- De veranderingen (zoals bij het Sinterklaasjournaal) zijn subtieler dan de beweging tegen Zwarte Piet graag zou zienquote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Incorrect. Die verandering vindt nu niet plaats, daaruit blijkt dat er weinig draagvlak is. Er zijn hier en daar een paar gutmenschen die het proberen te forceren maar een overweldigende meerderheid van ongeveer 90% van de Nederlanders wil dat Zwarte Piet gewoon zwart blijft en ongeveer 90% van de gemeentes kiest ervoor om niets aan de intocht te veranderen.
de felste zp-verdedigers koppelen agressieve en eigenvolkeerst-emoties aan zp.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:47 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Mensen moeten wennen aan dat o.a zwarte piet geen probleem is. Behalve in de Bijlmer.
Mooier kan je het niet zeggen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:50 schreef Barrah het volgende:
[..]
- De veranderingen (zoals bij het Sinterklaasjournaal) zijn subtieler dan de beweging tegen Zwarte Piet graag zou zien
- De vernieuwingen worden op een geleidelijke, geloofwaardige manier doorgevoerd
- Elk comité heeft de vrijheid om nieuwe elementen over te nemen, of het juist bij het oude te laten. Beide gebeuren.
Ergo: het is allemaal veel minder ernstig dan de fanatici beweren. Er is helemaal geen sprake van een knieval voor de tegenstanders van Zwarte Piet. Er wordt helemaal niets opgelegd. Wel zullen er dingen veranderen, maar dat proces is niet nieuw.
Natuurlijk heeft de hele discussie hier wel invloed op, maar het gemeenschappelijke belang is om dit kinderfeest niet kapot te laten gaan aan de ijdelheid en het gekrakeel van volwassenen.
Het is niet dat mensen die normaal zijn het als discriminatie zien volgens mij. Mijn halve familie is 'zwart'. We vieren Sinterklaas. Ga jij het uitleggen of ik?quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
de felste zp-verdedigers zitten agressieve en eigenvolkeerst-emoties te koppelen aan zp.
Zo krijgen steeds meer mensen een hekel aan dit boegbeeld van discriminerend Nederland
Uitgelokt door de anti-Pieten die ZP tot een boegbeeld van racisme en slavernij maken waarmee ze de Sinterklaasvierder dus uitmaken voor racist. Echt niet raar hoor dat er dan mensen zijn die met gelijke extreme munt de bal terugkaatsen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
de felste zp-verdedigers koppelen agressieve en eigenvolkeerst-emoties aan zp.
Zo krijgen steeds meer mensen een hekel aan dit boegbeeld van discriminerend Nederland
Het zijn vooral de discriminerende mensen die het idee van dat ze racistisch zijn persé willen bevechten en dat op een gedreven manier. Het zp-debat is een neurose.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:59 schreef Montagui het volgende:
[..]
Uitgelokt door de anti-Pieten die ZP tot een boegbeeld van racisme en slavernij maken waarmee ze de Sinterklaasvierder dus uitmaken voor racist. Echt niet raar hoor dat er dan mensen zijn die met gelijke extreme munt de bal terugkaatsen.
Beide extremen moeten gewoon hun gemak houden.
Hoe Sinterklaas wordt ingevuld zou inderdaad de kern van onze samenleving niet moeten raken. Net zoals dat geldt voor de invulling van andere feesten.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 19:23 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Hoe de invulling van het Sinterklaasfeest wordt vorm gegeven raakt de kern, naar mijn mening, niet van onze samenleving. Daarvoor is dit feest te marginaal.
Hooguit raakt het de essentie van een traditie; dat is een kinderfeest (en dat zou je niet bepaald zeggen als volwassenen daarover bekvechten).
De manier waarop mensen een traditie vieren is geen taak waar de overheid zich mee bezig moet houden noch hoeft hieraan een politiek standpunt aan worden gekoppeld (wat zou dit überhaupt toevoegen?).
Mensen mogen dit vieren op de wijze waarop men dit goeddunken en anderen mogen hieraan aanstoot nemen.
C'est ca.
De vraag is of je politiek correct wil zijn. Of dat je gewoon het niet ziet. Met andere mensen samen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 23:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het zijn vooral de discriminerende mensen die het idee van dat ze racistisch zijn persé willen bevechten en dat op een gedreven manier. Het zp-debat is een neurose.
Mensen willen perse hun politiekcorrect voorkomen verdedigen De meer gematigde mensen vinden het moeilijk te erkennen dat ze of discriminerend denken of te erkennen dat anderen het zpgedoe discriminerend vinden .
Dat is de emotionaliteit van het zp-debat. Die paar mensen die fel tegen zp ageren is niet veel betekend. . Zo weinig zijn het er . Het zijn de neurotische propieters die de agressie maken.
Ik heb niks tegen verandering / aanpassing van tradities, mits dit op basis van draagvlak vanuit de samenleving gebeurt. Daarvan is nu helemaal geen sprake. Het leeuwendeel van de bevolking wil Zwarte Piet gewoon zo houden als -ie is, een zeer kleine kern van demonstranten maakt veel lawaai en verziekt intochten.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 20:51 schreef Barrah het volgende:
[..]
Mooi gezegd.
Om er nog één ding aan toe te voegen: Tradities kunnen juist blijven bestaan doordat ze met hun tijd meebewegen. Als je terugkijkt in de tijd is het sinterklaasfeest al sinds het begin aan verandering onderhevig. Laten we dit alsjeblieft accepteren. Het hoeft het plezier van kinderen en volwassenen echt niet te bederven. Als je dit tot in Den Haag en de rechtszaal gaat uitvechten maak je het feest pas echt kapot.
Ik weet niet wat er aan de hand is. Wederom erg mooi gezegd.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb niks tegen verandering / aanpassing van tradities, mits dit op basis van draagvlak vanuit de samenleving gebeurt. Daarvan is nu helemaal geen sprake. Het leeuwendeel van de bevolking wil Zwarte Piet gewoon zo houden als -ie is, een zeer kleine kern van demonstranten maakt veel lawaai en verziekt intochten.
Het zijn overigens ook die figuren die keer op keer naar de rechter stappen. En juist omdat ze dat doen, juist omdat die gang naar de rechter een feit is, kan de politiek zich niet afzijdig houden en het probleem terugwerpen in de samenleving.
Mijn punt is niet dat bij wet moet worden vastgelegd dat Zwarte Piet zwart is en moet blijven. Mijn punt is dat politici zich expliciet zouden moeten uitspreken voor het recht van mensen om Sinterklaas (met Zwarte Piet) zo te zien zoals zij willen. En dat kleine groepjes klagers niet het recht hebben om dat te verhinderen, ook al nemen ze er aanstoot aan. Als we in dit land alles gaan verbieden waaraan kleine groepjes mensen aanstoot nemen, houden we geen feest en traditie meer over.
Bram_van_Loon had gewoon volledig gelijk in de post waarop je reageerde. Er worden vernieuwingen doorgevoerd zonder dat daarvoor maatschappelijk draagvlak bestaat, zonder dat daartoe enige noodzaak bestaat.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:50 schreef Barrah het volgende:
[..]
- De veranderingen (zoals bij het Sinterklaasjournaal) zijn subtieler dan de beweging tegen Zwarte Piet graag zou zien
- De vernieuwingen worden op een geleidelijke, geloofwaardige manier doorgevoerd
- Elk comité heeft de vrijheid om nieuwe elementen over te nemen, of het juist bij het oude te laten. Beide gebeuren.
Ergo: het is allemaal veel minder ernstig dan de fanatici beweren. Er is helemaal geen sprake van een knieval voor de tegenstanders van Zwarte Piet. Er wordt helemaal niets opgelegd. Wel zullen er dingen veranderen, maar dat proces is niet nieuw.
Natuurlijk heeft de hele discussie hier wel invloed op, maar het gemeenschappelijke belang is om dit kinderfeest niet kapot te laten gaan aan de ijdelheid en het gekrakeel van volwassenen.
Er worden voortdurend vernieuwingen doorgevoerd. Zo hoort het ook.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Bram_van_Loon had gewoon volledig gelijk in de post waarop je reageerde. Er worden vernieuwingen doorgevoerd zonder dat daarvoor maatschappelijk draagvlak bestaat, zonder dat daartoe enige noodzaak bestaat.
Als jij die knieval niet wilt doen, dan doe je dat toch lekker niet.quote:Het is wel degelijk een knieval in de richting van de kleine groep klagers die de anti-Zwarte-Piet-hetze is begonnen. Er wordt aan hun belachelijke ideeën tegemoet gekomen.
Die is er al 3 jaar.... en bijzonder fel.quote:Ook wordt de suggestie gewekt dat er een brede maatschappelijke discussie over Zwarte Piet is. Die is er helemaal niet.
Je ontkent die grote ophef en je zoekt zondebokken bij je ideologische vijanden.quote:Er is alleen een hetze, waarbij bepaalde media proberen om het vuurtje op te stoken en een discussie op gang te brengen.
Jij neemt niks waar ? Ik neem waar dat er 200 piettopics zijn geweest op fok en dat jij voortdurend vooraan staat.quote:Vervolgens zijn er weer figuren die een "discussie" waarnemen in de samenleving en vinden dat ze "daar iets mee moeten" (zo is het letterlijk gezegd). Onzin natuurlijk.
In beginsel is ZP niet racistisch. Maar tegenwoordig kleeft er dankzij de zogenaamde fans wel discriminerende emoties aan dat figuur.quote:Er is ook geen enkel historisch feit dat een dergelijke claim (Zwarte Piet is racisme) onderbouwt.
Dat doet de poitiek toch ook ? Ik lees niks dat de regering dit recht niet erkentquote:De politiek moet dus staan voor het recht van mensen om een onschuldige traditie te kunnen vieren
Dat heet vrijheid van meningsuiting . en zelf werk je ook actief mee aan verzieking,quote:zonder dat kleine groepjes klagers met valse argumenten een hetze kunnen voeren en een verziekte sfeer kunnen creëren.
Het is een vernieuwing van een zeer kleine groep. Dat heet gewoon dwingen van je mening.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er worden voortdurend vernieuwingen doorgevoerd. Zo hoort het ook.
Mensen hebben een idee hoe iets anders kan en voeren dat uit.
Of een heleboel mensen dat willen nadoen is een tweede.
Als jij het niet noodzakelijk vind , dan doe je dat niet, maar t is onzin dat iemand alleen maar anders mag zijn, doen en denken als de meerderheid dat wilt.
[..]
Als jij die knieval niet wilt doen, dan doe je dat toch lekker niet.
Als anderen het eens gaan worden met de trendsetters dan is dat weer hun keuze.
Ook wordt de suggestie gewekt dat er een brede maatschappelijke discussie over Zwarte Piet is. Die is er helemaal niet. Er is alleen een hetze, waarbij bepaalde media proberen om het vuurtje op te stoken en een discussie op gang te brengen. Vervolgens zijn er weer figuren die een "discussie" waarnemen in de samenleving en vinden dat ze "daar iets mee moeten" (zo is het letterlijk gezegd). Onzin natuurlijk.
[..]
Dat doet de poitiek toch ook ? Ik lees niks dat de regering dit recht niet erkent
[..]
Dat heet vrijheid van meningsuiting . en zelf werk je ook actief mee aan verzieking,
Ben je zwart? Wat is je probleem?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er worden voortdurend vernieuwingen doorgevoerd. Zo hoort het ook.
Mensen hebben een idee hoe iets anders kan en voeren dat uit.
Of een heleboel mensen dat willen nadoen is een tweede.
Als jij het niet noodzakelijk vind , dan doe je dat niet, maar t is onzin dat iemand alleen maar anders mag zijn, doen en denken als de meerderheid dat wilt.
[..]
Als jij die knieval niet wilt doen, dan doe je dat toch lekker niet.
Als anderen het eens gaan worden met de trendsetters dan is dat weer hun keuze.
[..]
Die is er al 3 jaar.... en bijzonder fel.
[..]
Je ontkent die grote ophef en je zoekt zondebokken bij je ideologische vijanden.
Kijk eerst naar je eigen.
[..]
Jij neemt niks waar ? Ik neem waar dat er 200 piettopics zijn geweest op fok en dat jij voortdurend vooraan staat.
[..]
In beginsel is ZP niet racistisch. Maar tegenwoordig kleeft er dankzij de zogenaamde fans wel discriminerende emoties aan dat figuur.
[..]
Dat doet de poitiek toch ook ? Ik lees niks dat de regering dit recht niet erkent
[..]
Dat heet vrijheid van meningsuiting . en zelf werk je ook actief mee aan verzieking,
Alle omslagen in denken komen in het begin van een kleine groep.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:59 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het is een vernieuwing van een zeer kleine groep. Dat heet gewoon dwingen van je mening.
ik ben groen... wat is je probleem. ?quote:
Dat ben ik met je eens. Maar even niet over zwarte Piet dan. Laten we het nuttig maken.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 01:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Alle omslagen in denken komen in het begin van een kleine groep.
Zonder dat begin zijn er geen vernieuwingen, veranderingen en vooruitgang.
Die kleine groepen het recht om anders te denken ontzeggen is bedenkelijk, want dan ben je tegen elke vernieuwing en vooruitgang.
Geen dictatuur van de meerderheid svp.
Ja. Ik heb er geen probleem mee.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 01:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ik ben groen... wat is je probleem. ?
Snap je niet dat ik gewoon mijn mening wegzet hier. Jij doet dat toch ook ?
Denk je werkelijk dat men een Thai begrijpt in Amsterdam?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 01:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ik ben groen... wat is je probleem. ?
Snap je niet dat ik gewoon mijn mening wegzet hier. Jij doet dat toch ook ?
Misschien maar op dat moment zijn de geesten er rijp voor, dat is bij dit niet het geval. De meeste mensen zien geen aanleiding om iets te veranderen aan ZP omdat de meeste mensen de donkere huidskleur niet associëren met negerschap.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 01:04 schreef Bluesdude het volgende:
Alle omslagen in denken komen in het begin van een kleine groep.
Echt wel.quote:Op woensdag 2 maart 2016 21:19 schreef Leandra het volgende:
Wat op zich vooral grappig is omdat SGP'ers niet aan Sinterklaas doen
Nou, dan is de traditie toch nog niet in gevaar?quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Inderdaad en in 90% van die gemeentes was de intocht gewoon traditioneel met Zwarte Piet, niet met een Teletubby-piet of dergelijke flauwekul. Ik zou bijna zeggen: "probeer het eens". Jij zou dat echter waarschijnlijk letterlijk interpreteren.
Dit is geen kip-ei verhaal.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 04:59 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nou, dan is de traditie toch nog niet in gevaar?
Ondertussen mogen de tegenstanders rustig hun wettelijke recht op meningsuiting uitoefenen.
En de 10% die het anders doet, dat mag ook. En als dat toch aanslaat, dan verandert de traditie, omdat men kennelijk tot de conclusie komt dat het helemaal niet zo erg is als er regenboogpieten en stroopwafelpieten zijn.
Echt: de strikte propietenbrigade die zijn hun eigen grootste tegenstander. Die drijven het op de spits, en omdat daar steeds weer mensen tussen zitten die dan roepen "en als ze het er niet mee eens zijn, dan gaan die zwartjes maar naar huis," wordt het argument dat zwarte piet niet rascistisch is door (een heel klein deel van) de eigen aanhang weerlegd en juist aangetoond dat het wel racistisch is.
In eerste instantie toen die dame van de VN-commissie (wat geen echte commissie is) met haar conclusies kwam dacht ik ook "dat mens is niet wijs, zwarte piet is helemaal niet racistisch," Maar omdat er tussen de propieten elke keer weer een stel idioten tussen zitten die dan weer racistische uitspraken doen, is dat argument op een bepaald moment niet meer vol te houden.
Weliswaar is zwarte piet wat mij betreft nog steeds niet racistisch van oorsprong, maar hij is wel op een oud beeld van een zwarte gebaseerd. En dat beeld wordt nu geassocieerd met rascisme. En omdat er nog steeds racisme is, geeft dat weer een racistische bijsmaak aan zwarte piet. Een klein deel van de propieten zelf toont dat elke keer weer aan. En dus is er reden om het beeld aan te passen. Wat voor mij overigens nog steeds niet hoeft, maar ik lig er ook niet wakker van dat het gaat gebeuren, en ik kan de redenatie van de anti-pieten wel volgen.
Als de propieten niet zo'n, enorme ophef en propietbeweging hadden georganiseerd, dan was het imo helemaal niet zo'n issue geworden en was de kans veel groter geweest dat de traditionele zwarte piet kon blijven bestaan. Nu kun je er van uitgaan dat zwarte piet aangepast zal zijn over 10-15 jaar.
En om op het wetsvoorstel terug te komen, want daar gaat het topic over. Juist als je in een wet het uiterlijk van zwarte piet vast gaat leggen, leg je nog meer de focus daarop ;én wek je juist nog meer de indruk dat het wel degelijk racistisch is. Een wet zou dus de doodssteek van zwarte piet zijn. Als een dergelijke wet aangenomen zou worden, dan zie ik 'm sneuvelen bij et Eyropese hof van justitie. En als dat gebeurt, is het einde zwarte piet.
Ik zit te denken om me aan te melden voor de Mars missie.quote:
Dan ga ik met je mee. Het is allemaal wel wat beangstigend.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:04 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik zit te denken om me aan te melden voor de Mars missie.Maar vindt het wel razend interessante tijden. En ook wel herkenbare ontwikkelingen. Als het spannend wordt gaan mensen vaak op wellicht gevaarlijke sukkels stemmen.
Stel jij bent geboren rond de geboorte van Christus.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:08 schreef luxerobots het volgende:
Als je het mij vraagt behoorlijke onzin om het uiterlijk van Zwarte Piet in een wet vast te leggen.
Maar het kan wel. Er zouden richtlijnen gemaakt kunnen worden over de schmink, het kostuum en de overige accessoires.
Een wet over het verbod van godslastering vind ik nog veel belachelijker. Iemand lasteren waarvan zijn bestaan niet eens vaststaat, om de bal maar eens terug te kaatsen naar de SGP.
Dat werkt dus niet meer.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:18 schreef Onnoman het volgende:
[..]
Stel jij bent geboren rond de geboorte van Christus.
Hoe zou jij de mensen in 2016 proberen te overtuigen dat Christus heeft bestaan met de middelen die je hebt?
ik zou een boek schrijven denk ik
Niet. Het was beter geweest als die lul direct vergeten was.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:18 schreef Onnoman het volgende:
[..]
Stel jij bent geboren rond de geboorte van Christus.
Hoe zou jij de mensen in 2016 proberen te overtuigen dat Christus heeft bestaan met de middelen die je hebt?
Hoezo lul?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Niet. Het was beter geweest als die lul direct vergeten was.
Lijkt me meer een discussie voor in F&L, maar kortgezegd: dat zou zo ongeveer de middeleeuwen gescheeld hebben. Dan laat ik alle andere christenellende nog buiten beschouwing.quote:
hij heeft een weddenschap verloren denk ikquote:
Het gaat mij meer over het concept. Jezus had misschien gewoon een mening. Dat mensen daar een boek over gaan schrijven is wat vervelend met alle gevolgen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Lijkt me meer een discussie voor in F&L, maar kortgezegd: dat zou zo ongeveer de middeleeuwen gescheeld hebben. Dan laat ik alle andere christenellende nog buiten beschouwing.
Ja, wie het grootste kruis heeft.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:33 schreef Onnoman het volgende:
[..]
hij heeft een weddenschap verloren denk ik
Met Big Foot.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:33 schreef Onnoman het volgende:
[..]
hij heeft een weddenschap verloren denk ik
Laten we het daar maar op houden. Hoe dan ook: het was beter geweest als ze 'm gewoon vergeten waren.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het gaat mij meer over het concept. Jezus had misschien gewoon een mening. Dat mensen daar een boek over gaan schrijven is wat vervelend met alle gevolgen.
Ach ja. Ik weet het niet. Misschien geeft het mensen werkelijk steun.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Laten we het daar maar op houden. Hoe dan ook: het was beter geweest als ze 'm gewoon vergeten waren.
ik zat meer te denken in de trant van..quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, wie het grootste kruis heeft.
Ik vond dat hij vals speelde.
Caesar. Napoleon. Hitler. Noem maar op.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:35 schreef Onnoman het volgende:
[..]
ik zat meer te denken in de trant van..
over wie zal nog worden gepsproken na zijn dood
Ze zien er meestal niet uit alsof ze veel steun ervaren.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:35 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ach ja. Ik weet het niet. Misschien geeft het mensen werkelijk steun.
Of Kim Yung Il.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Caesar. Napoleon. Hitler. Noem maar op.
goedzo.. en daar zit jij dus niet bijquote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Caesar. Napoleon. Hitler. Noem maar op.
Dat ben ik niet met je eens als niet gelovige.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ze zien er meestal niet uit alsof ze veel steun ervaren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |