abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162356748
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:01 schreef Farenji het volgende:
[ afbeelding ]
Zeer sterk. Thanks!
Mede daarom begon ik dit topic. Eerste criterium van onafhankelijk is dan ook dat de media niet bij die big6 hoort. Wel vraag ik mij af hoe het hier in NL zit.
pi_162356822
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 14:37 schreef Farenji het volgende:
Onafhankelijk betekent natuurlijk niet alleen onafhankelijk van de staat, maar vooral ook onafhankelijk van grote corporaties met allerlei commerciele en politieke belangen.

Wat veel mensen niet weten is dat de ANP, dat zogenaamde onafhankelijke en degelijke instituut, dat een heel groot deel van het nieuws levert aan heel veel partijen (kranten, NOS, nu.nl, ga maar door) vroeger een stichting was zonder winstoogmerk, maar inmiddels een BV is die door de handen van allerlei risico-investeerders is gegaan en momenteel in handen is van V-Ventures, oftewel Veronica. En waar een andere bekende, Rijkman Groenink (ja, die banken-bobo), de scepter zwaait als voorzitter van de raad van commissarissen.

Er is dus helemaal niks onafhankelijks aan het ANP. En dus niks aan alle media die steunen op het ANP. Komt ook nog eens bij dat alle kranten in handen zijn van slechts een paar grote bedrijven. Het is bijna een monocultuur aan het worden.
Dus is iets al heel snel onafhankelijk als het niet bij die grote bedrijven hoort, toch?

In handen van welke bedrijven eigenlijk?
pi_162356933
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 12:42 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Ik lees in de discussie hierover dat commercie een bedreiging kan zijn voor onafhankelijkheid. Maar het is volgens mij niet de verklaring voor de situatie in Nederland. Ik vind de Nederlandse media niet alleen niet onafhankelijk, ook elke vorm van pluriformiteit ontbreekt.

De Nederlandse media zijn volledig gelijkgeschakeld. De gemiddelde dictatuur heeft allerlei nare wetgeving nodig om dit te bereiken, maar in Nederland gebeurt het gewoon spontaan. Tijdens het Oekraïne-referendum werd dat pijnlijk duidelijk. Alle media, van Elsevier tot Volkskrant, van Telegraaf tot de NOS waren ze allemaal vóór het verdrag. Ook de foto van dat verdronken jongetje was een dieptepunt. Geen medium dat ruimte bood voor nuance, behalve Elsevier.
Ja dat zie ik ook. Daarom ben ik op zoek naar andere media. :)

quote:
Alle Nederlandse media zijn politiek correct. Alles wat daar niet in past, wordt er uitgewerkt. Zoals Joost Niemöller, die voorheen op Radio 1 te horen was en nu alleen nog op zijn eigen site schrijft (http://joostniemoller.nl/).
Ook zijn site check ik wel eens. Ik vind hem overigens wel onafhankelijk.

quote:
Komt dat door de commercie? Er is meer aan de hand. In Amerika zijn de media ook zeer commercieel, maar in Amerika zijn wel alle stromingen vertegenwoordigd. Zelfs in het politiek correcte Duitsland is de media meer pluriform. In Nederland is het inmiddels zo erg dat ik zelfs Russia Today nodig heb voor enigszins objectieve berichtgeving (zolang het niet over Poetin gaat..). De terreur van illegale immigranten aan de buitengrenzen van de EU..je hoort de Nederlandse media er niet over. De uitslagenavond van het Oekraïne-referendum? Russia Today had een live-stream, maar de NOS vond sport toch belangrijker. :r :r :r
En het Nederlands volk ziet niet in wat voor propaganda-cultuur we leven. :r
pi_162357379
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:22 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Ja. Allemaal pro-multiculturele samenleving, pro-EU, pro-islam, 'Wilders deugt niet', etc..
Alles met een kleurtje dat illegaal in Europa rondloopt wordt "vluchteling" genoemd, islamitische terroristen zijn "boze mannen" of "strijders", Pegida zijn uiteraard facisten en dat wordt allemaal uitgebraakt zonder enig onderzoek.
De Nederlandse mainstream-media is een verzameling Gutmenschen met de neuzen dezelfde kant uit. Heel gevaarlijk, want een belangrijke taak van een journalist is het controleren van de macht en aan de kaak stellen van misstanden.

De weinige echte journalisten in Nederland zijn noodgedwongen onafhankelijk. Arnold Karskens is bijvoorbeeld een van de weinigen die echt onderzoek doet en misstanden aan de kaak stelt.
Ja helaas, maar wat kunnen we er tegen doen? Ik denk op zijn minst de onafhankelijke media steunen, want ik heb geen zin an zelf journalist te worden.
pi_162357408
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 15:45 schreef detaris het volgende:
Geen enkele vorm van media is 'onafhankelijk'.
Bullsh*it natuurlijk
  vrijdag 20 mei 2016 @ 18:15:31 #206
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162358993
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162360264
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 18:15 schreef Klopkoek het volgende:
Dit is misschien ook wel wat voor je

https://www.groene.nl/artikel/de-zwartste-krant-van-nederland
Thanks, al ben ik niet zo'n fan van Arthur.
pi_162361118
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 16:52 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Dus is iets al heel snel onafhankelijk als het niet bij die grote bedrijven hoort, toch?

In handen van welke bedrijven eigenlijk?
De (belgische) persgroep heeft bijvoorbeeld de volkskrant, ad, trouw en het parool in handen. En ze hebben ook wegener media en pcm overgenomen. Dan heb je de telegraaf media groep die naast de krant voor zwakker nederland ook de spits en metro heeft en een hele reeks lokale kranten. De nrc is tegenwoordig van het (vlaamse) mediahuis dat ook de uitgever is van De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, De Gentenaar en Het Belang van Limburg. Welke krant missen we nu nog?
  vrijdag 20 mei 2016 @ 22:36:56 #209
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162367198
Deze WNL en Telegraaf journalist is wel top :)

https://mobile.twitter.com/jndkgrf/status/733713975834206208
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162372320
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 19:32 schreef Farenji het volgende:

[..]

De (belgische) persgroep heeft bijvoorbeeld de volkskrant, ad, trouw en het parool in handen. En ze hebben ook wegener media en pcm overgenomen. Dan heb je de telegraaf media groep die naast de krant voor zwakker nederland ook de spits en metro heeft en een hele reeks lokale kranten. De nrc is tegenwoordig van het (vlaamse) mediahuis dat ook de uitgever is van De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, De Gentenaar en Het Belang van Limburg. Welke krant missen we nu nog?
Geen idee welke we missen. Maar dit is wel interessant om verder uit te zoeken en een Nederlandse versie te maken van dat Amerikaanse overzicht.
pi_162372331
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 22:36 schreef Klopkoek het volgende:
Deze WNL en Telegraaf journalist is wel top :)

https://mobile.twitter.com/jndkgrf/status/733713975834206208
Okee... Ik zal wat vaker op hem letten. :)
pi_162372821
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 19:32 schreef Farenji het volgende:

[..]

Landelijke dagbladen (mbv wiki)
1. Agrarisch Dagblad
2. Algemeen Dagblad, Rotterdam
3. Cobouw
4. Het Financieele Dagblad, Amsterdam
5. Metro, Amsterdam
6. Nederlands Dagblad, Barneveld
7. NRC Handelsblad, Amsterdam
8. nrc.next, Amsterdam
9. Reformatorisch Dagblad, Apeldoorn
10. De Telegraaf, Amsterdam
11. Trouw, Amsterdam
12. De Volkskrant, Amsterdam

Regionale dagbladen (mbv wiki)
1. Barneveldse Krant, Barneveld
2. BN/De Stem, Breda
3. Brabants Dagblad, 's-Hertogenbosch
4. Dagblad De Limburger, Maastricht
5. Dagblad van het Noorden
6. Eindhovens Dagblad, Eindhoven
7. Friesch Dagblad, Leeuwarden
8. De Gelderlander, Nijmegen
9. De Gooi- en Eemlander, Hilversum
10. Haarlems Dagblad, Haarlem
11. Leeuwarder Courant, Leeuwarden
12. Leidsch Dagblad, Leiden
13. Noordhollands Dagblad, Alkmaar
14. Het Parool, Amsterdam (1944 - 1997, daarna alleen in Amsterdam)
15. Provinciale Zeeuwse Courant, Vlissingen
16. De Stentor, Apeldoorn
17. De Twentsche Courant Tubantia, Enschede
  dinsdag 24 mei 2016 @ 21:50:04 #213
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162474588
Over onafhankelijk media gesproken.

Met dank aan de kabinetten Balkenende (wijziging 2008) en Sander Dekker.

PeterdeWaard twitterde op dinsdag 24-05-2016 om 10:59:46 Hilbert van der Duim moest Uniekaasmuts afdekken. Nu interviewt Pauw een wandelende reclamezuil. https://t.co/5DMREpKVoT via @volkskrant reageer retweet
http://s.vk.nl/sfae5-a4306245/

quote:
Commercie heeft publieke netten in haar greep

De kwestie

COLUMNOoit moesten schaatsers vlak voor interviews met Mart Smeets hun muts afzetten omdat daarop een reclame-uiting te zien was. Chriet Titulaer stopte zelfs zijn televisieprogramma Wondere Wereld omdat hij geen namen van fabrikanten van computers mocht noemen.

Afgelopen vrijdag interviewde Jeroen Pauw een uur lang een wandelende reclamezuil op de televisie. Uiteraard zal het een voorwaarde voor de exclusieve ontmoeting met Max Verstappen zijn geweest dat het in vol race-ornaat gebeurde. Red Bull kreeg zo 60 minuten gratis STER-tijd - uitgaande van 20 duizend euro per minuut - een voordeeltje van 1,2 miljoen euro.

Er is van alles mis met de sport waarin Max Verstappen nu volksheld is. Het faciliteert belastingontwijking, draagt bij aan de opwarming van de aarde en propageert hard rijden. Het wordt door mede-eigenaar Bernie Ecclestone (de grootste aandeelhouder is het opkoopfonds CVC) geëxploiteerd op een wijze waarvoor zelfs voormalig FIFA-topman Sepp Blatter zich heel diep zou schamen. Het enige wat goed in elkaar zit is het commerciële aspect. Het is een ongekende geldmachine.

Forbes rekende vorig jaaruit dat Ecclestone de inkomsten van Formule 1 sinds 1999 heeft weten te vervijfvoudigen tot een totaal van 16,1 miljard dollar waarmee Formule One Group - gevestigd in het belastingparadijs Jersey - allang de FIFA naar de kroon heeft gestoken.

Komend weekeinde bereikt het poenerige circus zijn jaarlijks climax op een stratencircuit in Monaco, waar autoraces volgens voormalig coureur Emerson Fittipaldi zijn te vergelijken met helikopterraces in een woonkamer. Dat daar niemand elkaar kan passeren en serieuze strijd ontbreekt, zal de miljardairs op de superjachten een zorg zijn, net zoals de televisiestations die bizarre bedragen betalen om dit uit te zenden. Het mondiale publiek smult ervan.

Verstappen is Cruyff allang gepasseerd als marketingfenomeen. Dat is ook te danken aan de politiek. Dankzij het Mediabesluit 2008 kunnen publieke omroepen uitingen van producten of diensten tonen als dat binnen de context past, geen afbreuk doet aan de integriteit van het aanbod, niet op een overdreven of overdadige wijze plaatsvindt en er geen sprake is van een specifieke aanprijzingen van deze producten en diensten. Omdat Verstappen niet iedere tien seconden riep 'Drink Red Bull' komen VARA en Pauw daar probleemloos mee weg.

Het zal niet lang meer duren of de gasten van de kletsprogramma's zullen allemaal reclamezuilen worden: Johan Derksen met een Voetbal Inside-cap en Jort Kelder met 'Hoe heurt het'-bretels. Steven Kruijswijk zal na de Giro alleen in Lotto-Jumbo outfit aan een televisietafel willen aanschuiven.

De commercie heeft nu ook de publieke netten in haar greep. Dat maakt niets uit. Naar het interview met Verstappen keek een recordaantal van 1,2 miljoen kijkers.

Dat is de enige norm.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 24 mei 2016 @ 21:54:52 #214
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162474749
Wat een ongelooflijk baggerartikel _O-. Vooral dit is hilarisch:
quote:
Er is van alles mis met de sport waarin Max Verstappen nu volksheld is. Het faciliteert belastingontwijking, draagt bij aan de opwarming van de aarde en propageert hard rijden.
:').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_162475326
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 21:50 schreef Klopkoek het volgende:
Het zal niet lang meer duren of de gasten van de kletsprogramma's zullen allemaal reclamezuilen worden: Johan Derksen met een Voetbal Inside-cap en Jort Kelder met 'Hoe heurt het'-bretels. Steven Kruijswijk zal na de Giro alleen in Lotto-Jumbo outfit aan een televisietafel willen aanschuiven.
:') Als ze wielrenners interviewen op de rustdag van de Tour dan zitten ze ook in een luie stoel met een t-shirtje aan waar alle sponsornamen opstaan.

Ach, dat van die sponsornamen was hier ook al besproken. TV / [Pauw #226] Jas Verstoppen
Huub Stevens die in alle praatprogramma`s waarin hij zat een overhemd aanhad met allemaal reclame op de boord van het overhemd, Jean Marie Pfaff net zo.
Jan Boskamp die bij Voetbal International zit en gesponsord wordt door het kledingbedrijf Jako.

[ Bericht 12% gewijzigd door bluemoon23 op 24-05-2016 22:30:36 ]
  dinsdag 24 mei 2016 @ 22:14:26 #216
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162475445
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 22:10 schreef bluemoon23 het volgende:
Eh, dat is het toch al lang? :)
Ik kijk af en toe naar VI maar dan spoel ik wel door al die reclame heen, voor zo ver dat lukt. :{
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 24 mei 2016 @ 22:18:38 #217
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162475603
Oh ja, welke media ik graag volg buiten de meer gevestigde media?
Dit werd mij gevraagd.
In Nederland GeenStijl en Decorrespondent, in België Demorgen, in de USA o.a. TYT, RT, die Spaans/Americaanse zender waar Abby Martin voor werkt (speciaal voor haar) en Huftington Post (+ wat media waar zij naar verwijzen), in de UK The Independent. Ik ben meer links en georiënteerd maar ik mijd rechtse media (GeenStijl) niet zoals je ziet. Het grappige is dat sommige mensen direct denken dat je een PVV-stemmer bent als je zegt dat je GeenStijl volgt. :')

Van de meer gevestigde media lees ik graag af en toe wat stukjes uit The Daily Mail (UK, buiten het celebrity-nieuws - wat ik niet volg - hebben ze soms best interessante artikeltjes). Verder lees ik natuurlijk ook artikeltjes van kranten zoals TNYT als het onderwerp interessant is. Er is niets mis met het volgen van de gevestigde media op zichzelf, je moet alleen zien dat je je breed oriënteert zodat de bias die het ene medium heeft niet voorkomt bij andere media die je volgt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bram_van_Loon op 24-05-2016 22:23:53 ]
#NoDAPL
pi_162476225
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 22:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Eh, dat is het toch al lang? :)
Ik kijk af en toe naar VI maar dan spoel ik wel door al die reclame heen, voor zo ver dat lukt. :{
Ja, klopt ;)
Ik had een beetje Klopkoek een beetje slecht gequote.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 22:31:33 #219
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162476235
quote:
COLUMNOoit moesten schaatsers vlak voor interviews met Mart Smeets hun muts afzetten omdat daarop een reclame-uiting te zien was. Chriet Titulaer stopte zelfs zijn televisieprogramma Wondere Wereld omdat hij geen namen van fabrikanten van computers mocht noemen.

Afgelopen vrijdag interviewde Jeroen Pauw een uur lang een wandelende reclamezuil op de televisie. Uiteraard zal het een voorwaarde voor de exclusieve ontmoeting met Max Verstappen zijn geweest dat het in vol race-ornaat gebeurde. Red Bull kreeg zo 60 minuten gratis STER-tijd - uitgaande van 20 duizend euro per minuut - een voordeeltje van 1,2 miljoen euro.
Typisch Nederlands: altijd doorslaan van het ene extreme naar het andere. Wij doen dat met alles, je zag het bijvoorbeeld ook met het onderwijs en de opvoeding: van overdreven streng en spartaans in de jaren 50 naar veel te vrij in de jaren 80 en later. Wij Nederlanders zijn blijkbaar niet in staat om de gulden middenweg te bewandelen. Er is natuurlijk helemaal niets mis mee wanneer je bij het bespreken van technologie merken noemt, daar ontkom je nu eenmaal niet aan als je het kritisch wil bespreken. Het gaat erom hoe functioneel het noemen van het merk is. Zoals bepaalde bekende technologiewebsites dat doen - iedereen hier die ook maar enigszins een nerd is kent al die websites - is dat helemaal geen probleem. "Samsung is bezig met de ontwikkeling van 3-dimensionaal flash-geheugen.", "Binnenkort kan je de 1080 en de 1070 van NVidia en de Polaris 10 en Polaris 11 van AMD kopen". Prima, zolang je maar eerlijk, kritisch en volledig bent. Als Tweakers bijvoorbeeld verzwijgt dat het erop lijkt dat de 1080 van NVidia vaak binnen 20 minuten spelen al thermisch throttlet (prestaties die minder worden doordat de kaart te heet wordt) tenzij je een hele goede koeling hebt dan ben je wel de boel aan het belazeren, op dat moment mag en moet er worden ingegrepen, in het ideale geval door de bezoekers zelf die de website niet langer bezoeken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#NoDAPL
  dinsdag 24 mei 2016 @ 22:32:04 #220
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162476260
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 22:31 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ja, klopt ;)
Ik had een beetje Klopkoek een beetje slecht gequote.
En ik had geen zin om op te zoeken van wie het was dus deed ik het zo maar. ;)
#NoDAPL
  woensdag 25 mei 2016 @ 08:53:40 #221
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162481920
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 22:10 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

:') Als ze wielrenners interviewen op de rustdag van de Tour dan zitten ze ook in een luie stoel met een t-shirtje aan waar alle sponsornamen opstaan.
Dat is onvergelijkbaar.

quote:
Ach, dat van die sponsornamen was hier ook al besproken. TV / [Pauw #226] Jas Verstoppen
Huub Stevens die in alle praatprogramma`s waarin hij zat een overhemd aanhad met allemaal reclame op de boord van het overhemd, Jean Marie Pfaff net zo.
Jan Boskamp die bij Voetbal International zit en gesponsord wordt door het kledingbedrijf Jako.
Die mensen met beperkte sponsoruitingen kwamen niet bij de publieke omroep. Pfaff bij de VARA moest zich inhouden.

Bovendien illustreren deze voorbeelden enkel het punt van het artikel. Het haalt het niet onderuit.

Het is een probleem dat Nederlanders sneller 'ontleest' dan andere volken. Het zou veel kunnen schelen:

http://www.volkskrant.nl/(...)h-vermogen~a3520924/
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 25 mei 2016 @ 08:54:30 #222
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162481941
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 21:54 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Belastingontwijking is nog eufemistisch.

Over een rancuneus baggerartikel gesproken (vol met onwaarheden)

https://www.autobahn.eu/9(...)erstappen-closeread/
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 25 mei 2016 @ 10:10:32 #223
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162483275
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 21:54 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat van het 'hard rijden propageren' is trouwens minder vreemd dan het lijkt. Daar is de F1 zelf ook gevoelig voor gebleken (de FIA althans). Toen Schumacher o.a. Villeneuve opzettelijk van de baan af ramde, moest hij verplicht mee doen aan een 'road safety' campagne.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_162483750
quote:
Over onafhankelijk media gesproken.

Met dank aan de kabinetten Balkenende (wijziging 2008) en Sander Dekker.

PeterdeWaard twitterde op dinsdag 24-05-2016 om 10:59:46 Hilbert van der Duim moest Uniekaasmuts afdekken. Nu interviewt Pauw een wandelende reclamezuil. https://t.co/5DMREpKVoT via @volkskrant reageer retweet
http://s.vk.nl/sfae5-a4306245/

[..]

Het gaat nu over Pauw, maar DWDD (he, ook van de VARA) is al jarenlang een grote reclamespot, dat programma is een voortdurende reeks aan slecht verstopte sluikreclame. Het staat bol van subjectieve "dit is het meest geniale, allerbeste, meest fantastische product dat er ooit op de wereld is geweest" grootspraak. Elke gast die komt met iets te verkopen krijgt deze kritiekloze warme reclame-douche over zich heen. En dat wordt dan verkocht als zijnde "cultureel hoogstaand amusement dat op de commerciele zender geen plek kan hebben". Van Nieuwkerk lacht zich de tiefus, met z'n topsalaris.
pi_162488408
Eens met hierboven, zo`n beetje elke uitzending is er wel weer een boek of CD wat aangeprezen moet worden door 1 van zijn gasten.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 08:53 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is onvergelijkbaar.
Waarom is dat onvergelijkbaar ?
Als een wielrenner geinterviewd word op de rustdag van de tour met teamkleding aan, of een F1 coureur die teamkleding aan heeft.
Dat is hetzelfde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')