abonnement Unibet Coolblue
pi_162096015
Je politieke mening wordt mede gevormd door het nieuws dat je leest. Waar lezen jullie nieuwsberichten? Het is mij al duidelijk dat een deel hier op FOK tegen de gevestigde media is, of misschien gewoon pro-onafhankelijke media.

Maar wat of wie is volgens jullie dan die onafhankelijke media?

Onafhankelijk vind ik bijvoorbeeld:
- Geenstijl.nl
- de stille waarheid
- tpo.nl

Hebben jullie meer voorbeelden?
  woensdag 11 mei 2016 @ 18:54:51 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_162096055
Wat versta je onder onafhankelijk?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_162096126
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 18:31 schreef drexciya het volgende:

[..]

Het hangt er van af, FollowTheMoney https://www.ftm.nl doet erg goed en gedegen onderzoek, en ik ben daarom ook donateur geworden van desbetreffende site, en zo is er nog wel een andere site die ik steun, omdat ik daar heel veel nuttige informatie vandaan haal. Ik koop geen krant en in plaats daarvan steun ik sites, die wel iets toevoegen in het medialandschap. GeenStijl is wel leuk, maar die site zou ik financieel niet direct steunen. En zij verdienen al niet onaardig met het aantal hits wat ze genereren.
Overigens heb ik dit topic gestart, dankzij drexciya zie POL / Het EU-VS Vrijhandelsverdrag (TTIP) #3
Ik kende ftm.nl niet en lijkt mij wel interessant. Ik vroeg mij af of er nog meer was dat ik niet ken. :)
pi_162096208
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 18:54 schreef Janneke141 het volgende:
Wat versta je onder onafhankelijk?
Hmmm.. In ieder geval het tegenovergestelde van de gevestigde media. Maar dat is een beeld dat ik heb waarvan ik niet vind dat dat de meest correcte definitie is.

In ieder geval vind ik bijvoorbeeld de staatsomroepen afhankelijk. Dat zou betekenen dat ik RTL onafhankelijk zou vinden. Deels is dat ook wel zo, maar opereren ze zich als een gevestigde partij. Wanneer ik die fimlpjes van bijvoorbeeld Vice zie, dan staat een RTL daar heel ver vandaan.
  woensdag 11 mei 2016 @ 19:04:52 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_162096304
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 19:01 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Hmmm.. In ieder geval het tegenovergestelde van de gevestigde media. Maar dat is een beeld dat ik heb waarvan ik niet vind dat dat de meest correcte definitie is.

In ieder geval vind ik bijvoorbeeld de staatsomroepen afhankelijk. Dat zou betekenen dat ik RTL onafhankelijk zou vinden. Deels is dat ook wel zo, maar opereren ze zich als een gevestigde partij. Wanneer ik die fimlpjes van bijvoorbeeld Vice zie, dan staat een RTL daar heel ver vandaan.
Ik vraag het omdat je Geenstijl in je OP zet. Je zou Geenstijl prima onafhankelijk kunnen noemen omdat er geen politiek belang achter zit, maar het is wel onderdeel van een groot mediaconcern. Daar komt nog bij dat de berichtgeving op zijn zachtst gezegd eenzijdig is, waardoor het een bepaald publiek trekt dat het vervolgens weer wil bedienen. Joop doet ongeveer hetzelfde, maar dan aan de andere kant.

Is Fok! onafhankelijk?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_162096309
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 18:52 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Onafhankelijk vind ik bijvoorbeeld:
- Geenstijl.nl
- de stille waarheid
- tpo.nl
:')*100500

Wachten op een gebruiker die met joop komt aan zetten. :')
pi_162096542
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 19:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik vraag het omdat je Geenstijl in je OP zet. Je zou Geenstijl prima onafhankelijk kunnen noemen omdat er geen politiek belang achter zit, maar het is wel onderdeel van een groot mediaconcern. Daar komt nog bij dat de berichtgeving op zijn zachtst gezegd eenzijdig is, waardoor het een bepaald publiek trekt dat het vervolgens weer wil bedienen. Joop doet ongeveer hetzelfde, maar dan aan de andere kant.

Is Fok! onafhankelijk?
De VARA hoeft niet te verdienen aan joop.nl Het kost alleen maar geld.
De telegraafholding wilt wel verdienen. aan geenstijl, maar afgezien daarvan zijn beide sites politiek geladen door de redacties.
Als de TS dit niet erkent van geenstijl. dan is dat niet zo onafhankelijk gedacht van hem.
Fok is afhankelijk van het winststreven van de eigenaar en zijn visie... Die ook enigzins politiek geladen is.
pi_162096778
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 19:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik vraag het omdat je Geenstijl in je OP zet. Je zou Geenstijl prima onafhankelijk kunnen noemen omdat er geen politiek belang achter zit, maar het is wel onderdeel van een groot mediaconcern.
Ja, daar heb je een punt. Maar hun stijl van journalisme is onafhankelijk. je zegt zelf al dat er geen politiek belang achter zit, terwijl ik dat van dat mediaconcern dat erachter dat niet zo overtuigd kan zeggen.

quote:
Daar komt nog bij dat de berichtgeving op zijn zachtst gezegd eenzijdig is, waardoor het een bepaald publiek trekt dat het vervolgens weer wil bedienen. Joop doet ongeveer hetzelfde, maar dan aan de andere kant.
Ik heb niks gezegd over eenzijdigheid. Dat vind ik nog even geen criterium. Als ik iets te eenzijdig zou vinden, surf ik namelijk wel naar een andere site.

quote:
Is Fok! onafhankelijk?
Ik denk van wel ja. Of weet ik iets niet over FOK?
pi_162096793
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 19:05 schreef vaduz het volgende:

[..]

:')*100500

Wachten op een gebruiker die met joop komt aan zetten. :')
Of je komt zelf met een site aanzetten.
  woensdag 11 mei 2016 @ 19:30:22 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_162096986
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 19:23 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Ik heb niks gezegd over eenzijdigheid. Dat vind ik nog even geen criterium. Als ik iets te eenzijdig zou vinden, surf ik namelijk wel naar een andere site.

Mja, ik vind dus eigenlijk van wel. Geenstijl is nogal afhankelijk van zijn doelgroep.

Er zijn nogal wat gradaties van afhankelijkheid in media.

- Politiek (staatsomroep of staatskrant, in gradaties van de NOS tot het Koreaanse Staatsjournaal)
- Financieel/economisch (wiens brood men eet, wiens woord men spreekt - niet ondenkbaar bij commerciële tv-kanalen, maar ook andere media. Piet Paulusma wordt mede mogelijk gemaakt door de Efteling - en die is dan nog vrij onschuldig)
- Afhankelijk van een bepaald publiek. (Geenstijl, Joop, Niburu)
- Afhankelijk van de ideeën van de (toevallige) eigenaar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 11 mei 2016 @ 19:34:18 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_162097100
In het Nederlandse tv-landschap denk ik dat het NOS-Journaal en het RTL Nieuws journalistiek gezien behoorlijk onafhankelijk zijn. Natuurlijk is de NOS financieel afhankelijk van de overheid, en RTL van de achterliggende geldschieters, maar het nieuws wordt vrij neutraal gebracht. De kranten komen grotendeels voort uit de klassieke verzuiling, en dat geeft ze een richting. Maar is daarmee bijvoorbeeld de Volkskrant afhankelijk? Moeilijke vraag.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_162097317
Reporters sans frontières vindt dat in Nederland de media vrij sterk bij maar een paar eigenaren zijn geconcentreerd, maar dat tegelijk die eigenaren aan de individuele bedrijfsonderdelen (dus bijv. de afzonderlijke kranten) veel ruimte laten, zodat in de praktijk de meeste media behoorlijk onafhankelijk zijn.
pi_162097819
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 19:23 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Of je komt zelf met een site aanzetten.
Onafhankelijke media bestaan niet. Journalisten werken niet gratis en al zouden zij dit wel doen zouden ze nog steeds niet gevrijwaard zijn van een zekere subjectieviteit. Een waarheidsgetrouw beeld omtrent een bepaalde situatie kun je enkel krijgen door meerdere bronnen te raadplegen en de daar gemelde informatie op waarschijnlijkheid proberen te wegen.
pi_162106092
TS vindt Geenstijl onafhankelijk omdat de artikelen die op het blogje worden gepubliceerd, aansluiten bij zijn mening. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Overigens is GS gewoon onderdeel van een mega-concern, en daardoor dus niet bepaald onafhankelijk te noemen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_162108734
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 19:34 schreef Janneke141 het volgende:
In het Nederlandse tv-landschap denk ik dat het NOS-Journaal en het RTL Nieuws journalistiek gezien behoorlijk onafhankelijk zijn. Natuurlijk is de NOS financieel afhankelijk van de overheid, en RTL van de achterliggende geldschieters, maar het nieuws wordt vrij neutraal gebracht. De kranten komen grotendeels voort uit de klassieke verzuiling, en dat geeft ze een richting. Maar is daarmee bijvoorbeeld de Volkskrant afhankelijk? Moeilijke vraag.
jaja... de verzuiling en hoe de pers van toen was verwant en loyaal aan een zuil. Dat is wel waar.
Maar de Volkskrant was een katholieke krant in de verzuiling .
Die krant is geen goed voorbeeld van die verzuiling .Eerder een voorbeeld hoe de krant de katholieke zuil verliet .En voorop ging in de ontzuiling.
  donderdag 12 mei 2016 @ 09:06:27 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_162110584
Geenstijl is toch zo gevestigd als het maar zijn kan?

Maar imo is geen enkel medium onafhankelijk omdat het door mensen bestierd wordt, die op hun beurt ook weer een bepaalde visie hebben. Daarom staar ik me ook niet blind op een medium.
pi_162113843
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 19:30 schreef Janneke141 het volgende:

Mja, ik vind dus eigenlijk van wel. Geenstijl is nogal afhankelijk van zijn doelgroep.
Noem dan eens andere sites.
quote:
Er zijn nogal wat gradaties van afhankelijkheid in media.

- Politiek (staatsomroep of staatskrant, in gradaties van de NOS tot het Koreaanse Staatsjournaal)
- Financieel/economisch (wiens brood men eet, wiens woord men spreekt - niet ondenkbaar bij commerciële tv-kanalen, maar ook andere media. Piet Paulusma wordt mede mogelijk gemaakt door de Efteling - en die is dan nog vrij onschuldig)
Of niet. Misschien is het weer altijd zonnig voor morgen bij Piet, zodat mensen denken naar de efteling te kunnen.
quote:
- Afhankelijk van een bepaald publiek. (Geenstijl, Joop, Niburu)
- Afhankelijk van de ideeën van de (toevallige) eigenaar.
Nou, eindelijk een 3e naam. Niburu. Ik zal er eens een kijkje nemen.
pi_162113978
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 19:34 schreef Janneke141 het volgende:
In het Nederlandse tv-landschap denk ik dat het NOS-Journaal en het RTL Nieuws journalistiek gezien behoorlijk onafhankelijk zijn.
NOS? dream on!
quote:
Natuurlijk is de NOS financieel afhankelijk van de overheid, en RTL van de achterliggende geldschieters, maar het nieuws wordt vrij neutraal gebracht.
Neutraal?
_O- _O- _O-
8)7 8)7 8)7
:W :W :W
pi_162114009
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 19:41 schreef Igen het volgende:
Reporters sans frontières vindt dat in Nederland de media vrij sterk bij maar een paar eigenaren zijn geconcentreerd, maar dat tegelijk die eigenaren aan de individuele bedrijfsonderdelen (dus bijv. de afzonderlijke kranten) veel ruimte laten, zodat in de praktijk de meeste media behoorlijk onafhankelijk zijn.
Ik merk er niks van.
pi_162114039
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 19:56 schreef vaduz het volgende:

[..]

Onafhankelijke media bestaan niet. Journalisten werken niet gratis en al zouden zij dit wel doen zouden ze nog steeds niet gevrijwaard zijn van een zekere subjectieviteit. Een waarheidsgetrouw beeld omtrent een bepaalde situatie kun je enkel krijgen door meerdere bronnen te raadplegen en de daar gemelde informatie op waarschijnlijkheid proberen te wegen.
ja... en.... wat zijn o.a. jouw meerdere bronnen dan? Noem eens iets.
pi_162114095
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 09:06 schreef Hexagon het volgende:
Geenstijl is toch zo gevestigd als het maar zijn kan?
Het blijven buitenstaanders.
quote:
Maar imo is geen enkel medium onafhankelijk omdat het door mensen bestierd wordt, die op hun beurt ook weer een bepaalde visie hebben. Daarom staar ik me ook niet blind op een medium.
Maar naar welke sites kijk je dan wel?
pi_162114144
Kennelijk is het noemen van nieuwssites heel moeilijk?
pi_162114297
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 11:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Kennelijk is het noemen van nieuwssites heel moeilijk?
Gewoon de reguliere nieuwssites (VK, NRC, AD, Politico, NYT, etc).

Maar dergelijke sites zijn waarschijnlijk te objectief voor jouw smaak.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_162114315
De Correspondent zou je trouwens wel onafhankelijk kunnen noemen. Die draait immers op donaties van leden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 12 mei 2016 @ 12:02:43 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_162114880
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 11:38 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Het blijven buitenstaanders.

Dat zijn ze al niet meer sinds ze van TMG zijn. Hun onafhankelijkheid hebben ze feitelijk gewoon verkocht.

quote:
Maar naar welke sites kijk je dan wel?
Ik struin alle sites langs van Telegraaf tot aan de Joop.nl. Onder de streep krijg je dan wel een gabalanceerd beeld.
  donderdag 12 mei 2016 @ 12:08:19 #26
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_162115049
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 12:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat zijn ze al niet meer sinds ze van TMG zijn. Hun onafhankelijkheid hebben ze feitelijk gewoon verkocht.

Rob bedoelt volgens mij dat ze onafhankelijk zijn omdat ze een bepaalde anti-establishment mening verkondigen. Volgens dat criterium is RussiaToday ook onafhankelijk.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  Moderator / Redactie Sport donderdag 12 mei 2016 @ 12:09:39 #27
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_162115082
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 11:44 schreef KoosVogels het volgende:
De Correspondent zou je trouwens wel onafhankelijk kunnen noemen. Die draait immers op donaties van leden.
en veul subsidie
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  donderdag 12 mei 2016 @ 16:42:02 #28
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_162123023
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 11:34 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

NOS? dream on!

[..]

Neutraal?
_O- _O- _O-
8)7 8)7 8)7
:W :W :W
Nou, als dit je niveau van discussiëren is dan is dit topic voor mij ook wel weer ten einde.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 12 mei 2016 @ 16:58:47 #29
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162123491
Geenstijl is behoorlijk "afhankelijk". In de zin van:

(A) onderdeel van TMG
(B) topics worden op basis van vooropgestelde formule uitgekozen en opgesteld. Als redacteur heb je dus niet superveel vrijheid.
(C) Defensie (Korps Mariniers en Landmacht) is momenteel hun belangrijkste adverteerder.
(D) Zowel in het heden als in het verleden verbonden geweest aan initiatieven met een politiek karakter (Powned / Geenpeil).
(E) sterk afhankelijk van advertentie-inkomsten en de koers binnen TMG zelf. Geenstijl pretendeert zwarte cijfers te draaien binnen het concern, maar geeft geen openheid over hoe ze aan die zwarte cijfers komen. Het triple-A adverteerders publiek dat ze pretenderen te hebben, hebben ze in ieder geval niet.

De Volkskrant suggereerde dat Geenstijl direct geld uit het oosten kreeg. Dat zal wel niet waar zijn, maar het is zeker ook niet ondenkbaar dat er alternatieve bronnen zijn aangeboord.

The Post Online is met hun huidige verdienmodel (o.a crowdfunding) een stuk "onafhankelijker". Redacteuren hebben ook een behoorlijke vrijheid om stukjes te plaatsen en hun mening te uiten. Helaas maakt dat de website er in kwalitatief opzicht niet direct sterker op. Qua discussie voegt het wel meer toe.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 12 mei 2016 @ 17:02:40 #30
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162123639
De NOS is trouwens oprecht onafhankelijk. Hun onafhankelijkheid wordt nadrukkelijk gewaarborgd door de Mediawet en haar taakstelling. De mensen in het land denken soms dat het een Russia Today is waar de nieuwslezeressen direct de persberichten van de ministeries op voorlezen maar dat is dus niet zo.

Sterker nog, Nieuwsuur is ook van de NOS:

https://over.nos.nl/onze-programmas/34/nieuwsuur

Het programma dat vorig jaar zelfs meerdere bewindspersonen en Kamerleden ten val liet brengen (Teevendeal). Je kan veel zeggen, maar die omroep zit allesbehalve in de zakken van de ministeries en het Kabinet.

Dat de NOS journalistieke keuzes maakt die soms omstreden zijn (zowel in sportverslaggeving als bij andere zaken) kan de NOS en haar redacteuren vast aangerekend worden. Maar dat maakt de omroep niet min of meer onafhankelijker.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_162125328
quote:
Onafhankelijk vind ik bijvoorbeeld:
- Geenstijl.nl
GS is onderdeel van de mediagroep van de Telegraaf.

Zou dus ook gecontroleerde oppositie kunnen zijn.
pi_162126513
quote:
14s.gif Op donderdag 12 mei 2016 17:02 schreef Ryon het volgende:
De NOS is trouwens oprecht onafhankelijk. Hun onafhankelijkheid wordt nadrukkelijk gewaarborgd door de Mediawet en haar taakstelling. De mensen in het land denken soms dat het een Russia Today is waar de nieuwslezeressen direct de persberichten van de ministeries op voorlezen maar dat is dus niet zo.

Sterker nog, Nieuwsuur is ook van de NOS:

https://over.nos.nl/onze-programmas/34/nieuwsuur

Het programma dat vorig jaar zelfs meerdere bewindspersonen en Kamerleden ten val liet brengen (Teevendeal). Je kan veel zeggen, maar die omroep zit allesbehalve in de zakken van de ministeries en het Kabinet.

Dat de NOS journalistieke keuzes maakt die soms omstreden zijn (zowel in sportverslaggeving als bij andere zaken) kan de NOS en haar redacteuren vast aangerekend worden. Maar dat maakt de omroep niet min of meer onafhankelijker.
Wow, nog zo'n malloot die de staatspropaganda gelooft. Nog even en ik denk echt dat ik vastzit in de nachtmerrie van Orwell die 1984 heet.
Deze stelling had ik van jou niet gedacht. Ik dacht dat je oud genoeg was dat je 2002 bewust had meegemaakt.
pi_162126622
quote:
1s.gif Op donderdag 12 mei 2016 12:08 schreef Euribob het volgende:

[..]

Rob bedoelt volgens mij dat ze onafhankelijk zijn omdat ze een bepaalde anti-establishment mening verkondigen. Volgens dat criterium is RussiaToday ook onafhankelijk.
Tsja, daar heb je wel een punt. Al zeg je het niet helemaal correct. De mate van onafhankelijkheid wordt juist zichtbaar wanneer men niet bang is om een bepaalde anti-establishment mening te verkondigen. Enkel het verkondigen van zo'n mening maakt iets nog niet onafhankelijk.
pi_162126662
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 18:52 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Tsja, daar heb je wel een punt. Al zeg je het niet helemaal correct. De mate van onafhankelijkheid wordt juist zichtbaar wanneer men niet bang is om een bepaalde anti-establishment mening te verkondigen. Enkel het verkondigen van zo'n mening maakt iets nog niet onafhankelijk.
En enkel een mening verkondigen die in overeenstemming is met het 'establisment' maakt nog niet afhankelijk.
  donderdag 12 mei 2016 @ 18:55:02 #35
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_162126689
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 18:49 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Wow, nog zo'n malloot die de staatspropaganda gelooft. Nog even en ik denk echt dat ik vastzit in de nachtmerrie van Orwell die 1984 heet.
Deze stelling had ik van jou niet gedacht. Ik dacht dat je oud genoeg was dat je 2002 bewust had meegemaakt.
Wat was er dan in 2002? :?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_162126778
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 18:49 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Wow, nog zo'n malloot die de staatspropaganda gelooft. Nog even en ik denk echt dat ik vastzit in de nachtmerrie van Orwell die 1984 heet.
Deze stelling had ik van jou niet gedacht. Ik dacht dat je oud genoeg was dat je 2002 bewust had meegemaakt.
Het jaar waarin de charismatische nieuwkomer Pim Fortuyn meer ruimte kreeg op de PO dan wie ook?
pi_162126896
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 12:02 schreef Hexagon het volgende:
Ik struin alle sites langs van Telegraaf tot aan de Joop.nl. Onder de streep krijg je dan wel een gabalanceerd beeld.
Nou, dat betwist ik dat je dan een gebalanceerd beeld krijgt. Ten eerste komen niet alle nieuwsberichten op al die sites. Soms zie ik iets bijvoorbeeld alleen op de ene site, maar niet op 3 anderen. Ten tweede verschillen die berichten meestal helemaal niet van elkaar. Ook missen die sites de scherpte, die de kleine organisaties wel hebben.
Wanneer een NOS loopt te knippen en plakken om zo het beeld over Poetin te manipuleren, dan zal een andere grote nieuwsorganisatie daar niet zo snel aandacht aan besteden.
Wanneer zelfs een Nu.nl durft te verkondigen dat Pegida met een nazi-spandoek loopt, dan ben je als nieuwssite wel heel erg verkeerd bezig. En van wie kreeg nu.nl precies op z'n kop? Wanneer de gevestigde media met elkaar afspreekt sommige onderwerpen gewoon niet te behandelen, dan wordt er dus al heel snel iets keihard onderbelicht.
Waar ik van baal is dat het krijgen van een gebalanceerd beeld zeer moeilijk is. Het is namelijk meestal een gevalletje dat de waarheid in het midden ligt, maar daarvoor moet je dan wel de meest uiteenlopende berichten raadplegen. Maar dan moeten die wel beschikbaar zijn, of weten waar je die kunt vinden.
pi_162126911
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 18:52 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Tsja, daar heb je wel een punt. Al zeg je het niet helemaal correct. De mate van onafhankelijkheid wordt juist zichtbaar wanneer men niet bang is om een bepaalde anti-establishment mening te verkondigen. Enkel het verkondigen van zo'n mening maakt iets nog niet onafhankelijk.
Daarmee stel je eigenlijk dat pakweg een VPRO of NOS dus onafhankelijker zijn dan een Geenstijl of Russia Today?
pi_162126957
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 18:54 schreef Igen het volgende:

[..]

En enkel een mening verkondigen die in overeenstemming is met het 'establisment' maakt nog niet afhankelijk.
Klopt.
Maar wanneer er patronen te herkennen zijn, wordt het een ander verhaal. Wanneer men vervolgens totaal niet kritisch meer is, dan is de afhankelijkheid bevestigd.
pi_162127047
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 19:03 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Klopt.
Maar wanneer er patronen te herkennen zijn, wordt het een ander verhaal. Wanneer men vervolgens totaal niet kritisch meer is, dan is de afhankelijkheid bevestigd.
Rondom het EU-referendum was bv GeenStijl dus bij uitstek een mooi voorbeeld van afhankelijke media?
  donderdag 12 mei 2016 @ 19:05:58 #41
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162127053
quote:
1s.gif Op donderdag 12 mei 2016 18:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Wat was er dan in 2002? :?
TOEN WERD PIM VERMOORD DOOR DE STAATSOMROEP!!! EN TOEN MAAKTE VAN GOGH EEN FILM OVER DE MOORD OP PIM DOOR DE STAATSOMROEP EN TOEN WERD VAN GOGH OOK VERMOORD DOOR DE STAATSOMROEP ZODAT DE STAATSOMROEP WEER EEN FILM KON MAKEN OVER DE MOORD OP VAN GOGH OM ONS VOL TE STOPPEN MET LEUGENS!!!!!

Open je ogen mensen, open je ogen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_162127148
quote:
2s.gif Op donderdag 12 mei 2016 18:58 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het jaar waarin de charismatische nieuwkomer Pim Fortuyn meer ruimte kreeg op de PO dan wie ook?
Het jaar waarin een nieuwkomer op de slachtbank werd gelegd oa door de PO.
Meer ruimte krijg hij totaal niet. Anders was er geen hetze en werd hij niet keihard in 1 hoek geduwd. Een hoek waarvan de PO hem pas 3 tot 10 jaar later voorzichtig uit wilde halen, want vanwege die 'verschrikkelijke blonde meneer'. Beste voorbeeld vind ik nog een interview dat zogenaamd door de VPRO werd gevonden zo'n paar jaar geleden. Dat was een helder en bijna rationele discussie. Maar dat beeld werd niet uitgezonden door de PO. Nee, dat zou niet bijdragen om hem kapot te maken.
pi_162127169
quote:
2s.gif Op donderdag 12 mei 2016 19:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Daarmee stel je eigenlijk dat pakweg een VPRO of NOS dus onafhankelijker zijn dan een Geenstijl of Russia Today?
Nope
pi_162127203
quote:
2s.gif Op donderdag 12 mei 2016 19:05 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Rondom het EU-referendum was bv GeenStijl dus bij uitstek een mooi voorbeeld van afhankelijke media?
:?
  donderdag 12 mei 2016 @ 19:11:22 #45
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162127235
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 19:08 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Het jaar waarin een nieuwkomer op de slachtbank werd gelegd oa door de PO.
Meer ruimte krijg hij totaal niet. Anders was er geen hetze en werd hij niet keihard in 1 hoek geduwd. Een hoek waarvan de PO hem pas 3 tot 10 jaar later voorzichtig uit wilde halen, want vanwege die 'verschrikkelijke blonde meneer'. Beste voorbeeld vind ik nog een interview dat zogenaamd door de VPRO werd gevonden zo'n paar jaar geleden. Dat was een helder en bijna rationele discussie. Maar dat beeld werd niet uitgezonden door de PO. Nee, dat zou niet bijdragen om hem kapot te maken.
Wat? Dat was een interview voor een VPRO programma (De NIeuwe Wereld) niet voor de NOS. Wat loop jij nu weer lekker te bazelen?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_162127291
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 19:08 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Het jaar waarin een nieuwkomer op de slachtbank werd gelegd oa door de PO.
Hij werd kritisch bevraagd, gezien zijn controversiële uitspraken ook niks geks natuurlijk.
quote:
Meer ruimte krijg hij totaal niet.
Kom op zeg, de PO-programma's buitelden over elkaar heen om hem maar op bezoek te krijgen. Tot op het allerlaatste moment. Ik betwijfel sterk of er iemand in die campagne ook maar bijna net zoveel op de PO was...
quote:
Anders was er geen hetze en werd hij niet keihard in 1 hoek geduwd. Een hoek waarvan de PO hem pas 3 tot 10 jaar later voorzichtig uit wilde halen, want vanwege die 'verschrikkelijke blonde meneer'. Beste voorbeeld vind ik nog een interview dat zogenaamd door de VPRO werd gevonden zo'n paar jaar geleden. Dat was een helder en bijna rationele discussie. Maar dat beeld werd niet uitgezonden door de PO. Nee, dat zou niet bijdragen om hem kapot te maken.
ook onzin, hij kreeg alle ruimte om zijn verhaal te doen. Lievelingetje van de media.
pi_162127293
quote:
10s.gif Op donderdag 12 mei 2016 19:11 schreef Ryon het volgende:

[..]

Wat? Dat was een interview voor een VPRO programma (De NIeuwe Wereld) niet voor de NOS. Wat loop jij nu weer lekker te bazelen?
Waar zeg ik NOS dan?
"Wat loop jij nu weer lekker te bazelen?"
pi_162127313
quote:
Herkenbare patronen en geen greintje kritiek op de eigen club.
pi_162127349
quote:
2s.gif Op donderdag 12 mei 2016 19:12 schreef 99.999 het volgende:

ook onzin, hij kreeg alle ruimte om zijn verhaal te doen. Lievelingetje van de media.
Sorry hoor, de dood in gejaagd worden door oa de media en dan denk jij dat het een Lievelingetje was van de media?
8)7 8)7 8)7
:W :W :W
  donderdag 12 mei 2016 @ 19:14:42 #50
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162127353
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 19:12 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Waar zeg ik NOS dan?
"Wat loop jij nu weer lekker te bazelen?"
Euh? De reden waarom jij Pim en 2002 aanhaalde? Oh, en nog iets liep te stamelen over "1984".
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_162127509
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 19:14 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Sorry hoor, de dood in gejaagd worden door oa de media en dan denk jij dat het een Lievelingetje was van de media?
8)7 8)7 8)7
:W :W :W
Was jij wel op een leeftijd dat je bewust media consumeerde op dat moment?
pi_162127559
quote:
12s.gif Op donderdag 12 mei 2016 19:14 schreef Ryon het volgende:

[..]

Euh? De reden waarom jij Pim en 2002 aanhaalde? Oh, en nog iets liep te stamelen over "1984".
Ik zei dat het van de VPRO was, en jij doet alsof ik zei dat het van de NOS was.
Dus jij bazelt, niet ik.

De reden dat ik Pim aanhaalde is dat de NOS niet onafhankelijk is. Bewijs werd in 2002 geleverd.

De NOS onafhankelijk noemen is of naïef of dom of corrupt. Wanneer FOKkers met een beetje kritische blik dit gaan noemen, en ja ik dacht dat jij daar bij hoorde, dan denk ik dat het hersenspoelen van het volk goed begint te lukken. Vandaar Orwell's 1984.
  donderdag 12 mei 2016 @ 19:22:40 #53
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_162127610
Begrijp ik nou goed dat dit topic alleen geopend werd om nog maar eens een keer te kunnen lopen zaniken over die kale homo en hoe vreselijk links hem toch wel behandeld heeft?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  donderdag 12 mei 2016 @ 19:23:16 #54
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162127632
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 19:21 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ik zei dat het van de VPRO was, en jij doet alsof ik zei dat het van de NOS was.
Dus jij bazelt, niet ik.

De reden dat ik Pim aanhaalde is dat de NOS niet onafhankelijk is. Bewijs werd in 2002 geleverd.

De NOS onafhankelijk noemen is of naïef of dom of corrupt. Wanneer FOKkers met een beetje kritische blik dit gaan noemen, en ja ik dacht dat jij daar bij hoorde, dan denk ik dat het hersenspoelen van het volk goed begint te lukken. Vandaar Orwell's 1984.
Het verhaal wordt nu steeds waziger :? Welk bewijs werd in 2002 geleverd? Waar heb je het nou over?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_162128451
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 19:14 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Sorry hoor, de dood in gejaagd worden door oa de media en dan denk jij dat het een Lievelingetje was van de media?
8)7 8)7 8)7
:W :W :W
Ik dacht dat Pim de dood in was gejaagd door Melkert en Rosenmuller.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_162128874
quote:
1s.gif Op donderdag 12 mei 2016 19:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik dacht dat Pim de dood in was gejaagd door Melkert en Rosenmuller.
Pim.... die leeft op een eiland in de Stille Oceaan. daar heeft hij Elvis en Marylin Monroe nog ontmoet. Zoon Kennedy leeft daar ook. Hij woont samen met John Denver.
pi_162129070
Onafhankelijk bestaat niet. Berichtgeving is praktisch altijd een perspectief waar een ideologie of doel aan verbonden is, zelfs als er geen financiële afhankelijkheid is (van staat of commercie). Puur kiezen wat je gaat berichten en wat niet is al blijk geven van voorkeur/mening/inkleuring.
pi_162144345
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 18:54 schreef Janneke141 het volgende:
Wat versta je onder onafhankelijk?
media die eigenlijk iedere dag de hele handel moeten rectificeren, maar zo verschrikkelijk onafhankelijk zijn dat het eigenlijk niemand wat interesseert of ze 't nu wel of niet doen.

Die ga ik geen geld geven trouwens, dan zijn ze niet onafhankelijk meer. Ik bescherm die status graag.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 13-05-2016 05:03:54 ]
pi_162145260
Word hier niet gewoon neutraal en on/afhankelijk door elkaar gehaald?

Media kan best onafhankelijk en niet neutraal zijn.
  vrijdag 13 mei 2016 @ 11:17:33 #60
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162148521
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 18:52 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Je politieke mening wordt mede gevormd door het nieuws dat je leest. Waar lezen jullie nieuwsberichten? Het is mij al duidelijk dat een deel hier op FOK tegen de gevestigde media is, of misschien gewoon pro-onafhankelijke media.

Maar wat of wie is volgens jullie dan die onafhankelijke media?

Onafhankelijk vind ik bijvoorbeeld:
- Geenstijl.nl
- de stille waarheid
- tpo.nl

Hebben jullie meer voorbeelden?
Een kort antwoord voor nu. Elk medium is afhankelijk, het gaat erom van wie je afhankelijk bent. Je moet er in ieder geval voor zorgen dat je de juiste media gebruikt voor het juiste nieuws. Persoonlijk heb ik liever dat een medium afhankelijk is van betalende klanten dan van de staat of van multinationals.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_162149295
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 11:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een kort antwoord voor nu. Elk medium is afhankelijk, het gaat erom van wie je afhankelijk bent. Je moet er in ieder geval voor zorgen dat je de juiste media gebruikt voor het juiste nieuws. Persoonlijk heb ik liever dat een medium afhankelijk is van betalende klanten dan van de staat of van multinationals.
De vraag is of dat beter is. Als een medium afhankelijk is van betalende klanten die vrij homogeen zijn, dan kan het erg lonend zijn om vrij selectief en bevooroordeeld die klanten naar de mond te praten. Bij financiering door 'staat of multinational' (wat als het bezittende bedrijf enkel binnen de eigen landsgrenzen opereert trouwens?), dan gaat het erom hoe die financiering is geregeld, hoe de redactionele onafhankelijkheid van het medium wordt geborgd, enzovoort.
De automatische gevolgtrekking dat iemand die betaalt ook automatisch redactionele invloed heeft is een veel te simplistisch beeld.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_162149772
De waarheid is gewoon dat de meeste redacties zich niet of nauwelijks laten beïnvloeden. Natuurlijk houd je altijd dat de hoofdrolspelers (politici, sporters, etc) druk uitoefenen omdat ze op een bepaalde manier geportretteerd willen worden in het nieuws. Dat is een dynamisch proces, maar heeft verder weinig met afhankelijkheid te maken.

Het idee dat er van bovenaf aan touwtjes wordt getrokken, is grote onzin. Redacties overleggen de hele dag door en bepalen zelf wat er in het nieuws komt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 13 mei 2016 @ 15:00:36 #63
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_162153698
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 12:18 schreef KoosVogels het volgende:
De waarheid is gewoon dat de meeste redacties zich niet of nauwelijks laten beïnvloeden. Natuurlijk houd je altijd dat de hoofdrolspelers (politici, sporters, etc) druk uitoefenen omdat ze op een bepaalde manier geportretteerd willen worden in het nieuws. Dat is een dynamisch proces, maar heeft verder weinig met afhankelijkheid te maken.

Het idee dat er van bovenaf aan touwtjes wordt getrokken, is grote onzin. Redacties overleggen de hele dag door en bepalen zelf wat er in het nieuws komt.
Dit is de situatie in Nederland neem ik aan? Ik kan me namelijk zo voorstellen dat de journalisten in Turkije en Rusland een andere mening zijn aangedaan.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_162153790
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 15:00 schreef Euribob het volgende:

[..]

Dit is de situatie in Nederland neem ik aan? Ik kan me namelijk zo voorstellen dat de journalisten in Turkije en Rusland een andere mening zijn aangedaan.
Hoe het journaille in die oorden zijn werk doet, daar heb ik geen weet van.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 13 mei 2016 @ 17:52:37 #65
452300 DuizendGezichten
Komedie? Tragedie?
pi_162157650
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 19:21 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ik zei dat het van de VPRO was, en jij doet alsof ik zei dat het van de NOS was.
Dus jij bazelt, niet ik.

De reden dat ik Pim aanhaalde is dat de NOS niet onafhankelijk is. Bewijs werd in 2002 geleverd.

De NOS onafhankelijk noemen is of naïef of dom of corrupt. Wanneer FOKkers met een beetje kritische blik dit gaan noemen, en ja ik dacht dat jij daar bij hoorde, dan denk ik dat het hersenspoelen van het volk goed begint te lukken. Vandaar Orwell's 1984.
Niet roepen, doch bewijzen. Een linkje is genoeg.

Wel een linkje naar een fatsoenlijke site a.u.b.
Op het scherp van de snede.
pi_162159879
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 19:21 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ik zei dat het van de VPRO was, en jij doet alsof ik zei dat het van de NOS was.
Dus jij bazelt, niet ik.

De reden dat ik Pim aanhaalde is dat de NOS niet onafhankelijk is. Bewijs werd in 2002 geleverd.

De NOS onafhankelijk noemen is of naïef of dom of corrupt. Wanneer FOKkers met een beetje kritische blik dit gaan noemen, en ja ik dacht dat jij daar bij hoorde, dan denk ik dat het hersenspoelen van het volk goed begint te lukken. Vandaar Orwell's 1984.
Allemaal leuk en aardig, maar volgens mij bedoel jij 'objectief' want echte onafhankelijkheid bestaat niet. Nu is het NOS Journaal iets dat het Nederlandse gemiddelde probeert te vertegenwoordigen, en dan gaan de scherpe kantjes er wat af.

Als je je nu eerst eens in de geschiedenis van het nieuws en de journalistiek verdiept, en eens gaat onderzoeken wat een Journalist op een dag doet,,dan spreken we elkaar volgende week wel weer over je nieuwe visie. Want tussen aannemen dat dingen zo gebeuren zoals jij ze voor ogen hebt, of zien hoe ze werkelijk tot stand komen, zit een wereld van verschil.

Kortom, kjjk gewoon eens een keertje voor een weekje in de keuken van de journalistiek Dat doe je bij je moeder ook.En ga dan pas klagen dat er grote boze krachten zijn die je moeder ertoe bewegen om spruitjes te koken, of de journalisten de reportages laten maken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 13-05-2016 19:32:36 ]
pi_162167266
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 11:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een kort antwoord voor nu. Elk medium is afhankelijk, het gaat erom van wie je afhankelijk bent. Je moet er in ieder geval voor zorgen dat je de juiste media gebruikt voor het juiste nieuws. Persoonlijk heb ik liever dat een medium afhankelijk is van betalende klanten dan van de staat of van multinationals.
Mee eens. Al zie ik betalende klanten niet als de enige oplossing. Simpelweg omdat de meeste lezers volgens mij liever gewoon 'gratis' nieuws lezen.
Maar heb je overigens voorkeuren van een medium dat afhankelijk is van betalende klanten?
pi_162167539
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 19:27 schreef Beathoven het volgende:
Allemaal leuk en aardig, maar volgens mij bedoel jij 'objectief' want echte onafhankelijkheid bestaat niet.
Nee, want objectiviteit bestaat niet echt. Dat komt doordat de één altijd iets onderbelicht (of negeert) en de ander iets overbelicht.
quote:
Nu is het NOS Journaal iets dat het Nederlandse gemiddelde probeert te vertegenwoordigen, en dan gaan de scherpe kantjes er wat af.

Als je je nu eerst eens in de geschiedenis van het nieuws en de journalistiek verdiept, en eens gaat onderzoeken wat een Journalist op een dag doet,,dan spreken we elkaar volgende week wel weer over je nieuwe visie. Want tussen aannemen dat dingen zo gebeuren zoals jij ze voor ogen hebt, of zien hoe ze werkelijk tot stand komen, zit een wereld van verschil.
:O
quote:
Kortom, kjjk gewoon eens een keertje voor een weekje in de keuken van de journalistiek Dat doe je bij je moeder ook.En ga dan pas klagen dat er grote boze krachten zijn die je moeder ertoe bewegen om spruitjes te koken, of de journalisten de reportages laten maken.
Wat een onnozelheid. Of een misplaatste arrogantie. Kies jij maar.
pi_162167750
Maar behoorlijk weinig suggesties hier. Ik dacht wat interessante links te zien krijgen en mijn horizon te kunnen verbreden door middel de voor mij nog onbekende media-sites. ftm.nl vind ik tot nu toe nog de interessantse, maar die werd oorspronkelijk niet eens in dit topic genoemd.

De vraag was o.a. welke media-sites dan onafhankelijk zijn. Het gebod was zelfs om onafhankelijke media te steunen, maar daar heb, muv bij een enkeling, ook niet veel over gelezen. Het viel mij zelfs tegen dat de paar FOKkers, die wel hun sites hebben genoemd, eigenlijk alleen maar de gevestigde media volgden.

Maar meningen over welke sites dan onafhankelijk zijn, of die je zou moeten steunen, heb ik nog niet kunnen lezen.
pi_162168095
Ik heb een abonnement op een kwaliteitskrant.

Aangezien bijna alle Nederlandse kranten in buitenlandse (Belgische) handen zijn kan dat volgens mij wel doorgaan voor 'steun aan onafhankelijke media'. :P

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-05-2016 23:19:06 ]
  vrijdag 13 mei 2016 @ 23:44:28 #71
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_162169027
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 19:02 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

Waar ik van baal is dat het krijgen van een gebalanceerd beeld zeer moeilijk is. Het is namelijk meestal een gevalletje dat de waarheid in het midden ligt, maar daarvoor moet je dan wel de meest uiteenlopende berichten raadplegen. Maar dan moeten die wel beschikbaar zijn, of weten waar je die kunt vinden.
Daarom is het ook nuttig op zoveel mogelijk bronnen te lezen. Immers dan lopen de inzichten zo ver mogelijk uiteen.

En met de ervaring leer je de bronnen wel kennen.
pi_162169515
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 23:18 schreef Igen het volgende:
Ik heb een abonnement op een kwaliteitskrant.
En welke is dat?
quote:
Aangezien bijna alle Nederlandse kranten in buitenlandse (Belgische) handen zijn kan dat volgens mij wel doorgaan voor 'steun aan onafhankelijke media'. :P
:)
pi_162169615
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 23:44 schreef Hexagon het volgende:
Daarom is het ook nuttig op zoveel mogelijk bronnen te lezen. Immers dan lopen de inzichten zo ver mogelijk uiteen.
Nou dat betwist ik wanneer je enkel naar de gevestigden kijkt. Tsja en wanneer je daarbij ook een Joop en geenstijl leest, zal je wel iets uiteenlopends lezen over één onderwerp. Maar toch nog zeer beperkt allemaal.

Vraagje:
Weet je nog dat nu.nl berichtte dat Pegida liep te demonstreren met een nazi-teken op een vlag. Ik weet niet hoe de andere media daarover berichtten, maar wat vond je over het algemeen die berichtgeving en vond je dat er toen veel media waren die het corrigeerden?
pi_162170122
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 23:04 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Nee, want objectiviteit bestaat niet echt. Dat komt doordat de één altijd iets onderbelicht (of negeert) en de ander iets overbelicht.
Dan zijn er met die onafhankelijkheid van je dus twee dingen die niet bestaan. Je kunt zoiets dus zwart en wit bekijken of ergens in het grijze midden opzoeken. Maar jij zoekt blijkbaar een bepaalde grijswaarde die jou aanstaat.
pi_162170174
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2016 00:29 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Dan zijn er met die onafhankelijkheid van je dus twee dingen die niet bestaan. Je kunt zoiets dus zwart en wit bekijken of ergens in het grijze midden opzoeken. Maar jij zoekt blijkbaar een bepaalde grijswaarde die jou aanstaat.
Nope want ik vind onafhankelijkheid wel bestaan. En nee ik zoek geen grijswaarden die mij aanstaan.
  zaterdag 14 mei 2016 @ 09:00:07 #76
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_162172936
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2016 00:04 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Nou dat betwist ik wanneer je enkel naar de gevestigden kijkt. Tsja en wanneer je daarbij ook een Joop en geenstijl leest, zal je wel iets uiteenlopends lezen over één onderwerp. Maar toch nog zeer beperkt allemaal.

Vraagje:
Weet je nog dat nu.nl berichtte dat Pegida liep te demonstreren met een nazi-teken op een vlag. Ik weet niet hoe de andere media daarover berichtten, maar wat vond je over het algemeen die berichtgeving en vond je dat er toen veel media waren die het corrigeerden?
Ik vind Pegida niet zo interessant dus heb ik die nieuwsberichten niet echt gelezen en kan ik er geen mening over geven.

Maar meer dan alle nieuwsbronnen die bekend zijn raadplegen kan helaas niet. Anders zou ik zelf journalist moeten worden en een eigen site bouwen.
pi_162176205
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2016 09:00 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind Pegida niet zo interessant dus heb ik die nieuwsberichten niet echt gelezen en kan ik er geen mening over geven.
Ik vind Pegida ook niet interessant, maar sommige onafhankelijke sites die ik lees wel. Door die onafhankelijkheid is subjectiviteit van tenminste nu.nl aan het licht gekomen. Net zoals door Geenstijl de subjectiviteit van de NOS aan het licht is gekomen. Zo blijf je denken dat je juiste diverse nieuwsbronnen leest.
quote:
Maar meer dan alle nieuwsbronnen die bekend zijn raadplegen kan helaas niet. Anders zou ik zelf journalist moeten worden en een eigen site bouwen.
Nee, hoor. Gewoon een paar extra sites in je favorieten plaatsen en je bent al een stap verder in de goede richting. Misschien is dat niet genoeg, maar makkelijker dan zelf journalist worden. :)
pi_162176316
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2016 12:38 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

door Geenstijl de subjectiviteit van de NOS aan het licht is gekomen.

En je hebt niet door dat Geenstijl 30x zo subjectief is als de NOS?
Dan zit er iets heel erg mis met jouw subjectiviteit.
pi_162176588
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2016 09:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik vind Pegida niet zo interessant dus heb ik die nieuwsberichten niet echt gelezen en kan ik er geen mening over geven.

Maar meer dan alle nieuwsbronnen die bekend zijn raadplegen kan helaas niet. Anders zou ik zelf journalist moeten worden en een eigen site bouwen.
Ach, die Nederlander van Pegida zat een keer bij Pauw te jammeren over dat die Duitse leider onterecht beschuldigd werd van verkleden als Hitler, wat geloof ik een Photoshop bleek. Nou had hij daar wel gelijk, maar dat die Duitser een strafblad heeft waar je u tegen zegt kwam verder niet ter sprake.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_162176705
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2016 00:33 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Nope want ik vind onafhankelijkheid wel bestaan. En nee ik zoek geen grijswaarden die mij aanstaan.
Wat jij vindt is niet objectief.
pi_162177076
Over Pegida gesproken - ergens geweld tegen journalisten durft daar nauwelijks nog een journalist naartoe. Daardoor is Duitsland op de ranking van reporters zonder grenzen flink gedaald.

Vind ik wel een interessant punt. Vrije media betekent ook dat journalisten toegang tot gebeurtenissen moeten hebben.

(Om een links-rechts-discussie te voorkomen: Dat Rutger van GeenStijl toen kijken Almere door Jorritsma werd geweigerd was ook niet goed)
pi_162190781
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 mei 2016 13:01 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Wat jij vindt is niet objectief.
:O
  zaterdag 14 mei 2016 @ 21:20:31 #83
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162191168
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 19:34 schreef Janneke141 het volgende:
In het Nederlandse tv-landschap denk ik dat het NOS-Journaal en het RTL Nieuws journalistiek gezien behoorlijk onafhankelijk zijn. Natuurlijk is de NOS financieel afhankelijk van de overheid, en RTL van de achterliggende geldschieters, maar het nieuws wordt vrij neutraal gebracht. De kranten komen grotendeels voort uit de klassieke verzuiling, en dat geeft ze een richting. Maar is daarmee bijvoorbeeld de Volkskrant afhankelijk? Moeilijke vraag.
de nos is vorig jaar al debunkt
pi_162210042
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2016 21:20 schreef fs180 het volgende:

[..]

de nos is vorig jaar al debunkt
Toe maar weer, de 'NOS is debunkt'. Die blijkt niet te bestaan?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_162210322
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 10:00 schreef Monolith het volgende:

[..]

Toe maar weer, de 'NOS is debunkt'. Die blijkt niet te bestaan?
I wish. :)
pi_162210351
Ik denk dat fox news wel perfect voor je is.
pi_162212893
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 10:28 schreef 6star6lord6 het volgende:
Ik denk dat fox news wel perfect voor je is.
Ik zou niet weten waarom.
pi_162216870
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2016 12:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

En je hebt niet door dat Geenstijl 30x zo subjectief is als de NOS?
Dan zit er iets heel erg mis met jouw subjectiviteit.
Sowieso is de NOS vooral puur de berichtgeving, verdieping of achtergronden zul je er niet vinden volgens mij.
pi_162216984
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 14:58 schreef Chai het volgende:

[..]

Sowieso is de NOS vooral puur de berichtgeving, verdieping of achtergronden zul je er niet vinden volgens mij.
Best wel verdieping en achtergronden bij Nieuwsuur.
http://nos.nl/nieuwsuur/
pi_162217075
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 15:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Best wel verdieping en achtergronden bij Nieuwsuur.
http://nos.nl/nieuwsuur/
Oh wist niet dat dat ook onder de tak van de NOS viel. Niks gezegd dan.
pi_162224801
De Correspondent (ze hebben wel een progressieve bias), The Intercept.

Kwaliteitskranten in NL zijn prima.
pi_162243083
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 18:52 schreef robin007bond het volgende:
De Correspondent (ze hebben wel een progressieve bias), The Intercept.

Kwaliteitskranten in NL zijn prima.
Wat is The Intercept?
pi_162243221
quote:
1s.gif Op maandag 16 mei 2016 14:08 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Wat is The Intercept?
Een site: https://theintercept.com/

Glenn Greenwald van The Guardian die bekend stond om de NSA-lekken van Snowden te verwerken is van The Guardian naar The Intercept gegaan. Het is vooral een site waar kritisch wordt gekeken naar de VS en het functioneren van de rechtsstaat. In het Amerikaanse leger is het daarom ook verboden om de site te bezoeken. Edward Snowden heeft ook een keer een goed artikel over klokkenluiders geschreven op die site.

Voorbeeld: https://theintercept.com/(...)and-self-censorship/

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2016 14:18:52 ]
  maandag 16 mei 2016 @ 14:16:49 #94
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162243264
quote:
1s.gif Op maandag 16 mei 2016 14:08 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Wat is The Intercept?
Links-extremistische tegenhanger van de Engelse tabloids.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_162245943
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 14:15 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Een site: https://theintercept.com/

Glenn Greenwald van The Guardian die bekend stond om de NSA-lekken van Snowden te verwerken is van The Guardian naar The Intercept gegaan. Het is vooral een site waar kritisch wordt gekeken naar de VS en het functioneren van de rechtsstaat. In het Amerikaanse leger is het daarom ook verboden om de site te bezoeken. Edward Snowden heeft ook een keer een goed artikel over klokkenluiders geschreven op die site.

Voorbeeld: https://theintercept.com/(...)and-self-censorship/
Klinkt erg interessant.
(en het werd verd*mme tijd dat iemand weer eens een website zou noemen. :))
pi_162245965
quote:
14s.gif Op maandag 16 mei 2016 14:16 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Links-extremistische tegenhanger van de Engelse tabloids.
Lijkt niet links-extremistisch aan de hand van de omschrijving door Robin007Bond
  maandag 16 mei 2016 @ 16:02:28 #97
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162246051
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 15:59 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Lijkt niet links-extremistisch aan de hand van de omschrijving door Robin007Bond
Wat denk je dat Robin is?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_162246119
quote:
10s.gif Op maandag 16 mei 2016 16:02 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wat denk je dat Robin is?
Geen idee, maar als je het op die manier vraagt zal hij wel links-extreem zijn. Toch vind ik niks links-extreem aan een Snowden...
  maandag 16 mei 2016 @ 16:06:55 #99
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162246210
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 16:04 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Geen idee, maar als je het op die manier vraagt zal hij wel links-extreem zijn. Toch vind ik niks links-extreem aan een Snowden...
Greenwald zelf.

Mijn punt is, als je definitie van 'onafhankelijk' is geen agenda dan moet je daar niet zijn.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_162246304
quote:
7s.gif Op maandag 16 mei 2016 16:06 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Greenwald zelf.

Mijn punt is, als je definitie van 'onafhankelijk' is geen agenda dan moet je daar niet zijn.
Ik geef alle websites een kans. :)
pi_162246761
quote:
14s.gif Op donderdag 12 mei 2016 17:02 schreef Ryon het volgende:
De NOS is trouwens oprecht onafhankelijk. Hun onafhankelijkheid wordt nadrukkelijk gewaarborgd door de Mediawet en haar taakstelling. De mensen in het land denken soms dat het een Russia Today is waar de nieuwslezeressen direct de persberichten van de ministeries op voorlezen maar dat is dus niet zo.
De NOS is niet onafhankelijk daar haar financiering van de overheid komt en daarvan sterk afhankelijk is. Als econoom ben je gewend door de juridische fictie heen te kijken, direct naar de financiering en de concentratie van financiers. Economisch gezien zijn er duidelijk redenen om sceptisch te zijn over de onafhankelijkheid van de NOS.

Kranten als NRC, Trouw, De Volkskrant, etc. doen het naar mijn idee een stuk beter. Die staan in financiele zin los van de overheid en kennen tevens een breed palet van afzonderlijk insignificante financiers waardoor er veel minder financiele afhankelijkheid bestaat dan bij de NOS.
  maandag 16 mei 2016 @ 16:41:36 #102
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162247161
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 16:25 schreef Kowloon het volgende:

[..]

De NOS is niet onafhankelijk daar haar financiering van de overheid komt en daarvan sterk afhankelijk is. Als econoom ben je gewend door de juridische fictie heen te kijken, direct naar de financiering en de concentratie van financiers. Economisch gezien zijn er duidelijk redenen om sceptisch te zijn over de onafhankelijkheid van de NOS.
Dan mag je dat uitleggen wat de "economische visie" op deze vorm van afhankelijkheid is en waarom dat gevolgen zou hebben voor de "onafhankelijkheid" van de NOS. Ik denk dat je daar dan nog aardig op verkijkt. De financiering van de NPO zit namelijk vrij complex en ook vrij ingenieus in elkaar.

Zeker als je denkt dat een krant als de NRC meer financiële zelfstandigheid en onafhankelijkheid heeft. Dat is juist een krant wiens verdienmodel (en daarmee ook de redactionele vrijheid) momenteel sterk onder druk staat.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 16 mei 2016 @ 16:52:45 #103
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162247401
Laat ik het illustreren:

Welk scenario is realistischer?

De NOS zendt n.a.v onderzoeksjournalistiek een rapportage uit waarin blijkt dat de Staatssecretaris van OCW (Sander Dekker) de Kamer verkeerd heeft geïnformeerd m.b.t de financiering van het basisonderwijs. Dit heeft als gevolg dat het OCW met een begrotingstekort komt te zitten en flink moet gaan snijden in haar uitgaven en dat Dekker zijn functie kwijt is.

Of

De NRC plaatst n.a.v onderzoeksjournalistiek een artikel waarin bewezen wordt het Mediahuis gefraudeerd heeft met Europese subsidies. Hierdoor komt het voorbestaan van het Mediahuis in gevaar en wordt het bestuur gedwongen af te treden.

Het tweede scenario is onwaarschijnlijk. Het eerste scenario niet en de NOS staat er ook om bekend "een luis in de pels" te zijn van de Rijksoverheid. Dit heeft er alles mee te maken met dat de financiering van de NOS geborgd is door de Kamer (en niet door het ministerie en de bewindslieden) terwijl de financiering van de NRC (en het voorbestaan ervan) allerminst zeker is.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 16 mei 2016 @ 19:37:55 #104
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162251602
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 16:25 schreef Kowloon het volgende:
Kranten als NRC, Trouw, De Volkskrant, etc. doen het naar mijn idee een stuk beter. Die staan in financiele zin los van de overheid en kennen tevens een breed palet van afzonderlijk insignificante financiers waardoor er veel minder financiele afhankelijkheid bestaat dan bij de NOS.
Genoeg bewijs van de collectieve censuurdruk van adverteerders. Bijv. omtrent de Irak oorlog. Kritische geluiden werden terecht gewezen door het grootkapitaal.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 16 mei 2016 @ 19:48:41 #105
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_162252003
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 19:37 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Genoeg bewijs van de collectieve censuurdruk van adverteerders. Bijv. omtrent de Irak oorlog. Kritische geluiden werden terecht gewezen door het grootkapitaal.
Heb je daar ook voorbeelden van want naar mijn herinnering buitelden de critici over elkaar heen.
  maandag 16 mei 2016 @ 22:17:37 #106
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_162256840
Ik ben van mening dat geen enkel medium onafhankelijk is, omdat een nieuwsbericht maken puur op feiten onmogelijk is. Het beste kun je dan ook een aantal nieuwsbronnen met elkaar combineren en daar je eigen waarheid van maken.

pi_162267752
quote:
5s.gif Op maandag 16 mei 2016 16:52 schreef Ryon het volgende:
Laat ik het illustreren:

Welk scenario is realistischer?

De NOS zendt n.a.v onderzoeksjournalistiek een rapportage uit waarin blijkt dat de Staatssecretaris van OCW (Sander Dekker) de Kamer verkeerd heeft geïnformeerd m.b.t de financiering van het basisonderwijs. Dit heeft als gevolg dat het OCW met een begrotingstekort komt te zitten en flink moet gaan snijden in haar uitgaven en dat Dekker zijn functie kwijt is.

Of

De NRC plaatst n.a.v onderzoeksjournalistiek een artikel waarin bewezen wordt het Mediahuis gefraudeerd heeft met Europese subsidies. Hierdoor komt het voorbestaan van het Mediahuis in gevaar en wordt het bestuur gedwongen af te treden.

Het tweede scenario is onwaarschijnlijk. Het eerste scenario niet en de NOS staat er ook om bekend "een luis in de pels" te zijn van de Rijksoverheid. Dit heeft er alles mee te maken met dat de financiering van de NOS geborgd is door de Kamer (en niet door het ministerie en de bewindslieden) terwijl de financiering van de NRC (en het voorbestaan ervan) allerminst zeker is.
Dat constante gemier over het staatsjournaal is inderdaad wat sneu en wel erg kort door de bocht. Maar zoals je hier ziet blijft het wel leuk hangen, zelfs bij figuren die in theorie snugger genoeg zouden moeten zijn om daar doorheen te prikken.
  dinsdag 17 mei 2016 @ 15:25:17 #108
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162270265
quote:
7s.gif Op maandag 16 mei 2016 22:17 schreef Man-Bear-Pig het volgende:
Ik ben van mening dat geen enkel medium onafhankelijk is, omdat een nieuwsbericht maken puur op feiten onmogelijk is. Het beste kun je dan ook een aantal nieuwsbronnen met elkaar combineren en daar je eigen waarheid van maken.
Objectief en onafhankelijk zijn twee totaal verschillende dingen hé ;)
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 17 mei 2016 @ 15:27:20 #109
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162270306
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 13:48 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat constante gemier over het staatsjournaal is inderdaad wat sneu en wel erg kort door de bocht. Maar zoals je hier ziet blijft het wel leuk hangen, zelfs bij figuren die in theorie snugger genoeg zouden moeten zijn om daar doorheen te prikken.
Ik noem in dagelijks leven de NOS ook consequent staatsomroep. Bekt wel aardig. Maar ik zou nooit met droge ogen durven beweren dat de NOS niet onafhankelijk is.

Natuurlijk staan ze er bekend om bepaalde "journalistieke" keuzes te maken als het gaat om het Koningshuis, voetbal en oorlogsverslaggeving maar dat komt niet omdat Poetin of Erdogan anders de boel even komt leegvegen op de redactie. Dat is echt de keuze van de NOS zelf.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 17 mei 2016 @ 16:15:54 #110
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_162271473
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 15:25 schreef Ryon het volgende:

[..]

Objectief en onafhankelijk zijn twee totaal verschillende dingen hé ;)
Wat is dan het voordeel van onafhankelijke media? Als een medium niet onafhankelijk is (zoals met de meeste media), dan krijg je maar een kant van het verhaal. Ik snap dat objectiviteit en onafhankelijkheid verschillende begrippen zijn, maar bij media heb je niet het een zonder het ander.
  dinsdag 17 mei 2016 @ 16:22:03 #111
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162271639
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 16:15 schreef Man-Bear-Pig het volgende:

[..]

Wat is dan het voordeel van onafhankelijke media? Als een medium niet onafhankelijk is (zoals met de meeste media), dan krijg je maar een kant van het verhaal. Ik snap dat objectiviteit en onafhankelijkheid verschillende begrippen zijn, maar bij media heb je niet het een zonder het ander.
Dat hoeft natuurlijk niet. Joop.nl is bijvoorbeeld een onafhankelijk platform maar kent een duidelijke kleur die zij (dankzij hun onafhankelijkheid) zelf hebben gekozen. Hun berichtgeving en nieuwsverslaggeving is dan ook "uitgesproken" gekleurd en vaak ook opiniërend van aard.

In een democratische samenleving is dat belangrijk. Onafhankelijke nieuwsbulletins mogen hun eigen insteek, kleur en journalistieke codes vaststellen. In Turkije bijvoorbeeld (waar anders tegen persvrijheid en onafhankelijkheid aangekeken wordt) zien wij dat Erdogan er met de harde hand tegen in gaat wanneer een nieuwsorganisatie te onafhankelijk wordt.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_162274181
quote:
7s.gif Op maandag 16 mei 2016 16:06 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Greenwald zelf.

Mijn punt is, als je definitie van 'onafhankelijk' is geen agenda dan moet je daar niet zijn.
Je lult echt keihard uit je nek. Greenwald heeft voor Cato Institute geschreven (een libertarische denktank) en ook voor The American Conservative.

Je doet me denken aan simpele zielen die mensen met kritiek op het leger en veiligheidsdiensten automatisch afdoen als "commie traitors".
  dinsdag 17 mei 2016 @ 18:37:03 #113
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162274696
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 19:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Heb je daar ook voorbeelden van want naar mijn herinnering buitelden de critici over elkaar heen.
Ik heb al veel vaker het concrete voorbeeld van CNN gepost, waar de directeur het zelf toe geeft:
quote:
BILL MOYERS: WHEN AMERICAN FORCES WENT AFTER THE TERRORIST BASES IN AFGHANISTAN, NETWORK AND CABLE NEWS REPORTED THE CIVILIAN CASUALTIES.THE PATRIOT POLICE CAME KNOCKING.

WALTER ISAACSON: We'd put it on the air and by nature of a 24-hour TV network, it was replaying over and over again. So, you would get phone calls. You would get advertisers. You would get the Administration.

BILL MOYERS: You said pressure from advertisers?

WALTER ISAACSON: Not direct pressure from advertisers, but big people in corporations were calling up and saying, "You're being anti-American here."

BILL MOYERS: SO ISAACSON SENT HIS STAFF A MEMO, LEAKED TO THE WASHINGTON POST: "IT SEEMS PERVERSE" HE SAID, "TO FOCUS TOO MUCH ON THE CASUALTIES OR HARDSHIP IN AFGHANISTAN."
Er is ook een andere goede documentaire (uit 2014 meen ik) dat gaat over het hele expertswereldje.

Verder was het zo dat de Powellpoint presentatie live door de NOS werd uitgezonden, en Charles Groenhuijsen het allemaal heel overtuigend vond. Hij zei zelfs letterlijk "een oorlog is nu echt noodzakelijk".

Er valt sinds het kijk- en luistergeld is afgeschaft ook wel genoeg te zeiken op de 'staatsomroep' hoor.

http://www.volkskrant.nl/(...)bij-de-npo~a4222680/
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)lse-toestanden.dhtml

Terzijde, dit is ook wel interessant:
http://www.human.nl/medialogica/2016/kennis-van-zaken.html
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 17 mei 2016 @ 19:18:04 #114
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162276117
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 18:15 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Je lult echt keihard uit je nek. Greenwald heeft voor Cato Institute geschreven (een libertarische denktank) en ook voor The American Conservative.

Je doet me denken aan simpele zielen die mensen met kritiek op het leger en veiligheidsdiensten automatisch afdoen als "commie traitors".
Ik heb gewoon kritiek op Greenwald. Waar hij schrijft maakt niet uit. Het is vrijwel altijd extreem-links geneuzel.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_162277901
De correspondent heb ik toevallig van het weekend opgezegd. Het begon leuk maar er staat weinig leuks meer
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  dinsdag 17 mei 2016 @ 21:40:24 #116
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_162281184
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 18:37 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik heb al veel vaker het concrete voorbeeld van CNN gepost, waar de directeur het zelf toe geeft:

[..]

Er is ook een andere goede documentaire (uit 2014 meen ik) dat gaat over het hele expertswereldje.

Verder was het zo dat de Powellpoint presentatie live door de NOS werd uitgezonden, en Charles Groenhuijsen het allemaal heel overtuigend vond. Hij zei zelfs letterlijk "een oorlog is nu echt noodzakelijk".

Er valt sinds het kijk- en luistergeld is afgeschaft ook wel genoeg te zeiken op de 'staatsomroep' hoor.

http://www.volkskrant.nl/(...)bij-de-npo~a4222680/
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)lse-toestanden.dhtml

Terzijde, dit is ook wel interessant:
http://www.human.nl/medialogica/2016/kennis-van-zaken.html
Ik zie alleen maar indirecte verdachtmakingen. Geen enkele onderbouwing dus. En ook werd mensen als Rob de Wijk en Maarten van Rossem geen strobreed in de weg gelegd. om te melden dat de oorlog gebaseerd was op leugens.

Het lijkt er bij jou meer op dat als iemand waarmee je het niet eens bent het woord krijgt, die persoon ineens de enige is. Een beetje het zelfde zielige gedoe als al die PVV'ers hier.
  dinsdag 17 mei 2016 @ 21:51:11 #117
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162281540
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 21:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik zie alleen maar indirecte verdachtmakingen. Geen enkele onderbouwing dus. En ook werd mensen als Rob de Wijk en Maarten van Rossem geen strobreed in de weg gelegd. om te melden dat de oorlog gebaseerd was op leugens.

Het lijkt er bij jou meer op dat als iemand waarmee je het niet eens bent het woord krijgt, die persoon ineens de enige is. Een beetje het zelfde zielige gedoe als al die PVV'ers hier.
Het sentiment was overwegend pro oorlog. Dat was ook de mening van de Nederlandse bevolking trouwens (NIPO, Maurice de Hond). Dit komt o.a. naar voren in diverse rapporten. Bijv. de commissie Davids. Er is zelfs een apart hoofdstuk aan gewijd. Het merkt ook op:

quote:
Ook wat de partijpolitieke voorkeur van de demonstranten betreft
waren er afwijkingen ten opzichte van het Europese beeld. De Nederlandse demonstranten
behoorden vooral tot het linkerdeel van het politieke spectrum. Dit is in lijn
met het verzet van de SP in de Tweede Kamer tegen alles wat met ingrijpen in Irak te
maken had. Opmerkelijk was echter dat het aandeel sociaaldemocraten slechts 20 procent
betrof, tegen een Europees gemiddelde van 44 procent. Liberalen en christendemocraten
lieten zich overal in Europa bij de betogingen weinig zien.
Hier nog wat verdere berichten:
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)k-oorlog-rsquo.dhtml
http://tegenlicht.vpro.nl(...)-tijde-van-irak.html

Jammer dat je gelijk op de tour van persoonlijke verdachtmakingen gaat.

Voor wat betreft druk van adverteerders op de berichtgeving (in de VS), het wikipedia artikel biedt een aantal aanknopingspunten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Media_coverage_of_the_Iraq_War
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 17 mei 2016 @ 22:23:36 #118
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_162282578
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 21:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het sentiment was overwegend pro oorlog. Dat was ook de mening van de Nederlandse bevolking trouwens (NIPO, Maurice de Hond). Dit komt o.a. naar voren in diverse rapporten. Bijv. de commissie Davids. Er is zelfs een apart hoofdstuk aan gewijd. Het merkt ook op:

[..]

Hier nog wat verdere berichten:
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)k-oorlog-rsquo.dhtml
http://tegenlicht.vpro.nl(...)-tijde-van-irak.html

Jammer dat je gelijk op de tour van persoonlijke verdachtmakingen gaat.

Voor wat betreft druk van adverteerders op de berichtgeving (in de VS), het wikipedia artikel biedt een aantal aanknopingspunten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Media_coverage_of_the_Iraq_War
Dat de bevolking dat vond wil nog steeds niet zeggen dat het kritische geluid niet geuit kon worden. Wat ik al zei. Tegenover een Charles Groenhuijsen zaten ook een Rob de Wijk en een Maarten van Rossem die ongestoord een kritisch geluid konden laten horen. Zelfs Tony Benn werd met zijn interview met Saddam uitgezonden.

En ook na die oorlog heeft de media het nog flink opgepookt met oa het filmpje "op bezoek bij George Bush". Niet bepaald een pro oorlogsfilmpje was dat.
http://www.defamilie.net/nl/drama/op-bezoek-bij-george-w-bush/

Naar mijn idee ben je een beetje aan het cherrypicken om weer een of ander rechts complot te construeren dat er niet is.
  dinsdag 17 mei 2016 @ 22:27:29 #119
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162282720
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 22:23 schreef Hexagon het volgende:
Naar mijn idee ben je een beetje aan het cherrypicken om weer een of ander rechts complot te construeren dat er niet is.
Je vroeg of er aanwijzingen zijn van druk vanuit adverteerders. Daar gaf ik antwoord op.

Ik ontken niet dat er tegengeluiden waren, maar dat was zeker wel de minderheid. De NOS heeft zelf ook gezegd dat ze teveel mee gingen met het Amerikaanse verhaal.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 17 mei 2016 @ 22:56:22 #120
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_162283735
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 22:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je vroeg of er aanwijzingen zijn van druk vanuit adverteerders. Daar gaf ik antwoord op.

Ik ontken niet dat er tegengeluiden waren, maar dat was zeker wel de minderheid. De NOS heeft zelf ook gezegd dat ze teveel mee gingen met het Amerikaanse verhaal.
Tja, het is niet meetbaar natuurlijk. Dat maakt het claimen gemakkelijk.

Maar ik zou och een direct voorbeeld willen zien waarbij een Irak oorlog criticus van TV geweerd is.
  dinsdag 17 mei 2016 @ 23:10:18 #121
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162284104
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 22:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Tja, het is niet meetbaar natuurlijk. Dat maakt het claimen gemakkelijk.

Maar ik zou och een direct voorbeeld willen zien waarbij een Irak oorlog criticus van TV geweerd is.
Van Rossem is toen met 9/11 van de TV geweerd, maar ik zal wat opgraven over Irak...
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162285603
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 18:37 schreef Klopkoek het volgende:
Terzijde, dit is ook wel interessant:
http://www.human.nl/medialogica/2016/kennis-van-zaken.html
^O^
pi_162285672
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 15:27 schreef Ryon het volgende:
Ik noem in dagelijks leven de NOS ook consequent staatsomroep. Bekt wel aardig. Maar ik zou nooit met droge ogen durven beweren dat de NOS niet onafhankelijk is.

Natuurlijk staan ze er bekend om bepaalde "journalistieke" keuzes te maken als het gaat om het Koningshuis, voetbal en oorlogsverslaggeving maar dat komt niet omdat Poetin of Erdogan anders de boel even komt leegvegen op de redactie. Dat is echt de keuze van de NOS zelf.
Inderdaad, ik geloof ook niet dat iemand "van bovenaf" de NOS vertelt wat ze wel en niet moeten uitzenden.
In die zin zijn ze wel onafhankelijk.
Maar zoals zoveel media hebben ze wel een bepaalde vooringenomenheid en voorkeuren.

Alle emigranten consequent met vluchteling aanduiden, terwijl de emigranten tijdens het interview toegeven gewoon uit Albanie ofzo te komen. 8)7
pi_162285687
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 18:15 schreef robin007bond het volgende:
Je doet me denken aan simpele zielen die mensen met kritiek op het leger en veiligheidsdiensten automatisch afdoen als "commie traitors".
Wat overigens ook zo achterlijk is, want er zijn genoeg rechtse mensen "anti commies" maar hebben wel kritiek op leger en/of veiligheidsdiensten. Ach, het is net zoals beweren dat een beter milieu iets alleen van GroenLinks is. :)
pi_162285701
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2016 00:28 schreef bluemoon23 het volgende:
Inderdaad, ik geloof ook niet dat iemand "van bovenaf" de NOS vertelt wat ze wel en niet moeten uitzenden.
lekker naïef. 8)7
  woensdag 18 mei 2016 @ 00:44:36 #126
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_162285921
Ik denk dat echt volledig onafhankelijke bronnen niet bestaan, denk dat een ieder uiteindelijk toch zijn vooroordelen, kennis, kijk op zaken, meningen, visies e.d. op de een of andere manier laat meewegen in de beeldvorming en overdracht. Ook de ooggetuigen, betrokkenen, correspondenten ter plaatse, de lokale bevolking etc. geven natuurlijk hun eigen draai aan de waarheid.

Ik maak gewoon gebruik van verschillende bronnen en bij voorkeur vanuit meerdere kampen (mits het onderwerp me echt boeit), dan kun je uiteindelijk wel een aardig beeld schetsen van hetgeen ergens gebeurt is.

Vind zelf de NOS ook niet onnodig 'gekleurd', maar ook daar gaat het natuurlijk weleens fout.
pi_162286169
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 00:30 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
lekker naïef. 8)7
Nah, die stem/hand van bovenaf heeft de NOS vaak niet eens nodig.
De NOS bepaalt graag wat het volk wel en niet moet weten, en wat goed voor ons is, en toevallig ligt dat vaak in lijn met wat de regering vindt ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door bluemoon23 op 18-05-2016 01:47:42 ]
pi_162286212
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2016 01:02 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Nah, die stem/hand van bovenaf heeft de NOS vaak niet eens nodig.
De NOS bepaalt graag wat het volk wel en niet moet weten, en wat goed voor ons is, en toevallig ligt dat vaak in het lijn met wat de regering vindt ;)
:)
pi_162288671
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 00:30 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

lekker naïef. 8)7
Neuh. Tenzij je met 'van bovenaf' de hoofdredactie en de chefs bedoelt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_162289489
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 18:37 schreef Klopkoek het volgende:
Terzijde, dit is ook wel interessant:
http://www.human.nl/medialogica/2016/kennis-van-zaken.html
Was zeker interessant. Ik moest ook erg aan die serie denken met Tim Roth, Lie to me. Vooral door die Dick Berlijn, die qua lichaamstaal niet kon verbergen dat hij zo enorm hard loog. Erg seizoen 1. :)
Ik had het toen hij kwam wel snel uitgezet, want het is wel erg deprimerend dat die man een podium (van de onafhankelijke media) heeft gekregen om zijn bullsh*it te verkondigen. Overigens is het schandalig dat ze allemaal een podium hebben gekregen.

Toch ga ik nog wel kijken wat voor programmas ze nog meer hebben bij Human.
  woensdag 18 mei 2016 @ 20:51:34 #131
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162306287
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 10:41 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Was zeker interessant. Ik moest ook erg aan die serie denken met Tim Roth, Lie to me. Vooral door die Dick Berlijn, die qua lichaamstaal niet kon verbergen dat hij zo enorm hard loog. Erg seizoen 1. :)
Ik had het toen hij kwam wel snel uitgezet, want het is wel erg deprimerend dat die man een podium (van de onafhankelijke media) heeft gekregen om zijn bullsh*it te verkondigen. Overigens is het schandalig dat ze allemaal een podium hebben gekregen.

Toch ga ik nog wel kijken wat voor programmas ze nog meer hebben bij Human.
Hij krijgt een platform omdat onze PO het goedkoopste en minst onafhankelijke van Europa is. Precies wat Sander Dekker wil. Het is de Poolse omroep. Dekker zet er een studievriend en partijgenoot neer als Grote Censuurbaas.

Het NOS journaal heeft altijd amper aandacht gehad voor de Algemene Rekenkamer, maar sinds dit jaar zit daar een vvder die de stokpaardjes over defensie naar voren bracht. De NOS gaat daar blindelings in mee. Ik vind het iig zeer verdacht allemaal. Het kwam allerminst objectief en onafhankelijk op mij over. Meer als wc eend journalistiek.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162319865
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2016 20:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hij krijgt een platform omdat onze PO het goedkoopste en minst onafhankelijke van Europa is. Precies wat Sander Dekker wil. Het is de Poolse omroep. Dekker zet er een studievriend en partijgenoot neer als Grote Censuurbaas.

Het NOS journaal heeft altijd amper aandacht gehad voor de Algemene Rekenkamer, maar sinds dit jaar zit daar een vvder die de stokpaardjes over defensie naar voren bracht. De NOS gaat daar blindelings in mee. Ik vind het iig zeer verdacht allemaal. Het kwam allerminst objectief en onafhankelijk op mij over. Meer als wc eend journalistiek.
En toch bestempelen sommige FOKkers de NOS als onafhankelijk. :)
pi_162319937
Sommige fokkers bestempelen zoveel. Boeiend.
Conscience do cost.
pi_162319967
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2016 20:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hij krijgt een platform omdat onze PO het goedkoopste en minst onafhankelijke van Europa is. Precies wat Sander Dekker wil. Het is de Poolse omroep. Dekker zet er een studievriend en partijgenoot neer als Grote Censuurbaas.

Het NOS journaal heeft altijd amper aandacht gehad voor de Algemene Rekenkamer, maar sinds dit jaar zit daar een vvder die de stokpaardjes over defensie naar voren bracht. De NOS gaat daar blindelings in mee. Ik vind het iig zeer verdacht allemaal. Het kwam allerminst objectief en onafhankelijk op mij over. Meer als wc eend journalistiek.
Mwoah, is weinig verdachts aan.

De pers wordt altijd benaderd door de Rekenkamercommissie, maar of er aandacht wordt besteed aan haar rapporten hangt af van het onderwerp. Niet alles wat de commissie doet is namelijk even interessant. Het zijn dus gewoon afwegingen die de redactie maakt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_162320079
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 11:42 schreef ems. het volgende:
Sommige fokkers bestempelen zoveel. Boeiend.
Moet jij het eerste woord van mijn nickname hebben? :)
pi_162320097
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2016 20:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hij krijgt een platform omdat onze PO het goedkoopste en minst onafhankelijke van Europa is. Precies wat Sander Dekker wil. Het is de Poolse omroep. Dekker zet er een studievriend en partijgenoot neer als Grote Censuurbaas.

Het NOS journaal heeft altijd amper aandacht gehad voor de Algemene Rekenkamer, maar sinds dit jaar zit daar een vvder die de stokpaardjes over defensie naar voren bracht. De NOS gaat daar blindelings in mee. Ik vind het iig zeer verdacht allemaal. Het kwam allerminst objectief en onafhankelijk op mij over. Meer als wc eend journalistiek.
Met Google kan je gewoon zoeken binnen specifieke sites.Dit is het resultaat voor algemene rekenkamer op de NOS site. Kijk ik dan naar wat er de afgelopen tijd zoal geschreven is over de algemene rekenkamer dan zie ik naast dit nieuws een artikel over het duurder uitvallen van de Betuwelijn, kritiek op de aanpak van de ouderenwerkloosheid, kritiek op de kostenstijgingen van de JSF, kritiek op de invoering van het nieuwe PGB stelsel, kritiek op investeringen bij de Belastingdienst, kritiek op de bezuininingen in de zorg, enzovoort. Zeggen dat er nauwelijks aandacht voor is lijkt me dus ook wat sterk gesteld.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 19 mei 2016 @ 13:52:24 #137
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162323148
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 11:48 schreef Monolith het volgende:

[..]

Met Google kan je gewoon zoeken binnen specifieke sites.Dit is het resultaat voor algemene rekenkamer op de NOS site. Kijk ik dan naar wat er de afgelopen tijd zoal geschreven is over de algemene rekenkamer dan zie ik naast dit nieuws een artikel over het duurder uitvallen van de Betuwelijn, kritiek op de aanpak van de ouderenwerkloosheid, kritiek op de kostenstijgingen van de JSF, kritiek op de invoering van het nieuwe PGB stelsel, kritiek op investeringen bij de Belastingdienst, kritiek op de bezuininingen in de zorg, enzovoort. Zeggen dat er nauwelijks aandacht voor is lijkt me dus ook wat sterk gesteld.
Het meerendeel van de berichten komen niet toevallig uit het afgelopen jaar.

Bij elke jaarlijkse 'verantwoordingsdag' heeft de Rekenkamer een persconferentie en rapport paraat. Ik ben er vrij zeker van dat bij alle voorgaande keren er nog niet de helft aandacht voor was. Niet prominent in het NOS Journaal en zeker niet prominent bij Nieuwsuur. Je kunt je ook wel af vragen of een semi-ambtelijk orgaan daar moet gaan zitten, en duiding moet staan geven. Bij de vorige twee presidenten gebeurde dat in ieder geval niet.

Nu is het wel zo dat de Rekenkamer zelf onder de nieuwe leiding (de vorige leiding was van PvdA) heeft voorgenomen om iets activistischer op te stellen en de media op te zoeken (bij het CBS speelt iets soortgelijks trouwens, met hun 'duiding'). Maar de observatie is wel dat een VVD-hoofd VVD-stokpaardjes uit hun rapport licht, bij de staatsomroep waar de onafhankelijk fors is verminderd en een studievriend van de staatssecretaris bijna alle macht naar zich toe getrokken heeft (zoals deskundigen hebben aangegeven: die laatdunkende houding richting Polen is nergens voor nodig). Vervolgens is er dan een Ron Fresen die zijn eigen mening als analyse verkoopt. Op mij heeft het iig een zweem van partijpolitiek.

quote:
Stuiveling moderniseerde de Rekenkamer, doch liet toe dat politiek haar soms negeert
http://fd.nl/economie-pol(...)ek-haar-soms-negeert

Het is natuurlijk wel zo dat een (gezochte) prominentere rol in de beeldvorming het ook moeilijker maakt om boven de partijen te staan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Klopkoek op 19-05-2016 13:58:14 ]
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 19 mei 2016 @ 13:59:30 #138
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162323359
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 01:02 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Nah, die stem/hand van bovenaf heeft de NOS vaak niet eens nodig.
De NOS bepaalt graag wat het volk wel en niet moet weten, en wat goed voor ons is, en toevallig ligt dat vaak in lijn met wat de regering vindt ;)
Datzelfde kun je natuurlijk ook over John de Mol en RTL/Bertelsmann zeggen. Bertelsmann is geen Murdoch, maar toch wel zeker een bedrijf met een politieke agenda.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162323884
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 13:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het meerendeel van de berichten komen niet toevallig uit het afgelopen jaar.
Omdat ik me inderdaad beperkte tot recente berichten. Ook uit de periode 2013 t/m 2015 is voldoende te vinden.

quote:
Bij elke jaarlijkse 'verantwoordingsdag' heeft de Rekenkamer een persconferentie en rapport paraat. Ik ben er vrij zeker van dat bij alle voorgaande keren er nog niet de helft aandacht voor was. Niet prominent in het NOS Journaal en zeker niet prominent bij Nieuwsuur.

Nu is het wel zo dat de Rekenkamer zelf onder de nieuwe leiding (de vorige leiding was van PvdA) heeft voorgenomen om iets activistischer op te stellen en de media op te zoeken (bij het CBS speelt iets soortgelijks trouwens, met hun 'duiding'). Maar de observatie is wel dat een VVD-hoofd VVD-stokpaardjes uit hun rapport licht, bij de staatsomroep waar de onafhankelijk fors is verminderd en een studievriend van de staatssecretaris bijna alle macht naar zich toe getrokken heeft (zoals deskundigen hebben aangegeven: die laatdunkende houding richting Polen is nergens voor nodig). Vervolgens is er dan een Ron Fresen die zijn eigen mening als analyse verkoopt. Op mij heeft het iig een zweem van partijpolitiek.

http://fd.nl/economie-pol(...)ek-haar-soms-negeert

Het is natuurlijk wel zo dat een (gezochte) prominentere rol in de beeldvorming het ook moeilijker maakt om neutraal en ietwat saai over te komen.
Je geeft zelf al aan wat het geval is. De AR is vooral zelf veel meer bezig om haar werk te verkopen. Het persbericht is het volgende:

quote:
Het onderzoek van de Algemene Rekenkamer naar de verantwoording door het kabinet over 2015 geeft een paradoxaal beeld: bij drie klassieke overheidstaken zijn ernstige onvolkomenheden vastgesteld: bij het Ministerie van Defensie, bij de Belastingdienst en bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Daar zijn pogingen om grip te krijgen op problemen onvoldoende succesvol. Daar staat tegenover dat het aantal onvolkomenheden voor alle ministeries opgeteld bijna is gehalveerd ten opzichte van het jaar ervoor - een verbetering dus van de bedrijfsvoering bij het Rijk. De rechtmatigheid van uitgaven en inkomsten over 2015 is van hoog niveau, maar het schort op belangrijke beleidsterreinen aan informatie over de resultaten van de inzet van publiek geld. Dit staat in het Verantwoordingsonderzoek 2015, dat traditiegetrouw op de derde woensdag van mei aan de Tweede Kamer is aangeboden.
Jij stelt defensie en V&J ook gelijk even voor het gemak gelijk aan 'VVD-ministeries' en lijkt de conclusie te interpreteren als 'daar moet meer aan worden gespendeerd' of iets dergelijks. Dat is helemaal niet de insteek van het rapport van de AR. Sterker nog, dat is gewoon een vrij droog document dat kijkt naar financiële justificiatie:

quote:
De Nationale verklaring gaat over:
-Het functioneren van de beheers- en controlesystemen.
-De rechtmatigheid (wettigheid en regelmatigheid), juistheid en volledigheid van de uitgaven en ontvangsten, zoals opgenomen in de consolidatiestaat waarin de financiële realisatiecijfers zijn verantwoord.
-De rechtmatigheid (wettigheid en regelmatigheid), juistheid en volledigheid van de openstaande vorderingen, zoals opgenomen in de consolidatiestaat waarin de financiële standen zijn verantwoord
Op die punten schieten belastingdienst, Defensie en V&J tekort. Ik zie niet echt in waarom dat een VVD-erige conclusie zou zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_162324294
Onafhankelijk betekent natuurlijk niet alleen onafhankelijk van de staat, maar vooral ook onafhankelijk van grote corporaties met allerlei commerciele en politieke belangen.

Wat veel mensen niet weten is dat de ANP, dat zogenaamde onafhankelijke en degelijke instituut, dat een heel groot deel van het nieuws levert aan heel veel partijen (kranten, NOS, nu.nl, ga maar door) vroeger een stichting was zonder winstoogmerk, maar inmiddels een BV is die door de handen van allerlei risico-investeerders is gegaan en momenteel in handen is van V-Ventures, oftewel Veronica. En waar een andere bekende, Rijkman Groenink (ja, die banken-bobo), de scepter zwaait als voorzitter van de raad van commissarissen.

Er is dus helemaal niks onafhankelijks aan het ANP. En dus niks aan alle media die steunen op het ANP. Komt ook nog eens bij dat alle kranten in handen zijn van slechts een paar grote bedrijven. Het is bijna een monocultuur aan het worden.
  donderdag 19 mei 2016 @ 14:47:21 #141
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162324479
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 14:20 schreef Monolith het volgende:
Op die punten schieten belastingdienst, Defensie en V&J tekort. Ik zie niet echt in waarom dat een VVD-erige conclusie zou zijn.
Dat zijn de typische onderwerpen waarmee ze kiezers winnen, de agenda bepalen, prioriteiten stellen enzovoorts.

En hij werd zeker wel gezien als een partijpolitieke benoeming door o.a. Van Scherrenburg

http://www.joop.nl/nieuws/nieuwe-president-rekenkamer-arno-visser
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)op-ambtelijke-dienst

Ze waren zelfs al zo goed vertegenwoordigd, dat de NRC er naast zat met hun voorspelling.

quote:
De VVD is even niet aan de beurt

Algemene Rekenkamer Vandaag vertrekt president Saskia Stuiveling van de Rekenkamer. De selectie van haar opvolger is hoe dan ook een politieke kwestie.

„Geen partijpolitieke benoemingen meer!”, luidt de oproep van het gisteren gelanceerde burgerinitiatief Meer Democratie. Hoewel de benodigde 40.000 handtekeningen om op de agenda van de Tweede Kamer te kunnen belanden nog niet zijn verzameld – vanochtend stond de teller op 409 – staat er al wel een interessante testcase op het programma: de aanstelling van een nieuw collegelid van de Algemene Rekenkamer.

Vandaag neemt Saskia Stuiveling afscheid in de Ridderzaal – ze was 21 jaar collegelid, waarvan 16 jaar president. In een ingewikkelde, deels openbare maar uiteindelijk besloten procedure is de Tweede Kamer nu aan zet bij het bepalen van een geschikte opvolger.

Esther-Mirjam Sent
Wordt de nieuwe bestuurder van dit hoge college van staat uitverkoren op basis van ervaring, kennis en talent, zoals het burgerinitiatief zou wensen? Of wordt het, zoals wel vaker, een politieke benoeming: een representant van een bepaalde partij? Een partij die aan de beurt is of een partij die de wankele coalitie bij lastige onderwerpen aan een meerderheid wil helpen?

Een dezer dagen zal de ‘werkgroep vacaturevervulling collegelid Algemene Rekenkamer’ van de vaste Kamercommissie voor de Rijksuitgaven drie kandidaten vaststellen.

De vacature gaat overigens nadrukkelijk niet om het voorzitterschap maar om een gewoon collegelid. Als dit bestuur naast de zittende leden Arno Visser (oud-Kamerlid VVD) en Kees Vendrik (idem, GroenLinks) straks weer compleet is, wijst het kabinet uit hun midden de nieuwe president aan.

Francine Giskes
Tot nu toe speelt politiek geen rol in het selectieproces, beweren de betrokken Kamerleden. De werkgroep, waarin de VVD, PvdA, CDA en D66 vertegenwoordigd zijn, zegt puur inhoudelijk naar de capaciteit van de kandidaten te hebben gekeken, niet naar hun politieke kleur. Ze voerden gisteravond het laatste sollicitatiegesprek.

Drie vrouwen

De eerste schifting deed de Rekenkamer zelf. Visser en Vendrik selecteerden uit enkele tientallen sollicitanten zes kandidaten, op volgorde van geachte geschiktheid. Stuiveling hield zich afzijdig. Merkwaardig proces trouwens. Als Vendrik en Visser zelf de ambitie hebben om president te worden zullen zij een niet al te sterke concurrent in huis willen halen. Hun aanbevelingslijst werd eind april naar het parlement, het kabinet en naar de koning gestuurd. De bovenste drie kandidaten zijn volgens de Rekenkamer zelf het meest geschikt.

Drie vrouwen, twee partijen. Van Roelvink is in openbare bronnen geen partijliaison te vinden, Giskes is D66’er (nu in het openbaar bestuur, ooit Tweede Kamerlid) en Sent zit voor de PvdA in de Eerste Kamer. Volgens betrokkenen zijn deze sollicitaties „beslist afgestemd” met hun partijleiding.

Als de Kamercommissie de lijst van zes heeft gehalveerd tot drie namen moet de gehele Tweede Kamer die top drie – eveneens in volgorde van voorkeur – nog aanvaarden. Daarna zal het kabinet het nieuwe collegelid bij Koninklijk Besluit benoemen.

Politieke Agenda

Hier kan de politieke agenda gaan opborrelen. Hoewel de Algemene Rekenkamer in volstrekte onafhankelijkheid haar controlerende werk moet kunnen verrichten, zijn de bestuurders ervan – en zeker de president – wel zo aanzienlijk dat het landsbestuur zich ermee wil bemoeien. Sinds de VVD in 2010 de grootste partij werd, drukte de partij van premier Rutte al haar stempel op andere benoemingen. De voorzitter van beide Kamers in het parlement, ook twee hoge colleges van staat, zijn VVD’ers. Om die reden zullen de liberalen niet veel aanspraak kunnen maken op de Rekenkamer. Bovendien hebben zij er met Arno Visser al een topfunctionaris.

Nu Stuiveling vertrekt – ze was ooit staatssecretaris voor de PvdA in het kabinet-Van Agt II – zou de PvdA heel goed opnieuw iemand bij de Rekenkamer kunnen claimen. Het CDA niet echt, want die partij ‘heeft’ met Piet-Hein Donner al de voorzitter van de Raad van State. De Nationale Ombudsman, het vijfde hoge college van staat, is sinds vorige maand de partijloze Reinier van Zutphen.

Gelet op de huidige politieke verhoudingen (tien zetels in de Senaat) zou D66 goed in aanmerking kunnen komen het nieuwe collegelid te leveren. Maar het kabinet kan uit rancune anders beslissen. De aanvoerder van de ‘Constructieve Oppositie’ maakte het vorige week immers uit met het kabinet. Zowel door het begrotingsoverleg af te slaan als te dreigen met een motie van wantrouwen tegen staatssecretaris Van Rijn (PvdA) wegens de rotzooi rond diens beleid voor het persoonsgebonden budget.

HOOGLERAAR ECONOMIE VAN LINKSE SIGNATUUR

Wie zich afvraagt of Esther- Mirjam Sent (1967) als econoom nou zo links is, zoals wel wordt beweerd, zou eens wat koppen boven haar opiniestukken op een rij kunnen zetten. ‘Bedrijf bloeit op onder vrouw’, ‘Gelijkere inkomens, goed voor iedereen’ of ‘Van bonusgeld wordt onderneming niet beter’. Sent is hoogleraar economie in Nijmegen en sinds 2011 senator voor de PvdA. Dinsdag werd ze herkozen. Ook zat ze in de commissie van Ad Melkert die twee jaar geleden adviseerde over de koers van de partij: Linksom uit de crisis, heette dat rapport.

SPECIALIST IN FAMILIERECHT EN INVALRECHTER

Dat over Annemarieke Roelvink-Verhoeff (1967) wat minder bekend is, zal met haar vak te maken hebben. Zij was lange tijd rechter in Haarlem en is nog altijd raadsheer-plaatsvervanger aan de gerechtshoven Arnhem en Den Haag. Daarnaast doceert ze familierecht aan enkele postdoctorale opleidingen. De in Leiden opgeleide juriste begon haar carrière bij advocatenkantoor Nauta-Dutilh, in dezelfde tijd dat Ard van der Steur daar rondliep, de huidige minister van Justitie. Roelvink schreef een boek met de titel Belastingen voor de familiepraktijk.
Dat zijn Francine Giskes, burgemeester van Texel; senator Esther-Mirjam Sent en Annemarieke Roelvink-Verhoeff, docent familierecht.

OUD-TWEEDE KAMERLID TROK ZICH TERUG OP TEXEL

Francine Giskes (1951) was in de Paarse jaren vanaf 1994 een opvallend Kamerlid. Dat ze wars was van partijdiscipline bleek toen Giskes op twee opmerkelijke dossiers niet de partijlijn volgde. Zo stemde ze tegen het voorgenomen huwelijk van Willem- Alexander en Máxima en ook tegen de Nederlandse deelname aan de Irak-oorlog. In 2003 werd haar dochter vermoord. Giskes trok zich hierop terug uit de Tweede Kamer. Zes jaar later aanvaardde ze weer een publieke functie: als burgemeester op Texel.
http://www.nrc.nl/handels(...)aan-de-beurt-1501729
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162324724
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 14:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat zijn de typische onderwerpen waarmee ze kiezers winnen, de agenda bepalen, prioriteiten stellen enzovoorts.
Wat zijn typische onderwerpen, accountability? Dat is gewoon het hoofdonderwerp van de nationale verklaring. Of heb je het over die specifieke ministeries en de belastingdienst? Op dat linkje was de kritiek in mijn vorige post nu juist gericht. Defensie an sich is niet zo zeer een VVD onderwerp. Het uitbreiden / in stand houden van Defensie is dat. Als de conclusie nou zou zijn dat er meer geld naar Defensie zou moeten, dan zou je het een VVD onderwerp kunnen noemen, maar de conclusie is dat defensie tekortschiet op het gebied van accountability.


quote:
En hij werd zeker wel gezien als een partijpolitieke benoeming door o.a. Van Scherrenburg

http://www.joop.nl/nieuws/nieuwe-president-rekenkamer-arno-visser
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)op-ambtelijke-dienst

Ze waren zelfs al zo goed vertegenwoordigd, dat de NRC er naast zat met hun voorspelling.

[..]

http://www.nrc.nl/handels(...)aan-de-beurt-1501729
Leuk en aardig, maar daar heb ik verder ook niets over gezegd. De vraag was of hetgeen waarover bericht was typisch "VVD-materiaal was".
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_162325303
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 13:59 schreef Klopkoek het volgende:
Datzelfde kun je natuurlijk ook over John de Mol en RTL/Bertelsmann zeggen. Bertelsmann is geen Murdoch, maar toch wel zeker een bedrijf met een politieke agenda.
Alleen worden die niet gefinancierd met belastinggeld.....
  donderdag 19 mei 2016 @ 15:59:30 #144
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162326208
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 15:22 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Alleen worden die niet gefinancierd met belastinggeld.....
Zelfs dat is niet helemaal waar. Bovendien is het verdienmodel niet gebaseerd op de rolexen maar de (zwaar gemonopoliseerde) noodzakelijke levensbehoeften.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 19 mei 2016 @ 17:26:49 #145
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162328400
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 14:59 schreef Monolith het volgende:

[..]

Wat zijn typische onderwerpen, accountability? Dat is gewoon het hoofdonderwerp van de nationale verklaring. Of heb je het over die specifieke ministeries en de belastingdienst? Op dat linkje was de kritiek in mijn vorige post nu juist gericht. Defensie an sich is niet zo zeer een VVD onderwerp. Het uitbreiden / in stand houden van Defensie is dat. Als de conclusie nou zou zijn dat er meer geld naar Defensie zou moeten, dan zou je het een VVD onderwerp kunnen noemen, maar de conclusie is dat defensie tekortschiet op het gebied van accountability.

[..]

Leuk en aardig, maar daar heb ik verder ook niets over gezegd. De vraag was of hetgeen waarover bericht was typisch "VVD-materiaal was".
Nou, er werden ook nog wat dingen gezegd over oefeningen en dat het grondgebied niet meer kan worden verdedigd.

Dat laatste is sws een relatieve uitspraak. Als Duitsland voor de stoep staat dan red je het ook niet met het driedubbele.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162336679
Echt onafhankelijk is Cafe Weltschmertz.

https://www.youtube.com/channel/UClK9f1anqhuSaqDN5YE-wfw

Prachtige interviews. Onafhankelijk en diepgaand. Dit is wat de NPO eigenlijk had moeten doen, maar die hebben het veel te druk met onbelangrijke zaken en politieke correctheid (met mijn belastingcenten :r ). Cafe Weltschmertz krijgt geen subsidie. Inmiddels staan er vele goede gesprekken op het Youtube-kanaal over allerlei thema's.

Een van mijn favorieten Maar elk onderwerp en alle richtingen zijn vertegenwoordigd.
pi_162339613
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 22:03 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Cafe Weltschmertz
Geen idee wat het is, jouw favoriet lijkt mij heel saai, maar ik ga zeker even kijken. :)
pi_162339856
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 23:20 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Geen idee wat het is, jouw favoriet lijkt mij heel saai, maar ik ga zeker even kijken. :)
Dat zou heel goed kunnen. Het is persoonlijk en ze hebben het niet leuk verpakt met allerlei show er omheen. Maar er staan zoveel op dat er voor bijna iedereen wat interessants tussen zit, mits je waarde hecht aan diepgang (anders heb je aan DWDD en Jinek ook wel genoeg).
pi_162339947
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 23:27 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Dat zou heel goed kunnen. Het is persoonlijk en ze hebben het niet leuk verpakt met allerlei show er omheen. Maar er staan zoveel op dat er voor bijna iedereen wat interessants tussen zit, mits je waarde hecht aan diepgang (anders heb je aan DWDD en Jinek ook wel genoeg).
Ik hecht zeker wel waarde aan diepgang, maar ik vind de onderwerpen nog redelijk... 'veilig' of de vraagstellingen op de site een inkoppertje. Het is zeker niet verpakt, maar ik mis nog een soort van goed gesprek zoals men bijvoorbeeld op BNR wel goed kan.

Maar ik vind dit zeker wel beter dan gewoon platte tekst op een site.
pi_162340022
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 23:30 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ik hecht zeker wel waarde aan diepgang, maar ik vind de onderwerpen nog redelijk... 'veilig' of de vraagstellingen op de site een inkoppertje. Het is zeker niet verpakt, maar ik mis nog een soort van goed gesprek zoals men bijvoorbeeld op BNR wel goed kan.

Maar ik vind dit zeker wel beter dan gewoon platte tekst op een site.
Welke programma's?

BNR grossiert in politieke correctheid. Van Liempt kon wel goed interviewen, maar hij is weg bij BNR. Het BNR-programma Boekestijn en de Wijk is nog tenenkrommender en politiek correcter dan een gemiddelde VARA-productie. Bij BNR bespeur ik geen greintje neutraliteit: Pro EU en pro-multiculturele samenleving.
  vrijdag 20 mei 2016 @ 09:41:25 #151
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162344956
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 23:33 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Welke programma's?

BNR grossiert in politieke correctheid. Van Liempt kon wel goed interviewen, maar hij is weg bij BNR. Het BNR-programma Boekestijn en de Wijk is nog tenenkrommender en politiek correcter dan een gemiddelde VARA-productie. Bij BNR bespeur ik geen greintje neutraliteit: Pro EU en pro-multiculturele samenleving.
BNR heet niet voor niets Business News Radio - ze zijn er voor de big business belangen. Daardoor bestaan ze ook. Hun palet aan adverteerders en geldbronnen zal ook niet zo bijster divers zijn.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162345213
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 09:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

BNR heet niet voor niets Business News Radio - ze zijn er voor de big business belangen. Daardoor bestaan ze ook. Hun palet aan adverteerders en geldbronnen zal ook niet zo bijster divers zijn.
Bestaan er ook media die wel jouw goedkeuring kunnen dragen?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 20 mei 2016 @ 09:58:10 #153
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162345318
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 09:53 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Bestaan er ook media die wel jouw goedkeuring kunnen dragen?
Steeds minder, en zeker in Nederland. Zoals iemand anders al op merkte, vroeger werden veel media geleid door stichtingen waar de journalisten zelf zeggenschap in hadden.

Ik vind Argos op de radio wel goed. De Groene is ook de goede kant op gegaan.

edit:

dank denk ik ook aan dit topic
POL / De vloeibaarheid van digitale kranten
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162345462
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 09:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Steeds minder, en zeker in Nederland. Zoals iemand anders al op merkte, vroeger werden veel media geleid door stichtingen waar de journalisten zelf zeggenschap in hadden.

Ik vind Argos op de radio wel goed. De Groene is ook de goede kant op gegaan.

edit:

dank denk ik ook aan dit topic
POL / De vloeibaarheid van digitale kranten
Journalisten gaan nog altijd zelf over de inhoud van hun uitgave. Die inhoud staat jou alleen niet aan.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 20 mei 2016 @ 10:13:42 #155
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162345673
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Journalisten gaan nog altijd zelf over de inhoud van hun uitgave. Die inhoud staat jou alleen niet aan.
Huppakee! direct een jij-bak.

Nee, dat gaan ze niet meer. De aandeelhouders hebben de macht naar zich toe getrokken.

Dat zie je niet alleen in Nederland natuurlijk. Een aantal ontslagen bij The Times en Fox News waren politiek gemotiveerd, mbt klimaatverandering.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162345697
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Huppakee! direct een jij-bak.

Nee, dat gaan ze niet meer. De aandeelhouders hebben de macht naar zich toe getrokken.
En in de praktijk klopt daar simpelweg geen ene reet van. Zeker in Nederland niet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 20 mei 2016 @ 10:20:34 #157
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162345844
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En in de praktijk klopt daar simpelweg geen ene reet van. Zeker in Nederland niet.
Jawel. Van Thillo is zo'n figuur.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162345930
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jawel. Van Thillo is zo'n figuur.
Van Thillo bepaalt niet wat zijn journalisten schrijven. Dat kan hij niet eens, zelfs als hij dat zou willen.

Hij bepaalt op z'n hoogst de koers van 'zijn' kranten, maar in de praktijk zijn alle uitgaven zelfsturende schepen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 20 mei 2016 @ 10:26:14 #159
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162345979
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En in de praktijk klopt daar simpelweg geen ene reet van. Zeker in Nederland niet.
quote:
Voorwoord
Aandacht voor toenemende druk op journalistieke onafhankelijkheid


Madeleine de Cock Buning

Met gepaste trots presenteer ik u ons onderzoek naar de onafhankelijkheid van nieuwsredacties in Nederland. Dit onderwerp ligt ons als toezichthouder na aan het hart. Wij spannen ons in voor het waarborgen van een pluriforme, onafhankelijke en toegankelijke informatievoorziening in ons land. Juist nu. Dit jaar heeft het Commissariaat bijzondere aandacht voor de onafhankelijkheid van de media, dat als toezichtsthema is benoemd. Ook de Mediamonitor staat in het teken van dit onderwerp.

De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat dit onderwerp meer dan ooit onze aandacht verdient. Om u vast een voorproefje te geven, uit het onderzoek is onder meer gebleken dat twee derde van de hoofdredacteuren van de Nederlandse nieuwsredacties vindt dat er momenteel meer risico’s op schending van de redactionele onafhankelijkheid zijn dan vijf jaar geleden. Gezien het maatschappelijk belang van onafhankelijke journalistiek is dit een zorgelijke ontwikkeling.

Ook in het licht van de recente ontwikkelingen in de dagbladsector verdient het aanbeveling om journalistieke onafhankelijkheid in zijn algemeenheid en specifiek het belang van het redactiestatuut met (nog) meer nadruk te agenderen. Dit zowel binnen de redacties en directies van nieuwsmedia als breder in de maatschappelijke discussie over het belang van onafhankelijke nieuwsvoorziening. Het Commissariaat zal dit onderwerp met bijzondere aandacht blijven volgen en ook zelf aan deze maatschappelijke discussie blijven bijdragen.
http://www.mediamonitor.n(...)ieuwsredacties-2015/

https://www.ftm.nl/artike(...)van-een-bloeiperiode
https://books.google.nl/b(...)#v=onepage&q&f=false
http://www.nrc.nl/next/20(...)journalisten-1591079

Prima als jij een andere insteek (belangen?) hebt, maar ik zuig het niet uit de duim en komt niet uit de lucht vallen. Zoals gezegd: vroeger was het landschap pluriformer, zat er geen studievriend van de staatssecretaris aan de knoppen van de PO, en was de onafhankelijkheid en macht van journalisten beschermd met stichtingen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162346041
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

[..]

http://www.mediamonitor.n(...)ieuwsredacties-2015/

https://www.ftm.nl/artike(...)van-een-bloeiperiode
https://books.google.nl/b(...)#v=onepage&q&f=false
http://www.nrc.nl/next/20(...)journalisten-1591079

Prima als jij een andere insteek (belangen?) hebt, maar ik zuig het niet uit de duim en komt niet uit de lucht vallen. Zoals gezegd: vroeger was het landschap pluriformer, zat er geen studievriend van de staatssecretaris aan de knoppen van de PO, en was de onafhankelijkheid en macht van journalisten beschermd met stichtingen.
Dat het medialandschap pluriformer was, klopt als een bus. De Persgroep heeft inmiddels een groot deel van de Nederlandse media in handen. Je kunt je afvragen of dat verstandig is. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee.

Maar het klopt simpelweg niet dat de inhoud van de kranten wordt gedicteerd door aandeelhouders of een Van Thillo, Dat is gewoon je reinste onzin.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 20 mei 2016 @ 10:36:30 #161
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162346212
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat het medialandschap pluriformer was, klopt als een bus. De Persgroep heeft inmiddels een groot deel van de Nederlandse media in handen. Je kunt je afvragen of dat verstandig is. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee.
Ja, en deze beschermingswallen zijn door de VVD doelbewust gesloopt tijdens Balkenende-II.

quote:
Maar het klopt simpelweg niet dat de inhoud van de kranten wordt gedicteerd door aandeelhouders of een Van Thillo, Dat is gewoon je reinste onzin.
Het is zeker niet "je reinste onzin". Thillo heeft wel deze naam en reputatie.

Hier nog dat WRR ongelijkheidsrapport.

quote:
Onevenredige politieke invloed
Er is nog een ander mogelijk gevolg van grote bezitsongelijkheid, namelijk de
invloed die vermogenden kunnen uitoefenen op de publieke opinie en de politieke
besluitvorming. Her en der zien we hoe miljardairs hun greep op de media versterken,
zoals Bertelsmann-Mohn in Duitsland, Berlusconi in Italië, en Murdoch in het
vk. Maar het proces is wellicht nog het sterkst in Nederland, waar de miljardairs
De Mol, Berlusconi, Bertelsmann en Murdoch in toenemende mate de media, meer
specifiek de televisiemarkt, zijn gaan domineren. Deze ontwikkeling is meermaals
geconstateerd, onder andere door het Commissariaat voor de Media in de jaarlijkse
mediamonitor, ook uit zorg over de pluriformiteit van de Nederlandse media
(Commissariaat voor de Media 2002). Zelfs zonder zeer wantrouwend te zijn, is te
vermoeden dat vanuit deze media een bepaalde invloed op de meningsvorming
uitgaat die niet ingaat tegen de belangen van de vermogende eigenaars. Zo wordt
economisch bezit indirect omgezet in publieke invloed.
Nog een stap verder zou zijn dat rijkdom in een meer directe zin wordt aangewend
om politieke invloed te verkrijgen. In dit licht zou de gebrekkige wet op de partijfinanciering
in Nederland meer aandacht verdienen dan hij nu krijgt (Nehmelman
2012). De financiering van Trots Op Nederland door vermogenden, onder wie miljardair
De Mol, had een waarschuwing moeten vormen. Nederland blijft in dit
opzicht internationaal gezien echter achterlopen, wat te zien is als een uiting van
bepaalde naïviteit. Overigens zijn er nog ruime, andere mogelijkheden voor vermogenden
om politieke invloed te verwerven, bijvoorbeeld via de inzet van lobbyisten,
zeker waar een sterk middenveld als tegenwicht afwezig is, zoals in de
Europese Unie.
http://www.wrr.nl/fileadm(...)k_is_NL_volledig.pdf

Dat er "geen ene reet" van klopt is niet waar. Zo'n WRR verzint dat niet.

http://www.volkskrant.nl/(...)ordt-lastig~a352184/
http://www.nrc.nl/handels(...)e-journalist-1500656
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162346393
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:36 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja, en deze beschermingswallen zijn door de VVD doelbewust gesloopt tijdens Balkenende-II.

[..]

Het is zeker niet "je reinste onzin". Thillo heeft wel deze naam en reputatie.

Hier nog dat WRR ongelijkheidsrapport.

[..]

http://www.wrr.nl/fileadm(...)k_is_NL_volledig.pdf

Dat er "geen ene reet" van klopt is niet waar. Zo'n WRR verzint dat niet.

http://www.volkskrant.nl/(...)ordt-lastig~a352184/
http://www.nrc.nl/handels(...)e-journalist-1500656
Dat laatste herken ik wel. Ik weet dat die angst bestaat, en hoewel de media waakzaam moeten blijven zodat de commercie niet de overhand neemt, komt de redactionele integriteit op dit moment nog niet in gevaar. Maar dan ben je als bedrijf ook zelf bij.

Het is alleen niet zo dat een Van Thillo of een andere bobo de redacties sommeert om daar of daar over te schrijven. Sterker, zelfs de invloed van de afzonderlijke hoofdredacteuren reikt niet zo ver. In vrijwel alle gevallen is het de journalist die eigen keuzes en afwegingen maakt.

Hoe dat in andere landen gaat, kan ik uiteraard niet beoordelen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 20 mei 2016 @ 10:47:27 #163
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162346453
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:36 schreef Klopkoek het volgende:
Dat er "geen ene reet" van klopt is niet waar. Zo'n WRR verzint dat niet.
Dat zijn toevallig essays geschreven door een paar van mijn oud docenten. De standpunten en uitspraken zijn niet afkomstig van de WRR maar van de auteurs zelf. Zie het voorbehoud aan het begin van de verzameling:

"De verantwoordelijkheid voor de inhoud en de ingenomen standpunten berust bij de auteurs."

De uitspraken die jij citeert zijn van Bas van Bavel. Zeker geen expert op het gebied van politiek, media of mediafinanciering. Zijn uitspraken zijn dan ook illustratief van aard (om mogelijke gevolgen van ongelijkheid te benadrukken) en niet empirisch onderbouwd.

De WRR zal in haar adviezen trouwens geen dergelijke standpunten innemen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ryon op 20-05-2016 10:52:35 ]
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_162346673
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 23:33 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Welke programma's?

BNR grossiert in politieke correctheid. Van Liempt kon wel goed interviewen, maar hij is weg bij BNR. Het BNR-programma Boekestijn en de Wijk is nog tenenkrommender en politiek correcter dan een gemiddelde VARA-productie. Bij BNR bespeur ik geen greintje neutraliteit: Pro EU en pro-multiculturele samenleving.
Ik luister al een tijdje geen BNR meer, dus dat oa Paul van Liempt weg is, wist ik niet.
Welke programma's ik nog meer goed vond, weet ik echt niet meer. Ik luisterde het voornamelijk 3-4 jaar geleden. Als het nu echt zo erg is zoals je omschrijft dan is BNR wel heel erg slecht geworden... en vreemd ook. Want volgens mij zaten er vroeger wel kritischere mensen.

Maar bijvoorbeeld Paul van Liempt, en ik vond hem ook niet altijd even geweldig hoor:
Zijn manier van interviewen, maakt het gesprek wat levendiger en prettiger om naar te luisteren. Alsof hij en enkele van zijn collega's 3-4 jaar geleden wisten dat er nog heel veel luisteraars zijn. Dat heb ik nog niet bij Cafe Weltschmertz.
  vrijdag 20 mei 2016 @ 11:11:27 #165
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162347115
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:47 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat zijn toevallig essays geschreven door een paar van mijn oud docenten. De standpunten en uitspraken zijn niet afkomstig van de WRR maar van de auteurs zelf. Zie het voorbehoud aan het begin van de verzameling:

"De verantwoordelijkheid voor de inhoud en de ingenomen standpunten berust bij de auteurs."

De uitspraken die jij citeert zijn van Bas van Bavel. Zeker geen expert op het gebied van politiek, media of mediafinanciering. Zijn uitspraken zijn dan ook illustratief van aard (om mogelijke gevolgen van ongelijkheid te benadrukken) en niet empirisch onderbouwd.

De WRR zal in haar adviezen trouwens geen dergelijke standpunten innemen.
Duh, dat zinnetje zet de WRR neer bij elke publicatie en rapport.

Dit is mierenneuken om interessant te willen doen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 20 mei 2016 @ 11:15:10 #166
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162347242
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:44 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat laatste herken ik wel. Ik weet dat die angst bestaat, en hoewel de media waakzaam moeten blijven zodat de commercie niet de overhand neemt, komt de redactionele integriteit op dit moment nog niet in gevaar. Maar dan ben je als bedrijf ook zelf bij.

Het is alleen niet zo dat een Van Thillo of een andere bobo de redacties sommeert om daar of daar over te schrijven. Sterker, zelfs de invloed van de afzonderlijke hoofdredacteuren reikt niet zo ver. In vrijwel alle gevallen is het de journalist die eigen keuzes en afwegingen maakt.

Hoe dat in andere landen gaat, kan ik uiteraard niet beoordelen.
Ik zeg niet dat Van Thillo dagelijks over de schouder mee kijkt (of een Murdoch), maar dat ze eerst in zee zijn gegaan met Apax had zeker te maken met de vermeende onafhankelijkheid, en ook het personeelsbeleid.

Murdoch kijkt niet over de schouders mee, maar ontslaat gewoon de bomenknuffelaars en de lieden die de klimaathoax theorie niet ondersteunen. Zo doet hij dat, de beste censuur is zelfcensuur (plausible deniability) en voorbeelden stellen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Simon_Barnes
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 20 mei 2016 @ 11:19:16 #167
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162347379
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Duh, dat zinnetje zet de WRR neer bij elke publicatie en rapport.

Dit is mierenneuken om interessant te willen doen.
Wat? Absoluut niet! Bekijk maar eens willekeurig echt rapport (deze had ik toevallig al openstaan: http://www.wrr.nl/fileadm(...)edselbeleid_web.pdf) en dat essaybundel van jou.

Dat zinnetje staat er niet voor niets. Zeker als je professioneel met de WRR publicaties werkt moet je daar goed opletten. Als geïnteresseerde burger dus eigenlijk ook. In zoverre is het eigenlijk best kwalijk als mensen dat onderscheid niet kunnen maken. Dat zou het gezag van de WRR kunnen aantasten.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_162347482
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat Van Thillo dagelijks over de schouder mee kijkt (of een Murdoch), maar dat ze eerst in zee zijn gegaan met Apax had zeker te maken met de vermeende onafhankelijkheid, en ook het personeelsbeleid.

Murdoch kijkt niet over de schouders mee, maar ontslaat gewoon de bomenknuffelaars en de lieden die de klimaathoax theorie niet ondersteunen. Zo doet hij dat, de beste censuur is zelfcensuur (plausible deniability) en voorbeelden stellen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Simon_Barnes
Heel leuk dat Murdoch dat doet, maar Nederland is geen VS. Zelfs al zou De Persgroep een Nederlandse journalist zou willen ontslaan omdat hij/zij schrijft over de klimaatproblematiek, dan is dat alsnog niet mogelijk. Je moet een redelijk sterke case hebben, wil je een werknemer in Nederland zomaar ontslaan.

Verder heb ik nog geen signalen opgevangen dat Van Thillo of wie dan ook aan de top, moeite heeft met bepaalde onderwerpen die in zijn uitgaven verschijnen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 20 mei 2016 @ 11:28:22 #169
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162347667
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Heel leuk dat Murdoch dat doet, maar Nederland is geen VS. Zelfs al zou De Persgroep een Nederlandse journalist zou willen ontslaan omdat hij/zij schrijft over de klimaatproblematiek, dan is dat alsnog niet mogelijk. Je moet een redelijk sterke case hebben, wil je een werknemer in Nederland zomaar ontslaan.

Verder heb ik nog geen signalen opgevangen dat Van Thillo of wie dan ook aan de top, moeite heeft met bepaalde onderwerpen die in zijn uitgaven verschijnen.
Uit een Trouw column van 2002:
quote:
Een van zijn hoofdredacteuren, Yves Desmet van De Morgen, neemt het echter voor hem op: ,,Bij mijn weten is Van Thillo nooit tussenbeide gekomen bij de beslissing een stuk al of niet te publiceren'', schrijft hij deze week in De Groene Amsterdammer. Hij krijgt de uitgever wel regelmatig aan de lijn met commentaar op de verschenen krant: ,,dat de opening van de krant eigenlijk hooguit pagina 3 verdiende''. Desmet tilt daar niet zwaar aan, want elk gesprek eindigt volgens hem steevast met: ,,Maar jij je zin''. Overigens meldde een van zijn voorgangers dat Van Thillo in zijn tijd wel degelijk publicaties heeft tegengehouden.
http://www.mo.be/artikel/(...)tot-persgroepproduct
https://www.groene.nl/artikel/de-methode-van-thillo
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162347714
quote:
Tsja, en ik heb geen signalen opgevangen dat hij dat in Nederland ook heeft gedaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door KoosVogels op 20-05-2016 11:41:46 ]
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 20 mei 2016 @ 11:39:33 #171
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162347995
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:47 schreef Ryon het volgende:
De WRR zal in haar adviezen trouwens geen dergelijke standpunten innemen.
Dat is onzin. In de jaren 90 hadden ze een officieel rapport dat veel stof deed opwaaien omdat ze het jeugdminimumloon met de helft wilden verminderen. Dat was een officieel advies en geen 'verkenning'.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 20 mei 2016 @ 11:50:44 #172
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162348322
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is onzin. In de jaren 90 hadden ze een officieel rapport dat veel stof deed opwaaien omdat ze het jeugdminimumloon met de helft wilden verminderen. Dat was een officieel advies en geen 'verkenning'.
Ik weet niet waarom dit relevant is? De WRR draagt vaker concrete (alternatieve) beleidsvoorstellen voor o.g.v wetenschappelijke inzichten. Dat staat ook in hun taakopdracht. Die hoeven niet altijd op politieke goedkeuring te rekenen. De WRR biedt die rapporten dan wel aan op grond van hun eigen bevoegdheden en wettelijke verankering.

De verkenningen zijn niet meer en minder bedoeld om individuele auteurs en instanties een platform te bieden om hun gedachtes over een specifiek onderwerp (ongelijkheid, zorg, ontslag) kenbaar te maken. Dit zou aanleiding kunnen bieden voor een vervolgopdracht of onderzoek. Als je daaruit gaat citeren "ja, maar de WRR vindt dit!!!" dan maak je ten onrechte gebruik (zeg maar misbruik) van de autoriteit die de WRR bezit. Het is niet de WRR maar bijvoorbeeld onderzoekers van het CBS of een specifieke universiteit die een verkenning uitvoeren. De uitspraken komen dan ook op naam van die onderzoekers te staan en hoeven niet door de instelling (zowel het CBS als de WRR) gedeeld te worden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 20 mei 2016 @ 11:53:24 #173
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162348401
Bij die ongelijkheidsverkenning speelt dat nog eens dubbel. Alle auteurs zijn grootheden op het domein "sociale ongelijkheid". Dat betekent echter niet dat hun interpretaties of conclusies allemaal wetenschappelijk onderbouwd zijn. In hun betogen proberen zij een beeld te schetsen van mogelijke maatschappelijke gevolgen van ongelijkheid en kritieken te formuleren op de huidige paradigma's binnen het domein.

Daaruit concluderen dat er wetenschappelijk bewijs is dat John de Mol politieke invloed koopt en de media domineert is echt best wel een gevaarlijke stap. Dat voorbeeld was puur illustratief bedoeld.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 20 mei 2016 @ 11:59:39 #174
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162348605
Tripple post:

Daarnaast lijkt mij een uitgever die betrokken is bij zijn bladen niet hetzelfde als een mediabaron die als een ware tiran over de journalistieke content heerst. Ik kan mij herinneren dat zelfs bij de vrijgevochten Nieuwe Revu de uitgever af en toe opbelde met de vraag of het misschien iets meer zonder spelfouten en andere ongein kon.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 20 mei 2016 @ 12:01:11 #175
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162348656
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:53 schreef Ryon het volgende:
Bij die ongelijkheidsverkenning speelt dat nog eens dubbel. Alle auteurs zijn grootheden op het domein "sociale ongelijkheid". Dat betekent echter niet dat hun interpretaties of conclusies allemaal wetenschappelijk onderbouwd zijn. In hun betogen proberen zij een beeld te schetsen van mogelijke maatschappelijke gevolgen van ongelijkheid en kritieken te formuleren op de huidige paradigma's binnen het domein.

Daaruit concluderen dat er wetenschappelijk bewijs is dat John de Mol politieke invloed koopt en de media domineert is echt best wel een gevaarlijke stap. Dat voorbeeld was puur illustratief bedoeld.
Jij liet echter het zinnetje dat er voor staat bewust weg:
quote:
De serie ‘Verkenningen’ omvat studies die in het kader van de werkzaamheden van de
wrr tot stand zijn gekomen en naar zijn oordeel van zodanige kwaliteit en betekenis zijn
dat publicatie gewenst is. De verantwoordelijkheid voor de inhoud en de ingenomen
standpunten berust bij de auteurs.
Ik zat wel fout in mijn denken dat het bij elke publicatie zou staan, omdat ik (letterlijk) onder het kopje "publicaties" keek en daar stond datzelfde zinnetje vermeld.

Dit zinnetje staat ook bij voorstudies ter voorbereiding op een rapport (dat de politiek wil zien)
http://www.wrr.nl/project(...)ving-webpublicaties/
http://www.mejudice.nl/ar(...)lt-publieke-belangen

Het is zeker waar dat de verkenningen niet altijd een vervolg krijgen, bijvoorbeeld:
http://www.refdag.nl/kerk(...)een_vervolg_1_645485

(destijds nog onder Van de Donk)
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 20 mei 2016 @ 12:20:54 #176
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162349195
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:53 schreef Ryon het volgende:
Daaruit concluderen dat er wetenschappelijk bewijs is dat John de Mol politieke invloed koopt en de media domineert is echt best wel een gevaarlijke stap.
Daar is helemaal niets gevaarlijks aan. Berlusconi, Maxwell, Murdoch. Tevens de uitvoerig gepubliceerde connecties tussen Verhofstadt en Van Thillo.

Hierboven worden referenties naar publicaties gegeven.

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Tsja, en ik heb geen signalen opgevangen dat hij dat in Nederland ook heeft gedaan.
Het zou heel goed kunnen dat Nederland anders wordt gerund dan België. Andere bedrijfscultuur, andere regels. Het zou ook heel goed kunnen dat daar geen reden toe is om dat te veronderstellen.

Nederlandse media zijn er wel altijd kei in geweest om elkaar het hand boven het hoofd te houden. Dat was al zo tijdens het inter-redactioneel overleg van de jaren 50, 60 en 70 (als je daar bronnen van wilt: o.a. Andere Tijden aflevering over Beatrix/Claus huwelijk en Lijphart zijn beroemde boek). Daar bestaan diverse motieven voor.

Trouwens, in de 'kijken in de ziel' serie kwam deze veelzeggende passage voor:

quote:
Dominique Weesie:
"Ik heb daar de beste leerschool gehad die ik me heb kunnen voorstellen. Dat is vooral heel goed weten wat er speelt in het land."

'Wat voor stukken schreef je?'

"Vooral heel erg veel bezig gehouden met verkeer. Verkeer en vervoer."

'Tineke Netelenbos denk ik?'

"Ja. Tineke Tolpoort. Ja."

'De Telegraaf voerde ook echt een soort campagne toen.'

"Ja, we zaten wel achter de campagne rekeningrijden. En daarvoor werd ook echt alles uit de kast getrokken. Als ik naar Noorwegen moest om te laten zien dat het niet werkte, dan was ik in Noorwegen."

'Maar dat klinkt ook als een hoger doel'.

"Ja.... De Telegraaf kan campagne voeren. Ik weet ook dat ik daar een keer heb gezeten, toen was het zo'n puinhoop op het spoor. Dat ik toen bij de toenmalige hoofdredactie moest zitten; Kees Lunshof en Johan Olde Kalter. En toen hebben we een week de tijd gekregen om de directie weg te krijgen."

'Hoe ging dat dan?'

"Je hebt een week de tijd om de directie weg te krijgen."

'Van de NS'

"Ja."

'Is dat gelukt.'

"Ja. Vier dagen. Ja."
POL / Rechtse media dommig #4
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162349757
Ik lees in de discussie hierover dat commercie een bedreiging kan zijn voor onafhankelijkheid. Maar het is volgens mij niet de verklaring voor de situatie in Nederland. Ik vind de Nederlandse media niet alleen niet onafhankelijk, ook elke vorm van pluriformiteit ontbreekt.

De Nederlandse media zijn volledig gelijkgeschakeld. De gemiddelde dictatuur heeft allerlei nare wetgeving nodig om dit te bereiken, maar in Nederland gebeurt het gewoon spontaan. Tijdens het Oekraïne-referendum werd dat pijnlijk duidelijk. Alle media, van Elsevier tot Volkskrant, van Telegraaf tot de NOS waren ze allemaal vóór het verdrag. Ook de foto van dat verdronken jongetje was een dieptepunt. Geen medium dat ruimte bood voor nuance, behalve Elsevier.

Alle Nederlandse media zijn politiek correct. Alles wat daar niet in past, wordt er uitgewerkt. Zoals Joost Niemöller, die voorheen op Radio 1 te horen was en nu alleen nog op zijn eigen site schrijft (http://joostniemoller.nl/).

Komt dat door de commercie? Er is meer aan de hand. In Amerika zijn de media ook zeer commercieel, maar in Amerika zijn wel alle stromingen vertegenwoordigd. Zelfs in het politiek correcte Duitsland is de media meer pluriform. In Nederland is het inmiddels zo erg dat ik zelfs Russia Today nodig heb voor enigszins objectieve berichtgeving (zolang het niet over Poetin gaat..). De terreur van illegale immigranten aan de buitengrenzen van de EU..je hoort de Nederlandse media er niet over. De uitslagenavond van het Oekraïne-referendum? Russia Today had een live-stream, maar de NOS vond sport toch belangrijker. :r :r :r
  vrijdag 20 mei 2016 @ 12:55:43 #178
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162350220
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 12:42 schreef JanKorteachternaam het volgende:
In Amerika zijn de media ook zeer commercieel, maar in Amerika zijn wel alle stromingen vertegenwoordigd.
Daar spelen zeker wel soortgelijke problemen. Vooral sinds de wetswijziging van 1996.

Wat je hier hebt met Oekraine, had je daar toentertijd met Irak.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162350424
pi_162350960
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 12:42 schreef JanKorteachternaam het volgende:
ook elke vorm van pluriformiteit ontbreekt.

en dit meen je serieus?
pi_162351179
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:16 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

en dit meen je serieus?
Ja. Allemaal pro-multiculturele samenleving, pro-EU, pro-islam, 'Wilders deugt niet', etc..
Alles met een kleurtje dat illegaal in Europa rondloopt wordt "vluchteling" genoemd, islamitische terroristen zijn "boze mannen" of "strijders", Pegida zijn uiteraard facisten en dat wordt allemaal uitgebraakt zonder enig onderzoek.
De Nederlandse mainstream-media is een verzameling Gutmenschen met de neuzen dezelfde kant uit. Heel gevaarlijk, want een belangrijke taak van een journalist is het controleren van de macht en aan de kaak stellen van misstanden.

De weinige echte journalisten in Nederland zijn noodgedwongen onafhankelijk. Arnold Karskens is bijvoorbeeld een van de weinigen die echt onderzoek doet en misstanden aan de kaak stelt.
pi_162351245
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 12:20 schreef Klopkoek het volgende:
Het zou heel goed kunnen dat Nederland anders wordt gerund dan België. Andere bedrijfscultuur, andere regels. Het zou ook heel goed kunnen dat daar geen reden toe is om dat te veronderstellen.

Nederlandse media zijn er wel altijd kei in geweest om elkaar het hand boven het hoofd te houden. Dat was al zo tijdens het inter-redactioneel overleg van de jaren 50, 60 en 70 (als je daar bronnen van wilt: o.a. Andere Tijden aflevering over Beatrix/Claus huwelijk en Lijphart zijn beroemde boek). Daar bestaan diverse motieven voor.

Trouwens, in de 'kijken in de ziel' serie kwam deze veelzeggende passage voor:

[..]

POL / Rechtse media dommig #4
Dat de Telegraaf niet vies is van campagne voeren, is natuurlijk geen geheim. Ik breng in herinnering de weken na het sluiten van het regeerakkoord, toen de Telegraaf alles in het werk stelde om de inkomensafhankelijke zorgverzekering de nek om te draaien.

Maar de krant doet dat niet omdat een of andere club aandeelhouders dat verlangt. Het wordt gedaan uit opportunistische overwegingen, aangezien de achterban van de Telegraaf verzot is op activistische journalistiek.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_162351281
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:22 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Ja. Allemaal pro-multiculturele samenleving, pro-EU, pro-islam, 'Wilders deugt niet', etc..
Alles met een kleurtje dat illegaal in Europa rondloopt wordt "vluchteling" genoemd, islamitische terroristen zijn "boze mannen" of "strijders", Pegida zijn uiteraard facisten en dat wordt allemaal uitgebraakt zonder enig onderzoek.
De Nederlandse mainstream-media is een verzameling Gutmenschen met de neuzen dezelfde kant uit. Heel gevaarlijk, want een belangrijke taak van een journalist is het controleren van de macht en aan de kaak stellen van misstanden.

De weinige echte journalisten in Nederland zijn noodgedwongen onafhankelijk. Arnold Karskens is bijvoorbeeld een van de weinigen die echt onderzoek doet en misstanden aan de kaak stelt.
Blabla.

De enige reden dat jij zo minachtend lult over de zogenaamde mainstream media, is omdat jij in dergelijke uitgaven stukken leest die niet in lijn zijn met jouw eigen opvattingen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_162351297
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:25 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Blabla.

De enige reden dat jij zo minachtend lult over de zogenaamde mainstream media, is omdat jij in dergelijke uitgaven stukken leest die niet in lijn zijn met jouw eigen opvattingen.
Hou je jij-bakken lekker voor je en kom met echte argumenten.
Het gaat niet om mijn opvattingen, maar om pluriformiteit en onderzoek.
pi_162351371
Haha iemand moet dringend zijn pilletjes opnieuw beginnen slikken. Wat een zever zeg...
pi_162351496
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:25 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Hou je jij-bakken lekker voor je en kom met echte argumenten.
Het gaat niet om mijn opvattingen, maar om pluriformiteit en onderzoek.
Kerel, je hele vorige post staat vol met valse aannames.

Criticasters van de islam worden namelijk wel degelijk aan het woord gelaten, er is volop aandacht voor Marokkanen die crimineel zijn en Wilders wordt zowel gehekeld als geprezen, afhankelijk van wie er aan het woord wordt gelaten.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_162351548
Wat voor onderzoeken heeft Karskens dan op zijn naam staan? Hij is naar Lesbos gegaan en concludeerde vervolgens dat er ook heel nare vluchtelingen bestaan.

Nou nou, stof de Pulitzer maar af, mensen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_162351647
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:22 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Ja. Allemaal pro-multiculturele samenleving, pro-EU, pro-islam, 'Wilders deugt niet', etc..
Jouw haatideologie komt voldoende in de media naar voren.
Er is nog veel meer aan kritiek en kanttekeningen die minder haatdragend gebracht worden.
Maar dat stop je kennelijk in een hokje pro-dinges wat fout is.
Overigens is Nederland een multiculturele samenleving en is het logisch dat mensen pro Nederland zijn en niet de samenleving willen ontwrichten voor een eng monocultureel ideaal

quote:
Alles met een kleurtje dat illegaal in Europa rondloopt wordt "vluchteling" genoemd, islamitische terroristen zijn "boze mannen" of "strijders", Pegida zijn uiteraard facisten en dat wordt allemaal uitgebraakt zonder enig onderzoek.
Duidelijk... je denkt zwart-wit... je kent geen nuances en pluriformiteit
Denk je eigenlijk wel? Is het niet meer kankeren wat je doet
pi_162351656
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:32 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Kerel, je hele vorige post staat vol met valse aannames.

Criticasters van de islam worden namelijk wel degelijk aan het woord gelaten, er is volop aandacht voor Marokkanen die crimineel zijn en Wilders wordt zowel gehekeld als geprezen, afhankelijk van wie er aan het woord wordt gelaten.
Als het in de mainstream media gaat over criminele Marokkaantjes dan kun je de NPO-bingokaart er weer bij pakken:
pi_162351672
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jouw haatideologie komt voldoende in de media naar voren.
Veel meer kritiek en kanttekeningen die minder haatdragend gebracht worden.
Maar dat stop je kennelijk in een hokje pro-dinges wat fout is.
Overigens is Nederland een multiculturele samenleving en is het logisch dat mensen pro Nederland zijn en niet de samenleving wilt ontwrichten voor een eng monocultureel ideaal

[..]

Duidelijk... je denkt zwart-wit... je kent geen nuances en pluriformiteit
Denk je eigenlijk wel? Is het niet meer kankeren wat je doet
'Haatideologie', 'kankeren'...jouw post is het niet waard om op te reageren.
pi_162351695
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:37 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Als het in de mainstream media gaat over criminele Marokkaantjes dan kun je de NPO-bingokaart er weer bij pakken:
[ afbeelding ]
Aha, een NPO-bingokaart. Nu ben ik overtuigd.

Je weet dat er meer media bestaan dan die verrekte NPO?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_162351707
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:33 schreef KoosVogels het volgende:
Wat voor onderzoeken heeft Karskens dan op zijn naam staan? Hij is naar Lesbos gegaan en concludeerde vervolgens dat er ook heel nare vluchtelingen bestaan.

Nou nou, stof de Pulitzer maar af, mensen.
Hij heeft de komende revolutie van extreemrechts onderzocht. Die begint binnenkort, volgens hem
pi_162351770
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:37 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

'Haatideologie', 'kankeren'...jouw post is het niet waard om op te reageren.
Reageer dan ook niet Logisch toch ?
ben je wel in staat om fatsoenlijk te reageren... of is het allemaal generaliseren, kankeren en stigmatiseren bij jou ?
pi_162351891
Jammer dat dit topic momenteel weer door linkse types is gekaapt. Er was namelijk een prima discussie gaande hier.
pi_162352035
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:43 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Jammer dat dit topic momenteel weer door linkse types is gekaapt. Er was namelijk een prima discussie gaande hier.
En jouw bijdrage aan die discussie was het opdreunen van de uitgekauwde riedel over de slinkse media die worden gerund door gutmenschen, afgetopt met een NPO-bingokaart.

Ik zou mezelf niet al teveel op de borst kloppen, Shampoo.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_162352258
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:43 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Jammer dat dit topic momenteel weer door linkse types is gekaapt. Er was namelijk een prima discussie gaande hier.
Jij begint met onzin zoals dit " .....ook elke vorm van pluriformiteit ontbreekt."...
Dan leg je uit wat je bedoelt. Je vind dat te weinig journalisten jouw haat propageren.
Dat klopt dus wel. Gelukkig maar.
Verder is er veel ruimte voor afwijkende standpunten in Nederland. Ook jouw gekanker neemt veel ruimte in. Daarom is FOK ! groot geworden
  vrijdag 20 mei 2016 @ 15:11:24 #197
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162354360
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:24 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat de Telegraaf niet vies is van campagne voeren, is natuurlijk geen geheim. Ik breng in herinnering de weken na het sluiten van het regeerakkoord, toen de Telegraaf alles in het werk stelde om de inkomensafhankelijke zorgverzekering de nek om te draaien.

Maar de krant doet dat niet omdat een of andere club aandeelhouders dat verlangt. Het wordt gedaan uit opportunistische overwegingen, aangezien de achterban van de Telegraaf verzot is op activistische journalistiek.
Het wordt wel degelijk gedaan vanuit politieke motieven. Niet voor niets waren ze fel anti Fortuyn terwijl iedereen je kon vertellen dat de Telegraaf/Elsevier hoek hem wel goed vond.

Pim Fortuyn zwoer dat hij de krant kapot zou maken.

Dat zij zeer duidelikk soms tegen hun lezerspubliek in gaan is een signaal.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 20 mei 2016 @ 15:36:35 #198
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162354980
Nederland is een naar land geworden. Geen wonder dat het voetbal niks meer voorstelt en de hillbilly sporten zegevieren.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 20 mei 2016 @ 15:45:14 #199
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_162355188
Geen enkele vorm van media is 'onafhankelijk'.
  vrijdag 20 mei 2016 @ 16:39:32 #200
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162356502
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:24 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat de Telegraaf niet vies is van campagne voeren, is natuurlijk geen geheim. Ik breng in herinnering de weken na het sluiten van het regeerakkoord, toen de Telegraaf alles in het werk stelde om de inkomensafhankelijke zorgverzekering de nek om te draaien.

Maar de krant doet dat niet omdat een of andere club aandeelhouders dat verlangt. Het wordt gedaan uit opportunistische overwegingen, aangezien de achterban van de Telegraaf verzot is op activistische journalistiek.
Bovenstaand voorbeeld vertelt een top-down bevel; hoofdredactie vaardigt een bevel tot hitjob uit aan het lagere personeel.

De Elsevier is duidelijk in 1945 vanuit ideële motieven opgericht, door representanten van de 'gegoede klasse'.

De Telegraaf is na de oorlog overgenomen door het geslacht Van Puijenbroek, waar wel wat verhalen over zijn te vinden. De voormalige TMG baas zegt hier:
quote:
Maar de macht van de redactie bij De Telegraaf is veel te
groot. De Telegraaf-hoofdredacteur heeft eigen lijntjes
naar de belangrijkste aandeelhouders, waaronder de
familie Van Puijenbroek (bezit meer dan 30 procent van
de aandelen van de TMG, red.) Dat is echt heel erg lastig
voor een directie
.
http://fransoremus.nl/wp-content/uploads/Zwagerman_Compleet.pdf

Tsja, die directe lijntjes tussen hoofdredactie en grootaandeelhouder kan ook problemen opleveren bij reorganisaties en herstructureringen (of aankoop- en afstoot beslissingen).

Je gaat mij niet vertellen dat er geen (inhoudelijke) invloed is vanuit de aandeelhouders. Zeker bij een krant als de Telegraaf, met de voorgeschiedenis van de familie Van Puijenbroek.

https://www.groene.nl/artikel/ruilen-en-tuitelen
http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=P1018
https://web.archive.org/w(...)nieuws_in_nederland/
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162356748
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:01 schreef Farenji het volgende:
[ afbeelding ]
Zeer sterk. Thanks!
Mede daarom begon ik dit topic. Eerste criterium van onafhankelijk is dan ook dat de media niet bij die big6 hoort. Wel vraag ik mij af hoe het hier in NL zit.
pi_162356822
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 14:37 schreef Farenji het volgende:
Onafhankelijk betekent natuurlijk niet alleen onafhankelijk van de staat, maar vooral ook onafhankelijk van grote corporaties met allerlei commerciele en politieke belangen.

Wat veel mensen niet weten is dat de ANP, dat zogenaamde onafhankelijke en degelijke instituut, dat een heel groot deel van het nieuws levert aan heel veel partijen (kranten, NOS, nu.nl, ga maar door) vroeger een stichting was zonder winstoogmerk, maar inmiddels een BV is die door de handen van allerlei risico-investeerders is gegaan en momenteel in handen is van V-Ventures, oftewel Veronica. En waar een andere bekende, Rijkman Groenink (ja, die banken-bobo), de scepter zwaait als voorzitter van de raad van commissarissen.

Er is dus helemaal niks onafhankelijks aan het ANP. En dus niks aan alle media die steunen op het ANP. Komt ook nog eens bij dat alle kranten in handen zijn van slechts een paar grote bedrijven. Het is bijna een monocultuur aan het worden.
Dus is iets al heel snel onafhankelijk als het niet bij die grote bedrijven hoort, toch?

In handen van welke bedrijven eigenlijk?
pi_162356933
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 12:42 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Ik lees in de discussie hierover dat commercie een bedreiging kan zijn voor onafhankelijkheid. Maar het is volgens mij niet de verklaring voor de situatie in Nederland. Ik vind de Nederlandse media niet alleen niet onafhankelijk, ook elke vorm van pluriformiteit ontbreekt.

De Nederlandse media zijn volledig gelijkgeschakeld. De gemiddelde dictatuur heeft allerlei nare wetgeving nodig om dit te bereiken, maar in Nederland gebeurt het gewoon spontaan. Tijdens het Oekraïne-referendum werd dat pijnlijk duidelijk. Alle media, van Elsevier tot Volkskrant, van Telegraaf tot de NOS waren ze allemaal vóór het verdrag. Ook de foto van dat verdronken jongetje was een dieptepunt. Geen medium dat ruimte bood voor nuance, behalve Elsevier.
Ja dat zie ik ook. Daarom ben ik op zoek naar andere media. :)

quote:
Alle Nederlandse media zijn politiek correct. Alles wat daar niet in past, wordt er uitgewerkt. Zoals Joost Niemöller, die voorheen op Radio 1 te horen was en nu alleen nog op zijn eigen site schrijft (http://joostniemoller.nl/).
Ook zijn site check ik wel eens. Ik vind hem overigens wel onafhankelijk.

quote:
Komt dat door de commercie? Er is meer aan de hand. In Amerika zijn de media ook zeer commercieel, maar in Amerika zijn wel alle stromingen vertegenwoordigd. Zelfs in het politiek correcte Duitsland is de media meer pluriform. In Nederland is het inmiddels zo erg dat ik zelfs Russia Today nodig heb voor enigszins objectieve berichtgeving (zolang het niet over Poetin gaat..). De terreur van illegale immigranten aan de buitengrenzen van de EU..je hoort de Nederlandse media er niet over. De uitslagenavond van het Oekraïne-referendum? Russia Today had een live-stream, maar de NOS vond sport toch belangrijker. :r :r :r
En het Nederlands volk ziet niet in wat voor propaganda-cultuur we leven. :r
pi_162357379
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:22 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Ja. Allemaal pro-multiculturele samenleving, pro-EU, pro-islam, 'Wilders deugt niet', etc..
Alles met een kleurtje dat illegaal in Europa rondloopt wordt "vluchteling" genoemd, islamitische terroristen zijn "boze mannen" of "strijders", Pegida zijn uiteraard facisten en dat wordt allemaal uitgebraakt zonder enig onderzoek.
De Nederlandse mainstream-media is een verzameling Gutmenschen met de neuzen dezelfde kant uit. Heel gevaarlijk, want een belangrijke taak van een journalist is het controleren van de macht en aan de kaak stellen van misstanden.

De weinige echte journalisten in Nederland zijn noodgedwongen onafhankelijk. Arnold Karskens is bijvoorbeeld een van de weinigen die echt onderzoek doet en misstanden aan de kaak stelt.
Ja helaas, maar wat kunnen we er tegen doen? Ik denk op zijn minst de onafhankelijke media steunen, want ik heb geen zin an zelf journalist te worden.
pi_162357408
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 15:45 schreef detaris het volgende:
Geen enkele vorm van media is 'onafhankelijk'.
Bullsh*it natuurlijk
  vrijdag 20 mei 2016 @ 18:15:31 #206
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162358993
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162360264
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 18:15 schreef Klopkoek het volgende:
Dit is misschien ook wel wat voor je

https://www.groene.nl/artikel/de-zwartste-krant-van-nederland
Thanks, al ben ik niet zo'n fan van Arthur.
pi_162361118
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 16:52 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Dus is iets al heel snel onafhankelijk als het niet bij die grote bedrijven hoort, toch?

In handen van welke bedrijven eigenlijk?
De (belgische) persgroep heeft bijvoorbeeld de volkskrant, ad, trouw en het parool in handen. En ze hebben ook wegener media en pcm overgenomen. Dan heb je de telegraaf media groep die naast de krant voor zwakker nederland ook de spits en metro heeft en een hele reeks lokale kranten. De nrc is tegenwoordig van het (vlaamse) mediahuis dat ook de uitgever is van De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, De Gentenaar en Het Belang van Limburg. Welke krant missen we nu nog?
  vrijdag 20 mei 2016 @ 22:36:56 #209
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162367198
Deze WNL en Telegraaf journalist is wel top :)

https://mobile.twitter.com/jndkgrf/status/733713975834206208
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162372320
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 19:32 schreef Farenji het volgende:

[..]

De (belgische) persgroep heeft bijvoorbeeld de volkskrant, ad, trouw en het parool in handen. En ze hebben ook wegener media en pcm overgenomen. Dan heb je de telegraaf media groep die naast de krant voor zwakker nederland ook de spits en metro heeft en een hele reeks lokale kranten. De nrc is tegenwoordig van het (vlaamse) mediahuis dat ook de uitgever is van De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, De Gentenaar en Het Belang van Limburg. Welke krant missen we nu nog?
Geen idee welke we missen. Maar dit is wel interessant om verder uit te zoeken en een Nederlandse versie te maken van dat Amerikaanse overzicht.
pi_162372331
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 22:36 schreef Klopkoek het volgende:
Deze WNL en Telegraaf journalist is wel top :)

https://mobile.twitter.com/jndkgrf/status/733713975834206208
Okee... Ik zal wat vaker op hem letten. :)
pi_162372821
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 19:32 schreef Farenji het volgende:

[..]

De (belgische) persgroep heeft bijvoorbeeld de volkskrant, ad, trouw en het parool in handen. En ze hebben ook wegener media en pcm overgenomen. Dan heb je de telegraaf media groep die naast de krant voor zwakker nederland ook de spits en metro heeft en een hele reeks lokale kranten. De nrc is tegenwoordig van het (vlaamse) mediahuis dat ook de uitgever is van De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, De Gentenaar en Het Belang van Limburg. Welke krant missen we nu nog?
Landelijke dagbladen (mbv wiki)
1. Agrarisch Dagblad
2. Algemeen Dagblad, Rotterdam
3. Cobouw
4. Het Financieele Dagblad, Amsterdam
5. Metro, Amsterdam
6. Nederlands Dagblad, Barneveld
7. NRC Handelsblad, Amsterdam
8. nrc.next, Amsterdam
9. Reformatorisch Dagblad, Apeldoorn
10. De Telegraaf, Amsterdam
11. Trouw, Amsterdam
12. De Volkskrant, Amsterdam

Regionale dagbladen (mbv wiki)
1. Barneveldse Krant, Barneveld
2. BN/De Stem, Breda
3. Brabants Dagblad, 's-Hertogenbosch
4. Dagblad De Limburger, Maastricht
5. Dagblad van het Noorden
6. Eindhovens Dagblad, Eindhoven
7. Friesch Dagblad, Leeuwarden
8. De Gelderlander, Nijmegen
9. De Gooi- en Eemlander, Hilversum
10. Haarlems Dagblad, Haarlem
11. Leeuwarder Courant, Leeuwarden
12. Leidsch Dagblad, Leiden
13. Noordhollands Dagblad, Alkmaar
14. Het Parool, Amsterdam (1944 - 1997, daarna alleen in Amsterdam)
15. Provinciale Zeeuwse Courant, Vlissingen
16. De Stentor, Apeldoorn
17. De Twentsche Courant Tubantia, Enschede
  dinsdag 24 mei 2016 @ 21:50:04 #213
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162474588
Over onafhankelijk media gesproken.

Met dank aan de kabinetten Balkenende (wijziging 2008) en Sander Dekker.

PeterdeWaard twitterde op dinsdag 24-05-2016 om 10:59:46 Hilbert van der Duim moest Uniekaasmuts afdekken. Nu interviewt Pauw een wandelende reclamezuil. https://t.co/5DMREpKVoT via @volkskrant reageer retweet
http://s.vk.nl/sfae5-a4306245/

quote:
Commercie heeft publieke netten in haar greep

De kwestie

COLUMNOoit moesten schaatsers vlak voor interviews met Mart Smeets hun muts afzetten omdat daarop een reclame-uiting te zien was. Chriet Titulaer stopte zelfs zijn televisieprogramma Wondere Wereld omdat hij geen namen van fabrikanten van computers mocht noemen.

Afgelopen vrijdag interviewde Jeroen Pauw een uur lang een wandelende reclamezuil op de televisie. Uiteraard zal het een voorwaarde voor de exclusieve ontmoeting met Max Verstappen zijn geweest dat het in vol race-ornaat gebeurde. Red Bull kreeg zo 60 minuten gratis STER-tijd - uitgaande van 20 duizend euro per minuut - een voordeeltje van 1,2 miljoen euro.

Er is van alles mis met de sport waarin Max Verstappen nu volksheld is. Het faciliteert belastingontwijking, draagt bij aan de opwarming van de aarde en propageert hard rijden. Het wordt door mede-eigenaar Bernie Ecclestone (de grootste aandeelhouder is het opkoopfonds CVC) geëxploiteerd op een wijze waarvoor zelfs voormalig FIFA-topman Sepp Blatter zich heel diep zou schamen. Het enige wat goed in elkaar zit is het commerciële aspect. Het is een ongekende geldmachine.

Forbes rekende vorig jaaruit dat Ecclestone de inkomsten van Formule 1 sinds 1999 heeft weten te vervijfvoudigen tot een totaal van 16,1 miljard dollar waarmee Formule One Group - gevestigd in het belastingparadijs Jersey - allang de FIFA naar de kroon heeft gestoken.

Komend weekeinde bereikt het poenerige circus zijn jaarlijks climax op een stratencircuit in Monaco, waar autoraces volgens voormalig coureur Emerson Fittipaldi zijn te vergelijken met helikopterraces in een woonkamer. Dat daar niemand elkaar kan passeren en serieuze strijd ontbreekt, zal de miljardairs op de superjachten een zorg zijn, net zoals de televisiestations die bizarre bedragen betalen om dit uit te zenden. Het mondiale publiek smult ervan.

Verstappen is Cruyff allang gepasseerd als marketingfenomeen. Dat is ook te danken aan de politiek. Dankzij het Mediabesluit 2008 kunnen publieke omroepen uitingen van producten of diensten tonen als dat binnen de context past, geen afbreuk doet aan de integriteit van het aanbod, niet op een overdreven of overdadige wijze plaatsvindt en er geen sprake is van een specifieke aanprijzingen van deze producten en diensten. Omdat Verstappen niet iedere tien seconden riep 'Drink Red Bull' komen VARA en Pauw daar probleemloos mee weg.

Het zal niet lang meer duren of de gasten van de kletsprogramma's zullen allemaal reclamezuilen worden: Johan Derksen met een Voetbal Inside-cap en Jort Kelder met 'Hoe heurt het'-bretels. Steven Kruijswijk zal na de Giro alleen in Lotto-Jumbo outfit aan een televisietafel willen aanschuiven.

De commercie heeft nu ook de publieke netten in haar greep. Dat maakt niets uit. Naar het interview met Verstappen keek een recordaantal van 1,2 miljoen kijkers.

Dat is de enige norm.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 24 mei 2016 @ 21:54:52 #214
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162474749
Wat een ongelooflijk baggerartikel _O-. Vooral dit is hilarisch:
quote:
Er is van alles mis met de sport waarin Max Verstappen nu volksheld is. Het faciliteert belastingontwijking, draagt bij aan de opwarming van de aarde en propageert hard rijden.
:').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_162475326
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 21:50 schreef Klopkoek het volgende:
Het zal niet lang meer duren of de gasten van de kletsprogramma's zullen allemaal reclamezuilen worden: Johan Derksen met een Voetbal Inside-cap en Jort Kelder met 'Hoe heurt het'-bretels. Steven Kruijswijk zal na de Giro alleen in Lotto-Jumbo outfit aan een televisietafel willen aanschuiven.
:') Als ze wielrenners interviewen op de rustdag van de Tour dan zitten ze ook in een luie stoel met een t-shirtje aan waar alle sponsornamen opstaan.

Ach, dat van die sponsornamen was hier ook al besproken. TV / [Pauw #226] Jas Verstoppen
Huub Stevens die in alle praatprogramma`s waarin hij zat een overhemd aanhad met allemaal reclame op de boord van het overhemd, Jean Marie Pfaff net zo.
Jan Boskamp die bij Voetbal International zit en gesponsord wordt door het kledingbedrijf Jako.

[ Bericht 12% gewijzigd door bluemoon23 op 24-05-2016 22:30:36 ]
  dinsdag 24 mei 2016 @ 22:14:26 #216
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162475445
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 22:10 schreef bluemoon23 het volgende:
Het zal niet lang meer duren of de gasten van de kletsprogramma's zullen allemaal reclamezuilen worden: Johan Derksen met een Voetbal Inside-cap en Jort Kelder met 'Hoe heurt het'-bretels. Steven Kruijswijk zal na de Giro alleen in Lotto-Jumbo outfit aan een televisietafel willen aanschuiven.
Eh, dat is het toch al lang? :)
Ik kijk af en toe naar VI maar dan spoel ik wel door al die reclame heen, voor zo ver dat lukt. :{
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 24 mei 2016 @ 22:18:38 #217
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162475603
Oh ja, welke media ik graag volg buiten de meer gevestigde media?
Dit werd mij gevraagd.
In Nederland GeenStijl en Decorrespondent, in België Demorgen, in de USA o.a. TYT, RT, die Spaans/Americaanse zender waar Abby Martin voor werkt (speciaal voor haar) en Huftington Post (+ wat media waar zij naar verwijzen), in de UK The Independent. Ik ben meer links en georiënteerd maar ik mijd rechtse media (GeenStijl) niet zoals je ziet. Het grappige is dat sommige mensen direct denken dat je een PVV-stemmer bent als je zegt dat je GeenStijl volgt. :')

Van de meer gevestigde media lees ik graag af en toe wat stukjes uit The Daily Mail (UK, buiten het celebrity-nieuws - wat ik niet volg - hebben ze soms best interessante artikeltjes). Verder lees ik natuurlijk ook artikeltjes van kranten zoals TNYT als het onderwerp interessant is. Er is niets mis met het volgen van de gevestigde media op zichzelf, je moet alleen zien dat je je breed oriënteert zodat de bias die het ene medium heeft niet voorkomt bij andere media die je volgt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bram_van_Loon op 24-05-2016 22:23:53 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_162476225
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 22:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Eh, dat is het toch al lang? :)
Ik kijk af en toe naar VI maar dan spoel ik wel door al die reclame heen, voor zo ver dat lukt. :{
Ja, klopt ;)
Ik had een beetje Klopkoek een beetje slecht gequote.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 22:31:33 #219
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162476235
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 21:50 schreef Klopkoek het volgende:
COLUMNOoit moesten schaatsers vlak voor interviews met Mart Smeets hun muts afzetten omdat daarop een reclame-uiting te zien was. Chriet Titulaer stopte zelfs zijn televisieprogramma Wondere Wereld omdat hij geen namen van fabrikanten van computers mocht noemen.

Afgelopen vrijdag interviewde Jeroen Pauw een uur lang een wandelende reclamezuil op de televisie. Uiteraard zal het een voorwaarde voor de exclusieve ontmoeting met Max Verstappen zijn geweest dat het in vol race-ornaat gebeurde. Red Bull kreeg zo 60 minuten gratis STER-tijd - uitgaande van 20 duizend euro per minuut - een voordeeltje van 1,2 miljoen euro.
Typisch Nederlands: altijd doorslaan van het ene extreme naar het andere. Wij doen dat met alles, je zag het bijvoorbeeld ook met het onderwijs en de opvoeding: van overdreven streng en spartaans in de jaren 50 naar veel te vrij in de jaren 80 en later. Wij Nederlanders zijn blijkbaar niet in staat om de gulden middenweg te bewandelen. Er is natuurlijk helemaal niets mis mee wanneer je bij het bespreken van technologie merken noemt, daar ontkom je nu eenmaal niet aan als je het kritisch wil bespreken. Het gaat erom hoe functioneel het noemen van het merk is. Zoals bepaalde bekende technologiewebsites dat doen - iedereen hier die ook maar enigszins een nerd is kent al die websites - is dat helemaal geen probleem. "Samsung is bezig met de ontwikkeling van 3-dimensionaal flash-geheugen.", "Binnenkort kan je de 1080 en de 1070 van NVidia en de Polaris 10 en Polaris 11 van AMD kopen". Prima, zolang je maar eerlijk, kritisch en volledig bent. Als Tweakers bijvoorbeeld verzwijgt dat het erop lijkt dat de 1080 van NVidia vaak binnen 20 minuten spelen al thermisch throttlet (prestaties die minder worden doordat de kaart te heet wordt) tenzij je een hele goede koeling hebt dan ben je wel de boel aan het belazeren, op dat moment mag en moet er worden ingegrepen, in het ideale geval door de bezoekers zelf die de website niet langer bezoeken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 24 mei 2016 @ 22:32:04 #220
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162476260
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 22:31 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ja, klopt ;)
Ik had een beetje Klopkoek een beetje slecht gequote.
En ik had geen zin om op te zoeken van wie het was dus deed ik het zo maar. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 25 mei 2016 @ 08:53:40 #221
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162481920
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 22:10 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

:') Als ze wielrenners interviewen op de rustdag van de Tour dan zitten ze ook in een luie stoel met een t-shirtje aan waar alle sponsornamen opstaan.
Dat is onvergelijkbaar.

quote:
Ach, dat van die sponsornamen was hier ook al besproken. TV / [Pauw #226] Jas Verstoppen
Huub Stevens die in alle praatprogramma`s waarin hij zat een overhemd aanhad met allemaal reclame op de boord van het overhemd, Jean Marie Pfaff net zo.
Jan Boskamp die bij Voetbal International zit en gesponsord wordt door het kledingbedrijf Jako.
Die mensen met beperkte sponsoruitingen kwamen niet bij de publieke omroep. Pfaff bij de VARA moest zich inhouden.

Bovendien illustreren deze voorbeelden enkel het punt van het artikel. Het haalt het niet onderuit.

Het is een probleem dat Nederlanders sneller 'ontleest' dan andere volken. Het zou veel kunnen schelen:

http://www.volkskrant.nl/(...)h-vermogen~a3520924/
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 25 mei 2016 @ 08:54:30 #222
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162481941
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 21:54 schreef Fir3fly het volgende:
Wat een ongelooflijk baggerartikel _O-. Vooral dit is hilarisch:

[..]

:').
Belastingontwijking is nog eufemistisch.

Over een rancuneus baggerartikel gesproken (vol met onwaarheden)

https://www.autobahn.eu/9(...)erstappen-closeread/
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 25 mei 2016 @ 10:10:32 #223
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162483275
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 21:54 schreef Fir3fly het volgende:
Wat een ongelooflijk baggerartikel _O-. Vooral dit is hilarisch:

[..]

:').
Dat van het 'hard rijden propageren' is trouwens minder vreemd dan het lijkt. Daar is de F1 zelf ook gevoelig voor gebleken (de FIA althans). Toen Schumacher o.a. Villeneuve opzettelijk van de baan af ramde, moest hij verplicht mee doen aan een 'road safety' campagne.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162483750
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 21:50 schreef Klopkoek het volgende:
Over onafhankelijk media gesproken.

Met dank aan de kabinetten Balkenende (wijziging 2008) en Sander Dekker.

PeterdeWaard twitterde op dinsdag 24-05-2016 om 10:59:46 Hilbert van der Duim moest Uniekaasmuts afdekken. Nu interviewt Pauw een wandelende reclamezuil. https://t.co/5DMREpKVoT via @volkskrant reageer retweet
http://s.vk.nl/sfae5-a4306245/

[..]

Het gaat nu over Pauw, maar DWDD (he, ook van de VARA) is al jarenlang een grote reclamespot, dat programma is een voortdurende reeks aan slecht verstopte sluikreclame. Het staat bol van subjectieve "dit is het meest geniale, allerbeste, meest fantastische product dat er ooit op de wereld is geweest" grootspraak. Elke gast die komt met iets te verkopen krijgt deze kritiekloze warme reclame-douche over zich heen. En dat wordt dan verkocht als zijnde "cultureel hoogstaand amusement dat op de commerciele zender geen plek kan hebben". Van Nieuwkerk lacht zich de tiefus, met z'n topsalaris.
pi_162488408
Eens met hierboven, zo`n beetje elke uitzending is er wel weer een boek of CD wat aangeprezen moet worden door 1 van zijn gasten.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 08:53 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is onvergelijkbaar.
Waarom is dat onvergelijkbaar ?
Als een wielrenner geinterviewd word op de rustdag van de tour met teamkleding aan, of een F1 coureur die teamkleding aan heeft.
Dat is hetzelfde.
pi_162488697
Doe eens niet zo dom allen, media is per definitie nooit onafhankelijk maar ook als ontvanger ben je nooit onafhankelijk. Ik kan überhaupt niks verzinnen wat onafhankelijk is.
  woensdag 25 mei 2016 @ 18:21:13 #227
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162494243
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 10:37 schreef Farenji het volgende:

[..]

Het gaat nu over Pauw, maar DWDD (he, ook van de VARA) is al jarenlang een grote reclamespot, dat programma is een voortdurende reeks aan slecht verstopte sluikreclame. Het staat bol van subjectieve "dit is het meest geniale, allerbeste, meest fantastische product dat er ooit op de wereld is geweest" grootspraak. Elke gast die komt met iets te verkopen krijgt deze kritiekloze warme reclame-douche over zich heen. En dat wordt dan verkocht als zijnde "cultureel hoogstaand amusement dat op de commerciele zender geen plek kan hebben". Van Nieuwkerk lacht zich de tiefus, met z'n topsalaris.
Ik ben absoluut geen fan van Mathijs van Nieuwkerk (VVD/D66 stemmer trouwens) maar een deel van het probleem ligt buiten de VARA om.

De door politiek aangestelde omroepbonzen hebben na verloop van tijd steeds meer macht gekregen. Deze verzochten/sommeerden VARA in 2004-2005 om te stoppen met hun programma B&W en hun cultuurprogramma, en daar een wat sneller format met respect voor bedrijfsleven (= standaard verwijt aan de NPO, nu ook weer door GeenStijl) neer te zetten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/B%26W_(televisieprogramma)

Dit is dus precies wat de politiek en leiding (van destijds) wilde.

Zoals ik al zeg: GeenStijl uit ook nu weer het verwijt dat de NPO "het bedrijfsleven haat" enzovoorts.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 25 mei 2016 @ 18:58:44 #228
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162495141
"Ooit was de NPO dus een nog grotere hater van het bedrijfsleven dan nu."
https://www.autobahn.eu/9(...)erstappen-closeread/

Dit is dus precies één van de redenen waarom DWDD bestaat, en hun eerdere programma's door omroepbonzen van de baas zijn gehaald.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162496115
De NPO is er juist expliciet niet voor het bedrijfsleven, maar voor het Publiek. Voor het bedrijfsleven hebben we de commerciële zenders. Maar blijkbaar betekent die P in NPO tegenwoordig even weinig als de V van vrijheid in VVD en PVV. Mooi staaltje Newspeak weer.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 09:41:05 #230
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162533444
quote:
Saving Business: The Origins of Right-Wing Think Tanks
[...]
The Powell memo was incredibly influential. Soon after it was written, business began following its advice, building up its network of think tanks, news outlets, and media pressure groups. These organizations begun to dot the landscape, hiding behind respectable names like the Manhattan Institute or the Heartland Foundation. While these institutions were all funded by partisan conservatives, news accounts rarely noted this fact. (Another FAIR study finds The Heritage Foundation's political orientation -- let alone its funding -- was only identified in 24% of news citations.)+
http://www.aaronsw.com/weblog/shifting5
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')