abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166167042
Ik vond juist de pompoensoep, gevulde kip en key lime pie wel goed bij elkaar passen. Voelt een beetje Amerikaans aan. Misschien is dat wel tof als jullie er net zijn geweest.
  maandag 24 oktober 2016 @ 11:32:32 #27
425665 TravelRose
Keep on dreaming
pi_166167895
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 09:25 schreef Lot_1 het volgende:

[..]

Dat klinkt erg lekker! Heb je daar ook een recept van?

Ik ga in elk geval kerstavond koken voor een deel van mijn schoonfamilie. Er zitten een paar niet zo avontuurlijke eters bij, en ik wil het mezelf niet te moeilijk maken aangezien ik in andermans keuken kook, dus ik hou het simpel.
Hoe ik het als amuse ga doen, weet ik nog niet. Denk kleine stukjes filodeeg. En cranberry's doen ik of als jam erbij of nog in het pakketje.
Ik gebruik dit recept: http://www.foodnetwork.co(...)almonds-recipe.html#!
  maandag 24 oktober 2016 @ 11:32:48 #28
425665 TravelRose
Keep on dreaming
pi_166167903
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 10:33 schreef Myraela het volgende:
Ik vond juist de pompoensoep, gevulde kip en key lime pie wel goed bij elkaar passen. Voelt een beetje Amerikaans aan. Misschien is dat wel tof als jullie er net zijn geweest.
O, dat is ook wel een goede inderdaad! Bedankt voor de input!
  Moderator maandag 24 oktober 2016 @ 11:40:33 #29
5428 crew  miss_sly
pi_166168129
quote:
2s.gif Op maandag 24 oktober 2016 09:57 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik zou eerst de carpaccio doen, en dan de soep. Dan ga je van koud naar warm. :)
Ah, goede, dank je!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_166170086
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:32 schreef TravelRose het volgende:

[..]

Hoe ik het als amuse ga doen, weet ik nog niet. Denk kleine stukjes filodeeg. En cranberry's doen ik of als jam erbij of nog in het pakketje.
Ik gebruik dit recept: http://www.foodnetwork.co(...)almonds-recipe.html#!
Thanks! Ik vind de combi van mosterd met brie wel een gekke, zoals in het recept. Maar met cranberries lijkt het me heerlijk :9
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_166170251
Ik lees weer mee :) kerstavond mag ik voor vier personen koken.
Maar tot nu toe verder nog niet over nagedacht.
  Moderator maandag 24 oktober 2016 @ 17:01:48 #32
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166174142
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 11:03 schreef minilot het volgende:

[..]

Als kip en kalkoen kan, kan eend ook! *)

En konijn ook :9
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_166194157
Ik kook dit jaar alles samen met m'n tante, en we houden het menu voor de overige gasten strict geheim.

We willen 5 of 6 kleinere gangen doen, en we hebben het idee om overal iets met rood te doen.

Waarschijnlijk wordt één van de eerste gerechtjes een rode kool soep met gekarameliseerde appeltjes http://www.francescakookt(...)eliseerde-appeltjes/

En een zalmtartaartje met rode ui.

Verder nog een stoofpotje (geen idee wat voor nog)

En als dessert zaten we te denken aan een proeverijtje
Dus een mini tartelette met Lemon curd en framboos, rood fruit parfait, karamelbrownies met rode bessensaus, allemaal kleine stukjes natuurlijk.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 18:57:13 #34
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_166198816
Oh O+ O+ Dit topic!

Voor het eerst ga ik kerst vieren in Engeland nu ik hier woon. Maar vriendliefs vader kookt altijd het kerstdiner! Dus voor het eerst in jaren hoef ik geen twee daags menu te verzinnen.
En er is een kans dat ik moet werken rond die tijd. Maar we doen misschien toch een dag ergens uit kiezen dat ik toch een 3 gangs diner maak in kerststijl! :Y)
pi_166199810
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 18:57 schreef Bienelientjee het volgende:
Oh O+ O+ Dit topic!

Voor het eerst ga ik kerst vieren in Engeland nu ik hier woon. Maar vriendliefs vader kookt altijd het kerstdiner! Dus voor het eerst in jaren hoef ik geen twee daags menu te verzinnen.
En er is een kans dat ik moet werken rond die tijd. Maar we doen misschien toch een dag ergens uit kiezen dat ik toch een 3 gangs diner maak in kerststijl! :Y)
Heerlijk!

De beste plek om kerst te vieren ;) De hele maand December is daar sowieso erg speciaal. En het eten is vast goed :9
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_166230339
Ooh jeej!
Ik ga met jullie meegenieten dit jaar. Ik maak al 5 jaar op rij het kerstdiner bij mijn ouders. Dit jaar hebben we van 2e kerstdag moeten verhuizen naar kerstavond en mijn moeder wil de traditie van limburgs konijn in ere houden op kerstavond dus eten we konijn. Mijn tante vond dat ze dan ook niet achter kom blijven en wilde het voorgerecht maken. Dus ik heb iig het toetje opgeeist dit jaar en ga een mooie chocolade bol maken, van witte chocolade met frambozen en pistache als vulling.

Heb stiekem grandioos de pest in dat mijn kerstdiner is afgepakt haha, maar misschien eis ik de hapjes vooraf nog wel op om te voorkomen dat we aan de stokbrood met kant en klare smakeloze salades zitten...

Eerste kerstdag gaan we dan lekker met z'n tweetjes uit eten en tweede kerstdag zal ik nog wat lekkere hapjes maken en denk ik dat we verder iets van stoofvlees met zelfgebakken brood eten na een lange wandeling met de hondjes. Tenzij we nog eters gaan krijgen, misschien sloof ik me dan voor die kerstdag nog wel even uit.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 23:38:03 #37
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_166232772
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 22:12 schreef Secricible het volgende:
Ooh jeej!
Ik ga met jullie meegenieten dit jaar. Ik maak al 5 jaar op rij het kerstdiner bij mijn ouders. Dit jaar hebben we van 2e kerstdag moeten verhuizen naar kerstavond en mijn moeder wil de traditie van limburgs konijn in ere houden op kerstavond dus eten we konijn. Mijn tante vond dat ze dan ook niet achter kom blijven en wilde het voorgerecht maken. Dus ik heb iig het toetje opgeeist dit jaar en ga een mooie chocolade bol maken, van witte chocolade met frambozen en pistache als vulling.

[ afbeelding ]

Heb stiekem grandioos de pest in dat mijn kerstdiner is afgepakt haha, maar misschien eis ik de hapjes vooraf nog wel op om te voorkomen dat we aan de stokbrood met kant en klare smakeloze salades zitten...

Eerste kerstdag gaan we dan lekker met z'n tweetjes uit eten en tweede kerstdag zal ik nog wat lekkere hapjes maken en denk ik dat we verder iets van stoofvlees met zelfgebakken brood eten na een lange wandeling met de hondjes. Tenzij we nog eters gaan krijgen, misschien sloof ik me dan voor die kerstdag nog wel even uit.
Heb je een recept voor dit toetje? Lijkt me interessant! :D
pi_166235418
Oh dat is wel handig inderdaad, dit is het recept:

http://www.talitaskitchen(...)-chocolate.html#more

Sowieso is die blog de moeite waard, hoewel veel recepten niet heel haalbaar zijn voor de hobbykok doordat je allerlei professionele dingen nodig hebt. Maar als je kritisch kijkt en hier en daar aanpast zijn er ook genoeg die je wel zelf kan maken.
pi_166324643
Hee het kerstdinertopic is er gewoon alweer! Ik lees weer mee ~:)

Wat een tof toetje trouwens Secricible!

Hier binnenkort maar eens even verzinnen wat ik tweede kerstdag aan mijn ouders ga voorschotelen. Eerste kerstdag is bij de schoonfamilie en ik gok dat we dan aan de gourmet gaan.. Misschien dat ik dan nog het toetje mag maken :)
pi_166328547
Heerlijk... het is weer zover...

Ik ga 2e kerstdag los voor 10 personen, waaronder 3 kinderen. We zijn geen grote eters en pittig en/of vissig hoeft ook niet. Ik werk het liefst met een thema. USA, Hollandsche streekgerechten, Bbq en Allerhande zijn al eens geweest... iemand nog een idee, wat niet te avontuurlijk is?
pi_166329905
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 16:35 schreef MrsDuck het volgende:
Heerlijk... het is weer zover...

Ik ga 2e kerstdag los voor 10 personen, waaronder 3 kinderen. We zijn geen grote eters en pittig en/of vissig hoeft ook niet. Ik werk het liefst met een thema. USA, Hollandsche streekgerechten, Bbq en Allerhande zijn al eens geweest... iemand nog een idee, wat niet te avontuurlijk is?
Klassiek engels? Denk aan beef wellington, trifle etc?
pi_166330625
Ik ga dit jaar ook eens mee denken. Dacht toevallig vorige week nog aan verschillende gerechten die goed zouden passen. Ben nog student maar heb het koken voor het kerstdiner al een aantal jaar toegeëigend.

Vorig jaar had ik dit(misschien als inspiratie voor anderen):

-Makreelmousse op crostini met parmezaankrokantje
-Garnalenbisque met saffraan en zalm.

-Geglaceerde wortelen met honing,sinaasappel en tijm.
-Lamsrack met kruidenkorst en portsaus.
-Dubbel gebakken aardappelen met kaas en kruiden.

-Yoghurt pannacotta met frambozencoulis.

Dit jaar denk ik aan een tartaar van zalmconfit(rillette) en met hoofdgerecht een gevuld lamszadel of iets in die richting.

Hoor het graag als mensen ideeën hebben over gerechten die aan zouden sluiten!
pi_166331439
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2016 17:57 schreef dedude87 het volgende:

[..]

Klassiek engels? Denk aan beef wellington, trifle etc?
Daar zat ik ook al aan te denken. Beef Wellington heb ik nog nooit gemaakt dus dat is wel een uitdaging, eens testen.En er bij Yorkshire puddings, spruitjes met kastanje zoiets. Ik heb niet voor niets kastanjebomen in de tuin (de eetbare variant).
pi_166343519
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2016 19:21 schreef MrsDuck het volgende:

[..]

Daar zat ik ook al aan te denken. Beef Wellington heb ik nog nooit gemaakt dus dat is wel een uitdaging, eens testen.En er bij Yorkshire puddings, spruitjes met kastanje zoiets. Ik heb niet voor niets kastanjebomen in de tuin (de eetbare variant).
Haha ik wilde net op bovenstaande reageren met vergeet de Yorkshire puddings niet! Gekookte wortels en spruitjes hebben we er ook altijd bij ja, en parsnip vaak. Of turnip. Of allebei? Ik weet het niet meer :D
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_166386823
Beef wellington vond ik goed te doen. Ik heb het 24 kitchen recept gebruikt.

Ik zit voor dit jaar te denken aan;

Cocktail; Champagne, kersenlikeur,bevroren granaatappel pitjes, blaadje munt.

Amuse; bitterbal van wild

Voor; nog niet helemaal uit...

Hoofd; keuze voor de gast uit halve kreeft of lamsrack. Geserveerd met winterse groenten, hasselback aardappelen, groentechips om het bord mooi op te maken. Misschien nog een quiche lorraine erbij voor de grote eters

Na; Hoop kids dus waarschijnlijk een ijstaart met sterretjes ofzo.

Lees dus mee voor het voorgerecht
pi_166387453
Ik zit te denken aan een groenteterrine als een van de bijgerechten. Geïnspireerd door de bietjesterrine uit het topic van vorig jaar, maar dan niet met bietjes of kaas :P

Meer een combinatie van zoiets: http://www.ah.nl/allerhan(...)eterrine-met-kruiden

https://nl.delhaize.be/recepten/recepten/groenteterrine

Vandaag ga ik er een beetje mee experimenteren, courgette, wortel, en rode paprika, beetje groentebouillon, gelatine..

En ik ga parfait maken met fruit, waarschijnlijk een beetje met kersen, een beetje met frambozen en een beetje met bramen. Even kijken of dat een beetje lukt :)

[ Bericht 1% gewijzigd door essnhills op 03-11-2016 11:46:12 ]
pi_166651353
Wat is het nog rustig in dit topic!

Ik zou vanavond met mn tante gaan bespreken welke gerechten we gaan maken voor kerst. We hebben allebei een hoop ideeën. Maar ze is ziek dus dat wordt hem niet vanavond.

Wel laatst dus parfait en groenteterrine proberen te maken.

De roze is met frambozen, de paarse met bramen.
Ging op zich best redelijk, alleen zaten er ijskristallen in. Ik vermoed door mijn vriezer. Bij mijn ouders nog maar een keer proberen te maken, hier is een veel betere vriezer.

En de groenteterrine. Heel makkelijk om te maken, en bleef ook staan. Maar de combinatie van gelatine met hartig vond ik niet zo'n succes eigenlijk.
pi_166652147
Het lijkt me eerlijk gezegd ook heel erg smerig. :@
pi_166652173
Ik zou echt gaan huilen als ik een groente-terrine voorgeschoteld zou krijgen :@
pi_166652263
Ik denk ook niet dat het voor herhaling vatbaar is :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')