Onzin.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:15 schreef Re het volgende:
[..]
het is gewoon aangetoond wetenschappelijk dat depressie in veel gevallen gewoon over kan gaan maar dat men vaak de tijd niet heeft of wil hebben om daar naartoe te werken.
Ook weer een generieke uitspraak. Vaak is inderdaad het een hersentwist die je een doodswens geeft. Ook vaak is het gewoon een uitweg om van ondragelijk lijden af te komen. Is dat tweede een symptoom?quote:Op woensdag 9 september 2015 18:19 schreef Re het volgende:
[..]
ik zeg alleen dat zelfmoord een symptoom is van de ziekte niet een uitweg van de ziekte
yup, is gewoon wetenschappelijk aangetoond, genoeg studies naar gedaan. En ik speek over zijn algemeenheid natuurlijk niet alle zelfmoordwensen zijn symptomatisch maar die door depressie toevallig welquote:Op woensdag 9 september 2015 18:29 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ook weer een generieke uitspraak. Vaak is inderdaad het een hersentwist die je een doodswens geeft. Ook vaak is het gewoon een uitweg om van ondragelijk lijden af te komen. Is dat tweede een symptoom?
niemand is uniek natuurlijk maar idd, het zegt niet iets over een individu maar over de ziekte, en welke facetten dan ook, een zware depressie is behandelbaar, meestal, in de meerderheid, over het algemeen, of hoe je het wil noemen.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:22 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Onzin.
Die varianten zijn er. Bij vele andere vormen gaat het juist helemaal niet op. Het is net als bij kanker. Het is een verzamelnaam voor vele varianten van een ziekte. Die bij elk individu ook allemaal weer anders uitpakken. Dit soort generiek geneuzel is leuk voor de statistieken. Maar heeft nul waarde voor uitspraken over een individueel geval.
Een hoop quatsch-studies en een hoop veel beter uitgevoerde studies die aantonen dat het een heel stuk genuanceerder ligt. Ik ken ze. Het gaat op voor een hoop gevallen. Maar ook voor veel gevallen niet.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:33 schreef Re het volgende:
[..]
yup, is gewoon wetenschappelijk aangetoond, genoeg studies naar gedaan. En ik speek over zijn algemeenheid natuurlijk niet alle zelfmoordwensen zijn symptomatisch maar die door depressie toevallig wel
Vaak wel. Maar juist bij zware depressies is het maar de vraag of de vechtlust en doorzettingskracht lang genoeg op te brengen is bij een ziekte die juist je complete levenslust uitput.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:36 schreef Re het volgende:
[..]
niemand is uniek natuurlijk maar idd, het zegt niet iets over een individu maar over de ziekte, en welke facetten dan ook, een zware depressie is behandelbaar, meestal, in de meerderheid, over het algemeen, of hoe je het wil noemen.
je legt me nu woorden in de mond die ik in ieder geval nooit gezegd hebt, ik snap dat het je allemaal persoonlijk raakt. Van mij mag iedereen die zelfmoord wil plegen dat vooral ook doen. Ik snap dat termen als vechten, doorzetten, je eroverheen zetten nogal nutteloze termen zijn want dat is een depressie niet. Maar het aantal mensen dat zo uit het niets zelfmoord pleegt zonder enige pathologie is op een hand te tellen (nee niet letterlijk)quote:Op woensdag 9 september 2015 18:43 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Een hoop quatsch-studies en een hoop veel beter uitgevoerde studies die aantonen dat het een heel stuk genuanceerder ligt. Ik ken ze. Het gaat op voor een hoop gevallen. Maar ook voor veel gevallen niet.
En dat een doodswens een symptoom is, dat betekend nog niet per definitie dat elke zelfdoding bij depressie ook naar aanleiding van (alleen) dat is.
Het generalistisch zo benoemen is juist 1 van de grootste bronnen van het onbegrip wat mensen met een depressie ervaren in de maatschappij. Het is niet zo zwart-wit. Het is niet dat doorvechten uiteindelijk per definitie helpt. En "je er even over heen zetten" helpt al helemaal niet, het werkt zelfs averechts.
ik vind het dan ook niet zwak en heb dat ook nooit gezegdquote:Op woensdag 9 september 2015 18:49 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Vaak wel. Maar juist bij zware depressies is het maar de vraag of de vechtlust en doorzettingskracht lang genoeg op te brengen is bij een ziekte die juist je complete levenslust uitput.
En die net zo makkelijk weer in volle hevigheid kan terugkomen nadat je het overwonnen hebt. Wat dat betreft net als bij kanker: je kan genezen, maar je loopt altijd een enorm risico dat het elk moment in je leven weer net zo heftig de kop op steekt. Als je weet wat je voor een ellende te wachten staat: Kun je het dan een tweede, derde, vierde, etc keer aan?
Dat is voor iedereen anders. Maar ik zie het niet als een zwakte als het antwoord op een gegeven moment nee is.
Sorry als ik je woorden in de mond leg. Het is ook een reactie op de vele kortzichtige reacties elders in het topic.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:49 schreef Re het volgende:
[..]
je legt me nu woorden in de mond die ik in ieder geval nooit gezegd hebt, ik snap dat het je allemaal persoonlijk raakt. Van mij mag iedereen die zelfmoord wil plegen dat vooral ook doen. Ik snap dat termen als vechten, doorzetten, je eroverheen zetten nogal nutteloze termen zijn want dat is een depressie niet. Maar het aantal mensen dat zo uit het niets zelfmoord pleegt zonder enige pathologie is op een hand te tellen (nee niet letterlijk)
Sorry, dat is wederom algemeen bedoelt. Dat verwijd ik jou nietquote:Op woensdag 9 september 2015 18:50 schreef Re het volgende:
[..]
ik vind het dan ook niet zwak en heb dat ook nooit gezegd
er zit een flink taboe op iig, en ja veel onbegrip on onwetendheidquote:Op woensdag 9 september 2015 18:57 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Sorry, dat is wederom algemeen bedoelt. Dat verwijd ik jou niet
quote:Joost Zwagerman leed aan ziekte van Bechterew
Foto: ANP
Gepubliceerd: 09 september 2015 18:59
Laatste update: 09 september 2015 18:59
De dinsdag overleden schrijver Joost Zwagerman leed aan de ziekte van Bechterew. Dat vertelde hij in een interview met HP/De Tijd dat hij gaf voordat hij zichzelf van het leven beroofde.
Oma (85) hier juist goed geholpen bij haar eigen dood, woonde nog zelfstandig en chronisch ziek maar had heel veel hulp nodig. Wilde absoluut zo niet verder, stond ervan te kijken hoe snel het juist geregeld werd. Binnen no time, van familie afscheid genomen, begrafenis en kaart zelf uitgezocht en tijdstip gepland. Dochter erbij op bed en ze is heel rustig ingeslapen.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:06 schreef FANN het volgende:
[..]
en als je nou oud en ziek bent en je weet dat het niet beter gaat worden alleen maar slechter?
mag het dan wel?
want nu mag nog niet... tenminste... mijn ouders mochten het niet die hebben járen aan lopen
sukkelen, totdat ze, ja klinkt raar, eindelijk zelf dood gingen.
Is ook niet écht nodig vind ik. niet dat ik graag mijn ouders dood wilde hebben, maar om dat
aan te moeten zien, dat verdriet en die wanhoop, plus pijn, was verre van leuk....
Je beeld van schapen klopt niet.quote:Op woensdag 9 september 2015 20:02 schreef Begripvol het volgende:
Hij is zoals jij, gewoon een mens met een geweten en bewustzijn.
En geen schaap die verder graast, nadat haar kind net door een wild dier verslonden is.
dus dan was het toch... alleen Joost kan het weten, want dat wisten wij nog niet.quote:Op woensdag 9 september 2015 19:04 schreef Cynix ® het volgende:
http://www.nu.nl/cultuur-(...)e-van-bechterew.html
[..]
Yep, zal ook wel onderdeel van de optelsom zijn geweest.quote:Op donderdag 10 september 2015 00:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of dat dan op prettige wijze is, is een tweede...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |