Dit is geen kip-ei verhaal.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 04:59 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nou, dan is de traditie toch nog niet in gevaar?
Ondertussen mogen de tegenstanders rustig hun wettelijke recht op meningsuiting uitoefenen.
En de 10% die het anders doet, dat mag ook. En als dat toch aanslaat, dan verandert de traditie, omdat men kennelijk tot de conclusie komt dat het helemaal niet zo erg is als er regenboogpieten en stroopwafelpieten zijn.
Echt: de strikte propietenbrigade die zijn hun eigen grootste tegenstander. Die drijven het op de spits, en omdat daar steeds weer mensen tussen zitten die dan roepen "en als ze het er niet mee eens zijn, dan gaan die zwartjes maar naar huis," wordt het argument dat zwarte piet niet rascistisch is door (een heel klein deel van) de eigen aanhang weerlegd en juist aangetoond dat het wel racistisch is.
In eerste instantie toen die dame van de VN-commissie (wat geen echte commissie is) met haar conclusies kwam dacht ik ook "dat mens is niet wijs, zwarte piet is helemaal niet racistisch," Maar omdat er tussen de propieten elke keer weer een stel idioten tussen zitten die dan weer racistische uitspraken doen, is dat argument op een bepaald moment niet meer vol te houden.
Weliswaar is zwarte piet wat mij betreft nog steeds niet racistisch van oorsprong, maar hij is wel op een oud beeld van een zwarte gebaseerd. En dat beeld wordt nu geassocieerd met rascisme. En omdat er nog steeds racisme is, geeft dat weer een racistische bijsmaak aan zwarte piet. Een klein deel van de propieten zelf toont dat elke keer weer aan. En dus is er reden om het beeld aan te passen. Wat voor mij overigens nog steeds niet hoeft, maar ik lig er ook niet wakker van dat het gaat gebeuren, en ik kan de redenatie van de anti-pieten wel volgen.
Als de propieten niet zo'n, enorme ophef en propietbeweging hadden georganiseerd, dan was het imo helemaal niet zo'n issue geworden en was de kans veel groter geweest dat de traditionele zwarte piet kon blijven bestaan. Nu kun je er van uitgaan dat zwarte piet aangepast zal zijn over 10-15 jaar.
En om op het wetsvoorstel terug te komen, want daar gaat het topic over. Juist als je in een wet het uiterlijk van zwarte piet vast gaat leggen, leg je nog meer de focus daarop ;én wek je juist nog meer de indruk dat het wel degelijk racistisch is. Een wet zou dus de doodssteek van zwarte piet zijn. Als een dergelijke wet aangenomen zou worden, dan zie ik 'm sneuvelen bij et Eyropese hof van justitie. En als dat gebeurt, is het einde zwarte piet.
Ik zit te denken om me aan te melden voor de Mars missie.quote:
Dan ga ik met je mee. Het is allemaal wel wat beangstigend.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:04 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik zit te denken om me aan te melden voor de Mars missie.Maar vindt het wel razend interessante tijden. En ook wel herkenbare ontwikkelingen. Als het spannend wordt gaan mensen vaak op wellicht gevaarlijke sukkels stemmen.
Stel jij bent geboren rond de geboorte van Christus.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:08 schreef luxerobots het volgende:
Als je het mij vraagt behoorlijke onzin om het uiterlijk van Zwarte Piet in een wet vast te leggen.
Maar het kan wel. Er zouden richtlijnen gemaakt kunnen worden over de schmink, het kostuum en de overige accessoires.
Een wet over het verbod van godslastering vind ik nog veel belachelijker. Iemand lasteren waarvan zijn bestaan niet eens vaststaat, om de bal maar eens terug te kaatsen naar de SGP.
Dat werkt dus niet meer.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:18 schreef Onnoman het volgende:
[..]
Stel jij bent geboren rond de geboorte van Christus.
Hoe zou jij de mensen in 2016 proberen te overtuigen dat Christus heeft bestaan met de middelen die je hebt?
ik zou een boek schrijven denk ik
Niet. Het was beter geweest als die lul direct vergeten was.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:18 schreef Onnoman het volgende:
[..]
Stel jij bent geboren rond de geboorte van Christus.
Hoe zou jij de mensen in 2016 proberen te overtuigen dat Christus heeft bestaan met de middelen die je hebt?
Hoezo lul?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Niet. Het was beter geweest als die lul direct vergeten was.
Lijkt me meer een discussie voor in F&L, maar kortgezegd: dat zou zo ongeveer de middeleeuwen gescheeld hebben. Dan laat ik alle andere christenellende nog buiten beschouwing.quote:
hij heeft een weddenschap verloren denk ikquote:
Het gaat mij meer over het concept. Jezus had misschien gewoon een mening. Dat mensen daar een boek over gaan schrijven is wat vervelend met alle gevolgen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Lijkt me meer een discussie voor in F&L, maar kortgezegd: dat zou zo ongeveer de middeleeuwen gescheeld hebben. Dan laat ik alle andere christenellende nog buiten beschouwing.
Ja, wie het grootste kruis heeft.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:33 schreef Onnoman het volgende:
[..]
hij heeft een weddenschap verloren denk ik
Met Big Foot.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:33 schreef Onnoman het volgende:
[..]
hij heeft een weddenschap verloren denk ik
Laten we het daar maar op houden. Hoe dan ook: het was beter geweest als ze 'm gewoon vergeten waren.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het gaat mij meer over het concept. Jezus had misschien gewoon een mening. Dat mensen daar een boek over gaan schrijven is wat vervelend met alle gevolgen.
Ach ja. Ik weet het niet. Misschien geeft het mensen werkelijk steun.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Laten we het daar maar op houden. Hoe dan ook: het was beter geweest als ze 'm gewoon vergeten waren.
ik zat meer te denken in de trant van..quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, wie het grootste kruis heeft.
Ik vond dat hij vals speelde.
Caesar. Napoleon. Hitler. Noem maar op.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:35 schreef Onnoman het volgende:
[..]
ik zat meer te denken in de trant van..
over wie zal nog worden gepsproken na zijn dood
Ze zien er meestal niet uit alsof ze veel steun ervaren.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:35 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ach ja. Ik weet het niet. Misschien geeft het mensen werkelijk steun.
Of Kim Yung Il.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Caesar. Napoleon. Hitler. Noem maar op.
goedzo.. en daar zit jij dus niet bijquote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Caesar. Napoleon. Hitler. Noem maar op.
Dat ben ik niet met je eens als niet gelovige.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ze zien er meestal niet uit alsof ze veel steun ervaren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |