abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155941069
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 08:51 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat komt omdat depressie een irrationele ziekte is. Het staat compleet los van zaken als rijkdom, beroemdheid, leeftijd enz.

Al kunnen nare omstandigheden wel een depressie triggeren.

Maar depressie nestelt in je hoofd en laat niet meer los ongeacht afkomst of positie in de maatschappij.

Daarom dat mensen die de meest vreselijke dingen overkomen soms gewoon gezond in hun hoofd zijn, maar mensen die van buitenaf alles lijken te bezitten het leven als ondraaglijk kunnen ervaren en de verantwoordelijkheden niet meer aankunnen.
Mooi gezegd!
pi_155941079
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 08:50 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Ik vind het stuitend dat deze man zijn vrouw en kinderen achterlaat in al hun verdriet, die niet hebben gevraagd om zijn zelfmoord. Het woord zegt al heel veel zelfmoord, doe je puur voor jezelf waarbij je geen rekening houdt met anderen. Als de man alleen was, niemand achterlaat, dan had ik er veel minder problemen mee, maar het idee dat zijn kinderen zonder vader mag gaan opgroeien, daar kan ik mij kwaad om maken.
Het wrange is dat iemand het vaak doet met het idee dat familie en kinderen beter af zijn zonder een depressieve vader. Irrationele gedachtes natuurlijk, maar dat iemand het puur zou doen voor zichzelf zonder rekening te houden met anderen is te simpel gedacht.
pi_155941110
Uit een interview in Trouw met Joost Zwagerman:

Zelfmoord is geen gemakkelijke gespreksstof voor de schrijver, al formuleert hij soepel en reproduceert hij in rap tempo een 'waaier aan weetjes' over de gevolgen van een zelfverkozen dood.

Die zijn groot voor de kinderen van zelfmoordenaars. Zij hebben alleen al een 17 keer grotere kans om door zelfdoding om het leven te komen dan anderen.

Zelfmoordbibliotheek
Uit zijn lectuur -Zwagerman heeft inmiddels een flinke 'zelfmoordbibliotheek'- diepte hij ook andere statistische feiten op. Over dichters bijvoorbeeld, die van alle kunstenaars het meest vatbaar zijn voor het zelfmoordvirus: zij slaan 35 keer zo vaak de hand aan zichzelf als 'gewone' mensen.

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)eilijk-blijven.dhtml
pi_155941119
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 08:48 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Zelfmoord en depressies komen in derdewereldlanden net zo goed voor.
Toch hele andere mentaliteit die mensen, veel 'sterker', kan ik - en veel anderen hier wss - nog wat van leren vind ik.
pi_155941125
quote:

[..]

Ik vind het stuitend dat deze man zijn vrouw en kinderen achterlaat in al hun verdriet, die niet hebben gevraagd om zijn zelfmoord. Het woord zegt al heel veel zelfmoord, doe je puur voor jezelf waarbij je geen rekening houdt met anderen. Als de man alleen was, niemand achterlaat, dan had ik er veel minder problemen mee, maar het idee dat zijn kinderen zonder vader mag gaan opgroeien, daar kan ik mij kwaad om maken.
Heb je hem erover horen praten? En over z'n kinderen? Of ben je gewoon lekker ongeinformeerd je meninkje aan het spuien? Zo simpel is het nml allemaal echt niet.

De onderliggende ethische vraag vind ik trouwens wel een interessante: ben je ethisch verplicht om te blijven leven, voor je omgeving? Hoe ver gaat dat? Bij het meest verschrikkelijke leven dat je je voor iemand voor kan stellen, is deze persoon dan nog steeds "verplicht" te blijven leven zodat dat minder kut is voor zijn omgeving?
pi_155941139
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 08:58 schreef Rucola het volgende:

[..]

Toch hele andere mentaliteit die mensen, veel 'sterker', kan ik - en veel anderen hier wss - nog wat van leren vind ik.
Vind het knap dat jij de mentaliteit denkt te kennen van depressieve mensen in een derdewereldland.
pi_155941159
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:00 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Vind het knap dat jij de mentaliteit denkt te kennen van depressieve mensen in een derdewereldland.
Heb het niet specifiek over depressieve mensen, maar gewoon over mensen in derdewereldlanden, zijn gewoon echt heel anders en wat sterker/harder.
pi_155941160
Gelukkig zijn is een illusie en ongelukkig zijn is een illusie maar bij de eerste leef je voort en bij het laatste maak je er een eind aan.
Live is a dream covered by the sky.
pi_155941193
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:02 schreef Loekie1 het volgende:
Gelukkig zijn is een illusie en ongelukkig zijn is een illusie maar bij de eerste leef je voort en bij het laatste maak je er een eind aan.
Live is a dream covered by the sky.
Nouja, als je psychisch gezond bent niet natuurlijk.
pi_155941209
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:02 schreef Rucola het volgende:

[..]

Heb het niet specifiek over depressieve mensen, maar gewoon over mensen in derdewereldlanden, zijn gewoon echt heel anders en wat sterker/harder.
En gewelddadiger, minder intelligent etc. Snap de meerwaarde niet voor de discussie om dat te benoemen. Overal heb je mensen die vatbaarder en minder vatbaar zijn voor psychische problemen. Of de mensen in een derdewereldland 'sterker' zijn (hoe je dat dan zou mogen definiëren en meten) durf ik niet te zeggen. PTSS komt daar bijvoorbeeld ook vaker voor.
pi_155941227
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:06 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

En gewelddadiger, minder intelligent etc. Snap de meerwaarde niet voor de discussie om dat te benoemen. Overal heb je mensen die vatbaarder en minder vatbaar zijn voor psychische problemen. Of de mensen in een derdewereldland 'sterker' zijn (hoe je dat dan zou mogen definiëren en meten) durf ik niet te zeggen. PTSS komt daar bijvoorbeeld ook vaker voor.
Oh oke. Benoemen dat zelfmoorden daar voorkomen heeft ook niks te maken met deze situatie, dus beperk het dan zelf ook tot hier.
pi_155941231
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 08:58 schreef Rucola het volgende:

[..]

Tot op een zekere hoogte zeg ik ja. Respect dat die mensen zo vrolijk zijn over het algemeen.
pi_155941234
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:05 schreef Rucola het volgende:

[..]

Nouja, als je psychisch gezond bent niet natuurlijk.
Wat weer lichamelijke oorzaken kan hebben.
pi_155941276
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:08 schreef alwaysonhold het volgende:

[..]

Tot op een zekere hoogte zeg ik ja. Respect dat die mensen zo vrolijk zijn over het algemeen.
Ja, is zo. Ben blij dat ik daar met m'n neus op de feiten ben gedrukt en heb geleerd luchtiger naar zaken te kijken en ermee om te gaan. Maar goed, dat is een andere discussie. :P
pi_155941292
quote:
14s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:07 schreef Rucola het volgende:

[..]

Oh oke. Benoemen dat zelfmoorden daar voorkomen heeft ook niks te maken met deze situatie, dus beperk het dan zelf ook tot hier.
Dat was een reactie op een uitspraak van iemand anders. Jij begint ineens over mentaliteit, dat staat er mi helemaal los van.
pi_155941307
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 08:59 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Heb je hem erover horen praten? En over z'n kinderen? Of ben je gewoon lekker ongeinformeerd je meninkje aan het spuien? Zo simpel is het nml allemaal echt niet.

De onderliggende ethische vraag vind ik trouwens wel een interessante: ben je ethisch verplicht om te blijven leven, voor je omgeving? Hoe ver gaat dat? Bij het meest verschrikkelijke leven dat je je voor iemand voor kan stellen, is deze persoon dan nog steeds "verplicht" te blijven leven zodat dat minder kut is voor zijn omgeving?
Ik heb het recht om ongeïnformeerd, zoals jij dat zo mooi zegt, mijn mening te geven op dit forum, als het om zelfmoord in het algemeen gaat. Ik zie dan geen uitzondering, wanneer een zelfdoding wel rechtmatig zou zijn tegenover zijn naasten of tegenover zijn geliefden. Het verdriet is even groot en als er ook nog kinderen in het spel zijn, maakt het deze tragedie alleen maar nog erger.
pi_155941333
Ik vind het egoïstisch om te verwachten dat iemand kan doorleven voor anderen. Daar zit een limiet aan.
pi_155941340
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:11 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat was een reactie op een uitspraak van iemand anders. Jij begint ineens over mentaliteit, dat staat er mi helemaal los van.
Alsnog heeft de dood van Joost niks te maken met het feit dat het ook voorkomt in derdewereldlanden. Lijkt me logisch dat het overal voorkomt, maar dat zegt alsnog niks. Vandaar.
pi_155941341
@ Rucola:

M'n vraag uit het vorige topic staat nog open waarom jij het zo pertinent oneens bent met mijn stelling dat zelfmoord juist enorm moedig is gezien het onomkeerbare karakter ervan.

Je was het daar zeer stellig mee oneens, maar kon of wilde dat niet onderbouwen. Terwijl ik me juist afvraag hoe je dat überhaupt niet moedig maar zelfs laf kunt vinden.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_155941344
Hij was natuurlijk wel een echte kunstenaar. Misschien vond hij dat zijn tijdperk ten einde was gekomen. Het zou alleen nog maar meer van hetzelfde worden. Zijn omgeving had hij genoeg voorbereid in al die interviews, boeken en tv-gesprekken dat hij het over de dood had.
pi_155941421
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:14 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik vind het egoïstisch om te verwachten dat iemand kan doorleven voor anderen. Daar zit een limiet aan.
Dat kunnen we niet verwachten.

Anderzijds: hij heeft sowieso een dochter van 12/13 jaar achtergelaten, weet verder niet hoe oud z'n andere kinderen zijn. Iets jonger denk ik. Dat is wel heel erg jong en triest om zonder vader door het leven te moeten. Vind ik.
pi_155941440
Zo'n beroemde vader gaat nooit helemaal dood. (dubbel, sorry)
pi_155941448
Zo'n beroemde vader gaat nooit helemaal dood.
pi_155941454
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:21 schreef Rucola het volgende:

[..]

Anderzijds: hij heeft sowieso een dochter van 13 jaar achtergelaten, weet verder niet hoe oud z'n andere kinderen zijn. Iets jonger denk ik. Dat is wel heel erg jong en triest om zonder vader door het leven te moeten. Vind ik.
Volgens dit interview uit 2012 waren ze destijds 10, 14 en 17.
Dus nu 13, 17 en 20.

http://www.volkskrant.nl/(...)-depressie~a3347642/
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_155941468
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:23 schreef Loekie1 het volgende:
Zo'n beroemde vader gaat nooit helemaal dood.
Hij is dood, hij is er niet meer. Dat hij dan beroemd is dmv gedichten doet er niet toe. :') Hij is er niet meer voor ze. Dat is erg en dieptriest voor kinderen. Al helemaal op zulke leeftijden.
pi_155941469
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:15 schreef Loekie1 het volgende:
Hij was natuurlijk wel een echte kunstenaar. Misschien vond hij dat zijn tijdperk ten einde was gekomen. Het zou alleen nog maar meer van hetzelfde worden. Zijn omgeving had hij genoeg voorbereid in al die interviews, boeken en tv-gesprekken dat hij het over de dood had.
Ik vond dat de man op begrijpelijke wijze enthousiast kon spreken over beeldende kunst bij DWDD. Ik vond het wel een leuk item binnen dat programma.

Tegen een zware depressie valt niet altijd meer te vechten. Zeker wanneer persoonlijke omstandigheden de depressie versterken, zoals een scheiding of het verlies van dierbaren om je heen. Dan kunnen suïcide-gedachten opkomen bij de persoon in kwestie. Dat is niet voor iedereen altijd te begrijpen. Ben blij dat ik zelf nooit voor zo'n keuze heb gestaan. Veel kracht toegewenst naar de nabestaanden toe.
pi_155941490
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:13 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Ik heb het recht om ongeïnformeerd, zoals jij dat zo mooi zegt, mijn mening te geven op dit forum, als het om zelfmoord in het algemeen gaat. Ik zie dan geen uitzondering, wanneer een zelfdoding wel rechtmatig zou zijn tegenover zijn naasten of tegenover zijn geliefden. Het verdriet is even groot en als er ook nog kinderen in het spel zijn, maakt het deze tragedie alleen maar nog erger.
Dat recht heb je zeker, al is dit wel een gevoelig onderwerp natuurlijk.

Het is inderdaad een vreselijke tragedie. Als je het echt wil rationaliseren, is de vraag wat een grotere tragedie is. Aan de ene kant: al het voortdurende negatieve wat een familie ervaart van een depressie van een persoon binnen de familie (vergis je niet, ook zonder zelfmoord is de impact van een depressie op een familie erg groot) + al het negatieve wat de depressieve persoon zelf ervaart. En aan de andere kant: rouw en schuldgevoel bij de familie na de zelfmoord.

Eerlijk gezegd: ik weet het gewoon niet. Het is kiezen tussen twee enorme kwaden. Zwagerman wist het ook niet, want hij was een felle advocaat van het eerste (was het dus eerder met jou eens), maar kiest uiteindelijk tòch voor het tweede.
pi_155941503
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:15 schreef Tomatenboer het volgende:
@ Rucola:

M'n vraag uit het vorige topic staat nog open waarom jij het zo pertinent oneens bent met mijn stelling dat zelfmoord juist enorm moedig is gezien het onomkeerbare karakter ervan.

Je was het daar zeer stellig mee oneens, maar kon of wilde dat niet onderbouwen. Terwijl ik me juist afvraag hoe je dat überhaupt niet moedig maar zelfs laf kunt vinden.
Ik zeg niet dat ik het laf vind. Hoewel het aan de situatie ligt. Maar dapper vind ik het niet. Begrijp niet dat je het zo ziet.
pi_155941522
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:15 schreef Tomatenboer het volgende:
@ Rucola:

Tja, moedig, doorleven met een depressie kan je net zo goed moedig noemen.

Ik snap die behoefte van mensen om een hier oordeel over te vellen nooit zo.
pi_155941547
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:21 schreef Rucola het volgende:

[..]

Anderzijds: hij heeft sowieso een dochter van 12/13 jaar achtergelaten, weet verder niet hoe oud z'n andere kinderen zijn. Iets jonger denk ik. Dat is wel heel erg jong en triest om zonder vader door het leven te moeten. Vind ik.
Dat is natuurlijk ook erg triest. Maar het het alternatief van een zeer depressieve vader is dat net zo goed.
pi_155941558
quote:
Psychologie van de koude grond: onder normale omstandigheden zou Joost dat zelf ongetwijfeld net zo verschrikkelijk hebben gevonden. Geen enkele weldenkende vader (echtgenoot) wil zijn kinderen (echtgenote) zulk verdriet aandoen.

In jouw redenering was Joost Zwagerman dus een egoïstische klootzak, want het leed dat hij met zijn zelfmoord heeft toegebracht vind jij onacceptabel.

Je kan je niet voorstellen (of je vergeet) dat voor hem het leven blijkbaar nóg pijnlijker was.
pi_155941596
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:28 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Tja, moedig, doorleven met een depressie kan je net zo goed moedig noemen.

Ik snap die behoefte van mensen om een hier oordeel over te vellen nooit zo.
Nee, maar zeggen dat het moedig is, is wel gek.

Maar sta er ook niet van te kijken dat het hier wordt gezegd of zo :').
pi_155941634
Dat is wel het bizarre: het is extreem simplistisch, en onwaar, om te denken dat hij geen rekening hield met anderen in zijn overweging. Maar toch koos hij alsnog voor de dood. Hoe inktzwart moet een bestaan dan wel niet zijn ;(
pi_155941673
Waarom waardes als moedig of laf? Het is vooral wanhoop.
pi_155941700
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:35 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Dat is wel het bizarre: het is extreem simplistisch, en onwaar, om te denken dat hij geen rekening hield met anderen in zijn overweging. Maar toch koos hij alsnog voor de dood. Hoe inktzwart moet een bestaan dan wel niet zijn ;(
Kan toch zijn dat hij geen rekening hield met z'n omgeving en vooral deed wat hij wilde omdat hij d'r helemaal klaar mee was. Kunnen wij toch niks over zeggen? Heus niet iedere zelfmoordpleger denkt dat z'n omgeving beter af is. Feit is dat hij ervoor heeft gekozen en dat is de realiteit. Kunnen we allemaal een mening over hebben, maar het is zijn leven en hij is er waarschijnlijk gelukkig mee. Hoe triest het ook is. En met name voor z'n kinderen is het dieptriest, waar van alles over te zeggen valt.
pi_155941854
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:35 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Hij was toch net gescheiden? Zijn vader en broer kamp(t)en ook met depressies. Zit dus echt in de familie. Boek net klaar, dus geen doel om zich op te storten.

Hoor net dat hij zelfmoord niet zag als iets ergs maar als een oplossing voor als niets anders werkt.
pi_155941918
weg bij zijn uitgever na 30 jaar, archief overgedaan aan letterkundig museum, nieuw boek, facebook aangepast met stilleven, muziek doorgemaild aan NPO...

:{
...
pi_155941928
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:32 schreef Rucola het volgende:

[..]

Nee, maar zeggen dat het moedig is, is wel gek.

Maar sta er ook niet van te kijken dat het hier wordt gezegd of zo :').
Helemaal niet gek.

Het lijkt mij de meest moeilijke beslissing die een mens kan nemen.

Het moedige zit hem erin dat het een definitief en onomkeerbaar besluit is. Er is geen weg terug.

Tegelijkertijd gaat het tegen je eigen menselijke instinct in, en bovendien heeft men te dealen met de eigen doodsangst en de angst die een gruwelijke poging op zichzelf al met zich meebrengt.

Dat vereist gewoon moed om zo'n stap te zetten. Maar jij wilt het gewoon niet begrijpen. :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_155941945
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:51 schreef sacha het volgende:
weg bij zijn uitgever na 30 jaar, archief overgedaan aan letterkundig museum, nieuw boek, facebook aangepast met stilleven, muziek doorgemaild aan NPO...

Dat is ook het idee dat ik kreeg, dat hij wel al tijden bezig is geweest met deze stap, en er niet toevallig is uitgestapt op het moment dat zaken in zijn ogen afgerond waren, zoals de publicatie van zijn boek.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_155941951
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:38 schreef -Strawberry- het volgende:
Waarom waardes als moedig of laf? Het is vooral wanhoop.
Om het te kunnen plaatsen, en omdat zelfmoord nog te vaak wordt weggezet als onbegrijpelijke, egoïstische en laffe daad.
pi_155941962
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:51 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Helemaal niet gek.

Het lijkt mij de meest moeilijke beslissing die een mens kan nemen.

Het moedige zit hem erin dat het een definitief en onomkeerbaar besluit is. Er is geen weg terug.

Tegelijkertijd gaat het tegen je eigen menselijke instinct in, en bovendien heeft men te dealen met de eigen doodsangst en de angst die een gruwelijke poging op zichzelf al met zich meebrengt.

Dat vereist gewoon moed om zo'n stap te zetten. Maar jij wilt het gewoon niet begrijpen. :')
Ik wil het wel begrijpen, ben het er gewoon niet mee eens.
  woensdag 9 september 2015 @ 09:55:51 #142
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_155941996
Zal hem niet missen, irritante vent. Wel medelijden met de nabestaanden.
Thinking about thinking of you.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 9 september 2015 @ 09:56:14 #143
862 Arcee
Look closer
pi_155942002
Bizar toch altijd hoe ogenschijnlijk zelfverzekerde, succesvolle mensen zo overhoop met zichzelf kunnen liggen. :{
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_155942012
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:53 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Om het te kunnen plaatsen, en omdat zelfmoord nog te vaak wordt weggezet als onbegrijpelijke, egoïstische en laffe daad.
Als mensen dat vinden dan vinden ze dat. Jij vindt het moedig, een ander vindt het laf en een ander vindt het egoïstisch. Ik vind het allemaal te volgen, zoveel mensen, zoveel meningen.
pi_155942020
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:54 schreef Rucola het volgende:

[..]

Ik wil het wel begrijpen, ben het er gewoon niet mee eens.
Hoe is het dan niet moedig om over je eigen angsten en onzekerheden te stappen en een onomkeerbare beslissing te nemen?

Los van het standpunt of je zelfmoord nu wel of geen goede oplossing voor problemen vindt.
pi_155942027
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:51 schreef sacha het volgende:

Niemand had het in de gaten anders was hij wel gedwongen opgenomen. Het is natuurlijk niet alleen zijn familie die hij een streek levert, voor heel cultureel Nederland is het een enorm verlies.
pi_155942069
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:39 schreef Rucola het volgende:

[..]

Kan toch zijn dat hij geen rekening hield met z'n omgeving en vooral deed wat hij wilde omdat hij d'r helemaal klaar mee was. Kunnen wij toch niks over zeggen? Heus niet iedere zelfmoordpleger denkt dat z'n omgeving beter af is. Feit is dat hij ervoor heeft gekozen en dat is de realiteit. Kunnen we allemaal een mening over hebben, maar het is zijn leven en hij is er waarschijnlijk gelukkig mee. Hoe triest het ook is. En met name voor z'n kinderen is het dieptriest, waar van alles over te zeggen valt.
Hij heeft er boeken over geschreven he. Veel verteld over de impact van de zelfmoordpoging van zijn vader (met juist de focus op hoe dat is voor de omgeving). Dus we kunnen daar juist heel veel over zeggen. Lijkt me logischer dat hij zo'n beslissing maakt ondanks zijn familie, dan dat hij er geen rekening mee gehouden heeft. Maar misschien maakt dat het nog verwerpelijker voor jou.
pi_155942085
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:48 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Hoor net dat hij zelfmoord niet zag als iets ergs maar als een oplossing voor als niets anders werkt.
En dat is wat wij (nabestaanden) dienen te accepteren.

Het is daarom egoïstisch om maar steeds te hameren op hoe zwaar het voor ons/nabestaanden is. Beter is dan te denken dat hij nu rust heeft.
pi_155942146
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:01 schreef Hexx. het volgende:

[..]

En dat is wat wij (nabestaanden) dienen te accepteren.

Het is daarom egoïstisch om maar steeds te hameren op hoe zwaar het voor ons/nabestaanden is. Beter is dan te denken dat hij nu rust heeft.
Zo is het, vooral die laatste zin. Hij heeft rust nu in zijn hoofd, dat is beter voor hem...alsof hij heeft gekozen om aan een depressie te leiden die zijn proporties niet kent....
pi_155942167
quote:

[..]

Hij was toch net gescheiden? Zijn vader en broer kamp(t)en ook met depressies. Zit dus echt in de familie. Boek net klaar, dus geen doel om zich op te storten.

Ja, zit echt in de familie. Dan is het ook zo'n vicieuze cirkel: je hebt er genetische aanleg voor, maar als je vader (in Zwagermans geval) een zelfmoordpoging doet is dat een enorme trigger. Dus voor zijn kinderen nu...
pi_155942173
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:57 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Niemand had het in de gaten anders was hij wel gedwongen opgenomen. Het is natuurlijk niet alleen zijn familie die hij een streek levert, voor heel cultureel Nederland is het een enorm verlies.
een streek leveren?
én pertinent onwaar wat je schrijft :)
...
pi_155942222
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:06 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Ja, zit echt in de familie. Dan is het ook zo'n vicieuze cirkel: je hebt er genetische aanleg voor, maar als je vader (in Zwagermans geval) een zelfmoordpoging doet is dat een enorme trigger. Dus voor zijn kinderen nu...
Klopt. :{ Voor hen wordt de kans nu ook groter.
pi_155942228
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:07 schreef sacha het volgende:

[..]

een streek leveren?
én pertinent onwaar wat je schrijft :)
Het is terecht dat nabestaanden boos worden vond hij toch zelf? Ik ben eigenlijk ook best boos aan het worden dat hij er niet meer is. Misschien besefte hij te weinig dat hij veel mensen vreugde schonk met zijn mooie analyses over kunst, over zelfmoord, over alles en nog wat. In dat programma De Kist zegt hij dat het voor hem voldoende is als na zijn dood zijn vrouw en kinderen vinden dat hij een goede echtgenoot en vader is geweest, maar hij zegt niets over wat hij betekent voor nog veel meer mensen.
http://www.npo.nl/de-kist/22-02-2015/VPWON_1236100
  woensdag 9 september 2015 @ 10:10:33 #154
11682 Moonah
Jolie femme
pi_155942237
quote:

Hij noemde zelfmoord een 'troostgedachte'.

Triest dat hij de ze troost nodig heeft gehad. :{

En zeer triest hoe in dit topic door sommigen wordt ge-/veroordeeld.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_155942240
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 09:57 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:09 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Het is terecht dat nabestaanden boos worden vond hij toch zelf? Ik ben eigenlijk ook best boos aan het worden dat hij er niet meer is. Misschien besefte hij te weinig dat hij veel mensen vreugde schonk met zijn mooie analyses over kunst, over zelfmoord, over alles en nog wat. In dat programma De Kist zegt hij dat het voor hem voldoende is als na zijn dood zijn vrouw en kinderen vinden dat hij een goede echtgenoot en vader is geweest, maar hij zegt niets over wat hij betekent voor nog veel meer mensen. Waardeloze interviewer trouwens.
Nu denk je aan iedereen behalve aan hem.

[ Bericht 42% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2015 10:12:08 ]
  woensdag 9 september 2015 @ 10:11:02 #156
11682 Moonah
Jolie femme
pi_155942243
quote:

[..]

Het is terecht dat nabestaanden boos worden vond hij toch zelf? Ik ben eigenlijk ook best boos aan het worden dat hij er niet meer is. Misschien besefte hij te weinig dat hij veel mensen vreugde schonk met zijn mooie analyses over kunst, over zelfmoord, over alles en nog wat.
WTF! :D
pi_155942263
quote:
10s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:10 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Nu denk je aan iedereen behalve aan hem.
Hahaha voor heel nederland is het een verlies zegt hij. Heel Nederland in rep en roer jajaa!!
pi_155942288
quote:
10s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:12 schreef Rucola het volgende:

[..]

Hahaha voor heel nederland is het een verlies zegt hij. Heel Nederland in rep en roer jajaa!!
Voor heel cultureel Nederland. Niet voor jou dus. Ik ben een zij.
pi_155942321
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:13 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Voor heel cultureel Nederland. Niet voor jou dus. Ik ben een zij.
Hahahaha, jij spoort niet vlg mij
pi_155942325
De onwetendheid over ziektes als depressie bij sommige mensen vind ik best schrijnend.. Het brein is ook gewoon een orgaan, dat bestaat uit verschillende neurologische structuren. Deze structuren werken allemaal samen om iemand te laten functioneren. In sommige gevallen, door bijvoorbeeld trauma of stress kunnen deze structuren verstoord raken, waardoor de structuren niet precies doen wat ze zouden moeten doen. Het gevolg hiervan is dat iemand bijvoorbeeld een depressie of burn-out krijgt.

De focus bij de behandeling en uitleg zou moeten liggen bij het aanpakken van de hersenstructuren om deze mensen weer gezond te krijgen. Simpelweg zeggen dat ze zich niet moeten aanstellen en gewoon verder moeten leven gaat het onderliggende probleem in het brein niet oplossen..

De illusie die mensen die niet ziek zijn vaak hebben is dat we met ons bewustzijn een grote controle hebben over het gedrag van het brein. Deze mate van controle is in de werkelijkheid niet tot nauwelijks aanwezig, het gedrag van het brein stuurt juist ons bewustzijn.
pi_155942328
Geen idee of deze al geplaatst is maar het blijft macaber:

quote:
Joost Zwagerman heeft zijn dood dramatisch ingeleid. Bij radio 4 waar hij dinsdagavond had moeten verschijnen had hij een lijst met verzoeknummers ingediend: allen hadden betrekking op de dood.
De programmamakers van Radio 4 zaten op de komst van Joost Zwagerman te wachten dat om 22.30 zou beginnen. Toen hij niet kwam bekeken de programmamakers zijn wensenlijst nog een keer.
Zwagerman koos voor Media Vita in morte sumus, een lied uit het begin van het vorige millennium. Vertaald uit het Latijn betekent dit: Midden in het leven zijn wij met de dood omvangen.
Op Zwagermans lijstje stond ook Aussi bas que le silence, een langzaam mineur-muziekstuk van de donkerste toonsoort uit Francis Poulenc’s Figure humaine, gebaseerd op teksten van de surrealistische dichter Paul Éluard. In dit stuk passeren dood, duisternis en gif de revue.
De betekenis van Philip Glass’ Closing spreekt voor zich: afsluiting of beëindiging.
Zwagerman vroeg de radiomakers ook om ‘Der Tod und das Mädchen’ (De dood en het meisje) van Franz Schubert op te zetten. De componist schreef het stuk aan het einde van de achttiende eeuw, een periode waarin dood en ziekte het alledaagse leven in zijn greep hield.
Matthijs van Nieuwkerk maakte bij Jeroen Pauw geëmotioneerd bekend dat Zwagerman eerder op de avond ook te gast had moeten zijn bij De wereld draait door, maar niet kwam opdagen.
Bron Telegraaf
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_155942353
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:16 schreef TheVulture het volgende:
[ code verwijderd ]

Bron Telegraaf
Hij wist het al dat hij het ging doen denk ik dan.
pi_155942363
quote:

[..]

Bron Telegraaf
Naar.
pi_155942399
quote:

[..]

Bron Telegraaf
Beetje een verheerlijking van de dood, lijkt het wel.
  woensdag 9 september 2015 @ 10:28:58 #165
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_155942560
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:16 schreef pompoen20 het volgende:
De onwetendheid over ziektes als depressie bij sommige mensen vind ik best schrijnend.. Het brein is ook gewoon een orgaan, dat bestaat uit verschillende neurologische structuren. Deze structuren werken allemaal samen om iemand te laten functioneren. In sommige gevallen, door bijvoorbeeld trauma of stress kunnen deze structuren verstoord raken, waardoor de structuren niet precies doen wat ze zouden moeten doen. Het gevolg hiervan is dat iemand bijvoorbeeld een depressie of burn-out krijgt.
Dit argument slaat dan ook weer nergens op en komt steeds naar boven in dit topic. Wat maakt het nou uit als hij een een psychologische aandoening had of niet. Ben je van alles vrijgesteld als je opeens iets aan je brain heb? Zelfmoord is en blijft nooit de uitweg. Hoe kan ik als persoon die er buiten staat het nou erg vinden dat iemand zelfmoord pleegt? De verhalen die nu naar boven komen wou hij niet ongemerkt dood gaan en was hij naar mijn idee gewoon bang voor de onverwachte dood. Hoe kan je de onverwachte dood ter lijf gaan? Juist; egoïstisch het heft in eigen hand nemen.
pi_155942623
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:28 schreef xzaz het volgende:

[..]

Dit argument slaat dan ook weer nergens op en komt steeds naar boven in dit topic. Wat maakt het nou uit als hij een een psychologische aandoening had of niet. Ben je van alles vrijgesteld als je opeens iets aan je brain heb? Zelfmoord is en blijft nooit de uitweg. Hoe kan ik als persoon die er buiten staat het nou erg vinden dat iemand zelfmoord pleegt? De verhalen die nu naar boven komen wou hij niet ongemerkt dood gaan en was hij naar mijn idee gewoon bang voor de onverwachte dood. Hoe kan je de onverwachte dood ter lijf gaan? Juist; egoïstisch het heft in eigen hand nemen.
Waarom is zelfmoord nooit een uitweg? Bij bepaald (fysiek) lijden is het zelfs een legale optie. Je kiest er niet voor om geboren te worden. Waarom moet het leven beschermd worden alsof het heilig is, zelfs als dat leven een lijdensweg is?
pi_155942659
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:32 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Waarom is zelfmoord nooit een uitweg? Bij bepaald (fysiek) lijden is het zelfs een legale optie. Je kiest er niet voor om geboren te worden. Waarom moet het leven beschermd worden alsof het heilig is, zelfs als dat leven een lijdensweg is?
Exact. Hij wou gewoon zijn omgeving niet meer tot ''last'' zijn. Zo omschreef mijn vader ook zijn depressie.
  woensdag 9 september 2015 @ 10:34:17 #168
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_155942663
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:32 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Zelfmoord is niet gelijk aan euthanasie. Het resultaat is het zelfde maar de weg naar het resultaat niet.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:34 schreef alwaysonhold het volgende:

[..]

Exact. Hij wou gewoon zijn omgeving niet meer tot ''last'' zijn. Zo omschreef mijn vader ook zijn depressie.
En was hij ook echt zijn omgeving tot last?
pi_155942671
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:28 schreef xzaz het volgende:

[..]

Depressie is "gewoon" een ziekte met soms dodelijke afloop.
pi_155942696
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:34 schreef xzaz het volgende:

[..]

Zelfmoord is niet gelijk aan euthanasie. Het resultaat is het zelfde maar de weg naar het resultaat niet.

[..]

En was hij ook echt zijn omgeving tot last?
Nee, maar zo voelen mensen zich wel die er aan lijden. Snap het volkomen.
pi_155942729
quote:

[..]

Bron Telegraaf
Oef.... wtf.
Ik ken deze beste man niet, maar dit is toch wel heel bizar.
Hij moet dit dan toch wel dusdanig voorbereid hebben dat hij 100% zeker wist dat hij dood ging.
U MAD?
pi_155942742
quote:
3s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:38 schreef de_boswachter het volgende:

Hij moet dit dan toch wel dusdanig voorbereid hebben dat hij 100% zeker wist dat hij dood ging.
Dat is vaak zo natuurlijk.
pi_155942763
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:34 schreef xzaz het volgende:

[..]

Nee, maar dat is een wettelijk, geen semantisch probleem.
pi_155942770
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:38 schreef TUFKAL het volgende:

[..]

natuurlijk of natuurlijk?
...
pi_155942779
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:38 schreef TUFKAL het volgende:

[..]

Integendeel. Honderd duizend pogingen per jaar, slechts 1 a 2 duizend die slagen.
  woensdag 9 september 2015 @ 10:51:13 #176
446641 Vox_Populi
Stem van het volk.
pi_155942936
Ik schrik van de bekrompenheid van sommige mensen. Hoezo is zelfmoord geen uitweg? Wie ben jij om dat voor een ander te beslissen? En waarom zou het egoïstisch zijn, als iemand zich zó ellendig voelt en geen andere uitweg meer ziet? Wat is er überhaupt mis met een beetje egoïsme? Want in principe is elk mens uiteindelijk egoïstisch, en dat is niet per definitie slecht.

Veel mensen hebben geen idee wat een depressie inhoudt en komen met dooddoeners als 'Ah joh, kop op. Ga naar buiten, kom even lekker onder de mensen.'. Vast een goedbedoeld advies, maar het heeft absoluut geen enkele zin.

James Worthy heeft een indrukwekkende column geschreven over depressie en zelfmoord. Misschien brengt het enigszins wat verheldering voor mensen die denken dat mensen met depressie 'gewoon ongelukkig' zijn:

quote:
‘Ze waren vast heel ongelukkig.’ Nee, ze waren fucking depressief. Geen winterdip, maar een burgeroorlog in een kapotgebombardeerde schedel.

http://m.spitsnieuws.nl/column/2013/06/column-kop-op-joh
pi_155942961
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:51 schreef Vox_Populi het volgende:
Ik schrik van de bekrompenheid van sommige mensen. Hoezo is zelfmoord geen uitweg? Wie ben jij om dat voor een ander te beslissen? En waarom zou het egoïstisch zijn, als iemand zich zó ellendig voelt en geen andere uitweg meer ziet? Wat is er überhaupt mis met een beetje egoïsme? Want in principe is elk mens uiteindelijk egoïstisch, en dat is niet per definitie slecht.

Veel mensen hebben geen idee wat een depressie inhoudt en komen met dooddoeners als 'Ah joh, kop op. Ga naar buiten, kom even lekker onder de mensen.'. Vast een goedbedoeld advies, maar het heeft absoluut geen enkele zin.

James Worthy heeft een indrukwekkende column geschreven over depressie en zelfmoord. Misschien brengt het enigszins wat verheldering voor mensen die denken dat mensen met depressie 'gewoon ongelukkig' zijn:

[..]

Helemaal eens.
  woensdag 9 september 2015 @ 10:53:04 #178
11682 Moonah
Jolie femme
pi_155942973
quote:

[..]

woensdag 9 september 2015 @ 10:53:38 #179
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_155942984
een burgeroorlog in een kapotgebombardeerde schedel

Treffende beeldspraak.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 9 september 2015 @ 10:55:02 #180
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_155943005
quote:
Ik schrik van de bekrompenheid van sommige mensen. Hoezo is zelfmoord geen uitweg? Wie ben jij om dat voor een ander te beslissen? En waarom zou het egoïstisch zijn, als iemand zich zó ellendig voelt en geen andere uitweg meer ziet?
Euthanasie? Beter worden?
quote:
Wat is er überhaupt mis met een beetje egoïsme? Want in principe is elk mens uiteindelijk egoïstisch, en dat is niet per definitie slecht.

[..]

Man man man, alsof depressie altijd komt met zelfmoord. Ik heb het niet eens over depressie ik heb het alleen over zelfmoord.

Als je een dikke 6 minuten naar blauw kan kijken ben je sowieso al niet goed bij je hoofd; maar dat durft niemand te zeggen. Want het is 'kunst'.
pi_155943025
quote:

[..]

James Worthy. _O_
pi_155943028
quote:

[..]

Het is terecht dat nabestaanden boos worden vond hij toch zelf? Ik ben eigenlijk ook best boos aan het worden dat hij er niet meer is. Misschien besefte hij te weinig dat hij veel mensen vreugde schonk met zijn mooie analyses over kunst, over zelfmoord, over alles en nog wat. In dat programma De Kist zegt hij dat het voor hem voldoende is als na zijn dood zijn vrouw en kinderen vinden dat hij een goede echtgenoot en vader is geweest, maar hij zegt niets over wat hij betekent voor nog veel meer mensen.
http://www.npo.nl/de-kist/22-02-2015/VPWON_1236100
wauw.. over egoisme gesproken....

zal die man weinig boeien dat jij boos bent hoor.
  woensdag 9 september 2015 @ 10:56:35 #183
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_155943038
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 02:54 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Depressies zijn er in vele gradaties en de mijne zal vast niet zo zwaar zijn dan de zijne maar dat neemt niet weg dat er nog zoveel mensen zijn die het veel zwaarder hebben dan deze man.
Neem hem een dagje mee naar het ziekenhuis waar jonge onschuldige kinderen de meest vreselijke ziekten hebben en laat hem eens praten met die ouders. Dat brengt zijn problemen waarschijnlijk in een heel ander daglicht als hij getuige is geweest met alles wat hij heeft gezien en gehoord.
Ik dat dat hij zich dan nóg schuldiger gaat voelen dat hij juist niet van het leven kan genieten, en daarmee dieper in de depressie zal glijden. Ik denk dat de combinatie van de langdurige somberheid/neerslachtigheid van een depressie met schuldgevoel daarover naar jezelf en je omgeving een giftig cocktail is dat alleen maar het gevoel van de waardeloosheid van je leven versterkt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_155943046
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:55 schreef xzaz het volgende:

[..]

Als je een dikke 6 minuten naar blauw kan kijken ben je sowieso al niet goed bij je hoofd; maar dat durft niemand te zeggen. Want het is 'kunst'.
quote:
McBacon to the rescue
dan ben je ook niet goed bij je hoofd.
  woensdag 9 september 2015 @ 10:57:21 #185
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_155943054
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:57 schreef TUFKAL het volgende:

[..]

[..]

dan ben je ook niet goed bij je hoofd.
Ok; ik ben niet goed bij me hoofd; heb ik nu een vrijbrief om zelfmoord te plegen?
pi_155943058
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:57 schreef xzaz het volgende:

[..]

Ok; ik ben niet goed bij me hoofd; heb ik nu een vrijbrief om zelfmoord te plegen?
Ja hoor.
  woensdag 9 september 2015 @ 10:57:53 #187
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_155943062
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:57 schreef TUFKAL het volgende:

[..]

Ja hoor.
Egoïstisch.
  Moderator woensdag 9 september 2015 @ 10:57:54 #188
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155943064
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:55 schreef xzaz het volgende:
Als je geen 6 minuten naar blauw kunt kijken ben je al helemaal niet stabiel.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 9 september 2015 @ 10:58:16 #189
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_155943071
quote:
2s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:57 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Als je geen 6 minuten naar blauw kunt kijken ben je ook niet helemaal stabiel.
Ik word liever blauw.
pi_155943089
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:57 schreef xzaz het volgende:

[..]

Egoïstisch.
Zelf weten
  woensdag 9 september 2015 @ 11:00:42 #191
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_155943108
quote:
“The so-called ‘psychotically depressed’ person who tries to kill herself doesn’t do so out of quote ‘hopelessness’ or any abstract conviction that life’s assets and debits do not square. And surely not because death seems suddenly appealing. The person in whom Its invisible agony reaches a certain unendurable level will kill herself the same way a trapped person will eventually jump from the window of a burning high-rise. Make no mistake about people who leap from burning windows. Their terror of falling from a great height is still just as great as it would be for you or me standing speculatively at the same window just checking out the view; i.e. the fear of falling remains a constant. The variable here is the other terror, the fire’s flames: when the flames get close enough, falling to death becomes the slightly less terrible of two terrors. It’s not desiring the fall; it’s terror of the flames. And yet nobody down on the sidewalk, looking up and yelling ‘Don’t!’ and ‘Hang on!’, can understand the jump. Not really. You’d have to have personally been trapped and felt flames to really understand a terror way beyond falling.”
― David Foster Wallace
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  woensdag 9 september 2015 @ 11:00:56 #192
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_155943115
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:59 schreef TUFKAL het volgende:

[..]

Zelf weten
Nee, zelfmoord doe je niet alleen bij je zelf; ook bij je familie en vrienden. Maar iemand die voor zelfmoord is zal dat nooit erkennen.
  woensdag 9 september 2015 @ 11:02:06 #193
12221 Tijn