O, wauw. Dat heb je scherp gezien.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:37 schreef Onnoman het volgende:
[..]
goedzo.. en daar zit jij dus niet bij
ik dacht effe te helpen aangezien het kwartje wat laat vielquote:
Nee? Jij kunt op straat echt aan mensen zien dat ze steun hebben aan hun jezusfiguur?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:37 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens als niet gelovige.
Gemeentes kunnen demonstraties verbieden als men rellen verwacht.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:02 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je kunt denken aan een demonstratieverbod als het telkens leidt tot maatschappelijke onrust.
Door jullie PVV lobby zal het juist wel gaan veranderen. Die agressieve club helpt Piet om zeep. Zwarte Pietenmoordernaarquote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tradities mogen best veranderen als de tijdsgeest verandert maar nu wil een zeer klein groepje oproerkraaiers veranderingen forceren. Dat kan niet, de meerderheid laat hen dat niet doen.
De traditie voor het behoud van Zwarte Piet en dat deze folklorefiguur op grond van het discriminatiebeginsel niet kan worden verboden. Iets waar iedere rechter zich ten gunste van het behoud van Zwarte Piet al heeft uitgesproken.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 10:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Gemeentes kunnen demonstraties verbieden als men rellen verwacht.
"maatschappelijke onrust" op zich is onvoldoende reden.
Maar dit is een kwestie van openbare orde handhaven. Jij had het over culturele tradities beschermen. Welke tradities en wat wil je in die wetten vastleggen ?
Ergens voor of tegen mogen protesteren is ook een waardevolle Nederlandse traditie. En ook de protesten veranderd, zo nam de zwarte Sint afgelopen jaar bijvoorbeeld een hele aardige rol op zich. Geen kind die er gek van opkeek toen die man langsliep.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 11:47 schreef Elzies het volgende:
[..]
De traditie voor het behoud van Zwarte Piet en dat deze folklorefiguur op grond van het discriminatiebeginsel niet kan worden verboden. Iets waar iedere rechter zich ten gunste van het behoud van Zwarte Piet al heeft uitgesproken.
Toch blijven de demonstraties die mijnsinziens wel degelijk leiden tot maatschappelijke onrust doorgaan. In hoeverre wil je dan de tegenstanders een podium blijven gunnen? Het is op zijn minst een discussie waard.
Ik heb niets tegen een Zwarte Sint als dat geen demonstratiegeweld met zich meebrengt.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 11:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ergens voor of tegen mogen protesteren is ook een waardevolle Nederlandse traditie. En ook de protesten veranderd, zo nam de zwarte Sint afgelopen jaar bijvoorbeeld een hele aardige rol op zich. Geen kind die er gek van opkeek toen die man langsliep.
Tegelijkertijd had je wel onfatsoenlijke demonstraties waar kinderen last van hadden. Demonstreren, ja!, maar val de kinderen er niet mee lastig. Gun die hún kinderfeest.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 11:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ergens voor of tegen mogen protesteren is ook een waardevolle Nederlandse traditie. En ook de protesten veranderd, zo nam de zwarte Sint afgelopen jaar bijvoorbeeld een hele aardige rol op zich. Geen kind die er gek van opkeek toen die man langsliep.
De landelijke intocht was dit jaar in mijn stadje en dat protest verliep gewoon netjes en ouders met kinderen hoefden er bepaald niet bij in de buurt te staan.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:01 schreef Montagui het volgende:
[..]
Tegelijkertijd had je wel onfatsoenlijke demonstraties waar kinderen last van hadden. Demonstreren, ja!, maar val de kinderen er niet mee lastig. Gun die hún kinderfeest.
Er was geen geweld bij de landelijke intocht dit jaar. Op wat jounalisten na dan die probeerden de boel op te jutten.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:00 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb niets tegen een Zwarte Sint als dat geen demonstratiegeweld met zich meebrengt.
Je kunt dezelfde stelling ook hanteren bij al die linkse tegendemonstraties. Misschien moet je gelijktijdige demonstraties op een gegeven moment verbieden. Ieder zijn eigen veldje, ieder zijn eigen tijdstip. Supporters van Ajax en Feyenoord mogen toch ook niet meer bij elkaar op bezoek komen?
Ze hebben me helemaal niet overtuigd dat zwarte piet racistisch is.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 08:39 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dit is geen kip-ei verhaal.
Het is duidelijk dat de anti-Pieten begonnen zijn met actie voeren, extreme uitspraken en daarvoor ook nog eens een onevenredig groot platform hebben gekregen in de media.
Het zegt wel wat over jouw eigen meningsvorming als je je laat leiden door de begrijpelijke, maar onverstandige, reactie van een aantal racistische reacties van pro-Pieten en daardoor je mening over de vermeende racistische aard van ZP doet veranderen. Vergeet niet dat de extreme anti-Pieten net zo racistisch zijn!
Als je pro-ZP was blijf ik het daarom vreemd vinden dat je in je veranderende mening wel de racistische uitspraken van idiote pro-Pieters mee laat wegen en niet die van de racistische anti-Pieters. Meten met 2 maten.
Daar ben ik het mee eens. Het gaat om het kinderfeest. Maar zou het de kinderen nu uitmaken of zwarte piet zwart is, goudkleurig of een stroopwafelpiet?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:01 schreef Montagui het volgende:
[..]
Tegelijkertijd had je wel onfatsoenlijke demonstraties waar kinderen last van hadden. Demonstreren, ja!, maar val de kinderen er niet mee lastig. Gun die hún kinderfeest.
Bv het anti Zwarte Piet protest bij het Zapp Sinterklaasfeest in Utrecht, of het protest bij het Pietendorp in Enkhuizen. Fijn als je ouders met je kroost via de 'Walk of Shame" naar een leuke happening wil gaan.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De landelijke intocht was dit jaar in mijn stadje en dat protest verliep gewoon netjes en ouders met kinderen hoefden er bepaald niet bij in de buurt te staan.
Meppel?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De landelijke intocht was dit jaar in mijn stadje en dat protest verliep gewoon netjes en ouders met kinderen hoefden er bepaald niet bij in de buurt te staan.
Correct, de wereld aan politie en beveiliging op de been. Hebben helemaal niks hoeven te doen.quote:
Dus een aparte zp-wet maken is onzin.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 11:47 schreef Elzies het volgende:
[..]
De traditie voor het behoud van Zwarte Piet en dat deze folklorefiguur op grond van het discriminatiebeginsel niet kan worden verboden. Iets waar iedere rechter zich ten gunste van het behoud van Zwarte Piet al heeft uitgesproken.
"maatschappelijke onrust" is geen reden om een demonstratie te verbieden.quote:Toch blijven de demonstraties die mijnsinziens wel degelijk leiden tot maatschappelijke onrust doorgaan. In hoeverre wil je dan de tegenstanders een podium blijven gunnen? Het is op zijn minst een discussie waard.
Dat ging vrij relaxed idd. Er is ook geen werkelijk probleem. Het zijn dingen die in bepaalde buurten in steden spelen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Correct, de wereld aan politie en beveiliging op de been. Hebben helemaal niks hoeven te doen.
En in die buurten en steden moet dit ook opgelost worden. Het is een lokaal georganiseerd feest en dat moet het ook blijven.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:22 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat ging vrij relaxed idd. Er is ook geen werkelijk probleem. Het zijn dingen die in bepaalde buurten in steden spelen.
Daar ben ik ook voor. Maar ik zie het probleem dan ook niet.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En in die buurten en steden moet dit ook opgelost worden. Het is een lokaal georganiseerd feest en dat moet het ook blijven.
Je kan als minderheid klagen. Dan heb je een podium.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:24 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Daar ben ik ook voor. Maar ik zie het probleem dan ook niet.
Mwah, denk niet dat er zo snel een einde komt aan Zwarte Piet.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:08 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ze hebben me helemaal niet overtuigd dat zwarte piet racistisch is.
Ik zeg dat ze door hun eigen uitspraken en acties wel degelijk de indruk wekken dat zwarte piet racisitsch is en dat ze daarmee in hun eigen voet schieten.
Om het PVV-wetsvoorstel als voorbeeld te nemen (want daarover gaat dit topic).
Stel die wet wordt aangenomen. Dan gaan de anti-pieten tot bij het Europese hof van Justitie in beroep. Dat zal je wel weer een overtrokken reactie vinden, en is het misschien ook, maar daartoe hebben ze wel het recht.
Tussen de propieten zitten regelmatig mensen racistische uitspraken doen zoals "als ze het niet zint, gaan die zwartjes maar fijn terug naar Afrika". Dat gaan de anti-pieten natuurlijk ook aanvoeren. Dit gecombineerd met het stereotype beeld van zwarte piet wat in de wet wordt vastgelegd. Dergelijke stereotype beelden worden dan ook nog eens geassocieerd met het slavernijverleden.
Dan zie ik niet in dat je die wet nog staande kunt houden bij het Europese hof van justitie. Die wet wordt dan vernietigd vanwege strijd met het EVRM op punt van racisme en dan is het einde zwarte piet.
Het is wat 99.999 hierboven ook al zegt: de aggresieve pro-lobby helpt piet nu om zeep.
Dat een deel van de antipieten ook racistisch is, doet daar verder niets aan bovenstaande af.
[..]
Daar ben ik het mee eens. Het gaat om het kinderfeest. Maar zou het de kinderen nu uitmaken of zwarte piet zwart is, goudkleurig of een stroopwafelpiet?
Het sinterklaasfeest gaat toch niet over het zwart zijn van zwarte piet? Tot 1850 is het eeuwenlang zonder zwarte piet gevierd.
Precies. De beide kampen zijn te ver doorgeschoten. En dan heb je de middenweg.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:29 schreef Montagui het volgende:
[..]
Mwah, denk niet dat er zo snel een einde komt aan Zwarte Piet.
Maar nogmaals, beide extreme kampen zijn racistisch. Je kan niet alleen de extreme pro-Pieten van racisme bechuldigen, ook de extreme anti-Pieten zijn racistisch. Degenen die alleen racisme zien in de extreme pro-Pieten zijn bij uitstek ook degenen die aannemen dat daardoor ZP op termijn zal verdwijnen. M.i. ziet het overgrote deel van NL wel in dat beide kampen onbenullig bezig zijn, halen de schouders op en vieren Sinterklaas zoals ze zelf willen, waarschijnlijk met een zwarte Zwarte Piet en zonder racisme.
En aangezien kinderen het blijkbaar niets uitmaakt is een zwarte Zwarte Piet voor hen meer dan ok, en ook vertrouwd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |