Ik ben wel benieuwd wat de meningen op FOK zijn over dit mogelijke verdrag waarover men aan het onderhandelen is.quote:Europese filmmakers vrezen EU-VS vrijhandelsverdrag
In Brussel wordt druk onderhandeld over een Amerikaans-Europees handelsverdrag. EU-commissaris Androulla Vassilou beloofde zich hard te maken voor een uitzonderingspositie voor cultureel beleid, film en televisie in het bijzonder. Maar commissarissen Karel de Gucht (handel) en Michel Barnier (interne handel) geven geen sjoege. De Federatie voor Europese Filmregisseurs (FERA) vreest voor de sectorale stimuleringsmaatregelen.
Screen Daily zat er meteen bovenop en rapporteerde over Vassilou's uitspraken. 'En aangezien FERA gevestigd is in Brussel volgen wij de zaak op de voet', stelt FERA-directeur Elisabeth Sjaastad, die op het punt staat brieven te versturen aan EU-president Barroso en commissarissen De Gucht en Barnier. 'Wij vragen om een onderhoud. Bovendien hebben we al onze nationale dochterorganisaties, zoals de Dutch Directors Guild, gevraagd om ons persbericht rond te sturen en onze acties te steunen.'
Er staat veel op het spel bij deze onderhandelingen. Het Trans-Atlantic trade and Investment Partnership, zoals de inzet van de gesprekken officieel heet, is het grootste bilaterale handelsverdrag ooit. Het zou de EU-economie met een half procent (119 miljard euro) doen groeien en 1,3 miljoen banen opleveren aan deze kant van de oceaan.
De Amerikanen hebben echter geen trek in uitzonderingen voor specifieke sectoren. Stimuleringsmaatregelen als tax shelters, cash rebate en tax rebate, waarvan er in Europa zo'n tweehonderd van toepassing zijn op de filmindustrie, zijn hun een doorn in het oog. Nederland kent dit soort fiscale voordelen niet (meer), maar ze waren wel de inzet van de onlangs gehouden nationale filmtop.
Vassilou — en met haar FERA — wijst op de UNESCO Conventie Diversiteit van Culturele Expressie uit 2005. Die is door de EU als wettelijke internationale overeenkomst aanvaard en stelt EU-lidstaten in staat om culturele goederen en diensten buiten handelsverdragen te houden. Dat biedt echter nog geen juridisch houvast, zoals Sjaastad erkent. 'Maar we wijzen wel op het Verdrag van Lissabon (2007), waarin gesteld wordt dat de EU de plicht heeft culturele diversiteit te beschermen.'
Met het aanhalen van het Verdrag van Lissabon, refereren de noodklokluiders aan het subsidiariteitsbeginsel dat van toepassing is op cultuurpolitiek in Europa. Dat principe houdt in dat het hogere EU-orgaan niet iets moet doen wat door lagere, nationale overheden kan worden afgehandeld. Stimuleringsmaatregelen voor de filmindustrie zijn dus een nationale aangelegenheid en zouden buiten EU-verdragen gehouden moeten worden.
Hoewel Frankrijk een rem op de onderhandelingen heeft gezet, is het doel om de 27 Europese handelsministers voor 14 juni op een lijn te krijgen. Dan beginnen de onderhandelingen met de VS en moet er een mandaat liggen. 'We hebben dus maar een maand om de commissieleden te overtuigen', stelt Sjaastad. 'Er wordt ook al actie ondernomen op nationaal niveau en we zijn in contact met Amerikaanse collega's om onze zorgen kenbaar te maken.'
Eerder bleek trouwens al dat de TTIP niet goed zou zijn voor de economie of de werkgelegenheid. Het verdrag is louter goed voor enkele multinationals maar dit gaat wel ten koste van het MKB. Het is juist het beste voor een samenleving als er een goede balans is tussen multinationals en het MKB, het MKB is veel meer een banenmotor dan dat multinationals dat zijn.quote:Talks for a free trade deal between Europe and the US face a serious impasse with “irreconcilable” differences in some areas, according to leaked negotiating texts.
The two sides are also at odds over US demands that would require the EU to break promises it has made on environmental protection.
President Obama said last week he was confident a deal could be reached. But the leaked negotiating drafts and internal positions, which were obtained by Greenpeace and seen by the Guardian, paint a very different picture.
“Discussions on cosmetics remain very difficult and the scope of common objectives fairly limited,” says one internal note by EU trade negotiators. Because of a European ban on animal testing, “the EU and US approaches remain irreconcilable and EU market access problems will therefore remain,” the note says.
Talks on engineering were also “characterised by continuous reluctance on the part of the US to engage in this sector,” the confidential briefing says.
These problems are not mentioned in a separate report on the state of the talks, also leaked, which the European commission has prepared for scrutiny by the European parliament.
These outline the positions exchanged between EU and US negotiators between the 12th and the 13th round of TTIP talks, which took place in New York last week.
The public document offers a robust defence of the EU’s right to regulate and create a court-like system for disputes, unlike the internal note, which does not mention them.
Jorgo Riss, the director of Greenpeace EU, said: “These leaked documents give us an unparalleled look at the scope of US demands to lower or circumvent EU protections for environment and public health as part of TTIP. The EU position is very bad, and the US position is terrible. The prospect of a TTIP compromising within that range is an awful one. The way is being cleared for a race to the bottom in environmental, consumer protection and public health standards.”
US proposals include an obligation on the EU to inform its industries of any planned regulations in advance, and to allow them the same input into EU regulatory processes as European firms.
American firms could influence the content of EU laws at several points along the regulatory line, including through a plethora of proposed technical working groups and committees.
“Before the EU could even pass a regulation, it would have to go through a gruelling impact assessment process in which the bloc would have to show interested US parties that no voluntary measures, or less exacting regulatory ones, were possible,” Riss said.
The US is also proposing new articles on “science and risk” to give firms greater regulatory say. Disputes over pesticides residues and food safety would be dealt with by the UN Food and Agriculture Organisation’s Codex Alimentarius system.
Environmentalists say the body has loose rules on corporate influence, allowing employees of companies such as BASF, Nestle and Coca Cola to sit on – and sometimes lead – national delegations. Some 44% of its decisions on pesticides residues have been less stringent than EU ones, with 40% of rough equivalence and 16% being more demanding, according to Greenpeace.
GM foods could also find a widening window into Europe, with the US pushing for a working group to adopt a “low level presence initiative”. This would allow the import of cargo containing traces of unauthorised GM strains. The EU currently blocks these because of food safety and cross-pollination concerns.
The EU has not yet accepted the US demands, but they are uncontested in the negotiators’ note, and no counter-proposals have been made in these areas.
In January, the EU trade commissioner Cecilia Malmström said [pdf] the precautionary principle, obliging regulatory caution where there is scientific doubt, was a core and non-negotiable EU principle. She said: “We will defend the precautionary approach to regulation in Europe, in TTIP and in all our other agreements.” But the principle is not mentioned in the 248 pages of TTIP negotiating texts.
The European commission has also promised to safeguard environmental laws, defend international standards and protect the EU’s right to set high green benchmarks in future.
But the new leak will not placate critics of the deal, who have pointed to attempts by fossil fuel firms and others to influence its outcome, as a sign of things to come.
The EU negotiators internal note says “the US expressed that it would have to consult with its chemical industry on how to position itself” on issues of market access for non-agricultural goods.
Where industry lobbying in regulatory processes is concerned, the US also “insisted” that the EU be “required” to involve US experts in its development of electrotechnical standards.
Deze citeer ik eventjes simpelweg omdat het een goede reactie is. Niets aan toe te voegen.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 12:39 schreef Vallon het volgende:
Wel "mooi" hoe democratie werkt die zichzelf buitenspel laat zetten zodat globaal opererende bedrijven voortaan gaan bepalen wat goed is.
Nog verwonderlijker is dat sommigen daarvoor door het vuur gaan en echt geloven dat dat het echt goed is wat in achterkamertjes wordt bepaald.
Lees de stukken en verwonder je. Ook het feit dat er überhaupt wordt onderhandeld over (ooit) moeizaam verworven cq. verkregen waarden is op z'n zachts gezegd, absurd.
Wanneer wij zelf hebben bepaald dat "A" onze norm is moet je dat niet willen uitruilen tegen iets anders. Dat moet/zou alleen moeten kunnen wanneer betrokkenen, w.o. de kiezers, zich daar opnieuw over (kunnen) uitspreken.
TTIP is "simpelweg" de volgende stap in het hersenloos maken van het individu(ele) en lokale (lands)belang.
Ik ben het er ook mee eens. Vrije handel zonder import tarieven of exportsubsidies ben ik helemaal voor. Dat past op een A4tje.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 20:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Deze citeer ik eventjes simpelweg omdat het een goede reactie is. Niets aan toe te voegen.
quote:Key flaws in the European Commission’s proposals for foreign investor protection in TTIP
Gus Van Harten
York University - Osgoode Hall Law School
November 17, 2015
Osgoode Legal Studies Research Paper No. 16/2016
In November 2015, the European Commission released a proposed text on foreign investor protection in the EU-US Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP).1 The EC’s proposal has various flaws arising from concerns about the foreign investor protection system but also detailed aspects of the proposed text. The flaws cast doubt on the EC’s claims, in particular, that it has reformed investor-state dispute settlement (ISDS) and that it has safeguarded the right to regulate. They also return us to weaknesses in the EC’s proposals for foreign investor protection in agreements like the TTIP. In this paper, I outline six key flaws.
1. ISDS is alive in the EC’s proposals
From the start, the EC’s approach to foreign investor protection has been based on the widely and rightly criticized process of investor-state dispute settlement.2 In its new TTIP proposal, the EC introduces a new acronym to describe ISDS: ICS, which stands for “investment court system”.3
Despite my initial enthusiasm about ICS when I read the EC’s press release on the topic, and although the details do have positive elements, after a study of the text it became clear that ICS is mainly a re-branding exercise for ISDS. Too many flawed elements of ISDS remain – including elements that give rise to unacceptable appearances of bias among ICS “judges” – to use terms like court and judge without being misleading to the uninitiated.
Most importantly, ICS “judges” would continue to have a financial interest in future claims because they are still paid a (lucrative) daily fee in a context where only one side – foreign investors – can bring claims,4 they would continue to operate under the usual ISDS arbitration rules,5 they would not have to meet the requirements for judicial appointment in any country 6 and they would not even be barred from working on the side as ISDS arbitrators.7 I am prompted to say that, if ISDS is “dead”, as some officials have claimed,8 then the EC’s ICS proposal reminds me of a zombie movie.
There is one very promising signal in the EC’s proposals – an apparent commitment to establish a proper international court to replace ISDS in existing treaties9 – yet this aspect of the proposal unfortunately is put in doubt by the EC’s choices about sequencing, as I discuss below.
2. The case still has not been made for foreign investor protection in the TTIP
The foreign investor protection system gives a special status and, in effect, a public subsidy to foreign investors faced the usual risks of democracy and regulation. In the case of the TTIP, the EC is proposing to expand this system to countries whose courts are reliable, accessible, independent, and indeed much superior to ISDS itself.
Various assertions have been made to justify the expansion of ISDS in this unorthodox context. Yet they are never, in my experience, accompanied by any real evidence to show that European or U.S. courts have systemic failings to justify giving such an extraordinary international remedy to foreign investors alone.
For example, the EC has said that ISDS is needed to protect small and medium enterprises (SMEs). However, the EC does not provide evidence of actual benefits of ISDS for SMEs nor does it address the extensive evidence of significant costs. As an illustration of the latter, SMEs have recovered only a tiny fraction of compensation ordered by ISDS tribunals in known cases and, for the vast majority of SMEs that have brought ISDS claims, the legal and arbitration costs of doing so appear to have exceeded any compensation received.10 Worse, domestic investors and citizens have no right whatsoever to protection in ISDS, while ISDS can be used to pressure governments to appease large multinationals and extremely wealthy foreigners. In short, ISDS skews decision-making and the marketplace in favour of bigger foreign players at the expense of smaller and domestic ones.
Any proposal to give special privileges or public subsidies to any economic actor – here, the largest and wealthiest in the world – calls for a strong justification based on clear evidence of the public benefit. The absence of such a justification and evidence has been a serious omission in the EC’s proposals for foreign investor protection from the very start.11
3. The EC’s proposals are fundamentally imbalanced
The EC is proposing exceptionally powerful rights and privileges, without any actionable responsibilities, for foreign investors.12 Again, the EC gives no serious justification for this discrimination in favour of foreign investors over domestic investors and citizens.
If the EC was committed to balance, it would ensure at least that ISDS could be used to hold foreign investors to account if they flaunt labour, environmental, consumer, or other standards in situations where domestic or European institutions do not offer an effective remedy.13 The EC’s proposal takes no steps at all toward such a balance.
The way forward on this issue is clear, I suggest. The EC should establish actionable responsibilities for foreign investors by allowing a host country or affected third party, such as a trade union or a local community, to bring a claim (or, more modestly, a counter-claim) against a foreign investor in the very same process that is used to enforce foreign investor protections.14 That is a basic test for evaluating balance in the EC’s proposals. At present, the EC’s proposals are the opposite of balanced.
4. The EC’s proposals put poison pills into the “right to regulate”15
The EC has proposed to put a right to regulate into the TTIP text.16 However, the EC has included poison pills in the relevant text that appear designed to kill the right to regulate in future ISDS cases. The key poison pills are as follows.
i. The wording of the right to regulate in Article 2(1) includes a “necessity test” for state decisions that are protected by the right to regulate. While this test might sound reasonable on its face, it has been applied in exceedingly strict ways by a large majority of ISDS tribunals faced with the issue.17 One who knows the record of ISDS tribunals therefore should also know that a necessity test is the surest way to make it very hard for a challenged law, regulation, or other decision to qualify for protection under the right to regulate.18
ii. The wording of the right to regulate in Article 2(1) – when interpreted in the context of the express prohibition any requirement for states “to compensate the investor” that is included in Article 2(4) but not in Article 2(1)19 – makes it clear that compensation orders by ISDS tribunals for new laws, regulations, or other decisions are not precluded or limited by the right to regulate in Article 2(1). This discrepancy creates a big gap in the EC’s proposal because compensation orders, and the potentially huge price tag they put on future state decisions 20 are at the heart of the concerns about ISDS and the right to regulate.
iii. Similarly, in Article 2(2), the wording of the state’s right to “change the legal and regulatory framework”, read again in the context of Article 2(4), makes it clear that compensation orders for legal or regulatory changes are also not precluded or limited by the state’s right in Article 2(2).
iv. Although Article 2(2) appears to block awards of expected profits, the compensation orders mentioned in items ii. and iii. above would typically include reasonable-expected lost profits for foreign investors.21 As I explained above, Article 2(2) does not apply to compensation orders by ISDS tribunals. As a result, the language in Article 2(2) on expected profits would not apply to compensation orders. Rather, the arbitrators’ general power to award monetary compensation, which is used regularly to award lost profits, takes over. In the EC’s proposal, this general power is found in Article 28(1).22
These textual details greatly undermine the EC’s proposal on the right to regulate and the right to change the legal and regulatory framework. Indeed, they suggest that the EC is pretending to protect the right to regulate, while leaving catches in the text that return us to the usual concerns about ISDS. The text on this point is a good case study for how legal language can be written in ways that may give a false impression of security to the uninitiated.
Under the EC’s proposal, foreign investors can still use ISDS – as they have in most ISDS cases so far – to attack state decisions in areas of agriculture, consumer protection, culture, energy, environment, financial security, intellectual property, land use, mining, public health, taxation, or transportation.23 Likewise, ISDS tribunals can still order vast amounts of public compensation for foreign investors in any of these areas.24 The EC’s proposal does not alter this situation.
5. The EC’s proposal remains disrespectful of domestic institutions, including domestic
and European courts
The EC’s proposal is still premised on an assumption that EU and US courts are so flawed that foreign investors should be able to bring an ISDS claim without having to demonstrate that it would be unreasonable for the foreign investor to seek relief first in the courts.
This assumption is inherent in the EC proposal not to include the standard duty of all individuals to go first to a country’s courts, where they offer justice, before pursuing an international remedy.25 Foreign investors alone have been excused from this duty, thus exacerbating the imbalances created by ISDS.
Instead of including a standard duty to exhaust local remedies, the EC has introduced a complicated “U-turn” clause. This clause prevents foreign investors from turning back from ISDS, once they have resorted to ISDS. Yet it does nothing to require foreign investors to use the courts first or to explain why they are going to ISDS instead of to the courts. Foreign investors can choose to avoid the courts, they can turn back from the courts at any point to pursue ISDS instead, and they can use ISDS to seek compensation for a court’s decisions at any level.
This arrangement is an extraordinary gift for foreign investors, not available to anyone else who might need international protection. In turn, domestic investors and citizens in general are disadvantaged. They must deal with the usual risks of democracy and regulation in the usual ways: by taking part in the democratic process, by buying insurance, by bargaining for strong dispute settlement clauses in their contracts with government, or by relying – like everyone else – on the courts.
6. If the EC is serious about an international investment court, why is it proposing to
expand ISDS in the TTIP?
I worry that the EC is using the language of an international investment court to give cover for a huge expansion of ISDS.26
As noted earlier, the EC’s ICS proposal falls well short of establishing a court with independent judges. And, while the EC has signalled that it will work toward an fullblown international court to replace ISDS, if this is the goal then the EC’s sequencing appears backwards. Logically, the EC should be pushing to transform existing treaties so that ISDS is replaced with an international court before the EC goes to the U.S. with its proposals. In past, the U.S. government has not welcomed the idea of new international courts. The fact that the EC has done the opposite – by floating a version of ISDS with the U.S. before pursuing a proper court with other countries –seems to undermine the EC’s credibility on the issue of an international investment court.
Conclusion
For six reasons, the EC’s proposal for foreign investor protection in TTIP are flawed:
1. ISDS lives on in the details of the EC’s proposal.
2. There is still no evidence-based justification for including extraordinary protections
for foreign investors in the TTIP and similar agreements.
3. The proposal does not include any responsibilities for foreign investors that can be
enforced in the same process as foreign investors’ elaborate rights and protections.
4. The EC has buried poison pills inside the details of the “right to regulate”.
5. The proposal remains disrespectful of domestic institutions, including domestic and
European courts.
6. The EC’s proposal for an international investment court lack credibility because the
EC has proceeded first with a proposal for ISDS in the TTIP.
There is a viable alternative to this state of affairs. The EC could decline to pursue new treaties based on ISDS. It could work to establish an international judicial process that replaces ISDS in existing treaties. It could ensure that the law of foreign investment is balanced by permitting foreign investor rights and responsibilities to be enforced in the same process. It could ensure that this area of law is respectful of domestic institutions based on longstanding principles of international legal protection for all individuals. The EC could do all of these things, and it should.
Bron: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2692122
SPOILER: VoetnotenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door probeer op 04-05-2016 01:53:59 ]"Pools are perfect for holding water"
Volgens de Russische ambassadeur in Brussel zou het veel beter zijn als de EU zich niet op de VS, maar op Rusland haar eigen Euraziatische Unie zou richten wat betreft handelsverdragen:quote:The prospect of TTIP, Wilson added, "creates an inevitability over time, that the Russians will have to play by U.S. and EU rules. Rather than be at the table shaping standards, they're going to have to react." Some U.S. officials are more blunt. "What we do know is that the Kremlin hates this deal. That's fact," Anthony Gardner, the U.S. ambassador to the EU, told POLITICO last year.
(..)
Some supporters have taken to casting TTIP in security terms, and the European Commission is pushing the U.S. to include an energy chapter in TTIP as a means to secure access to U.S. natural gas and reduce European dependence on Russian energy.
quote:"Do you believe it is wise to spend so much political energy on a free trade zone with the USA while you have more natural partners at your side, closer to home?" Chizhov said at the time. "We don't even chlorinate our chickens."
http://www.politico.eu/ar(...)ic-nato-trade-us-eu/quote:Still, the links between NATO and the idea of a transatlantic trade deal do have historic resonance. The second clause of NATO's charter treaty from 1949, for instance, notes that member states "eliminate conflict in their international economic policies and will encourage economic collaboration between any or all of them."
TTIP krijgt niet de media-aandacht die het verdient omdat die media er belang bij hebben dat de TTIP er komt. Steun vrijere en minder afhankelijke media op het internet, denk aan Huftington Post, Young Turks, GeenStijl etc.quote:There is even speculation that “The Ed Show” was cancelled by the Democratic Party’s propaganda-operation owned by Comcast Corporation, MSNBC, because its star, Ed Schultz, was that cable-news network’s only host who covered Obama’s proposed ‘trade’ deals; and he was highly critical of them — he was critical of them notwithstanding that his employer,
Comcast is one of the few companies that have been brought in behind closed doors – where our elected Representatives don’t even get to go – to help review and consult with leaders about the global trade agreement. Comcast is hungry for the power they would receive from the TPP because it would gut regulations for all industries, so they had to silence the only voice on their new network that had the courage to talk about how horrible the trade deal would be for American citizens.
Een goede reden om ook RT in de gaten te houden, in ieder geval belichten die aspecten van het vedrag die onze media negeren (m.u.v. een paar uitzonderingen zoals HP en GS).quote:Op maandag 9 mei 2016 17:24 schreef Kaas- het volgende:
Wie ziet TTIP nog minder zitten dan sommige Amerikanen en Europeanen....? De Russen.
Moet Europa überhaupt een partij kiezen? Kies geen partij, handel met beide intensief en laat hen maar vechten om onze gunst.quote:Op maandag 9 mei 2016 17:24 schreef Kaas- het volgende:
Volgens de Russische ambassadeur in Brussel zou het veel beter zijn als de EU zich niet op de VS, maar op Rusland haar eigen Euraziatische Unie zou richten wat betreft handelsverdragen
Welk belang hebben de media daar exact bij?quote:Op dinsdag 10 mei 2016 00:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
http://www.washingtonsblo(...)ming-opposition.html
Dit deel is interessant:
[..]
TTIP krijgt niet de media-aandacht die het verdient omdat die media er belang bij hebben dat de TTIP er komt. Steun vrijere en minder afhankelijke media op het internet, denk aan Huftington Post, Young Turks, GeenStijl etc.
Links, rechts, binnenlands, buitenlands, het doet er niet toe. Als ze maar minder afhankelijk en vrijer zijn
De essentie is dat iedere vorm van EU-stijl regulering, met het uitgangspunt van veiligheid eerst (precautionary principle), overboord wordt gegooid. De VS stijl "zelf regulering" wordt de leidende optie. En we weten hoe geweldig dat functioneert.quote:Op maandag 9 mei 2016 19:44 schreef Sicstus het volgende:
Ik weet weinig van de details, maar als dit van de Amerikanen komt, en Europese aarslikkers van de Amerikanen staan ervan te juichen, dan is dat genoeg reden om er tegen te zijn.
Ik snap dat jij vanuit lolbetarisch perspectief dit slechts compleet eenzijdig kan benaderen vanuit je eigen verzonnen definities. Maar je snapt toch ook wel dat de wereld van de volwassen mensen niet zo werkt? Dan past je zwart-wit-wereldbeeld gewoon niet.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 12:42 schreef Voice_of_Liberty het volgende:
Als TTIP werkelijk een vrijhandelsverdrag zou zijn dan zou er maar 1 of 2 pagina's nodig zijn, waarin staat dat alle barrières en regulering worden afgeschaft.
Helaas is dit een 300+ pagina's tellend verdrag wat natuurlijk vol met loopholes staat. Mensen, dit is corporatisme.
Is dan al bekend wat de uitkomst van de onderhandelingen is?quote:Op dinsdag 10 mei 2016 11:46 schreef drexciya het volgende:
[..]
De essentie is dat iedere vorm van EU-stijl regulering, met het uitgangspunt van veiligheid eerst (precautionary principle), overboord wordt gegooid. De VS stijl "zelf regulering" wordt de leidende optie. En we weten hoe geweldig dat functioneert.
Het zegt genoeg dat de VS chantage nodig hebben, om de EU te forceren om hieraan mee te doen; men heeft subtiel aangegeven om de import van Europese auto's te zieken, als de EU niet meewerkt.
Hoezo ben ik nou weer zwart wit aan het denken? Ik zeg alleen dat het verdrag redelijk vol zit met loopholes en dat dit geen marktwerking is zoals het hoort. Vrije handel is geweldig voor de economie.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 13:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik snap dat jij vanuit lolbetarisch perspectief dit slechts compleet eenzijdig kan benaderen vanuit je eigen verzonnen definities. Maar je snapt toch ook wel dat de wereld van de volwassen mensen niet zo werkt? Dan past je zwart-wit-wereldbeeld gewoon niet.
Dat is de stand van zaken, zoals ze nu uit de gelekte documentatie naar voren komt. En dat terwijl bepaalde europarlementariërs met droge ogen beweren, dat ze echt de belangen van de EU behartigen.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 13:07 schreef 99.999 het volgende:
Is dan al bekend wat de uitkomst van de onderhandelingen is?
Je komt weer aan met compleet verzonnen eigen definities en rekent op basis daarvan af. Geweldig natuurlijk maar het slaat nergens op in de echte wereldquote:Op dinsdag 10 mei 2016 13:51 schreef Voice_of_Liberty het volgende:
[..]
Hoezo ben ik nou weer zwart wit aan het denken? Ik zeg alleen dat het verdrag redelijk vol zit met loopholes en dat dit geen marktwerking is zoals het hoort. Vrije handel is geweldig voor de economie.
Sommige libertariërs zijn vaag maar dat heb je met elke stroming.
Is het niet de inzet van de Amerikaanse delegatie? Daar tegenover staat een andere inzet van de Europese. Men is niet voor niets nog aan het onderhandelen...quote:Op dinsdag 10 mei 2016 14:18 schreef drexciya het volgende:
[..]
Dat is de stand van zaken, zoals ze nu uit de gelekte documentatie naar voren komt. En dat terwijl bepaalde europarlementariërs met droge ogen beweren, dat ze echt de belangen van de EU behartigen.
Gezien de steeds fellere tegenstand, met name in Duitsland, waar het MKB, vakbonden en NGO's samenwerken tegen TTIP, kan het resultaat er wellicht iets anders uit gaan zien. Maar je kunt de onderhandelaars aan de EU kant niet vertrouwen.
Ik heb niet direct de details, maar in sommige stukken zijn ook onderhandelingsposities opgenomen. En bepaalde bedrijfslobbies in de VS (zoals die van vleesproducenten) hebben al aangegeven dat ze onbeperkte toegang willen tot de EU markt.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 16:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is het niet de inzet van de Amerikaanse delegatie? Daar tegenover staat een andere inzet van de Europese. Men is niet voor niets nog aan het onderhandelen...
Daarom is het ook een onderhandelingspositie. Zo zullen de EU onderhandelaars die onbeperkte toegang enkel willen geven wanneer de Amerikaanse vleesproducenten aan onze normen voor voedselveiligheid gaan voldoen.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 17:29 schreef drexciya het volgende:
[..]
Ik heb niet direct de details, maar in sommige stukken zijn ook onderhandelingsposities opgenomen. En bepaalde bedrijfslobbies in de VS (zoals die van vleesproducenten) hebben al aangegeven dat ze onbeperkte toegang willen tot de EU markt.
Het feit dat zij lobbyën voor TTIP en dat ze meeschrijven aan het verdrag geeft aan dat ze er belang bij hebben.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 05:05 schreef Reya het volgende:
[..]
Welk belang hebben de media daar exact bij?
EU-parlementariërs, niet Europarlementariërs. Ze vertegenwoordigen immers niet heel Europa, o.a. Noorwegen en Zwitserland doen niet mee aan de EU. Jij trapt in de newspeak van de EU-fielen, door Euro te misbruiken als woorddeel suggereren ze dat het iets anders is dan wat het is en maken ze je geest rijp voor het aanvaarden van de Verenigde Staten van Europa. Ver zitten we daar helaas niet meer van af.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 14:18 schreef drexciya het volgende:
En dat terwijl bepaalde europarlementariërs met droge ogen beweren, dat ze echt de belangen van de EU behartigen.
Steunen? Hoe?quote:Op dinsdag 10 mei 2016 00:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Steun vrijere en minder afhankelijke media op het internet, denk aan Huftington Post, Young Turks, GeenStijl etc.
Links, rechts, binnenlands, buitenlands, het doet er niet toe. Als ze maar minder afhankelijk en vrijer zijn
Het hangt er van af, FollowTheMoney https://www.ftm.nl doet erg goed en gedegen onderzoek, en ik ben daarom ook donateur geworden van desbetreffende site, en zo is er nog wel een andere site die ik steun, omdat ik daar heel veel nuttige informatie vandaan haal. Ik koop geen krant en in plaats daarvan steun ik sites, die wel iets toevoegen in het medialandschap. GeenStijl is wel leuk, maar die site zou ik financieel niet direct steunen. En zij verdienen al niet onaardig met het aantal hits wat ze genereren.quote:Op woensdag 11 mei 2016 18:21 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Steunen? Hoe?
Door het te lezen? No problem! Al ben ik wel behoorlijk geenstijlmoe.
Maar doneren? No thank you.
Wat ik wel doe, is 'boycotten' van de gevestigde media.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |