Ik ben voor zwarte Piet. Maar tegen welke prijs? En wat moet ik dan laten? Maar ik ken ook geen zwarte mensen die ertegen zijn. Behalve Prem dan. En die ken ik niet persoonlijk.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:32 schreef Wombcat het volgende:
Ik denk dat als je krampachtig vast wil houden aan zwarte piet, dat die dan verdwijnt.
Verander je daarentegen en komen er ook anders gekleurde pieten, dan kun je ook zwarte pieten houden. Maar dat zwarte piet alleen maar zwart is, dat gaat sowieso verdwijnen.
Oftewel: wat Jaroon zegt
Ja en nee. De traditie is niet in gevaar, cultuur laat zich niet de wet voorschrijven door een tirannieke minderheid. Anderzijds kan een kleine groepje mensen die niet representatief is voor het volk wel bijv. de NPO-intocht en de andere sinterklaasprogramma's bij de NPO bepalen en zodoende een flinke stempel drukken.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 04:59 schreef Wombcat het volgende:
Nou, dan is de traditie toch nog niet in gevaar?
Maatschappelijke en sociale onrust kan wel degelijk een reden zijn om een demonstratie te verbieden.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
.
[..]
"maatschappelijke onrust" is geen reden om een demonstratie te verbieden.
Dan zou men pegidademonstraties ook moeten verbieden.
De vrije meningsuiting is een belangrijke traditie.
Misschien ooit maar niet in de komende jaren.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:32 schreef Wombcat het volgende:
Maar dat zwarte piet alleen maar zwart is, dat gaat sowieso verdwijnen.
Het is al verdwenen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Misschien ooit maar niet in de komende jaren.
Dat is in feite al verdwenen, want zwarte piet is niet meer uitsluitend zwart. Er zijn al verschillende scholen waar ook andersgekleurde pieten komen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Misschien ooit maar niet in de komende jaren.
Zeer mondjesmaat, slechts bij een zeer klein percentage. Ik weet niet hoe het met de scholen zit (als jij het wel weet dan verneem ik het graag) maar voor de intocht viel het mij op dat het fenomeen zich vooral beperkt tot Holland.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:30 schreef Wombcat het volgende:
Dat is in feite al verdwenen, want zwarte piet is niet meer uitsluitend zwart. Er zijn al verschillende scholen waar ook andersgekleurde pieten komen.
Bij jullie in Brabant zal iemand die een andere kleur oppert inderdaad de volgende ochtend wel een dood varken in de tuin hebben liggen...quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zeer mondjesmaat, slechts bij een zeer klein percentage. Ik weet niet hoe het met de scholen zit (als jij het wel weet dan verneem ik het graag) maar voor de intocht viel het mij op dat het fenomeen zich vooral beperkt tot Holland.
Misschien krijgen we wel een splitsing binnen dit landje, in het ene deel van het land op de ene manier en in het andere deel vna het land op een andere manier.
Dat is niet het deel van Noord-Brabant waar ik woon.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Bij jullie in Brabant zal iemand die een andere kleur oppert inderdaad de volgende ochtend wel een dood varken in de tuin hebben liggen...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is niet het deel van Noord-Brabant waar ik woon.
Hier is al eens uitgelegd door iemand hoe het komt dat Brabanders wat opstandiger zijn: het gevolg van eeuwenlange onderdrukking door Hollanders.Ze hadden inderdaad de status van generaliteitslanden nooit op moeten heffen. De infame Brabander kan dat gewoon niet aan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
kap eens met die brabanderhaat.....quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze hadden inderdaad de status van generaliteitslanden nooit op moeten heffen. De infame Brabander kan dat gewoon niet aan.
Minachting is een betere term dan haat.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 14:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
kap eens met die brabanderhaat.....
ok.... stop eens met die minachting.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 15:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Minachting is een betere term dan haat.
Vernieuwing is geen doel op zich. Sommige elementen van het Sinterklaasfeest zijn met de tijd meeveranderd, zoals het verdwijnen van de roe. Dat is prima, want het gebeurt op basis van maatschappelijk draagvlak.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
Er worden voortdurend vernieuwingen doorgevoerd. Zo hoort het ook.
Mensen hebben een idee hoe iets anders kan en voeren dat uit.
Of een heleboel mensen dat willen nadoen is een tweede.
Als jij het niet noodzakelijk vind , dan doe je dat niet, maar t is onzin dat iemand alleen maar anders mag zijn, doen en denken als de meerderheid dat wilt.
De klagers zijn geen trendsetters. Als morgen tien man en een paardenkop fel gaat demonstreren tegen de Gay Pride zijn dat ook geen trendsetters.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
Als jij die knieval niet wilt doen, dan doe je dat toch lekker niet. Als anderen het eens gaan worden met de trendsetters dan is dat weer hun keuze.
Nee, er is geen discussie. Er is een brede consensus onder de Nederlandse bevolking: Zwarte Piet is niet racistisch en moet zo blijven als -ie is. Voor zover er discussie is geweest, is deze afgerond. Het was trouwens vooral een hetze van een zeer kleine groep klagers, vooruit geholpen door gretige media.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
Die is er al 3 jaar.... en bijzonder fel.
Ik ontken niet de ophef. Ik stel alleen vast dat de media daar de voornaamste veroorzakers van zijn. Tot vervelens toe gaven ze het kleine groepje klagers een podium om steeds maar weer hun jankverhaal af te steken. Het gevolg van deze overtrokken aandacht, was dat bepaalde bedrijven (zoals de HEMA en Albert Heijn) politiek correct gingen doen. We zijn nu op het punt aangekomen dat de Jumbo witte pieten op het snoepgoed had staan en dat de Bijenkorf de klimmende Zwarte Piet heeft vervangen door een gouden exemplaar. Niet op basis van druk vanuit de samenleving, maar puur door druk van de media, die partij kiezen voor het kleine groepje klagers.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
Je ontkent die grote ophef en je zoekt zondebokken bij je ideologische vijanden. Kijk eerst naar je eigen.
Ik neem waar dat het een kunstmatig opgeklopte, uitgelokte discussie is. De figuur Zwarte Piet staat niet ter discussie. Zwarte Piet is niet racistisch en heeft ook geen racistische herkomst. Wie zich in de herkomst van het fenomeen verdiept, kan dat eenvoudig vaststellen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
Jij neemt niks waar? Ik neem waar dat er 200 piettopics zijn geweest op fok en dat jij voortdurend vooraan staat.
Sommige mensen gaan hun boekje ver te buiten om Zwarte Piet te verdedigen, inderdaad. Maar dat maakt Zwarte Piet nog niet racistisch.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
In beginsel is ZP niet racistisch. Maar tegenwoordig kleeft er dankzij de zogenaamde fans wel discriminerende emoties aan dat figuur.
Nee, dat doet de politiek NIET. De politiek geeft geen duidelijk signaal af en legt het probleem terug in de samenleving. Wat hier nodig was, was een duidelijke stellingname van de politiek. Geen belachelijke wetten zoals de PVV wil, maar wel een helder signaal: Zwarte Piet mag gewoon. De politiek doet eigenlijk mee aan wat de media heeft gecreëerd: een kunstmatig opgeklopte discussie. Door het probleem weer terug te leggen in de samenleving, wordt die onnodige discussie in stand gehouden en weer gefaciliteerd.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
Dat doet de poitiek toch ook ? Ik lees niks dat de regering dit recht niet erkent
Deze belachelijke gedachtekronkel, die ik 99.999 ook voortdurend zie uiten, slaat nergens op. Nederlanders verdedigen zich massaal tegen de belachelijke aantijgingen van een kleine groep klagers. De klagers zijn degenen die keer op keer aandacht opeisen. Wat de Nederlandse bevolking betreft is het onderwerp allang afgesloten, maar het zijn de activisten die keer op keer aandacht zoeken, intochten verstoren, enzovoort. Precies daarom was het hoog tijd dat de politiek eens een keer duidelijk stelling nam.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
Dat heet vrijheid van meningsuiting . en zelf werk je ook actief mee aan verzieking,
Dus jij gelooft dat de gevoelens van de klagers niet oprecht zijn? Dat het puur een hetze is waarin zij uit zijn op de overwinning?quote:
Mooie post.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 20:20 schreef Barrah het volgende:
[..]
Dus jij gelooft dat de gevoelens van de klagers niet oprecht zijn? Dat het puur een hetze is waarin zij uit zijn op de overwinning?
En ook niet dat er achter die klagers nog een hele grote groep mensen zit die je niet hoort, maar die er eigenlijk wel moeite mee heeft?
Als mensen zeggen gekwetst te worden dan is het niet aan ons om dat op een weegschaaltje te leggen en het vervolgens te ontkennen.
Je hoeft hun gevoelens niet tebegrijpen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Maar dat ze er zijn is wel een gegeven.
Verdraagzaamheid en een open blik naar de wereld zijn twee hele belangrijke waarden in de Nederlandse samenleving. Zou het niet mooi zijn om in dit land vrij Sinterklaas te kunnen vieren, het liefst óók met degenen die moeite hebben met zwarte piet in de vertrouwde vorm? Wij vragen van mensen met andere culturele achtergronden om zich aan te passen. Kunnen we niet op zijn minst naar elkaar blijven luisteren, vooral als we juist daarmee een oerhollandse traditie future-proof kunnen maken?
Er zit gelukkig een hele hoop grijs tussen tussen een verbod op Zwarte Piet en een wettelijke bescherming van de huidige vorm. Laten we elkaar in dit land halverwege vinden en elkaar respecteren. Het gaat alleen maar om stereotype onderdelen het uiterlijk van een kindervriend. Het is niet dat van ons gevraagd wordt om de Sharia in te voeren...
De gevoelens zijn niet oprecht, nee. Jarenlang heeft Zwarte Piet probleemloos bestaan. Nooit klaagden donkere mensen hierover. Begrijpelijk en terecht, want Zwarte Piet heeft niks te maken met racisme. Zelfs op de Caribische eilanden wordt Zwarte Piet met Sinterklaas feestelijk onthaald. En nog altijd vinden ook de meeste donkere mensen in Nederland Zwarte Piet geen enkel probleem!quote:Op zaterdag 5 maart 2016 20:20 schreef Barrah het volgende:
[..]
Dus jij gelooft dat de gevoelens van de klagers niet oprecht zijn? Dat het puur een hetze is waarin zij uit zijn op de overwinning?
En ook niet dat er achter die klagers nog een hele grote groep mensen zit die je niet hoort, maar die er eigenlijk wel moeite mee heeft?
Als mensen zeggen gekwetst te worden dan is het niet aan ons om dat op een weegschaaltje te leggen en het vervolgens te ontkennen.
Je hoeft hun gevoelens niet tebegrijpen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Maar dat ze er zijn is wel een gegeven.
Verdraagzaamheid en een open blik naar de wereld zijn twee hele belangrijke waarden in de Nederlandse samenleving. Zou het niet mooi zijn om in dit land vrij Sinterklaas te kunnen vieren, het liefst óók met degenen die moeite hebben met zwarte piet in de vertrouwde vorm? Wij vragen van mensen met andere culturele achtergronden om zich aan te passen. Kunnen we niet op zijn minst naar elkaar blijven luisteren, vooral als we juist daarmee een oerhollandse traditie future-proof kunnen maken?
Er zit gelukkig een hele hoop grijs tussen tussen een verbod op Zwarte Piet en een wettelijke bescherming van de huidige vorm. Laten we elkaar in dit land halverwege vinden en elkaar respecteren. Het gaat alleen maar om stereotype onderdelen het uiterlijk van een kindervriend. Het is niet dat van ons gevraagd wordt om de Sharia in te voeren...
Dit is wel een probleem. Het is een traditie. Ze pakken onze tradities af, die asielzoekers. En de vluchtelingen ook. Goed dat de PVV daar een stokje voor wil steken. Ze zeggen ook dat ze er voor ouderen zijn, en armen etc. Maar die komen later aan de beurt denk ik.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 21:27 schreef Falco het volgende:
Het is begin maart en we maken ons weer druk over Zwarte Piet. Toch wel een bewijs dat dit land klaarblijkelijk geen problemen kent
.
Dat is een vreemde stelling, of beter gezegd: een drogreden. Het gaat er de klagers juist om dat het een feest met een racistische insteek betreft. En omdat het om racisme zou gaan wil men de invulling van dat feest veranderd zien. Dan is het wat vreemd om vervolgens te zeggen dat je de vrijheid hier hebt om racistisch te zijn.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 20:35 schreef Elfletterig het volgende:
Heb je een hekel aan Sinterklaas en Zwarte Piet? Blijf weg, vier het niet. Prima. We kunnen in dit land al vrij Sinterklaas vieren.
Heb je al aangifte gedaan bij de politie ?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 21:31 schreef Toefjes het volgende:
Ze pakken onze tradities af, die asielzoekers.
De klagers menen dat het racistisch is en anderen menen van niet, en nu?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 21:32 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is een vreemde stelling, of beter gezegd: een drogreden. Het gaat er de klagers juist om dat het een feest met een racistische insteek betreft. En omdat het om racisme zou gaan wil men de invulling van dat feest veranderd zien. Dan is het wat vreemd om vervolgens te zeggen dat je de vrijheid hier hebt om racistisch te zijn.
Eh, wat? Ik reageer alleen op het "ja, als hullie geen Sinterklaas willen moeten ze het gewoon niet vieren, wij zijn vrij in dit land!11!!!einz!".quote:Op zaterdag 5 maart 2016 22:38 schreef Montagui het volgende:
[..]
De klagers menen dat het racistisch is en anderen menen van niet, en nu?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |