralyZ het volgende:
[..]
dat klinkt fantastisch.erg benieuwd naar de foto's, alvast ;-).
ik maak het nagerecht dit jaar, mijn vriend het tussengerecht. die wil iets doen van een appelsoep met appelchips en krokant buikspekje.
ik wil eigenlijk 3 fantastische taarten maken en dat er gekozen kan worden (we zijn met 20 man, waarvan 4 kleine kinderen die makkelijke eters zijn).
ik dacht aan:
> tarte tatin van pruimen met rodewijnsiroop (eigenlijk een soort gluhweinsiroop, rode wijn inkoken met kruidnagel, sinaasappel, kaneel en steranijs)
> de derde taart weet ik nog niet. ik denk iets citrusachtigs of iets wat meer luchtig/cake. iemand een tip?
neuh, iedereen eet alles bij ons aan tafel. of probeert het tenminste. wel prettig!quote:Op maandag 19 december 2016 20:25 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat er geen picky eaters zijn, want dit is typisch zoiets waar van ik denk 'ik zou het zelf wel lusten maar 9 van de 10 mensen moet geen bieten in zijn dessert'.
[..]
Pas op dat het niet te zompig wordt, goed inkoken.
[..]
Citroen kwarktaart? New York cheesecake? Iets in elkaar flansen met merengue en lemon curd, diverse vruchten erop? Soort pavlova of zo. Je kunt allerlei citroen achtige dingen bedenken. Key lime pie misschien.
Vind dingen met citroen één van de lekkerste altijd
in het kookboek van heston blumenthal serveert hij frambozenknettersuiker met dropstokjes... die moet je in de suiker dippen.quote:Op maandag 19 december 2016 22:16 schreef Myraela het volgende:
Ik bedenk me net dat ik eigenlijk wel iets met knettersuiker zou willen doen voor m'n dessert. Iemand misschien een tof idee? Anders doe ik het gewoon op m'n zoute caramel cheesecakes.
quote:Op dinsdag 20 december 2016 10:00 schreef fathank het volgende:
Team voorgerecht hier, voor een gezelschap van 25 man. Het idee is om een ragout te maken, dat is in ieder geval makkelijk schaalbaar en goed voor te bereiden. Nu zit ik alleen nog over de rest te denken. Om me er nou vanaf te maken met een simpel pasteitje uit de doos..doe maar niet. Dus mensen hier nog ideeën voor variaties, behalve bitterballen/kroketten.
Googlen op ragout levert vooral pasteitjes op
Ik heb deze wel eens gemaakt:quote:Op dinsdag 20 december 2016 11:45 schreef Lot_1 het volgende:
Iets met pasta fathank?
Wat vinden jullie van het idee om een Baked Alaska dessert te maken van een red velvet-cake met ijs met een roomkaas-smaak?
Enne.. hoe kom ik aan cream cheese ijs? Heeft iemand een recept of een idee waar je dit gemakkelijk kunt kopen?
Oh, dat klinkt wel erg lekker en de moeite van het proberen waard. Ik heb geen ijsmachine dus ik hoop dat het ook zonder kanquote:Op dinsdag 20 december 2016 11:56 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Ik heb deze wel eens gemaakt:
http://uitpaulineskeuken.(...)nder-ijsmachine.html
Maar dan wel gewoon in de ijsmachine.
Iets in de richting van lemon poppy seed cake? Hier altijd erg populair.quote:Op maandag 19 december 2016 19:47 schreef NoralyZ het volgende:
Kleine groene salade met warme geitenkaas omwikkeld met spek en een honingtijmdressing...quote:Op dinsdag 20 december 2016 13:14 schreef LastRequest het volgende:
[..]
Iets in de richting van lemon poppy seed cake? Hier altijd erg populair.
Wij hebben als taak tussengerecht voor 18 man. Geen exotische eters, voorgerecht is carpaccio en hoofd is rosbief. Geen zeevruchten, geen champignons/paddenstoelen. Iemand toevallig een goed idee? Een soepje o.i.d. is makkelijk maar ook weer wat saai.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder een toetje dat ik eerder maakte in de herhaling, met een kleine wijziging. Ik doe er gecrushte Daims doorheen. En dan in een chococupje presenteren, met een Daim er in gestoken. Over de top, past precies bij Kerstmis.
[ Bericht 3% gewijzigd door Noordsestern op 20-12-2016 23:28:12 ]
Groene groenten: geroosterde broccoli, gegrilde groene asperges, erwtenpuree.quote:Op woensdag 21 december 2016 12:31 schreef kazy het volgende:
Wat een heerlijke dingen komen hier weer voorbij!
Ik ben er bijna uit wat het moet gaan worden. Wellicht hebben jullie nog tips voor de groenten bij mijn hoofdgerecht en een aanvulling op het dessert? Wat ik in gedachten heb:
Voorgerecht: een salade met bieten, feta, pijnboompitten en een dressing o.b.v. balsamico-azijn.
Hoofdgerecht: kabeljauw met een mosterdsaus, aardappelroosjes en *(groene) groenten*
Dessert: frambozenijs met iets van chocola (liefst niet witte chocola) en nog iets krokants.
Ik zit nu met de groenten voor bij de vis. Iemand een idee?
Voor het dessert weet ik even niet wat ik aan chocola en/of iets knapperigs kan toevoegen. De beperkingen zijn geen alcohol en bij voorkeur ook geen rauw ei i.v.m. zwangerschap. Ik heb ooit wel een chocolademousse gemaakt van kokoscrème, maar misschien is dat te zwaar i.c.m. het ook al machtige ijs. Mijn man suggereerde een brownie maar daar heb ik eigenlijk dezelfde bezwaren bij. (Hoewel we wel grote eters zijn én dol op toetjes, dus misschien moet ik maar gewoon voor een zwaar dessert gaan)
Als ze uitschiet en je bent erbij, gewoon het stuk met het meeste zout eruit scheppen.quote:Dochter wilde gevulde eieren, en heeft die zelf gemaakt (excl. het koken). Ze schoot alleen nogal uit het met zout, dus erg lekker zijn ze helaas niet...
Spuitmondje kopen (b.v. bij Dille en Kamille), ziplock zakken kopen bij de Lidl (kost geen drol). Spuitmondje in zak, hoekje afknippen, vulling erin en spuiten maar. Een échte spuitzak is niet echt nodig.quote:
Maar doen ze dat ook in Brazilië?quote:Op woensdag 21 december 2016 18:05 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als ze uitschiet en je bent erbij, gewoon het stuk met het meeste zout eruit scheppen.
Of laat haar alles afwegen / meten met lepels voor e het erin doet. Vinden ze ook leuk.
[..]
Afwegen niet nee.quote:Op woensdag 21 december 2016 19:31 schreef emmyemmy2 het volgende:
[..]
Maar doen ze dat ook in Brazilië?
Het was er al doorgeroerd voor ik erbij was, dus niets meer aan te doen. Heb haar wel verteld dat ze het dus inderdaad beter anders kan doen (zout weeg / meet ik zelf alleen af als ik brood bak, dus dat ziet ze mij ook altijd uit de losse pols doen). Ze zijn allemaal opgegaan, dus echt erg vonden de kinderen het kennelijk niet.quote:Op woensdag 21 december 2016 18:05 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als ze uitschiet en je bent erbij, gewoon het stuk met het meeste zout eruit scheppen.
Of laat haar alles afwegen / meten met lepels voor e het erin doet. Vinden ze ook leuk.
[..]
Spuitmondje kopen (b.v. bij Dille en Kamille), ziplock zakken kopen bij de Lidl (kost geen drol). Spuitmondje in zak, hoekje afknippen, vulling erin en spuiten maar. Een échte spuitzak is niet echt nodig.
Ik moet dit zelf eigenlijk ook een keer gaan doen. Maar ik maak eigenlijk nooit echt dingen waarvoor ik moet spuiten. Zo bak ik hier geen taarten e.d. want mijn oven is heel erg zwak. En als ik een taart bak vreet ik hem half zelf op en word ik te dik
Laagjes biet en verse geitekaas?quote:Op dinsdag 20 december 2016 13:14 schreef LastRequest het volgende:
[..]
Iets in de richting van lemon poppy seed cake? Hier altijd erg populair.
Wij hebben als taak tussengerecht voor 18 man. Geen exotische eters, voorgerecht is carpaccio en hoofd is rosbief. Geen zeevruchten, geen champignons/paddenstoelen. Iemand toevallig een goed idee? Een soepje o.i.d. is makkelijk maar ook weer wat saai.
Vacherin!quote:Op woensdag 21 december 2016 15:50 schreef kazy het volgende:
@sirdanilot: Oehh chocoladefondant, goed ideeVrijdag maar eens even oefenen of me dat goed lukt. Het is trouwens frambozenroomijs (er ligt al een testbatch in de vriezer), maar ik overweeg om evt. toch maar sorbetijs te maken. IJs komt toch wel op hier thuis.
@vinnypassy: goede suggesties, thanks! Gegrilde groene asperges klinken wel goed hierbij. Chocolademousse met banaan en avocado heb ik beiden wel eens geprobeerd te maken, maar vond ik helaas niet lekker.
De makreel mousse kan je helemaal van te voren maken. De tonijndinges niet helemaal. Het tonijnmengsel kan je van tevoren maken, maar het gedeelte met de avocado moet op het laatst. Anders gaat het verkleuren denk ik.quote:Op woensdag 21 december 2016 22:48 schreef Sarabi het volgende:
Ik zit nog over de gerechten van kerstavond te denken
In hoeverre zijn de volgende gerechten van te voren te bereiden:
https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=330534
https://www.ah.nl/kooksch(...)234773&userid=313358
Ik zat nu eens serieus te kijken, maar ik snap um niet. Ze pleuren hele, gedroogde shhitakes in de soep en koken die een half uurtje? En dan serveren ze die zo, gewoon gekookt mèt steeltje en al??? En dat is lekker?quote:Op zaterdag 10 december 2016 15:15 schreef Myraela het volgende:
Maak de soep der soepen: http://www.isachandra.com/2011/10/mushroom-hot-pot/
Beroemd in dit topic, ik ga hem dit jaar voor het eerst maken.
omdat ik ook recepten tegenkom waar ze het wel gebruiken, zo'n rare vraag is dat dan toch niet?quote:Op donderdag 22 december 2016 11:02 schreef RobinOok het volgende:
Jezes, hoe duidelijk wil je het hebben? Niet gebruiken, schrijven ze daar.
Dus ja, hup, naar de winkel.
Heb je die nog vervangen of gewoon weggelaten?quote:Op donderdag 22 december 2016 10:51 schreef MutedFaith het volgende:
Oh, dat probleem had ik niet want ik gebruikte sowieso al geen gedroogde shiitakes. Die kon ik namelijk de eerste keer dat ik m maakte niet vinden.
bladerdeegspektwisters.quote:Op donderdag 22 december 2016 11:41 schreef LastRequest het volgende:
[..]
Heb je die nog vervangen of gewoon weggelaten?
@ iedereen met tussengerechttips: thanks! Helaas lust een deel van de eters veel nietGeitenkaas, bietjes, kabeljauw, etc. Ik ben nu uitgekomen op waterkerssoep, dat vind ik zelf erg lekker en is volgens mij niet al te exotisch van smaak.
Iemand een leuk idee voor een krokantje o.i.d. bij een soep? Als ik google vind ik vooral een soort tuille van parmezaan, sowieso leuk maar misschien zijn er meer ideeën.
Spek jonge, waar is de spek.quote:Op donderdag 22 december 2016 12:08 schreef MutedFaith het volgende:
Als krokantje bij de soep:
Snij met een pizzaroller een plakje bladerdeeg in 4 lange repen. Besmeer met ei, strooi daar kaas en oregano overheen. Zet in een oven tot t bladerdeeg gaar is. Laat iets afkoelen.
Bladerdeegkaasstengels.
Recept?quote:Op maandag 31 oktober 2016 18:45 schreef Queenshore het volgende:
-Geglaceerde wortelen met honing,sinaasappel en tijm.
Ben bang dat ik het uit de losse pols heb gedaan. Redelijk bekende combinatie dus google biedt vast soelaas. Mijn recept is gewoon geschilde worteltjes(met steeltje, staat mooi) even in boter "bakken" met tijm. Afblussen met sinaasappelsap en honing. Inkoken tot de wortels gaar zijn en het sap stroperig. Crowd pleaser. Zout en peper etc lijkt me vanzelfsprekend. Succes!quote:
Geen we proberen, bedankt!quote:Op donderdag 22 december 2016 19:14 schreef Queenshore het volgende:
[..]
Ben bang dat ik het uit de losse pols heb gedaan. Redelijk bekende combinatie dus google biedt vast soelaas. Mijn recept is gewoon geschilde worteltjes(met steeltje, staat mooi) even in boter "bakken" met tijm. Afblussen met sinaasappelsap en honing. Inkoken tot de wortels gaar zijn en het sap stroperig. Crowd pleaser. Zout en peper etc lijkt me vanzelfsprekend. Succes!
Ik ga hem morgen voor het eerst maken.quote:Op donderdag 22 december 2016 10:08 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ik zat nu eens serieus te kijken, maar ik snap um niet. Ze pleuren hele, gedroogde shhitakes in de soep en koken die een half uurtje? En dan serveren ze die zo, gewoon gekookt mèt steeltje en al??? En dat is lekker?
Ik had in mijn hoofd dat de hele santekraam tot romige emulsie gepureerd ging worden.... En de shiitakes toch zeker eerst geweekt.
Hm, ik zie een uitdaging.... De soep der soepen verbeteren.![]()
Vergeet de tijm niet;). Zoals je merkt vergeet ik meteen dingen als ik uit moet leggen hoe ik iets uit de losse pols doe.quote:
Laagjes biet en verse geitekaas!quote:Op donderdag 22 december 2016 09:26 schreef borisz het volgende:
Toch nog een last minute call voor een saladevoorgerecht. Nu nog de inspiratie. Iemand tips?
Shiitakes zijn altijd lekkerder als je ze eerst weekt. Overgieten met kokend water en nachtje of een paar uur laten weken. Het weekwater kun je als soepbasis gebruiken, ik ga shiitake bouillonblokjes gebruiken, met het weekwater dus.quote:Op donderdag 22 december 2016 19:27 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ik ga hem morgen voor het eerst maken.Geen ervaring met gedroogde shiitakes. Blijft dat hard? Ik was sowieso van plan om alles door een zeef te halen. Ik wil hem als tussengerecht serveren, dus zonder alles erin.
Honing, mosterd en tijmquote:Op donderdag 22 december 2016 21:51 schreef zlotka het volgende:
We hebben een mooie beenham van 2 kilo liggen hier, wil deze graag op de barbecue klaarmaken. Deze is al gepekeld maar nog niet gerookt. Ik zou deze graag indirect willen garen tot een kern van ongeveer 67 graden. Iemand nog suggesties wat ik hier verder mee kan doen? Ik weet niet zo goed of ik hem nog moet rubben of dat ik een glaze wil maken. Wat zijn jullie ervaringen
Hoewel ik truffelrisotto echt lekker vind, lijkt het me wel heel zwaar voor een voorgerecht, dan moet je echt een heel klein beetje doen.quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:02 schreef FutureFairytale het volgende:
2e kerstdag ben ik verantwoordelijk voor het voorgerecht.
Ik dacht eerst aan truffelrisotto (zo'n rondje) met een paar plakjes eendenborst p.p.
Maar nu twijfel ik... Ik ga nog ff dit topic door voor een leuk voorgerecht voor 8 volwassenen en 2 kleuters.
1e Kerstdag ga ik beef wellington maken volgens recept van AH. Eerste keer
hmm en heb je niet per ongeluk stukjes eigeel mee gepakt? ik pak uit voorzorg de laatste druppels eiwit niet mee. het enige dat ik verder nog kan bedenken is niet genoeg ontvet of niet lang genoeg geklopt.quote:Op woensdag 14 december 2016 15:31 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Om nog even te checken of de pavlova nog goed zou gaan ben ik vadaag even gaan testen met dochterlief...maar het lukt me niet meer om het geheel stijf te krijgen![]()
Ik heb met citroensap het materiaal vooraf schoongemaakt
eerste poging, suiker bij eitwit en kloppen...lukte niet maar bedacht me toen ook dat ik dat normaal niet gelijk helemaal meng
dus poging 2 eiwit beetje kloppen en vervolgens langzaam de suiker erbij...lukte niet
poging 3..eerst eiwit stijfkloppen...lukte ook niet
normaal lukt het altijd
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |