abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167373973
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 16:49 schreef MutedFaith het volgende:
Wat voor wild denk je aan?
Geen idee eigenlijk, niet zo veel verstand van moet ik eerlijk zeggen. Zijn wat dat betreft zoveel mogelijkheden maar kan me niet zo goed indenken wat het lekkerst is voor in de bitterbal. Heb ook vrij weinig ervaring op het gebied van wild dus beetje lastig om iets te kiezen.
pi_167374953
Eend? Dat staat op mijn lijstje met mogelijke gerechten in elk geval!
pi_167376444
En als voorgerecht misschien een salade van tomaat en gerookte kip? Voor Isa.

[ Bericht 3% gewijzigd door krakkemieke op 16-12-2016 19:30:34 ]
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_167376922
Ik heb ooit een beef gegrild en het sap zou op de Yorkshire pudding moeten druipen. Er droop niks, maar het was wel erg lekker!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_167377037
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 17:32 schreef koenie95 het volgende:

[..]

Geen idee eigenlijk, niet zo veel verstand van moet ik eerlijk zeggen. Zijn wat dat betreft zoveel mogelijkheden maar kan me niet zo goed indenken wat het lekkerst is voor in de bitterbal. Heb ook vrij weinig ervaring op het gebied van wild dus beetje lastig om iets te kiezen.
Heb je weleens bitterballen gemaakt?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_167377292
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 16:21 schreef koenie95 het volgende:

[..]

Heb het idee dat hij een beetje ondergesneeuwd is geraakt dus bij deze nog maar een keer de vraag!
Ragout maken van wild,nachtje in de vriezer, heel snel balletje van ragout maken, door de bloem, door de eiwit en door de paneermeel. 3 a 4 min in de frituur en smullen maar.

Wel ff oefenen van te voren het kan best lastig zijn...

Heb ze net op...😀
pi_167377306
Ik wil een vacherin maken. Eem ijstaart met meringue.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_167378171
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 19:32 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Heb je weleens bitterballen gemaakt?
Nope, maar vind het altijd wel leuk om een uitdaging aan te gaan!

quote:
1s.gif Op vrijdag 16 december 2016 19:40 schreef dedude87 het volgende:

[..]

Ragout maken van wild,nachtje in de vriezer, heel snel balletje van ragout maken, door de bloem, door de eiwit en door de paneermeel. 3 a 4 min in de frituur en smullen maar.

Wel ff oefenen van te voren het kan best lastig zijn...

Heb ze net op...😀
Wat voor ragout had je er in zitten? Klinkt 'te doen' :) (afhankelijk van hoe ik de ragout moet maken natuurlijk)
pi_167378397
Ragout is te doen.
maar als je er een bitterbal van wilt maken.
Dan moet je er balletjes van maken. Die moet je dan door bloem, geklopt ei en paneermeel halen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_167391337
Ik heb even advies nodig. Ik ga een beef wellington maken, maar het is maar voor 6 personen, waarvan er zeker weten 3 niet heel veel zullen eten, wegens sowieso geen grote eter zijn en ook kritisch zijn.
Het recept dat ik wil volgens is voor 1 kg ossenhaas, maar dat is echt te veel. Ik dacht meer aan 600-700 gram, waarbij de kleine eters een klein randje eten en de grotere eters een grotere plak. Maar hoe zit het dan met de tijd in de oven? En de hoeveelheid bladerdeeg? Hoe maak ik een goede beef wellington met een aangepaste hoeveelheid?

Even verder zoeken naar andere recepten bracht me toch echt bij recepten voor kleinere hoeveelheden.

[ Bericht 10% gewijzigd door miss_sly op 17-12-2016 12:35:58 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_167391413
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2016 12:30 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb even advies nodig. Ik ga een beef wellington maken, maar het is maar voor 6 personen, waarvan er zeker weten 3 niet heel veel zullen eten, wegens sowieso geen grote eter zijn en ook kritisch zijn.
Het recept dat ik wil volgens is voor 1 kg ossenhaas, maar dat is echt te veel. Ik dacht meer aan 600-700 gram, waarbij de kleine eters een klein randje eten en de grotere eters een grotere plak. Maar hoe zit het dan met de tijd in de oven? En de hoeveelheid bladerdeeg? Hoe maak ik een goede beef wellington met een aangepaste hoeveelheid?
deze is voor 600 gr

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1185090/beef-wellington
pi_167391420
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2016 12:35 schreef computergirl het volgende:

[..]

deze is voor 600 gr

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1185090/beef-wellington;WLSESSIONID=Z-EMkFWAz-urkqV-nfc_fkcrhIk-j6QBWnJKHtI_uW7y6y9s-wUd!828741740?_requestid=2749021
Ja, inderdaad. Ik was een beetje te snel gestopt met zoeken :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_167396959
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 19:41 schreef krakkemieke het volgende:
Ik wil een vacherin maken. Eem ijstaart met meringue.
als ik dat google kom ik uit op kaas en niet op ijstaart met meringue. heb je recept voor dat laaste
pi_167397131
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 20:09 schreef koenie95 het volgende:

[..]

[..]

Wat voor ragout had je er in zitten? Klinkt 'te doen' :) (afhankelijk van hoe ik de ragout moet maken natuurlijk)
Ragout is ook goed te doen hoor. Een roux maken (boter met bloem, garen en dan bouillon) en dan de andere ingredienten. Voor bitterballen of kroketten moet de ragout wat dikker zijn (door minder vocht bij de boter/bloem te doen)
  zondag 18 december 2016 @ 08:03:33 #217
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_167411632
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2016 18:00 schreef ekmef321 het volgende:

[..]

als ik dat google kom ik uit op kaas en niet op ijstaart met meringue. heb je recept voor dat laaste
Ik ken vacherin ook als kaas. Volgens dit recept heet de ijstaart dan ook zo omdat hij uiteindelijk op de kaas lijkt.
  zondag 18 december 2016 @ 08:10:38 #218
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_167411648
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2016 18:07 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:

[..]

Ragout is ook goed te doen hoor. Een roux maken (boter met bloem, garen en dan bouillon) en dan de andere ingredienten. Voor bitterballen of kroketten moet de ragout wat dikker zijn (door minder vocht bij de boter/bloem te doen)
Roux is 50 boter, 60 bloem.

Verhoudingen roux:liter vocht

Soep 1:1.4
Saus 1:0.9
Ragout 1:0.6
Salpicon (voor de bitterballen) 1:0.4
Laffe huichelaar
  zondag 18 december 2016 @ 08:12:06 #219
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_167411651
quote:

[..]

[..]

Salpicon googlen. Ragout is net te dun, dan gaan ze openbreken.
Laffe huichelaar
pi_167415309
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2016 08:03 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Ik ken vacherin ook als kaas. Volgens dit recept heet de ijstaart dan ook zo omdat hij uiteindelijk op de kaas lijkt.
tnx, die gaan we een keer proberen!!
pi_167424464
Ik wil een ijstaart maken met twee lagen meringue.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_167426320
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2016 18:00 schreef ekmef321 het volgende:

[..]

Ik heb er geen recept omdat ik een kleine wil maken. Ik neem een kleine springvorm en maak 2 lagen meringue. Die maak ik op maat van de springvorm. Ik leg 1 laag meringue in de vorm en smeer er zacht ijs over. Dat gaat in de vriezer en ik het herhaal het met een laag meringue en en laag ijs.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_167435735
quote:

[..]

[..]

Kijk voor een goede ragout even op YouTube, Cees Holtkamp garnalenkroket. Legt ie helemaal uit wat je wel en niet moet doen. Kan ook met wild uiteraard.
Somebody that I used to know
  maandag 19 december 2016 @ 00:39:41 #224
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167435973
Ik maak regelmatig kroketten en bitterballen in allerlei smaken en soorten, met als basis het recept in deze blog: http://uitpaulineskeuken.(...)-bij-van-dobben.html
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_167443120

Het is begonnen! Dit zijn de rozemarijncrackers voor het aperitief.
Sterkheidsbaas van alles.
  maandag 19 december 2016 @ 18:02:14 #226
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167448873
nais
  † In Memoriam † maandag 19 december 2016 @ 18:20:19 #227
43556 miss_dynastie
pi_167449425
quote:
2s.gif Op maandag 19 december 2016 14:15 schreef Lonaa het volgende:
[ afbeelding ]

Het is begonnen! Dit zijn de rozemarijncrackers voor het aperitief.
Water, mond en zo :9~

Maarre, halen deze de Kerst? :o
pi_167449461
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 18:20 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Water, mond en zo :9~

Maarre, halen deze de Kerst? :o
de eerste batch niet. Die was niet mooi dus die zijn al op. :')
  maandag 19 december 2016 @ 18:23:23 #229
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_167449520
Ivm extreme drukte op mijn werk, geen speciaal kerst-gekook van mij. Ik heb domweg geen tijd om wat voor te bereiden.

Eerste kerstdag gaan we brunchen, iedereen neemt wat mee. Vriend maakt snert :+ (in kleine kopjes) en dochter (12) maakt pizzabreekbrood

's Avonds gourmetten bij schoonfamilie, daar hoeven we niets voor te doen.

Tweede kerstdag maken we alledrie een gang en dat wordt dus ook allemaal niet te ingewikkeld.
Ik maak tomatensoep met daarop een ster van bladerdeeg (voor het kerst-effect :') )
Vriend maakt rosbief uit de oven, hasselback aardappeltjes, bloemkool en stoofpeertjes
Dochter maakt yoghurttaart als dessert.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_167450207
Plan is hier aangepast :)

Het menu is inmiddels roti, dhal, kousenband en kerrieaardappelen.

Toe cranberrytaart.
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_167451064
Ik heb m'n vriend lekker veel input gegeven voor ons kerstdinertje voor ons tweetjes op kerstavond en 2e kerstdag

Op kerstavond doen we vooraf een franse uiensoep (met gruyere enzo uiteraard :9)
Als hoofdgerecht een hertenbiefstuk met een chocoladesaus, daarbij geroosterde aardappelen en gevulde champignons. Als nagerecht maken we een chocolade cheesecake

Voor de 2e kerstdag zijn voorgerecht en nagerecht hetzelfde en als hoofdgerecht een stoof van wild zwijn met rode wijn en peperkoek, daarbij aardappelpuree met bieslook :9

Geen stress, gewoon gezellig met z'n tweetjes koken O+
  maandag 19 december 2016 @ 19:22:42 #232
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_167451327
Ik ga tweede kerstdag toch niet betaald koken. Ik dacht dat er wat tussen was gekomen, dat was niet zo, dus nu ga ik toch lekker alleen voor mezelf koken. Denk een surf en turf ofzo. En verder natuurlijk heel hard huilen dat ik weer helemaal alleen ben op tweede kerstdag.

Eerste kerstdag wel uitgebreid koken, maar heb het menu nog relatief eenvoudig gehouden. Kan ik zaterdag ff ontspannen in de keuken voorbereiden en de boel zondag met mijn zus afmaken. Menu is definitief:

Amuse 1: steak tartare met kwarteleitje
Amuse 2: krokant buikspek met chorizo-mayo en mango-chutney
Voor: texturen van bloemkool (zoetzuur, geroosterd, puree, couscous)
Soep: tomatenconsommé
Hoofd: beef wellington met rode portsaus, aardappelpuree, asperges en champignons
Na: cheesecake met sinaspoeder, sinas-gembergranita, chocokletskop en meringuensneeuw (en misschien nog een muntsiroopje).

En die relatief eenvoudig is natuurlijk onder voorbehoud van hoe de beef uit de oven komt, want dat wordt mijn eerste keer. :)
pi_167452163
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 19:22 schreef vinnypassy het volgende:
Ik ga tweede kerstdag toch niet betaald koken. Ik dacht dat er wat tussen was gekomen, dat was niet zo, dus nu ga ik toch lekker alleen voor mezelf koken. Denk een surf en turf ofzo. En verder natuurlijk heel hard huilen dat ik weer helemaal alleen ben op tweede kerstdag.

Eerste kerstdag wel uitgebreid koken, maar heb het menu nog relatief eenvoudig gehouden. Kan ik zaterdag ff ontspannen in de keuken voorbereiden en de boel zondag met mijn zus afmaken. Menu is definitief:

Hoofd: beef wellington met rode portsaus, aardappelpuree, asperges en champignons
Na: cheesecake met sinaspoeder, sinas-gembergranita, chocokletskop en meringuensneeuw (en misschien nog een muntsiroopje).

En die relatief eenvoudig is natuurlijk onder voorbehoud van hoe de beef uit de oven komt, want dat wordt mijn eerste keer. :)
dat klinkt fantastisch. O+ erg benieuwd naar de foto's, alvast ;-).

ik maak het nagerecht dit jaar, mijn vriend het tussengerecht. die wil iets doen van een appelsoep met appelchips en krokant buikspekje.

ik wil eigenlijk 3 fantastische taarten maken en dat er gekozen kan worden (we zijn met 20 man, waarvan 4 kleine kinderen die makkelijke eters zijn).
ik dacht aan:
> pure chocolade-bietentaart met chocolade mirror glaze en parels van bietensap
> tarte tatin van pruimen met rodewijnsiroop (eigenlijk een soort gluhweinsiroop, rode wijn inkoken met kruidnagel, sinaasappel, kaneel en steranijs)
> de derde taart weet ik nog niet. ik denk iets citrusachtigs of iets wat meer luchtig/cake. iemand een tip?
pi_167453232
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 19:22 schreef vinnypassy het volgende:

Klinkt goed! En grappig, ik heb ook chorizo-olie gemaakt voor een mayo/crème, wilde het combineren met een kaassoesje oid.
pi_167453250
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 19:47 schreef NoralyZ het volgende:

[..]

ik maak het nagerecht dit jaar, mijn vriend het tussengerecht. die wil iets doen van een appelsoep met appelchips en krokant buikspekje.

ik wil eigenlijk 3 fantastische taarten maken en dat er gekozen kan worden (we zijn met 20 man, waarvan 4 kleine kinderen die makkelijke eters zijn).
ik dacht aan:
> tarte tatin van pruimen met rodewijnsiroop (eigenlijk een soort gluhweinsiroop, rode wijn inkoken met kruidnagel, sinaasappel, kaneel en steranijs)
> de derde taart weet ik nog niet. ik denk iets citrusachtigs of iets wat meer luchtig/cake. iemand een tip?
Misschien een charlotte? Met een sinaasappelkwark erin?
pi_167453443
Ik ben nog een beetje aan het dubben, heb van het weekend nog iets getest, maar dat beviel me niet zo goed.

Ik denk nu:

amuse of voorgerecht: kaassoesje met chorizocreme en een krokant kaaskoekje
voor- of tussengerecht: zelfgemaakte toast met plakjes eendenborst en een frambozensausje.. en nog iets?
hoofdgerecht: buikspek, afgelakt met een sausje met oa ketjap, met een creme van vadouvan, gestoofde venkel en een aardappelgratin
nagerecht: vanillepannacotta met karamelsaus en... nog iets. merenigue? fruit?
pi_167453562
quote:

:
Ik hoop voor je dat er geen picky eaters zijn, want dit is typisch zoiets waar van ik denk 'ik zou het zelf wel lusten maar 9 van de 10 mensen moet geen bieten in zijn dessert'.

quote:
Pas op dat het niet te zompig wordt, goed inkoken.

quote:
Citroen kwarktaart? New York cheesecake? Iets in elkaar flansen met merengue en lemon curd, diverse vruchten erop? Soort pavlova of zo. Je kunt allerlei citroen achtige dingen bedenken. Key lime pie misschien.

Vind dingen met citroen één van de lekkerste altijd :D
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_167453784
Zelf nog geen idee wat ik ga doen. 1 dag naar familie die koken dan (en dat doen ze goed, gelukkig *O* ) . 1 dag met vrienden maar die willen gourmetten ( :') :') :') )

Verder nog geen flauw idee wat ik ga doen. Ik wil wel uitgebreid koken, maar beperkende factoren zijn: voor wie ga ik dat doen, en waar ga ik het doen (klein studentenkeukentje, slechte oven). Als ik al iets zou doen zou ik alleen dingen maken die in een lauwe oven mogen (ook op max wordt deze sowieso geen 180 graden :( ) of helemaal niet in de oven hoeven dus.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_167454352
quote:

[..]

ik dacht aan:
Wij hebben 2e Kerstdag een grand dessert met o.a. cheesecake met zelfgemaakte lemon curd

http://www.zoetrecepten.nl/recepten/lemon-curd-cheesecake/

Ik heb hem vorige week getest en laten proeven aan vriendinnen, en hij was echt heerlijk. Hij is schoon opgegaan :9
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_167458848
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 20:25 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik hoop voor je dat er geen picky eaters zijn, want dit is typisch zoiets waar van ik denk 'ik zou het zelf wel lusten maar 9 van de 10 mensen moet geen bieten in zijn dessert'.

[..]

Pas op dat het niet te zompig wordt, goed inkoken.

[..]

Citroen kwarktaart? New York cheesecake? Iets in elkaar flansen met merengue en lemon curd, diverse vruchten erop? Soort pavlova of zo. Je kunt allerlei citroen achtige dingen bedenken. Key lime pie misschien.

Vind dingen met citroen één van de lekkerste altijd :D
neuh, iedereen eet alles bij ons aan tafel. of probeert het tenminste. wel prettig!
en de tarte tatin heb ik wel vaker gemaakt, dus dat moet wel lukken :-).

ik vind cheesecakes en kwarktaarten een beetje saai (heel lekker, daar niet van, maar dat maak ik wel vaker). ik ben op zoek naar iets spectaculairders... nog even rondzoeken. thanks voor de tips, sirdanilot en essnhills!
pi_167459013
Ik bedenk me net dat ik eigenlijk wel iets met knettersuiker zou willen doen voor m'n dessert. Iemand misschien een tof idee? Anders doe ik het gewoon op m'n zoute caramel cheesecakes.
pi_167459114
Een bonbon of truffel waar het in zit erbij? Of bij de koffie, als mensen denken dat ze alles gehad hebben, toch nog een kleine verrassing? ;-)
pi_167459787
quote:
14s.gif Op maandag 19 december 2016 22:16 schreef Myraela het volgende:
Ik bedenk me net dat ik eigenlijk wel iets met knettersuiker zou willen doen voor m'n dessert. Iemand misschien een tof idee? Anders doe ik het gewoon op m'n zoute caramel cheesecakes.
in het kookboek van heston blumenthal serveert hij frambozenknettersuiker met dropstokjes... die moet je in de suiker dippen.
niet echt een toetje, wel lollig.
  dinsdag 20 december 2016 @ 10:00:42 #244
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_167467510
Team voorgerecht hier, voor een gezelschap van 25 man. Het idee is om een ragout te maken, dat is in ieder geval makkelijk schaalbaar en goed voor te bereiden. Nu zit ik alleen nog over de rest te denken. Om me er nou vanaf te maken met een simpel pasteitje uit de doos..doe maar niet. Dus mensen hier nog ideeën voor variaties, behalve bitterballen/kroketten.

Googlen op ragout levert vooral pasteitjes op :')
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_167469432
Iets met pasta fathank?

Wat vinden jullie van het idee om een Baked Alaska dessert te maken van een red velvet-cake met ijs met een roomkaas-smaak?

Enne.. hoe kom ik aan cream cheese ijs? Heeft iemand een recept of een idee waar je dit gemakkelijk kunt kopen?
freedom is just another word for nothing left to lose
  dinsdag 20 december 2016 @ 11:53:43 #246
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167469621
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 december 2016 10:00 schreef fathank het volgende:
Team voorgerecht hier, voor een gezelschap van 25 man. Het idee is om een ragout te maken, dat is in ieder geval makkelijk schaalbaar en goed voor te bereiden. Nu zit ik alleen nog over de rest te denken. Om me er nou vanaf te maken met een simpel pasteitje uit de doos..doe maar niet. Dus mensen hier nog ideeën voor variaties, behalve bitterballen/kroketten.

Googlen op ragout levert vooral pasteitjes op :')

Zoiets, maar dan met zelfgebakken broodjes?
  dinsdag 20 december 2016 @ 11:56:02 #247
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167469677
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 11:45 schreef Lot_1 het volgende:
Iets met pasta fathank?

Wat vinden jullie van het idee om een Baked Alaska dessert te maken van een red velvet-cake met ijs met een roomkaas-smaak?

Enne.. hoe kom ik aan cream cheese ijs? Heeft iemand een recept of een idee waar je dit gemakkelijk kunt kopen?
Ik heb deze wel eens gemaakt:

http://uitpaulineskeuken.(...)nder-ijsmachine.html

Maar dan wel gewoon in de ijsmachine.
pi_167469782
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 december 2016 11:56 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Ik heb deze wel eens gemaakt:

http://uitpaulineskeuken.(...)nder-ijsmachine.html

Maar dan wel gewoon in de ijsmachine.
Oh, dat klinkt wel erg lekker en de moeite van het proberen waard. Ik heb geen ijsmachine dus ik hoop dat het ook zonder kan :)
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_167471315
quote:
Iets in de richting van lemon poppy seed cake? Hier altijd erg populair.

Wij hebben als taak tussengerecht voor 18 man. Geen exotische eters, voorgerecht is carpaccio en hoofd is rosbief. Geen zeevruchten, geen champignons/paddenstoelen. Iemand toevallig een goed idee? Een soepje o.i.d. is makkelijk maar ook weer wat saai.
The rock candy's melted, only diamonds now remain
  dinsdag 20 december 2016 @ 15:36:23 #250
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167475182
Risotto met venkel, citroen en een stukje kabeljauw?
pi_167477611
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 13:14 schreef LastRequest het volgende:

[..]

Wij hebben als taak tussengerecht voor 18 man. Geen exotische eters, voorgerecht is carpaccio en hoofd is rosbief. Geen zeevruchten, geen champignons/paddenstoelen. Iemand toevallig een goed idee? Een soepje o.i.d. is makkelijk maar ook weer wat saai.
Kleine groene salade met warme geitenkaas omwikkeld met spek en een honingtijmdressing...

Pasteitje met kippenragout...

Vitello Tonato in rolletjesvorm https://www.leukerecepten.nl/vitello-tonnato-rolletjes/

Reuzenravioli https://www.ah.nl/allerha(...)violi-met-verrassing

Trouwens een goede soep is niet saai qua smaak. En een krachtige en heldere bouillon zelf maken is ook nog niet simpel.
pi_167480265
Ik zit te denken om als hoofdgerecht kalkoen wellington te maken alleen ben ik zelf allergisch voor paddenstoelen, waar zou ik de paddenstoelen mee kunnen vervangen?
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
  dinsdag 20 december 2016 @ 22:44:42 #253
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_167488047
Van het weekend de soep der soepen geprobeerd, was erg lekker. Die gaat mee naar eerste kerstdag :)

Ook mijn kerstquiche geprobeerd. Was nog een beetje vochtig, goed oppassen met de spinazie die erin gaat, volgende keer wat maizena erbij.

Hier het recept
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder een toetje dat ik eerder maakte in de herhaling, met een kleine wijziging. Ik doe er gecrushte Daims doorheen. En dan in een chococupje presenteren, met een Daim er in gestoken. Over de top, past precies bij Kerstmis.

[ Bericht 3% gewijzigd door Noordsestern op 20-12-2016 23:28:12 ]
pi_167495843
Wat een heerlijke dingen komen hier weer voorbij!

Ik ben er bijna uit wat het moet gaan worden. Wellicht hebben jullie nog tips voor de groenten bij mijn hoofdgerecht en een aanvulling op het dessert? Wat ik in gedachten heb:

Voorgerecht: een salade met bieten, feta, pijnboompitten en een dressing o.b.v. balsamico-azijn.
Hoofdgerecht: kabeljauw met een mosterdsaus, aardappelroosjes en *(groene) groenten*
Dessert: frambozenijs met iets van chocola (liefst niet witte chocola) en nog iets krokants.

Ik zit nu met de groenten voor bij de vis. Iemand een idee?

Voor het dessert weet ik even niet wat ik aan chocola en/of iets knapperigs kan toevoegen. De beperkingen zijn geen alcohol en bij voorkeur ook geen rauw ei i.v.m. zwangerschap. Ik heb ooit wel een chocolademousse gemaakt van kokoscrème, maar misschien is dat te zwaar i.c.m. het ook al machtige ijs. Mijn man suggereerde een brownie maar daar heb ik eigenlijk dezelfde bezwaren bij. (Hoewel we wel grote eters zijn én dol op toetjes, dus misschien moet ik maar gewoon voor een zwaar dessert gaan ;) )
pi_167495999
Chocolade fondant weet je wel zo een cakeje dat van binnen vochtig is waar de chocola zo uit loopt ...

Wel eerst even oefenen want die kunnen nogal eens mislukken.

Is het frambozen sorbet of ice cream ?
  woensdag 21 december 2016 @ 12:48:27 #256
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_167496169
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 12:31 schreef kazy het volgende:
Wat een heerlijke dingen komen hier weer voorbij!

Ik ben er bijna uit wat het moet gaan worden. Wellicht hebben jullie nog tips voor de groenten bij mijn hoofdgerecht en een aanvulling op het dessert? Wat ik in gedachten heb:

Voorgerecht: een salade met bieten, feta, pijnboompitten en een dressing o.b.v. balsamico-azijn.
Hoofdgerecht: kabeljauw met een mosterdsaus, aardappelroosjes en *(groene) groenten*
Dessert: frambozenijs met iets van chocola (liefst niet witte chocola) en nog iets krokants.

Ik zit nu met de groenten voor bij de vis. Iemand een idee?

Voor het dessert weet ik even niet wat ik aan chocola en/of iets knapperigs kan toevoegen. De beperkingen zijn geen alcohol en bij voorkeur ook geen rauw ei i.v.m. zwangerschap. Ik heb ooit wel een chocolademousse gemaakt van kokoscrème, maar misschien is dat te zwaar i.c.m. het ook al machtige ijs. Mijn man suggereerde een brownie maar daar heb ik eigenlijk dezelfde bezwaren bij. (Hoewel we wel grote eters zijn én dol op toetjes, dus misschien moet ik maar gewoon voor een zwaar dessert gaan ;) )
Groene groenten: geroosterde broccoli, gegrilde groene asperges, erwtenpuree.
Bij het dessert kun je ook chocolademousse met avocado/banaan maken ipv ei. Of gewoon simpel chocoladeganache (en daar zou je dan ook nog een truffel van kunnen rollen, door balletjes te maken en die in cacaopoeder rollen) doen.
Ik maak zelf een kletskop bij het dessert en doop die voor de helft in chocolade.
pi_167499655
@sirdanilot: Oehh chocoladefondant, goed idee :9 Vrijdag maar eens even oefenen of me dat goed lukt. Het is trouwens frambozenroomijs (er ligt al een testbatch in de vriezer), maar ik overweeg om evt. toch maar sorbetijs te maken. IJs komt toch wel op hier thuis.

@vinnypassy: goede suggesties, thanks! Gegrilde groene asperges klinken wel goed hierbij. Chocolademousse met banaan en avocado heb ik beiden wel eens geprobeerd te maken, maar vond ik helaas niet lekker.
pi_167501107
Hier vanavond kerstdiner op school.

Zoon wist nog niet wat hij wilde, dus daar heb ik wat voor verzonnen: rauwkost in bekertjes.

Dochter wilde gevulde eieren, en heeft die zelf gemaakt (excl. het koken). Ze schoot alleen nogal uit het met zout, dus erg lekker zijn ze helaas niet...

En ik moet echt eens leren werken met een spuitzak...
pi_167502742
quote:
Dochter wilde gevulde eieren, en heeft die zelf gemaakt (excl. het koken). Ze schoot alleen nogal uit het met zout, dus erg lekker zijn ze helaas niet...
Als ze uitschiet en je bent erbij, gewoon het stuk met het meeste zout eruit scheppen.

Of laat haar alles afwegen / meten met lepels voor e het erin doet. Vinden ze ook leuk.

quote:
[ afbeelding ]

En ik moet echt eens leren werken met een spuitzak...
Spuitmondje kopen (b.v. bij Dille en Kamille), ziplock zakken kopen bij de Lidl (kost geen drol). Spuitmondje in zak, hoekje afknippen, vulling erin en spuiten maar. Een échte spuitzak is niet echt nodig.

Ik moet dit zelf eigenlijk ook een keer gaan doen. Maar ik maak eigenlijk nooit echt dingen waarvoor ik moet spuiten. Zo bak ik hier geen taarten e.d. want mijn oven is heel erg zwak. En als ik een taart bak vreet ik hem half zelf op en word ik te dik :(
pi_167505025
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 18:05 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Als ze uitschiet en je bent erbij, gewoon het stuk met het meeste zout eruit scheppen.

Of laat haar alles afwegen / meten met lepels voor e het erin doet. Vinden ze ook leuk.

[..]

Maar doen ze dat ook in Brazilië?
pi_167505063
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 19:31 schreef emmyemmy2 het volgende:

[..]

Maar doen ze dat ook in Brazilië?
Afwegen niet nee.
pi_167509337
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 18:05 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

[..]

Spuitmondje kopen (b.v. bij Dille en Kamille), ziplock zakken kopen bij de Lidl (kost geen drol). Spuitmondje in zak, hoekje afknippen, vulling erin en spuiten maar. Een échte spuitzak is niet echt nodig.

Ik moet dit zelf eigenlijk ook een keer gaan doen. Maar ik maak eigenlijk nooit echt dingen waarvoor ik moet spuiten. Zo bak ik hier geen taarten e.d. want mijn oven is heel erg zwak. En als ik een taart bak vreet ik hem half zelf op en word ik te dik :(
Het was er al doorgeroerd voor ik erbij was, dus niets meer aan te doen. Heb haar wel verteld dat ze het dus inderdaad beter anders kan doen (zout weeg / meet ik zelf alleen af als ik brood bak, dus dat ziet ze mij ook altijd uit de losse pols doen). Ze zijn allemaal opgegaan, dus echt erg vonden de kinderen het kennelijk niet.

En jouw truc met een ander zakje ipv spuitzak werkt voor mij niet. Spuitmondjes schieten bij mij altijd los, of er komt niets uit, en dan opeens heel veel tegelijk. Nog los van het feit dat het me amper lukt om een spuitzak te vullen.
pi_167509448
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 13:14 schreef LastRequest het volgende:

[..]

Laagjes biet en verse geitekaas?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_167509804
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 15:50 schreef kazy het volgende:
@sirdanilot: Oehh chocoladefondant, goed idee :9 Vrijdag maar eens even oefenen of me dat goed lukt. Het is trouwens frambozenroomijs (er ligt al een testbatch in de vriezer), maar ik overweeg om evt. toch maar sorbetijs te maken. IJs komt toch wel op hier thuis.

@vinnypassy: goede suggesties, thanks! Gegrilde groene asperges klinken wel goed hierbij. Chocolademousse met banaan en avocado heb ik beiden wel eens geprobeerd te maken, maar vond ik helaas niet lekker.
Vacherin!
Maak 2 rondjes meringue. Smeer op 1 rondje zacht vanille ijs en laat het weer bevriezen. Leg het 2e rondje erop, smeer er frambozenijs op en stop het weer in de diepvries.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_167513723
Ik zit nog over de gerechten van kerstavond te denken

In hoeverre zijn de volgende gerechten van te voren te bereiden:

https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=330534

https://www.ah.nl/kooksch(...)234773&userid=313358
pi_167514248
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 22:48 schreef Sarabi het volgende:
Ik zit nog over de gerechten van kerstavond te denken

In hoeverre zijn de volgende gerechten van te voren te bereiden:

https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=330534

https://www.ah.nl/kooksch(...)234773&userid=313358
De makreel mousse kan je helemaal van te voren maken. De tonijndinges niet helemaal. Het tonijnmengsel kan je van tevoren maken, maar het gedeelte met de avocado moet op het laatst. Anders gaat het verkleuren denk ik.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_167517914
Dankjewel krak
  Moderator / Redactie Sport donderdag 22 december 2016 @ 09:26:15 #268
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_167519811
Toch nog een last minute call voor een saladevoorgerecht. Nu nog de inspiratie. Iemand tips?
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  donderdag 22 december 2016 @ 09:28:12 #269
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167519846
Iets lauwwarms met rucola, verse vijgen en eendenborst?
  donderdag 22 december 2016 @ 10:08:06 #270
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_167520607
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 december 2016 15:15 schreef Myraela het volgende:
Maak de soep der soepen: http://www.isachandra.com/2011/10/mushroom-hot-pot/

Beroemd in dit topic, ik ga hem dit jaar voor het eerst maken.
Ik zat nu eens serieus te kijken, maar ik snap um niet. Ze pleuren hele, gedroogde shhitakes in de soep en koken die een half uurtje? En dan serveren ze die zo, gewoon gekookt mèt steeltje en al??? En dat is lekker?

Ik had in mijn hoofd dat de hele santekraam tot romige emulsie gepureerd ging worden.... En de shiitakes toch zeker eerst geweekt.

Hm, ik zie een uitdaging.... De soep der soepen verbeteren. B-)
pi_167520690
Klopt, en nee dat is niet lekker. Ik heb ze minstens een uur erin gehad en alsnog waren ze echt niet lekker. De soepbasis op zich wel, maar met te weinig van de smaakmakers imo.

Sorry, maar de soep verbeteren is dus volgens mij geen enorme uitdaging of prestatie.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 22 december 2016 @ 10:51:39 #272
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167521278
Oh, dat probleem had ik niet want ik gebruikte sowieso al geen gedroogde shiitakes. Die kon ik namelijk de eerste keer dat ik m maakte niet vinden.
pi_167521412
Hmm, nu heeft m'n tante boodschappen gedaan, en ze heeft MonChou zacht en luchtig gekocht (zit in zo'n kuipje) ipv gewone MonChou.

Ik ga deze cheesecake maken http://www.zoetrecepten.nl/recepten/lemon-curd-cheesecake/

Ergens in de reacties raadt zij af om de zacht en luchtig variant te gebruiken omdat dit zachter is.. ik heb geen ervaring met dit spul (ik wist niet eens dat dit bestond), iemand die er toevallig wel verstand van heeft? Kan ik dit gewoon gebruiken? Of moet ik toch nog maar even die blokken MonChou halen?
  donderdag 22 december 2016 @ 11:02:39 #274
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_167521448
Jezes, hoe duidelijk wil je het hebben? Niet gebruiken, schrijven ze daar.
Dus ja, hup, naar de winkel.
pi_167521672
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 11:02 schreef RobinOok het volgende:
Jezes, hoe duidelijk wil je het hebben? Niet gebruiken, schrijven ze daar.
Dus ja, hup, naar de winkel.
omdat ik ook recepten tegenkom waar ze het wel gebruiken, zo'n rare vraag is dat dan toch niet? :{
pi_167522200
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 10:51 schreef MutedFaith het volgende:
Oh, dat probleem had ik niet want ik gebruikte sowieso al geen gedroogde shiitakes. Die kon ik namelijk de eerste keer dat ik m maakte niet vinden.
Heb je die nog vervangen of gewoon weggelaten?

@ iedereen met tussengerechttips: thanks! Helaas lust een deel van de eters veel niet :') Geitenkaas, bietjes, kabeljauw, etc. Ik ben nu uitgekomen op waterkerssoep, dat vind ik zelf erg lekker en is volgens mij niet al te exotisch van smaak.

Iemand een leuk idee voor een krokantje o.i.d. bij een soep? Als ik google vind ik vooral een soort tuille van parmezaan, sowieso leuk maar misschien zijn er meer ideeën.
The rock candy's melted, only diamonds now remain
  donderdag 22 december 2016 @ 12:06:47 #277
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167522717
Ik heb er niet-gedroogde shiitakes voor gebruikt.
pi_167522743
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 11:41 schreef LastRequest het volgende:

[..]

Heb je die nog vervangen of gewoon weggelaten?

@ iedereen met tussengerechttips: thanks! Helaas lust een deel van de eters veel niet :') Geitenkaas, bietjes, kabeljauw, etc. Ik ben nu uitgekomen op waterkerssoep, dat vind ik zelf erg lekker en is volgens mij niet al te exotisch van smaak.

Iemand een leuk idee voor een krokantje o.i.d. bij een soep? Als ik google vind ik vooral een soort tuille van parmezaan, sowieso leuk maar misschien zijn er meer ideeën.
bladerdeegspektwisters. :7

Van deze:
http://www.smulpaapje.nl/(...)s-en-bacon-twisters/
  donderdag 22 december 2016 @ 12:08:28 #279
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167522766
Als krokantje bij de soep:

Snij met een pizzaroller een plakje bladerdeeg in 4 lange repen. Besmeer met ei, strooi daar kaas en oregano overheen. Zet in een oven tot t bladerdeeg gaar is. Laat iets afkoelen.

Bladerdeegkaasstengels.
pi_167522808
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 12:08 schreef MutedFaith het volgende:
Als krokantje bij de soep:

Snij met een pizzaroller een plakje bladerdeeg in 4 lange repen. Besmeer met ei, strooi daar kaas en oregano overheen. Zet in een oven tot t bladerdeeg gaar is. Laat iets afkoelen.

Bladerdeegkaasstengels.
Spek jonge, waar is de spek.
  donderdag 22 december 2016 @ 13:05:50 #281
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167523999
Rond mn buik.
pi_167524091
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 18:45 schreef Queenshore het volgende:
-Geglaceerde wortelen met honing,sinaasappel en tijm.
Recept?
pi_167531293
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 13:11 schreef Fokpop het volgende:

[..]

Recept?
Ben bang dat ik het uit de losse pols heb gedaan. Redelijk bekende combinatie dus google biedt vast soelaas. Mijn recept is gewoon geschilde worteltjes(met steeltje, staat mooi) even in boter "bakken" met tijm. Afblussen met sinaasappelsap en honing. Inkoken tot de wortels gaar zijn en het sap stroperig. Crowd pleaser. Zout en peper etc lijkt me vanzelfsprekend. Succes!

Mijn menu dit jaar:

Amuse: tonijn met zwarte sesam/peper korst met koriander-limoen mayonaise.

Voorgerecht: rillette van zalm confit met olijfoliecrackers.

Hoofdgerecht: ossenhaas met paddestoelenfarce gevuld met krokante parmaham( soort wellington zonder bladerdeeg) met madeirasaus

Bijgerechten: aardappel-knolselderij gratin en gegrilde radicchio met citroen-honing dressing.

Dessert: chocoladecake met gepocheerde peer en vanilleijs.

Tussendoor nog een drankje van prosecco en limoncello. Ook een goeie kaasplank 's middags natuurlijk.
pi_167531417
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2016 19:14 schreef Queenshore het volgende:

[..]

Ben bang dat ik het uit de losse pols heb gedaan. Redelijk bekende combinatie dus google biedt vast soelaas. Mijn recept is gewoon geschilde worteltjes(met steeltje, staat mooi) even in boter "bakken" met tijm. Afblussen met sinaasappelsap en honing. Inkoken tot de wortels gaar zijn en het sap stroperig. Crowd pleaser. Zout en peper etc lijkt me vanzelfsprekend. Succes!

Geen we proberen, bedankt!
pi_167531650
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2016 10:08 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ik zat nu eens serieus te kijken, maar ik snap um niet. Ze pleuren hele, gedroogde shhitakes in de soep en koken die een half uurtje? En dan serveren ze die zo, gewoon gekookt mèt steeltje en al??? En dat is lekker?

Ik had in mijn hoofd dat de hele santekraam tot romige emulsie gepureerd ging worden.... En de shiitakes toch zeker eerst geweekt.

Hm, ik zie een uitdaging.... De soep der soepen verbeteren. B-)
Ik ga hem morgen voor het eerst maken. :D Geen ervaring met gedroogde shiitakes. Blijft dat hard? Ik was sowieso van plan om alles door een zeef te halen. Ik wil hem als tussengerecht serveren, dus zonder alles erin.
pi_167531656
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 19:18 schreef Fokpop het volgende:

[..]

Geen we proberen, bedankt!
Vergeet de tijm niet;). Zoals je merkt vergeet ik meteen dingen als ik uit moet leggen hoe ik iets uit de losse pols doe.
pi_167533266
quote:
10s.gif Op donderdag 22 december 2016 09:26 schreef borisz het volgende:
Toch nog een last minute call voor een saladevoorgerecht. Nu nog de inspiratie. Iemand tips?
Laagjes biet en verse geitekaas!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_167537140
We hebben een mooie beenham van 2 kilo liggen hier, wil deze graag op de barbecue klaarmaken. Deze is al gepekeld maar nog niet gerookt. Ik zou deze graag indirect willen garen tot een kern van ongeveer 67 graden. Iemand nog suggesties wat ik hier verder mee kan doen? Ik weet niet zo goed of ik hem nog moet rubben of dat ik een glaze wil maken. Wat zijn jullie ervaringen
  donderdag 22 december 2016 @ 21:57:42 #289
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_167537542
quote:
14s.gif Op donderdag 22 december 2016 19:27 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik ga hem morgen voor het eerst maken. :D Geen ervaring met gedroogde shiitakes. Blijft dat hard? Ik was sowieso van plan om alles door een zeef te halen. Ik wil hem als tussengerecht serveren, dus zonder alles erin.
Shiitakes zijn altijd lekkerder als je ze eerst weekt. Overgieten met kokend water en nachtje of een paar uur laten weken. Het weekwater kun je als soepbasis gebruiken, ik ga shiitake bouillonblokjes gebruiken, met het weekwater dus.
En ik ga de soep waarschijnlijk pureren...
  Moderator donderdag 22 december 2016 @ 22:02:01 #290
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167537747
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 21:51 schreef zlotka het volgende:
We hebben een mooie beenham van 2 kilo liggen hier, wil deze graag op de barbecue klaarmaken. Deze is al gepekeld maar nog niet gerookt. Ik zou deze graag indirect willen garen tot een kern van ongeveer 67 graden. Iemand nog suggesties wat ik hier verder mee kan doen? Ik weet niet zo goed of ik hem nog moet rubben of dat ik een glaze wil maken. Wat zijn jullie ervaringen
Honing, mosterd en tijm
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167538766
Ik ga hier voor de familie op Eerste Kerstdag maken:

Algemeen:
- Citroenclubcakes met mascarponevulling
- Rolletjes rauwe ham met roomkaas, rucola en pijnboompitten
Voorgerecht:
- Bladerdeegbakjes met ragout (kant-en-klaar zo'n beetje, maar is standaard kost hier :+)
Hoofdgerecht:
- Pork Wellington, omdat vorig jaar ik per abuis varkenshaas had meegenomen maar het resultaat alsnog erg beviel. En ossenhaas is mij eigenlijk ook iets te duur is :@ Ik maak er (op verzoek) twee (circa 350 gram p.s.), eentje met mosterd en eentje zonder.
- Romige risotto met kastanjechampignons, bieslook, madadamianoten en parmezaanse kaas.
- Simpele broccolisalade met rode ui, feta en pijnboompitten.
Dessert:
- Baked Alaska, maar ipv een hele schaal dan losse alaskaatjes. Die maak ik morgen alvast, en vries ik in.

Verder is mij verzocht hapjes te maken voor broer en schoonzus. Was iets van 15 man, en zelf hadden ze geen tijd want net een kind en zo :P
Voor hen maak ik:
- Twee soorten wraps, eentje met kalkoenfilet en de ander met kip en pesto
- Patérolletjes van witbrood met ei
- Cheesecakebrownies
- Appelcake (maak ik er twee van, ook eentje voor mijn moeder om mee te nemen naar haar werk)
- Zoete Wortel-noten balletjes
- En risottoballetjes met mozzarella. Alleen deze weet ik niet hoe lang ik die van te voren kan maken. Zou dat twee dagen in de koelkast bewaard kunnen worden? Moet uiteindelijk daarna nog gefrituurd worden.

Voor Tweede Kerstdag, alleen thuis, maak ik:
- Een filodeegcake met spinazie, feta en cashews
- Krokante kiphapjes met een BBQ-saus

Morgen ga ik ook nog twee varianten van White Christmas proberen te maken (om uit te delen). Is een Australische lekkernij, op basis van een bepaald merk/type kokosolie. Of dat hetzelfde is als hier in de winkel weet ik niet en kwam ik ook niet zo snel uit, dus ik weet ook niet wat het resultaat is. Daarom maak ik ook eentje volgens een ander recept dat vooral witte chocolade en kokospoeder gebruikt.
pi_167538835
Haha, kunnen we nog een paar kerstdagen erbij plakken? Zoveel lekkere recepten hier!
Mijn toetje is bijna af, de chocoladebollen liggen klaar, nestjes van gesponnen suiker, pistachecrumble en de meringue is af. Morgen nog frambozenmousse en frambozensaus maken en zaterdag caramelijs en brood voor bij de soep bakken.

Voor de kroketten/bitterballen iets terug: ik heb vorige maand 8 soorten kroketten gebakken, 250stuks, allemaal volgens de volgende verhouding

220gr bloem
200gr boter
Roux maken
Dan 1L vloeistof(bouillon, dunne saus, enz) er op, rest van je vulling (vlees, groente, wat je wil)
Afmaken met 160ml room met 4 eierdooiers er doorheen

Dit laten opstijven en je krijgt een flink stevige salpicon.
  vrijdag 23 december 2016 @ 16:41:22 #294
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_167554163
Ik bak zondag frietjes, maar nu vraag ik me af of ik die zaterdag al zou kunnen voorbakken.
Normaal gesproken doe ik dat gewoon op dezelfde dag, maar nu zou het tijdtechnisch gezien beter uitkomen zo.
Op internet kom ik nogal tegenstrijdige adviezen tegen ( wel/niet in koelkast)

Iemand die het weet toevallig?
pi_167554765
2e kerstdag ben ik verantwoordelijk voor het voorgerecht.

Ik dacht eerst aan truffelrisotto (zo'n rondje) met een paar plakjes eendenborst p.p.
Maar nu twijfel ik... Ik ga nog ff dit topic door voor een leuk voorgerecht voor 8 volwassenen en 2 kleuters.

1e Kerstdag ga ik beef wellington maken volgens recept van AH. Eerste keer :)
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_167554931
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:02 schreef FutureFairytale het volgende:
2e kerstdag ben ik verantwoordelijk voor het voorgerecht.

Ik dacht eerst aan truffelrisotto (zo'n rondje) met een paar plakjes eendenborst p.p.
Maar nu twijfel ik... Ik ga nog ff dit topic door voor een leuk voorgerecht voor 8 volwassenen en 2 kleuters.

1e Kerstdag ga ik beef wellington maken volgens recept van AH. Eerste keer :)
Hoewel ik truffelrisotto echt lekker vind, lijkt het me wel heel zwaar voor een voorgerecht, dan moet je echt een heel klein beetje doen.
pi_167557351
mijn ouders maken alles . wij eten vaak met kerst oud hollandse dingen. bijna altijd stoofperen en cranberries. en dit jaar een lamschotel, aardappelgratin, asperges en haricots verts in spek gerold erbij. als voorgerecht de bekende garnalen cocktail.nagerecht weet ik niet meer. alles overigens zelf gemaakt
pi_167557678
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 15:31 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Om nog even te checken of de pavlova nog goed zou gaan ben ik vadaag even gaan testen met dochterlief...maar het lukt me niet meer om het geheel stijf te krijgen :?

Ik heb met citroensap het materiaal vooraf schoongemaakt
eerste poging, suiker bij eitwit en kloppen...lukte niet maar bedacht me toen ook dat ik dat normaal niet gelijk helemaal meng

dus poging 2 eiwit beetje kloppen en vervolgens langzaam de suiker erbij...lukte niet

poging 3..eerst eiwit stijfkloppen...lukte ook niet

normaal lukt het altijd }:|
hmm en heb je niet per ongeluk stukjes eigeel mee gepakt? ik pak uit voorzorg de laatste druppels eiwit niet mee. het enige dat ik verder nog kan bedenken is niet genoeg ontvet of niet lang genoeg geklopt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-12-2016 19:06:19 ]
pi_167557702
De cheesecake voor kerstavond en 2e kerstdag is klaar :9
  vrijdag 23 december 2016 @ 20:05:35 #300
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167559312
Alle boodschappen gedaan. Morgenochtend nog ff checken of ik niks vergeten ben (vast wel) en dan aan de slag.
pi_167578688
Stoofpotje is klaar, rode koolsoep is klaar, rode uiencompote is klaar.

Lemon curd voor de cheesecake is ook gemaakt, alleen kwam ik er na het maken achter dat het gezouten boter was ipv gezouten. Dus de Lemon curd is heel licht zout. Maar straks in combinatie met de cheesecake zelf denk ik dat je dat nauwelijks opmerkt. Het is evengoed lekker zo hoor :P

Morgen ga ik de cheesecake en de brownies bakken, en dan maandagochtend de rest voorbereiden :9
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')