Zou het ook gewoon kunnen dat hij een andere mening heeft dan jij, dat je je eigen mening iets te moreel superieur vindt en dat je andere mensen daarom maar als dom neerzet?quote:Op donderdag 3 maart 2016 14:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je loopt gewoon weer eens te huilen over een onderwerp dat overduidelijk te hoog gegrepen is voor je...
Heel Nederland ziet het dat D66 zetels wint dankzij de grote Alexander Pechtoldshow maar voor mij is het onderwerp te hoog gegrepen omdat ik hier plagerig op wijs.quote:Op donderdag 3 maart 2016 16:07 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zou het ook gewoon kunnen dat hij een andere mening heeft dan jij, dat je je eigen mening iets te moreel superieur vindt en dat je andere mensen daarom maar als dom neerzet?
Ik constateer wederom een volledig gebrek aan enig politiek inzicht. Dat is het vooral. Dit is ook niet zozeer een mening die hij probeert te slijten maar gewoon een feitelijk onjuist iets.quote:Op donderdag 3 maart 2016 16:07 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zou het ook gewoon kunnen dat hij een andere mening heeft dan jij, dat je je eigen mening iets te moreel superieur vindt en dat je andere mensen daarom maar als dom neerzet?
Dus alle D66 stemmers zijn eigenlijk allemaal net zo dom als al die afro's die niet op Bernie Sanders stemmen?quote:Op donderdag 3 maart 2016 16:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Heel Nederland ziet het dat D66 zetels wint dankzij de grote Alexander Pechtoldshow maar voor mij is het onderwerp te hoog gegrepen omdat ik hier plagerig op wijs.
Het lijkt niet in je op te komen dat als de politiek zich wel hier mee wil gaan bemoeien dat de kans erg groot is dat de figuur Zwarte Piet verboden wordt. Veel groter dan dat men met z'n allen in de Tweede Kamer gaat discussiëren over de minimale hoeveelheid pigment die nodig is voor iemand om zich wettelijk zwarte piet te mogen noemen.quote:Op donderdag 3 maart 2016 16:05 schreef Elfletterig het volgende:
In de Volkskrant stond dat D66 zelfs een bijdrage op rijm leverde:
http://www.volkskrant.nl/(...)en-op-rijm~a4198448/
Leuk, zo'n speelkwartier in de Tweede Kamer, maar de achterliggende problematiek wordt niet opgelost. Partijen verschuilen zich achter flauwigheden over de precieze roetkleur of ze leggen het probleem lafjes terug in de samenleving.
Wat partijen hadden moeten doen, is staan voor het recht van mensen om hun feesten en tradities te vieren; ook als anderen daar niks mee hebben. Ik heb bijvoorbeeld niks met het Suikerfeest en ook niet met de meeste christelijke feestdagen. Maar mensen hebben wel het recht om die dagen te vieren, ook als ik er aanstoot aan zou nemen. Net zoals mensen ook een Gay Pride mogen houden, ook al vinden sommige conservatievelingen dat geen goed idee.
Ik vind het jammer dat onze volksvertegenwoordigers op dit punt niet wat principiëler durven te zijn. Dat ze niet durven te staan voor een stukje oeroude Nederlandse traditie. Want door te zeggen dat de samenleving het maar moet regelen, zoals laffe partijen als D66 doen, weet je één ding heel zeker: de discussie gaat nog jaren voort en zal het Sinterklaasfeest elk jaar opnieuw blijven verzieken.
Het is sinds vorig jaar zelfs zo dat we het hele jaar door over Zwarte Piet discussiëren. Dit jaar lijkt geen uitzondering te worden, met een paar weken geleden nog de vertoning in Grouw en nu weer dit.
![]()
Ik stel vast dat de samenleving al een paar jaar discussieert over Zwarte Piet. Alhoewel: het is vooral een hetze van een kleine groep mensen, geholpen door media van linkse signatuur. Het leeuwendeel van de bevolking peinst niet over veranderingen aan Zwarte Piet en veruit de meeste mensen - ook donkere mensen - zien dat Zwarte Piet niet racistisch is bedoeld.quote:Op donderdag 3 maart 2016 16:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het lijkt niet in je op te komen dat als de politiek zich wel hier mee wil gaan bemoeien dat de kans erg groot is dat de figuur Zwarte Piet verboden wordt. Veel groter dan dat men met z'n allen in de Tweede Kamer gaat discussiëren over de minimale hoeveelheid pigment die nodig is voor iemand om zich wettelijk zwarte piet te mogen noemen.
Dus je mag de politiek in deze op je bleke knietjes bedanken dat ze zeggen 'laat het maar aan het volk over'. Grappig ook eigenlijk, dat lijkt redelijk overeen te komen met het sentiment van veel PVV-idioten.
Dit is weer typisch PVV en met name Geert Wilders. Iets anders bedoelen dan wat ze zeggen. Wanneer stopt die partij met dom brallen en lekker loos in de ruimte te lullen?quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:41 schreef karton2 het volgende:
[..]
Die wet is niet onnozel omdat de PVV er een heel ander plan mee had dan Zwarte Piet wettelijk beschermen.
Slim gekozen onderwerp wat zeer gevoelig ligt in de samenleving en waarmee de PVV veel aandacht mee genereerd.
Ik geloof niet dat mensen altijd een realistisch beeld hebben waarvoor ze stemmen, ik geloof dat propaganda buitengewoon effectief is. Hitler wist het al, hell, vele eeuwen daarvoor hadden ze dat al ontdekt.quote:Op donderdag 3 maart 2016 16:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus alle D66 stemmers zijn eigenlijk allemaal net zo dom als al die afro's die niet op Bernie Sanders stemmen?
Eigenlijk is dus iedereen die op een partij/persoon stemt anders dan de jouwe een willoos slachtoffer dat geindoctrineerd is door propaganda.quote:Op donderdag 3 maart 2016 19:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat mensen altijd een realistisch beeld hebben waarvoor ze stemmen, ik geloof dat propaganda buitengewoon effectief is. Hitler wist het al, hell, vele eeuwen daarvoor hadden ze dat al ontdekt.
Of nog erger; dat het de minst beroerde keuze is.quote:Op donderdag 3 maart 2016 19:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Eigenlijk is dus iedereen die op een partij/persoon stemt anders dan de jouwe een willoos slachtoffer dat geindoctrineerd is door propaganda.
Zou het misschien ook kunnen dat een bepaalde groep mensen het gewoon wel eens is met de D66 standpunten en ook voldoende tevreden met het functioneren van de vertegenwoordigers ervan?
Stel jij wil in Europa met vakantie. Een vriend wil met je op vakantie, maar hij wil per se naar Antartica, waar jij absoluut niet naar toe wil. Ga jij dan met hem mee?quote:Op donderdag 3 maart 2016 09:28 schreef karton2 het volgende:
[..]
De PVV wordt toch structureel geboycot sinds minder-minder-minder, ongeacht het voorstel? Dat lijkt me toch gewoon een cordon sanitaire. Hoe zou jij het dan willen noemen?
Het ontgaat me volledig hoe je in het kader van vrijheid van meningsuiting van bovenaf wilt opleggen dat Zwarte Piet aan een bepaald model moet voldoen. Dat is toch juist het tegendeel van vrijheid van meningsuiting? Je mag dus wel sinterklaas vieren, maar het moet per se op die manier? Hoezo is dat vrij?quote:Op donderdag 3 maart 2016 17:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik stel vast dat de samenleving al een paar jaar discussieert over Zwarte Piet. Alhoewel: het is vooral een hetze van een kleine groep mensen, geholpen door media van linkse signatuur. Het leeuwendeel van de bevolking peinst niet over veranderingen aan Zwarte Piet en veruit de meeste mensen - ook donkere mensen - zien dat Zwarte Piet niet racistisch is bedoeld.
De kwestie is bij de politiek neergelegd omdat de maatschappelijke discussie niks oplevert en blijft voortbestaan. Sinds een paar jaar wordt het Sinterklaasfeest voortdurend verziekt door demonstranten en zijn verregaande beveiligingsmaatregelen nodig bij de intocht van Sinterklaas.
[ afbeelding ]
Zwarte Pieten, zoals deze mannen in het blauw, naast die Zwarte Piet die veel lijkt op die cabaretier uit COJONES, zijn tegenwoordig nodig. Politiemannen verkleed als Zwarte Piet, omdat je nooit weet wat voor idioten er tijdens zo'n intocht opduiken. Een onschuldig kinderfeest wordt verziekt. En de politiek mag daar best PRINCIPIEEL iets van vinden.
De politiek mag best eens principieel op z'n strepen gaan staan en uitleggen hoe het in dit land ook alweer zit met de vrijheid van meningsuiting. En de politiek mag ook best een mening hebben over hoe dit recht, deze vorm van expressie en volksvermaak, zich verhoudt tot zoiets als het verbod op discriminatie. Wat dat betreft is het eigenlijk schrijnend dat de PVV de enige partij is die in deze kwestie duidelijk stelling neemt, los van wat je verder vindt van hun standpunt.
"Ja maar Wilders is groot en zij zijn klein, ze moeten maar naar hem luisteren, anders... revolte"quote:Op donderdag 3 maart 2016 20:15 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Stel jij wil in Europa met vakantie. Een vriend wil met je op vakantie, maar hij wil per se naar Antartica, waar jij absoluut niet naar toe wil. Ga jij dan met hem mee?
(Mocht je juist wel graag naar Antartica willen, vervang dan Antartica maar door iets waar je absoluut niet naar toe wil).
Het is geen cordon sanitaire, het zijn onverenigbare standpunten. Dat is iets anders.
Wilders heeft zelf trouwens ook regelmatig aangegeven niet met b.v. Groen Links en D66 samen te willen werken. Dus hij moet niet zeuren als die partijen niet met hem willen samenwerken.
Ik wil niet van bovenaf opleggen aan welke uiterlijke kenmerken Zwarte Piet moet voldoen. Ik wil dat de politiek staat voor het recht van mensen om Sinterklaas met Zwarte Piet te vieren. Ik wil dat de politiek duidelijk maakt dat ergens aanstoot aan nemen, ergens niet gecharmeerd van zijn, geen legitiem argument is om een verbod te bepleiten.quote:Op donderdag 3 maart 2016 20:19 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Het ontgaat me volledig hoe je in het kader van vrijheid van meningsuiting van bovenaf wilt opleggen dat Zwarte Piet aan een bepaald model moet voldoen. Dat is toch juist het tegendeel van vrijheid van meningsuiting? Je mag dus wel sinterklaas vieren, maar het moet per se op die manier? Hoezo is dat vrij?
Juist door het vrij te laten in het maatschappelijk debat, geef je uiting aan de vrijheid van meninguiting.
En op welke manier doen ze dat nu dan niet? Het is vrij duidelijk dat de politiek zich hier niet mee wil bemoeien en juist zegt, je mag het zelf weten. Vrij expliciet ook.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 00:18 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik wil niet van bovenaf opleggen aan welke uiterlijke kenmerken Zwarte Piet moet voldoen. Ik wil dat de politiek staat voor het recht van mensen om Sinterklaas met Zwarte Piet te vieren. Ik wil dat de politiek duidelijk maakt dat ergens aanstoot aan nemen, ergens niet gecharmeerd van zijn, geen legitiem argument is om een verbod te bepleiten.
Vergelijk het maar met zoiets als carnaval, gay pride of het Suikerfeest. De overheid legt niet op HOE het gevierd moet worden, maar maakt duidelijk dat het gevierd MAG worden en dat bezwaren daartegen ongegrond zijn.
Dus dan mogen moslims elk jaar op 11 september van jou ook vieren dat Bin Laden de Twin Towers heeft neergehaald?quote:Op vrijdag 4 maart 2016 00:18 schreef Elfletterig het volgende:
Ik wil dat de politiek duidelijk maakt dat ergens aanstoot aan nemen, ergens niet gecharmeerd van zijn, geen legitiem argument is om een verbod te bepleiten.
quote:Op vrijdag 4 maart 2016 00:22 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Dus dan mogen moslims elk jaar op 11 september van jou ook vieren dat Bin Laden de Twin Towers heeft neergehaald?
De politiek laat na om duidelijk stelling te nemen. Het wordt wat lacherig behandeld en teruggegooid in de samenleving.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 00:22 schreef Fir3fly het volgende:
En op welke manier doen ze dat nu dan niet? Het is vrij duidelijk dat de politiek zich hier niet mee wil bemoeien en juist zegt, je mag het zelf weten. Vrij expliciet ook.
Een verbod ergens op bepleiten mag altijd trouwens.
Fijn dat je zo begaan bent met de rechten van radicale moslims.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 00:22 schreef Gutmensch het volgende:
Dus dan mogen moslims elk jaar op 11 september van jou ook vieren dat Bin Laden de Twin Towers heeft neergehaald?
Nederland:quote:
Ben je hier serieus of gaat het daar allemaal zo moeilijk?quote:Op vrijdag 4 maart 2016 01:59 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Nederland:
Islam (gevaarlijke ideologie uit wiens naam bloedige aanslagen worden gepleegd): Mooi! Moeten we beschermen! En meer van binnenhalen.
Sinterklaas (onschuldig kinderfeest): Racisme! Verbieden.
Wat moet de overheid dan concreet daaraan doen? Want op zich maken ze ook duidelijk dat het gevierd mag worden.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 00:18 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik wil niet van bovenaf opleggen aan welke uiterlijke kenmerken Zwarte Piet moet voldoen. Ik wil dat de politiek staat voor het recht van mensen om Sinterklaas met Zwarte Piet te vieren. Ik wil dat de politiek duidelijk maakt dat ergens aanstoot aan nemen, ergens niet gecharmeerd van zijn, geen legitiem argument is om een verbod te bepleiten.
Vergelijk het maar met zoiets als carnaval, gay pride of het Suikerfeest. De overheid legt niet op HOE het gevierd moet worden, maar maakt duidelijk dat het gevierd MAG worden en dat bezwaren daartegen ongegrond zijn.
Dit inderdaad. Wanneer de overheid zich intensief met Zwarte Piet gaat bemoeien is dat de opmaat naar het einde van Zwarte Piet, immers dan krijg je regels waar je eeuwig strijd tegen zal krijgen. Nu is het gewoon een kinderfeest waarbij iedereen zelf mag weten hoe ze het vieren en hoe de betrokkenen er uit zien. Daar blijkt vrij weinig tegen in te brengen bij bezwaren tegen vergunningen. En over een paar jaar is het nieuwe van die anti-Zwarte Piet demonstraties ook wel weer weg en gaan we over tot de orde van de dag.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 07:29 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Wat moet de overheid dan concreet daaraan doen? Want op zich maken ze ook duidelijk dat het gevierd mag worden.
Rutte zei al: "zwarte piet is zwart, daar kan ik niets aan doen."
Door de overheid wordt zwarte piet op geen enkele manier onmogelijk of moeilijk gemaakt. Er worden immers gewoon vergunningen verstrekt. Dus tot op heden heeft de overheid duidelijk gemaakt dat bezwaren ongegrond zijn (anders werd de vergunning immers niet verstrekt).
Daar staat tegenover dat anti-piet demonstraties of uitingen ook mogen, maar die kun je ook moeilijk verbieden omdat je propiet bent. Vrijheid van meningsuiting werkt twee kanten op.
Ja, het klopt dat anti-pieten bezwaren tegen die vergunningen maken, maar dat mogen ze ook gewoon. Ook dat is weer gewoon een grondrecht, wat je niet zomaar kunt afpakken omdat je een andere mening dan hen hebt.
Als overheid moet je alleen ingrijpen als iets tegen de wet in gaat. Het organiseren van een sinterklaasfeest met of zonder zwarte pieten valt daar niet onder. Het organiseren van een beweging tegen zwarte piet ook niet.
En om zwarte piet in een wet vast te leggen, zoals de PVV nu voorstel, dan spoor je gewoon niet, want het is niet te handhaven. En dan is de wet die ze opstellen ook nog eens innerlijk tegenstrijdig, want ze verwijzen naar de oorspronkelijke zp van Schenkman, maar met hun beschrijving maken ze die juist onmogelijlk. Dan is de wet dus niet duidelijk (en onhandhaafbaar).
Je dient jezelf aan de culturele tradities en gewoontes te houden van het land waarin jij je wilt vestigen. Het is jouw taak als opvoeder de opeenvolgende generaties bekend te maken met diezelfde tradities en gewoonten. In het Nederlandse jargon noemen we dit integratie.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 07:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Wanneer de overheid zich intensief met Zwarte Piet gaat bemoeien is dat de opmaat naar het einde van Zwarte Piet, immers dan krijg je regels waar je eeuwig strijd tegen zal krijgen. Nu is het gewoon een kinderfeest waarbij iedereen zelf mag weten hoe ze het vieren en hoe de betrokkenen er uit zien. Daar blijkt vrij weinig tegen in te brengen bij bezwaren tegen vergunningen. En over een paar jaar is het nieuwe van die anti-Zwarte Piet demonstraties ook wel weer weg en gaan we over tot de orde van de dag.
Tenzij men heel boos blijft op die anti Zwarte Piet figuren natuurlijk, daarmee werkende fanatieke pro-Piet figuren immers heel actief mee aan de moord op Zwarte Piet...
Juist deze coalitie van de VVD-PvdA bewijst dat men ongeacht de uitkomst naar de kiezer heeft moeten luisteren. Dan zou men voor de PVV een uitzondering moeten maken als Wilders de grootste wordt? Dat heet in mijn optiek gewoon een cordon sanitair, een ondemocratisch instrument om partijen bij voorbaat uit te sluiten.quote:Op donderdag 3 maart 2016 13:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, zo werkt onze democratie niet. Vraag maar aan de PvdA.
Dat een partij de grootste is, betekent niet dat die partij in de regering moet. Zo werkt dat niet,quote:Op vrijdag 4 maart 2016 09:22 schreef Elzies het volgende:
[..]
Juist deze coalitie van de VVD-PvdA bewijst dat men ongeacht de uitkomst naar de kiezer heeft moeten luisteren. Dan zou men voor de PVV een uitzondering moeten maken als Wilders de grootste wordt? Dat heet in mijn optiek gewoon een cordon sanitair, een ondemocratisch instrument om partijen bij voorbaat uit te sluiten.
Ik schreef nergens dat ik de PVV-wet een goed idee vind. Ik ging alleen in op de lacherige toon van politici over dit onderwerp (flauwe rijmpjes, etc.) terwijl dit onderwerp natuurlijk de kern van onze samenleving raakt en bij veel mensen leeft.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 07:29 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Wat moet de overheid dan concreet daaraan doen? Want op zich maken ze ook duidelijk dat het gevierd mag worden.
Rutte zei al: "zwarte piet is zwart, daar kan ik niets aan doen."
Door de overheid wordt zwarte piet op geen enkele manier onmogelijk of moeilijk gemaakt. Er worden immers gewoon vergunningen verstrekt. Dus tot op heden heeft de overheid duidelijk gemaakt dat bezwaren ongegrond zijn (anders werd de vergunning immers niet verstrekt).
Daar staat tegenover dat anti-piet demonstraties of uitingen ook mogen, maar die kun je ook moeilijk verbieden omdat je propiet bent. Vrijheid van meningsuiting werkt twee kanten op.
Ja, het klopt dat anti-pieten bezwaren tegen die vergunningen maken, maar dat mogen ze ook gewoon. Ook dat is weer gewoon een grondrecht, wat je niet zomaar kunt afpakken omdat je een andere mening dan hen hebt.
Als overheid moet je alleen ingrijpen als iets tegen de wet in gaat. Het organiseren van een sinterklaasfeest met of zonder zwarte pieten valt daar niet onder. Het organiseren van een beweging tegen zwarte piet ook niet.
En om zwarte piet in een wet vast te leggen, zoals de PVV nu voorstel, dan spoor je gewoon niet, want het is niet te handhaven. En dan is de wet die ze opstellen ook nog eens innerlijk tegenstrijdig, want ze verwijzen naar de oorspronkelijke zp van Schenkman, maar met hun beschrijving maken ze die juist onmogelijlk. Dan is de wet dus niet duidelijk (en onhandhaafbaar).
Hoe de invulling van het Sinterklaasfeest wordt vorm gegeven raakt de kern, naar mijn mening, niet van onze samenleving. Daarvoor is dit feest te marginaal.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 18:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik schreef nergens dat ik de PVV-wet een goed idee vind. Ik ging alleen in op de lacherige toon van politici over dit onderwerp (flauwe rijmpjes, etc.) terwijl dit onderwerp natuurlijk de kern van onze samenleving raakt en bij veel mensen leeft.
De politiek had zich wat mij betreft wel een tandje krachtiger mogen uitspreken wat betreft het recht van mensen om Sinterklaas te vieren met Zwarte Pieten erbij. Het is me iets te makkelijk dat ze zich afzijdig houden en het onderwerp terugleggen in de samenleving. Dat is geen oplossing; de bevolking vraagt de politiek om een duidelijke stellingname. Dat is wat anders dan meteen allerlei wetten aannemen.
En een traditie als de intocht van Sinterklaas is iets wat altijd typisch lokaal werd georganiseerd in vele vormen. Dat moet je ook lekker zo laten wat mij betreft. Opleggen hoe het wel of niet moet, lijkt mij niet zo verstandig.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 09:11 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je dient jezelf aan de culturele tradities en gewoontes te houden van het land waarin jij je wilt vestigen.
Eens, heb ook niet zoveel met die schreeuwers (van beide kanten overigens, ik ben van mening dat de fanatieke anti-anti-Zwarte Pieters een veel grotere rol hebben in het om zeep helpen van Zwarte Piet). toevallig was de landelijke intocht afgelopen jaar in mijn stadje en uiteindelijk viel dat verpesten over en weer mee. Vond de Zwarte Sint overigens wel een hele mooie vinding, die deed het ook erg goed bij het publiek.quote:Ieder jaar onder valse voorwendselen een kinderfeest verzieken noem ik niet het juiste voorbeeld van een goede integratie.
quote:Op vrijdag 4 maart 2016 19:23 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De manier waarop mensen een traditie vieren is geen taak waar de overheid zich mee bezig moet houden noch hoeft hieraan een politiek standpunt aan worden gekoppeld (wat zou dit überhaupt toevoegen?).
Mensen mogen dit vieren op de wijze waarop men dit goeddunken en anderen mogen hieraan aanstoot nemen.
C'est ca.
Welke wetgeving?quote:Op vrijdag 4 maart 2016 09:11 schreef Elzies het volgende:
Uiteindelijk zal aanvullende wetgeving nodig zijn om onze eigen culturele tradities te beschermen. Triest dat het zover heeft moeten komen, maar helaas.
Mooi gezegd.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 19:23 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Hoe de invulling van het Sinterklaasfeest wordt vorm gegeven raakt de kern, naar mijn mening, niet van onze samenleving. Daarvoor is dit feest te marginaal.
Hooguit raakt het de essentie van een traditie; dat is een kinderfeest (en dat zou je niet bepaald zeggen als volwassenen daarover bekvechten).
De manier waarop mensen een traditie vieren is geen taak waar de overheid zich mee bezig moet houden noch hoeft hieraan een politiek standpunt aan worden gekoppeld (wat zou dit überhaupt toevoegen?).
Mensen mogen dit vieren op de wijze waarop men dit goeddunken en anderen mogen hieraan aanstoot nemen.
C'est ca.
Tradities mogen best veranderen als de tijdsgeest verandert maar nu wil een zeer klein groepje oproerkraaiers veranderingen forceren. Dat kan niet, de meerderheid laat hen dat niet doen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 20:51 schreef Barrah het volgende:
[..]
Mooi gezegd.
Om er nog één ding aan toe te voegen: Tradities kunnen juist blijven bestaan doordat ze met hun tijd meebewegen. Als je terugkijkt in de tijd is het sinterklaasfeest al sinds het begin aan verandering onderhevig. Laten we dit alsjeblieft accepteren. Het hoeft het plezier van kinderen en volwassenen echt niet te bederven. Als je dit tot in Den Haag en de rechtszaal gaat uitvechten maak je het feest pas echt kapot.
Mensen zouden zich er niet zo druk om maken als het niet iets belangrijks voor hen raakt. Ik denk dat je dit moet kaderen binnen een context van globalisering, mislukte eenzijdige immigratie en allerlei problemen die als gevolg hiervan zijn ontstaan. Iets in die geest.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 18:58 schreef Elfletterig het volgende:
Ik schreef nergens dat ik de PVV-wet een goed idee vind. Ik ging alleen in op de lacherige toon van politici over dit onderwerp (flauwe rijmpjes, etc.) terwijl dit onderwerp natuurlijk de kern van onze samenleving raakt en bij veel mensen leeft.
Waarom zou een "besluit" hierover door een meerderheid gesteund moeten worden? Minderheden mogen ook gerespecteerd worden. Het is niet dat het feest verboden wordt of zo.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tradities mogen best veranderen als de tijdsgeest verandert maar nu wil een zeer klein groepje oproerkraaiers veranderingen forceren. Dat kan niet, de meerderheid laat hen dat niet doen.
De vraag is dus waar een probleem vandaan komt.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:24 schreef Barrah het volgende:
[..]
Waarom zou een "besluit" hierover door een meerderheid gesteund moeten worden? Minderheden mogen ook gerespecteerd worden. Het is niet dat het feest verboden wordt of zo.
Wie zegt dat de meerderheid zich tegen elke prijs wil verzetten tegen elke verandering?
Dat de kwestie is teruggelegd bij de maatschappij maakt dat dit een jarenlang proces is waar we samen invloed op kunnen hebben. Wat er verandert en hoe snel kan lokaal worden bepaald. Op landelijk niveau wordt volgens mij ook goed gekeken hoe gereageerd wordt op de wendingen in het 'verhaal' rond Sinterklaas. Zo ben ik dolblij dat ze dit jaar niet doorgegaan zijn op het belachelijke idee van clownspieten. Juist doordat er geen geschreven regels worden opgelegd blijft Sinterklaas een feest voor iedereen. En hopelijk in de toekomst nog meer dan in het verleden.
Omdat die meerderheid nodig is. Het is geen kwestie van wel of niet rekening willen houden door de meerderheid, het gaat er in deze kwestie om dat die minderheid tracht het door de strot van de minderheid te duwen terwijl die meerderheid geen probleem ziet, hoe meer je dat probeert hoe meer je nul op het rekest krijgt.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:24 schreef Barrah het volgende:
Waarom zou een "besluit" hierover door een meerderheid gesteund moeten worden?
Als er geen draagvlak zou bestaan voor verandering, zou die verandering nu niet plaatsvinden.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Omdat die meerderheid nodig is. Het is geen kwestie van wel of niet rekening willen houden door de meerderheid, het gaat er in deze kwestie om dat die minderheid tracht het door de strot van de minderheid te duwen terwijl die meerderheid geen probleem ziet, hoe meer je dat probeert hoe meer je nul op het rekest krijgt.
Er is geen werkelijk draagvlak. Men hipt mee op het idee van racisme. Ik kan het niet uitleggen binnen de familie.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:30 schreef Barrah het volgende:
[..]
Als er geen draagvlak zou bestaan voor verandering, zou die verandering nu niet plaatsvinden.
De PVV en de anti-anti's zijn hier de minderheid.
Incorrect. Die verandering vindt nu niet plaats, daaruit blijkt dat er weinig draagvlak is. Er zijn hier en daar een paar gutmenschen die het proberen te forceren maar een overweldigende meerderheid van ongeveer 90% van de Nederlanders wil dat Zwarte Piet gewoon zwart blijft en ongeveer 90% van de gemeentes kiest ervoor om niets aan de intocht te veranderen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:30 schreef Barrah het volgende:
[..]
Als er geen draagvlak zou bestaan voor verandering, zou die verandering nu niet plaatsvinden.
Als Maurice de Hond ook zijn familie als richtlijn voor het gehele Nederlandse volk hanteert, snap ik ineens ook waarom de PVV het zo goed doet in de peilingen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:32 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Er is geen werkelijk draagvlak. Men hipt mee op het idee van racisme. Ik kan het niet uitleggen binnen de familie.
Inderdaad. Het is een "kijk ons eens correct doen" showtje van grachtengordelbewoners (of het equivalent van elders) die nooit worden geconfronteerd met bepaalde groepen minderheden maar wel graag eventjes goede sier willen maken met hun voorbeeldige gedrag terwijl ze 's avonds weer lekker aan een wijntje zitten met hun grachtengordelvriendjes in hun veilige buurt.quote:
Ja. Ik kan niet meer zeggen. Maar ik kom uit Zuid. Ik weet wel wat er redelijk gaande is. En ik maak mij boos.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Inderdaad. Het is een "kijk ons eens correct doen" showtje van grachtengordelbewoners (of het equivalent van elders) die nooit worden geconfronteerd met bepaalde groepen minderheden maar wel graag eventjes goede sier willen maken met hun voorbeeldige gedrag terwijl ze 's avonds weer lekker aan een wijntje zitten met hun grachtengordelvriendjes in hun veilige buurt.
Inderdaad en in 90% van die gemeentes was de intocht gewoon traditioneel met Zwarte Piet, niet met een Teletubby-piet of dergelijke flauwekul. Ik zou bijna zeggen: "probeer het eens". Jij zou dat echter waarschijnlijk letterlijk interpreteren.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:38 schreef Barrah het volgende:
Ondanks de veranderingen van de laatste jaren werd in 2015 weer voor een recordbedrag aan Sinterklaascadeaus gekocht. Bij de intochten staan de kaden en straten nog steeds even vol.
Doe niet zo dramatisch. Wat echt door de strot duwen is, zijn tv-reclamespots. Soms zie je een bepaalde spot 10x op een avond en de volgende dagen weer meerdere keren.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Omdat die meerderheid nodig is. Het is geen kwestie van wel of niet rekening willen houden door de meerderheid, het gaat er in deze kwestie om dat die minderheid tracht het door de strot van de minderheid te duwen terwijl die meerderheid geen probleem ziet, hoe meer je dat probeert hoe meer je nul op het rekest krijgt.
Mensen moeten wennen aan dat o.a zwarte piet geen probleem is. Behalve in de Bijlmer.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Doe niet zo dramatisch. Wat echt door de strot duwen is, zijn tv-reclamespots. Soms zie je een bepaalde spot 10x op een avond en de volgende dagen weer meerdere keren.
Mensen kunnen met vrije meningsuiting vreedzaam een doel nastreven.
Zo moet dat in een democratie.
Wie zp wilt spelen kan dat gewoon doen.
Je zult moeten wennen dat in deze tijd steeds meer mensen niet meer zo dol zijn op dat pietenspel
Roepen dat jou het nonpietidee door de strot wordt geduwd, zegt iets over jouw strotpogingen.
- De veranderingen (zoals bij het Sinterklaasjournaal) zijn subtieler dan de beweging tegen Zwarte Piet graag zou zienquote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Incorrect. Die verandering vindt nu niet plaats, daaruit blijkt dat er weinig draagvlak is. Er zijn hier en daar een paar gutmenschen die het proberen te forceren maar een overweldigende meerderheid van ongeveer 90% van de Nederlanders wil dat Zwarte Piet gewoon zwart blijft en ongeveer 90% van de gemeentes kiest ervoor om niets aan de intocht te veranderen.
de felste zp-verdedigers koppelen agressieve en eigenvolkeerst-emoties aan zp.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:47 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Mensen moeten wennen aan dat o.a zwarte piet geen probleem is. Behalve in de Bijlmer.
Mooier kan je het niet zeggen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:50 schreef Barrah het volgende:
[..]
- De veranderingen (zoals bij het Sinterklaasjournaal) zijn subtieler dan de beweging tegen Zwarte Piet graag zou zien
- De vernieuwingen worden op een geleidelijke, geloofwaardige manier doorgevoerd
- Elk comité heeft de vrijheid om nieuwe elementen over te nemen, of het juist bij het oude te laten. Beide gebeuren.
Ergo: het is allemaal veel minder ernstig dan de fanatici beweren. Er is helemaal geen sprake van een knieval voor de tegenstanders van Zwarte Piet. Er wordt helemaal niets opgelegd. Wel zullen er dingen veranderen, maar dat proces is niet nieuw.
Natuurlijk heeft de hele discussie hier wel invloed op, maar het gemeenschappelijke belang is om dit kinderfeest niet kapot te laten gaan aan de ijdelheid en het gekrakeel van volwassenen.
Het is niet dat mensen die normaal zijn het als discriminatie zien volgens mij. Mijn halve familie is 'zwart'. We vieren Sinterklaas. Ga jij het uitleggen of ik?quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
de felste zp-verdedigers zitten agressieve en eigenvolkeerst-emoties te koppelen aan zp.
Zo krijgen steeds meer mensen een hekel aan dit boegbeeld van discriminerend Nederland
Uitgelokt door de anti-Pieten die ZP tot een boegbeeld van racisme en slavernij maken waarmee ze de Sinterklaasvierder dus uitmaken voor racist. Echt niet raar hoor dat er dan mensen zijn die met gelijke extreme munt de bal terugkaatsen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
de felste zp-verdedigers koppelen agressieve en eigenvolkeerst-emoties aan zp.
Zo krijgen steeds meer mensen een hekel aan dit boegbeeld van discriminerend Nederland
Het zijn vooral de discriminerende mensen die het idee van dat ze racistisch zijn persé willen bevechten en dat op een gedreven manier. Het zp-debat is een neurose.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:59 schreef Montagui het volgende:
[..]
Uitgelokt door de anti-Pieten die ZP tot een boegbeeld van racisme en slavernij maken waarmee ze de Sinterklaasvierder dus uitmaken voor racist. Echt niet raar hoor dat er dan mensen zijn die met gelijke extreme munt de bal terugkaatsen.
Beide extremen moeten gewoon hun gemak houden.
Hoe Sinterklaas wordt ingevuld zou inderdaad de kern van onze samenleving niet moeten raken. Net zoals dat geldt voor de invulling van andere feesten.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 19:23 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Hoe de invulling van het Sinterklaasfeest wordt vorm gegeven raakt de kern, naar mijn mening, niet van onze samenleving. Daarvoor is dit feest te marginaal.
Hooguit raakt het de essentie van een traditie; dat is een kinderfeest (en dat zou je niet bepaald zeggen als volwassenen daarover bekvechten).
C'est ca.
De vraag is of je politiek correct wil zijn. Of dat je gewoon het niet ziet. Met andere mensen samen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 23:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het zijn vooral de discriminerende mensen die het idee van dat ze racistisch zijn persé willen bevechten en dat op een gedreven manier. Het zp-debat is een neurose.
Mensen willen perse hun politiekcorrect voorkomen verdedigen De meer gematigde mensen vinden het moeilijk te erkennen dat ze of discriminerend denken of te erkennen dat anderen het zpgedoe discriminerend vinden .
Dat is de emotionaliteit van het zp-debat. Die paar mensen die fel tegen zp ageren is niet veel betekend. . Zo weinig zijn het er . Het zijn de neurotische propieters die de agressie maken.
Ik heb niks tegen verandering / aanpassing van tradities, mits dit op basis van draagvlak vanuit de samenleving gebeurt. Daarvan is nu helemaal geen sprake. Het leeuwendeel van de bevolking wil Zwarte Piet gewoon zo houden als -ie is, een zeer kleine kern van demonstranten maakt veel lawaai en verziekt intochten.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 20:51 schreef Barrah het volgende:
[..]
Mooi gezegd.
Om er nog één ding aan toe te voegen: Tradities kunnen juist blijven bestaan doordat ze met hun tijd meebewegen. Als je terugkijkt in de tijd is het sinterklaasfeest al sinds het begin aan verandering onderhevig. Laten we dit alsjeblieft accepteren. Het hoeft het plezier van kinderen en volwassenen echt niet te bederven. Als je dit tot in Den Haag en de rechtszaal gaat uitvechten maak je het feest pas echt kapot.
Ik weet niet wat er aan de hand is. Wederom erg mooi gezegd.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb niks tegen verandering / aanpassing van tradities, mits dit op basis van draagvlak vanuit de samenleving gebeurt. Daarvan is nu helemaal geen sprake. Het leeuwendeel van de bevolking wil Zwarte Piet gewoon zo houden als -ie is, een zeer kleine kern van demonstranten maakt veel lawaai en verziekt intochten.
Het zijn overigens ook die figuren die keer op keer naar de rechter stappen. En juist omdat ze dat doen, juist omdat die gang naar de rechter een feit is, kan de politiek zich niet afzijdig houden en het probleem terugwerpen in de samenleving.
Mijn punt is niet dat bij wet moet worden vastgelegd dat Zwarte Piet zwart is en moet blijven. Mijn punt is dat politici zich expliciet zouden moeten uitspreken voor het recht van mensen om Sinterklaas (met Zwarte Piet) zo te zien zoals zij willen. En dat kleine groepjes klagers niet het recht hebben om dat te verhinderen, ook al nemen ze er aanstoot aan. Als we in dit land alles gaan verbieden waaraan kleine groepjes mensen aanstoot nemen, houden we geen feest en traditie meer over.
Bram_van_Loon had gewoon volledig gelijk in de post waarop je reageerde. Er worden vernieuwingen doorgevoerd zonder dat daarvoor maatschappelijk draagvlak bestaat, zonder dat daartoe enige noodzaak bestaat.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:50 schreef Barrah het volgende:
[..]
- De veranderingen (zoals bij het Sinterklaasjournaal) zijn subtieler dan de beweging tegen Zwarte Piet graag zou zien
- De vernieuwingen worden op een geleidelijke, geloofwaardige manier doorgevoerd
- Elk comité heeft de vrijheid om nieuwe elementen over te nemen, of het juist bij het oude te laten. Beide gebeuren.
Ergo: het is allemaal veel minder ernstig dan de fanatici beweren. Er is helemaal geen sprake van een knieval voor de tegenstanders van Zwarte Piet. Er wordt helemaal niets opgelegd. Wel zullen er dingen veranderen, maar dat proces is niet nieuw.
Natuurlijk heeft de hele discussie hier wel invloed op, maar het gemeenschappelijke belang is om dit kinderfeest niet kapot te laten gaan aan de ijdelheid en het gekrakeel van volwassenen.
Er worden voortdurend vernieuwingen doorgevoerd. Zo hoort het ook.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Bram_van_Loon had gewoon volledig gelijk in de post waarop je reageerde. Er worden vernieuwingen doorgevoerd zonder dat daarvoor maatschappelijk draagvlak bestaat, zonder dat daartoe enige noodzaak bestaat.
Als jij die knieval niet wilt doen, dan doe je dat toch lekker niet.quote:Het is wel degelijk een knieval in de richting van de kleine groep klagers die de anti-Zwarte-Piet-hetze is begonnen. Er wordt aan hun belachelijke ideeën tegemoet gekomen.
Die is er al 3 jaar.... en bijzonder fel.quote:Ook wordt de suggestie gewekt dat er een brede maatschappelijke discussie over Zwarte Piet is. Die is er helemaal niet.
Je ontkent die grote ophef en je zoekt zondebokken bij je ideologische vijanden.quote:Er is alleen een hetze, waarbij bepaalde media proberen om het vuurtje op te stoken en een discussie op gang te brengen.
Jij neemt niks waar ? Ik neem waar dat er 200 piettopics zijn geweest op fok en dat jij voortdurend vooraan staat.quote:Vervolgens zijn er weer figuren die een "discussie" waarnemen in de samenleving en vinden dat ze "daar iets mee moeten" (zo is het letterlijk gezegd). Onzin natuurlijk.
In beginsel is ZP niet racistisch. Maar tegenwoordig kleeft er dankzij de zogenaamde fans wel discriminerende emoties aan dat figuur.quote:Er is ook geen enkel historisch feit dat een dergelijke claim (Zwarte Piet is racisme) onderbouwt.
Dat doet de poitiek toch ook ? Ik lees niks dat de regering dit recht niet erkentquote:De politiek moet dus staan voor het recht van mensen om een onschuldige traditie te kunnen vieren
Dat heet vrijheid van meningsuiting . en zelf werk je ook actief mee aan verzieking,quote:zonder dat kleine groepjes klagers met valse argumenten een hetze kunnen voeren en een verziekte sfeer kunnen creëren.
Het is een vernieuwing van een zeer kleine groep. Dat heet gewoon dwingen van je mening.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er worden voortdurend vernieuwingen doorgevoerd. Zo hoort het ook.
Mensen hebben een idee hoe iets anders kan en voeren dat uit.
Of een heleboel mensen dat willen nadoen is een tweede.
Als jij het niet noodzakelijk vind , dan doe je dat niet, maar t is onzin dat iemand alleen maar anders mag zijn, doen en denken als de meerderheid dat wilt.
[..]
Als jij die knieval niet wilt doen, dan doe je dat toch lekker niet.
Als anderen het eens gaan worden met de trendsetters dan is dat weer hun keuze.
Ook wordt de suggestie gewekt dat er een brede maatschappelijke discussie over Zwarte Piet is. Die is er helemaal niet. Er is alleen een hetze, waarbij bepaalde media proberen om het vuurtje op te stoken en een discussie op gang te brengen. Vervolgens zijn er weer figuren die een "discussie" waarnemen in de samenleving en vinden dat ze "daar iets mee moeten" (zo is het letterlijk gezegd). Onzin natuurlijk.
[..]
Dat doet de poitiek toch ook ? Ik lees niks dat de regering dit recht niet erkent
[..]
Dat heet vrijheid van meningsuiting . en zelf werk je ook actief mee aan verzieking,
Ben je zwart? Wat is je probleem?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er worden voortdurend vernieuwingen doorgevoerd. Zo hoort het ook.
Mensen hebben een idee hoe iets anders kan en voeren dat uit.
Of een heleboel mensen dat willen nadoen is een tweede.
Als jij het niet noodzakelijk vind , dan doe je dat niet, maar t is onzin dat iemand alleen maar anders mag zijn, doen en denken als de meerderheid dat wilt.
[..]
Als jij die knieval niet wilt doen, dan doe je dat toch lekker niet.
Als anderen het eens gaan worden met de trendsetters dan is dat weer hun keuze.
[..]
Die is er al 3 jaar.... en bijzonder fel.
[..]
Je ontkent die grote ophef en je zoekt zondebokken bij je ideologische vijanden.
Kijk eerst naar je eigen.
[..]
Jij neemt niks waar ? Ik neem waar dat er 200 piettopics zijn geweest op fok en dat jij voortdurend vooraan staat.
[..]
In beginsel is ZP niet racistisch. Maar tegenwoordig kleeft er dankzij de zogenaamde fans wel discriminerende emoties aan dat figuur.
[..]
Dat doet de poitiek toch ook ? Ik lees niks dat de regering dit recht niet erkent
[..]
Dat heet vrijheid van meningsuiting . en zelf werk je ook actief mee aan verzieking,
Alle omslagen in denken komen in het begin van een kleine groep.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:59 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het is een vernieuwing van een zeer kleine groep. Dat heet gewoon dwingen van je mening.
ik ben groen... wat is je probleem. ?quote:
Dat ben ik met je eens. Maar even niet over zwarte Piet dan. Laten we het nuttig maken.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 01:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Alle omslagen in denken komen in het begin van een kleine groep.
Zonder dat begin zijn er geen vernieuwingen, veranderingen en vooruitgang.
Die kleine groepen het recht om anders te denken ontzeggen is bedenkelijk, want dan ben je tegen elke vernieuwing en vooruitgang.
Geen dictatuur van de meerderheid svp.
Ja. Ik heb er geen probleem mee.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 01:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ik ben groen... wat is je probleem. ?
Snap je niet dat ik gewoon mijn mening wegzet hier. Jij doet dat toch ook ?
Denk je werkelijk dat men een Thai begrijpt in Amsterdam?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 01:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ik ben groen... wat is je probleem. ?
Snap je niet dat ik gewoon mijn mening wegzet hier. Jij doet dat toch ook ?
Misschien maar op dat moment zijn de geesten er rijp voor, dat is bij dit niet het geval. De meeste mensen zien geen aanleiding om iets te veranderen aan ZP omdat de meeste mensen de donkere huidskleur niet associëren met negerschap.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 01:04 schreef Bluesdude het volgende:
Alle omslagen in denken komen in het begin van een kleine groep.
Echt wel.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:19 schreef Leandra het volgende:
Wat op zich vooral grappig is omdat SGP'ers niet aan Sinterklaas doen
Nou, dan is de traditie toch nog niet in gevaar?quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Inderdaad en in 90% van die gemeentes was de intocht gewoon traditioneel met Zwarte Piet, niet met een Teletubby-piet of dergelijke flauwekul. Ik zou bijna zeggen: "probeer het eens". Jij zou dat echter waarschijnlijk letterlijk interpreteren.
Dit is geen kip-ei verhaal.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 04:59 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nou, dan is de traditie toch nog niet in gevaar?
Ondertussen mogen de tegenstanders rustig hun wettelijke recht op meningsuiting uitoefenen.
En de 10% die het anders doet, dat mag ook. En als dat toch aanslaat, dan verandert de traditie, omdat men kennelijk tot de conclusie komt dat het helemaal niet zo erg is als er regenboogpieten en stroopwafelpieten zijn.
Echt: de strikte propietenbrigade die zijn hun eigen grootste tegenstander. Die drijven het op de spits, en omdat daar steeds weer mensen tussen zitten die dan roepen "en als ze het er niet mee eens zijn, dan gaan die zwartjes maar naar huis," wordt het argument dat zwarte piet niet rascistisch is door (een heel klein deel van) de eigen aanhang weerlegd en juist aangetoond dat het wel racistisch is.
In eerste instantie toen die dame van de VN-commissie (wat geen echte commissie is) met haar conclusies kwam dacht ik ook "dat mens is niet wijs, zwarte piet is helemaal niet racistisch," Maar omdat er tussen de propieten elke keer weer een stel idioten tussen zitten die dan weer racistische uitspraken doen, is dat argument op een bepaald moment niet meer vol te houden.
Weliswaar is zwarte piet wat mij betreft nog steeds niet racistisch van oorsprong, maar hij is wel op een oud beeld van een zwarte gebaseerd. En dat beeld wordt nu geassocieerd met rascisme. En omdat er nog steeds racisme is, geeft dat weer een racistische bijsmaak aan zwarte piet. Een klein deel van de propieten zelf toont dat elke keer weer aan. En dus is er reden om het beeld aan te passen. Wat voor mij overigens nog steeds niet hoeft, maar ik lig er ook niet wakker van dat het gaat gebeuren, en ik kan de redenatie van de anti-pieten wel volgen.
Als de propieten niet zo'n, enorme ophef en propietbeweging hadden georganiseerd, dan was het imo helemaal niet zo'n issue geworden en was de kans veel groter geweest dat de traditionele zwarte piet kon blijven bestaan. Nu kun je er van uitgaan dat zwarte piet aangepast zal zijn over 10-15 jaar.
En om op het wetsvoorstel terug te komen, want daar gaat het topic over. Juist als je in een wet het uiterlijk van zwarte piet vast gaat leggen, leg je nog meer de focus daarop ;én wek je juist nog meer de indruk dat het wel degelijk racistisch is. Een wet zou dus de doodssteek van zwarte piet zijn. Als een dergelijke wet aangenomen zou worden, dan zie ik 'm sneuvelen bij et Eyropese hof van justitie. En als dat gebeurt, is het einde zwarte piet.
Ik zit te denken om me aan te melden voor de Mars missie.quote:
Dan ga ik met je mee. Het is allemaal wel wat beangstigend.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:04 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik zit te denken om me aan te melden voor de Mars missie.Maar vindt het wel razend interessante tijden. En ook wel herkenbare ontwikkelingen. Als het spannend wordt gaan mensen vaak op wellicht gevaarlijke sukkels stemmen.
Stel jij bent geboren rond de geboorte van Christus.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:08 schreef luxerobots het volgende:
Als je het mij vraagt behoorlijke onzin om het uiterlijk van Zwarte Piet in een wet vast te leggen.
Maar het kan wel. Er zouden richtlijnen gemaakt kunnen worden over de schmink, het kostuum en de overige accessoires.
Een wet over het verbod van godslastering vind ik nog veel belachelijker. Iemand lasteren waarvan zijn bestaan niet eens vaststaat, om de bal maar eens terug te kaatsen naar de SGP.
Dat werkt dus niet meer.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:18 schreef Onnoman het volgende:
[..]
Stel jij bent geboren rond de geboorte van Christus.
Hoe zou jij de mensen in 2016 proberen te overtuigen dat Christus heeft bestaan met de middelen die je hebt?
ik zou een boek schrijven denk ik
Niet. Het was beter geweest als die lul direct vergeten was.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:18 schreef Onnoman het volgende:
[..]
Stel jij bent geboren rond de geboorte van Christus.
Hoe zou jij de mensen in 2016 proberen te overtuigen dat Christus heeft bestaan met de middelen die je hebt?
Hoezo lul?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Niet. Het was beter geweest als die lul direct vergeten was.
Lijkt me meer een discussie voor in F&L, maar kortgezegd: dat zou zo ongeveer de middeleeuwen gescheeld hebben. Dan laat ik alle andere christenellende nog buiten beschouwing.quote:
hij heeft een weddenschap verloren denk ikquote:
Het gaat mij meer over het concept. Jezus had misschien gewoon een mening. Dat mensen daar een boek over gaan schrijven is wat vervelend met alle gevolgen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Lijkt me meer een discussie voor in F&L, maar kortgezegd: dat zou zo ongeveer de middeleeuwen gescheeld hebben. Dan laat ik alle andere christenellende nog buiten beschouwing.
Ja, wie het grootste kruis heeft.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:33 schreef Onnoman het volgende:
[..]
hij heeft een weddenschap verloren denk ik
Met Big Foot.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:33 schreef Onnoman het volgende:
[..]
hij heeft een weddenschap verloren denk ik
Laten we het daar maar op houden. Hoe dan ook: het was beter geweest als ze 'm gewoon vergeten waren.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het gaat mij meer over het concept. Jezus had misschien gewoon een mening. Dat mensen daar een boek over gaan schrijven is wat vervelend met alle gevolgen.
Ach ja. Ik weet het niet. Misschien geeft het mensen werkelijk steun.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Laten we het daar maar op houden. Hoe dan ook: het was beter geweest als ze 'm gewoon vergeten waren.
ik zat meer te denken in de trant van..quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, wie het grootste kruis heeft.
Ik vond dat hij vals speelde.
Caesar. Napoleon. Hitler. Noem maar op.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:35 schreef Onnoman het volgende:
[..]
ik zat meer te denken in de trant van..
over wie zal nog worden gepsproken na zijn dood
Ze zien er meestal niet uit alsof ze veel steun ervaren.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:35 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ach ja. Ik weet het niet. Misschien geeft het mensen werkelijk steun.
Of Kim Yung Il.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Caesar. Napoleon. Hitler. Noem maar op.
goedzo.. en daar zit jij dus niet bijquote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Caesar. Napoleon. Hitler. Noem maar op.
Dat ben ik niet met je eens als niet gelovige.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ze zien er meestal niet uit alsof ze veel steun ervaren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |