twitter:volkskrant twitterde op dinsdag 08-09-2015 om 22:30:59Schrijver Joost Zwagerman heeft zelfmoord gepleegd. Dat heeft zijn uitgeverij bekend gemaakt http://t.co/7wkPeNgR0s http://t.co/xr83KVNySl reageer retweet
quote:Schrijver Joost Zwagerman pleegt zelfmoord
De Nederlandse schrijver Joost Zwagerman heeft vandaag zelfmoord gepleegd in zijn woonplaats Haarlem. Dat heeft zijn uitgever De Arbeiderspers vanavond bekendgemaakt.
Zwagerman leed al enige tijd aan depressies. Hij zou vanavond de hoofdgast zijn in het NPO Radio 4 programma Opium, om zijn boek 'De stilte van het licht' te bespreken. De in Alkmaar geboren schrijver werd slechts 51 jaar.
Debuut
Zwagerman debuteerde in 1986 op 22-jarige leeftijd met de roman De houdgreep, één jaar later gevolgd door de verhalenbundel Kroondomein. Drie jaar later bereikte Zwagerman met de roman Gimmick! (1989) een groot leespubliek, gevolgd door de bestseller Vals licht (1991) die genomineerd werd voor de AKO Literatuurprijs en in 1993 werd verfilmd.
Zijn werk werd vertaald en verscheen onder meer in Duitsland, Frankrijk en Japan. Hij schreef sinds 1985 essays en kritieken voor Vrij Nederland en was enige jaren columnist van de Volkskrant en NRC Handelsblad.
Troostbrenger
De schrijver wierp zich de afgelopen jaren op als troostbrenger voor de nabestaanden van mensen die zelf een einde aan hun leven hadden gemaakt.
Zo sprak hij in november 2010 in Rotterdam troostrijke woorden op een bijeenkomst voor de achtergebleven familieleden en vrienden van mensen die zich voor de trein hadden geworpen. Die samenkomst werd georganiseerd door de NS en uitvaartverzorger Monuta, die aandacht wilden vragen voor de problematiek van zelfdoding. Zwagerman stelde toen ,,dat nabestaanden bij zelfdoding anders worden behandeld dan na ziekte of ongeluk''.
"Een zelfgekozen dood jaagt vele mensen op de vlucht", zei Zwagerman. "Je krijgt geen ach en wee, zoals na een natuurlijke dood. Bij een zelfmoord hebben de mensen het er maar liever niet meer over."
De schrijver vertelde zijn gehoor destijds dat zijn vader rond de eeuwwisseling een poging tot zelfmoord had gedaan. "Bij toeval werd hij gevonden, maar hij lag wel drie weken op de intensive care", aldus Zwagerman toen. "Dit was niet de bedoeling, zei mijn vader toen hij ontwaakte. Nu is hij blij dat hij nog in leven is, maar in die drie weken hebben wij een verpletterende stilte om ons heen ervaren."
Rust Zacht, Joostquote:"Het leven had geen andere zin dan dit: leren niet bang te zijn voor de dood."
Die man heb ik eerder gezien. Hij vertelde in een programma (volgens mij met Anita Witzier) zijn verhaal, toen de mensen vragen mochten stellen, kende een vrouw in het publiek hem -en zijn verhaal- al. Er is dus een circuit van mensen die zulke dingen meemaken en vertellen.quote:Op woensdag 9 september 2015 01:25 schreef Pleun2011 het volgende:
Heb nog wel een educatief fragment gevonden uit DWDD over iemand die voor de trein sprong maar het overleefde en daarna zich in ging zetten voor preventie.
Dat is toch zijn keuze en niet de jouwe? Heeft een mens geen recht op zelfbeschikking?quote:Op woensdag 9 september 2015 01:24 schreef Onnoman het volgende:
heb niet veel respect voor mensen die zichzelf van kant maken, daar is het leven mij te dierbaar voor
Juist als het leven je zo dierbaar is zou je respect moeten kunnen opbrengen voor zo'n ingrijpende beslissing. Dan moet er wel heel veel gebeurd zijn of in een mens omgaan om zoiets dierbaars vrijwillig en op eigen initiatief definitief te beëindigen.quote:Op woensdag 9 september 2015 01:24 schreef Onnoman het volgende:
heb niet veel respect voor mensen die zichzelf van kant maken, daar is het leven mij te dierbaar voor
Heb je wel eens de pan aangeraakt toen je pasta aan het koken was? In een reflex trok je je hand terug.Waarom? Ben je een mietje of is het omdat je lichaam je verteld dat je anders beschadigd wordt.quote:Op woensdag 9 september 2015 01:24 schreef Onnoman het volgende:
Vind het raar dat mensen zelfbeschikking horen te hebben over hun leven maar als het om bijvoorbeeld anorexia gaat moeten en zullen ze geholpen worden.quote:Op woensdag 9 september 2015 01:42 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dat is toch zijn keuze en niet de jouwe? Heeft een mens geen recht op zelfbeschikking?
Dat is het systeem, als je dood bent dan kan men niet meer aan je verdienen(enkel de begrafenis ondernemer) Bij andere situaties moet men wel het systeem in leven houden. Helpen en zakken vullen!quote:Op woensdag 9 september 2015 02:00 schreef ForzaMilan het volgende:
Vind het raar dat mensen zelfbeschikking horen te hebben over hun leven maar als het om bijvoorbeeld anorexia gaat moeten en zullen ze geholpen worden.
O? En de meisjes tellen niet mee?quote:Op woensdag 9 september 2015 02:03 schreef Nober het volgende:
We moeten ook René van der Gijp en Mike Boddé in de gaten houden jongens!!
Ik heb zelf ook geen respect voor mensen die zelfmoord plegen, Okee je hebt gelijk het is zijn keuze maar je laat wel je dierbaren en geliefden achter met alle ellende.quote:Op woensdag 9 september 2015 01:42 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dat is toch zijn keuze en niet de jouwe? Heeft een mens geen recht op zelfbeschikking?
Daar is Van Nieuwkerk een te matige acteur voor (zie Pauw van gisteravond).quote:Op woensdag 9 september 2015 02:25 schreef Nober het volgende:
Ik hou er overigens nog wel rekening mee dat dit een prank is en dat hij vanavond gewoon in DWDD zit.
Precies en de mensen die uit het WTC sprongen waren lafaards.quote:Op woensdag 9 september 2015 02:20 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook geen respect voor mensen die zelfmoord plegen, Okee je hebt gelijk het is zijn keuze maar je laat wel je dierbaren en geliefden achter met alle ellende.
Zwak is het eerste dat in mij opkomt en het excuus van een depressie vind ik al helemaal ongepast.
Het leven bestaat niet alleen maar uit zonneschijn en ieder huis heeft zijn kruis. Als je depressief bent, dan kun je daar aan werken, dat waren ware woorden van mijn therapeut. Maar je moet wel willen en jezelf tot slachtoffer roepen daar hou ik al helemaal niet van.
Ik ken niks van het verhaal er achter, dus ik er niet over oordelenquote:Op woensdag 9 september 2015 02:20 schreef MakkieR het volgende:
Ik heb zelf ook geen respect voor mensen die zelfmoord plegen, Okee je hebt gelijk het is zijn keuze maar je laat wel je dierbaren en geliefden achter met alle ellende.
Zwak is het eerste dat in mij opkomt en het excuus van een depressie vind ik al helemaal ongepast.
Het leven bestaat niet alleen maar uit zonneschijn en ieder huis heeft zijn kruis. Als je depressief bent, dan kun je daar aan werken, dat waren ware woorden van mijn therapeut. Maar je moet wel willen en jezelf tot slachtoffer roepen daar hou ik al helemaal niet van.
Ik vind dat wel ernstig kort door de bocht hoor.quote:Op woensdag 9 september 2015 02:20 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Depressies zijn er in vele gradaties en de mijne zal vast niet zo zwaar zijn dan de zijne maar dat neemt niet weg dat er nog zoveel mensen zijn die het veel zwaarder hebben dan deze man.quote:Op woensdag 9 september 2015 02:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik vind dat wel ernstig kort door de bocht hoor.
Sowieso denkt iemand met een wens op zelfdoding volgens mij dat de nabestaanden beter af zijn zonder hem of haar, dus die denkt er waarschijnlijk goed aan te doen.
Daarnaast geloof ik niet dat jij ooit een ernstige depressie hebt ervaren want je doet dat ernstig tekort met het af te doen met "iedereen heeft wel wat" en daar moet je gewoon aan werken.
Zwak lijkt het mij al helemaal niet. Eerder sterk en moedig zoals ik al eerder zei om tot zo'n grote, definitieve en onomkeerbare beslissing te komen en over de doodsangsten heen te zetten.
Precies neem een moeder van twee met terminale long kanker mee naar die afdeling en dan kan ze ook wel in zien dat zij het niet zo slecht heeft.quote:Op woensdag 9 september 2015 02:54 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Depressies zijn er in vele gradaties en de mijne zal vast niet zo zwaar zijn dan de zijne maar dat neemt niet weg dat er nog zoveel mensen zijn die het veel zwaarder hebben dan deze man.
Neem hem een dagje mee naar het ziekenhuis waar jonge onschuldige kinderen de meest vreselijke ziekten hebben en laat hem eens praten met die ouders. Dat brengt zijn problemen waarschijnlijk in een heel ander daglicht als hij getuige is geweest met alles wat hij heeft gezien en gehoord.
Als je bedoelt de WTC die op het punt stond in te storten na de terroristische aanslag, dan heb je wel een talent voor het zoeken van een heel slecht voorbeeld. Die mensen waren ten dode opgeschreven. Met een bikkelharde keuze levend verbranden, omkomen door verstikking of zelf springen. Dat heeft toch helemaal niks te maken met depressief zijn?quote:Op woensdag 9 september 2015 02:31 schreef Tweek het volgende:
[..]
Precies en de mensen die uit het WTC sprongen waren lafaards.
Zou het ironisch bedoeld zijn?quote:Op woensdag 9 september 2015 03:00 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Als je bedoelt de WTC die op het punt stond in te storten na de terroristische aanslag, dan heb je wel een talent voor het zoeken van een heel slecht voorbeeld. Die mensen waren ten dode opgeschreven. Met een bikkelharde keuze levend verbranden, omkomen door verstikking of zelf springen. Dat heeft toch helemaal niks te maken met depressief zijn?
Ja en nee. Voor mensen met depressie is dat hetzelfde gevoel, er is geen keuze, levend verbranden of uit het raam stappen. Ik heb het het al eerder proberen uit te leggen in dit topic.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:00 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Als je bedoelt de WTC die op het punt stond in te storten na de terroristische aanslag, dan heb je wel een talent voor het zoeken van een heel slecht voorbeeld. Die mensen waren ten dode opgeschreven. Met een bikkelharde keuze levend verbranden, omkomen door verstikking of zelf springen. Dat heeft toch helemaal niks te maken met depressief zijn?
Top! Succes daarmee.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:03 schreef MakkieR het volgende:
Nou ja ik heb mijn mening gegeven ga maar lekker medelijden hebben met deze man. Ik kan er verder niks mee.
Dat was geen zelfmoord, eerder last minute euthanasie...quote:Op woensdag 9 september 2015 02:31 schreef Tweek het volgende:
[..]
Precies en de mensen die uit het WTC sprongen waren lafaards.
Zij kozen voor de sprong omdat het vuur hen dwong, het was levend verbranden of springen. Mensen die zelfmoord plegen voelen dat vuur, een vuur dat niemand ziet, maar dichterbij komt, en op een gegeven moment is het raam de enige uitweg voor hun.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:05 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dat was geen zelfmoord, eerder last minute euthanasie...
Zij gingen niet die torens in om er een eind aan te maken. Maar kozen op dat moment voor een in hun ogen beter alternatief...
Met het cruciale verschil dat de mensen in de towers sowieso gingen sterven. Die hadden alleen de keus om het onvermijdelijke lot wat te versnellen.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:08 schreef Tweek het volgende:
[..]
Zij kozen voor de sprong omdat het vuur hen dwong, het was levend verbranden of springen. Mensen die zelfmoord plegen voelen dat vuur, een vuur dat niemand ziet, maar dichterbij komt, en op een gegeven moment is het raam de enige uitweg voor hun.
Ja dus niet te vergelijken met een zelfmoord binnenshuis.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:08 schreef Tweek het volgende:
[..]
Zij kozen voor de sprong omdat het vuur hen dwong, het was levend verbranden of springen. Mensen die zelfmoord plegen voelen dat vuur, een vuur dat niemand ziet, maar dichterbij komt, en op een gegeven moment is het raam de enige uitweg voor hun.
inderdaad, geen keuzequote:Op woensdag 9 september 2015 03:10 schreef Downwards het volgende:
[..]
Met het cruciale verschil dat de mensen in de towers sowieso gingen sterven. Die hadden alleen de keus om het onvermijdelijke lot wat te versnellen.
Dan kijk je - als buitenstaander - alleen naar de omstandigheden, maar wij hebben toch geen benul wat er in zijn hoofd omging?quote:Op woensdag 9 september 2015 03:12 schreef Mishu het volgende:
Ik vind het shockerend nieuws. Objectief gezien snap ik ook niet echt wat er nou zo niet leuk aan zijn leven was. Heel veel mensen in Nederland hebben het slechter.
Nee, maar dat heb ik met meer zelfmoord-plegers...quote:Op woensdag 9 september 2015 03:12 schreef Mishu het volgende:
Ik vind het shockerend nieuws. Objectief gezien snap ik ook niet echt wat er nou zo niet leuk aan zijn leven was. Heel veel mensen in Nederland hebben het slechter.
Ja, maar jij kijkt vanuit zijn visie en anderen vanuit de visie van de nabestaanden.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:14 schreef Downwards het volgende:
[..]
Dan kijk je - als buitenstaander - alleen naar de omstandigheden, maar wij hebben toch geen benul wat er in zijn hoofd omging?
Ik constateer alleen dat de omstandigheden vrij weinig zeggen en zeker niets voorspellen. Daar kun je het onmogelijk mee oneens zijn?quote:Op woensdag 9 september 2015 03:15 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja, maar jij kijkt vanuit zijn visie en anderen vanuit de visie van de nabestaanden.
Dat probeer ik ook de hele tijd duidelijk te maken. Alleen het feit dat je je benen verliest, blind raakt of doof wordt kan al aanleiding zijn dat je leven in kwaliteit een heel stuk minder wordt. Zelfs dan nog zie je mensen opveren. Deze man kon gewoon nog lopen toch? was niet blind, doof of ernstig ziek. Verder was hij geroemd, een goede schrijver en had veel vrienden. Ik denk dat 90% van de Nederlanders niet eens in de buurt komt van wat hij had. En dan maak je er een einde aan. Ik blijf het maar vreemd vinden.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:12 schreef Mishu het volgende:
Ik ben het er zeker mee eens.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:17 schreef Downwards het volgende:
[..]
Ik constateer alleen dat de omstandigheden vrij weinig zeggen. Daar kun je het onmogelijk mee oneens zijn?
Wel eens een warme pan aangeraakt en meten je hand terug getrokken? Stel je nou eens voor dat dat geld voor je arm, nu je andere arm, je been, je andere been, je hele lichaam, maar voor je is een raam. Ga je erdoor heen?quote:Op woensdag 9 september 2015 03:10 schreef Downwards het volgende:
[..]
Met het cruciale verschil dat de mensen in de towers sowieso gingen sterven. Die hadden alleen de keus om het onvermijdelijke lot wat te versnellen.
Ach, dit buuf van mij idem. Zo'n mooi huis, lieve vrouw en topcarriere mmaar dat zien ze zelf niet meer. Horen stemmen en slapen door die stemmen liever op een kerkhof 3 maanden lang in de kou dan in een Hasting..quote:Op woensdag 9 september 2015 03:18 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Dat probeer ik ook de hele tijd duidelijk te maken. Alleen het feit dat je je benen verliest, blind raakt of doof wordt kan al aanleiding zijn dat je leven in kwaliteit een heel stuk minder wordt. Zelfs dan nog zie je mensen opveren. Deze man kon gewoon nog lopen toch? was niet blind, doof of ernstig ziek. Verder was hij geroemd, een goede schrijver en had veel vrienden. Ik denk dat 90% van de Nederlanders niet eens in de buurt komt van wat hij had. En dan maak je er een einde aan. Ik blijf het maar vreemd vinden.
Heb jezelf plannen?quote:Op woensdag 9 september 2015 03:21 schreef Tweek het volgende:
[..]
Wel eens een warme pan aangeraakt en meten je hand terug getrokken? Stel je nou eens voor dat dat geld voor je arm, nu je andere arm, je been, je andere been, je hele lichaam, maar voor je is een raam. Ga je erdoor heen?
Stel je dan eens voor dat leven hetzelfde voelt.Een vuur dat je constant opjaagt en wat je ook doet je kan er niet aan ontkomen, het is altijd aanwezig en komt dichterbij en dichterbij, de brandweer kan je niet helpen, niemand kan je meer helpen, maar het vuur komt dichterbij en dichterbij. En voor je is een raam, een uitweg, springen en die pijn is weg. Die pijn die altijd aanwezig is is weg, zolang je kiest voor het raam. Dus kies je voor het raam.
Het is geen keuze, de pijn is zo groot dat je gedwongen wordt om het slechtere alternatief te kiezen.
Jij maakt de klassieke denkfout dat veel mensen die uiteindelijk zelfmoord plegen niet een grondige afweging hebben gemaakt tussen doorleven en voor de dood kiezen. Daar waar mensen in het WTC wisten dat ze (snel) een gruwelijke dood zouden sterven.. Appels en peren dus.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:21 schreef Tweek het volgende:
[..]
Wel eens een warme pan aangeraakt en meten je hand terug getrokken? Stel je nou eens voor dat dat geld voor je arm, nu je andere arm, je been, je andere been, je hele lichaam, maar voor je is een raam. Ga je erdoor heen?
Stel je dan eens voor dat leven hetzelfde voelt.Een vuur dat je constant opjaagt en wat je ook doet je kan er niet aan ontkomen, het is altijd aanwezig en komt dichterbij en dichterbij, de brandweer kan je niet helpen, niemand kan je meer helpen, maar het vuur komt dichterbij en dichterbij. En voor je is een raam, een uitweg, springen en die pijn is weg. Die pijn die altijd aanwezig is is weg, zolang je kiest voor het raam. Dus kies je voor het raam.
Het is geen keuze, de pijn is zo groot dat je gedwongen wordt om het slechtere alternatief te kiezen.
Nee medelijden hebben met zelgje toch ook niet?quote:Op woensdag 9 september 2015 03:23 schreef Tweek het volgende:
[..]
Nee, maar denk je dat deze reactie helpt als ik plannen had?
Depressie, is dat niet "geen zin meer hebben in het leven?" de vrienden die je opzoeken vind je niet meer leuk, eenzaam zijn, niks meer willen ondernemen en zwaar emotioneel zijn. Dat zijn een aantal termen die mij bekend staan bij een depressie.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:21 schreef Tweek het volgende:
[..]
Eenzaam zijn is een gave en als je die bezit of aanleert een verrijking voor je leven.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:27 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Depressie, is dat niet "geen zin meer hebben in het leven?" de vrienden die je opzoeken vind je niet meer leuk, eenzaam zijn, niks meer willen ondernemen en zwaar emotioneel zijn. Dat zijn een aantal termen die mij bekend staan bij een depressie.
Je maakt de klassieke denkfout dat het een door dachte keuze is.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:23 schreef Downwards het volgende:
[..]
Jij maakt de klassieke denkfout dat veel mensen die uiteindelijk zelfmoord plegen niet een grondige afweging hebben gemaakt tussen doorleven en voor de dood kiezen. Daar waar mensen in het WTC wisten dat ze (snel) een gruwelijke dood zouden sterven.. Appels en peren dus.
Depressie is misschien beter te omschrijven als het niet meer zien van de toekomst, er is geen toekomst, niet deze week, deze maand, dit jaar. Wat je ook doet, het is een zwart gat.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:27 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Depressie, is dat niet "geen zin meer hebben in het leven?" de vrienden die je opzoeken vind je niet meer leuk, eenzaam zijn, niks meer willen ondernemen en zwaar emotioneel zijn. Dat zijn een aantal termen die mij bekend staan bij een depressie.
Wat? De WTCspringers? Die hadden 2 keuzes, springen of levend verbranden.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:29 schreef Tweek het volgende:
[..]
Je maakt de klassieke denkfout dat het een door dachte keuze is.
De termen die "Tweek" gebruikt voor een depressie herken ik niet echt als zodanig als depressie, het zijn juist de kenmerken die ik net noem die voor mij heel erg herkenbaar zijn.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:29 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Eenzaam zijn is een gave en als je die bezit of aanleert een verrijking voor je leven.
Niets te maken met zelfmoord.
niets zo erg als tig nepvrienden, of inderdaad erger zelfmedelijden.
In veel gevallen is het voor de persoon inderdaad een weloverwogen keuze. Of denk jij dat het vooral impulsief gebeurt en dat ze geen enkel alternatief zien?quote:Op woensdag 9 september 2015 03:29 schreef Tweek het volgende:
[..]
Je maakt de klassieke denkfout dat het een door dachte keuze is.
Yep, de uren voor de daad welquote:Op woensdag 9 september 2015 03:32 schreef Downwards het volgende:
[..]
In veel gevallen is het voor de persoon inderdaad een weloverwogen keuze. Of denk jij dat het vooral impulsief gebeurt?
Maar juist daar gaat al zoveel aan vooraf.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:33 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Yep, de uren voor de daad wel
Ik weet hoe moeilijk het is, buuf hier is vorige week ontslagen vanuit gedwongen opname.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:34 schreef Downwards het volgende:
[..]
Maar juist daar gaat al zoveel aan vooraf.
Mooi he, en zijn visie op de kunst was top. Heerlijk, jammer dat hij deze keuze gemaakt heeft.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:36 schreef Mishu het volgende:
Ik zou dus echt zo met zijn leven willen ruilen. Mooi huis geld kinderen etc. Enige jammere aan zijn leven was dat zijn beroep vrij onzeker was. Maar de royalty's leverden al genoeg op.
Hij heeft echter nooit van 9 tot 5 in een kutbaan moeten buffelen.
Je zou niet willen ruilen met zijn depressiequote:Op woensdag 9 september 2015 03:36 schreef Mishu het volgende:
Ik zou dus echt zo met zijn leven willen ruilen. Mooi huis geld kinderen etc. Enige jammere aan zijn leven was dat zijn beroep vrij onzeker was. Maar de royalty's leverden al genoeg op.
En we weten inmiddels dat het vrijwel niets zegt over je geestelijke gezondheid.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:36 schreef Mishu het volgende:
Zoals ik begreep heeft hij het behoorlijk geregisseerd, zelfs muziek op de radio...quote:Op woensdag 9 september 2015 03:39 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Je zou niet willen ruilen met zijn depressie
Ok goed de vergelijking komt niet aan, je kan je niet voorstellen dat een als maar groter wordend vuur je uit het raam dwingt. Waarbij je gedachten het vuur zijn, waar je geen controle over hebt. Waar je hulp voor gezocht hebt, maar niet gevonden hebt of waar de hulp niet werkte, waar het vuur steeds groter werd tot er nog maar één uitweg was.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:31 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wat? De WTCspringers? Die hadden 2 keuzes, springen of levend verbranden.
Ik was ook gesprongen. Maar dat heeft totaal niets te maken met Joost zijn keuze.
Maar wat wil je nu zeggen? Wat doen we verkeerd?quote:Op woensdag 9 september 2015 03:42 schreef Tweek het volgende:
[..]
Ok goed de vergelijking komt niet aan, je kan je niet voorstellen dat een als maar groter wordend vuur je uit het raam dwingt. Waarbij je gedachten het vuur zijn, waar je geen controle over hebt. Waar je hulp voor gezocht hebt, maar niet gevonden hebt of waar de hulp niet werkte, waar het vuur steeds groter werd tot er nog maar één uitweg was.
Je kan je wel inleven in de WTC slachtoffers, maar wat als je gedachten het vuur waren en je ze niet kon bedwingen of tegen houden? Kies je dan voor het raam of levend verbranden omdat je kinderen hebt, met alle consequenties van dien.
Misschien verslechtert het juist je geestelijke gezondheid omdat 'normaal werk' voor structuur zorgt en je niet zo continue met je psyche bezig moet zijn voor inspiratie/bezieling.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:40 schreef Downwards het volgende:
[..]
En we weten inmiddels dat het vrijwel niets zegt over je geestelijke gezondheid.
Structuur is voor vele dodelijk...quote:Op woensdag 9 september 2015 03:45 schreef Mishu het volgende:
[..]
Misschien verslechtert het juist je geestelijke gezondheid omdat 'normaal werk' voor structuur zorgt en je niet zo continue met je psyche bezig moet zijn voor inspiratie/bezieling.
Dat zou voor de een positief kunnen werken, voor de ander wellicht niet.. Maar het zogenaamd 'goed voor elkaar hebben', biedt dus geen enkele garantie voor een gelukkig leven.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:45 schreef Mishu het volgende:
[..]
Misschien verslechtert het juist je geestelijke gezondheid omdat 'normaal werk' voor structuur zorgt en je niet zo continue met je psyche bezig moet zijn voor inspiratie/bezieling.
Goed voor elkaar is ook een relatief begrip..quote:Op woensdag 9 september 2015 03:48 schreef Downwards het volgende:
[..]
Dat zou voor de een positief kunnen werken, voor de ander wellicht niet.. Maar het zogenaamd 'goed voor elkaar hebben', biedt dus geen enkele garantie voor een gelukkig leven.
quote:Op woensdag 9 september 2015 03:41 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Zoals ik begreep heeft hij het behoorlijk geregisseerd, zelfs muziek op de radio...
Vrouw en kinderen weg..
triest.
Het is niet een keuze, het is een ziekte net als kanker, je kan ervan winnen of niet. Maar als je zegt hij had zoveel, hij had succes. Ik begrijp het niet, dan zeg je dat het een keuze is geweest. Dat hij op het laatste moment nog dacht aan ze kinderen en zij, fuck it ik heb geen zin meer. Wat ik zeg is dat hij door het vuur uit het raam geduwt is.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:43 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Maar wat wil je nu zeggen? Wat doen we verkeerd?
Jij snapt mij niet, ik heb veel respect voor zijn keuze en al helemaal op de manier waarop hij het deed, gewoon thuis.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:51 schreef Tweek het volgende:
[..]
[..]
Het is niet een keuze, het is een ziekte net als kanker, je kan ervan winnen of niet. Maar als je zegt hij had zoveel, hij had succes. Ik begrijp het niet, dan zeg je dat het een keuze is geweest. Dat hij op het laatste moment nog dacht aan ze kinderen en zij, fuck it ik heb geen zin meer. Wat ik zeg is dat hij door het vuur uit het raam geduwt is.
En het zou mooi zijn als depressie etc gezien zouden worden als normale aandoeningen en niet afgedaan werden als :"waar maak je je druk om", "dat overkomt wel meer mensen", "gewoon even lopen en dan heb je er geen last van".
Dat bedoelde ik dus ook, maar omdat zij het had over " Mooi huis geld kinderen etc."quote:Op woensdag 9 september 2015 03:50 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Goed voor elkaar is ook een relatief begrip..
Reken maar dat de dames in het Gooi zeer druk zijn met het "goed voor elkaar" blijven houden.
Gaat voornamelijk om het eisen pakket en de verwachtingen van anderen.
Stukje realiseren van dromen en een helder toekomst perspectief, wilt je daadwerkelijk in een paleis wonen? Prima, kun je dat dan ook onderhouden? Dat dus.
Tja, mooi huis kost veel energie.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:56 schreef Downwards het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik dus ook, maar omdat zij het had over " Mooi huis geld kinderen etc."
Ja, daarom zijn wij al zo lang gelukkig samen.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:57 schreef ootjekatootje het volgende:
Klein huis, geeft ook veel liefde en geluk.
O wij ook hier, levensmotto: dromen moet je blijven hebben. Geluk moet je koesteren!quote:Op woensdag 9 september 2015 03:59 schreef Downwards het volgende:
[..]
Ja, daarom zijn wij al zo lang gelukkig samen.
Mooi, maar voor Joost is het afgelopen.quote:Op woensdag 9 september 2015 04:00 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
O wij ook hier, levensmotto: dromen moet je blijven hebben. Geluk moet je koesteren!
Dat ligt dan toch echt aan de levensinstelling van die dames...quote:Op woensdag 9 september 2015 03:50 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Goed voor elkaar is ook een relatief begrip..
Reken maar dat de dames in het Gooi zeer druk zijn met het "goed voor elkaar" blijven houden.
Gaat voornamelijk om het eisen pakket en de verwachtingen van anderen.
Stukje realiseren van dromen en een helder toekomst perspectief, wilt je daadwerkelijk in een paleis wonen? Prima, kun je dat dan ook onderhouden? Dat dus.
Moeten ze ook doen, en ik ga zeker kijken. En ik ga zijn visie op de kunst zeker missen, al la misschien kan ik het doorzetten!quote:Op woensdag 9 september 2015 04:03 schreef Downwards het volgende:
[..]
Mooi, maar voor Joost is het afgelopen.
Vanavond zal men weer geëmotioneerd spreken in DWDD.
Mooi huis en geld maakt niet per definitie gelukkig. Hoeveel bekende mensen gaan er wel niet onderdoor aan roem? Tussen de oren zat het niet goed, daar gaat het nou juist om. Gezonde mensen kunnen zich daar niets bij voorstellen. Ik ook niet. Maar het lijkt me echt een kutziekte.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:36 schreef Mishu het volgende:
Vind dat echt geen vergelijking, vind het eigenlijk zelfs erg dat je die vergelijking maakt.quote:Op woensdag 9 september 2015 01:58 schreef Tweek het volgende:
[..]
Heb je wel eens de pan aangeraakt toen je pasta aan het koken was? In een reflex trok je je hand terug.Waarom? Ben je een mietje of is het omdat je lichaam je verteld dat je anders beschadigd wordt.
Heb je weleens de beelden gezien van mensen die uit het WTC hun dood te gemoed springen? Waarom sprongen zij? Was het omdat alles om hun heen te heet werd, hun lichaam deed terug springen, maar er was niets meer om naar terug te trekken. Voor hun was er niet een keuze, het lichaam verteld je dat je weg moet van de hitte, maar er is maar één uitweg, het raam.
Vind je dat die mensen laf zijn? Dat ze hadden moet wachten, dat ze levend hadden moeten verbranden?
Voor iemand die zelfmoord pleegt geld hetzelfde. Het vuur kwam te dichtbij, er was geen redding, ze werden het raam uit gedwongen.
Dit. Waarom moet het nou weer goed of fout gevonden worden.quote:Op woensdag 9 september 2015 07:35 schreef -Strawberry- het volgende:
Altijd weer dezelfde discussies over zelfmoord.
Tragisch, hoe dan ook.
Hou aub op.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:51 schreef Tweek het volgende:
[..]
[..]
Het is niet een keuze, het is een ziekte net als kanker, je kan ervan winnen of niet. Maar als je zegt hij had zoveel, hij had succes. Ik begrijp het niet, dan zeg je dat het een keuze is geweest. Dat hij op het laatste moment nog dacht aan ze kinderen en zij, fuck it ik heb geen zin meer. Wat ik zeg is dat hij door het vuur uit het raam geduwt is.
En het zou mooi zijn als depressie etc gezien zouden worden als normale aandoeningen en niet afgedaan werden als :"waar maak je je druk om", "dat overkomt wel meer mensen", "gewoon even lopen en dan heb je er geen last van".
Ik denk dat jij niet begrijpt hoe terugkerende depressies voor iemand kunnen zijn. Gelukkig maar - want dat wil je ook niet kunnen begrijpen. Ik vind het geen verkeerde vergelijking. Het is een hel. Inderdaad een keuze tussen twee kwaden, en gevoelsmatig zonder een sprankje hoop. Ik deel niet de mening dat iemand altijd te helpen is, helaas. Of dat voor Zwagerman ook gold valt niet te zeggen, maar vind ik niet relevant. Hij zag geen uitweg meer.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:12 schreef Rucola het volgende:
[..]
Vind dat echt geen vergelijking, vind het eigenlijk zelfs erg dat je die vergelijking maakt.
Dat is inderdaad het punt. Mensen proberen het rationeel te verklaren, terwijl het een irrationele ziekte is.quote:Op woensdag 9 september 2015 07:10 schreef SonicVolcano het volgende:
[..]
Mooi huis en geld maakt niet per definitie gelukkig. Hoeveel bekende mensen gaan er wel niet onderdoor aan roem? Tussen de oren zat het niet goed, daar gaat het nou juist om. Gezonde mensen kunnen zich daar niets bij voorstellen. Ik ook niet. Maar het lijkt me echt een kutziekte.
quote:Op woensdag 9 september 2015 08:40 schreef Loekie1 het volgende:
Waar geen licht is, is het donker en in het donker wil je niet leven.
Het gemak waarmee je oordeelt over het leed van anderen, vind ik stuitend.quote:Op woensdag 9 september 2015 02:54 schreef MakkieR het volgende:
Depressies zijn er in vele gradaties en de mijne zal vast niet zo zwaar zijn dan de zijne maar dat neemt niet weg dat er nog zoveel mensen zijn die het veel zwaarder hebben dan deze man.
Neem hem een dagje mee naar het ziekenhuis waar jonge onschuldige kinderen de meest vreselijke ziekten hebben en laat hem eens praten met die ouders. Dat brengt zijn problemen waarschijnlijk in een heel ander daglicht als hij getuige is geweest met alles wat hij heeft gezien en gehoord.
Koop je toch een lamp?quote:Op woensdag 9 september 2015 08:40 schreef Loekie1 het volgende:
Waar geen licht is, is het donker en in het donker wil je niet leven.
Mooi geschreven. Het is voor niemand makkelijk! Ergens is het zelfs geruststellend dat Joost Zwagerman eindelijk rust heeft gevonden en zich nooit meer zo hoeft te voelen. R.I.P.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik denk dat jij niet begrijpt hoe terugkerende depressies voor iemand kunnen zijn. Gelukkig maar - want dat wil je ook niet kunnen begrijpen. Ik vind het geen verkeerde vergelijking. Het is een hel. Inderdaad een keuze tussen twee kwaden, en gevoelsmatig zonder een sprankje hoop. Ik deel niet de mening dat iemand altijd te helpen is, helaas. Of dat voor Zwagerman ook gold valt niet te zeggen, maar vind ik niet relevant. Hij zag geen uitweg meer.
Neem een bekende schrijfster als Myrthe van der Meer. Ze heeft boeken geschreven over haar depressies en bipolaire stoornis en ik heb haar ook in talkshows en '24 uur met' gezien. Ze gaat niet genezen. Ze weet dat de depressies waarschijnlijk weer de kop op zullen steken. Dat besef is erg zwaar. Ik zou het in haar geval dus ook begrijpen als ze er wel een keer genoeg van heeft. Gewoon om tijdens haar 'up' momenten te voorkomen dat ze die verschrikkelijke duisternis van de depressie niet meer mee hoeft te maken.
Maar goed, zoals altijd in dit soort discussies is er een kamp wat niet begrijpt hoe het is om zwaar depressief te zijn, dus lul je langs elkaar heen. Of er is een groep ervaringsdeskundigen wat wel uit een depressie is gekomen en daarom verwacht dat het iedereen moet lukken. Om over de discussie van 'lafheid' nog maar te zwijgen, want die vind ik absurd. Alsof het makkelijk is om zelfmoord te plegen; het moeilijkste wat er is. Compleet tegennatuurlijk.
Dat lichtje moet vanbinnen schijnen. Heb je wel eens dat je aan de ontbijttafel zit en gewoon gelukkig bent, alsof er ergens in je een gezellig licht zit te schijnen? Terwijl je weet dat dat illusie is want je weet ook van keren dat het licht er niet was. Sommige mensen hebben nooit dat licht. Ik denk persoonlijk dat het een lichamelijke oorzaak heeft.quote:
Zelfmoord en depressies komen in derdewereldlanden net zo goed voor.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:43 schreef Injetta het volgende:
Ik vind het ook altijd heel moeilijk te bevatten zo'n depressie met zelfmoord als einde. Juist bij mensen wiens leven objectief gezien prima is. Geen oorlog, geen honger/dorst, geen afschuwelijke ziekte. Vaak gewoon goede baan, vrienden, kinderen.
Als je dat dan afzet tegen mensen die de meest vreselijke dingen meemaken gewoon omdat ze 'pech' hebben. Oorlog, je gezin voor je ogen zien omkomen, geen werk en geld. Dag in dag uit ellende.
Je gaat bijna denken dat als de mens het te goed heeft, de wil om te leven of te overleven verdwijnt.
Terwijl mensen in de meest erbarmelijke omstandigheden juist een enorme drang tot leven lijken te hebben.
Ik vind het tragisch dat mensen zelfmoord plegen.
Ook mooi beschreven.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:44 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Dat lichtje moet vanbinnen schijnen. Heb je wel eens dat je aan de ontbijttafel zit en gewoon gelukkig bent, alsof er ergens in je een gezellig licht zit te schijnen? Terwijl je weet dat dat illusie is want je weet ook van keren dat het licht er niet was. Sommige mensen hebben nooit dat licht. Ik denk persoonlijk dat het een lichamelijke oorzaak heeft.
En dan maakt het dus niet uit of je een leuke baan hebt, beroemd bent, succes hebt, of gewoon werkloos zit te zijn, als dat lichtje er is heb je genoeg levensgeluk om door te gaan.
Ik vind het stuitend dat deze man zijn vrouw en kinderen achterlaat in al hun verdriet, die niet hebben gevraagd om zijn zelfmoord. Het woord zegt al heel veel zelfmoord, doe je puur voor jezelf waarbij je geen rekening houdt met anderen. Als de man alleen was, niemand achterlaat, dan had ik er veel minder problemen mee, maar het idee dat zijn kinderen zonder vader mag gaan opgroeien, daar kan ik mij kwaad om maken.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:42 schreef Queller het volgende:
[..]
Het gemak waarmee je oordeelt over het leed van anderen, vind ik stuitend.
Heeft hij nooit gewild.....hij zag geen uitweg meer. Diep triest.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:50 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Ik vind het stuitend dat deze man zijn vrouw en kinderen achterlaat in al hun verdriet, die niet hebben gevraagd om zijn zelfmoord. Het woord zegt al heel veel zelfmoord, doe je puur voor jezelf waarbij je geen rekening houdt met anderen. Als de man alleen was, niemand achterlaat, dan had ik er veel minder problemen mee, maar het idee dat zijn kinderen zonder vader mag gaan opgroeien, daar kan ik mij kwaad om maken.
Mooi gezegd!quote:Op woensdag 9 september 2015 08:51 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat komt omdat depressie een irrationele ziekte is. Het staat compleet los van zaken als rijkdom, beroemdheid, leeftijd enz.
Al kunnen nare omstandigheden wel een depressie triggeren.
Maar depressie nestelt in je hoofd en laat niet meer los ongeacht afkomst of positie in de maatschappij.
Daarom dat mensen die de meest vreselijke dingen overkomen soms gewoon gezond in hun hoofd zijn, maar mensen die van buitenaf alles lijken te bezitten het leven als ondraaglijk kunnen ervaren en de verantwoordelijkheden niet meer aankunnen.
Het wrange is dat iemand het vaak doet met het idee dat familie en kinderen beter af zijn zonder een depressieve vader. Irrationele gedachtes natuurlijk, maar dat iemand het puur zou doen voor zichzelf zonder rekening te houden met anderen is te simpel gedacht.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:50 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Ik vind het stuitend dat deze man zijn vrouw en kinderen achterlaat in al hun verdriet, die niet hebben gevraagd om zijn zelfmoord. Het woord zegt al heel veel zelfmoord, doe je puur voor jezelf waarbij je geen rekening houdt met anderen. Als de man alleen was, niemand achterlaat, dan had ik er veel minder problemen mee, maar het idee dat zijn kinderen zonder vader mag gaan opgroeien, daar kan ik mij kwaad om maken.
Toch hele andere mentaliteit die mensen, veel 'sterker', kan ik - en veel anderen hier wss - nog wat van leren vind ik.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:48 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Zelfmoord en depressies komen in derdewereldlanden net zo goed voor.
Heb je hem erover horen praten? En over z'n kinderen? Of ben je gewoon lekker ongeinformeerd je meninkje aan het spuien? Zo simpel is het nml allemaal echt niet.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:50 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Vind het knap dat jij de mentaliteit denkt te kennen van depressieve mensen in een derdewereldland.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:58 schreef Rucola het volgende:
[..]
Toch hele andere mentaliteit die mensen, veel 'sterker', kan ik - en veel anderen hier wss - nog wat van leren vind ik.
Heb het niet specifiek over depressieve mensen, maar gewoon over mensen in derdewereldlanden, zijn gewoon echt heel anders en wat sterker/harder.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:00 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Vind het knap dat jij de mentaliteit denkt te kennen van depressieve mensen in een derdewereldland.
Nouja, als je psychisch gezond bent niet natuurlijk.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:02 schreef Loekie1 het volgende:
Gelukkig zijn is een illusie en ongelukkig zijn is een illusie maar bij de eerste leef je voort en bij het laatste maak je er een eind aan.
Live is a dream covered by the sky.
En gewelddadiger, minder intelligent etc. Snap de meerwaarde niet voor de discussie om dat te benoemen. Overal heb je mensen die vatbaarder en minder vatbaar zijn voor psychische problemen. Of de mensen in een derdewereldland 'sterker' zijn (hoe je dat dan zou mogen definiëren en meten) durf ik niet te zeggen. PTSS komt daar bijvoorbeeld ook vaker voor.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:02 schreef Rucola het volgende:
[..]
Heb het niet specifiek over depressieve mensen, maar gewoon over mensen in derdewereldlanden, zijn gewoon echt heel anders en wat sterker/harder.
Oh oke. Benoemen dat zelfmoorden daar voorkomen heeft ook niks te maken met deze situatie, dus beperk het dan zelf ook tot hier.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:06 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
En gewelddadiger, minder intelligent etc. Snap de meerwaarde niet voor de discussie om dat te benoemen. Overal heb je mensen die vatbaarder en minder vatbaar zijn voor psychische problemen. Of de mensen in een derdewereldland 'sterker' zijn (hoe je dat dan zou mogen definiëren en meten) durf ik niet te zeggen. PTSS komt daar bijvoorbeeld ook vaker voor.
Tot op een zekere hoogte zeg ik ja. Respect dat die mensen zo vrolijk zijn over het algemeen.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:58 schreef Rucola het volgende:
[..]
Toch hele andere mentaliteit die mensen, veel 'sterker', kan ik - en veel anderen hier wss - nog wat van leren vind ik.
Wat weer lichamelijke oorzaken kan hebben.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:05 schreef Rucola het volgende:
[..]
Nouja, als je psychisch gezond bent niet natuurlijk.
Ja, is zo. Ben blij dat ik daar met m'n neus op de feiten ben gedrukt en heb geleerd luchtiger naar zaken te kijken en ermee om te gaan. Maar goed, dat is een andere discussie.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:08 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Tot op een zekere hoogte zeg ik ja. Respect dat die mensen zo vrolijk zijn over het algemeen.
Dat was een reactie op een uitspraak van iemand anders. Jij begint ineens over mentaliteit, dat staat er mi helemaal los van.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:07 schreef Rucola het volgende:
[..]
Oh oke. Benoemen dat zelfmoorden daar voorkomen heeft ook niks te maken met deze situatie, dus beperk het dan zelf ook tot hier.
Ik heb het recht om ongeïnformeerd, zoals jij dat zo mooi zegt, mijn mening te geven op dit forum, als het om zelfmoord in het algemeen gaat. Ik zie dan geen uitzondering, wanneer een zelfdoding wel rechtmatig zou zijn tegenover zijn naasten of tegenover zijn geliefden. Het verdriet is even groot en als er ook nog kinderen in het spel zijn, maakt het deze tragedie alleen maar nog erger.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:59 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Heb je hem erover horen praten? En over z'n kinderen? Of ben je gewoon lekker ongeinformeerd je meninkje aan het spuien? Zo simpel is het nml allemaal echt niet.
De onderliggende ethische vraag vind ik trouwens wel een interessante: ben je ethisch verplicht om te blijven leven, voor je omgeving? Hoe ver gaat dat? Bij het meest verschrikkelijke leven dat je je voor iemand voor kan stellen, is deze persoon dan nog steeds "verplicht" te blijven leven zodat dat minder kut is voor zijn omgeving?
Alsnog heeft de dood van Joost niks te maken met het feit dat het ook voorkomt in derdewereldlanden. Lijkt me logisch dat het overal voorkomt, maar dat zegt alsnog niks. Vandaar.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:11 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat was een reactie op een uitspraak van iemand anders. Jij begint ineens over mentaliteit, dat staat er mi helemaal los van.
Dat kunnen we niet verwachten.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:14 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik vind het egoïstisch om te verwachten dat iemand kan doorleven voor anderen. Daar zit een limiet aan.
Volgens dit interview uit 2012 waren ze destijds 10, 14 en 17.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:21 schreef Rucola het volgende:
[..]
Dat kunnen we niet verwachten.
Anderzijds: hij heeft sowieso een dochter van 13 jaar achtergelaten, weet verder niet hoe oud z'n andere kinderen zijn. Iets jonger denk ik. Dat is wel heel erg jong en triest om zonder vader door het leven te moeten. Vind ik.
Hij is dood, hij is er niet meer. Dat hij dan beroemd is dmv gedichten doet er niet toe.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:23 schreef Loekie1 het volgende:
Zo'n beroemde vader gaat nooit helemaal dood.
Ik vond dat de man op begrijpelijke wijze enthousiast kon spreken over beeldende kunst bij DWDD. Ik vond het wel een leuk item binnen dat programma.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:15 schreef Loekie1 het volgende:
Hij was natuurlijk wel een echte kunstenaar. Misschien vond hij dat zijn tijdperk ten einde was gekomen. Het zou alleen nog maar meer van hetzelfde worden. Zijn omgeving had hij genoeg voorbereid in al die interviews, boeken en tv-gesprekken dat hij het over de dood had.
Dat recht heb je zeker, al is dit wel een gevoelig onderwerp natuurlijk.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:13 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Ik heb het recht om ongeïnformeerd, zoals jij dat zo mooi zegt, mijn mening te geven op dit forum, als het om zelfmoord in het algemeen gaat. Ik zie dan geen uitzondering, wanneer een zelfdoding wel rechtmatig zou zijn tegenover zijn naasten of tegenover zijn geliefden. Het verdriet is even groot en als er ook nog kinderen in het spel zijn, maakt het deze tragedie alleen maar nog erger.
Ik zeg niet dat ik het laf vind. Hoewel het aan de situatie ligt. Maar dapper vind ik het niet. Begrijp niet dat je het zo ziet.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:15 schreef Tomatenboer het volgende:
@ Rucola:
M'n vraag uit het vorige topic staat nog open waarom jij het zo pertinent oneens bent met mijn stelling dat zelfmoord juist enorm moedig is gezien het onomkeerbare karakter ervan.
Je was het daar zeer stellig mee oneens, maar kon of wilde dat niet onderbouwen. Terwijl ik me juist afvraag hoe je dat überhaupt niet moedig maar zelfs laf kunt vinden.
Tja, moedig, doorleven met een depressie kan je net zo goed moedig noemen.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:15 schreef Tomatenboer het volgende:
@ Rucola:
M'n vraag uit het vorige topic staat nog open waarom jij het zo pertinent oneens bent met mijn stelling dat zelfmoord juist enorm moedig is gezien het onomkeerbare karakter ervan.
Je was het daar zeer stellig mee oneens, maar kon of wilde dat niet onderbouwen. Terwijl ik me juist afvraag hoe je dat überhaupt niet moedig maar zelfs laf kunt vinden.
Dat is natuurlijk ook erg triest. Maar het het alternatief van een zeer depressieve vader is dat net zo goed.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:21 schreef Rucola het volgende:
[..]
Dat kunnen we niet verwachten.
Anderzijds: hij heeft sowieso een dochter van 12/13 jaar achtergelaten, weet verder niet hoe oud z'n andere kinderen zijn. Iets jonger denk ik. Dat is wel heel erg jong en triest om zonder vader door het leven te moeten. Vind ik.
Psychologie van de koude grond: onder normale omstandigheden zou Joost dat zelf ongetwijfeld net zo verschrikkelijk hebben gevonden. Geen enkele weldenkende vader (echtgenoot) wil zijn kinderen (echtgenote) zulk verdriet aandoen.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:50 schreef MakkieR het volgende:
Nee, maar zeggen dat het moedig is, is wel gek.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:28 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Tja, moedig, doorleven met een depressie kan je net zo goed moedig noemen.
Ik snap die behoefte van mensen om een hier oordeel over te vellen nooit zo.
Kan toch zijn dat hij geen rekening hield met z'n omgeving en vooral deed wat hij wilde omdat hij d'r helemaal klaar mee was. Kunnen wij toch niks over zeggen? Heus niet iedere zelfmoordpleger denkt dat z'n omgeving beter af is. Feit is dat hij ervoor heeft gekozen en dat is de realiteit. Kunnen we allemaal een mening over hebben, maar het is zijn leven en hij is er waarschijnlijk gelukkig mee. Hoe triest het ook is. En met name voor z'n kinderen is het dieptriest, waar van alles over te zeggen valt.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:35 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Dat is wel het bizarre: het is extreem simplistisch, en onwaar, om te denken dat hij geen rekening hield met anderen in zijn overweging. Maar toch koos hij alsnog voor de dood. Hoe inktzwart moet een bestaan dan wel niet zijn
Hij was toch net gescheiden? Zijn vader en broer kamp(t)en ook met depressies. Zit dus echt in de familie. Boek net klaar, dus geen doel om zich op te storten.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:35 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Dat is wel het bizarre: het is extreem simplistisch, en onwaar, om te denken dat hij geen rekening hield met anderen in zijn overweging. Maar toch koos hij alsnog voor de dood. Hoe inktzwart moet een bestaan dan wel niet zijn
Helemaal niet gek.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:32 schreef Rucola het volgende:
[..]
Nee, maar zeggen dat het moedig is, is wel gek.
Maar sta er ook niet van te kijken dat het hier wordt gezegd of zo.
Dat is ook het idee dat ik kreeg, dat hij wel al tijden bezig is geweest met deze stap, en er niet toevallig is uitgestapt op het moment dat zaken in zijn ogen afgerond waren, zoals de publicatie van zijn boek.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:51 schreef sacha het volgende:
weg bij zijn uitgever na 30 jaar, archief overgedaan aan letterkundig museum, nieuw boek, facebook aangepast met stilleven, muziek doorgemaild aan NPO...
Om het te kunnen plaatsen, en omdat zelfmoord nog te vaak wordt weggezet als onbegrijpelijke, egoïstische en laffe daad.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:38 schreef -Strawberry- het volgende:
Waarom waardes als moedig of laf? Het is vooral wanhoop.
Ik wil het wel begrijpen, ben het er gewoon niet mee eens.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:51 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Helemaal niet gek.
Het lijkt mij de meest moeilijke beslissing die een mens kan nemen.
Het moedige zit hem erin dat het een definitief en onomkeerbaar besluit is. Er is geen weg terug.
Tegelijkertijd gaat het tegen je eigen menselijke instinct in, en bovendien heeft men te dealen met de eigen doodsangst en de angst die een gruwelijke poging op zichzelf al met zich meebrengt.
Dat vereist gewoon moed om zo'n stap te zetten. Maar jij wilt het gewoon niet begrijpen.
Als mensen dat vinden dan vinden ze dat. Jij vindt het moedig, een ander vindt het laf en een ander vindt het egoïstisch. Ik vind het allemaal te volgen, zoveel mensen, zoveel meningen.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:53 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Om het te kunnen plaatsen, en omdat zelfmoord nog te vaak wordt weggezet als onbegrijpelijke, egoïstische en laffe daad.
Hoe is het dan niet moedig om over je eigen angsten en onzekerheden te stappen en een onomkeerbare beslissing te nemen?quote:Op woensdag 9 september 2015 09:54 schreef Rucola het volgende:
[..]
Ik wil het wel begrijpen, ben het er gewoon niet mee eens.
Niemand had het in de gaten anders was hij wel gedwongen opgenomen. Het is natuurlijk niet alleen zijn familie die hij een streek levert, voor heel cultureel Nederland is het een enorm verlies.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:51 schreef sacha het volgende:
weg bij zijn uitgever na 30 jaar, archief overgedaan aan letterkundig museum, nieuw boek, facebook aangepast met stilleven, muziek doorgemaild aan NPO...
Hij heeft er boeken over geschreven he. Veel verteld over de impact van de zelfmoordpoging van zijn vader (met juist de focus op hoe dat is voor de omgeving). Dus we kunnen daar juist heel veel over zeggen. Lijkt me logischer dat hij zo'n beslissing maakt ondanks zijn familie, dan dat hij er geen rekening mee gehouden heeft. Maar misschien maakt dat het nog verwerpelijker voor jou.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:39 schreef Rucola het volgende:
[..]
Kan toch zijn dat hij geen rekening hield met z'n omgeving en vooral deed wat hij wilde omdat hij d'r helemaal klaar mee was. Kunnen wij toch niks over zeggen? Heus niet iedere zelfmoordpleger denkt dat z'n omgeving beter af is. Feit is dat hij ervoor heeft gekozen en dat is de realiteit. Kunnen we allemaal een mening over hebben, maar het is zijn leven en hij is er waarschijnlijk gelukkig mee. Hoe triest het ook is. En met name voor z'n kinderen is het dieptriest, waar van alles over te zeggen valt.
En dat is wat wij (nabestaanden) dienen te accepteren.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:48 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Hoor net dat hij zelfmoord niet zag als iets ergs maar als een oplossing voor als niets anders werkt.
Zo is het, vooral die laatste zin. Hij heeft rust nu in zijn hoofd, dat is beter voor hem...alsof hij heeft gekozen om aan een depressie te leiden die zijn proporties niet kent....quote:Op woensdag 9 september 2015 10:01 schreef Hexx. het volgende:
[..]
En dat is wat wij (nabestaanden) dienen te accepteren.
Het is daarom egoïstisch om maar steeds te hameren op hoe zwaar het voor ons/nabestaanden is. Beter is dan te denken dat hij nu rust heeft.
Ja, zit echt in de familie. Dan is het ook zo'n vicieuze cirkel: je hebt er genetische aanleg voor, maar als je vader (in Zwagermans geval) een zelfmoordpoging doet is dat een enorme trigger. Dus voor zijn kinderen nu...quote:Op woensdag 9 september 2015 09:48 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Hij was toch net gescheiden? Zijn vader en broer kamp(t)en ook met depressies. Zit dus echt in de familie. Boek net klaar, dus geen doel om zich op te storten.
Hoor net dat hij zelfmoord niet zag als iets ergs maar als een oplossing voor als niets anders werkt.
een streek leveren?quote:Op woensdag 9 september 2015 09:57 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Niemand had het in de gaten anders was hij wel gedwongen opgenomen. Het is natuurlijk niet alleen zijn familie die hij een streek levert, voor heel cultureel Nederland is het een enorm verlies.
Klopt.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:06 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ja, zit echt in de familie. Dan is het ook zo'n vicieuze cirkel: je hebt er genetische aanleg voor, maar als je vader (in Zwagermans geval) een zelfmoordpoging doet is dat een enorme trigger. Dus voor zijn kinderen nu...
Het is terecht dat nabestaanden boos worden vond hij toch zelf? Ik ben eigenlijk ook best boos aan het worden dat hij er niet meer is. Misschien besefte hij te weinig dat hij veel mensen vreugde schonk met zijn mooie analyses over kunst, over zelfmoord, over alles en nog wat. In dat programma De Kist zegt hij dat het voor hem voldoende is als na zijn dood zijn vrouw en kinderen vinden dat hij een goede echtgenoot en vader is geweest, maar hij zegt niets over wat hij betekent voor nog veel meer mensen.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:07 schreef sacha het volgende:
[..]
een streek leveren?
én pertinent onwaar wat je schrijft
Hij noemde zelfmoord een 'troostgedachte'.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:48 schreef -Strawberry- het volgende:
quote:Op woensdag 9 september 2015 09:57 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Niemand had het in de gaten anders was hij wel gedwongen opgenomen. Het is natuurlijk niet alleen zijn familie die hij een streek levert, voor heel cultureel Nederland is het een enorm verlies.
Nu denk je aan iedereen behalve aan hem.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:09 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Het is terecht dat nabestaanden boos worden vond hij toch zelf? Ik ben eigenlijk ook best boos aan het worden dat hij er niet meer is. Misschien besefte hij te weinig dat hij veel mensen vreugde schonk met zijn mooie analyses over kunst, over zelfmoord, over alles en nog wat. In dat programma De Kist zegt hij dat het voor hem voldoende is als na zijn dood zijn vrouw en kinderen vinden dat hij een goede echtgenoot en vader is geweest, maar hij zegt niets over wat hij betekent voor nog veel meer mensen. Waardeloze interviewer trouwens.
WTF!quote:Op woensdag 9 september 2015 10:09 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Het is terecht dat nabestaanden boos worden vond hij toch zelf? Ik ben eigenlijk ook best boos aan het worden dat hij er niet meer is. Misschien besefte hij te weinig dat hij veel mensen vreugde schonk met zijn mooie analyses over kunst, over zelfmoord, over alles en nog wat.
Hahaha voor heel nederland is het een verlies zegt hij. Heel Nederland in rep en roer jajaa!!quote:Op woensdag 9 september 2015 10:10 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Nu denk je aan iedereen behalve aan hem.
Voor heel cultureel Nederland. Niet voor jou dus. Ik ben een zij.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:12 schreef Rucola het volgende:
[..]
Hahaha voor heel nederland is het een verlies zegt hij. Heel Nederland in rep en roer jajaa!!
Hahahaha, jij spoort niet vlg mijquote:Op woensdag 9 september 2015 10:13 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Voor heel cultureel Nederland. Niet voor jou dus. Ik ben een zij.
Bron Telegraafquote:Joost Zwagerman heeft zijn dood dramatisch ingeleid. Bij radio 4 waar hij dinsdagavond had moeten verschijnen had hij een lijst met verzoeknummers ingediend: allen hadden betrekking op de dood.
De programmamakers van Radio 4 zaten op de komst van Joost Zwagerman te wachten dat om 22.30 zou beginnen. Toen hij niet kwam bekeken de programmamakers zijn wensenlijst nog een keer.
Zwagerman koos voor Media Vita in morte sumus, een lied uit het begin van het vorige millennium. Vertaald uit het Latijn betekent dit: Midden in het leven zijn wij met de dood omvangen.
Op Zwagermans lijstje stond ook Aussi bas que le silence, een langzaam mineur-muziekstuk van de donkerste toonsoort uit Francis Poulenc’s Figure humaine, gebaseerd op teksten van de surrealistische dichter Paul Éluard. In dit stuk passeren dood, duisternis en gif de revue.
De betekenis van Philip Glass’ Closing spreekt voor zich: afsluiting of beëindiging.
Zwagerman vroeg de radiomakers ook om ‘Der Tod und das Mädchen’ (De dood en het meisje) van Franz Schubert op te zetten. De componist schreef het stuk aan het einde van de achttiende eeuw, een periode waarin dood en ziekte het alledaagse leven in zijn greep hield.
Matthijs van Nieuwkerk maakte bij Jeroen Pauw geëmotioneerd bekend dat Zwagerman eerder op de avond ook te gast had moeten zijn bij De wereld draait door, maar niet kwam opdagen.
Hij wist het al dat hij het ging doen denk ik dan.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:16 schreef TheVulture het volgende:
Geen idee of deze al geplaatst is maar het blijft macaber:
[ code verwijderd ]
Bron Telegraaf
Naar.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:16 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Bron Telegraaf
Beetje een verheerlijking van de dood, lijkt het wel.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:16 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Bron Telegraaf
Dit argument slaat dan ook weer nergens op en komt steeds naar boven in dit topic. Wat maakt het nou uit als hij een een psychologische aandoening had of niet. Ben je van alles vrijgesteld als je opeens iets aan je brain heb? Zelfmoord is en blijft nooit de uitweg. Hoe kan ik als persoon die er buiten staat het nou erg vinden dat iemand zelfmoord pleegt? De verhalen die nu naar boven komen wou hij niet ongemerkt dood gaan en was hij naar mijn idee gewoon bang voor de onverwachte dood. Hoe kan je de onverwachte dood ter lijf gaan? Juist; egoïstisch het heft in eigen hand nemen.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:16 schreef pompoen20 het volgende:
De onwetendheid over ziektes als depressie bij sommige mensen vind ik best schrijnend.. Het brein is ook gewoon een orgaan, dat bestaat uit verschillende neurologische structuren. Deze structuren werken allemaal samen om iemand te laten functioneren. In sommige gevallen, door bijvoorbeeld trauma of stress kunnen deze structuren verstoord raken, waardoor de structuren niet precies doen wat ze zouden moeten doen. Het gevolg hiervan is dat iemand bijvoorbeeld een depressie of burn-out krijgt.
Waarom is zelfmoord nooit een uitweg? Bij bepaald (fysiek) lijden is het zelfs een legale optie. Je kiest er niet voor om geboren te worden. Waarom moet het leven beschermd worden alsof het heilig is, zelfs als dat leven een lijdensweg is?quote:Op woensdag 9 september 2015 10:28 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dit argument slaat dan ook weer nergens op en komt steeds naar boven in dit topic. Wat maakt het nou uit als hij een een psychologische aandoening had of niet. Ben je van alles vrijgesteld als je opeens iets aan je brain heb? Zelfmoord is en blijft nooit de uitweg. Hoe kan ik als persoon die er buiten staat het nou erg vinden dat iemand zelfmoord pleegt? De verhalen die nu naar boven komen wou hij niet ongemerkt dood gaan en was hij naar mijn idee gewoon bang voor de onverwachte dood. Hoe kan je de onverwachte dood ter lijf gaan? Juist; egoïstisch het heft in eigen hand nemen.
Exact. Hij wou gewoon zijn omgeving niet meer tot ''last'' zijn. Zo omschreef mijn vader ook zijn depressie.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Waarom is zelfmoord nooit een uitweg? Bij bepaald (fysiek) lijden is het zelfs een legale optie. Je kiest er niet voor om geboren te worden. Waarom moet het leven beschermd worden alsof het heilig is, zelfs als dat leven een lijdensweg is?
Zelfmoord is niet gelijk aan euthanasie. Het resultaat is het zelfde maar de weg naar het resultaat niet.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Waarom is zelfmoord nooit een uitweg? Bij bepaald (fysiek) lijden is het zelfs een legale optie. Je kiest er niet voor om geboren te worden. Waarom moet het leven beschermd worden alsof het heilig is, zelfs als dat leven een lijdensweg is?
En was hij ook echt zijn omgeving tot last?quote:Op woensdag 9 september 2015 10:34 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Exact. Hij wou gewoon zijn omgeving niet meer tot ''last'' zijn. Zo omschreef mijn vader ook zijn depressie.
Depressie is "gewoon" een ziekte met soms dodelijke afloop.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:28 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dit argument slaat dan ook weer nergens op en komt steeds naar boven in dit topic. Wat maakt het nou uit als hij een een psychologische aandoening had of niet. Ben je van alles vrijgesteld als je opeens iets aan je brain heb? Zelfmoord is en blijft nooit de uitweg. Hoe kan ik als persoon die er buiten staat het nou erg vinden dat iemand zelfmoord pleegt? De verhalen die nu naar boven komen wou hij niet ongemerkt dood gaan en was hij naar mijn idee gewoon bang voor de onverwachte dood. Hoe kan je de onverwachte dood ter lijf gaan? Juist; egoïstisch het heft in eigen hand nemen.
Nee, maar zo voelen mensen zich wel die er aan lijden. Snap het volkomen.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:34 schreef xzaz het volgende:
[..]
Zelfmoord is niet gelijk aan euthanasie. Het resultaat is het zelfde maar de weg naar het resultaat niet.
[..]
En was hij ook echt zijn omgeving tot last?
Oef.... wtf.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:16 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Bron Telegraaf
Dat is vaak zo natuurlijk.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:38 schreef de_boswachter het volgende:
Hij moet dit dan toch wel dusdanig voorbereid hebben dat hij 100% zeker wist dat hij dood ging.
Nee, maar dat is een wettelijk, geen semantisch probleem.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:34 schreef xzaz het volgende:
[..]
Zelfmoord is niet gelijk aan euthanasie. Het resultaat is het zelfde maar de weg naar het resultaat niet.
quote:‘Ze waren vast heel ongelukkig.’ Nee, ze waren fucking depressief. Geen winterdip, maar een burgeroorlog in een kapotgebombardeerde schedel.
http://m.spitsnieuws.nl/column/2013/06/column-kop-op-joh
Helemaal eens.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:51 schreef Vox_Populi het volgende:
Ik schrik van de bekrompenheid van sommige mensen. Hoezo is zelfmoord geen uitweg? Wie ben jij om dat voor een ander te beslissen? En waarom zou het egoïstisch zijn, als iemand zich zó ellendig voelt en geen andere uitweg meer ziet? Wat is er überhaupt mis met een beetje egoïsme? Want in principe is elk mens uiteindelijk egoïstisch, en dat is niet per definitie slecht.
Veel mensen hebben geen idee wat een depressie inhoudt en komen met dooddoeners als 'Ah joh, kop op. Ga naar buiten, kom even lekker onder de mensen.'. Vast een goedbedoeld advies, maar het heeft absoluut geen enkele zin.
James Worthy heeft een indrukwekkende column geschreven over depressie en zelfmoord. Misschien brengt het enigszins wat verheldering voor mensen die denken dat mensen met depressie 'gewoon ongelukkig' zijn:
[..]
quote:Op woensdag 9 september 2015 10:51 schreef Vox_Populi het volgende:
Ik schrik van de bekrompenheid van sommige mensen. Hoezo is zelfmoord geen uitweg? Wie ben jij om dat voor een ander te beslissen? En waarom zou het egoïstisch zijn, als iemand zich zó ellendig voelt en geen andere uitweg meer ziet? Wat is er überhaupt mis met een beetje egoïsme? Want in principe is elk mens uiteindelijk egoïstisch, en dat is niet per definitie slecht.
Veel mensen hebben geen idee wat een depressie inhoudt en komen met dooddoeners als 'Ah joh, kop op. Ga naar buiten, kom even lekker onder de mensen.'. Vast een goedbedoeld advies, maar het heeft absoluut geen enkele zin.
James Worthy heeft een indrukwekkende column geschreven over depressie en zelfmoord. Misschien brengt het enigszins wat verheldering voor mensen die denken dat mensen met depressie 'gewoon ongelukkig' zijn:
[..]
Euthanasie? Beter worden?quote:Op woensdag 9 september 2015 10:51 schreef Vox_Populi het volgende:
Ik schrik van de bekrompenheid van sommige mensen. Hoezo is zelfmoord geen uitweg? Wie ben jij om dat voor een ander te beslissen? En waarom zou het egoïstisch zijn, als iemand zich zó ellendig voelt en geen andere uitweg meer ziet?
Man man man, alsof depressie altijd komt met zelfmoord. Ik heb het niet eens over depressie ik heb het alleen over zelfmoord.quote:Wat is er überhaupt mis met een beetje egoïsme? Want in principe is elk mens uiteindelijk egoïstisch, en dat is niet per definitie slecht.
[..]
James Worthy.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:51 schreef Vox_Populi het volgende:
[..]
wauw.. over egoisme gesproken....quote:Op woensdag 9 september 2015 10:09 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Het is terecht dat nabestaanden boos worden vond hij toch zelf? Ik ben eigenlijk ook best boos aan het worden dat hij er niet meer is. Misschien besefte hij te weinig dat hij veel mensen vreugde schonk met zijn mooie analyses over kunst, over zelfmoord, over alles en nog wat. In dat programma De Kist zegt hij dat het voor hem voldoende is als na zijn dood zijn vrouw en kinderen vinden dat hij een goede echtgenoot en vader is geweest, maar hij zegt niets over wat hij betekent voor nog veel meer mensen.
http://www.npo.nl/de-kist/22-02-2015/VPWON_1236100
Ik dat dat hij zich dan nóg schuldiger gaat voelen dat hij juist niet van het leven kan genieten, en daarmee dieper in de depressie zal glijden. Ik denk dat de combinatie van de langdurige somberheid/neerslachtigheid van een depressie met schuldgevoel daarover naar jezelf en je omgeving een giftig cocktail is dat alleen maar het gevoel van de waardeloosheid van je leven versterkt.quote:Op woensdag 9 september 2015 02:54 schreef MakkieR het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 9 september 2015 10:55 schreef xzaz het volgende:
[..]
Als je een dikke 6 minuten naar blauw kan kijken ben je sowieso al niet goed bij je hoofd; maar dat durft niemand te zeggen. Want het is 'kunst'.
dan ben je ook niet goed bij je hoofd.quote:McBacon to the rescue
Ok; ik ben niet goed bij me hoofd; heb ik nu een vrijbrief om zelfmoord te plegen?quote:Op woensdag 9 september 2015 10:57 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
[..]
dan ben je ook niet goed bij je hoofd.
Ja hoor.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:57 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ok; ik ben niet goed bij me hoofd; heb ik nu een vrijbrief om zelfmoord te plegen?
Als je geen 6 minuten naar blauw kunt kijken ben je al helemaal niet stabiel.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:55 schreef xzaz het volgende:
Als je een dikke 6 minuten naar blauw kan kijken ben je sowieso al niet goed bij je hoofd; maar dat durft niemand te zeggen. Want het is 'kunst'.
Ik word liever blauw.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:57 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als je geen 6 minuten naar blauw kunt kijken ben je ook niet helemaal stabiel.
― David Foster Wallacequote:“The so-called ‘psychotically depressed’ person who tries to kill herself doesn’t do so out of quote ‘hopelessness’ or any abstract conviction that life’s assets and debits do not square. And surely not because death seems suddenly appealing. The person in whom Its invisible agony reaches a certain unendurable level will kill herself the same way a trapped person will eventually jump from the window of a burning high-rise. Make no mistake about people who leap from burning windows. Their terror of falling from a great height is still just as great as it would be for you or me standing speculatively at the same window just checking out the view; i.e. the fear of falling remains a constant. The variable here is the other terror, the fire’s flames: when the flames get close enough, falling to death becomes the slightly less terrible of two terrors. It’s not desiring the fall; it’s terror of the flames. And yet nobody down on the sidewalk, looking up and yelling ‘Don’t!’ and ‘Hang on!’, can understand the jump. Not really. You’d have to have personally been trapped and felt flames to really understand a terror way beyond falling.”
Nee, zelfmoord doe je niet alleen bij je zelf; ook bij je familie en vrienden. Maar iemand die voor zelfmoord is zal dat nooit erkennen.quote:
Beter worden? Oh, het is zo makkelijk?quote:Op woensdag 9 september 2015 10:55 schreef xzaz het volgende:
[..]
Euthanasie? Beter worden?
[..]
Man man man, alsof depressie altijd komt met zelfmoord. Ik heb het niet eens over depressie ik heb het alleen over zelfmoord.
Waarom niet; waarom zegt niemand aan tafel daar; 'gast, luister je bent een toffe peer enzo, maar 6 minuten lullen over een blauw vlak heeft niks meer met kunst te maken, voel je je wel lekker?'quote:Op woensdag 9 september 2015 11:02 schreef Vox_Populi het volgende:
Wat dat laatste punt betreft: Tja. Het is ook niet mijn ding, maar ik doe er verder niet zulke uitspraken over.
Zoals zoveel mensen, meestal de wat minder intelligente, heb jij alleen maar je eigen beperkte kijk op de wereld als referentiekader. Als je het vermogen hebt om jezelf te overstijgen en ook nog eens je kan verplaatsen in een ander dan zou je niet zo praten. Maar zoals ik al zei.. de meeste mensen kunnen alleen maar redeneren vanuit hun eigen beperkte zelfquote:Op woensdag 9 september 2015 10:57 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ok; ik ben niet goed bij me hoofd; heb ik nu een vrijbrief om zelfmoord te plegen?
Dat lukt uiteindelijk ook als je poging slaagtquote:
Ok..quote:Op woensdag 9 september 2015 11:03 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Zoals zoveel mensen, meestal de wat minder intelligente, heb jij alleen maar je eigen beperkte kijk op de wereld als referentiekader. Als je het vermogen hebt om jezelf te overstijgen en ook nog eens je kan verplaatsen in een ander dan zou je niet zo praten. Maar zoals ik al zei.. de meeste mensen kunnen alleen maar redeneren vanuit hun eigen beperkte zelf
quote:Op woensdag 9 september 2015 11:04 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat lukt uiteindelijk ook als je poging slaagt
quote:Op woensdag 9 september 2015 10:16 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Bron Telegraaf
Was verplaatst naar donderdag.quote:Matthijs van Nieuwkerk maakte bij Jeroen Pauw geëmotioneerd bekend dat Zwagerman eerder op de avond ook te gast had moeten zijn bij De wereld draait door, maar niet kwam opdagen.
Suïcidaliteit is puur en alleen een onderdeel van de algehele stoornis "depressie" en het argument slaat dus wel ergens op, in die zin dat het gedrag dat de zelfmoord initieert juist de stoornis IS.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:28 schreef xzaz het volgende:
[..]
Wie ben ik om een ander mijn denkbeelden aan te praten? Als hij zich daar goed bij voelt, of voldoening uithaalt? Wat is daar mis mee? Heb jij daar last van? Er zijn genoeg dingen die andere mensen interessant o.i.d. vinden en waar ik me geen voorstelling bij kan maken, moet ik dan maar overal commentaar op hebben? Ik zou er een dagtaak aan hebbenquote:Op woensdag 9 september 2015 11:03 schreef xzaz het volgende:
[..]
Waarom niet; waarom zegt niemand aan tafel daar; 'gast, luister je bent een toffe peer enzo, maar 6 minuten lullen over een blauw vlak heeft niks meer met kunst te maken, voel je je wel lekker?'
Hij is blijkbaar ziek; waarom mag je hem daar niet op aanspreken?quote:Op woensdag 9 september 2015 11:06 schreef Vox_Populi het volgende:
[..]
Wie ben ik om een ander mijn denkbeelden aan te praten? Als hij zich daar goed bij voelt, of voldoening uithaalt? Wat is daar mis mee? Heb jij daar last van? Er zijn genoeg dingen die andere mensen interessant o.i.d. vinden en waar ik me geen voorstelling bij kan maken, moet ik dan maar overal commentaar op hebben? Ik zou er een dagtaak aan hebben
Bron: haar facebook-paginaquote:"Lieve Joost,
Ze zeggen dat je dood bent. Het nieuws komt van alle kanten binnen. Een alert van NU.nl, talloze Whatsapp-berichten. Iedereen zegt hetzelfde: Joost Zwagerman heeft zelfmoord gepleegd. Ik geloof ze niet. De seconden tikken door, het is nog niet te laat. Als ik je nú bel en zeg dat het geen goed idee is, kunnen we misschien nog terug. Het is nog steeds vandaag. Het is nog nu. Heel even de klok een stukje terugdraaien, dat lijkt me het beste voor iedereen. Want Joost, ik wil niet dat je dood bent. En ik ben zeker niet de enige. We moeten nog praten samen, glazen heffen, het leven doornemen, lachen. Je bent me zo dierbaar. Ik weet hoe zwaar het aardse bestaan je soms valt. Daar hebben we het over gehad. Ik weet dat ik tegen je hebt gezegd dat je geen gekkigheid moet uithalen. Dat je me altijd eerst zou moeten bellen. Dat ik het je dan uit je hoofd zou praten. En dat zou me lukken. Maar je hebt niet gebeld vandaag. Ik heb geen oproep gemist. Je bent er niet meer, zeggen ze, het ging al lang niet goed. Ik wil het nog steeds niet geloven. Het onherroepelijke is zo onaangenaam, Joost. We moesten nog praten. Omdat dat niet meer schijnt te kunnen, schrijf ik je deze brief. Schrijven mag altijd. Ik ga hem aan je mailen. Je bent een goede vriend, een lieverd. Ik hoop je nog een keer te zien."
Uh maar heb bij iemand als zij meteen de gedachte dat ze indirect toch weer aandacht wil voor zichzelf, maar goed dat zal wel te cynisch zijnquote:Op woensdag 9 september 2015 11:07 schreef TheVulture het volgende:
Ik ben geen fan van Heleen van Royen maar dit is mooi:
[..]
Bron: haar facebook-pagina
Tja; gister ook die pedo gezien; spreekt me niet aan maar ik weet wel dat er iets niet goeds zit.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Omdat het juist interssant is te horen wat iemand in iets ziet dat je niet direct aanspreekt.
Denk je dat niemand hem daar op aangesproken heeft? En dan nog, denk je dat hij dat zelf niet al wist? Wat win je er mee om het nog een keer te benadrukken? Alsof hij zou zeggen 'Shit man, je hebt gelijk!'quote:Op woensdag 9 september 2015 11:06 schreef xzaz het volgende:
[..]
Hij is blijkbaar ziek; waarom mag je hem daar niet op aanspreken?
Om hem weer in de realiteit te brengen; op deze manier hou je hem er alleen in. Maar goed; alles voor de kijkcijfers.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:09 schreef Vox_Populi het volgende:
[..]
Denk je dat niemand hem daar op aangesproken heeft? En dan nog, denk je dat hij dat zelf niet al wist? Wat win je er mee om het nog een keer te benadrukken? Alsof hij zou zeggen 'Shit man, je hebt gelijk!'
Nee hoor, niet cynisch. Ik denk dat ook meteen. Hoe goed ze hem kent, dat zíj hem wél snapt en hem zou kunnen 'ompraten'.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:08 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Uh maar heb bij iemand als zij meteen de gedachte dat ze indirect toch weer aandacht wil voor zichzelf, maar goed dat zal wel te cynisch zijn
Je bent gewoon aan het trollen. Anders kan ik je bekrompen gedachtegang niet verklaren.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:03 schreef xzaz het volgende:
[..]
Waarom niet; waarom zegt niemand aan tafel daar; 'gast, luister je bent een toffe peer enzo, maar 6 minuten lullen over een blauw vlak heeft niks meer met kunst te maken, voel je je wel lekker?'
Ach, alsof dat hem had kunnen redden? Misschien wel, misschien niet. We zullen het nooit weten.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:10 schreef xzaz het volgende:
[..]
Om hem weer in de realiteit te brengen; op deze manier hou je hem er alleen in. Maar goed; alles voor de kijkcijfers.
Vooral ook dat "daar hebben we het over gehad". Om even iedereen te laten weten wat voor innige band ze had met hem.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:12 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nee hoor, niet cynisch. Ik denk dat ook meteen. Hoe goed ze hem kent, dat zíj hem wél snapt en hem zou kunnen 'ompraten'.
As if.
Ja, items over abstracte kunst zijn altijd echt kijkcijferkanonnen, ja.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:10 schreef xzaz het volgende:
[..]
Om hem weer in de realiteit te brengen; op deze manier hou je hem er alleen in. Maar goed; alles voor de kijkcijfers.
Het is gewoon ehtzelfde gedrag als Bart Chabot die jaren teerde op de dood van Herman Brood.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vooral ook dat "daar hebben we het over gehad". Om even iedereen te laten weten wat voor innige band ze had met hem.
Verschrikkelijk
Scherpquote:Op woensdag 9 september 2015 11:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, items over abstracte kunst zijn altijd echt kijkcijferkanonnen, ja.
Babette van Veen wel, die vond het extra schokkend omdat hij vorige week nog zo actief was op FBquote:Op woensdag 9 september 2015 11:18 schreef TUFKAL het volgende:
Heeft Miss Montreal al geschokt gereageerd via Twitter?
"Heb niet veel respect voor mensen die geen boerenkool lusten want dat is lekker."quote:Op woensdag 9 september 2015 01:24 schreef Onnoman het volgende:
quote:Op woensdag 9 september 2015 11:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
"Heb niet veel respect voor mensen die geen boerenkool lusten want dat is lekker."
Zag het jaquote:Op woensdag 9 september 2015 11:19 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Babette van Veen wel, die vond het extra schokkend omdat hij vorige week nog zo actief was op FB
quote:Ook Fabienne de Vries is geschokt. "Joost! Wat doe je nou?! :-( Wat zonde... #geschrokken #Joostzwagerman."
Met deze post heb ik meteen de gedachte dat je aandacht wil voor jezelf .quote:Op woensdag 9 september 2015 11:08 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Uh maar heb bij iemand als zij meteen de gedachte dat ze indirect toch weer aandacht wil voor zichzelf, maar goed dat zal wel te cynisch zijn
Dat kan toch? Je kan iemand toch ''kennen'' maar niet door en door...quote:
Hoezo alleen 'de gedachte', ze heeft die aandacht letterlijk. Er zijn waarschijnlijk talloze mensen in zijn omgeving die met soortgelijke emoties rondlopen, alleen zij wil weer zo nodig de eerste zijn die het publiekelijk maakt. Redelijk stuitend.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:08 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 9 september 2015 11:43 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Met deze post heb ik meteen de gedachte dat je aandacht wil voor jezelf .
Waarom moet Fabienne de Vries daar iets over tweeten?quote:Op woensdag 9 september 2015 11:47 schreef FANN het volgende:
[..]
Dat kan toch? Je kan iemand toch ''kennen'' maar niet door en door...
dus als je ''die'' kant van iemand niet kent dan schrik je wel jah...
Tja, weet ik veel, dat doen BNérs nou eenmaalquote:Op woensdag 9 september 2015 11:58 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Waarom moet Fabienne de Vries daar iets over tweeten?
Nah... je snapt best wat ik bedoel..quote:Op woensdag 9 september 2015 12:15 schreef Tijn het volgende:
Ik vind het ver gaan om Fabienne de Vries te bestempelen als BN'er, hoor.
Toch is ze dat, schijnbaar.quote:Op woensdag 9 september 2015 12:15 schreef Tijn het volgende:
Ik vind het ver gaan om Fabienne de Vries te bestempelen als BN'er, hoor.
Als ik wel eens in SHOW kijk dan ken ik ook de meeste mensen niet, maar daar gaat het nietquote:Op woensdag 9 september 2015 12:40 schreef Vox_Populi het volgende:
Het begrip BN'er is natuurlijk al een behoorlijke tijd aan inflatie onderhevig.
Neuh. Volgens mij heeft zij ook nog wel eens last van zwarte periodes.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vooral ook dat "daar hebben we het over gehad". Om even iedereen te laten weten wat voor innige band ze had met hem.
Verschrikkelijk
De gelukkige huisvrouw is toch op haar eigen ervaring gebaseerd?quote:Op woensdag 9 september 2015 13:45 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Neuh. Volgens mij heeft zij ook nog wel eens last van zwarte periodes.
O vandaar dat de jongens in Spijkernisse de man op het dak stonden toe te roepen, ze vonden hem moedig...quote:Op woensdag 9 september 2015 09:57 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Hoe is het dan niet moedig om over je eigen angsten en onzekerheden te stappen en een onomkeerbare beslissing te nemen?
Los van het standpunt of je zelfmoord nu wel of geen goede oplossing voor problemen vindt.
Wat is dit nu weer voor een uit z'n verband gerukte troll opmerking?quote:Op woensdag 9 september 2015 14:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
O vandaar dat de jongens in Spijkernisse de man op het dak stonden toe te roepen, ze vonden hem moedig...
Hou toch op, zelfmoord aan moedig te koppelen.quote:Op woensdag 9 september 2015 14:10 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wat is dit nu weer voor een uit z'n verband gerukte troll opmerking?
Slaat nergens op wat je zegt. Probeer het nog eens.
Ik kan echt niet begrijpen dat mensen dat niet zien.quote:Op woensdag 9 september 2015 14:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Hou toch op, zelfmoord aan moedig te koppelen.
En je hoeft niet nog eens dat betoog te doen, ik begrijp wat je probeert te zeggen, ik vind dat grote onzin.
Bord voor de kop?quote:Op woensdag 9 september 2015 14:17 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik kan echt niet begrijpen dat mensen dat niet zien.
Hoe is dat in hemelsnaam niet moedig?
Een brandend huis in rennen om iets of iemand te redden is wel moedig, en je bijvoorbeeld over je hoogtevrees heenzetten is eveneens moedig. In die zin is zelfmoord ook gewoon enorm moedig aangezien je je over existentiële angsten heen moet zetten en het volkomen tegen de menselijke instincten ingaat en er bovendien geen weg terug meer is.
inderdaad, als ze het dan ook nog doen zonder anderen schade te berokkenen.quote:Op woensdag 9 september 2015 14:17 schreef agter het volgende:
Wel fijn, Beetje zelfbeschikkingsrecht.
Ik verheerlijk helemaal niets.quote:Op woensdag 9 september 2015 14:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Bord voor de kop?
Het lijkt wel alsof je het verheerlijkt.
Wat er nu gebeurt is een persoonsverheerlijking en deze daad als moedig bestempelen zal anderen juist kunnen motiveren om hetzelfde te gaan doen.quote:Op woensdag 9 september 2015 14:21 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik verheerlijk helemaal niets.
Waarom hier zo bekrompen over denken? Dat ik het een moedige beslissing vind zegt niet dat ik het een goede beslissing vind. Iets kan op zichzelf heel moedig zijn, maar ook dom, of sterk af te raden, vul zelf maar in.
Natuurlijk moet alles in het werk gesteld worden - naar mijn mening - om mensen op andere gedachten te brengen - zover mogelijk.
Het gespreksonderwerp taboe verklaren of het blijven veroordelen / wegzetten helpt daar naar mijn mening niet bij.
quote:Op woensdag 9 september 2015 01:24 schreef Onnoman het volgende:
Persoonsverheerlijking gebeurd altijd nadat iemand is overleden. Het spreekwoord luidt niet voor niets 'over de doden niets dan goeds'.quote:Op woensdag 9 september 2015 14:26 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wat er nu gebeurt is een persoonsverheerlijking en deze daad als moedig bestempelen zal anderen juist kunnen motiveren om hetzelfde te gaan doen.
Is de programmering op de publieke omroepen al aangepast?
Alles uit de kast trekken, soms is het trekken aan een dood paard. En hoe lang moet men trekken?quote:Op woensdag 9 september 2015 14:32 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Persoonsverheerlijking gebeurd altijd nadat iemand is overleden. Het spreekwoord luidt niet voor niets 'over de doden niets dan goeds'.
Vanavond zal het bij De Wereld Draait Door wel over Joost Zwagerman gaan, en wellicht worden er nog wel wat programma's herhaald inderdaad.
Ik denk niet dat mijn bescheiden mening anderen zal aanzetten tot zelfmoord overigens. Die invloed dicht ik mezelf niet toe. Wel is het volgens mij zo dat zelfmoord soms aanzet tot ideeën bij anderen die al depressief zijn.
Mijn kwalificatie 'moedig' vind ik overigens waardevrij. Moed is niet persé goed of slecht. Net als dat het moed vereist om een brandend huis binnen te rennen en dat niet verstandig kan zijn, vereist het moed om tot zo'n gruwelijke daad als zelfdoding te komen, ik vind dat persoonlijk niet te ontkennen, maar daarmee kan je zelfdoding nog wel een afkeurenswaardige daad vinden. Al vind ik wel dat die beslissing over het algemeen bij de persoon zelf ligt overigens, maar ik ben van mening dat alles uit de kast getrokken moet worden om mensen met dergelijke gedachten te helpen om hun geluk te (her)vinden. Ik juich zelfmoord dus allerminst toe, en zou zelf alles in het werk stellen om zelfmoord bij iemand uit mijn omgeving te voorkomen (maar dat lijkt me logisch).
Ben ik deels mee eens. Kamp je zelf met depressie of iemand uit je omgeving?quote:Op woensdag 9 september 2015 15:15 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Alles uit de kast trekken, soms is het trekken aan een dood paard. En hoe lang moet men trekken?
Zoals hier al meerdere malen naar voren is gekomen, is depressie vaak een diep en donker iets.
Ik sta er vrij nuchter in omdat ik zelf al 4 jaar trek aan zo'n dood paard. Tegen die stemmen is niet te vechten.
Inderdaad, bizar vind ik dat, hoe mensen dat zo uitgebreid, nauwkeurig en rationeel kunnen uitwerken voor zichzelf. Moet akelig zijn lijkt mij.quote:Joost had alles goed geregeld zelfs de muziek op de radio, ik hoop ook goede nazorg voor zijn kinderen. Ik mag toch hopen dat hij dat niet gedaan heeft toen de kinderen thuis waren.
maar natuurlijkquote:Op woensdag 9 september 2015 15:38 schreef kkdhd het volgende:
Vriendje van Hirsi Ali, Van Gogh en die hele anti-islam-kneuzenbende pleegt zelfmoord. Zal hem niet missen. Laat ook gelijk zien wat God met een persoon doet als diegene constant God's religie belachelijk maakt. Dan leef je alleen maar in duisternis en depressie.
Was ook een keer iemand op tv die zelfmoordpogingen had ondernomen en zei dat hij daar liever niet over vertelde, omdat hij wist dat die aandacht ervoor anderen (met een depressie) weer zou aanzetten.quote:Op woensdag 9 september 2015 15:33 schreef Idisrom het volgende:
Dubbele bezetting nu op telefoonnummer 113.
Doordat een bekende Nederlander nu zelfmoord gepleegd heeft, neemt gelijk het aantal noodkreten van anderen toe.
Doordat een bekende Nederlander zelfmoord durft te plegen, lijkt het voor anderen dit ook meer gewoon.
Ik ben zelf verre van depressief, gewoon heel gelukkig.quote:Op woensdag 9 september 2015 15:33 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ben ik deels mee eens. Kamp je zelf met depressie of iemand uit je omgeving?
Ik heb in mijn omgeving ook 1 zelfmoord en in mijn directe omgeving diverse zelfmoordpogingen meegemaakt en zelf heb ik last van chronische depressiviteit (dysthyme stoornis), dus ik weet hoe hardnekkig een depressie kan zijn, maar ik ben - wellicht naief - van mening dat zelfmoord logischerwijs een laatste uitweg is en dat ik daar geen vrede mee kan hebben, niet als waardige 'oplossing' kan zien zolang er niet alles in het werk is gesteld in de meest brede zin, van therapieën tot medicatie, van opnames tot aan afleiding enz.
Aangezien die opties nooit uitgeput raken zal ik me dus niet snel neerleggen bij een doodswens van een naaste met een zelfmoordwens, maar ik respecteer wel zijn keuze als deze uiteindelijk echt geen andere uitweg meer ziet. Ik kan niet zijn of haar draagkracht, energie en hoop voor de toekomst bepalen. Ik kan me ook prima voorstellen dat mensen op een gegeven moment er wel klaar mee zijn als geen enkele therapie lijkt aan te slaan, kan me voorstellen dat het rust kan geven om 'op te geven' als je weet dat alle verdere pogingen om normaal te functioneren en/of gelukkig te worden toch tevergeefs zullen zijn. Dus in die zin respecteer ik de doodswens van een naaste, en kan het het beste zijn om te stoppen met de persoon te vermoeien met goed bedoelde hulp.
Maar ik zelf zit zo in elkaar dat ik ieder sprankje hoop aangrijp om niet op te geven en me op slechte dagen er doorheen te slepen (niet dat ik ooit zelfmoord heb overwogen overigens), maar dat maakt het wellicht lastig om voor te stellen hoe het moet zijn om de toekomst echt hopeloos in te zien en genoegen te nemen met een zelfverkozen einde.
[..]
Inderdaad, bizar vind ik dat, hoe mensen dat zo uitgebreid, nauwkeurig en rationeel kunnen uitwerken voor zichzelf. Moet akelig zijn lijkt mij.
Stonden er de afgelopen weken meerdere in de kranten. Najaar voor de deur en alle regen helpen vaak ook niet mee.quote:Op woensdag 9 september 2015 15:33 schreef Idisrom het volgende:
Dubbele bezetting nu op telefoonnummer 113.
Doordat een bekende Nederlander nu zelfmoord gepleegd heeft, neemt gelijk het aantal noodkreten van anderen toe.
Doordat een bekende Nederlander zelfmoord durft te plegen, lijkt het voor anderen dit ook meer gewoon.
Ik ben een kind van. En ik kan je vertellen dat je hier onzin uitkraamt. Net als in de rest van je posts.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:50 schreef MakkieR het volgende:
[..]
totdat je 7 dagen zonder eten zitquote:Op woensdag 9 september 2015 11:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
"Heb niet veel respect voor mensen die geen boerenkool lusten want dat is lekker."
Idem hier.quote:Op woensdag 9 september 2015 16:22 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik ben een kind van. En ik kan je vertellen dat je hier onzin uitkraamt. Net als in de rest van je posts.
Als dit een poging is om je mijn situatie in te beelden, dan faal je. Natuurlijk is het klote. Maar je kunt jouw hele redenatie ook omdraaien:
Is het zoveel beter voor de kinderen om nog jaren door te moeten met een depressieve vader?
Is het niet egoïstisch om als kind te eisen dat iemand die dood wil voor jou perse moet doorleven?
Dat zijn vragen waar niemand je een antwoord op kan geven. Ook ik niet. Ik heb het meegemaakt. Ik kan prima verder met mijn leven. Ik kan vrede hebben met de keuze die genomen is, net als de rest van het gezin. Een dierbare die overleden is blijf je missen. Maar of het een zelfmoord, een ongeluk of een ziekte is geweest dat maakt echt nul verschil.
Eens.quote:Op woensdag 9 september 2015 15:56 schreef ootjekatootje het volgende:
Persoonlijk ben ik voor een versoepeling in de euthanasiewetgeving. Geestelijk lijden moet veel serieuzer genomen worden, nu staat de optie zelfmoord nog teveel gelinkt aan treinspringers, flatspringers, verhangingen en overdosissen. Dan moet veel humaner kunnen, ook voor nabestaanden en getuigen van zelfmoord.
Mja dit is altijd een lastig onderwerp.quote:Op woensdag 9 september 2015 15:56 schreef ootjekatootje het volgende:
Persoonlijk ben ik voor een versoepeling in de euthanasiewetgeving.
De aanname dat je met een geestelijke ziekte per definitie niet helder kan nadenken is complete onzin.quote:Op woensdag 9 september 2015 17:51 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Mja dit is altijd een lastig onderwerp.
Ik vind zelf dat als iemand geestelijk ziek is en niet helder kan nadenken, dat wij nooit euthanasie moeten overwegen voor die persoon.
Dit is wel zo'n beetje de essentie geloof ik.quote:Op woensdag 9 september 2015 13:31 schreef FANN het volgende:
Waarom je dat doet?
Joost mag het weten...
en als je nou oud en ziek bent en je weet dat het niet beter gaat worden alleen maar slechter?quote:Op woensdag 9 september 2015 17:51 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Mja dit is altijd een lastig onderwerp.
Ik vind zelf dat als iemand geestelijk ziek is en niet helder kan nadenken, dat wij nooit euthanasie moeten overwegen voor die persoon.
Ja precies!quote:Op woensdag 9 september 2015 18:03 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Dit is wel zo'n beetje de essentie geloof ik.
was joost al aan het eind van zijn leven dan? is depressie voor eeuwig?quote:Op woensdag 9 september 2015 18:06 schreef FANN het volgende:
[..]
en als je nou oud en ziek bent en je weet dat het niet beter gaat worden alleen maar slechter?
mag het dan wel?
want nu mag nog niet... tenminste... mijn ouders mochten het niet die hebben járen aan lopen
sukkelen, totdat ze, ja klinkt raar, eindelijk zelf dood gingen.
Is ook niet écht nodig vind ik. niet dat ik graag mijn ouders dood wilde hebben, maar om dat
aan te moeten zien, dat verdriet en die wanhoop, plus pijn, was verre van leuk....
Mijn antwoord was op deze reactie...quote:Op woensdag 9 september 2015 18:08 schreef Re het volgende:
[..]
was joost al aan het eind van zijn leven dan? is depressie voor eeuwig?
Mijn vader was ook dementerend en op het laatst zelf volkomen dement dus ''niet helemaal helder''.quote:Op woensdag 9 september 2015 17:51 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat het mens een einde vaan zijn leven zou maken als hij niet van oordeel was dat zijn lijden uitzichtloos was. Als je om gelukkig te zijn alleen maar hoeft te volharden dan...quote:Op woensdag 9 september 2015 18:08 schreef Re het volgende:
[..]
het is gewoon aangetoond wetenschappelijk dat depressie in veel gevallen gewoon over kan gaan maar dat men vaak de tijd niet heeft of wil hebben om daar naartoe te werken. Dementie is een degeneratieve ziekte zonder herstel en wordt steeds erger, tot op heden is daar geen enkel middel tegen opgewassen.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:12 schreef FANN het volgende:
[..]
Mijn antwoord was op deze reactie...
[..]
Mijn vader was ook dementerend en op het laatst zelf volkomen dement dus ''niet helemaal helder''.
Misschien vond Joost zelf wél dat dat het genoeg was, misschien was het ''over'' gegaan
dat kan ook, maar zoals ik het begrepen heb weet ik dat zo net nog niet.
dat is nou juist het rottige van depressie, dat je dat dus niet meer ziet. En ja er zijn ook de zwaardere klinische depressies in 10-15% van de gevallen, niet behandelbaar dus in principe redelijk uitzichtloos binnen de kaders van de ziektequote:Op woensdag 9 september 2015 18:13 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat het mens een einde vaan zijn leven zou maken als hij niet van oordeel was dat zijn lijden uitzichtloos was. Als je om gelukkig te zijn alleen maar hoeft te volharden dan...
Ja, dus iemand wil niet meer... en dan vind jij dat je mag zeggen dat hij moet?quote:Op woensdag 9 september 2015 18:15 schreef Re het volgende:
[..]
[quote]het is gewoon aangetoond wetenschappelijk dat depressie in veel gevallen gewoon over kan gaan maar dat men vaak de tijd niet heeft of wil hebben om daar naartoe te werken.
klopt...quote:Dementie is een degeneratieve ziekte zonder herstel en wordt steeds erger, tot op heden is daar geen enkel middel tegen opgewassen.
ja als als als... mij moeder was zo helder als wat, maar die wilde ook niet meer.quote:Maar als er nou een medicijn geweest was die de dementie had kunnen doen verdwijnen, had het dan nog steeds een goede oplossing geweest om zelfmoord te mogen plegen?
Het antwoord op je eerste vraag lijkt me beantwoord.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:08 schreef Re het volgende:
[..]
ik zeg alleen dat zelfmoord een symptoom is van de ziekte niet een uitweg van de ziektequote:Op woensdag 9 september 2015 18:18 schreef FANN het volgende:
[..]
Ja, dus iemand wil niet meer... en dan vind jij dat je mag zeggen dat hij moet?
[..]
klopt...
[..]
ja als als als... mij moeder was zo helder als wat, maar die wilde ook niet meer.
Onzin.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:15 schreef Re het volgende:
[..]
het is gewoon aangetoond wetenschappelijk dat depressie in veel gevallen gewoon over kan gaan maar dat men vaak de tijd niet heeft of wil hebben om daar naartoe te werken.
Ook weer een generieke uitspraak. Vaak is inderdaad het een hersentwist die je een doodswens geeft. Ook vaak is het gewoon een uitweg om van ondragelijk lijden af te komen. Is dat tweede een symptoom?quote:Op woensdag 9 september 2015 18:19 schreef Re het volgende:
[..]
ik zeg alleen dat zelfmoord een symptoom is van de ziekte niet een uitweg van de ziekte
yup, is gewoon wetenschappelijk aangetoond, genoeg studies naar gedaan. En ik speek over zijn algemeenheid natuurlijk niet alle zelfmoordwensen zijn symptomatisch maar die door depressie toevallig welquote:Op woensdag 9 september 2015 18:29 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ook weer een generieke uitspraak. Vaak is inderdaad het een hersentwist die je een doodswens geeft. Ook vaak is het gewoon een uitweg om van ondragelijk lijden af te komen. Is dat tweede een symptoom?
niemand is uniek natuurlijk maar idd, het zegt niet iets over een individu maar over de ziekte, en welke facetten dan ook, een zware depressie is behandelbaar, meestal, in de meerderheid, over het algemeen, of hoe je het wil noemen.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:22 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Onzin.
Die varianten zijn er. Bij vele andere vormen gaat het juist helemaal niet op. Het is net als bij kanker. Het is een verzamelnaam voor vele varianten van een ziekte. Die bij elk individu ook allemaal weer anders uitpakken. Dit soort generiek geneuzel is leuk voor de statistieken. Maar heeft nul waarde voor uitspraken over een individueel geval.
Een hoop quatsch-studies en een hoop veel beter uitgevoerde studies die aantonen dat het een heel stuk genuanceerder ligt. Ik ken ze. Het gaat op voor een hoop gevallen. Maar ook voor veel gevallen niet.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:33 schreef Re het volgende:
[..]
yup, is gewoon wetenschappelijk aangetoond, genoeg studies naar gedaan. En ik speek over zijn algemeenheid natuurlijk niet alle zelfmoordwensen zijn symptomatisch maar die door depressie toevallig wel
Vaak wel. Maar juist bij zware depressies is het maar de vraag of de vechtlust en doorzettingskracht lang genoeg op te brengen is bij een ziekte die juist je complete levenslust uitput.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:36 schreef Re het volgende:
[..]
niemand is uniek natuurlijk maar idd, het zegt niet iets over een individu maar over de ziekte, en welke facetten dan ook, een zware depressie is behandelbaar, meestal, in de meerderheid, over het algemeen, of hoe je het wil noemen.
je legt me nu woorden in de mond die ik in ieder geval nooit gezegd hebt, ik snap dat het je allemaal persoonlijk raakt. Van mij mag iedereen die zelfmoord wil plegen dat vooral ook doen. Ik snap dat termen als vechten, doorzetten, je eroverheen zetten nogal nutteloze termen zijn want dat is een depressie niet. Maar het aantal mensen dat zo uit het niets zelfmoord pleegt zonder enige pathologie is op een hand te tellen (nee niet letterlijk)quote:Op woensdag 9 september 2015 18:43 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Een hoop quatsch-studies en een hoop veel beter uitgevoerde studies die aantonen dat het een heel stuk genuanceerder ligt. Ik ken ze. Het gaat op voor een hoop gevallen. Maar ook voor veel gevallen niet.
En dat een doodswens een symptoom is, dat betekend nog niet per definitie dat elke zelfdoding bij depressie ook naar aanleiding van (alleen) dat is.
Het generalistisch zo benoemen is juist 1 van de grootste bronnen van het onbegrip wat mensen met een depressie ervaren in de maatschappij. Het is niet zo zwart-wit. Het is niet dat doorvechten uiteindelijk per definitie helpt. En "je er even over heen zetten" helpt al helemaal niet, het werkt zelfs averechts.
ik vind het dan ook niet zwak en heb dat ook nooit gezegdquote:Op woensdag 9 september 2015 18:49 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Vaak wel. Maar juist bij zware depressies is het maar de vraag of de vechtlust en doorzettingskracht lang genoeg op te brengen is bij een ziekte die juist je complete levenslust uitput.
En die net zo makkelijk weer in volle hevigheid kan terugkomen nadat je het overwonnen hebt. Wat dat betreft net als bij kanker: je kan genezen, maar je loopt altijd een enorm risico dat het elk moment in je leven weer net zo heftig de kop op steekt. Als je weet wat je voor een ellende te wachten staat: Kun je het dan een tweede, derde, vierde, etc keer aan?
Dat is voor iedereen anders. Maar ik zie het niet als een zwakte als het antwoord op een gegeven moment nee is.
Sorry als ik je woorden in de mond leg. Het is ook een reactie op de vele kortzichtige reacties elders in het topic.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:49 schreef Re het volgende:
[..]
je legt me nu woorden in de mond die ik in ieder geval nooit gezegd hebt, ik snap dat het je allemaal persoonlijk raakt. Van mij mag iedereen die zelfmoord wil plegen dat vooral ook doen. Ik snap dat termen als vechten, doorzetten, je eroverheen zetten nogal nutteloze termen zijn want dat is een depressie niet. Maar het aantal mensen dat zo uit het niets zelfmoord pleegt zonder enige pathologie is op een hand te tellen (nee niet letterlijk)
Sorry, dat is wederom algemeen bedoelt. Dat verwijd ik jou nietquote:Op woensdag 9 september 2015 18:50 schreef Re het volgende:
[..]
ik vind het dan ook niet zwak en heb dat ook nooit gezegd
er zit een flink taboe op iig, en ja veel onbegrip on onwetendheidquote:Op woensdag 9 september 2015 18:57 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Sorry, dat is wederom algemeen bedoelt. Dat verwijd ik jou niet
quote:Joost Zwagerman leed aan ziekte van Bechterew
Foto: ANP
Gepubliceerd: 09 september 2015 18:59
Laatste update: 09 september 2015 18:59
De dinsdag overleden schrijver Joost Zwagerman leed aan de ziekte van Bechterew. Dat vertelde hij in een interview met HP/De Tijd dat hij gaf voordat hij zichzelf van het leven beroofde.
Oma (85) hier juist goed geholpen bij haar eigen dood, woonde nog zelfstandig en chronisch ziek maar had heel veel hulp nodig. Wilde absoluut zo niet verder, stond ervan te kijken hoe snel het juist geregeld werd. Binnen no time, van familie afscheid genomen, begrafenis en kaart zelf uitgezocht en tijdstip gepland. Dochter erbij op bed en ze is heel rustig ingeslapen.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:06 schreef FANN het volgende:
[..]
en als je nou oud en ziek bent en je weet dat het niet beter gaat worden alleen maar slechter?
mag het dan wel?
want nu mag nog niet... tenminste... mijn ouders mochten het niet die hebben járen aan lopen
sukkelen, totdat ze, ja klinkt raar, eindelijk zelf dood gingen.
Is ook niet écht nodig vind ik. niet dat ik graag mijn ouders dood wilde hebben, maar om dat
aan te moeten zien, dat verdriet en die wanhoop, plus pijn, was verre van leuk....
Je beeld van schapen klopt niet.quote:Op woensdag 9 september 2015 20:02 schreef Begripvol het volgende:
Hij is zoals jij, gewoon een mens met een geweten en bewustzijn.
En geen schaap die verder graast, nadat haar kind net door een wild dier verslonden is.
dus dan was het toch... alleen Joost kan het weten, want dat wisten wij nog niet.quote:Op woensdag 9 september 2015 19:04 schreef Cynix ® het volgende:
http://www.nu.nl/cultuur-(...)e-van-bechterew.html
[..]
Yep, zal ook wel onderdeel van de optelsom zijn geweest.quote:Op donderdag 10 september 2015 00:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of dat dan op prettige wijze is, is een tweede...
Nee, maar het speelde wel mee.quote:Op woensdag 9 september 2015 23:57 schreef APK het volgende:
Bechterew kun je ook heel oud mee worden, zal uiteraard niet geholpen hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |