abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155953325
quote:
3s.gif Op woensdag 9 september 2015 18:15 schreef Re het volgende:

[..]

het is gewoon aangetoond wetenschappelijk dat depressie in veel gevallen gewoon over kan gaan maar dat men vaak de tijd niet heeft of wil hebben om daar naartoe te werken.
Onzin.

Die varianten zijn er. Bij vele andere vormen gaat het juist helemaal niet op. Het is net als bij kanker. Het is een verzamelnaam voor vele varianten van een ziekte. Die bij elk individu ook allemaal weer anders uitpakken. Dit soort generiek geneuzel is leuk voor de statistieken. Maar heeft nul waarde voor uitspraken over een individueel geval.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  woensdag 9 september 2015 @ 18:26:49 #277
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_155953404
Ik moest net bij EenVandaag hardop lachen om Zwagerman die zich even in Mullisch-termen over zichzelf uitliet. En meteen daarna riep ik 'Verdomme'.
Zo zonde.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_155953460
quote:
3s.gif Op woensdag 9 september 2015 18:19 schreef Re het volgende:

[..]

ik zeg alleen dat zelfmoord een symptoom is van de ziekte niet een uitweg van de ziekte
Ook weer een generieke uitspraak. Vaak is inderdaad het een hersentwist die je een doodswens geeft. Ook vaak is het gewoon een uitweg om van ondragelijk lijden af te komen. Is dat tweede een symptoom?
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  woensdag 9 september 2015 @ 18:33:52 #279
262 Re
Kiss & Swallow
pi_155953549
quote:
19s.gif Op woensdag 9 september 2015 18:29 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Ook weer een generieke uitspraak. Vaak is inderdaad het een hersentwist die je een doodswens geeft. Ook vaak is het gewoon een uitweg om van ondragelijk lijden af te komen. Is dat tweede een symptoom?
yup, is gewoon wetenschappelijk aangetoond, genoeg studies naar gedaan. En ik speek over zijn algemeenheid natuurlijk niet alle zelfmoordwensen zijn symptomatisch maar die door depressie toevallig wel
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 9 september 2015 @ 18:36:27 #280
262 Re
Kiss & Swallow
pi_155953604
quote:
19s.gif Op woensdag 9 september 2015 18:22 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Onzin.

Die varianten zijn er. Bij vele andere vormen gaat het juist helemaal niet op. Het is net als bij kanker. Het is een verzamelnaam voor vele varianten van een ziekte. Die bij elk individu ook allemaal weer anders uitpakken. Dit soort generiek geneuzel is leuk voor de statistieken. Maar heeft nul waarde voor uitspraken over een individueel geval.
niemand is uniek natuurlijk maar idd, het zegt niet iets over een individu maar over de ziekte, en welke facetten dan ook, een zware depressie is behandelbaar, meestal, in de meerderheid, over het algemeen, of hoe je het wil noemen.
pi_155953751
quote:
3s.gif Op woensdag 9 september 2015 18:33 schreef Re het volgende:

[..]

yup, is gewoon wetenschappelijk aangetoond, genoeg studies naar gedaan. En ik speek over zijn algemeenheid natuurlijk niet alle zelfmoordwensen zijn symptomatisch maar die door depressie toevallig wel
Een hoop quatsch-studies en een hoop veel beter uitgevoerde studies die aantonen dat het een heel stuk genuanceerder ligt. Ik ken ze. Het gaat op voor een hoop gevallen. Maar ook voor veel gevallen niet.

En dat een doodswens een symptoom is, dat betekend nog niet per definitie dat elke zelfdoding bij depressie ook naar aanleiding van (alleen) dat is.

Het generalistisch zo benoemen is juist 1 van de grootste bronnen van het onbegrip wat mensen met een depressie ervaren in de maatschappij. Het is niet zo zwart-wit. Het is niet dat doorvechten uiteindelijk per definitie helpt. En "je er even over heen zetten" helpt al helemaal niet, het werkt zelfs averechts.
pi_155953852
quote:
3s.gif Op woensdag 9 september 2015 18:36 schreef Re het volgende:

[..]

niemand is uniek natuurlijk maar idd, het zegt niet iets over een individu maar over de ziekte, en welke facetten dan ook, een zware depressie is behandelbaar, meestal, in de meerderheid, over het algemeen, of hoe je het wil noemen.
Vaak wel. Maar juist bij zware depressies is het maar de vraag of de vechtlust en doorzettingskracht lang genoeg op te brengen is bij een ziekte die juist je complete levenslust uitput.

En die net zo makkelijk weer in volle hevigheid kan terugkomen nadat je het overwonnen hebt. Wat dat betreft net als bij kanker: je kan genezen, maar je loopt altijd een enorm risico dat het elk moment in je leven weer net zo heftig de kop op steekt. Als je weet wat je voor een ellende te wachten staat: Kun je het dan een tweede, derde, vierde, etc keer aan?

Dat is voor iedereen anders. Maar ik zie het niet als een zwakte als het antwoord op een gegeven moment nee is.
  woensdag 9 september 2015 @ 18:49:52 #283
262 Re
Kiss & Swallow
pi_155953860
quote:
19s.gif Op woensdag 9 september 2015 18:43 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Een hoop quatsch-studies en een hoop veel beter uitgevoerde studies die aantonen dat het een heel stuk genuanceerder ligt. Ik ken ze. Het gaat op voor een hoop gevallen. Maar ook voor veel gevallen niet.

En dat een doodswens een symptoom is, dat betekend nog niet per definitie dat elke zelfdoding bij depressie ook naar aanleiding van (alleen) dat is.

Het generalistisch zo benoemen is juist 1 van de grootste bronnen van het onbegrip wat mensen met een depressie ervaren in de maatschappij. Het is niet zo zwart-wit. Het is niet dat doorvechten uiteindelijk per definitie helpt. En "je er even over heen zetten" helpt al helemaal niet, het werkt zelfs averechts.
je legt me nu woorden in de mond die ik in ieder geval nooit gezegd hebt, ik snap dat het je allemaal persoonlijk raakt. Van mij mag iedereen die zelfmoord wil plegen dat vooral ook doen. Ik snap dat termen als vechten, doorzetten, je eroverheen zetten nogal nutteloze termen zijn want dat is een depressie niet. Maar het aantal mensen dat zo uit het niets zelfmoord pleegt zonder enige pathologie is op een hand te tellen (nee niet letterlijk)
  woensdag 9 september 2015 @ 18:50:54 #284
262 Re
Kiss & Swallow
pi_155953895
quote:
19s.gif Op woensdag 9 september 2015 18:49 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Vaak wel. Maar juist bij zware depressies is het maar de vraag of de vechtlust en doorzettingskracht lang genoeg op te brengen is bij een ziekte die juist je complete levenslust uitput.

En die net zo makkelijk weer in volle hevigheid kan terugkomen nadat je het overwonnen hebt. Wat dat betreft net als bij kanker: je kan genezen, maar je loopt altijd een enorm risico dat het elk moment in je leven weer net zo heftig de kop op steekt. Als je weet wat je voor een ellende te wachten staat: Kun je het dan een tweede, derde, vierde, etc keer aan?

Dat is voor iedereen anders. Maar ik zie het niet als een zwakte als het antwoord op een gegeven moment nee is.
ik vind het dan ook niet zwak en heb dat ook nooit gezegd
pi_155954018
quote:
3s.gif Op woensdag 9 september 2015 18:49 schreef Re het volgende:

[..]

je legt me nu woorden in de mond die ik in ieder geval nooit gezegd hebt, ik snap dat het je allemaal persoonlijk raakt. Van mij mag iedereen die zelfmoord wil plegen dat vooral ook doen. Ik snap dat termen als vechten, doorzetten, je eroverheen zetten nogal nutteloze termen zijn want dat is een depressie niet. Maar het aantal mensen dat zo uit het niets zelfmoord pleegt zonder enige pathologie is op een hand te tellen (nee niet letterlijk)
Sorry als ik je woorden in de mond leg. Het is ook een reactie op de vele kortzichtige reacties elders in het topic.

Dat persoonlijke raken valt wel mee. Dat het in mijn persoonlijke kring is gebeurd daar heb ik vreemd genoeg eigenlijk weinig meer mee qua emotie. Het gaat mij vooral om de mensen die nu daadwerkelijk last hebben (gehad) van depressies en die juist door al die simplistische gedachtes, die algemeen leven onder mensen, tegen muren van onbegrip aanlopen in het dagelijks leven. Als dat eens zou verbeteren is de helft van de genezing er in veel gevallen al.
pi_155954038
quote:
3s.gif Op woensdag 9 september 2015 18:50 schreef Re het volgende:

[..]

ik vind het dan ook niet zwak en heb dat ook nooit gezegd
Sorry, dat is wederom algemeen bedoelt. Dat verwijd ik jou niet :*
  woensdag 9 september 2015 @ 19:03:40 #287
262 Re
Kiss & Swallow
pi_155954218
quote:
19s.gif Op woensdag 9 september 2015 18:57 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Sorry, dat is wederom algemeen bedoelt. Dat verwijd ik jou niet :*
er zit een flink taboe op iig, en ja veel onbegrip on onwetendheid

we weten niet wat Joost uiteindelijk hiertoe heeft gedreven en in principe is dat ook niet het belangrijkste en heeft verder ook weinig zin. Terugdraaien kan niet meer of hij dat zelf nou zou willen of niet is irrelevant en wat een ander er van vindt waarschijnlijk ook
  † In Memoriam † woensdag 9 september 2015 @ 19:04:37 #288
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_155954248
http://www.nu.nl/cultuur-(...)e-van-bechterew.html

quote:
Joost Zwagerman leed aan ziekte van Bechterew
Foto: ANP
Gepubliceerd: 09 september 2015 18:59
Laatste update: 09 september 2015 18:59

De dinsdag overleden schrijver Joost Zwagerman leed aan de ziekte van Bechterew. Dat vertelde hij in een interview met HP/De Tijd dat hij gaf voordat hij zichzelf van het leven beroofde.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_155954871
Nooit van de man gehoord maar rip :P
Conscience do cost.
pi_155954945
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 19:22 schreef ems. het volgende:
Nooit van de man gehoord maar rip :P
Reuma.
I´m back.
pi_155955563
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 18:06 schreef FANN het volgende:

[..]

en als je nou oud en ziek bent en je weet dat het niet beter gaat worden alleen maar slechter?
mag het dan wel?
want nu mag nog niet... tenminste... mijn ouders mochten het niet die hebben járen aan lopen
sukkelen, totdat ze, ja klinkt raar, eindelijk zelf dood gingen.

Is ook niet écht nodig vind ik. niet dat ik graag mijn ouders dood wilde hebben, maar om dat
aan te moeten zien, dat verdriet en die wanhoop, plus pijn, was verre van leuk....
Oma (85) hier juist goed geholpen bij haar eigen dood, woonde nog zelfstandig en chronisch ziek maar had heel veel hulp nodig. Wilde absoluut zo niet verder, stond ervan te kijken hoe snel het juist geregeld werd. Binnen no time, van familie afscheid genomen, begrafenis en kaart zelf uitgezocht en tijdstip gepland. Dochter erbij op bed en ze is heel rustig ingeslapen.

Waardig, snel en heel humaan.
  woensdag 9 september 2015 @ 19:57:08 #292
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_155955993
Mooie, boeiende hommage in DWDD.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_155956165
Hij is zoals jij, gewoon een mens met een geweten en bewustzijn.
En geen schaap die verder graast, nadat haar kind net door een wild dier verslonden is.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  woensdag 9 september 2015 @ 20:18:20 #294
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_155956598
Ik had begrepen dat ie in 2011 ook al een zware depressie heeft gehad. En nu alweer dus. Tja, ik kan me voorstellen dat je dat dan niet trekt.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_155958159
Het schijnt dat hij tegen HP heeft gezegd dat hij de ziekte van Bechterew had. Een soort reumatische auto-immuunziekte.

Sommige mensen met Bechterew voelen zich in het algemeen niet goed, met symptomen als vermoeidheid of depressie
https://www.patient1.nl/e(...)-bechterew-symptomen
pi_155959473
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 20:02 schreef Begripvol het volgende:
Hij is zoals jij, gewoon een mens met een geweten en bewustzijn.
En geen schaap die verder graast, nadat haar kind net door een wild dier verslonden is.
Je beeld van schapen klopt niet. :P
pi_155962536
quote:
dus dan was het toch... alleen Joost kan het weten, want dat wisten wij nog niet.
zo makkelijk om te oordelen over een ander....
  woensdag 9 september 2015 @ 23:57:44 #298
6941 APK
Factual, I think.
pi_155963109
Bechterew kun je ook heel oud mee worden, zal uiteraard niet geholpen hebben.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  donderdag 10 september 2015 @ 00:00:24 #299
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_155963146
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 23:57 schreef APK het volgende:
Bechterew kun je ook heel oud mee worden, zal uiteraard niet geholpen hebben.
Of dat dan op prettige wijze is, is een tweede...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 10 september 2015 @ 00:06:02 #300
6941 APK
Factual, I think.
pi_155963239
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2015 00:00 schreef Leandra het volgende:

[..]

Of dat dan op prettige wijze is, is een tweede...
Yep, zal ook wel onderdeel van de optelsom zijn geweest.
Het lijkt allemaal wel erg geregisseerd, maar ook daar kan ik respect voor opbrengen als dat zijn 'keuze' is geweest.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')