Water, mond en zoquote:Op maandag 19 december 2016 14:15 schreef Lonaa het volgende:
[ afbeelding ]
Het is begonnen! Dit zijn de rozemarijncrackers voor het aperitief.
de eerste batch niet. Die was niet mooi dus die zijn al op.quote:Op maandag 19 december 2016 18:20 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Water, mond en zo
Maarre, halen deze de Kerst?
dat klinkt fantastisch.quote:Op maandag 19 december 2016 19:22 schreef vinnypassy het volgende:
Ik ga tweede kerstdag toch niet betaald koken. Ik dacht dat er wat tussen was gekomen, dat was niet zo, dus nu ga ik toch lekker alleen voor mezelf koken. Denk een surf en turf ofzo. En verder natuurlijk heel hard huilen dat ik weer helemaal alleen ben op tweede kerstdag.
Eerste kerstdag wel uitgebreid koken, maar heb het menu nog relatief eenvoudig gehouden. Kan ik zaterdag ff ontspannen in de keuken voorbereiden en de boel zondag met mijn zus afmaken. Menu is definitief:
Amuse 1: steak tartare met kwarteleitje
Amuse 2: krokant buikspek met chorizo-mayo en mango-chutney
Voor: texturen van bloemkool (zoetzuur, geroosterd, puree, couscous)
Soep: tomatenconsommé
Hoofd: beef wellington met rode portsaus, aardappelpuree, asperges en champignons
Na: cheesecake met sinaspoeder, sinas-gembergranita, chocokletskop en meringuensneeuw (en misschien nog een muntsiroopje).
En die relatief eenvoudig is natuurlijk onder voorbehoud van hoe de beef uit de oven komt, want dat wordt mijn eerste keer.![]()
Klinkt goed! En grappig, ik heb ook chorizo-olie gemaakt voor een mayo/crème, wilde het combineren met een kaassoesje oid.quote:Op maandag 19 december 2016 19:22 schreef vinnypassy het volgende:
Ik ga tweede kerstdag toch niet betaald koken. Ik dacht dat er wat tussen was gekomen, dat was niet zo, dus nu ga ik toch lekker alleen voor mezelf koken. Denk een surf en turf ofzo. En verder natuurlijk heel hard huilen dat ik weer helemaal alleen ben op tweede kerstdag.
Eerste kerstdag wel uitgebreid koken, maar heb het menu nog relatief eenvoudig gehouden. Kan ik zaterdag ff ontspannen in de keuken voorbereiden en de boel zondag met mijn zus afmaken. Menu is definitief:
Amuse 1: steak tartare met kwarteleitje
Amuse 2: krokant buikspek met chorizo-mayo en mango-chutney
Voor: texturen van bloemkool (zoetzuur, geroosterd, puree, couscous)
Soep: tomatenconsommé
Hoofd: beef wellington met rode portsaus, aardappelpuree, asperges en champignons
Na: cheesecake met sinaspoeder, sinas-gembergranita, chocokletskop en meringuensneeuw (en misschien nog een muntsiroopje).
En die relatief eenvoudig is natuurlijk onder voorbehoud van hoe de beef uit de oven komt, want dat wordt mijn eerste keer.![]()
Misschien een charlotte? Met een sinaasappelkwark erin?quote:Op maandag 19 december 2016 19:47 schreef NoralyZ het volgende:
[..]
dat klinkt fantastisch.erg benieuwd naar de foto's, alvast ;-).
ik maak het nagerecht dit jaar, mijn vriend het tussengerecht. die wil iets doen van een appelsoep met appelchips en krokant buikspekje.
ik wil eigenlijk 3 fantastische taarten maken en dat er gekozen kan worden (we zijn met 20 man, waarvan 4 kleine kinderen die makkelijke eters zijn).
ik dacht aan:
> pure chocolade-bietentaart met chocolade mirror glaze en parels van bietensap
> tarte tatin van pruimen met rodewijnsiroop (eigenlijk een soort gluhweinsiroop, rode wijn inkoken met kruidnagel, sinaasappel, kaneel en steranijs)
> de derde taart weet ik nog niet. ik denk iets citrusachtigs of iets wat meer luchtig/cake. iemand een tip?
Ik hoop voor je dat er geen picky eaters zijn, want dit is typisch zoiets waar van ik denk 'ik zou het zelf wel lusten maar 9 van de 10 mensen moet geen bieten in zijn dessert'.quote:Op maandag 19 december 2016 19:47 schreef NoralyZ het volgende:
:
Pas op dat het niet te zompig wordt, goed inkoken.quote:> tarte tatin van pruimen met rodewijnsiroop (eigenlijk een soort gluhweinsiroop, rode wijn inkoken met kruidnagel, sinaasappel, kaneel en steranijs)
Citroen kwarktaart? New York cheesecake? Iets in elkaar flansen met merengue en lemon curd, diverse vruchten erop? Soort pavlova of zo. Je kunt allerlei citroen achtige dingen bedenken. Key lime pie misschien.quote:> de derde taart weet ik nog niet. ik denk iets citrusachtigs of iets wat meer luchtig/cake. iemand een tip?
Wij hebben 2e Kerstdag een grand dessert met o.a. cheesecake met zelfgemaakte lemon curdquote:Op maandag 19 december 2016 19:47 schreef NoralyZ het volgende:
[..]
dat klinkt fantastisch.erg benieuwd naar de foto's, alvast ;-).
ik maak het nagerecht dit jaar, mijn vriend het tussengerecht. die wil iets doen van een appelsoep met appelchips en krokant buikspekje.
ik wil eigenlijk 3 fantastische taarten maken en dat er gekozen kan worden (we zijn met 20 man, waarvan 4 kleine kinderen die makkelijke eters zijn).
ik dacht aan:
> tarte tatin van pruimen met rodewijnsiroop (eigenlijk een soort gluhweinsiroop, rode wijn inkoken met kruidnagel, sinaasappel, kaneel en steranijs)
> de derde taart weet ik nog niet. ik denk iets citrusachtigs of iets wat meer luchtig/cake. iemand een tip?
neuh, iedereen eet alles bij ons aan tafel. of probeert het tenminste. wel prettig!quote:Op maandag 19 december 2016 20:25 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat er geen picky eaters zijn, want dit is typisch zoiets waar van ik denk 'ik zou het zelf wel lusten maar 9 van de 10 mensen moet geen bieten in zijn dessert'.
[..]
Pas op dat het niet te zompig wordt, goed inkoken.
[..]
Citroen kwarktaart? New York cheesecake? Iets in elkaar flansen met merengue en lemon curd, diverse vruchten erop? Soort pavlova of zo. Je kunt allerlei citroen achtige dingen bedenken. Key lime pie misschien.
Vind dingen met citroen één van de lekkerste altijd
in het kookboek van heston blumenthal serveert hij frambozenknettersuiker met dropstokjes... die moet je in de suiker dippen.quote:Op maandag 19 december 2016 22:16 schreef Myraela het volgende:
Ik bedenk me net dat ik eigenlijk wel iets met knettersuiker zou willen doen voor m'n dessert. Iemand misschien een tof idee? Anders doe ik het gewoon op m'n zoute caramel cheesecakes.
quote:Op dinsdag 20 december 2016 10:00 schreef fathank het volgende:
Team voorgerecht hier, voor een gezelschap van 25 man. Het idee is om een ragout te maken, dat is in ieder geval makkelijk schaalbaar en goed voor te bereiden. Nu zit ik alleen nog over de rest te denken. Om me er nou vanaf te maken met een simpel pasteitje uit de doos..doe maar niet. Dus mensen hier nog ideeën voor variaties, behalve bitterballen/kroketten.
Googlen op ragout levert vooral pasteitjes op
Ik heb deze wel eens gemaakt:quote:Op dinsdag 20 december 2016 11:45 schreef Lot_1 het volgende:
Iets met pasta fathank?
Wat vinden jullie van het idee om een Baked Alaska dessert te maken van een red velvet-cake met ijs met een roomkaas-smaak?
Enne.. hoe kom ik aan cream cheese ijs? Heeft iemand een recept of een idee waar je dit gemakkelijk kunt kopen?
Oh, dat klinkt wel erg lekker en de moeite van het proberen waard. Ik heb geen ijsmachine dus ik hoop dat het ook zonder kanquote:Op dinsdag 20 december 2016 11:56 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Ik heb deze wel eens gemaakt:
http://uitpaulineskeuken.(...)nder-ijsmachine.html
Maar dan wel gewoon in de ijsmachine.
Iets in de richting van lemon poppy seed cake? Hier altijd erg populair.quote:Op maandag 19 december 2016 19:47 schreef NoralyZ het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |