abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160376986
Volledig Artikel:
Oorlogswet voor Zwarte Piet

Naar: http://www.volkskrant.nl/(...)en-op-rijm~a4198448/

Reactie SGP:
RJKonrad twitterde op dinsdag 01-03-2016 om 19:57:52 Hilarisch! #SGP zadelt #PVV op met talloze vragen over details van vastleggen uiterlijk #ZwartePiet. @keesvdstaaij https://t.co/qM0ed8yY3u reageer retweet

[ Bericht 45% gewijzigd door Leandra op 02-03-2016 21:15:57 (Quote uit Volkskrant verwijderd) ]
pi_160377132
En dat wil het land gaan regeren??
pi_160377161
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 21:15 schreef hoas het volgende:
En dat wil het land gaan regeren??
Martin Bosma op Cultuur zo te zien :')
  woensdag 2 maart 2016 @ 21:19:38 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160377257
Wat op zich vooral grappig is omdat SGP'ers niet aan Sinterklaas doen :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_160377642
OP wil niet meer open dus hier de semi-verplichte eigen mening:
----

Het is af te vragen hoe de PVV überhaupt wil gaan regeren als zelfs dit soort wetten volledig weg gelachen worden. Zelfs door het uiterst netjes SGP. Daarnaast vind ik dat er geen plek is in de TK om tradities vast te leggen per wet. Dat de PVV dat wel wil vind ik maar eng.
De reacties van de andere partijen zijn daarom ook volkomen begrijpbaar, en dat de PVV dan ook nog eens door de volledige kamer weggelachen wordt schept hoop voor een komende coalitie vorming :D

Aanvullende betogen:

SP:
quote:
‘De leden van de SP-fractie hebben met verbazing kennisgenomen van de Zwarte Piet-wet en hebben hierover nog enkele vragen en opmerkingen. Zo misten de leden van de SP-fractie het advies van Sinterklaas over dit wetsvoorstel.’
D66:
quote:
‘De leden van de D66-fractie kraken liever geen valse noot, maar vragen zich af wat de initiatiefnemers te binnen schoot. Zwart, wit of in kleuren, de discussie moet in de maatschappij gebeuren. Sinterklaas regel je niet in Den Haag, de kleur van Piet splits je niet per wet in de maag. Doe dit dus vooral niet, regel voor deze wet snel een intrek-Piet.’
pi_160378025
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 21:31 schreef PolitiekGeaard het volgende:
Het is af te vragen hoe de PVV überhaupt wil gaan regeren als zelfs dit soort wetten volledig weg gelachen worden.
De PVV wist van tevoren al dat deze wet genadeloos afgemaakt zou worden, vanwege het cordon sanitaire.
Wat de PVV werkelijk wil is wederom onderstrepen dat de andere partijen de PVV bewust dwarszitten.
Met Zwarte Piet krijg je nu eenmaal veel aandacht dus het was een uistekende mogelijkheid voor de PVV om weer aandacht te krijgen.
Dit is precies hetzelfde als toen Bosma kandidaat kamervoorzitter was en per definitie kansloos was. Dat was ook gewoon om iedereen te laten zien dat iedereen tegen de PVV is en dat de elite niet naar het volk wil luisteren.
Het pijnlijke is niet dat de PVV met dit voorstel komt. Het pijnlijke is dat de andere partijen alweer met open ogen in de val trappen die de PVV voor ze heeft neergelegd.
pi_160378092
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 21:41 schreef karton2 het volgende:

[..]

De PVV wist van tevoren al dat deze wet genadeloos afgemaakt zou worden, vanwege het cordon sanitaire.
Wat de PVV werkelijk wil is wederom onderstrepen dat de andere partijen de PVV bewust dwarszitten.
Met Zwarte Piet krijg je nu eenmaal veel aandacht dus het was een uistekende mogelijkheid voor de PVV om weer aandacht te krijgen.
Dit is precies hetzelfde als toen Bosma kandidaat kamervoorzitter was en per definitie kansloos was. Dat was ook gewoon om iedereen te laten zien dat iedereen tegen de PVV is en dat de elite niet naar het volk wil luisteren.
Het pijnlijke is niet dat de PVV met dit voorstel komt. Het pijnlijke is dat de andere partijen alweer met open ogen in de val trappen die de PVV voor ze neerlegd.
Martin Bosma was eigenlijk best wel een goede kandidaat. Het helpt alleen niet dat de partij het hele politieke stelsel niet kon waarderen :')
pi_160378260
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 21:43 schreef PolitiekGeaard het volgende:

[..]

Martin Bosma was eigenlijk best wel een goede kandidaat. Het helpt alleen niet dat de partij het hele politieke stelsel niet kon waarderen :')
Het cordon sanitaire is er sinds de Minder-Minder van Wilders en niet sinds Wilders het parlement nep noemde.
pi_160379050
Als je het mij vraagt behoorlijke onzin om het uiterlijk van Zwarte Piet in een wet vast te leggen.

Maar het kan wel. Er zouden richtlijnen gemaakt kunnen worden over de schmink, het kostuum en de overige accessoires.

Een wet over het verbod van godslastering vind ik nog veel belachelijker. Iemand lasteren waarvan zijn bestaan niet eens vaststaat, om de bal maar eens terug te kaatsen naar de SGP.
pi_160379174
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 22:08 schreef luxerobots het volgende:
Als je het mij vraagt behoorlijke onzin om het uiterlijk van Zwarte Piet in een wet vast te leggen.

Maar het kan wel. Er zouden richtlijnen gemaakt kunnen worden over de schmink, het kostuum en de overige accessoires.

Een wet over het verbod van godslastering vind ik nog veel belachelijker. Iemand lasteren waarvan zijn bestaan niet eens vaststaat, om de bal maar eens terug te kaatsen naar de SGP.
Detail: de SGP was destijds, kort voor de invoering, tegen een verbod op godslastering.

Hoe dan ook: lachen met de SGP. Ik wist niet dat het kon.
pi_160379515
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 22:11 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Detail: de SGP was destijds, kort voor de invoering, tegen een verbod op godslastering.

Hoe dan ook: lachen met de SGP. Ik wist niet dat het kon.
Kort voor de invoering? In 1886 bestond de SGP nog niet eens.

Daarbij, in 2013 was de SGP tegen het afschaffen van het verbod op godslastering.

Lijkt me dat we van de recente situatie moeten uitgaan, niet?

http://www.nu.nl/politiek(...)d-godslastering.html
pi_160379606
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 22:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Kort voor de invoering? In 1886 bestond de SGP nog niet eens.

Daarbij, in 2013 was de SGP tegen het afschaffen van het verbod op godslastering.

Lijkt me dat we van de recente situatie moeten uitgaan, niet?

http://www.nu.nl/politiek(...)d-godslastering.html
1932.
pi_160379838
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 22:22 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

1932.
quote:
Van 1 september 1886 tot 1 maart 2014 was het in Nederland wettelijk verboden godsdienstige gevoelens te krenken. Bij Wet van 4 november 1932[8] werd een nieuw eerste lid toegevoegd dat 'smalende Godslasteringen' strafbaar stelde. Wikipedia
In 1932 is de wet op godslastering nog eens uitgebreid. Dat is iets anders dan ingevoerd, dat was in 1886.

Daarbij wil ik er wel eens een bron van zien dat de SGP in 1932 tegen deze uitbreiding was (het is mogelijk, maar mij onbekend).
pi_160379955
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 22:28 schreef luxerobots het volgende:

[..]

[..]

In 1932 is de wet op godslastering nog eens uitgebreid. Dat is iets anders dan ingevoerd, dat was in 1886.

Daarbij wil ik er wel eens een bron van zien dat de SGP in 1932 tegen deze uitbreiding was (het is mogelijk, maar mij onbekend).
https://www.nd.nl/nieuws/(...)stering.239638.lynkx
pi_160380073
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 21:41 schreef karton2 het volgende:

[..]

Nee, vanwege de onnozelheid ervan.
pi_160380272
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 22:35 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, vanwege de onnozelheid ervan.
Die wet is niet onnozel omdat de PVV er een heel ander plan mee had dan Zwarte Piet wettelijk beschermen.
Slim gekozen onderwerp wat zeer gevoelig ligt in de samenleving en waarmee de PVV veel aandacht mee genereerd.
pi_160380398
quote:
Jammer dat je artikel achter een paywall staat. Ik kan nog net lezen.

quote:
Allereerst deugde het fundament niet: in plaats van de ‘eere Gods’ was het mense …
Ik kan dus niet lezen wat de precieze bezwaren van de SGP waren.

Overigens blijft mijn punt hetzelfde, in 2013 wilde de SGP de situatie graag bij het oude laten. Ze waren recentelijk dus nog tegen het verbod op godslastering.

quote:
Op 16 april 2013 werd het wetsvoorstel met steun van de PVV, VVD, 50Plus, D66, PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren en SP door de Tweede Kamer aangenomen. De ChristenUnie, SGP en het CDA stemden tegen. Wikipedia
Dat ze in bijna 90 jaar (politiek gezien een enorme tijd) een draai hebben gemaakt is eigenlijk weinig relevant.
pi_160380459
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 22:41 schreef karton2 het volgende:

[..]

Die wet is niet onnozel omdat de PVV er een heel ander plan mee had dan Zwarte Piet wettelijk beschermen.
Slim gekozen onderwerp wat zeer gevoelig ligt in de samenleving en waarmee de PVV veel aandacht mee genereerd.
Uiteraard. Morgen regeert de PVV het land. Allemaal omdat ze zichzelf vandaag weer eens voor gek hebben gezet. Fucking briljant.
  woensdag 2 maart 2016 @ 22:57:49 #19
321876 Cherna
Fuck the System
pi_160380754
10 voor 12 en dit is waar de politiek zich mee bezig houd. Zwarte Piet.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 2 maart 2016 @ 22:58:48 #20
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_160380775
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 21:19 schreef Leandra het volgende:
Wat op zich vooral grappig is omdat SGP'ers niet aan Sinterklaas doen :D
Onzin.

Als ze dan toch ergens 'niet aan doen' is het de kerstman/cadeau's met kerst.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_160380876
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 22:47 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Uiteraard. Morgen regeert de PVV het land. Allemaal omdat ze zichzelf vandaag weer eens voor gek hebben gezet. Fucking briljant.
Ik denk niet dat ze willen regeren. Ze zijn de enigste partij zijn die niet in de regering hoeft te zitten om zeer veel invloed uit te kunnen oefenen. Doen ze al een jaar of 10.
  woensdag 2 maart 2016 @ 23:15:48 #22
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160381169
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 22:47 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat niet tot je door lijkt te dringen is dat 'voor gek hebben gezet' slechts jouw interpretatie is.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 2 maart 2016 @ 23:16:51 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160381186
quote:
19s.gif Op woensdag 2 maart 2016 22:58 schreef Gunner het volgende:

[..]

Onzin.

Als ze dan toch ergens 'niet aan doen' is het de kerstman/cadeau's met kerst.
http://www.refdag.nl/opin(...)rklaasfeest_1_290557

Het is een heidens en rooms feest, wie streng in de leer is zal dus geen Sinterklaas vieren, en in de SGP vinden we de categorie "streng in de leer".
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_160381347
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 23:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

http://www.refdag.nl/opin(...)rklaasfeest_1_290557

Het is een heidens en rooms feest, wie streng in de leer is zal dus geen Sinterklaas vieren, en in de SGP vinden we de categorie "streng in de leer".
klopt, intochten op de biblebelt zijn ook van veel recenter datum en zitten vaak ook lastiger om het financieel rond te krijgen.
  woensdag 2 maart 2016 @ 23:32:03 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_160381548
Hoewel ik 100% pro zwarte piet ben is dit wel een van de meest kansloze wetsvoorstellen ooit :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')