abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167477611
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 13:14 schreef LastRequest het volgende:

[..]

Iets in de richting van lemon poppy seed cake? Hier altijd erg populair.

Wij hebben als taak tussengerecht voor 18 man. Geen exotische eters, voorgerecht is carpaccio en hoofd is rosbief. Geen zeevruchten, geen champignons/paddenstoelen. Iemand toevallig een goed idee? Een soepje o.i.d. is makkelijk maar ook weer wat saai.
Kleine groene salade met warme geitenkaas omwikkeld met spek en een honingtijmdressing...

Pasteitje met kippenragout...

Vitello Tonato in rolletjesvorm https://www.leukerecepten.nl/vitello-tonnato-rolletjes/

Reuzenravioli https://www.ah.nl/allerha(...)violi-met-verrassing

Trouwens een goede soep is niet saai qua smaak. En een krachtige en heldere bouillon zelf maken is ook nog niet simpel.
pi_167480265
Ik zit te denken om als hoofdgerecht kalkoen wellington te maken alleen ben ik zelf allergisch voor paddenstoelen, waar zou ik de paddenstoelen mee kunnen vervangen?
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
  dinsdag 20 december 2016 @ 22:44:42 #253
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_167488047
Van het weekend de soep der soepen geprobeerd, was erg lekker. Die gaat mee naar eerste kerstdag :)

Ook mijn kerstquiche geprobeerd. Was nog een beetje vochtig, goed oppassen met de spinazie die erin gaat, volgende keer wat maizena erbij.

Hier het recept
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder een toetje dat ik eerder maakte in de herhaling, met een kleine wijziging. Ik doe er gecrushte Daims doorheen. En dan in een chococupje presenteren, met een Daim er in gestoken. Over de top, past precies bij Kerstmis.

[ Bericht 3% gewijzigd door Noordsestern op 20-12-2016 23:28:12 ]
pi_167495843
Wat een heerlijke dingen komen hier weer voorbij!

Ik ben er bijna uit wat het moet gaan worden. Wellicht hebben jullie nog tips voor de groenten bij mijn hoofdgerecht en een aanvulling op het dessert? Wat ik in gedachten heb:

Voorgerecht: een salade met bieten, feta, pijnboompitten en een dressing o.b.v. balsamico-azijn.
Hoofdgerecht: kabeljauw met een mosterdsaus, aardappelroosjes en *(groene) groenten*
Dessert: frambozenijs met iets van chocola (liefst niet witte chocola) en nog iets krokants.

Ik zit nu met de groenten voor bij de vis. Iemand een idee?

Voor het dessert weet ik even niet wat ik aan chocola en/of iets knapperigs kan toevoegen. De beperkingen zijn geen alcohol en bij voorkeur ook geen rauw ei i.v.m. zwangerschap. Ik heb ooit wel een chocolademousse gemaakt van kokoscrème, maar misschien is dat te zwaar i.c.m. het ook al machtige ijs. Mijn man suggereerde een brownie maar daar heb ik eigenlijk dezelfde bezwaren bij. (Hoewel we wel grote eters zijn én dol op toetjes, dus misschien moet ik maar gewoon voor een zwaar dessert gaan ;) )
pi_167495999
Chocolade fondant weet je wel zo een cakeje dat van binnen vochtig is waar de chocola zo uit loopt ...

Wel eerst even oefenen want die kunnen nogal eens mislukken.

Is het frambozen sorbet of ice cream ?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 21 december 2016 @ 12:48:27 #256
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_167496169
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 12:31 schreef kazy het volgende:
Wat een heerlijke dingen komen hier weer voorbij!

Ik ben er bijna uit wat het moet gaan worden. Wellicht hebben jullie nog tips voor de groenten bij mijn hoofdgerecht en een aanvulling op het dessert? Wat ik in gedachten heb:

Voorgerecht: een salade met bieten, feta, pijnboompitten en een dressing o.b.v. balsamico-azijn.
Hoofdgerecht: kabeljauw met een mosterdsaus, aardappelroosjes en *(groene) groenten*
Dessert: frambozenijs met iets van chocola (liefst niet witte chocola) en nog iets krokants.

Ik zit nu met de groenten voor bij de vis. Iemand een idee?

Voor het dessert weet ik even niet wat ik aan chocola en/of iets knapperigs kan toevoegen. De beperkingen zijn geen alcohol en bij voorkeur ook geen rauw ei i.v.m. zwangerschap. Ik heb ooit wel een chocolademousse gemaakt van kokoscrème, maar misschien is dat te zwaar i.c.m. het ook al machtige ijs. Mijn man suggereerde een brownie maar daar heb ik eigenlijk dezelfde bezwaren bij. (Hoewel we wel grote eters zijn én dol op toetjes, dus misschien moet ik maar gewoon voor een zwaar dessert gaan ;) )
Groene groenten: geroosterde broccoli, gegrilde groene asperges, erwtenpuree.
Bij het dessert kun je ook chocolademousse met avocado/banaan maken ipv ei. Of gewoon simpel chocoladeganache (en daar zou je dan ook nog een truffel van kunnen rollen, door balletjes te maken en die in cacaopoeder rollen) doen.
Ik maak zelf een kletskop bij het dessert en doop die voor de helft in chocolade.
pi_167499655
@sirdanilot: Oehh chocoladefondant, goed idee :9 Vrijdag maar eens even oefenen of me dat goed lukt. Het is trouwens frambozenroomijs (er ligt al een testbatch in de vriezer), maar ik overweeg om evt. toch maar sorbetijs te maken. IJs komt toch wel op hier thuis.

@vinnypassy: goede suggesties, thanks! Gegrilde groene asperges klinken wel goed hierbij. Chocolademousse met banaan en avocado heb ik beiden wel eens geprobeerd te maken, maar vond ik helaas niet lekker.
pi_167501107
Hier vanavond kerstdiner op school.

Zoon wist nog niet wat hij wilde, dus daar heb ik wat voor verzonnen: rauwkost in bekertjes.

Dochter wilde gevulde eieren, en heeft die zelf gemaakt (excl. het koken). Ze schoot alleen nogal uit het met zout, dus erg lekker zijn ze helaas niet...

En ik moet echt eens leren werken met een spuitzak...
pi_167502742
quote:
Dochter wilde gevulde eieren, en heeft die zelf gemaakt (excl. het koken). Ze schoot alleen nogal uit het met zout, dus erg lekker zijn ze helaas niet...
Als ze uitschiet en je bent erbij, gewoon het stuk met het meeste zout eruit scheppen.

Of laat haar alles afwegen / meten met lepels voor e het erin doet. Vinden ze ook leuk.

quote:
[ afbeelding ]

En ik moet echt eens leren werken met een spuitzak...
Spuitmondje kopen (b.v. bij Dille en Kamille), ziplock zakken kopen bij de Lidl (kost geen drol). Spuitmondje in zak, hoekje afknippen, vulling erin en spuiten maar. Een échte spuitzak is niet echt nodig.

Ik moet dit zelf eigenlijk ook een keer gaan doen. Maar ik maak eigenlijk nooit echt dingen waarvoor ik moet spuiten. Zo bak ik hier geen taarten e.d. want mijn oven is heel erg zwak. En als ik een taart bak vreet ik hem half zelf op en word ik te dik :(
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_167505025
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 18:05 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Als ze uitschiet en je bent erbij, gewoon het stuk met het meeste zout eruit scheppen.

Of laat haar alles afwegen / meten met lepels voor e het erin doet. Vinden ze ook leuk.

[..]

Maar doen ze dat ook in Brazilië?
pi_167505063
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 19:31 schreef emmyemmy2 het volgende:

[..]

Maar doen ze dat ook in Brazilië?
Afwegen niet nee.
pi_167509337
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 18:05 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

[..]

Spuitmondje kopen (b.v. bij Dille en Kamille), ziplock zakken kopen bij de Lidl (kost geen drol). Spuitmondje in zak, hoekje afknippen, vulling erin en spuiten maar. Een échte spuitzak is niet echt nodig.

Ik moet dit zelf eigenlijk ook een keer gaan doen. Maar ik maak eigenlijk nooit echt dingen waarvoor ik moet spuiten. Zo bak ik hier geen taarten e.d. want mijn oven is heel erg zwak. En als ik een taart bak vreet ik hem half zelf op en word ik te dik :(
Het was er al doorgeroerd voor ik erbij was, dus niets meer aan te doen. Heb haar wel verteld dat ze het dus inderdaad beter anders kan doen (zout weeg / meet ik zelf alleen af als ik brood bak, dus dat ziet ze mij ook altijd uit de losse pols doen). Ze zijn allemaal opgegaan, dus echt erg vonden de kinderen het kennelijk niet.

En jouw truc met een ander zakje ipv spuitzak werkt voor mij niet. Spuitmondjes schieten bij mij altijd los, of er komt niets uit, en dan opeens heel veel tegelijk. Nog los van het feit dat het me amper lukt om een spuitzak te vullen.
pi_167509448
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 13:14 schreef LastRequest het volgende:

[..]

Iets in de richting van lemon poppy seed cake? Hier altijd erg populair.

Wij hebben als taak tussengerecht voor 18 man. Geen exotische eters, voorgerecht is carpaccio en hoofd is rosbief. Geen zeevruchten, geen champignons/paddenstoelen. Iemand toevallig een goed idee? Een soepje o.i.d. is makkelijk maar ook weer wat saai.
Laagjes biet en verse geitekaas?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_167509804
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 15:50 schreef kazy het volgende:
@sirdanilot: Oehh chocoladefondant, goed idee :9 Vrijdag maar eens even oefenen of me dat goed lukt. Het is trouwens frambozenroomijs (er ligt al een testbatch in de vriezer), maar ik overweeg om evt. toch maar sorbetijs te maken. IJs komt toch wel op hier thuis.

@vinnypassy: goede suggesties, thanks! Gegrilde groene asperges klinken wel goed hierbij. Chocolademousse met banaan en avocado heb ik beiden wel eens geprobeerd te maken, maar vond ik helaas niet lekker.
Vacherin!
Maak 2 rondjes meringue. Smeer op 1 rondje zacht vanille ijs en laat het weer bevriezen. Leg het 2e rondje erop, smeer er frambozenijs op en stop het weer in de diepvries.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_167513723
Ik zit nog over de gerechten van kerstavond te denken

In hoeverre zijn de volgende gerechten van te voren te bereiden:

https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=330534

https://www.ah.nl/kooksch(...)234773&userid=313358
pi_167514248
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 22:48 schreef Sarabi het volgende:
Ik zit nog over de gerechten van kerstavond te denken

In hoeverre zijn de volgende gerechten van te voren te bereiden:

https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=330534

https://www.ah.nl/kooksch(...)234773&userid=313358
De makreel mousse kan je helemaal van te voren maken. De tonijndinges niet helemaal. Het tonijnmengsel kan je van tevoren maken, maar het gedeelte met de avocado moet op het laatst. Anders gaat het verkleuren denk ik.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_167517914
Dankjewel krak
  Moderator / Redactie Sport donderdag 22 december 2016 @ 09:26:15 #268
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_167519811
Toch nog een last minute call voor een saladevoorgerecht. Nu nog de inspiratie. Iemand tips?
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  donderdag 22 december 2016 @ 09:28:12 #269
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167519846
Iets lauwwarms met rucola, verse vijgen en eendenborst?
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  donderdag 22 december 2016 @ 10:08:06 #270
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_167520607
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 december 2016 15:15 schreef Myraela het volgende:
Maak de soep der soepen: http://www.isachandra.com/2011/10/mushroom-hot-pot/

Beroemd in dit topic, ik ga hem dit jaar voor het eerst maken.
Ik zat nu eens serieus te kijken, maar ik snap um niet. Ze pleuren hele, gedroogde shhitakes in de soep en koken die een half uurtje? En dan serveren ze die zo, gewoon gekookt mèt steeltje en al??? En dat is lekker?

Ik had in mijn hoofd dat de hele santekraam tot romige emulsie gepureerd ging worden.... En de shiitakes toch zeker eerst geweekt.

Hm, ik zie een uitdaging.... De soep der soepen verbeteren. B-)
pi_167520690
Klopt, en nee dat is niet lekker. Ik heb ze minstens een uur erin gehad en alsnog waren ze echt niet lekker. De soepbasis op zich wel, maar met te weinig van de smaakmakers imo.

Sorry, maar de soep verbeteren is dus volgens mij geen enorme uitdaging of prestatie.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 22 december 2016 @ 10:51:39 #272
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167521278
Oh, dat probleem had ik niet want ik gebruikte sowieso al geen gedroogde shiitakes. Die kon ik namelijk de eerste keer dat ik m maakte niet vinden.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_167521412
Hmm, nu heeft m'n tante boodschappen gedaan, en ze heeft MonChou zacht en luchtig gekocht (zit in zo'n kuipje) ipv gewone MonChou.

Ik ga deze cheesecake maken http://www.zoetrecepten.nl/recepten/lemon-curd-cheesecake/

Ergens in de reacties raadt zij af om de zacht en luchtig variant te gebruiken omdat dit zachter is.. ik heb geen ervaring met dit spul (ik wist niet eens dat dit bestond), iemand die er toevallig wel verstand van heeft? Kan ik dit gewoon gebruiken? Of moet ik toch nog maar even die blokken MonChou halen?
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  donderdag 22 december 2016 @ 11:02:39 #274
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_167521448
Jezes, hoe duidelijk wil je het hebben? Niet gebruiken, schrijven ze daar.
Dus ja, hup, naar de winkel.
pi_167521672
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 11:02 schreef RobinOok het volgende:
Jezes, hoe duidelijk wil je het hebben? Niet gebruiken, schrijven ze daar.
Dus ja, hup, naar de winkel.
omdat ik ook recepten tegenkom waar ze het wel gebruiken, zo'n rare vraag is dat dan toch niet? :{
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')