abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167522200
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 10:51 schreef MutedFaith het volgende:
Oh, dat probleem had ik niet want ik gebruikte sowieso al geen gedroogde shiitakes. Die kon ik namelijk de eerste keer dat ik m maakte niet vinden.
Heb je die nog vervangen of gewoon weggelaten?

@ iedereen met tussengerechttips: thanks! Helaas lust een deel van de eters veel niet :') Geitenkaas, bietjes, kabeljauw, etc. Ik ben nu uitgekomen op waterkerssoep, dat vind ik zelf erg lekker en is volgens mij niet al te exotisch van smaak.

Iemand een leuk idee voor een krokantje o.i.d. bij een soep? Als ik google vind ik vooral een soort tuille van parmezaan, sowieso leuk maar misschien zijn er meer ideeën.
The rock candy's melted, only diamonds now remain
  donderdag 22 december 2016 @ 12:06:47 #277
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167522717
Ik heb er niet-gedroogde shiitakes voor gebruikt.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_167522743
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 11:41 schreef LastRequest het volgende:

[..]

Heb je die nog vervangen of gewoon weggelaten?

@ iedereen met tussengerechttips: thanks! Helaas lust een deel van de eters veel niet :') Geitenkaas, bietjes, kabeljauw, etc. Ik ben nu uitgekomen op waterkerssoep, dat vind ik zelf erg lekker en is volgens mij niet al te exotisch van smaak.

Iemand een leuk idee voor een krokantje o.i.d. bij een soep? Als ik google vind ik vooral een soort tuille van parmezaan, sowieso leuk maar misschien zijn er meer ideeën.
bladerdeegspektwisters. :7

Van deze:
http://www.smulpaapje.nl/(...)s-en-bacon-twisters/
Sterkheidsbaas van alles.
  donderdag 22 december 2016 @ 12:08:28 #279
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167522766
Als krokantje bij de soep:

Snij met een pizzaroller een plakje bladerdeeg in 4 lange repen. Besmeer met ei, strooi daar kaas en oregano overheen. Zet in een oven tot t bladerdeeg gaar is. Laat iets afkoelen.

Bladerdeegkaasstengels.
pi_167522808
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 12:08 schreef MutedFaith het volgende:
Als krokantje bij de soep:

Snij met een pizzaroller een plakje bladerdeeg in 4 lange repen. Besmeer met ei, strooi daar kaas en oregano overheen. Zet in een oven tot t bladerdeeg gaar is. Laat iets afkoelen.

Bladerdeegkaasstengels.
Spek jonge, waar is de spek.
Sterkheidsbaas van alles.
  donderdag 22 december 2016 @ 13:05:50 #281
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167523999
Rond mn buik.
pi_167524091
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 18:45 schreef Queenshore het volgende:
-Geglaceerde wortelen met honing,sinaasappel en tijm.
Recept?
pi_167531293
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 13:11 schreef Fokpop het volgende:

[..]

Recept?
Ben bang dat ik het uit de losse pols heb gedaan. Redelijk bekende combinatie dus google biedt vast soelaas. Mijn recept is gewoon geschilde worteltjes(met steeltje, staat mooi) even in boter "bakken" met tijm. Afblussen met sinaasappelsap en honing. Inkoken tot de wortels gaar zijn en het sap stroperig. Crowd pleaser. Zout en peper etc lijkt me vanzelfsprekend. Succes!

Mijn menu dit jaar:

Amuse: tonijn met zwarte sesam/peper korst met koriander-limoen mayonaise.

Voorgerecht: rillette van zalm confit met olijfoliecrackers.

Hoofdgerecht: ossenhaas met paddestoelenfarce gevuld met krokante parmaham( soort wellington zonder bladerdeeg) met madeirasaus

Bijgerechten: aardappel-knolselderij gratin en gegrilde radicchio met citroen-honing dressing.

Dessert: chocoladecake met gepocheerde peer en vanilleijs.

Tussendoor nog een drankje van prosecco en limoncello. Ook een goeie kaasplank 's middags natuurlijk.
pi_167531417
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2016 19:14 schreef Queenshore het volgende:

[..]

Ben bang dat ik het uit de losse pols heb gedaan. Redelijk bekende combinatie dus google biedt vast soelaas. Mijn recept is gewoon geschilde worteltjes(met steeltje, staat mooi) even in boter "bakken" met tijm. Afblussen met sinaasappelsap en honing. Inkoken tot de wortels gaar zijn en het sap stroperig. Crowd pleaser. Zout en peper etc lijkt me vanzelfsprekend. Succes!

Geen we proberen, bedankt!
pi_167531650
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2016 10:08 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ik zat nu eens serieus te kijken, maar ik snap um niet. Ze pleuren hele, gedroogde shhitakes in de soep en koken die een half uurtje? En dan serveren ze die zo, gewoon gekookt mèt steeltje en al??? En dat is lekker?

Ik had in mijn hoofd dat de hele santekraam tot romige emulsie gepureerd ging worden.... En de shiitakes toch zeker eerst geweekt.

Hm, ik zie een uitdaging.... De soep der soepen verbeteren. B-)
Ik ga hem morgen voor het eerst maken. :D Geen ervaring met gedroogde shiitakes. Blijft dat hard? Ik was sowieso van plan om alles door een zeef te halen. Ik wil hem als tussengerecht serveren, dus zonder alles erin.
pi_167531656
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 19:18 schreef Fokpop het volgende:

[..]

Geen we proberen, bedankt!
Vergeet de tijm niet;). Zoals je merkt vergeet ik meteen dingen als ik uit moet leggen hoe ik iets uit de losse pols doe.
pi_167533266
quote:
10s.gif Op donderdag 22 december 2016 09:26 schreef borisz het volgende:
Toch nog een last minute call voor een saladevoorgerecht. Nu nog de inspiratie. Iemand tips?
Laagjes biet en verse geitekaas!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_167537140
We hebben een mooie beenham van 2 kilo liggen hier, wil deze graag op de barbecue klaarmaken. Deze is al gepekeld maar nog niet gerookt. Ik zou deze graag indirect willen garen tot een kern van ongeveer 67 graden. Iemand nog suggesties wat ik hier verder mee kan doen? Ik weet niet zo goed of ik hem nog moet rubben of dat ik een glaze wil maken. Wat zijn jullie ervaringen
  donderdag 22 december 2016 @ 21:57:42 #289
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_167537542
quote:
14s.gif Op donderdag 22 december 2016 19:27 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik ga hem morgen voor het eerst maken. :D Geen ervaring met gedroogde shiitakes. Blijft dat hard? Ik was sowieso van plan om alles door een zeef te halen. Ik wil hem als tussengerecht serveren, dus zonder alles erin.
Shiitakes zijn altijd lekkerder als je ze eerst weekt. Overgieten met kokend water en nachtje of een paar uur laten weken. Het weekwater kun je als soepbasis gebruiken, ik ga shiitake bouillonblokjes gebruiken, met het weekwater dus.
En ik ga de soep waarschijnlijk pureren...
  Moderator donderdag 22 december 2016 @ 22:02:01 #290
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167537747
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 21:51 schreef zlotka het volgende:
We hebben een mooie beenham van 2 kilo liggen hier, wil deze graag op de barbecue klaarmaken. Deze is al gepekeld maar nog niet gerookt. Ik zou deze graag indirect willen garen tot een kern van ongeveer 67 graden. Iemand nog suggesties wat ik hier verder mee kan doen? Ik weet niet zo goed of ik hem nog moet rubben of dat ik een glaze wil maken. Wat zijn jullie ervaringen
Honing, mosterd en tijm
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167538766
Ik ga hier voor de familie op Eerste Kerstdag maken:

Algemeen:
- Citroenclubcakes met mascarponevulling
- Rolletjes rauwe ham met roomkaas, rucola en pijnboompitten
Voorgerecht:
- Bladerdeegbakjes met ragout (kant-en-klaar zo'n beetje, maar is standaard kost hier :+)
Hoofdgerecht:
- Pork Wellington, omdat vorig jaar ik per abuis varkenshaas had meegenomen maar het resultaat alsnog erg beviel. En ossenhaas is mij eigenlijk ook iets te duur is :@ Ik maak er (op verzoek) twee (circa 350 gram p.s.), eentje met mosterd en eentje zonder.
- Romige risotto met kastanjechampignons, bieslook, madadamianoten en parmezaanse kaas.
- Simpele broccolisalade met rode ui, feta en pijnboompitten.
Dessert:
- Baked Alaska, maar ipv een hele schaal dan losse alaskaatjes. Die maak ik morgen alvast, en vries ik in.

Verder is mij verzocht hapjes te maken voor broer en schoonzus. Was iets van 15 man, en zelf hadden ze geen tijd want net een kind en zo :P
Voor hen maak ik:
- Twee soorten wraps, eentje met kalkoenfilet en de ander met kip en pesto
- Patérolletjes van witbrood met ei
- Cheesecakebrownies
- Appelcake (maak ik er twee van, ook eentje voor mijn moeder om mee te nemen naar haar werk)
- Zoete Wortel-noten balletjes
- En risottoballetjes met mozzarella. Alleen deze weet ik niet hoe lang ik die van te voren kan maken. Zou dat twee dagen in de koelkast bewaard kunnen worden? Moet uiteindelijk daarna nog gefrituurd worden.

Voor Tweede Kerstdag, alleen thuis, maak ik:
- Een filodeegcake met spinazie, feta en cashews
- Krokante kiphapjes met een BBQ-saus

Morgen ga ik ook nog twee varianten van White Christmas proberen te maken (om uit te delen). Is een Australische lekkernij, op basis van een bepaald merk/type kokosolie. Of dat hetzelfde is als hier in de winkel weet ik niet en kwam ik ook niet zo snel uit, dus ik weet ook niet wat het resultaat is. Daarom maak ik ook eentje volgens een ander recept dat vooral witte chocolade en kokospoeder gebruikt.
pi_167538835
Haha, kunnen we nog een paar kerstdagen erbij plakken? Zoveel lekkere recepten hier!
Mijn toetje is bijna af, de chocoladebollen liggen klaar, nestjes van gesponnen suiker, pistachecrumble en de meringue is af. Morgen nog frambozenmousse en frambozensaus maken en zaterdag caramelijs en brood voor bij de soep bakken.

Voor de kroketten/bitterballen iets terug: ik heb vorige maand 8 soorten kroketten gebakken, 250stuks, allemaal volgens de volgende verhouding

220gr bloem
200gr boter
Roux maken
Dan 1L vloeistof(bouillon, dunne saus, enz) er op, rest van je vulling (vlees, groente, wat je wil)
Afmaken met 160ml room met 4 eierdooiers er doorheen

Dit laten opstijven en je krijgt een flink stevige salpicon.
  vrijdag 23 december 2016 @ 16:41:22 #294
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_167554163
Ik bak zondag frietjes, maar nu vraag ik me af of ik die zaterdag al zou kunnen voorbakken.
Normaal gesproken doe ik dat gewoon op dezelfde dag, maar nu zou het tijdtechnisch gezien beter uitkomen zo.
Op internet kom ik nogal tegenstrijdige adviezen tegen ( wel/niet in koelkast)

Iemand die het weet toevallig?
pi_167554765
2e kerstdag ben ik verantwoordelijk voor het voorgerecht.

Ik dacht eerst aan truffelrisotto (zo'n rondje) met een paar plakjes eendenborst p.p.
Maar nu twijfel ik... Ik ga nog ff dit topic door voor een leuk voorgerecht voor 8 volwassenen en 2 kleuters.

1e Kerstdag ga ik beef wellington maken volgens recept van AH. Eerste keer :)
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_167554931
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:02 schreef FutureFairytale het volgende:
2e kerstdag ben ik verantwoordelijk voor het voorgerecht.

Ik dacht eerst aan truffelrisotto (zo'n rondje) met een paar plakjes eendenborst p.p.
Maar nu twijfel ik... Ik ga nog ff dit topic door voor een leuk voorgerecht voor 8 volwassenen en 2 kleuters.

1e Kerstdag ga ik beef wellington maken volgens recept van AH. Eerste keer :)
Hoewel ik truffelrisotto echt lekker vind, lijkt het me wel heel zwaar voor een voorgerecht, dan moet je echt een heel klein beetje doen.
pi_167557351
mijn ouders maken alles . wij eten vaak met kerst oud hollandse dingen. bijna altijd stoofperen en cranberries. en dit jaar een lamschotel, aardappelgratin, asperges en haricots verts in spek gerold erbij. als voorgerecht de bekende garnalen cocktail.nagerecht weet ik niet meer. alles overigens zelf gemaakt
pi_167557678
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 15:31 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Om nog even te checken of de pavlova nog goed zou gaan ben ik vadaag even gaan testen met dochterlief...maar het lukt me niet meer om het geheel stijf te krijgen :?

Ik heb met citroensap het materiaal vooraf schoongemaakt
eerste poging, suiker bij eitwit en kloppen...lukte niet maar bedacht me toen ook dat ik dat normaal niet gelijk helemaal meng

dus poging 2 eiwit beetje kloppen en vervolgens langzaam de suiker erbij...lukte niet

poging 3..eerst eiwit stijfkloppen...lukte ook niet

normaal lukt het altijd }:|
hmm en heb je niet per ongeluk stukjes eigeel mee gepakt? ik pak uit voorzorg de laatste druppels eiwit niet mee. het enige dat ik verder nog kan bedenken is niet genoeg ontvet of niet lang genoeg geklopt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-12-2016 19:06:19 ]
pi_167557702
De cheesecake voor kerstavond en 2e kerstdag is klaar :9
  vrijdag 23 december 2016 @ 20:05:35 #300
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167559312
Alle boodschappen gedaan. Morgenochtend nog ff checken of ik niks vergeten ben (vast wel) en dan aan de slag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')