abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160392804
In de Volkskrant stond dat D66 zelfs een bijdrage op rijm leverde:
http://www.volkskrant.nl/(...)en-op-rijm~a4198448/

Leuk, zo'n speelkwartier in de Tweede Kamer, maar de achterliggende problematiek wordt niet opgelost. Partijen verschuilen zich achter flauwigheden over de precieze roetkleur of ze leggen het probleem lafjes terug in de samenleving.

Wat partijen hadden moeten doen, is staan voor het recht van mensen om hun feesten en tradities te vieren; ook als anderen daar niks mee hebben. Ik heb bijvoorbeeld niks met het Suikerfeest en ook niet met de meeste christelijke feestdagen. Maar mensen hebben wel het recht om die dagen te vieren, ook als ik er aanstoot aan zou nemen. Net zoals mensen ook een Gay Pride mogen houden, ook al vinden sommige conservatievelingen dat geen goed idee.

Ik vind het jammer dat onze volksvertegenwoordigers op dit punt niet wat principiëler durven te zijn. Dat ze niet durven te staan voor een stukje oeroude Nederlandse traditie. Want door te zeggen dat de samenleving het maar moet regelen, zoals laffe partijen als D66 doen, weet je één ding heel zeker: de discussie gaat nog jaren voort en zal het Sinterklaasfeest elk jaar opnieuw blijven verzieken.

Het is sinds vorig jaar zelfs zo dat we het hele jaar door over Zwarte Piet discussiëren. Dit jaar lijkt geen uitzondering te worden, met een paar weken geleden nog de vertoning in Grouw en nu weer dit.

<O) 8}
pi_160392833
quote:
2s.gif Op donderdag 3 maart 2016 14:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je loopt gewoon weer eens te huilen over een onderwerp dat overduidelijk te hoog gegrepen is voor je...
Zou het ook gewoon kunnen dat hij een andere mening heeft dan jij, dat je je eigen mening iets te moreel superieur vindt en dat je andere mensen daarom maar als dom neerzet?
pi_160392876
quote:
5s.gif Op donderdag 3 maart 2016 16:07 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Zou het ook gewoon kunnen dat hij een andere mening heeft dan jij, dat je je eigen mening iets te moreel superieur vindt en dat je andere mensen daarom maar als dom neerzet?
Heel Nederland ziet het dat D66 zetels wint dankzij de grote Alexander Pechtoldshow maar voor mij is het onderwerp te hoog gegrepen omdat ik hier plagerig op wijs. :')

[ Bericht 7% gewijzigd door Leandra op 03-03-2016 17:38:08 (op de man) ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160393216
quote:
5s.gif Op donderdag 3 maart 2016 16:07 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik constateer wederom een volledig gebrek aan enig politiek inzicht. Dat is het vooral. Dit is ook niet zozeer een mening die hij probeert te slijten maar gewoon een feitelijk onjuist iets.

Ik denk dat Bram op zich geen hele domme jongen is. Echter zodra het op onderwerpen als politiek, maatschappij of onderwijs aankomt, dan moet ik toch constateren dat uit zijn analyses een stevig gebrek aan algemene ontwikkeling naar voren komt en dat hij veel kennis over die onderwerpen mist.

Dat is allemaal geen schande maar het staat je dan niet om heel stellig zaken te beweren. Het is dan aan te raden om iets voorzichtiger te opereren. Zeker wanneer je van jezelf weet dat je nooit en te nimmer je ongelijk toe zal geven in een discussie.
  donderdag 3 maart 2016 @ 16:31:44 #105
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_160393404
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 16:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Heel Nederland ziet het dat D66 zetels wint dankzij de grote Alexander Pechtoldshow maar voor mij is het onderwerp te hoog gegrepen omdat ik hier plagerig op wijs. :')
Dus alle D66 stemmers zijn eigenlijk allemaal net zo dom als al die afro's die niet op Bernie Sanders stemmen?

[ Bericht 8% gewijzigd door Leandra op 03-03-2016 17:38:34 (gewijzigde quote gewijzigd) ]
  donderdag 3 maart 2016 @ 16:55:37 #106
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160393942
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 16:05 schreef Elfletterig het volgende:
In de Volkskrant stond dat D66 zelfs een bijdrage op rijm leverde:
http://www.volkskrant.nl/(...)en-op-rijm~a4198448/

Leuk, zo'n speelkwartier in de Tweede Kamer, maar de achterliggende problematiek wordt niet opgelost. Partijen verschuilen zich achter flauwigheden over de precieze roetkleur of ze leggen het probleem lafjes terug in de samenleving.

Wat partijen hadden moeten doen, is staan voor het recht van mensen om hun feesten en tradities te vieren; ook als anderen daar niks mee hebben. Ik heb bijvoorbeeld niks met het Suikerfeest en ook niet met de meeste christelijke feestdagen. Maar mensen hebben wel het recht om die dagen te vieren, ook als ik er aanstoot aan zou nemen. Net zoals mensen ook een Gay Pride mogen houden, ook al vinden sommige conservatievelingen dat geen goed idee.

Ik vind het jammer dat onze volksvertegenwoordigers op dit punt niet wat principiëler durven te zijn. Dat ze niet durven te staan voor een stukje oeroude Nederlandse traditie. Want door te zeggen dat de samenleving het maar moet regelen, zoals laffe partijen als D66 doen, weet je één ding heel zeker: de discussie gaat nog jaren voort en zal het Sinterklaasfeest elk jaar opnieuw blijven verzieken.

Het is sinds vorig jaar zelfs zo dat we het hele jaar door over Zwarte Piet discussiëren. Dit jaar lijkt geen uitzondering te worden, met een paar weken geleden nog de vertoning in Grouw en nu weer dit.

<O) 8}
Het lijkt niet in je op te komen dat als de politiek zich wel hier mee wil gaan bemoeien dat de kans erg groot is dat de figuur Zwarte Piet verboden wordt. Veel groter dan dat men met z'n allen in de Tweede Kamer gaat discussiëren over de minimale hoeveelheid pigment die nodig is voor iemand om zich wettelijk zwarte piet te mogen noemen.

Dus je mag de politiek in deze op je bleke knietjes bedanken dat ze zeggen 'laat het maar aan het volk over'. Grappig ook eigenlijk, dat lijkt redelijk overeen te komen met het sentiment van veel PVV-idioten.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 3 maart 2016 @ 17:17:03 #107
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160394264
Kijk de PVV door de SGP getrold worden.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_160394541
quote:
2s.gif Op donderdag 3 maart 2016 16:55 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het lijkt niet in je op te komen dat als de politiek zich wel hier mee wil gaan bemoeien dat de kans erg groot is dat de figuur Zwarte Piet verboden wordt. Veel groter dan dat men met z'n allen in de Tweede Kamer gaat discussiëren over de minimale hoeveelheid pigment die nodig is voor iemand om zich wettelijk zwarte piet te mogen noemen.

Dus je mag de politiek in deze op je bleke knietjes bedanken dat ze zeggen 'laat het maar aan het volk over'. Grappig ook eigenlijk, dat lijkt redelijk overeen te komen met het sentiment van veel PVV-idioten.
Ik stel vast dat de samenleving al een paar jaar discussieert over Zwarte Piet. Alhoewel: het is vooral een hetze van een kleine groep mensen, geholpen door media van linkse signatuur. Het leeuwendeel van de bevolking peinst niet over veranderingen aan Zwarte Piet en veruit de meeste mensen - ook donkere mensen - zien dat Zwarte Piet niet racistisch is bedoeld.

De kwestie is bij de politiek neergelegd omdat de maatschappelijke discussie niks oplevert en blijft voortbestaan. Sinds een paar jaar wordt het Sinterklaasfeest voortdurend verziekt door demonstranten en zijn verregaande beveiligingsmaatregelen nodig bij de intocht van Sinterklaas.

Zwarte Pieten, zoals deze mannen in het blauw, naast die Zwarte Piet die veel lijkt op die cabaretier uit COJONES, zijn tegenwoordig nodig. Politiemannen verkleed als Zwarte Piet, omdat je nooit weet wat voor idioten er tijdens zo'n intocht opduiken. Een onschuldig kinderfeest wordt verziekt. En de politiek mag daar best PRINCIPIEEL iets van vinden.

De politiek mag best eens principieel op z'n strepen gaan staan en uitleggen hoe het in dit land ook alweer zit met de vrijheid van meningsuiting. En de politiek mag ook best een mening hebben over hoe dit recht, deze vorm van expressie en volksvermaak, zich verhoudt tot zoiets als het verbod op discriminatie. Wat dat betreft is het eigenlijk schrijnend dat de PVV de enige partij is die in deze kwestie duidelijk stelling neemt, los van wat je verder vindt van hun standpunt.
  donderdag 3 maart 2016 @ 17:36:13 #109
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_160394591
200 zweepslagen voor mensen die het uiterlijk van Zwarte Piet niet tot de letter naleven.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 3 maart 2016 @ 18:20:27 #110
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_160395295
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 22:41 schreef karton2 het volgende:

[..]

Die wet is niet onnozel omdat de PVV er een heel ander plan mee had dan Zwarte Piet wettelijk beschermen.
Slim gekozen onderwerp wat zeer gevoelig ligt in de samenleving en waarmee de PVV veel aandacht mee genereerd.
Dit is weer typisch PVV en met name Geert Wilders. Iets anders bedoelen dan wat ze zeggen. Wanneer stopt die partij met dom brallen en lekker loos in de ruimte te lullen?
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_160397117
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 16:31 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus alle D66 stemmers zijn eigenlijk allemaal net zo dom als al die afro's die niet op Bernie Sanders stemmen?
Ik geloof niet dat mensen altijd een realistisch beeld hebben waarvoor ze stemmen, ik geloof dat propaganda buitengewoon effectief is. Hitler wist het al, hell, vele eeuwen daarvoor hadden ze dat al ontdekt.
#NoDAPL
  donderdag 3 maart 2016 @ 19:48:08 #112
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_160397295
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 19:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat mensen altijd een realistisch beeld hebben waarvoor ze stemmen, ik geloof dat propaganda buitengewoon effectief is. Hitler wist het al, hell, vele eeuwen daarvoor hadden ze dat al ontdekt.
Eigenlijk is dus iedereen die op een partij/persoon stemt anders dan de jouwe een willoos slachtoffer dat geindoctrineerd is door propaganda.

Zou het misschien ook kunnen dat een bepaalde groep mensen het gewoon wel eens is met de D66 standpunten en ook voldoende tevreden met het functioneren van de vertegenwoordigers ervan?
  donderdag 3 maart 2016 @ 20:14:12 #113
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160398010
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 19:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Eigenlijk is dus iedereen die op een partij/persoon stemt anders dan de jouwe een willoos slachtoffer dat geindoctrineerd is door propaganda.

Zou het misschien ook kunnen dat een bepaalde groep mensen het gewoon wel eens is met de D66 standpunten en ook voldoende tevreden met het functioneren van de vertegenwoordigers ervan?
Of nog erger; dat het de minst beroerde keuze is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_160398042
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 09:28 schreef karton2 het volgende:

[..]

De PVV wordt toch structureel geboycot sinds minder-minder-minder, ongeacht het voorstel? Dat lijkt me toch gewoon een cordon sanitaire. Hoe zou jij het dan willen noemen?
Stel jij wil in Europa met vakantie. Een vriend wil met je op vakantie, maar hij wil per se naar Antartica, waar jij absoluut niet naar toe wil. Ga jij dan met hem mee?

(Mocht je juist wel graag naar Antartica willen, vervang dan Antartica maar door iets waar je absoluut niet naar toe wil).

Het is geen cordon sanitaire, het zijn onverenigbare standpunten. Dat is iets anders.

Wilders heeft zelf trouwens ook regelmatig aangegeven niet met b.v. Groen Links en D66 samen te willen werken. Dus hij moet niet zeuren als die partijen niet met hem willen samenwerken.
pi_160398200
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 17:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik stel vast dat de samenleving al een paar jaar discussieert over Zwarte Piet. Alhoewel: het is vooral een hetze van een kleine groep mensen, geholpen door media van linkse signatuur. Het leeuwendeel van de bevolking peinst niet over veranderingen aan Zwarte Piet en veruit de meeste mensen - ook donkere mensen - zien dat Zwarte Piet niet racistisch is bedoeld.

De kwestie is bij de politiek neergelegd omdat de maatschappelijke discussie niks oplevert en blijft voortbestaan. Sinds een paar jaar wordt het Sinterklaasfeest voortdurend verziekt door demonstranten en zijn verregaande beveiligingsmaatregelen nodig bij de intocht van Sinterklaas.

[ afbeelding ]

Zwarte Pieten, zoals deze mannen in het blauw, naast die Zwarte Piet die veel lijkt op die cabaretier uit COJONES, zijn tegenwoordig nodig. Politiemannen verkleed als Zwarte Piet, omdat je nooit weet wat voor idioten er tijdens zo'n intocht opduiken. Een onschuldig kinderfeest wordt verziekt. En de politiek mag daar best PRINCIPIEEL iets van vinden.

De politiek mag best eens principieel op z'n strepen gaan staan en uitleggen hoe het in dit land ook alweer zit met de vrijheid van meningsuiting. En de politiek mag ook best een mening hebben over hoe dit recht, deze vorm van expressie en volksvermaak, zich verhoudt tot zoiets als het verbod op discriminatie. Wat dat betreft is het eigenlijk schrijnend dat de PVV de enige partij is die in deze kwestie duidelijk stelling neemt, los van wat je verder vindt van hun standpunt.
Het ontgaat me volledig hoe je in het kader van vrijheid van meningsuiting van bovenaf wilt opleggen dat Zwarte Piet aan een bepaald model moet voldoen. Dat is toch juist het tegendeel van vrijheid van meningsuiting? Je mag dus wel sinterklaas vieren, maar het moet per se op die manier? Hoezo is dat vrij?

Juist door het vrij te laten in het maatschappelijk debat, geef je uiting aan de vrijheid van meninguiting.
  donderdag 3 maart 2016 @ 20:49:27 #116
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_160399259
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 20:15 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Stel jij wil in Europa met vakantie. Een vriend wil met je op vakantie, maar hij wil per se naar Antartica, waar jij absoluut niet naar toe wil. Ga jij dan met hem mee?

(Mocht je juist wel graag naar Antartica willen, vervang dan Antartica maar door iets waar je absoluut niet naar toe wil).

Het is geen cordon sanitaire, het zijn onverenigbare standpunten. Dat is iets anders.

Wilders heeft zelf trouwens ook regelmatig aangegeven niet met b.v. Groen Links en D66 samen te willen werken. Dus hij moet niet zeuren als die partijen niet met hem willen samenwerken.
"Ja maar Wilders is groot en zij zijn klein, ze moeten maar naar hem luisteren, anders... revolte"

:')
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_160406924
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 20:19 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Het ontgaat me volledig hoe je in het kader van vrijheid van meningsuiting van bovenaf wilt opleggen dat Zwarte Piet aan een bepaald model moet voldoen. Dat is toch juist het tegendeel van vrijheid van meningsuiting? Je mag dus wel sinterklaas vieren, maar het moet per se op die manier? Hoezo is dat vrij?

Juist door het vrij te laten in het maatschappelijk debat, geef je uiting aan de vrijheid van meninguiting.
Ik wil niet van bovenaf opleggen aan welke uiterlijke kenmerken Zwarte Piet moet voldoen. Ik wil dat de politiek staat voor het recht van mensen om Sinterklaas met Zwarte Piet te vieren. Ik wil dat de politiek duidelijk maakt dat ergens aanstoot aan nemen, ergens niet gecharmeerd van zijn, geen legitiem argument is om een verbod te bepleiten.

Vergelijk het maar met zoiets als carnaval, gay pride of het Suikerfeest. De overheid legt niet op HOE het gevierd moet worden, maar maakt duidelijk dat het gevierd MAG worden en dat bezwaren daartegen ongegrond zijn.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 00:22:00 #118
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160406989
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 00:18 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik wil niet van bovenaf opleggen aan welke uiterlijke kenmerken Zwarte Piet moet voldoen. Ik wil dat de politiek staat voor het recht van mensen om Sinterklaas met Zwarte Piet te vieren. Ik wil dat de politiek duidelijk maakt dat ergens aanstoot aan nemen, ergens niet gecharmeerd van zijn, geen legitiem argument is om een verbod te bepleiten.

Vergelijk het maar met zoiets als carnaval, gay pride of het Suikerfeest. De overheid legt niet op HOE het gevierd moet worden, maar maakt duidelijk dat het gevierd MAG worden en dat bezwaren daartegen ongegrond zijn.
En op welke manier doen ze dat nu dan niet? Het is vrij duidelijk dat de politiek zich hier niet mee wil bemoeien en juist zegt, je mag het zelf weten. Vrij expliciet ook.

Een verbod ergens op bepleiten mag altijd trouwens.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 4 maart 2016 @ 00:22:31 #119
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_160407001
quote:
Ik wil dat de politiek duidelijk maakt dat ergens aanstoot aan nemen, ergens niet gecharmeerd van zijn, geen legitiem argument is om een verbod te bepleiten.
Dus dan mogen moslims elk jaar op 11 september van jou ook vieren dat Bin Laden de Twin Towers heeft neergehaald?
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_160407790
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 00:22 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Dus dan mogen moslims elk jaar op 11 september van jou ook vieren dat Bin Laden de Twin Towers heeft neergehaald?
pi_160407913
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 00:22 schreef Fir3fly het volgende:
En op welke manier doen ze dat nu dan niet? Het is vrij duidelijk dat de politiek zich hier niet mee wil bemoeien en juist zegt, je mag het zelf weten. Vrij expliciet ook.

Een verbod ergens op bepleiten mag altijd trouwens.
De politiek laat na om duidelijk stelling te nemen. Het wordt wat lacherig behandeld en teruggegooid in de samenleving.

quote:
7s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 00:22 schreef Gutmensch het volgende:
Fijn dat je zo begaan bent met de rechten van radicale moslims.

Het antwoord op je vraag is uiteraard nee. Het verheerlijken van terrorisme staan we wat mij betreft niet toe in Nederland. En is dit ook nog eens een terreurdaad die rechtstreeks tegen het vrije westen was gericht.

Wat mij betreft verbieden we dit soort "vieringen" niet alleen, we pakken de vierders ervan ook nog eens op. Moslim-radicalisering moet actief worden bestreden. Ik weet dat dit niet het PvdA-antwoord is dat jij graag wilt horen, maar dit is wél wat er zou moeten gebeuren.
pi_160408065
quote:
Nederland:
Islam (gevaarlijke ideologie uit wiens naam bloedige aanslagen worden gepleegd): Mooi! Moeten we beschermen! En meer van binnenhalen.
Sinterklaas (onschuldig kinderfeest): Racisme! Verbieden.
pi_160408312
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 01:59 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Nederland:
Islam (gevaarlijke ideologie uit wiens naam bloedige aanslagen worden gepleegd): Mooi! Moeten we beschermen! En meer van binnenhalen.
Sinterklaas (onschuldig kinderfeest): Racisme! Verbieden.
Ben je hier serieus of gaat het daar allemaal zo moeilijk? :') Dat filmpje slaat natuurlijk nergens op.

Facebook likje voor je lijstje overigens :')

Overigens heeft Gutmensch gewoon gelijk. Als je als persoon een beetje logisch in elkaar steekt en niet alles met twee latten gaat zitten meten ga je of tradities en feesten helemaal overlaten aan het 'volk' (totdat het strafrechtelijk uiteraard moeilijk gaat worden) of het openlijk bespreken en wetjes ervoor schrijven.
In dat laatste geval worden zowel Zwarte Piet als het hypothetische Happy-9/11 aan banden gelegd. Dat de TK met de door jullie oh zo gehate partijen ervoor kiezen om het nu volledig te negeren is alleen maar in jullie voordeel.

Maar jullie mogen het me echt uit gaan leggen hoor. Verbannen van Zwarte Piet is te policor omdat we alleen kijken naar de gevoelens van enkele mensen die misschien erdoor gekwetst raken. Maar als een feest of uiting jullie kwetst is het opeens wel slecht? Want dat is niet opeens een soort policor happy peppy tumblr safe-zone creëren? Damn, Geenstijl is zelfs soms al boos als er op één of ander gemeenteraads-borrel geen varkensvlees maar wel een halal-lapje wordt geserveerd. Want dat is traditie ofzoiets.

Dus mocht je er overigens wel voor zijn om in het dagelijks leven alles met meerdere latten op basis van opborrelde meningen en kwade gevoelens te meten dan is bij deze de discussie klaar want dan ga ik lekker wat anders doen.
Want mij kan eerlijk gezegd het geen reet schelen wat de uitkomst is betreft de Zwarte Pieten discussie, maar dit 'wetsvoorstel' is niets anders dan het volgende diepte punt in de Nederlandse politieke geschiedenis, en voorstanders ervan kan ik ook gewoon niet serieus nemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-03-2016 03:05:03 ]
pi_160408811
quote:

[..]

Wat moet de overheid dan concreet daaraan doen? Want op zich maken ze ook duidelijk dat het gevierd mag worden.
Rutte zei al: "zwarte piet is zwart, daar kan ik niets aan doen."
Door de overheid wordt zwarte piet op geen enkele manier onmogelijk of moeilijk gemaakt. Er worden immers gewoon vergunningen verstrekt. Dus tot op heden heeft de overheid duidelijk gemaakt dat bezwaren ongegrond zijn (anders werd de vergunning immers niet verstrekt).

Daar staat tegenover dat anti-piet demonstraties of uitingen ook mogen, maar die kun je ook moeilijk verbieden omdat je propiet bent. Vrijheid van meningsuiting werkt twee kanten op.
Ja, het klopt dat anti-pieten bezwaren tegen die vergunningen maken, maar dat mogen ze ook gewoon. Ook dat is weer gewoon een grondrecht, wat je niet zomaar kunt afpakken omdat je een andere mening dan hen hebt.

Als overheid moet je alleen ingrijpen als iets tegen de wet in gaat. Het organiseren van een sinterklaasfeest met of zonder zwarte pieten valt daar niet onder. Het organiseren van een beweging tegen zwarte piet ook niet.

En om zwarte piet in een wet vast te leggen, zoals de PVV nu voorstel, dan spoor je gewoon niet, want het is niet te handhaven. En dan is de wet die ze opstellen ook nog eens innerlijk tegenstrijdig, want ze verwijzen naar de oorspronkelijke zp van Schenkman, maar met hun beschrijving maken ze die juist onmogelijlk. Dan is de wet dus niet duidelijk (en onhandhaafbaar).
pi_160408902
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 07:29 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Wat moet de overheid dan concreet daaraan doen? Want op zich maken ze ook duidelijk dat het gevierd mag worden.
Door de overheid wordt zwarte piet op geen enkele manier onmogelijk of moeilijk gemaakt. Er worden immers gewoon vergunningen verstrekt. Dus tot op heden heeft de overheid duidelijk gemaakt dat bezwaren ongegrond zijn (anders werd de vergunning immers niet verstrekt).

Daar staat tegenover dat anti-piet demonstraties of uitingen ook mogen, maar die kun je ook moeilijk verbieden omdat je propiet bent. Vrijheid van meningsuiting werkt twee kanten op.
Ja, het klopt dat anti-pieten bezwaren tegen die vergunningen maken, maar dat mogen ze ook gewoon. Ook dat is weer gewoon een grondrecht, wat je niet zomaar kunt afpakken omdat je een andere mening dan hen hebt.

Als overheid moet je alleen ingrijpen als iets tegen de wet in gaat. Het organiseren van een sinterklaasfeest met of zonder zwarte pieten valt daar niet onder. Het organiseren van een beweging tegen zwarte piet ook niet.

En om zwarte piet in een wet vast te leggen, zoals de PVV nu voorstel, dan spoor je gewoon niet, want het is niet te handhaven. En dan is de wet die ze opstellen ook nog eens innerlijk tegenstrijdig, want ze verwijzen naar de oorspronkelijke zp van Schenkman, maar met hun beschrijving maken ze die juist onmogelijlk. Dan is de wet dus niet duidelijk (en onhandhaafbaar).
Dit inderdaad. Wanneer de overheid zich intensief met Zwarte Piet gaat bemoeien is dat de opmaat naar het einde van Zwarte Piet, immers dan krijg je regels waar je eeuwig strijd tegen zal krijgen. Nu is het gewoon een kinderfeest waarbij iedereen zelf mag weten hoe ze het vieren en hoe de betrokkenen er uit zien. Daar blijkt vrij weinig tegen in te brengen bij bezwaren tegen vergunningen. En over een paar jaar is het nieuwe van die anti-Zwarte Piet demonstraties ook wel weer weg en gaan we over tot de orde van de dag.

Tenzij men heel boos blijft op die anti Zwarte Piet figuren natuurlijk, daarmee werkende fanatieke pro-Piet figuren immers heel actief mee aan de moord op Zwarte Piet...
pi_160409749
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 07:47 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Wanneer de overheid zich intensief met Zwarte Piet gaat bemoeien is dat de opmaat naar het einde van Zwarte Piet, immers dan krijg je regels waar je eeuwig strijd tegen zal krijgen. Nu is het gewoon een kinderfeest waarbij iedereen zelf mag weten hoe ze het vieren en hoe de betrokkenen er uit zien. Daar blijkt vrij weinig tegen in te brengen bij bezwaren tegen vergunningen. En over een paar jaar is het nieuwe van die anti-Zwarte Piet demonstraties ook wel weer weg en gaan we over tot de orde van de dag.

Tenzij men heel boos blijft op die anti Zwarte Piet figuren natuurlijk, daarmee werkende fanatieke pro-Piet figuren immers heel actief mee aan de moord op Zwarte Piet...
Je dient jezelf aan de culturele tradities en gewoontes te houden van het land waarin jij je wilt vestigen. Het is jouw taak als opvoeder de opeenvolgende generaties bekend te maken met diezelfde tradities en gewoonten. In het Nederlandse jargon noemen we dit integratie.

Ieder jaar onder valse voorwendselen een kinderfeest verzieken noem ik niet het juiste voorbeeld van een goede integratie. Het promoten van blankenhaat noem ik geen goede integratie. Het toejuichen van een verdere polarisatie in onze samenleving noem ik geen goede integratie. Uiteindelijk zal aanvullende wetgeving nodig zijn om onze eigen culturele tradities te beschermen. Triest dat het zover heeft moeten komen, maar helaas.
pi_160409900
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 13:15 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee, zo werkt onze democratie niet. Vraag maar aan de PvdA.
Juist deze coalitie van de VVD-PvdA bewijst dat men ongeacht de uitkomst naar de kiezer heeft moeten luisteren. Dan zou men voor de PVV een uitzondering moeten maken als Wilders de grootste wordt? Dat heet in mijn optiek gewoon een cordon sanitair, een ondemocratisch instrument om partijen bij voorbaat uit te sluiten.

Ze zijn gewoon bang voor Wilders. Mede omdat Wilders onderwerpen aanspreekt die actueel zijn en waarvoor Wilders al jaren waarschuwt. Of denk je nog kiezers te vinden die net als Samson een luchtbrug willen organiseren tussen Nederland en Turkije om zo nóg meer economische gelukzoekers binnen te halen?
pi_160422658
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 09:22 schreef Elzies het volgende:

[..]

Juist deze coalitie van de VVD-PvdA bewijst dat men ongeacht de uitkomst naar de kiezer heeft moeten luisteren. Dan zou men voor de PVV een uitzondering moeten maken als Wilders de grootste wordt? Dat heet in mijn optiek gewoon een cordon sanitair, een ondemocratisch instrument om partijen bij voorbaat uit te sluiten.

Dat een partij de grootste is, betekent niet dat die partij in de regering moet. Zo werkt dat niet,
Mocht je dat wel vinden, dan kun je alvast beginnen te klagen dat de PVDA ondanks dat ze de grootste waren een aantal keren niet in de regering plaats mocht nemen.

Je kunt wel vinden dat het een cordon sanitaire is, en Wilders kan het roepen, maar dat maakt nog niet dat het er een is. Want dat is het niet.
pi_160422834
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 07:29 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik schreef nergens dat ik de PVV-wet een goed idee vind. Ik ging alleen in op de lacherige toon van politici over dit onderwerp (flauwe rijmpjes, etc.) terwijl dit onderwerp natuurlijk de kern van onze samenleving raakt en bij veel mensen leeft.

De politiek had zich wat mij betreft wel een tandje krachtiger mogen uitspreken wat betreft het recht van mensen om Sinterklaas te vieren met Zwarte Pieten erbij. Het is me iets te makkelijk dat ze zich afzijdig houden en het onderwerp terugleggen in de samenleving. Dat is geen oplossing; de bevolking vraagt de politiek om een duidelijke stellingname. Dat is wat anders dan meteen allerlei wetten aannemen.

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 04-03-2016 18:59:39 ]
  vrijdag 4 maart 2016 @ 19:23:13 #130
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_160423417
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 18:58 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik schreef nergens dat ik de PVV-wet een goed idee vind. Ik ging alleen in op de lacherige toon van politici over dit onderwerp (flauwe rijmpjes, etc.) terwijl dit onderwerp natuurlijk de kern van onze samenleving raakt en bij veel mensen leeft.

De politiek had zich wat mij betreft wel een tandje krachtiger mogen uitspreken wat betreft het recht van mensen om Sinterklaas te vieren met Zwarte Pieten erbij. Het is me iets te makkelijk dat ze zich afzijdig houden en het onderwerp terugleggen in de samenleving. Dat is geen oplossing; de bevolking vraagt de politiek om een duidelijke stellingname. Dat is wat anders dan meteen allerlei wetten aannemen.
Hoe de invulling van het Sinterklaasfeest wordt vorm gegeven raakt de kern, naar mijn mening, niet van onze samenleving. Daarvoor is dit feest te marginaal.
Hooguit raakt het de essentie van een traditie; dat is een kinderfeest (en dat zou je niet bepaald zeggen als volwassenen daarover bekvechten).
De manier waarop mensen een traditie vieren is geen taak waar de overheid zich mee bezig moet houden noch hoeft hieraan een politiek standpunt aan worden gekoppeld (wat zou dit überhaupt toevoegen?).
Mensen mogen dit vieren op de wijze waarop men dit goeddunken en anderen mogen hieraan aanstoot nemen.
C'est ca.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_160423574
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 09:11 schreef Elzies het volgende:

[..]

Je dient jezelf aan de culturele tradities en gewoontes te houden van het land waarin jij je wilt vestigen.
En een traditie als de intocht van Sinterklaas is iets wat altijd typisch lokaal werd georganiseerd in vele vormen. Dat moet je ook lekker zo laten wat mij betreft. Opleggen hoe het wel of niet moet, lijkt mij niet zo verstandig.

quote:
Ieder jaar onder valse voorwendselen een kinderfeest verzieken noem ik niet het juiste voorbeeld van een goede integratie.

Eens, heb ook niet zoveel met die schreeuwers (van beide kanten overigens, ik ben van mening dat de fanatieke anti-anti-Zwarte Pieters een veel grotere rol hebben in het om zeep helpen van Zwarte Piet). toevallig was de landelijke intocht afgelopen jaar in mijn stadje en uiteindelijk viel dat verpesten over en weer mee. Vond de Zwarte Sint overigens wel een hele mooie vinding, die deed het ook erg goed bij het publiek.
pi_160423594
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 19:23 schreef damian5700 het volgende:

[..]
De manier waarop mensen een traditie vieren is geen taak waar de overheid zich mee bezig moet houden noch hoeft hieraan een politiek standpunt aan worden gekoppeld (wat zou dit überhaupt toevoegen?).
Mensen mogen dit vieren op de wijze waarop men dit goeddunken en anderen mogen hieraan aanstoot nemen.
C'est ca.

_O_ Helemaal mee eens.
pi_160423708
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 09:11 schreef Elzies het volgende:

Uiteindelijk zal aanvullende wetgeving nodig zijn om onze eigen culturele tradities te beschermen. Triest dat het zover heeft moeten komen, maar helaas.
Welke wetgeving?
pi_160423742
"zwarte piet wiet" lees ik toch?
  vrijdag 4 maart 2016 @ 20:51:12 #135
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_160426064
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 19:23 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Hoe de invulling van het Sinterklaasfeest wordt vorm gegeven raakt de kern, naar mijn mening, niet van onze samenleving. Daarvoor is dit feest te marginaal.
Hooguit raakt het de essentie van een traditie; dat is een kinderfeest (en dat zou je niet bepaald zeggen als volwassenen daarover bekvechten).
C'est ca.
Mooi gezegd.

Om er nog één ding aan toe te voegen: Tradities kunnen juist blijven bestaan doordat ze met hun tijd meebewegen. Als je terugkijkt in de tijd is het sinterklaasfeest al sinds het begin aan verandering onderhevig. Laten we dit alsjeblieft accepteren. Het hoeft het plezier van kinderen en volwassenen echt niet te bederven. Als je dit tot in Den Haag en de rechtszaal gaat uitvechten maak je het feest pas echt kapot.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 22:08:45 #136
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_160429059
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 20:51 schreef Barrah het volgende:

[..]

Mooi gezegd.

Om er nog één ding aan toe te voegen: Tradities kunnen juist blijven bestaan doordat ze met hun tijd meebewegen. Als je terugkijkt in de tijd is het sinterklaasfeest al sinds het begin aan verandering onderhevig. Laten we dit alsjeblieft accepteren. Het hoeft het plezier van kinderen en volwassenen echt niet te bederven. Als je dit tot in Den Haag en de rechtszaal gaat uitvechten maak je het feest pas echt kapot.
Tradities mogen best veranderen als de tijdsgeest verandert maar nu wil een zeer klein groepje oproerkraaiers veranderingen forceren. Dat kan niet, de meerderheid laat hen dat niet doen.
#NoDAPL
  vrijdag 4 maart 2016 @ 22:10:45 #137
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_160429110
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 18:58 schreef Elfletterig het volgende:
Mensen zouden zich er niet zo druk om maken als het niet iets belangrijks voor hen raakt. Ik denk dat je dit moet kaderen binnen een context van globalisering, mislukte eenzijdige immigratie en allerlei problemen die als gevolg hiervan zijn ontstaan. Iets in die geest.
#NoDAPL
  vrijdag 4 maart 2016 @ 22:24:30 #138
422610 Barrah
pi_160429553
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Tradities mogen best veranderen als de tijdsgeest verandert maar nu wil een zeer klein groepje oproerkraaiers veranderingen forceren. Dat kan niet, de meerderheid laat hen dat niet doen.
Waarom zou een "besluit" hierover door een meerderheid gesteund moeten worden? Minderheden mogen ook gerespecteerd worden. Het is niet dat het feest verboden wordt of zo.

Wie zegt dat de meerderheid zich tegen elke prijs wil verzetten tegen elke verandering?

Dat de kwestie is teruggelegd bij de maatschappij maakt dat dit een jarenlang proces is waar we samen invloed op kunnen hebben. Wat er verandert en hoe snel kan lokaal worden bepaald. Op landelijk niveau wordt volgens mij ook goed gekeken hoe gereageerd wordt op de wendingen in het 'verhaal' rond Sinterklaas. Zo ben ik dolblij dat ze dit jaar niet doorgegaan zijn op het belachelijke idee van clownspieten. Juist doordat er geen geschreven regels worden opgelegd blijft Sinterklaas een feest voor iedereen. En hopelijk in de toekomst nog meer dan in het verleden.
pi_160429614
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:24 schreef Barrah het volgende:

[..]

Waarom zou een "besluit" hierover door een meerderheid gesteund moeten worden? Minderheden mogen ook gerespecteerd worden. Het is niet dat het feest verboden wordt of zo.

Wie zegt dat de meerderheid zich tegen elke prijs wil verzetten tegen elke verandering?

Dat de kwestie is teruggelegd bij de maatschappij maakt dat dit een jarenlang proces is waar we samen invloed op kunnen hebben. Wat er verandert en hoe snel kan lokaal worden bepaald. Op landelijk niveau wordt volgens mij ook goed gekeken hoe gereageerd wordt op de wendingen in het 'verhaal' rond Sinterklaas. Zo ben ik dolblij dat ze dit jaar niet doorgegaan zijn op het belachelijke idee van clownspieten. Juist doordat er geen geschreven regels worden opgelegd blijft Sinterklaas een feest voor iedereen. En hopelijk in de toekomst nog meer dan in het verleden.
De vraag is dus waar een probleem vandaan komt.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 22:28:36 #140
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_160429655
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:24 schreef Barrah het volgende:
Waarom zou een "besluit" hierover door een meerderheid gesteund moeten worden?
Omdat die meerderheid nodig is. Het is geen kwestie van wel of niet rekening willen houden door de meerderheid, het gaat er in deze kwestie om dat die minderheid tracht het door de strot van de minderheid te duwen terwijl die meerderheid geen probleem ziet, hoe meer je dat probeert hoe meer je nul op het rekest krijgt.
#NoDAPL
  vrijdag 4 maart 2016 @ 22:30:26 #141
422610 Barrah
pi_160429705
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Omdat die meerderheid nodig is. Het is geen kwestie van wel of niet rekening willen houden door de meerderheid, het gaat er in deze kwestie om dat die minderheid tracht het door de strot van de minderheid te duwen terwijl die meerderheid geen probleem ziet, hoe meer je dat probeert hoe meer je nul op het rekest krijgt.
Als er geen draagvlak zou bestaan voor verandering, zou die verandering nu niet plaatsvinden.

De PVV en de anti-anti's zijn hier de minderheid.
pi_160429742
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:30 schreef Barrah het volgende:

[..]

Als er geen draagvlak zou bestaan voor verandering, zou die verandering nu niet plaatsvinden.

De PVV en de anti-anti's zijn hier de minderheid.
Er is geen werkelijk draagvlak. Men hipt mee op het idee van racisme. Ik kan het niet uitleggen binnen de familie.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 22:35:12 #143
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_160429818
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:30 schreef Barrah het volgende:

[..]

Incorrect. Die verandering vindt nu niet plaats, daaruit blijkt dat er weinig draagvlak is. Er zijn hier en daar een paar gutmenschen die het proberen te forceren maar een overweldigende meerderheid van ongeveer 90% van de Nederlanders wil dat Zwarte Piet gewoon zwart blijft en ongeveer 90% van de gemeentes kiest ervoor om niets aan de intocht te veranderen.
#NoDAPL
  vrijdag 4 maart 2016 @ 22:38:47 #144
422610 Barrah
pi_160429923
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:32 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Er is geen werkelijk draagvlak. Men hipt mee op het idee van racisme. Ik kan het niet uitleggen binnen de familie.
Als Maurice de Hond ook zijn familie als richtlijn voor het gehele Nederlandse volk hanteert, snap ik ineens ook waarom de PVV het zo goed doet in de peilingen.

Ondanks de veranderingen van de laatste jaren werd in 2015 weer voor een recordbedrag aan Sinterklaascadeaus gekocht. Bij de intochten staan de kaden en straten nog steeds even vol. Het enthousiasme voor dit kinderfeest blijft gewoon.

Verandering roept altijd weerstand op. Over tien jaar vragen we ons af waar die minderheid aan fanatici zich zo druk om maakten.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 22:38:47 #145
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_160429925
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:32 schreef Jaroon het volgende:
Men hipt mee op het idee van racisme.
Inderdaad. Het is een "kijk ons eens correct doen" showtje van grachtengordelbewoners (of het equivalent van elders) die nooit worden geconfronteerd met bepaalde groepen minderheden maar wel graag eventjes goede sier willen maken met hun voorbeeldige gedrag terwijl ze 's avonds weer lekker aan een wijntje zitten met hun grachtengordelvriendjes in hun veilige buurt.
#NoDAPL
pi_160429972
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Inderdaad. Het is een "kijk ons eens correct doen" showtje van grachtengordelbewoners (of het equivalent van elders) die nooit worden geconfronteerd met bepaalde groepen minderheden maar wel graag eventjes goede sier willen maken met hun voorbeeldige gedrag terwijl ze 's avonds weer lekker aan een wijntje zitten met hun grachtengordelvriendjes in hun veilige buurt.
Ja. Ik kan niet meer zeggen. Maar ik kom uit Zuid. Ik weet wel wat er redelijk gaande is. En ik maak mij boos.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 22:42:11 #147
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_160429991
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:38 schreef Barrah het volgende:
Ondanks de veranderingen van de laatste jaren werd in 2015 weer voor een recordbedrag aan Sinterklaascadeaus gekocht. Bij de intochten staan de kaden en straten nog steeds even vol.
Inderdaad en in 90% van die gemeentes was de intocht gewoon traditioneel met Zwarte Piet, niet met een Teletubby-piet of dergelijke flauwekul. Ik zou bijna zeggen: "probeer het eens". Jij zou dat echter waarschijnlijk letterlijk interpreteren.
#NoDAPL
pi_160430071
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Doe niet zo dramatisch. Wat echt door de strot duwen is, zijn tv-reclamespots. Soms zie je een bepaalde spot 10x op een avond en de volgende dagen weer meerdere keren.

Mensen kunnen met vrije meningsuiting vreedzaam een doel nastreven.
Zo moet dat in een democratie.
Wie zp wilt spelen kan dat gewoon doen.
Je zult moeten wennen dat in deze tijd steeds meer mensen niet meer zo dol zijn op dat pietenspel
Roepen dat jou het nonpietidee door de strot wordt geduwd, zegt iets over jouw strotpogingen.
pi_160430104
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Doe niet zo dramatisch. Wat echt door de strot duwen is, zijn tv-reclamespots. Soms zie je een bepaalde spot 10x op een avond en de volgende dagen weer meerdere keren.

Mensen kunnen met vrije meningsuiting vreedzaam een doel nastreven.
Zo moet dat in een democratie.
Wie zp wilt spelen kan dat gewoon doen.
Je zult moeten wennen dat in deze tijd steeds meer mensen niet meer zo dol zijn op dat pietenspel
Roepen dat jou het nonpietidee door de strot wordt geduwd, zegt iets over jouw strotpogingen.
Mensen moeten wennen aan dat o.a zwarte piet geen probleem is. Behalve in de Bijlmer.
pi_160430145
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

grachtengordelbewoners
tjaa.. het werd weer tijd om te kankeren op de grachtengordelbewoners.....bekend pispaaltje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')