een streek leveren?quote:Op woensdag 9 september 2015 09:57 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Niemand had het in de gaten anders was hij wel gedwongen opgenomen. Het is natuurlijk niet alleen zijn familie die hij een streek levert, voor heel cultureel Nederland is het een enorm verlies.
Klopt.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:06 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ja, zit echt in de familie. Dan is het ook zo'n vicieuze cirkel: je hebt er genetische aanleg voor, maar als je vader (in Zwagermans geval) een zelfmoordpoging doet is dat een enorme trigger. Dus voor zijn kinderen nu...
Het is terecht dat nabestaanden boos worden vond hij toch zelf? Ik ben eigenlijk ook best boos aan het worden dat hij er niet meer is. Misschien besefte hij te weinig dat hij veel mensen vreugde schonk met zijn mooie analyses over kunst, over zelfmoord, over alles en nog wat. In dat programma De Kist zegt hij dat het voor hem voldoende is als na zijn dood zijn vrouw en kinderen vinden dat hij een goede echtgenoot en vader is geweest, maar hij zegt niets over wat hij betekent voor nog veel meer mensen.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:07 schreef sacha het volgende:
[..]
een streek leveren?
én pertinent onwaar wat je schrijft
Hij noemde zelfmoord een 'troostgedachte'.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:48 schreef -Strawberry- het volgende:
Hoor net dat hij zelfmoord niet zag als iets ergs maar als een oplossing voor als niets anders werkt.
quote:Op woensdag 9 september 2015 09:57 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Niemand had het in de gaten anders was hij wel gedwongen opgenomen. Het is natuurlijk niet alleen zijn familie die hij een streek levert, voor heel cultureel Nederland is het een enorm verlies.
Nu denk je aan iedereen behalve aan hem.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:09 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Het is terecht dat nabestaanden boos worden vond hij toch zelf? Ik ben eigenlijk ook best boos aan het worden dat hij er niet meer is. Misschien besefte hij te weinig dat hij veel mensen vreugde schonk met zijn mooie analyses over kunst, over zelfmoord, over alles en nog wat. In dat programma De Kist zegt hij dat het voor hem voldoende is als na zijn dood zijn vrouw en kinderen vinden dat hij een goede echtgenoot en vader is geweest, maar hij zegt niets over wat hij betekent voor nog veel meer mensen. Waardeloze interviewer trouwens.
WTF!quote:Op woensdag 9 september 2015 10:09 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Het is terecht dat nabestaanden boos worden vond hij toch zelf? Ik ben eigenlijk ook best boos aan het worden dat hij er niet meer is. Misschien besefte hij te weinig dat hij veel mensen vreugde schonk met zijn mooie analyses over kunst, over zelfmoord, over alles en nog wat.
Hahaha voor heel nederland is het een verlies zegt hij. Heel Nederland in rep en roer jajaa!!quote:Op woensdag 9 september 2015 10:10 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Nu denk je aan iedereen behalve aan hem.
Voor heel cultureel Nederland. Niet voor jou dus. Ik ben een zij.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:12 schreef Rucola het volgende:
[..]
Hahaha voor heel nederland is het een verlies zegt hij. Heel Nederland in rep en roer jajaa!!
Hahahaha, jij spoort niet vlg mijquote:Op woensdag 9 september 2015 10:13 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Voor heel cultureel Nederland. Niet voor jou dus. Ik ben een zij.
Bron Telegraafquote:Joost Zwagerman heeft zijn dood dramatisch ingeleid. Bij radio 4 waar hij dinsdagavond had moeten verschijnen had hij een lijst met verzoeknummers ingediend: allen hadden betrekking op de dood.
De programmamakers van Radio 4 zaten op de komst van Joost Zwagerman te wachten dat om 22.30 zou beginnen. Toen hij niet kwam bekeken de programmamakers zijn wensenlijst nog een keer.
Zwagerman koos voor Media Vita in morte sumus, een lied uit het begin van het vorige millennium. Vertaald uit het Latijn betekent dit: Midden in het leven zijn wij met de dood omvangen.
Op Zwagermans lijstje stond ook Aussi bas que le silence, een langzaam mineur-muziekstuk van de donkerste toonsoort uit Francis Poulenc’s Figure humaine, gebaseerd op teksten van de surrealistische dichter Paul Éluard. In dit stuk passeren dood, duisternis en gif de revue.
De betekenis van Philip Glass’ Closing spreekt voor zich: afsluiting of beëindiging.
Zwagerman vroeg de radiomakers ook om ‘Der Tod und das Mädchen’ (De dood en het meisje) van Franz Schubert op te zetten. De componist schreef het stuk aan het einde van de achttiende eeuw, een periode waarin dood en ziekte het alledaagse leven in zijn greep hield.
Matthijs van Nieuwkerk maakte bij Jeroen Pauw geëmotioneerd bekend dat Zwagerman eerder op de avond ook te gast had moeten zijn bij De wereld draait door, maar niet kwam opdagen.
Hij wist het al dat hij het ging doen denk ik dan.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:16 schreef TheVulture het volgende:
Geen idee of deze al geplaatst is maar het blijft macaber:
[ code verwijderd ]
Bron Telegraaf
Naar.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:16 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Bron Telegraaf
Beetje een verheerlijking van de dood, lijkt het wel.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:16 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Bron Telegraaf
Dit argument slaat dan ook weer nergens op en komt steeds naar boven in dit topic. Wat maakt het nou uit als hij een een psychologische aandoening had of niet. Ben je van alles vrijgesteld als je opeens iets aan je brain heb? Zelfmoord is en blijft nooit de uitweg. Hoe kan ik als persoon die er buiten staat het nou erg vinden dat iemand zelfmoord pleegt? De verhalen die nu naar boven komen wou hij niet ongemerkt dood gaan en was hij naar mijn idee gewoon bang voor de onverwachte dood. Hoe kan je de onverwachte dood ter lijf gaan? Juist; egoïstisch het heft in eigen hand nemen.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:16 schreef pompoen20 het volgende:
De onwetendheid over ziektes als depressie bij sommige mensen vind ik best schrijnend.. Het brein is ook gewoon een orgaan, dat bestaat uit verschillende neurologische structuren. Deze structuren werken allemaal samen om iemand te laten functioneren. In sommige gevallen, door bijvoorbeeld trauma of stress kunnen deze structuren verstoord raken, waardoor de structuren niet precies doen wat ze zouden moeten doen. Het gevolg hiervan is dat iemand bijvoorbeeld een depressie of burn-out krijgt.
Waarom is zelfmoord nooit een uitweg? Bij bepaald (fysiek) lijden is het zelfs een legale optie. Je kiest er niet voor om geboren te worden. Waarom moet het leven beschermd worden alsof het heilig is, zelfs als dat leven een lijdensweg is?quote:Op woensdag 9 september 2015 10:28 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dit argument slaat dan ook weer nergens op en komt steeds naar boven in dit topic. Wat maakt het nou uit als hij een een psychologische aandoening had of niet. Ben je van alles vrijgesteld als je opeens iets aan je brain heb? Zelfmoord is en blijft nooit de uitweg. Hoe kan ik als persoon die er buiten staat het nou erg vinden dat iemand zelfmoord pleegt? De verhalen die nu naar boven komen wou hij niet ongemerkt dood gaan en was hij naar mijn idee gewoon bang voor de onverwachte dood. Hoe kan je de onverwachte dood ter lijf gaan? Juist; egoïstisch het heft in eigen hand nemen.
Exact. Hij wou gewoon zijn omgeving niet meer tot ''last'' zijn. Zo omschreef mijn vader ook zijn depressie.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Waarom is zelfmoord nooit een uitweg? Bij bepaald (fysiek) lijden is het zelfs een legale optie. Je kiest er niet voor om geboren te worden. Waarom moet het leven beschermd worden alsof het heilig is, zelfs als dat leven een lijdensweg is?
Zelfmoord is niet gelijk aan euthanasie. Het resultaat is het zelfde maar de weg naar het resultaat niet.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Waarom is zelfmoord nooit een uitweg? Bij bepaald (fysiek) lijden is het zelfs een legale optie. Je kiest er niet voor om geboren te worden. Waarom moet het leven beschermd worden alsof het heilig is, zelfs als dat leven een lijdensweg is?
En was hij ook echt zijn omgeving tot last?quote:Op woensdag 9 september 2015 10:34 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Exact. Hij wou gewoon zijn omgeving niet meer tot ''last'' zijn. Zo omschreef mijn vader ook zijn depressie.
Depressie is "gewoon" een ziekte met soms dodelijke afloop.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:28 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dit argument slaat dan ook weer nergens op en komt steeds naar boven in dit topic. Wat maakt het nou uit als hij een een psychologische aandoening had of niet. Ben je van alles vrijgesteld als je opeens iets aan je brain heb? Zelfmoord is en blijft nooit de uitweg. Hoe kan ik als persoon die er buiten staat het nou erg vinden dat iemand zelfmoord pleegt? De verhalen die nu naar boven komen wou hij niet ongemerkt dood gaan en was hij naar mijn idee gewoon bang voor de onverwachte dood. Hoe kan je de onverwachte dood ter lijf gaan? Juist; egoïstisch het heft in eigen hand nemen.
Nee, maar zo voelen mensen zich wel die er aan lijden. Snap het volkomen.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:34 schreef xzaz het volgende:
[..]
Zelfmoord is niet gelijk aan euthanasie. Het resultaat is het zelfde maar de weg naar het resultaat niet.
[..]
En was hij ook echt zijn omgeving tot last?
Oef.... wtf.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:16 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Bron Telegraaf
Dat is vaak zo natuurlijk.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:38 schreef de_boswachter het volgende:
Hij moet dit dan toch wel dusdanig voorbereid hebben dat hij 100% zeker wist dat hij dood ging.
Nee, maar dat is een wettelijk, geen semantisch probleem.quote:Op woensdag 9 september 2015 10:34 schreef xzaz het volgende:
[..]
Zelfmoord is niet gelijk aan euthanasie. Het resultaat is het zelfde maar de weg naar het resultaat niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |