abonnement Unibet Coolblue
pi_166998310
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 12:40 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dit is eigenlijk best makkelijk vegetarisch en niet-vegetarisch te maken. Dan is er toch eenheid in hoofdgerecht.
Ja, dat vond ik er ook geniaal aan: een met ossenhaas en een met groente. Klaar ben je!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_167002831
Minilot, ik wil dit jaar graag de soep der soepen doen als voorgerecht met daarbij zelfgebakken broodjes, heb jij nog een goed recept? :@
pi_167002987
Nja.

Stoofpotje met kip is een beetje mislukt.. Hij ruikt enorm zuur.. :{

Het enige wat ik heb gedaan is het blik tomaten vervangen door een pot paprika en dat pureren.
Dat doe ik wel vaker met gerechten en werkt eigenlijk altijd prima.

En er zat wel wat azijn door de paprika.. maar zoveel?

Probeer het nu maar te redden met extra kaneel, suiker en een handje bosvruchten.. Geen idee hoe hij zo zuur kan worden..
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_167003162
De kip zelf smaakt wel goed overigens, helemaal niet zuur en heerlijk mals. Ik laat vriendinnen zo wel beslissen :P
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_167020974
Voorproeven was gister een succes :Y


We zijn begonnen met 2 amuses. De eerste waseen rosbiefroosje met bietjes en mierikswortelcrème. Was lekker, alleen teveel rosbief in verhouding. Maar dat is makkelijk op te lossen :P


Tweede amuse was een bietjespuree met een Parmezaanse kaaskoekje en een beetje rucola. Was echt heerlijk :9


Daarna rode koolsoep met gekarameliseerde appeltjes. Deze werd ook goedgekeurd :Y :9


Daarna hadden we kip, maar die was niet echt super. Wel eetbaar, maar ga het niet nog eens maken :P de wortelfrietjes die ik erbij had waren wel erg lekker.

En als toetje een mini tarte tatin met cranberry en appel, en een witte chocolade kruidnoten cheesecake. :9



Al met al was het erg lekker en erg gezellig.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_167074709
Morgen wat dingetjes maken voor Sinterklaas :P

We gaan zelf gevulde speculaas maken, en een hartige banketletter.

Voor het avondeten een ovenschotel met kip, wortel, mandarijn en kaneel. Aantal jaar geleden ook gemaakt, en dat was toen wel lekker :P

En als toetje die witte chocolade kruidnoten cheesecake :)
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_167144217
Okay, ik heb de planning voor de hapjes weer compleet omgegooid. Ik kwam een kilo bavette en een kilo procureur tegen in de vriezer, dus ik vind het eigenlijk wel chill om dat op te maken als m'n schoonfamilie er is.

Planning is nu:
Nacho’s + salsa, guacamole en zure room
Pulled pork wraps
Steak taco’s met geroosterde paprika
Empanadas met ham en kaas

Churros met chocolade

:9
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 6 december 2016 @ 18:07:06 #108
163650 Greys
pi_167148266
Oeh, lekker meelezen hier!

Ik verzorg op eerste kerstdag altijd een hele (grote) kalkoen van een kilo of zes, met cranberry saus en lekker salades en brood en allerlei hapjes. Wilde weleens wat anders maken maar ze willen niks anders (en dat is ook wel weer een compliment ergens haha).

Maar gelukkig mag ik 28 dec bij mijn ouders thuis ook nog het eten verzorgen als we daar een wat latere kerst vieren, dus daarvoor even wat ideeën opdoen hier. Ik denk aan een hele rosbief en daar dan dingen omheen bedenken.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  dinsdag 6 december 2016 @ 18:23:28 #109
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167148570
Ik mag dit jaar 2 dagen aan de slag voor het hoofdgerecht.

1e kerstdag voor de schoonfamilie. Dat gaat een groot stuk vlees (rosbief, rundermuis, zoiets) met bijgerechten (dacht oa aan rode kool, stoofpeer, spitskoolkroketjes en venkel tarte tatin) en 2 sauzen worden.

2e kerstdag mijn familie, met lastige eters. Daar ga ik voor spareribs uit de slowcooker en een gegrild stukje (rood) vlees met daarbij 'eenvoudige' groenten (boontjes met spek, gegrilde wortel, etc) en friet.

En daarnaast nog wat kleine dingetjes als amuse, en voor kerstavond. Dan gaan we niet uitgebreid eten, maar maken we met een paar mensen allemaal 2 of 3 verschillende kleine hapjes.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_167162281
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 12:40 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dit is eigenlijk best makkelijk vegetarisch en niet-vegetarisch te maken. Dan is er toch eenheid in hoofdgerecht.
Heb vorig jaar ook een vegetarische wellington gemaakt met kerst, gevuld met vergeten / niet standaard groenten en paddestoelen. Jus van uien erbij gemaakt. Was groot succes :).
pi_167164937
Oooh ja, kerstdiner op school, daar moet ik ook wat voor verzinnen. Dochter wil (net als vorig jaar) gevulde eieren. Zoon weet het niet. Iemand nog ideetjes voor 15 kleuters? Liefst vega, want kindjes komen uit alle windstreken, en dat mag iedereen altijd wel hebben.
pi_167172929
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 12:27 schreef Bleie het volgende:
Oooh ja, kerstdiner op school, daar moet ik ook wat voor verzinnen. Dochter wil (net als vorig jaar) gevulde eieren. Zoon weet het niet. Iemand nog ideetjes voor 15 kleuters? Liefst vega, want kindjes komen uit alle windstreken, en dat mag iedereen altijd wel hebben.





(Pita met houmous)
pi_167173841
Dank je! Ik weet niet of kleuters van hummus houden (die van mij niet), maar zoiets is wel een heel leuk idee.
pi_167184143
zoiets zou je ook nog kunnen doen met heksenkaas denk ik, dat zullen ze eerder lekker vinden. Die kerstboompjes daarboven van komkommerslierten zijn ook wel echt heel schattig!

Ik ben er eindelijk uit hoe ik mijn bol wil vormgeven, haha. Mag ook wel ondertussen.

Het wordt een bol van witte chocolade met daarover een netje van bruine chocolade. De bol vul ik op met onderin meringue, dun laagje brownie, caramelsaus, frambozenmousse en frambozenjelly. Op de frambozenjelly kan ik dan nog een mooi dingetje maken met framboosjes, pistache sponscake en crumble en wellicht de meringue en brownie nog wat terug laten komen.
Dan bol op een chocolade crumble met gesponnen caramel er omheen.


Rest van het diner doe ik weinig aan(wat helpen met bedenken en maken van hoofdgerecht) maar bestaat uit
Vooraf: soep door mijn tante
Hoofd: lamsvlees in balsamico en konijn op limburgse wijze
aardappelkroketjes en aardappelpuree
geroosterde wortels, stoofpeertjes, spruitjes, gegrilde groentes met feta

En misschien maak ik voor na nog wat lekkers voor bij de koffie (friandisestijl)
pi_167185807
Voor het eerst kom ik ook maar eens meeposten, want ik heb binnenkort (a.s. zaterdag al!) mijn eerste kerstdiner. We zijn met vijf man, waarvan drie personen samen meerdere hoofdgerechten maken. Ik ben één van die drie. Ik wil graag een klein vleesgerecht maken (evt vis), maar weet nog niet zo goed wat.

Mogelijkheden:
1. Zelfgevulde en opgerolde rollade
2. Beef Wellington
3. Iets met filodeeg, aangezien ik dat momenteel in mijn vriezer heb liggen en het niet zo snel voor andere gelegenheden gebruik. Bijvoorbeeld deze met zalm.

Overwegingen:
Beef wellington: staat hoog op mijn bucketlist, maar ik vind dat vlees nogal duur (80 euro de kilo??) kan dat ook goedkoper? Welk vlees zou geschikt zijn en heeft een redelijke prijs (max. 20 euro de kilo).

Rollade: welke vulling zou ik kunnen maken? Ik heb gevonden: champignon-pesto, of pruimen-abrikozen, of met mediterraans fruit. Maar een collega beweert dat ik er dan ook jus ofzo bij moet serveren en dat is niet mijn sterkste kant. Iets met cranberry's zou ook nog kunnen. Heeft iemand nog een leuk idee?

Of iets totaal anders. Iemand suggesties? :)
Somebody that I used to know
pi_167186754
80 euro? Wat wil je er voor vlees in doen dan?
Ossehaas is wel het lekkerst in een beef wellington, maar daar ben ik geen 80 euro per kilo aan kwijt hoor.... Rond de 55euro de kilo, dus nog wel ruim boven je budget. Als je geen moeite hebt om zelf je ossehaas schoon te maken kun je een hele ossehaas kopen, snijd je de chateaubriand er af voor je beef wellington en de rest kun je later nog opeten, maar dan moet je wel weten wat je doet.

Andere optie is rosbief er in. Minder lekker, wel wat goedkoper... Dat red je wellicht wel voor je budget.

Of pork wellington maken, met varkenshaas, kan ook nog. Beetje salie door je vulling, ook best lekker.
pi_167187464
Kalkoen Wellington? Deze van Jamie Oliver bevat cranberryjam, hoe kersterig wil je het hebben? http://www.smulweb.nl/rec(...)s-kalkoen-wellington

Mocht je geen cranberryjam kunnen vinden... http://terschellingercran(...)cepten/cranberryjam/
pi_167188950
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 12:44 schreef MrsDuck het volgende:
Kalkoen Wellington? Deze van Jamie Oliver bevat cranberryjam, hoe kersterig wil je het hebben? http://www.smulweb.nl/rec(...)s-kalkoen-wellington

Mocht je geen cranberryjam kunnen vinden... http://terschellingercran(...)cepten/cranberryjam/
Oeh, dat klinkt goed! Ben geen hele grote cranberryfan (associatie met die Lingon-limonade van Ikea), maar volgens mij is het in zo'n gerecht wel erg lekker.
Hmm... ga me eens verdiepen in de combi van rollade en craberries...

quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 12:03 schreef Secricible het volgende:
80 euro? Wat wil je er voor vlees in doen dan?
Ossehaas is wel het lekkerst in een beef wellington, maar daar ben ik geen 80 euro per kilo aan kwijt hoor.... Rond de 55euro de kilo, dus nog wel ruim boven je budget. Als je geen moeite hebt om zelf je ossehaas schoon te maken kun je een hele ossehaas kopen, snijd je de chateaubriand er af voor je beef wellington en de rest kun je later nog opeten, maar dan moet je wel weten wat je doet.

Andere optie is rosbief er in. Minder lekker, wel wat goedkoper... Dat red je wellicht wel voor je budget.

Of pork wellington maken, met varkenshaas, kan ook nog. Beetje salie door je vulling, ook best lekker.
Ook goeie suggestie! Kende de pork wellington niet, maar klinkt natuurlijk wel logisch naast beef wellington... Denk alleen dat ik hem dit keer om de tijd en het gedoe even afschiet. Wil dit keer eigenlijk niet teveel handelingen te hoeven verrichten. Moet simpel maar spectaculair zijn :)
Somebody that I used to know
pi_167190402
ik ben ook al een tijdje aan het zoeken voor een hoofdgerecht (voorgerecht doen we niet ivm recente flinke operatie van mn moeder aan oa haar maag).

Vorig jaar had ik varkenshaas met salie-pepersaus en risotto, gerecht van de Jumbo / chef Ron Blaauw. Vet lekker! Aanradertje *O*



http://www.jumbo.com/vark(...)--ron-blaauw/500721/

Nu zoek ik weer zoiets. In de zin van: niet te moeilijk en mooi om te presenteren. Lapje vlees met wat groente er naast is niet zo'n mijn ding en een quiche trekt me ook niet. Er zijn natuurlijk genoeg andere recepten, maar ik vind het vooral allemaal te alledaags of niet mooi als presentatie (oog wil ook wat :P ) of veel te veel....

Beef wellington kom ik vaak tegen hier. In 2014 gedaan. Inderdaad lekker! :9
just give a second thought
what if we don't get caught...
  donderdag 8 december 2016 @ 19:58:56 #120
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_167197142
Ziet er wel mooi uit, maar als een risotto zo stevig blijft staan haak ik toch een beetje af hoor. Dan is 'ie of koud, of niet smeuïg genoeg. Zo had ik pas ook echt beetgare risotto, met dus nog echt van die ietwat knapperige korreltjes. De chef zweerde erbij, maar bij mijn risotto wil ik dat echt niet hoor.

Maar qua makkelijk; buikspek. Langzaam garen in de oven en dan 20 minuutjes hoog, kun je hele mooie bordjes mee maken. Ik was hier wel redelijk tevreden over (met lekker appelsausje en zoetzure venkel):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167203239
Ik heb trouwens het Jamie Oliver kerstkookboek voor Sinterklaas gekregen... dus mijn thema wordt Jamie. Ik zit er net in te bladeren, staat de kalkoenwellington er in! Dus die kalkoenwellington gaat bij mij ook op de shortlist.
pi_167207022
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 19:58 schreef vinnypassy het volgende:
Ziet er wel mooi uit, maar als een risotto zo stevig blijft staan haak ik toch een beetje af hoor. Dan is 'ie of koud, of niet smeuïg genoeg. Zo had ik pas ook echt beetgare risotto, met dus nog echt van die ietwat knapperige korreltjes. De chef zweerde erbij, maar bij mijn risotto wil ik dat echt niet hoor.

Maar qua makkelijk; buikspek. Langzaam garen in de oven en dan 20 minuutjes hoog, kun je hele mooie bordjes mee maken. Ik was hier wel redelijk tevreden over (met lekker appelsausje en zoetzure venkel):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
bij mij zag het er niet zo stevig uit als op het plaatje, maar het was wel heerlijk smeuiig.

Dat van jou ziet er ook lekker uit. Heb je een link naar recept? :@
just give a second thought
what if we don't get caught...
  vrijdag 9 december 2016 @ 21:09:18 #123
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_167221535
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 09:20 schreef Apotheose het volgende:

[..]

bij mij zag het er niet zo stevig uit als op het plaatje, maar het was wel heerlijk smeuiig.

Dat van jou ziet er ook lekker uit. Heb je een link naar recept? :@
Tuurlijk :)

Buikspek
Zoetzure venkel
Appelsaus is gewoon appels naar keuze schillen en platkoken en dan zo dun/dik pureren als je zelf wilt (of juist grof laten) met wat water en op smaak brengen
pi_167233500
Er staat nu een rollade in de oven naar dit recept voor het vroege kerstdiner van vanavond :Y)
Slager heeft me een stukje varkensvlees aangeraden wat 2,5 uur op 120 graden moet, en dan botermals is :9~
Ben alleen vergeten om hem even aan te bakken in de koekenpan :')
Somebody that I used to know
pi_167233787
Ook eens even meelezen. Mij is de schone taak toegevallen om samen met nichtje van 9 voor het tussengerecht te zorgen bij het kerstdiner. Aangezien zij een moeilijke eter is (met nog twee andere kinderen) heb ik haar ter inspiratie het nutella kookboek gegeven. Mag ze daar wat uitzoeken. :')

Maar dan de volwassenen en het gourmand kind nog. Met als complicatie dat ik recht vanuit mijn werk aanschuif. Ga wel nog even thuis langs om het gerecht op te pikken maar kan ter plekke alleen wat aan afwerking doen.

Dus ik dacht aan soep :Y) . Bladerdeeg in leuke vormpjes snijden en ter plekke afbakken, soep opwarmen en klaar ben ik. We eten vier gangen dus het hoeft niet echt een zware soep te zijn. Heeft iemand een killer recept misschien?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_167234159
Maak de soep der soepen: http://www.isachandra.com/2011/10/mushroom-hot-pot/

Beroemd in dit topic, ik ga hem dit jaar voor het eerst maken.
  zaterdag 10 december 2016 @ 15:59:18 #127
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167234954
Die soep. Altijd doen.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_167234973
Die soep _O_
Sterkheidsbaas van alles.
pi_167238903
Of anders hazelnoot venkel soep, of courgettesoep.

Die hazelnoot-venkelsoep heb ik 2 jaar geleden met Kerst gemaakt en was heel erg lekker. Ik zou het recept even moeten opzoeken als je wilt

En de courgettesoep vorig jaar viel ook erg in de smaak (ook bij de 'ik hou niet van courgette' peepz) en is ook erg makkelijk te maken en niet zwaar.

Even een ui snipperen en fruiten, 2 courgettes in stukken en ook even aanbakken, nog een teentje knoflook erbij meebakken.

Ongeveer 750 ml groentebouillon aan de kook brengen, de ui, courgette en knoflook erbij gooien. Uit mijn hoofd 10 à 15 minuten laten koken. Naar smaak peper, zout en peterselie toevoegen. Als de soep wat is afgekoeld blenderen.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_167238975
Iemand met verstand van dingen die weet of je die soep der soepen ook zonder de tomaat kunt maken? En met wat je dat kan vervangen?

In een hoop andere gerechten (pasta e.d.) vervang ik tomaat vaak met paprika(puree), maar ik weet niet of dat hier ook kan :P
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_167239158
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 19:23 schreef essnhills het volgende:
Iemand met verstand van dingen die weet of je die soep der soepen ook zonder de tomaat kunt maken? En met wat je dat kan vervangen?

In een hoop andere gerechten (pasta e.d.) vervang ik tomaat vaak met paprika(puree), maar ik weet niet of dat hier ook kan :P
Ik ou m gewoon weglaten dan. Is alleen maar die ene in blokjes toch?
Sterkheidsbaas van alles.
pi_167239395
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 december 2016 19:31 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik ou m gewoon weglaten dan. Is alleen maar die ene in blokjes toch?
Ja :P
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_167251160
Wat een heerlijk topic weer, ik heb nu al zin in de kerst!

Ik heb even wat input nodig, wat zouden jullie doen in het volgende geval.

Schoonmoeder maakt het kerstdiner. Er komt ook iemand met een lijst aan allergieën. Het geplande menu is niet veilig voor de persoon met allergieën. Schoonmoeder vindt het lastig om de gerechten die ze kookt aan te passen aan de allergieën, dus ik heb me opgeworpen om de maaltijd voor degene met allergieën te verzorgen (ik ben bekend met kruisbesmetting en dergelijken). Nu heb ik dus de volgende opties:
1) eten maken wat zoveel mogelijk op het andere eten lijkt met wat aanpassingen, zodat deze persoon ze kan eten.
2) gewoon de lekkerste maaltijd maken die ik kan bedenken voor deze persoon, los van wat de andere eten.
3) een eigen hoofdgerecht en nagerecht maken maar wat bijgerechten die door iedereen gegeten kunnen worden, zodat we toch meer het idee van 'samen eten' hebben.

Wat zouden jullie doen?
pi_167251190
Postbus100, in mijn ervaring is een rollade Veel meer fool-proof. Jus is niet nodig als je lekker wat vet in je vlees hebt. Een lekkere appelmoes of -compote erbij kan ook wonderen doen.

Als je een grote ham aan t bot kunt vinden kun je ook de jerky-ham van Jamie Oliver maken. Is altijd een groot succes hier.
pi_167251662
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 05:07 schreef dodoria het volgende:
Wat een heerlijk topic weer, ik heb nu al zin in de kerst!

Ik heb even wat input nodig, wat zouden jullie doen in het volgende geval.

Schoonmoeder maakt het kerstdiner. Er komt ook iemand met een lijst aan allergieën. Het geplande menu is niet veilig voor de persoon met allergieën. Schoonmoeder vindt het lastig om de gerechten die ze kookt aan te passen aan de allergieën, dus ik heb me opgeworpen om de maaltijd voor degene met allergieën te verzorgen (ik ben bekend met kruisbesmetting en dergelijken). Nu heb ik dus de volgende opties:
1) eten maken wat zoveel mogelijk op het andere eten lijkt met wat aanpassingen, zodat deze persoon ze kan eten.
2) gewoon de lekkerste maaltijd maken die ik kan bedenken voor deze persoon, los van wat de andere eten.
3) een eigen hoofdgerecht en nagerecht maken maar wat bijgerechten die door iedereen gegeten kunnen worden, zodat we toch meer het idee van 'samen eten' hebben.

Wat zouden jullie doen?
optie 3, lijkt mij makkelijkste voor jou en prettigste voor allergie-persoon
pi_167254565
ik zou voor optie 1 gaan :)

Op 2e kerstdag kook ik dit jaar ook, voor 4 volwassenen en 2 kinderen

voorgerecht: Venkelsoep met gerookte zalm
Hoofdgerecht: Varkenshaasmedallions, uiencompote, aardappeltaartje, spruitjes en gekleurde worteltjes.
nagerecht: Pavlova met room en rood fruit

niet te ingewikkeld zodat ik het meeste deel van de tijd ook gewoon aan tafel kan zitten
pi_167258447
Tijd om weer te gaan volgen!
Dit jaar maak ik voor de schoonfamilie weer het hele menu, en voor mijn familie een voorgericht en toetje.

Bij mijn familie kan alles, maar drie kleine kids, dus wel iets erbij dat zij kunnen eten denk ik.
Bij de schoonfamilie is vis een probleem, dus dat beperkt de keuze wat.

Succesnummer van vorig jaar was onder andere de koffiepannacotta met slagroom en koffiekaviaar (die kaviaar sowieso, ik had ook balsamicokaviaar bij de bietjesterrine)
pi_167260299
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 21:09 schreef vinnypassy het volgende:

[..]

Tuurlijk :)

Buikspek
Zoetzure venkel
Appelsaus is gewoon appels naar keuze schillen en platkoken en dan zo dun/dik pureren als je zelf wilt (of juist grof laten) met wat water en op smaak brengen
thx! ^O^
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_167262011
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 05:07 schreef dodoria het volgende:
Wat een heerlijk topic weer, ik heb nu al zin in de kerst!

Ik heb even wat input nodig, wat zouden jullie doen in het volgende geval.

Schoonmoeder maakt het kerstdiner. Er komt ook iemand met een lijst aan allergieën. Het geplande menu is niet veilig voor de persoon met allergieën. Schoonmoeder vindt het lastig om de gerechten die ze kookt aan te passen aan de allergieën, dus ik heb me opgeworpen om de maaltijd voor degene met allergieën te verzorgen (ik ben bekend met kruisbesmetting en dergelijken). Nu heb ik dus de volgende opties:
1) eten maken wat zoveel mogelijk op het andere eten lijkt met wat aanpassingen, zodat deze persoon ze kan eten.
2) gewoon de lekkerste maaltijd maken die ik kan bedenken voor deze persoon, los van wat de andere eten.
3) een eigen hoofdgerecht en nagerecht maken maar wat bijgerechten die door iedereen gegeten kunnen worden, zodat we toch meer het idee van 'samen eten' hebben.

Wat zouden jullie doen?
Ligt er een beetje aan wat het normale menu is. Optie 1 is fijn, als het mogelijk is. Maar als je daardoor matige gerechten op tafel zet, zou ik eerder voor optie 3 gaan.
pi_167278920
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 05:07 schreef dodoria het volgende:
Wat een heerlijk topic weer, ik heb nu al zin in de kerst!

Ik heb even wat input nodig, wat zouden jullie doen in het volgende geval.

Schoonmoeder maakt het kerstdiner. Er komt ook iemand met een lijst aan allergieën. Het geplande menu is niet veilig voor de persoon met allergieën. Schoonmoeder vindt het lastig om de gerechten die ze kookt aan te passen aan de allergieën, dus ik heb me opgeworpen om de maaltijd voor degene met allergieën te verzorgen (ik ben bekend met kruisbesmetting en dergelijken). Nu heb ik dus de volgende opties:
1) eten maken wat zoveel mogelijk op het andere eten lijkt met wat aanpassingen, zodat deze persoon ze kan eten.
2) gewoon de lekkerste maaltijd maken die ik kan bedenken voor deze persoon, los van wat de andere eten.
3) een eigen hoofdgerecht en nagerecht maken maar wat bijgerechten die door iedereen gegeten kunnen worden, zodat we toch meer het idee van 'samen eten' hebben.

Wat zouden jullie doen?
3 mits er geen verwarring/kruisbesmetting kan ontstaan met de gerechten die je schoonmoeder maakt.
pi_167280428
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 05:07 schreef dodoria het volgende:
Wat een heerlijk topic weer, ik heb nu al zin in de kerst!

Ik heb even wat input nodig, wat zouden jullie doen in het volgende geval.

Schoonmoeder maakt het kerstdiner. Er komt ook iemand met een lijst aan allergieën. Het geplande menu is niet veilig voor de persoon met allergieën. Schoonmoeder vindt het lastig om de gerechten die ze kookt aan te passen aan de allergieën, dus ik heb me opgeworpen om de maaltijd voor degene met allergieën te verzorgen (ik ben bekend met kruisbesmetting en dergelijken). Nu heb ik dus de volgende opties:
1) eten maken wat zoveel mogelijk op het andere eten lijkt met wat aanpassingen, zodat deze persoon ze kan eten.
2) gewoon de lekkerste maaltijd maken die ik kan bedenken voor deze persoon, los van wat de andere eten.
3) een eigen hoofdgerecht en nagerecht maken maar wat bijgerechten die door iedereen gegeten kunnen worden, zodat we toch meer het idee van 'samen eten' hebben.

Wat zouden jullie doen?
Optie 4, overleggen met degene die de allergieën heeft. Dat zou ik met mijn allergie het meest prettig vinden denk ik.
pi_167284216
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 december 2016 15:15 schreef Myraela het volgende:
Maak de soep der soepen: http://www.isachandra.com/2011/10/mushroom-hot-pot/

Beroemd in dit topic, ik ga hem dit jaar voor het eerst maken.
Ziet er goed uit :D Maar zou die niet re zwaar zijn als onderdeel van een maaltijd? :@ Minder spul erin doen zou kunnen, maar dat lijkt me weer afbreuk doen aan de aard van het gerecht.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_167284251
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 19:19 schreef essnhills het volgende:
Of anders hazelnoot venkel soep, of courgettesoep.

Die hazelnoot-venkelsoep heb ik 2 jaar geleden met Kerst gemaakt en was heel erg lekker. Ik zou het recept even moeten opzoeken als je wilt

Recept please! O+
Je courgettesoep recept is vrijwel identiek aan wat ik mensen al vaker voorschotel. Erg lekker, maar nu niet kerstig genoeg.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_167285295
Ik moet het hoofdgerecht bij mijn schoonfamilie verzorgen. Dit zijn 12 personen in totaal. Niet heel culinair onderlegd. Wat is dan wijsheid voor 1 pf 2 grote stukken vlees? Ik zat aan 2 beenhammen te denken of een rollade van kippendijen. Nog andere ideeën hier?
pi_167285495
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2016 18:53 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Ziet er goed uit :D Maar zou die niet re zwaar zijn als onderdeel van een maaltijd? :@ Minder spul erin doen zou kunnen, maar dat lijkt me weer afbreuk doen aan de aard van het gerecht.
Ik ga het wel proberen zonder al die dingen. Bij het koken alles erin, maar proberen of ik hem gewoon kan zeven. En als dat niet kan iig niet al die extra's er op het laatst indoen.
pi_167285622
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 december 2016 14:38 schreef Postbus100 het volgende:
Er staat nu een rollade in de oven naar dit recept voor het vroege kerstdiner van vanavond :Y)
Slager heeft me een stukje varkensvlees aangeraden wat 2,5 uur op 120 graden moet, en dan botermals is :9~
Ben alleen vergeten om hem even aan te bakken in de koekenpan :')
Foto's!

Vulling: spek, cranberries, kruiden en peterselie


Opgerold en klaar om de oven in te gaan.


Uit de oven.


Geen foto van de plakjes, maar hij smaakte lekker!
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 19:40 schreef Stansfield het volgende:
Ik moet het hoofdgerecht bij mijn schoonfamilie verzorgen. Dit zijn 12 personen in totaal. Niet heel culinair onderlegd. Wat is dan wijsheid voor 1 pf 2 grote stukken vlees? Ik zat aan 2 beenhammen te denken of een rollade van kippendijen. Nog andere ideeën hier?
Als je zelf rollade wilt maken: mijn slager zei tegen mij dat ik een volgende keer ook met mijn bakje vulling kon langskomen, en dat hij hem dan kon opbinden en zelfs eventueel een paar uur in de oven kon stoppen. Dan kon ik hem later op de dag weer ophalen. Nu vind ik het veel te leuk om zelf te proberen, maar het is een optie...? Even overleggen met je slager!
Somebody that I used to know
pi_167287319
Postbus, yum! Wanneer mag ik aanschuiven?!
pi_167289606
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2016 18:55 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Recept please! O+
Je courgettesoep recept is vrijwel identiek aan wat ik mensen al vaker voorschotel. Erg lekker, maar nu niet kerstig genoeg.
Foto is een beetje wazig, dus heb hem even uitgetikt voor je

Venkel-Hazelnootsoep

Ingrediënten, 4 personen:
1 kleine ui, gepeld en in dunne ringen
3 venkelknollen, schoongemaakt, harde kern verwijderd en in dunne plakken
1 liter groentebouillon
handje verse peterseliesteeltjes
100 gram gehakte hazelnoten (rauw en ongezouten, liefst ontveld)

Fruit de ui in een soeppan, voeg de venkel en groentebouillon toe. Breng alles aan de kook, voeg de peterseliesteeltjes toe, zet het vuur laag en laat 20 minuten koken.
Een beetje laten afkoelen en dan pureren.

Hazelnoten toevoegen en nog eens pureren (ongeveer 30 seconden)
Naar smaak peper en zout toevoegen.

Eventueel kun je nog wat room toevoegen, maar dat hoeft niet per se. Ik heb dat toen niet gedaan.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_167289692
Ziet er lekker uit Postbus!
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_167289729
quote:
14s.gif Op maandag 12 december 2016 21:47 schreef essnhills het volgende:

[..]

Foto is een beetje wazig, dus heb hem even uitgetikt voor je

Venkel-Hazelnootsoep

Ingrediënten, 4 personen:
1 kleine ui, gepeld en in dunne ringen
3 venkelknollen, schoongemaakt, harde kern verwijderd en in dunne plakken
1 liter groentebouillon
handje verse peterseliesteeltjes
100 gram gehakte hazelnoten (rauw en ongezouten, liefst ontveld)

Fruit de ui in een soeppan, voeg de venkel en groentebouillon toe. Breng alles aan de kook, voeg de peterseliesteeltjes toe, zet het vuur laag en laat 20 minuten koken.
Een beetje laten afkoelen en dan pureren.

Hazelnoten toevoegen en nog eens pureren (ongeveer 30 seconden)
Naar smaak peper en zout toevoegen.

Eventueel kun je nog wat room toevoegen, maar dat hoeft niet per se. Ik heb dat toen niet gedaan.
Heldin _O_
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')