abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160436670
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 12:32 schreef Wombcat het volgende:
Ik denk dat als je krampachtig vast wil houden aan zwarte piet, dat die dan verdwijnt.

Verander je daarentegen en komen er ook anders gekleurde pieten, dan kun je ook zwarte pieten houden. Maar dat zwarte piet alleen maar zwart is, dat gaat sowieso verdwijnen.

Oftewel: wat Jaroon zegt
Ik ben voor zwarte Piet. Maar tegen welke prijs? En wat moet ik dan laten? Maar ik ken ook geen zwarte mensen die ertegen zijn. Behalve Prem dan. En die ken ik niet persoonlijk.
  zaterdag 5 maart 2016 @ 13:17:12 #227
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_160437453
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 04:59 schreef Wombcat het volgende:
Nou, dan is de traditie toch nog niet in gevaar?
Ja en nee. De traditie is niet in gevaar, cultuur laat zich niet de wet voorschrijven door een tirannieke minderheid. Anderzijds kan een kleine groepje mensen die niet representatief is voor het volk wel bijv. de NPO-intocht en de andere sinterklaasprogramma's bij de NPO bepalen en zodoende een flinke stempel drukken.

Ik geloof niet dat het uiterlijk versneld aangepast zal gaan worden, of in ieder geval zal dat niet in de breedte zijn en stand houden. Al decennialang wordt het uiterlijk geleidelijk aangepast, geheel vrijwillig. Niet alle pro-Pieten maken reclame voor hun groep, dat ben ik met je eens. Ik ben het met je eens dat zo'n wet er niet moet komen. De pro-Pieten kunnen het best kalm blijven en het gebrek aan argumentatie aantonen bij de anti-Pieten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160437504
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 12:21 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

.

[..]

"maatschappelijke onrust" is geen reden om een demonstratie te verbieden.
Dan zou men pegidademonstraties ook moeten verbieden.
De vrije meningsuiting is een belangrijke traditie.
Maatschappelijke en sociale onrust kan wel degelijk een reden zijn om een demonstratie te verbieden.

Zoals ik al eerder opschreef ben ik voorstander om gelijktijdige demonstraties met een gewelddadig karakter te verbieden. Zo zou je niet gelijktijdig een Pegida-demonstratie moeten houden met een linkse tegendemonstratie verderop. Laat ze vooral apart hun eigen demonstraties voeren. Scheelt een hoop politiemacht en de belastingbetaler veel geld.
  zaterdag 5 maart 2016 @ 13:23:11 #229
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_160437560
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 12:32 schreef Wombcat het volgende:
Maar dat zwarte piet alleen maar zwart is, dat gaat sowieso verdwijnen.
Misschien ooit maar niet in de komende jaren.
#NoDAPL
pi_160437685
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 13:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is al verdwenen.
pi_160437700
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 13:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is in feite al verdwenen, want zwarte piet is niet meer uitsluitend zwart. Er zijn al verschillende scholen waar ook andersgekleurde pieten komen.

Je gaf zelf al aan dat in 90% van de gevallen zwarte piet nog volledig zwart is, maar in 10% niet.
  zaterdag 5 maart 2016 @ 13:35:33 #232
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_160437800
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 13:30 schreef Wombcat het volgende:
Dat is in feite al verdwenen, want zwarte piet is niet meer uitsluitend zwart. Er zijn al verschillende scholen waar ook andersgekleurde pieten komen.

Zeer mondjesmaat, slechts bij een zeer klein percentage. Ik weet niet hoe het met de scholen zit (als jij het wel weet dan verneem ik het graag) maar voor de intocht viel het mij op dat het fenomeen zich vooral beperkt tot Holland.
Misschien krijgen we wel een splitsing binnen dit landje, in het ene deel van het land op de ene manier en in het andere deel van het land op een andere manier. :)
#NoDAPL
pi_160437872
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 13:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zeer mondjesmaat, slechts bij een zeer klein percentage. Ik weet niet hoe het met de scholen zit (als jij het wel weet dan verneem ik het graag) maar voor de intocht viel het mij op dat het fenomeen zich vooral beperkt tot Holland.
Misschien krijgen we wel een splitsing binnen dit landje, in het ene deel van het land op de ene manier en in het andere deel vna het land op een andere manier. :)
Bij jullie in Brabant zal iemand die een andere kleur oppert inderdaad de volgende ochtend wel een dood varken in de tuin hebben liggen...
  zaterdag 5 maart 2016 @ 13:42:18 #234
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_160437938
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 13:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Bij jullie in Brabant zal iemand die een andere kleur oppert inderdaad de volgende ochtend wel een dood varken in de tuin hebben liggen...
Dat is niet het deel van Noord-Brabant waar ik woon. :)
Hier is al eens uitgelegd door iemand hoe het komt dat Brabanders wat opstandiger zijn: het gevolg van eeuwenlange onderdrukking door Hollanders.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#NoDAPL
pi_160437992
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 13:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is niet het deel van Noord-Brabant waar ik woon. :)
Hier is al eens uitgelegd door iemand hoe het komt dat Brabanders wat opstandiger zijn: het gevolg van eeuwenlange onderdrukking door Hollanders.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze hadden inderdaad de status van generaliteitslanden nooit op moeten heffen. De infame Brabander kan dat gewoon niet aan.
  zaterdag 5 maart 2016 @ 14:26:15 #236
356891 Abed
hooggeleid
pi_160438766
Brabant is sowieso Trevor country. Van hen verwacht ik ook niet dat ze op enige verandering zitten te wachten, dat kunnen ze niet aan.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_160438955
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 13:45 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ze hadden inderdaad de status van generaliteitslanden nooit op moeten heffen. De infame Brabander kan dat gewoon niet aan.
kap eens met die brabanderhaat.....
pi_160439972
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 14:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

kap eens met die brabanderhaat.....
Minachting is een betere term dan haat.
pi_160441213
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 15:16 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Minachting is een betere term dan haat.
ok.... stop eens met die minachting.
Ik ben Brabander en geen Brabantse chauvinist, maar je duwt mensen zo in die richting.
  zaterdag 5 maart 2016 @ 16:26:19 #240
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160441798
Doe eens niet... allemaal niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_160443512
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
Er worden voortdurend vernieuwingen doorgevoerd. Zo hoort het ook.
Mensen hebben een idee hoe iets anders kan en voeren dat uit.
Of een heleboel mensen dat willen nadoen is een tweede.
Als jij het niet noodzakelijk vind , dan doe je dat niet, maar t is onzin dat iemand alleen maar anders mag zijn, doen en denken als de meerderheid dat wilt.
Vernieuwing is geen doel op zich. Sommige elementen van het Sinterklaasfeest zijn met de tijd meeveranderd, zoals het verdwijnen van de roe. Dat is prima, want het gebeurt op basis van maatschappelijk draagvlak.

De hetze tegen Zwarte Piet is niet een idee van mensen die het iets anders willen doen en dat uitvoeren. Het gaat om een kleine groep klagers die aanstoot neemt aan Zwarte Piet in de huidige vorm. Ze voeren ook geen discussie, maar een hetze. Ze eisen veranderingen. Precies op dit punt moet de politiek duidelijk maken dat mensen gewoon het volste recht hebben om Sinterklaas met Zwarte Piet te vieren zoals het nu is.

quote:
Als jij die knieval niet wilt doen, dan doe je dat toch lekker niet. Als anderen het eens gaan worden met de trendsetters dan is dat weer hun keuze.
De klagers zijn geen trendsetters. Als morgen tien man en een paardenkop fel gaat demonstreren tegen de Gay Pride zijn dat ook geen trendsetters.

En je argument klopt trouwens ook niet. Je zou kunnen stellen - het is niet mijn mening, maar vooruit: in Amsterdam levert Zwarte Piet zoveel gedoe op, laten we maar wat aanpassingen doorvoeren. In het dorp in de provincie is er niks aan de hand. Maar guess what? De activisten komen daar ook al naartoe voor acties. Dat hebben we laatst in Grouw nog kunnen zien.

quote:
Die is er al 3 jaar.... en bijzonder fel.
Nee, er is geen discussie. Er is een brede consensus onder de Nederlandse bevolking: Zwarte Piet is niet racistisch en moet zo blijven als -ie is. Voor zover er discussie is geweest, is deze afgerond. Het was trouwens vooral een hetze van een zeer kleine groep klagers, vooruit geholpen door gretige media.

quote:
Je ontkent die grote ophef en je zoekt zondebokken bij je ideologische vijanden. Kijk eerst naar je eigen.
Ik ontken niet de ophef. Ik stel alleen vast dat de media daar de voornaamste veroorzakers van zijn. Tot vervelens toe gaven ze het kleine groepje klagers een podium om steeds maar weer hun jankverhaal af te steken. Het gevolg van deze overtrokken aandacht, was dat bepaalde bedrijven (zoals de HEMA en Albert Heijn) politiek correct gingen doen. We zijn nu op het punt aangekomen dat de Jumbo witte pieten op het snoepgoed had staan en dat de Bijenkorf de klimmende Zwarte Piet heeft vervangen door een gouden exemplaar. Niet op basis van druk vanuit de samenleving, maar puur door druk van de media, die partij kiezen voor het kleine groepje klagers.

quote:
Jij neemt niks waar? Ik neem waar dat er 200 piettopics zijn geweest op fok en dat jij voortdurend vooraan staat.
Ik neem waar dat het een kunstmatig opgeklopte, uitgelokte discussie is. De figuur Zwarte Piet staat niet ter discussie. Zwarte Piet is niet racistisch en heeft ook geen racistische herkomst. Wie zich in de herkomst van het fenomeen verdiept, kan dat eenvoudig vaststellen.

Dat er zo veel over geschreven wordt, is omdat Nederlanders vurig hun traditie verdedigen, omdat ze zich ergeren aan de ruime aandacht die de klagers krijgen. De media hebben het vuurtje op een kwalijke manier aangewakkerd.

Het idee van een discussie is trouwens ook dat je je op een gegeven moment neerlegt bij de uitkomsten, als je ziet dat er voor jouw standpunt geen draagvlak bestaat in de samenleving. In plaats daarvan gaan de activisten maar door met intochten verzieken en aandacht vragen. Precies daarom is nu, na een paar jaar gezeik, het punt aangebroken dat de politiek duidelijk stelling moet nemen.

quote:
In beginsel is ZP niet racistisch. Maar tegenwoordig kleeft er dankzij de zogenaamde fans wel discriminerende emoties aan dat figuur.
Sommige mensen gaan hun boekje ver te buiten om Zwarte Piet te verdedigen, inderdaad. Maar dat maakt Zwarte Piet nog niet racistisch.

quote:
Dat doet de poitiek toch ook ? Ik lees niks dat de regering dit recht niet erkent
Nee, dat doet de politiek NIET. De politiek geeft geen duidelijk signaal af en legt het probleem terug in de samenleving. Wat hier nodig was, was een duidelijke stellingname van de politiek. Geen belachelijke wetten zoals de PVV wil, maar wel een helder signaal: Zwarte Piet mag gewoon. De politiek doet eigenlijk mee aan wat de media heeft gecreëerd: een kunstmatig opgeklopte discussie. Door het probleem weer terug te leggen in de samenleving, wordt die onnodige discussie in stand gehouden en weer gefaciliteerd.

quote:
Dat heet vrijheid van meningsuiting . en zelf werk je ook actief mee aan verzieking,
Deze belachelijke gedachtekronkel, die ik 99.999 ook voortdurend zie uiten, slaat nergens op. Nederlanders verdedigen zich massaal tegen de belachelijke aantijgingen van een kleine groep klagers. De klagers zijn degenen die keer op keer aandacht opeisen. Wat de Nederlandse bevolking betreft is het onderwerp allang afgesloten, maar het zijn de activisten die keer op keer aandacht zoeken, intochten verstoren, enzovoort. Precies daarom was het hoog tijd dat de politiek eens een keer duidelijk stelling nam.
  zaterdag 5 maart 2016 @ 20:20:21 #242
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_160447470
quote:
15s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 17:36 schreef Elfletterig het volgende:

[heel verhaal]
Dus jij gelooft dat de gevoelens van de klagers niet oprecht zijn? Dat het puur een hetze is waarin zij uit zijn op de overwinning?

En ook niet dat er achter die klagers nog een hele grote groep mensen zit die je niet hoort, maar die er eigenlijk wel moeite mee heeft?

Als mensen zeggen gekwetst te worden dan is het niet aan ons om dat op een weegschaaltje te leggen en het vervolgens te ontkennen.

Je hoeft hun gevoelens niet tebegrijpen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Maar dat ze er zijn is wel een gegeven.

Verdraagzaamheid en een open blik naar de wereld zijn twee hele belangrijke waarden in de Nederlandse samenleving. Zou het niet mooi zijn om in dit land vrij Sinterklaas te kunnen vieren, het liefst óók met degenen die moeite hebben met zwarte piet in de vertrouwde vorm? Wij vragen van mensen met andere culturele achtergronden om zich aan te passen. Kunnen we niet op zijn minst naar elkaar blijven luisteren, vooral als we juist daarmee een oerhollandse traditie future-proof kunnen maken?

Er zit gelukkig een hele hoop grijs tussen tussen een verbod op Zwarte Piet en een wettelijke bescherming van de huidige vorm. Laten we elkaar in dit land halverwege vinden en elkaar respecteren. Het gaat alleen maar om stereotype onderdelen het uiterlijk van een kindervriend. Het is niet dat van ons gevraagd wordt om de Sharia in te voeren...
  † In Memoriam † zaterdag 5 maart 2016 @ 20:24:57 #243
137949 Disana
pi_160447605
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 20:20 schreef Barrah het volgende:

[..]

Dus jij gelooft dat de gevoelens van de klagers niet oprecht zijn? Dat het puur een hetze is waarin zij uit zijn op de overwinning?

En ook niet dat er achter die klagers nog een hele grote groep mensen zit die je niet hoort, maar die er eigenlijk wel moeite mee heeft?

Als mensen zeggen gekwetst te worden dan is het niet aan ons om dat op een weegschaaltje te leggen en het vervolgens te ontkennen.

Je hoeft hun gevoelens niet tebegrijpen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Maar dat ze er zijn is wel een gegeven.

Verdraagzaamheid en een open blik naar de wereld zijn twee hele belangrijke waarden in de Nederlandse samenleving. Zou het niet mooi zijn om in dit land vrij Sinterklaas te kunnen vieren, het liefst óók met degenen die moeite hebben met zwarte piet in de vertrouwde vorm? Wij vragen van mensen met andere culturele achtergronden om zich aan te passen. Kunnen we niet op zijn minst naar elkaar blijven luisteren, vooral als we juist daarmee een oerhollandse traditie future-proof kunnen maken?

Er zit gelukkig een hele hoop grijs tussen tussen een verbod op Zwarte Piet en een wettelijke bescherming van de huidige vorm. Laten we elkaar in dit land halverwege vinden en elkaar respecteren. Het gaat alleen maar om stereotype onderdelen het uiterlijk van een kindervriend. Het is niet dat van ons gevraagd wordt om de Sharia in te voeren...
Mooie post.
pi_160448014
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 20:20 schreef Barrah het volgende:

[..]

De gevoelens zijn niet oprecht, nee. Jarenlang heeft Zwarte Piet probleemloos bestaan. Nooit klaagden donkere mensen hierover. Begrijpelijk en terecht, want Zwarte Piet heeft niks te maken met racisme. Zelfs op de Caribische eilanden wordt Zwarte Piet met Sinterklaas feestelijk onthaald. En nog altijd vinden ook de meeste donkere mensen in Nederland Zwarte Piet geen enkel probleem!

Maar sinds een paar jaar horen we deze beroepsklagers ineens. Aangevoerd door Quinsy Gario, die de hele zooi in gang heeft gezet. En dat deed hij als performance. Zoek het alsjeblieft nog eens grondig terug. De man is dit hele circus als een soort kunstproject begonnen.

De gevoelens zijn net zo onecht als die van moslims (of andere gelovigen) die aanstoot nemen aan elk wissewasje. Ze willen heel graag het gepikeerde slachtoffer uithangen, terwijl je natuurlijk ook gewoon de andere kant op kunt kijken. Niemand is verplicht om Sinterklaas te vieren. Geen enkele Republikein moet verplicht Koningsdag vieren, geen enkele zwaar christelijke hetero moet verplicht naar de Gay Pride, geen enkele stugge feesthatende noorderling moet verplicht carnaval vieren.

Verdraagzaamheid - je noemt het zelf al - houdt ook in dat je andere mensen hun feesten en tradities laat vieren. Dat is ook mijn houding als trots en overtuigd atheïst ten opzichte van allerhande religieuze feesten, zoals Kerst, Pasen en het Suikerfeest. Ik ga mensen niet beletten om zulke feesten te vieren. Zolang ze dat niet in mijn woonkamer komen doen, vind ik het allemaal prima.

Heb je een hekel aan Sinterklaas en Zwarte Piet? Blijf weg, vier het niet. Prima. We kunnen in dit land al vrij Sinterklaas vieren. En het staat de klagers vrij om hun oneigenlijke klachten te laten varen, er overheen te stappen en ook aan het feest mee te doen. De traditie wordt - waar nodig - veranderd en future proof gemaakt op basis van draagvlak in de samenleving, niet op basis van het hysterische slachtoffergedrag van tien man en een paardenkop, van wie sommigen zelfs Zwarte Piet misbruiken om hun uiteindelijke doel te bereiken: herstelbetalingen vanwege het feit dat hun over-overgrootouders ooit slaaf waren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2016 20:37:16 ]
  zaterdag 5 maart 2016 @ 21:27:45 #245
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_160449823
Het is begin maart en we maken ons weer druk over Zwarte Piet :'). Toch wel een bewijs dat dit land klaarblijkelijk geen problemen kent ^O^.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_160449947
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 21:27 schreef Falco het volgende:
Het is begin maart en we maken ons weer druk over Zwarte Piet :'). Toch wel een bewijs dat dit land klaarblijkelijk geen problemen kent ^O^.
Dit is wel een probleem. Het is een traditie. Ze pakken onze tradities af, die asielzoekers. En de vluchtelingen ook. Goed dat de PVV daar een stokje voor wil steken. Ze zeggen ook dat ze er voor ouderen zijn, en armen etc. Maar die komen later aan de beurt denk ik.
pi_160450009
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 20:35 schreef Elfletterig het volgende:
Heb je een hekel aan Sinterklaas en Zwarte Piet? Blijf weg, vier het niet. Prima. We kunnen in dit land al vrij Sinterklaas vieren.
Dat is een vreemde stelling, of beter gezegd: een drogreden. Het gaat er de klagers juist om dat het een feest met een racistische insteek betreft. En omdat het om racisme zou gaan wil men de invulling van dat feest veranderd zien. Dan is het wat vreemd om vervolgens te zeggen dat je de vrijheid hier hebt om racistisch te zijn.
pi_160450891
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 21:31 schreef Toefjes het volgende:

Ze pakken onze tradities af, die asielzoekers.
Heb je al aangifte gedaan bij de politie ?
pi_160452407
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 21:32 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat is een vreemde stelling, of beter gezegd: een drogreden. Het gaat er de klagers juist om dat het een feest met een racistische insteek betreft. En omdat het om racisme zou gaan wil men de invulling van dat feest veranderd zien. Dan is het wat vreemd om vervolgens te zeggen dat je de vrijheid hier hebt om racistisch te zijn.
De klagers menen dat het racistisch is en anderen menen van niet, en nu?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_160452556
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 22:38 schreef Montagui het volgende:

[..]

De klagers menen dat het racistisch is en anderen menen van niet, en nu?
Eh, wat? Ik reageer alleen op het "ja, als hullie geen Sinterklaas willen moeten ze het gewoon niet vieren, wij zijn vrij in dit land!11!!!einz!".

Dat is een drogreden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')