twitter:RJKonrad twitterde op dinsdag 01-03-2016 om 19:57:52Hilarisch! #SGP zadelt #PVV op met talloze vragen over details van vastleggen uiterlijk #ZwartePiet. @keesvdstaaij https://t.co/qM0ed8yY3u reageer retweet
D66:quote:‘De leden van de SP-fractie hebben met verbazing kennisgenomen van de Zwarte Piet-wet en hebben hierover nog enkele vragen en opmerkingen. Zo misten de leden van de SP-fractie het advies van Sinterklaas over dit wetsvoorstel.’
quote:‘De leden van de D66-fractie kraken liever geen valse noot, maar vragen zich af wat de initiatiefnemers te binnen schoot. Zwart, wit of in kleuren, de discussie moet in de maatschappij gebeuren. Sinterklaas regel je niet in Den Haag, de kleur van Piet splits je niet per wet in de maag. Doe dit dus vooral niet, regel voor deze wet snel een intrek-Piet.’
De PVV wist van tevoren al dat deze wet genadeloos afgemaakt zou worden, vanwege het cordon sanitaire.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:31 schreef PolitiekGeaard het volgende:
Het is af te vragen hoe de PVV überhaupt wil gaan regeren als zelfs dit soort wetten volledig weg gelachen worden.
Martin Bosma was eigenlijk best wel een goede kandidaat. Het helpt alleen niet dat de partij het hele politieke stelsel niet kon waarderenquote:Op woensdag 2 maart 2016 21:41 schreef karton2 het volgende:
[..]
De PVV wist van tevoren al dat deze wet genadeloos afgemaakt zou worden, vanwege het cordon sanitaire.
Wat de PVV werkelijk wil is wederom onderstrepen dat de andere partijen de PVV bewust dwarszitten.
Met Zwarte Piet krijg je nu eenmaal veel aandacht dus het was een uistekende mogelijkheid voor de PVV om weer aandacht te krijgen.
Dit is precies hetzelfde als toen Bosma kandidaat kamervoorzitter was en per definitie kansloos was. Dat was ook gewoon om iedereen te laten zien dat iedereen tegen de PVV is en dat de elite niet naar het volk wil luisteren.
Het pijnlijke is niet dat de PVV met dit voorstel komt. Het pijnlijke is dat de andere partijen alweer met open ogen in de val trappen die de PVV voor ze neerlegd.
Het cordon sanitaire is er sinds de Minder-Minder van Wilders en niet sinds Wilders het parlement nep noemde.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:43 schreef PolitiekGeaard het volgende:
[..]
Martin Bosma was eigenlijk best wel een goede kandidaat. Het helpt alleen niet dat de partij het hele politieke stelsel niet kon waarderen
Detail: de SGP was destijds, kort voor de invoering, tegen een verbod op godslastering.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:08 schreef luxerobots het volgende:
Als je het mij vraagt behoorlijke onzin om het uiterlijk van Zwarte Piet in een wet vast te leggen.
Maar het kan wel. Er zouden richtlijnen gemaakt kunnen worden over de schmink, het kostuum en de overige accessoires.
Een wet over het verbod van godslastering vind ik nog veel belachelijker. Iemand lasteren waarvan zijn bestaan niet eens vaststaat, om de bal maar eens terug te kaatsen naar de SGP.
Kort voor de invoering? In 1886 bestond de SGP nog niet eens.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:11 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Detail: de SGP was destijds, kort voor de invoering, tegen een verbod op godslastering.
Hoe dan ook: lachen met de SGP. Ik wist niet dat het kon.
1932.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:19 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Kort voor de invoering? In 1886 bestond de SGP nog niet eens.
Daarbij, in 2013 was de SGP tegen het afschaffen van het verbod op godslastering.
Lijkt me dat we van de recente situatie moeten uitgaan, niet?
http://www.nu.nl/politiek(...)d-godslastering.html
quote:
In 1932 is de wet op godslastering nog eens uitgebreid. Dat is iets anders dan ingevoerd, dat was in 1886.quote:Van 1 september 1886 tot 1 maart 2014 was het in Nederland wettelijk verboden godsdienstige gevoelens te krenken. Bij Wet van 4 november 1932[8] werd een nieuw eerste lid toegevoegd dat 'smalende Godslasteringen' strafbaar stelde. Wikipedia
https://www.nd.nl/nieuws/(...)stering.239638.lynkxquote:Op woensdag 2 maart 2016 22:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
[..]
In 1932 is de wet op godslastering nog eens uitgebreid. Dat is iets anders dan ingevoerd, dat was in 1886.
Daarbij wil ik er wel eens een bron van zien dat de SGP in 1932 tegen deze uitbreiding was (het is mogelijk, maar mij onbekend).
Nee, vanwege de onnozelheid ervan.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:41 schreef karton2 het volgende:
[..]
De PVV wist van tevoren al dat deze wet genadeloos afgemaakt zou worden, vanwege het cordon sanitaire.
Die wet is niet onnozel omdat de PVV er een heel ander plan mee had dan Zwarte Piet wettelijk beschermen.quote:
Jammer dat je artikel achter een paywall staat. Ik kan nog net lezen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
https://www.nd.nl/nieuws/(...)stering.239638.lynkx
Ik kan dus niet lezen wat de precieze bezwaren van de SGP waren.quote:Allereerst deugde het fundament niet: in plaats van de ‘eere Gods’ was het mense …
Dat ze in bijna 90 jaar (politiek gezien een enorme tijd) een draai hebben gemaakt is eigenlijk weinig relevant.quote:Op 16 april 2013 werd het wetsvoorstel met steun van de PVV, VVD, 50Plus, D66, PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren en SP door de Tweede Kamer aangenomen. De ChristenUnie, SGP en het CDA stemden tegen. Wikipedia
Uiteraard. Morgen regeert de PVV het land. Allemaal omdat ze zichzelf vandaag weer eens voor gek hebben gezet. Fucking briljant.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:41 schreef karton2 het volgende:
[..]
Die wet is niet onnozel omdat de PVV er een heel ander plan mee had dan Zwarte Piet wettelijk beschermen.
Slim gekozen onderwerp wat zeer gevoelig ligt in de samenleving en waarmee de PVV veel aandacht mee genereerd.
Onzin.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:19 schreef Leandra het volgende:
Wat op zich vooral grappig is omdat SGP'ers niet aan Sinterklaas doen
Ik denk niet dat ze willen regeren. Ze zijn de enigste partij zijn die niet in de regering hoeft te zitten om zeer veel invloed uit te kunnen oefenen. Doen ze al een jaar of 10.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Uiteraard. Morgen regeert de PVV het land. Allemaal omdat ze zichzelf vandaag weer eens voor gek hebben gezet. Fucking briljant.
Wat niet tot je door lijkt te dringen is dat 'voor gek hebben gezet' slechts jouw interpretatie is.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Uiteraard. Morgen regeert de PVV het land. Allemaal omdat ze zichzelf vandaag weer eens voor gek hebben gezet. Fucking briljant.
http://www.refdag.nl/opin(...)rklaasfeest_1_290557quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:58 schreef Gunner het volgende:
[..]
Onzin.
Als ze dan toch ergens 'niet aan doen' is het de kerstman/cadeau's met kerst.
klopt, intochten op de biblebelt zijn ook van veel recenter datum en zitten vaak ook lastiger om het financieel rond te krijgen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 23:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
http://www.refdag.nl/opin(...)rklaasfeest_1_290557
Het is een heidens en rooms feest, wie streng in de leer is zal dus geen Sinterklaas vieren, en in de SGP vinden we de categorie "streng in de leer".
De intocht van Sinterklaas wordt ook nog wel eens gebruikt als lakmoesproef bij de sollicitatieprocedure voor burgemeesters, als er SGP-sollicitanten zijn. Niet elke SGP-burgemeester is namelijk bereid om Sinterklaas te ontvangen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 23:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
klopt, intochten op de biblebelt zijn ook van veel recenter datum en zitten vaak ook lastiger om het financieel rond te krijgen.
Had het in de OP gezet als die nog open wasquote:Op woensdag 2 maart 2016 23:56 schreef freako het volgende:
In de OP wordt verwezen naar een bijlage met afbeeldingen uit 1850, die staan (als pdf) hier: https://www.eerstekamer.nl/overig/20160301/afbeeldingen/document
Zozo, dat gaat aardig in tegen het standpunt van je partij, toch?quote:Op woensdag 2 maart 2016 23:32 schreef Hexagon het volgende:
Hoewel ik 100% pro zwarte piet ben is dit wel een van de meest kansloze wetsvoorstellen ooit
Geeft D66 überhaupt veel om de Zwarte Pieten discussie? Dacht dat ze het meer langs zich heen lieten gaan.quote:Op donderdag 3 maart 2016 00:19 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Zozo, dat gaat aardig in tegen het standpunt van je partij, toch?
Even wat context zodat mensen weten waar het over gaat.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:10 schreef PolitiekGeaard het volgende:
Volledig Artikel:
Oorlogswet voor Zwarte Piet
Naar: http://www.volkskrant.nl/(...)en-op-rijm~a4198448/
Reactie SGP:[ afbeelding ]twitter:RJKonrad twitterde op dinsdag 01-03-2016 om 19:57:52Hilarisch! #SGP zadelt #PVV op met talloze vragen over details van vastleggen uiterlijk #ZwartePiet. @keesvdstaaij https://t.co/qM0ed8yY3u reageer retweet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit vat het artikel aardig samen, voor de rest is het veel gescheer en weinig wol. Hiermee is volgens mij meer dan fair gebruik gemaakt van het citaatrecht.quote:Afgelopen dinsdag kwam de Zwarte Piet-wet van de PVV namelijk opnieuw aan bod.
...
‘onze cultuur beschermen’
...
Daarom omschreef de PVV op minutieuze wijze hoe Piet er eigenlijk uit zou moeten zien
...
Geen taak voor de overheid, oordeelden andere fracties in de Kamer
Letterlijk overgenomen. check
Niet meer dan dat nodig is overgenomen uit dat krantje voor deze discussie. checkING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Als Geert Wilders er bij betrokken is dan vindt de D66 het heel erg interessant. Deze partij heeft minstens de helft van haar zetels te danken aan de strijd tussen Pechtold en Wilders.quote:Op donderdag 3 maart 2016 00:23 schreef PolitiekGeaard het volgende:
[..]
Geeft D66 überhaupt veel om de Zwarte Pieten discussie? Dacht dat ze het meer langs zich heen lieten gaan.
Lekker kort door de bocht, ontbrekend aan enig feitelijk antwoord en het negeren van ~40 jaar aan partij geschiedenis. Had wel iets beters/minder zuur van je verwacht eigenlijk.quote:Op donderdag 3 maart 2016 00:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als Geert Wilders er bij betrokken is dan vindt de D66 het heel erg interessant. Deze partij heeft minstens de helft van haar zetels te danken aan de strijd tussen Pechtold en Wilders.
Jawel maar niet aan kerst met een kerstman.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:19 schreef Leandra het volgende:
Ik tel 50 jaar sinds 1966 maar dat terzijde.quote:Op donderdag 3 maart 2016 00:38 schreef PolitiekGeaard het volgende:
[..]
Lekker kort door de bocht, ontbrekend aan enig feitelijk antwoord en het negeren van ~40 jaar aan partij geschiedenis. Had wel iets beters/minder zuur van je verwacht eigenlijk.
Eens, de centrale overheid moet zich er op geen enkele manier mee bemoeien. Laat de cultuur maar aan het volk over.quote:Op woensdag 2 maart 2016 23:32 schreef Hexagon het volgende:
Hoewel ik 100% pro zwarte piet ben is dit wel een van de meest kansloze wetsvoorstellen ooit
LOLquote:Op woensdag 2 maart 2016 23:52 schreef freako het volgende:
[..]
De intocht van Sinterklaas wordt ook nog wel eens gebruikt als lakmoesproef bij de sollicitatieprocedure voor burgemeesters, als er SGP-sollicitanten zijn. Niet elke SGP-burgemeester is namelijk bereid om Sinterklaas te ontvangen.
Afbeelding 4: hetzelfde metrum als voor Zie, ginds komt de stoomboot. We zouden het kunnen gaan zingen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 23:56 schreef freako het volgende:
In de OP wordt verwezen naar een bijlage met afbeeldingen uit 1850, die staan (als pdf) hier: https://www.eerstekamer.nl/overig/20160301/afbeeldingen/document
Ik had het dan ook over de periode voor de oprichting van de PVV.quote:Op donderdag 3 maart 2016 00:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik tel 50 jaar sinds 1966 maar dat terzijde.
Eh, waar heb ik een uitspraak gedaan over waar ze de zetels in het verdere verledne aan te danken hebben?
Ik heb slechts gesteld dat de partij bij de laatste verkiezingen minstens de helft van het aantal zetels wat ze kreeg te danken heeft aan het spelletje wat Pechtold en Wilders met elkaar spelen. Dat is nu niet zo'n verschrikkelijk gewaagde stelling. Dat is hoe de partij zich heeft kunnen profileren sinds dat Pechtold aan het roer kwam te staan. Zonder profilering win je weinig stemmen in de politiek. Je kan je profileren met eigen inhoud en je kan je profileren door je tegen anderen af te zetten, D66 had de neiging om zich veel te profileren met de eigen inhoud (geen goede inhoud in het algemeen naar mijn sterke overtuiging) en sinds dat spelletje tussen P en W profileert de partij zich nationaal voor het oog van de camera vooral met het afzetten tegen de PVV.
Het ging hier over een zeer actuele kwestie van de laatste paar jaar.quote:Op donderdag 3 maart 2016 01:01 schreef PolitiekGeaard het volgende:
[..]
Ik had het dan ook over de periode voor de oprichting van de PVV.
D66 Pechtold doet dat met afstand het meest fanatiek, het zorgt voor minstens 90% van de zendtijd die hij krijgt in het journaal en bij andere televisieprogramma's.quote:zo is D66 lang niet te enige partij die zich afzet tegen PVV
Welke afgelopen verkiezingen? Die van 2012?quote:D66 is ook flink gestegen de afgelopen verkiezingen waar het hele PVV vs D66 gebeuren geen eens aan bod kwam.
Eens, daarom beperkte ik me in eerste instantie tot 1 korte snedige opmerking.quote:Maar ik denk dat de D66 discussie beter in een ander topic gevoerd kan worden.
Je zou het niet zeggen, maar kijk eens naar de onzin die Trump in Amerika allemaal roept en toch staat hij straks tegenover Clinton om te strijden voor de positie van machtigste persoon van Amerika. En hij is niet eens kansloos.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat er op basis van diverse standpunten geen ruimte ligt om de samenwerking met de PVV aan te gaan houdt niet in dat er sprake is van een cordon sanitaire. Dat is weer de makkelijke slachtofferkaart die wordt getrokken.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:41 schreef karton2 het volgende:
[..]
Wat een nonsens weer Brammetje. Ze kunnen toch ook gewoon van mening zijn dat het uiterlijk van Zwarte Piet niet iets is waar de politiek over moet gaan. Dat is gewoon aan de organisatie van de desbetreffende intocht, daar moet je geen centrale regels over opstellen. Ook de VVD zit volgens mij op die lijn.quote:Op donderdag 3 maart 2016 00:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als Geert Wilders er bij betrokken is dan vindt de D66 het heel erg interessant. Deze partij heeft minstens de helft van haar zetels te danken aan de strijd tussen Pechtold en Wilders.
Als je aan Sinterklaas doet, dan ben je wel zo'n beetje over het randje voor de SGP...quote:Op donderdag 3 maart 2016 00:42 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Jawel maar niet aan kerst met een kerstman.
Mensen die denken dat politici tegen voorstellen van de PVV stemmen alleen vanwege de afzenderquote:Op woensdag 2 maart 2016 21:41 schreef karton2 het volgende:
[..]
Wat de PVV werkelijk wil is wederom onderstrepen dat de andere partijen de PVV bewust dwarszitten.
Met Zwarte Piet krijg je nu eenmaal veel aandacht dus het was een uistekende mogelijkheid voor de PVV om weer aandacht te krijgen.
Dit is precies hetzelfde als toen Bosma kandidaat kamervoorzitter was en per definitie kansloos was. Dat was ook gewoon om iedereen te laten zien dat iedereen tegen de PVV is en dat de elite niet naar het volk wil luisteren.
Het pijnlijke is niet dat de PVV met dit voorstel komt. Het pijnlijke is dat de andere partijen alweer met open ogen in de val trappen die de PVV voor ze heeft neergelegd.
Dit is ook gewoon een onzinnig, niet doordacht en niet te handhaven wetsvoorstel dat de PVV alleen maar gemaakt heeft om te roepen "zie nu wel dat de rest niet met ons samen wil werken."quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:41 schreef karton2 het volgende:
[..]
Het pijnlijke is niet dat de PVV met dit voorstel komt. Het pijnlijke is dat de andere partijen alweer met open ogen in de val trappen die de PVV voor ze heeft neergelegd.
Dat gebeurt ongetwijfeld ook, maar hier is dat niet het geval. Het is gewoon een ondoordachte wet, zoals ook wel uit de vragen van de SGP blijkt.quote:Op donderdag 3 maart 2016 08:00 schreef Barrah het volgende:
[..]
Mensen die denken dat politici tegen voorstellen van de PVV stemmen alleen vanwege de afzender
We hebben er politiek geen standpunt over. Het is iets van mensen zelf.quote:Op donderdag 3 maart 2016 00:19 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Zozo, dat gaat aardig in tegen het standpunt van je partij, toch?
Het ontbreken van elke vorm van handhaving in het wetsvoorstel is ook een van de punten waar de SGP vragen over heeft.quote:Op donderdag 3 maart 2016 08:10 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dit is ook gewoon een onzinnig, niet doordacht en niet te handhaven wetsvoorstel dat de PVV alleen maar gemaakt heeft om te roepen "zie nu wel dat de rest niet met ons samen wil werken."
De PVV wordt toch structureel geboycot sinds minder-minder-minder, ongeacht het voorstel? Dat lijkt me toch gewoon een cordon sanitaire. Hoe zou jij het dan willen noemen?quote:Op donderdag 3 maart 2016 01:17 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat er op basis van diverse standpunten geen ruimte ligt om de samenwerking met de PVV aan te gaan houdt niet in dat er sprake is van een cordon sanitaire. Dat is weer de makkelijke slachtofferkaart die wordt getrokken.
Partijen die niet met de PVV willen samenwerken omdat de leiding daarvan het blijkbaar prima vindt om openlijk te pleiten voor een vermindering van een bepaalde groep mensen in de samenleving op basis van afkomst, een standpunt waar de andere partijen zich absoluut niet in kunnen vinden.quote:Op donderdag 3 maart 2016 09:28 schreef karton2 het volgende:
[..]
De PVV wordt toch structureel geboycot sinds minder-minder-minder, ongeacht het voorstel? Dat lijkt me toch gewoon een cordon sanitaire. Hoe zou jij het dan willen noemen?
Daarom een soort omgekeerde Sharia-politie invoeren die de Neerlandsche normen en waarden moet bewakenquote:Op donderdag 3 maart 2016 09:11 schreef freako het volgende:
[..]
Het ontbreken van elke vorm van handhaving in het wetsvoorstel is ook een van de punten waar de SGP vragen over heeft.
Volgens deze definitie lijkt de situatie van de PVV verdacht veel op een cordon sanitaire.quote:Op donderdag 3 maart 2016 09:40 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Partijen die niet met de PVV willen samenwerken omdat de leiding daarvan het blijkbaar prima vindt om openlijk te pleiten voor een vermindering van een bepaalde groep mensen in de samenleving op basis van afkomst, een standpunt waar de andere partijen zich absoluut niet in kunnen vinden.
Maar nee, het is de schuld van de andere partijen. Vrijheid van meningsuiting en alles.
Hoe zou jij het dan willen noemen?quote:cordon sanitaire: politiek - Frans: een handelswijze waarbij men een ongewenste of gevaarlijke situatie probeert te isoleren door er een beschermende kring eromheen te leggen.
In de internationale politiek wordt soms een handelsembargo als een ~ uitgevaardigd. Diplomatieke contacten en internationale handel worden dan tot een strikt minimum teruggeschroefd.
In de binnenlandse politiek is sprake van een ~ als men een groep of een initiatief consequent negeert en weigert bij zaken te betrekken, zoals met de resolutie In België. Deze houdt in dat elke Vlaamse partij in geen geval bestuursakkoorden afsluit of politieke afspraken maakt met het Vlaams Blok/Vlaams Belang.
Precies zoals ik het net zei. Een groep partijen die op basis van de uitspraken van Wilders heeft besloten dat er geen ruimte meer is om met hem samen te werken, aangezien de opvattingen te ver uit elkaar liggen.quote:Op donderdag 3 maart 2016 09:50 schreef karton2 het volgende:
[..]
Volgens deze definitie lijkt de situatie van de PVV verdacht veel op een cordon sanitaire.
[..]
Hoe zou jij het dan willen noemen?
Waarom ben je het dan niet eens met dat ik het eerder een cordon saintaire noemde?quote:Op donderdag 3 maart 2016 09:52 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Precies zoals ik het net zei. Een groep partijen die op basis van de uitspraken van Wilders heeft besloten dat er geen ruimte meer is om met hem samen te werken, aangezien de opvattingen te ver uit elkaar liggen.
Omdat een cordon sanitaire impliceert dat alle partijen samen afspreken om geen afspraken met Wilders meer te maken, en dat de schuld dus bij die partijen ligt.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:08 schreef karton2 het volgende:
[..]
Waarom ben je het dan niet eens met dat ik het eerder een cordon saintaire noemde?
De definitie van cordon sanitaire die ik hier neerzette beschrijft een situatie zonder een schuldige aan te wijzen.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:10 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Omdat een cordon sanitaire impliceert dat alle partijen samen afspreken om geen afspraken met Wilders meer te maken, en dat de schuld dus bij die partijen ligt.
In dit geval bepalen de partijen onafhankelijk van elkaar dat Wilders wel heel domme dingen heeft gezegd, waar zij niet achter staan, en dat zij stuk voor stuk geen zaken met hem willen doen op basis van dit staaltje onverholen vreemdelingenhaat van hem. In dat geval ligt de schuld bij Wilders zelf, aangezien hij, als hij zich gewoon op een normale manier uit, wel degelijk betrokken wordt door de andere partijen.
Dat sluit perfect aan bij wat jij zelf schrijft:quote:een ongewenste of gevaarlijke situatie probeert te isoleren
Met andere woorden: de vreemdelingenhaat van Wilders is ongewenst en gevaarlijk en partijen willen hierdoor geen zaken meer met hem doen. Gevolg: Wilders is geisoleerd. Een cordon sanitaire dus.quote:dat Wilders wel heel domme dingen heeft gezegd, waar zij niet achter staan, en dat zij stuk voor stuk geen zaken met hem willen doen op basis van dit staaltje onverholen vreemdelingenhaat van hem
Mooi dat je net het belangrijkste stukje weglaat uit je definitie.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:21 schreef karton2 het volgende:
[..]
De definitie van cordon sanitaire die ik hier neerzette beschrijft een situatie zonder een schuldige aan te wijzen.
Volgens jou gevoel lijkt het alsof dit wel zo is, maar de definitie is echter neutraal.
In de definitie staat o.a.:
[..]
Dat sluit perfect aan bij wat jij zelf schrijft:
[..]
Met andere woorden: de vreemdelingenhaat van Wilders is ongewenst en gevaarlijk en partijen willen hierdoor geen zaken meer met hem doen. Gevolg: Wilders is geisoleerd. Een cordon sanitaire dus.
Dat doe je niet in je eentje, dat doe je met alle partijen samen. Dat impliceert samenwerking tegen Wilders, maar in dit geval is het Wilders zelf die iedereen wegjaagt.quote:door er een beschermende kring eromheen te leggen.
Met een kleurenwaaier bepalen of Piet de juiste RAL-code heeftquote:Op donderdag 3 maart 2016 09:41 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Daarom een soort omgekeerde Sharia-politie invoeren die de Neerlandsche normen en waarden moet bewaken.
Des te meer reden om op de PVV te stemmen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:41 schreef karton2 het volgende:
[..]
Een ambulance is geen witte schimmel. Mag dus niet van Greet.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:26 schreef Nielsch het volgende:
Bij ons op de basisschool kwam Sinterklaas een keer met de ambulance in plaats van op zijn paard. Mag dat straks nou wel of niet van de PVV?
Absoluut niet. Ik sluit niet uit dat Sinterklaas in dat geval geëxecuteerd wordt wegens het zijn van een policor landverrader.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:26 schreef Nielsch het volgende:
Bij ons op de basisschool kwam Sinterklaas een keer met de ambulance in plaats van op zijn paard. Mag dat straks nou wel of niet van de PVV?
Wilders staat buitenspel, geisoleerd, geen invloed meer in het parlement, kaltgestellt.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:24 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Mooi dat je net het belangrijkste stukje weglaat uit je definitie.
[..]
Dat doe je niet in je eentje, dat doe je met alle partijen samen. Dat impliceert samenwerking tegen Wilders, maar in dit geval is het Wilders zelf die iedereen wegjaagt.
Nu gebruik je het woord kaltgestellt. Dat impliceert, net als cordon sanitair, alsof het een bewuste actie van alle partijen samen is. Dat is niet zo, het is een reactie op Wilders zijn eigen uitspraken. Hij zet zichzelf buitenspel. Eigenlijk heeft hij dus een cordon sanitair om zichzelf heen gelegd, of zichzelf kaltgestellt zo je wilt.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:29 schreef karton2 het volgende:
[..]
Wilders staat buitenspel, geisoleerd, geen invloed meer in het parlement, kaltgestellt.
Er wordt nergens een schuldige aangewezen inderdaad, dat klopt. Voor de rest voldoet de situatie perfect aan de omschrijving.
Triest lijkt me een beter woordquote:Op donderdag 3 maart 2016 10:32 schreef Twiitch het volgende:
Daar is iemand gewoon echt mee bezig geweest, iemand heeft tijd gestoken in het maken van die wet. Hilarisch.
Echte plucheplakkers daar bij de PVV, blijkbaar. Doen of je druk bent met het indienen van wetten waarvan je weet dat die er nooit van gaan komen, om zo je eigen baantje vast te stellen. Geen enkele binding met de hardwerkende man van de straat die met zijn blote mannenklauwen het asfalt in de grond stampt.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:32 schreef Twiitch het volgende:
Daar is iemand gewoon echt mee bezig geweest, iemand heeft tijd gestoken in het maken van die wet. Hilarisch.
Wilders provoceert en wil aandacht. Andere partijen reageren erop, of niet.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:31 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Nu gebruik je het woord kaltgestellt.
Dat impliceert, net als cordon sanitair, alsof het een bewuste actie van alle partijen samen is.
Dat is niet zo, het is een reactie op Wilders zijn eigen uitspraken.
Exact. De definitie wijst geen schuldige aan, maar beschrijft slechts de situatie.quote:Hij zet zichzelf buitenspel. Eigenlijk heeft hij dus een cordon sanitair om zichzelf heen gelegd, of zichzelf kaltgestellt zo je wilt.
Neuh.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:41 schreef karton2 het volgende:
[..]
Er is wel terdege een cordon sanitair gelegd rondom Wilders. Volkomen zinloos dit te blijven ontkennen. Het is ondemocratisch en het is landverraad naar de kiezer toe.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:31 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Nu gebruik je het woord kaltgestellt. Dat impliceert, net als cordon sanitair, alsof het een bewuste actie van alle partijen samen is. Dat is niet zo, het is een reactie op Wilders zijn eigen uitspraken. Hij zet zichzelf buitenspel. Eigenlijk heeft hij dus een cordon sanitair om zichzelf heen gelegd, of zichzelf kaltgestellt zo je wilt.
Alleen lang niet genoeg tijd, waardoor zowel de Raad van State als de andere fracties in de Kamer er probleemloos gaten in kunnen schieten.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:32 schreef Twiitch het volgende:
Hoezo, de andere partijen vertegenwoordigen samen toch een meerderheid van het volk?quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:55 schreef Elzies het volgende:
[..]
Er is wel terdege een cordon sanitair gelegd rondom Wilders. Volkomen zinloos dit te blijven ontkennen. Het is ondemocratisch en het is landverraad naar de kiezer toe.
Ach gut, gaan we op die toer. Natuurlijk zullen alle partijen samen een grote meerderheid vormen. Maar dat is cijfertjesretoriek. De PVV staat als enige partij op eenzame hoogte in de peilingen.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:56 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Hoezo, de andere partijen vertegenwoordigen samen toch een meerderheid van het volk?
Ik heb het over de manier waarop er gereageerd wordt. Neutrale reactie is het beste, itt hoe D66 en de SP reagereerden. Die duiken er als een stel dolle hyena's meteen bovenop en geven Geert precies wat hij zoekt. Beetje jammer.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Neuh.
De andere partijen kunnen een wetsvoorstel moeilijk negeren. Ze moeten er sowieso iets van vinden. Daarom reageren de fracties, en verstandig als ze zijn, doen ze dat met een knipoog.
Maar voor de PVV-achterban zal dit voorstel ongetwijfeld een extra reden zijn om Wilders een heldenstatus te geven. Daar doe je als andere partij weinig aan. Moet PVV-electoraat is immers toch al verloren.
Landverraad zelfsquote:Op donderdag 3 maart 2016 10:55 schreef Elzies het volgende:
[..]
Er is wel terdege een cordon sanitair gelegd rondom Wilders. Volkomen zinloos dit te blijven ontkennen. Het is ondemocratisch en het is landverraad naar de kiezer toe.
Ten eerste zijn het slechts peilingen. In werkelijkheid bezit de PVV nog niet eens de helft van het aantal zetels dat voor de partij wordt gepeild.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:59 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ach gut, gaan we op die toer. Natuurlijk zullen alle partijen samen een grote meerderheid vormen. Maar dat is cijfertjesretoriek. De PVV staat als enige partij op eenzame hoogte in de peilingen.
D66 reageerde met een koddig Sinterklaasrijmpje. Precies zoals het hoort.quote:Op donderdag 3 maart 2016 11:02 schreef karton2 het volgende:
[..]
Ik heb het over de manier waarop er gereageerd wordt. Neutrale reactie is het beste, itt hoe D66 en de SP reagereerden. Die duiken er als een stel dolle hyena's meteen bovenop en geven Geert precies wat hij zoekt. Beetje jammer.
Het echte landverraad is het beleid dat de PVV wil voeren en ons land volledig naar de knoppen zal helpen.quote:
Het zou de verkiezingsuitslag geen recht doen als men met de PVV gaat regeren als de meerderheid dat duidelijk niet wil.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:55 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dus ook al heb je maar 30% van de stemmen, dan nog is het beter om de rest van het volk te negeren en te doen wat die 30% wil?quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:59 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ach gut, gaan we op die toer. Natuurlijk zullen alle partijen samen een grote meerderheid vormen. Maar dat is cijfertjesretoriek. De PVV staat als enige partij op eenzame hoogte in de peilingen.
Dat is heeeeeeeel erg anders natuurlijk.quote:Op donderdag 3 maart 2016 11:13 schreef Jigzoz het volgende:
Wilders sluit toch vrij expliciet allerlei partijen uit? Zelfs met de VVD onder Rutte wil hij niet samenwerken. Is dat dan geen cordon sanitair?
Je vergeet dat dit soort zaken alleen tégen Wilders gebruikt kunnen worden. Als Wilders het zelf doet is het 'niet meedoen met de politieke elite' en 'luisteren naar het volk'.quote:Op donderdag 3 maart 2016 11:13 schreef Jigzoz het volgende:
Wilders sluit toch vrij expliciet allerlei partijen uit? Zelfs met de VVD onder Rutte wil hij niet samenwerken. Is dat dan geen cordon sanitair?
Alle tijd die men besteed aan een "Zwarte Piet Wet" is wat mij betreft tijd teveel.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:55 schreef freako het volgende:
[..]
Alleen lang niet genoeg tijd, waardoor zowel de Raad van State als de andere fracties in de Kamer er probleemloos gaten in kunnen schieten.
Degene die de grootste wordt moet de minister president leveren. Als de PVV de grootste wordt dan moet Wilders de volgende minister president worden. Dat heet democratie. Een cordon sanitair is dat niet.quote:Op donderdag 3 maart 2016 11:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ten eerste zijn het slechts peilingen. In werkelijkheid bezit de PVV nog niet eens de helft van het aantal zetels dat voor de partij wordt gepeild.
Verder stemt de meerderheid geen PVV en is dat ook niet van plan. Van landverraad is dus geen sprake.
Echt wel hoor. Op een enkele uitzondering na.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:19 schreef Leandra het volgende:
Nee, zo werkt onze democratie niet. Vraag maar aan de PvdA.quote:Op donderdag 3 maart 2016 13:10 schreef Elzies het volgende:
[..]
Degene die de grootste wordt moet de minister president leveren. Als de PVV de grootste wordt dan moet Wilders de volgende minister president worden. Dat heet democratie. Een cordon sanitair is dat niet.
Nee dat moet helemaal niet. Joop den Uyl moest in 1977 en 1982 ook geen premier worden toen hij de grootste werd.quote:Op donderdag 3 maart 2016 13:10 schreef Elzies het volgende:
[..]
Degene die de grootste wordt moet de minister president leveren. Als de PVV de grootste wordt dan moet Wilders de volgende minister president worden. Dat heet democratie. Een cordon sanitair is dat niet.
Dat heet onzin.quote:Op donderdag 3 maart 2016 13:10 schreef Elzies het volgende:
[..]
Tja, pvv hequote:Op donderdag 3 maart 2016 13:21 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Kom op zeg, kunnen ze zich niet beter bezig houden met echt belangrijke dingen ipv deze zeikzooi.
Ja, maar Wilders kan in z'n eentje geen "cordon sanitaire" opwerpenquote:Op donderdag 3 maart 2016 11:13 schreef Jigzoz het volgende:
Nou, dit is meer vergelijkbaar met iemand die alle loodgieters uitsluit en vervolgens klaagt dat er geen loodgieter te vinden is die hem wil helpen.quote:Op donderdag 3 maart 2016 13:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar Wilders kan in z'n eentje geen "cordon sanitaire" opwerpen
Als ik bepaal dat ik loodgieter X niet meer in mijn huis aan het werk wil hebben dan is dat simpelweg mij beslissing, als mijn buren dat ook allemaal bepalen dan is dat hun beslissing.
Als ik mijn buren benader en ze adviseer niet meer met loodgieter X in zee te gaan, en we besluiten collectief dat loodgieter X onze straat niet meer inkomt dan is dat een cordon sanitaire.
Al dat gemiep over het vermeende cordon sanitaire rond de PVV heeft hij ten eerste over zichzelf afgeroepen door zich onmogelijk te maken en ten tweede aan te geven zelf niet met diverse partijen te willen samenwerken, als die partijen het dan helemaal met hem eens zijn en ook niet met hem willen samenwerken is er ineens sprake van een cordon sanitaire?
Nu wordt het verwarrend. Als je een bepaalde loodgieter uitsluit ben je toch gewoon een racist? Of heeft het alleen maar betrekking op je partnerkeuze?quote:Op donderdag 3 maart 2016 13:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar Wilders kan in z'n eentje geen "cordon sanitaire" opwerpen
Als ik bepaal dat ik loodgieter X niet meer in mijn huis aan het werk wil hebben dan is dat simpelweg mij beslissing, als mijn buren dat ook allemaal bepalen dan is dat hun beslissing.
Als ik mijn buren benader en ze adviseer niet meer met loodgieter X in zee te gaan, en we besluiten collectief dat loodgieter X onze straat niet meer inkomt dan is dat een cordon sanitaire.
Al dat gemiep over het vermeende cordon sanitaire rond de PVV heeft hij ten eerste over zichzelf afgeroepen door zich onmogelijk te maken en ten tweede aan te geven zelf niet met diverse partijen te willen samenwerken, als die partijen het dan helemaal met hem eens zijn en ook niet met hem willen samenwerken is er ineens sprake van een cordon sanitaire?
Ik juich het juist toe dat een partij met extreme standpunten op belangrijke thema's zo veel mogelijk van haar tijd besteed aan een vrij onschuldig onderwerpen die nooit enige kans gaan maken.quote:Op donderdag 3 maart 2016 11:19 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Alle tijd die men besteed aan een "Zwarte Piet Wet" is wat mij betreft tijd teveel.
Dat jij als D66-sympathisant dit onzin vindt verbaast me niet. Ik vind het prima hoor als D66 zichzelf rijk rekent met de zetels die het nu heeft, ze komen er vanzelf wel achter op het moment dat ofwel GW of AP wegvalt.quote:
Natuurlijk kan dat, ik heb nergens gesteld dat het niet kan dat ze dat daadwerkelijk vinden. Ik heb enkel plagerig erop gewezen dat als de PVV iets wil dat je er dan vergif op kan innemen dat AP extra luid laat horen dat hij dit niet wil en dat hij zeer duidelijk laat weten waarom hij dat niet wil. Ze zullen vast over veel zaken toevallig al tegengesteld denken maar dat neemt niet weg dat de partij een groot deel van haar huidige zetels te danken heeft aan het gevechtje tussen GW en AP wat de ganse tijd op televisie wordt uitgezonden.quote:Ze kunnen toch ook gewoon van mening zijn dat het uiterlijk van Zwarte Piet niet iets is waar de politiek over moet gaan.
"Henk!" Ja, Ingrid, wat is er? "Ze hebben Gordons sanitair om Geert Wilders heengebouwd."quote:Op donderdag 3 maart 2016 09:50 schreef karton2 het volgende:
[..]
Volgens deze definitie lijkt de situatie van de PVV verdacht veel op een cordon sanitaire.
[..]
Hoe zou jij het dan willen noemen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
Daar ben ik het uiteraard mee eens, alleen, wat doe je als er een zeer kleine groep mensen is die het feestje voor de rest wil verpesten?quote:Op donderdag 3 maart 2016 09:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
We hebben er politiek geen standpunt over. Het is iets van mensen zelf.
Stel dat dit waar is, laten we even bekijken hoe dit werkt. Wilders wordt dan minister-president, maar heeft al geroepen niet met (uit mijn hoofd) PvdA, VVD, D'66, GroenLinks en SP te willen regeren. Die vallen dus af, aangezien Wilders mag formeren. Blijft het CDA over, maar of ze daar een meerderheid mee behalen valt erg te betwijfelen.quote:Op donderdag 3 maart 2016 13:10 schreef Elzies het volgende:
[..]
Jij wel hebt wel een erg hoge pet op van de gemiddelde burger he?quote:Op donderdag 3 maart 2016 14:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat jij als D66-sympathisant dit onzin vindt verbaast me niet. Ik vind het prima hoor als D66 zichzelf rijk rekent met de zetels die het nu heeft, ze komen er vanzelf wel achter op het moment dat ofwel GW of AP wegvalt.
[..]
Natuurlijk kan dat, ik heb nergens gesteld dat het niet kan dat ze dat daadwerkelijk vinden. Ik heb enkel plagerig erop gewezen dat als de PVV iets wil dat je er dan vergif op kan innemen dat AP extra luid laat horen dat hij dit niet wil en dat hij zeer duidelijk laat weten waarom hij dat niet wil. Ze zullen vast over veel zaken toevallig al tegengesteld denken maar dat neemt niet weg dat de partij een groot deel van haar huidige zetels te danken heeft aan het gevechtje tussen GW en AP wat de ganse tijd op televisie wordt uitgezonden.
Zou het ook gewoon kunnen dat hij een andere mening heeft dan jij, dat je je eigen mening iets te moreel superieur vindt en dat je andere mensen daarom maar als dom neerzet?quote:Op donderdag 3 maart 2016 14:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je loopt gewoon weer eens te huilen over een onderwerp dat overduidelijk te hoog gegrepen is voor je...
Heel Nederland ziet het dat D66 zetels wint dankzij de grote Alexander Pechtoldshow maar voor mij is het onderwerp te hoog gegrepen omdat ik hier plagerig op wijs.quote:Op donderdag 3 maart 2016 16:07 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zou het ook gewoon kunnen dat hij een andere mening heeft dan jij, dat je je eigen mening iets te moreel superieur vindt en dat je andere mensen daarom maar als dom neerzet?
Ik constateer wederom een volledig gebrek aan enig politiek inzicht. Dat is het vooral. Dit is ook niet zozeer een mening die hij probeert te slijten maar gewoon een feitelijk onjuist iets.quote:Op donderdag 3 maart 2016 16:07 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zou het ook gewoon kunnen dat hij een andere mening heeft dan jij, dat je je eigen mening iets te moreel superieur vindt en dat je andere mensen daarom maar als dom neerzet?
Dus alle D66 stemmers zijn eigenlijk allemaal net zo dom als al die afro's die niet op Bernie Sanders stemmen?quote:Op donderdag 3 maart 2016 16:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Heel Nederland ziet het dat D66 zetels wint dankzij de grote Alexander Pechtoldshow maar voor mij is het onderwerp te hoog gegrepen omdat ik hier plagerig op wijs.
Het lijkt niet in je op te komen dat als de politiek zich wel hier mee wil gaan bemoeien dat de kans erg groot is dat de figuur Zwarte Piet verboden wordt. Veel groter dan dat men met z'n allen in de Tweede Kamer gaat discussiëren over de minimale hoeveelheid pigment die nodig is voor iemand om zich wettelijk zwarte piet te mogen noemen.quote:Op donderdag 3 maart 2016 16:05 schreef Elfletterig het volgende:
In de Volkskrant stond dat D66 zelfs een bijdrage op rijm leverde:
http://www.volkskrant.nl/(...)en-op-rijm~a4198448/
Leuk, zo'n speelkwartier in de Tweede Kamer, maar de achterliggende problematiek wordt niet opgelost. Partijen verschuilen zich achter flauwigheden over de precieze roetkleur of ze leggen het probleem lafjes terug in de samenleving.
Wat partijen hadden moeten doen, is staan voor het recht van mensen om hun feesten en tradities te vieren; ook als anderen daar niks mee hebben. Ik heb bijvoorbeeld niks met het Suikerfeest en ook niet met de meeste christelijke feestdagen. Maar mensen hebben wel het recht om die dagen te vieren, ook als ik er aanstoot aan zou nemen. Net zoals mensen ook een Gay Pride mogen houden, ook al vinden sommige conservatievelingen dat geen goed idee.
Ik vind het jammer dat onze volksvertegenwoordigers op dit punt niet wat principiëler durven te zijn. Dat ze niet durven te staan voor een stukje oeroude Nederlandse traditie. Want door te zeggen dat de samenleving het maar moet regelen, zoals laffe partijen als D66 doen, weet je één ding heel zeker: de discussie gaat nog jaren voort en zal het Sinterklaasfeest elk jaar opnieuw blijven verzieken.
Het is sinds vorig jaar zelfs zo dat we het hele jaar door over Zwarte Piet discussiëren. Dit jaar lijkt geen uitzondering te worden, met een paar weken geleden nog de vertoning in Grouw en nu weer dit.
![]()
Ik stel vast dat de samenleving al een paar jaar discussieert over Zwarte Piet. Alhoewel: het is vooral een hetze van een kleine groep mensen, geholpen door media van linkse signatuur. Het leeuwendeel van de bevolking peinst niet over veranderingen aan Zwarte Piet en veruit de meeste mensen - ook donkere mensen - zien dat Zwarte Piet niet racistisch is bedoeld.quote:Op donderdag 3 maart 2016 16:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het lijkt niet in je op te komen dat als de politiek zich wel hier mee wil gaan bemoeien dat de kans erg groot is dat de figuur Zwarte Piet verboden wordt. Veel groter dan dat men met z'n allen in de Tweede Kamer gaat discussiëren over de minimale hoeveelheid pigment die nodig is voor iemand om zich wettelijk zwarte piet te mogen noemen.
Dus je mag de politiek in deze op je bleke knietjes bedanken dat ze zeggen 'laat het maar aan het volk over'. Grappig ook eigenlijk, dat lijkt redelijk overeen te komen met het sentiment van veel PVV-idioten.
Dit is weer typisch PVV en met name Geert Wilders. Iets anders bedoelen dan wat ze zeggen. Wanneer stopt die partij met dom brallen en lekker loos in de ruimte te lullen?quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:41 schreef karton2 het volgende:
[..]
Die wet is niet onnozel omdat de PVV er een heel ander plan mee had dan Zwarte Piet wettelijk beschermen.
Slim gekozen onderwerp wat zeer gevoelig ligt in de samenleving en waarmee de PVV veel aandacht mee genereerd.
Ik geloof niet dat mensen altijd een realistisch beeld hebben waarvoor ze stemmen, ik geloof dat propaganda buitengewoon effectief is. Hitler wist het al, hell, vele eeuwen daarvoor hadden ze dat al ontdekt.quote:Op donderdag 3 maart 2016 16:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus alle D66 stemmers zijn eigenlijk allemaal net zo dom als al die afro's die niet op Bernie Sanders stemmen?
Eigenlijk is dus iedereen die op een partij/persoon stemt anders dan de jouwe een willoos slachtoffer dat geindoctrineerd is door propaganda.quote:Op donderdag 3 maart 2016 19:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat mensen altijd een realistisch beeld hebben waarvoor ze stemmen, ik geloof dat propaganda buitengewoon effectief is. Hitler wist het al, hell, vele eeuwen daarvoor hadden ze dat al ontdekt.
Of nog erger; dat het de minst beroerde keuze is.quote:Op donderdag 3 maart 2016 19:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Eigenlijk is dus iedereen die op een partij/persoon stemt anders dan de jouwe een willoos slachtoffer dat geindoctrineerd is door propaganda.
Zou het misschien ook kunnen dat een bepaalde groep mensen het gewoon wel eens is met de D66 standpunten en ook voldoende tevreden met het functioneren van de vertegenwoordigers ervan?
Stel jij wil in Europa met vakantie. Een vriend wil met je op vakantie, maar hij wil per se naar Antartica, waar jij absoluut niet naar toe wil. Ga jij dan met hem mee?quote:Op donderdag 3 maart 2016 09:28 schreef karton2 het volgende:
[..]
De PVV wordt toch structureel geboycot sinds minder-minder-minder, ongeacht het voorstel? Dat lijkt me toch gewoon een cordon sanitaire. Hoe zou jij het dan willen noemen?
Het ontgaat me volledig hoe je in het kader van vrijheid van meningsuiting van bovenaf wilt opleggen dat Zwarte Piet aan een bepaald model moet voldoen. Dat is toch juist het tegendeel van vrijheid van meningsuiting? Je mag dus wel sinterklaas vieren, maar het moet per se op die manier? Hoezo is dat vrij?quote:Op donderdag 3 maart 2016 17:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik stel vast dat de samenleving al een paar jaar discussieert over Zwarte Piet. Alhoewel: het is vooral een hetze van een kleine groep mensen, geholpen door media van linkse signatuur. Het leeuwendeel van de bevolking peinst niet over veranderingen aan Zwarte Piet en veruit de meeste mensen - ook donkere mensen - zien dat Zwarte Piet niet racistisch is bedoeld.
De kwestie is bij de politiek neergelegd omdat de maatschappelijke discussie niks oplevert en blijft voortbestaan. Sinds een paar jaar wordt het Sinterklaasfeest voortdurend verziekt door demonstranten en zijn verregaande beveiligingsmaatregelen nodig bij de intocht van Sinterklaas.
[ afbeelding ]
Zwarte Pieten, zoals deze mannen in het blauw, naast die Zwarte Piet die veel lijkt op die cabaretier uit COJONES, zijn tegenwoordig nodig. Politiemannen verkleed als Zwarte Piet, omdat je nooit weet wat voor idioten er tijdens zo'n intocht opduiken. Een onschuldig kinderfeest wordt verziekt. En de politiek mag daar best PRINCIPIEEL iets van vinden.
De politiek mag best eens principieel op z'n strepen gaan staan en uitleggen hoe het in dit land ook alweer zit met de vrijheid van meningsuiting. En de politiek mag ook best een mening hebben over hoe dit recht, deze vorm van expressie en volksvermaak, zich verhoudt tot zoiets als het verbod op discriminatie. Wat dat betreft is het eigenlijk schrijnend dat de PVV de enige partij is die in deze kwestie duidelijk stelling neemt, los van wat je verder vindt van hun standpunt.
"Ja maar Wilders is groot en zij zijn klein, ze moeten maar naar hem luisteren, anders... revolte"quote:Op donderdag 3 maart 2016 20:15 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Stel jij wil in Europa met vakantie. Een vriend wil met je op vakantie, maar hij wil per se naar Antartica, waar jij absoluut niet naar toe wil. Ga jij dan met hem mee?
(Mocht je juist wel graag naar Antartica willen, vervang dan Antartica maar door iets waar je absoluut niet naar toe wil).
Het is geen cordon sanitaire, het zijn onverenigbare standpunten. Dat is iets anders.
Wilders heeft zelf trouwens ook regelmatig aangegeven niet met b.v. Groen Links en D66 samen te willen werken. Dus hij moet niet zeuren als die partijen niet met hem willen samenwerken.
Ik wil niet van bovenaf opleggen aan welke uiterlijke kenmerken Zwarte Piet moet voldoen. Ik wil dat de politiek staat voor het recht van mensen om Sinterklaas met Zwarte Piet te vieren. Ik wil dat de politiek duidelijk maakt dat ergens aanstoot aan nemen, ergens niet gecharmeerd van zijn, geen legitiem argument is om een verbod te bepleiten.quote:Op donderdag 3 maart 2016 20:19 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Het ontgaat me volledig hoe je in het kader van vrijheid van meningsuiting van bovenaf wilt opleggen dat Zwarte Piet aan een bepaald model moet voldoen. Dat is toch juist het tegendeel van vrijheid van meningsuiting? Je mag dus wel sinterklaas vieren, maar het moet per se op die manier? Hoezo is dat vrij?
Juist door het vrij te laten in het maatschappelijk debat, geef je uiting aan de vrijheid van meninguiting.
En op welke manier doen ze dat nu dan niet? Het is vrij duidelijk dat de politiek zich hier niet mee wil bemoeien en juist zegt, je mag het zelf weten. Vrij expliciet ook.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 00:18 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik wil niet van bovenaf opleggen aan welke uiterlijke kenmerken Zwarte Piet moet voldoen. Ik wil dat de politiek staat voor het recht van mensen om Sinterklaas met Zwarte Piet te vieren. Ik wil dat de politiek duidelijk maakt dat ergens aanstoot aan nemen, ergens niet gecharmeerd van zijn, geen legitiem argument is om een verbod te bepleiten.
Vergelijk het maar met zoiets als carnaval, gay pride of het Suikerfeest. De overheid legt niet op HOE het gevierd moet worden, maar maakt duidelijk dat het gevierd MAG worden en dat bezwaren daartegen ongegrond zijn.
Dus dan mogen moslims elk jaar op 11 september van jou ook vieren dat Bin Laden de Twin Towers heeft neergehaald?quote:Op vrijdag 4 maart 2016 00:18 schreef Elfletterig het volgende:
Ik wil dat de politiek duidelijk maakt dat ergens aanstoot aan nemen, ergens niet gecharmeerd van zijn, geen legitiem argument is om een verbod te bepleiten.
quote:Op vrijdag 4 maart 2016 00:22 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Dus dan mogen moslims elk jaar op 11 september van jou ook vieren dat Bin Laden de Twin Towers heeft neergehaald?
De politiek laat na om duidelijk stelling te nemen. Het wordt wat lacherig behandeld en teruggegooid in de samenleving.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 00:22 schreef Fir3fly het volgende:
En op welke manier doen ze dat nu dan niet? Het is vrij duidelijk dat de politiek zich hier niet mee wil bemoeien en juist zegt, je mag het zelf weten. Vrij expliciet ook.
Een verbod ergens op bepleiten mag altijd trouwens.
Fijn dat je zo begaan bent met de rechten van radicale moslims.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 00:22 schreef Gutmensch het volgende:
Dus dan mogen moslims elk jaar op 11 september van jou ook vieren dat Bin Laden de Twin Towers heeft neergehaald?
Nederland:quote:
Ben je hier serieus of gaat het daar allemaal zo moeilijk?quote:Op vrijdag 4 maart 2016 01:59 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Nederland:
Islam (gevaarlijke ideologie uit wiens naam bloedige aanslagen worden gepleegd): Mooi! Moeten we beschermen! En meer van binnenhalen.
Sinterklaas (onschuldig kinderfeest): Racisme! Verbieden.
Wat moet de overheid dan concreet daaraan doen? Want op zich maken ze ook duidelijk dat het gevierd mag worden.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 00:18 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik wil niet van bovenaf opleggen aan welke uiterlijke kenmerken Zwarte Piet moet voldoen. Ik wil dat de politiek staat voor het recht van mensen om Sinterklaas met Zwarte Piet te vieren. Ik wil dat de politiek duidelijk maakt dat ergens aanstoot aan nemen, ergens niet gecharmeerd van zijn, geen legitiem argument is om een verbod te bepleiten.
Vergelijk het maar met zoiets als carnaval, gay pride of het Suikerfeest. De overheid legt niet op HOE het gevierd moet worden, maar maakt duidelijk dat het gevierd MAG worden en dat bezwaren daartegen ongegrond zijn.
Dit inderdaad. Wanneer de overheid zich intensief met Zwarte Piet gaat bemoeien is dat de opmaat naar het einde van Zwarte Piet, immers dan krijg je regels waar je eeuwig strijd tegen zal krijgen. Nu is het gewoon een kinderfeest waarbij iedereen zelf mag weten hoe ze het vieren en hoe de betrokkenen er uit zien. Daar blijkt vrij weinig tegen in te brengen bij bezwaren tegen vergunningen. En over een paar jaar is het nieuwe van die anti-Zwarte Piet demonstraties ook wel weer weg en gaan we over tot de orde van de dag.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 07:29 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Wat moet de overheid dan concreet daaraan doen? Want op zich maken ze ook duidelijk dat het gevierd mag worden.
Rutte zei al: "zwarte piet is zwart, daar kan ik niets aan doen."
Door de overheid wordt zwarte piet op geen enkele manier onmogelijk of moeilijk gemaakt. Er worden immers gewoon vergunningen verstrekt. Dus tot op heden heeft de overheid duidelijk gemaakt dat bezwaren ongegrond zijn (anders werd de vergunning immers niet verstrekt).
Daar staat tegenover dat anti-piet demonstraties of uitingen ook mogen, maar die kun je ook moeilijk verbieden omdat je propiet bent. Vrijheid van meningsuiting werkt twee kanten op.
Ja, het klopt dat anti-pieten bezwaren tegen die vergunningen maken, maar dat mogen ze ook gewoon. Ook dat is weer gewoon een grondrecht, wat je niet zomaar kunt afpakken omdat je een andere mening dan hen hebt.
Als overheid moet je alleen ingrijpen als iets tegen de wet in gaat. Het organiseren van een sinterklaasfeest met of zonder zwarte pieten valt daar niet onder. Het organiseren van een beweging tegen zwarte piet ook niet.
En om zwarte piet in een wet vast te leggen, zoals de PVV nu voorstel, dan spoor je gewoon niet, want het is niet te handhaven. En dan is de wet die ze opstellen ook nog eens innerlijk tegenstrijdig, want ze verwijzen naar de oorspronkelijke zp van Schenkman, maar met hun beschrijving maken ze die juist onmogelijlk. Dan is de wet dus niet duidelijk (en onhandhaafbaar).
Je dient jezelf aan de culturele tradities en gewoontes te houden van het land waarin jij je wilt vestigen. Het is jouw taak als opvoeder de opeenvolgende generaties bekend te maken met diezelfde tradities en gewoonten. In het Nederlandse jargon noemen we dit integratie.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 07:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Wanneer de overheid zich intensief met Zwarte Piet gaat bemoeien is dat de opmaat naar het einde van Zwarte Piet, immers dan krijg je regels waar je eeuwig strijd tegen zal krijgen. Nu is het gewoon een kinderfeest waarbij iedereen zelf mag weten hoe ze het vieren en hoe de betrokkenen er uit zien. Daar blijkt vrij weinig tegen in te brengen bij bezwaren tegen vergunningen. En over een paar jaar is het nieuwe van die anti-Zwarte Piet demonstraties ook wel weer weg en gaan we over tot de orde van de dag.
Tenzij men heel boos blijft op die anti Zwarte Piet figuren natuurlijk, daarmee werkende fanatieke pro-Piet figuren immers heel actief mee aan de moord op Zwarte Piet...
Juist deze coalitie van de VVD-PvdA bewijst dat men ongeacht de uitkomst naar de kiezer heeft moeten luisteren. Dan zou men voor de PVV een uitzondering moeten maken als Wilders de grootste wordt? Dat heet in mijn optiek gewoon een cordon sanitair, een ondemocratisch instrument om partijen bij voorbaat uit te sluiten.quote:Op donderdag 3 maart 2016 13:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, zo werkt onze democratie niet. Vraag maar aan de PvdA.
Dat een partij de grootste is, betekent niet dat die partij in de regering moet. Zo werkt dat niet,quote:Op vrijdag 4 maart 2016 09:22 schreef Elzies het volgende:
[..]
Juist deze coalitie van de VVD-PvdA bewijst dat men ongeacht de uitkomst naar de kiezer heeft moeten luisteren. Dan zou men voor de PVV een uitzondering moeten maken als Wilders de grootste wordt? Dat heet in mijn optiek gewoon een cordon sanitair, een ondemocratisch instrument om partijen bij voorbaat uit te sluiten.
Ik schreef nergens dat ik de PVV-wet een goed idee vind. Ik ging alleen in op de lacherige toon van politici over dit onderwerp (flauwe rijmpjes, etc.) terwijl dit onderwerp natuurlijk de kern van onze samenleving raakt en bij veel mensen leeft.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 07:29 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Wat moet de overheid dan concreet daaraan doen? Want op zich maken ze ook duidelijk dat het gevierd mag worden.
Rutte zei al: "zwarte piet is zwart, daar kan ik niets aan doen."
Door de overheid wordt zwarte piet op geen enkele manier onmogelijk of moeilijk gemaakt. Er worden immers gewoon vergunningen verstrekt. Dus tot op heden heeft de overheid duidelijk gemaakt dat bezwaren ongegrond zijn (anders werd de vergunning immers niet verstrekt).
Daar staat tegenover dat anti-piet demonstraties of uitingen ook mogen, maar die kun je ook moeilijk verbieden omdat je propiet bent. Vrijheid van meningsuiting werkt twee kanten op.
Ja, het klopt dat anti-pieten bezwaren tegen die vergunningen maken, maar dat mogen ze ook gewoon. Ook dat is weer gewoon een grondrecht, wat je niet zomaar kunt afpakken omdat je een andere mening dan hen hebt.
Als overheid moet je alleen ingrijpen als iets tegen de wet in gaat. Het organiseren van een sinterklaasfeest met of zonder zwarte pieten valt daar niet onder. Het organiseren van een beweging tegen zwarte piet ook niet.
En om zwarte piet in een wet vast te leggen, zoals de PVV nu voorstel, dan spoor je gewoon niet, want het is niet te handhaven. En dan is de wet die ze opstellen ook nog eens innerlijk tegenstrijdig, want ze verwijzen naar de oorspronkelijke zp van Schenkman, maar met hun beschrijving maken ze die juist onmogelijlk. Dan is de wet dus niet duidelijk (en onhandhaafbaar).
Hoe de invulling van het Sinterklaasfeest wordt vorm gegeven raakt de kern, naar mijn mening, niet van onze samenleving. Daarvoor is dit feest te marginaal.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 18:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik schreef nergens dat ik de PVV-wet een goed idee vind. Ik ging alleen in op de lacherige toon van politici over dit onderwerp (flauwe rijmpjes, etc.) terwijl dit onderwerp natuurlijk de kern van onze samenleving raakt en bij veel mensen leeft.
De politiek had zich wat mij betreft wel een tandje krachtiger mogen uitspreken wat betreft het recht van mensen om Sinterklaas te vieren met Zwarte Pieten erbij. Het is me iets te makkelijk dat ze zich afzijdig houden en het onderwerp terugleggen in de samenleving. Dat is geen oplossing; de bevolking vraagt de politiek om een duidelijke stellingname. Dat is wat anders dan meteen allerlei wetten aannemen.
En een traditie als de intocht van Sinterklaas is iets wat altijd typisch lokaal werd georganiseerd in vele vormen. Dat moet je ook lekker zo laten wat mij betreft. Opleggen hoe het wel of niet moet, lijkt mij niet zo verstandig.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 09:11 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je dient jezelf aan de culturele tradities en gewoontes te houden van het land waarin jij je wilt vestigen.
Eens, heb ook niet zoveel met die schreeuwers (van beide kanten overigens, ik ben van mening dat de fanatieke anti-anti-Zwarte Pieters een veel grotere rol hebben in het om zeep helpen van Zwarte Piet). toevallig was de landelijke intocht afgelopen jaar in mijn stadje en uiteindelijk viel dat verpesten over en weer mee. Vond de Zwarte Sint overigens wel een hele mooie vinding, die deed het ook erg goed bij het publiek.quote:Ieder jaar onder valse voorwendselen een kinderfeest verzieken noem ik niet het juiste voorbeeld van een goede integratie.
quote:Op vrijdag 4 maart 2016 19:23 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De manier waarop mensen een traditie vieren is geen taak waar de overheid zich mee bezig moet houden noch hoeft hieraan een politiek standpunt aan worden gekoppeld (wat zou dit überhaupt toevoegen?).
Mensen mogen dit vieren op de wijze waarop men dit goeddunken en anderen mogen hieraan aanstoot nemen.
C'est ca.
Welke wetgeving?quote:Op vrijdag 4 maart 2016 09:11 schreef Elzies het volgende:
Uiteindelijk zal aanvullende wetgeving nodig zijn om onze eigen culturele tradities te beschermen. Triest dat het zover heeft moeten komen, maar helaas.
Mooi gezegd.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 19:23 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Hoe de invulling van het Sinterklaasfeest wordt vorm gegeven raakt de kern, naar mijn mening, niet van onze samenleving. Daarvoor is dit feest te marginaal.
Hooguit raakt het de essentie van een traditie; dat is een kinderfeest (en dat zou je niet bepaald zeggen als volwassenen daarover bekvechten).
De manier waarop mensen een traditie vieren is geen taak waar de overheid zich mee bezig moet houden noch hoeft hieraan een politiek standpunt aan worden gekoppeld (wat zou dit überhaupt toevoegen?).
Mensen mogen dit vieren op de wijze waarop men dit goeddunken en anderen mogen hieraan aanstoot nemen.
C'est ca.
Tradities mogen best veranderen als de tijdsgeest verandert maar nu wil een zeer klein groepje oproerkraaiers veranderingen forceren. Dat kan niet, de meerderheid laat hen dat niet doen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 20:51 schreef Barrah het volgende:
[..]
Mooi gezegd.
Om er nog één ding aan toe te voegen: Tradities kunnen juist blijven bestaan doordat ze met hun tijd meebewegen. Als je terugkijkt in de tijd is het sinterklaasfeest al sinds het begin aan verandering onderhevig. Laten we dit alsjeblieft accepteren. Het hoeft het plezier van kinderen en volwassenen echt niet te bederven. Als je dit tot in Den Haag en de rechtszaal gaat uitvechten maak je het feest pas echt kapot.
Mensen zouden zich er niet zo druk om maken als het niet iets belangrijks voor hen raakt. Ik denk dat je dit moet kaderen binnen een context van globalisering, mislukte eenzijdige immigratie en allerlei problemen die als gevolg hiervan zijn ontstaan. Iets in die geest.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 18:58 schreef Elfletterig het volgende:
Ik schreef nergens dat ik de PVV-wet een goed idee vind. Ik ging alleen in op de lacherige toon van politici over dit onderwerp (flauwe rijmpjes, etc.) terwijl dit onderwerp natuurlijk de kern van onze samenleving raakt en bij veel mensen leeft.
Waarom zou een "besluit" hierover door een meerderheid gesteund moeten worden? Minderheden mogen ook gerespecteerd worden. Het is niet dat het feest verboden wordt of zo.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tradities mogen best veranderen als de tijdsgeest verandert maar nu wil een zeer klein groepje oproerkraaiers veranderingen forceren. Dat kan niet, de meerderheid laat hen dat niet doen.
De vraag is dus waar een probleem vandaan komt.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:24 schreef Barrah het volgende:
[..]
Waarom zou een "besluit" hierover door een meerderheid gesteund moeten worden? Minderheden mogen ook gerespecteerd worden. Het is niet dat het feest verboden wordt of zo.
Wie zegt dat de meerderheid zich tegen elke prijs wil verzetten tegen elke verandering?
Dat de kwestie is teruggelegd bij de maatschappij maakt dat dit een jarenlang proces is waar we samen invloed op kunnen hebben. Wat er verandert en hoe snel kan lokaal worden bepaald. Op landelijk niveau wordt volgens mij ook goed gekeken hoe gereageerd wordt op de wendingen in het 'verhaal' rond Sinterklaas. Zo ben ik dolblij dat ze dit jaar niet doorgegaan zijn op het belachelijke idee van clownspieten. Juist doordat er geen geschreven regels worden opgelegd blijft Sinterklaas een feest voor iedereen. En hopelijk in de toekomst nog meer dan in het verleden.
Omdat die meerderheid nodig is. Het is geen kwestie van wel of niet rekening willen houden door de meerderheid, het gaat er in deze kwestie om dat die minderheid tracht het door de strot van de minderheid te duwen terwijl die meerderheid geen probleem ziet, hoe meer je dat probeert hoe meer je nul op het rekest krijgt.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:24 schreef Barrah het volgende:
Waarom zou een "besluit" hierover door een meerderheid gesteund moeten worden?
Als er geen draagvlak zou bestaan voor verandering, zou die verandering nu niet plaatsvinden.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Omdat die meerderheid nodig is. Het is geen kwestie van wel of niet rekening willen houden door de meerderheid, het gaat er in deze kwestie om dat die minderheid tracht het door de strot van de minderheid te duwen terwijl die meerderheid geen probleem ziet, hoe meer je dat probeert hoe meer je nul op het rekest krijgt.
Er is geen werkelijk draagvlak. Men hipt mee op het idee van racisme. Ik kan het niet uitleggen binnen de familie.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:30 schreef Barrah het volgende:
[..]
Als er geen draagvlak zou bestaan voor verandering, zou die verandering nu niet plaatsvinden.
De PVV en de anti-anti's zijn hier de minderheid.
Incorrect. Die verandering vindt nu niet plaats, daaruit blijkt dat er weinig draagvlak is. Er zijn hier en daar een paar gutmenschen die het proberen te forceren maar een overweldigende meerderheid van ongeveer 90% van de Nederlanders wil dat Zwarte Piet gewoon zwart blijft en ongeveer 90% van de gemeentes kiest ervoor om niets aan de intocht te veranderen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:30 schreef Barrah het volgende:
[..]
Als er geen draagvlak zou bestaan voor verandering, zou die verandering nu niet plaatsvinden.
Als Maurice de Hond ook zijn familie als richtlijn voor het gehele Nederlandse volk hanteert, snap ik ineens ook waarom de PVV het zo goed doet in de peilingen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:32 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Er is geen werkelijk draagvlak. Men hipt mee op het idee van racisme. Ik kan het niet uitleggen binnen de familie.
Inderdaad. Het is een "kijk ons eens correct doen" showtje van grachtengordelbewoners (of het equivalent van elders) die nooit worden geconfronteerd met bepaalde groepen minderheden maar wel graag eventjes goede sier willen maken met hun voorbeeldige gedrag terwijl ze 's avonds weer lekker aan een wijntje zitten met hun grachtengordelvriendjes in hun veilige buurt.quote:
Ja. Ik kan niet meer zeggen. Maar ik kom uit Zuid. Ik weet wel wat er redelijk gaande is. En ik maak mij boos.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Inderdaad. Het is een "kijk ons eens correct doen" showtje van grachtengordelbewoners (of het equivalent van elders) die nooit worden geconfronteerd met bepaalde groepen minderheden maar wel graag eventjes goede sier willen maken met hun voorbeeldige gedrag terwijl ze 's avonds weer lekker aan een wijntje zitten met hun grachtengordelvriendjes in hun veilige buurt.
Inderdaad en in 90% van die gemeentes was de intocht gewoon traditioneel met Zwarte Piet, niet met een Teletubby-piet of dergelijke flauwekul. Ik zou bijna zeggen: "probeer het eens". Jij zou dat echter waarschijnlijk letterlijk interpreteren.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:38 schreef Barrah het volgende:
Ondanks de veranderingen van de laatste jaren werd in 2015 weer voor een recordbedrag aan Sinterklaascadeaus gekocht. Bij de intochten staan de kaden en straten nog steeds even vol.
Doe niet zo dramatisch. Wat echt door de strot duwen is, zijn tv-reclamespots. Soms zie je een bepaalde spot 10x op een avond en de volgende dagen weer meerdere keren.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Omdat die meerderheid nodig is. Het is geen kwestie van wel of niet rekening willen houden door de meerderheid, het gaat er in deze kwestie om dat die minderheid tracht het door de strot van de minderheid te duwen terwijl die meerderheid geen probleem ziet, hoe meer je dat probeert hoe meer je nul op het rekest krijgt.
Mensen moeten wennen aan dat o.a zwarte piet geen probleem is. Behalve in de Bijlmer.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Doe niet zo dramatisch. Wat echt door de strot duwen is, zijn tv-reclamespots. Soms zie je een bepaalde spot 10x op een avond en de volgende dagen weer meerdere keren.
Mensen kunnen met vrije meningsuiting vreedzaam een doel nastreven.
Zo moet dat in een democratie.
Wie zp wilt spelen kan dat gewoon doen.
Je zult moeten wennen dat in deze tijd steeds meer mensen niet meer zo dol zijn op dat pietenspel
Roepen dat jou het nonpietidee door de strot wordt geduwd, zegt iets over jouw strotpogingen.
- De veranderingen (zoals bij het Sinterklaasjournaal) zijn subtieler dan de beweging tegen Zwarte Piet graag zou zienquote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Incorrect. Die verandering vindt nu niet plaats, daaruit blijkt dat er weinig draagvlak is. Er zijn hier en daar een paar gutmenschen die het proberen te forceren maar een overweldigende meerderheid van ongeveer 90% van de Nederlanders wil dat Zwarte Piet gewoon zwart blijft en ongeveer 90% van de gemeentes kiest ervoor om niets aan de intocht te veranderen.
de felste zp-verdedigers koppelen agressieve en eigenvolkeerst-emoties aan zp.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:47 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Mensen moeten wennen aan dat o.a zwarte piet geen probleem is. Behalve in de Bijlmer.
Mooier kan je het niet zeggen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:50 schreef Barrah het volgende:
[..]
- De veranderingen (zoals bij het Sinterklaasjournaal) zijn subtieler dan de beweging tegen Zwarte Piet graag zou zien
- De vernieuwingen worden op een geleidelijke, geloofwaardige manier doorgevoerd
- Elk comité heeft de vrijheid om nieuwe elementen over te nemen, of het juist bij het oude te laten. Beide gebeuren.
Ergo: het is allemaal veel minder ernstig dan de fanatici beweren. Er is helemaal geen sprake van een knieval voor de tegenstanders van Zwarte Piet. Er wordt helemaal niets opgelegd. Wel zullen er dingen veranderen, maar dat proces is niet nieuw.
Natuurlijk heeft de hele discussie hier wel invloed op, maar het gemeenschappelijke belang is om dit kinderfeest niet kapot te laten gaan aan de ijdelheid en het gekrakeel van volwassenen.
Het is niet dat mensen die normaal zijn het als discriminatie zien volgens mij. Mijn halve familie is 'zwart'. We vieren Sinterklaas. Ga jij het uitleggen of ik?quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
de felste zp-verdedigers zitten agressieve en eigenvolkeerst-emoties te koppelen aan zp.
Zo krijgen steeds meer mensen een hekel aan dit boegbeeld van discriminerend Nederland
Uitgelokt door de anti-Pieten die ZP tot een boegbeeld van racisme en slavernij maken waarmee ze de Sinterklaasvierder dus uitmaken voor racist. Echt niet raar hoor dat er dan mensen zijn die met gelijke extreme munt de bal terugkaatsen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
de felste zp-verdedigers koppelen agressieve en eigenvolkeerst-emoties aan zp.
Zo krijgen steeds meer mensen een hekel aan dit boegbeeld van discriminerend Nederland
Het zijn vooral de discriminerende mensen die het idee van dat ze racistisch zijn persé willen bevechten en dat op een gedreven manier. Het zp-debat is een neurose.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:59 schreef Montagui het volgende:
[..]
Uitgelokt door de anti-Pieten die ZP tot een boegbeeld van racisme en slavernij maken waarmee ze de Sinterklaasvierder dus uitmaken voor racist. Echt niet raar hoor dat er dan mensen zijn die met gelijke extreme munt de bal terugkaatsen.
Beide extremen moeten gewoon hun gemak houden.
Hoe Sinterklaas wordt ingevuld zou inderdaad de kern van onze samenleving niet moeten raken. Net zoals dat geldt voor de invulling van andere feesten.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 19:23 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Hoe de invulling van het Sinterklaasfeest wordt vorm gegeven raakt de kern, naar mijn mening, niet van onze samenleving. Daarvoor is dit feest te marginaal.
Hooguit raakt het de essentie van een traditie; dat is een kinderfeest (en dat zou je niet bepaald zeggen als volwassenen daarover bekvechten).
C'est ca.
De vraag is of je politiek correct wil zijn. Of dat je gewoon het niet ziet. Met andere mensen samen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 23:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het zijn vooral de discriminerende mensen die het idee van dat ze racistisch zijn persé willen bevechten en dat op een gedreven manier. Het zp-debat is een neurose.
Mensen willen perse hun politiekcorrect voorkomen verdedigen De meer gematigde mensen vinden het moeilijk te erkennen dat ze of discriminerend denken of te erkennen dat anderen het zpgedoe discriminerend vinden .
Dat is de emotionaliteit van het zp-debat. Die paar mensen die fel tegen zp ageren is niet veel betekend. . Zo weinig zijn het er . Het zijn de neurotische propieters die de agressie maken.
Ik heb niks tegen verandering / aanpassing van tradities, mits dit op basis van draagvlak vanuit de samenleving gebeurt. Daarvan is nu helemaal geen sprake. Het leeuwendeel van de bevolking wil Zwarte Piet gewoon zo houden als -ie is, een zeer kleine kern van demonstranten maakt veel lawaai en verziekt intochten.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 20:51 schreef Barrah het volgende:
[..]
Mooi gezegd.
Om er nog één ding aan toe te voegen: Tradities kunnen juist blijven bestaan doordat ze met hun tijd meebewegen. Als je terugkijkt in de tijd is het sinterklaasfeest al sinds het begin aan verandering onderhevig. Laten we dit alsjeblieft accepteren. Het hoeft het plezier van kinderen en volwassenen echt niet te bederven. Als je dit tot in Den Haag en de rechtszaal gaat uitvechten maak je het feest pas echt kapot.
Ik weet niet wat er aan de hand is. Wederom erg mooi gezegd.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb niks tegen verandering / aanpassing van tradities, mits dit op basis van draagvlak vanuit de samenleving gebeurt. Daarvan is nu helemaal geen sprake. Het leeuwendeel van de bevolking wil Zwarte Piet gewoon zo houden als -ie is, een zeer kleine kern van demonstranten maakt veel lawaai en verziekt intochten.
Het zijn overigens ook die figuren die keer op keer naar de rechter stappen. En juist omdat ze dat doen, juist omdat die gang naar de rechter een feit is, kan de politiek zich niet afzijdig houden en het probleem terugwerpen in de samenleving.
Mijn punt is niet dat bij wet moet worden vastgelegd dat Zwarte Piet zwart is en moet blijven. Mijn punt is dat politici zich expliciet zouden moeten uitspreken voor het recht van mensen om Sinterklaas (met Zwarte Piet) zo te zien zoals zij willen. En dat kleine groepjes klagers niet het recht hebben om dat te verhinderen, ook al nemen ze er aanstoot aan. Als we in dit land alles gaan verbieden waaraan kleine groepjes mensen aanstoot nemen, houden we geen feest en traditie meer over.
Bram_van_Loon had gewoon volledig gelijk in de post waarop je reageerde. Er worden vernieuwingen doorgevoerd zonder dat daarvoor maatschappelijk draagvlak bestaat, zonder dat daartoe enige noodzaak bestaat.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:50 schreef Barrah het volgende:
[..]
- De veranderingen (zoals bij het Sinterklaasjournaal) zijn subtieler dan de beweging tegen Zwarte Piet graag zou zien
- De vernieuwingen worden op een geleidelijke, geloofwaardige manier doorgevoerd
- Elk comité heeft de vrijheid om nieuwe elementen over te nemen, of het juist bij het oude te laten. Beide gebeuren.
Ergo: het is allemaal veel minder ernstig dan de fanatici beweren. Er is helemaal geen sprake van een knieval voor de tegenstanders van Zwarte Piet. Er wordt helemaal niets opgelegd. Wel zullen er dingen veranderen, maar dat proces is niet nieuw.
Natuurlijk heeft de hele discussie hier wel invloed op, maar het gemeenschappelijke belang is om dit kinderfeest niet kapot te laten gaan aan de ijdelheid en het gekrakeel van volwassenen.
Er worden voortdurend vernieuwingen doorgevoerd. Zo hoort het ook.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Bram_van_Loon had gewoon volledig gelijk in de post waarop je reageerde. Er worden vernieuwingen doorgevoerd zonder dat daarvoor maatschappelijk draagvlak bestaat, zonder dat daartoe enige noodzaak bestaat.
Als jij die knieval niet wilt doen, dan doe je dat toch lekker niet.quote:Het is wel degelijk een knieval in de richting van de kleine groep klagers die de anti-Zwarte-Piet-hetze is begonnen. Er wordt aan hun belachelijke ideeën tegemoet gekomen.
Die is er al 3 jaar.... en bijzonder fel.quote:Ook wordt de suggestie gewekt dat er een brede maatschappelijke discussie over Zwarte Piet is. Die is er helemaal niet.
Je ontkent die grote ophef en je zoekt zondebokken bij je ideologische vijanden.quote:Er is alleen een hetze, waarbij bepaalde media proberen om het vuurtje op te stoken en een discussie op gang te brengen.
Jij neemt niks waar ? Ik neem waar dat er 200 piettopics zijn geweest op fok en dat jij voortdurend vooraan staat.quote:Vervolgens zijn er weer figuren die een "discussie" waarnemen in de samenleving en vinden dat ze "daar iets mee moeten" (zo is het letterlijk gezegd). Onzin natuurlijk.
In beginsel is ZP niet racistisch. Maar tegenwoordig kleeft er dankzij de zogenaamde fans wel discriminerende emoties aan dat figuur.quote:Er is ook geen enkel historisch feit dat een dergelijke claim (Zwarte Piet is racisme) onderbouwt.
Dat doet de poitiek toch ook ? Ik lees niks dat de regering dit recht niet erkentquote:De politiek moet dus staan voor het recht van mensen om een onschuldige traditie te kunnen vieren
Dat heet vrijheid van meningsuiting . en zelf werk je ook actief mee aan verzieking,quote:zonder dat kleine groepjes klagers met valse argumenten een hetze kunnen voeren en een verziekte sfeer kunnen creëren.
Het is een vernieuwing van een zeer kleine groep. Dat heet gewoon dwingen van je mening.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er worden voortdurend vernieuwingen doorgevoerd. Zo hoort het ook.
Mensen hebben een idee hoe iets anders kan en voeren dat uit.
Of een heleboel mensen dat willen nadoen is een tweede.
Als jij het niet noodzakelijk vind , dan doe je dat niet, maar t is onzin dat iemand alleen maar anders mag zijn, doen en denken als de meerderheid dat wilt.
[..]
Als jij die knieval niet wilt doen, dan doe je dat toch lekker niet.
Als anderen het eens gaan worden met de trendsetters dan is dat weer hun keuze.
Ook wordt de suggestie gewekt dat er een brede maatschappelijke discussie over Zwarte Piet is. Die is er helemaal niet. Er is alleen een hetze, waarbij bepaalde media proberen om het vuurtje op te stoken en een discussie op gang te brengen. Vervolgens zijn er weer figuren die een "discussie" waarnemen in de samenleving en vinden dat ze "daar iets mee moeten" (zo is het letterlijk gezegd). Onzin natuurlijk.
[..]
Dat doet de poitiek toch ook ? Ik lees niks dat de regering dit recht niet erkent
[..]
Dat heet vrijheid van meningsuiting . en zelf werk je ook actief mee aan verzieking,
Ben je zwart? Wat is je probleem?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als jij het niet noodzakelijk vind , dan doe je dat niet, maar t is onzin dat iemand alleen maar anders mag zijn, doen en denken als de meerderheid dat wilt.
[..]
Als jij die knieval niet wilt doen, dan doe je dat toch lekker niet.
Als anderen het eens gaan worden met de trendsetters dan is dat weer hun keuze.
[..]
Die is er al 3 jaar.... en bijzonder fel.
[..]
Je ontkent die grote ophef en je zoekt zondebokken bij je ideologische vijanden.
Kijk eerst naar je eigen.
[..]
Jij neemt niks waar ? Ik neem waar dat er 200 piettopics zijn geweest op fok en dat jij voortdurend vooraan staat.
[..]
In beginsel is ZP niet racistisch. Maar tegenwoordig kleeft er dankzij de zogenaamde fans wel discriminerende emoties aan dat figuur.
[..]
Dat doet de poitiek toch ook ? Ik lees niks dat de regering dit recht niet erkent
[..]
Dat heet vrijheid van meningsuiting . en zelf werk je ook actief mee aan verzieking,
Alle omslagen in denken komen in het begin van een kleine groep.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:59 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het is een vernieuwing van een zeer kleine groep. Dat heet gewoon dwingen van je mening.
ik ben groen... wat is je probleem. ?quote:
Dat ben ik met je eens. Maar even niet over zwarte Piet dan. Laten we het nuttig maken.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 01:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Alle omslagen in denken komen in het begin van een kleine groep.
Zonder dat begin zijn er geen vernieuwingen, veranderingen en vooruitgang.
Die kleine groepen het recht om anders te denken ontzeggen is bedenkelijk, want dan ben je tegen elke vernieuwing en vooruitgang.
Geen dictatuur van de meerderheid svp.
Ja. Ik heb er geen probleem mee.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 01:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ik ben groen... wat is je probleem. ?
Snap je niet dat ik gewoon mijn mening wegzet hier. Jij doet dat toch ook ?
Denk je werkelijk dat men een Thai begrijpt in Amsterdam?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 01:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ik ben groen... wat is je probleem. ?
Snap je niet dat ik gewoon mijn mening wegzet hier. Jij doet dat toch ook ?
Misschien maar op dat moment zijn de geesten er rijp voor, dat is bij dit niet het geval. De meeste mensen zien geen aanleiding om iets te veranderen aan ZP omdat de meeste mensen de donkere huidskleur niet associëren met negerschap.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 01:04 schreef Bluesdude het volgende:
Alle omslagen in denken komen in het begin van een kleine groep.
Echt wel.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:19 schreef Leandra het volgende:
Nou, dan is de traditie toch nog niet in gevaar?quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Inderdaad en in 90% van die gemeentes was de intocht gewoon traditioneel met Zwarte Piet, niet met een Teletubby-piet of dergelijke flauwekul. Ik zou bijna zeggen: "probeer het eens". Jij zou dat echter waarschijnlijk letterlijk interpreteren.
Dit is geen kip-ei verhaal.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 04:59 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nou, dan is de traditie toch nog niet in gevaar?
Ondertussen mogen de tegenstanders rustig hun wettelijke recht op meningsuiting uitoefenen.
En de 10% die het anders doet, dat mag ook. En als dat toch aanslaat, dan verandert de traditie, omdat men kennelijk tot de conclusie komt dat het helemaal niet zo erg is als er regenboogpieten en stroopwafelpieten zijn.
Echt: de strikte propietenbrigade die zijn hun eigen grootste tegenstander. Die drijven het op de spits, en omdat daar steeds weer mensen tussen zitten die dan roepen "en als ze het er niet mee eens zijn, dan gaan die zwartjes maar naar huis," wordt het argument dat zwarte piet niet rascistisch is door (een heel klein deel van) de eigen aanhang weerlegd en juist aangetoond dat het wel racistisch is.
In eerste instantie toen die dame van de VN-commissie (wat geen echte commissie is) met haar conclusies kwam dacht ik ook "dat mens is niet wijs, zwarte piet is helemaal niet racistisch," Maar omdat er tussen de propieten elke keer weer een stel idioten tussen zitten die dan weer racistische uitspraken doen, is dat argument op een bepaald moment niet meer vol te houden.
Weliswaar is zwarte piet wat mij betreft nog steeds niet racistisch van oorsprong, maar hij is wel op een oud beeld van een zwarte gebaseerd. En dat beeld wordt nu geassocieerd met rascisme. En omdat er nog steeds racisme is, geeft dat weer een racistische bijsmaak aan zwarte piet. Een klein deel van de propieten zelf toont dat elke keer weer aan. En dus is er reden om het beeld aan te passen. Wat voor mij overigens nog steeds niet hoeft, maar ik lig er ook niet wakker van dat het gaat gebeuren, en ik kan de redenatie van de anti-pieten wel volgen.
Als de propieten niet zo'n, enorme ophef en propietbeweging hadden georganiseerd, dan was het imo helemaal niet zo'n issue geworden en was de kans veel groter geweest dat de traditionele zwarte piet kon blijven bestaan. Nu kun je er van uitgaan dat zwarte piet aangepast zal zijn over 10-15 jaar.
En om op het wetsvoorstel terug te komen, want daar gaat het topic over. Juist als je in een wet het uiterlijk van zwarte piet vast gaat leggen, leg je nog meer de focus daarop ;én wek je juist nog meer de indruk dat het wel degelijk racistisch is. Een wet zou dus de doodssteek van zwarte piet zijn. Als een dergelijke wet aangenomen zou worden, dan zie ik 'm sneuvelen bij et Eyropese hof van justitie. En als dat gebeurt, is het einde zwarte piet.
Ik zit te denken om me aan te melden voor de Mars missie.quote:
Dan ga ik met je mee. Het is allemaal wel wat beangstigend.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:04 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik zit te denken om me aan te melden voor de Mars missie.Maar vindt het wel razend interessante tijden. En ook wel herkenbare ontwikkelingen. Als het spannend wordt gaan mensen vaak op wellicht gevaarlijke sukkels stemmen.
Stel jij bent geboren rond de geboorte van Christus.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:08 schreef luxerobots het volgende:
Als je het mij vraagt behoorlijke onzin om het uiterlijk van Zwarte Piet in een wet vast te leggen.
Maar het kan wel. Er zouden richtlijnen gemaakt kunnen worden over de schmink, het kostuum en de overige accessoires.
Een wet over het verbod van godslastering vind ik nog veel belachelijker. Iemand lasteren waarvan zijn bestaan niet eens vaststaat, om de bal maar eens terug te kaatsen naar de SGP.
Dat werkt dus niet meer.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:18 schreef Onnoman het volgende:
[..]
Stel jij bent geboren rond de geboorte van Christus.
Hoe zou jij de mensen in 2016 proberen te overtuigen dat Christus heeft bestaan met de middelen die je hebt?
ik zou een boek schrijven denk ik
Niet. Het was beter geweest als die lul direct vergeten was.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:18 schreef Onnoman het volgende:
[..]
Stel jij bent geboren rond de geboorte van Christus.
Hoe zou jij de mensen in 2016 proberen te overtuigen dat Christus heeft bestaan met de middelen die je hebt?
Hoezo lul?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Niet. Het was beter geweest als die lul direct vergeten was.
Lijkt me meer een discussie voor in F&L, maar kortgezegd: dat zou zo ongeveer de middeleeuwen gescheeld hebben. Dan laat ik alle andere christenellende nog buiten beschouwing.quote:
hij heeft een weddenschap verloren denk ikquote:
Het gaat mij meer over het concept. Jezus had misschien gewoon een mening. Dat mensen daar een boek over gaan schrijven is wat vervelend met alle gevolgen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Lijkt me meer een discussie voor in F&L, maar kortgezegd: dat zou zo ongeveer de middeleeuwen gescheeld hebben. Dan laat ik alle andere christenellende nog buiten beschouwing.
Ja, wie het grootste kruis heeft.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:33 schreef Onnoman het volgende:
[..]
hij heeft een weddenschap verloren denk ik
Met Big Foot.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:33 schreef Onnoman het volgende:
[..]
hij heeft een weddenschap verloren denk ik
Laten we het daar maar op houden. Hoe dan ook: het was beter geweest als ze 'm gewoon vergeten waren.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het gaat mij meer over het concept. Jezus had misschien gewoon een mening. Dat mensen daar een boek over gaan schrijven is wat vervelend met alle gevolgen.
Ach ja. Ik weet het niet. Misschien geeft het mensen werkelijk steun.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Laten we het daar maar op houden. Hoe dan ook: het was beter geweest als ze 'm gewoon vergeten waren.
ik zat meer te denken in de trant van..quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, wie het grootste kruis heeft.
Ik vond dat hij vals speelde.
Caesar. Napoleon. Hitler. Noem maar op.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:35 schreef Onnoman het volgende:
[..]
ik zat meer te denken in de trant van..
over wie zal nog worden gepsproken na zijn dood
Ze zien er meestal niet uit alsof ze veel steun ervaren.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:35 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ach ja. Ik weet het niet. Misschien geeft het mensen werkelijk steun.
Of Kim Yung Il.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Caesar. Napoleon. Hitler. Noem maar op.
goedzo.. en daar zit jij dus niet bijquote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Caesar. Napoleon. Hitler. Noem maar op.
Dat ben ik niet met je eens als niet gelovige.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ze zien er meestal niet uit alsof ze veel steun ervaren.
O, wauw. Dat heb je scherp gezien.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:37 schreef Onnoman het volgende:
[..]
goedzo.. en daar zit jij dus niet bij
ik dacht effe te helpen aangezien het kwartje wat laat vielquote:
Nee? Jij kunt op straat echt aan mensen zien dat ze steun hebben aan hun jezusfiguur?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:37 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens als niet gelovige.
Gemeentes kunnen demonstraties verbieden als men rellen verwacht.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:02 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je kunt denken aan een demonstratieverbod als het telkens leidt tot maatschappelijke onrust.
Door jullie PVV lobby zal het juist wel gaan veranderen. Die agressieve club helpt Piet om zeep. Zwarte Pietenmoordernaarquote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tradities mogen best veranderen als de tijdsgeest verandert maar nu wil een zeer klein groepje oproerkraaiers veranderingen forceren. Dat kan niet, de meerderheid laat hen dat niet doen.
De traditie voor het behoud van Zwarte Piet en dat deze folklorefiguur op grond van het discriminatiebeginsel niet kan worden verboden. Iets waar iedere rechter zich ten gunste van het behoud van Zwarte Piet al heeft uitgesproken.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 10:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Gemeentes kunnen demonstraties verbieden als men rellen verwacht.
"maatschappelijke onrust" op zich is onvoldoende reden.
Maar dit is een kwestie van openbare orde handhaven. Jij had het over culturele tradities beschermen. Welke tradities en wat wil je in die wetten vastleggen ?
Ergens voor of tegen mogen protesteren is ook een waardevolle Nederlandse traditie. En ook de protesten veranderd, zo nam de zwarte Sint afgelopen jaar bijvoorbeeld een hele aardige rol op zich. Geen kind die er gek van opkeek toen die man langsliep.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 11:47 schreef Elzies het volgende:
[..]
De traditie voor het behoud van Zwarte Piet en dat deze folklorefiguur op grond van het discriminatiebeginsel niet kan worden verboden. Iets waar iedere rechter zich ten gunste van het behoud van Zwarte Piet al heeft uitgesproken.
Toch blijven de demonstraties die mijnsinziens wel degelijk leiden tot maatschappelijke onrust doorgaan. In hoeverre wil je dan de tegenstanders een podium blijven gunnen? Het is op zijn minst een discussie waard.
Ik heb niets tegen een Zwarte Sint als dat geen demonstratiegeweld met zich meebrengt.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 11:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ergens voor of tegen mogen protesteren is ook een waardevolle Nederlandse traditie. En ook de protesten veranderd, zo nam de zwarte Sint afgelopen jaar bijvoorbeeld een hele aardige rol op zich. Geen kind die er gek van opkeek toen die man langsliep.
Tegelijkertijd had je wel onfatsoenlijke demonstraties waar kinderen last van hadden. Demonstreren, ja!, maar val de kinderen er niet mee lastig. Gun die hún kinderfeest.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 11:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ergens voor of tegen mogen protesteren is ook een waardevolle Nederlandse traditie. En ook de protesten veranderd, zo nam de zwarte Sint afgelopen jaar bijvoorbeeld een hele aardige rol op zich. Geen kind die er gek van opkeek toen die man langsliep.
De landelijke intocht was dit jaar in mijn stadje en dat protest verliep gewoon netjes en ouders met kinderen hoefden er bepaald niet bij in de buurt te staan.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:01 schreef Montagui het volgende:
[..]
Tegelijkertijd had je wel onfatsoenlijke demonstraties waar kinderen last van hadden. Demonstreren, ja!, maar val de kinderen er niet mee lastig. Gun die hún kinderfeest.
Er was geen geweld bij de landelijke intocht dit jaar. Op wat jounalisten na dan die probeerden de boel op te jutten.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:00 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb niets tegen een Zwarte Sint als dat geen demonstratiegeweld met zich meebrengt.
Je kunt dezelfde stelling ook hanteren bij al die linkse tegendemonstraties. Misschien moet je gelijktijdige demonstraties op een gegeven moment verbieden. Ieder zijn eigen veldje, ieder zijn eigen tijdstip. Supporters van Ajax en Feyenoord mogen toch ook niet meer bij elkaar op bezoek komen?
Ze hebben me helemaal niet overtuigd dat zwarte piet racistisch is.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 08:39 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dit is geen kip-ei verhaal.
Het is duidelijk dat de anti-Pieten begonnen zijn met actie voeren, extreme uitspraken en daarvoor ook nog eens een onevenredig groot platform hebben gekregen in de media.
Het zegt wel wat over jouw eigen meningsvorming als je je laat leiden door de begrijpelijke, maar onverstandige, reactie van een aantal racistische reacties van pro-Pieten en daardoor je mening over de vermeende racistische aard van ZP doet veranderen. Vergeet niet dat de extreme anti-Pieten net zo racistisch zijn!
Als je pro-ZP was blijf ik het daarom vreemd vinden dat je in je veranderende mening wel de racistische uitspraken van idiote pro-Pieters mee laat wegen en niet die van de racistische anti-Pieters. Meten met 2 maten.
Daar ben ik het mee eens. Het gaat om het kinderfeest. Maar zou het de kinderen nu uitmaken of zwarte piet zwart is, goudkleurig of een stroopwafelpiet?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:01 schreef Montagui het volgende:
[..]
Tegelijkertijd had je wel onfatsoenlijke demonstraties waar kinderen last van hadden. Demonstreren, ja!, maar val de kinderen er niet mee lastig. Gun die hún kinderfeest.
Bv het anti Zwarte Piet protest bij het Zapp Sinterklaasfeest in Utrecht, of het protest bij het Pietendorp in Enkhuizen. Fijn als je ouders met je kroost via de 'Walk of Shame" naar een leuke happening wil gaan.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De landelijke intocht was dit jaar in mijn stadje en dat protest verliep gewoon netjes en ouders met kinderen hoefden er bepaald niet bij in de buurt te staan.
Meppel?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De landelijke intocht was dit jaar in mijn stadje en dat protest verliep gewoon netjes en ouders met kinderen hoefden er bepaald niet bij in de buurt te staan.
Correct, de wereld aan politie en beveiliging op de been. Hebben helemaal niks hoeven te doen.quote:
Dus een aparte zp-wet maken is onzin.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 11:47 schreef Elzies het volgende:
[..]
De traditie voor het behoud van Zwarte Piet en dat deze folklorefiguur op grond van het discriminatiebeginsel niet kan worden verboden. Iets waar iedere rechter zich ten gunste van het behoud van Zwarte Piet al heeft uitgesproken.
"maatschappelijke onrust" is geen reden om een demonstratie te verbieden.quote:Toch blijven de demonstraties die mijnsinziens wel degelijk leiden tot maatschappelijke onrust doorgaan. In hoeverre wil je dan de tegenstanders een podium blijven gunnen? Het is op zijn minst een discussie waard.
Dat ging vrij relaxed idd. Er is ook geen werkelijk probleem. Het zijn dingen die in bepaalde buurten in steden spelen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Correct, de wereld aan politie en beveiliging op de been. Hebben helemaal niks hoeven te doen.
En in die buurten en steden moet dit ook opgelost worden. Het is een lokaal georganiseerd feest en dat moet het ook blijven.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:22 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat ging vrij relaxed idd. Er is ook geen werkelijk probleem. Het zijn dingen die in bepaalde buurten in steden spelen.
Daar ben ik ook voor. Maar ik zie het probleem dan ook niet.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En in die buurten en steden moet dit ook opgelost worden. Het is een lokaal georganiseerd feest en dat moet het ook blijven.
Je kan als minderheid klagen. Dan heb je een podium.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:24 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Daar ben ik ook voor. Maar ik zie het probleem dan ook niet.
Mwah, denk niet dat er zo snel een einde komt aan Zwarte Piet.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:08 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ze hebben me helemaal niet overtuigd dat zwarte piet racistisch is.
Ik zeg dat ze door hun eigen uitspraken en acties wel degelijk de indruk wekken dat zwarte piet racisitsch is en dat ze daarmee in hun eigen voet schieten.
Om het PVV-wetsvoorstel als voorbeeld te nemen (want daarover gaat dit topic).
Stel die wet wordt aangenomen. Dan gaan de anti-pieten tot bij het Europese hof van Justitie in beroep. Dat zal je wel weer een overtrokken reactie vinden, en is het misschien ook, maar daartoe hebben ze wel het recht.
Tussen de propieten zitten regelmatig mensen racistische uitspraken doen zoals "als ze het niet zint, gaan die zwartjes maar fijn terug naar Afrika". Dat gaan de anti-pieten natuurlijk ook aanvoeren. Dit gecombineerd met het stereotype beeld van zwarte piet wat in de wet wordt vastgelegd. Dergelijke stereotype beelden worden dan ook nog eens geassocieerd met het slavernijverleden.
Dan zie ik niet in dat je die wet nog staande kunt houden bij het Europese hof van justitie. Die wet wordt dan vernietigd vanwege strijd met het EVRM op punt van racisme en dan is het einde zwarte piet.
Het is wat 99.999 hierboven ook al zegt: de aggresieve pro-lobby helpt piet nu om zeep.
Dat een deel van de antipieten ook racistisch is, doet daar verder niets aan bovenstaande af.
[..]
Daar ben ik het mee eens. Het gaat om het kinderfeest. Maar zou het de kinderen nu uitmaken of zwarte piet zwart is, goudkleurig of een stroopwafelpiet?
Het sinterklaasfeest gaat toch niet over het zwart zijn van zwarte piet? Tot 1850 is het eeuwenlang zonder zwarte piet gevierd.
Precies. De beide kampen zijn te ver doorgeschoten. En dan heb je de middenweg.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:29 schreef Montagui het volgende:
[..]
Mwah, denk niet dat er zo snel een einde komt aan Zwarte Piet.
Maar nogmaals, beide extreme kampen zijn racistisch. Je kan niet alleen de extreme pro-Pieten van racisme bechuldigen, ook de extreme anti-Pieten zijn racistisch. Degenen die alleen racisme zien in de extreme pro-Pieten zijn bij uitstek ook degenen die aannemen dat daardoor ZP op termijn zal verdwijnen. M.i. ziet het overgrote deel van NL wel in dat beide kampen onbenullig bezig zijn, halen de schouders op en vieren Sinterklaas zoals ze zelf willen, waarschijnlijk met een zwarte Zwarte Piet en zonder racisme.
En aangezien kinderen het blijkbaar niets uitmaakt is een zwarte Zwarte Piet voor hen meer dan ok, en ook vertrouwd.
Ik ben voor zwarte Piet. Maar tegen welke prijs? En wat moet ik dan laten? Maar ik ken ook geen zwarte mensen die ertegen zijn. Behalve Prem dan. En die ken ik niet persoonlijk.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:32 schreef Wombcat het volgende:
Ik denk dat als je krampachtig vast wil houden aan zwarte piet, dat die dan verdwijnt.
Verander je daarentegen en komen er ook anders gekleurde pieten, dan kun je ook zwarte pieten houden. Maar dat zwarte piet alleen maar zwart is, dat gaat sowieso verdwijnen.
Oftewel: wat Jaroon zegt
Ja en nee. De traditie is niet in gevaar, cultuur laat zich niet de wet voorschrijven door een tirannieke minderheid. Anderzijds kan een kleine groepje mensen die niet representatief is voor het volk wel bijv. de NPO-intocht en de andere sinterklaasprogramma's bij de NPO bepalen en zodoende een flinke stempel drukken.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 04:59 schreef Wombcat het volgende:
Nou, dan is de traditie toch nog niet in gevaar?
Maatschappelijke en sociale onrust kan wel degelijk een reden zijn om een demonstratie te verbieden.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
.
[..]
"maatschappelijke onrust" is geen reden om een demonstratie te verbieden.
Dan zou men pegidademonstraties ook moeten verbieden.
De vrije meningsuiting is een belangrijke traditie.
Misschien ooit maar niet in de komende jaren.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:32 schreef Wombcat het volgende:
Maar dat zwarte piet alleen maar zwart is, dat gaat sowieso verdwijnen.
Het is al verdwenen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Misschien ooit maar niet in de komende jaren.
Dat is in feite al verdwenen, want zwarte piet is niet meer uitsluitend zwart. Er zijn al verschillende scholen waar ook andersgekleurde pieten komen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Misschien ooit maar niet in de komende jaren.
Zeer mondjesmaat, slechts bij een zeer klein percentage. Ik weet niet hoe het met de scholen zit (als jij het wel weet dan verneem ik het graag) maar voor de intocht viel het mij op dat het fenomeen zich vooral beperkt tot Holland.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:30 schreef Wombcat het volgende:
Dat is in feite al verdwenen, want zwarte piet is niet meer uitsluitend zwart. Er zijn al verschillende scholen waar ook andersgekleurde pieten komen.
Bij jullie in Brabant zal iemand die een andere kleur oppert inderdaad de volgende ochtend wel een dood varken in de tuin hebben liggen...quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zeer mondjesmaat, slechts bij een zeer klein percentage. Ik weet niet hoe het met de scholen zit (als jij het wel weet dan verneem ik het graag) maar voor de intocht viel het mij op dat het fenomeen zich vooral beperkt tot Holland.
Misschien krijgen we wel een splitsing binnen dit landje, in het ene deel van het land op de ene manier en in het andere deel vna het land op een andere manier.
Dat is niet het deel van Noord-Brabant waar ik woon.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Bij jullie in Brabant zal iemand die een andere kleur oppert inderdaad de volgende ochtend wel een dood varken in de tuin hebben liggen...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is niet het deel van Noord-Brabant waar ik woon.
Hier is al eens uitgelegd door iemand hoe het komt dat Brabanders wat opstandiger zijn: het gevolg van eeuwenlange onderdrukking door Hollanders.Ze hadden inderdaad de status van generaliteitslanden nooit op moeten heffen. De infame Brabander kan dat gewoon niet aan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
kap eens met die brabanderhaat.....quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze hadden inderdaad de status van generaliteitslanden nooit op moeten heffen. De infame Brabander kan dat gewoon niet aan.
Minachting is een betere term dan haat.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 14:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
kap eens met die brabanderhaat.....
ok.... stop eens met die minachting.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 15:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Minachting is een betere term dan haat.
Vernieuwing is geen doel op zich. Sommige elementen van het Sinterklaasfeest zijn met de tijd meeveranderd, zoals het verdwijnen van de roe. Dat is prima, want het gebeurt op basis van maatschappelijk draagvlak.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
De klagers zijn geen trendsetters. Als morgen tien man en een paardenkop fel gaat demonstreren tegen de Gay Pride zijn dat ook geen trendsetters.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
Als jij die knieval niet wilt doen, dan doe je dat toch lekker niet. Als anderen het eens gaan worden met de trendsetters dan is dat weer hun keuze.
Nee, er is geen discussie. Er is een brede consensus onder de Nederlandse bevolking: Zwarte Piet is niet racistisch en moet zo blijven als -ie is. Voor zover er discussie is geweest, is deze afgerond. Het was trouwens vooral een hetze van een zeer kleine groep klagers, vooruit geholpen door gretige media.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
Die is er al 3 jaar.... en bijzonder fel.
Ik ontken niet de ophef. Ik stel alleen vast dat de media daar de voornaamste veroorzakers van zijn. Tot vervelens toe gaven ze het kleine groepje klagers een podium om steeds maar weer hun jankverhaal af te steken. Het gevolg van deze overtrokken aandacht, was dat bepaalde bedrijven (zoals de HEMA en Albert Heijn) politiek correct gingen doen. We zijn nu op het punt aangekomen dat de Jumbo witte pieten op het snoepgoed had staan en dat de Bijenkorf de klimmende Zwarte Piet heeft vervangen door een gouden exemplaar. Niet op basis van druk vanuit de samenleving, maar puur door druk van de media, die partij kiezen voor het kleine groepje klagers.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
Je ontkent die grote ophef en je zoekt zondebokken bij je ideologische vijanden. Kijk eerst naar je eigen.
Ik neem waar dat het een kunstmatig opgeklopte, uitgelokte discussie is. De figuur Zwarte Piet staat niet ter discussie. Zwarte Piet is niet racistisch en heeft ook geen racistische herkomst. Wie zich in de herkomst van het fenomeen verdiept, kan dat eenvoudig vaststellen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
Jij neemt niks waar? Ik neem waar dat er 200 piettopics zijn geweest op fok en dat jij voortdurend vooraan staat.
Sommige mensen gaan hun boekje ver te buiten om Zwarte Piet te verdedigen, inderdaad. Maar dat maakt Zwarte Piet nog niet racistisch.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
In beginsel is ZP niet racistisch. Maar tegenwoordig kleeft er dankzij de zogenaamde fans wel discriminerende emoties aan dat figuur.
Nee, dat doet de politiek NIET. De politiek geeft geen duidelijk signaal af en legt het probleem terug in de samenleving. Wat hier nodig was, was een duidelijke stellingname van de politiek. Geen belachelijke wetten zoals de PVV wil, maar wel een helder signaal: Zwarte Piet mag gewoon. De politiek doet eigenlijk mee aan wat de media heeft gecreëerd: een kunstmatig opgeklopte discussie. Door het probleem weer terug te leggen in de samenleving, wordt die onnodige discussie in stand gehouden en weer gefaciliteerd.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
Deze belachelijke gedachtekronkel, die ik 99.999 ook voortdurend zie uiten, slaat nergens op. Nederlanders verdedigen zich massaal tegen de belachelijke aantijgingen van een kleine groep klagers. De klagers zijn degenen die keer op keer aandacht opeisen. Wat de Nederlandse bevolking betreft is het onderwerp allang afgesloten, maar het zijn de activisten die keer op keer aandacht zoeken, intochten verstoren, enzovoort. Precies daarom was het hoog tijd dat de politiek eens een keer duidelijk stelling nam.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
Dus jij gelooft dat de gevoelens van de klagers niet oprecht zijn? Dat het puur een hetze is waarin zij uit zijn op de overwinning?quote:
Mooie post.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 20:20 schreef Barrah het volgende:
[..]
Dus jij gelooft dat de gevoelens van de klagers niet oprecht zijn? Dat het puur een hetze is waarin zij uit zijn op de overwinning?
En ook niet dat er achter die klagers nog een hele grote groep mensen zit die je niet hoort, maar die er eigenlijk wel moeite mee heeft?
Als mensen zeggen gekwetst te worden dan is het niet aan ons om dat op een weegschaaltje te leggen en het vervolgens te ontkennen.
Je hoeft hun gevoelens niet tebegrijpen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Maar dat ze er zijn is wel een gegeven.
Verdraagzaamheid en een open blik naar de wereld zijn twee hele belangrijke waarden in de Nederlandse samenleving. Zou het niet mooi zijn om in dit land vrij Sinterklaas te kunnen vieren, het liefst óók met degenen die moeite hebben met zwarte piet in de vertrouwde vorm? Wij vragen van mensen met andere culturele achtergronden om zich aan te passen. Kunnen we niet op zijn minst naar elkaar blijven luisteren, vooral als we juist daarmee een oerhollandse traditie future-proof kunnen maken?
Er zit gelukkig een hele hoop grijs tussen tussen een verbod op Zwarte Piet en een wettelijke bescherming van de huidige vorm. Laten we elkaar in dit land halverwege vinden en elkaar respecteren. Het gaat alleen maar om stereotype onderdelen het uiterlijk van een kindervriend. Het is niet dat van ons gevraagd wordt om de Sharia in te voeren...
De gevoelens zijn niet oprecht, nee. Jarenlang heeft Zwarte Piet probleemloos bestaan. Nooit klaagden donkere mensen hierover. Begrijpelijk en terecht, want Zwarte Piet heeft niks te maken met racisme. Zelfs op de Caribische eilanden wordt Zwarte Piet met Sinterklaas feestelijk onthaald. En nog altijd vinden ook de meeste donkere mensen in Nederland Zwarte Piet geen enkel probleem!quote:Op zaterdag 5 maart 2016 20:20 schreef Barrah het volgende:
[..]
Dus jij gelooft dat de gevoelens van de klagers niet oprecht zijn? Dat het puur een hetze is waarin zij uit zijn op de overwinning?
En ook niet dat er achter die klagers nog een hele grote groep mensen zit die je niet hoort, maar die er eigenlijk wel moeite mee heeft?
Als mensen zeggen gekwetst te worden dan is het niet aan ons om dat op een weegschaaltje te leggen en het vervolgens te ontkennen.
Je hoeft hun gevoelens niet tebegrijpen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Maar dat ze er zijn is wel een gegeven.
Verdraagzaamheid en een open blik naar de wereld zijn twee hele belangrijke waarden in de Nederlandse samenleving. Zou het niet mooi zijn om in dit land vrij Sinterklaas te kunnen vieren, het liefst óók met degenen die moeite hebben met zwarte piet in de vertrouwde vorm? Wij vragen van mensen met andere culturele achtergronden om zich aan te passen. Kunnen we niet op zijn minst naar elkaar blijven luisteren, vooral als we juist daarmee een oerhollandse traditie future-proof kunnen maken?
Er zit gelukkig een hele hoop grijs tussen tussen een verbod op Zwarte Piet en een wettelijke bescherming van de huidige vorm. Laten we elkaar in dit land halverwege vinden en elkaar respecteren. Het gaat alleen maar om stereotype onderdelen het uiterlijk van een kindervriend. Het is niet dat van ons gevraagd wordt om de Sharia in te voeren...
Dit is wel een probleem. Het is een traditie. Ze pakken onze tradities af, die asielzoekers. En de vluchtelingen ook. Goed dat de PVV daar een stokje voor wil steken. Ze zeggen ook dat ze er voor ouderen zijn, en armen etc. Maar die komen later aan de beurt denk ik.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 21:27 schreef Falco het volgende:
Het is begin maart en we maken ons weer druk over Zwarte Piet. Toch wel een bewijs dat dit land klaarblijkelijk geen problemen kent
.
Dat is een vreemde stelling, of beter gezegd: een drogreden. Het gaat er de klagers juist om dat het een feest met een racistische insteek betreft. En omdat het om racisme zou gaan wil men de invulling van dat feest veranderd zien. Dan is het wat vreemd om vervolgens te zeggen dat je de vrijheid hier hebt om racistisch te zijn.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 20:35 schreef Elfletterig het volgende:
Heb je een hekel aan Sinterklaas en Zwarte Piet? Blijf weg, vier het niet. Prima. We kunnen in dit land al vrij Sinterklaas vieren.
Heb je al aangifte gedaan bij de politie ?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 21:31 schreef Toefjes het volgende:
Ze pakken onze tradities af, die asielzoekers.
De klagers menen dat het racistisch is en anderen menen van niet, en nu?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 21:32 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is een vreemde stelling, of beter gezegd: een drogreden. Het gaat er de klagers juist om dat het een feest met een racistische insteek betreft. En omdat het om racisme zou gaan wil men de invulling van dat feest veranderd zien. Dan is het wat vreemd om vervolgens te zeggen dat je de vrijheid hier hebt om racistisch te zijn.
Eh, wat? Ik reageer alleen op het "ja, als hullie geen Sinterklaas willen moeten ze het gewoon niet vieren, wij zijn vrij in dit land!11!!!einz!".quote:Op zaterdag 5 maart 2016 22:38 schreef Montagui het volgende:
[..]
De klagers menen dat het racistisch is en anderen menen van niet, en nu?
Ik ga om met mensen die het zo voelen.......quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:39 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee? Jij kunt op straat echt aan mensen zien dat ze steun hebben aan hun jezusfiguur?
Ja, kak. Gaan we toch de F&L-kant op. Daar maar verder anders?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |