abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 9 mei 2016 @ 22:35:33 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_162049416
Ik las ergens hier op FOK! ik weet niet of het waar is dat kranten hun recenties voor oude radiohead albums aan het aanpassen waren, en in retrospectief op de websites iets hogere scores voor bepaalde albums neer te zetten.

Nu vond ik dit (waar of niet) wel een zorgelijke zaak, tegenwoordig is het natuurlijk heel makkelijk om de geschiedenis te veranderen aangezien vele "kranten" slechts nog digitale verzamelingen zijn die eenvoudig aan te passen zijn (makkelijker dan print) Ik weet dat regimes in het verleden nieuwsbronnen hebben vervalst of achteraf hebben gewijzigd. Het lijkt mij nogal een kwalijke zaak als het nieuws achteraf veranderd kan worden.

Wat vinden jullie hiervan?

Stel ik me aan of is dit wel een serieuze zaak...

[ Bericht 4% gewijzigd door Bosbeetle op 09-05-2016 22:41:05 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_162049601
Het ligt er natuurlijk aan hoe serieus je "kranten" neemt. Het is op z'n zachtst uitgedrukt laf te noemen natuurlijk. Commercie ondermijnt eerlijkheid en objectiviteit, ongetwijfeld. Money wins.
  Moderator maandag 9 mei 2016 @ 22:43:06 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_162049671
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2016 22:40 schreef Cockwhale het volgende:
Het ligt er natuurlijk aan hoe serieus je "kranten" neemt. Het is op z'n zachtst uitgedrukt laf te noemen natuurlijk. Commercie ondermijnt eerlijkheid en objectiviteit, ongetwijfeld. Money wins.
Nouja het is altijd wel een bron geweest natuurlijk om te kunnen reflecteren over situaties en hoe op een eerder tijdstip over geschreven (en gedacht werd) zonder de verdunning van wat we later te weten zijn gekomen. Het lijkt mij funest als het achteraf aangepast wordt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 9 mei 2016 @ 22:47:10 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_162049780
Ja, dat is zeer kwalijk en dit gebeurd steeds vaker. Net zoals wetenschap ondergeschikt gemaakt wordt aan politiek-correcte ideeën. Dan is het geen wetenschap meer. Wetenschap moet objectief blijven, zelfs als de bevindingen niet in de koker van Groen-Links passen.
The End Times are wild
  maandag 9 mei 2016 @ 22:50:43 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_162049894
Een doodzonde. Dit voorbeeld lijkt dan nog niet zo interessant.
Maar nieuwe artikelen gebruiken ook bronnen uit het verleden en als die aangepast worden achteraf, zijn ook nieuwe artikelen niet betrouwbaar. Uiteindelijk is de hele geloofwaardigheid verloren. Wie zegt dat de bronnen authentiek zijn? Niet 100% objectief, oke, maar het is niet de bedoeling dat kranten de geschiedenis gaan schrijven,
  maandag 9 mei 2016 @ 23:01:15 #6
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162050257
Ja dit is kwalijk en een gevolg van geplande machtsconcentratie.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162053798
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2016 23:01 schreef Klopkoek het volgende:
Ja dit is kwalijk en een gevolg van geplande machtsconcentratie.
Is dat zo?

Het werk van journalisten neem ik al zo'n dertig jaar met een korreltje zout. De ethische normen die goede collega's hanteren in de wetenschap zijn niet te vergelijken met de normen in de journalistiek.

Niet alleen nemen journalisten graag een loopje met de waarheid om lezers te interesseren of om een wit voetje te halen in hun eigen community, de kennis en kunde om waar van onwaar te scheiden of objectief naar een zaak te kijken, zijn vaak niet aanwezig.

Een voorbeeld van vandaag, het werk van news curators bij Facebook. Ik kan niet zeggen of het hier om journalisten gaat, maar als Facebook haar werk serieus had genomen, dan had ze daar mensen met een journalistieke achtergrond neergezet, die niet voor andere mensen uit gingen maken wat ze moeten lezen.

Wij weten wel wat goed voor u is, zou zo 1980 moeten zijn.

Denk ook aan Tom Egberts en co, die een half uur over Ajax gaan lullen, terwijl PSV net kampioen is geworden, wat het met een paar minuten moet doen.

Wij weten wel wat goed is voor u.

Het achteraf aanpassen van artikelen lijkt me dus iets wat prima past binnen het gebrek aan normen en waarden die journalisten al decennia lang laten zien.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 10 mei 2016 @ 07:00:21 #8
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_162053806
Ik denk dat een gezond wantrouwen tegen de media een goed ding is.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 10 mei 2016 @ 08:15:47 #9
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162054139
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 06:55 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Is dat zo?

Het werk van journalisten neem ik al zo'n dertig jaar met een korreltje zout. De ethische normen die goede collega's hanteren in de wetenschap zijn niet te vergelijken met de normen in de journalistiek.

Niet alleen nemen journalisten graag een loopje met de waarheid om lezers te interesseren of om een wit voetje te halen in hun eigen community, de kennis en kunde om waar van onwaar te scheiden of objectief naar een zaak te kijken, zijn vaak niet aanwezig.

Een voorbeeld van vandaag, het werk van news curators bij Facebook. Ik kan niet zeggen of het hier om journalisten gaat, maar als Facebook haar werk serieus had genomen, dan had ze daar mensen met een journalistieke achtergrond neergezet, die niet voor andere mensen uit gingen maken wat ze moeten lezen.

Wij weten wel wat goed voor u is, zou zo 1980 moeten zijn.

Denk ook aan Tom Egberts en co, die een half uur over Ajax gaan lullen, terwijl PSV net kampioen is geworden, wat het met een paar minuten moet doen.

Wij weten wel wat goed is voor u.

Het achteraf aanpassen van artikelen lijkt me dus iets wat prima past binnen het gebrek aan normen en waarden die journalisten al decennia lang laten zien.
Ja, dit is de schijndemocratie van de plutocratie en neoliberalisme.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_162054863
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 08:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja, dit is de schijndemocratie van de plutocratie en neoliberalisme.
Nee, dit heeft niets met rijkdom of armoede te maken. Of het moet geestelijke armoede zijn.

Hoe zou je het als journalist in je hoofd halen om je reputatie op het spel te zetten, door achteraf recensies aan te passen?

Hebben die mensen van huis uit niet meegekregen dat dit onkies is?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_162054897
Zijn we nu in tien posts van digitale kranten, via een nietszeggend verhaaltje over Tom Egbers naar neoliberalisme gegaan?

Fok. _O_
pi_162055051
Een nietszeggend verhaaltje?
pi_162055257
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 09:39 schreef Lyrebird het volgende:
Een nietszeggend verhaaltje?
Yup. Lekker interessant dat hele Studio Voetbal.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 10 mei 2016 @ 10:14:58 #14
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162055624
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 09:24 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Nee, dit heeft niets met rijkdom of armoede te maken. Of het moet geestelijke armoede zijn.

Hoe zou je het als journalist in je hoofd halen om je reputatie op het spel te zetten, door achteraf recensies aan te passen?

Het heeft te maken met machtsconcentratie en dat nieuwe technologie wordt uitgevonden en gebruikt voor dat doel. Zie ook de hele entertainmentindustrie. Van gamefabrikanten (die de tweedehands markt de nek om willen draaien) tot de films.

Nieuwe standaarden komen niet zomaar vanuit het niets.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 10 mei 2016 @ 11:35:54 #15
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162057205
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 09:24 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

En wie zegt dat het vanuit de journalisten komt? Wrs. indirect vanuit de masters of universe.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_162057274
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 11:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

En wie zegt dat het vanuit de journalisten komt? Wrs. indirect vanuit de masters of universe.
Je bent een journalist van lik-me-vestje als er ook maar iemand is die je op gaat leggen om oude recensies te gaan herschrijven.
  dinsdag 10 mei 2016 @ 12:11:54 #17
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162057851
Hoeveel voorbeelden zijn hier van terug te vinden (print editie is ook bewaard gebleven) behalve dan het gerucht van één plaatje van een mainstreambandje dat een sterretje erbij krijgt?

Lijkt mij niet dat dit een veel voorkomend 'probleem' is.

Ik ken wel een filmrecensent van een weekblad die zwaar bezopen was tijdens de persvoorstelling van een kleinere film en toen een bullshit recensie had geschreven. Paar dagen later had hij de film nogmaals gezien en kwam hij erachter dat de film best oké was. Toen had hij de recensie nogmaals opgestuurd naar het weekblad, maar die hadden hem toen niet meer geplaatst. Het interesseert gewoon helemaal niemand wat.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 10 mei 2016 @ 13:49:46 #18
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162059923
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 11:39 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Je bent een journalist van lik-me-vestje als er ook maar iemand is die je op gaat leggen om oude recensies te gaan herschrijven.
Dat is het moderne aandeelhouderskapitalisme. Waar kranten 20 tot 30 jaar terug niet aan mee deden.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_162060182
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 13:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is het moderne aandeelhouderskapitalisme. Waar kranten 20 tot 30 jaar terug niet aan mee deden.
Vind ik wat gemakkelijk. Het komt op mij over als journalisten die niet serieus met hun vak om gaan.
  dinsdag 10 mei 2016 @ 15:05:14 #20
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162061658
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 14:02 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Vind ik wat gemakkelijk. Het komt op mij over als journalisten die niet serieus met hun vak om gaan.
Ligt aan de taakomschrijving natuurlijk.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_162061686
Niemand die ontopic reageert trouwens (behalve Ryon).
pi_162061832
Je hebt tegenwoordig ook archiveringssites zoals archive.is en archive.org

Maar niet iedere pagina archiveren mensen natuurlijk. Toch is er wel de kans om ontdekt te worden.
pi_162063091
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 06:55 schreef Lyrebird het volgende:

Vinkjeszetters van Facebook zou ik nou niet direct willen classificeren als journalisten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_162063495
Lijkt mij vrij kwalijk. Het ligt allemaal wat anders dan met een gewone krant. Daar biedt je als het ware een product aan, en daarna heb je totaal geen zeggeschap meer over het product. Als digitale krant blijf je altijd aanbieder en kun je dus je geschiedenis aanpassen.

Encyclopediën als Wikipedia, al hoewel ik hier geen concrete voorbeelden van heb, kunnen aan hetzelfde probleem lijden. En dat is naar mijn idee nog wel een stukje zorgelijker dan een Radiohead review.

En dan kom je dus op het concrete probleem aan van het Internet: Hoewel die beelden als 'De grootste kennisbibliotheek ter wereld' gewoon kloppen, een archief ontbreekt. Kennis en ideeën die als achterhaald beschouwd kunnen worden verdwijnen dan volledig.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2016 16:19:43 ]
  dinsdag 10 mei 2016 @ 16:32:34 #25
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_162063862
Oude resistenties herschrijven is triest. Net zoals je er wat van aantrekken in de eerste plaats.
a man convinced against his will is of the same opinion still
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')