Eenzaam zijn is een gave en als je die bezit of aanleert een verrijking voor je leven.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:27 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Depressie, is dat niet "geen zin meer hebben in het leven?" de vrienden die je opzoeken vind je niet meer leuk, eenzaam zijn, niks meer willen ondernemen en zwaar emotioneel zijn. Dat zijn een aantal termen die mij bekend staan bij een depressie.
Je maakt de klassieke denkfout dat het een door dachte keuze is.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:23 schreef Downwards het volgende:
[..]
Jij maakt de klassieke denkfout dat veel mensen die uiteindelijk zelfmoord plegen niet een grondige afweging hebben gemaakt tussen doorleven en voor de dood kiezen. Daar waar mensen in het WTC wisten dat ze (snel) een gruwelijke dood zouden sterven.. Appels en peren dus.
Depressie is misschien beter te omschrijven als het niet meer zien van de toekomst, er is geen toekomst, niet deze week, deze maand, dit jaar. Wat je ook doet, het is een zwart gat.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:27 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Depressie, is dat niet "geen zin meer hebben in het leven?" de vrienden die je opzoeken vind je niet meer leuk, eenzaam zijn, niks meer willen ondernemen en zwaar emotioneel zijn. Dat zijn een aantal termen die mij bekend staan bij een depressie.
Wat? De WTCspringers? Die hadden 2 keuzes, springen of levend verbranden.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:29 schreef Tweek het volgende:
[..]
Je maakt de klassieke denkfout dat het een door dachte keuze is.
De termen die "Tweek" gebruikt voor een depressie herken ik niet echt als zodanig als depressie, het zijn juist de kenmerken die ik net noem die voor mij heel erg herkenbaar zijn.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:29 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Eenzaam zijn is een gave en als je die bezit of aanleert een verrijking voor je leven.
Niets te maken met zelfmoord.
niets zo erg als tig nepvrienden, of inderdaad erger zelfmedelijden.
In veel gevallen is het voor de persoon inderdaad een weloverwogen keuze. Of denk jij dat het vooral impulsief gebeurt en dat ze geen enkel alternatief zien?quote:Op woensdag 9 september 2015 03:29 schreef Tweek het volgende:
[..]
Je maakt de klassieke denkfout dat het een door dachte keuze is.
Yep, de uren voor de daad welquote:Op woensdag 9 september 2015 03:32 schreef Downwards het volgende:
[..]
In veel gevallen is het voor de persoon inderdaad een weloverwogen keuze. Of denk jij dat het vooral impulsief gebeurt?
Maar juist daar gaat al zoveel aan vooraf.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:33 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Yep, de uren voor de daad wel
Ik weet hoe moeilijk het is, buuf hier is vorige week ontslagen vanuit gedwongen opname.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:34 schreef Downwards het volgende:
[..]
Maar juist daar gaat al zoveel aan vooraf.
Mooi he, en zijn visie op de kunst was top. Heerlijk, jammer dat hij deze keuze gemaakt heeft.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:36 schreef Mishu het volgende:
Ik zou dus echt zo met zijn leven willen ruilen. Mooi huis geld kinderen etc. Enige jammere aan zijn leven was dat zijn beroep vrij onzeker was. Maar de royalty's leverden al genoeg op.
Hij heeft echter nooit van 9 tot 5 in een kutbaan moeten buffelen.
Je zou niet willen ruilen met zijn depressiequote:Op woensdag 9 september 2015 03:36 schreef Mishu het volgende:
Ik zou dus echt zo met zijn leven willen ruilen. Mooi huis geld kinderen etc. Enige jammere aan zijn leven was dat zijn beroep vrij onzeker was. Maar de royalty's leverden al genoeg op.
En we weten inmiddels dat het vrijwel niets zegt over je geestelijke gezondheid.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:36 schreef Mishu het volgende:
Zoals ik begreep heeft hij het behoorlijk geregisseerd, zelfs muziek op de radio...quote:Op woensdag 9 september 2015 03:39 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Je zou niet willen ruilen met zijn depressie
Ok goed de vergelijking komt niet aan, je kan je niet voorstellen dat een als maar groter wordend vuur je uit het raam dwingt. Waarbij je gedachten het vuur zijn, waar je geen controle over hebt. Waar je hulp voor gezocht hebt, maar niet gevonden hebt of waar de hulp niet werkte, waar het vuur steeds groter werd tot er nog maar één uitweg was.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:31 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wat? De WTCspringers? Die hadden 2 keuzes, springen of levend verbranden.
Ik was ook gesprongen. Maar dat heeft totaal niets te maken met Joost zijn keuze.
Maar wat wil je nu zeggen? Wat doen we verkeerd?quote:Op woensdag 9 september 2015 03:42 schreef Tweek het volgende:
[..]
Ok goed de vergelijking komt niet aan, je kan je niet voorstellen dat een als maar groter wordend vuur je uit het raam dwingt. Waarbij je gedachten het vuur zijn, waar je geen controle over hebt. Waar je hulp voor gezocht hebt, maar niet gevonden hebt of waar de hulp niet werkte, waar het vuur steeds groter werd tot er nog maar één uitweg was.
Je kan je wel inleven in de WTC slachtoffers, maar wat als je gedachten het vuur waren en je ze niet kon bedwingen of tegen houden? Kies je dan voor het raam of levend verbranden omdat je kinderen hebt, met alle consequenties van dien.
Misschien verslechtert het juist je geestelijke gezondheid omdat 'normaal werk' voor structuur zorgt en je niet zo continue met je psyche bezig moet zijn voor inspiratie/bezieling.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:40 schreef Downwards het volgende:
[..]
En we weten inmiddels dat het vrijwel niets zegt over je geestelijke gezondheid.
Structuur is voor vele dodelijk...quote:Op woensdag 9 september 2015 03:45 schreef Mishu het volgende:
[..]
Misschien verslechtert het juist je geestelijke gezondheid omdat 'normaal werk' voor structuur zorgt en je niet zo continue met je psyche bezig moet zijn voor inspiratie/bezieling.
Dat zou voor de een positief kunnen werken, voor de ander wellicht niet.. Maar het zogenaamd 'goed voor elkaar hebben', biedt dus geen enkele garantie voor een gelukkig leven.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:45 schreef Mishu het volgende:
[..]
Misschien verslechtert het juist je geestelijke gezondheid omdat 'normaal werk' voor structuur zorgt en je niet zo continue met je psyche bezig moet zijn voor inspiratie/bezieling.
Goed voor elkaar is ook een relatief begrip..quote:Op woensdag 9 september 2015 03:48 schreef Downwards het volgende:
[..]
Dat zou voor de een positief kunnen werken, voor de ander wellicht niet.. Maar het zogenaamd 'goed voor elkaar hebben', biedt dus geen enkele garantie voor een gelukkig leven.
quote:Op woensdag 9 september 2015 03:41 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Zoals ik begreep heeft hij het behoorlijk geregisseerd, zelfs muziek op de radio...
Vrouw en kinderen weg..
triest.
Het is niet een keuze, het is een ziekte net als kanker, je kan ervan winnen of niet. Maar als je zegt hij had zoveel, hij had succes. Ik begrijp het niet, dan zeg je dat het een keuze is geweest. Dat hij op het laatste moment nog dacht aan ze kinderen en zij, fuck it ik heb geen zin meer. Wat ik zeg is dat hij door het vuur uit het raam geduwt is.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:43 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Maar wat wil je nu zeggen? Wat doen we verkeerd?
Jij snapt mij niet, ik heb veel respect voor zijn keuze en al helemaal op de manier waarop hij het deed, gewoon thuis.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:51 schreef Tweek het volgende:
[..]
[..]
Het is niet een keuze, het is een ziekte net als kanker, je kan ervan winnen of niet. Maar als je zegt hij had zoveel, hij had succes. Ik begrijp het niet, dan zeg je dat het een keuze is geweest. Dat hij op het laatste moment nog dacht aan ze kinderen en zij, fuck it ik heb geen zin meer. Wat ik zeg is dat hij door het vuur uit het raam geduwt is.
En het zou mooi zijn als depressie etc gezien zouden worden als normale aandoeningen en niet afgedaan werden als :"waar maak je je druk om", "dat overkomt wel meer mensen", "gewoon even lopen en dan heb je er geen last van".
Dat bedoelde ik dus ook, maar omdat zij het had over " Mooi huis geld kinderen etc."quote:Op woensdag 9 september 2015 03:50 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Goed voor elkaar is ook een relatief begrip..
Reken maar dat de dames in het Gooi zeer druk zijn met het "goed voor elkaar" blijven houden.
Gaat voornamelijk om het eisen pakket en de verwachtingen van anderen.
Stukje realiseren van dromen en een helder toekomst perspectief, wilt je daadwerkelijk in een paleis wonen? Prima, kun je dat dan ook onderhouden? Dat dus.
Tja, mooi huis kost veel energie.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:56 schreef Downwards het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik dus ook, maar omdat zij het had over " Mooi huis geld kinderen etc."
Ja, daarom zijn wij al zo lang gelukkig samen.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:57 schreef ootjekatootje het volgende:
Klein huis, geeft ook veel liefde en geluk.
O wij ook hier, levensmotto: dromen moet je blijven hebben. Geluk moet je koesteren!quote:Op woensdag 9 september 2015 03:59 schreef Downwards het volgende:
[..]
Ja, daarom zijn wij al zo lang gelukkig samen.
Mooi, maar voor Joost is het afgelopen.quote:Op woensdag 9 september 2015 04:00 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
O wij ook hier, levensmotto: dromen moet je blijven hebben. Geluk moet je koesteren!
Dat ligt dan toch echt aan de levensinstelling van die dames...quote:Op woensdag 9 september 2015 03:50 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Goed voor elkaar is ook een relatief begrip..
Reken maar dat de dames in het Gooi zeer druk zijn met het "goed voor elkaar" blijven houden.
Gaat voornamelijk om het eisen pakket en de verwachtingen van anderen.
Stukje realiseren van dromen en een helder toekomst perspectief, wilt je daadwerkelijk in een paleis wonen? Prima, kun je dat dan ook onderhouden? Dat dus.
Moeten ze ook doen, en ik ga zeker kijken. En ik ga zijn visie op de kunst zeker missen, al la misschien kan ik het doorzetten!quote:Op woensdag 9 september 2015 04:03 schreef Downwards het volgende:
[..]
Mooi, maar voor Joost is het afgelopen.
Vanavond zal men weer geëmotioneerd spreken in DWDD.
Mooi huis en geld maakt niet per definitie gelukkig. Hoeveel bekende mensen gaan er wel niet onderdoor aan roem? Tussen de oren zat het niet goed, daar gaat het nou juist om. Gezonde mensen kunnen zich daar niets bij voorstellen. Ik ook niet. Maar het lijkt me echt een kutziekte.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:36 schreef Mishu het volgende:
Vind dat echt geen vergelijking, vind het eigenlijk zelfs erg dat je die vergelijking maakt.quote:Op woensdag 9 september 2015 01:58 schreef Tweek het volgende:
[..]
Heb je wel eens de pan aangeraakt toen je pasta aan het koken was? In een reflex trok je je hand terug.Waarom? Ben je een mietje of is het omdat je lichaam je verteld dat je anders beschadigd wordt.
Heb je weleens de beelden gezien van mensen die uit het WTC hun dood te gemoed springen? Waarom sprongen zij? Was het omdat alles om hun heen te heet werd, hun lichaam deed terug springen, maar er was niets meer om naar terug te trekken. Voor hun was er niet een keuze, het lichaam verteld je dat je weg moet van de hitte, maar er is maar één uitweg, het raam.
Vind je dat die mensen laf zijn? Dat ze hadden moet wachten, dat ze levend hadden moeten verbranden?
Voor iemand die zelfmoord pleegt geld hetzelfde. Het vuur kwam te dichtbij, er was geen redding, ze werden het raam uit gedwongen.
Dit. Waarom moet het nou weer goed of fout gevonden worden.quote:Op woensdag 9 september 2015 07:35 schreef -Strawberry- het volgende:
Altijd weer dezelfde discussies over zelfmoord.
Tragisch, hoe dan ook.
Hou aub op.quote:Op woensdag 9 september 2015 03:51 schreef Tweek het volgende:
[..]
[..]
Het is niet een keuze, het is een ziekte net als kanker, je kan ervan winnen of niet. Maar als je zegt hij had zoveel, hij had succes. Ik begrijp het niet, dan zeg je dat het een keuze is geweest. Dat hij op het laatste moment nog dacht aan ze kinderen en zij, fuck it ik heb geen zin meer. Wat ik zeg is dat hij door het vuur uit het raam geduwt is.
En het zou mooi zijn als depressie etc gezien zouden worden als normale aandoeningen en niet afgedaan werden als :"waar maak je je druk om", "dat overkomt wel meer mensen", "gewoon even lopen en dan heb je er geen last van".
Ik denk dat jij niet begrijpt hoe terugkerende depressies voor iemand kunnen zijn. Gelukkig maar - want dat wil je ook niet kunnen begrijpen. Ik vind het geen verkeerde vergelijking. Het is een hel. Inderdaad een keuze tussen twee kwaden, en gevoelsmatig zonder een sprankje hoop. Ik deel niet de mening dat iemand altijd te helpen is, helaas. Of dat voor Zwagerman ook gold valt niet te zeggen, maar vind ik niet relevant. Hij zag geen uitweg meer.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:12 schreef Rucola het volgende:
[..]
Vind dat echt geen vergelijking, vind het eigenlijk zelfs erg dat je die vergelijking maakt.
Dat is inderdaad het punt. Mensen proberen het rationeel te verklaren, terwijl het een irrationele ziekte is.quote:Op woensdag 9 september 2015 07:10 schreef SonicVolcano het volgende:
[..]
Mooi huis en geld maakt niet per definitie gelukkig. Hoeveel bekende mensen gaan er wel niet onderdoor aan roem? Tussen de oren zat het niet goed, daar gaat het nou juist om. Gezonde mensen kunnen zich daar niets bij voorstellen. Ik ook niet. Maar het lijkt me echt een kutziekte.
quote:Op woensdag 9 september 2015 08:40 schreef Loekie1 het volgende:
Waar geen licht is, is het donker en in het donker wil je niet leven.
Het gemak waarmee je oordeelt over het leed van anderen, vind ik stuitend.quote:Op woensdag 9 september 2015 02:54 schreef MakkieR het volgende:
Depressies zijn er in vele gradaties en de mijne zal vast niet zo zwaar zijn dan de zijne maar dat neemt niet weg dat er nog zoveel mensen zijn die het veel zwaarder hebben dan deze man.
Neem hem een dagje mee naar het ziekenhuis waar jonge onschuldige kinderen de meest vreselijke ziekten hebben en laat hem eens praten met die ouders. Dat brengt zijn problemen waarschijnlijk in een heel ander daglicht als hij getuige is geweest met alles wat hij heeft gezien en gehoord.
Koop je toch een lamp?quote:Op woensdag 9 september 2015 08:40 schreef Loekie1 het volgende:
Waar geen licht is, is het donker en in het donker wil je niet leven.
Mooi geschreven. Het is voor niemand makkelijk! Ergens is het zelfs geruststellend dat Joost Zwagerman eindelijk rust heeft gevonden en zich nooit meer zo hoeft te voelen. R.I.P.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik denk dat jij niet begrijpt hoe terugkerende depressies voor iemand kunnen zijn. Gelukkig maar - want dat wil je ook niet kunnen begrijpen. Ik vind het geen verkeerde vergelijking. Het is een hel. Inderdaad een keuze tussen twee kwaden, en gevoelsmatig zonder een sprankje hoop. Ik deel niet de mening dat iemand altijd te helpen is, helaas. Of dat voor Zwagerman ook gold valt niet te zeggen, maar vind ik niet relevant. Hij zag geen uitweg meer.
Neem een bekende schrijfster als Myrthe van der Meer. Ze heeft boeken geschreven over haar depressies en bipolaire stoornis en ik heb haar ook in talkshows en '24 uur met' gezien. Ze gaat niet genezen. Ze weet dat de depressies waarschijnlijk weer de kop op zullen steken. Dat besef is erg zwaar. Ik zou het in haar geval dus ook begrijpen als ze er wel een keer genoeg van heeft. Gewoon om tijdens haar 'up' momenten te voorkomen dat ze die verschrikkelijke duisternis van de depressie niet meer mee hoeft te maken.
Maar goed, zoals altijd in dit soort discussies is er een kamp wat niet begrijpt hoe het is om zwaar depressief te zijn, dus lul je langs elkaar heen. Of er is een groep ervaringsdeskundigen wat wel uit een depressie is gekomen en daarom verwacht dat het iedereen moet lukken. Om over de discussie van 'lafheid' nog maar te zwijgen, want die vind ik absurd. Alsof het makkelijk is om zelfmoord te plegen; het moeilijkste wat er is. Compleet tegennatuurlijk.
Dat lichtje moet vanbinnen schijnen. Heb je wel eens dat je aan de ontbijttafel zit en gewoon gelukkig bent, alsof er ergens in je een gezellig licht zit te schijnen? Terwijl je weet dat dat illusie is want je weet ook van keren dat het licht er niet was. Sommige mensen hebben nooit dat licht. Ik denk persoonlijk dat het een lichamelijke oorzaak heeft.quote:
Zelfmoord en depressies komen in derdewereldlanden net zo goed voor.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:43 schreef Injetta het volgende:
Ik vind het ook altijd heel moeilijk te bevatten zo'n depressie met zelfmoord als einde. Juist bij mensen wiens leven objectief gezien prima is. Geen oorlog, geen honger/dorst, geen afschuwelijke ziekte. Vaak gewoon goede baan, vrienden, kinderen.
Als je dat dan afzet tegen mensen die de meest vreselijke dingen meemaken gewoon omdat ze 'pech' hebben. Oorlog, je gezin voor je ogen zien omkomen, geen werk en geld. Dag in dag uit ellende.
Je gaat bijna denken dat als de mens het te goed heeft, de wil om te leven of te overleven verdwijnt.
Terwijl mensen in de meest erbarmelijke omstandigheden juist een enorme drang tot leven lijken te hebben.
Ik vind het tragisch dat mensen zelfmoord plegen.
Ook mooi beschreven.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:44 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Dat lichtje moet vanbinnen schijnen. Heb je wel eens dat je aan de ontbijttafel zit en gewoon gelukkig bent, alsof er ergens in je een gezellig licht zit te schijnen? Terwijl je weet dat dat illusie is want je weet ook van keren dat het licht er niet was. Sommige mensen hebben nooit dat licht. Ik denk persoonlijk dat het een lichamelijke oorzaak heeft.
En dan maakt het dus niet uit of je een leuke baan hebt, beroemd bent, succes hebt, of gewoon werkloos zit te zijn, als dat lichtje er is heb je genoeg levensgeluk om door te gaan.
Ik vind het stuitend dat deze man zijn vrouw en kinderen achterlaat in al hun verdriet, die niet hebben gevraagd om zijn zelfmoord. Het woord zegt al heel veel zelfmoord, doe je puur voor jezelf waarbij je geen rekening houdt met anderen. Als de man alleen was, niemand achterlaat, dan had ik er veel minder problemen mee, maar het idee dat zijn kinderen zonder vader mag gaan opgroeien, daar kan ik mij kwaad om maken.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:42 schreef Queller het volgende:
[..]
Het gemak waarmee je oordeelt over het leed van anderen, vind ik stuitend.
Heeft hij nooit gewild.....hij zag geen uitweg meer. Diep triest.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:50 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Ik vind het stuitend dat deze man zijn vrouw en kinderen achterlaat in al hun verdriet, die niet hebben gevraagd om zijn zelfmoord. Het woord zegt al heel veel zelfmoord, doe je puur voor jezelf waarbij je geen rekening houdt met anderen. Als de man alleen was, niemand achterlaat, dan had ik er veel minder problemen mee, maar het idee dat zijn kinderen zonder vader mag gaan opgroeien, daar kan ik mij kwaad om maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |