abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166121702
Kerstdiner 2016! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic

De bladeren vallen van de bomen en sommigen van jullie zullen deze week al wantjes gedragen hebben op de fiets - het is onvermijdelijk: kerstmis komt er weer aan!

En met kerstmis komt: het kerstdiner! Ho ho ho!
~:)

Dit jaarlijkse topic is bedoeld als supportgroep voor iedereen die wel wat hulp kan gebruiken bij het samenstellen van een menu, het beoordelen van een recept en verder leent het topic zich wonderwel voor het delen van (foto's van) uitprobeersels en het elkaar steunen bij pre-kerstdinerstress.

Ter inspiratie, de vorige topics:
Kersttopic 2015: http://forum.fok.nl/topic/2256995
Kersttopic 2014: http://forum.fok.nl/topic/2145048
Kersttopic 2013: http://forum.fok.nl/topic/2022736

Game on! :Y)
Let me see you stripped down to the bone
pi_166121824
Ik was al begonnen. :D Moet alleen nog een hoofdgerecht verzinnen. Tijd is een beetje een probleem, drukke periode voor kerstavond. Weinig tijd om veel voor te bereiden.

Amuse:
Kort gegrilde tonijn in een korstje van sesam en bacon, met een citroenmayonaise
Tartaar van tonijn met een avocado crème

Voorgerecht:
Salade met rode kool en gerookte eend en appel

Hoofdgerecht:

Dessert:
Stoofperen Charlotte

Nog opzoek naar een makkelijk en klassiek hoofdgerecht. Ik kook voor 8 personen.
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 10:56:28 #3
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166121865
Ik kan wel wat hulp gebruiken dit jaar. Ik heb leveraids, ik mag maar heel weinig dingen eten tijdens de kerst.

- Geen rood vlees
- Verzadigd van van te gebruiken ingredienten moet <2 gram per 100 gram zijn.
- Koolhydraatarm, wat ik aan meelspijzen eet moet volkoren zijn en zo'n 50-75 gram op het diner
- Geen alcohol
- Matig met suiker

Wat mag dan wel? Bolletje sorbetijs kan nog net, kip, kalkoen en vis mag wel gewoon en de meeste heldere soepen ook. Groente mag onbeperkt, noten en pure chocolade ook met mate, ondanks het vetgehalte, omdat je toch ook vet binnen moet krijgen en het merendeel onverzadigd is.

Normaal heb ik geen moeite een lekker kerstdinertje in elkaar te zetten, maar het is nu toch wel behoorlijk lastig.
Laffe huichelaar
pi_166121922
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 10:53 schreef Myraela het volgende:
Ik was al begonnen. :D Moet alleen nog een hoofdgerecht verzinnen. Tijd is een beetje een probleem, drukke periode voor kerstavond. Weinig tijd om veel voor te bereiden.

Amuse:
Kort gegrilde tonijn in een korstje van sesam en bacon, met een citroenmayonaise

Voorgerecht:

Hoofdgerecht:

Dessert:
Stoofperen Charlotte

Nog opzoek naar een makkelijk en klassiek hoofdgerecht. Ik kook voor 8 personen.
Beef Wellington met een fraaie boel ossenhaas erin een idee? Is goed voor te bereiden en past qua klassiekheid wel bij de rest van je gerechten :)

En als je niet zo eigenwijs bent dat je zelf je bladerdeeg wilt maken (been there, done that) is het nog een makkie ook. :Y
pi_166121951
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 10:56 schreef timmmmm het volgende:
Ik kan wel wat hulp gebruiken dit jaar. Ik heb leveraids, ik mag maar heel weinig dingen eten tijdens de kerst.

- Geen rood vlees
- Koolhydraatarm, wat ik aan meelspijzen eet moet volkoren zijn en zo'n 50-75 gram op het diner
- Geen alcohol
- Matig met suiker

Wat mag dan wel? Bolletje sorbetijs kan nog net, kip, kalkoen en vis mag wel gewoon en de meeste heldere soepen ook. Groente mag onbeperkt, noten en pure chocolade ook met mate, ondanks het vetgehalte, omdat je toch ook vet binnen moet krijgen en het merendeel onverzadigd is.

Normaal heb ik geen moeite een lekker kerstdinertje in elkaar te zetten, maar het is nu toch wel behoorlijk lastig.
Als kip en kalkoen kan, kan eend ook! *)

Ik maakte twee jaar geleden met groooooooot succes dit ontzettend lekkere eendrecept als hoofdgerecht:
http://ladyandpups.com/20(...)g-roasted-beer-duck/

Foto van receptblog:

Voor hoeveel mensen kook je?
pi_166121958
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 11:00 schreef minilot het volgende:

[..]

Beef Wellington met een fraaie boel ossenhaas erin een idee? Is goed voor te bereiden en past qua klassiekheid wel bij de rest van je gerechten :)

En als je niet zo eigenwijs bent dat je zelf je bladerdeeg wilt maken (been there, done that) is het nog een makkie ook. :Y
Ja, klopt. Was twee jaar terug ook een enorm succes, maar zou toch liever iets op tafel zetten dat ik nog niet heb gemaakt. Maar misschien moet ik gewoon niet zo moeilijk doen.
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 11:04:06 #7
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166121961
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 11:03 schreef minilot het volgende:

[..]

Als kip en kalkoen kan, kan eend ook! :)

Ik maakte twee jaar geleden met groooooooot succes dit ontzettend lekkere eendrecept als hoofdgerecht:
http://www.foodblogs.com/(...)dy-and-pups-an-angry
Eend is bij mijn weten rood vlees :?

Ik heb in ieder geval in de veronderstelling geleefd dat het niet mag, feestje in mijn hoofd als ik het mis had
Laffe huichelaar
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 11:04:52 #8
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166121972
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 11:03 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ja, klopt. Was twee jaar terug ook een enorm succes, maar zou toch liever iets op tafel zetten dat ik nog niet heb gemaakt. Maar misschien moet ik gewoon niet zo moeilijk doen.
Zalm in zoutkorst? Bijna even indrukwekkend als het snijmoment van de beef, het moment wanneer je de korst opentikt en ook makkelijk van te voren te maken, zonder veel werk
Laffe huichelaar
pi_166121988
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 11:04 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Zalm in zoutkorst? Bijna even indrukwekkend als het snijmoment van de beef, het moment wanneer je de korst opentikt
Ohja, familie is dus geen fan van vis. :D De tonijn als amuse is dan ook een experiment. Maar het hoofdgerecht is teveel van het goede.
pi_166122042
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 11:03 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ja, klopt. Was twee jaar terug ook een enorm succes
Oh! :D Vergeten, sorry! Ja, dan snap ik dat je geen zin hebt om dat nog een keer te doen. :Y
Is een simpele ham een idee? Voedt acht man tegelijk en kost nauwelijks handelingen ter voorbereiding.

Ik heb deze wel eens gemaakt:
http://pickyin.blogspot.n(...)-with-chili-jam.html

Chili-jam is er erg lekker bij, maar kun je ook al een paar weken eerder maken. :Y
pi_166122056
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 11:04 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Eend is bij mijn weten rood vlees :?
Oh verhip, je hebt gelijk! Dan maar eens iets leuks met kip verzinnen :)
pi_166122364
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 11:09 schreef minilot het volgende:

[..]

Oh! :D Vergeten, sorry! Ja, dan snap ik dat je geen zin hebt om dat nog een keer te doen. :Y
Is een simpele ham een idee? Voedt acht man tegelijk en kost nauwelijks handelingen ter voorbereiding.

Ik heb deze wel eens gemaakt:
http://pickyin.blogspot.n(...)-with-chili-jam.html

Chili-jam is er erg lekker bij, maar kun je ook al een paar weken eerder maken. :Y
Dat lijkt me ook erg lekker! Maar moet eerlijk zeggen dat ik nu toch weer naar de Beef Wellington neig. Dat was zo'n groot succes. Mijn familie zou in een restaurant ook altijd iets van een biefstuk kiezen, dan is dit natuurlijk wel erg lekker.
pi_166122409
We zijn in NL dit jaar, dus met kerst niet echt koken, maar dat haal ik wel in voor ons tweeen of met vrienden in de dagen erna O+

Dus ik inspiratiedinges gewoon mee!
Ja doei.
pi_166122479
Mijn vader een kerstdiner cadeau gedaan, het moet 2 jaar geleden overtreffen, dus een beste opgave.

Dit jaar hebben ze zelfs een hotel geboekt zodat er ook gedronken kan worden :D :D

Ik zit te denken aan een reeenrug, omdat mijn vader daar al zo lang als ik me kan herinneren over grapt.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_166122528
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 11:39 schreef Lonaa het volgende:
Ik zit te denken aan een reeenrug, omdat mijn vader daar al zo lang als ik me kan herinneren over grapt.
Met kastanjes! :9
pi_166122540
quote:
Oh dat klinkt best heel erg awesome :D :D
pi_166123202
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 10:56 schreef timmmmm het volgende:

- Geen rood vlees
- Geen alcohol
- Matig met suiker

Kalkoen?

En hoera voor het kerstdinertopic! Ik weet nog nauwelijks wat onze plannen zijn, ieg kerstavond met mijn familie, en dan zal ik wel een gang maken, maar nog geen idee hoe en wat. Rest van de kerstdagen zijn nog onbekend.
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 15:46:57 #18
425665 TravelRose
Keep on dreaming
pi_166126798
Hij is er weer!

Wij moeten (oké, aangeboden) op tweede kerstdag het diner verzorgen. Het enige dat er absoluut niet in mag zitten zijn schaaldieren, voor de rest is alles goed.

Tot nu toe neem ik de volgende opties in overweging:
- brie in filodeeg met cranberry's en geroosterde amandelen (amuse, anders is het wel erg zwaar)
- pompoensoep met gepofte knoflook en Parmezaanse kaas
- zalmcarpaccio (of tonijncarpaccio) met zeewiersalade en zoetzure bietjes
- misschien beef wellington of een hele gevulde kip (in ieder geval met geroosterde groene asperges en geglaceerde worteltjes)
- een spoom van citroenijs, limoncello en cava
- banoffee pie of Key Lime Pie (maar dat is meer omdat we in de Keys zijn geweest)

Het enige probleem is dat niets echt bij elkaar past heb ik het idee. Wat zou ik kunnen weglaten of toevoegen om het toch een soort van geheel te maken.
pi_166126935
Ik mag dit jaar koken voor en een beetje met mijn familie. Mijn oudste neef (12) vindt het leuk om mee te helpen en van de anderen krijg ik vast ook hulp als ik dat vraag.
Maar eigenlijk vind ik het ook prima als ik alles doe :)

Ik zit met een aantal moeilijke eters (geen vlees, behalve ossehaas of kip), wel sommige soorten vis. O ja, en carpaccio mag (lees: moet) er dan wel weer in zitten. We zijn met 10 personen, waarvan vier kinderen, waarvan maar 1 normale eter. Bij de volwassenen heb ik twee moeilijke eters.

Tot nu toe heb ik
Amuse: makreelmousse met dille
Soep: Pastinaaksoep met salieboter
Carpaccio met basilicummayonaise
(wat eerst, soep of carpaccio?)
Ik wil, voor het feestelijke een alcoholvrije spoom maken
Hoofdgerecht, dat is een lastige. Ik dacht aan beef wellington en/of kip kiev. Het laatste is vrij toegankelijk ook voor kinderen en gemakkelijk te bereiden. Ik kan ze de dag ervoor helemaal bereiden zodat ze op de dag zelf alleen nog in de oven moeten.
kaasplankje (dat is voor mijn vriend en mij, wat de rest doet, maakt me niet uit, maar wij willen een kaasplankje :P)
en een grand dessert met kleine hapjes

De amuse, soep en carpaccio zijn vrij gemakkelijk van tevoren al te bereiden. Idem voor de kip kiev. Beef wellington ook, toch? Alleen dan nog dus dingen afwerken op de dag zelf.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_166130356
Ja wij mogen ook dit jaar *O* met dank aan vriendlief ben ik mooi 2 jaar achter elkaar de sjaak. Vorig jaar was mn schoonmoeder ziek en heb ik haar keuken bewaakt terwijl er anderen een poging deden tot koken :7
Vorig jaar heb ik voor 1e kerstdag voorgerecht (pompoensoep) en een deel van de hoofdgerechten gedaan. O.a. het knolselderijgebraad wat erg in de smaak viel (deze)
SPOILER: plaatje bij het praatje
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit jaar 1e kerstdag dus voor 8 volwassenen waarvan opa&oma kleine eters zijn en pas op het laatste moment weten of ze komen ivm gezondheid.
Het idee voor nu is een soepje vooraf met zelfgemaakt brood, een aantal hoofdgerecht met bijgerecht-dingen en een tof dessert.

Dan hebben we nog 2e kerstdag met mijn volledige familie, 50+ mensen. Normaal is het allemaal 'neem wat lekkers mee', vorig jaar had ik een quiche uitgekozen waar 500 gram sjalotten in moesten. Dat doe ik niet nog een keer :'( :P. Dus daar mag ik ook nog wat voor verzinnen.

Dieettechnische uitdagingen: geen sesam ivm allergie, een aantal die geen vis lusten en bietjes zijn ook een no-go.
Kooktechnische uitdaging: ik ben net gestopt met vegetarisch eten na 11 jaar en heb geen idee hoe ik fatsoenlijk vlees klaarmaak. _O- Dus dit kan nog leuk worden.
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 21:49:17 #21
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_166134855
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 10:53 schreef Myraela het volgende:

Amuse:

Voorgerecht:

Hoofdgerecht:

Dessert:
Stoofperen Charlotte

Oooh, die amuse! :9~ Van die gegrilde tonijn zou ik me al helemaal vol kunnen eten.

Hoe maak je die avocadocrème? Deze is errug lekker en past er iig erg goed bij, is (met kleine aanpassingen) mijn standaard avocadocrème/-puree geworden.

Goed dat dit topic er is trouwens, ik ga eens vragen of ik dit jaar wel in de keuken mag staan van de familie.

Ugh. Eerste voorstel: allemaal een gang maken. :{
pi_166166221
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 15:46 schreef TravelRose het volgende:

- brie in filodeeg met cranberry's en geroosterde amandelen (amuse, anders is het wel erg zwaar)
Dat klinkt erg lekker! Heb je daar ook een recept van?

Ik ga in elk geval kerstavond koken voor een deel van mijn schoonfamilie. Er zitten een paar niet zo avontuurlijke eters bij, en ik wil het mezelf niet te moeilijk maken aangezien ik in andermans keuken kook, dus ik hou het simpel.
freedom is just another word for nothing left to lose
  maandag 24 oktober 2016 @ 09:50:59 #23
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_166166510
Kerstavond kook ik waarschijnlijk alleen voor mezelf en mijn vrouw. Niet te veel of zwaar, misschien een leuk stukje vlees met saus/groente/brood ofzo.

1e kerstdag met de schoonfamilie zal ik wel 1 of 2 gangen mogen maken. Ik zet in op t hoofdgerecht. Mocht t dat niet worden, dan overweeg ik om als nagerecht een soort van "Anna's mess" te maken. Chocolade bol gevuld met *dingen* die je kapot moet gooien op je bord.

2e kerstdag komt mijn familie eten, maar daar zitten moeilijke eters tussen. Mijn broertje gaf al aan ook wel eens iets te willen maken, dus waarschijnlijk verdelen we t diner onder ons 2en. Afgesproken om volgende week al eens te gaan puzzelen hoe we zo veel mogelijk rekening kunnen houden met ieders wensen en voorkeuren.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_166166616
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 15:57 schreef miss_sly het volgende:
(wat eerst, soep of carpaccio?)
Ik zou eerst de carpaccio doen, en dan de soep. Dan ga je van koud naar warm. :)
pi_166166650
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 15:46 schreef TravelRose het volgende:
Hij is er weer!

Wij moeten (oké, aangeboden) op tweede kerstdag het diner verzorgen. Het enige dat er absoluut niet in mag zitten zijn schaaldieren, voor de rest is alles goed.

- pompoensoep met gepofte knoflook en Parmezaanse kaas
- zalmcarpaccio (of tonijncarpaccio) met zeewiersalade en zoetzure bietjes
- misschien beef wellington of een hele gevulde kip (in ieder geval met geroosterde groene asperges en geglaceerde worteltjes)
- een spoom van citroenijs, limoncello en cava
- banoffee pie of Key Lime Pie (maar dat is meer omdat we in de Keys zijn geweest)

Het enige probleem is dat niets echt bij elkaar past heb ik het idee. Wat zou ik kunnen weglaten of toevoegen om het toch een soort van geheel te maken.
Klinkt lekker hoor!
wb bij elkaar passen vind ik persoonlijk de amuse en de soep 'de vreemde eend in de bijt', vrij zware ingredienten , terwijl de rest allemaal vrij 'fris' is. (behalve dan de banoffe pie :P )
pi_166167042
Ik vond juist de pompoensoep, gevulde kip en key lime pie wel goed bij elkaar passen. Voelt een beetje Amerikaans aan. Misschien is dat wel tof als jullie er net zijn geweest.
  maandag 24 oktober 2016 @ 11:32:32 #27
425665 TravelRose
Keep on dreaming
pi_166167895
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 09:25 schreef Lot_1 het volgende:

[..]

Dat klinkt erg lekker! Heb je daar ook een recept van?

Ik ga in elk geval kerstavond koken voor een deel van mijn schoonfamilie. Er zitten een paar niet zo avontuurlijke eters bij, en ik wil het mezelf niet te moeilijk maken aangezien ik in andermans keuken kook, dus ik hou het simpel.
Hoe ik het als amuse ga doen, weet ik nog niet. Denk kleine stukjes filodeeg. En cranberry's doen ik of als jam erbij of nog in het pakketje.
Ik gebruik dit recept: http://www.foodnetwork.co(...)almonds-recipe.html#!
  maandag 24 oktober 2016 @ 11:32:48 #28
425665 TravelRose
Keep on dreaming
pi_166167903
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 10:33 schreef Myraela het volgende:
Ik vond juist de pompoensoep, gevulde kip en key lime pie wel goed bij elkaar passen. Voelt een beetje Amerikaans aan. Misschien is dat wel tof als jullie er net zijn geweest.
O, dat is ook wel een goede inderdaad! Bedankt voor de input!
  Moderator maandag 24 oktober 2016 @ 11:40:33 #29
5428 crew  miss_sly
pi_166168129
quote:
2s.gif Op maandag 24 oktober 2016 09:57 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik zou eerst de carpaccio doen, en dan de soep. Dan ga je van koud naar warm. :)
Ah, goede, dank je!
pi_166170086
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:32 schreef TravelRose het volgende:

[..]

Hoe ik het als amuse ga doen, weet ik nog niet. Denk kleine stukjes filodeeg. En cranberry's doen ik of als jam erbij of nog in het pakketje.
Ik gebruik dit recept: http://www.foodnetwork.co(...)almonds-recipe.html#!
Thanks! Ik vind de combi van mosterd met brie wel een gekke, zoals in het recept. Maar met cranberries lijkt het me heerlijk :9
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_166170251
Ik lees weer mee :) kerstavond mag ik voor vier personen koken.
Maar tot nu toe verder nog niet over nagedacht.
  Moderator maandag 24 oktober 2016 @ 17:01:48 #32
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166174142
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 11:03 schreef minilot het volgende:

[..]

Als kip en kalkoen kan, kan eend ook! *)

En konijn ook :9
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_166194157
Ik kook dit jaar alles samen met m'n tante, en we houden het menu voor de overige gasten strict geheim.

We willen 5 of 6 kleinere gangen doen, en we hebben het idee om overal iets met rood te doen.

Waarschijnlijk wordt één van de eerste gerechtjes een rode kool soep met gekarameliseerde appeltjes http://www.francescakookt(...)eliseerde-appeltjes/

En een zalmtartaartje met rode ui.

Verder nog een stoofpotje (geen idee wat voor nog)

En als dessert zaten we te denken aan een proeverijtje
Dus een mini tartelette met Lemon curd en framboos, rood fruit parfait, karamelbrownies met rode bessensaus, allemaal kleine stukjes natuurlijk.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 18:57:13 #34
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_166198816
Oh O+ O+ Dit topic!

Voor het eerst ga ik kerst vieren in Engeland nu ik hier woon. Maar vriendliefs vader kookt altijd het kerstdiner! Dus voor het eerst in jaren hoef ik geen twee daags menu te verzinnen.
En er is een kans dat ik moet werken rond die tijd. Maar we doen misschien toch een dag ergens uit kiezen dat ik toch een 3 gangs diner maak in kerststijl! :Y)
pi_166199810
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 18:57 schreef Bienelientjee het volgende:
Oh O+ O+ Dit topic!

Voor het eerst ga ik kerst vieren in Engeland nu ik hier woon. Maar vriendliefs vader kookt altijd het kerstdiner! Dus voor het eerst in jaren hoef ik geen twee daags menu te verzinnen.
En er is een kans dat ik moet werken rond die tijd. Maar we doen misschien toch een dag ergens uit kiezen dat ik toch een 3 gangs diner maak in kerststijl! :Y)
Heerlijk!

De beste plek om kerst te vieren ;) De hele maand December is daar sowieso erg speciaal. En het eten is vast goed :9
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_166230339
Ooh jeej!
Ik ga met jullie meegenieten dit jaar. Ik maak al 5 jaar op rij het kerstdiner bij mijn ouders. Dit jaar hebben we van 2e kerstdag moeten verhuizen naar kerstavond en mijn moeder wil de traditie van limburgs konijn in ere houden op kerstavond dus eten we konijn. Mijn tante vond dat ze dan ook niet achter kom blijven en wilde het voorgerecht maken. Dus ik heb iig het toetje opgeeist dit jaar en ga een mooie chocolade bol maken, van witte chocolade met frambozen en pistache als vulling.

Heb stiekem grandioos de pest in dat mijn kerstdiner is afgepakt haha, maar misschien eis ik de hapjes vooraf nog wel op om te voorkomen dat we aan de stokbrood met kant en klare smakeloze salades zitten...

Eerste kerstdag gaan we dan lekker met z'n tweetjes uit eten en tweede kerstdag zal ik nog wat lekkere hapjes maken en denk ik dat we verder iets van stoofvlees met zelfgebakken brood eten na een lange wandeling met de hondjes. Tenzij we nog eters gaan krijgen, misschien sloof ik me dan voor die kerstdag nog wel even uit.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 23:38:03 #37
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_166232772
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 22:12 schreef Secricible het volgende:
Ooh jeej!
Ik ga met jullie meegenieten dit jaar. Ik maak al 5 jaar op rij het kerstdiner bij mijn ouders. Dit jaar hebben we van 2e kerstdag moeten verhuizen naar kerstavond en mijn moeder wil de traditie van limburgs konijn in ere houden op kerstavond dus eten we konijn. Mijn tante vond dat ze dan ook niet achter kom blijven en wilde het voorgerecht maken. Dus ik heb iig het toetje opgeeist dit jaar en ga een mooie chocolade bol maken, van witte chocolade met frambozen en pistache als vulling.

[ afbeelding ]

Heb stiekem grandioos de pest in dat mijn kerstdiner is afgepakt haha, maar misschien eis ik de hapjes vooraf nog wel op om te voorkomen dat we aan de stokbrood met kant en klare smakeloze salades zitten...

Eerste kerstdag gaan we dan lekker met z'n tweetjes uit eten en tweede kerstdag zal ik nog wat lekkere hapjes maken en denk ik dat we verder iets van stoofvlees met zelfgebakken brood eten na een lange wandeling met de hondjes. Tenzij we nog eters gaan krijgen, misschien sloof ik me dan voor die kerstdag nog wel even uit.
Heb je een recept voor dit toetje? Lijkt me interessant! :D
pi_166235418
Oh dat is wel handig inderdaad, dit is het recept:

http://www.talitaskitchen(...)-chocolate.html#more

Sowieso is die blog de moeite waard, hoewel veel recepten niet heel haalbaar zijn voor de hobbykok doordat je allerlei professionele dingen nodig hebt. Maar als je kritisch kijkt en hier en daar aanpast zijn er ook genoeg die je wel zelf kan maken.
pi_166324643
Hee het kerstdinertopic is er gewoon alweer! Ik lees weer mee ~:)

Wat een tof toetje trouwens Secricible!

Hier binnenkort maar eens even verzinnen wat ik tweede kerstdag aan mijn ouders ga voorschotelen. Eerste kerstdag is bij de schoonfamilie en ik gok dat we dan aan de gourmet gaan.. Misschien dat ik dan nog het toetje mag maken :)
pi_166328547
Heerlijk... het is weer zover...

Ik ga 2e kerstdag los voor 10 personen, waaronder 3 kinderen. We zijn geen grote eters en pittig en/of vissig hoeft ook niet. Ik werk het liefst met een thema. USA, Hollandsche streekgerechten, Bbq en Allerhande zijn al eens geweest... iemand nog een idee, wat niet te avontuurlijk is?
pi_166329905
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 16:35 schreef MrsDuck het volgende:
Heerlijk... het is weer zover...

Ik ga 2e kerstdag los voor 10 personen, waaronder 3 kinderen. We zijn geen grote eters en pittig en/of vissig hoeft ook niet. Ik werk het liefst met een thema. USA, Hollandsche streekgerechten, Bbq en Allerhande zijn al eens geweest... iemand nog een idee, wat niet te avontuurlijk is?
Klassiek engels? Denk aan beef wellington, trifle etc?
pi_166330625
Ik ga dit jaar ook eens mee denken. Dacht toevallig vorige week nog aan verschillende gerechten die goed zouden passen. Ben nog student maar heb het koken voor het kerstdiner al een aantal jaar toegeëigend.

Vorig jaar had ik dit(misschien als inspiratie voor anderen):

-Makreelmousse op crostini met parmezaankrokantje
-Garnalenbisque met saffraan en zalm.

-Geglaceerde wortelen met honing,sinaasappel en tijm.
-Lamsrack met kruidenkorst en portsaus.
-Dubbel gebakken aardappelen met kaas en kruiden.

-Yoghurt pannacotta met frambozencoulis.

Dit jaar denk ik aan een tartaar van zalmconfit(rillette) en met hoofdgerecht een gevuld lamszadel of iets in die richting.

Hoor het graag als mensen ideeën hebben over gerechten die aan zouden sluiten!
pi_166331439
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2016 17:57 schreef dedude87 het volgende:

[..]

Klassiek engels? Denk aan beef wellington, trifle etc?
Daar zat ik ook al aan te denken. Beef Wellington heb ik nog nooit gemaakt dus dat is wel een uitdaging, eens testen.En er bij Yorkshire puddings, spruitjes met kastanje zoiets. Ik heb niet voor niets kastanjebomen in de tuin (de eetbare variant).
pi_166343519
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2016 19:21 schreef MrsDuck het volgende:

[..]

Daar zat ik ook al aan te denken. Beef Wellington heb ik nog nooit gemaakt dus dat is wel een uitdaging, eens testen.En er bij Yorkshire puddings, spruitjes met kastanje zoiets. Ik heb niet voor niets kastanjebomen in de tuin (de eetbare variant).
Haha ik wilde net op bovenstaande reageren met vergeet de Yorkshire puddings niet! Gekookte wortels en spruitjes hebben we er ook altijd bij ja, en parsnip vaak. Of turnip. Of allebei? Ik weet het niet meer :D
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_166386823
Beef wellington vond ik goed te doen. Ik heb het 24 kitchen recept gebruikt.

Ik zit voor dit jaar te denken aan;

Cocktail; Champagne, kersenlikeur,bevroren granaatappel pitjes, blaadje munt.

Amuse; bitterbal van wild

Voor; nog niet helemaal uit...

Hoofd; keuze voor de gast uit halve kreeft of lamsrack. Geserveerd met winterse groenten, hasselback aardappelen, groentechips om het bord mooi op te maken. Misschien nog een quiche lorraine erbij voor de grote eters

Na; Hoop kids dus waarschijnlijk een ijstaart met sterretjes ofzo.

Lees dus mee voor het voorgerecht
pi_166387453
Ik zit te denken aan een groenteterrine als een van de bijgerechten. Geïnspireerd door de bietjesterrine uit het topic van vorig jaar, maar dan niet met bietjes of kaas :P

Meer een combinatie van zoiets: http://www.ah.nl/allerhan(...)eterrine-met-kruiden

https://nl.delhaize.be/recepten/recepten/groenteterrine

Vandaag ga ik er een beetje mee experimenteren, courgette, wortel, en rode paprika, beetje groentebouillon, gelatine..

En ik ga parfait maken met fruit, waarschijnlijk een beetje met kersen, een beetje met frambozen en een beetje met bramen. Even kijken of dat een beetje lukt :)

[ Bericht 1% gewijzigd door essnhills op 03-11-2016 11:46:12 ]
pi_166651353
Wat is het nog rustig in dit topic!

Ik zou vanavond met mn tante gaan bespreken welke gerechten we gaan maken voor kerst. We hebben allebei een hoop ideeën. Maar ze is ziek dus dat wordt hem niet vanavond.

Wel laatst dus parfait en groenteterrine proberen te maken.

De roze is met frambozen, de paarse met bramen.
Ging op zich best redelijk, alleen zaten er ijskristallen in. Ik vermoed door mijn vriezer. Bij mijn ouders nog maar een keer proberen te maken, hier is een veel betere vriezer.

En de groenteterrine. Heel makkelijk om te maken, en bleef ook staan. Maar de combinatie van gelatine met hartig vond ik niet zo'n succes eigenlijk.
pi_166652147
Het lijkt me eerlijk gezegd ook heel erg smerig. :@
pi_166652173
Ik zou echt gaan huilen als ik een groente-terrine voorgeschoteld zou krijgen :@
pi_166652263
Ik denk ook niet dat het voor herhaling vatbaar is :P
  maandag 14 november 2016 @ 20:17:39 #51
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_166656120
Lekker retro, maar nee, doe maar niet :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 14 november 2016 @ 20:49:07 #52
313219 vinnypassy
pi_166657061
Ik ben gevraagd om tweede kerstdag betaald te gaan koken ( :7 ) en denk dat ik dat wel wil gaan doen, dus wil ik eerste kerstdag wat eenvoudiger houden. Ik mag namelijk gewoon koken van de familie, samen met mijn zus. Ging van het weekend ook weer priam, dus waarom niet? Wil wel voor vier gangen niet, maar qua bereiding niet té intensief. Voor nu denk ik aan:

Voor: bloemkoolteksturen (puree, geroosterd en zoetzurig) met hazelnoot-spekcrumble
Tussen: tomatenconsommé
Hoofd: beef wellington met geroosterde aardappel en gegrilde groenten
Na: ben ik nog niet uit, maar denk aan een mille feuille met ijs ofzo

[ Bericht 6% gewijzigd door vinnypassy op 14-11-2016 20:59:39 ]
pi_166657114
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 20:49 schreef vinnypassy het volgende:
Ik ben gevraagd om tweede kerstdag betaalt te gaan koken ( :7 )
wow! Ben niet verbaasd ^O^
  maandag 14 november 2016 @ 21:01:23 #54
313219 vinnypassy
pi_166657433
:)

Ik heb er nog wel ff 'betaald' van gemaakt :@
pi_166796554
Heb met mn tante een voorlopig menu opgesteld, waarschijnlijk voor 9 personen.

We hebben rood als thema, dat komt overal een beetje terug.
Het worden allemaal kleine porties. We moeten nog gaan proeven enzo, volgende week ga ik een aantal dingen voorschotelen aan vriendinnen :P

Bijna alles is goed voor te bereiden, zodat we tijdens het diner alleen even moeten opwarmen of afbakken.

Het wordt waarschijnlijk dit:

Amuses:
Rosbiefroosjes met bietjes en mierikswortel:
http://amuse-recepten.nl/(...)et-en-mierikswortel/

Bietjespuree met pecorinokoekjes:
http://www.ah.nl/allerhan(...)-met-pecorinokoekjes

Koud voorgerecht:
Zalmtartaartje van gerookte zalm, mierikswortelmayonaise, rode uien, peper, dille, en limoendressing. Op een bedje van sla/ en stukje stokbrood?

Soepje:
Rode kool soep met gekarameliseerde appeltjes:
http://www.francescakookt(...)eliseerde-appeltjes/

Warm voorgerecht:
Paddenstoelentompouce met rode uiencompote:
http://www.ah.nl/allerhan(...)ddenstoelen-tompouce
http://www.smulweb.nl/recepten/1386722/Uien-compote

Tussengerecht:
Citroenspoom met prosecco en kers:
http://www.smulweb.nl/recepten/149364/Spoom

Hoofdgerecht:
Stoofpotje met pruimen:
http://vertruffelijk.nl/stoofpotje-met-pruimen/

Met Aardappelsterren:
http://www.brendakookt.nl/2013/12/19/aardappelsterren/

Grand dessert:
Mini tarte tatin met cranberry en appel:
http://chickslovefood.com/sinner-sunday-mini-tartes-tatin/ (+ cranberry)

Sinaasappelsoesjes

Lemon curd cheesecake:
http://www.francescakookt.nl/lemon-curd-zelf-maken/
http://www.zoetrecepten.nl/recepten/lemon-curd-cheesecake/

Karamelbrownies:
http://www.laurasbakery.nl/karamel-brownies/

En slagroom, rood fruit en poedersuiker voor de garnering

Wat vinden jullie ervan? :@
pi_166803436
Klinkt goed! Al twijfel ik of de combi van de tompouce (wat natuurlijk een variant is van een pasteibakje) en uiencompote qua textuur een goede is. Het is beide zacht en met zoete tonen, de crunch komt van het bladerdeeg. Ik denk dat een beetje salade frisser is en daar zou je natuurlijk een rode kersttwist aan kunnen geven met roodlof, cranberries ed.
pi_166803722
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 10:48 schreef essnhills het volgende:
Wat vinden jullie ervan?
Sorry, weet niet genoeg van menu's samentellen e.d. om je hier antwoord op te geven, maar die aardappelsterren heb ik vast op mijn pinterest opgeslagen. Wat een leuk idee!
pi_166805650
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 16:31 schreef MrsDuck het volgende:
Klinkt goed! Al twijfel ik of de combi van de tompouce (wat natuurlijk een variant is van een pasteibakje) en uiencompote qua textuur een goede is. Het is beide zacht en met zoete tonen, de crunch komt van het bladerdeeg. Ik denk dat een beetje salade frisser is en daar zou je natuurlijk een rode kersttwist aan kunnen geven met roodlof, cranberries ed.
Hmm ja misschien wel. Daarom ook daarna de frisse spoom. Maar sowieso ga ik het nog voorproeven natuurlijk :Y

quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 16:44 schreef Bleie het volgende:

[..]

Sorry, weet niet genoeg van menu's samentellen e.d. om je hier antwoord op te geven, maar die aardappelsterren heb ik vast op mijn pinterest opgeslagen. Wat een leuk idee!
Ja ik vond ze ook erg leuk :D
En ook prima voor te bereiden :Y Je kan de sterren al helemaal kant en klaar op een bakplaat hebben liggen, hoef je ze alleen nog even met ei te bestrijken en de oven in te schuiven :D
pi_166807083
Net als de voorgaande jaren wordt het dit jaar weer eerste kerstdag een driegangen diner in handen van mij en mijn moeder en tweede kerstdag een diner buiten de deur.

Wij zijn vegetariërs; dit jaar wordt het waarschijnlijk een Indonesisch thema.

Ik denk aan een rijsttafel met onder andere oerap, seitan sateh, blado kentang en sambal goreng telor met als dessert pisang goreng en ijs.

Ik zoek eigenlijk alleen nog naar een geschikt voorgerecht. Iemand suggesties? :)
Revolutionary Anarchist
XXX Straight Edge XXX
pi_166846077
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 19:21 schreef Aphrodyte het volgende:
Net als de voorgaande jaren wordt het dit jaar weer eerste kerstdag een driegangen diner in handen van mij en mijn moeder en tweede kerstdag een diner buiten de deur.

Wij zijn vegetariërs; dit jaar wordt het waarschijnlijk een Indonesisch thema.

Ik denk aan een rijsttafel met onder andere oerap, seitan sateh, blado kentang en sambal goreng telor met als dessert pisang goreng en ijs.

Ik zoek eigenlijk alleen nog naar een geschikt voorgerecht. Iemand suggesties? :)
Kopje tomatensoep, pindasoep of wontonsoep? Pangsit goreng? DimSum? Daar zijn vast ook wel vegetarische varianten van te maken.
pi_166846498
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:09 schreef MrsDuck het volgende:

[..]

Kopje tomatensoep, pindasoep of wontonsoep? Pangsit goreng? DimSum? Daar zijn vast ook wel vegetarische varianten van te maken.
Hmm, wontonsoep is wel een goed idee ja. Heldere bouillon lijkt me wel fijn om ruimte te houden voor de rijssttafel.

Vegetarische gyoza dacht ik ook al aan, alleen zijn deze twee dingen niet Indonesisch. Maar eigenllijk vind ik ze wel goed passen, dus bedankt voor de tip! :Y
Revolutionary Anarchist
XXX Straight Edge XXX
pi_166849752
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:32 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Hmm, wontonsoep is wel een goed idee ja. Heldere bouillon lijkt me wel fijn om ruimte te houden voor de rijssttafel.

Vegetarische gyoza dacht ik ook al aan, alleen zijn deze twee dingen niet Indonesisch. Maar eigenllijk vind ik ze wel goed passen, dus bedankt voor de tip! :Y
Lijkt me wel lekker hoor, zo'n uitgebreid Indonesisch diner :9
  woensdag 23 november 2016 @ 21:28:40 #63
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_166857945
Heb net een Jamie Oliver kerstkookboek, heb hem doorgebladerd en ziet er goed uit maar ik heb weinig ruimte.. dus voor 15 euro (excl. verzendkosten) mag iemand hem kopen
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_166858355
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 21:28 schreef uniekhoorn het volgende:
Heb net een Jamie Oliver kerstkookboek, heb hem doorgebladerd en ziet er goed uit maar ik heb weinig ruimte.. dus voor 15 euro (excl. verzendkosten) mag iemand hem kopen
Hoe kom jij er aan dan?
  woensdag 23 november 2016 @ 21:55:41 #65
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_166858801
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2016 21:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hoe kom jij er aan dan?
gewonnen
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_166858871
[quote]0s.gif Op woensdag 23 november 2016 21:55 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]

gewonnen
[/quotes]
Tof!
Is het Nederlands of Engels? Indien Nederlands wil ik het wel.
  woensdag 23 november 2016 @ 22:15:26 #67
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_166859447
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2016 21:57 schreef miss_sly het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op woensdag 23 november 2016 21:55 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]

gewonnen
[/quotes]
Tof!
Is het Nederlands of Engels? Indien Nederlands wil ik het wel.
gister genomen foto alleen even doorgebladerd
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_166962773
Ik krijg echt zin in Kerst als ik dit allemaal lees hihi.

Ik weet niet wat we gaan eten. Sta nooit in de keuken.

2de Kerstdag wordt niet gevierd. Misschien mijn pasta maken.
Werewolf
  dinsdag 29 november 2016 @ 11:42:23 #69
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_166975303
Komend weekend/maandag weet ik welke gangen ik voor kerst moet maken. Dus dan kan ik langzaam echt gaan plannen. Heb wel wat losse ideeën, maar nog niks concreets.
pi_166982528
Mensen, ik moet wat simpele, goedkope en voor de kinderen leuke hapjes hebben. Hebben jullie leuke ideeën? Ik moet de ochtend gewoon werken, dus erg veel tijd heb ik niet. Ook wil ik er niet teveel geld aan uitgeven, het zijn geen mensen die duurdere producten waarderen.

Ik heb nu:
Chip en dip
Gehaktballetjes
Kipkerrie saucijzenbroodjes
Roze gevulde eieren
Crostini met brie, honing en walnoten
Krabkoekjes met citroendip
Kokosgarnalen
  † In Memoriam † dinsdag 29 november 2016 @ 17:48:03 #71
43556 miss_dynastie
pi_166982788
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 november 2016 17:33 schreef Myraela het volgende:
Mensen, ik moet wat simpele, goedkope en voor de kinderen leuke hapjes hebben. Hebben jullie leuke ideeën? Ik moet de ochtend gewoon werken, dus erg veel tijd heb ik niet. Ook wil ik er niet teveel geld aan uitgeven, het zijn geen mensen die duurdere producten waarderen.

Ik heb nu:
Chip en dip
Gehaktballetjes
Roze gevulde eieren
Kokosgarnalen
Knakworst met bladerdeeg/ croissantdeeg
Mini sate-spiezen
En ik weet niet of het inmiddels alweer hip is, maar wraps met zalm of kip doen het ook altijd wel goed.
  dinsdag 29 november 2016 @ 18:29:57 #72
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_166983445
Dadels met spek?
pi_166983629
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 17:48 schreef miss_dynastie het volgende:
Knakworst met bladerdeeg/ croissantdeeg
Mini sate-spiezen
En ik weet niet of het inmiddels alweer hip is, maar wraps met zalm of kip doen het ook altijd wel goed.
Ik doe al kip saucijzenbroodjes, dus dat vind ik dan al teveel op die eerste twee opties lijken. Wraps zijn nog wel een idee, maar misschien iets te saai.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 18:29 schreef MutedFaith het volgende:
Dadels met spek?
Vind ik altijd wel lekker met geitenkaas, maar ben bang dat ze dat niet eten. Aan de ene kant wil ik geen te saaie dingen maken, maar aan de andere kant zijn het mensen die gewoon niets eten wat ze niet kennen.
  dinsdag 29 november 2016 @ 18:45:29 #74
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_166983675
Uitdaging ligt er: 1 van de tafelgenoten met kerst volgt een dieet ivm ziekte: Geen koe; Geen varken; Geen boter en geen melkproducten. Kip en vis mogen wel.
tot nu toe heb ik:
* Haringbonbon (moeten nog 2 hapjes bij)
* Komkommersoepje met gerookte zalm
* Kalkoen met bijgerechten (wie weet hoe ik een lekker aardappelgerecht kan maken zonder melk/room?)
* Verse ananas. Voor de rest met slagroom, dat dan weer wel :)
  dinsdag 29 november 2016 @ 18:46:25 #75
410477 Fietsertje70
pi_166983688
als je zoekt op zo'n vegan site word je toch ook zwaar depressief
pi_166983752
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 18:45 schreef Fietsertje70 het volgende:
Uitdaging ligt er: 1 van de tafelgenoten met kerst volgt een dieet ivm ziekte: Geen koe; Geen varken; Geen boter en geen melkproducten. Kip en vis mogen wel.
tot nu toe heb ik:
* Haringbonbon (moeten nog 2 hapjes bij)
* Komkommersoepje met gerookte zalm
* Kalkoen met bijgerechten (wie weet hoe ik een lekker aardappelgerecht kan maken zonder melk/room?)
* Verse ananas. Voor de rest met slagroom, dat dan weer wel :)
https://www.okokorecepten(...)ppelen-knoflook-oven een idee?
pi_166983857
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 18:43 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik doe al kip saucijzenbroodjes, dus dat vind ik dan al teveel op die eerste twee opties lijken. Wraps zijn nog wel een idee, maar misschien iets te saai.

[..]

Vind ik altijd wel lekker met geitenkaas, maar ben bang dat ze dat niet eten. Aan de ene kant wil ik geen te saaie dingen maken, maar aan de andere kant zijn het mensen die gewoon niets eten wat ze niet kennen.
als tegenhanger ook iets met groente?

Courgettekoekjes of wortelfrietjes oid? http://www.yellowlemontre(...)-serieus-van-wortel/

Kun je ook met een lekkere dip doen :)
pi_166984024
quote:

Ik heb nu:
Chip en dip
Gehaktballetjes
Roze gevulde eieren
Kokosgarnalen
tomatensoep
Kaasragoutbroodjes O+ (ik mis nog wat lekkers met kaas namelijk in je lijst, behalve het hapje met brie dan)
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_166986777
quote:

Ik heb nu:
Chip en dip
Gehaktballetjes
Roze gevulde eieren
Kokosgarnalen
Aardappelkroketjes, of die aardappelsterren die hier onlangs voorbijkwamen?
Boontjes gewikkeld in spek
Rauwkost (komkommer, cherrytomaatjes, worteltjes)
pi_166986814
Mijn kerstdiner ging plots van 4 naar 10 man en nu weet ik het niet meer, dus kom hier ook maar voor inspiratie -O-
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_166990851
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 21:08 schreef Isabeau het volgende:
Mijn kerstdiner ging plots van 4 naar 10 man en nu weet ik het niet meer, dus kom hier ook maar voor inspiratie -O-
Een groot stuk vlees in de oven? :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Moderator dinsdag 29 november 2016 @ 23:30:30 #82
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166991069
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 21:08 schreef Isabeau het volgende:
Wat was het plan? Waarom zou dat nu niet lukken?
  dinsdag 29 november 2016 @ 23:33:22 #83
410477 Fietsertje70
pi_166991151
quote:
best wel idee thxs
pi_166994176
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 november 2016 23:30 schreef derLudolf het volgende:

Wat was het plan? Waarom zou dat nu niet lukken?
Het waren 4 makkelijke eters, nu met 3 heel moeilijke eters :')
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 30 november 2016 @ 09:36:39 #85
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166994202
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 09:34 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Wat wilde je gaan doen, wat wordt bemoeilijkt door de eters?
Laffe huichelaar
pi_166994296
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2016 09:36 schreef timmmmm het volgende:

Wat wilde je gaan doen, wat wordt bemoeilijkt door de eters?
Vis in het voorgerecht, dat kan al niet. En er moet ook een vegetarisch hoofdgerecht bij. En ik had een gerecht met kalkoen bedacht (geen hele), met een vulling, maar daar zitten noten in en dat kan ook niet. Het nagerecht maakt niet uit, dat lust iedereen wel.
  woensdag 30 november 2016 @ 09:47:57 #87
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166994347
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 09:44 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Vis in het voorgerecht, dat kan al niet. En er moet ook een vegetarisch hoofdgerecht bij. En ik had een gerecht met kalkoen bedacht (geen hele), met een vulling, maar daar zitten noten in en dat kan ook niet. Het nagerecht maakt niet uit, dat lust iedereen wel.
Complete vegetarische hoofdgerechten vind ik altijd lastig, worden bij mij altijd verkapte voorgerechten.

Wil je twee hoofdgerechten, de kalkoen laten staan en er een extra gang bijplakken, of voor 1 persoon ipv de kalkoen een vegetarisch hoofdgerecht?
Laffe huichelaar
  woensdag 30 november 2016 @ 09:51:33 #88
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166994396
Ik denk dat genoeg mensen hier heerlijke kalkoenvullingen weten zonder noten trouwens, da's niet mijn sterkste kant
Laffe huichelaar
  Moderator woensdag 30 november 2016 @ 09:51:45 #89
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166994398
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 09:44 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Wat hebben wij dan een makkelijke familie. Geen vegetariërs, geen glutenallergie, geen noten allergie.
Een oom eet alleen liever geen varkensvlees maar met feestjes wil ie daar wel van af wijken en gelukkig hebben we ook wel andere soorten vlees.
  † In Memoriam † woensdag 30 november 2016 @ 09:53:25 #90
43556 miss_dynastie
pi_166994427
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 09:34 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Heb je daar zelf niks over te zeggen dan? :@
  woensdag 30 november 2016 @ 09:58:31 #91
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166994509
Als vega-hoofdgerecht zou ik een bakje van parmezaanse kaas maken met een of andere risotto.

Dan is alleen de bakjes maken even wat werk, maar dat kan je gwn al een dag van te voren maken. Met de risotto ben je niet zo lang bezig als je het afzet tegen vb een dikke kalkoen, op tijd van het vuur halen en terugkoelen en dan hoef je het op de avond zelf enkel op te warmen.

Ik zou oerwortelrisotto doen. Ziet er leuk en paarsig uit. Wat groen ertussen en hij springt haast van het bord
Laffe huichelaar
pi_166994860
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 09:53 schreef miss_dynastie het volgende:

Heb je daar zelf niks over te zeggen dan? :@
Nee, ik zou samen met mijn ouders een kerstdiner hebben, maar daar komt nu meer familie bij :D

En ik denk dat ik twee hoofdgerechten ga doen. En dan een vegetarisch gerecht. Idee van timmmm klinkt wel fraai :Y Vegetarisch mag wel weer noten overigens :7
  woensdag 30 november 2016 @ 10:35:55 #93
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166995173
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 10:20 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Nee, ik zou samen met mijn ouders een kerstdiner hebben, maar daar komt nu meer familie bij :D

En ik denk dat ik twee hoofdgerechten ga doen. En dan een vegetarisch gerecht. Idee van timmmm klinkt wel fraai :Y Vegetarisch mag wel weer noten overigens :7
2 hoofdgerechten is ook prima, want dan hoef je maarbij één hoofdgerecht uit te pakken met garnituren en dat kan de vegerarier dan weer gewoon eten. *O* En de risotto is wat zwaarder en kalkoen weer lichter dus dat matcht ook nog eens.

Geen vis als voorgerecht is dan weer wel kut. Dan wordt het een enkel vleesmenu en dat vind ik persoonlijk altijd echt ellendig voor de variatie. Ik geloof mensen uberhaupt nooit die zeggen dat ze geen vis lusten. 10000 verschillende smaken en soorten en jij lust er geeneen? uhh ok.

Waar zat je aan te denken?
Laffe huichelaar
pi_166995222
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2016 10:35 schreef timmmmm het volgende:

Waar zat je aan te denken?
Mijn moeder zat te denken aan iets met meloen en kalkoen als voorgerecht, maar dat vind ik wel erg jaren 70. Ik zit nog nergens aan te denken :{ Ben helemaal inspiratieloos momenteel :X Dus daarom kwam ik maar hier.
pi_166995247
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 10:20 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik kwam een vegetarische wellington tegen, dat vond ik ook een leuk hoofdgerecht, zowel om te maken als om te presenteren.
pi_166995431
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2016 10:39 schreef miss_sly het volgende:

Ik kwam een vegetarische wellington tegen, dat vond ik ook een leuk hoofdgerecht, zowel om te maken als om te presenteren.
Oh kijk, Jamie heeft er een recept voor: http://www.jamieoliver.co(...)getarian-wellington/
pi_166995871
Vanavond komen vriendinnen wat voorproeven.

Ik ga de 2 amuses maken, de rode koolsoep, een stoofpotje voor Sinterklaas, de mini tarte tatin en een witte chocolade kruidnoten cheesecake. Het is een beetje door elkaar met Kerst en Sinterklaas gerechten :P
pi_166995981
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 11:10 schreef essnhills het volgende:
Vanavond komen vriendinnen wat voorproeven.

Ik ga de 2 amuses maken, de rode koolsoep, een stoofpotje voor Sinterklaas, de mini tarte tatin en een witte chocolade kruidnoten cheesecake. Het is een beetje door elkaar met Kerst en Sinterklaas gerechten :P
Vroeger met vriendinnen (en 1 vriend) wel Sinterkerst (ergens tussen sinterklaas en kerst in) gevierd :D Soort kerstdiner met surprises :+ Was altijd erg leuk.
pi_166997323
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 10:47 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Oh kijk, Jamie heeft er een recept voor: http://www.jamieoliver.co(...)getarian-wellington/
Ja, Jamie heeft er ook één. Er is een aantal recepten in omloop, en ik vond het echt leuk, het ziet er leuk uit en het is een feestelijk vegetarisch gerecht.

IK had deze op het oog: https://www.leukerecepten.nl/recepten/vegetarische-wellington/
pi_166997629
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 12:22 schreef miss_sly het volgende:

Ja, Jamie heeft er ook één. Er is een aantal recepten in omloop, en ik vond het echt leuk, het ziet er leuk uit en het is een feestelijk vegetarisch gerecht.

IK had deze op het oog: https://www.leukerecepten.nl/recepten/vegetarische-wellington/
Dit is eigenlijk best makkelijk vegetarisch en niet-vegetarisch te maken. Dan is er toch eenheid in hoofdgerecht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')