Overigens heb ik dit topic gestart, dankzij drexciya zie POL / Het EU-VS Vrijhandelsverdrag (TTIP) #3quote:Op woensdag 11 mei 2016 18:31 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het hangt er van af, FollowTheMoney https://www.ftm.nl doet erg goed en gedegen onderzoek, en ik ben daarom ook donateur geworden van desbetreffende site, en zo is er nog wel een andere site die ik steun, omdat ik daar heel veel nuttige informatie vandaan haal. Ik koop geen krant en in plaats daarvan steun ik sites, die wel iets toevoegen in het medialandschap. GeenStijl is wel leuk, maar die site zou ik financieel niet direct steunen. En zij verdienen al niet onaardig met het aantal hits wat ze genereren.
Hmmm.. In ieder geval het tegenovergestelde van de gevestigde media. Maar dat is een beeld dat ik heb waarvan ik niet vind dat dat de meest correcte definitie is.quote:
Ik vraag het omdat je Geenstijl in je OP zet. Je zou Geenstijl prima onafhankelijk kunnen noemen omdat er geen politiek belang achter zit, maar het is wel onderdeel van een groot mediaconcern. Daar komt nog bij dat de berichtgeving op zijn zachtst gezegd eenzijdig is, waardoor het een bepaald publiek trekt dat het vervolgens weer wil bedienen. Joop doet ongeveer hetzelfde, maar dan aan de andere kant.quote:Op woensdag 11 mei 2016 19:01 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Hmmm.. In ieder geval het tegenovergestelde van de gevestigde media. Maar dat is een beeld dat ik heb waarvan ik niet vind dat dat de meest correcte definitie is.
In ieder geval vind ik bijvoorbeeld de staatsomroepen afhankelijk. Dat zou betekenen dat ik RTL onafhankelijk zou vinden. Deels is dat ook wel zo, maar opereren ze zich als een gevestigde partij. Wanneer ik die fimlpjes van bijvoorbeeld Vice zie, dan staat een RTL daar heel ver vandaan.
quote:Op woensdag 11 mei 2016 18:52 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Onafhankelijk vind ik bijvoorbeeld:
- Geenstijl.nl
- de stille waarheid
- tpo.nl
De VARA hoeft niet te verdienen aan joop.nl Het kost alleen maar geld.quote:Op woensdag 11 mei 2016 19:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik vraag het omdat je Geenstijl in je OP zet. Je zou Geenstijl prima onafhankelijk kunnen noemen omdat er geen politiek belang achter zit, maar het is wel onderdeel van een groot mediaconcern. Daar komt nog bij dat de berichtgeving op zijn zachtst gezegd eenzijdig is, waardoor het een bepaald publiek trekt dat het vervolgens weer wil bedienen. Joop doet ongeveer hetzelfde, maar dan aan de andere kant.
Is Fok! onafhankelijk?
Ja, daar heb je een punt. Maar hun stijl van journalisme is onafhankelijk. je zegt zelf al dat er geen politiek belang achter zit, terwijl ik dat van dat mediaconcern dat erachter dat niet zo overtuigd kan zeggen.quote:Op woensdag 11 mei 2016 19:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik vraag het omdat je Geenstijl in je OP zet. Je zou Geenstijl prima onafhankelijk kunnen noemen omdat er geen politiek belang achter zit, maar het is wel onderdeel van een groot mediaconcern.
Ik heb niks gezegd over eenzijdigheid. Dat vind ik nog even geen criterium. Als ik iets te eenzijdig zou vinden, surf ik namelijk wel naar een andere site.quote:Daar komt nog bij dat de berichtgeving op zijn zachtst gezegd eenzijdig is, waardoor het een bepaald publiek trekt dat het vervolgens weer wil bedienen. Joop doet ongeveer hetzelfde, maar dan aan de andere kant.
Ik denk van wel ja. Of weet ik iets niet over FOK?quote:Is Fok! onafhankelijk?
Of je komt zelf met een site aanzetten.quote:Op woensdag 11 mei 2016 19:05 schreef vaduz het volgende:
[..]*100500
Wachten op een gebruiker die met joop komt aan zetten.
Mja, ik vind dus eigenlijk van wel. Geenstijl is nogal afhankelijk van zijn doelgroep.quote:Op woensdag 11 mei 2016 19:23 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Ik heb niks gezegd over eenzijdigheid. Dat vind ik nog even geen criterium. Als ik iets te eenzijdig zou vinden, surf ik namelijk wel naar een andere site.
Onafhankelijke media bestaan niet. Journalisten werken niet gratis en al zouden zij dit wel doen zouden ze nog steeds niet gevrijwaard zijn van een zekere subjectieviteit. Een waarheidsgetrouw beeld omtrent een bepaalde situatie kun je enkel krijgen door meerdere bronnen te raadplegen en de daar gemelde informatie op waarschijnlijkheid proberen te wegen.quote:Op woensdag 11 mei 2016 19:23 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Of je komt zelf met een site aanzetten.
jaja... de verzuiling en hoe de pers van toen was verwant en loyaal aan een zuil. Dat is wel waar.quote:Op woensdag 11 mei 2016 19:34 schreef Janneke141 het volgende:
In het Nederlandse tv-landschap denk ik dat het NOS-Journaal en het RTL Nieuws journalistiek gezien behoorlijk onafhankelijk zijn. Natuurlijk is de NOS financieel afhankelijk van de overheid, en RTL van de achterliggende geldschieters, maar het nieuws wordt vrij neutraal gebracht. De kranten komen grotendeels voort uit de klassieke verzuiling, en dat geeft ze een richting. Maar is daarmee bijvoorbeeld de Volkskrant afhankelijk? Moeilijke vraag.
Noem dan eens andere sites.quote:Op woensdag 11 mei 2016 19:30 schreef Janneke141 het volgende:
Mja, ik vind dus eigenlijk van wel. Geenstijl is nogal afhankelijk van zijn doelgroep.
Of niet. Misschien is het weer altijd zonnig voor morgen bij Piet, zodat mensen denken naar de efteling te kunnen.quote:Er zijn nogal wat gradaties van afhankelijkheid in media.
- Politiek (staatsomroep of staatskrant, in gradaties van de NOS tot het Koreaanse Staatsjournaal)
- Financieel/economisch (wiens brood men eet, wiens woord men spreekt - niet ondenkbaar bij commerciële tv-kanalen, maar ook andere media. Piet Paulusma wordt mede mogelijk gemaakt door de Efteling - en die is dan nog vrij onschuldig)
Nou, eindelijk een 3e naam. Niburu. Ik zal er eens een kijkje nemen.quote:- Afhankelijk van een bepaald publiek. (Geenstijl, Joop, Niburu)
- Afhankelijk van de ideeën van de (toevallige) eigenaar.
NOS? dream on!quote:Op woensdag 11 mei 2016 19:34 schreef Janneke141 het volgende:
In het Nederlandse tv-landschap denk ik dat het NOS-Journaal en het RTL Nieuws journalistiek gezien behoorlijk onafhankelijk zijn.
Neutraal?quote:Natuurlijk is de NOS financieel afhankelijk van de overheid, en RTL van de achterliggende geldschieters, maar het nieuws wordt vrij neutraal gebracht.
Ik merk er niks van.quote:Op woensdag 11 mei 2016 19:41 schreef Igen het volgende:
Reporters sans frontières vindt dat in Nederland de media vrij sterk bij maar een paar eigenaren zijn geconcentreerd, maar dat tegelijk die eigenaren aan de individuele bedrijfsonderdelen (dus bijv. de afzonderlijke kranten) veel ruimte laten, zodat in de praktijk de meeste media behoorlijk onafhankelijk zijn.
ja... en.... wat zijn o.a. jouw meerdere bronnen dan? Noem eens iets.quote:Op woensdag 11 mei 2016 19:56 schreef vaduz het volgende:
[..]
Onafhankelijke media bestaan niet. Journalisten werken niet gratis en al zouden zij dit wel doen zouden ze nog steeds niet gevrijwaard zijn van een zekere subjectieviteit. Een waarheidsgetrouw beeld omtrent een bepaalde situatie kun je enkel krijgen door meerdere bronnen te raadplegen en de daar gemelde informatie op waarschijnlijkheid proberen te wegen.
Het blijven buitenstaanders.quote:Op donderdag 12 mei 2016 09:06 schreef Hexagon het volgende:
Geenstijl is toch zo gevestigd als het maar zijn kan?
Maar naar welke sites kijk je dan wel?quote:Maar imo is geen enkel medium onafhankelijk omdat het door mensen bestierd wordt, die op hun beurt ook weer een bepaalde visie hebben. Daarom staar ik me ook niet blind op een medium.
Gewoon de reguliere nieuwssites (VK, NRC, AD, Politico, NYT, etc).quote:Op donderdag 12 mei 2016 11:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Kennelijk is het noemen van nieuwssites heel moeilijk?
Dat zijn ze al niet meer sinds ze van TMG zijn. Hun onafhankelijkheid hebben ze feitelijk gewoon verkocht.quote:Op donderdag 12 mei 2016 11:38 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Het blijven buitenstaanders.
Ik struin alle sites langs van Telegraaf tot aan de Joop.nl. Onder de streep krijg je dan wel een gabalanceerd beeld.quote:Maar naar welke sites kijk je dan wel?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |