twitter:RJKonrad twitterde op dinsdag 01-03-2016 om 19:57:52Hilarisch! #SGP zadelt #PVV op met talloze vragen over details van vastleggen uiterlijk #ZwartePiet. @keesvdstaaij https://t.co/qM0ed8yY3u reageer retweet
D66:quote:‘De leden van de SP-fractie hebben met verbazing kennisgenomen van de Zwarte Piet-wet en hebben hierover nog enkele vragen en opmerkingen. Zo misten de leden van de SP-fractie het advies van Sinterklaas over dit wetsvoorstel.’
quote:‘De leden van de D66-fractie kraken liever geen valse noot, maar vragen zich af wat de initiatiefnemers te binnen schoot. Zwart, wit of in kleuren, de discussie moet in de maatschappij gebeuren. Sinterklaas regel je niet in Den Haag, de kleur van Piet splits je niet per wet in de maag. Doe dit dus vooral niet, regel voor deze wet snel een intrek-Piet.’
De PVV wist van tevoren al dat deze wet genadeloos afgemaakt zou worden, vanwege het cordon sanitaire.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:31 schreef PolitiekGeaard het volgende:
Het is af te vragen hoe de PVV überhaupt wil gaan regeren als zelfs dit soort wetten volledig weg gelachen worden.
Martin Bosma was eigenlijk best wel een goede kandidaat. Het helpt alleen niet dat de partij het hele politieke stelsel niet kon waarderenquote:Op woensdag 2 maart 2016 21:41 schreef karton2 het volgende:
[..]
De PVV wist van tevoren al dat deze wet genadeloos afgemaakt zou worden, vanwege het cordon sanitaire.
Wat de PVV werkelijk wil is wederom onderstrepen dat de andere partijen de PVV bewust dwarszitten.
Met Zwarte Piet krijg je nu eenmaal veel aandacht dus het was een uistekende mogelijkheid voor de PVV om weer aandacht te krijgen.
Dit is precies hetzelfde als toen Bosma kandidaat kamervoorzitter was en per definitie kansloos was. Dat was ook gewoon om iedereen te laten zien dat iedereen tegen de PVV is en dat de elite niet naar het volk wil luisteren.
Het pijnlijke is niet dat de PVV met dit voorstel komt. Het pijnlijke is dat de andere partijen alweer met open ogen in de val trappen die de PVV voor ze neerlegd.
Het cordon sanitaire is er sinds de Minder-Minder van Wilders en niet sinds Wilders het parlement nep noemde.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:43 schreef PolitiekGeaard het volgende:
[..]
Martin Bosma was eigenlijk best wel een goede kandidaat. Het helpt alleen niet dat de partij het hele politieke stelsel niet kon waarderen
Detail: de SGP was destijds, kort voor de invoering, tegen een verbod op godslastering.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:08 schreef luxerobots het volgende:
Als je het mij vraagt behoorlijke onzin om het uiterlijk van Zwarte Piet in een wet vast te leggen.
Maar het kan wel. Er zouden richtlijnen gemaakt kunnen worden over de schmink, het kostuum en de overige accessoires.
Een wet over het verbod van godslastering vind ik nog veel belachelijker. Iemand lasteren waarvan zijn bestaan niet eens vaststaat, om de bal maar eens terug te kaatsen naar de SGP.
Kort voor de invoering? In 1886 bestond de SGP nog niet eens.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:11 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Detail: de SGP was destijds, kort voor de invoering, tegen een verbod op godslastering.
Hoe dan ook: lachen met de SGP. Ik wist niet dat het kon.
1932.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:19 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Kort voor de invoering? In 1886 bestond de SGP nog niet eens.
Daarbij, in 2013 was de SGP tegen het afschaffen van het verbod op godslastering.
Lijkt me dat we van de recente situatie moeten uitgaan, niet?
http://www.nu.nl/politiek(...)d-godslastering.html
quote:
In 1932 is de wet op godslastering nog eens uitgebreid. Dat is iets anders dan ingevoerd, dat was in 1886.quote:Van 1 september 1886 tot 1 maart 2014 was het in Nederland wettelijk verboden godsdienstige gevoelens te krenken. Bij Wet van 4 november 1932[8] werd een nieuw eerste lid toegevoegd dat 'smalende Godslasteringen' strafbaar stelde. Wikipedia
https://www.nd.nl/nieuws/(...)stering.239638.lynkxquote:Op woensdag 2 maart 2016 22:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
[..]
In 1932 is de wet op godslastering nog eens uitgebreid. Dat is iets anders dan ingevoerd, dat was in 1886.
Daarbij wil ik er wel eens een bron van zien dat de SGP in 1932 tegen deze uitbreiding was (het is mogelijk, maar mij onbekend).
Nee, vanwege de onnozelheid ervan.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:41 schreef karton2 het volgende:
[..]
De PVV wist van tevoren al dat deze wet genadeloos afgemaakt zou worden, vanwege het cordon sanitaire.
Die wet is niet onnozel omdat de PVV er een heel ander plan mee had dan Zwarte Piet wettelijk beschermen.quote:
Jammer dat je artikel achter een paywall staat. Ik kan nog net lezen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
https://www.nd.nl/nieuws/(...)stering.239638.lynkx
Ik kan dus niet lezen wat de precieze bezwaren van de SGP waren.quote:Allereerst deugde het fundament niet: in plaats van de ‘eere Gods’ was het mense …
Dat ze in bijna 90 jaar (politiek gezien een enorme tijd) een draai hebben gemaakt is eigenlijk weinig relevant.quote:Op 16 april 2013 werd het wetsvoorstel met steun van de PVV, VVD, 50Plus, D66, PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren en SP door de Tweede Kamer aangenomen. De ChristenUnie, SGP en het CDA stemden tegen. Wikipedia
Uiteraard. Morgen regeert de PVV het land. Allemaal omdat ze zichzelf vandaag weer eens voor gek hebben gezet. Fucking briljant.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:41 schreef karton2 het volgende:
[..]
Die wet is niet onnozel omdat de PVV er een heel ander plan mee had dan Zwarte Piet wettelijk beschermen.
Slim gekozen onderwerp wat zeer gevoelig ligt in de samenleving en waarmee de PVV veel aandacht mee genereerd.
Onzin.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:19 schreef Leandra het volgende:
Wat op zich vooral grappig is omdat SGP'ers niet aan Sinterklaas doen
Ik denk niet dat ze willen regeren. Ze zijn de enigste partij zijn die niet in de regering hoeft te zitten om zeer veel invloed uit te kunnen oefenen. Doen ze al een jaar of 10.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Uiteraard. Morgen regeert de PVV het land. Allemaal omdat ze zichzelf vandaag weer eens voor gek hebben gezet. Fucking briljant.
Wat niet tot je door lijkt te dringen is dat 'voor gek hebben gezet' slechts jouw interpretatie is.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Uiteraard. Morgen regeert de PVV het land. Allemaal omdat ze zichzelf vandaag weer eens voor gek hebben gezet. Fucking briljant.
http://www.refdag.nl/opin(...)rklaasfeest_1_290557quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:58 schreef Gunner het volgende:
[..]
Onzin.
Als ze dan toch ergens 'niet aan doen' is het de kerstman/cadeau's met kerst.
klopt, intochten op de biblebelt zijn ook van veel recenter datum en zitten vaak ook lastiger om het financieel rond te krijgen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 23:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
http://www.refdag.nl/opin(...)rklaasfeest_1_290557
Het is een heidens en rooms feest, wie streng in de leer is zal dus geen Sinterklaas vieren, en in de SGP vinden we de categorie "streng in de leer".
De intocht van Sinterklaas wordt ook nog wel eens gebruikt als lakmoesproef bij de sollicitatieprocedure voor burgemeesters, als er SGP-sollicitanten zijn. Niet elke SGP-burgemeester is namelijk bereid om Sinterklaas te ontvangen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 23:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
klopt, intochten op de biblebelt zijn ook van veel recenter datum en zitten vaak ook lastiger om het financieel rond te krijgen.
Had het in de OP gezet als die nog open wasquote:Op woensdag 2 maart 2016 23:56 schreef freako het volgende:
In de OP wordt verwezen naar een bijlage met afbeeldingen uit 1850, die staan (als pdf) hier: https://www.eerstekamer.nl/overig/20160301/afbeeldingen/document
Zozo, dat gaat aardig in tegen het standpunt van je partij, toch?quote:Op woensdag 2 maart 2016 23:32 schreef Hexagon het volgende:
Hoewel ik 100% pro zwarte piet ben is dit wel een van de meest kansloze wetsvoorstellen ooit
Geeft D66 überhaupt veel om de Zwarte Pieten discussie? Dacht dat ze het meer langs zich heen lieten gaan.quote:Op donderdag 3 maart 2016 00:19 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Zozo, dat gaat aardig in tegen het standpunt van je partij, toch?
Even wat context zodat mensen weten waar het over gaat.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:10 schreef PolitiekGeaard het volgende:
Volledig Artikel:
Oorlogswet voor Zwarte Piet
Naar: http://www.volkskrant.nl/(...)en-op-rijm~a4198448/
Reactie SGP:[ afbeelding ]twitter:RJKonrad twitterde op dinsdag 01-03-2016 om 19:57:52Hilarisch! #SGP zadelt #PVV op met talloze vragen over details van vastleggen uiterlijk #ZwartePiet. @keesvdstaaij https://t.co/qM0ed8yY3u reageer retweet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit vat het artikel aardig samen, voor de rest is het veel gescheer en weinig wol. Hiermee is volgens mij meer dan fair gebruik gemaakt van het citaatrecht.quote:Afgelopen dinsdag kwam de Zwarte Piet-wet van de PVV namelijk opnieuw aan bod.
...
‘onze cultuur beschermen’
...
Daarom omschreef de PVV op minutieuze wijze hoe Piet er eigenlijk uit zou moeten zien
...
Geen taak voor de overheid, oordeelden andere fracties in de Kamer
Letterlijk overgenomen. check
Niet meer dan dat nodig is overgenomen uit dat krantje voor deze discussie. checkING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Als Geert Wilders er bij betrokken is dan vindt de D66 het heel erg interessant. Deze partij heeft minstens de helft van haar zetels te danken aan de strijd tussen Pechtold en Wilders.quote:Op donderdag 3 maart 2016 00:23 schreef PolitiekGeaard het volgende:
[..]
Geeft D66 überhaupt veel om de Zwarte Pieten discussie? Dacht dat ze het meer langs zich heen lieten gaan.
Lekker kort door de bocht, ontbrekend aan enig feitelijk antwoord en het negeren van ~40 jaar aan partij geschiedenis. Had wel iets beters/minder zuur van je verwacht eigenlijk.quote:Op donderdag 3 maart 2016 00:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als Geert Wilders er bij betrokken is dan vindt de D66 het heel erg interessant. Deze partij heeft minstens de helft van haar zetels te danken aan de strijd tussen Pechtold en Wilders.
Jawel maar niet aan kerst met een kerstman.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:19 schreef Leandra het volgende:
Ik tel 50 jaar sinds 1966 maar dat terzijde.quote:Op donderdag 3 maart 2016 00:38 schreef PolitiekGeaard het volgende:
[..]
Lekker kort door de bocht, ontbrekend aan enig feitelijk antwoord en het negeren van ~40 jaar aan partij geschiedenis. Had wel iets beters/minder zuur van je verwacht eigenlijk.
Eens, de centrale overheid moet zich er op geen enkele manier mee bemoeien. Laat de cultuur maar aan het volk over.quote:Op woensdag 2 maart 2016 23:32 schreef Hexagon het volgende:
Hoewel ik 100% pro zwarte piet ben is dit wel een van de meest kansloze wetsvoorstellen ooit
LOLquote:Op woensdag 2 maart 2016 23:52 schreef freako het volgende:
[..]
De intocht van Sinterklaas wordt ook nog wel eens gebruikt als lakmoesproef bij de sollicitatieprocedure voor burgemeesters, als er SGP-sollicitanten zijn. Niet elke SGP-burgemeester is namelijk bereid om Sinterklaas te ontvangen.
Afbeelding 4: hetzelfde metrum als voor Zie, ginds komt de stoomboot. We zouden het kunnen gaan zingen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 23:56 schreef freako het volgende:
In de OP wordt verwezen naar een bijlage met afbeeldingen uit 1850, die staan (als pdf) hier: https://www.eerstekamer.nl/overig/20160301/afbeeldingen/document
Ik had het dan ook over de periode voor de oprichting van de PVV.quote:Op donderdag 3 maart 2016 00:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik tel 50 jaar sinds 1966 maar dat terzijde.
Eh, waar heb ik een uitspraak gedaan over waar ze de zetels in het verdere verledne aan te danken hebben?
Ik heb slechts gesteld dat de partij bij de laatste verkiezingen minstens de helft van het aantal zetels wat ze kreeg te danken heeft aan het spelletje wat Pechtold en Wilders met elkaar spelen. Dat is nu niet zo'n verschrikkelijk gewaagde stelling. Dat is hoe de partij zich heeft kunnen profileren sinds dat Pechtold aan het roer kwam te staan. Zonder profilering win je weinig stemmen in de politiek. Je kan je profileren met eigen inhoud en je kan je profileren door je tegen anderen af te zetten, D66 had de neiging om zich veel te profileren met de eigen inhoud (geen goede inhoud in het algemeen naar mijn sterke overtuiging) en sinds dat spelletje tussen P en W profileert de partij zich nationaal voor het oog van de camera vooral met het afzetten tegen de PVV.
Het ging hier over een zeer actuele kwestie van de laatste paar jaar.quote:Op donderdag 3 maart 2016 01:01 schreef PolitiekGeaard het volgende:
[..]
Ik had het dan ook over de periode voor de oprichting van de PVV.
D66 Pechtold doet dat met afstand het meest fanatiek, het zorgt voor minstens 90% van de zendtijd die hij krijgt in het journaal en bij andere televisieprogramma's.quote:zo is D66 lang niet te enige partij die zich afzet tegen PVV
Welke afgelopen verkiezingen? Die van 2012?quote:D66 is ook flink gestegen de afgelopen verkiezingen waar het hele PVV vs D66 gebeuren geen eens aan bod kwam.
Eens, daarom beperkte ik me in eerste instantie tot 1 korte snedige opmerking.quote:Maar ik denk dat de D66 discussie beter in een ander topic gevoerd kan worden.
Je zou het niet zeggen, maar kijk eens naar de onzin die Trump in Amerika allemaal roept en toch staat hij straks tegenover Clinton om te strijden voor de positie van machtigste persoon van Amerika. En hij is niet eens kansloos.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat er op basis van diverse standpunten geen ruimte ligt om de samenwerking met de PVV aan te gaan houdt niet in dat er sprake is van een cordon sanitaire. Dat is weer de makkelijke slachtofferkaart die wordt getrokken.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:41 schreef karton2 het volgende:
[..]
Wat een nonsens weer Brammetje. Ze kunnen toch ook gewoon van mening zijn dat het uiterlijk van Zwarte Piet niet iets is waar de politiek over moet gaan. Dat is gewoon aan de organisatie van de desbetreffende intocht, daar moet je geen centrale regels over opstellen. Ook de VVD zit volgens mij op die lijn.quote:Op donderdag 3 maart 2016 00:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als Geert Wilders er bij betrokken is dan vindt de D66 het heel erg interessant. Deze partij heeft minstens de helft van haar zetels te danken aan de strijd tussen Pechtold en Wilders.
Als je aan Sinterklaas doet, dan ben je wel zo'n beetje over het randje voor de SGP...quote:Op donderdag 3 maart 2016 00:42 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Jawel maar niet aan kerst met een kerstman.
Mensen die denken dat politici tegen voorstellen van de PVV stemmen alleen vanwege de afzenderquote:Op woensdag 2 maart 2016 21:41 schreef karton2 het volgende:
[..]
Wat de PVV werkelijk wil is wederom onderstrepen dat de andere partijen de PVV bewust dwarszitten.
Met Zwarte Piet krijg je nu eenmaal veel aandacht dus het was een uistekende mogelijkheid voor de PVV om weer aandacht te krijgen.
Dit is precies hetzelfde als toen Bosma kandidaat kamervoorzitter was en per definitie kansloos was. Dat was ook gewoon om iedereen te laten zien dat iedereen tegen de PVV is en dat de elite niet naar het volk wil luisteren.
Het pijnlijke is niet dat de PVV met dit voorstel komt. Het pijnlijke is dat de andere partijen alweer met open ogen in de val trappen die de PVV voor ze heeft neergelegd.
Dit is ook gewoon een onzinnig, niet doordacht en niet te handhaven wetsvoorstel dat de PVV alleen maar gemaakt heeft om te roepen "zie nu wel dat de rest niet met ons samen wil werken."quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:41 schreef karton2 het volgende:
[..]
Het pijnlijke is niet dat de PVV met dit voorstel komt. Het pijnlijke is dat de andere partijen alweer met open ogen in de val trappen die de PVV voor ze heeft neergelegd.
Dat gebeurt ongetwijfeld ook, maar hier is dat niet het geval. Het is gewoon een ondoordachte wet, zoals ook wel uit de vragen van de SGP blijkt.quote:Op donderdag 3 maart 2016 08:00 schreef Barrah het volgende:
[..]
Mensen die denken dat politici tegen voorstellen van de PVV stemmen alleen vanwege de afzender
We hebben er politiek geen standpunt over. Het is iets van mensen zelf.quote:Op donderdag 3 maart 2016 00:19 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Zozo, dat gaat aardig in tegen het standpunt van je partij, toch?
Het ontbreken van elke vorm van handhaving in het wetsvoorstel is ook een van de punten waar de SGP vragen over heeft.quote:Op donderdag 3 maart 2016 08:10 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dit is ook gewoon een onzinnig, niet doordacht en niet te handhaven wetsvoorstel dat de PVV alleen maar gemaakt heeft om te roepen "zie nu wel dat de rest niet met ons samen wil werken."
De PVV wordt toch structureel geboycot sinds minder-minder-minder, ongeacht het voorstel? Dat lijkt me toch gewoon een cordon sanitaire. Hoe zou jij het dan willen noemen?quote:Op donderdag 3 maart 2016 01:17 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat er op basis van diverse standpunten geen ruimte ligt om de samenwerking met de PVV aan te gaan houdt niet in dat er sprake is van een cordon sanitaire. Dat is weer de makkelijke slachtofferkaart die wordt getrokken.
Partijen die niet met de PVV willen samenwerken omdat de leiding daarvan het blijkbaar prima vindt om openlijk te pleiten voor een vermindering van een bepaalde groep mensen in de samenleving op basis van afkomst, een standpunt waar de andere partijen zich absoluut niet in kunnen vinden.quote:Op donderdag 3 maart 2016 09:28 schreef karton2 het volgende:
[..]
De PVV wordt toch structureel geboycot sinds minder-minder-minder, ongeacht het voorstel? Dat lijkt me toch gewoon een cordon sanitaire. Hoe zou jij het dan willen noemen?
Daarom een soort omgekeerde Sharia-politie invoeren die de Neerlandsche normen en waarden moet bewakenquote:Op donderdag 3 maart 2016 09:11 schreef freako het volgende:
[..]
Het ontbreken van elke vorm van handhaving in het wetsvoorstel is ook een van de punten waar de SGP vragen over heeft.
Volgens deze definitie lijkt de situatie van de PVV verdacht veel op een cordon sanitaire.quote:Op donderdag 3 maart 2016 09:40 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Partijen die niet met de PVV willen samenwerken omdat de leiding daarvan het blijkbaar prima vindt om openlijk te pleiten voor een vermindering van een bepaalde groep mensen in de samenleving op basis van afkomst, een standpunt waar de andere partijen zich absoluut niet in kunnen vinden.
Maar nee, het is de schuld van de andere partijen. Vrijheid van meningsuiting en alles.
Hoe zou jij het dan willen noemen?quote:cordon sanitaire: politiek - Frans: een handelswijze waarbij men een ongewenste of gevaarlijke situatie probeert te isoleren door er een beschermende kring eromheen te leggen.
In de internationale politiek wordt soms een handelsembargo als een ~ uitgevaardigd. Diplomatieke contacten en internationale handel worden dan tot een strikt minimum teruggeschroefd.
In de binnenlandse politiek is sprake van een ~ als men een groep of een initiatief consequent negeert en weigert bij zaken te betrekken, zoals met de resolutie In België. Deze houdt in dat elke Vlaamse partij in geen geval bestuursakkoorden afsluit of politieke afspraken maakt met het Vlaams Blok/Vlaams Belang.
Precies zoals ik het net zei. Een groep partijen die op basis van de uitspraken van Wilders heeft besloten dat er geen ruimte meer is om met hem samen te werken, aangezien de opvattingen te ver uit elkaar liggen.quote:Op donderdag 3 maart 2016 09:50 schreef karton2 het volgende:
[..]
Volgens deze definitie lijkt de situatie van de PVV verdacht veel op een cordon sanitaire.
[..]
Hoe zou jij het dan willen noemen?
Waarom ben je het dan niet eens met dat ik het eerder een cordon saintaire noemde?quote:Op donderdag 3 maart 2016 09:52 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Precies zoals ik het net zei. Een groep partijen die op basis van de uitspraken van Wilders heeft besloten dat er geen ruimte meer is om met hem samen te werken, aangezien de opvattingen te ver uit elkaar liggen.
Omdat een cordon sanitaire impliceert dat alle partijen samen afspreken om geen afspraken met Wilders meer te maken, en dat de schuld dus bij die partijen ligt.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:08 schreef karton2 het volgende:
[..]
Waarom ben je het dan niet eens met dat ik het eerder een cordon saintaire noemde?
De definitie van cordon sanitaire die ik hier neerzette beschrijft een situatie zonder een schuldige aan te wijzen.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:10 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Omdat een cordon sanitaire impliceert dat alle partijen samen afspreken om geen afspraken met Wilders meer te maken, en dat de schuld dus bij die partijen ligt.
In dit geval bepalen de partijen onafhankelijk van elkaar dat Wilders wel heel domme dingen heeft gezegd, waar zij niet achter staan, en dat zij stuk voor stuk geen zaken met hem willen doen op basis van dit staaltje onverholen vreemdelingenhaat van hem. In dat geval ligt de schuld bij Wilders zelf, aangezien hij, als hij zich gewoon op een normale manier uit, wel degelijk betrokken wordt door de andere partijen.
Dat sluit perfect aan bij wat jij zelf schrijft:quote:een ongewenste of gevaarlijke situatie probeert te isoleren
Met andere woorden: de vreemdelingenhaat van Wilders is ongewenst en gevaarlijk en partijen willen hierdoor geen zaken meer met hem doen. Gevolg: Wilders is geisoleerd. Een cordon sanitaire dus.quote:dat Wilders wel heel domme dingen heeft gezegd, waar zij niet achter staan, en dat zij stuk voor stuk geen zaken met hem willen doen op basis van dit staaltje onverholen vreemdelingenhaat van hem
Mooi dat je net het belangrijkste stukje weglaat uit je definitie.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:21 schreef karton2 het volgende:
[..]
De definitie van cordon sanitaire die ik hier neerzette beschrijft een situatie zonder een schuldige aan te wijzen.
Volgens jou gevoel lijkt het alsof dit wel zo is, maar de definitie is echter neutraal.
In de definitie staat o.a.:
[..]
Dat sluit perfect aan bij wat jij zelf schrijft:
[..]
Met andere woorden: de vreemdelingenhaat van Wilders is ongewenst en gevaarlijk en partijen willen hierdoor geen zaken meer met hem doen. Gevolg: Wilders is geisoleerd. Een cordon sanitaire dus.
Dat doe je niet in je eentje, dat doe je met alle partijen samen. Dat impliceert samenwerking tegen Wilders, maar in dit geval is het Wilders zelf die iedereen wegjaagt.quote:door er een beschermende kring eromheen te leggen.
Met een kleurenwaaier bepalen of Piet de juiste RAL-code heeftquote:Op donderdag 3 maart 2016 09:41 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Daarom een soort omgekeerde Sharia-politie invoeren die de Neerlandsche normen en waarden moet bewaken.
Des te meer reden om op de PVV te stemmen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:41 schreef karton2 het volgende:
[..]
Een ambulance is geen witte schimmel. Mag dus niet van Greet.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:26 schreef Nielsch het volgende:
Bij ons op de basisschool kwam Sinterklaas een keer met de ambulance in plaats van op zijn paard. Mag dat straks nou wel of niet van de PVV?
Absoluut niet. Ik sluit niet uit dat Sinterklaas in dat geval geëxecuteerd wordt wegens het zijn van een policor landverrader.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:26 schreef Nielsch het volgende:
Bij ons op de basisschool kwam Sinterklaas een keer met de ambulance in plaats van op zijn paard. Mag dat straks nou wel of niet van de PVV?
Wilders staat buitenspel, geisoleerd, geen invloed meer in het parlement, kaltgestellt.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:24 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Mooi dat je net het belangrijkste stukje weglaat uit je definitie.
[..]
Dat doe je niet in je eentje, dat doe je met alle partijen samen. Dat impliceert samenwerking tegen Wilders, maar in dit geval is het Wilders zelf die iedereen wegjaagt.
Nu gebruik je het woord kaltgestellt. Dat impliceert, net als cordon sanitair, alsof het een bewuste actie van alle partijen samen is. Dat is niet zo, het is een reactie op Wilders zijn eigen uitspraken. Hij zet zichzelf buitenspel. Eigenlijk heeft hij dus een cordon sanitair om zichzelf heen gelegd, of zichzelf kaltgestellt zo je wilt.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:29 schreef karton2 het volgende:
[..]
Wilders staat buitenspel, geisoleerd, geen invloed meer in het parlement, kaltgestellt.
Er wordt nergens een schuldige aangewezen inderdaad, dat klopt. Voor de rest voldoet de situatie perfect aan de omschrijving.
Triest lijkt me een beter woordquote:Op donderdag 3 maart 2016 10:32 schreef Twiitch het volgende:
Daar is iemand gewoon echt mee bezig geweest, iemand heeft tijd gestoken in het maken van die wet. Hilarisch.
Echte plucheplakkers daar bij de PVV, blijkbaar. Doen of je druk bent met het indienen van wetten waarvan je weet dat die er nooit van gaan komen, om zo je eigen baantje vast te stellen. Geen enkele binding met de hardwerkende man van de straat die met zijn blote mannenklauwen het asfalt in de grond stampt.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:32 schreef Twiitch het volgende:
Daar is iemand gewoon echt mee bezig geweest, iemand heeft tijd gestoken in het maken van die wet. Hilarisch.
Wilders provoceert en wil aandacht. Andere partijen reageren erop, of niet.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:31 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Nu gebruik je het woord kaltgestellt.
Dat impliceert, net als cordon sanitair, alsof het een bewuste actie van alle partijen samen is.
Dat is niet zo, het is een reactie op Wilders zijn eigen uitspraken.
Exact. De definitie wijst geen schuldige aan, maar beschrijft slechts de situatie.quote:Hij zet zichzelf buitenspel. Eigenlijk heeft hij dus een cordon sanitair om zichzelf heen gelegd, of zichzelf kaltgestellt zo je wilt.
Neuh.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:41 schreef karton2 het volgende:
[..]
Er is wel terdege een cordon sanitair gelegd rondom Wilders. Volkomen zinloos dit te blijven ontkennen. Het is ondemocratisch en het is landverraad naar de kiezer toe.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:31 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Nu gebruik je het woord kaltgestellt. Dat impliceert, net als cordon sanitair, alsof het een bewuste actie van alle partijen samen is. Dat is niet zo, het is een reactie op Wilders zijn eigen uitspraken. Hij zet zichzelf buitenspel. Eigenlijk heeft hij dus een cordon sanitair om zichzelf heen gelegd, of zichzelf kaltgestellt zo je wilt.
Alleen lang niet genoeg tijd, waardoor zowel de Raad van State als de andere fracties in de Kamer er probleemloos gaten in kunnen schieten.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:32 schreef Twiitch het volgende:
Hoezo, de andere partijen vertegenwoordigen samen toch een meerderheid van het volk?quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:55 schreef Elzies het volgende:
[..]
Er is wel terdege een cordon sanitair gelegd rondom Wilders. Volkomen zinloos dit te blijven ontkennen. Het is ondemocratisch en het is landverraad naar de kiezer toe.
Ach gut, gaan we op die toer. Natuurlijk zullen alle partijen samen een grote meerderheid vormen. Maar dat is cijfertjesretoriek. De PVV staat als enige partij op eenzame hoogte in de peilingen.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:56 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Hoezo, de andere partijen vertegenwoordigen samen toch een meerderheid van het volk?
Ik heb het over de manier waarop er gereageerd wordt. Neutrale reactie is het beste, itt hoe D66 en de SP reagereerden. Die duiken er als een stel dolle hyena's meteen bovenop en geven Geert precies wat hij zoekt. Beetje jammer.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Neuh.
De andere partijen kunnen een wetsvoorstel moeilijk negeren. Ze moeten er sowieso iets van vinden. Daarom reageren de fracties, en verstandig als ze zijn, doen ze dat met een knipoog.
Maar voor de PVV-achterban zal dit voorstel ongetwijfeld een extra reden zijn om Wilders een heldenstatus te geven. Daar doe je als andere partij weinig aan. Moet PVV-electoraat is immers toch al verloren.
Landverraad zelfsquote:Op donderdag 3 maart 2016 10:55 schreef Elzies het volgende:
[..]
Er is wel terdege een cordon sanitair gelegd rondom Wilders. Volkomen zinloos dit te blijven ontkennen. Het is ondemocratisch en het is landverraad naar de kiezer toe.
Ten eerste zijn het slechts peilingen. In werkelijkheid bezit de PVV nog niet eens de helft van het aantal zetels dat voor de partij wordt gepeild.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:59 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ach gut, gaan we op die toer. Natuurlijk zullen alle partijen samen een grote meerderheid vormen. Maar dat is cijfertjesretoriek. De PVV staat als enige partij op eenzame hoogte in de peilingen.
D66 reageerde met een koddig Sinterklaasrijmpje. Precies zoals het hoort.quote:Op donderdag 3 maart 2016 11:02 schreef karton2 het volgende:
[..]
Ik heb het over de manier waarop er gereageerd wordt. Neutrale reactie is het beste, itt hoe D66 en de SP reagereerden. Die duiken er als een stel dolle hyena's meteen bovenop en geven Geert precies wat hij zoekt. Beetje jammer.
Het echte landverraad is het beleid dat de PVV wil voeren en ons land volledig naar de knoppen zal helpen.quote:
Het zou de verkiezingsuitslag geen recht doen als men met de PVV gaat regeren als de meerderheid dat duidelijk niet wil.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:55 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dus ook al heb je maar 30% van de stemmen, dan nog is het beter om de rest van het volk te negeren en te doen wat die 30% wil?quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:59 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ach gut, gaan we op die toer. Natuurlijk zullen alle partijen samen een grote meerderheid vormen. Maar dat is cijfertjesretoriek. De PVV staat als enige partij op eenzame hoogte in de peilingen.
Dat is heeeeeeeel erg anders natuurlijk.quote:Op donderdag 3 maart 2016 11:13 schreef Jigzoz het volgende:
Wilders sluit toch vrij expliciet allerlei partijen uit? Zelfs met de VVD onder Rutte wil hij niet samenwerken. Is dat dan geen cordon sanitair?
Je vergeet dat dit soort zaken alleen tégen Wilders gebruikt kunnen worden. Als Wilders het zelf doet is het 'niet meedoen met de politieke elite' en 'luisteren naar het volk'.quote:Op donderdag 3 maart 2016 11:13 schreef Jigzoz het volgende:
Wilders sluit toch vrij expliciet allerlei partijen uit? Zelfs met de VVD onder Rutte wil hij niet samenwerken. Is dat dan geen cordon sanitair?
Alle tijd die men besteed aan een "Zwarte Piet Wet" is wat mij betreft tijd teveel.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:55 schreef freako het volgende:
[..]
Alleen lang niet genoeg tijd, waardoor zowel de Raad van State als de andere fracties in de Kamer er probleemloos gaten in kunnen schieten.
Degene die de grootste wordt moet de minister president leveren. Als de PVV de grootste wordt dan moet Wilders de volgende minister president worden. Dat heet democratie. Een cordon sanitair is dat niet.quote:Op donderdag 3 maart 2016 11:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ten eerste zijn het slechts peilingen. In werkelijkheid bezit de PVV nog niet eens de helft van het aantal zetels dat voor de partij wordt gepeild.
Verder stemt de meerderheid geen PVV en is dat ook niet van plan. Van landverraad is dus geen sprake.
Echt wel hoor. Op een enkele uitzondering na.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:19 schreef Leandra het volgende:
Nee, zo werkt onze democratie niet. Vraag maar aan de PvdA.quote:Op donderdag 3 maart 2016 13:10 schreef Elzies het volgende:
[..]
Degene die de grootste wordt moet de minister president leveren. Als de PVV de grootste wordt dan moet Wilders de volgende minister president worden. Dat heet democratie. Een cordon sanitair is dat niet.
Nee dat moet helemaal niet. Joop den Uyl moest in 1977 en 1982 ook geen premier worden toen hij de grootste werd.quote:Op donderdag 3 maart 2016 13:10 schreef Elzies het volgende:
[..]
Degene die de grootste wordt moet de minister president leveren. Als de PVV de grootste wordt dan moet Wilders de volgende minister president worden. Dat heet democratie. Een cordon sanitair is dat niet.
Dat heet onzin.quote:Op donderdag 3 maart 2016 13:10 schreef Elzies het volgende:
[..]
Tja, pvv hequote:Op donderdag 3 maart 2016 13:21 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Kom op zeg, kunnen ze zich niet beter bezig houden met echt belangrijke dingen ipv deze zeikzooi.
Ja, maar Wilders kan in z'n eentje geen "cordon sanitaire" opwerpenquote:Op donderdag 3 maart 2016 11:13 schreef Jigzoz het volgende:
Nou, dit is meer vergelijkbaar met iemand die alle loodgieters uitsluit en vervolgens klaagt dat er geen loodgieter te vinden is die hem wil helpen.quote:Op donderdag 3 maart 2016 13:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar Wilders kan in z'n eentje geen "cordon sanitaire" opwerpen
Als ik bepaal dat ik loodgieter X niet meer in mijn huis aan het werk wil hebben dan is dat simpelweg mij beslissing, als mijn buren dat ook allemaal bepalen dan is dat hun beslissing.
Als ik mijn buren benader en ze adviseer niet meer met loodgieter X in zee te gaan, en we besluiten collectief dat loodgieter X onze straat niet meer inkomt dan is dat een cordon sanitaire.
Al dat gemiep over het vermeende cordon sanitaire rond de PVV heeft hij ten eerste over zichzelf afgeroepen door zich onmogelijk te maken en ten tweede aan te geven zelf niet met diverse partijen te willen samenwerken, als die partijen het dan helemaal met hem eens zijn en ook niet met hem willen samenwerken is er ineens sprake van een cordon sanitaire?
Nu wordt het verwarrend. Als je een bepaalde loodgieter uitsluit ben je toch gewoon een racist? Of heeft het alleen maar betrekking op je partnerkeuze?quote:Op donderdag 3 maart 2016 13:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar Wilders kan in z'n eentje geen "cordon sanitaire" opwerpen
Als ik bepaal dat ik loodgieter X niet meer in mijn huis aan het werk wil hebben dan is dat simpelweg mij beslissing, als mijn buren dat ook allemaal bepalen dan is dat hun beslissing.
Als ik mijn buren benader en ze adviseer niet meer met loodgieter X in zee te gaan, en we besluiten collectief dat loodgieter X onze straat niet meer inkomt dan is dat een cordon sanitaire.
Al dat gemiep over het vermeende cordon sanitaire rond de PVV heeft hij ten eerste over zichzelf afgeroepen door zich onmogelijk te maken en ten tweede aan te geven zelf niet met diverse partijen te willen samenwerken, als die partijen het dan helemaal met hem eens zijn en ook niet met hem willen samenwerken is er ineens sprake van een cordon sanitaire?
Ik juich het juist toe dat een partij met extreme standpunten op belangrijke thema's zo veel mogelijk van haar tijd besteed aan een vrij onschuldig onderwerpen die nooit enige kans gaan maken.quote:Op donderdag 3 maart 2016 11:19 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Alle tijd die men besteed aan een "Zwarte Piet Wet" is wat mij betreft tijd teveel.
Dat jij als D66-sympathisant dit onzin vindt verbaast me niet. Ik vind het prima hoor als D66 zichzelf rijk rekent met de zetels die het nu heeft, ze komen er vanzelf wel achter op het moment dat ofwel GW of AP wegvalt.quote:
Natuurlijk kan dat, ik heb nergens gesteld dat het niet kan dat ze dat daadwerkelijk vinden. Ik heb enkel plagerig erop gewezen dat als de PVV iets wil dat je er dan vergif op kan innemen dat AP extra luid laat horen dat hij dit niet wil en dat hij zeer duidelijk laat weten waarom hij dat niet wil. Ze zullen vast over veel zaken toevallig al tegengesteld denken maar dat neemt niet weg dat de partij een groot deel van haar huidige zetels te danken heeft aan het gevechtje tussen GW en AP wat de ganse tijd op televisie wordt uitgezonden.quote:Ze kunnen toch ook gewoon van mening zijn dat het uiterlijk van Zwarte Piet niet iets is waar de politiek over moet gaan.
"Henk!" Ja, Ingrid, wat is er? "Ze hebben Gordons sanitair om Geert Wilders heengebouwd."quote:Op donderdag 3 maart 2016 09:50 schreef karton2 het volgende:
[..]
Volgens deze definitie lijkt de situatie van de PVV verdacht veel op een cordon sanitaire.
[..]
Hoe zou jij het dan willen noemen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
Daar ben ik het uiteraard mee eens, alleen, wat doe je als er een zeer kleine groep mensen is die het feestje voor de rest wil verpesten?quote:Op donderdag 3 maart 2016 09:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
We hebben er politiek geen standpunt over. Het is iets van mensen zelf.
Stel dat dit waar is, laten we even bekijken hoe dit werkt. Wilders wordt dan minister-president, maar heeft al geroepen niet met (uit mijn hoofd) PvdA, VVD, D'66, GroenLinks en SP te willen regeren. Die vallen dus af, aangezien Wilders mag formeren. Blijft het CDA over, maar of ze daar een meerderheid mee behalen valt erg te betwijfelen.quote:Op donderdag 3 maart 2016 13:10 schreef Elzies het volgende:
[..]
Jij wel hebt wel een erg hoge pet op van de gemiddelde burger he?quote:Op donderdag 3 maart 2016 14:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat jij als D66-sympathisant dit onzin vindt verbaast me niet. Ik vind het prima hoor als D66 zichzelf rijk rekent met de zetels die het nu heeft, ze komen er vanzelf wel achter op het moment dat ofwel GW of AP wegvalt.
[..]
Natuurlijk kan dat, ik heb nergens gesteld dat het niet kan dat ze dat daadwerkelijk vinden. Ik heb enkel plagerig erop gewezen dat als de PVV iets wil dat je er dan vergif op kan innemen dat AP extra luid laat horen dat hij dit niet wil en dat hij zeer duidelijk laat weten waarom hij dat niet wil. Ze zullen vast over veel zaken toevallig al tegengesteld denken maar dat neemt niet weg dat de partij een groot deel van haar huidige zetels te danken heeft aan het gevechtje tussen GW en AP wat de ganse tijd op televisie wordt uitgezonden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |